Android zit wat dat betreft echt anders in elkaar dan Windows. AOSP (wat ik aanneem dat je bedoelt met native en stock) is inderdaad zeer beperkt. Van de andere kant is het ook heel erg open en is er veel keuze in wat voor software je daar bovenop draait. Als je niet wil overschakelen naar de filosofie om zelf te bepalen hoe je telefoon werkt, dan kies je beter voor iOS. Uiteraard verlies je daarmee ook de mogelijkheid te kiezen dat je telefoon ongeveer zoals onder Windows werkt.
Laten we dat houden op een definitiekwestie. Voor mij is "Android" gewoon de versie van Google. Jij hebt het over het ecosysteem.Jeroenneman schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:36:
[...]
Naast dat je nergens "stock Android" noemt,
Het is wel degelijk erg veel moeite.is een app installeren natuurlijk niet de moeite ..
Ik heb een aantal Androids voor ouderen "ingericht". De ene snapt de ene launcher wel, terwijl een ander niet. Dan probeer je voor die weer een andere. Je zoekt en probeert je een ongeluk. Dat uitzoeken is voor die ouderen al helemaal een verloren zaak. Al die ouderen snappen ze WP beter en sneller zonder er iets aan te doen - en ja, ze hadden eerst ook (stock) Android uitgeprobeerd.
Vind je dat serieus een argument in deze discussie? Wat is de bestaansreden van deze thread?(tenzij je inderdaad Windows Phone gewend bent, want het app aanbod scheen daar nogal tegen te vallen)
Of wil je gewoon om het even wat scoren?
Eigenlijk was het app aanbod voldoende op Windows Phone, maar helaas is dat aanbod langzaamaan om zeep geholpen. Je hebt niets aan tig-1000 versies van een app die allen hetzelfde doel hebben, dat komt de overzichtelijkheid (en kwaliteit) ook niet werkelijk ten goede. En dat is precies wat Android eigenlijk beschikbaar heeft, een hele zooi aan (overbodige) apps. Daarbij staat vrijwel alles bol van reclame en bij sommige apps is dit gewoon een onderdeel van het verdienmodel en kun je het zelfs niet wegkrijgen door aankopen van een app. Ze bieden die optie eenvoudigweg niet aan.Jeroenneman schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:36:
[...]
Naast dat je nergens "stock Android" noemt, is een app installeren natuurlijk niet de moeite .. (tenzij je inderdaad Windows Phone gewend bent, want het app aanbod scheen daar nogal tegen te vallen)
Ik heb op de Android toestellen die ik had, of nu heb, niet meer aan apps staan als er voorheen op WP/W10M ook beschikbaar waren. Dus misschien kun je beter stellen dat het WP/W10M app aanbod op dit moment erg tegen valt of nog meer tegen gaat vallen, dat klopt dan beter. Er was echter een periode dat het wel meer dan voldoende was, helaas is die periode voorbij.
Het verdwijnen van Whatsapp is nu de enige reden dat ik met een ander mobiel platform bezig voor mijn major telefoon. Whatsapp gebruik ik enkel voor het gezin, en aangezien ik de enige Windows mobiele gebruiker ben, zal ik ze ook niet vragen om een Whatsapp alternatief te gebruiken.
Testing, one, two ...
Ik moet er helaas aan geloven. Na jaren een Nokia 830 te hebben gehad met draadloos opladen flipcover en talloze drops op de floor van 1m50 of zo, is er nu wel een barst ontstaan in het scherm na een lullige van 30 cm hoogte 
Nokia 8.1 is een zeer waarschijnlijke kandidaat.
Nu ook Whatsapp er mee stopt dit jaar, was ik net als mijn voorganger ook al van zins om toch overstag te gaan. ING app was weg, andere apps half stuk. Yellowbrick werkt wel goed en ook Flightradar24.
Nu ook Whatsapp er mee stopt dit jaar, was ik net als mijn voorganger ook al van zins om toch overstag te gaan. ING app was weg, andere apps half stuk. Yellowbrick werkt wel goed en ook Flightradar24.
[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 26-08-2019 16:02 ]
Ik loop voorlopig nog even door met mijn Lumia 950XL, ik vindt W10m nog steeds superieur werken ten opzichte van Android (werk telefoon), ik vindt het zonde om een prima werkend toestel zomaar aan de kant te gooien en ik probeer zolang mogelijk, zo min mogelijk data aan Google te geven.
Helaas moet ik na december wel over, zonder WA mis ik te veel, helaas communiceert ongeveer 95% van mijn omgeving exclusief via WA. Dus ik ben mij een beetje aan het verdiepen in de alternatieven.
Helaas moet ik na december wel over, zonder WA mis ik te veel, helaas communiceert ongeveer 95% van mijn omgeving exclusief via WA. Dus ik ben mij een beetje aan het verdiepen in de alternatieven.
Ik neig naar een zelfde stap als jij, en heb mijn zoeken naar een volgende telefoons al beperkt naar telefoons waarbij LineageOS in elk geval een optie is. Vraagje: Doen banken apps, en met name de Rabo appa, het ook gewoon? Kan mij voorstellen dat die vanwege de veiligheid een check hebben op roots en niet officiële OS'en.Egocentrix schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:29:
……...
Nu heb ik LineageOS met MicroG geflasht, en het is veelbelovend! Veel controle over welke apps waar allemaal contact mee maken, en met F-Droid en Aurora is de hoeveelheid apps die beschikbaar zijn echt een verademing na W10M.
Vooralsnog lijkt het allemaal prima te werken (ook whatsapp). ….
Ik ben voor de pricewatch: Nokia 7.1 (3GB ram) Dual Sim Grijs met pricewatch: Nokia Slim Flip Case (7.1) Paars gegaan. Ik ga Windows Phone hard missenPcDealer schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:57:
Rabo specifiek weet ik niet maar Triodos en ING werken prima onder LineageOS.Minneyar schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:58:
Ik neig naar een zelfde stap als jij, en heb mijn zoeken naar een volgende telefoons al beperkt naar telefoons waarbij LineageOS in elk geval een optie is. Vraagje: Doen banken apps, en met name de Rabo appa, het ook gewoon? Kan mij voorstellen dat die vanwege de veiligheid een check hebben op roots en niet officiële OS'en.
@Minneyar, i.g.v. Rabobank, mocht de app niet werken. Zij hebben een web-app die zich gedraagt als een app en dat doet ie, in tegenstelling tot ING, uitstekend. ING web is een drama (vooral wanneer niet gebruik wordt gemaakt van een op Chromium gebaseerde browser), maar zoals @Bacchus al aangeeft, de app doet het prima, dus dan zal de Rabobank app ook niet moeilijk doen verwacht ik..
@Minneyar, klopt, dat is idd een misser.
@Minneyar, klopt, dat is idd een misser.
[ Voor 5% gewijzigd door hardware-lover op 27-08-2019 13:27 ]
Testing, one, two ...
@Bacchus Thanks, dat is in elk geval veel belovend.
@hardware-lover Rabo heeft inderdaad een prima werkende web-app, die gebruik ik nu op mijn Lumia, tot bijna volle tevredenheid, enige puntje wat ik daar echt mis is de mogelijkheid tot ideaal betalingen doen met die web-app. Waardoor ik alsnog met de Raboscanner aan de slag mag.
@hardware-lover Rabo heeft inderdaad een prima werkende web-app, die gebruik ik nu op mijn Lumia, tot bijna volle tevredenheid, enige puntje wat ik daar echt mis is de mogelijkheid tot ideaal betalingen doen met die web-app. Waardoor ik alsnog met de Raboscanner aan de slag mag.
Sinds vandaag heb ik een Nokia 8.1, een heel mooi toestel. Alleen lukt het mij niet om de contacten vanuit outlook.com te syncen met de Contacts app op de telefoon. Ik heb al van alles geprobeerd, maar het lukt niet. Weet iemand of ik ergens een instelling moet kiezen dat outlook.com de contacten mag synchroniseren? Met bellen en WhatsApp is het erg irritant dat de contacten er niet zijn.
Outlook.com agenda en contacten werkt helaas alleen met de Outlook-app. In die app heb je een instelling om je Outlook-contacten ook met de Android-contactenlijst te synchroniseren.
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Dat kopiëren en plakken werkt lang niet zo goed in Android One als in Windows Phone
Ik heb toch echt al mijn contacten vanuit Outlook.com, no way dat ik mijn contacten naar Google ga uploaden.Egocentrix schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:48:
Outlook.com agenda en contacten werkt helaas alleen met de Outlook-app. In die app heb je een instelling om je Outlook-contacten ook met de Android-contactenlijst te synchroniseren.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. In de Outlook-app heb je onder account settings een 'sync contacts' toggle, daarmee verschijnen ze in de Android contactenlijst en zijn ze beschikbaar voor andere apps (whatsapp) als je deze toegang geeft tot je contacten.
Volgens mij betekent 'synchroniseren met de Android contacts-api' niet per se 'upload mijn hele adresboek naar Google'. Maar misschien heb ik makkelijk praten, ik heb geen Google-account ingesteld op mijn telefoon.
Volgens mij betekent 'synchroniseren met de Android contacts-api' niet per se 'upload mijn hele adresboek naar Google'. Maar misschien heb ik makkelijk praten, ik heb geen Google-account ingesteld op mijn telefoon.
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Waar loop je dan tegen aan?PcDealer schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:13:
Dat kopiëren en plakken werkt lang niet zo goed in Android One als in Windows Phone
Selecteren van tekst om het te kunnen kopiëren of deleten (zoals hier om de quotes te verkleinen). In WP was double tap voldoende om te selecteren. In Android moet ik tap and hold doen en dat werkt wisselvallig.
Dat was wat ik zocht! Bedankt!Egocentrix schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 23:02:
... In de Outlook-app heb je onder account settings een 'sync contacts' toggle, daarmee verschijnen ze in de Android contactenlijst en zijn ze beschikbaar voor andere apps (whatsapp) als je deze toegang geeft tot je contacten.
...
Ik vind 'tap and hold' prima werken. Maar ik zal er eens extra goed op letten de komende tijd!PcDealer schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 08:54:
[...]
Selecteren van tekst om het te kunnen kopiëren of deleten (zoals hier om de quotes te verkleinen). In WP was double tap voldoende om te selecteren. In Android moet ik tap and hold doen en dat werkt wisselvallig.
Pfff, nou ik ben ook over naar Android (zakelijk).
Wat een OS zeg....
MS Launcher geïnstalleerd. Dat scheelt alweer iets.
Ik ga dit topic eens bestuderen en kijken of ik wat kan met jullie tips.
Wat een OS zeg....
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ik heb meer voor de wat geleidelijke weg gekozen, ben al meer dan een jaar bezig om het juiste (betaalbare) toestel te vinden die v.w.b. mogelijkheden en formaat het beste aansluit op de 950 XL. Dat geleidelijke maakt dat je beter aan Android kunt wennen, dat wennen gaat voor mij beter met een toestel waar geen "eigen" Android versie op geïnstalleerd staat. Puur Android (10) bevalt mij tot nu toe nog het meest, vergeleken met andere Android versies zelf bedoel ik danPunkrocker schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:46:
Wat een OS zeg....![]()
Nog steeds heb ik geen SIM in een Android gehad, deze draait als "slave" met enkel wifi naast de Lumia. Volgende maand, of de maand erop, ga ik (noodgedwongen) definitief over (denk ik
Testing, one, two ...
Privé houd ik mijn L950 nog wel even, dit is een zakelijke telefoon die me aangereikt wordt. Geen keuze maar een cheap ass Galaxy A20e.hardware-lover schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:08:
[...]
Ik heb meer voor de wat geleidelijke weg gekozen, ben al meer dan een jaar bezig om het juiste (betaalbare) toestel te vinden die v.w.b. mogelijkheden en formaat het beste aansluit op de 950 XL. Dat geleidelijke maakt dat je beter aan Android kunt wennen, dat wennen gaat voor mij beter met een toestel waar geen "eigen" Android versie op geïnstalleerd staat. Puur Android (10) bevalt mij tot nu toe nog het meest, vergeleken met andere Android versies zelf bedoel ik dan
Nog steeds heb ik geen SIM in een Android gehad, deze draait als "slave" met enkel wifi naast de Lumia. Volgende maand, of de maand erop, ga ik (noodgedwongen) definitief over (denk ik).
Als alternatief: ik ben ook sinds kort over (naar een Xiaomi Mi 9T Pro) en gebruik Launcher 10Punkrocker schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:46:
Wat een OS zeg....![]()
Remember what the dormouse said
Hmm. Dagje verder en het blijft puzzelen en behelpen. Live tiles waren een mooie uitvinding...Punkrocker schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:46:
Wat een OS zeg....![]()
Wat een reclame in al die apps! Ongelofelijk, wat waren we verwend dan op W10 met eigenlijk nooit reclames in de app!
Loont het om hiervoor iets zoals Netguard te installeren?
Ik heb nog een paar "issues":
Een goede weer-app. Liefst zonder reclames.
Hoe krijg ik mijn agenda op mijn lockscreen?
Kan ik ook websites pinnen?
Edit: Oh ja. En nog een offline routeplanner. Here WeGo? Zijn er betere?
[ Voor 4% gewijzigd door Punkrocker op 30-10-2019 15:02 ]
Anoniem: 63072
Ik ben zelf twee jaar geleden teruggegaan naar android (met tegenzin). MijnWP telefoon kreeg geen updates meer en een nieuwe WM10 telefoon te kopen als de dood al aangekondigd is ging me te ver.hardware-lover schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:08:
[...]
Ik heb meer voor de wat geleidelijke weg gekozen, ben al meer dan een jaar bezig om het juiste (betaalbare) toestel te vinden die v.w.b. mogelijkheden en formaat het beste aansluit op de 950 XL. Dat geleidelijke maakt dat je beter aan Android kunt wennen, dat wennen gaat voor mij beter met een toestel waar geen "eigen" Android versie op geïnstalleerd staat. Puur Android (10) bevalt mij tot nu toe nog het meest, vergeleken met andere Android versies zelf bedoel ik dan
Nog steeds heb ik geen SIM in een Android gehad, deze draait als "slave" met enkel wifi naast de Lumia. Volgende maand, of de maand erop, ga ik (noodgedwongen) definitief over (denk ik).
Twee jaar een Nokia 8 gehad, bleen een heerlijk toestel met stock android. Helaas uit mijn handen laten vallen, dus deze week een OnePlus 7T gekocht. En dan zie je meteen het nadeel van Android. Ondanks dat de schil van OnePlus redelijk beperkt en licht is, werken een hoop dingen toch ineens net anders.
Volgens mij ben je afhankelijk van de Android GUI die beschikbaar is voor het model Android wat je in gebruik hebt? Per merk/model/Android versie zijn er soms wel of soms geen uitgebreide Lockscreen mogelijkheden beschikbaar.Punkrocker schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:20:
[...]
Hmm. Dagje verder en het blijft puzzelen en behelpen. Live tiles waren een mooie uitvinding...
Wat een reclame in al die apps! Ongelofelijk, wat waren we verwend dan op W10 met eigenlijk nooit reclames in de app!
Ik heb nog een paar "issues":
Kan ik ook websites pinnen?
Op mijn Pixel 2, met Android 10, zijn er volgens mij niet veel mogelijkheden voor uitgebreide lockscreen aanvullingen.
Testing, one, two ...
Weer app zonder reclame Weawow weer app.
Dat zoiets nog bestaat, zonder allerlei vage machtigingen te vereisen!eric27 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:32:
Weer app zonder reclame Weawow weer app.
Ik geloof dat de Microsoft Weer app ook zo is, maar Weawow ziet er beter en meer customisable uit.
[ Voor 18% gewijzigd door Fireshade op 01-11-2019 13:02 ]
Eigenlijk mooi om die verschillende tussen de mensen te zien. Zelf kreeg ik een WP van het werk en die heb ik van ellende maar in een la gelegd en het nummer geforward naar mijn privémobiel. Die live tiles waren mij juist een doorn in het oog. Te druk, te veel informatie.Punkrocker schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:20:
Hmm. Dagje verder en het blijft puzzelen en behelpen. Live tiles waren een mooie uitvinding...
Probeer eens Blokada, maar dan niet de versie die in de Play Store staat maar op hun website.Punkrocker schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:20:
Vanwege bepaalde restricties mag die niet in de Play Store staan.
Welke informatie wil je zien over het weer?Punkrocker schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:20:
Ook bij deze de vraag: welke informatie wil je precies zien?Punkrocker schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:20:
Google Maps, Waze, Sygic Maps.mePunkrocker schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:20:
Opties genoeg, probeer uit welke het beste bij jou past.
Het is niet zo dat de live tile een verplichting was op het startscherm, je kunt (of kon), ook volstaan met een icoontje alla Android/iOS. Maar je hebt er blijkbaar maar weinig (of helemaal geen) tijd in gestoken om daar achter te komen?Audiowaste schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:55:
Eigenlijk mooi om die verschillende tussen de mensen te zien. Zelf kreeg ik een WP van het werk en die heb ik van ellende maar in een la gelegd en het nummer geforward naar mijn privémobiel. Die live tiles waren mij juist een doorn in het oog. Te druk, te veel informatie.
[knip]
Maakt nu verder ook helemaal niets meer uit, that ship has sailed (but I still can see it on the horizon)
Oftewel, Waves van Mr. Probz
Testing, one, two ...
Een paar live tiles is niet te druk.Audiowaste schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:55:
[...]
Eigenlijk mooi om die verschillende tussen de mensen te zien. Zelf kreeg ik een WP van het werk en die heb ik van ellende maar in een la gelegd en het nummer geforward naar mijn privémobiel. Die live tiles waren mij juist een doorn in het oog. Te druk, te veel informatie.
De tiles zelf zijn een stuk rustiger voor het oog dan al die verschillende kleurige Android tiles.
Thnx, ga ik naar kijken.Probeer eens Blokada, maar dan niet de versie die in de Play Store staat maar op hun website.
Vanwege bepaalde restricties mag die niet in de Play Store staan.
Heb geen bijzondere wensen. Die Weawow voldoet prima voor mij.Welke informatie wil je zien over het weer?
Zoiets als"agenda op lockscreen"
Ook bij deze de vraag: welke informatie wil je precies zien?

De eerste (paar) afspraken op je lockscreen zodat je niet je telefoon hoeft te unlocken om je volgende afspraak te kunnen zien.
Ik probeer er wel een paar uit.Google Maps, Waze, Sygic Maps.me
Opties genoeg, probeer uit welke het beste bij jou past.
Zo, ook ik trek de w10m deur achter mij dicht. Ondanks dat mijn Lumia 950XL nog prima werkt en het principe, "als het nog werkt, niet vervangen" heb ik een 2e hands Google Pixel aangeschaft. Helaas is het einde van de WA ondersteuning de laatste nagel aan de doodskist
. (mijn sociale omgeving overkrijgen naar een alternatief, is helaas onbegonnen werk)

@Minneyar, je hebt nu (bewust?) voor een Android toestel gekozen waarbij de (OS software) ondersteuning ook (bijna) tot een einde gekomen is? Deze loopt toevalligerwijs tegelijk af met de W10M updates
Testing, one, two ...
Haha, serieus? Das dom, ik zag dat android 10 wel beschikbaar komt/is, dus was ervan uitgegaan dat de rest van de updates ook nog wel even doorloopt. Nou ja was toch al van plan om LineageOS o.i.d. te gaan proberen.
@Minneyar
Heb je er net als ik ook van die depressieve gedachtes over (gehad) dat je afscheid moet/moest nemen en eigenlijk geen andere keuze hebt dan Apple of (erger nog) Google diensten? Ik baal nog steeds, in de mineur zeg maar...
Inmiddels hele familie, inclusief mijzelf, over van Windows 10 mobile Microsoft Lumia smartphones naar de Pixel 3a en 3a XL varianten. Dit zoveel mogelijk aangevuld/afgevangen met Microsoft diensten (MS Launcher/Edge/Bing/Weather/Outlook/etc.) werkt het naar wens. Gezien de noodzaak om over te stappen in elk geval.
Fijne telefoon, 'dichtbij het vuur' voor optimale termijn en snelheid van updates en ook niet te duur.
Heb je er net als ik ook van die depressieve gedachtes over (gehad) dat je afscheid moet/moest nemen en eigenlijk geen andere keuze hebt dan Apple of (erger nog) Google diensten? Ik baal nog steeds, in de mineur zeg maar...
Inmiddels hele familie, inclusief mijzelf, over van Windows 10 mobile Microsoft Lumia smartphones naar de Pixel 3a en 3a XL varianten. Dit zoveel mogelijk aangevuld/afgevangen met Microsoft diensten (MS Launcher/Edge/Bing/Weather/Outlook/etc.) werkt het naar wens. Gezien de noodzaak om over te stappen in elk geval.
Fijne telefoon, 'dichtbij het vuur' voor optimale termijn en snelheid van updates en ook niet te duur.
Je kan best Android gebruiken en weinig Google: Volgens mij is de enige Google-dienst die ik gebruik de Play-store en zelfs dat is eigenlijk niet noodzakelijk, ik zou ook andere winkels kunnen gebruiken en 20% van de software die ik gebruik staat sowieso al niet in de Play-store.rookie no. 1 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:20:
Heb je er net als ik ook van die depressieve gedachtes over (gehad) dat je afscheid moet/moest nemen en eigenlijk geen andere keuze hebt dan Apple of (erger nog) Google diensten?
Als er een GApps-package voor enkel de Play-store zou zijn, dan zou ik die installeren.
Omdat ik een Samsung "van de zaak" heb zijn er restricties...
Blokada kan ik niet vanaf hun site installeren.
Ik erger me rot. Als die reclame in die apps. Wat zijn de beste addblockers voor een Android phone in de store?
Of is Google zo streng dat die allemaal geweerd worden?
Ik surf het www nu via Opera, die heeft een ingebouwde addblocker. Dat scheelt weer iets.
Ik erger me rot. Als die reclame in die apps. Wat zijn de beste addblockers voor een Android phone in de store?
Of is Google zo streng dat die allemaal geweerd worden?
Ik surf het www nu via Opera, die heeft een ingebouwde addblocker. Dat scheelt weer iets.
Stel thuis een OpenVPN in met bijv Pi-Hole op een Raberry Pi.
https://www.zwiebelfam.nl/vpn-verbinding/
Pi-hole commando om te installeren op een RPi:
https://github.com/pi-hole/pi-hole
Surfen?
VPN aan en je blokkeert 20-20% van de websites die als troep voorbij komt.....
https://www.zwiebelfam.nl/vpn-verbinding/
Pi-hole commando om te installeren op een RPi:
https://github.com/pi-hole/pi-hole
Installeen OpenVPN op je mobiel, importeer de config file (profiel).One-Step Automated Install
Those who want to get started quickly and conveniently may install Pi-hole using the following command:
code:
1 curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash
Surfen?
VPN aan en je blokkeert 20-20% van de websites die als troep voorbij komt.....
Thuis downloaden en via kabel op je telefoon zetten?Punkrocker schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:26:
Omdat ik een Samsung "van de zaak" heb zijn er restricties...
Via de pc downloaden en mailen naar jezelf?
Lijken mij genoeg andere opties mogelijk.
@Audiowaste en @route99
Bedankt voor het meedenken. Een Rasberry Pi heb ik (nog) niet....
Een collega hoorde me mopperen en heeft mij, Android noob, geholpen:
Via de F-droid site en met Opera is het toch gelukt om Blokada te installeren.
Nu even puzzelen op de instellingen maar dat gaat me vast wel lukken.
Surfen gaat heerlijk, zo reclame vrij.
Sommige apps doen het niet (Bijv: Sygic gratis versie) dus dat is een kwestie van instellingen aanpassen.
Bedankt voor het meedenken. Een Rasberry Pi heb ik (nog) niet....
Een collega hoorde me mopperen en heeft mij, Android noob, geholpen:
Via de F-droid site en met Opera is het toch gelukt om Blokada te installeren.
Nu even puzzelen op de instellingen maar dat gaat me vast wel lukken.
Surfen gaat heerlijk, zo reclame vrij.

Sommige apps doen het niet (Bijv: Sygic gratis versie) dus dat is een kwestie van instellingen aanpassen.
Ha, nou ja depressieve gedachtes is wat sterk, maar van mij had het niet gehoeven. Mijn Pixel nu volledig ingesteld op zoveel mogelijk MS diensten, daarnaast brave browser, en duckduckgo als standaard. En blokada draaiend op de achtergrond. De enige Google app die ik gebruikt is, zoals @Bacchus ook zeg, de play store.rookie no. 1 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:20:
@Minneyar
Verder moet ik heel eerlijk bekennen, het is ook wel fijn dat alle apps gewoon werken en up to date zijn (en überhaupt beschikbaar), en websites gewoon laden etc. (Marktplaats bijv. was onbruikbaar op mijn 950XL, eigenlijk al meer dan een halfjaar)
Verder draait de Pixel 1 ook Android 10, dus ik heb zowaar net als W10M een dark modus (een van de grootste ergernissen als ik iets op mijn vrouws Nexus 5X moest regelen).
Tuurlijk mis ik ook dingen, moet ik lang zoeken naar bepaalde instellingen, maar dat is ook een kwestie van wennen.
Een ding mis ik echt en dat is een kalender app die net zo overzichtelijk is als Outlook kalender op w10m. Zelfs Outlook op android heeft niet het zelfde week overzicht

Ik weet niet hoe de kalender van Outlook in W10 uitzag, dus dat is wat moeilijk te bepalen.Minneyar schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:22:
[...]
Een ding mis ik echt en dat is een kalender app die net zo overzichtelijk is als Outlook kalender op w10m. Zelfs Outlook op android heeft niet het zelfde week overzicht. Dus als iemand nog een tip heeft.
Maar bekijk dit lijstje eens: https://twitgoo.com/best-calendar-apps-android/
Ja, ik zit me er ook aan te ergeren. Zeker als je wat meer afspraken hebt (gedeelde agenda met wisseldiensten) wordt het snel onoverzichtelijk. Ik hou me ook aanbevolen voor een goede agenda-appMinneyar schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:22:
Een ding mis ik echt en dat is een kalender app die net zo overzichtelijk is als Outlook kalender op w10m. Zelfs Outlook op android heeft niet het zelfde week overzicht. Dus als iemand nog een tip heeft.
Ik weet niet wat voor overzicht je wil maar ik gebruik al jaren zowel op een Windows Phone en nu op android
de app One Calendar en deze bevalt mij heel erg goed.
Hé, die heb ik op WM ook gehad. Ga ik even installeren, tnx!
Anoniem: 498327
Door naar Android?
Ik neem er gewoon een iPod Touch bij. Die is met 229€ de mooiste en de goedkoopste iPhone, en een stuk bedrijfszekerder op de lange termijn dan welk Android toestel dan ook. De 950XL blijft gewoon zorgen voor de foto's en de 4G verbinding, en ik heb zo'n dikke echt leren map eromheen, die is zo groot, daar past een iPod Touch best in de pasjesopslag.
Ik neem er gewoon een iPod Touch bij. Die is met 229€ de mooiste en de goedkoopste iPhone, en een stuk bedrijfszekerder op de lange termijn dan welk Android toestel dan ook. De 950XL blijft gewoon zorgen voor de foto's en de 4G verbinding, en ik heb zo'n dikke echt leren map eromheen, die is zo groot, daar past een iPod Touch best in de pasjesopslag.
@Anoniem: 498327, Apple? Dan zit je hier beter?: W10M is dood...door naar iOS (wel wat stilletjes daar
)
[ Voor 6% gewijzigd door hardware-lover op 24-11-2019 17:51 ]
Testing, one, two ...
Las ik veel enthousiaste verhalen over, plus ingebouwde adblocker etc, al zag ik later dat Edge ook Adblock heeft. Ook Firefox geprobeerd, maar daar kreeg ik het donker thema niet werkend, snap ook niet waarom, want de optie is er wel, maar hij blijft wit bij mij. Opera, maar daar kan je niet je standaard zoekmachine aanpassenrookie no. 1 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:47:
@Minneyar
Gelukkig valt het mee bij jou
Waarom eigenlijk Brave browser en niet MS Edge for Android?

Nu nog een browser vinden die:
- Een goede adblocker heeft. (veel)
- Werkend donker thema (Firefox niet werkend te krijgen, voor de rest veel)
- Zoekmachine laat aanpassen naar DDG (blijkbaar Opera niet)
- En deze ontbreekt nog, de adresbalk beneden heeft, of kan plaatsen, net als Edge op W10m. Nu heb ik niet eens een hele grote tel, maar ik moet toch aardig strekken om boven in mijn scherm te komen. Ik snap ook niet dat niet meer browsers dat hebben, lijkt mij toch ergonomie 101.
Audiowaste schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:56:
[...]
Ik weet niet hoe de kalender van Outlook in W10 uitzag, dus dat is wat moeilijk te bepalen.
Maar bekijk dit lijstje eens: https://twitgoo.com/best-calendar-apps-android/

Een week overzicht, zoals de meest rechtse in bovenstaand plaatje.
Thanks, ga ik eens even naar kijken. hij heeft in elk geval een duidelijker week overzicht zie ik.eric27 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:26:
Ik weet niet wat voor overzicht je wil maar ik gebruik al jaren zowel op een Windows Phone en nu op android
Bedoel je de menu's van Firefox? Firefox kan de meeste pagina's namelijk wel in "reader mode" renderen en dat maakt ze op mijn LOS Poco in ieder geval wit-op-zwart.Minneyar schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:08:
[...]
- Werkend donker thema (Firefox niet werkend te krijgen, voor de rest veel)
@ba, ja, de menu's en adresbalk etc blijven bij mij wit. Je kan thema's installeren via extensions, maar welke ik ook probeer, bij mij blijven ze vrolijk wit.
Eh, jawel. Je kan de zoekmachine in Opera aanpassen naar DDG.Minneyar schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:08:
[...]
- Zoekmachine laat aanpassen naar DDG (blijkbaar Opera niet)
...
Via Instelling staat het halverwege: Standaard zoekmachine.
Ja klopt, maar ondanks dat ik DDG heb toegevoegd als zoekmachine, kan ik daar alleen Google selecteren. Maar dat kan aan mij liggen, al vond ik, toen ik een oplossing zocht, meerdere mensen met dat probleem, zonder oplossing.Punkrocker schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:04:
[...]
Eh, jawel. Je kan de zoekmachine in Opera aanpassen naar DDG.
Via Instelling staat het halverwege: Standaard zoekmachine.
Edit: opnieuw geïnstalleerd, en nu doet hij het wel
[ Voor 5% gewijzigd door Minneyar op 25-11-2019 22:11 ]
Dat kan twee redenen hebben:hardware-lover schreef op zondag 24 november 2019 @ 17:50:
@Anoniem: 498327, Apple? Dan zit je hier beter?: W10M is dood...door naar iOS (wel wat stilletjes daar)
1: Er zijn bijna geen overstappers naar iOS
2: De overstappers hebben minder problemen
Ben nu zelf een jaar de gelukkige van een iPhone, maar ben ondertussen bezig met een Nokia 5.1 Plus (ter vervanging van zijn 550) voor mijn schoonvader. Merk dat ik in Android toch nog meer aan het zoeken ben naar opties en instellingen dan dat ik in iOS doe.
Heb bijvoorbeeld de Google Assistent uitgezet, maar zodra ik “Hey Google” roep vraagt dat stomme ding of ik hem aan wil zetten

Waarom roep je het nog als je de dienst niet wilt gebruiken?St00mwals schreef op woensdag 27 november 2019 @ 07:43:
[knip]
Heb bijvoorbeeld de Google Assistent uitgezet, maar zodra ik “Hey Google” roep vraagt dat stomme ding of ik hem aan wil zetten
Android is voor mij vooral veel (ongewenste) reclame, en dan bedoel ik heeeeeeeeel veel reclame.
Het is zelfs vaak niet mogelijk om dit in apps uit te schakelen door de aankoop daarvan, ze bieden die optie simpelweg niet. Wat maar eens aangeeft wat Android eigenlijk is voor velen. Zelfs sommige bank-apps blijven je maar lastig vallen met zaken die er niet toe doen.
Maar ik realiseer mij natuurlijk ook wel, indien W10M zo populair zou zijn geworden, dan had het ook die kant op gegaan zeer waarschijnlijk. Want ALLES draait anno 2019 om reclame, en als het enigszins kan, op de persoon gerichte reclame (door alles maar te tracken wat er maar te tracken valt). En ik weet wel dat er van alles uit te schakelen valt, maar dan valt het ook meteen op dat het gebruik van je Android telefoon (diverse apps) ook een stuk beperkter wordt.
Afijn, slikken en negeren, dat lijkt het best te werken
Testing, one, two ...
Testen of dat ‘ding’ wel echt uit staat, maar alles wordt dus nog ‘gewoon’ afgeluisterd...hardware-lover schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:33:
[...]
Waarom roep je het nog als je de dienst niet wilt gebruiken?
Helaas draait alles tegenwoordig idd om reclame en het aanleggen van persoonsprofielen...Android is voor mij vooral veel (ongewenste) reclame, en dan bedoel ik heeeeeeeeel veel reclame.
Het is zelfs vaak niet mogelijk om dit in apps uit te schakelen door de aankoop daarvan, ze bieden die optie simpelweg niet. Wat maar eens aangeeft wat Android eigenlijk is voor velen. Zelfs sommige bank-apps blijven je maar lastig vallen met zaken die er niet toe doen.
Maar ik realiseer mij natuurlijk ook wel, indien W10M zo populair zou zijn geworden, dan had het ook die kant op gegaan zeer waarschijnlijk. Want ALLES draait anno 2019 om reclame, en als het enigszins kan, op de persoon gerichte reclame (door alles maar te tracken wat er maar te tracken valt). En ik weet wel dat er van alles uit te schakelen valt, maar dan valt het ook meteen op dat het gebruik van je Android telefoon (diverse apps) ook een stuk beperkter wordt.
Afijn, slikken en negeren, dat lijkt het best te werken
Gisteren mijn Huawei Mate 20 Pro binnengekregen, maar helaas nog niet in gebruik genomen.
Het syncen van de contacten en de agenda werkt nog niet.
Ik heb mijn Microsoft account toegevoegd als Exchange en in de settings zie ik bij accounts dat email, contacten en agenda synchroniseren aan staat.
Er staat wel een foutmelding in beeld "sync is currently experiencing problems. It will be back shortly."
Bij email en contacts staat de laatste sync tijd op de huidige tijd -1 minuut. Maar email en contacten staan er niet op..de foutmelding lijkt te slaan op de agenda, daar staat een uitroepteken achter. En de agenda items staan er dus ook niet op.
Ik wil overigens de Outlook app niet gebruiken, maar echt de Android calendar, contacts en email apps.
Bij Windows was het een eitje, gewoon account toevoegen, wachtwoord invoeren en klaar...
Edit: ohja, al meerdere keren herstart, software is volledig geupdate (Android 10) en account is al eens verwijderd en opnieuw toegevoegd
Edit 2: Mijn Microsoft account is een eigen domein email adres, dat snapt Android ook niet zo goed, ik heb bij de server m.hotmail.com ingevuld (zo staat het op mijn Lumia 930). Het wachtwoord is een app specific password omdat ik twee staps verificatie heb ingesteld. Bij het toevoegen van het account krijg ik geen foutmelding, dus dat lijkt allemaal goed te staan.
Ik heb mijn Microsoft account toegevoegd als Exchange en in de settings zie ik bij accounts dat email, contacten en agenda synchroniseren aan staat.
Er staat wel een foutmelding in beeld "sync is currently experiencing problems. It will be back shortly."
Bij email en contacts staat de laatste sync tijd op de huidige tijd -1 minuut. Maar email en contacten staan er niet op..de foutmelding lijkt te slaan op de agenda, daar staat een uitroepteken achter. En de agenda items staan er dus ook niet op.
Ik wil overigens de Outlook app niet gebruiken, maar echt de Android calendar, contacts en email apps.
Bij Windows was het een eitje, gewoon account toevoegen, wachtwoord invoeren en klaar...
Edit: ohja, al meerdere keren herstart, software is volledig geupdate (Android 10) en account is al eens verwijderd en opnieuw toegevoegd
Edit 2: Mijn Microsoft account is een eigen domein email adres, dat snapt Android ook niet zo goed, ik heb bij de server m.hotmail.com ingevuld (zo staat het op mijn Lumia 930). Het wachtwoord is een app specific password omdat ik twee staps verificatie heb ingesteld. Bij het toevoegen van het account krijg ik geen foutmelding, dus dat lijkt allemaal goed te staan.
[ Voor 22% gewijzigd door Glacier op 07-12-2019 17:07 ]
Exact dit uitroepteken én dus het niet importeren van agenda en contacten ervaarde ik gisteren ook bij het overzetten en instellen van een migratie van een Windows Phone naar Galaxy A50, dus ik lees graag mee in deze.
Voor mijn vrouw een Nokia 7.2 aangeschaft (heeft ze zelf uitgezocht) en zoveel mogelijk op qua uiterlijk op haar 950 XL proberen te laten lijken. Ik moet zeggen dat het aardig in de buurt komt. Ik loop alleen tegen wat irritante probleempjes op:
* Outlook Agenda: (zoals anderen hier ook al aangeven) lijkt niet los van outlook op het startscherm te toveren te zijn.
* Whatsapp geluid kan ik ook niet zachter zetten (zodat niet haar hele werk weet dat ze een bericht heeft. Heb alle instellingen langsgelopen, na instellen de telefoon opnieuw opgestart, maar dan nog steeds de volle 100% qua geluid.
Op de 950 XL was het gewoon : volume down en dan media/apps naar de gewenste stand brengen.
Iemand toevallig een idee?
* Outlook Agenda: (zoals anderen hier ook al aangeven) lijkt niet los van outlook op het startscherm te toveren te zijn.
* Whatsapp geluid kan ik ook niet zachter zetten (zodat niet haar hele werk weet dat ze een bericht heeft. Heb alle instellingen langsgelopen, na instellen de telefoon opnieuw opgestart, maar dan nog steeds de volle 100% qua geluid.
Op de 950 XL was het gewoon : volume down en dan media/apps naar de gewenste stand brengen.
Iemand toevallig een idee?
@Paddywacker, One Calender gebruiken dan misschien? Dit heb ik al jaren op mijn 950XL en sinds in het bezit, op mijn Pixel2 staan. Synced prima met Outlook agenda (Lumia), en heeft een goed bruikbare widget voor het start- en vergrendelingsscherm.
Testing, one, two ...
Ik had dezelfde foutmelding, maar kon na installatie van de Outlook app kiezen voor accounttype Outlook i.p.v. Exchange. Zelf gebruik ik de app wel, maar mogelijk is dit een oplossing?Glacier schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:37:
...
Het makkelijkste is een alias aan te maken @outlook.com, dan werkt het automatisch.Edit 2: Mijn Microsoft account is een eigen domein email adres, dat snapt Android ook niet zo goed, ik heb bij de server m.hotmail.com ingevuld (zo staat het op mijn Lumia 930). Het wachtwoord is een app specific password omdat ik twee staps verificatie heb ingesteld. Bij het toevoegen van het account krijg ik geen foutmelding, dus dat lijkt allemaal goed te staan.
Gebruik je echt de Android apps of de apps die al op je Huawei telefoon stonden? Want Huawei vervangt de standaard apps namelijk met hun eigen apps, zelfs de telefoon app. (Ik weet dit omdat hun telefoon app niet met Android Auto werkt(e?), heb dus zelf apk geïnstalleerd van de Google/Android telefoon app.)Glacier schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:37:
Gisteren mijn Huawei Mate 20 Pro binnengekregen, maar helaas nog niet in gebruik genomen.
Ik kan me voorstellen dat de standaard Huawei apps misschien niet zo lekker werken als de echte Android apps. (Geen idee verder, omdat ik zelf wel de Outlook app gebruik.)
Ik gebruik de Android apps, niet die van Huawei. Mijn vriendin heeft het voor elkaar gekregen door iets te prutsen, ook al weet ze niet meer wat 
Dat van die alias is wel een goeie tip!
Dat van die alias is wel een goeie tip!
Kijk, mooi forum. Ook al tijden overgestapt van W10M naar Android (S9+). Supertevreden. En toen kwam Microsoft Outlook vorige week met een update en waren mijn iconen van mijn e-mailaccounts ineens weg.
Ik gebruik ik Exchange van het werk. Daarnaast Microsoft Outlook app en Ziggo. Om de echt prachtige nieuwe iconen weer terug te krijgen Outlook en Ziggo verwijderd. Heb ik @@$%^^ domme, 2 keer Outlook. Is precies dezelfde als mijn Exchange account. Ik zoeken en zoeken maar door simpelweg in de instellingen bij accounts de overbodige onjuiste Outlook account te verwijderen, alles weer zoals het hoort.
Ik gebruik de Microsoft Launcher. Widgets vind ik een drama maar agendafunctie is prachtig. Meerdere apps, niet een met advertenties. Kortom, TOP. Razendsnel en binnen 'geen tijd' opgeladen.
Alle rommel van Google vermijd ik. Ook rotzooi van Samsung gebruik ik niet. Eigenlijk dus zo'n beetje alle Microsoft apps die iemand privé gebruikt en nog een app voor mijn auto (OBDeleven) en eentje buiten de store om: SequriX.
Wel baal ik er enorm van dat ABN-AMRO stopt met Wallet. Prachtige app. Lijstje met boodschappen maken voor AH, in de winkel scannen met de telefoon. Naar de betaalpaal. Wel jammer dat je bij de betaalpaal een bonnetje MOET kiezen om het hekje te openen. Kan ook met de app.
Volgens ABN AMRO omdat er te weinig gebruikers zijn (5%) maar het lijkt me veel aannemelijker dat ze het niet voor elkaar krijgen met Android 10. Want, voor zover ik weet, werkt het nog steeds niet met Android 10. En als het goed is gaat de S9(+) ook naar Android 10 en hebben ze nog minder gebruikers.
Oja, net de Ikea-app geïnstalleerd. Vrouwtje is naar Ikea gegaan en heeft daar lampen gekocht die je via de app kunt schakelen. Nu gaan we natuurlijk uitbreiden. Kost bijna geen drol en hetzelfde idee als Philips HUE.
EDIT: ik vind Microsoft Outlook de mooiste app die bestaat. Vervelende is dat de computerversie andere mogelijkheden heeft dan de mobiele app. Zo kun je in mobiel geen 'categorie' kiezen. Maar kies je die op de computer, dan verschijnt het wel in de mobiele app. En, van bijna alle contacten heb ik foto's. Die zie je niet altijd terug in de agenda. Er is dus nog wel het een en ander te sleutelen.
En .... het is natuurlijk wel bekend maar Android telt zo'n miljoenmiljard instellingen. Dat is wel lastig terugvinden.
Ik gebruik ik Exchange van het werk. Daarnaast Microsoft Outlook app en Ziggo. Om de echt prachtige nieuwe iconen weer terug te krijgen Outlook en Ziggo verwijderd. Heb ik @@$%^^ domme, 2 keer Outlook. Is precies dezelfde als mijn Exchange account. Ik zoeken en zoeken maar door simpelweg in de instellingen bij accounts de overbodige onjuiste Outlook account te verwijderen, alles weer zoals het hoort.
Ik gebruik de Microsoft Launcher. Widgets vind ik een drama maar agendafunctie is prachtig. Meerdere apps, niet een met advertenties. Kortom, TOP. Razendsnel en binnen 'geen tijd' opgeladen.
Alle rommel van Google vermijd ik. Ook rotzooi van Samsung gebruik ik niet. Eigenlijk dus zo'n beetje alle Microsoft apps die iemand privé gebruikt en nog een app voor mijn auto (OBDeleven) en eentje buiten de store om: SequriX.
Wel baal ik er enorm van dat ABN-AMRO stopt met Wallet. Prachtige app. Lijstje met boodschappen maken voor AH, in de winkel scannen met de telefoon. Naar de betaalpaal. Wel jammer dat je bij de betaalpaal een bonnetje MOET kiezen om het hekje te openen. Kan ook met de app.
Volgens ABN AMRO omdat er te weinig gebruikers zijn (5%) maar het lijkt me veel aannemelijker dat ze het niet voor elkaar krijgen met Android 10. Want, voor zover ik weet, werkt het nog steeds niet met Android 10. En als het goed is gaat de S9(+) ook naar Android 10 en hebben ze nog minder gebruikers.
Oja, net de Ikea-app geïnstalleerd. Vrouwtje is naar Ikea gegaan en heeft daar lampen gekocht die je via de app kunt schakelen. Nu gaan we natuurlijk uitbreiden. Kost bijna geen drol en hetzelfde idee als Philips HUE.
EDIT: ik vind Microsoft Outlook de mooiste app die bestaat. Vervelende is dat de computerversie andere mogelijkheden heeft dan de mobiele app. Zo kun je in mobiel geen 'categorie' kiezen. Maar kies je die op de computer, dan verschijnt het wel in de mobiele app. En, van bijna alle contacten heb ik foto's. Die zie je niet altijd terug in de agenda. Er is dus nog wel het een en ander te sleutelen.
En .... het is natuurlijk wel bekend maar Android telt zo'n miljoenmiljard instellingen. Dat is wel lastig terugvinden.
[ Voor 17% gewijzigd door GerCor op 15-12-2019 00:36 ]
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Wat wel superwaardeloos is. Ik ben al dagen aan het zoeken hoe ik foto's in Outlook krijg. Ik krijg ze wel netjes op mijn telefoon. Nu heb ik net bij veel contacten de adresgegevens aangepast in Outlook (onlineversie) en kijk ik op mijn telefoon: in WhatsApp zijn de namen verdwenen en staan er alleen nog maar de telefoonnummers. Nu weet ik ...... even een poosje wachten en alle namen staan weer in WhatsApp. Maar de samenwerking is compleet RUK.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Ben ondertussen vervent Swiftkey gebruiker maar ik mis het toetsenbord van WM10 nog steeds. Is er een beter alternatief of heeft iemand tips om Swiftkey dusdanig aan te passen zodat het qua typen overeenkomt met het WM10 toetsenbord?
Samenwerking laat inderdaad te wensen over binnen Android. Wat in mijn ervaring nog wel eens wil helpen is de betreffende apps gedwongen stoppen en opnieuw te starten.GerCor schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:51:
Wat wel superwaardeloos is. Ik ben al dagen aan het zoeken hoe ik foto's in Outlook krijg. Ik krijg ze wel netjes op mijn telefoon. Nu heb ik net bij veel contacten de adresgegevens aangepast in Outlook (onlineversie) en kijk ik op mijn telefoon: in WhatsApp zijn de namen verdwenen en staan er alleen nog maar de telefoonnummers. Nu weet ik ...... even een poosje wachten en alle namen staan weer in WhatsApp. Maar de samenwerking is compleet RUK.
[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 19-12-2019 13:57 ]
Ben ik ook wel benieuwd naar, gebruik ook swiftkey, maar de hoeveelheid tikfouten die ik maak t.o.v. van W10 keyboard is schrikbarend.Caayn schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:56:
Ben ondertussen vervent Swiftkey gebruiker maar ik mis het toetsenbord van WM10 nog steeds. Is er een beter alternatief of heeft iemand tips om Swiftkey dusdanig aan te passen zodat het qua typen overeenkomt met het WM10 toetsenbord?
...
Dit is het toetsenbord dat ik gebruik op de S9+ van SwiftKey. Ik kan me eigenlijk niet eens herinneren welke ik had op W10M. Maar deze bevalt mij uitstekend.

@Caayn Probleem is: ik voer de foto's in bij de contacten op Outlook.com, daar blijven ze onzichtbaar maar op mijn telefoon zijn ze in 'contacten' op de telefoon wel zichtbaar. Ga ik naar mijn agenda van Outlook op de telefoon: nergens....

@Caayn Probleem is: ik voer de foto's in bij de contacten op Outlook.com, daar blijven ze onzichtbaar maar op mijn telefoon zijn ze in 'contacten' op de telefoon wel zichtbaar. Ga ik naar mijn agenda van Outlook op de telefoon: nergens....
[ Voor 33% gewijzigd door GerCor op 19-12-2019 18:34 ]
Vandaag een eerste serieuze stap gezet. Mijn volledige WA chathistorie succesvol kunnen verplaatsen van een Lumia 950 (XL) naar een Pixel 2 (XL). Ik wilde die 6 jaar aan chats (vooral van het eigen gezin), toch niet graag kwijtraken
Testing, one, two ...
Ondertussen afscheid genomen van mijn @live.nl account en een @outlook.com account geopend. Daar werkt alles zoals het hoort. Mijn telefoon even aanpassen. Ook nog een klus.
Voor wie ook zoiets bij de hand krijgt in de toekomst: je moet geduld hebben. Als je iets wijzigt dan kan het een tijd duren voordat er ook iets gebeurt.
Het meest vreemde vond ik dat wanneer ik een contact aanpas, de WhatsApp app daar moeite mee heeft. Namen worden telefoonnummers. Maar ..... overal van af blijven, na een paar uur komen de namen weer terug.
Voor wie ook zoiets bij de hand krijgt in de toekomst: je moet geduld hebben. Als je iets wijzigt dan kan het een tijd duren voordat er ook iets gebeurt.
Het meest vreemde vond ik dat wanneer ik een contact aanpas, de WhatsApp app daar moeite mee heeft. Namen worden telefoonnummers. Maar ..... overal van af blijven, na een paar uur komen de namen weer terug.
Kon je niet gewoon een Outlook-alias aan je Live-account hangen en dat uiteindelijk als primair instellen? Of was dat niet goed genoeg?
Geen idee. Ik hou niet van gepruts. En support van Microsoft is nagenoeg uitgestorven.Bacchus schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:25:
Kon je niet gewoon een Outlook-alias aan je Live-account hangen en dat uiteindelijk als primair instellen? Of was dat niet goed genoeg?
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik had me er al bij neergelegd dat ik de chathistorie zou verliezen.hardware-lover schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:04:
Vandaag een eerste serieuze stap gezet. Mijn volledige WA chathistorie succesvol kunnen verplaatsen van een Lumia 950 (XL) naar een Pixel 2 (XL). Ik wilde die 6 jaar aan chats (vooral van het eigen gezin), toch niet graag kwijtraken
Met WinWazzapMigrator heb ik het gedaan toen ik van mijn Lumia 730 over ben gestapt naar Android.opdiefiets schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 06:45:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik had me er al bij neergelegd dat ik de chathistorie zou verliezen.
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Helaas zijn de stappen, voorafgaand aan een programma zoals WWM, voor een W10M Lumia x50 toestel, ietsje meer werk. Het verkrijgen van een bruikbare whatsapp database is daarbij het probleem.FlipFluitketel schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:26:
[...]
Met WinWazzapMigrator heb ik het gedaan toen ik van mijn Lumia 730 over ben gestapt naar Android.
Er is een Duitse video waarin het echter stap voor stap wordt uitgelegd, en daarmee was het (voor mij), prima te doen.
Testing, one, two ...
Geen link meer bekend?hardware-lover schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:17:
[...]
Er is een Duitse video waarin het echter stap voor stap wordt uitgelegd, en daarmee was het (voor mij), prima te doen.
Ik heb vandaag ook de verhuizing ingezet en ben nog echt niet vrolijk. WA historie staan nogal eens terugkijkertjes in.
Zullen deze is gaan bekijken.
YouTube: WhatsApp Chats von Windows Phone auf Android übertragen
Dat het "im deutsche sprache" was hielp wel om iets te vinden
[ Voor 22% gewijzigd door yalerta op 30-12-2019 13:04 . Reden: zelf zoeken lukt soms ook ]
@yalerta that's the one,.... eh.... das ist er
Testing, one, two ...
Whatsapp geeft nu aan dat de ondersteuning na 14 januari niet meer werkt op WM10. Twee weken respijt gelukkig, want ik heb nog steeds geen nieuwe Android telefoon.
Ze zijn inmiddels bezig met een aangepaste versie die het nog wat langer vol zou moeten houden dan die 14-01. Uiteindelijk zal het enkel trekken aan een dood paard zijn vanzelfsprekend, maar voor een enkeling geeft het misschien wat extra tijd om een vervangend toestel uit te zoeken. Ik mis nu vooral de telefoon kant van mijn Lumia 950, het daadwerkelijke bellen en gebruik daarmee bedoel ik. Waarom heeft Android (10 op Pixel 2) bijvoorbeeld niet ingebakken dat het naar handfree schakelen en weer terug niet automatisch gebeurt?opdiefiets schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:14:
Whatsapp geeft nu aan dat de ondersteuning na 14 januari niet meer werkt op WM10. Twee weken respijt gelukkig, want ik heb nog steeds geen nieuwe Android telefoon.
Testing, one, two ...
Mij is het niet gelukt, ik kreeg bij het unlocken van de bootloader de foutmelding: “to recover this driver,plug in the usb driver that has the bitlocker recover key”.yalerta schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:17:
[...]
Geen link meer bekend?
Ik heb vandaag ook de verhuizing ingezet en ben nog echt niet vrolijk. WA historie staan nogal eens terugkijkertjes in.
Zullen deze is gaan bekijken.
YouTube: WhatsApp Chats von Windows Phone auf Android übertragen
Dat het "im deutsche sprache" was hielp wel om iets te vinden

Eerst maar eens met de officiële recovery tool proberen weer een werkzame telefoon te krijgen en dan kijken of er misschien ergens een backup van whatsapp staat. Maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet al te veel van.
@opdiefiets, ik zie het zo snel niet staan in je laatste reacties. Welk W10M toestel heb je?
Testing, one, two ...
@hardware-lover lumia 950. Ondertussen staat w10m er weer op, maar de updates duren lang.
@opdiefiets, en je hebt gebruik gemaakt van het Duitse YT filmpje als leidraad?
Testing, one, two ...
@hardware-lover yep, ik zal wel iets verkeerd hebben gedaan.
Ik heb nu bijna een week de Samsung s10e in gebruik en ik moet toegeven dat ik w10m niet mis of zo.
Ik heb trouwens geen poging meer gewaagd om de chatgeschiedenis van whatsapp over te zetten.
Ik heb trouwens geen poging meer gewaagd om de chatgeschiedenis van whatsapp over te zetten.
Ik mis mijn Nokia 830 nog elke dag. Zeker het draadloos laden. Nu met de Nokia 7.1 raakt het wat meer vertrouwd en ik kan meer interessante apps gebruiken. Dat is zeker een vooruitgang voor mij. Usb c ook. Microsoft Launcher lijkt een update te hebben gehad.
Anoniem: 498327
Door hele Whatsapp-gedoe met WM10 maar gewoon WA opgegeven. Je merkt dat het eigenlijk een idioot lokaal datamodel heeft, en niks om externe toegang mee te regelen. Wat dat betreft is FB zelf nog beter, daar heb je nog een totale backup mogelijkheid.
Nadat je van WA afscheid neemt, is de rest eigenlijk ook niet meer zo moeilijk. Ik ben zelfs weer terug naar WM 7.8, Lumia 800 is en blijft een van de tofste toestellen ooit, misschien wissel ik me wel om voor de N9, ook leuk. De oude 640XL zit nu in auto, blijft zeer goede navigatie en maps worden nog bijgewerkt, en verkeersinfo werkt ook nog gewoon.
Telegram is inmiddels verhuisd naar de laptop, doe nu gewoon weer alles daarop. Heerlijk, rust!
Nadat je van WA afscheid neemt, is de rest eigenlijk ook niet meer zo moeilijk. Ik ben zelfs weer terug naar WM 7.8, Lumia 800 is en blijft een van de tofste toestellen ooit, misschien wissel ik me wel om voor de N9, ook leuk. De oude 640XL zit nu in auto, blijft zeer goede navigatie en maps worden nog bijgewerkt, en verkeersinfo werkt ook nog gewoon.
Telegram is inmiddels verhuisd naar de laptop, doe nu gewoon weer alles daarop. Heerlijk, rust!
Herkenbaar @Blanka. Heb mijn naaste familie kunnen overtuigen om over te gaan naar Telegram. Daarover was iedereen aangenaam verrast, door o.a. de mogelijkheid om op andere devices te installeren. Beiden gebruikten wij de 640Lte en 950XL. Vooral de camera's en 1 enkel besturingsstysteeem op onze (hoofd)devices hechtten we veel aan. Een enkele Android tablet nemen we voor lief. Wij hoeven nu (voorlopig) niet op zoek naar vervangende GSM'n en kunnen hopelijk nog een tijdje vooruit met de Lumia's en WM10. Voor de overige WA-contacten heb ik er geen moeite mee om hiervan afscheid te nemen. Ze zijn geïnformeerd om of te bellen/mailen of te SMSsen of gewoon de PTT postkoets ;-). Zoals je opmerkte: geen 'geouweh...' meer via WA, gewoon lekker rustig.
Ik gebruik naast WA ook Skype om te chatten. Vind ik persoonlijk veel mooier dan WA maar ja, wie gebruikt er verder nog Skype van de familie? Niemand dus. Alleen mijn vriendin en mijn broer.
Mijn 950XL had natuurlijk al USB-C. Maar toen ik mijn android toestel kocht, moest er draadloos laden op zitten. Anders viel hij al per definitie af. Ik ben dat al gewend sinds mijn 920 en zou echt niet meer zonder willen.PcDealer schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:16:
Ik mis mijn Nokia 830 nog elke dag. Zeker het draadloos laden. Nu met de Nokia 7.1 raakt het wat meer vertrouwd en ik kan meer interessante apps gebruiken. Dat is zeker een vooruitgang voor mij. Usb c ook. Microsoft Launcher lijkt een update te hebben gehad.
Dat is ook een van de redenen dat ik van WA af ben gegaan. Ik vind het wel prettig om elk apparaat wat ik heb te kunnen gebruiken om te communiceren. Ik heb niet altijd mijn telefoon bij de hand, maar eigenlijk wel altijd een mobiel apparaat (android tablet, windows tablet of android telefoon) of een pc.Anoniem: 498327 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:26:
Door hele Whatsapp-gedoe met WM10 maar gewoon WA opgegeven. Je merkt dat het eigenlijk een idioot lokaal datamodel heeft, en niks om externe toegang mee te regelen. Wat dat betreft is FB zelf nog beter, daar heb je nog een totale backup mogelijkheid.
Maar ik begon toch wel meer dingen te missen op W10M. Waaronder mijn bank apps. WA was iets wat ik toch al nauwelijks gebruikte dus was het niet zo moeilijk om daar afscheid van te nemen
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
In principe zijn die Lumia's nog prima te gebruiken voor bellen en eigenlijk nog veel meer, maar het grote probleem voor mij is dat de accu's gewoon op zijn, en dat je geen echte vervangers vindt.
Vaak zijn het waardeloze vervangende accu's (Microsoft maakt ze niet meer), die minder Ah bevatten dan beloofd, of je Lumia wordt er instabiel van.
Vaak zijn het waardeloze vervangende accu's (Microsoft maakt ze niet meer), die minder Ah bevatten dan beloofd, of je Lumia wordt er instabiel van.
Dat probleem zal ik iig niet snel hebben. Omdat ik na ± 6 maanden al werd opgezadeld met een steeds dikker wordende 950 XL accu, met daarbij instabiel gedrag, ben ik al vrij snel op zoek gegaan naar alternatieven. Door de jaren heen heb ik steeds weer eens een accu aangekocht als er weer eens een discussie gaande was betreffende accu's en bepaalde uitvoeringen daarvan (wel of niet origineel, bewuste namaak, etc.). Consequentie van dit alles is dat er ik er zeker 3 in het bezit heb die origineel en betrouwbaar zijn en ook nog prima hun werk doen. Daarnaast nog een 9300Mah exemplaar, mocht ik nog eens willen verdwalenFireshade schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:02:
In principe zijn die Lumia's nog prima te gebruiken voor bellen en eigenlijk nog veel meer, maar het grote probleem voor mij is dat de accu's gewoon op zijn, en dat je geen echte vervangers vindt.
Testing, one, two ...
Jij gelukkige bastaard!hardware-lover schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:59:
[...]
Consequentie van dit alles is dat er ik er zeker 3 in het bezit heb die origineel en betrouwbaar zijn en ook nog prima hun werk doen. Daarnaast nog een 9300Mah exemplaar, mocht ik nog eens willen verdwalen
Klopt, dat kan maar met een standaard Android installatie geef je toch behoorlijk wat aan Google prijs, oa via Play services, waar veel apps van afhankelijk zijn. Alternatief is MicroG maar dan moet je een custom rom flashen.Bacchus schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:18:
[...]
Je kan best Android gebruiken en weinig Google: Volgens mij is de enige Google-dienst die ik gebruik de Play-store en zelfs dat is eigenlijk niet noodzakelijk, ik zou ook andere winkels kunnen gebruiken en 20% van de software die ik gebruik staat sowieso al niet in de Play-store.
Downloaden van apps kan ook via F-Droid (alleen open source apps) of via een anoniem Google account via Aurora store. Beiden zijn als apk te installeren.
Voor meer info over dit onderwerp zie Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.
@Punkrocker Als navigatie app is Magic earth nog een aanrader. Roemeense / Nederlandse app die er gelikt uit ziet en goed werkt.
Bedankt. Ga ik eens proberen.musicfreak schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:50:
[...]
...
@Punkrocker Als navigatie app is Magic earth nog een aanrader. Roemeense / Nederlandse app die er gelikt uit ziet en goed werkt.
Op 1 januari afscheid genomen van mijn watsapp historie en over geschakeld naar een, niet lachen, Samsung Galaxy S-III. Batterijduur is beter als van mijn Lumia 950XL die op het laatst 2x daags aan het infuus moest.
Maar ... nu zit ik in het Google systeem. Even de wenkbrauwen gefronst in de voorbije week toen ik een e-mail van Big Brother Google kreeg die mij vroeg om een stuk of 5 beoordelingen te geven van diverse plaatsen waar ik bij mijn weten nog nooit geweest was.
Op Google maps gekeken waar die adressen dan wel of niet waren. Blijkt dat wij, als we onze taak gaan verrichten als oppas Oma en Opa, de route rijden waarlangs al de gevraagde objecten liggen waar een beoordeling van gevraagd werd.
Zo, dat was dan tenminste weer duidelijk en nee ik ga die grote broer echt niet verder helpen door informatie te verstrekken.
Op de S-III inmiddels verschillende launchers geprobeerd en Launcher 10 heeft inmiddels lichte voorkeur. Heerlijk om je eigen startscherm overzichtelijk in te delen met grote en kleine vierkantjes en de swipe naar links die je een complete app lijst brengt.
En ik heb begrepen dat Telegram zo beroerd niet is? Vooral dat multi device lijkt me wel iets. Maar eens proberen of de familie en kennissen kring iets wil, alhoewel daar een paar liefhebbers aanwezig zijn die van appels houden. Je weet wel, die telefoons waar je whatsapp echt nodig hebt om met de rest van de wereld te communiceren.
Maar ... nu zit ik in het Google systeem. Even de wenkbrauwen gefronst in de voorbije week toen ik een e-mail van Big Brother Google kreeg die mij vroeg om een stuk of 5 beoordelingen te geven van diverse plaatsen waar ik bij mijn weten nog nooit geweest was.
Op Google maps gekeken waar die adressen dan wel of niet waren. Blijkt dat wij, als we onze taak gaan verrichten als oppas Oma en Opa, de route rijden waarlangs al de gevraagde objecten liggen waar een beoordeling van gevraagd werd.
Zo, dat was dan tenminste weer duidelijk en nee ik ga die grote broer echt niet verder helpen door informatie te verstrekken.
Op de S-III inmiddels verschillende launchers geprobeerd en Launcher 10 heeft inmiddels lichte voorkeur. Heerlijk om je eigen startscherm overzichtelijk in te delen met grote en kleine vierkantjes en de swipe naar links die je een complete app lijst brengt.
En ik heb begrepen dat Telegram zo beroerd niet is? Vooral dat multi device lijkt me wel iets. Maar eens proberen of de familie en kennissen kring iets wil, alhoewel daar een paar liefhebbers aanwezig zijn die van appels houden. Je weet wel, die telefoons waar je whatsapp echt nodig hebt om met de rest van de wereld te communiceren.
Wat een geslaagde overstap naar Android
NOT
hardware-lover in "[WhatsApp voor Android] Ervaringen & Discussie"

Testing, one, two ...
Ik lees in jouw bericht anders vooral over Google Drive en dat soort zooi. Hoe dan ook, hier op de S9+ alles bij Microsoft ondergebracht. Geen centje pijn.hardware-lover schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:08:
Wat een geslaagde overstap naar AndroidNOT
hardware-lover in "[WhatsApp voor Android] Ervaringen & Discussie"
WA probeert het in eerste instantie via de lokale back-up, daar komt dan nog geen Drive aan te pas. Daar valt WA pas op terug als het via de lokale back-up niet lukt.GerCor schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:49:
[...]
Ik lees in jouw bericht anders vooral over Google Drive en dat soort zooi. Hoe dan ook, hier op de S9+ alles bij Microsoft ondergebracht. Geen centje pijn.
Hoe heb jij dat binnen WA ingesteld dat deze niet Google Drive maar een Microsoft opslag gebruikt als cloud backup?
Testing, one, two ...
Net even gekeken maar ik gebruik blijkbaar ook Google Drive. Nooit geweten. Waarschijnlijk omdat het me niet interesseert.
Ik weet alleen dat de media op OneDrive terecht komt. Waarschijnlijk heeft WhatsApp aan mij gevraagd waar ik wil dat het een back-up moet maken tijdens het installeren van WhatsApp. Ik kan het me niet herinneren.
Daar komt bij dat ik geen enkele waarde hecht aan gesprekken. Dus, niet op gelet. Als de telefoon nu kapot zou gaan en ik ben alle gesprekken kwijt vind ik dat prima. Maar foto's die ik maak of opgestuurd krijg vind ik wel belangrijk.
Ik weet alleen dat de media op OneDrive terecht komt. Waarschijnlijk heeft WhatsApp aan mij gevraagd waar ik wil dat het een back-up moet maken tijdens het installeren van WhatsApp. Ik kan het me niet herinneren.
Daar komt bij dat ik geen enkele waarde hecht aan gesprekken. Dus, niet op gelet. Als de telefoon nu kapot zou gaan en ik ben alle gesprekken kwijt vind ik dat prima. Maar foto's die ik maak of opgestuurd krijg vind ik wel belangrijk.
@GerCor, duidelijk zo. Wij hebben (inmiddels hadden), andere gedachten over het belang van de gespreksgeschiedenis van WA. Als het geen drol uitmaakt dat je van de ene op de andere dag je gesprekken allemaal kwijt bent dan maakt zo'n crash idd geen bal uit. Inmiddels accepteer ik dit ook maar zo 
Media blijft daarbij prima bewaard, dat staat los van de gespreks-backup en is ook goed apart op te slaan. Bij mij komt het WA media (niet de gesprekken), ook automatisch in Onedrive terecht.
Ik kan mijn oude Windows WA gesprekken altijd nog offline inkijken, daar heb ik voor de overstap al voor gezorgd
Media blijft daarbij prima bewaard, dat staat los van de gespreks-backup en is ook goed apart op te slaan. Bij mij komt het WA media (niet de gesprekken), ook automatisch in Onedrive terecht.
Ik kan mijn oude Windows WA gesprekken altijd nog offline inkijken, daar heb ik voor de overstap al voor gezorgd
Testing, one, two ...