Ik ben vorig jaar (met pijn in mijn hart) overgestapt van mijn Lumia 1020 naar een iPhone 6s, met name omdat Microsoft vanaf het moment dat Balmer vertrok eigenlijk Windows Phone/Mobile overduidelijk als het roodharige stiefkindje behandelde. De manier waarop Google met privacy én Windows Phone omging
(gewoon weigeren om ook maar enige app te maken voor WP gebruikers en werkende alternatieve keihard blokkeren) én het feit dat je altijd gekloot hebt met updates bij Android zorgden ervoor dat er eigenlijk maar 1 alternatief was.... Helaas ben ik zo dom geweest om de 16GB versie te halen en ben ik dus bijna wekelijks bezig om op te schonen, ik maak namelijk nogal veel foto's merk ik. (Wist ik eigenlijk ook wel maar omdat het op mijn Lumia 1020 zo makkelijk over te zetten was dacht ik er niet echt bij na...)
Microsoft heeft overigens wel echt goede apps op IOS. Met name de Outlook app werkt uitstekend. Over OneDrive ben ik minder tevreden; ik gebruik deze voor de upload van al mijn foto's (zodat ik een backup heb) maar moet de app irritant genoeg regelmatig handmatig openen om dit weer vlot te trekken. Krijg haast het gevoel dat dit komt omdat Apple hun (dure) iCloud wil pushen die wel netjes blijft werken op de achtergrond en ook mooi integreert met de Photo app.
Voordelen;
- Apps everywhere. Of het nou voor mijn Philips Hue of mijn versterker of TV was, ineens bleken die van alles te kunnen wat eerst niet mogelijk was. Ook software als Plex, Spotify en banking apps kunnen gewoonweg meer op de iPhone
- De snelheid. Mijn 1020 was strooooperig traag (ik merk dat ook elke weer als ik op vakantie ga want dan gaat de 1020 vanwege de onovertroffen foto kwaliteit vrolijk weer mee

) Zeker sinds het nieuwe Filesystem met IOS10 kwam vliegt de iPhone
- Fingerprint unlock, uitvinding van de eeuw wat mij betrreft

- Zoeken in instellingen (heeft W10M inmiddels ook, maar dat zat er pas in nadat ik al overgestapt was) vond ik een enorme vooruitgang want het vinden van 1 specifieke in die lange lijst aan instellingen was (voor mij dan toch) enorm lastig
- Backup van settings én apps naar iCloud (die ook nog blijft werken itt de backup op WP die geregeld stopte met werken)
- OS updates. MS heeft nu 2x een switch gemaakt waarmee mijn phones niet mee konden (Lumia800 en Lumia635 met 512MB mem) en Android mag je voor mijn gevoel blij zijn als je uberhaupt een update krijgt. De iPhone 5S krijgt gewoon nog steeds de nieuwste IOS!
Nadelen:
- Ik mis mijn livetiles... In 1 oogopslag zien of je een mailtje moest bekijken dankzij de mooie livetiles is vervangen door een Grid array a la Windows 3.1 met irritante rode cijfertjes waardoor je uiteindelijk altijd verder moet kijken (en je daardoor dus langer naar je scherm kijkt --> accutijd wordt lager) Ik snap Apple wel want er is meer engagement en ze weten ook welke info voor je interessant is (Kon MS niet weten want 9/10x opende ik Whatsapp/Mail niet eens omdat ik op de Tile al kon zien of iets relevant was) Ook de foto tile die je favo foto's voorbij liet komen en de People Hub die foto's liet zien van je contactpersonen (Wat mij nog wel eens verleidde om iemand te bellen die ik al een tijd niet had gesproken) mis ik
- Sowieso People Hub; het koppelen van verschillende bronnen (Skype, Twitter, etc) was enorm handig. Op mijn iPhone heb ik nu sommige mensen er 3-4x in staan (heb gewoon mijn Outlook account gekoppeld) omdat IOS deze koppeling niet begrijpt
- Glance... Echt zo'n superuitvinding. Het optillen van de iPhone is daar wat mij betreft geen vervanging voor
- Het lockscreen; op mijn WP had ik hier mijn eerstvolgende afspraak staan en een aantal icoontjes die aangeven welke apps me iets te melden hadden. Een iPhone geeft 1 lange lijst van alle notificaties op je lockscreen wat in mijn ogen enorm onoverzichtelijk is en bovendien ervoor zorgt dat als er meerdere apps een notificatie geven het een enorme bende wordt
- De niet uitbreidbare opslag
(al gold dat net zo hard voor mijn Lumia 1020....) is echt ruk. De grotere variant is altijd 100+ euro duurder..... Je moet je gebruik dus goed inschatten en de volgende keer zal het toch een 256GB worden voor mij (met alle bijkomende kosten van dien)
- Geen consistency in design. Elke app heeft zijn eigen interface. WP had zijn eigen design language die je ook in (zo goed als) elke app terug zag
- De fragiliteit tov mijn Lumia's... Als je (het oude) Nokia gewend bent is het echt wel even wennen
- Echt werkelijk niks aan te passen behalve je lockscreen foto en een achtergrondje achter het grid. Ik mis de mooie dagelijks wisselende lockscreen foto van Bing...
- iCloud; continu word ik herinnerd aan het feit dat mijn iPhone vol is, je krijgt iedere keer dat je <10% hebt opnieuw een popup dat je dat moet activeren. Echt super irritant vooral omdat out of the box er al zo'n 4GB ingenomen wordt door het systeem zelf (Op 16GB is dat dus 25%....)
Al met al baal ik nog altijd als een stier dat Microsoft wederom een product waar ik enthousiast over was (en waar ik ook zeker 10-15 mensen voor geënthousiasmeerd heb) vakkundig de nek om draait.
(Is me met Windows 8, Surface RT, Xbox Kinect ook al gebeurd) In mijn ogen was Windows Phone 8 echt een ideaal platform, ondanks dat ze me met mijn Lumia 800 enorm genaaid hebben (4 maanden nadat ik m kocht was WP7 ineens EOL, koop maar een nieuwe!) was het OS in mijn ogen erg mooi, snel en vooral consistent en gericht op productiviteit.... Ik mis het nog geregeld als ik weer aan het vechten ben met mijn iPhone. Maar goed, zonder alternatief zal mijn volgende telefoon toch weer een iPhone worden vrees ik.
[
Voor 3% gewijzigd door
Tomba op 17-10-2017 16:04
]