Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:46
De panel hub leek me wel gaaf, maar ik denk niet dat je hiermee je (non Aqara) HomeKit lampen/stekkers kunt bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:17
meesje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:19:
De panel hub leek me wel gaaf, maar ik denk niet dat je hiermee je (non Aqara) HomeKit lampen/stekkers kunt bedienen.
Op het dashboard zitten 6 ‘knoppen’ waarmee je Homekit devices kunt bedienen.

Je monteert dit in plaats van een bestaande schakelaar. Er zitten (op de EU versie) twee geschakelde uitgangen op om ‘domme’ lampen te schakelen. Er is dus wel een neutraal draad nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
remmuz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Wauw, dat is wel gaaf. Ik ben benieuwd wanneer echt leverbaar. Op dat vlak heeft Aqara een slechte reputatie. De G5 outdoor camera is er nog steeds niet.
Ik zie staan deze maand. EU eerder dan NA.

[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 06-01-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 17:57
Jammer dat de climate sensor geen co2 of tvoc heeft.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:29

Patrick89

PSN : Gamesource

remmuz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Je monteert dit in plaats van een bestaande schakelaar. Er zitten (op de EU versie) twee geschakelde uitgangen op om ‘domme’ lampen te schakelen. Er is dus wel een neutraal draad nodig.
De nspanel pro is relatief eenvoudig te voorzien van home assistant. Als dat kan kan je ook eenvoudig bediening doen. Best leuk apparaat

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Patrick89 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:22:
[...]

De nspanel pro is relatief eenvoudig te voorzien van home assistant. Als dat kan kan je ook eenvoudig bediening doen. Best leuk apparaat
Inderdaad mooi, maar in Singapore kosten ze omgerekend 360 Euro. In Nederland zal dat wel 400 Euro worden. Daar kun je meerdere tablets voor kopen en zelf een dashboard bouwen voor HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@remmuz de NSPanel Pro waar @Patrick89 naar refereert is €95

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben fan van Aqara, maar waar ik niet tegen kan zijn de afwijkende maten van de lichtschakelaars die je Gira/Busch-Jaeger spul horen te vervangen.

Zo wou ik begin van de winter een domme buitenlamp bij de voordeur en 3 spotjes op het zijpad naar de achtertuin die op dezelfde schakelaar zitten vervangen door iets slimmers en kwam bij de Smart Wall Switch H1 EU uit.

Alleen... wij hebben Gira schakelmateriaal, enorm standaard dus, en met een stopcontact en daarnaast de lichtschakelaar pastte dat dus gewoon niet. Zelfs als ik het raamwerk om het stopcontact weghaalde ging het niet. De schakelaar/knop zelf paste er wel naast, maar het inbouwframe viel over het inbouwframe van de Gira heen. Heb nog een oude Busch-Jaeger erbij gepakt en die was identiek qua inbouwframe aan de Gira. Dus conclusie is niks anders dan dat Aqara niet kijkt naar wat gebruikelijk is in Europa wat betreft de afmetingen los van de blauwe inbouwdoos zelf. Erg jammer, want daarmee kan je eigenlijk zeggen dat alles wat Aqara uitbrengt en diezelfde maten hanteert gewoon totaal niet bruikbaar is.

Kan van de Light Switch H2 oa nog niks qua formaten vinden, ik hoop dat ze het oplossen, maar ben er bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:11
@MooDyBLueS Op zich niet zo gek, ze zijn gewoon niet bedoelt om samen te werken met ander schakelmateriaal. Ze vormen hun eigen (incomplete) materiaal. Ook twee "normale" merken ga je niet naast elkaar kunnen monteren omdat ze niet in elkaars frame passen of de frames overlappen.

Dus ja, zolang ze niets iets specifiek maken voor het type schakelmateriaal kan je het vergeten. En gezien er veeeel types zijn zie ik dat niet snel gebeuren. En op zich bieden ze wel een oplossing, dat zijn gewoon de modules voor achter de schakelaar.

En ja, ik had het ook wel interessant gevonden als ze een meer complete lineup zouden uitbrengen. Want ik vind de randloze stijl best wel tof.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 07-01-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Septillion Ik snap je punt, maar je gaat te gemakkelijk aan het échte probleem voorbij. Niet dat hun gamma incompleet is, maar dat de maten op geen enkele manier op elkaar aansluiten. Ook 2 Aqara schakelaars passen NIET naast elkaar.

Verder kan ik prima Gira en Busch-Jaeger, om maar even 2 veelgebruikte Europese standaardmerken te noemen, naast elkaar monteren qua inbouwframe (los van het afdekraam). Dat kan dus niet met de Aqara omdat het inbouwframe al te groot is. Gira, B-J en ongetwijfeld de vele andere Europese/Duitse merken houden zich wel aan die standaarden. Ik had namelijk ook een goedkoop Gamma ding liggen en die heb ik ook opgemeten tov de andere twee en die was ook identiek.

De enige die dus afwijkt is de Aqara. Kortom, voor de Aqara geldt:
- past in een enkele Europese inbouwdoos
- schroefgaten voor montage in inbouwdoos komen overeen

Maar wat ook geldt voor de Aqara:
- past in Europese inbouwdoos niet 2x naast zichzelf
- past in Europese inbouwdoos qua inbouwframe niet naast een Gira/B-J/etc
- past in Europese inbouwdoos qua formaat niet naast ook maar iets anders
- is dus onmogelijk te gebruiken in welke variant dan ook met ofwel ander Aqara spul ofwel standaard spul

Werkelijk de énige optie is: een enkelvoudige (licht)schakelaar vervangen.

Dat is gewoon niet ok en je kan dat gewoon niet goedpraten op welke manier dan ook. Want je argument van "complete line-up" is dus een non-argument als je al niet 2 Aqara schakelaars naast elkaar kan monteren. Aqara heeft ze zowel qua frame als qua buitenmaten dusdanig groot gemaakt dat dat letterlijk onmogelijk is.

Zie hier maar mijn foto naast een Gira schakelaar, dan zie je hoe belachelijk groot het is, letterlijk 2-3mm ruimte ZONDER afdekraam van de Gira:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pce0fLtQcpBst7k9Fi4xc-jum-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DovyeWX8bKBa1rF7Tgj9eKAR.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas heb ik geen foto gemaakt van de 2e Aqara ernaast, maar die zou ca 1cm over de andere Aqara vallen. |:(

Helaas heb ik ook geen foto gemaakt van hoe het frame alleen al over het frame van de Gira viel en dus niet eens strak op de muur geschroefd kan worden, zoals het hoort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBTyhZWCzq6rwMsutalNMt3D4iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNfYk3QD5EGn1ah6WEriLpPW.jpg?f=fotoalbum_large
In deze laatste foto zou het Aqara inbouwframe links en rechts over de andere inbouwframes vallen met zo'n 3-4mm. Terwijl dit een huis uit 2022 is gebouwd volgens de huidige standaarden.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-01-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:11
@MooDyBLueS Ja en nee. Maar ze zijn gewoon gemaakt als enkele schakelaars. Ze zijn simpelweg niet bedoelt om met meer naast elkaar geplaatst te worden en moeten gezien worden als compleet afgewerkte enkele schakelaars. En ook bij ander schakelmateriaal passen er dan geen twee (incl hun eigen afwerking) naast elkaar.

Dus ja, snap je punt. Maar zoals gezegd is het dus niet bedoelt als compleet programma en al helemaal niet om te mixen. En laatste geldt ook voor überhaupt verschillende systemen. Ook ik had liever gezien dat ze een breeder programma zouden hebben (wat ze automatisch forceert wel de hart op hart afstand aan te houden). Maar er is helaas niemand die een frameless systeem maakt zo ver ik weet.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 07-01-2025 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:06:
@MooDyBLueS Ja en nee. Maar ze zijn gewoon gemaakt als enkele schakelaars. Ze zijn simpelweg niet bedoelt om met meer naast elkaar geplaatst te worden en moeten gezien worden als compleet afgewerkte enkele schakelaars.
Je verdedigt Aqara veel teveel, ze geven zelf op hun eigen website aan dat er meerdere naast elkaar gemonteerd kunnen worden en dat ze in zowel ronde als vierkante inbouwdozen passen (dat laatste klopt). Maar ze geven ook aan: "In case of installing the switch into a twin round wall box, please check product's dimensions: some wall boxes do not support the installation of multiple wall switches such as H1 EU in a row".

Ze erkennen dus dat hun product te groot is voor bepaalde installaties, maar die bepaalde installaties is gemeengoed in een zeer groot deel van Europa. Het zijn immers Europese standaarden (IEC, CLC, etc) waar Aqara zich niet aan houdt.
En ook bij ander schakelmateriaal passen er dan geen twee (incl hun eigen afwerking) naast elkaar.
Nogmaals: daar gaat het niet om.
Dus ja, snap je punt. Maar zoals gezegd is het dus niet bedoelt als compleet programma en al helemaal niet om te mixen. En laatste geldt ook voor überhaupt verschillende systemen. Ook ik had liever gezien dat ze een breeder programma zouden hebben (wat ze automatisch forceert wel de hart op hart afstand aan te houden). Maar er is helaas niemand die een frameless systeem maakt zo ver ik weet.
Wederom: doet er in dit argument totaal niet toe. Ze houden zich niet aan standaard, that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:17
MooDyBLueS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:45:
[...]
Het zijn immers Europese standaarden (IEC, CLC, etc) waar Aqara zich niet aan houdt.
Niet aan voldoet is een betere uitdrukking, ze HOEVEN er namelijk helemaal niet aan te voldoen net als dat jij (wij) het niet hoeven te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@DjoeC Goed punt. Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, ik hoef het ook niet te kopen, maar het is en blijft wel jammer, want ze maken zoveel mooi spul tegen keurige prijzen. En daarom heb ik toch maar het inbouwspul wel gekocht en blijf ik de rest ook gewoon gebruiken en kopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:17
MooDyBLueS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:31:
@DjoeC Goed punt. Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, ik hoef het ook niet te kopen, maar het is en blijft wel jammer, want ze maken zoveel mooi spul tegen keurige prijzen. En daarom heb ik toch maar het inbouwspul wel gekocht en blijf ik de rest ook gewoon gebruiken en kopen. ;)
Wat mij betreft is het wel een algemeen probleem om uit te zoeken wat wel of niet op je systeem past. Ik heb BJ Reflex SI en kom er ook niet goed uit wat ik wel of niet kan doen (frames met 1-5 units). Wil graag schakelaars en dimmers vervangen met behoud van het BJ materiaal.

Voorlopig blijft het dus bij temperatuur sensoren, lek detectors en tussenschakelaars (type SHP-15).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@DjoeC Klopt, enige wat ik je kan adviseren is om te kijken naar sensoren/schakelaars/dimmers/etc die je achter in de inbouwmodule inbouwt. Dat heb ik dus met de Aqara T1 Single Switch module gedaan. Was een simpele schakelaar zonder nuldraad, dus ook de zonder nuldraad versie ervan besteld.

En ietwat offtopic voor hier, maar puur ter info: wij hebben veel spotjes in woonkamer, eetkamer en keuken, die worden geschakeld en gedimd door dit soort 125-250W LED dimmers die achter de schakelaar zitten (tuimelschakelaar, veert terug zodat je ook kan dimmen ermee door lang ingedrukt te houden).
Hier ga ik nog EcoDim Smart modules voor bestellen, te weten deze. Die hebben 'dom' dezelfde LED 250W en dim functionaliteiten, maar zijn tevens Zigbee Smart en kunnen dus aan o.a. Hue maar ook Aqara of welke Zigbee hub dan ook gekoppeld worden. Kan wel per Zigbee hub verschillen wat je er eventueel wel/niet mee kan.

Dat zijn in mijn ogen anno nu de meest elegante oplossingen. Enige waar ik nog mee zit is die van de keuken/eetkamer vinden, waarschijnlijk achter een van de 11 LED spots aldaar die ik dus stuk voor stuk los kan gaan halen tot ik hem vind. :P Dat is overigens gelijk een soort oplossing als je bij de schakelaar niet genoeg ruimte hebt: bij de verlichting is ook mogelijk, maar dan wel de eerste die volgt na de schakelaar. Daar is vaak (veel) meer ruimte. En als het een simpele aan/uit schakelaar moet zijn, maar dan slim gemaakt, dan is de Aqara T1 Single Switch module dus ook geschikt. Moet je alleen zorgen dat deze niet achter een dimschakelaar zit, daar kunnen ze niet goed tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-01-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Afgelopen weekend bij de Praxis onderstaande beltrafo gekocht. Bij thuiskomst kwam sloeg opeens de twijfel toe: is deze wel geschikt voor de Aqara G4 deurbel? Ik dacht van wel. Kunnen jullie bevestigen of deze geschikt is?
Transformator 9/12/24V 500MA wit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
remmuz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:51:
[...]

Inderdaad mooi, maar in Singapore kosten ze omgerekend 360 Euro. In Nederland zal dat wel 400 Euro worden. Daar kun je meerdere tablets voor kopen en zelf een dashboard bouwen voor HA.
Zo’n bedrag vind ik inderdaad een beetje te gek worden. Ik sla over. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
meesje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:31:
Afgelopen weekend bij de Praxis onderstaande beltrafo gekocht. Bij thuiskomst kwam sloeg opeens de twijfel toe: is deze wel geschikt voor de Aqara G4 deurbel? Ik dacht van wel. Kunnen jullie bevestigen of deze geschikt is?
Volgens Aqara is nodig: 12V-24V AC 0.2A 50/60Hz, Dus het zou moeten werken.
Ik zou hem op 24v aansluiten. Dan is 500mA genoeg. Als dat er inderdaad uitkomt. De technische gegevens bij de Praxis zijn nogal karig. Slordig typefoutje in de omschrijving, 9V moet 8V zijn.
En op de behuizing staat 8VA. Dan zou er bij 8volt (?) dus 1 A uit komen.
(overigens staat er ook nog "220 volt" op de behuizing dus blijkbaar hebben ze nooit de moeite genomen om er 230 van te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schorseneer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-05 00:07
MooDyBLueS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:42:

Kan van de Light Switch H2 oa nog niks qua formaten vinden, ik hoop dat ze het oplossen, maar ben er bang voor.
Het lijkt er voor mij op dat dit bij de H2 wel opgelost wordt en dat deze in de gangbare 'systeem 55' afdekplaten gaan passen. Zie tekst onder deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--DEhySGrzbyvv95EQvGWKfVBr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZSaGKBUdR1c5WPMbe3v4M08.jpg?f=fotoalbum_large

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Schorseneer Daar lijkt het mij inderdaad ook op als ik dit zo lees. Goede info! _/-\o_ Ik was zelf al op zoek gegaan maar nergens dergelijke info gevonden (zoals afmetingen), de Aqara website moet zelf nog gevuld worden namelijk.

Dit is een zeer welkome verandering en blijkbaar heeft Aqara zelf ook het licht gezien (pun intended) met de H1 serie wat dus gewoon niet werkte. Of er waren op z'n minst genoeg klachten.

Ze zien er ook totaal anders uit dan alles uit de H1 serie en volledig in lijn met hoe mijn Gira System 55 afdekplaten eruit zien (los van dat ik antraciet heb, maar dat is puur een kleur dingetje), die natuurlijk in lijn ligt met andere systeem 55 producten.

Dit stemt mij zeer tevreden! Dat betekent ook dat ik met bepaalde schakelaars nog even ga afwachten om ze te vervangen en tzt eerst eens ga kijken of H2 inderdaad past, of het in zwart/antraciet verkrijgbaar wordt (H1 was dat wel, dus ga ik vanuit van wel) en wat de prijzen gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:31:
Ik heb eenzelfde soort trafo van EMAT, deze om precies te zijn.

De Aqara heeft 8V-24V DC 0.5A nodig, dus je zit goed en het maakt weinig uit hoe je deze aansluit. Omdat er vanwege verbouwing toch elektriciëns in huis bezig waren en er bij mij nog geen deurbelkabels liepen, hebben zij de genoemde EMAT geplaatst en de G4 op 24V afgemonteerd, ik weet er het fijne niet van waarom, maar ook zij zeiden dat 24V het beste was als je de keuze hebt.

Hoe dan ook: los van het merk lijkt het een in specs gelijke beltrafo te zijn dus daarmee zit je goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Dank voor de reactie. Je bent de tweede al die het advies geeft om de deurbel op 24v aan te sluiten. Dat ga ik dan ook doen!

Nu zat ik wel weer in twijfel. De G4 retourneren (kan nog tot eind deze maand) en wachten op de G410. Maar ja, de G4 was een goede aanbieding (83 euro) en werkt binnen HomeKit (wat mijn smarthome platform is). Daarnaast is nog niet bekend wat de prijs en release datum gaat worden van de G410. Op dat vlak heeft Aqara geen goed track record.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:52:
Dank voor de reactie. Je bent de tweede al die het advies geeft om de deurbel op 24v aan te sluiten. Dat ga ik dan ook doen!

Nu zat ik wel weer in twijfel. De G4 retourneren (kan nog tot eind deze maand) en wachten op de G410. Maar ja, de G4 was een goede aanbieding (83 euro) en werkt binnen HomeKit (wat mijn smarthome platform is). Daarnaast is nog niet bekend wat de prijs en release datum gaat worden van de G410. Op dat vlak heeft Aqara geen goed track record.
Heb zelf de G4, maar heb er mixed feelings over. Vooral het niet in kunnen stellen van bewegingszones vind ik een gemis. Ook filmt ie maar erg kort na beweging, waardoor je vaak mist wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@meesje Ik heb de G4 voor €99 gekocht destijds, normale prijs was volgens mij €119 en dat zijn allemaal prima prijzen als je het mij vraagt.

Kijkend naar de G410 heeft die wel wat verbeteringen zoals 2K video, tevens een hub zijn, mmWave sensor en RTSP protocol zodat het zelfs met zoiets als UniFi Protect geïntegreerd kan worden.

Mijn aanname is dat het daarmee een toevoeging aan de line-up wordt naast de G4 en daarmee ook eerder €150-200 gaat kosten. Maar dat is puur mijn verwachting.

Enige wat ik zou zeggen is: die €83 is een erg goede prijs en tenzij je een of meerdere features in de G410 ziet die je écht wilt hebben, zou ik gewoon voor de G4 gaan. Want ook al zou de G410 niet veel duurder worden dan de €119 waarvoor de G4 oorspronkelijk geïntroduceerd werd, zeg even €139 bijv, dan nog kijk je voorlopig tegen een gat van een kleine €60 aan. Bij de G4 duurde het volgens de Pricewatch ook 8 maanden voor die onder de €100 zakte namelijk.

Keuze is dus eigenlijk: betaal nu een habbekrats voor de G4 of wacht nog een paar maanden (?) tot de G410 er is en accepteer dat je dan ook de hoofdprijs moet betalen, wat die prijs ook precies wordt. Als je om en nabij de €140 of meer te duur vind klinken, dan heb je dus al je antwoord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
deathmonkey schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Heb zelf de G4, maar heb er mixed feelings over. Vooral het niet in kunnen stellen van bewegingszones vind ik een gemis. Ook filmt ie maar erg kort na beweging, waardoor je vaak mist wat er gebeurt.
HomeKit lost beide voor mij op. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:28:
@meesje Ik heb de G4 voor €99 gekocht destijds, normale prijs was volgens mij €119 en dat zijn allemaal prima prijzen als je het mij vraagt.

Kijkend naar de G410 heeft die wel wat verbeteringen zoals 2K video, tevens een hub zijn, mmWave sensor en RTSP protocol zodat het zelfs met zoiets als UniFi Protect geïntegreerd kan worden.

Mijn aanname is dat het daarmee een toevoeging aan de line-up wordt naast de G4 en daarmee ook eerder €150-200 gaat kosten. Maar dat is puur mijn verwachting.

Enige wat ik zou zeggen is: die €83 is een erg goede prijs en tenzij je een of meerdere features in de G410 ziet die je écht wilt hebben, zou ik gewoon voor de G4 gaan. Want ook al zou de G410 niet veel duurder worden dan de €119 waarvoor de G4 oorspronkelijk geïntroduceerd werd, zeg even €139 bijv, dan nog kijk je voorlopig tegen een gat van een kleine €60 aan. Bij de G4 duurde het volgens de Pricewatch ook 8 maanden voor die onder de €100 zakte namelijk.

Keuze is dus eigenlijk: betaal nu een habbekrats voor de G4 of wacht nog een paar maanden (?) tot de G410 er is en accepteer dat je dan ook de hoofdprijs moet betalen, wat die prijs ook precies wordt. Als je om en nabij de €140 of meer te duur vind klinken, dan heb je dus al je antwoord. ;)
toon volledige bericht
Bedankt voor het meedenken. Ik ga gewoon gebruik maken van de G4.
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:29:
[...]

HomeKit lost beide voor mij op. ;)
Idem. Voor mij G2H camera (overdekt buiten) heb ik ook via HomeKit motion zones ingesteld. Ik vind het overigens best slecht dat dit niet via de Aqara app kan. Stel dat dat nu je enige smart home platform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:21:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Ik ga gewoon gebruik maken van de G4.
[...]

Idem. Voor mij G2H camera (overdekt buiten) heb ik ook via HomeKit motion zones ingesteld. Ik vind het overigens best slecht dat dit niet via de Aqara app kan. Stel dat dat nu je enige smart home platform is.
Mee eens hoor, daarom ook een valide punt dat het hier benoemt wordt als potentieel nadeel.

Zo heb ik bijv. ernaast ook een Netatmo Presence Outdoor camera, die heeft in de app wel zones als mogelijkheid, maar dat is eigenlijk ook het enige wat hem functioneel onderscheidt van de Aqara camera's. En dus niet eens een hardware feature. :P

Misschien dat het in Google Home ook mogelijk is? Daar ben ik verder alleen niet bekend mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:27:
[...]

De Aqara heeft 8V-24V DC 0.5A nodig, dus je zit goed en het maakt weinig uit hoe je deze aansluit. Omdat er vanwege verbouwing toch elektriciëns in huis bezig waren en er bij mij nog geen deurbelkabels liepen, hebben zij de genoemde EMAT geplaatst en de G4 op 24V afgemonteerd, ik weet er het fijne niet van waarom, maar ook zij zeiden dat 24V het beste was als je de keuze hebt.
Hoe hoger het voltage, hoe lager de stroom. De stroom is bepalend voor de dikte van stroomdraden.
Meestal zijn de draadjes naar de deurbel vrij dun dus dan is het inderdaad verstandig om voor een hoger voltage te kiezen als die mogelijkheid er is.
Stel dat de G4 iets van 8 Watt vermogen opneemt, dan zou er bij 8 volt, 1 Ampere door de draadjes lopen. Bij 24 volt is dat nog maar 0,33 Ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@remmuz Ah, ik snap het. Dat zal dan inderdaad de reden zijn waarom mijn elektriciën ook aangaf hem op 24V af te zullen monteren. Weer wat geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcjblom
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-05 11:57
Ik heb de G4 deurbel en de U200 deurslot met bedieningspaneel. Als ik zowel de deurbel als het bedieningspaneel van stroom wil voorzien, kan ik dan volstaan met 1 adapter zoals in onderstaande link of moet ik dan twee adapters kopen...?

https://www.amazon.nl/dp/...X5P95420VEA2E03XBJV1&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:26
Iemand hier ervaring met het koppelen van een Xiaomi Gateway (lumi.gateway.v3) in Home Assistant?

Xiaomi Miio
Device exception during setup of xiaomi gateway with host

Xiaomi Gateway 3
Hij vind beide hubs en wat camera's, maar zodra ik ze wil toevoegen krijg ik de volgende melding: LAN Key: Can't connect to gateway. Hij vind wel mac, ip en token. Firmware 1.4.1_176

Ben al een paar uur aan het stoeien maar krijg het niet werkend.

EDIT: ik lees zaken zoals een oude app versie installeren (2.77.1) maar die krijg ik niet gevonden. Ik zie mensen poorten open stellen.
DeadMetal schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:51:
Maar het liefst bedien ik alles vanuit Home Assistant. Ik heb de juiste stappen uitgevoerd (lan mode, key etc) en zie de Gateway nu in Home Assistant, kan de led-ring bedienen en ringtones afspelen, prima.
EDIT: ahh vind wat oudere versies... https://mi-home.en.uptodown.com/android/versions

EDIT: Salvation shall set you free... eindelijk...
https://github.com/al-one/hass-xiaomi-miot

EDIT: Cheered to soon, niet alles lijkt te werken / wordt ondersteund....
Unsupported devices
This component uses the polling method to obtain the device state, so it cannot listen the events of some devices in real time.

Wireless Switch (like: lumi.sensor_switch.v1 / lumi.remote.b686opcn01)
Motion Sensor (like: lumi.sensor_motion.v1)
Window and Door Sensor (like: lumi.sensor_magnet.v1)
EDIT: lijkt meer niet dan wel te werken... PIR sensor werkt licht wel maar beweging niet... 8)7

[ Voor 66% gewijzigd door Card Nox op 21-01-2025 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 12:54
Card Nox schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:34:
Iemand hier ervaring met het koppelen van een Xiaomi Gateway (lumi.gateway.v3) in Home Assistant?
Je reageert op een bericht van mij uit 2018 :*)
Inmiddels ben ik al vele jaren overgestapt op Zigbee2Mqtt (als addon in Home Assistant OS) in combinatie met een zigbee-stick. Werkt top. Geen gateways/hubs meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@DeadMetal, ja was het enige relevante dat ik kon vinden 😀.

Welke stick en addon (kan niets vinden als ik zoek op Zigbee in de Addon Store) heb je precies? Dan ben ik van de hubs af en bespaar ik me de kopzorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
De batterij van mijn Aqara deursensor is leeg, na 23650x open en dicht geregistreerd te hebben (bijgehouden in Home Assistant).

Hebben jullie tips voor een replacement (CR1632)? Dit kun je zo gek maken als je wilt zie ik wel. Is een Varta of Duracell echt zoveel beter? Mag uiteraard wel geld kosten, maar het moet wel lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Card Nox schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:39:
@DeadMetal, ja was het enige relevante dat ik kon vinden 😀.

Welke stick en addon (kan niets vinden als ik zoek op Zigbee in de Addon Store) heb je precies? Dan ben ik van de hubs af en bespaar ik me de kopzorgen.
Ik heb de Conbee II, maar als ik nu voor de keuze stond, zou ik gaan voor de Home Assistant Connect omdat deze naast Zigbee ook Matter aankan.https://www.home-assistant.io/connectzbt1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Thanks @DeadMetal, helaas: Verwachte levertijd: tijdelijk uitverkocht.
nieuws: Home Assistant pauzeert verkoop Connect ZBT-1 vanwege defecte spannin...
EDIT: is inmiddels dus nieuwe versie te koop lees ik.

Is het upgraden naar de EMBER driver moeilijk of kan ik dat makkelijk zelf, dan bespaar ik me graag de 8 euro.

EDIT: Ahh wordt ook via andere kanalen aangeboden, top.

[ Voor 33% gewijzigd door Card Nox op 21-01-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Card Nox schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:36:
Thanks @DeadMetal, helaas: Verwachte levertijd: tijdelijk uitverkocht.
nieuws: Home Assistant pauzeert verkoop Connect ZBT-1 vanwege defecte spannin...
EDIT: is inmiddels dus nieuwe versie te koop lees ik.

Is het upgraden naar de EMBER driver moeilijk of kan ik dat makkelijk zelf, dan bespaar ik me graag de 8 euro.
Verder geen ervaring met het product, maar als je 'm per se wilt hebben: zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:53

Mimiix

Professioneel Prutser

DeadMetal schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:56:
[...]

Ik heb de Conbee II, maar als ik nu voor de keuze stond, zou ik gaan voor de Home Assistant Connect omdat deze naast Zigbee ook Matter aankan.https://www.home-assistant.io/connectzbt1/
https://phoscon.de/en/openthread/doc

Kan je conbee ook?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ja, maar niet beiden naar elkaar.
/edit: hmm dat was een experimentele functie van de HA stick, maar dat wordt inmiddels afgeraden zoals te lezen in een van de FAQ-vragen op https://www.home-assistant.io/connectzbt1/

[ Voor 29% gewijzigd door DeadMetal op 21-01-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:28
De panel hub S1 en Aqara touchscreen wijzerplaat V1 zijn beschikbaar. Wie of wie gaat ze als eerst testen?

https://amzn.eu/d/8a0edkj

https://amzn.eu/d/5GtlWm9

Edit: moet wel eerlijk vermelden dat ik die laatst niet al te mooi vind… :X

[ Voor 17% gewijzigd door TheKerremenke op 23-01-2025 08:03 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:05
TheKerremenke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:03:
De panel hub S1 en Aqara touchscreen wijzerplaat V1 zijn beschikbaar. Wie of wie gaat ze als eerst testen?

kan iemand mij uitleggen wat een "houtje-touwtje" schakeling is? 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFspPn9l8y1yLrVqblZ3gF6DmvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6z2VYyCqbKSGPDqdttQ9P3qw.png?f=fotoalbum_large

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
gielie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:40:
[...]

kan iemand mij uitleggen wat een "houtje-touwtje" schakeling is? 8)7
[Afbeelding]
In het engels is het 'toggle'. gewoon aan/uit denk ik.

Wel jammer dat hij maar tot 220 volt gaat 😉
Ik ben wel een gesloten persoon dus wat dat betreft zit ik goed 😂

[ Voor 6% gewijzigd door remmuz op 23-01-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Mochten mensen er meer info over zoeken.
https://homekitnews.com/2...released-in-europe-today/

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
TheKerremenke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:03:

Tussen mijn huidige schakelaar en het deurkozijn zit maar 10 cm, dus de panel hub gaat helaas niet passen.
(Dat is volgens mij ook best gebruikelijk in NL?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
De hub s1 plus lijkt me een interessant apparaat. Ik lees dat deze voeding kan krijgen via usb-C. Dit biedt perspectief om een dergelijk apparaat ergens neer te zetten ipv aan de muur te bevestigen. Je hebt dan wel minimaal een houder nodig die je bv ook hebt bij Sonoff. Zal zoiets er al bij zitten?
Ik vind het overigens nog best aan de prijs. Voordat ik dit impulsief zal kopen moet er op Amazon minimaal een 20% korting coupon optie aanwezig zijn. :) Gelukkig is dat regelmatig het geval bij Aqara producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
meesje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:56:
[...]

De hub s1 plus lijkt me een interessant apparaat. Ik lees dat deze voeding kan krijgen via usb-C. Dit biedt perspectief om een dergelijk apparaat ergens neer te zetten ipv aan de muur te bevestigen. Je hebt dan wel minimaal een houder nodig die je bv ook hebt bij Sonoff. Zal zoiets er al bij zitten?
Ik vind het overigens nog best aan de prijs. Voordat ik dit impulsief zal kopen moet er op Amazon minimaal een 20% korting coupon optie aanwezig zijn. :) Gelukkig is dat regelmatig het geval bij Aqara producten.
Er zit geen houder bij, maar Aqara maakt ze wel. Heb ze alleen nog niet in Europa gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3sMM4lwdlScoR8iiGrS6wl2dd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2jqdJhPnhXAOrySD7ptMo32.png?f=fotoalbum_large

Niet echt de mooiste oplossing. Dit ziet er eigenlijk meer uit als een oplossing om het panel onder een hoek te monteren op de inbouwdoos om te bediening makkelijker te maken.
Als je een beetje handig bent met 3D design/printing is er vast wel iets mooiers te maken. Misschien wel met ingebouwde powerbank.

[ Voor 5% gewijzigd door remmuz op 23-01-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
remmuz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Tussen mijn huidige schakelaar en het deurkozijn zit maar 10 cm, dus de panel hub gaat helaas niet passen.
(Dat is volgens mij ook best gebruikelijk in NL?)
Weet het niet zeker maar misschien is die niet richting gevoelig. Oftewel maakt het iets uit als je hem op de kop monteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
remmuz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Er zit geen houder bij, maar Aqara maakt ze wel. Heb ze alleen nog niet in Europa gezien.
[Afbeelding]

Niet echt de mooiste oplossing. Dit ziet er eigenlijk meer uit als een oplossing om het panel onder een hoek te monteren op de inbouwdoos om te bediening makkelijker te maken.
Als je een beetje handig bent met 3D design/printing is er vast wel iets mooiers te maken. Misschien wel met ingebouwde powerbank.
Dit lijkt me inderdaad meer een hoekprofiel dan een standaard/houder zoals ik bij Sonoff heb gezien. Wellicht komen er inderdaad nog mooie alternatieve oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Een mooie video over de mogelijkheden.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The BEST Smart Display? Meet The Aqara Panel Hub S1 Plus!

Als ik onderstaande twee foto’s zie, lijkt me dat er wel een houder voor geschikt moet zijn. Het lijkt dat die van Sonoff wel moet passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_r3cBVtyNgTl1StbusFng5shS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6vVeJ4RrNs4E0PYatvOqGHK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueFh4AeWDz2PbbxN-Y6E95wEHHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSw1pdrgIT3GcuYxDMD1QwNa.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast kan ik ie plat gemaakt worden en past ie ook op een andersoortige houder. Persoonlijk vind ik dat niet zo fraai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRSwN2ls8gK6cBQ-8WmCSkTlT8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zC0WDXNbqQgU18o36HH9e2vJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib22YZeYUoAyf6oDdYahSzI_vVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMNv067xpiwipadtJCrylyqH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
meesje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:49:
Een mooie video over de mogelijkheden.

[YouTube: The BEST Smart Display? Meet The Aqara Panel Hub S1 Plus!]

Als ik onderstaande twee foto’s zie, lijkt me dat er wel een houder voor geschikt moet zijn. Het lijkt dat die van Sonoff wel moet passen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarnaast kan ik ie plat gemaakt worden en past ie ook op een andersoortige houder. Persoonlijk vind ik dat niet zo fraai.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Die houder heeft hij zelf op de 3D printer gemaakt, speciaal voor deze review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
TheKerremenke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Weet het niet zeker maar misschien is die niet richting gevoelig. Oftewel maakt het iets uit als je hem op de kop monteert?
Er zit een presence sensor in en aan de bovenkant zitten vier microfoons. Verder zit er een USB-C aansluiting aan de onderkant dus omdraaien lijkt mij geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 14:09

DancePlaza

ninja

Ik heb nu zo g4 deurbel, die ik wil aansluiten op de bel trafo. maar dat is een eaton tr-g/8-s

Welke kan ik het beste aanschaffen.

Deze Eaton beltrafo 4V 8V-12V 240VAC (272483)? https://www.elektramat.nl...-4v-8v-12v-240vac-272483/

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@DancePlaza Heb je het topic al doorzocht? Dit is namelijk al meerdere malen voorbij gekomen. Zie bijv:
MooDyBLueS in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Een vraagje aan de Aqara G4 eigenaren. Ik lees dat deze zowel bedraad als op batterijen werkt. Indien je kiest voor het laatste, maar de deurbel toch op bv een 8v beltrafo aansluit, worden de batterijen dan opgeladen? Of kan dit helemaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
meesje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:56:
Een vraagje aan de Aqara G4 eigenaren. Ik lees dat deze zowel bedraad als op batterijen werkt. Indien je kiest voor het laatste, maar de deurbel toch op bv een 8v beltrafo aansluit, worden de batterijen dan opgeladen? Of kan dit helemaal niet?
Je kunt een adapter aansluiten en ook batterijen plaatsen, maar de batterijen worden niet opgeladen.
(Het keypad weet ook niet of er wel oplaadbare batterijen in zitten)

[ Voor 15% gewijzigd door remmuz op 17-02-2025 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
meesje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:56:
Wat hierboven al gezegd wordt: batterijen worden niet opgeladen. Ze dienen puur als een back-up ten tijde van stroomuitval. Het maakt niet uit welke batterijen je gebruikt (oplaadbaar of niet) maar de G4 ziet beide gewoon als normale batterijen.

Wel krijg je een melding van laag batterijniveau zodra dat aan de orde is en je ze dus op tijd kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik wacht nog even tot de versie met 32Gb eMMC beschikbaar is.
Vreemd genoeg nu alleen in de UK beschikbaar. Vind het fijn om beelden lokaal op te opslaan zonder cloud dienst.

Edit: Tijdelijk 30 euro korting op Amazon NL met deze code: EUG5PROAD.
Toch maar gekocht ook al heeft deze dus maar 8GB opslag.

[ Voor 14% gewijzigd door remmuz op 21-02-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnypiek
remmuz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:22:
[...]

Ik wacht nog even tot de versie met 32Gb eMMC beschikbaar is.
Vreemd genoeg nu alleen in de UK beschikbaar. Vind het fijn om beelden lokaal op te opslaan zonder cloud dienst.

Edit: Tijdelijk 30 euro korting op Amazon NL met deze code: EUG5PROAD.
Toch maar gekocht ook al heeft deze dus maar 8GB opslag.
das wel verleidelijk, bedankt voor de tip!!

het is me echter nog steeds onduidelijk of er nu wel of geen optie is voor continu opnemen.
zou het wel jammer vinden als dit niet mogelijk is en het dus event-based is.

dan zie ik nog geen reden om de eve outdoor cam te vervangen, das juist t puntje wat ik jammer vind aan de eve.

vanavond eerst maar even de reviews kijken nu het embargo opgeheven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@sonnypiek Als je niet afhankelijk wilt zijn van wat een fabrikant van de camera aan functies biedt, moet je kijken naar camera's met ONVIF en/of RTSP ondersteuning. Aqara heeft daar inmiddels ook een paar van.

En dan natuurlijk een platform gebruiken die camera's op die manier aan kan sturen. Dan krijg je sowieso volledige controle over wat je ermee wil doen en wordt het camera-onafhankelijk. Je bent dan voor opties zoals event-based recording en waar je de recordings opslaat niet meer afhankelijk van de fabrikant maar kan je het centraliseren.

Bijv. UniFi Protect heeft eind vorig jaar ook een update uitgebracht waarmee ze deze ondersteuning hebben en je dus daar niet alleen maar Ubiquiti camera's maar dus elke ONVIF/RTSP ondersteunende camera kan koppelen. Maar zo zijn er nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonnypiek
bedankt voor je suggesties, ook dat is nog een optie inderdaad!
de Aqara camera's die ik nu heb hangen doen t ook, weliswaar op een microSD card. (deurbel en 2x G3)
ik had het fijn gevonden om hier de G5 aan toe te voegen, en zo in hetzelfde ecosysteem te blijven.

als ik me niet vergis ondersteund de nieuwe G5 ook RTSP, ik zal hier is verder induiken en kijken of dit wellicht interessant is in mijn situatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
sonnypiek schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:40:
de Aqara camera's die ik nu heb hangen doen t ook, weliswaar op een microSD card. (deurbel en 2x G3)
ik had het fijn gevonden om hier de G5 aan toe te voegen, en zo in hetzelfde ecosysteem te blijven.

als ik me niet vergis ondersteund de nieuwe G5 ook RTSP, ik zal hier is verder induiken en kijken of dit wellicht interessant is in mijn situatie
Het schijnt te werken over RTSP: https://www.reddit.com/r/Aqara/s/tHxVJOIRxb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
sonnypiek schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:40:

Zie het een beetje als Zigbee: je kan voor je Aqara spul, je Hue lampen, je IKEA lampen allemaal een eigen hub kopen met eigen app en ze vervolgens ook aan HomeKit koppelen wat dan de gemene deler wordt, maar feitelijk is het onderliggend gewoon Zigbee en zou je ook met 1 platform zoals Home Assistant kunnen volstaan en heb je in theorie ook niet tig hubs nodig.

De praktijk is wel dat je soms dan fabrikantspecifieke functies mist of dat software updates alsnog alleen via de eigen app/hub mogelijk zijn, daar zitten dus nog wel verbeterpunten, hopelijk als Matter en Thread op dat gebied wat volwassener worden. Maar voor camera's heb je dat Zigbee-achtige idee dus met RTSP/ONVIF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Heeft er iemand al inzicht wanneer de Aqara FP300 beschikbaar komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
GorgeousMetal schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:03:
Heeft er iemand al inzicht wanneer de Aqara FP300 beschikbaar komt?
Laatste dat ik heb gehoord is "spring". Dat zal dus ergens in Q2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:57
Vanmiddag heb ik hier de G4 deurbel aangesloten. Werkt prima. Ik bedacht me alleen achteraf dat ik hem niet via de M3 hub heb gekoppeld. Heeft dat nog meerwaarde? En zo ja, hoe doe ik dat achteraf nog?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@posttoast Hoe gebruik je hem nu dan? Via Homekit?

Je kan beide doen, maar of dat meerwaarde heeft ligt aan wat je wilt bereiken. Volgens mij worden firmware updates nog alleen via de Aqara app gepusht, dus dan zou je hem inderdaad aan je hub moeten koppelen.

Verder maakt het weinig uit, ik heb hem aan HomeKit en Aqara hub/app gekoppeld, maar alles wat ik ermee doe is via HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
MooDyBLueS schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:01:
@posttoast Hoe gebruik je hem nu dan? Via Homekit?

Je kan beide doen, maar of dat meerwaarde heeft ligt aan wat je wilt bereiken. Volgens mij worden firmware updates nog alleen via de Aqara app gepusht, dus dan zou je hem inderdaad aan je hub moeten koppelen.

Verder maakt het weinig uit, ik heb hem aan HomeKit en Aqara hub/app gekoppeld, maar alles wat ik ermee doe is via HomeKit.
Via HomeKit inderdaad. Maar ik vind het superonduidelijk hoe die hub nou precies werkt, met name in combinatie met het U200 slimme slot. Maar goed, da's voor een ander topic ;)

Ik vind het overigens niet zo handig dat de bel eerst verbinding maakt met de chime en dat die weer verbinding maakt met wifi. Ik merk dat de bel, ondanks de korte afstand, vrij veel moeite heeft een goede verbinding met de chime te maken. Waarschijnlijk dankzij mijn aluminium kozijnen en HR+++ glas.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@posttoast Waar heb je je chime dan geplaatst? Ik heb hem in de meterkast op ±50cm hemelsbreed van de deurbel zelf. Je kan je mechanische chime nog altijd blijven gebruiken of je kan een HomePod (mini) als chime instellen of nog een chime aanschaffen als je ergens anders de deurbel wilt horen.

Wij hadden een draadloze deurbel hiervoor, zo'n goedkoop bouwmarkt ding die de vorige bewoners geplaatst hadden, dus geen fysieke chime. Daardoor horen we in de woonkamer/keuken de bel niet heel hard, maar de melding op onze telefoon/apple watch is goed genoeg.

Volgens mij is de chime ook bedoeld om dicht bij de deurbel te plaatsen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:27:
@posttoast Waar heb je je chime dan geplaatst? Ik heb hem in de meterkast op ±50cm hemelsbreed van de deurbel zelf. Je kan je mechanische chime nog altijd blijven gebruiken of je kan een HomePod (mini) als chime instellen of nog een chime aanschaffen als je ergens anders de deurbel wilt horen.

Wij hadden een draadloze deurbel hiervoor, zo'n goedkoop bouwmarkt ding die de vorige bewoners geplaatst hadden, dus geen fysieke chime. Daardoor horen we in de woonkamer/keuken de bel niet heel hard, maar de melding op onze telefoon/apple watch is goed genoeg.

Volgens mij is de chime ook bedoeld om dicht bij de deurbel te plaatsen namelijk.
De chime hangt hier ook in de meterkast, ongeveer 3 meter van de voordeur vandaan. Dat lijkt me ook niet veel. Voor mijzelf en mijn vriendin is de notifcatie op de Apple Watch prima, maar mijn kids dragen die niet. Ik wist niet dat het mogelijk is een extra chime te kopen, daar zal ik eens naar kijken.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshw3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-05 17:58
Ik ben nog relatief nieuw met Home Assistant en ben momenteel volop bezig met de opzet van mijn systeem. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen adviseren.

Op dit moment draai ik mijn hoofdinstallatie via Home Assistant, maar ik overweeg Aqara voor de lichtschakelaars, omdat hun aanbod erg aantrekkelijk is. Ik wacht nog even op de definitieve release van de H2 EU (anders ga ik voor de H1). Wat mij echter opvalt, is dat er vrijwel overal staat dat een Aqara-hub vereist is. Op dit punt raak ik wat in de war over hoe de integratie precies werkt.

Mijn vragen zijn als volgt:
  • Klopt het dat ik Aqara lichtschakelaars (H2/H1) eerst koppel met de Hub M3 en dat deze vervolgens via Matter integreert met Home Assistant?
  • Houdt dit in dat ik in Home Assistant de lichtschakelaars kan terugvinden en bedienen?
  • Is de Hub M3 dan eigenlijk slechts een doorgeefluik, of zie ik hier iets over het hoofd? En betekent dit dat mijn systeem dan ineens afhankelijk is van een internetverbinding in plaats van volledig lokaal te werken?
Ter context: de reden dat ik voor Home Assistant kies is omdat ik naast Aqara ook andere apparaten wil gebruiken, zoals:
  • Reolink camera’s (deurbel/camera)
  • Philips Hue en IKEA lampen
  • enzovoort.
Alle verduidelijkingen en adviezen zijn zeer welkom. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Ik post het in deze topic omdat de vraag om Aqara gaat.

Teun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tshw3 dat spul is allemaal zigbee en de M3-hub een zigbee hub. Dus zorg dat je HA een zigbee-stickje hebt en je bent rond :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshw3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-05 17:58
Gizz schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:47:
@Tshw3 dat spul is allemaal zigbee en de M3-hub een zigbee hub. Dus zorg dat je HA een zigbee-stickje hebt en je bent rond :)
Gizz, bedankt voor de snelle reactie.
Dat was ook mijn gedachten alleen begon ik te twijfelen omdat je online overal leest Aqara hub required. Zo ook bij de Aqara FP2 presence sensor bijvoorbeeld.

Teun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tshw3 de FP2 is op basis van wifi en die kan lokaal ontsloten worden via homekit als ik het juist heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
posttoast schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:53:
[...]

De chime hangt hier ook in de meterkast, ongeveer 3 meter van de voordeur vandaan. Dat lijkt me ook niet veel. Voor mijzelf en mijn vriendin is de notifcatie op de Apple Watch prima, maar mijn kids dragen die niet. Ik wist niet dat het mogelijk is een extra chime te kopen, daar zal ik eens naar kijken.
Inmiddels schoot me te binnen hoe het ook alweer werkt: het is niet een extra chime zoals die erbij geleverd zit, maar je kan een van de vele hubs gebruiken aangezien de meeste Aqara hubs een speaker hebben, sommigen zoals de M1S kan je direct in een stopcontact steken zelfs en kosten een paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonnypiek
MooDyBLueS schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Inmiddels schoot me te binnen hoe het ook alweer werkt: het is niet een extra chime zoals die erbij geleverd zit, maar je kan een van de vele hubs gebruiken aangezien de meeste Aqara hubs een speaker hebben, sommigen zoals de M1S kan je direct in een stopcontact steken zelfs en kosten een paar tientjes.
zou dit ook werken met een G3 hub?
deze staat in de woonkamer, ik kan echter nergens in de app vinden hoe ik deze als extra "chime" toe kan voegen.
op mijn homepod mini werkt het wel, maar deze staat helaas op een nog ongunstigere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
MooDyBLueS schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Ik heb inmiddels uitgevonden zoals het werkt, je kunt inderdaad de M3 hub die ik hier heb laten "bellen" als er aangebeld wordt.

Helaas ga ik het probleem met het zwakke signaal niet oplossen. Maar als ik zo even Google ben ik niet de eerste die daar last van heeft.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@posttoast Nee dat zijn inderdaad 2 verschillende dingen. Enige optie die je hebt is je deurbel en chime (die erbij zit) dichter bij elkaar brengen. Wij hebben op ±50cm altijd "good" strength en geen problemen. Maar ik snap ook dat dat niet voor iedereen haalbaar is, al zou je denken dat Nederlandse huizen bijna altijd wel een stopcontact in de buurt van de voordeur (want het is een hal) hebben.

@sonnypiek Ik heb even snel gekeken en kon niet vinden of die een speaker heeft, maar als ie dat heeft zou het moeten werken. Heb namelijk ergens gelezen dat het met "elke hub met speaker" hoort te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
MooDyBLueS schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:24:
@posttoast Nee dat zijn inderdaad 2 verschillende dingen. Enige optie die je hebt is je deurbel en chime (die erbij zit) dichter bij elkaar brengen. Wij hebben op ±50cm altijd "good" strength en geen problemen. Maar ik snap ook dat dat niet voor iedereen haalbaar is, al zou je denken dat Nederlandse huizen bijna altijd wel een stopcontact in de buurt van de voordeur (want het is een hal) hebben.
Hij zit nu letterlijk direct achter de deur. Er echt héél vlakbij dus. Maar bizar genoeg toch een wak signal.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnypiek
@sonnypiek Ik heb even snel gekeken en kon niet vinden of die een speaker heeft, maar als ie dat heeft zou het moeten werken. Heb namelijk ergens gelezen dat het met "elke hub met speaker" hoort te werken.
heeft een speaker maar ik kan deze functie nergens vinden in de app.
ik ga nog even verder op onderzoek uit!
bedankt voor de tip in ieder geval!

@posttoast waar heb je dit aan kunnen zetten in de app?

[ Voor 7% gewijzigd door sonnypiek op 05-03-2025 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
sonnypiek schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:57:
[...]

heeft een speaker maar ik kan deze functie nergens vinden in de app.
ik ga nog even verder op onderzoek uit!
bedankt voor de tip in ieder geval!

@posttoast waar heb je dit aan kunnen zetten in de app?
Onder "Automations".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNG7TCqbrJiD5dl-Uov8CpSTGoE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ikcZvPeM9pXJLIQfFtmx4w0.png?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
posttoast schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Hij zit nu letterlijk direct achter de deur. Er echt héél vlakbij dus. Maar bizar genoeg toch een wak signal.
Is die WiFi strength die je in de Aqara app ziet dan niet de verbinding met je netwerk? (Dus niet de verbinding tussen chime en deurbel). Daar ging ik zelf vanuit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
remmuz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:01:
[...]

Is die WiFi strength die je in de Aqara app ziet dan niet de verbinding met je netwerk? (Dus niet de verbinding tussen chime en deurbel). Daar ging ik zelf vanuit namelijk.
De WiFi strength is perfect, het gaat echt om de verbinding tussen chime en deurbel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFqb0uTGhMJ-E1Ueuwz_lez0DOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XO1MrcVCNAM0bCqGm1Dd2PSJ.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn wifi-verbinding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIXTR3BKQDMSNbPicxKe-zUscuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iNs65amgck9gh0NGnmiXsSyf.png?f=fotoalbum_large

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
posttoast schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:04:
[...]

De WiFi strength is perfect, het gaat echt om de verbinding tussen chime en deurbel:

[Afbeelding]

Dit is mijn wifi-verbinding:

[Afbeelding]
Duidelijk. Die eerste kende ik niet. Vandaar.
Geeft bij mij Very Good aan. Wat ik dan vreemd vind want mijn voordeur bestaat uit 2 stalen platen met 5 cm PIR ertussen en een triple-glas ruit en dat in een aluminium kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonnypiek
super bedankt! daar had ik nooit opgekomen.
meteen ingesteld!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
remmuz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:21:
[...]

Duidelijk. Die eerste kende ik niet. Vandaar.
Geeft bij mij Very Good aan. Wat ik dan vreemd vind want mijn voordeur bestaat uit 2 stalen platen met 5 cm PIR ertussen en een triple-glas ruit en dat in een aluminium kozijn.
Ja, suf he? Ik zou ook niet weten hoe ik dit beter zou moeten krijgen (nou ja, los van de chime buiten ophangen, maar dat is ook niet echt handig :D ).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
posttoast schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Ah check, ik dacht dat je eerst 3 meter zei, vandaar. Nee dat zou niet moeten mogen natuurlijk, gek. Ik zie as we speak in de app "Very good" signal en 5 streepjes (vol) op het eerste scherm.

Is het een idee om eens te checken wat voor signaal hij geeft als je de chime echt heel dicht in de buurt houdt zonder iets ertussen? Dus desnoods even met een verlengsnoertje voor de stroom hem buiten in de buurt van de deurbel zelf houden. Als hij dan nog steeds een zwak signaal geeft, lijkt mij dat een garantiedingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:35

Vos

AFCA

Zijn er Tweakers die de Aqara h2 switch gebruiken? Zou deze evt willen kopen en gebruiken in Home asistant. Er zit geen nul draad. Wel zou de switch dan moeten werken met slimme lampen, kan dit?

Edit: even gezocht nog. Volgens mij kan dit niet, want er staat dan geen permanente stroom op de lampen.

[ Voor 26% gewijzigd door Vos op 05-05-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 21:07
Vos schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:52:
Zijn er Tweakers die de Aqara h2 switch gebruiken? Zou deze evt willen kopen en gebruiken in Home asistant. Er zit geen nul draad. Wel zou de switch dan moeten werken met slimme lampen, kan dit?

Edit: even gezocht nog. Volgens mij kan dit niet, want er staat dan geen permanente stroom op de lampen.
Je hebt al HA, waarom zou je dan nog een switch kopen?

Je HA installatie vervangt toch gewoon de switch?
Dat is juist de kracht van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Bongoarnhem schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Je hebt al HA, waarom zou je dan nog een switch kopen?

Je HA installatie vervangt toch gewoon de switch?
Dat is juist de kracht van HA.
Om lampen te kunnen bedienen. Deze lampen in de gang moeten automatisch aangaan als ik de deur open, maar ik wil ze ook via een schakelaar nog kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Vos schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:03:
[...]

Om lampen te kunnen bedienen. Deze lampen in de gang moeten automatisch aangaan als ik de deur open, maar ik wil ze ook via een schakelaar nog kunnen bedienen.
Dat kan allemaal via HA, je kan een automatisering maken die ze inschakelt op bepaalde tijdstippen of op het moment dat de zon ondergaat of er weinig ligt is(mits je een lichtsensor hebt geïnstalleerd).

Daarnaast kan je de schakelaar gewoon blijven gebruiken mits het een smart schakelaar is die ook aan ha is gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Bongoarnhem schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:06:
[...]

Dat kan allemaal via HA, je kan een automatisering maken die ze inschakelt op bepaalde tijdstippen of op het moment dat de zon ondergaat of er weinig ligt is(mits je een lichtsensor hebt geïnstalleerd).

Daarnaast kan je de schakelaar gewoon blijven gebruiken mits het een smart schakelaar is die ook aan ha is gekoppeld.
Het eerste deel ben ik bekend mee en dat zou me prima lukken.

Echter nu heb ik een gewone domme lichtschakelaar, vandaar dat ik die mogelijk wil vervangen door de Light switch H2. Maar dan heb ik dus geen permanente stroom op mijn lampen naar mijn weten omdat ik daar dan de nul draad mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Vos schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:13:
[...]

Het eerste deel ben ik bekend mee en dat zou me prima lukken.

Echter nu heb ik een gewone domme lichtschakelaar, vandaar dat ik die mogelijk wil vervangen door de Light switch H2. Maar dan heb ik dus geen permanente stroom op mijn lampen naar mijn weten omdat ik daar dan de nul draad mis.
Die vraag kan ik niet voor je beantwoorden, ik kan je hoogstens adviseren voor een batterij gevoede schakelaar te gaan die smart is, dit werk over het algemeen zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:43
Vos schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:52:

Ik heb hier ook meerdere keren naar gekeken en tot nu toe elke keer geconcludeerd dat het voor mij waarschijnlijk niet handig is. Maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik heb slimme lampen die prima werken met HA, maar af en toe wordt de schakelaar omgezet (kinderen, schoonmaakster, ouders), waardoor het niet meer werkt. Daarnaast wil ik soms ook zelf handmatig de lamp aan en uit kunnen schakelen. Met een slimme schakelaar los je dat probleem op. Je schakelt de lamp dan met HA of handmatig met de schakelaar. Aqara heeft nu ook een dimmer switch.

Volgens mij werkt dit goed als je normale dimbare lampen hebt, maar niet met slimme lampen, of misschien wel als je hun slimme functie gewoon niet gebruikt. Anders heb je namelijk twee schakelpunten: de schakelaar en de lamp zelf. En wat als je de lamp in HA aanzet met de schakelaar en vervolgens uitzet met de lamp? Dan krijg je conflicterende informatie in HA lijkt me.

Ben benieuwd of ik het verkeerd zie en iemand wel goede ervaring heeft met een combinatie van slimme schakelaar en slimme lamp.

Je moet ook nog op de maatvoering van Aqara letten. Een dubbel raam is volgens mij groter dan onze standaard dubbele wandcontactdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 21:58

TWKterry

Master Mariner

https://aqarabenelux.com/...tons-1-Channel/AK180EUW02

Hier staat volgens mij duidelijk wat de switch kan, met en zonder nul draad.
Ook zijn de afmetingen nu op ’onze’ maatvoering aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
Dank, heel nuttig! Er staat volgens mij nergens hoe het samenwerkt met een slimme lamp, of ik lees eroverheen, maar dat lijkt me ook niet iets voor in deze handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:22
edozat1 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:50:
Dank, heel nuttig! Er staat volgens mij nergens hoe het samenwerkt met een slimme lamp, of ik lees eroverheen, maar dat lijkt me ook niet iets voor in deze handleiding.
Als je de knop vervangt door één die slim geschakeld kan worden heeft dat feitelijk niet met je slimme lamp te maken. Aqara heeft ook de remote schakelaar dat is in principe alleen een slimme knop. Als je de schakeldraad gewoon doorverbind en zo'n schakelaar in plaats van de normale domme schakelaar hebt kun je alles schakelen via HA (of welk smarthome platform ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
wvanommen schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Als je de knop vervangt door één die slim geschakeld kan worden heeft dat feitelijk niet met je slimme lamp te maken. Aqara heeft ook de remote schakelaar dat is in principe alleen een slimme knop. Als je de schakeldraad gewoon doorverbind en zo'n schakelaar in plaats van de normale domme schakelaar hebt kun je alles schakelen via HA (of welk smarthome platform ook)
Ja snap ik, dat is ook een beetje mijn punt. De slimme schakelaar en slimme lamp hebben niets met elkaar te maken en daardoor conflicteren ze in HA. Neem het specifieke voorbeeld dat ik noemde. Als je de lamp aanzet met de slimme schakelaar, krijgt de lamp stroom en staat aan. Omdat het een slimme lamp is, kan ik ‘m vervolgens uitzetten zonder dat de slimme schakelaar dat weet. Die blijft in HA dus op aan staan. Toch?

Als dit klopt, werken ze gewoon niet goed samen. Ja, je kunt de slimme functie van de slimme lamp gewoon niet gebruiken, maar dan heb je dure slimme lampen voor niks. Bovendien kan je ze dan niet dimmen, tenzij je een slimme dimschakelaar neemt. De mooiste oplossing is denk ik een slimme schakelaar die je ook handmatig kan bedienen en kan dimmen met normale dimbare lampen.
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste