TheNostra schreef op maandag 6 november 2017 @ 00:43:
Of het verplicht is weet ik niet ( badkamer en keuken wel en alle apparaten die water gebruiken. en bij nieuwbouw is zo ver ik weet alles geaard.
Geaard is wel beter voor je apparatuur. En daarnaast veiliger voor zo ver je dat kan zeggen.
Maar goed we weten het morgen.
Ja, nu je er een badkamer bij gaat halen, daar heeft inderdaad alle apparatuur in de natte zone (1.5m binnen een kraan) een aarding nodig. Ik gok er op dat niet veel mensen hun One in de badkamer gaan gebruiken...
Daarnaast hebben verblijfsruimten als keukens en bijkeuken aarding. Bij veel woningen zijn ruimten als woonkamers en slaapkamer niet met randaarde uitgevoerd. Dat de laatste NEN normering dit wel vereist bij nieuwbouw doet daar niets aan af.
Aarding is niet beter voor je apparatuur (denk bijvoorbeeld aan een aarding lus bij versterkers), aarding zegt alleen iets over veiligheid tijdens of na kortsluiting.
Aardlekschakelaar in je meterkast klapt er uit wanneer hij een verschil ziet/merkt tussen Fase/Nul... Aarding is niets meer dat een afleider bij doorslag/kortsluiting.
Dus nogmaals, niet beter voor je apparatuur, wel veiliger (en dan alleen als het er toe doet).
Terugkomende op de Xbox, wanneer deze inderdaad goed geïsoleerd is hoeft hij net als TV's, Lampen, Stofzuigers, enz enz. niet geaard te zijn.
En daarnaast waarom een pc wel geaard en een console niet. Beide zijn feitelijk hetzelfde.
PC = Metalenkast, mogelijkheid tot instraling van buiten af, maar het belangrijkste, de kast van een PC is geaard om galvanisch gescheiden te zijn van het lichtnet. In een PC zitten gevoelige componenten die er slecht tegen hoge ongecontroleerde spanning kunnen. Feitelijk is het heel simpel, omdat jij je PC open kan schroeven heeft hij aarding nodig.
Omdat het niet in lijn van de verwachting ligt dat jij je Xbox open gaat schroeven, deze reeds goed geïsoleerd is, welke op normale wijze niet in aanraking kan komen met het laag spanningsdeel hoeft deze geen aarding te hebben.
[
Voor 19% gewijzigd door
Bullet NL op 06-11-2017 01:02
]