Denk dat ik komende maand maar een Xbox One X ga halen. Komt weinig uit en mn budget is wat gegroeid, dus dat kan er dan wel vanaf. Uiteindelijk de betere keuze geweest, want nu heb ik alle games van afgelopen najaar kunnen meenemen (sommige ook in de sale) en kan nu dus met een mooie console verder
Afgelopen dagen bezig geweest met een tweetal games:
Subnautica:
Leuke indie titel die binnenkort voor het echie gaat uitkomen volgens mij. Je bent op een onbekende planeet gecrashed met je ruimteschip en moet zien te overleven. Zit aardig wat content in om mee verder te gaan. Gaat ook veel dieper (pun intended) dan verwacht, maar wel legt de game je niet echt uit wat verstandig is om snel te doen of niet. Was erg laat met het maken van een eigen (onderwater)basis, maar uiteindelijk lekker bezig om die draaiend te houden. Inmiddels al leuk aan het bouwen, farmen en unlocken. Weet alleen niet wat ik straks nog kan doen als ik eenmaal de grotere items heb gemaakt, maar ben er toch al aardig wat uur mee bezig geweest. De wereld is verder wel aardig om te ontdekken, al blijf ik de insteek raar vinden dat je niets mag doden (je krijgt wel een mes e.d. maar het is toch vooral veel rennen en wegwezen). Maar elders ook wel weer origineel en levert wat nieuwe situaties op.
Echt zo'n game waar je bezig bent met het zoeken naar een bepaalde stof en je vervolgens een wrak ontdekt, daar weer iets vindt om mee verder te gaan en vervolgens ben je een uur verder zonder dat je weet wat je ook alweer in eerste instantie wilde doen haha. Telkens op zoek naar lucht is ook een aparte mechanic die wat moet wennen, maar na verloop van tijd wel beter gaat (en met betere luchtflessen en schepen om bij te komen ook een stuk makkelijker)
Grote nadeel vind ik het save-systeem en daarbij dat ie ook de game stopt als je de console uitzet (geen resume). Je kunt dus behoorlijk wat kwijtraken als je niet oplet. Je moet handmatig saven (nergens gebeurt dat automatisch) wat ook lastig kan zijn (enige voordeel is dat als je iets doms doet maar net daarvoor opslaat, je makkelijk terug kunt). En bij doodgaan ga je weer terug naar de basis ipv dicht in de buurt van waar je was. En het inladen van textures en stukken wereld is ook wat tergend soms. Veel tutorials en locaties kloppen ook niet meer met hoe de game nu is, waardoor het toch wat zoeken is naar bepaalde componenten.
Verder wel een mooie game, goede sfeer en aardig wat om te doen. Je kunt hem gratis proberen en volgens mij moet ie binnenkort uitkomen. De PC versie is inmiddels al released voor een zacht prijsje.
Als ik een tip mag geven: ga als je eenmaal de basics hebt unlocked op zoek naar de spullen die je nodig hebt voor een onderwaterbasis. Dat maakt het echt veel makkelijker om verder te komen. Zo werken de wallstorage boxes heel erg handig en heeft het meer nut om wrakken en andere dingen te gaan ontdekken. Scan ook alles wat je kunt, want op den duur heb je het nodig. Ook het planten van bepaalde waterplanten is erg zinvol. En een Seamoth nemen en uitbreiden met storage is na een uur of 5 spelen ook zeker aan te raden omdat je dan wat verder gaat.
Zelf speel ik overigens niet in survival maar die variant waar je wel lucht en health hebt maar geen food en water (leek me teveel micromanagen). En de trailers laten toch vaak agressieve vissen zien, maar uiteindelijk kun je de meesten wel vermijden. In ieder geval het bouwen van een basis heeft dat niet nodig (mocht je dat leuk vinden). En ook de meeste wrakken e.d. zijn normaal te bezoeken.
Astroneer
Een game met vergelijkbaar uitgangspunt: jij bent alleen op een planeet en moet zien te overleven. Helaas is er geen zuurstof, dus moet je zorgen dat je in contact blijft met je gebouwen. Het bouwen an sich is leuk gedaan en manier van nieuwe dingen kunnen bouwen is ook origineel (en wennen). Na een paar uur spelen heb je al een leuke basis gebouwd, ben je in diverse plekken aan het ontdekken geweest en zit je met wat leuke upgrades of voertuigen de wereld te verkennen. Ik weet niet of ie op de Xbox ook coop kan, maar dat lijkt me ook nog wel leuk om te proberen (voeg me maar toe daarvoor).
De endgame bij Subnautica is wat beter uitgewerkt (er is meer te doen en te ontdekken), maar bij astroneer zijn ze ook nog niet zo ver met de ontwikkeling (leuk om te volgen wel). Grafisch een leuke titel (maar niet super mooi of zo) en hij speelt wat leuker en ontspannender dan Subnautica (minder dreiging ook).
Zal nog wel tot eind dit jaar duren voor deze game uitkomt, maar kan hem zeker aanraden om te proberen. Zeker voor die prijs.
Wel jammer dat dergelijke preview-games geen achievements hebben. Denk dat dat pas bij launch komt
[
Voor 8% gewijzigd door
Martinspire op 02-02-2018 16:21
]