Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07-2024

Vow

Ik weet dat HA veel gebruikt word maar echt gebruiksvriendelijk is het toch allemaal niet vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
Wat een verademing met de conbee 2 stick met HA en aqara producten, zo makkelijk te koppelen zonder (externe) gateway en instant action met zigbee met bv deur / raam sensors... I like it :)
Weet alvast dat ik lanzaam zwave ga uitfaseren, te duur en veel gedoe gehad met van alles en xiaomi veel voor weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaive
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11-2021
Als je nieuw in deze categorie bent, en je nog helemaal niks hebt, wat raden jullie dan aan.

Om te beginnen wil wat temperatuur sensoren hebben, en een buitencamera en wat bewegingsensoren. maar wel dat ik het kan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51

Mimiix

Professioneel Prutser

Skaive schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:55:
Als je nieuw in deze categorie bent, en je nog helemaal niks hebt, wat raden jullie dan aan.

Om te beginnen wil wat temperatuur sensoren hebben, en een buitencamera en wat bewegingsensoren. maar wel dat ik het kan uitbreiden.
Inlezen in wat er is en waarom:)

Wat heb je zelf gevonden? Waarom was dat goed en wat viel je tegen? Het feit dat je de vraag hier stelt, zegt dat je al wel iets hebt gevonden erover.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 21:37
Geen idee waarom je zo’n wazige reacties krijgt hoor.
Deze keuze is prima!!! Heb twee van die hubs (De reikwijdte is niet heeeel groot), ook voor de alarmgeluiden.
Thermometertjes zijn prima. Hier ook op ieder raam en deur de kleine deursensoren, zowel de ronde van Xiaomi als de vierkante van Aqara. Werken heel snel, ook in HomeKit.
Heb verder zelf ook de rookmelder en de Mini Switch en de bewegingsmelders.
Allemaal prima spul voor een prima prijs.
Kijk ook eens op Marktplaats. Staat veel op, misschien ietsje duurder (goed vergelijken) maar je hebt het wel heel snel in huis.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Iemand ervaring met de aqara hub te koppelen met de experiabox en homekit?

Ik krijg hem eindelijk in Homekit maar in de aqara home app geeft die een error. Welke server ik ook gebruik

In de Mi Home app die ik eerst gebruikte kan ik hem niet meer toevoegen want ik krijg geen lumi netwerk te zien om mee te connecten. De andere 2 sensoren voegde die automatisch toe waarschijnlijk omdat ze al gekoppeld waren aan de hub echter ben ik in de tussentijd verhuisd en liggen er nog meer sensoren klaar. Deze sensoren hebben de hub nodig naja jullie snappen vast het probleem.

Het liefst heb ik hem weer in de Mi Home app alleen met China of NL als regio vind hij lumi netwerk niet.

UPDATE:

Nou ik heb hem met een workaround werkend gekregen in de Mi Home & Homekit. Eerst in Homekit geplaatst en daarna gaf Mi Home na 5minuten een melding van koppelen.

Nu heb ik alleen weer het volgende probleem. De hub had een firmware upgrade nodig. Nu klikte ik daarop waar daarna direct de device offline ging en krijg hem in de app niet meer online.

Iemand enig idee hoe ik dat ding weer aan de praat krijg met gewoon een fatsoenlijke update?

[ Voor 37% gewijzigd door Shadow343 op 16-07-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:52
Ik zie nu dat de aqara app een update heeft gehad.
Ik kan nu niet meer sensors triggeren dat het alarm wel of niet afgaat.
Gebruik homekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-11-2023
Hoi allemaal! Ik probeer uit te zoeken of deze kleine, batterij gestuurde, apparaatjes ook het zigbee netwerk uitbreiden (elkaar linken) ? Kan dit niet terugvinden en het lijkt me niet heel logisch gezien hun powersupply en formaat.

Lang verhaal:
Ik draai nu een setup middels HA op een rpi-3, en de afstand tussen de controller en een xiaomi device kan zowaar eens 15m zijn (met muren er tussen).
Nu heb ik wel meerdere xiaomi apparaatjes (temp. sensor en door/window sensor) maar weet niet of deze dus linken, en of ik dus een repeater moet gaan inzetten (tradfri oid).

Kan iemand mij hier meer over vertellen en/of linken naar iets waar dit beschreven staat? Vriendelijk dank!

No, it's not Lupus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
De Xiaomi/Honeywell rookmelder, werkt deze ook via Zigbee?

Of is het wifi, omdat hij contact maakt met je telefoon?

[ Voor 34% gewijzigd door maartend op 20-07-2020 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

maartend schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:20:
De Xiaomi/Honeywell rookmelder, werkt deze ook via Zigbee?

Of is het wifi, omdat hij contact maakt met je telefoon?
Die werkt via Zigbee. Communicatie met je telefoon verloopt via de Xiaomi hub of een generieke Zigbee oplossing als deCONZ of Zigbee2MQTT.

[ Voor 19% gewijzigd door JBS op 20-07-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JBS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:23:
[...]
Die werkt via Zigbee. Communicatie met je telefoon verloopt via de Xiaomi hub of een generieke Zigbee oplossing als deCONZ of Zigbee2MQTT.
Thnx. Kan ik hem dus te pakken krijgen in Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

maartend schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:26:
[...]

Thnx. Kan ik hem dus te pakken krijgen in Home Assistant
Zeker. Zelf gekoppeld aan een Conbee en zichtbaar in HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTn6i5jmc7QNxBNe4jGJV-ukA9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0L5jLj1wQwgp5SFQupOt7T9X.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 20-07-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JBS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:30:
[...]
Zeker. Zelf gekoppeld aan een Conbee en zichtbaar in HA.

[Afbeelding]
Thnx. Ik heb een Z2M, maar werkt ook goed. Tevreden over dit ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

maartend schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Thnx. Ik heb een Z2M, maar werkt ook goed. Tevreden over dit ding?
Niet echt een mening eigenlijk. Heb 'm in de behuizing van m'n 3D printer hangen, meer als extra zekerheid. Als dagelijkse rookmelders in huis heb ik 3 Nest Protects hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Caroga schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:35:
Hoi allemaal! Ik probeer uit te zoeken of deze kleine, batterij gestuurde, apparaatjes ook het zigbee netwerk uitbreiden (elkaar linken) ? Kan dit niet terugvinden en het lijkt me niet heel logisch gezien hun powersupply en formaat.

Lang verhaal:
Ik draai nu een setup middels HA op een rpi-3, en de afstand tussen de controller en een xiaomi device kan zowaar eens 15m zijn (met muren er tussen).
Nu heb ik wel meerdere xiaomi apparaatjes (temp. sensor en door/window sensor) maar weet niet of deze dus linken, en of ik dus een repeater moet gaan inzetten (tradfri oid).

Kan iemand mij hier meer over vertellen en/of linken naar iets waar dit beschreven staat? Vriendelijk dank!
Nee dat doen ze niet. Alleen 230V aangesloten devices doen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

jobr schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:19:
[...]

Behalve de El cheapo lampen van sengled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caroga
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-11-2023
jobr schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:19:
[...]

Ik had dit vermoeden al, maar nu een bevestiging. Hartelijk dank hiervoor!

No, it's not Lupus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassos30
  • Laatst online: 17-09 05:49
Goedemiddag allemaal,

Ik gebruik nu een tijdje de sensors van xiaomi met de aquara hub. Nu is er ook een alarm functie. Opzich werkt dat prima. Alleen hoe kan ik een vertraging instellen zodat het alarm niet gelijk afgaat ? Zodat ik tijd heb om het alarm uit te schakelen zegmaar. Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassos30
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 14:46
Ik werk zelf in Home Assistent, is dat (of Domoticz) evt een optie voor je? Dan heb je wat meer mogelijkheden? Als ik zo even google zijn er meer mensen die deze beperking ervaren binnen Xiaomi Home. Andersom kan gek genoeg wel (vertraging in het aanzetten van het alarm zodat je het huis kunt verlaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Bassos30 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:55:
Goedemiddag allemaal,

Ik gebruik nu een tijdje de sensors van xiaomi met de aquara hub. Nu is er ook een alarm functie. Opzich werkt dat prima. Alleen hoe kan ik een vertraging instellen zodat het alarm niet gelijk afgaat ? Zodat ik tijd heb om het alarm uit te schakelen zegmaar. Bedankt alvast
Ik gebruik de Mi Home app. Onder de Guard settings van de hub heb ik deze optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fylSvTfD2P2pZKuh6F9dP4Rs-3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BdlrIYO2QqQzmoP0F5RZDkPo.png?f=fotoalbum_large

Een minuut lijkt me ruim voldoende toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassos30
DT87 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:09:
[...]

Ik werk zelf in Home Assistent, is dat (of Domoticz) evt een optie voor je? Dan heb je wat meer mogelijkheden? Als ik zo even google zijn er meer mensen die deze beperking ervaren binnen Xiaomi Home. Andersom kan gek genoeg wel (vertraging in het aanzetten van het alarm zodat je het huis kunt verlaten).
Ja precies dit als ik thuiskom dan gaat dus gelijk het alarm af. En heb ik geen tijd om het alarm uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassos30
Serena schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:02:
[...]

Ik gebruik de Mi Home app. Onder de Guard settings van de hub heb ik deze optie.

[Afbeelding]

Een minuut lijkt me ruim voldoende toch?
Ja dit heb ik zelf ook gevonden. Het gaat alleen om het uitschakelen van het alarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Bassos30 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:15:
[...]

Ja dit heb ik zelf ook gevonden. Het gaat alleen om het uitschakelen van het alarm
Ik zie het nu. Verkeerd gelezen.
Ik heb het alarm gekoppeld aan HomeKit. Het schakelt gewoon uit op het moment dat ik in de buurt van mijn woning kom. Met een kleine workaround zodat ik het niet daadwerkelijk hoef te bevestigen, werkt echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
Serena schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Ik zie het nu. Verkeerd gelezen.
Ik heb het alarm gekoppeld aan HomeKit. Het schakelt gewoon uit op het moment dat ik in de buurt van mijn woning kom. Met een kleine workaround zodat ik het niet daadwerkelijk hoef te bevestigen, werkt echt perfect.
Nadeel is dan natuurlijk wel dat dit dan weer niet werkt bij het in- of uitschakelen als je gaat slapen/wakker wordt. @Bassos30 Ik denk dat als je dit soort features wil, je naar HomeAssistant of Domoticz zult moeten gaan. Wel raar dat die delay maar 1 kant op werkt inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
DT87 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:32:
[...]

Nadeel is dan natuurlijk wel dat dit dan weer niet werkt bij het in- of uitschakelen als je gaat slapen/wakker wordt. @Bassos30 Ik denk dat als je dit soort features wil, je naar HomeAssistant of Domoticz zult moeten gaan. Wel raar dat die delay maar 1 kant op werkt inderdaad.
Niet helemaal mee eens hoor.
Bij de scène ’Welterusten’ gaat het alarm aan en bij ‘Goedemorgen’ weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DT87
Serena schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:20:
[...]

Niet helemaal mee eens hoor.
Bij de scène ’Welterusten’ gaat het alarm aan en bij ‘Goedemorgen’ weer uit.
Ja, maar dan heb je dus weer een andere scène nodig ;) Maar hoe dan ook mooie oplossing! Hoe heb je die scènes ingesteld? Gekoppeld aan je wekker of als je telefoon aan/van de lader gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
DT87 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:49:
[...]

Ja, maar dan heb je dus weer een andere scène nodig ;) Maar hoe dan ook mooie oplossing! Hoe heb je die scènes ingesteld? Gekoppeld aan je wekker of als je telefoon aan/van de lader gaat?
Gewoon zoals je iedere scène instelt in HomeKit. Lampen uit, alarm aan. 🤷🏻
Ik moet ze dus wel daadwerkelijk activeren. Aanklikken of aanroepen.

[ Voor 8% gewijzigd door Serena op 31-07-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:55
Blijkbaar werkt de motion sensor niet als het donker is, klopt dat? Of is er toch een manier om dat mogelijk te maken? Want ik wilde net de motion sensor gebruiken als trigger ingeval er ongewenst bezoek zou komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
pina schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 03:28:
Blijkbaar werkt de motion sensor niet als het donker is, klopt dat? Of is er toch een manier om dat mogelijk te maken? Want ik wilde net de motion sensor gebruiken als trigger ingeval er ongewenst bezoek zou komen
Nee dat klopt niet. Natuurlijk werkt deze wel als het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy93
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-09 21:59
Korte vraag over het hele Aqara / Xiaomi Zigbee spul. Zelf heb ik een goedkope Sonoff Zigbee Dongle aangeschaft met een goedkope Aqara temp sensor, gewoon om eens te proberen. Dit alles aangesloten op de Home Assistant met Zigbee Home Automation. Werkt eigenlijk vlekkeloos maar merk wel direct dat range een ding is.

Wat gebruiken jullie om de range van dit zigbee netwerk uit te breiden? Alleen Smart plugs, zo ja, welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:10
jordy93 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:12:
Wat gebruiken jullie om de range van dit zigbee netwerk uit te breiden? Alleen Smart plugs, zo ja, welke?
Nee hoor, je kan de range ook uitbreiden door Zigbee lampen (bijv IKEA Tradfri of Philips Hue) in je netwerk op te nemen. Ik heb dat op die manier gedaan, elk hoekje in mijn huis is bereikbaar.

En verder verkoopt IKEA ook repeaters, maar da's eigenlijk een beetje zonde van het stopcontact. Maar er zit een USB outlet op dus die mogen mooi een aantal ESP32's van stroom voorzien dus dat is een mooi een-tweetje.

Eigenlijk is (vrijwel) elk Zigbee apparaat verbonden aan netstroom een router in je Zigbee netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
Andere tips voor het vergroten van het bereik/verminderen storing:

- Hang de dongle via een verlengkabel op ipv direct in een USB poort
- Kies een Zigbee kanaal waar weinig ander (wifi) verkeer op zit of zet je 2,4 ghz wifi op een vast kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grappig dat de CC2531 schijnbaar als Sonoff wordt verkocht.

Zelf met Xiaomi spul nooit last gehad van bereik ondanks dat hij niet mooi centraal hangt. Maar goed, we hebben het maar over 100m2 appartement. Maar de Xiaomi tempertauur sensor in de slaapkamer verbind zonder problemen direct met de coördinator en slaat de router in het midden over. Daarentegen hebben de Ikea schakelaar echt een heeeeeel triest ontvangst :/

Maar op een Pi met bluetooth en wifi is hem iets van de unit af hangen wel gunstig. Kanaal heb ik nooit mee gespeeld, zoals gezegd woon ik in een appartement. Hele wifi 2.4 band zit stijf vol met zo'n 30+ netwerken. Maar goed, dus ook nooit de behoefte gehad omdat de +- 15 Xiaomi devices prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielssx
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Serena schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Ben benieuwd naar deze 'kleine workaround'. Zou je deze willen delen? De automatisering (op basis van locatie in de Woning-app) vraagt steeds een handmatige bevestiging, waardoor het uiteindelijk niet als echte automatisering functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Nielssx schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:02:
[...]

Ben benieuwd naar deze 'kleine workaround'. Zou je deze willen delen? De automatisering (op basis van locatie in de Woning-app) vraagt steeds een handmatige bevestiging, waardoor het uiteindelijk niet als echte automatisering functioneert.
Eigenlijk heel simpel.
Schakel ‘lamp’ in bij thuiskomst. (Of stekker, in ieder geval iets)
Als ‘lamp’ wordt ingeschakeld, schakel alarm uit.

Dan hoef je dus niet te bevestigen.

Andersom werkt ook, maar daar heb ik in HomeBridge een trigger voor gemaakt. Als ik wegga wil ik tenslotte dat de lampen uit gaan.
Als ik vertrek, dan trigger aan.
Trigger aan, scène ’Afwezig’ inschakelen. Hier zitten alle lampen, stekkers EN het alarm in.

[ Voor 5% gewijzigd door Serena op 09-08-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Sypher schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:41:
[...]
En verder verkoopt IKEA ook repeaters, maar da's eigenlijk een beetje zonde van het stopcontact. Maar er zit een USB outlet op dus die mogen mooi een aantal ESP32's van stroom voorzien dus dat is een mooi een-tweetje.
Ik heb die van mij op de KPN Experiabox in de USB poort gedaan :+
Eigenlijk is (vrijwel) elk Zigbee apparaat verbonden aan netstroom een router in je Zigbee netwerk.
Ja, behalve de Sengled en andere el-cheapo's. Pas hier dus goed mee op.

• KoenSt
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11-2020
Ik heb me om te starten de Aqara Home Hub (AQARA ZHWG11LM) en enkele contact sensors aangeschaft.

Alles werkt prima binnen de Aqara app.

Omdat ik later misschien ook niet-Aqara apparaten wil toevoegen zou ik dit alles ook willen laten werken binnen Apple Home.
Hier krijg ik op dit moment mijn sensoren te zien, maar kan ik geen automations toevoegen.

Ik vermoed dat ik de Aqara nog als hub dien toe te voegen?
Heb me al suf gegoogeld maar niets gevonden dat me kan helpen.

Mogelijk kunnen jullie me helpen.

Of als ik beter iets anders gebruik dan de Apple Home app om toestellen van verschillende fabrikanten te koppelen, dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
KoenSt schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:36:
Ik heb me om te starten de Aqara Home Hub (AQARA ZHWG11LM) en enkele contact sensors aangeschaft.

Omdat ik later misschien ook niet-Aqara apparaten wil toevoegen zou ik dit alles ook willen laten werken binnen Apple Home.
Hier krijg ik op dit moment mijn sensoren te zien, maar kan ik geen automations toevoegen.

Of als ik beter iets anders gebruik dan de Apple Home app om toestellen van verschillende fabrikanten te koppelen, dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

Alvast bedankt!
Wanneer je van plan bent om serieus bezig te gaan met het automatiseren van je huis, dan kun je ook een kijkje nemen bij Home Assistant (of Domoticz). Stijle leercurve, maar de flexibiliteit is enorm. Meer info vind je in dit topic.

What's the speed of dark?

• KoenSt
JayOne schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Wanneer je van plan bent om serieus bezig te gaan met het automatiseren van je huis, dan kun je ook een kijkje nemen bij Home Assistant (of Domoticz). Stijle leercurve, maar de flexibiliteit is enorm. Meer info vind je in dit topic.
Had het al even bekeken en ziet er ongelooflijk interessant uit maar een Raspberry Pi opzetten is me op dit moment een beetje te heavy voor wat ik wil gaan doen, nl. een eenvoudig een camera die begint te lopen en een bericht dat wordt gestuurd van zodra er een deur opent wanneer ik er niet ben.

• Serena
KoenSt schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:36:

Alvast bedankt!
Welke sensoren dan? Want ik kan woning kiezen voor ‘Een sensor registreert iets’.

• KoenSt
Serena schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

Welke sensoren dan? Want ik kan woning kiezen voor ‘Een sensor registreert iets’.
Hier had ik inderdaad over gekeken, bedankt!

Maar wat bv. als ik enkel een alarm wil geven als alle deuren open zijn.
Dit kan ik in de Aqara app ingeven, maar voor zover ik kan zien niet in de Home (of Woning) app.

• Serena
KoenSt schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:19:
[...]

Hier had ik inderdaad over gekeken, bedankt!

Maar wat bv. als ik enkel een alarm wil geven als alle deuren open zijn.
Dit kan ik in de Aqara app ingeven, maar voor zover ik kan zien niet in de Home (of Woning) app.
Dat is een vraag voor het HomeKit topic. Misschien even daar naartoe verhuizen?

• KoenSt
Serena schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:37:
[...]

Dat is een vraag voor het HomeKit topic. Misschien even daar naartoe verhuizen?
Oké, dan ga ik daar even heen, bedankt! :-)

• trompetoet
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-09 10:59
Hallo mensen, helaas zie (ook) ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb van alles in mijn hoofd van wat ik wil bereiken, maar door de 3 verschillende productlijnen (Aqara, Mijia en Xiaomi, ik hoop dat ik ze goed gespeld heb), verschillen met Chinese en Europese producten, verschillende servers, verschillende hubs en verschillende versies daarvan ben ik de weg kwijt. Daarom zal ik kort even uitleggen wat ik wil bereiken, en ik hoop dat iemand me kan adviseren.

Ik heb al Google Home, Hue met bridge en verschillende wifi devices aan GH gekoppeld via hun eigen app, waaronder xiaomi home (niet aqara). Werkt prima. Op dezelfde manier als Hue wil ik een soort van smart alarm maken met o.a. deursensoren, een brievenbus notificatie, en een open-raam notificatie. Ik vind het fijn om alles aan een hub te koppelen en daar wat simpele dingen al in te automatiseren. Daar lijkt de Xiaomi app wel voor geschikt te zijn.

Ik heb dus al de xiaomi Home app. Ik zou het liefst een hub hebben die snel reageert. Betekent dit dat ik een EU versie moet hebben op EU servers (gewoon NL instellen denk ik?)? Ik heb geen homekit, en wil het liefst de 3 merken combineren. Betekent dit dat ik voor de Mijia (o.i.d.) hub moet gaan, en niet de Aqara? En zo ja, welke versie? Engelse taal heeft de voorkeur over chinees. Het beperktere aanbod aan sensoren vind ik niet erg. De koppelbare sensoren zijn prima voor nu.

De sensoren zelf, zit daar nou een verschil tussen of niet wanneer ik ze uit china of europa koop? Ik lees overal tegenstrijdige dingen. Ik begrijp dat er in china méér sensoren zijn die in europa niet werken, maar de overeenkomende sensoren, zijn die niet identiek?

Tenslotte wil ik graag die xiaomi hub koppelen aan een 'echte' hub. Ik heb nog niet besloten welke het wordt, maar ik twijfel tussen een Raspberry Pi met Home Assistant en een Homey.
Kan ik de Xiaomi hub uberhaupt koppelen met die 2? Daar lees ik ook veel tegenstrijdige berichten over, voornamelijk dat het versienummer het verschil zou kunnen maken. En ook belangrijk, is de verbinding een beetje betrouwbaar?

Dus nu de echte vraag: Is er een combinatie van producten waarmee dit alles kan? Engelse app, snelle verbinding, programmeren van simpele dingen op xiaomi hub, de hub koppelen aan homey/HA, en complexere dingen met o.a. ook Hue lampen via een echte hub?

Zo niet, dan kunnen de sensoren direct gekoppeld worden aan die echte hub. Werkt dit in het algemeen goed met zowel Homey als HA? En in geval van HA, zit er nog een praktisch verschil in effectiviteit en moeilijkheid tussen deCONZ/conbee/raspbee/Zigbee2MQTT ? En mocht ik tot die oplossing komen, kan ik dan álle sensoren gewoon gebruiken, ongeacht herkomst?

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
trompetoet schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:00:

Zo niet, dan kunnen de sensoren direct gekoppeld worden aan die echte hub. Werkt dit in het algemeen goed met zowel Homey als HA? En in geval van HA, zit er nog een praktisch verschil in effectiviteit en moeilijkheid tussen deCONZ/conbee/raspbee/Zigbee2MQTT ? En mocht ik tot die oplossing komen, kan ik dan álle sensoren gewoon gebruiken, ongeacht herkomst?
Hierover is echt heel veel te vinden binnen de fora op Tweakers, een simpele google opdracht brengt al heel veel informatie naar voren. Probeer eerst eens gericht voor je eigen use case te kijken wat er mogelijk is. En verdiep je in de mogelijkheden en kom dan met gerichte vragen terug.

[ Voor 9% gewijzigd door JayOne op 13-08-2020 13:24 ]

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

trompetoet schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:00:
Hallo mensen, helaas zie (ook) ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb van alles in mijn hoofd van wat ik wil bereiken, maar door de 3 verschillende productlijnen (Aqara, Mijia en Xiaomi, ik hoop dat ik ze goed gespeld heb), verschillen met Chinese en Europese producten, verschillende servers, verschillende hubs en verschillende versies daarvan ben ik de weg kwijt. Daarom zal ik kort even uitleggen wat ik wil bereiken, en ik hoop dat iemand me kan adviseren.

Ik heb al Google Home, Hue met bridge en verschillende wifi devices aan GH gekoppeld via hun eigen app, waaronder xiaomi home (niet aqara). Werkt prima. Op dezelfde manier als Hue wil ik een soort van smart alarm maken met o.a. deursensoren, een brievenbus notificatie, en een open-raam notificatie. Ik vind het fijn om alles aan een hub te koppelen en daar wat simpele dingen al in te automatiseren. Daar lijkt de Xiaomi app wel voor geschikt te zijn.

Ik heb dus al de xiaomi Home app. Ik zou het liefst een hub hebben die snel reageert. Betekent dit dat ik een EU versie moet hebben op EU servers (gewoon NL instellen denk ik?)? Ik heb geen homekit, en wil het liefst de 3 merken combineren. Betekent dit dat ik voor de Mijia (o.i.d.) hub moet gaan, en niet de Aqara? En zo ja, welke versie? Engelse taal heeft de voorkeur over chinees. Het beperktere aanbod aan sensoren vind ik niet erg. De koppelbare sensoren zijn prima voor nu.

De sensoren zelf, zit daar nou een verschil tussen of niet wanneer ik ze uit china of europa koop? Ik lees overal tegenstrijdige dingen. Ik begrijp dat er in china méér sensoren zijn die in europa niet werken, maar de overeenkomende sensoren, zijn die niet identiek?

Tenslotte wil ik graag die xiaomi hub koppelen aan een 'echte' hub. Ik heb nog niet besloten welke het wordt, maar ik twijfel tussen een Raspberry Pi met Home Assistant en een Homey.
Kan ik de Xiaomi hub uberhaupt koppelen met die 2? Daar lees ik ook veel tegenstrijdige berichten over, voornamelijk dat het versienummer het verschil zou kunnen maken. En ook belangrijk, is de verbinding een beetje betrouwbaar?

Dus nu de echte vraag: Is er een combinatie van producten waarmee dit alles kan? Engelse app, snelle verbinding, programmeren van simpele dingen op xiaomi hub, de hub koppelen aan homey/HA, en complexere dingen met o.a. ook Hue lampen via een echte hub?

Zou persoonlijk niet voor de Aqara hub gaan. Deze is gewoon wat beperkt als je echt wilt automatiseren. En vind dat je teveel te privacy moet opgeven.

Wil je zelf dingen uitzoeken en vind je dit leuk kijk dan eens naar HASS/Domoticz. Wil je een wat completer verhaal kijk dan naar Homey en de HC3.

En inderdaad er is genoeg te vinden op het web en de forums van tweakers.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenSt
Heeft iemand van jullie ervaring met de push notifications van Aqara?

Als ik de app open en naar de berichten ga kijken, dan zie ik deze er wel bij staan, maar ik zou graag een push bericht ontvangen van zodra er een sensor wordt getriggerd.

Apple Home app stuurt me wel deze berichten, maar gezien ik geen Apple Home Hub heb werkt dit enkel als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:02

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Mijn setup: Domoticz op een RaspberryPi, met een conbee2 stick (en rfxcom).

Nu heb ik wat temp en deur sensoren van Xiaomi gekocht en via Phoscon probleemloos geinstalleerd, maar nu zie ik dat op de deursensoren ook een temperatuur indicatie staat! (w00t 8) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOjkqeEkR2McF5j4B7e4aXcuALs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O6CqNDlSxdGiuKhnqs7WIoha.png?f=user_large

Weet iemand hoe ik deze temp indicatie ook zichtbaar krijg in Domoticz? Ik krijg vooralsnog alleen de statusinfo te zien van de switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqGrR27es1NHWXqidNWqIqgO5V4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vTHw430s7PVhcKjTGukhFFd2.png?f=fotoalbum_large

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Altaphista schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:39:

Nu heb ik wat temp en deur sensoren van Xiaomi gekocht en via Phoscon probleemloos geinstalleerd, maar nu zie ik dat op de deursensoren ook een temperatuur indicatie staat! (w00t 8) )
[Afbeelding]

Weet iemand hoe ik deze temp indicatie ook zichtbaar krijg in Domoticz? Ik krijg vooralsnog alleen de statusinfo te zien van de switch.

[Afbeelding]
Ik heb geen idee hoe je jn dit topic terecht komt. Dit zou je eerder bij domoticz moeten vragen.

Die temp is trouwens waardeloos en niet accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Mimiix schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:47:
[...]

Ik heb geen idee hoe je jn dit topic terecht komt. Dit zou je eerder bij domoticz moeten vragen.

Die temp is trouwens waardeloos en niet accuraat.
omdat het Xiaomi specifiek was dacht ik 'k zet m hier :)

OK dus die temp is te disregarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Altaphista schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

omdat het Xiaomi specifiek was dacht ik 'k zet m hier :)

OK dus die temp is te disregarden?
Er is hier niets xiaomi specifieks aan :)

De sensor praat met deconz en dat gaat goed. Vervolgens praat deconz met domoticz en daar gaat het niet goed.

Ja, hij is te disregarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
nvt

[ Voor 98% gewijzigd door jobr op 16-08-2020 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 21:53
Altaphista schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De temperatuur die getoond wordt is niet de buiten/binnen temperatuur maar de temperatuur van het apparaat zelf (intern). Je hebt er dus niet heel veel aan, enige wat je zou monitoren of het apparaat niet oververhit raakt.
Mimiix schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:57:
[...]

Er is hier niets xiaomi specifieks aan :)

De sensor praat met deconz en dat gaat goed. Vervolgens praat deconz met domoticz en daar gaat het niet goed.

Ja, hij is te disregarden.
Wat een onzin, hij heeft het over een Xiaomi Door Sensor, wat is daar niet Xiaomi specifiek aan :?
Moet hij perse een Xiaomi bridge gebruiken voordat hij hier een vraag mag stellen?

[ Voor 17% gewijzigd door thecompany op 15-08-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

thnx iig voor de reacties! 8)
thecompany schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:51:
[...]

De temperatuur die getoond wordt is niet de buiten/binnen temperatuur maar de temperatuur van het apparaat zelf (intern). Je hebt er dus niet heel veel aan, enige wat je zou monitoren of het apparaat niet oververhit raakt.
top thnx dat is usefull info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
TheCory schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:31:
[...]

Veel van mijn schakelaars/stopcontacten zitten al op ooghoogte; ik zou deze Opple schakelaars dus graag willen toevoegen zodat alles netjes bij elkaar past. Qua formaat zouden ze goed passen in Gamma Everest afdekramen, dus ik ga even in mijn vriendengroep rondvragen of iemand een 3D-geprinte adapter zou willen & kunnen designen.

Zelf heb ik de schakelaar (6 knoppen) begin december besteld en nu een paar weken binnen.
Het is even geleden, maar is het nog gelukt om hier een adapter voor te vinden/maken? Wij gebruiken ook Gamma Everest schakelspul dus het zou wel heel mooi zijn om de Opple hier ook een mooi plaatsje in te geven.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 10:43

rik

Pff rotdingen. Ik heb een aantal Aqara temperatuursensoren door het huis, maar die van zolder raakt zijn verbinding kwijt. Dat terwijl er een Ikea Trådfri bulb naast hangt (die werkt) en iets verderop een Osram zigbee stopcontactplug die zou moeten repeaten. Hub is een Homey en het lijkt erop dat hij alleen direct daarmee wil werken.

Iemand enig idee?

[ Voor 5% gewijzigd door rik op 18-08-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 10:43

rik

Het zigbee routingoverzicht geeft het ook aan, zie ik nu: er is alleen directe verbinding met de Homey. En opvallend is dat de zigbee lampen en repeaterswitch er niet in zijn opgenomen. Maar, bedenk ik me nu, die lopen natuurlijk via de Philips Hue bridge. Ik heb dus eigenlijk twee netwerken, en wellicht forwarden die niet elkaars communicatie.

Iemand suggesties hoe dit het beste opgelost kan worden? De aqara’s opnemen in het Hue netwerk zal niet gaan, vermoed ik. Andersom ben ik wel gehecht aan de Philips Hue app... 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Gewoon een Aqara smartplug kopen die dan ook dienst doet als repeater: https://www.aqara.com/eu/smart_outlet.html

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Laatst online: 11:38
rik schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:02:
Pff rotdingen. Ik heb een aantal Aqara temperatuursensoren door het huis, maar die van zolder raakt zijn verbinding kwijt. Dat terwijl er een Ikea Trådfri bulb naast hangt (die werkt) en iets verderop een Osram zigbee stopcontactplug die zou moeten repeaten. Hub is een Homey en het lijkt erop dat hij alleen direct daarmee wil werken.

Iemand enig idee?
Klopt, maar dit is ook onderdeel van de zigbee standaard. Iedere router zet z'n eigen zigbee netwerk op. Dus je tradfri bulb fungeert niet als repeater voor je aqara zigbee netwerk. Hier dien je dus, zoals hierboven gemeld wordt, een repeater te koppelen die onderdeel is van dat netwerk zoals een plug of een lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

rik schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:02:

Iemand enig idee?
Voordat je van alles gaat kopen. Ik zou even wachten op de rewrite (v 5.0) van Homey. Deze komt zeer binnenkort er aan.

Hier zitten namelijk wat verbetering op Zigbee gebied in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 13:28
HeroS schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:06:
[...]

Voordat je van alles gaat kopen. Ik zou even wachten op de rewrite (v 5.0) van Homey. Deze komt zeer binnenkort er aan.

Hier zitten namelijk wat verbetering op Zigbee gebied in.
Wacht nog even met het installeren van update 5.0 van Homey, na deze update werkt Xiaomi / Aqara namelijk helemaal niet meer, op het homey topic is hier al over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Dewoudloper schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:11:
[...]

Wacht nog even met het installeren van update 5.0 van Homey, na deze update werkt Xiaomi / Aqara namelijk helemaal niet meer, op het homey topic is hier al over geschreven.
Uiteraard geen beta installeren. Dat is vragen om probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

rik schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:13:
Het zigbee routingoverzicht geeft het ook aan, zie ik nu: er is alleen directe verbinding met de Homey. En opvallend is dat de zigbee lampen en repeaterswitch er niet in zijn opgenomen. Maar, bedenk ik me nu, die lopen natuurlijk via de Philips Hue bridge. Ik heb dus eigenlijk twee netwerken, en wellicht forwarden die niet elkaars communicatie.

Iemand suggesties hoe dit het beste opgelost kan worden? De aqara’s opnemen in het Hue netwerk zal niet gaan, vermoed ik. Andersom ben ik wel gehecht aan de Philips Hue app... 😔
Heb je hem toevallig in de buurt van de homey gekoppeld?

If so: Reset die sensor en paar opnieuw als ie op zijn definitieve plek hangt.

Xiaomi sensoren wisselen nooit van parent. Dus als jij ze uit de range van hun eerste "parent" haalt, zeggen ze doei. Dus door ze te koppelen op de plek waar hij komt te hangen krijgen ze die parent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mimiix schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:16:
Xiaomi sensoren wisselen nooit van parent. Dus als jij ze uit de range van hun eerste "parent" haalt, zeggen ze doei. Dus door ze te koppelen op de plek waar hij komt te hangen krijgen ze die parent.
Oew, dat wist ik ook niet. Dat verklaart wel waarom mijn temperatuur sensor in de slaapkamer nog steeds gewoon direct met de coördinator is verbonden. Niet dat hij daar problemen mee heeft :+ In tegenstelling tot de Ikea knop op 1/3 afstand |:(

Maar goed, dat verklaart het hier niet aangezien de routers geen deel uitmaken van het (juiste) netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 10:11
Winnetou schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:00:
Het is even geleden, maar is het nog gelukt om hier een adapter voor te vinden/maken? Wij gebruiken ook Gamma Everest schakelspul dus het zou wel heel mooi zijn om de Opple hier ook een mooi plaatsje in te geven.
Het is mij niet gelukt, nee. Denk erover om gewoon het afdekraam van de Everest licht bij te vijlen en dan met tape aan de achterkant de Opple bevestigen. Niet heel elegant maar wel simpel 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Septillion schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:34:
[...]

Oew, dat wist ik ook niet. Dat verklaart wel waarom mijn temperatuur sensor in de slaapkamer nog steeds gewoon direct met de coördinator is verbonden. Niet dat hij daar problemen mee heeft :+ In tegenstelling tot de Ikea knop op 1/3 afstand |:(

Maar goed, dat verklaart het hier niet aangezien de routers geen deel uitmaken van het (juiste) netwerk.
De ikea knop is ook battery operated en dus geen router. Dus die gaat daar geen vriendjes mee worden :)

En inderdaad: Lampen gaan alleen repeaten in hetzelfde netwerk. Anders hadden we in de randstad elke avond feest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mimiix schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:40:
De ikea knop is ook battery operated en dus geen router. Dus die gaat daar geen vriendjes mee worden :)
Bedoelde ook dat de Ikea knop op 1/3 van de afstand van de Xiaomi temperatuur sensor amper direct met de coördinator wil praten terwijl de Xiaomi daar geen enkel probleem mee heeft. Vandaar dat op 1/2 afstand een router hangt (Blitzwolf) waarmee de Ikea nu wel de coördinator weet te breiken. De Xiaomi verbindt, wegens de reden die jij dus noemt, dus nog steeds direct met de coördinator. Dus nee, verwacht de Ikea knop iet als router :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 15:52
iemand die een idee heeft of de raamsensor opzich ook werkt met 2 module's afzonderlijk?

Ik wil dit gaan gebruiken om te detecteren of mijn rolluik geheel open, of geheel dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
mesm90 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:04:
iemand die een idee heeft of de raamsensor opzich ook werkt met 2 module's afzonderlijk?

Ik wil dit gaan gebruiken om te detecteren of mijn rolluik geheel open, of geheel dicht is.
dat kan, als je het magneetje (er is 1 sensor, die zit in de 'dikke' module en 1 magneet die zit in de 'dunne' module) op het gordijn plakt en de sensor onderaan en halverweg

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik had nog een Aqara hub liggen en heb daarom wat temperatuur sensoren gekocht, het lukt mij echter niet om de hub verbonden te krijgen met mijn WiFi netwerk (op 2,4).

Ik heb dat ding in het stopcontact gedaan, knop ingedrukt tot de ring oranje knippert en de mevrouw wat Chinees brabbelt, de app ziet hem en start dan de HomeKit koppeling maar verder dan de QR code scannen kom ik niet. De woning app zegt wel te gaan verbinden en dat kan “enkele minuten duren” maar na 50 minuten heb ik dat maar opgegeven, de hub knipperde op dat moment blauw. Ook als ik het nog eens doe (of met mijn iPad) gebeurt hetzelfde.

Iemand nog een tip? Kan ik dat ding nog volledig resetten oid, of is de oranje ring voldoende?

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:42
Donstil schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:59:
Ik had nog een Aqara hub liggen en heb daarom wat temperatuur sensoren gekocht, het lukt mij echter niet om de hub verbonden te krijgen met mijn WiFi netwerk (op 2,4).

Ik heb dat ding in het stopcontact gedaan, knop ingedrukt tot de ring oranje knippert en de mevrouw wat Chinees brabbelt, de app ziet hem en start dan de HomeKit koppeling maar verder dan de QR code scannen kom ik niet. De woning app zegt wel te gaan verbinden en dat kan “enkele minuten duren” maar na 50 minuten heb ik dat maar opgegeven, de hub knipperde op dat moment blauw. Ook als ik het nog eens doe (of met mijn iPad) gebeurt hetzelfde.

Iemand nog een tip? Kan ik dat ding nog volledig resetten oid, of is de oranje ring voldoende?
Hou er rekening mee dat de Hub alleen letters en cijfers accepteert in de SSID van je wireless netwerk.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
ronaldvs schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 06:44:
[...]

Hou er rekening mee dat de Hub alleen letters en cijfers accepteert in de SSID van je wireless netwerk.
Ooh shit dat zou het wel eens kunnen zijn dan. Ik heb er een punt in.

Thanks voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
ronaldvs schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 06:44:
[...]

Ooh shit dat zou het wel eens kunnen zijn dan. Ik heb er een punt in.

Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:54
Ik heb Aqara temp sensoren. Ik wil de temperatuur in mijn sauna meten. Het kan echter 110 graden worden max en de aqara sensoren gaan maar tot 60. ik neem aan dat ik deze niet in de sauna kan stoppen? Wss niet goed voor de batterij en of sensor? of kan dit wel?

Ik las ergens op internet dat iemand het gewoon gedaan heeft maar lijkt mij niet echt gezond met giftige dampen enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Nou goeie stap verder door de tip van @ronaldvs, kan hem nu aan HomeKit koppelen en daar de functies van de bridge gebruiken (het lampje etc).

Ik krijg hem alleen niet in de Aqara app, nadat de HomeKit koppeling slaagt stopt de koppeling en keer ik terug in de app zonder hub. Binden lukt ook niet.

Doe ik daar ook iets fout?

Edit:

Vond dit op Reddit:
had a hub arrive with version 1.4.5 and had issues binding it (errors 701 and 601). I had to reset the hub, sign into my account using mainland China servers, set up the hub but not bind it. Then sign out of my account, go to accessories > hub > firmware update, and 1.5.9 then downloaded and installed. I could then sign back in and after a few attempts the binding worked without error through the profile tab.
Bleek dat mijn hub nog op 1.42 zat 8)7
Eerst maar updaten dus. Wat nu hangt op 65% maar ik zal wel wat meer geduld moeten hebben vrees ik.

[ Voor 50% gewijzigd door Donstil op 28-08-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuitarJJ
  • Laatst online: 05-05-2023
Meer mensen ervaring met Xiaomi sensors in combinatie met geautomatiseerde scenes in de Mi Home app?

Ik heb een aantal scenes aangemaakt waarbij in huis alle lampen aan gaan en ik een melding krijg, mocht er door de weeks beweging worden gedetecteerd tussen 00.00 en 06.00, of mochten de deuren open gaan.

Echter lijkt er precies één uur verschil in de daadwerkelijke tijden te zitten. Als ik in de ochtend om 06.30 door het huis loop, worden de lampen alsnog geactiveerd.

Heb al even in de app + instellingen van de Mi Control Hub gekeken, maar de tijdzone staat overal netjes op Amsterdam = GMT + 1 uur.

Voorbeeld: enkel actief tussen 08.00 en 11.00 uur. Echter is de scene om 11.24 uur alsnog uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LYrLnfT.jpg?1 Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XlEzL3T.jpg?1

https://www.booksformanagers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Zomertijd is GMT +2 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuitarJJ
  • Laatst online: 05-05-2023
Zou hij daar niet automatisch rekening mee houden? Goede tip in ieder geval!

https://www.booksformanagers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:14
Edit: inmiddels een Reddit topic gevonden met info.

[ Voor 97% gewijzigd door Miki op 30-08-2020 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skaive
  • Laatst online: 05-11-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Volg @Skaive

Ik wil ook sensoren gaan kopen.

Ik neig naar de V3 van Mijia, maar ik weet dan weer niet zeker of ik de Aqara sensoren daaraan kan verbinden? Deze https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_ bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mothergoose
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-02 13:21
ChristianBurger schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:10:
Volg @Skaive

Ik wil ook sensoren gaan kopen.

Ik neig naar de V3 van Mijia, maar ik weet dan weer niet zeker of ik de Aqara sensoren daaraan kan verbinden? Deze https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_ bijvoorbeeld.
Check: https://homekitnews.com/2020/01/10/mi-smart-gateway-review/
In iedergeval antwoord op je vraag of hij ook Aqara sensoren pakt.

Er komt ook een nieuwe versie onder de Aqara naam:https://homekitnews.com/2020/08/27/aqara-m2-hub-first-look/

• ToMiKoN
  • Laatst online: 02-08 22:50
Ik heb de Aqara G2H met enkele temperatuur sensoren! Werkt prima als hub en met HomeKit
.
https://www.banggood.com/...=6287843&cur_warehouse=CN

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Ik heb sinds kort de Sonoff Zigbee bridge, nieuwe Tasmota software er op gezet en ondertussen al mijn Xiaomi sensors succesvol overgezet. Ook andere zigbee devices werken prima. Je moet wel wat solderen en nieuwe software flashen maar het werkt prima en is een lekker klein apparaat.

Dmv MQTT en Node-red komen de waardes in Domoticz, mijn huidige gevoel is dat het nu betrouwbaarder en sneller is dan de originele Xiaoma gateway (die binnenkort in de verkoop gaat).

Als je zelf wat kan knutselen zeker een prima optie naar mijn mening.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Miki
Mothergoose schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:29:
[...]

Check: https://homekitnews.com/2020/01/10/mi-smart-gateway-review/
In iedergeval antwoord op je vraag of hij ook Aqara sensoren pakt.

Er komt ook een nieuwe versie onder de Aqara naam:https://homekitnews.com/2020/08/27/aqara-m2-hub-first-look/
In de review wordt gesproken over het feit dat je deze hub alleen kan koppelen aan de mainland China server. Echter als ik nu kijk in mijn Xiaomi Home app waar mijn Roborock aan de Europese server hangt zie ik ook deze hub. Is dat dezelfde hub of een andere?

Edit: plaatje toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7im5anJ3zVAOnRCGIem1AzS4zc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1fhOFDbiEMJRXYNnB92KNYON.png?f=fotoalbum_medium

Ik twijfel zelf nog sterk of ik voor de Europese aqara hub ga of dat ik heel even wacht op de Europese aqara G2H cam.

[ Voor 19% gewijzigd door Miki op 03-09-2020 09:35 ]

• yezzer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 18:37
Pixelmagic schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:36:
Ik heb sinds kort de Sonoff Zigbee bridge, nieuwe Tasmota software er op gezet en ondertussen al mijn Xiaomi sensors succesvol overgezet. Ook andere zigbee devices werken prima. Je moet wel wat solderen en nieuwe software flashen maar het werkt prima en is een lekker klein apparaat.

Dmv MQTT en Node-red komen de waardes in Domoticz, mijn huidige gevoel is dat het nu betrouwbaarder en sneller is dan de originele Xiaoma gateway (die binnenkort in de verkoop gaat).

Daar ga ik binnenkort ook aan toekomen Pixelmagic.
Bedoelt u met solderen als het niet lukt met de gewone breadboard draadjes met pinnetjes?
Kan je eventueel nog wat extra toelichting/nuttige info geven en/of wat linken meegeven waar je de info kan vinden om dat allemaal tot een goed einde te brengen?
Is het flashen bij u goed verlopen, geen problemen gehad? Op welke manier hebt u geflasht, met welke software?
Ik vond zelf al deze:
https://zigbee.blakadder.com/Sonoff_ZBBridge.html
https://github.com/arendst/Tasmota/issues/8583
Hartelijk dank natuurlijk!! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToMiKoN
  • Laatst online: 02-08 22:50
Miki schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:53:
[...]
Ik twijfel zelf nog sterk of ik voor de Europese aqara hub ga of dat ik heel even wacht op de Europese aqara G2H cam.
Enkel om de firmware up te daten en de stem voor de camera naar het Engels te zetten (vanaf firmware 2.0.7) heb je de app nodig. Voor de rest log ik uit en doe ik alles met homekit, zelfs sensoren aansluiten gaat gewoon via de camera zonder app, 3x op de knop drukken, koppelen en ze staan in homekit. De Chinese server is dus niet echt een hinderpaal voor mij.

• Miki
Lol, ik lees dus nu dat je de Chinese Mi hub gateway 3 kunt koppelen aan de Europese server. Zie: https://homekitnews.com/2...dded-to-eu-uk-us-servers/

Het is dat je dit soort sites hebt want anders wordt je helemaal tureluurs van al die verschillende hubs, het is echt een zooitje.
ToMiKoN schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:37:
[...]

Enkel om de firmware up te daten en de stem voor de camera naar het Engels te zetten (vanaf firmware 2.0.7) heb je de app nodig. Voor de rest log ik uit en doe ik alles met homekit, zelfs sensoren aansluiten gaat gewoon via de camera zonder app, 3x op de knop drukken, koppelen en ze staan in homekit. De Chinese server is dus niet echt een hinderpaal voor mij.
Zeer interessant, alleen jammer dat je voor firmwares wel weer gebonden bent aan de Chinese server. Wellicht komt er binnenkort ook een Europese aqara server zodat je de G2H ook kunt koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

yezzer schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:54:
[...]

Daar ga ik binnenkort ook aan toekomen Pixelmagic.
Bedoelt u met solderen als het niet lukt met de gewone breadboard draadjes met pinnetjes?
Kan je eventueel nog wat extra toelichting/nuttige info geven en/of wat linken meegeven waar je de info kan vinden om dat allemaal tot een goed einde te brengen?
Is het flashen bij u goed verlopen, geen problemen gehad? Op welke manier hebt u geflasht, met welke software?
Ik vond zelf al deze:
https://zigbee.blakadder.com/Sonoff_ZBBridge.html
https://github.com/arendst/Tasmota/issues/8583
Hartelijk dank natuurlijk!! :)
Nee, het solderen stelt inderdaad niet veel voor naar mijn mening.

Ik heb grotendeels deze guide gevolgd: https://www.digiblur.com/...f-zigbee-bridge-with.html

De software moet er in 2 stappen opgezet worden, eerst de tasmota software op de ESP, waar je dus 4 pinnetjes moet solderen en met een FTDI de software laden. Vervolgens Tasmota configureren en daarna vanuit Tasmota in een bepaalde setting de daadwerkelijke Zigbee chip met andere software flashen. Wanneer dat gedaan is dan draai het feitelijk. Ik heb zelf mosquitto en Node-RED draaien om de berichten richting Domoticz te kunnen sturen. Om dat helemaal goed te krijgen ben ik best even bezig geweest maar zodra het eenmaal draait loopt het prima.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yezzer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 18:37
Hartelijk dank Pixelmagic voor deze toelichting, de link en de uitleg!
Ik ga binnenkort ook een poging wagen!

[ Voor 5% gewijzigd door yezzer op 04-09-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornregteriml
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-06 22:19
Hallo allemaal, ik zit met iets vreemds waar ik niet uit kom en misschien doe ik het fout
Ik werk met Homebridge met een zigbee usb sniffer met antenne,en zigbee2mqtt plugin.

Op het moment dat ik 1 Aqara temp sensor koppel, werkt dit perfect en blijft hij ook temp's doorgeven, op het moment dat ik dan een 2e sensor wil koppelen, gaat de eerste "weg".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd4a27Mrf-VpTZd2E8Nno_ZbawQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhAowiLU00OQAKteYhF9Aqe0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Bjornregteriml Ik denk dat je dat in de Zigbee2MQTT kanalen wilt vragen ipv hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:16
Pixelmagic schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:36:

Fijn apparaatje ,ziet er goed uit.
Ga dit ook doen kan de gateway xiaomi gateway er tussen uit. geen connectie meer naar china. _/-\o_
Waar heb je deze gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

simonj schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:18:
[...]

Fijn apparaatje ,ziet er goed uit.
Ga dit ook doen kan de gateway xiaomi gateway er tussen uit. geen connectie meer naar china. _/-\o_
Waar heb je deze gekocht?
Op Ali, staat er heel veel. Ik heb heb van deze verkoper: https://nl.aliexpress.com/item/4001143062435.html

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:16
Bedankt ,Besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Pixelmagic schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:20:
[...]

Nee, het solderen stelt inderdaad niet veel voor naar mijn mening.

Ik heb grotendeels deze guide gevolgd: https://www.digiblur.com/...f-zigbee-bridge-with.html

De software moet er in 2 stappen opgezet worden, eerst de tasmota software op de ESP, waar je dus 4 pinnetjes moet solderen en met een FTDI de software laden. Vervolgens Tasmota configureren en daarna vanuit Tasmota in een bepaalde setting de daadwerkelijke Zigbee chip met andere software flashen. Wanneer dat gedaan is dan draai het feitelijk. Ik heb zelf mosquitto en Node-RED draaien om de berichten richting Domoticz te kunnen sturen. Om dat helemaal goed te krijgen ben ik best even bezig geweest maar zodra het eenmaal draait loopt het prima.
Dit klinkt als een mooie oplossing. Zat zelf aan Zigbee2mqtt te denken, maar die zou dan in de meterkast komen, aangezien mn Raspberry daar staat.

Kan je met deze oplossing ook de firmware van je devices updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Phoolie schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:49:
[...]
Dit klinkt als een mooie oplossing. Zat zelf aan Zigbee2mqtt te denken, maar die zou dan in de meterkast komen, aangezien mn Raspberry daar staat.

Kan je met deze oplossing ook de firmware van je devices updaten?
Dat denk ik niet, ik heb zelf voor de xiaomi sensors nog niet iets aan updates gezien, weet wel dat de Ikea tradfri dat soms hebben, wat de verbetering zou zijn is mij niet duidelijk.

PVoutput van mijn 4950Wp

Pagina: 1 ... 75 ... 89 Laatste