Ja zeker. Toen in oktober 2009 de DSB bank failliet ging was er een garantie van 100.000,- euro per rekeninghouder. Ook is 93% van de schuldeisers die daarnaast nog een vordering had openstaan volledig gecompenseerd. De rekeningen werden inderdaad even bevroren maar goed dit lijkt me vrij logisch aangezien iemand van buitenaf de schade moet gaan opnemen.
Is al oud nieuws. Dan nog niet te spreken over spaarcenten bij de banken. Meer belasting betalen dan dat je rente vangt. Niet zo gek dat mensen dan liever een BTC kopen en uitspreiden over stabiele altcoins zoals Ripple en dergelijke.
Voor die belasting krijg jij indirect veel terug. Goede gezondheidszorg, goede wegen, een goede internet verbinding wat het mede mogelijk maakt om te traden in cryptocurrency. Een overheid die garant staat voor jou spaargeld. Het is dus logisch dat het belastingtarief in box 3 los staat van de te ontvangen rente bij je bank.
Op 13 juli heeft Estland aan de EU leden voorgesteld autoriteiten de mogelijkheid te geven geldopnames door rekeninghouders minimaal 5 tot 20 werkdagen te blokkeren als een bank in problemen is. Ondanks de prachtige stress testuitslagen blijken Europese banken nog erg gemakkelijk te kunnen omvallen. Kijk naar Banco Popular. Banken moeten tegenwoordig aan de eisen van Basel III voldoen, er moet bijvoorbeeld een gezonde verhouding zijn tussen het geleende geld en het eigen vermogen. Ieder jaar worden zij daarop beoordeeld door de Europese Centrale Bank en worden er stress testen gehouden.
Daarnaast is de opname van cash geld al in tal van Europese landen aan banden gelegd. In verschillende landen gelden maximum bedragen die per dag contant kunnen worden opgenomen.
In welke landen is opnamen van cash geld in banden gelegd? Dit heb ik even gemist volgens mij. Het is daarnaast logisch dat er een maximum geld aan bedragen die per dag opgenomen mogen worden. Dit is een soort bewaking van het ecosysteem. De meeste crypto exchanges hanteren ook gewoon een cash withdrawal limit en geloof me ook deze gaat in de toekomst verder gereguleerd worden aangezien de belangen immers langzaam aan te groot worden.
De industrie staat nog in zijn kinderschoenen en met vallen en opstaan zal ook de crypto markt dus net zoals iedere andere financiele markt steeds verder gereguleerd worden (indien de markt het overleeft).
[
Voor 3% gewijzigd door
49euro op 22-11-2017 09:05
]