Acties:
  • +18Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Nu W10M na jaren van ontkenning "eindelijk" officieel begraven kan worden, dient zich een grote vraag op aan de horizon;

Hoe nu verder?

Kort door de bocht genomen, zijn er drie opties - te weten;
  1. Gewoon bij W10M blijven - zolang alles nog blijft werken
  2. Overstappen op het Apple eco-systeem
  3. Overstappen op Android
Gezien het feit dat de aanpasbaarheid van het OS bij veel Tweakers hoog in het vaandel stond, ligt voor velen Android toch het meest voor de hand (zeker nu ook Bill Gates en Joe Belfiore daarop zijn overgestapt) - en voor hun is dit topic bedoeld.

Ga je toch liever naar iOS - dan is daar ook een topic voor.

Stel je hebt een W10M device, bent gek op alles dat het systeem (ooit) zo uniek maakte, maar je wil toch overstappen naar Android en tegelijk zo veel mogelijk zaken van W10M behouden - hoe pak je dat aan?

Persoonlijk zijn dit features die W10M voor mij zo prettig maakte in het dagelijks gebruik;
  • Offline navigatie
  • Glance
  • Startscreen (tiles)
  • Bing lockscreen
  • Nokia Camera
  • Swipe Keyboard
  • Diverse MS apps & services
Zijn hier alternatieven voor binnen Android, en zo ja... welke zijn dan de beste alternatieven?

Ik zal proberen voor elk item een goede app uit te zoeken - suggesties, meer wensen / oplossingen kunnen daarna dan in deze thread besproken worden.

Overigens zijn dit persoonlijke favorieten - en iedereen zal weer andere voorkeuren hebben. Daar is dit topic dan (ook) voor ingericht;

Wat mis je op Android, hoe los je dat op - welke apps komen er voor jou het dichtste bij in de buurt?

Het lijstje hieronder is niet volledig, niet compleet en niet zaligmakend... het is een eerste stap om te kijken hoe "we" zo naadloos mogelijk kunnen overstappen van W10M naar Android - en welke uitdagingen en oplossingen daar bij komen kijken.

Met dank aan @Nivve nog een opmerking over de Google Play Store;

Natuurlijk vergaart elk OS user-data (Microsoft, Google, Apple) - de één wat meer dan een ander... maar ze zijn allemaal geïnteresseerd in hoe we hun product gebruiken.

Los van wat je daar vindt, kan je bij Android (gelukkig) ook voor een privacy-beschermender alternatief kiezen;

http://opengapps.org/ [ let op : geen https:// ]

Via deze tool kan je, buiten de Google Play Store om, toch je nodige apps binnenhalen.

Ook kan je de fameuze ".apk" bestanden side-loaden (buiten de store om) op je telefoon - maar pas wel op dat je geen malafide code binnenhaalt op die manier; niemand controleert daar de (integriteit) van de code en wie weet verstuur je via een malafide app wel nog meer data naar Google dan je lief is...

- edit - MSPowerUser heeft een soortgelijk overzicht gemaakt.

NAVIGATIE

HERE WeGo

HERE van Nokia is gewoon alive and kickin' - niet meer op W10M, maar wel op Android en iPhone... een 100% match dus, qua alternatief voor HERE.

GLANCE

Always On

Glance was voor mij de nr. 1 feature van W10M - altijd zien wat er speelt, zonder je telefoon aan te hoeven zetten... het blijft een gepruts als je ziet hoe je op een iPhone je telefoon aan / uit moet zetten om te zien of er überhaupt notificaties zijn... Always On lost dit op.

LIVE TILES

Square Home

(Live) tiles met een consistentie en uniforme vormgeving? Dat is niet voorbehouden aan W10M - aangezien je bij Android gewoon een eigen (custom) launcher kan installeren.

BING LOCKSCREEN

Picturesque Lock Screen

Elke dag een mooie, verse foto op je telefoon / tablet / laptop of desktop... W10(M) did it all - maar gelukkig is er gewoon een Microsoft app voor Android die dit ook doet...

...en beter, want je kan ook instellen dat de foto tegelijk gebruikt wordt op je lockscreen / wallpaper / startscreen / agenda / calendar / etc...

NOKIA CAMERA

ProShot

Deze titel is wellicht verwarrend - want het gaat niet om de officiële Nokia Camera App (die HMD heeft teruggekocht van Microsoft).

Die camera-app is namelijk (nog) niet beschikbaar voor alle devices en is dus niet voor alle Android toestellen geschikt.

Gelukkig is er wel ProShot - een app die ik zelf 3x heb aangeschaft op WP8 / W10M en je een (bijna) DSLR-ervaring geeft.

De maker van de app is jaren terug al overgestapt op Android en heeft exact dezelfde app ook voor dit platform ontwikkeld.

Mijn voorkeur blijft bij de Nokia interface - maar aangezien hun app niet 100% beschikbaar is, is Pro Shot een 100% match voor... Pro Shot.

SWIPE KEYBOARD

SwiftKey

W10M was zo'n beetje het eerste OS (WP8) die out of the box een "swipe keyboard" had; niet meer tikken, gewoon vegen!

Gelukkig heeft Microsoft exact zo'n app voor Android - ze hebben immers SwiftKey gekocht met een verbeterde Swipe ondersteuning.

MS SERVICES

Groove

Groove mag voor W10M dan wel dood zijn - al ruim een jaar is de app er ook voor Android (en iOS), in exact hetzelfde design als voor W10M én maandelijks voorzien van verse updates.

Naast Groove zijn ook deze apps van Microsoft aanwezig voor Android;En Microsoft maakt het ons erg makkelijk om massaal W10M te dumpen met hun eigen "overstap service" : Microsoft Apps.

Nieuwe tips / alternatieven of ideeën om Android dichter bij W10M te brengen?

Brand los in de comments hieronder!

[Voor 29% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 12-11-2017 22:34]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:33

Oekol

waka waka hey hey

Wat betreft offline navigatie gebruik ik Google Play: MAPS.ME – Map en routeplanner

met afstand het meest veel gebruikt in Azië en in de rimboe met trekkingen waar hij me alsnog met 0 bereik de goeie kant op wees.

Nu brengt je dat misschien niet dichter bij W10M, omdat Here al beschikbaar is. Doch wil ik toch benadrukken dat deze app geweldig is :)

[Voor 18% gewijzigd door Oekol op 09-10-2017 15:59]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Leoon. schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:58:
Wat betreft offline navigatie gebruik ik Google Play: MAPS.ME – Map en routeplanner

met afstand het meest veel gebruikt in Azië en in de rimboe met trekkingen waar hij me alsnog met 0 bereik de goeie kant op wees.

Nu brengt je dat misschien niet dichter bij W10M, omdat Here al beschikbaar is. Doch wil ik toch benadrukken dat deze app geweldig is :)
Google Maps is inderdaad zeer goed (geworden).

Op de iPhone had ik er echter wisselvallige resultaten mee; mijn Nokia HERE kon elk zandweggetje in het oerwoud nog zien (letterlijk), maar Google stuurde me het bos in...

Qua autorijden was Google weer veel beter (live traffic, traffic control, lane assist, etc...) dus ze hebben beiden hun sterke kanten.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:01:
[...]

Google Maps is inderdaad zeer goed (geworden).

Op de iPhone had ik er echter wisselvallige resultaten mee; mijn Nokia HERE kon elk zandweggetje in het oerwoud nog zien (letterlijk), maar Google stuurde me het bos in...

Qua autorijden was Google weer veel beter (live traffic, traffic control, lane assist, etc...) dus ze hebben beiden hun sterke kanten.
Dit is geen standaard Google Maps app hoor :)
Maps.ME heet het volledig. Ik gebruik Maps.ME liever dan Google Maps, period.

Inderdaad Google heeft leuke live traffic, control features ingebouwd. Maar dat is iets wat je offline juist niet gebruikt omdat die informatie niet beschikbaar is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 16:52

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Leoon. schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:05:
[...]

Dit is geen standaard Google Maps app hoor :)
Ah, sorry - ik las "Google Play" in je link en dacht direct aan "Google Maps" ... even wennen dat alle apps bij Android vallen onder Google :)
Bedankt - die ga ik toe voegen (Edge op zich was niet zo spannend voor mij, daarom zit hij niet in het rijtje).

[Voor 39% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 09-10-2017 16:11]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:50
Ik weet niet hoe Here op iOS/Android is, maar op de website is die (net als Bing Maps) toch vrij outdated. Ik gebruik daarom toch liever een Openstreetmap-gebaseerde navigatie (maps.me oa, alhoewel die veel detail en dus meer MBs inlaad).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• thefal
Je kan ook al Cortana downloaden, al dan niet met een paar nadelen:

1. Alleen in het Engels
2. Niet uit de Play Store te halen (Google Play: Microsoft Cortana – Digital assistant
3. Nooit zo goed geintegreerd als op Windows

Dat gezegd hebbende, is er een bepaalde site van androidpolice waar ze mirrors van apk bestanden opzetten. Daar is die te vinden!

Ik weet alleen niet of ik die site hier mag noemen...

[Voor 27% gewijzigd door thefal op 09-10-2017 16:16]

• Paulus73
  • Laatst online: 31-05 07:42
Hulde voor dit topic. Ik ga meelezen, hopende dat ik nog lang geen vervanger voor mijn 950XL hoef aan te schaffen. Zolang Whatsapp werkt heb ik alles nodig wat ik wil, met alle onvolkomheden die er zijn.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
thefal schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:15:
Dat gezegd hebbende, is er een bepaalde site van androidpolice waar ze mirrors van apk bestanden opzetten. Daar is die te vinden!

Ik weet alleen niet of ik die site hier mag noemen...
Klopt - de Lumia Camera App werkt alleen op Nokia Androids - maar kan je (via een .apk mirror) ook installeren op andere devices... alleen ik ga dat niet linken :P

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Arrow Launcher is nu Microsoft Launcher: https://www.arrowlauncher.com/
Kun je ook heel simpel labels uitzetten voor de tile look en Bing achtergrond is standaard. De stabiele versie werkt erg prettig moet ik zeggen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Woker dan een wekkerradio

Mijn grootste euvels met de toekomstige vervanger van mijn L950 zijn meer hardwarematig dan softwarematig, immers, waar vind je nog een goede smartphone met een shutter-knop? Natuurlijk kun je op sommige phones de volume-rocker gebruiken als cameraknop, maar die heeft geen half-press.

En blijkbaar is het ook nog steeds onmogelijk om een goed amoledscherm en een goede camera in een telefoon van onder de 500 euro te stoppen.

Ohja, en Glance, waarom heeft niet iedere telefoon dat?

Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:45
Inmiddels word Groove per 31 oktober ook beeindigd. Of in ieder geval de maandelijkse pass voor ongelimiteerd muziek stopt dan. De app wordt nog ondersteund en streamen vanuit onedrive zou mogelijk blijven.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
wagenveld schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:20:
Kun je ook heel simpel labels uitzetten voor de tile look en Bing achtergrond is standaard. De stabiele versie werkt erg prettig moet ik zeggen.
Die ga ik zeker uitproberen.

Dat, samen met Outlook en Office, maken de overstap wel erg veilig en "vertrouwd"...
RobinHood schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:21:
Mijn grootste euvels met de toekomstige vervanger van mijn L950 zijn meer hardwarematig dan softwarematig, immers, waar vind je nog een goede smartphone met een shutter-knop? Natuurlijk kun je op sommige phones de volume-rocker gebruiken als cameraknop, maar die heeft geen half-press.

En blijkbaar is het ook nog steeds onmogelijk om een goed amoledscherm en een goede camera in een telefoon van onder de 500 euro te stoppen.

Helemaal mee eens - maar een app installeren is makkelijker dan een zelfgemaakte camera-button implementeren :)

Dus ik beperk me tot de apps... welke telefoon daar bij hoort, dat mag in een ander topic (voor mij).

Glance werkt wel op Android ("daar is een app voor"), maar je moet wel AMOLED hebben, anders is je accu snel leeg...

Gemis van een dedicated camera-button is wel erg groot... ik blijf zelf nog bij de L950 - maar wil me, middels dit topic, oriënteren (en niet blind blijven staren) op alternatieven...

[Voor 55% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 09-10-2017 16:25]

• wagenveld
  • Niet online
Jep, ik zag er ook erg tegenop, maar ik wil nu niet meer terug. (640 > Nokia 5)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

route99

just passionately curious...

Leoon. schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:58:
met afstand het meest veel gebruikt ...................... Doch wil ik toch benadrukken dat deze app geweldig is :)
Gooit deze app ook na een bepaalde tijd je gedownloade kaarten weg, net als de offline Google maps die ik ken... vreselijk.. moet je weer de kaarten instellen... Je zult in het oerwoud wonen.... vast een end lopen voor een goede wifi.... :(
Geef mij Here We Go maar..... (helaas niet meer beschikbaar voor Win10M, Nokia 830....)

[Voor 5% gewijzigd door route99 op 09-10-2017 16:27]

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

route99 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:26:
[...]
Gooit deze app ook na een bepaalde tijd je gedownloade kaarten weg, net als de offline Google maps die ik ken... vreselijk.. moet je weer de kaarten instellen... Je zult in het oerwoud wonen.... vast een end lopen voor een goede wifi.... :(
Geef mij Here We Go maar..... (helaas niet meer beschikbaar voor Win10M, Nokia 830....)
Ik meen te herinneren dat je ze wel 1x per jaar moet refreshen om ze up-to-date te houden. Bij google maps is het dan direct niet meer bruikbaar als je dit niet doet, bij Maps.Me twijfel ik.

Twijfel er heel erg over, volgens mij is dit juist ook een voordeel tov google maps dat dit dus niet hoeft..

[Voor 8% gewijzigd door Oekol op 09-10-2017 16:34]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

route99

just passionately curious...

Moeten we wel zeker weten als het een "must have " oid genoemd wordt of dat ie "'geroemd" wordt........lijkt me... om lijstvervuiling tegen te gaan...

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• opdiefiets
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-03 13:42
Waarom doen ze dat nou weer? Dat is nou werkelijk iets wat ik nooit op een ander OS zou gebruiken. Als ik Edge zou kunnen verwijderen van mijn 950, zou ik het zonder aarzelen doen.
Ik snap dat er het niet toe doet als je toch overstapt, maar ik ben gewoon verbaasd.

[Voor 8% gewijzigd door opdiefiets op 09-10-2017 17:12]

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:37
wagenveld schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:20:
Deze heb ik op m'n Galaxy tab S2 staan sinds dit weekend, erg fijn.
Stukje geestelijke voorbereiding op het aanstaande afscheid van mijn Lumia 950XL, ik denk voor het einde van dit jaar (LG, schiet op met die V30!).

Edit: topic bookmarked btw :) nice one!

[Voor 3% gewijzigd door Gaargod op 09-10-2017 18:35]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:17

P_Tingen

omdat het KAN

@b2vjfvj75gjx7 _/-\o_ voor het topic!

Een van de killer features van WM op mijn 735 vind ik toch wel de quiet hours van Cortana. Laat grapjurken maar bellen na 22:00, ik hoor het toch niet. Maar als mijn familieleden me dan bellen wil ik het gelijk horen en dat kan met Quiet Hours. Is er zoiets op Android?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
M'n vrouw is over op een S7 (aanbieding bij Mediamarkt) en heb alvast al wat 'geoefend'.

Het is inderdaad goed mogelijk om Google zoveel mogelijk te ontwijken en een zogenaamde Microsoft Edition mobiel te maken.
Dat begint met het downloaden van de Microsoft Apps app.
Google Play: Microsoft Apps De rest wijst eigenlijk zichzelf.

Glace heeft de S7 met always on.
Foto's gaan direct naar OneDrive.
Draadloos laden heeft de S7

Google services heb ik zover mogelijk uitgezet.
Voor de Google store heb je wel een Google account voor nodig.

Location Services is het enige waar ik nog over twijfel.
Ze gebruikt haar Lumia 925 met Navigon voor navigatie omdat die fijner is dan die op Android.
Denk pinnen van bestemming op hoofdscherm bijvoorbeeld.

Een groot nadeel is helaas nog dat vele Android apps veel rechten nodig hebben. Zoals TomTom je contactenlijst 8)7 Die ging er gelijk af.

Het is niet perfect maar komt zo een heel eind.

[Voor 18% gewijzigd door Tweaker1234 op 09-10-2017 20:19]

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
P_Tingen schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:08:

Een van de killer features van WM op mijn 735 vind ik toch wel de quiet hours van Cortana. Laat grapjurken maar bellen na 22:00, ik hoor het toch niet. Maar als mijn familieleden me dan bellen wil ik het gelijk horen en dat kan met Quiet Hours. Is er zoiets op Android?
Geen idee - ik heb een custom ringtone die gewoon 60 seconden "silence" is - die is gekoppeld aan iedereen, dus mijn telefoon gaat nooit hoorbaar over...

...voor diegenen die mij wel mogen storen, heb ik een normale ringtone... problem solved :)
Tweaker1234 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:11:
Dat begint met het downloaden van de Microsoft Apps app.
Google Play: Microsoft Apps
MS Apps is inderdaad een goed startpunt als je van MS naar Android overstapt - ik heb hem toegevoegd aan de OP.

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:48
De plaatjes werken hier bij mij niet. Ben ik de enige?

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Paddywacker schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:19:
Ik trek ze direct uit de Playstore (Google)... wellicht dat je een blocker hebt?

Overigens heb ik Swiftkey / Swipe Keyboard ook toegevoegd; die was ook belangrijk voor mij in het dagelijks gebruik.

• Tweaker1234
opdiefiets schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:11:
[...]

Waarom doen ze dat nou weer? ..
Ik wel. Denk aan fav sync. En gewoon heel snel. Eerste alternatief is de browser van Samsung.
Tweede Firefox en Opera en ergens ver weg als laatste Chrome. Die laatste heeft vooral bij klanten waar ik kom een enorme vieze smaak in de mond gegeven.
De sync en snelheid zal het belangrijkste zijn. Maar voor Android is Edge nog niet uit dus dat is nog even koffiedik kijken.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Paddywacker schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:19:
Nope, hier ook kapotte plaatjes.

• PL3X4N
  • Laatst online: 09:34

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Ja, in Android is een "Do not disturb" functie die je op een aantal manieren kan instellen. Bijvoorbeeld, met favorieten die je wel mogen storen of als iemand met hoge nood belt bijv. 3x binnen een bepaalde tijd dat die wel door komt.

• Paddywacker
spone schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:24:
[...]

Nope, hier ook kapotte plaatjes.
Als ik de link kopieer, dan werkt het wel in een ander tabblad..... er gaat dus iets fout :P

• Tweaker1234
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:22:
[...]

Ik trek ze direct uit de Playstore (Google)... wellicht dat je een blocker hebt?
Hier Edge. Ook met Adblock en Ghostery uit: geen plaatjes.
(Openen met) Internet Explorer: geen plaatjes.

• spone
  • Niet online
Paddywacker schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:26:
[...]

Als ik de link kopieer, dan werkt het wel in een ander tabblad..... er gaat dus iets fout :P
Hier nog steeds niet. Krijg een download aangeboden. In de vorm van een webp file? Zowel in Firefox als Safari. Zal wel weer alleen werken in Chrome o.i.d. Anyway, voor mij niet belangrijk genoeg om nog meer posts aan te besteden.

• Paddywacker
Ik had gewoon de link in het plaatje gekopieerd.. ctrl-c ctrl-v. naar een leeg tabblad

• opdiefiets
Tweaker1234 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:24:
[...]

Ik wel. Denk aan fav sync. En gewoon heel snel. Eerste alternatief is de browser van Samsung.
Tweede Firefox en Opera en ergens ver weg als laatste Chrome. Die laatste heeft vooral bij klanten waar ik kom een enorme vieze smaak in de mond gegeven.
De sync en snelheid zal het belangrijkste zijn. Maar voor Android is Edge nog niet uit dus dat is nog even koffiedik kijken.
We zullen het zien inderdaad. Ik heb geen Android, dus geen ook geen vergelijkingsmateriaal. Maar ik kan Edge nou niet echt snel noemen op mijn L950, zeker de laatste tijd (sinds CU) niet.

• Tweaker1234
opdiefiets schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:33:
[...].. geen ook geen vergelijkingsmateriaal...
Mijn beste vergelijkingsmateriaal voor nu is op server/desktop/laptop/tablet.

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Ter info voor TS: ook hier, Firefox zonder add blocker oid, geen plaatjes.

Verder voor mij niet van belang, want Google komt er bij ons niet in.

• shiptronic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-12-2021
[...]

Overigens heb ik Swiftkey / Swipe Keyboard ook toegevoegd; die was ook belangrijk voor mij in het dagelijks gebruik.
Bij mij doen de plaatjes het ook niet, wel een blocker idd :F

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Ik zal de plaatjes hosten via een image-share... blijkbaar werken ze niet als je ze direct uit de store trekt.

Wellicht zetten ze een cookie - zodat ook dat getracked kan worden door Google :p
opdiefiets schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:11:
[...]

Waarom doen ze dat nou weer? Dat is nou werkelijk iets wat ik nooit op een ander OS zou gebruiken. Als ik Edge zou kunnen verwijderen van mijn 950, zou ik het zonder aarzelen doen.
Ik snap dat er het niet toe doet als je toch overstapt, maar ik ben gewoon verbaasd.
Ze willen Edge naar andere platforms brengen, omdat ze de slag om het besturingssysteem verloren hebben.

Een browser is een abstractie-laag bovenop je OS, maar kan feitelijk ook als OS dienen (web-apps, chrome os, etc...).

Dus ik denk dat ze die boot ook niet willen missen... 2nd best wat ze kunnen bereiken.

En als je Edge op Android gebruikt, zal je wellicht ook Edge op W10 gebruiken; wegblijven bij Android met Edge is killing, dan ga je zeker geen marktaandeel meer veroveren met je apps...

[Voor 67% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 09-10-2017 21:29]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Van iemand die nu bijna een week over is: Square launcher ziet er goed uit, maar is er snel weer afgegooid bij mij. Waren gewoon hoop vreemde dingen waar ik niet uit kon komen, zoals dat ik niet snel iig gevonden kreeg hoe ik kon zorgen dat contacten app alleen mijn gmail, en niet mijn outlook contacten liet zien.

Pitoresque lock screen werkt niet met vingerafdrukken. Next lock screen (ook van MS) wel, en gaat over je normale lockscreen heen (iig bij mijn Samsung), maar zolang hij het goed doet merk je er niks van. Detail: Automatisch elke dag nieuwe bing afbeelding faalt. Apps voor automatisch gewone achtergrond naar bing afbeeling instellen werken wel prima.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:02

Op m'n Moto G heb ik een automatisch 'Niet storen'-profiel, die alleen contacten die als prio zijn ingesteld doorlaat. Die 'Niet storen'-modus kun je automatisch in laten schakelen op vaste tijden (inschakelbaar per dag van de week), maar bijvoorbeeld ook tijdens agenda-afspraken of als je telefoon face-down ligt.

Wat ik nog mis in Android is een auto-modus, die meldingen (behalve inkomende gesprekken) onderdrukt als de telefoon met de car-kit is verbonden.

[Voor 10% gewijzigd door B64 op 09-10-2017 22:06]

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:37:
Van iemand die nu bijna een week over is: Square launcher ziet er goed uit, maar is er snel weer afgegooid bij mij. Waren gewoon hoop vreemde dingen waar ik niet uit kon komen, zoals dat ik niet snel iig gevonden kreeg hoe ik kon zorgen dat contacten app alleen mijn gmail, en niet mijn outlook contacten liet zien.

Pitoresque lock screen werkt niet met vingerafdrukken. Next lock screen (ook van MS) wel, en gaat over je normale lockscreen heen (iig bij mijn Samsung), maar zolang hij het goed doet merk je er niks van. Detail: Automatisch elke dag nieuwe bing afbeelding faalt. Apps voor automatisch gewone achtergrond naar bing afbeeling instellen werken wel prima.
Het zit hem inderdaad allemaal in de details of het lekker werkt of niet.

Alternatieve launchers zijn Metro UI en Launcher 10.

• Sissors
  • Nu online
Overigens eentje die ik nog mis: Youtube app die offline kan afspelen (en op de achtergrond, maar dat nog niet geprobeerd bij de officiele).

• elkampo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-10-2017
Heeeel leerzame Topic voor een Adroid nitwit als ik. Is er ook een vervanging voor office lens om met je camera
pdf ed te maken

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:16

Fiber

Beaches are for storming.

elkampo schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:42:
Heeeel leerzame Topic voor een Adroid nitwit als ik. Is er ook een vervanging voor office lens om met je camera
pdf ed te maken
Google Play: Office Lens

En ook even verder neuzen...:

https://play.google.com/s...6720847872553662727&hl=nl

[Voor 12% gewijzigd door Fiber op 09-10-2017 22:45]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 21:03

The_Scarabial

MTB for life!

RobinHood schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:21:

^dit dus en:

- 4 microfoons die tijdens het filmen het geluid zo retestrak opneemt

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Woker dan een wekkerradio

The_Scarabial schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:48:
[...]

^dit dus en:

- 4 microfoons die tijdens het filmen het geluid zo retestrak opneemt
Ohja, dat ook nog, is het ook nog niet normaal dat je gewoon prima geluid hebt als je een stukje van een metal-concert opneemt? :/

Was het maar mogelijk om Android te porten naar een L950, of nog beter, android apps somehow kunnen draaien op W10M.
Sissors schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:34:
Overigens eentje die ik nog mis: Youtube app die offline kan afspelen (en op de achtergrond, maar dat nog niet geprobeerd bij de officiele).
Die ga je waarschijnlijk niet vinden, op de achtergrond afspelen is alleen voor Redtube YouTube Red leden.

Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Interessant :) vind zelf square home niet fijn werken, heb nu gewoon MS launcher, straks nog edge erbij. Vraag me alleen af hoe ver je gelimiteerd bent als je root en losse apks gaat gebruiken.

Vooralsnog gaat mn lumia nog goed, dus dat blijft mn hoofdtoestel nog wel een tijdje.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Zelf ook een tijdje geleden overgestapt van wm10 naar android De LG G^6

Uit de startpost:

"Persoonlijk zijn dit features die W10M voor mij zo prettig maakte in het dagelijks gebruik;

Offline navigatie (heb ik nu ook met sygic goedkoop kunenn krijgen)
Glance (heeft LG gelukkig ook)
Startscreen (tiles) (deze blijf ik missen nog geen waardige launcher voor gevonden)
Bing lockscreen(is er gelukkig voor android)
Nokia Camera (ja deze mis ik ook)
Swipe Keyboard( swiftkey )
Diverse MS apps & services (zijn er gelukkig allemaal)"

Zelf ook nog:
Double tap to wake (is er ook voor de LG)
onedrive intergratie met de gallery (is er wel maar wekr tot nu toe niet zo mooi als op WM10).

Dus kort gezecht ben tevreden met de overstap, maar mis alleen nog de launcher, gallery en de camera app.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een groot nadeel is helaas nog dat vele Android apps veel rechten nodig hebben. Zoals TomTom je contactenlijst 8)7 Die ging er gelijk af.
offtopic:
Wat dacht je van navigeren naar contacten :? Zo gek is die 'eis' toch niet? :p Je kan beter afgeven op Android omdat je direct _alle_ rechten moet pakken die je ooit nodig zou kunnen hebben ;) Dat doet iOS toch een stuk beter :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:58

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Leuk topic....misschien in de TS nog erbij zetten dat je je overgeeft aan Google. Je weet wel het grootste advertentie bedrijf ter wereld die 80% van haar omzet uit advertenties haalt. Ze lachen zich werkelijk dood daar bij Google. En al helemaal om die Microsoft launcher. Echt treurnis ten top als je het mij vraagt. De grote concurrent die zich heeft overgegeven....

En uiteraard kun je de Google services zoveel mogelijk ontwijken. Echter heb je toch een Google account nodig. En voor mij is elk Google account er eentje te veel. Dat mensen nog steeds niet door hebben dat alle Google services maar 1 ding dienen en dat is om jou te profileren voor nog betere advertenties inkomsten. Of denken die Google fanboys nou echt dat Gmail in het leven is geroepen omdat Google zo graag wil dat je je tante in Australië een mailtje kan sturen over hoe het met je gaat ?

Ik ga, als het tijd is dat mijn Lumia 950xl er echt mee ophoudt, wel terug in de tijd door over te stappen op iOS. Never nooit geen Google spyware device voor mij.... Dan maar geen Glance, double tap to wake en semi live-tiles.

XBL: MRE Inc

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

MRE-Inc schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:00:
Never nooit geen Google spyware device voor mij....
Tsja.
Het is de keuze tussen jezelf opsluiten in de gouden kooi van Apple waar je zelf helemaal niets meer te vertellen hebt over je apparaat of de vrijheid betalen met een deel van je privacy. Beiden zijn volledig onacceptabel maar ik kies er voor om mijn vrijheid te behouden, liever dan mezelf op te sluiten.

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 19:23

Cramthabam

Leef en laat leven

Iemand een idee waar de optie van whatsapp is gebleven in Android om afbeeldingen/video's niet automatisch op te slaan? Dit was perfect op W10M. Geen overbodige zooi op je telefoon. In IOS heb ik deze optie ook gezien. Op Android is deze niet te vinden. Iemand een idee hoe dit te doen?

Battle.net tag  Diablo Progress

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Cramthabam schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:29:
Iemand een idee waar de optie van whatsapp is gebleven in Android om afbeeldingen/video's niet automatisch op te slaan? Dit was perfect op W10M. Geen overbodige zooi op je telefoon. In IOS heb ik deze optie ook gezien. Op Android is deze niet te vinden. Iemand een idee hoe dit te doen?
Ook al eens naar gezocht op de telefoon van mijn dochter; volgens mij kan het simpelweg niet op Android.

Edit: schijnt wel een workaround te zijn, maar weet niet of het werkt.

[Voor 12% gewijzigd door P_Tingen op 10-10-2017 09:18]

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 19:23

Cramthabam

Leef en laat leven

P_Tingen schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:16:
[...]

Ook al eens naar gezocht op de telefoon van mijn dochter; volgens mij kan het simpelweg niet op Android.

Edit: schijnt wel een workaround te zijn, maar weet niet of het werkt.
Dit stopt niet de opslag naar je telefoon. De bestanden worden alleen maar verborgen. Niet een oplossing dus.

Battle.net tag  Diablo Progress

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als alternatief van swiftkey vind ik Swype (de eerste die er echt mee kwam) echt heel erg fijn. Kost een beetje, maar geeft mij accuratere resultaten. Verder stopt MS wel met de ondersteuning van WM10, maar heeft MS zich erg gefocussed op het beschikbaar maken van hun apps en services op zowel iOS als Android. Daar kun je bijna niet de mist mee in gaan. :)

• elmariachi
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 14:33
Hoe zit het eigenlijk met de woordsuggesties met al die Android keyboards bij het typen?

• thefal
[...]

Als je Chrome gebruikt kan het zijn dat de Play Store plaatjes in hun eigen formaat (webp) verstuurt. Als je die meteen doorzet werkt het alleen in Chrome en Opera, gezien IE, Edge, Firefox en Safari dat niet ondersteunen ;)

Excuse the offtopic :)

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 11:53
Ondanks het feit dat ik al ben overgestapt naar de gouden kooi (en een Apple Watch heb aangeschaft), leuk topic!

• Felyrion
  • Laatst online: 13:00

Felyrion

goodgoan!

Die optie is er gewoon.
Instellingen > Dataverbruik.

Daar heb je drie opties om media automatisch te downloaden: Over mobiel netwerk, over WiFi, en tijdens Roaming. Als je bij alle drie alle opties leeg laat download je niks automatisch.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27
Croga schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:07:
[...]

Tsja.
Het is de keuze tussen jezelf opsluiten in de gouden kooi van Apple waar je zelf helemaal niets meer te vertellen hebt over je apparaat of de vrijheid betalen met een deel van je privacy. Beiden zijn volledig onacceptabel maar ik kies er voor om mijn vrijheid te behouden, liever dan mezelf op te sluiten.
Wie voelt zich geroepen om ook een topic te maken:
W10M is dood... door naar iOS???

Ik heb zelf (ivm een privé verhuizing) geen tijd...

W10M is dood...door naar iOS

[Voor 5% gewijzigd door St00mwals op 10-10-2017 10:21. Reden: Topic gestart]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Felyrion schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:39:
[...]
Als je bij alle drie alle opties leeg laat download je niks automatisch.
Maar als je ze dan download, slaat WA ze dan wel of niet op?

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

P_Tingen schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

Maar als je ze dan download, slaat WA ze dan wel of niet op?
Ik snap je niet denk ik... wat is het verschil tussen downloaden of opslaan?

• thefal
Door de manier waarop Android werkt gaat dit anders dan op iOS (en wellicht ook W10M?). Afbeeldingen moeten sowieso altijd ergens worden opgeslagen, anders ben je ze direct kwijt en dat soort Snapchat achtige functionaliteit biedt Whatsapp niet.

- op iOS worden plaatjes binnen de app opgeslagen. Andere apps kunnen daar echter niet bij dus dat is nogal onhandig. Daarom is het mogelijk plaatjes ook direct naar de Pictures app te kopieren. Daar is deze optie voor: http://cdn.osxdaily.com/w...-media-iphone-452x800.jpg
Als die optie aan staat worden alle plaatjes dubbel opgeslagen; binnen de app en op systeemniveau

- op Android worden de plaatjes niet binnen de app opgeslagen maar direct naar een plek op je opslag waar elke app bij kan. Er is dan ook geen optie binnen Whatsapp om de plaatjes op een andere locatie op te slaan, want dat is niet nodig. Verwijder je een plaatje binnen Whatsapp, dan is die meteen helemaal weg, en verwijder je het plaatje uit de Gallerij, dan is deze ook meteen uit Whatsapp weg.

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 11:53
Ik heb in iOS de automatische backup van foto’s in Onedrive aanstaan. Daar komen dan ook de Whatsapp foto’s in.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

coenox schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:10:
Ik heb in iOS de automatische backup van foto’s in Onedrive aanstaan. Daar komen dan ook de Whatsapp foto’s in.
Je kunt in Onedrive kiezen welke mappen je backupped. Whatsapp images en andere zooi kun je dan gewoon laten waar ze zijn.

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:17
Is een feature, TomTom -> Zoek -> Contacten. Heel makkelijk en snel om te navigeren.

[Voor 56% gewijzigd door ThinClientQ op 10-10-2017 10:47]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
ThinClientQ schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:47:
[...]

Is een feature, TomTom -> Zoek -> Contacten. Heel makkelijk en snel om te navigeren.
Precies dit, geen 2 adressenboeken nodig op 1 device.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Felyrion schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:07:
[...]
Ik snap je niet denk ik... wat is het verschil tussen downloaden of opslaan?
Als je in WA zit en iemand stuurt een plaatje, dan wil je die zien, dus je tikt hem aan en het plaatje wordt ter plekke gedownload, anders kan hij het uiteraard niet laten zien. Is het plaatje dan - als je WA afsluit - terug te vinden in je gallery?

Edit: antwoord van @thefal suggereert van wel:
thefal schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:07:
- op Android worden de plaatjes niet binnen de app opgeslagen maar direct naar een plek op je opslag waar elke app bij kan. Er is dan ook geen optie binnen Whatsapp om de plaatjes op een andere locatie op te slaan, want dat is niet nodig. Verwijder je een plaatje binnen Whatsapp, dan is die meteen helemaal weg, en verwijder je het plaatje uit de Gallerij, dan is deze ook meteen uit Whatsapp weg.

[Voor 38% gewijzigd door P_Tingen op 10-10-2017 11:32]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

P_Tingen schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:29:
[...]

Als je in WA zit en iemand stuurt een plaatje, dan wil je die zien, dus je tikt hem aan en het plaatje wordt ter plekke gedownload, anders kan hij het uiteraard niet laten zien. Is het plaatje dan - als je WA afsluit - terug te vinden in je gallery?

Edit: antwoord van @thefal suggereert van wel:

[...]
Ja, inderdaad. Wel afhankelijk natuurlijk van je gallery en of je kiest die map weer te geven :+
By default op een Galaxy S8 krijg je extra Albums genaamd "WhatsApp Images" en "WhatsApp Video".

• opdiefiets
elkampo schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:42:
pdf ed te maken
ScanWritr pro is er ook voor android volgens mij. Vind ik op W10M lekker werken.

• Sissors
  • Nu online
elmariachi schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:26:
Hoe zit het eigenlijk met de woordsuggesties met al die Android keyboards bij het typen?
Ik heb op aanraden van andere GBoard toetsenbord geinstalleerd. Nadeel: Doordat ik hem op Engels + Nederlands heb ingesteld heeft hij aan het begin soms een beetje moeite ermee, omdat hij twee keer zoveel woorden heeft om uit te kiezen. Maar als hij dat door heeft werkt hij echt prima.

En die extra moeite soms bij eerste woord vind ik acceptabel, gezien hoe vaak ik Nederlands en Engels gebruik, ook bij appen bijvoorbeeld, ik het toch wel handig vind niet van taal te hoeven switchen. Enige wat ik echt beter vond aan WM toetsenbord is dat je daar door suggesties heen kon scrollen, en als hij kleine woorden had, hij gewoon veel meer suggesties liet zien. Terwijl dit toetsenbord 3 suggesties laat zien, ook al is er ruimte voor 8.

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
MRE-Inc schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:00:
Leuk topic....misschien in de TS nog erbij zetten dat je je overgeeft aan Google
Van mij mag er ook wel een optie bij in de TS voor een Googleloos Android. Juist tweakers die van W10M komen zullen daar wel oren naar hebben. Ik heb zelf al een tijdje LineageOS draaien op mijn Fairphone en bijna alle apps werken gewoon (zonder root overigens). Je hebt iig meer keuze dan op W10M :9
[edit: Overigens is er ook OpenGapps, open source variant van de Google Play store: http://opengapps.org/; voor als je dan toch echt een minimale google aanwezigheid nodig hebt voor een enkele app]

Heb zelf een W10M gehad hiervoor, dus ik hou deze thread in de gaten voor het geval er wat nuttigs tussen zit. Lees in ieder geval al een aantal interessante launchers om te proberen :)

[Voor 18% gewijzigd door Nivve op 10-10-2017 14:20]

• Sissors
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:37:
Update: DailyPic app lijkt zowel lock screen als gewone achtergrond te kunnen wijzigen in Bing picture of the day. En dan echt de lock screen achtergrond veranderen, ipv een tweede lock screen eroverheen zetten zoals Next deed.

• Morgan4321
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-06-2018

Google Play: Llama - Location Profiles

Daar kun je alles instellen via getimede profielen. Zo heb ik uingesteld dat hij tussen 9:00 en 17:30, als ik op m'n werk zit, op trillen springt en daarna weer op geluid.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb de topictitel in overleg met deathgrunt aantepast zodat het duidelijker is wat er besproken wordt.

Zelf heb ik de overstap naar Android al gemaakt bij het begin van W10M, maar toch lees ik mee. Met name de Arrowlauncher wil ik binnenkort eens gaan proberen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Morgan4321 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:59:
[...]
Google Play: Llama - Location Profiles

Daar kun je alles instellen via getimede profielen. Zo heb ik uingesteld dat hij tussen 9:00 en 17:30, als ik op m'n werk zit, op trillen springt en daarna weer op geluid.
Oeh, ja, die ken ik nog wel. Toen ik nog een Android had, had ik deze ook. Probleem was dat het best wel een dingetje was om uiteindelijk alles goed in te stellen. Ik had allerlei regels voor wifi aan/uit, BT aan/uit, gebaseerd op locatie. Daarbij extra ingewikkelde regels omdat - als ik voor mijn huis in de auto zit - ik nog steeds connectie heb met mijn wifi. Dus daarom een vertraging ingebouwd. Het werkte uiteindelijk prima, maar voordat ik zover was, heb ik heel wat gepield.

Brr.

Als ik dat vergelijk met de charmerende eenvoud van Quiet Hours, komt Llama er niet best af ....

• Morgan4321
P_Tingen schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:06:
Als ik dat vergelijk met de charmerende eenvoud van Quiet Hours, komt Llama er niet best af ....
Je kunt heel moeilijk doen met Llama maar het hoeft niet. Als je alleen quiet hours wilt nadoen is het niet zoveel werk.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Nivve schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:16:
[...]

[edit: Overigens is er ook OpenGapps, open source variant van de Google Play store: http://opengapps.org/; voor als je dan toch echt een minimale google aanwezigheid nodig hebt voor een enkele app]
Bedankt - hij staat in de OP van de TS :p

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-06 15:32
Tof dat deze topics gestart zijn. Na jaren een windows smartphone te hebben gebruikt (HTC HD2, HTC 7, Lumia 720, Lumia 735), moet ik nu toch ook echt overstappen. Iphone valt af vanwege prijs, de SE (vanwege de te kleine afmetingen van het scherm).

Hoe is de snelheidsbeleving op Android t.o.v. Windows Mobile? Ik wil overstappen naar of een Nokia 6 of een Motorola G5S Plus. Naast snelheid, ben ik totaal onbekend met updates en ondersteuning van Android devices, dat maakt het voor mij ook lastig een keuze te maken.

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
dewil1990 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:08:
Tof dat deze topics gestart zijn. Na jaren een windows smartphone te hebben gebruikt (HTC HD2, HTC 7, Lumia 720, Lumia 735), moet ik nu toch ook echt overstappen. Iphone valt af vanwege prijs, de SE (vanwege de te kleine afmetingen van het scherm).

Hoe is de snelheidsbeleving op Android t.o.v. Windows Mobile? Ik wil overstappen naar of een Nokia 6 of een Motorola G5S Plus. Naast snelheid, ben ik totaal onbekend met updates en ondersteuning van Android devices, dat maakt het voor mij ook lastig een keuze te maken.
Ik heb zelf de Moto G5 en dit toestel bevalt mij erg goed, de snelheid is dik in orde. Updates is altijd al een probleem geweest op Android, maar gelukkig is het bij Android niet hetzelfde als bij Windows Phone (dat zodra er een nieuwe versie uitkomt, apps niet meer op oudere versies gaan werken omdat developers alleen voor nieuwe OSes gaan ontwikkelen, zoals bij WP7 naar WP8). Logisch natuurlijk, Android wordt veel meer gebruikt, en oudere versies hebben ook nog veel gebruikers. Dus de nieuwste versies van apps werken ook vaak nog wel op oudere toestellen met oudere Android versies.

Nokia heeft zowel Android O als P belooft voor zijn toestellen, dus op het gebied van Android versie updates zit je waarschijnlijk bij Nokia wel goed (moet nog gebeuren natuurlijk).

• wagenveld
  • Niet online
Tot nu toe elke maand in elk geval beveiligingsupdates, geen idee hoeveel dat zegt maar goed.
Qua snelheid heb ik geen klachten in elk geval (Nokia 5).

• Nivve
  • Niet online
b2vjfvj75gjx7 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:29:
[...]

Bedankt - hij staat in de OP van de TS :p
Kleine toevoeging over APKs downloaden.
In de f-droid store staat de Yalp app. Deze haalt apks direct van de Google Play store en is wat betrouwbaarder (denk ik) dan de normale APK download websites.
Gebruikt op de achtergrond Raccoon als ik het goed heb; Windows client om APKs van de store te downloaden.

Iets anders; Heb even naar de SquareHome2 launcher gekeken, maar bij installatie vraagt deze meer permissies dan andere launchers (om te bellen bijvoorbeeld). Kan iemand uitleggen waarom deze meer permissies nodig heeft dan andere launchers?

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Stefan22 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:35:
[...]
maar gelukkig is het bij Android niet hetzelfde als bij Windows Phone (dat zodra er een nieuwe versie uitkomt, apps niet meer op oudere versies gaan werken omdat developers alleen voor nieuwe OSes gaan ontwikkelen
Dat kan ik beamen;

Ik heb zelf een app gemaakt voor zowel W10M / WP8 / Android (100% zelfde code-base).

Die van Android heb ik ingesteld op "Android 4.x" (is al zeker 6 jaar oud - maar alle 4.x branches bij elkaar is toch zeker 15% aandeel in mijn geval).

En zonder ook maar 1 aanpassing werkt die "6 jaar oude" code ook op Android 8 (van een week geleden).

Android 4 t/m 8 is een wereld van verschil - maar het is dus extreem backwards-compatible.

Tegelijk; de code voor WP8 werkt wel onder W10M, maar er zitten toch glitches in en zaken die het net niet goed meer doen.

Het is niet zo dat de app onbruikbaar is op W10M, maar als je het goed doet, zou ik de code wel moeten herschrijven.

Dus qua apps en ondersteuning zit het, grotendeels, wel goed bij Android;

Een telefoon uit 2011 draait gewoon apps uit 2017 en een telefoon uit 2017 kan gewoon apps draaien uit 2011... is mijn ervaring (als developer).
Nivve schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:17:
[...]
Heb even naar de SquareHome2 launcher gekeken, maar bij installatie vraagt deze meer permissies dan andere launchers (om te bellen bijvoorbeeld). Kan iemand uitleggen waarom deze meer permissies nodig heeft dan andere launchers?
Die permissies zeggen niet alles.

Hij kan bv. toegang vragen om te bellen, omdat je vanaf de launcher direct je adresboek of telefoon kan opstarten;

Dan gaat de app zelf NIET bellen, maar heeft wel toegang nodig tot de "API" die deze verbinding tot stand brengt.

Zo heb ik een app die een foto kan opsturen naar een centrale server (een foto vanaf de telefoon).

Om dat te bewerkstelligen (onder Android) heb ik toegang nodig tot de camera, de sd-card en de photo-library...

Veel te veel, zou je zeggen - maar dat is niet zo;

De sd-card bevat de foto (dus ik heb leesrechten nodig), de photo-library ordent die film-strip en toont welke foto's beschikbaar zijn (dus ook die moet ik kunnen openen) en via de camera kan je weer de library openen... dus ook dat moet worden vrijgegeven.

Zelf lees ik puur die photo-library uit; de rest boeit me niet... maar toch moet je als gebruiker deze drie permissies geven, omdat ik anders niet bij je foto's kan komen (via de app).

[Voor 34% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 12-10-2017 12:55]

• Nivve
  • Niet online
b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:51:
[...]

Die permissies zeggen niet alles.

Hij kan bv. toegang vragen om te bellen, omdat je vanaf de launcher direct je adresboek of telefoon kan opstarten;

Dan gaat de app zelf NIET bellen, maar heeft wel toegang nodig tot de "API" die deze verbinding tot stand brengt.

Zo heb ik een app die een foto kan opsturen naar een centrale server (een foto vanaf de telefoon).

Om dat te bewerkstelligen (onder Android) heb ik toegang nodig tot de camera, de sd-card en de photo-library...

Veel te veel, zou je zeggen - maar dat is niet zo;

De sd-card bevat de foto (dus ik heb leesrechten nodig), de photo-library ordent die film-strip en toont welke foto's beschikbaar zijn (dus ook die moet ik kunnen openen) en via de camera kan je weer de library openen... dus ook dat moet worden vrijgegeven.

Zelf lees ik puur die photo-library uit; de rest boeit me niet... maar toch moet je als gebruiker deze drie permissies geven, omdat ik anders niet bij je foto's kan komen (via de app).
Klopt, maar ik ben verwend met apps die altijd een mooie uitleg geven van welke permissies ze gebruiken en voor welke doeleinden.
Gezien SquareHome dat niet vermeldt, zover ik kan zien, word ik altijd wat wantrouwig. Vandaar dat ik me afvroeg of gebruikers hier al naar gekeken hebben en dus bijvoorbeeld weten dat extra functie X dit nodig heeft.
[Edit: Het staat niet in de store, maar hij heeft wel een blog artikel erover :+ https://squarehome2.blogspot.nl/p/used-permissions.html]

• Morgan4321
Nivve schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:17:
In de f-droid store staat de Yalp app. Deze haalt apks direct van de Google Play store en is wat betrouwbaarder (denk ik) dan de normale APK download websites.
Wat bruikbaarder ook, je ziet bij Android dat er steeds meer verschillende versies van apk's komen voor verschillende Android en hardware versies. Een apk voor Android 4 zal het op 5, 6 en 7 ook wel doen, omgekeerd installeert hij niet. Een apk voor arm zal op x86 niet installeren en omgekeerd ook niet. Yalp kan je echte Google Services Framework ID doorgeven, en daar is het type toestel uit te halen. Eventueel geeft het een (fake) ID van eenzelfde type toestel door.

[Voor 12% gewijzigd door Morgan4321 op 12-10-2017 15:31]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb vandaag Edge voor Android geprobeerd. Het begon best goed. Edge op Android lijkt erg veel op Edge op W10. Helaas kreeg ik het voor elkaar om de browser in een loop te laten komen, waardoor hij niet meer op wilde starten. Ik meen mij te herinneren dat ik het knopje om de pagina aan de leeslijst toe te voegen aantikte, waarna dit gebeurde.

Ik was er nog niet eens aan toe gekomen om het "lees verder op een ander apparaat" feature te testen.
Ik wacht wel even tot de boel minder buggy is, want dit schiet voor mij niet op.

Toen het werkte vond ik het overigens wel fijner werken dan Chrome op Android. Alles zit net wat logischer in elkaar vind ik.

nieuws: Microsoft maakt testversie Edge voor Android beschikbaar

[Voor 11% gewijzigd door PaT op 12-10-2017 22:38]

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:17

Grvy

Bot

Zelf ongeveer 4 maanden geleden overgestapt met veel pijn en moeite..

Ik gebruik: Launcher 10 (Google Play: Launcher 10

Oude W10 look:

Android W10 look:

Opzich best goed gelukt maar ik mis W10 nog elke dag... ;(

Dit is een account.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik neem aan dat je met die Launcher ook niet naar beneden kan scrollen op je homescreen, zoals bij W10M?

• shiptronic
Zijn die tiles ook "live"?

[edit] Edge is nu ook beschikbaar (beta) , ook iets voor de OP ?

Bron: https://mspoweruser.com/m...id-now-available-preview/

link : Google Play: Microsoft Edge Preview

[Voor 84% gewijzigd door shiptronic op 13-10-2017 00:05]

• madbwr
  • Laatst online: 06-06 16:16
Ransomware versleutelt bestanden Android-gebruikers

daar vrees ik dus ook een beetje voor eerlijk gezecht, dit soort dingen heb je bij W10M niet :X

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hoewel je een punt hebt, vind ik je voorbeeld niet erg sterk. De reden dat TomTom en andere navigatie apps die toegang nodig hebben is het gebruikersgemak van het navigeren naar personen. Dan hoef je geen adres te weten, maar puur je contactpersoon, zodat de navigatie automatisch naar het huisadres van je contact navigeert. Ik snap dat niet iedereen dat gebruikt, maar dat vind ik toch van grote meerwaarde. Ook al aangeven door anderen in het topic zie ik.
elmariachi schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:26:
Die zijn zeer goed. De taal is eenvoudig te wijzigen en zeker met Swype kan ik compleet de mist in gaan en toch het juiste woord op het scherm toveren.

[Voor 24% gewijzigd door Hann1BaL op 13-10-2017 11:36]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Sommige apps vragen bizarre rechten. Ooit gezocht voor een zaklamp app... Kwam ze tegenndie toegang wilde tot mijn contacten, mijn telefoon, berichten enz enz...

Dikke doei, die komt er dan mooi niet op. Dat was op W10/Wp8. 1 wel beter ja.

Eigenlijk zou je in de play store moeten kunnen sorteren op 'zo min mogelijk rechten'

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Grvy schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:45:
Zelf ongeveer 4 maanden geleden overgestapt met veel pijn en moeite..

Ik gebruik: Launcher 10 (Google Play: Launcher 10
Ooh die is goed gelukt :)
Hoe zit je nu met je overige apps? Ik kreeg bij Launcer 10 nog de 'alles op 1 grote pagina' overige apps, terwijl ik liever die lijst met A-Z heb.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Grvy

Grvy

Bot

@SinergyX ik heb gewoon een alfabetisch lijst als ik naar rechts swipe.. lijkt op W10 althans als ik het me goed herinner.
PaT schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:54:
Ik neem aan dat je met die Launcher ook niet naar beneden kan scrollen op je homescreen, zoals bij W10M?
Hoe bedoel je?
shiptronic schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:59:

De tiles zijn live, alleen sommige apps tonen niks vanwege ?? dont know. Maar de standaard apps in iedergeval geven wel een tellertje. Helaas, blijft het toch anders dan W10..

[Voor 77% gewijzigd door Grvy op 13-10-2017 11:48]

Dit is een account.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Grvy schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:43:
@SinergyX ik heb gewoon een alfabetisch lijst als ik naar rechts swipe.. lijkt op W10 althans als ik het me goed herinner.

[...]

Hoe bedoel je?
Nou, het homescreen van W10M kan je tiles uit het zicht aan de onderzijde hebben waar je bij komt door omhoog te swipen. Iets wat Android niet kan volgens mij?

• Grvy

Grvy

Bot

@PaT dat gaat prima. maar dat kan met alle W10 like launchers.. SquareHome of Launcher10 maakt dan niet uit.

Dit is een account.

• Nivve
  • Niet online
PaT schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:35:
Sommige apps vragen bizarre rechten. Ooit gezocht voor een zaklamp app... Kwam ze tegenndie toegang wilde tot mijn contacten, mijn telefoon, berichten enz enz...

Dikke doei, die komt er dan mooi niet op. Dat was op W10/Wp8. 1 wel beter ja.

Eigenlijk zou je in de play store moeten kunnen sorteren op 'zo min mogelijk rechten'
Voor die simpele apps kan je ook makkelijker Fdroid gebruiken, weet je eigenlijk van te voren al dat het qua permissies wel goed zit (over het algemeen). En is makkelijker zoeken omdat er geen 1000+ flashlight apps op staan :P
Grvy schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:24:
@PaT dat gaat prima. maar dat kan met alle W10 like launchers.. SquareHome of Launcher10 maakt dan niet uit.
Vind het alleen jammer dat ze allemaal (zover ik weet) alleen via de play store betaald zijn voor de leuke functies. Zonder Google kan ik er niets nuttigs mee ;w
Wil er wel voor betalen, maar kan het niet .. [realiseer me dat ik misschien een van de weinige ben die hier last van heeft, maar voor mij is het een nadeel]

[Voor 29% gewijzigd door Nivve op 13-10-2017 12:37]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nivve schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:35:

Vind het alleen jammer dat ze allemaal (zover ik weet) alleen via de play store betaald zijn voor de leuke functies. Zonder Google kan ik er niets nuttigs mee ;w
Wil er wel voor betalen, maar kan het niet .. [realiseer me dat ik misschien een van de weinige ben die hier last van heeft, maar voor mij is het een nadeel]
Ik heb in mijn auto een android radio waar ook niets van de store inzit, puur alles 'extern' geinstalleerd via zo'n apk mirror, moet je wel zeer selectief zijn voor wat wel werkt (bv Groove) en wat niet (spotify).

Spelletjes die uitsluitend via store werken boeien mij totaal niet, gaat mij om de functionele zut.

• shiptronic
shiptronic schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:59:

Geinstaleerd en getest, ik vind het niks, lijkt er niet op, maar ja het is nog BETA misschien word het beter, wel een goed alternatief voor de Samsung en google app.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

* zwahiel is overgestapt sinds een paar maanden opn Nokia 6.

Ik zeg alleen maar data! Ging van 2 gb per maand naar 8 gb zonder dat ik iets extra doe.
Ik mis daarnaast wifi auto aan na tijdelijk uit en t strakke uiterlijk. Ook de livetile van whatsapp, waarom kan dat niet!? :(

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:16

Fiber

Beaches are for storming.

zwahiel schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:55:
* zwahiel is overgestapt sinds een paar maanden opn Nokia 6.

Ik zeg alleen maar data! Ging van 2 gb per maand naar 8 gb zonder dat ik iets extra doe.
Ik mis daarnaast wifi auto aan na tijdelijk uit en t strakke uiterlijk. Ook de livetile van whatsapp, waarom kan dat niet!? :(
Wellicht toch zinvol om even te checken welke app er zoveel data verbruikt...

Of komt het echt doordat je wellicht steeds vergeet je wifi aan te zetten of zo...? Maar waarom zou je die überhaupt uitzetten...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee