upje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:51:
Goed om te horen dat meer dan 1 zigbee hub geen problemen geeft. Ik ga er nog even over nadenken.
Het zit me een beetje dwars dat elk merk zijn eigen hub nodig heeft. Het is alsof je een WiFi router van Apple nodig hebt voor je iPhone, en een Google WiFi router voor je Google Pixel.
mmWave presence sensoren zijn nog erg nieuw, dus ik hoop dat Hue ook met een mmWave sensor komt zodat die netjes integreert in mijn hue setup. Of dat een ander merk mmWave sensor netjes met de hue hub praat.
Dat dikgedrukte is in feite niet zo. Zigbee is zigbee en in de basis werkt elk zigbee product met elke zigbee hub. Het probleem zit hem in het ecosysteem. De Hue hub heeft z'n eigen app met functies en bovenal wat hij niet ondersteunt, het ligt voor de hand dat Hue op lampen en sensoren focust. Als je echter een hub gebruikt en die aan een algemeen ecosysteem hangt zoals HA of Homey, dan heb je voor 95% van de gevallen aan 1 Zigbee hub genoeg.
Als het concept van een hub van elk merk je tegenstaat, kan je overwegen een HA of Homey installatie neer te zetten, met bijv. de Homey Pro heb je Zigbee (en nog meer) ingebouwd en kan je feitelijk (bijna) alles van Hue, Aqara, etc. aan koppelen zonder eigen hubs nodig te hebben. HA ook met een RPi en de juiste modules, maar is iets meer knutselwerk.
Merk-eigen hubs zorgen echter vaak voor firmware updates, dat verlies je wanneer je algemene Zigbee hubs gaat gebruiken.
Er kunnen overigens wel uitzonderingen zijn, die niet alléén Zigbee nodig hebben maar waar de fabrikant een eigen concept omheen heeft bedacht die dus deels custom is en niet met een algemene Zigbee hub werkt. Maar voor basisspullen als lichten, sensoren enzo is het grotendeels een pot nat.
Sterker nog: ik heb het zelf per ongeluk voor elkaar gekregen een IKEA lamp aan de Hue hub te koppelen, was niet de bedoeling want ik heb de Dirigera hub, dus toen ik erachter kwam kon ik er wel om lachen maar toch maar teruggedraaid. En onze badkamer spiegel met verlichting van Villeroy&Boch (zat al in het huis) heb ik ook met Hue kunnen verbinden, die had blijkbaar Zigbee. Gebruiken we nooit, een knopje is toch handiger soms.
[
Voor 7% gewijzigd door
MooDyBLueS op 07-01-2026 19:08
]