Wat ik een beetje zorgelijk vind over Cashwagon is dat men zelf aangeeft binnen de kaders van de wet te opereren. Nu weet ik niet die kaders in Vietnam, maar bijvoorbeeld dit artikel uit juli
2019 http://nganhang24h.vn/cashwagon-lua-dao/ geeft al aan dat het een bedenkelijke partij is (gekeken vanuit de Vietnamese markt). Ze zijn erg strikt, leggen al vanaf dag 1 een hoge te laat boete op, een andere rente bij eerder aflossen / oversluiten van het contract, en het "najagen" van laat betalers was in juli 2019 al een onderwerp in de review:
Cashwagon has regulations on repayment. If you intentionally fail to pay your debt, the company will take steps to remind it to increase. However, all will be within the provisions of the law, but certainly you will not be satisfied when you regularly receive calls or messages urging repayment of Cashwagon.
en
There is another situation that you need to pay attention to is that the fake subjects of employees, consultants of Cashwagon go to deceive customers into signing loan contracts with higher interest rates that the company offers. In this case the customer will be fully responsible and Cashwagon will not be related to your loan profile.
Wat ik het meeste mis bij Mintos, ze hebben ondertussen rond de 200 medewerkers, maar (te) weinig auditing controle op alle loan originators. Natuurlijk doen ze onderzoek voordat LOs worden toegelaten, kijk naar de aankondiging van
Nexus en dat deze bijna direct weer verdween nadat meer informatie in hun proces boven kwam drijven. Maar een complete herziening van alle huidige LOs zie ik ze niet met grote prio ondernemen.
Ze zijn nu wel een stuk strikter (ze hebben al een berg LOs dus kunnen nu meer cherrypicken). Maar een echte vinger aan de pols bij zowel de LO als de lokale authoriteiten, dat mis ik erg. Het gaat wel steeds beter (zowel in informatie vanuit Mintos als de acties die men onderneemt) maar daar zit nog echt veel werk in. Dat is dan ook het controleren van de leningen die door de LO geplaatst worden. Een regelmatige validatie van de API en de implementatie tussen Mintos en de LO. Om te voorkomen dat een update aan één kant (Mintos of LO) niet lijdt tot de mismatch die je nu ziet bij IDF Eurasia. Maar dat kost gewoon erg veel manuren en is veel meer van toepassing als deze markt meer gereguleerd zou zijn.