Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb een V2 aqara gateway. Weet iemand of de nieuwe Zigbee EU plug Mijia (vierkant) hier op werkt? Diverse sites zijn een beetje onduidelijk.

Edit: war verder uitgezocht. De eu plug werkt alleen op de eu gateway. Heb je dus een china gateway dan werkt de plug hier niet op.

[ Voor 32% gewijzigd door martinvdm op 24-04-2020 21:40 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb van het weekend verlichting onder de trap tredes gemonteerd.

Voor nu heb ik er een ZWave bewegingsmelder aan gekoppeld maar dit werkt niet ideaal. Hij hangt boven de trap maar pakt dus ook een stuk van de overloop mee, hangen we hem beneden dan is hij daar weer te gevoelig.

Nu kan ik twee dingen doen: 2 Xiaomi bewegingsmelders onder de trede plakken (en die naar binnen richten) of 2 vibratie sensoren er tegen aanplakken.

Laatste lijkt mij het meest praktisch omdat je dan geen geëmmer hebt met het instellen en richten van die dingen maar juist omdat je geen mogelijkheden hebt vraag ik me af hoe gevoelig deze apparaatjes zijn.

Zijn ze dus danig gevoelig dat hij aan de onderkant van de trede kan waarnemen of iemand de trap op loopt of niet?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:05
martinvdm schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:54:
Ik heb een V2 aqara gateway. Weet iemand of de nieuwe Zigbee EU plug Mijia (vierkant) hier op werkt? Diverse sites zijn een beetje onduidelijk.

Edit: war verder uitgezocht. De eu plug werkt alleen op de eu gateway. Heb je dus een china gateway dan werkt de plug hier niet op.
Dit is toch 1 van die dingen die me tegen is gaan staan in het xioami ecosysteem. Een tijdje geleden was het leuke spul eigenlijk alleen maar verkrijgbaar vanuit China en dus ben ik me gaan focussen op het Chinese spul. Nu is er ook veel spul in Europa te verkrijgen met EU stekkers en op de vlottere EU servers waarbij je je eigen regio kan selecteren en dus lampen kan koppelen aan zonsondergang et cetera.

Er is jammer genoeg geen enkele manier om alles onder 1 dak te krijgen als je al geïnvesteerd hebt in het China ecosysteem.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
AtlAntA schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:22:
Er is jammer genoeg geen enkele manier om alles onder 1 dak te krijgen als je al geïnvesteerd hebt in het China ecosysteem.
Zigbee2MQTT O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

Toppe schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:57:
Ik heb van het weekend verlichting onder de trap tredes gemonteerd.

Voor nu heb ik er een ZWave bewegingsmelder aan gekoppeld maar dit werkt niet ideaal. Hij hangt boven de trap maar pakt dus ook een stuk van de overloop mee, hangen we hem beneden dan is hij daar weer te gevoelig.

Nu kan ik twee dingen doen: 2 Xiaomi bewegingsmelders onder de trede plakken (en die naar binnen richten) of 2 vibratie sensoren er tegen aanplakken.

Laatste lijkt mij het meest praktisch omdat je dan geen geëmmer hebt met het instellen en richten van die dingen maar juist omdat je geen mogelijkheden hebt vraag ik me af hoe gevoelig deze apparaatjes zijn.

Zijn ze dus danig gevoelig dat hij aan de onderkant van de trede kan waarnemen of iemand de trap op loopt of niet?
Ik vind dat tegen vallen. Je moet behoorlijk aan rammelen om wat te registreren een bewegingssensor werkt beter.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 20:41
Inderdaad, zelf op de meest gevoelige stand registreerd de vibration sensor niet op een flink klap op tafel. Ik heb ze vooralsnog geen fatsoenlijke functie kunnen geven. Iemand die ze hier echt nuttig gebruikt?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HeroS schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:37:
[...]

Ik vind dat tegen vallen. Je moet behoorlijk aan rammelen om wat te registreren een bewegingssensor werkt beter.
Hmmm. Vraag me alleen af of ik deze netjes weg kan werken onder de treden, ga het wel eens proberen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

AtlAntA schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:22:
[...]

Dit is toch 1 van die dingen die me tegen is gaan staan in het xioami ecosysteem. Een tijdje geleden was het leuke spul eigenlijk alleen maar verkrijgbaar vanuit China en dus ben ik me gaan focussen op het Chinese spul. Nu is er ook veel spul in Europa te verkrijgen met EU stekkers en op de vlottere EU servers waarbij je je eigen regio kan selecteren en dus lampen kan koppelen aan zonsondergang et cetera.

Ik kan per apparaat de timezone instellen en dan kan je gewoon lampen koppelen aan zonsondergang.
Maar ik ga ook aan de Zigbee2MQTT in combinatie met Home Assistant, kan je tenminste alles aan alles koppelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:26
Omdat ik dat hier eerder voorbij had zien komen:
Ik heb hem op de gewone deurbel geplakt en heb nu dus een "semi-slimme"-deurbel.
Werkt als een speer, en ook altijd.

Eerder heb ik hem wel eens op een deur geplakt, dat registreerde lang niet alle bewegingen.
Het lijkt er dus op de echte snelle vibraties beter worden opgepikt dan grote langzamer bewegingen.
Cable_boy schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:45:
Inderdaad, zelf op de meest gevoelige stand registreerd de vibration sensor niet op een flink klap op tafel. Ik heb ze vooralsnog geen fatsoenlijke functie kunnen geven. Iemand die ze hier echt nuttig gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:10
Ik heb mijn mi account gekoppeld aan mijn Google account. Ik zie alleen mijn apparaten niet in Google home. Als server gebruik ik China mainland, heeft iemand hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:58
geldermalsen schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:53:
Ik heb mijn mi account gekoppeld aan mijn Google account. Ik zie alleen mijn apparaten niet in Google home. Als server gebruik ik China mainland, heeft iemand hier ook last van?
Ik heb ze op de Nederlandse server zitten, maar zie ze ook niet. Mijn robotstofzuiger op dezelfde server zie ik wel....lijkt er dus een beetje aan te liggen welke apparaten je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:10
Ik heb ook een robotstofzuiger maar ook die zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-09 14:29
Hallo allemaal,

Ik zie door de bomen het bos niet meer en kan wel wat advies gebruiken.
Momenteel heb ik thuis een RPI 3 liggen welke ik niet gebruik (Deze zou ik dus kunnen gebruiken voor Home Assistent)

Momenteel heb ik enkel de verlichting van Xiaomi als 'smart device' (Yeelight Color Bulb) en wil graag uitbreiden. Persoonlijk vind ik de aqara producten erg interessant:
Deur/Raam contacten
Temperatuur meter
Body Motion Sensor

Xiaomi Light sensor: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Bovenstaande sensor is alleen mogelijk met de Xiaomi Multimode gateway V3 https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Nu is mijn vraag:

Wat kan ik het beste gebruiken, met het oog voor de toekomst:

1) Xiaomi Gateway V2 https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
waarbij ik dus geen gebruik kan maken van de lichtsensor omdat die alleen op de V3 werkt

2) Xiaomi Multimode gateway V3 https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Hier kan dus wel de lichtsensor op aangesloten worden, alleen vraag ik mij af of de overige Aqara sensoren hier ook op aangesloten kunnen worden.

3) Geen hub gebruiken maar RPI met Home Assistent samen met de Conbee II - Zigbee USB-stick https://www.hashop.nl/con...VxusK1SH9rDAaAp4nEALw_wcB

4) Geen hub gebruiken maar RPI met Home Assistent samen met het zigbee2mqtt protocol (Zigbee CC2531)

Nogmaals met het oog dat ik in de toekomst andere devices wil toevoegen zoals de ikea lampen oid.
Geen ervaring met Home Assistent maar pak het makkelijk op omdat ik wel thuis ben in programmeren.
Tevens vind ik het belangrijk dat er met name op mijn Android Telefoon een goeie UI (User Interface) beschikbaar is.

Alvast bedankt voor jullie reactie !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laboy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 19:55
Jacksons schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:06:
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik thuis een RPI 3 liggen welke ik niet gebruik (Deze zou ik dus kunnen gebruiken voor Home Assistent)
Ik heb sinds een paar maanden een RPI3 en sinds enkele weken gebruik ik Zigbee2MQTT via een tweetal CC2531 met bijgeleverde antenne. Ik gebruik een device als coordinator in de meterkast aan de RPI en de tweede om in de badkamer het bereik te vergroten. Verder werken natuurlijk de lampen of andere lichtnet Zigbee devices die ondersteund worden als router dus ik heb met een minimaal aantal devices door het huis van 2 verdiepingen een stabiele mesh. Tot nu toe nooit problemen gehad en compatible met veel devices en erg goedkoop (flasher inclusief 2 devices 20-25 euro).
Ik heb zelf ook nog een Xiaomi gateway liggen maar die had ik gekocht als backup mocht Z2M tegenvallen maar die ligt nu in de kast. Ik zou dus weer gaan voor jouw optie 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Laboy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:20:
[...]

Ik gebruik een device als coordinator in de meterkast aan de RPI en de tweede om in de badkamer het bereik te vergroten.
Hoe heb je de device in de badkamer aangesloten?
Gebruik je een usb-verlengkabel of kan het ook draadloos, mits binnen bereik van de coordinator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
[...]

Ik heb sinds een paar maanden een RPI3 en sinds enkele weken gebruik ik Zigbee2MQTT via een tweetal CC2531 met bijgeleverde antenne. Ik gebruik een device als coordinator in de meterkast aan de RPI en de tweede om in de badkamer het bereik te vergroten. Verder werken natuurlijk de lampen of andere lichtnet Zigbee devices die ondersteund worden als router dus ik heb met een minimaal aantal devices door het huis van 2 verdiepingen een stabiele mesh. Tot nu toe nooit problemen gehad en compatible met veel devices en erg goedkoop (flasher inclusief 2 devices 20-25 euro).
Ik heb zelf ook nog een Xiaomi gateway liggen maar die had ik gekocht als backup mocht Z2M tegenvallen maar die ligt nu in de kast. Ik zou dus weer gaan voor jouw optie 4.
Dankjewel voor je uitgebreide en duidelijke reactie. Nu ben ik alleen benieuwd hoe de UI is als ik bijvoorbeeld het verloop van temperatuur over een 'x' tijd wil zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laboy
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 19:55
TheoQ schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:11:
[...]

Hoe heb je de device in de badkamer aangesloten?
Gebruik je een usb-verlengkabel of kan het ook draadloos, mits binnen bereik van de coordinator?
Ik heb de coordinator voor het vergroten van het signaal in een usb plug geplaatst en deze in een stopcontact gestopt dat niet in het zicht valt. Deze heb ik gepaird met de router die in de meterkast hangt (draadloos zoals je ook bij lampen doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
In combinatie met HA kun je ervan maken wat je zelf wil.
Standaard grafiekje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhkFwzA0u9SqOJm0hQXaFl9PZpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OXZISBG0ALJYyul4okENXXHu.png?f=user_large

Custom grafiekje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQ0MJtYSzGArnpz1hDB82Ai-Vok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gw53BlVrlJsezPJt1Qpsszml.png?f=user_large

Als je influxDB + grafana installeert kun je helemaal los gaan met de grafieken.
Jacksons schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:18:
[...]

Dankjewel voor je uitgebreide en duidelijke reactie. Nu ben ik alleen benieuwd hoe de UI is als ik bijvoorbeeld het verloop van temperatuur over een 'x' tijd wil zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Hallo allemaal,

Momenteel heb ik enkel de verlichting van Xiaomi als 'smart device' (Yeelight Color Bulb) en wil graag uitbreiden. Persoonlijk vind ik de aqara producten erg interessant:
Deur/Raam contacten
Temperatuur meter
Body Motion Sensor

Bovenstaande sensor is alleen mogelijk met de Xiaomi Multimode gateway V3 https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Nu is mijn vraag:

waarbij ik dus geen gebruik kan maken van de lichtsensor omdat die alleen op de V3 werkt

2) Xiaomi Multimode gateway V3 https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Hier kan dus wel de lichtsensor op aangesloten worden, alleen vraag ik mij af of de overige Aqara sensoren hier ook op aangesloten kunnen worden.

3) Geen hub gebruiken maar RPI met Home Assistent samen met de Conbee II - Zigbee USB-stick https://www.hashop.nl/con...VxusK1SH9rDAaAp4nEALw_wcB

4) Geen hub gebruiken maar RPI met Home Assistent samen met het zigbee2mqtt protocol (Zigbee CC2531)

Nogmaals met het oog dat ik in de toekomst andere devices wil toevoegen zoals de ikea lampen oid.
Geen ervaring met Home Assistent maar pak het makkelijk op omdat ik wel thuis ben in programmeren.
Tevens vind ik het belangrijk dat er met name op mijn Android Telefoon een goeie UI (User Interface) beschikbaar is.

Ik ben voor optie 3 gegaan na ongeveer dezelfde vraag gesteld te hebben in het HA topic. De Conbee is wat meer plug and play vergeleken met de CC2531 oplossing, en schijnt wat beter bereik te hebben. Hiervoor betaal je natuurlijk wel wat meer.

Het voordeel (bij beide oplossingen) is dat je je bereik altijd kan vergroten met de IKEA smart plugs voor een tientje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Hallo allemaal,

Deur/Raam contacten
Temperatuur meter
Body Motion Sensor

Nu is mijn vraag:

Ik ben voor optie 3 gegaan. Op YouTube staat een goede video waarin je stap voor stap word meegenomen in het proces. Eerst via de Xiaomi gateway, en daarna via deconz conbee.
YouTube: Xiaomi Aqara Smart Home Kit + Zigbee USB Gateway + Home Assistant
Even doorspoelen eerst dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Jacksons Zelf gewoon voor de goedkope CC2531 gegaan en nul problemen. Bereik is prima ondanks de 25+ wifinetwerken om mij heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik heb gekozen voor de CC2531 met antenne om het bereik wat te vergroten.. zal met ongeveer twee weken binnen zijn. Alvast even wezen spelen met de HA, yeelight en telegram bot en werkt top! Ik zal vandaag aan de slag gaan met de graphs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ransom_nl
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-03-2024
Hoi. Heb reeds een reeks yeelight bulbs, ceiling lights, een gateway v2 en enkele sensoren. Nu ben ik verhuist en zitten bijna door het hele huis halogeen dimmers. Deze zou ik graag vervangen door smart switches van Aqara dan wel Mijia. Ik las hier al dat de inbouw schakelaars niet fijn werken in een nl huis doordat ze vierkant zijn. Aangezien al mijn verlichting al bijna smart is zouden wireless switches ook prima zijn, die moeten dan op de plek van de huidige dimmers komen. Hoe zorg ik er echter voor dat de verlichting bereikbaar blijft en niet helemaal uit staat? Moet je dan een soort mini schakelaartje oid op de bedrading zetten die dan achter de wireless switch weggewerkt zit? Hoor graag jullie ideeën. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
Ransom_nl schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:30:
Hoi. Heb reeds een reeks yeelight bulbs, ceiling lights, een gateway v2 en enkele sensoren. Nu ben ik verhuist en zitten bijna door het hele huis halogeen dimmers. Deze zou ik graag vervangen door smart switches van Aqara dan wel Mijia. Ik las hier al dat de inbouw schakelaars niet fijn werken in een nl huis doordat ze vierkant zijn. Aangezien al mijn verlichting al bijna smart is zouden wireless switches ook prima zijn, die moeten dan op de plek van de huidige dimmers komen. Hoe zorg ik er echter voor dat de verlichting bereikbaar blijft en niet helemaal uit staat? Moet je dan een soort mini schakelaartje oid op de bedrading zetten die dan achter de wireless switch weggewerkt zit? Hoor graag jullie ideeën. Alvast dank!
Aqara heeft inderdaad van die smart switches, volgens mij kan jij deze gewoon 'programmeren' dat hij je 'smart verlichting' uitzet en niet de spanning er zelf afhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
Als je lampen al 'smart' zijn, waarom zou je dan je dimmers dan nog willen vervangen door schakelaar? Dan kun je deze toch gewoon doorlussen met een lasklem en afdekplaatje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

hpmkruit schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:24:
[...]

Als je lampen al 'smart' zijn, waarom zou je dan je dimmers dan nog willen vervangen door schakelaar? Dan kun je deze toch gewoon doorlussen met een lasklem en afdekplaatje gebruiken.
Het is wel handig dat als je moeder op bezoek is dat ze dan gewoon op de muur op een knopje kan drukken om de lampen aan te zetten.

Wellicht kan je achter elke dimmer een shelly plaatsen? https://shelly.cloud/wifi...automation-shelly-dimmer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Als je zo'n shelly wilt gebruiken, moet je de bestaande dimmer vervangen icm een pulsdrukker. Dit kun je nog steeds niet icm een yeelight oid gebruiken. Optie is om een aqara switch ipv de dimmer in te zetten en de dimmer zoals ik al eerder meldde te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Ik ben daarom vooralsnog content met KAKU icm een ICS2000 die ik voor al mijn verlichting gebruik. Ik heb de bestaande wandschakelaars nog gewoon in gebruik en daarachter zitten oa AWMD-250 Inbouw Mini Dimmers. Het fijne is dat je ongeacht de stand va de schakelaar je nog gewoon KAKU kan bedienen via een afstandbediening, via de app of google home.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ransom_nl
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-03-2024
hpmkruit schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:53:
Als je zo'n shelly wilt gebruiken, moet je de bestaande dimmer vervangen icm een pulsdrukker. Dit kun je nog steeds niet icm een yeelight oid gebruiken. Optie is om een aqara switch ipv de dimmer in te zetten en de dimmer zoals ik al eerder meldde te omzeilen.
Dit klinkt mij idd ook als de beste optie, dan wordt het een wireless aqara wall switch, op batterij. Alleen dat doorlussen snap ik niet echt. Hoe sluit de bedrading zo aan dat de lampen altijd bereikbaar zijn. Buiten mijn lampen ophangen, kabeltjes strippen en de 2 draden daar op aansluiten heb ik weinig tot geen electra ervaring. Maar altijd bereid te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
Daar ben ik weer!
Momenteel lekker aan het spelen met de Home Assistant.

Heb nu thuis de volgende stekkers van NEO Coolcam:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Super compact en de app Smart Life werkt hier ook erg goed mee, ook de koppeling met Google Home.
Nu probeer ik deze te koppelen aan de Home Assistant, wat volgens mij dus niet mogelijk is..

Heeft iemand een mooi 'goedkoop' alternatief voor deze smart plugs?
Eisen:
Compact en moet energieverbruik kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Jacksons schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:57:
Daar ben ik weer!

Super compact en de app Smart Life werkt hier ook erg goed mee, ook de koppeling met Google Home.
Nu probeer ik deze te koppelen aan de Home Assistant, wat volgens mij dus niet mogelijk is..

Eisen:
Voor die neo coolcam stekkers kun je de tuya integratie gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/tuya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 21:23
Jacksons schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:57:
Daar ben ik weer!

Eisen:
Overstappen naar geintegreerde oplossing in-je-wand-contact doos met Shelly cloud? Elk appraat/schakelaar mogelijk en geen extra/losse stekker meer ;) (ze hebben overigens ook 'gewoon' de stekker variant. Werkt prima icm Google home/aquara wat ik hier heb :)

[ Voor 4% gewijzigd door tokko1 op 01-05-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 14:11

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik probeer mijn Xiaomi gateway in een IOT vlan te krijgen. Op zich lukt dit wel maar de integratie met HA lijkt niet meer te werken. Na wat uitzoeken schijnt die gateway wat apart te doen met multicast en poort 9898. Op zich heb ik wel avahi draaien voor andere Zeroconf, mDNS en Bonjour zaken, maar multicast van de gateway lijkt niet goed te gaan.

Meer mensen dit issue gehad?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
hpmkruit schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:22:
[...]

Voor die neo coolcam stekkers kun je de tuya integratie gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/tuya
Het is gelukt, thanks! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacksons
tokko1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:14:
[...]

Overstappen naar geintegreerde oplossing in-je-wand-contact doos met Shelly cloud? Elk appraat/schakelaar mogelijk en geen extra/losse stekker meer ;) (ze hebben overigens ook 'gewoon' de stekker variant. Werkt prima icm Google home/aquara wat ik hier heb :)
Dit is een mooi apparaat zeg! Ga ik zeker even naar kijken!! Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 15:36
[...]

Ik ben gisteren bezig geweest om dit werkend te krijgen, maar is me niet gelukt
Welke brocker heb je gebruikt, wat heb je in welke configuratie bestanden aangepast
Of heb je misschien een mooie stap voor stap uitleg gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 16:32
creon schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:24:
[...]

Ik ben gisteren bezig geweest om dit werkend te krijgen, maar is me niet gelukt
Welke brocker heb je gebruikt, wat heb je in welke configuratie bestanden aangepast
Of heb je misschien een mooie stap voor stap uitleg gevolgd?
ik heb een zelfde setupo draaien, allemaal in docker. Wat gebruik jij als ondergrond?

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Punkbuster schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:27:
[...]

ik heb een zelfde setupo draaien, allemaal in docker. Wat gebruik jij als ondergrond?
Een raspberry 3B
Met daarin een cc2531 stick (geflasd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 16:32
creon schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:44:
[...]

Een raspberry 3B
Met daarin een cc2531 stick (geflasd)
Hier is de docker-compose die ik gebruik voor mijn pi3 (icm macvlan)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
version: '3'
services:
  zigbee2mqtt:
      container_name: zigbee2mqtt
      image: koenkk/zigbee2mqtt
      volumes:
        - /home/pi/zigbee2mqtt:/app/data
      devices:
        - /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0
      environment:
        - TZ=Europe/Amsterdam
      restart: always
      dns: <DNS>
      networks:
        default:
          ipv4_address: <IP>

homeassistant:
    restart: unless-stopped
    image: homeassistant/home-assistant
    volumes:
      - /home/pi/homeassistant:/config
    ports:
    - 8123:8123
    - 8300:8300
    - 51827:51827
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
      - GUID=1000
    devices:
    - "/dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0"
    container_name: homeassistant
    networks:
      default:

mqtt:
    container_name: mosquitto
    image: eclipse-mosquitto:latest
    ports:
      - "1883:1883"
    volumes:
      - /home/pi/mqtt/config:/mqtt/config
      - /home/pi/mqtt/log:/mqtt/log
      - /home/pi/mqtt/data/:/mqtt/data
    restart: always
    networks:
      default:

automation fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:39
Ik heb het opgelost door achter de bestaande schakelaar de draden door te verbinden (er staat dus altijd stroom op de lampen) en achter de schakelaar een omgebouwde magneetschakelaar te plaatsen. Die kan een lamp of scene schakelen zodat de Waf behouden blijft. Goedkoop en het werkt uit de kunst!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9qmtSvwRrQFsD39srWGTapiT5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tdxxbfsjvhdXcVh4IzdYnJX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekjSJZkfbrYlJq0q0d1b60W_YsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke8u2zHgx7QOdFwPyG0iJyxi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-M5mBZmt1atpNhKKV0GPvgYko7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTuFbQOBkkBj2jDMd8c7EmjI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwBrgLhp9dNOxZP3LCrbE1vfIw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9pDMRhIu8RWcGA4PHUiN72x.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Je kan ook de ronde drukschakelaars open maken en daar de draden op solderen, dan krijg je het zelfde als hierboven maar dan heb je iig in de mi home de optie voor long press double press

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

martinvdm schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:55:
Ik probeer mijn Xiaomi gateway in een IOT vlan te krijgen. Op zich lukt dit wel maar de integratie met HA lijkt niet meer te werken. Na wat uitzoeken schijnt die gateway wat apart te doen met multicast en poort 9898. Op zich heb ik wel avahi draaien voor andere Zeroconf, mDNS en Bonjour zaken, maar multicast van de gateway lijkt niet goed te gaan.

Meer mensen dit issue gehad?
De gateway stuurt via multicast alle updates het netwerk in. Dit is een zogenaamd link local multicast adres (224.0.0.50) en zal dus niet via een L3 hop werken. De enige optie is om je HA machine ook in dat IOT vlan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:16
Hoi heb een aqara power outlet gekoppeld met domtoticz .
Hiermee kan ik ook de wattage uitlezen op dat moment,alleen het kan soms wel 10 minuten duren voordat de juiste gegevens door komt. kan je ergens dat instellen dat het vaker met een update komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:58
creon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:12:
Je kan ook de ronde drukschakelaars open maken en daar de draden op solderen, dan krijg je het zelfde als hierboven maar dan heb je iig in de mi home de optie voor long press double press
Dat zou je kunnen doen, maar hoe zie je dat voor je met een standaard lichtschakelaar. Die is aan of uit. Als je dan iets aan wilt zetten moet je je schakelaar aan en meteen weer uit zetten. Voor een long press hem wat langer aan laten, voordat je hem weer uit zet. Betwijfel of dat de WAF ten goede komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Phoolie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:57:
[...]

Dat zou je kunnen doen, maar hoe zie je dat voor je met een standaard lichtschakelaar. Die is aan of uit. Als je dan iets aan wilt zetten moet je je schakelaar aan en meteen weer uit zetten. Voor een long press hem wat langer aan laten, voordat je hem weer uit zet. Betwijfel of dat de WAF ten goede komt ;)
Zet een een puls schakelaar op
Ik heb schakelaars gepakt voor rolluiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
creon schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:24:
[...]

Zet een een puls schakelaar op
Ik heb schakelaars gepakt voor rolluiken
Dat kan je doen. Maar iemand die al zijn hele huis heeft voorzien van het wat duurdere schakelmateriaal, gaat daar niet vrolijk van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Phoolie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:16:
[...]

Dat kan je doen. Maar iemand die al zijn hele huis heeft voorzien van het wat duurdere schakelmateriaal, gaat daar niet vrolijk van worden.
Mee eens dat het een dure hobby kan worden
Echter houd je zo wel je normale uiterlijk en krijg je er functies bij, je kan ook schakelaar per schakelaar uitrusten met extra functies om de kosten wat uit te smeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Nicap

Tsssk....

creon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:12:
Heb je met deze switch(of de magneetwitch) ook last van button rebounce i.c.m. de drukschakelaars of de standaard NL schakelaars?
Ik heb de zelfde methode gebruikt die @bing69 ook gebruikt heeft voor een deurbel. Maar daar had ik dus last dat hij meestal meerdere signalen achter elkaar gaf, wat niet handig is voor een deurbel.
Heb daarna een ander type schakelaar gebruikt waarbij dit probleem niet meer aanwezig was.

Hebben jullie daar geen last van? Klinkt namelijk wel als een goed idee. Voor als ze weer eens in de aanbieding zijn.

Verder een vraag over de Aqara Led bulb. Deze heb ik aangeschaft als repeater voor op zolder. De sensor op de slaapkamer heeft soms wel soms niet bereik. Wilde op deze manier dit euvel verhelpen.
Nou zijn de automatisering regels in de Mi Home app niet zo uitgebreid als in Domoticz, welke ik wil gebruiken. Maar in Domoticz zie ik de lamp niet terug. Wordt deze niet ondersteund in Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Ik heb geen last van rebounce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Mijn spullen zijn ook binnen: een platte gateway (versie 3) en 2 door and window sensors. Installatie was op zich prima te doen, Chinese server. Stofzuiger weer gekoppeld en toen de beide sensoren. Ik heb ze op de deur geplakt, maar in HomeKit (en de xiaomi app) is er al weer een onbereikbaar :(
Met een reset krijg ik hem ook niet gekoppeld (3 seconden indrukken tot hij 3 keer blauw knippert). De app blijft maar zeggen dat hij niet kan connecten. De afstand is 10 meter van de gateway.
Hoe los ik dit nu op, liefst zonder hem weer te verwijderen....

Heeft iemand de vibratie sensor trouwens? Werkt die in HomeKit? En welke mogelijkheden tot notificatie heb je?

[ Voor 9% gewijzigd door iAR op 18-05-2020 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nou mijn Xiaomo deurbel is overleden. Heeft het ongeveer een jaar in weer en wind gedaan, daar was hij ook niet echt voor gemaakt (gekocht in mei 2019).

Dus ik kan op zoek naar een nieuwe deurbel, het zal geen Xiaomi worden. Buiten dat hij weerbestendig moet zijn vond ik de deurbel veel te langzaam voor waar ik hem voor gekocht had (zien op mijn gsm wie er voor de deur staat en daar eventueel mee praten, dat is nog nooit gelukt door de lange duur van de opzet van de verbinding.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Eindelijk komt de Xiaomi Socket Zigbee een beetje beschikbaar zonder hem uit rusland te halen.

https://s.click.aliexpress.com/e/_dUARhQT

Nog wel wat aan de prijs met zijn 22,00 euro. Heb er eentje besteld om hem te testen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
HeroS schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:52:
Eindelijk komt de Xiaomi Socket Zigbee een beetje beschikbaar zonder hem uit rusland te halen.

Nog wel wat aan de prijs met zijn 22,00 euro. Heb er eentje besteld om hem te testen, ben benieuwd.
Hij is al niet meer beschikbaar zie ik. Wel balen dat het alleen werkt als je de server op Europa in stelt. Ik gebruik mijn gateway in combinatie met Domoticz en dan moet je de boel op Mainland China laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Phoolie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:47:
[...]

Hij is al niet meer beschikbaar zie ik. Wel balen dat het alleen werkt als je de server op Europa in stelt. Ik gebruik mijn gateway in combinatie met Domoticz en dan moet je de boel op Mainland China laten staan.
Ja, dat kan nog weleens een probleem worden. Ik heb ook alles op China staan. Misschien eens tijd voor een Zigbee stick.

Hier is die nog wel te verkrijgen:
http://s.click.aliexpress.com/e/_dTy0bbl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 21:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Weet iemand of je voor de aqara gordijnrails ook wave runners kunt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:17
HeroS schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:52:

Voor 22 euro kan je toch beter de Hue socket halen? Die is maar 3 euro duurder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
Helox-in-a-box schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:11:
[...]

Voor 22 euro kan je toch beter de Hue socket halen? Die is maar 3 euro duurder...
Of de IKEA stekker van een tientje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 13:43

nitrodesign

There is more joy on a ...

Weet iemand of de Xiaomi V3 werkt op Domoticz ?

Ik wil namelijk alle kamers voorzien van temp sensoren zoals deze:
https://nl.aliexpress.com...1000023.11.390319b8IXD8zi

Bedankt voor de info.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Saturnus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:45:
[...]

Had hem al opgezocht maar die gebruik je dusdanig dat de normale bel in het circuit kan blijven? Letterlijk gewoon de draden langs het buisje laten lopen? :o
Het is gewoon gelukt. 8)7 Niets solderen, niets relais, een sensor van 10 euro, meer niet.

Een Aqara window/door sensor uit de behuizing gehaald en het 'reed-contact' op een bepaalde manier zo dicht mogelijk bij de motor/spoel in de behuizing van de bel gelegd. Als de bel ingedrukt wordt ontstaat er een magnetisch krachtveld dat net sterk genoeg is om het contact te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

nitrodesign schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:30:
Weet iemand of de Xiaomi V3 werkt op Domoticz ?

Ik wil namelijk alle kamers voorzien van temp sensoren zoals deze:
https://nl.aliexpress.com...1000023.11.390319b8IXD8zi

Bedankt voor de info.
https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 13:43

nitrodesign

There is more joy on a ...

@HeroS
Dat had ik inderdaad gezien, er staat ook "Note that the gateway needs to be at least version 2 (DGNWG02LM)"

Maar betekend dit ook dat de V3 werkt ? Wellicht andere protocollen, de manier van koppelen aan Domoticz, etc.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
nitrodesign schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:36:
@HeroS
Dat had ik inderdaad gezien, er staat ook "Note that the gateway needs to be at least version 2 (DGNWG02LM)"

Maar betekend dit ook dat de V3 werkt ? Wellicht andere protocollen, de manier van koppelen aan Domoticz, etc.
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij gaat dat niet werken. Dacht zelfs dat je V2 eerst de LAN functions aan moet zetten voordat je de firmware upgrade, anders kan je deze functie niet meer aanzetten. Bij de V2 kan je dit nog wel oplossen, maar dan moet je gaan solderen, geen idee of en hoe dat werkt voor de V3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansv89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 13:14
Mogelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik was op zoek naar een luchtreiniger en kwam uit bij deze: https://www.xiaomiproduct...xubR2DHh3peRoCNWgQAvD_BwE

Dit is de 3h die dan weer moet worden verbonden met mi home app op de eu server. Echter wilde ik ook de rookmelder van xiaomi die dan weer niet vindbaar is op de eu server.

Is hiervoor een oplossing? Of wat zouden jullie adviseren?

Ik heb momenteel een aantal yeelight lampen en wilde ook de deursensoren van aqara/xiaomi en bv een draadloze schakelaar kopen. Welke gateway adviseren jullie mij voor bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaive
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11-2021
Hallo,

Ik ben nieuw met de xiaomi smart home, wat het verschil tussen aqara en mijia. of kan dat ook samen, bijvoorbeeld de thermometers van xiaomi mijia op de aqara hub

Nu wil ik om te beginnen een gateway aqara hub kopen
https://nl.aliexpress.com...1258309905-05831-msLHPVzm

en moet ik een dan een EU versie hebben, of juist niet.

en een aantal temperatuurmeters en een camera, moet dit allemaal aqara zijn? of kan dat ook mijia zijn, zoals deze.

Dit alles wil ik dan later langzaam uitbreiden.
zoals een camera voor buiten. iemand tips welke?

[ Voor 8% gewijzigd door Skaive op 04-06-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Ik heb een xiaomi cameraatje gekocht. Dat werkt allemaal prima, ik wordt alleen steeds uit de mi home app uitgelogd.

Wie weet hoe dat komt en wat ik daaraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:55
Ik heb de Xiaomi mi sensor set gekocht, dacht ik dat dat de Aqara hub is die compatibel is met Homekit, mooi niet dus. Nu zit ik wel met het probleem/dillema: ofwel deze koppelen aan homebridge en aan homekit toevoegen, ofwel terugsturen en de Aqara hub aankopen? Wat zijn de ervaringen hier met homebridge en de mi control hub? Of toch gewoon beter de aqara hub aankopen, maar lijkt mij naar prijszetting wel steviger als je dezelfde sensoren wilt aankopen die in de sensor set zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 12:02
Phoolie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:30:Dacht zelfs dat je V2 eerst de LAN functions aan moet zetten voordat je de firmware upgrade, anders kan je deze functie niet meer aanzetten. Bij de V2 kan je dit nog wel oplossen, maar dan moet je gaan solderen.
Gloeiende gloeiende :(
Heb dus net mijn nieuwe Aqara Hub V2 EU geupgrade, en het lukt mij nu niet meer om de LAN functions aan te zetten... Als ik wissel naar region Mainland China kan ik vanuit Mi Home de hub niet vinden. Schakel ik naar Europe dan kan ik hem probleemloos toevoegen....

Ik ga even op zoek hoe ik dan moet solderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
radicalEMT schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Gloeiende gloeiende :(
Heb dus net mijn nieuwe Aqara Hub V2 EU geupgrade, en het lukt mij nu niet meer om de LAN functions aan te zetten... Als ik wissel naar region Mainland China kan ik vanuit Mi Home de hub niet vinden. Schakel ik naar Europe dan kan ik hem probleemloos toevoegen....

Ik ga even op zoek hoe ik dan moet solderen...
Ik denk dat je met de EU versie überhaupt moet solderen, aangezien die überhaupt niet via Mainland China is toe te voegen.

Over solderen staat genoeg in de onderstaande links :)
https://community.openhab...oes-not-respond/52963/125
Vraag over solderen (m.b.t Xiaomi Hub poort 9898)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
nitrodesign schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:36:
@HeroS

Due tekst is wellicht geschreven toen de V2 hub (DGNWG02LM) de nieuwste hub was, en toen moest je dus "at least version 2 " hebben.

Toen kwam v3 die je niet meer kan toevoegen in domoticz, maar de txt op de domoticz website is dus nooit ge-updated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07-2024

Vow

Ik heb enkele basic dingen van xiaomi hier al een tijdje draaien zoals de gateway v2 met enkele deur/raam sensoren, een ir remote, temp sensor en de bedlamp v1.
Alles gekoppeld aan de chinese server.
Op zich ben ik er zeker tevreden van want alles werkt tot op heden stabiel en doet wat het hoort te doen.
Enkel het feit dat ik push berichten wil sturen naar mijn gsm werkt niet goed omwille van de server in China.
Ik krijg ze wel bijna altijd maar dikwijls pas 20 minuten later.
Nu ben ik aan het uitkijken om over te schakelen van gateway.
Enkele opties die ik overweeg :
- EU gateway op Europese servers (zou het probleem moeten opgelost zijn) maar dan heb ik natuurlijk wel veel minder keuze in sensoren en dergelijke die ik eraan kan koppelen.
- Overschakelen op een andere gateway zoals die van Smartthings.
- Ik heb me al een bezig gehouden met Home assistant doch dat lukt me tot op heden nog niet zo goed. Ik ben niet thuis in het "programeren". Home assistant opgestart krijgen was al een klus voor mij :)
- Eventuele andere opties??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Vow schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:02:
Ik heb enkele basic dingen van xiaomi hier al een tijdje draaien zoals de gateway v2 met enkele deur/raam sensoren, een ir remote, temp sensor en de bedlamp v1.
Op zich ben ik er zeker tevreden van want alles werkt tot op heden stabiel en doet wat het hoort te doen.
Enkel het feit dat ik push berichten wil sturen naar mijn gsm werkt niet goed omwille van de server in China.
- EU gateway op Europese servers (zou het probleem moeten opgelost zijn) maar dan heb ik natuurlijk wel veel minder keuze in sensoren en dergelijke die ik eraan kan koppelen.
- Ik heb me al een bezig gehouden met Home assistant doch dat lukt me tot op heden nog niet zo goed. Ik ben niet thuis in het "programeren". Home assistant opgestart krijgen was al een klus voor mij :)
Er zijn andere opties, zoals zigbee2MQTT, maar dat is wel weer een stapje verder dan Home Assistant opstarten en zou ik me dan niet direct aan wagen.

Meest eenvoudige wijze is overstappen op de EU server, maar ik heb geen ervaring met de snelheid van pushberichten dan. Heb je al eens geprobeerd of dit überhaupt sneller gaat?

Je kunt andere gateways proberen, maar de werking is dan ook niet gegarandeerd. Je kan er dan achter komen dat 1 apparaat het toch niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51

Mimiix

Professioneel Prutser

Vow schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:02:
Je zou deCONZ met Phoscon kunnen proberen / bekijken als gateway. Daarin werkt heel veel wel al en is consument vriendelijk.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow

Vow

hpmkruit schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:20:
[...]

Er zijn andere opties, zoals zigbee2MQTT, maar dat is wel weer een stapje verder dan Home Assistant opstarten en zou ik me dan niet direct aan wagen.

Meest eenvoudige wijze is overstappen op de EU server, maar ik heb geen ervaring met de snelheid van pushberichten dan. Heb je al eens geprobeerd of dit überhaupt sneller gaat?

Je kunt andere gateways proberen, maar de werking is dan ook niet gegarandeerd. Je kan er dan achter komen dat 1 apparaat het toch niet doet.
Nee ik heb niet kunnen proberen of de push berichten dan sneller binnen komen want ik heb zo nog geen gateway en ken ook niemand die er zo een heeft. Dus ik zou er al eentje moeten kopen en dan kijken wat het geeft. Niet dat ze zo duur zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalEMT
Phoolie schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:37:
[...]

Ik denk dat je met de EU versie überhaupt moet solderen, aangezien die überhaupt niet via Mainland China is toe te voegen.

Over solderen staat genoeg in de onderstaande links :)
https://community.openhab...oes-not-respond/52963/125
Vraag over solderen (m.b.t Xiaomi Hub poort 9898)
Volgens mij is de EU versie V3, dus die heeft helemaal geen LAN output. Heb inmiddels een V2 gekocht van een medetweaker die prima werkt met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow

Vow

Ik heb ook de Roborock s5 max toegevoegd aan het huis :-)
Ik denk dat ik dan toch maar eens de eu gateway ga bestellen van Xiaomi en dan zien wat het geeft.
Desnoods gebruik ik beide gateways moesten er sensoren niet werken op de EU versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Let wel op dat je beide gateways niet aan elkaar kunt koppelen voor automations. Dus je kunt een sensor aan de ene gateway geen lamp laten aansturen die aan een andere gateway is gekoppeld...Dit heeft mij eerder ook verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow

Vow

hpmkruit schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:46:
Let wel op dat je beide gateways niet aan elkaar kunt koppelen voor automations. Dus je kunt een sensor aan de ene gateway geen lamp laten aansturen die aan een andere gateway is gekoppeld...Dit heeft mij eerder ook verrast.
Ok thx voor de info want dat wist ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:08

aex351

I am the one

Ik zie even de bomen door het bos niet meer. Wat is het verschil tussen Xiaomi / Mijia/ Aqara. Het lijkt of leek erop dat zowel Mijia als Aqara dochterondernemingen zijn van Xiaomi. Maar blijken dan toch aparte entiteiten? Op Aliexpress worden deze namen flink door elkaar gebruikt. Vaak staat er 'Xiaomi Mijia' of 'Xiaomi Aqara'. Terwijl Xiaomi zelf ook producten verkoopt onder de naam 'Xiaomi'.

Ik ben op deze vraag gestuit toen ik een lichtsensor tegenkwam van Mijia waarbij vermeldt stond dat deze alleen met versie 3 van de Xiaomi gateway gebruikt kan worden. Na wat rond gegoogeld te hebben blijkt dat zowel 'Xiaomi Mijia' en 'Xiaomi Aqara' een versie 3 van de Gateway te hebben.

In elk geval in eerdere berichtgeving stond dat Mijia niet overweg kon met Homekit en Aqara wel. Alleen dat blijkt dan nu met versie 3 veranderd te zijn. Want versie 3 van Mijia gateway kan daar schijnbaar wel mee overweg.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Xiaomi heeft een aantal partnerships waarbij andere bedrijven onder de xiaomi naam producten uit mogen brengen.

En Ali express icm duidelijke product omschrijvingen is als water en vuur... zijn ook voornamelijk 3rd party shops die er alles aan doen om maar zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terug te komen.

Dus zowel aqara als mija zijn merken die hubs en sensoren uitbrengen die ook grotendeels met elkaar werken. De aqara v3 is volgens mij die Airco hub waar je een Chinese stekker nog in kunt steken. De mija v3 hub heeft weer ondersteuning voor nieuwere zigbee versie en dacht ook Bluetooth. Voor de lichtsensor heb je die v3 mija hub nodig. Ik was klaar met alle verschillende hubs en ben voor alle nieuwe apparaten overgestapt naar zigbee2mqqt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:08

aex351

I am the one

hpmkruit schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:09:
Xiaomi heeft een aantal partnerships waarbij andere bedrijven onder de xiaomi naam producten uit mogen brengen.

En Ali express icm duidelijke product omschrijvingen is als water en vuur... zijn ook voornamelijk 3rd party shops die er alles aan doen om maar zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terug te komen.

Dus zowel aqara als mija zijn merken die hubs en sensoren uitbrengen die ook grotendeels met elkaar werken. De aqara v3 is volgens mij die Airco hub waar je een Chinese stekker nog in kunt steken. De mija v3 hub heeft weer ondersteuning voor nieuwere zigbee versie en dacht ook Bluetooth. Voor de lichtsensor heb je die v3 mija hub nodig. Ik was klaar met alle verschillende hubs en ben voor alle nieuwe apparaten overgestapt naar zigbee2mqqt
Ja zigbee2mqqt is waarschijnlijk ook hetgeen dat ik ga gebruiken. Was vandaag al opzoek gegaan naar een USB stick met Zigbee. Alleen het was mij even onduidelijk of versie 3 van bijvoorbeeld de lichtsensor wel gebruikt kon worden. Wat volgens mij wel kan.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Ja dat kan, ik heb deze zelf ook in gebruik via zigbee2mqtt. Hier kun je overigens alle ondersteunde apparaten terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Nu we het over gateways hebben.. is er een Tweaker die er nog een heeft liggen, ik heb een 3 tal spots en 2 plafondlampen op wifi die ik met mijn Home Assistant wil verbinden. Daarvoor heb ik eenmalig de access token nodig die je kan zien in de gateway. Om er speciaal daarvoor nou een te kopen...

Ik heb alle andere methodes al geprobeerd die hier beschreven staan, maar krijg het niet voor elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand bekend met het zichtbaar maken van Ikea lampen in Homekit als deze gekoppeld zijn aan een Mi Smart Gateway 3?

Ik heb de Mi Smart Gateway 3 met daaraan gekoppeld in Ikea lamp en een Aqara knop. Dit werkt maar als ik het koppel aan Homekit zie ik wel de knop maar niet de lamp verschijnen. Ik kan de lampen aan de Ikea hub gekoppeld houden maar dan heb je meer vertraging. De Mi Home app geeft minder mogelijkheden om de knoppen te programmeren als met Homekit en de Eve app.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 21:53
MeltedForest schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:07:
Nu we het over gateways hebben.. is er een Tweaker die er nog een heeft liggen, ik heb een 3 tal spots en 2 plafondlampen op wifi die ik met mijn Home Assistant wil verbinden. Daarvoor heb ik eenmalig de access token nodig die je kan zien in de gateway. Om er speciaal daarvoor nou een te kopen...

Ik heb alle andere methodes al geprobeerd die hier beschreven staan, maar krijg het niet voor elkaar...
WiFi lampen verbind je niet met de gateway as far as I know maar rechtstreeks met je WiFi. Dus met een gateway schiet je niet heel veel op. Met de Xiaomi Home app (bepaalde versie) kan je de tokens in de logs vinden, ik neem aan dat je dit al geprobeerd hebt? Wat ging hier mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 21:53
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:52:
Is er iemand bekend met het zichtbaar maken van Ikea lampen in Homekit als deze gekoppeld zijn aan een Mi Smart Gateway 3?

Ik heb de Mi Smart Gateway 3 met daaraan gekoppeld in Ikea lamp en een Aqara knop. Dit werkt maar als ik het koppel aan Homekit zie ik wel de knop maar niet de lamp verschijnen. Ik kan de lampen aan de Ikea hub gekoppeld houden maar dan heb je meer vertraging. De Mi Home app geeft minder mogelijkheden om de knoppen te programmeren als met Homekit en de Eve app.

Iemand een idee?
Ik had ditzelfde probleem met mijn IKEA bulbs maar dan via Openhab -> Gateway - IKEA lamp, of rechtstreeks via de Miio library (https://github.com/aholst...61#issuecomment-650587340). Beide was geen succes dus heb het opgegeven, normale spotjes erin gestopt en een Zwave Relay achter de schakelknop geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow

Vow

Na heel wat trial and error heb ik ondertussen wel enkele dingen in gang gekregen via Home Assistant. Mijn Mijn deur/raam sensors en mijn verlichting werkt en is bedienbaar.
Kan iemand mij echter helpen met het instellen van push berichten via Home Assistant?
Gewoon een push bericht naar de android app als ik nog op mijn wifi netwerk zit werkt maar ik wil berichten ontvangen als ik daar buiten ben. Op mijn werk ofzo. DIt moet via een omweg heb ik begrepen?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Vow schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:14:
Na heel wat trial and error heb ik ondertussen wel enkele dingen in gang gekregen via Home Assistant. Mijn Mijn deur/raam sensors en mijn verlichting werkt en is bedienbaar.
Kan iemand mij echter helpen met het instellen van push berichten via Home Assistant?
Gewoon een push bericht naar de android app als ik nog op mijn wifi netwerk zit werkt maar ik wil berichten ontvangen als ik daar buiten ben. Op mijn werk ofzo. DIt moet via een omweg heb ik begrepen?
Alvast bedankt
Deze vraag kun je beter in het HA topic stellen.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 19:51
Ik heb onlangs een Aqara Wireless Remote Switch (Single Rocker) van een medetweaker overgenomen, nu heb ik deze in de mi home app gezet, maar ik kan alleen kiezen voor een single press. Wie weet hoe ik de double press en long press instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 21:37
sjoerdvdijk schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:20:
Ik heb onlangs een Aqara Wireless Remote Switch (Single Rocker) van een medetweaker overgenomen, nu heb ik deze in de mi home app gezet, maar ik kan alleen kiezen voor een single press. Wie weet hoe ik de double press en long press instellen?
As je ook gebruik maakt van HomeKit kun je dit in de app Woning, Eve of Home+ instellen.
Anders manieren weet ik helaas niet.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
sjoerdvdijk schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:20:
Volgens mij bestaat er een oude versie, en een nieuwe versie van dat model. Ik heb de wxkg02lm, deze heeft 2 'rockers', ik kan single left, single right En double press (dus de 2 rockers tegelijk) ik heb geen optie tot double press, of triple press van 1 rocker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
Vraag

Xiaomi door/window sensor.

Steeds goed gewerkt. Even verwijderd geweest, wil nu opnieuw aanmelden bij Z2M. Ik doe reset, maar hij lijkt niet te pairen. blauwe lampje knippert totdat ik de reset button loslaat, dan stopt hij acuut met knipperen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Antwoord

Batterij leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
maartend schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:33:
Vraag

Xiaomi door/window sensor.

Steeds goed gewerkt. Even verwijderd geweest, wil nu opnieuw aanmelden bij Z2M. Ik doe reset, maar hij lijkt niet te pairen. blauwe lampje knippert totdat ik de reset button loslaat, dan stopt hij acuut met knipperen
Reset gedaan door het reset knopje in te drukken? Daarna pas de pair knop ingehouden voor 5 sec? Wat komt er terug in de log files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
hpmkruit schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:46:
[...]

Reset gedaan door het reset knopje in te drukken? Daarna pas de pair knop ingehouden voor 5 sec? Wat komt er terug in de log files?
Er komt niks in de logfile. Alles al geprobeerd.
Bijzondere ; ledje brandt niet elke keer dar ik reset knop indruk. Ik ga de batterij maar eens teste/vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Aha, gemist. Ja, dat vermoed ik dus ook. Natuurlij niet hier liggen, maar dat wordt wel opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 10:02
Ik heb de home gateway v2 gekoppeld aan de Chinese server, zodat mijn home plug en temperatuursensor samen kunnen werken. Nu heb ik ook nog een buitenlamp die ik wil schakelen met zonsopkomst en ondergang. Nu kan ik in het lijstje natuurlijk alleen Chinese plaatsen kiezen. Iemand daar een workaround voor gevonden? Overschakelen naar een Europese server ondersteunt de temperatuursensor weer niet.

PS: die temperatuursensor is overigens erg goed, klein, snel, veel meetpunten en tóch gaat de batterij al twee jaar mee. Gebruik deze om een elektrische kachel te schakelen bij vorst in mijn schuur. De hele set was goedkoper dan een andere elektrische kachel met thermostaat op temperatuurbereik :-)
Temperatuur onder 3 graden: aan, temperatuur boven 5 graden: uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Rct124 op 30-06-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalEMT
Rct124 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:09:
PS: die temperatuursensor is overigens erg goed, klein, snel, veel meetpunten en tóch gaat de batterij al twee jaar mee.
Welke temperatuursensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 16:14
Zal deze zijn, maar dan goedkoper bij Ome Ali...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Vow schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Ok thx voor de info want dat wist ik ook niet.
Om al die koppel-ellende en onduidelijkheden over versies voor eens en voor altijd op te lossen ben ik overgestapt naar Deconz in combinatie met Home Assistant op een RPI.. Geen onduidelijke app meer, geen ingewikkelde codes, en geen afhankelijkheid van chinese servers meer. Gewoon alles lokaal.
Pagina: 1 ... 74 ... 89 Laatste