Flatwhite schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:40:
Zojuist de G410 Wit geïnstalleerd ter vervanging van mijn Netatmo Videodeurbel. Eerste indruk is zeer teleurstellend.
Hardware
- Voelt goedkoop aan. Dun plastic. Ook de knop klik klinkt goedkoop. Vooral vergeleken met de Netatmo.
- Totaal geen ‘weathersealing’ geen mm rubber te bekennen. Hoe gaat deze deurbel een regenbui/water overleven?
Mijn ervaringen van een tevreden G4 gebruiker: ik hoef hem zelf niet in te drukken, dus hoe hij aanvoelt boeit mij niet. We hebben een zwarte gevel en daar valt hij mooi tegen weg. De G4 is IPX3 rated, wat betekent dat hij regen tot onder een hoek van 60 graden aankan.
Installatie
- Redelijk makkelijk te installeren met het scannen van de qr codes, mits je al Aqara apparaten hebt en dus de app
- Toevoegen aan HomeKit idem: QR scannen en klaar
- Na installatie 3(!) firmware updates gehad, maar dat ging ook rap.
Yup, sommige firmware updates zijn blijkbaar afhankelijk van een vorige versie om zichzelf te kunnen installeren. Dit is minder gebruiksvriendelijk, maar makkelijker voor de programmeren omdat je alleen maar hoeft te zorgen dat V1 naar V2 kan en niet ook nog eens naar V3 en V4 direct vanuit V1. En uiteindelijk klik je even 3x op Update en is het ook klaar. Mijn G4 hangt nu 1,5 jaar en ik heb volgens mij 2x een tussentijdse update gehad, na de initiële paar, dus het valt reuze mee. Zal bij de nieuwe G410 wel iets vaker zijn op het begin natuurlijk.
Werking
- Mooi brede kijkhoek en scherp (1200p) beeld. 4:3 aspect ratio geeft ook een breder zicht dan de Netatmo.
- Matig en instabiele werking. Na installatie ging de zon onder. Zon scheen recht op de camera: Geen reactie/geen beeld. Zodra de zon achter een wolk verdween wel beeld. Lijkt er op dat de deurbel geen beeld geeft zodra de zon te fel er in schijnt. Nog nooit gehad met de Netatmo. Hoop dat dit met een firmware update opgelost gaat worden. Ik kijk het een paar dagen aan, maar als dit standaard is dan gaat de deurbel retour.
Bijzondere ervaring. Onze deurbel staat op het zuiden nota bene, veel erger kan je volgens mij niet hebben qua warmte en direct zonlicht en behalve bij specifieke gevallen waarbij eea wat overbelicht is, geen enkel probleem met de kwaliteit van het beeld hoor. Het enige wat ik heb gemerkt een keer is dat tijdens een hittegolf vorig jaar hij een keer oververhit raakte en ik daar een melding van kreeg, maar dit jaar met die 2 dagen 33-36 graden niks van meegekregen.
Verwachtingen niet waargemaakt helaas.
Edit: deurbel nu op voeding aangesloten i.p.v. batterijen.
- beelden laden echt 10x sneller;
- veel snellere verbinding met de deurbel;
- veel minder errors in de Home app op: dus geen “Camera reageert niet” meldingen meer…
Ja dat wordt sowieso aangeraden. Die van ons draait sinds het begin op voeding en alles werkt vlot. Op hele warme dagen merk je weleens dat notifications wat trager binnenkomen, maar dan heb je wel de bel fysiek al gehoord zeg maar. En trager is dan dat jeven 3-5 sec moet wachten ipv instant.
Overigens staat het ook gedocumenteerd bij Aqara dat op de batterij hij juist energie bespaart, dat is ook logisch, hij gaat dan in principe in een standby stand en volgens mij is dan ook bewegingsdetectie niet meer beschikbaar omdat hij daarvoor in feite 24/7 moet monitoren.