Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 09:18
Ik zit nu voornamelijk in Mogo leningen. Ik wilde Credissimo erbij gaan nemen maar die hebben veel van mijn leningen terug gekocht en het nieuwe aanbod is mager.

Als ik er een andere LO bij ga nemen en jullie zouden moeten kiezen: Iute of Delfin, wat zouden jullie kiezen qua veiligste LO? M.a.w. minste kans op default/failliet?

Op Explorep2p hebben ze dezelfde rating.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 07:00
Ik vind het niet uitkeren van rente over late leningen bij Mogo toch wel echt een serieuze showstopper. Mogo maakt ongeveer 10% van m'n portefeuille uit, maar ook bij Mogo neemt het percentage late en daarmee je rentederving toe; geen nieuw geld meer voor Mogo van mij.

Als ik moest kiezen tussen IuteCredit en DelfinGroup zou ik voor die laatste gaan, maar dat is omdat ik al overwogen ben op IuteCredit. Heb de balans van deze twee partijen niet vergeleken, eerder wel bekeken. Wat ik me er nog van kan herinneren is dat DelfinGroup goed gekapitaliseerd is. IuteCredit is actief in de Balkan, persoonlijk heb ik een iets minder goed gevoel bij de Balkan dan bij de Baltische Staten, maar IuteCredit performed tot op heden goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lan1980
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 01-07 22:06
Ik spreid gewoon over beide. Geld dat nu vrijkomt spreid ik over verschillende LO's, oa Iute en Delphine. Voorlopig enkel lo's met hogere rating dan 60 bij p2pexplore. Lo's die geen rente betalen bij late ( bv watu ) mijd ik. Mogo neem ik die leningen, die ( weliswaar kleine) penalty geven.

[Voor 4% gewijzigd door Lan1980 op 27-05-2020 11:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Updatemail van Mintos over de per ongeluk teruggekochte IDF Eurasia leningen:
You are receiving this email as one of the investors who might see some alterations in your Mintos account as we fix the error. We thank you for your understanding and patience while we evaluated all aspects of the situation.

The update

In mid-April this year, we shared an update regarding an error identified within the systems - integration between ID Finance system and Mintos (or API exchange) was not built to account for the government imposed measures we are currently seeing. As a consequence, loans extended due to these measures were being shown as “pending”.

ID Finance and Mintos have taken steps to fix it and currently are in the last stage before finalizing the process to eliminate any further possible system issues and avoid future confusion in investors’ portfolios. The last stage includes possible alterations in your account regarding the investments made into the loans issued by IDF Kazakhstan.

While identifying the full scope of the consequences the error caused, we found out some investors have received funds that were mistakenly transferred to their accounts for investments in loans that were not yet repaid. As a result, Mintos will need to deduct these funds from the affected investors' Mintos accounts. We will do this operation soon after sending out this email.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Ik vind dat van Mintos over IDF wel wat twijfelachtig.
While identifying the full scope of the consequences the error caused, we found out some investors have received funds that were mistakenly transferred to their accounts for investments in loans that were not yet repaid. As a result, Mintos will need to deduct these funds from the affected investors' Mintos accounts. We will do this operation soon after sending out this email.
Ze gaan dus actief aan de accounts morrelen en saldo afboeken om fouten te herstellen (wat wellicht fout-op-fout geweest is zelfs). Dat gaat weer een stapje verder dan het herstellen van leningen die nog 'in process' als pending of overdue staan. Ze zouden hier de investors moeten beschermen, en de LO (of Mintos) de kosten laten dragen van deze fouten die immers aan hun kant zitten.

Ook eerder zijn er al meerdere administratieve problemen geweest waardoor investors geen beschikking over geld hebben, en waarover niet de afgesproken 'boete' betaald wordt.

Het wordt langzaamaan een zooitje bij Mintos waarbij ze maar aanrommelen om allerlei fouten te 'herstellen' terwijl er eigenlijk geen zicht is op hoe het nu eigenlijk echt zit.

Ja, het wordt tijd voor wat meer toezicht...

[Voor 5% gewijzigd door TechLight op 27-05-2020 17:00]

• mjjveldt
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09:42
Ik ben een van die investors die het saldo ter beschikking had, ipv dat het in de extended leningen terecht is gekomen in de correctie. Het valt mij op dat dat allemaal leningen waren die ik op de secondary markt gekocht hebt. (doet het vermoeden van fout op fout stapelen wel extra kacht bijzetten)

Ik had het geld nog gewoon als saldo staan op mijn account, en vandaag is het allemaal alsnog geïnvesteerd in de betreffende nieuwe leningen. Ik had liever iets gezien dat de oude lening werd geopend/gekoppeld weer en het aan de achterkant administratief geregeld was, want nu ben je de betaalgeschiedenis kwijt van de lening. En vraag mij af wat er gebeurt zou zijn als ik geen geld beschikbaar gehad zou hebben, ik vermoed een negatief saldo van beschikbaar geld. (Dat kan nog wel eens goed uitpakken voor iedereen die al volledig uitgestapt was en ook dit geld weggesluisd had. Geld lenen zonder rente).

Met de boete bedoel je denk ik de pending payments interest langer dan 7 dagen?
Daar ben ik het deels mee eens, deze "strafboete" werd overhaast ingevoerd, en de echte partijen waar het zoden aan de dijk zou zetten staan op het randje van de afgrond. Van een kale kip plukken is niet echt in het voordeel van alle investeerders.

Het statement van het wordt langzamerhand een zooitje herken ik niet in die mate. Ja, er zijn fouten gemaakt, aan de kant van de LO's en aan de kant van Mintos (o.a. Finko, IDF). Dit is niet het merendeel van het platform, maar zijn de uitzonderingen.

Meer toezicht / ander toezicht ben ik het absoluut mee eens. En Mintos heeft op 30 maart de licentieaanvraag voor de investment firm license en de electronic money institution license gedaan.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik zie vandaag ook een aantal 'nieuwe' investments verschijnen op mijn account statement. Maar ik ben dan iemand die geen enkele cent ongeinvesteerd laat staan. Zo te zien worden deze 'herstel'aankopen alleen gedaan wanneer er geld beschikbaar is (na ontvangen betalingen van andere leningen). Ik heb geen negatief saldo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:01

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Ik vond in het overzicht van de primary market een nieuw linkje -> https://assets.mintos.com...intos-rating-currency.pdf waarop best wat info over de beschikbare leningen, volume, en rente vergoeding in terug te vinden zijn per valuta.

Als je een beetje van risico houdt (nog steeds buy-back maar we weten onder tussen wat dat voor waarde heeft bij LO problemen) staan er een aantal C+ lening met 25% op. SOS Credit en Zenka gevolgd door E-Cash en Sun-Finance.

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Torn-City

• TheDeuce
Mintos heeft PowerBI ontdekt lijkt het :) Leuke inzichten, nu nog de term erbij, kan je natuurlijk snel zelf maken in een draaitabelletje. In beperk me voorlopig tot leningen met minimaal een B+ rating en/of een ExploreP2P score van 65+ en een maturity van max. 12 maanden. Dan blijven rentes van rond de 13-15% mogelijk, nog steeds een riante vergoeding. Ik stort niets meer bij, maar investeer terugbetalingen wel opnieuw.

• Lan1980
Gisteren een lening gekocht delfinegroup van 15%. Vandaag hebben ze die al terug gekocht. Maar ik krijg enkel de investering terug. Zou ik geen rente moeten krijgen voor die ene dag? Of hoe zit dat? Nuja, niet dat het zoveel uitmaakt, maar probeer te achterhalen waaromd at niet zo is, of ik zie iets over het hoofd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 29-06 15:29
mjjveldt schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:10:
Met de boete bedoel je denk ik de pending payments interest langer dan 7 dagen?
Daar ben ik het deels mee eens, deze "strafboete" werd overhaast ingevoerd, en de echte partijen waar het zoden aan de dijk zou zetten staan op het randje van de afgrond. Van een kale kip plukken is niet echt in het voordeel van alle investeerders.
Dus omdat een LO het financieel moeilijk heeft mag de LO eenzijdig en ten nadele van de investeerder afwijken van de afspraken die de LO met Mintos en indirect met de investeerder heeft? Via deze route konden LOs feitelijk gratis geld "lenen" van investeerders zonder inspraak van de investeerders, je kan de vergelijking trekken met afnemen van een dienst of product als je de rekening niet tijdig voldoet loop je ook het risico dat je naast de factuur ook incassokosten moet betalen. In mijn opinie heeft Mintos terecht een boetebeding ingevoerd om dit te ontmoedigen, investeerders zijn er niet voor om LOs die mogelijk niet (meer) levensvatbaar zijn in leven te houden. Als een LO geld nodig heeft zetten wat mij betreft voor zich zelf een lening op Mintos, geen idee of Mintos dit toestaat.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• TechLight
  • Niet online
De pending payment interest die ik mis was op een creditstar lening die iets van 4 weken 'vast' heeft gezeten. Dat kon ik nog een beetje controleren, min of meer toevallig omdat het opviel. Tuurlijk heeft het bij kale kippen niet zo veel effect wellicht, maar dan moeten ze zo'n regel niet eerst invoeren om het dan zo af en toe toe te passen als ze niet toevallig vinden dat ze zelf per ongeluk een foutje gemaakt hebben.

Met de recente fix van IDF dat steeds een lening teruggekocht werd en dan een nieuwe aangekocht was ook nog wel te volgen omdat ze bij elkaar stonden en tegelijk gedaan werden. En daar vond ik het argument van overheid moratorium waar ze niet zo veel aan konden doen verdedigbaar.

Maar nu 'zomaar' leningen kopen van saldo dat 'toevallig' op de rekening staat en totaal niet traceerbaar is waarom / hoe dat gekoppeld is aan een eerdere lening die foutief is afgelost; en je bovendien niet weet hoeveel euro's er dan nog 'achterstand' is die komende tijd wellicht wordt 'afgepakt', ja, dat noem ik toch wel een zooitje...

Laat de LO dat maar gewoon terugbetaald houden, en oplossen door die leningen gewoon normaal op de PM te koop aan te bieden. Desnoods voor een hoger rentepercentage om klanten te lokken en hun eigen cashflow issues op te lossen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lan1980
Lan1980 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:21:
Gisteren een lening gekocht delfinegroup van 15%. Vandaag hebben ze die al terug gekocht. Maar ik krijg enkel de investering terug. Zou ik geen rente moeten krijgen voor die ene dag? Of hoe zit dat? Nuja, niet dat het zoveel uitmaakt, maar probeer te achterhalen waaromd at niet zo is, of ik zie iets over het hoofd.
heb antwoord gekregen waarom ik geen dag interest kreeg; Komt omdat de lening geen 24 uur in mijn bezit was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:18:
[...]
Loan originator  |  EUR-days     EUR    Delay  |    0 w     1 w     2 w     3 w     4 w     5 w     6 w     7 w     8 w     9 w 
-----------------+-----------------------------+--------------------------------------------------------------------------------
       GetBucks  |     0.01%    0.00%   53.7d  |                                                          100.0%                
     IuteCredit  |     0.06%    0.30%    3.0d  |  100.0%                                                                        
    IDF EURASIA  |     0.06%    0.16%    5.6d  |   91.4%                                                    8.6%                
          Finko  |     0.73%    0.17%   61.0d  |                                                                  100.0%        
     Alexcredit  |     1.33%    0.41%   47.0d  |                                                  100.0%                        
        Akulaku  |     2.19%    1.12%   28.4d  |                                   97.6%            2.4%                        
Capital Service  |    17.85%    5.47%   47.4d  |           28.9%            2.4%                    2.9%            3.3%   62.6%
     ID Finance  |    77.76%   92.36%   12.2d  |   21.2%   31.9%   36.0%   10.9%                                                

Alle oude pending van IDF EURASIA is betaald. Of beter gezegd, weer aangekocht, want dat waren natuurlijk de per ongeluk teruggekochte leningen.

Capital Service heeft ook een klein beetje betaald. Maar de gemiddelde achterstand loopt daar nog op.

ID Finance heeft ook wat pending bedragen betaald. Totaalbedrag binnen mijn portfolio is echter gegroeid, maar dat komt voornamelijk door mijn aankopen op de secondary market.
Nieuwe week, nieuwe cijfers :)
Loan originator  |  EUR-days     EUR    Delay  |    0 w     1 w     2 w     3 w     4 w     5 w     6 w     7 w     8 w     9 w    10 w 
-----------------+-----------------------------+----------------------------------------------------------------------------------------
       GetBucks  |     0.01%    0.00%   60.7d  |                                                                  100.0%                
     Dozarplati  |     0.02%    0.25%    1.0d  |  100.0%                                                                                
    IDF EURASIA  |     0.05%    0.10%    8.0d  |          100.0%                                                                        
  Kredit Pintar  |     0.22%    0.88%    4.0d  |  100.0%                                                                                
     IuteCredit  |     0.49%    2.39%    3.2d  |   96.5%    3.5%                                                                        
          Finko  |     0.51%    0.12%   68.0d  |                                                                          100.0%        
     Alexcredit  |     0.96%    0.28%   54.0d  |                                                          100.0%                        
        Akulaku  |     1.71%    0.76%   35.4d  |                                           97.6%            2.4%                        
Capital Service  |    12.82%    3.69%   54.4d  |                   28.9%            2.4%                    2.9%            3.3%   62.6%
     ID Finance  |    83.21%   91.54%   14.2d  |   32.0%   14.4%   21.7%   24.5%    7.4%                                                

Inmiddels is al meer dan een-derde van mijn portfolio pending. Misschien toch maar eens stoppen met het kopen van ID Finance op de secondary market... :+

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Iemand een idee wat er met Aasa gebeurd is op Mintos? Al mijn leningen zijn terug gekocht "loan agreement terminated: Principal received". Ook hebben ze geen enkele lening meer openstaan zoals te zien op https://www.mintos.com/en/loan-originators/aasa

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:15
Volgensmij is Aasa gestopt op Mintos.
Het vreemde is wel dat dit verder niet is gecommuniceerd door het platform.

Ze hebben gelukkig wel bijna alle 1,4 miljoen aan pending payments inmiddels betaald. (rest post van €25.000)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Gisteren en vandaag heb ik meerdere pending payment interest betalingen ontvangen. Allemaal voor IDF EURASIA Kazakhstan.

• thefox231
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:15
Zr40 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:14:
Gisteren en vandaag heb ik meerdere pending payment interest betalingen ontvangen. Allemaal voor IDF EURASIA Kazakhstan.
Ik ook aantal cent (€0,08) tot nu toe. Zal dit compensatie zijn voor het drama waarbij de leningen per abuis zijn teruggekocht en nu opnieuw zijn opgevoerd? Een kleine toelichting vanuit Mintos was geen overbodige luxe geweest.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Het stond wel vermeld in de laatste mail hierover:
IDF Eurasia (Kazakhstan) continues to promptly settle accrued interest on pending payments
'Promptly' is wellicht discutabel, maar ze hebben het wel gedaan :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheDeuce
In een Telegram groep waar ik in zit wordt gewezen op problemen bij CashWagon, ze zouden te hoge rentes rekenen in Vietnam waarna de autoriteiten zijn binnengevallen. Ik heb zelf geen CashWagon en weet niet of het waar is, maar voor de mensen met CashWagon leningen misschien relevante informatie.

Voor wie Vietnamees spreekt: https://baomoi.com/phong-...ay-qua-app/c/35251418.epi

• mjjveldt
Ze doen wel meer foute dingen bij Cashwagon Vietnam, zoals
https://plo.vn/an-ninh-tr...o-vay-qua-app-916285.html
Specifically, Mr. T.'s wife (Chau Doc, An Giang) borrowed more than VND 8 million from the Cashwagon app but lost her ability to pay. “They make phone calls regardless of the day or night, social media accounts are constantly spammed. They texted multiple phone numbers of my wife's relatives to persecute me and many family members to block social networking accounts, ”Mr. T. said.

The debt collection group continuously texted and collaged photos on social networks to comment on personal Facebook of relatives and friends of Mr. T.'s wife. Now, pay your debt voluntarily, don't let the accident happen to your family today ”; "You're still at the address ... Chau Doc, An Giang didn't let us run into your house this afternoon"; "Hung Thinh debt recovery team informed, we have received the file, moved to your house to clarify the matter ...".

• Lan1980
Ik lees regelmatig op facebook negatieve zaken van Iutekredit (toegegeven, facebook is niet altijd de juiste plaats voor diep doordachte opinies), maar ik ben toch blij dat ik wat Iutekredit leningen heb lopen. Het is een van de weinige LO's waar ik toch regelmatig sommen van binnenkrijg. Met het geld dat binnenkomt, koop ik dan opnieuw Iutekredit aan in discount :-)
Ook leningen van Kosovo. Uiteindelijk worden die op einde van de rit ook gewoon betaald.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Heeft er iemand dieper gekeken naar SOS Credit actief op de Oekraïense markt? Ze hebben een score van 38 op ExploreP2P. Maar als je kijkt in hun eigen registratie documenten in UA dan zien dat het eigendom van SOS Credit UA voor 90% in handen is van SOS Credit Holding B.V. te Amstelveen. Ik ben benieuwd wie er achter deze BV zitten :) of dat je dan weer in een web van andere bedrijven zit.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Vandaag één kleine pending payment interest betaling ontvangen voor ID Finance (Spain). Dit is de LO met de grootste hoeveelheid pending payments voor mij, mooi dat het langzaam weer in beweging begint te komen :)

@Qwerty-273 Je zou eventueel een uittreksel bij de KVK kunnen opvragen (kost een paar euro).

[Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 04-06-2020 21:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Vandaag weer wat meer pending interest voor ID Finance (Spain) ontvangen. Maar ook alleen dat; de daadwerkelijk pending betalingen zijn nog niet uitbetaald.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragongamer
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 01-07 21:12
Ga eens kijken hoe Mintos werkt. Iemand die zijn referral wilt delen? (Privé DM graag)

Alvast bedankt!

[Edit: Referal ontvangen, thx!]

[Voor 15% gewijzigd door dragongamer op 05-06-2020 23:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koe161
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01-07 20:13

koe161

koe(c)

dragongamer schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:27:
Ga eens kijken hoe Mintos werkt. Iemand die zijn referral wilt delen? (Privé DM graag)

Alvast bedankt!
referral gestuurd.

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

• Lan1980
Ik lees altijd maar dat akulala, Capital Service en varks terugbetalingen doen, maar sinds ze geschorst zijn heb ik 1 lening van Varks gehad die is terugbetaald. Voor de rest beweegt dat voor geen meter.

Ik heb nog te goed:
Capital Service: 127,9 euro
Varks: 174,75 euro
Akulala= 11,46 euro

Rapido Finance & Alexcredit geef ik een beetje op :-). Samen goed voor 38,36 euro

het zijn geen mega bedragen, maar het is wel 20% van mijn portfolio (en het dubbele van wat ik tot nu toe als "winst" heb gemaakt bij Mintos). Met de winst van lendermarket erbij kom ik aan een verlies van 70 euro. Dus al bij al kan ik daarmee leven.

[Voor 16% gewijzigd door Lan1980 op 06-06-2020 09:49]

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:10

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ze doen ook wel betalingen, maar die zijn minimaal... Zie ook het overzicht dat Mintos trouw elke week post (hier voor suspended en hier voor de echt dode LOs)...
Van de ene kant kan ik me voorstellen dat er op dit moment even weinig te halen is (en het was high risk, dus dan verlies je wel eens wat), van de andere kant... het is wel heel stil, en nu Aku 3.3 miljoen a la minute moet betalen, en een whopping 193k heeft betaald de laatste keer... gaat dat nog wel even duren (vooral omdat die andere 14 miljoen ook nog een keer expired).

Sowieso denk ik dat we met geluk 50% terug gaan zien hiervan, want van dit soort kippen die elke veer meteen weer uitlenen valt weinig te plukken.

[Voor 21% gewijzigd door FreezeXJ op 06-06-2020 10:10]

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

thefox231 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:59:
Volgensmij is Aasa gestopt op Mintos.
Het vreemde is wel dat dit verder niet is gecommuniceerd door het platform.

Ze hebben gelukkig wel bijna alle 1,4 miljoen aan pending payments inmiddels betaald. (rest post van €25.000)
Ik zie het vermeld staan op de laatste pending payments data spreadsheet: https://blog.mintos.com/w...06/Avg-PP-05.06-FINAL.pdf
Aasa has repurchased the loans they had outstanding on Mintos, and settlement payments have been made.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheDeuce
TheDeuce schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:55:
In een Telegram groep waar ik in zit wordt gewezen op problemen bij CashWagon, ze zouden te hoge rentes rekenen in Vietnam waarna de autoriteiten zijn binnengevallen. Ik heb zelf geen CashWagon en weet niet of het waar is, maar voor de mensen met CashWagon leningen misschien relevante informatie.

Voor wie Vietnamees spreekt: https://baomoi.com/phong-...ay-qua-app/c/35251418.epi
Suspended sinds vanochtend: https://blog.mintos.com/c...ry-and-secondary-markets/

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Dus daarom verscheen Cashwagon bovenaan mijn secondary market overzicht gesorteerd op discount toen ik de LO filters uitschakelde. :P

Ik heb niets van ze :)

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Akulaku heeft natuurlijk ook last van de dip in EUR/IDR. Dat heeft sinds maart een behoorlijk probleem gegeven. Al loopt het nu wel een beetje de goede kant weer op. Maar dat heeft niet alleen impact op Akulaku maar ook op DanaRuphia, Cashwagon, Julo, KreditPintar en Pinyam Yuk die op de Indonesische markt actief zijn. De meeste LOs hebben de FX risicos erg onderschat / niet (voldoende) afgedekt.

Maar als je kijkt naar grote en andere investeerders in Akulaku is het vreemd te noemen dat men deze problemen heeft met de cashflow.

--
Het is wel positief om te zien dat Mintos ook in het weekend deze update geeft. En niet wacht tot maandag of ergens later in de week. Al had het ook eerder gekund natuurlijk.

[Voor 13% gewijzigd door Qwerty-273 op 06-06-2020 19:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lan1980
vandaag paar centen binnen gekregen van Capital Service... oef, toch wat beweging :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hier ook, van één lening. :P Het gaat zo te zien om een betaling van 21 mei.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zr40 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:34:
Hier ook, van één lening. :P Het gaat zo te zien om een betaling van 21 mei.
Hier 42 leningen die principal terugbetaald hebben van de 62 uitstaande. 2.6% van m'n outstanding principal is nu binnen.

[Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 08-06-2020 11:44]

DUT Racing

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Als een follow up voor mijn eerder vraag Qwerty-273 in "P2P Investing - Mintos"

SOS Credit Holding in Amstelveen is voor 90% eigenaar van SOS Credit UA. (Dank voor de tip, met de KvK app kan je gratis een aantal uittreksels opvragen.) De Nederlandse Holding heeft geen actieve werknemers en is echt een papieren holding, de enige bestuurder / algemeen directeur is Uldis Pabērzis. Met een beetje zoek skills vind je daar een passend LinkedIn profiel bij.

Met wat verder zoeken zie je dat zijn naam opduikt bij het "Summer Sound Festival" in Liepāja, maar ook wordt hij genoemd by Mobilly (een payment systeem in Letland waarmee je kan betalen voor het ov, parkeerplaatsen, en goederen en diensten) en Complete Payment Systems (online transaction processing) wat ook weer bevestigd wordt door Lursoft (een web interface tot de data van de de Letse KvK). Verder ook bij een festival bij Riga.

Maar terug naar SOS Credit UA, het jaar verslag op https://soscredit.ua/media-resources/Zvitnist2019.pdf geeft behoorlijk inzicht (met een online vertaler). Management is Borko Andriy Oleksandrovych (Борко Андрій Олександрович) en Timofeev Yaroslav Andreevich (Тімофєєв Ярослав Андрійович). Onderdeel van het verslag is ook een auditing report over het financiële jaar 2019, maar omdat dit raport voltooid is op 30.04.2020 wordt ook al de impact van covid-19 aangehaald. Of te wel volgens Google Translate:
In the study of transactions after approval and submission of annual financial statements for 2019, the independent auditor found that in connection with the declaration of the COVID-19 pandemic and the introduction leadership of the state restrictive quarantine measures, many enterprises have ceased their work that significantly affected the activities and development of the Company. The result of the introduction of quarantine measures was to reduce the issuance of loans on financial credit, and resulting in the Company received an unpredictable financial result for the first quarter of 2020, namely a loss in the amount 4966 thousand UAH, which is essential for further activities and development of the Company. If the quarantine measures introduced by the state leadership are long in time, then so be it factors can significantly affect the activities of the Company and pose a threat to continuity activities of the Company.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@Lan1980 @fsfikke Waarschijnlijk hebben jullie deze mail ook gehad :P
Earlier this week we encountered an error resulting in a mistakenly credited money to your Mintos account for investments you had made in Capital Service loans.

The amount mistakenly credited to your Mintos account is € 4.69.

We recognised the error briefly after it happened and worked on a solution to correct the error without asking you to return the funds manually. Hence, today the amount will be automatically transferred back from your Mintos account. If you have already invested the money, we will rebuy the loans you invested in at the same rate.

This error is an unfortunate coincidence as we're working to recover investors' money from Capital Service. We thank you for your understanding and apologise for any inconvenience this might have caused.

Best regards,
Your Mintos team

• Lan1980
Ik heb die mail (voorlopig) niet ontvangen!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

En nu een tweede mail, dit keer voor IDF Eurasia Kazakhstan:
You are receiving this email as one of the investors who might see some alterations in your Mintos account as we fix the error.

Two weeks ago, we sent you the first update about IDF Eurasia pending payments. Now, we'd like to let you know that the process took longer than expected but we're finally finishing it. We're going to make the final deductions within 24 hours after sending out this email. This means that some funds will be deducted from your Mintos account and invested in new loans which, in reality, are the same loans where you have already made investments.

We thank you for your understanding and patience while we resolved all aspects of the situation. Below, you can read the previous update, in case you missed out on it.

• Lan1980
Deze heb ik wel ontvangen. Maar ik ben er allang niet meer met mee wat ze nu precies willen doen met IDF Eurasia

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11:03
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:34:

[...]
Inderdaad, hier ook ontvangen. Alleen in mijn geval een veel groter bedrag.

Ik begin eerlijk gezegd een beetje het vertrouwen in mintos te verliezen. Het hele gedoe rondom de pending payments, en nu dit soort fouten. Ik herinvesteerde vrijgekomen gelden nog zeer selectief in mintos, maar ik overweeg nu dat ook maar te stoppen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Inderdaad, wat een administratief drama. Ik zei het al eerder, maar heb nu ook een boze (maar nette) mail gestuurd, en ga investeringen die vrij komen komende tijd terugboeken. Wat mij betreft valt Mintos nu in de categorie 'hoog platform risico'. Niet per se vanwege investeerders die afhaken, maar dat er straks onder water veel grotere administratieproblemen blijken te zijn, die ze ofwel niet kunnen fixen (en dan is het einde oefening, en voor een liquidator ook moeilijk om nog te vinden wat bij wie hoort), ofwel wentelen ze dat ook allemaal weer op de investeerders af...

Niet alleen hebben ze issues, maar ze geven ook keer op keer aan dat het opgelost is, of binnen gedefinieerde term opgelost wordt, terwijl ze dat dus ook keer op keer niet halen (IDF). Daarnaast gebeurt dit inmiddels bij een aantal LOs die (bijna?) niet meer op 1 hand te tellen zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik zie het niet als een extra risico. Geloof mij maar, bij vrijwel ieder bedrijf worden fouten gemaakt, soms wel erger dan dit. Wat mij positief opvalt aan Mintos is hoe open zij communiceren over deze fouten. Bij andere bedrijven zou je niet eens geweten hebben dat er intern iets mis is gegaan.

Zolang Mintos gemaakte fouten netjes op blijft lossen en het eindresultaat niet slechter is dan wanneer de fout nooit gemaakt zou zijn, zie ik geen extra risico voor wat betreft het platform. LO's daarentegen zijn een ander verhaal :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• duikje
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 01-07 17:45
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:34:

[...]
Heb de email ook gehad en heb een email naar Mintos gestuurd en antwoord gehad dat de fondsen niet ontvangen zijn en dat doet bij mij alle alarm bellen rinkelen, je gaat geen mensen geld geven als je het geld nog niet hebt.
Ik krijg het gevoel dat ze het geld van onze betalingen willen gebruiken om hun eigen openstaande vorderingen met Capital service betaald te krijgen.
Vanwege deze betalingen had ik weer wat geld geinvesteerd, nu besloten dat ik alles eruit ga halen, dit klopt gewoon niet. Heb inmiddels bijna € 1000 aan pending payments alleen al van Capital service. Inmiddels zijn de pending payments bij mij opgelopen tot meer dan 20% van mijn geld op Mintos, zo kun je geen geld verdienen.

• Lan1980
zowaar pending payments interest van creditstar. Dat moeten oude interesten zijn vermoed ik, want veel pending heb ik niet van hen.

Zie nu ook 1 lening IDF Eurasia buyback en onmiddelijk weer gekocht

In ben wat aan het spreiden, lendermarket en moncera ook. Die laatste 2 verkopen maar leningen van 1 LO, dus ook niet teveel in dat mandje leggen. Moncera maar max 30 dagen voor buyback.

[Voor 31% gewijzigd door Lan1980 op 10-06-2020 13:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@duikje 40% hier. Maar dat ligt vooral aan de manier waarop ik op Mintos investeer de laatste tijd.

@Lan1980 Hier ook (voor beide).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• duikje
@Zr40 Toevallig veel investeringen op de second hand market gedaan van betrouwbare lo's die te laat zijn en de termijn verlopen is en met korting aangeboden worden?. Dat is waar ik ook een gedeelte van het geld wat ik terug gekregen had en wat ik nog had staan in geinvesteerd heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Helemaal juist :)

Ik zie trouwens dat die € 4,69 genoemd in de mail nu is afgeboekt, alleen is de transactie nog onzichtbaar op Account Statement. Dit is in het verleden bij handmatige fixes door Mintos ook gebeurd, het duurt dan even (soms dagen) voordat de boeking verschijnt.

Je herkent het door de periode in te stellen op een datum voor openen van je account t/m vandaag. De opening balance wordt dan (bij mij) getoond als € -4,69 ipv € 0,00, en de closing balance wordt getoond als € 4,69 plus je werkelijke saldo wat in de menubalk getoond wordt.

[Voor 138% gewijzigd door Zr40 op 10-06-2020 13:42]

• duikje
@Zr40 Was bij mij inderdaad ook al afgeboekt, ze hadden mazzel iutecredit was weer goed met betalen, ik hou voor mezelf een excel sheet bij met finished loans pending, current loans pending en current investments en dat tel ik op per loanprovider dat geeft een heel ander beeld van wat er nog uitstaat per loanprovider. Die sloot nu vanochtend niet aan voor dat bedrag vanwege de "fix".
Heb een email terug op mijn 2e email waarin ik uitleg dat een bedrijf wat mensen al geld op hun rekening bijschrijft voor dat ze het geld zelf hebben en zelf bank willen worden niet erg serieus kan nemen.
Krijg ik het volgende antwoord terug:
"Thank you for your feedback. We do appreciate this.

I'd like to assure you that everyone at Mintos is working really hard in making things run as smoothly as possible and solve arising issues.

There is no other explanation or an underlying issue here." 8)7

Maar even wachten tot de beurs koersen crashen en daar maar eens genaaid worden ;-)

• TechLight
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:36:
Ik zie het niet als een extra risico. Geloof mij maar, bij vrijwel ieder bedrijf worden fouten gemaakt, soms wel erger dan dit. Wat mij positief opvalt aan Mintos is hoe open zij communiceren over deze fouten. Bij andere bedrijven zou je niet eens geweten hebben dat er intern iets mis is gegaan.

Zolang Mintos gemaakte fouten netjes op blijft lossen en het eindresultaat niet slechter is dan wanneer de fout nooit gemaakt zou zijn, zie ik geen extra risico voor wat betreft het platform. LO's daarentegen zijn een ander verhaal :P
Ik doe dan ook geen zaken met bedrijven die veel fouten maken in hun core business, zeker niet als het om behoorlijke sommen geld gaat. Wat het hier extra vervelend maakt is dat de administratie voor investeerders erg lastig te controleren is (en anders wordt dat veel te veel werk en dus ook niet meer de moeite). Als ik iets bij een webshop koop en dat gaat fout, is het veel makkelijker te herstellen, of in ieder geval de discussie aan te gaan. Bij Mintos gaat dat gewoon niet lukken.

Antwoord dat @duikje krijgt is ook behoorlijk onder de maat (alhoewel ik dat wel snap, van eerstelijns support en met de verwachte drukte die er wel zal zijn). Als ze echt nog geld aan het boeken zijn dat ze niet gekregen hebben (wat met pending payments opgelost had moeten zijn), dan is er echt nog best platform risico aanwezig, omdat Mintos bij lange na geen vermogen heeft in de buurt van de leningen die ze faciliteren. Bij goede administratie geen probleem, maar net als goedlopende bedrijven aan cashflow issues ten onder kunnen gaan, kan dat hier dus ook. En ga dan je terugbetalingen maar eens zelf ophalen bij de LOs, of bij de leningnemers :X

• Lan1980
Ondertussen is geheel cashwagon geschorst.
Gelukkig geen geld inzitten. Had vroeger wel een beetje cashwagon, maar sinds corona niet meer opnieuw in geïnvesteerd.

• TechLight
  • Niet online
Kijk, nu wordt het administratief leuk. Er is vandaag een IDF lening teruggekocht en automatisch opnieuw geinvesteerd. Dat was dus nog een foutieve buyback. Echter door de automatische update van Capital Service moest 'geld vrijgemaakt' worden en hebben ze die IDF 'herinvestering' dus weer ongedaan gemaakt (samen met een andere handmatige investering die ik gedaan had).

Dat is dus een nieuw probleem veroorzaakt doordat ze twee 'fixes' door elkaar hebben lopen. Nu is deze specifiek voor mij geen probleem omdat ik die IDF lening toch niet wilde aanhouden (was bericht op buyback), maar het geeft wel aan dat ze de situatie niet goed inschatten en nieuwe fouten maken bij het oplossen van oude fouten.

Ben benieuwd of dit volgende week dan weer tot een mail en volgende 'fix' leidt... Zucht...

• Maatjewieker
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 10:03
Tot nu toe was al dit 'gedoe' leuk spelen en verdienen op de secundaire markt. Maar merk nu toch dat ik betwijfel of het risico niet te groot wordt. Lastig lastig.. Herinvesteren of niet? Maar even een nachtje over slapen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ondertussen: IFN Extra Finance is niet meer suspended op de secondary market. In plaats daarvan is Cashwagon nu suspended.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Wat ik een beetje zorgelijk vind over Cashwagon is dat men zelf aangeeft binnen de kaders van de wet te opereren. Nu weet ik niet die kaders in Vietnam, maar bijvoorbeeld dit artikel uit juli 2019 http://nganhang24h.vn/cashwagon-lua-dao/ geeft al aan dat het een bedenkelijke partij is (gekeken vanuit de Vietnamese markt). Ze zijn erg strikt, leggen al vanaf dag 1 een hoge te laat boete op, een andere rente bij eerder aflossen / oversluiten van het contract, en het "najagen" van laat betalers was in juli 2019 al een onderwerp in de review:
Cashwagon has regulations on repayment. If you intentionally fail to pay your debt, the company will take steps to remind it to increase. However, all will be within the provisions of the law, but certainly you will not be satisfied when you regularly receive calls or messages urging repayment of Cashwagon.
en
There is another situation that you need to pay attention to is that the fake subjects of employees, consultants of Cashwagon go to deceive customers into signing loan contracts with higher interest rates that the company offers. In this case the customer will be fully responsible and Cashwagon will not be related to your loan profile.
Wat ik het meeste mis bij Mintos, ze hebben ondertussen rond de 200 medewerkers, maar (te) weinig auditing controle op alle loan originators. Natuurlijk doen ze onderzoek voordat LOs worden toegelaten, kijk naar de aankondiging van Nexus en dat deze bijna direct weer verdween nadat meer informatie in hun proces boven kwam drijven. Maar een complete herziening van alle huidige LOs zie ik ze niet met grote prio ondernemen.

Ze zijn nu wel een stuk strikter (ze hebben al een berg LOs dus kunnen nu meer cherrypicken). Maar een echte vinger aan de pols bij zowel de LO als de lokale authoriteiten, dat mis ik erg. Het gaat wel steeds beter (zowel in informatie vanuit Mintos als de acties die men onderneemt) maar daar zit nog echt veel werk in. Dat is dan ook het controleren van de leningen die door de LO geplaatst worden. Een regelmatige validatie van de API en de implementatie tussen Mintos en de LO. Om te voorkomen dat een update aan één kant (Mintos of LO) niet lijdt tot de mismatch die je nu ziet bij IDF Eurasia. Maar dat kost gewoon erg veel manuren en is veel meer van toepassing als deze markt meer gereguleerd zou zijn.

• duikje
Vandaag voor de verandering goed nieuws heb een aardig bedrag wat pending was van Finko terug gekregen (als dat weer niet teruggeboekt word ;-) en mijn vordering op Peachy die insolvent is heb ik volledig terug gehad (ok niet te hard juichen, kan zo maar weer weg zijn ;-).
Nu nog 3 echte zorgenkindjes over Capital service, ID finance en Monego/Finitera

• Lan1980
Wat Peachy betreft:

https://blog.mintos.com/p...5-to-investors-on-mintos/

Krijg vandaag heel veel binnen van Kredit Pintar; Ze zijn ook hun achterstand aan het wegwerken, laat ons hopen.

[Voor 37% gewijzigd door Lan1980 op 11-06-2020 16:55]

• mjjveldt
Varks commits to a repayment timeline to cover outstanding payments

Finko AM (Varks), a part of Finko Group, has proposed a commitment to follow a repayment timeline to cover the amount due to investors on Mintos by the end of 2022.

Unlike a possibility of a lending company in the liquidation process when the liquidator might appoint a third party to service the company’s portfolio, the team of Varks are still servicing the issued loans as per the law in Armenia. Due to situation improvement in Armenia (see the comment of CEO of Finko) and re-adjusted debt collection efforts, Varks has re-developed a plan to recover borrowers’ repayments. In light of this, Varks has also made a proposal to cover amounts due to investors on Mintos.

The proposal consists of an immediate payment of € 2.4 million by 17 June 2020 and a payment by 30 June 2020 for pending payments interest that had accumulated towards investors on Mintos up to 19 April 2020.

Because of recommendations from the Central Bank of Armenia as of mid April 2020, Varks starting from mid April did not calculate and collect interest, penalties, and other possible commissions from borrowers except principal. Hence, starting from 19 April 2020 penalties and interest for investors are not accrued anymore.

We have assessed that Varks continuing to service the portfolio would lead to better recovery rates of the portfolio, opposite to the liquidation committee possibly appointing a third party to service the existing portfolio. We also believe that this proposal is in the interests of investors on Mintos, as it will lead to sooner recoveries of their invested funds.

The cooperation with Finko Group and Varks continues on the base of the proposed repayments timeline, the final details of the proposal are being worked out.

Finko Group guarantee
As of the beginning of June, Finko group has settled all its other pending payments except Varks. After a thorough review of Finko Group’s financial standing, the group guarantee is not being exercised, as the group would not be able to cover Varks outstanding portfolio on Mintos in a single payment. Possible legal actions to enforce Finko Group guarantee at this moment would jeopardize the overall expected recovery amount both for Varks and other Group’s companies.

Overview of the Varks licence revocation and the situation in Armenia
On 24 March 2020, the Board of the Central Bank of the Republic of Armenia (CBA) published a revocation of license for the lending company Varks. Varks, as a part of the Finko group, is represented as Finko AM on Mintos. The reason for the revocation, according to the announcement by the CBA, is a violation of the minimum capital requirements. Finko AM (Varks) is now in the process of liquidation under article 2, chapter 9 of the Law of the Republic of Armenia on Credit Organisations. Since the revocation of licence, Mintos had hired a local legal council to represent the interests of investors and Mintos in the liquidation process.

At this time, Mintos has submitted the creditors claims on behalf of investors on Mintos according to the liquidation process. The repayment timeline laid out above is part of the liquidation plan.
Meanwhile, the transfer of borrower repayments to investors on Mintos was highly impacted by the ongoing COVID-19 pandemic and the heavy lockdown restrictions in the country, making it difficult for borrowers to make their repayments, as well as for Varks to perform debt collection. Following the recent easing of lockdown restrictions in Armenia in May, Varks has resumed debt collection processes and expects the situation to come back to normal in coming months. See an in-depth review of the current situation in the comment by Janis Pizics, the CEO of Finko Group.

About Finko AM (Varks)
Established in 2016, Finko AM issues short term loans in Armenia. Current outstanding investments of Mintos investors in Finko AM loans is € 19 785,062. There are 48 163 investors with active investments in Finko AM loans, with the average investment per investor being € 411. The current amount of pending payments on behalf of Finko AM is € 4 782,106.

We will continue to share updates on Finko AM (Varks). We thank our investors for patience as we work to represent your interests.
Fijn dat er duidelijkheid is vanuit Varks.

Mbt kredit pintar valt mij op dat er al een tijdje geen nieuwe leningen geplaatst zijn. Het aanbod valt sowieso redelijk tegen op de primary op het moment. Tenminste van de LO's die ik acceptabel vind.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheDeuce
mjjveldt schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:15:
[...]

Fijn dat er duidelijkheid is vanuit Varks.

Mbt kredit pintar valt mij op dat er al een tijdje geen nieuwe leningen geplaatst zijn. Het aanbod valt sowieso redelijk tegen op de primary op het moment. Tenminste van de LO's die ik acceptabel vind.
Alles is beter dan een default natuurlijk. Maar begrijp ik nu goed dat Varks investeerders geen rente op late payments krijgen? Dus je krijgt alleen het geïnvesteerde bedrag terug, uiterlijk eind 2022?

• mjjveldt
TheDeuce schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Alles is beter dan een default natuurlijk. Maar begrijp ik nu goed dat Varks investeerders geen rente op late payments krijgen? Dus je krijgt alleen het geïnvesteerde bedrag terug, uiterlijk eind 2022?
Ik lees het zo dat ze voornemens zijn je investering en de opgebouwde rente tot 19 april betalen. Maar inderdaad niet de late pending paymentsboete, of opgebouwde rente na deze datum. (op advies van de Armeense centrale bank hebben ze ook geen rente of andere kosten anders dan de principal in rekening gebracht bij hun klanten.) Maar alles is beter dan niks :)

• mdlaat
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11:03
TheDeuce schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Zo lees ik het ook. En bovendien lees ik dat de eerder beloofde groepsgarantie niet aangesproken wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:35:
Loan originator  |  EUR-days     EUR    Delay  |    0 w     1 w     2 w     3 w     4 w     5 w     6 w     7 w     8 w     9 w    10 w 
-----------------+-----------------------------+----------------------------------------------------------------------------------------
       GetBucks  |     0.01%    0.00%   60.7d  |                                                                  100.0%                
     Dozarplati  |     0.02%    0.25%    1.0d  |  100.0%                                                                                
    IDF EURASIA  |     0.05%    0.10%    8.0d  |          100.0%                                                                        
  Kredit Pintar  |     0.22%    0.88%    4.0d  |  100.0%                                                                                
     IuteCredit  |     0.49%    2.39%    3.2d  |   96.5%    3.5%                                                                        
          Finko  |     0.51%    0.12%   68.0d  |                                                                          100.0%        
     Alexcredit  |     0.96%    0.28%   54.0d  |                                                          100.0%                        
        Akulaku  |     1.71%    0.76%   35.4d  |                                           97.6%            2.4%                        
Capital Service  |    12.82%    3.69%   54.4d  |                   28.9%            2.4%                    2.9%            3.3%   62.6%
     ID Finance  |    83.21%   91.54%   14.2d  |   32.0%   14.4%   21.7%   24.5%    7.4%                                                

Inmiddels is al meer dan een-derde van mijn portfolio pending. Misschien toch maar eens stoppen met het kopen van ID Finance op de secondary market... :+
Twee weken later:
Loan originator  |  EUR-days     EUR    Delay  |    0 w     1 w     2 w     3 w     4 w     5 w     6 w     7 w     8 w     9 w    10 w    11 w    12 w 
-----------------+-----------------------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------------
   Creamfinance  |     0.00%    0.04%    3.0d  |  100.0%                                                                                                
       GetBucks  |     0.01%    0.00%   74.7d  |                                                                                  100.0%                
          Finko  |     0.34%    0.92%    9.3d  |   89.7%                                                                                   10.3%        
     Alexcredit  |     0.59%    0.22%   68.0d  |                                                                          100.0%                        
        Akulaku  |     1.18%    0.60%   49.4d  |                                                           97.6%            2.4%                        
  Kredit Pintar  |     1.27%    3.05%   10.6d  |    0.7%   99.3%                                                                                        
Capital Service  |     8.37%    4.28%   49.6d  |           31.2%                   19.9%            1.6%                    2.0%            2.3%   43.1%
     ID Finance  |    88.24%   90.89%   24.6d  |    4.3%   12.9%   28.1%   11.6%   17.4%   19.7%    6.0%                                                

Inmiddels heb ik ID Finance verbannen voor nieuwe secondary market aankopen. Vooralsnog lijkt deze LO een bodemloze put.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Vrijdagmiddag 15:00 wordt er weer een AMA gehouden met de CEO van Mintos. De livestream komt hier op YouTube en vragen kunnen op deze pagina achtergelaten worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lan1980
Akulaku Indonesia Pending payment interest income
De volle 0.00014 euro

Zou liever hebben dat ik mijn principal terug heb :-p

Ik wacht varks af, morgen zou er een grote betaling komen. Hopelijk toch een deel van mijn portfolio die er onder valt.
The proposal consists of immediate payment of € 2.4 million by 17 June 2020 and a payment by 30 June 2020 for pending payments interest that had accumulated towards investors on Mintos up to 19 April 2020.

• BiLLY_daKid
Same. Heb ongeveer 25% nu in defaulted LO's zitten zoals Finko, Aforti en 15% in pending (ten opzichte van portfolio) bij Monego, Peachy.

Alles wat terug komt trek ik weg bij Mintos.

• MrWilliams
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:44

MrWilliams

The problem is choice

Zo, ik schrik nogal van de verhalen die ik hier lees... Veel problemen, defaulted loans, etc...

Ik ben wel erg benieuwd naar hoe jullie je portfolio ingesteld hebben, want ik heb alles <60 dagen, niks in de andere categorieën en ~5% pending payments. Wel één keer een mail gehad van een niet betalende LO, maar die is inmiddels grotendeels al terugbetaald en zal tm augustus de rest storten.

Waar vallen die 'defaulted leningen' in? (als daar een lijn in te ontdekken is?) Ligt dat aan de rating van de bank? De percentages van de lening?

Ik vraag dit om wellicht het risicomanagement op mijn portfolio er op aan te passen.

Voor de geinteresseerden: Ik heb een strategie met Buyback, rating alles B- of hoger, in Euro's, porties van 10-25 euro en percentages tussen de 10-12%.

Elke minuut is een kans om je leven te veranderen. Abre los ojos.

• BiLLY_daKid
Status D. Is afhankelijk van Mintos en hoe zij de LO wegen. Daar is veelop af te dingen, zie afwijkende score per LO op P2P lending website.

Ik zit nu 2jr in Mintos en heb de meest vreemde dingen gezien; licenties ingetrokken, group guarantees die niet worden betrokken, samenvoegen van LO's, verstrengelingen tussen Mintos als bedrijf en specifieke LO's, vreemde producten zoals Forward flow (soort obligatie achtig) en vervolgens ploffen van de LO.

Mintos is echt heel hoog risico.

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 01-07 21:19
MrWilliams schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:45:
Zo, ik schrik nogal van de verhalen die ik hier lees... Veel problemen, defaulted loans, etc...

Ik ben wel erg benieuwd naar hoe jullie je portfolio ingesteld hebben, want ik heb alles <60 dagen, niks in de andere categorieën en ~5% pending payments. Wel één keer een mail gehad van een niet betalende LO, maar die is inmiddels grotendeels al terugbetaald en zal tm augustus de rest storten.

Waar vallen die 'defaulted leningen' in? (als daar een lijn in te ontdekken is?) Ligt dat aan de rating van de bank? De percentages van de lening?

Ik vraag dit om wellicht het risicomanagement op mijn portfolio er op aan te passen.

Voor de geinteresseerden: Ik heb een strategie met Buyback, rating alles B- of hoger, in Euro's, porties van 10-25 euro en percentages tussen de 10-12%.
Ik weet niet hoe je tegen risico's aankijkt en je zult het allemaal zelf moeten afwegen, maar B- originators zijn heel erg risicovol, zijn er best wel al wat van omgevallen.

Zie bijv ook https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

• Lan1980
Varks: had goeie score en was dat niet B of B+ ? Daar zit 10% van mijn portfolio in
Capital Service: had ook redelijk goeie scores, daar zit 7,5% van mijn portfolio in
AlexCredit: was een gokje, goed voor 2%
Akulala: had deze ook geen goeie scores? Op moment default gelukkig maar 0,7%

Aforti had ik niet, maar had toch ook redelijke scores?

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 01-07 16:09
MrWilliams schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:45:

Het grootste probleem is dat de LO zelf defaulted is, dan kan je nog een buyback hebben maar van een kale kip kan je niet plukken. Als je geen buyback hebt dan is een lening default als er geen kans meer is dat deze terug betaald wordt, dat is normaal en daar krijg je ook een hoger percentage voor.

Het grootste probleem is dat Mintos gewoon niet transparant is mbt tot de (groeps)garanties waar ze meer adverteren.

[Voor 4% gewijzigd door GrooV op 16-06-2020 14:22]

• Lucardo1234
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 01-07 13:26
Lan1980 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:19:
Varks: had goeie score en was dat niet B of B+ ? Daar zit 10% van mijn portfolio in
Capital Service: had ook redelijk goeie scores, daar zit 7,5% van mijn portfolio in
AlexCredit: was een gokje, goed voor 2%
Akulala: had deze ook geen goeie scores? Op moment default gelukkig maar 0,7%

Aforti had ik niet, maar had toch ook redelijke scores?
is Akulala Defaulted? Nee toch? Ik dacht alleen suspended.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lan1980
nee, voor mij is het allemaal 1 pot nat ;-) default en suspended.

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Default is definitief, Suspended betekent dat er nog een kans is dat de LO netjes terugkomt. In een paar gevallen is dat ook gebeurd, maar ik moet zeggen dat zoiets toch een brak gevoel bij me oproept. Iets met vertrouwen, en dat heb ik dan niet meer.

Overigens had Capital Service voor het 'suspended' werd zowel bij ExploreP2p als bij Mintos een best aardige rating (B- om 58), Akulaku staat op B+ of 57, en Finko / Varks krabbelde flink op (ik was er aan het begin fan van, toen ze nog amper rating hadden, maar uiteindelijk zaten ze toch op B / 70 ongeveer), en toen kwamen ze er 'opeens' achter dat er gegoocheld werd met groepsvermogen, garanties en aanverwanten.

Die groepsgarantie geloof ik uberhaupt geen bietje van, want ofwel Mintos durft hem niet aan te spreken uit angst de hele groep omver te trekken (Finko / Varks), of hij blijkt niks waard omdat ze nog onderhandelen, of de groep trekt op magische wijze z'n handen ervanaf, waarna je alsnog maanden op je geld kunt wachten. Ik snap het ook wel, als groep is het veel makkelijker om een subje failliet te laten gaan dan om er miljoenen in te steken die je anders als dividend kunt uitkeren, maar toch... Beloof het dan ook niet.

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• BiLLY_daKid
Mijn grootste frustratie met het omvallen van LO's: sommige zijn loan sharks. Die rekenen een veelvoud van rente (in gevallen 200%) door aan hun klanten, waar jij dus slechts een fractie van krijgt.
Hoe kunnen ze omvallen dan, waar blijft de winst. Ja ik weet het wel, bij de groep.

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

A. omdat er echt hoge kosten gemaakt worden bij korte loopduren (niet voor niets zie je die vooral bij loansharks, Mogo of Credissimo wagen zich er niet aan) want je moet alle onderzoeks- en verstrekkingskosten wel over maar een maand spreiden.

en B. Omdat die leningen een heel hoog non-performing-percentage hebben, je neemt zo'n lening als laatste optie, niet omdat je een goedkopere kunt krijgen. Als ik die cijfers soms zie waarbij >20% verlies oplevert in plaats van winst (en regelmatig verlies van de volledige inzet) dan snap ik wel dat ze de rest absurde percentages vragen.

Inmiddels geeft Mintos vaker de APR aan, dus je kunt ze filteren iig

• TechLight
  • Niet online
FreezeXJ schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:11:
Die groepsgarantie geloof ik uberhaupt geen bietje van, want ofwel Mintos durft hem niet aan te spreken uit angst de hele groep omver te trekken (Finko / Varks), of hij blijkt niks waard omdat ze nog onderhandelen, of de groep trekt op magische wijze z'n handen ervanaf, waarna je alsnog maanden op je geld kunt wachten. Ik snap het ook wel, als groep is het veel makkelijker om een subje failliet te laten gaan dan om er miljoenen in te steken die je anders als dividend kunt uitkeren, maar toch... Beloof het dan ook niet.
Ik vind groepsgarantie juist wel interessant, omdat de LO niet de hele groep op het spel wil zetten, en het anders juist een makkelijke optie is om de 'lokale' LO failliet te laten gaan. Natuurlijk geeft ook dat laatste een negatief sentiment waardoor de hele groep onder druk komt te staan, maar beter wat druk dan de groep omver.

Overigens wel eens dat een groepsgarantie veel beperkingen heeft en lang kan duren voor hij aangesproken wordt, en in gevallen dat de lokale LOs niet vergelijkbare grootte hebben alsnog weinig waard kan zijn.

Het blijft dus flink risky business, maar voor mij is de groepsgarantie toch wel een pluspuntje.
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:55:
Mijn grootste frustratie met het omvallen van LO's: sommige zijn loan sharks. Die rekenen een veelvoud van rente (in gevallen 200%) door aan hun klanten, waar jij dus slechts een fractie van krijgt.
Hoe kunnen ze omvallen dan, waar blijft de winst. Ja ik weet het wel, bij de groep.
Naast hetgeen @FreezeXJ al aangeeft moet je ook beseffen dat een buyback garantie dus 'best veel kost' (soort verzekeringspremie). Het is dan dus niet meteen zo gek dat wij maar een fractie van het rentepercentage krijgen. Maar eigenlijk zou je dus de 'vaste kosten' van een lening apart moeten zien van het APR percentage voor een eerlijkere vergelijking. Maar inzicht in hun kosten gaan ze natuurlijk op die manier niet geven. Uiteindelijk mag je zelf kiezen of je er in wilt investeren of niet.

Ik heb er zelf niet zo'n groot bezwaar tegen, maar neem wel een stukje 'cost of capital' ook mee. Een kortlopende lening moet dus een wat hoger percentage bieden (aan mij als investeerder) om interessant te zijn. In het algemeen zit ik liever in langere leningen. Heb zeker de crisis ook aangegrepen om naar langere looptijden te verschuiven. Helaas kopen sommige LOs (Delphin) die weer snel terug, maar bij andere blijven er toch voldoende hangen, en heb je dus een stabieler en hoger langetermijn rendement

• BiLLY_daKid
Je weet dan een buyback niet p2p maar p2lo is? Als de LO financiele problemen heeft, dan stelt de bb niets voor. Hoeven ze niet eens terug te kopen. Het is een service die niet verplicht is.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Je bedoelt kunnen ze niet terug kopen. Een LO die financiele problemen heeft, heeft niet nog een berg kapitaal liggen om alles snel terug te kunnen kopen. Anders zouden ze in de eerste plaats geen problemen gehad hebben.

Maar zo sta ik er zelf ook in. Met de persoon die van de LO leent heb ik niets te maken; leningen op Mintos zijn leningen aan LO's.

[Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 16-06-2020 20:20]

• TechLight
  • Niet online
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:37:
Je weet dan een buyback niet p2p maar p2lo is? Als de LO financiele problemen heeft, dan stelt de bb niets voor. Hoeven ze niet eens terug te kopen. Het is een service die niet verplicht is.
Buyback is wel verplicht (na 60 dagen te laat, en mits de lening natuurlijk wel buyback garantie heeft). Zoals @Zr40 aangeeft is dat wel een probleem als ze niet meer kunnen terugbetalen, maar dat verandert in principe niets aan het moeten terugbetalen...

Ja, ik beschouw het ook allemaal als lening aan de LO. Die uiteindelijke leningnemers zitten zodanig ver weg dat ik ze toch nooit kan achterhalen (en veel LOs hebben bovendien ook gewoon een indirecte structuur). Zolang alles goed gaat met de LO kunnen ze de buyback gewoon betalen uit hun winst op de leningnemers die wel betalen, en hoef ik me niet om de individuele leningen / leningnemers te bekommeren. Vandaar mijn analogie met een verzekeringspremie. Dat is het natuurlijk niet echt, snap ik ook.

• mjjveldt
Varks betaaldag vandaag, helaas vergeten te kijken waarop de PP stonden en nu staat, maar ik weet wel dat mijn pending finished investments nog niet afgelost zijn.

• Lan1980
Vandaag betaald, maar pas vrijdag bij mintos... Of zoiets. Kan pending zijn.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hier is wel een betaling van Varks ontvangen. Nouja, één betaling?

Betreft deze lening.

• Lan1980
Ik heb 1 betaling ontvangen. Goed van 6% van mijn varks leningen. Schiet nog 94% over; had op wat meer gehoopt.(heb bericht aangepast, sprak eerst van 10%, maar tis er maar 6)

[Voor 24% gewijzigd door Lan1980 op 18-06-2020 11:49]

• mjjveldt
Ik heb helaas niks ontvangen gisteren, had toch wel gehoopt op een van de finished leningen die pending is. Maarja, misschien volgende payment wel.

Ondertussen is de volgende LO ook suspended: Dziesiatka Finanse

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

mjjveldt schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:38:
Ondertussen is de volgende LO ook suspended: Dziesiatka Finanse
Hmm, daar heb ik maar liefst 11 cent van tegoed :P

• Lan1980
Van de nieuwe die suspended is heb ik gelukkig 0 euro. maar toch... je vraagt je af: in welke moet je nog investeren? het was geen LO met super goede cijfers, maar nu ook geen met slechte cijfers (er zitten er toch slechtere op mintos).

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 09:48
Lan1980 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:16:
Van de nieuwe die suspended is heb ik gelukkig 0 euro. maar toch... je vraagt je af: in welke moet je nog investeren? het was geen LO met super goede cijfers, maar nu ook geen met slechte cijfers (er zitten er toch slechtere op mintos).
https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

alles dat lager dan een 6 kreeg gebruikte ik sowieso niet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik investeer alleen in de top 3 van die lijst. Pak liever wat minder rendement dan dat ik kan fluiten naar mijn geld.

• TheDeuce
Ongeveer 1/5 van mijn Varks portefeuille is naar pending gegaan, hopelijk is dat een goed teken. Varks verwacht uiterlijk eind 2022 alles terugbetaald te hebben (excl. rente), maar in het blogartikel staat dat zij en Mintos goede hoop hebben dat een groot deel eerder terugkomt. Het gaat langzaamaan iets beter in termen van pending payments en aandeel late leningen t.o.v. totale portefeuille.

• Lan1980
Hier bijna al mijn varks in pending gegaan

• mjjveldt
Hier de nog "current" investments van Varks die nog steeds current zijn (zonder PP) en van de finished investments (met PP) is inmiddels 1 lening betaald (+/- 5% totaal Varks in euros).
Maar positief om te zien dat er wel beweging in zit. Langzaam, maar beweging.

In mijn AutoInvests valt op dat KreditPintar al een tijdje (maand ongeveer geloof ik) geen nieuwe leningen op de primary plaatst, maar dat komt vermoedelijk doordat Indonesie de nieuwe Coronahotspot lijkt te worden.

• Lan1980
Heb het eens grondig bekeken. 80% van mijn varks leningen zijn volledig in pending gegaan. Nuja, als ze toch geen interesten meer betalen na 19 april, kunnen ze inderdaad beter daar staan. Nu wordt er hopelijk af en toe eens eentje afgelost.

Kredit Pintar: hopelijk blijft die overeind. Heb er toch ook een behoorlijk aandeel in. Al maanden niets meer gekocht van daar, maar die leningen lopen natuurlijk op lange termijn.

• GrooV
50% van mijn Varks staat in pending, het zijn allemaal leningen die al gesloten zijn. Alle openstaande staan niet in peding.

Inmiddels zonder secondairy market 65% van mijn geld weg kunnen halen bij Mintos. Gemiddelde term is nu nog ~5 maanden dus ik hoop aan het eind van het jaar volledig weg te zijn bij Mintos *O*

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

GrooV schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:40:
[..] ik hoop aan het eind van het jaar volledig weg te zijn bij Mintos *O*
Wat ben je van plan met het vrijgekomen geld? Investeren op een ander P2P platform? Zo ja, welke, en waarom denk je dat die beter zijn dan Mintos?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GrooV
Zr40 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:53:
[...]

Wat ben je van plan met het vrijgekomen geld? Investeren op een ander P2P platform? Zo ja, welke, en waarom denk je dat die beter zijn dan Mintos?
Nee ik investeer het vrijgekomen geld niet op een ander P2P platform maar koop er VWRL voor. Het zal niet het zelfde rendement geven maar je hebt in ieder geval geen gezeur met malafide LO's. VWRL is sowieso voor de long run (had ik nu al naast P2P)

Verder vind ik Estateguru een fijn platform, vrij transparant en ondanks de corona crisis weinig late betalingen. Helaas hebben ze nu wel een withdrawl fee geintroduceerd maar dat is maar per withdrawl verzoek. Vastgoed is sowieso waarde vaster dan een sieraad of oude A4 uit 2001

Ik schrijf P2P niet af maar Mintos wel, mogelijk in de toekomst weer een ander platform maar heb nu geen tijd om er gedegen onderzoek naar te doen

[Voor 6% gewijzigd door GrooV op 24-06-2020 10:00]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Mijn mening over P2P (of beter gezegd: P2LO) is niet veranderd door de gebeurtenissen dit jaar. Ik vind het concept niet geschikt voor serieuze bedragen.

Wel vind ik Mintos een van de betere platforms binnen de P2P wereld. De problemen die we nu zien bij Mintos zijn ontstaan omdat ze een hele hoop verschillende LO's hebben en nu ervaring krijgen met real-world problemen. Dat maakt ze zeker niet slechter dan platforms die hier nog niet mee te maken hebben gekregen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zojuist is circa een kwart van mijn totale pending payments uitbetaald. Allemaal ID Finance.

Dit zijn pending payments van 6 tot 8 weken geleden. Ik heb er nog geen pending payment interest over ontvangen.

[Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 24-06-2020 13:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:27:
Mijn mening over P2P (of beter gezegd: P2LO) is niet veranderd door de gebeurtenissen dit jaar. Ik vind het conceptniet geschikt voor serieuze bedragen.
Waarom precies niet? Stel je belegt je geld alleen in de top 3 LO's van explorep2p.

Dat is was ik al een tijdje aan het doen ben en het bevalt tot nu toe goed. Ik heb het tot nu beperkt tot 2% van mijn totale portfolio maar ik moet zeggen dat ik wel overweeg om er meer in te stoppen. Nergens anders krijg ik 'gegarandeerd' 10-11%. Ik begrijp natuurlijk dat LO's kunnen omvallen. En het zou ook zo maar kunnen dat er iets mis gaat met de top 3, hoewel ik die kans klein acht.
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True