Van het kastje naar de muur lopen...
MooDyBLueS in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"
Je kunt een adapter aansluiten en ook batterijen plaatsen, maar de batterijen worden niet opgeladen.meesje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:56:
Een vraagje aan de Aqara G4 eigenaren. Ik lees dat deze zowel bedraad als op batterijen werkt. Indien je kiest voor het laatste, maar de deurbel toch op bv een 8v beltrafo aansluit, worden de batterijen dan opgeladen? Of kan dit helemaal niet?
(Het keypad weet ook niet of er wel oplaadbare batterijen in zitten)
[ Voor 15% gewijzigd door remmuz op 17-02-2025 07:48 ]
Wat hierboven al gezegd wordt: batterijen worden niet opgeladen. Ze dienen puur als een back-up ten tijde van stroomuitval. Het maakt niet uit welke batterijen je gebruikt (oplaadbaar of niet) maar de G4 ziet beide gewoon als normale batterijen.meesje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:56:
Een vraagje aan de Aqara G4 eigenaren. Ik lees dat deze zowel bedraad als op batterijen werkt. Indien je kiest voor het laatste, maar de deurbel toch op bv een 8v beltrafo aansluit, worden de batterijen dan opgeladen? Of kan dit helemaal niet?
Wel krijg je een melding van laag batterijniveau zodra dat aan de orde is en je ze dus op tijd kan vervangen.
Ik wacht nog even tot de versie met 32Gb eMMC beschikbaar is.sonnypiek schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:55:
https://www.amac.nl/ataqa...amera-hub-g5-pro-poe-grey
g5 camera staat online!!
Vreemd genoeg nu alleen in de UK beschikbaar. Vind het fijn om beelden lokaal op te opslaan zonder cloud dienst.
Edit: Tijdelijk 30 euro korting op Amazon NL met deze code: EUG5PROAD.
Toch maar gekocht ook al heeft deze dus maar 8GB opslag.
[ Voor 14% gewijzigd door remmuz op 21-02-2025 10:31 ]
das wel verleidelijk, bedankt voor de tip!!remmuz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:22:
[...]
Ik wacht nog even tot de versie met 32Gb eMMC beschikbaar is.
Vreemd genoeg nu alleen in de UK beschikbaar. Vind het fijn om beelden lokaal op te opslaan zonder cloud dienst.
Edit: Tijdelijk 30 euro korting op Amazon NL met deze code: EUG5PROAD.
Toch maar gekocht ook al heeft deze dus maar 8GB opslag.
het is me echter nog steeds onduidelijk of er nu wel of geen optie is voor continu opnemen.
zou het wel jammer vinden als dit niet mogelijk is en het dus event-based is.
dan zie ik nog geen reden om de eve outdoor cam te vervangen, das juist t puntje wat ik jammer vind aan de eve.
vanavond eerst maar even de reviews kijken nu het embargo opgeheven is.
En dan natuurlijk een platform gebruiken die camera's op die manier aan kan sturen. Dan krijg je sowieso volledige controle over wat je ermee wil doen en wordt het camera-onafhankelijk. Je bent dan voor opties zoals event-based recording en waar je de recordings opslaat niet meer afhankelijk van de fabrikant maar kan je het centraliseren.
Bijv. UniFi Protect heeft eind vorig jaar ook een update uitgebracht waarmee ze deze ondersteuning hebben en je dus daar niet alleen maar Ubiquiti camera's maar dus elke ONVIF/RTSP ondersteunende camera kan koppelen. Maar zo zijn er nog meer.
de Aqara camera's die ik nu heb hangen doen t ook, weliswaar op een microSD card. (deurbel en 2x G3)
ik had het fijn gevonden om hier de G5 aan toe te voegen, en zo in hetzelfde ecosysteem te blijven.
als ik me niet vergis ondersteund de nieuwe G5 ook RTSP, ik zal hier is verder induiken en kijken of dit wellicht interessant is in mijn situatie
Het schijnt te werken over RTSP: https://www.reddit.com/r/Aqara/s/tHxVJOIRxbsonnypiek schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:40:
bedankt voor je suggesties, ook dat is nog een optie inderdaad!
de Aqara camera's die ik nu heb hangen doen t ook, weliswaar op een microSD card. (deurbel en 2x G3)
ik had het fijn gevonden om hier de G5 aan toe te voegen, en zo in hetzelfde ecosysteem te blijven.
als ik me niet vergis ondersteund de nieuwe G5 ook RTSP, ik zal hier is verder induiken en kijken of dit wellicht interessant is in mijn situatie
Zie het een beetje als Zigbee: je kan voor je Aqara spul, je Hue lampen, je IKEA lampen allemaal een eigen hub kopen met eigen app en ze vervolgens ook aan HomeKit koppelen wat dan de gemene deler wordt, maar feitelijk is het onderliggend gewoon Zigbee en zou je ook met 1 platform zoals Home Assistant kunnen volstaan en heb je in theorie ook niet tig hubs nodig.sonnypiek schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:40:
bedankt voor je suggesties, ook dat is nog een optie inderdaad!
De praktijk is wel dat je soms dan fabrikantspecifieke functies mist of dat software updates alsnog alleen via de eigen app/hub mogelijk zijn, daar zitten dus nog wel verbeterpunten, hopelijk als Matter en Thread op dat gebied wat volwassener worden. Maar voor camera's heb je dat Zigbee-achtige idee dus met RTSP/ONVIF.
Laatste dat ik heb gehoord is "spring". Dat zal dus ergens in Q2 zijn.GorgeousMetal schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:03:
Heeft er iemand al inzicht wanneer de Aqara FP300 beschikbaar komt?
Je kan beide doen, maar of dat meerwaarde heeft ligt aan wat je wilt bereiken. Volgens mij worden firmware updates nog alleen via de Aqara app gepusht, dus dan zou je hem inderdaad aan je hub moeten koppelen.
Verder maakt het weinig uit, ik heb hem aan HomeKit en Aqara hub/app gekoppeld, maar alles wat ik ermee doe is via HomeKit.
Via HomeKit inderdaad. Maar ik vind het superonduidelijk hoe die hub nou precies werkt, met name in combinatie met het U200 slimme slot. Maar goed, da's voor een ander topicMooDyBLueS schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:01:
@posttoast Hoe gebruik je hem nu dan? Via Homekit?
Je kan beide doen, maar of dat meerwaarde heeft ligt aan wat je wilt bereiken. Volgens mij worden firmware updates nog alleen via de Aqara app gepusht, dus dan zou je hem inderdaad aan je hub moeten koppelen.
Verder maakt het weinig uit, ik heb hem aan HomeKit en Aqara hub/app gekoppeld, maar alles wat ik ermee doe is via HomeKit.
Ik vind het overigens niet zo handig dat de bel eerst verbinding maakt met de chime en dat die weer verbinding maakt met wifi. Ik merk dat de bel, ondanks de korte afstand, vrij veel moeite heeft een goede verbinding met de chime te maken. Waarschijnlijk dankzij mijn aluminium kozijnen en HR+++ glas.
Wij hadden een draadloze deurbel hiervoor, zo'n goedkoop bouwmarkt ding die de vorige bewoners geplaatst hadden, dus geen fysieke chime. Daardoor horen we in de woonkamer/keuken de bel niet heel hard, maar de melding op onze telefoon/apple watch is goed genoeg.
Volgens mij is de chime ook bedoeld om dicht bij de deurbel te plaatsen namelijk.
De chime hangt hier ook in de meterkast, ongeveer 3 meter van de voordeur vandaan. Dat lijkt me ook niet veel. Voor mijzelf en mijn vriendin is de notifcatie op de Apple Watch prima, maar mijn kids dragen die niet. Ik wist niet dat het mogelijk is een extra chime te kopen, daar zal ik eens naar kijken.MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:27:
@posttoast Waar heb je je chime dan geplaatst? Ik heb hem in de meterkast op ±50cm hemelsbreed van de deurbel zelf. Je kan je mechanische chime nog altijd blijven gebruiken of je kan een HomePod (mini) als chime instellen of nog een chime aanschaffen als je ergens anders de deurbel wilt horen.
Wij hadden een draadloze deurbel hiervoor, zo'n goedkoop bouwmarkt ding die de vorige bewoners geplaatst hadden, dus geen fysieke chime. Daardoor horen we in de woonkamer/keuken de bel niet heel hard, maar de melding op onze telefoon/apple watch is goed genoeg.
Volgens mij is de chime ook bedoeld om dicht bij de deurbel te plaatsen namelijk.
Op dit moment draai ik mijn hoofdinstallatie via Home Assistant, maar ik overweeg Aqara voor de lichtschakelaars, omdat hun aanbod erg aantrekkelijk is. Ik wacht nog even op de definitieve release van de H2 EU (anders ga ik voor de H1). Wat mij echter opvalt, is dat er vrijwel overal staat dat een Aqara-hub vereist is. Op dit punt raak ik wat in de war over hoe de integratie precies werkt.
Mijn vragen zijn als volgt:
- Klopt het dat ik Aqara lichtschakelaars (H2/H1) eerst koppel met de Hub M3 en dat deze vervolgens via Matter integreert met Home Assistant?
- Houdt dit in dat ik in Home Assistant de lichtschakelaars kan terugvinden en bedienen?
- Is de Hub M3 dan eigenlijk slechts een doorgeefluik, of zie ik hier iets over het hoofd? En betekent dit dat mijn systeem dan ineens afhankelijk is van een internetverbinding in plaats van volledig lokaal te werken?
- Reolink camera’s (deurbel/camera)
- Philips Hue en IKEA lampen
- enzovoort.
Ik post het in deze topic omdat de vraag om Aqara gaat.
Teun
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Gizz, bedankt voor de snelle reactie.Gizz schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:47:
@Tshw3 dat spul is allemaal zigbee en de M3-hub een zigbee hub. Dus zorg dat je HA een zigbee-stickje hebt en je bent rond
Dat was ook mijn gedachten alleen begon ik te twijfelen omdat je online overal leest Aqara hub required. Zo ook bij de Aqara FP2 presence sensor bijvoorbeeld.
Teun
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Inmiddels schoot me te binnen hoe het ook alweer werkt: het is niet een extra chime zoals die erbij geleverd zit, maar je kan een van de vele hubs gebruiken aangezien de meeste Aqara hubs een speaker hebben, sommigen zoals de M1S kan je direct in een stopcontact steken zelfs en kosten een paar tientjes.posttoast schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:53:
[...]
De chime hangt hier ook in de meterkast, ongeveer 3 meter van de voordeur vandaan. Dat lijkt me ook niet veel. Voor mijzelf en mijn vriendin is de notifcatie op de Apple Watch prima, maar mijn kids dragen die niet. Ik wist niet dat het mogelijk is een extra chime te kopen, daar zal ik eens naar kijken.
zou dit ook werken met een G3 hub?MooDyBLueS schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:52:
[...]
Inmiddels schoot me te binnen hoe het ook alweer werkt: het is niet een extra chime zoals die erbij geleverd zit, maar je kan een van de vele hubs gebruiken aangezien de meeste Aqara hubs een speaker hebben, sommigen zoals de M1S kan je direct in een stopcontact steken zelfs en kosten een paar tientjes.
deze staat in de woonkamer, ik kan echter nergens in de app vinden hoe ik deze als extra "chime" toe kan voegen.
op mijn homepod mini werkt het wel, maar deze staat helaas op een nog ongunstigere plek.
Ik heb inmiddels uitgevonden zoals het werkt, je kunt inderdaad de M3 hub die ik hier heb laten "bellen" als er aangebeld wordt.MooDyBLueS schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:52:
[...]
Inmiddels schoot me te binnen hoe het ook alweer werkt: het is niet een extra chime zoals die erbij geleverd zit, maar je kan een van de vele hubs gebruiken aangezien de meeste Aqara hubs een speaker hebben, sommigen zoals de M1S kan je direct in een stopcontact steken zelfs en kosten een paar tientjes.
Helaas ga ik het probleem met het zwakke signaal niet oplossen. Maar als ik zo even Google ben ik niet de eerste die daar last van heeft.
@sonnypiek Ik heb even snel gekeken en kon niet vinden of die een speaker heeft, maar als ie dat heeft zou het moeten werken. Heb namelijk ergens gelezen dat het met "elke hub met speaker" hoort te werken.
Hij zit nu letterlijk direct achter de deur. Er echt héél vlakbij dus. Maar bizar genoeg toch een wak signal.MooDyBLueS schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:24:
@posttoast Nee dat zijn inderdaad 2 verschillende dingen. Enige optie die je hebt is je deurbel en chime (die erbij zit) dichter bij elkaar brengen. Wij hebben op ±50cm altijd "good" strength en geen problemen. Maar ik snap ook dat dat niet voor iedereen haalbaar is, al zou je denken dat Nederlandse huizen bijna altijd wel een stopcontact in de buurt van de voordeur (want het is een hal) hebben.
heeft een speaker maar ik kan deze functie nergens vinden in de app.@sonnypiek Ik heb even snel gekeken en kon niet vinden of die een speaker heeft, maar als ie dat heeft zou het moeten werken. Heb namelijk ergens gelezen dat het met "elke hub met speaker" hoort te werken.
ik ga nog even verder op onderzoek uit!
bedankt voor de tip in ieder geval!
@posttoast waar heb je dit aan kunnen zetten in de app?
[ Voor 7% gewijzigd door sonnypiek op 05-03-2025 14:58 ]
Onder "Automations".sonnypiek schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:57:
[...]
heeft een speaker maar ik kan deze functie nergens vinden in de app.
ik ga nog even verder op onderzoek uit!
bedankt voor de tip in ieder geval!
@posttoast waar heb je dit aan kunnen zetten in de app?
/f/image/8ikcZvPeM9pXJLIQfFtmx4w0.png?f=fotoalbum_large)
Is die WiFi strength die je in de Aqara app ziet dan niet de verbinding met je netwerk? (Dus niet de verbinding tussen chime en deurbel). Daar ging ik zelf vanuit namelijk.posttoast schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:28:
[...]
Hij zit nu letterlijk direct achter de deur. Er echt héél vlakbij dus. Maar bizar genoeg toch een wak signal.
De WiFi strength is perfect, het gaat echt om de verbinding tussen chime en deurbel:remmuz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:01:
[...]
Is die WiFi strength die je in de Aqara app ziet dan niet de verbinding met je netwerk? (Dus niet de verbinding tussen chime en deurbel). Daar ging ik zelf vanuit namelijk.
/f/image/XO1MrcVCNAM0bCqGm1Dd2PSJ.png?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn wifi-verbinding:
/f/image/iNs65amgck9gh0NGnmiXsSyf.png?f=fotoalbum_large)
Duidelijk. Die eerste kende ik niet. Vandaar.posttoast schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:04:
[...]
De WiFi strength is perfect, het gaat echt om de verbinding tussen chime en deurbel:
[Afbeelding]
Dit is mijn wifi-verbinding:
[Afbeelding]
Geeft bij mij Very Good aan. Wat ik dan vreemd vind want mijn voordeur bestaat uit 2 stalen platen met 5 cm PIR ertussen en een triple-glas ruit en dat in een aluminium kozijn.
super bedankt! daar had ik nooit opgekomen.
meteen ingesteld!!
Ja, suf he? Ik zou ook niet weten hoe ik dit beter zou moeten krijgen (nou ja, los van de chime buiten ophangen, maar dat is ook niet echt handigremmuz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:21:
[...]
Duidelijk. Die eerste kende ik niet. Vandaar.
Geeft bij mij Very Good aan. Wat ik dan vreemd vind want mijn voordeur bestaat uit 2 stalen platen met 5 cm PIR ertussen en een triple-glas ruit en dat in een aluminium kozijn.
Ah check, ik dacht dat je eerst 3 meter zei, vandaar. Nee dat zou niet moeten mogen natuurlijk, gek. Ik zie as we speak in de app "Very good" signal en 5 streepjes (vol) op het eerste scherm.posttoast schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:28:
[...]
Hij zit nu letterlijk direct achter de deur. Er echt héél vlakbij dus. Maar bizar genoeg toch een wak signal.
Is het een idee om eens te checken wat voor signaal hij geeft als je de chime echt heel dicht in de buurt houdt zonder iets ertussen? Dus desnoods even met een verlengsnoertje voor de stroom hem buiten in de buurt van de deurbel zelf houden. Als hij dan nog steeds een zwak signaal geeft, lijkt mij dat een garantiedingetje.