• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:19

Vos

AFCA

GorgeousMetal schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:19:
[Afbeelding]

Wellicht de langverwachte FP300? Er wordt gesproken over introductie-prijs van €49.99.

Hier vind je nog meer informatie over de FP300.
Op de foto stat toch de FP300? Dus denk het wel, ben heel benieuwd hoe die zou bevallen. Ik kan hem wel gebruiken op plekken waar ik geen stroompunt heb.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vos schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:52:
[...]

Op de foto stat toch de FP300? Dus denk het wel, ben heel benieuwd hoe die zou bevallen. Ik kan hem wel gebruiken op plekken waar ik geen stroompunt heb.
Ik vind ook juist dat zo'n aanwezigheidssensor of bewegingssensor in 95% op plekken zit waar niet makkelijk stroom zit. Modernere Nederlandse huizen hebben stopcontacten ofwel dichtbij de grond of in zoiets als een hal op ±1m hoogte, niet een plek waar je zo'n sensor plaatst, die stop je praktisch altijd ergens bovenin een hoek.

Dus ja, de FP300 is meer dan welkom om die reden.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:43
Volgens mij is de FP300 nu EINDELIJK beschikbaar!

Wel *kuch* t*ring *kuch* duur met 58,99

https://www.amazon.nl/-/e...ensor-FP300/dp/B0FG2MD3YP

EDIT day after: nu 49,99

[ Voor 11% gewijzigd door makooy op 12-11-2025 08:09 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:08
makooy schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:46:
Volgens mij is de FP300 nu EINDELIJK beschikbaar!

Wel *kuch* t*ring *kuch* duur met 58,99

https://www.amazon.nl/-/e...ensor-FP300/dp/B0FG2MD3YP
Elders een tientje goedkoper maar wel verzendkosten.... neem er dus minimaal 2 en haal m uit een hoog BTW land, dus niet Duitsland.....

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:43
DjoeC schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:08:
[...]

Elders een tientje goedkoper maar wel verzendkosten.... neem er dus minimaal 2 en haal m uit een hoog BTW land, dus niet Duitsland.....
Nu goedkoopste in NL met 49,99

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:27
Ik heb deze week de g410 besteld omdat ik al een tijdje een videodeurbel wou die met homekit werkt.
Dit lijkt me dan ook de enige keuze die ik heb?

Heb ze eergisteren geïnstalleerd en werkt altijd even goed maar plots gaat het beeld dan op zwart en blijf ik een netwerkfout krijgen als ik het beeld wil bekijken.

Als je dan begint te zoeken zijn er blijkbaar nog veel mensen met een g4/g410 die hetzelfde probleem hebben.

Hier toevallig geen mensen die hetzelfde hadden en waarbij het opgelost is?

Heb wel al enkele tips gevolgd die werden gegeven maar haalde niet veel uit.
Heb een apart netwerk gemaakt waar enkel de deurbel mee verbonden was.
Deurbel en chime zitten dicht bij elkaar en hebben zeer goede verbinding.
Eerst alleen bedraad geïnstalleerd en hierna ook eens met de batterijen erbij maar kreeg hierna dezelfde fout.

De oude videodeurbel is een Aiphone JK-DV met binnenpost JK-1MD en voeding aiphone PS-1820D.
Dacht eerst dat de voeding misschien onvoldoende was maar bevriende elektricien zei dat dit zonder probleem zou moeten werken.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-01 13:18
Snakefoodjah schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:07:
Ik heb deze week de g410 besteld omdat ik al een tijdje een videodeurbel wou die met homekit werkt.
Dit lijkt me dan ook de enige keuze die ik heb?

Heb ze eergisteren geïnstalleerd en werkt altijd even goed maar plots gaat het beeld dan op zwart en blijf ik een netwerkfout krijgen als ik het beeld wil bekijken.

Als je dan begint te zoeken zijn er blijkbaar nog veel mensen met een g4/g410 die hetzelfde probleem hebben.

Hier toevallig geen mensen die hetzelfde hadden en waarbij het opgelost is?

Heb wel al enkele tips gevolgd die werden gegeven maar haalde niet veel uit.
Heb een apart netwerk gemaakt waar enkel de deurbel mee verbonden was.
Deurbel en chime zitten dicht bij elkaar en hebben zeer goede verbinding.
Eerst alleen bedraad geïnstalleerd en hierna ook eens met de batterijen erbij maar kreeg hierna dezelfde fout.

De oude videodeurbel is een Aiphone JK-DV met binnenpost JK-1MD en voeding aiphone PS-1820D.
Dacht eerst dat de voeding misschien onvoldoende was maar bevriende elektricien zei dat dit zonder probleem zou moeten werken.
Voeding lijkt mij perfect en zal geen probleem zijn.
Je schrijft er niet bij of je de firmware al gupdatet hebt?
Heb je het probleem alleen in Homekit of ook in de Aqara app?

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:27
remmuz schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:47:
[...]

Voeding lijkt mij perfect en zal geen probleem zijn.
Je schrijft er niet bij of je de firmware al gupdatet hebt?
Heb je het probleem alleen in Homekit of ook in de Aqara app?
Firmware is geüpdatet naar de laatste versie.
Zowel in HomeKit als in de Aqara app geen beeld meer.

Update:
Gisteren nog eens opnieuw geïnstalleerd maar enkel met batterijen en tot nu toe geen enkel probleem.

Denk dat het toch aan de voeding zal liggen.
Gisteren eens de bekabeling bekeken en lijkt me verre van ideaal.
Komende week eens proberen veranderen en zien wat het dan geeft…

[ Voor 39% gewijzigd door Snakefoodjah op 01-01-2026 19:23 ]

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:57
De FP300 presence sensor lijkt me een interessant apparaat. Mmwave, op batterijen, het lijkt me wel wat. Maar... de FP300 kan op Zigbee alleen werken met een Aqara hub. Omdat ik nog geen Aqara hub heb, zou ik dan bijvoorbeeld een M100 kunnen kopen. Deze kost ongeveer 20 euro, dus dat is te overzien.

Maar... dan heb ik naast mijn bestaande Hue bridge dus een 2e Zigbee netwerk. Dat lijkt me niet ideaal; ze werken niet samen volgens mij, sterker nog: ze zouden elkaar misschien wel in de weg kunnen zitten. Iemand ervaring met 2 zigbee hubs (Aqara & Philips) in 1 huis?

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:21
upje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:19:
De FP300 presence sensor lijkt me een interessant apparaat. Mmwave, op batterijen, het lijkt me wel wat. Maar... de FP300 kan op Zigbee alleen werken met een Aqara hub. Omdat ik nog geen Aqara hub heb, zou ik dan bijvoorbeeld een M100 kunnen kopen. Deze kost ongeveer 20 euro, dus dat is te overzien.

Maar... dan heb ik naast mijn bestaande Hue bridge dus een 2e Zigbee netwerk. Dat lijkt me niet ideaal; ze werken niet samen volgens mij, sterker nog: ze zouden elkaar misschien wel in de weg kunnen zitten. Iemand ervaring met 2 zigbee hubs (Aqara & Philips) in 1 huis?
Ik heb er zelfs drie 8) Hue, Aqara en IKEA. Dat geeft geen enkel probleem :)

omniscale.nl

• wolfchild
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-01 08:32
Ik heb er hier ook 3 staan zonder problemen.
Hue, Aqrara en Somfy

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50
Ik gebruik er twee, Hue en Sonoff met Zigbee2MQTT. Geen problemen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@upje Ik heb hier Zigbee hubs van Hue, IKEA Dirigera, Somfy, Aqara M2, Aqara M3 én Aqara G410 deurbel die ook hub is. Geen enkel probleem.

Verder zit bij mij alles aan Apple Home gekoppeld (voor zover mogelijk) en heb ik daar alle automations instaan, behalve een paar specifieke waar de Hue of Aqara app betere opties voor heeft, dat werkt ook feilloos naast elkaar.

In het verleden met nota bene Hue wel wat nukkigheden gekend waarvan ik vermoedde dat het met Zigbee te maken zou kunnen hebben, maar dat is lange tijd geleden en zeker een jaar alweer feilloos zonder dat ik iets aangepast heb (een update zal vast eea opgelost hebben).

• upje
Goed om te horen dat meer dan 1 zigbee hub geen problemen geeft. Ik ga er nog even over nadenken. Het zit me een beetje dwars dat elk merk zijn eigen hub nodig heeft. Het is alsof je een WiFi router van Apple nodig hebt voor je iPhone, en een Google WiFi router voor je Google Pixel.

mmWave presence sensoren zijn nog erg nieuw, dus ik hoop dat Hue ook met een mmWave sensor komt zodat die netjes integreert in mijn hue setup. Of dat een ander merk mmWave sensor netjes met de hue hub praat.

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:08
upje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:51:
Goed om te horen dat meer dan 1 zigbee hub geen problemen geeft. Ik ga er nog even over nadenken. Het zit me een beetje dwars dat elk merk zijn eigen hub nodig heeft. Het is alsof je een WiFi router van Apple nodig hebt voor je iPhone, en een Google WiFi router voor je Google Pixel.

mmWave presence sensoren zijn nog erg nieuw, dus ik hoop dat Hue ook met een mmWave sensor komt zodat die netjes integreert in mijn hue setup. Of dat een ander merk mmWave sensor netjes met de hue hub praat.
Maar voor de presence sensoren van Aqara heb je toch geen hub nodig, de FP2 die ik heb werkt gewoon over Wifi/Matter. Ik heb wel een Aqara hub maar die is alleen voor mijn brandmelders, rolgordijnmotor en lichtschakelaars.
Edit:
Laat maar de FP300 heeft dus blijkbaar ook Zigbee vanwege het lagere stroomverbruik. Maar het verschil tussen wel of niet Zigbee gebruiken is een 1 jaar minder op de batterij, en de batterij is te vervangen, een hub extra kost ook stroom zou je hem niet gewoon over WiFi aansluiten en met een jaar of 1,5 vast nieuwe batterijen op de plank leggen, ik denk dat dat uiteindelijk wel een de beter keuze zou kunnen zijn.

Ik heb overigens ook meerdere Zigbee hubs in gebruik zonder problemen (Ikea en Aqara)

[ Voor 28% gewijzigd door wvanommen op 07-01-2026 08:20 ]

• upje
Om de FP300 met thread/matter te kunnen gebruiken heb je weer een thread border router nodig. Dat heb ik nog niet. Ik heb wel een apparaat dat dit zou moeten kunnen, namelijk een Apple TV 4K. Maar de Apple TV staat in de woonkamer (begane grond), en Ik wil de FP300 nu juist op de werkkamer op de 1e verdieping gaan gebruiken. Ik vermoed dat dit niet gaat werken, de apparaten staan te ver uitelkaar.

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:48
Heeft iemand ervaring met het werkend krijgen van de software toetsen op de (nieuwe) Aqara H2 schakelaars. de fysieke toetsen werken probleemloos en ik kan die "toetsen" ook aansturen via automations, dus om bv het licht bij de voordeur aan te laten gaan obv een bewegingssensor.

Maar de enkele en dubbele wip hebben ook "softwarematige" toetsen die in HA wel worden genoemd en als ik op de knop druk dan wordt dat ook geregistreerd. Maar ik krijg hier geen automations aan gekoppeld.
De knoppen zijn via Matter gekoppeld, maar misschien moeten ze via Zigbee worden gekoppeld?

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:08
upje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:25:
Om de FP300 met thread/matter te kunnen gebruiken heb je weer een thread border router nodig. Dat heb ik nog niet. Ik heb wel een apparaat dat dit zou moeten kunnen, namelijk een Apple TV 4K. Maar de Apple TV staat in de woonkamer (begane grond), en Ik wil de FP300 nu juist op de werkkamer op de 1e verdieping gaan gebruiken. Ik vermoed dat dit niet gaat werken, de apparaten staan te ver uitelkaar.
Ah ja dat probleem heb ik niet, ik heb op alle verdiepingen minimaal één HomePod Mini staan. Aan de andere kant, je zou het dus eerst zonder kunnen proberen. Een geschikte Aqara hub is ook zo van Marktplaats of Vinted gehaald.

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50
Aqara heeft weer een aantal interessante producten aangekondigd op de CES. Vooral de FP400 en P100 zijn interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door GorgeousMetal op 07-01-2026 15:05 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
upje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:51:

Dat dikgedrukte is in feite niet zo. Zigbee is zigbee en in de basis werkt elk zigbee product met elke zigbee hub. Het probleem zit hem in het ecosysteem. De Hue hub heeft z'n eigen app met functies en bovenal wat hij niet ondersteunt, het ligt voor de hand dat Hue op lampen en sensoren focust. Als je echter een hub gebruikt en die aan een algemeen ecosysteem hangt zoals HA of Homey, dan heb je voor 95% van de gevallen aan 1 Zigbee hub genoeg.

Als het concept van een hub van elk merk je tegenstaat, kan je overwegen een HA of Homey installatie neer te zetten, met bijv. de Homey Pro heb je Zigbee (en nog meer) ingebouwd en kan je feitelijk (bijna) alles van Hue, Aqara, etc. aan koppelen zonder eigen hubs nodig te hebben. HA ook met een RPi en de juiste modules, maar is iets meer knutselwerk.

Merk-eigen hubs zorgen echter vaak voor firmware updates, dat verlies je wanneer je algemene Zigbee hubs gaat gebruiken.

Er kunnen overigens wel uitzonderingen zijn, die niet alléén Zigbee nodig hebben maar waar de fabrikant een eigen concept omheen heeft bedacht die dus deels custom is en niet met een algemene Zigbee hub werkt. Maar voor basisspullen als lichten, sensoren enzo is het grotendeels een pot nat.

Sterker nog: ik heb het zelf per ongeluk voor elkaar gekregen een IKEA lamp aan de Hue hub te koppelen, was niet de bedoeling want ik heb de Dirigera hub, dus toen ik erachter kwam kon ik er wel om lachen maar toch maar teruggedraaid. En onze badkamer spiegel met verlichting van Villeroy&Boch (zat al in het huis) heb ik ook met Hue kunnen verbinden, die had blijkbaar Zigbee. Gebruiken we nooit, een knopje is toch handiger soms. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-01-2026 19:08 ]

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-01 13:18
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:07:
Sterker nog: ik heb het zelf per ongeluk voor elkaar gekregen een IKEA lamp aan de Hue hub te koppelen, was niet de bedoeling want ik heb de Dirigera hub, dus toen ik erachter kwam kon ik er wel om lachen maar toch maar teruggedraaid.
Vrijwel iedere Hue bridge eigenaar die ik ken heeft lampen van Ikea maar ook van andere merken aan de Hue bridge gekoppeld. Vanwege de stabiliteit van de Hue bridge was het een tijd lang gebruikelijk om die te gebruiken i.p.v. de Dirigera.

• MooDyBLueS
  • Niet online
remmuz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:43:
[...]

Vrijwel iedere Hue bridge eigenaar die ik ken heeft lampen van Ikea maar ook van andere merken aan de Hue bridge gekoppeld. Vanwege de stabiliteit van de Hue bridge was het een tijd lang gebruikelijk om die te gebruiken i.p.v. de Dirigera.
Ah grappig, dat is dan waarschijnlijk wel jaren geleden want ik ben pas 1-1,5 jaar geleden in de IKEA spullen gestapt en toen ook pas de Dirigera gekocht wat gewoon prima gewerkt heeft sinds ik het heb.

• upje
@MooDyBLueS Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb echter al Home Assistant en een hue bridge. Om een Aqara Zigbee device te koppelen aan HA kan ik de hue bridge dus helaas niet gebruiken, maar moet ik perse een Aqara Zigbee hub kopen. Dat staat me tegen. Het verbaast me ook wel dat hier mensen zijn met 2, 3, of zelfs 4 hubs voor hetzelfde protocol. Dat zou allemaal niet nodig moeten zijn, toch?

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
upje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:50:
@MooDyBLueS Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb echter al Home Assistant en een hue bridge. Om een Aqara Zigbee device te koppelen aan HA kan ik de hue bridge dus helaas niet gebruiken, maar moet ik perse een Aqara Zigbee hub kopen. Dat staat me tegen. Het verbaast me ook wel dat hier mensen zijn met 2, 3, of zelfs 4 hubs voor hetzelfde protocol. Dat zou allemaal niet nodig moeten zijn, toch?
Het hoeft ook helemaal niet nodig te zijn. Je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van een (HA) Zigbee ontvanger. Bv de ZBT 1 of 2. Dan heb je 1 apparaat voor al je Zigbee devices.

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 08-01-2026 18:55 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
upje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:50:
Zoals gezegd heb je 2 opties:
1. Alle merk-eigen features behouden, dus een hub per merk: Hue, Aqara, etc.
2. Alles middels 1 Zigbee ontvanger/hub koppelen naar HA/Homey/etc

Het is niet per se nodig om 2/3/4 hubs voor hetzelfde protocol te hebben, maar het kan zeker nuttig zijn. Voorbeeld is dat Hue lange tijd een van de weinige was met adaptive lighting, iets wat IKEA sinds kort ook doet, dat zit nog niet in Matter en dus ook niet (eenvoudig) middels HA/Homey in te regelen. Dat het dan allemaal Zigbee is, is dan wel zo, maar als je dus die adaptive lighting optie of de nieuwe Hue MotionAware zones wilt gebruiken, dan heb je toch echt hun eigen hub nodig.

Het is dus kiezen of delen. ;) En er is geen goed of fout, wel een voorkeur wat iemand wil. Ik wil firmware updates én adaptive lighting hebben, dus heb ik de merk-eigen hubs gewoon. Als ik dat niet belangrijk had gevonden, had ik alles waarschijnlijk via een Homey Pro gekoppeld, maar ik vind dat laatste nu juist zonde omdat die allerlei ontvangers heeft die ik al in mijn hubs heb zitten. Maar wederom: dat is puur voor mijn situatie.

En voor HA/Homey maakt het ook niet uit hoe je ze koppelt, direct middels een Zigbee ontvanger of via een integratie met Hue/Aqara/etc. Effectief krijg je in beide situaties de lampen/sensoren in HA/Homey en kan je daar in beide gevallen precies hetzelfde mee.
Pagina: 1 ... 89 90 Laatste