Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 28 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:13

Zewatanejo

Fine Thanks!

_JGC_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:47:
[...]

LPG is gewoon de brandstofkosten van diesel maar dan zonder de dure MRB en verzekering.

Tenminste, zo had ik mijn 207SW VTI destijds beredeneerd. Elke week lachen aan de pomp, tot ie na 2 jaar problemen kreeg en de 3 jaar erop elk jaar wel 2x een storing had met de nodige kosten... en aan het eind van die 3 jaar de motor kapot had. Ben nu blij met een oerdegelijke 1.4HDI.

Kriebelt wel hoor, dat LPG. Zou graag terug willen, maar als aanschaf van een benzine auto al 1000-2000 meer moet kosten en inbouw ook nog eens 1500, blijf ik lekker dieselen met een youngtimer.
Helemaal met je eens, maar uiteindelijk toch de keus gemaakt voor en benzine auto en LPG geïnstalleerd.

Waarom? Nou.. In mijn dagelijks werk ben ik bezig met verduurzaming, voornamelijk milieu en klimaat gerelateerd. De opgaaf die daar ligt is eigenlijk onhaalbaar. Vooral omdat eigenlijk de gehele maatschappij en het bedrijfsleven alleen korte termijn keuzes maakt. Daar wordt ik elke dag weer mee geconfronteerd. Ik heb geen geld voor een elektrische auto (als dat al beter zou zijn voor het klimaat)
Mijn overweging was dus om toch wat verder te kijken naar wat dan wel mogelijk is en dan komt ik uit bij LPG. ook al wordt dat vreemd genoeg niet eens onderkend in het overheidsbeleid.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:19
@Signor Doekie
Heb je wel altijd op tijd het gasfilter vervangen?
Dat jij de ervaring met AEB hebt dat die maar 50k km meegaat betekent nog niet dat het altijd zo is.
De injectoren van BRC hoeven niet perse veel meer km mee te gaan, en als je die moet vervangen zijn ze 2x zo duur. Maar gaan ze dan ook 2x zo lang of meer mee?
Vervangen van injectoren is zo gebeurd, daarnaast wil het reinigen van de injectoren ook nog weleens helpen om de levensduur te vergroten. Mits de electronica nog goed is en ze niet te erg vervuild zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door BadEendTerror op 30-01-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:32
@BadEendTerror Dat is zeker een reden dat ze bij mij niet zolang meegaan, om de 40000km. Dit moet eigenlijk de helft zijn. Maarrrrr, hiervoor had een C1 met een Landi Renzo LSI systeem met een matrix injector, waarbij ik de filters nog veel langer niet verving, en deze injector ging meer dan 400000km mee zonder mankementen.
Inmiddels heb ik er dit filter in zitten.
https://nagaz24.com/gas-p...mentation-alex-ultra-360/
En nog een drooggas filter. Dit lijkt nu goed uit te pakken. Inmiddels alweer 20000 na revisie gereden en deze week ga ik de filters maar even vervangen. Een collega heeft een BRC installatie en inmiddels 200000km gereden zonder injector problemen. Tevens een nog een andere collega die het advies van zijn inbouwer kreeg om een maar geen Vogels installatie te nemen om hetgeen mijn ervaring is. Het lijkt dus niet helemaal exemplarisch te zijn. Inmiddels ben ik wel erg handig geworden in het reviseren van de AEB injectoren. Ik bestel tegenwoordig een revisie setje voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

_JGC_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:47:
Tenminste, zo had ik mijn 207SW VTI destijds beredeneerd.

Elke week lachen aan de pomp, tot ie na 2 jaar problemen kreeg en de 3 jaar erop elk jaar wel 2x een storing had met de nodige kosten... en aan het eind van die 3 jaar de motor kapot had.
VTI klinkt als een sportief model en dus mogelijk een motor die totaal niet op dergelijk gebruik is berekend :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
nero355 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:58:
[...]

VTI klinkt als een sportief model en dus mogelijk een motor die totaal niet op dergelijk gebruik is berekend :?
Is gewoon de 120pk ongeblazen 1.6 motor van PSA die de 110pk TU5 heeft opgevolgd. Die TU5 is oerdegelijk, de VTI mag je op benzine blij zijn dat je de 3 ton haalt.

Ding zoop ook 1 liter olie op 2000km uiteindelijk net voor ie stierf. Ontwerpfoutje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:19
@Signor Doekie
Een vogel/landi installatie kan ook gebruikt worden met andere injectoren.
Keihin geeft voor zijn injectoren een levensduur op van minimaal 240dkm, maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan. Over het algemeen rechtvaardigt de meerprijs niet de langere levensduur.
Per saldo ben je dan vaak dus alsnog goedkoper uit met een minder goede injector vanwege het grote prijsverschil. 200dkm met een injector haal je meestal niet met LPG, dus daar komt ook een beetje geluk bij kijken. En van sommige injectoren zijn er ook slechte series geweest. .

[ Voor 28% gewijzigd door BadEendTerror op 31-01-2022 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 19:50
Heb afgelopen maandag een VW UP aangeschaft en inmiddels ook een afspraak gemaakt om LPG te laten inbouwen. Over 2 weken rijdt deze jongen in een UP op LPG.

Ik heb er voor gekozen om een Vogels VGI systeem te laten installeren. Dit is toch aanzienlijk goedkoper dan een Prins VSI of Vialle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 18:20

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Kriss1981 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:27:
Ben wel van plan om een auto zonder LPG installatie aan te schaffen, om er vervolgens LPG te laten inbouwen. Zo kan ik tenminste een tank van minimaal 70liter erin laten leggen. Heb namelijk geen zin om 2x per week bij het tankstation te staan.
en waar ga je die laten dan? ben wel benieuwd. Niet in het reservewiel.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
Het ziet er nu naar uit dat het een kofferbak vullende cilindrische tank van 70L wordt :)

Ik ben nog met de installateur in overleg of een 64L ringtank misschien ook gaat passen. Dit gaat hij nog voor mij uitzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Kriss1981 op 02-02-2022 18:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Signor Doekie
Ik heb een achttal jaren met een C1 op LPG gereden en had een 85 ltr cillindertank op de plaats van de achterbank. De enige C1 in Nederland met twee zitplaatsen op het kentekenbewijs. :+
Wel een actieradius van bijna 1100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Kriss1981 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:12:
Het ziet er nu naar uit dat het een cilindrische tank van 70L in de kofferbak wordt.

Ik ben nog met de installateur in discussie of een 64L ringtank misschien ook gaat passen. Dit gaat hij nog voor mij uitzoeken.
Je kan nog even vragen of de installateur de 80% iets manipuleerd, de vlotter iets omhoog buigt, zodat er wat meer in kan.
In de 65ltr ringtank in mijn Prius past op deze wijze 60ltr netto. Nog geen problemen mee ondervonden na het tanken bij tropische temperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:42
Kriss1981 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:12:
Het ziet er nu naar uit dat het een kofferbak vullende cilindrische tank van 70L wordt :)

Ik ben nog met de installateur in overleg of een 64L ringtank misschien ook gaat passen. Dit gaat hij nog voor mij uitzoeken.
Hoi @Kriss1981 ik zou echt die ringtank doen. Al is het maar om een rugzak/tas in de kofferbak uit het zicht te kunnen leggen of voor eventuele restwaarde. Ik heb ooit eens foto's gemaakt van mijn installatie (55L bruto), voor die paar liter win je zo veel meer ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QgB3_cmqarXmIYZknmSK1kPG0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mxhg5hZxmqT0bSCbMOKkMMcw.jpg?f=fotoalbum_large

Foto twee is vanaf de kofferbakbodem genomen, steekt ongeveer evenveel als een gevarendriehoek boven de reservewielkuip uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8KhrH4OoeTcweFY_JdORf16RVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKsmXGPQAvYIMArQ1DamNdU5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door mk1992 op 03-02-2022 09:16 ]

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kriss1981
Vandaag nog eens overlegt met de LPG installateur en tot het besluit gekomen om toch maar de 59L ringtank te monteren.

Dit zal waarschijnlijk voldoende zijn om maar 1x in de week te hoeven tanken. Ook is dit de netste oplossing, vind ik.

@mk1992, bedankt voor de tip en de foto’s :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Kriss1981 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:34:
Vandaag nog eens overlegt met de LPG installateur en tot het besluit gekomen om toch maar de 59L ringtank te monteren.

Dit zal waarschijnlijk voldoende zijn om maar 1x in de week te hoeven tanken. Ook is dit de netste oplossing, vind ik.

@mk1992, bedankt voor de tip en de foto’s :)
haha geen probleem, t.o.v. de Cuore ga je sowieso minder vaak aan de pomp staan ;)

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:32
Ik zou altijd voor een ringtank gaan, dan hou je je bagageruimte nog over en dat helpt bij de verkoop ook enorm. Verder inderdaad de vulgrens wat laten oprekken, die kan wel naar 95%, al helemaal als je 'm niet in de volle zon net afgetankt wegzet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Zo, tijd voor een nieuw hoofdstuk in mijn LPG autoleven.

De Primera staat nu op 390.000km en inmiddels dus 270.000km op lpg gereden. Maar het is tijd voor een opvolger, niet omdat het moet, maar omdat het kan. ;)

Opvolger is een Hyundai Sonata 2.0i met 165pk / 200nm. Uit 2010. Motor is mpi, zonder turbolader, dus prima geschikt voor LPG. Geen hydrologische klepstoters zoals in de Nissan, helaas, maar goed genoeg voor LPG.
Met een distributieketting net als op mijn trouwe japanner kunnen er genoeg betrouwbare kilometers gemaakt gaan worden.

Keuze is op een Vialle LiquidSi (nieuwe naam trouwens, voor de LPi eigenaren onder ons) gevallen. Met een ringtank van 70L. Klepsmering ook weer laten inbouwen. Totaal €2000,- lichter. Inbouw bij E&A autogas Barendrecht.

Net als de Primera verwacht ik een verbruik van 1:10. Ik rijd er net een dag in op LPG dus heb nog geen statistieken. :9

Dingen die zijn opgevallen:
- Nette inbouw, en minder grote slangen in motorruimte t.o.v. een verdamper setup.
- Injectoren maken meer lawaai, klinkt een beetje dieselachtig, heeft wel wat.
- Heen en weer switchen (benzine/gas) duurt mij te lang, Vogels setup schakelde op KVS temperatuur, dus bij warme motor + 1500RPM = instant switch naar gas.
- Door vertraagd omschakelen tussen brandstoffen met Vialle systeem is vergelijk nog even lastig, rechterpedaal voelt goed.
- Tank met begrenzer en vulgat in tankklep met kleine diameter is trager tanken, dit duurt letterlijk 2x zo lang. Het ziet er wel mooi uit, dat dan weer wel, bovendien kan ik weer langer kijken naar de prijs van LPG als ik weer sta te tanken. O+
- Autofabrikanten zijn irritant met hun afstelling op nieuwere auto's, denk aan knijpen vermogen tussen schakelen en toerental te lang vasthouden bij schakelen... Typische ontwikkeling, die ik veel ervaar in nieuwere auto's. De Sonata gaat nog op de rollenbank en word nog een keer 'gechipt' en afgesteld. :*)

De Primera blijft overigens, die gaat maandag voor de apk. Verwacht niets spannends. TS kan dus bijgewerkt worden.
Reden dat ik weinig post is omdat het spul gewoon werkt, en een happy car is een happy owner.
Zal binnenkort nog wat plaatjes posten. :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Reden dat ik weinig post is omdat het spul gewoon werkt, en een happy car is een happy owner.
Ja, @radium6969, kan ik onderschrijven. Ik vind het interessant om te horen hoe anderen LPG ervaren en @Josefien's ervaringen zijn altijd 'out there' (in a good way!) - wat mij betreft. Ondertussen heb ik met een Prins inbouw in een Lexus V6 gewoon weinig te melden. Die combi rijdt alweer ruim een jaar probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
desmond schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:59:
[...]

Ja, @radium6969, kan ik onderschrijven. Ik vind het interessant om te horen hoe anderen LPG ervaren en @Josefien's ervaringen zijn altijd 'out there' (in a good way!) - wat mij betreft.
Ja zo is het maar net, alhoewel ik vind dat Josefien wel erg veel “pech” heeft, zeker niet representatief voor het gemiddelde.

Mijn installatie is inmiddels 7 jaar oud. Op een kapotte fitting van de verdamper (steenslag) nooit meer een probleem gehad. Extra onderhoud betreft alleen het vervangen van het drooggas-filter. A €20,- per 20.000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
radium6969 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:31:
[...]

Ja zo is het maar net, alhoewel ik vind dat Josefien wel erg veel “pech” heeft, zeker niet representatief voor het gemiddelde.

Mijn installatie is inmiddels 7 jaar oud. Op een kapotte fitting van de verdamper (steenslag) nooit meer een probleem gehad. Extra onderhoud betreft alleen het vervangen van het drooggas-filter. A €20,- per 20.000km
De kmstand van haar auto is dan ook behoorlijk hoger dan het gemiddelde ;)

Kwa LPG heb ik 1x een kapotte injector gehad. Ik heb vanaf 0km* alle bonnetjes van de auto en kan daar ook geen LPG problemen in terug vinden.

*310km op de klok nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb bij mijn 207 1.6VTI eigenlijk alleen wat kapotte bobines gehad. Verder is na 11 jaar een beschadigde slang vervangen en het jaar erop de vulslang en week later de hele vulpot (die bleek verrot waardoor nieuwe vulslang niet gasdicht aansloot).
Dat de motor in de soep is gelopen kan LPG niks aan doen, op benzine halen ze ook maar met moeite 3 ton.

APK deed ik bij Adri Schouten in combinatie met LPG beurtje. Is niet de goedkoopste, maar vond ze daar altijd heel correct en eerlijk werken. Altijd facturen van 2 blaadjes met elke zucht en scheet beschreven, kunnen andere garages wat van leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 18:45
Hmm, omdat er vaak alleen maar kritische geluiden zijn: onze Toyota Previa van 2000 met bijna 4 ton op de teller (vanaf 1 ton met LPG van Vogels) in al die jaren 1 x injectoren verwisseld (140 euro) en wat filters. 2 x laten checken of ie zuiniger kon (1 op 10 gemiddeld, wat ie ook doet op benzine). Is een 2.4 Liter VVTI overigens, deze motoren zouden VRESELIJK NIET kunnen omgaan met LPG........

Iedere 2 weken (als de 550 km op zijn) met een zachte glimlach in belgie wat LPG erbij gooien (nu vreselijk duur! wel 62 cent per liter....was eerst 30 cent) en dat was het wel....

Bij 320K de kleppen gesteld, was wel duur want klepbekertjes. Kostte iets van 150 euro geloof ik. De aircoleiding die naar de achterzijde van de auto loopt voor de 2e unit achterin (busje weetjewel) was fors duurder.... in die tijd ook voor 500 de originele koppelingsplaat vervangen. Moest na dat onderhoud wel 4 jaar minstens meegaan wat ie makkelijk gaat halen.
3 maanden geleden voor 120 euro een nieuwe eindpot erop gezet, voor de rest was het nog de originele uitlaat... Toyota is echt bizar betrouwbaar. tenminste, die uit de jaren 2000. Zit me nu te bedenke dat onze auto bijna 22 jaar oud is.

Enfin, met gas rijden is ideaal. Maar vertel het niet te hard rond, anders gaat iedereen het doen! het enigste waar ik LPG voor laat gaan is electrisch. Dat zou ik zo vreselijk graag rijden, maarja, eerst moet de Previa worden opgereden

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 18:51
wowly schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:16:
Maar vertel het niet te hard rond, anders gaat iedereen het doen!
Doe maar wel want er worden steeds meer gaspompen weggehaald...
Bijvoorbeeld om ruimte te maken voor elektrische laadplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Laatst online: 15-09 16:55
Helaas is bij mijn 2010 Megane de cylinderkop gescheurd naar een paar duizend kilometer op LPG rijden.
De garage heeft inmiddels het merendeel van de LPG installatie verwijderd, echter durven ze niet aan de volle tank te zitten. De tank is maximaal gevult daar de auto een kwartiertje na tanken strande, weet iemand wellicht een adresje in regio Gouda die de tank zou kunnen leegpompen en verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Ik heb eigenlijk vrijwel geen problemen met de gasinstallatie en ook de aandrijflijn zelf lijkt best in orde. Het is wat erom heen zit dat na 517k stuk gaat :P

Vorige week was de kachelradiator (lek) en airco aan de beurt. Kachel+airco doen het weer, maar bij het terugbouwen hebben ze bij de garage waarschijnlijk iets over het hoofd gezien. Een deel v/d lucht wat de ventilator uitblaast gaat niet naar het kachelhuis, maar verdwijnt onverwarmd ergens achter het dashboard en komt er als koude tocht uit de hoek v/d zekeringkast :o Zeer oncomfortabel, linker knie wordt er stijf van bij een lange rit en lage buitentemp. :/

Morgen wordt 'ie opgehaald voor (weer) reparatie... ben deze keer zelf ziek, kan 'm niet rijden ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:40
Josefien schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:15:
Ik heb eigenlijk vrijwel geen problemen met de gasinstallatie en ook de aandrijflijn zelf lijkt best in orde. Het is wat erom heen zit dat na 517k stuk gaat :P

Vorige week was de kachelradiator (lek) en airco aan de beurt. Kachel+airco doen het weer, maar bij het terugbouwen hebben ze bij de garage waarschijnlijk iets over het hoofd gezien. Een deel v/d lucht wat de ventilator uitblaast gaat niet naar het kachelhuis, maar verdwijnt onverwarmd ergens achter het dashboard en komt er als koude tocht uit de hoek v/d zekeringkast :o Zeer oncomfortabel, linker knie wordt er stijf van bij een lange rit en lage buitentemp. :/

Morgen wordt 'ie opgehaald voor (weer) reparatie... ben deze keer zelf ziek, kan 'm niet rijden ;(
Die garage van je lijkt wel veel fouten te maken zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Het was vast wel een ingewikkelde klus. Het hele dashboard is eruit geweest voor die kachelradiator.

Ik hoop dat ze wel kunnen vinden waar het mis zit. Die koude tocht bederft het rijplezier behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Het blijkt geen foutje te zijn, maar ouderdom. Bij de aansluiting tussen 2 luchtkanalen is het schuim vergaan waardoor er lucht uit ontsnapt. Dat is nu voor zover mogelijk gerepareerd, tocht nog steeds wat. Ik denk dat het niet meer beter wordt, het is een gevolg van het ouder worden van de auto :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaxo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:44
Ondertussen alweer 2,5 naar volle tevreden aan het cruisen op LPG met mijn renault clio. Alles gaat eigenlijk prima. Alleen normaal onderhoud. Nu wel wat storingen achter de rug, maar die bleken gerelateerd aan een slechte accu.
Mijn clio heeft een ketting in plaats van een distributieriem. De ketting zou onderhoudsarm zijn in theorie, maar in de praktijk kunnen die nog wel een knappen. Ketting gaat volgens de praktijkverhalen bij mijn model 120-150k km mee. Ik ben ondertussen bij 135k km aangekomen.

Slijtage aan de ketting zou je kunnen horen aan ratels in het motorruim, maar als de auto stationair draait dan hoor ik met name de injectoren van de gasinstallatie tikken/ratelen en ze overstemmen elk ander geluid. Kan ik de gasinstallatie uitzetten om gerichter te checken of mijn auto andere ratels laat horen? En hoe doe ik dan dat? Ik wil graag nog wel door naar de 200k+

De installatie is een landi/renzo dampgas.

Graag benieuwd naar jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Door over te schakelen op benzine zullen de gasinjectoren toch al uitgeschakeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
Als ik overschakel naar benzine via het knopje blijven mijn gasinjectoren tikken. Dus dat helpt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
Glaxo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:44:
Als ik overschakel naar benzine via het knopje blijven mijn gasinjectoren tikken. Dus dat helpt niet.
Volgens mij hoor je je distributieketting O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Als je op benzine draait zouden de injectoren niet moeten werken.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Koude of Warme motor op dat moment ?!

De injectoren van je auto zelf kunnen ook tikken in sommige gevallen! :)
TereZz schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:50:
Ik ken auto's die bij een koude start last hadden van tikkende injectoren dus dat kan ook nog! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Dat kan natuurlijk ook nog, de normale injectoren.
Maar @Glaxo als je eigenlijk al in de range zit waarbij de distributiekettingen knappen, waarom dan niet nu vervangen? Wat win je ermee, 10k extra km's met je oude ketting. Dat is een minimale besparing met een hoge risico op een total loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
TereZz schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:50:
[...]

Bedankt voor deze geruststellende mededeling |:( . Ik spreek inderdaad over een koude motor.
TereZz schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:40:
Dat kan natuurlijk ook nog, de normale injectoren.
Maar @Glaxo als je eigenlijk al in de range zit waarbij de distributiekettingen knappen, waarom dan niet nu vervangen? Wat win je ermee, 10k extra km's met je oude ketting. Dat is een minimale besparing met een hoge risico op een total loss.
Omdat het in principe nooit vervangen zou hoeven worden. En het gewoon uberhaupt een dure ingreep is. Het is niet zo makkelijk als een distributieRiem vervangen.

Dus ik was vooral benieuwd hoe ik beter diagnose kan stellen. Hoor ik nu echt de ketting of zijn het de injectoren gas/benzine. Ik denk wel dat jullie gelijk hebben. Het zal de ketting zijn en dan kom ik waarschijnlijk niet onder die ingreep uit.

[ Voor 64% gewijzigd door Glaxo op 21-02-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Glaxo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:40:
[...]

Bedankt voor deze geruststellende mededeling |:( . Ik spreek inderdaad over een koude motor.

[...]

Omdat het in principe nooit vervangen zou hoeven worden. En het gewoon uberhaupt een dure ingreep is. Het is niet zo makkelijk als een distributieRiem vervangen.

Dus ik was vooral benieuwd hoe ik beter diagnose kan stellen. Hoor ik nu echt de ketting of zijn het de injectoren gas/benzine. Ik denk wel dat jullie gelijk hebben. Het zal de ketting zijn en dan kom ik waarschijnlijk niet onder die ingreep uit.
Monteurs hebben vaak een soort van stethoscoop waarmee ze geluiden kunnen lokaliseren. Wellicht kan dat duidelijkheid geven bij een garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:28
@Glaxo Je zou de zekering van de gasinstallatie eruit kunnen halen, maar dat is imo ook gebeun. Als je je echt zorgen maakt zou ik langs de garage gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

TereZz schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:44:
Monteurs hebben vaak een soort van stethoscoop waarmee ze geluiden kunnen lokaliseren.
Die je ook zelf kan kopen bij verschillende winkels! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Josefien schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:15:
Vorige week was de kachelradiator (lek) en airco aan de beurt.
Een kapotte kachelradiator heb ik ook eens gehad met een oude Daewoo op LPG. Die heeft een deel van de koelvloeistof toen gelekt en toen is de verdamper droog komen te staan en dat heeft de gasverdeler om zeep geholpen omdat die op het hoogste punt stond (maar de motor had geen last, dus ik ontdekte de fout daardoor ook niet meteen). Door de defecte verdeler klonk de motor op gas en lage toeren als een ééncilinder, maar liep hij op benzine probleemloos. Naderhand (gelukkig voor enige reparatie) is een klepstoter gebroken, de nokkenas geblokkeerd en de distributieriem gebroken. Toen heb ik hem maar weg gedaan. Deze auto begon op andere vlakken ook uit elkaar te vallen (deurslot, rubbers, elektrische ramen, ik vergeet vast nog wat). Nog niet de helft van jouw kilometers echter.

Dit zie je als je 120km/h hebt gereden en bij een pomp je motorkap opent om te kijken waarom het toch zo slecht loopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93ZMS2iHBopzgereWNKRALspqZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqpcg8kyphbjh1ifHbZfvrTI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Wow, helemaal bevroren :o

Zou mijn verdamper ook wit uitgeslagen zijn geweest toen 'ie een keer in de winter geforceerd op gas was gestart, terwijl de KVS nog koud was :o

Lekke kachelradiator bij de Renault bleef daar gelukkig bij, lekkage was ook meer druppelen waardoor het KVS-niveau niet noemenswaardig daalde. Het werd alleen opgemerkt omdat van de een op de andere dag de ramen begonnen te beslaan en niet meer helder werden met de kachel aan.

Inmiddels zo'n 3000km probleemloos verder, richting de 520k. Je merkt wel duidelijk dat het geen nieuwe auto meer is :X

Prijzen voor LPG zijn verder in 1 week tijd van 0,879 naar 0,949 gegaan bij m'n vertrouwde station. Lachen wordt steeds minder. De tijd dat ik voor €35 aan gas even heen en weer vanuit R'dam naar Luxemburg kon rijden is duidelijk voorbij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Josefien Wees blij dat je geen benzine rijdt. Zie al 2 euro diesel en 2,35 benzine aan de pomp...

Dorpspomp zit op 1,75 en 2,05 ofzo. Maakt diesel ook al behoorlijk duur. 0,95/13*20=1,46.. maakt LPG in verhouding 30ct/liter goedkoper dan diesel op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

_JGC_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:35:
@Josefien Wees blij dat je geen benzine rijdt. Zie al 2 euro diesel en 2,35 benzine aan de pomp...

Dorpspomp zit op 1,75 en 2,05 ofzo. Maakt diesel ook al behoorlijk duur. 0,95/13*20=1,46.. maakt LPG in verhouding 30ct/liter goedkoper dan diesel op dit moment.
toch voelt het zuur. LPG is van 52 naar 92 cent gegaan, terwijl benzine van 1.52 naar 2.03 is gegaan.

LPG bijna verdubbeld benzine "slechts" 33% erbij

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
mrc4nl schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:46:
[...]

toch voelt het zuur. LPG is van 52 naar 92 cent gegaan, terwijl benzine van 1.52 naar 2.03 is gegaan.

LPG bijna verdubbeld benzine "slechts" 33% erbij
Maar het verschil LPG-Benzine ging van €1.00 naar €1.11, tis maar net hoe je t bekijkt.

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

mk1992 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:15:
[...]

Maar het verschil LPG-Benzine ging van €1.00 naar €1.11, tis maar net hoe je t bekijkt.
Blijft te veel :-(

ik wou dat ik een grote industriële gastank neer kon zetten met puur propaan en dan zelf tanken, lijk tmij goedkoper.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Natuurlijk is het nog steeds erg goedkoop t.o.v. benzine. Maar het is alsnog een erg grote stijging die niet echt meer lachwekkend is.

Elke 1000km (1 op 10) kost nu €30,- extra (0,65 vs 0,95 p/l) :|

Net op de radio gehoord dat er morgen weer wat centjes bij komen...

[ Voor 14% gewijzigd door Josefien op 03-03-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Yep, absoluut balen. De verhouding was 1/3 van de prijs van benzine (0,55 vs 1,65). Dat redden we inmiddels niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
Belgische maximumprijs t.o.v. 1 jaar geleden

E10 - +28%
E5 - +29%
Diesel - +29%
LPG - +38%

Heeft eigenlijk gewoon te maken met dat het stuk productprijs bij LPG veel hoger is dan wat je na alle accijnzen en BTW voor benzine/diesel zou betalen.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Josefien schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:18:
Natuurlijk is het nog steeds erg goedkoop t.o.v. benzine. Maar het is alsnog een erg grote stijging die niet echt meer lachwekkend is.

Elke 1000km (1 op 10) kost nu €30,- extra (0,65 vs 0,95 p/l) :|

Net op de radio gehoord dat er morgen weer wat centjes bij komen...
Vanmorgen getankt bij de dorpspomp... 1,84 voor een liter diesel... was eergisteren nog 1,72 :X.
Diesel stijgt op dit moment nog harder dan benzine bij de goedkope pompen, aan de snelweg is het verschil tussen benzine en diesel nog 30 cent, bij de dorpspomp was dat 20 cent vanmorgen.

Elke 1000km (1 op 20) kost nu 20 euro extra tov een jaar terug (1,46 vs 1,84 p/l).

LPG is wel vies veel voordeliger dan diesel op dit moment. Mijn huidige auto op LPG zou zo'n 1:13 verbruiken, als ik dat omreken naar 1:20 die ik met diesel haal zit ik op 1,49 per liter... scheelt gewoon even 35 cent, en dan hebben we het nog niet eens over de hogere wegenbelasting en verzekering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
_JGC_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:07:
[...]

LPG is wel vies veel voordeliger dan diesel op dit moment. Mijn huidige auto op LPG zou zo'n 1:13 verbruiken, als ik dat omreken naar 1:20 die ik met diesel haal zit ik op 1,49 per liter... scheelt gewoon even 35 cent, en dan hebben we het nog niet eens over de hogere wegenbelasting en verzekering...
Voor mij ook een van de redenen om voor LPG te kiezen ;)

Inmiddels heb ik de eerste tank met LPG leeggereden in mn UP! en kom op een verbruik van 6,4L/100km
Dit valt me nog niet tegen met dit koude weer. Ik verwacht dat dat nog wel iets beter wordt.

Nog een vraagje; hoeveel benzine tanken jullie normaal maximaal, aangezien het benzine verbruik minimaal is?

[ Voor 7% gewijzigd door Kriss1981 op 04-03-2022 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Kriss1981 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:33:
[...]

Inmiddels heb ik de eerste tank met LPG leeggereden in mn UP! en kom op een verbruik van 6,4L/100km
Dit valt me nog niet tegen met dit koude weer. Ik verwacht dat dat nog wel iets beter wordt.

Nog een vraagje; hoeveel benzine tanken jullie normaal maximaal, aangezien het benzine verbruik minimaal is?
Meestal 10-15L, daar doe ik zo'n 2000-3000km mee. De rest is loos gewicht meezeulen :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
[...]

E5 erin (of en zo hoog mogelijk octaan tanken in Duitsland of België) en gewoon volgooien. Dat is in elk geval wat ik deed. Maar ik reed toen ook 60k per jaar dus die tank had ik zo leeg.
Gezien het geringe benzineverbruik zou ik geen E10 tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik tank per keer 10-15l E5, ongeveer eens in de maand.

Aan het begin deed ik wel volle tank, totdat hij begon met slecht te starten zodra de benzine langer dan 2-3 weken in de tank zat. (Dat probleem is overigens vooralsnog weg sinds ik de oude brandstofpomp heb moeten terugbouwen (die eerder wel dit probleem gaf), geen idee of dat komt omdat bij het wisselen de tank "geroerd" was of dat toch het flesje Wynn's Dry Fuel geholpen had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 16:21
Hoi allen,
Een vraag die ik hier vast kan stellen.
Aan het oriënteren voor een Dacia Jogger.
De huidige benzineprijzen laten me neigen naar een lpg uitvoering af fabriek. Maar twijfel ook over de risico’s (gevaarlijker?) en sores (vaker en onhandiger tanken, parkeren in garage, vakantie etc.) die het met zich mee kan brengen.
Iemand van jullie kan hier vast een onderbouwing geven? Zodat ik die info kan gebruiken in de keuze. 🙂 alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
He wc eend, wat vinden jullie van wc eend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 16:21
Teleluvr schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:44:
He wc eend, wat vinden jullie van wc eend?
Hehe klopt, alle ‘zorgen’ googlen word ik ook niet vrolijk van.
Concreet ben ik meer op zoek naar praktijkinfo zoals; kan men in nl in de meeste gevallen op een willekeurige plek in een garage parkeren zoals qpark?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 18:05
Purejet schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:52:
[...]

Hehe klopt, alle ‘zorgen’ googlen word ik ook niet vrolijk van.
Concreet ben ik meer op zoek naar praktijkinfo zoals; kan men in nl in de meeste gevallen op een willekeurige plek in een garage parkeren zoals qpark?
ik ben nergens nog een bordje tegen gekomen in NL met verboden voor LPG auto's qua parkeergarage. 1x in Oostenrijk wel gehad met de wintersport jaren geleden.
Sommige lange afstanden veerboten in het buitenland vinden LPG aan boord ook niet leuk (weet van 1 maatschappij die op Sardinië vaart die het niet toestaan in hun reglementen maar dan moet je echt zoeken bij het boeken)
Vaker tanken vind ik zelf meevallen. Sta iedere 500km aan de pomp en dat is me het prijsverschil meer dan waard. Onhandiger hangt echt van de plek van je vulpunt af. In mijn vorige V70 zat die fabriekaf op de plek van de benzineklep en bij m'n huidige V70 zit deze onderin de bumper maar daar raak je ook zo aan gewend is mijn ervaring.
Na 3 ton op LPG rijden wil ik echt niet anders meer

[ Voor 21% gewijzigd door tabaqui op 05-03-2022 18:04 ]

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Involvement
Pff, gevaarlijk is het allerminst, die tank kan wel wat hebben en een lek ruik je op een kilometer afstand. Ik heb meer problemen gehad met die schotel die ze in sommige landen gebruiken om te tanken. Als het rubber niet goed aansluit dan lekt er gas uit tijdens het tanken.

Reparaties zijn wel wat specialistischer, maar LPG systemen zijn meestal vrij betrouwbaar en echt katastrofale problemen heb ik zelf weinig gehad. Mijn auto's zijn meestal al wat ouder dan gemiddeld, maar met een nieuwe zou ik me nog minder zorgen maken. Het LPG filter moet wel om de 20.000km vernieuwd worden, maar dat is gewoonlijk vrij makkelijk.

In België was het relatief vaak verboden te parkeren met LPG in een garage, in Nederland heb ik het weinig gezien. Volgens mij nemen de Belgen het ook niet heel serieus, wat het is me al eens overkomen dat ze het bord dat dit aangaf onderaan de helling hadden neergezet. Tja, dan parkeer ik gewoon en wonder boven wonder bleek de garage achteraf nog niet in vlammen opgegaan te zijn. Ik geloof dat Belgische auto's in tegenstelling tot Nederlandse ook een sticker moeten hebben waar op staat dat er LPG in gaat, maar ik weet niet zeker of dat altijd zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

LPG rijden is totaal niet gevaarlijk. Hoe kom je daar bij?
Je moet waarschijnlijk wat vaker tanken tov benzine. Dat heb ik er graag voor over.
NB: Ik kan trouwens met 1 tankbeurt 500 kilometer rijden. Als ik op vakantie ga tank ik benzine en LPG helemaal vol. Een geweldige actieradius heb je dan. Bijna 1200 kilometer in 1 ruk. Heerlijk vind ik dat.
Parkeer problemen ben ik nog nooit tegen gekomen. Ook niet in het buitenland.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb 1x een lekke vulaansluiting gehad, dat ruik je van heinde en verre zodra je de slang aansluit waardoor de tankafsluiter opent...

Af fabriek LPG bij Dacia/Renault zit over het algemeen wel goed. Motoren zijn erop ontworpen en kunnen dat aan.

Enige nadeel van LPG is dat garages er vaak niks mee kunnen en bij een storing altijd naar LPG wijzen. Zo hebben 2 defecte penbobines me erg veel geld gekost door kastje muur verwijzingen tussen garage en gasboer. Uiteindelijk was de gasboer degene die het uitvond. Sindsdien ook daarheen voor jaarlijkse APK en LPG onderhoud, reguliere onderhoud ben ik toen zelf gaan doen (en dan kom je erachter welke kantjes ervanaf worden gelopen door je vorige garage).

Verder is LPG schoner dan benzine, minder stank en minder vervuiling van je motorolie.

Wat betreft tanken, ik ben verwend met 900km op een tank diesel. Vorige auto reed benzine, dat was 680km op een tank benzine. LPG van de auto daarvoor was 500km op LPG. Ja je staat wat vaker aan de pomp, maar zo erg is het ook weer niet om wekelijks te tanken.

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 05-03-2022 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
Over dat van parkeren: ik heb mijn vulopening altijd weggewerkt gehad achter de tankklep, dan is er geen hond die weet dat je lpg rijdt. Gewoon die garage in dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
In België staat dat vaak/altijd bij garages, nooit problemen gehad :9 Bij mij zit de vulopening achter de tankklep, dus valt niet echt op tenzij je het kenteken controleert. En zelfs bij parkeergarages die je kenteken herkennen (automatisch openen bij uitrijden) nooit problemen gehad

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
LPG rijden is niet zoveel anders dan benzine rijden. Ja, de korte actieradius is soms irritant (380km v.s. 700+ met benzine). Met name op lange ritten en/of waarbij ik pas 's avonds laat terugkom moet ik wel eens van te voren uitzoeken waar ik moet tanken, als ik niet op dure benzine wil terugvallen.

Parkeergarages... ik parkeer tot nu toe waar ik wil O-) In o.a. Brussel en ook Rijswijk (bij de Boogaard) meen ik LPG-verbodsbordjes gezien te hebben. Maar mijn tankaansluiting zit bij de trekhaak, valt niet zo op. Nadeel v/d plek is tanken als ik een keer kleding aan heb waarmee ik niet wil bukken/op de knieën wil staan.

Oh, en je kunt er niet meer met de Eurostar naar Engeland, LPG wordt daar niet toegelaten :P

Mankementen aan de LPG-installatie heb ik in de 230k kilometers nog niet gehad, behalve het klepsmeersysteem die al lang ermee is opgehouden (en voor mijn motor overbodig blijkt). Filter wel altijd netjes om de 20k vervangen.

De kofferbak-ruimte is wel verkleind daar het reservewiel daar ligt. Gastank zit in de kuip waar dat wiel ooit zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
Dat bereik is IMHO ook maar een kleinigheid, ik had eerst een auto die zo weinig als 350km haalde op een tank LPG, maar dat is zat. Ik heb die maar één of twee keer in een enkele rit op gereden en dan is een plaspauze toch wel fijn. Op andere dagen is het niet zo een drama om om de andere dag langs je favoriete tankplek te rijden. Een keertje op benzine naar de winkel of dat laatste stukje naar een pomp rijden is wat mij betreft echt zo een ramp niet.

Let wel op voor een aantal fabriek-af installaties, want die delen de ruimte voor de gas- en benzinetank en hebben daardoor weinig bereik met beide. De Cheverolet Spark is zo een auto en kan maar ~250km op gas, en dan kom je makkelijker in de buurt van de irritatiegrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
[...]

Zo'n beetje halfvol, Euro 98 (E5). E10 heeft een kortere houdbaarheid, vandaar E5 / Euro98. De brandstofmeter wil wel eens minder aangeven dan erin zit; sommige auto's schijnen een schatting te doen obv hoelang niet getankt of iets dergelijks. Moet je even ondervinden in je eigen auto. (bij mij gaf hij dan aan dat ik op reserve zat, maar vervolgens kon ik slechts 20 L tanken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Involvement schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:14:
Dat bereik is IMHO ook maar een kleinigheid, ik had eerst een auto die zo weinig als 350km haalde op een tank LPG, maar dat is zat. Ik heb die maar één of twee keer in een enkele rit op gereden en dan is een plaspauze toch wel fijn. Op andere dagen is het niet zo een drama om om de andere dag langs je favoriete tankplek te rijden. Een keertje op benzine naar de winkel of dat laatste stukje naar een pomp rijden is wat mij betreft echt zo een ramp niet.

Let wel op voor een aantal fabriek-af installaties, want die delen de ruimte voor de gas- en benzinetank en hebben daardoor weinig bereik met beide. De Cheverolet Spark is zo een auto en kan maar ~250km op gas, en dan kom je makkelijker in de buurt van de irritatiegrens.
Weinig bereik is bloedirritant. Ik had een 70l tank (netto 56 liter dus) en heb daar de vulgrens al laten oprekken. Hoe verder je komt, hoe fijner. Tanken is echt verspilde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
[...]

Uit mijn Up-ervaring was 1:250 het benzineverbruik. Wel op basis van veel lange ritten (dus meer LPG kilometers dan benzinekilometers). Rijd je nu vaker kortere stukken en dus met een koude motor weg, dan zal het verbruik wat hoger zijn. Ligt er trouwens ook aan hoe snel je systeem overspringt op LPG.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

Accijns op LPG is natuurlijk al erg laag. 19,9 cent per liter als ik me niet vergis. Kan moeilijk met dezelfde hoeveelheid verlaagd worden als bij benzine of diesel gedaan wordt

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
kraats schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:18:
Accijns op LPG is natuurlijk al erg laag. 19,9 cent per liter als ik me niet vergis. Kan moeilijk met dezelfde hoeveelheid verlaagd worden als bij benzine of diesel gedaan wordt
De hoeveelheid die het oplevert is nagenoeg niks in verhouding tot de accijnzen op benzine en diesel. Schaf maar af! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ik vraag me af hoe dit de armste mensen helpt om eerlijk te zijn, het lijkt me dat gebruikers met een grote bak hier meer van profiteren. De verlaging van het BTW tarief op energie net zo goed, daar hebben mensen met een villa meer aan dan een gezin in een flatje. Het lijkt mij dat we daarmee helemaal niet zo veel verbeteren aan de inkomensverdeling. Ben ik nu gek of is dit het beruchte "Links lullen, rechts vullen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De armsten hebben sowieso geen auto lijkt me. Verder krijgen de armsten een extra tegemoetkoming via de gemeente zodat ze in hun slecht geïsoleerde huurwoning uit het jaar kruik ook gewoon op 19 graden kunnen blijven stoken.

De mensen met een leasebak en tankpas boeit het sowieso niks wat brandstof kost. Die balen nu alleen dat ze niet meer op route aan de snelweg mogen tanken van de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
BTW op gas omlaag: geldt dit ook voor lpg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Nee, lijkt me sterk: het ging om huishoudelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
BTW omlaag gaat dus alleen om stroom en gas, niet brandstof. Is veel verwarring over gok ik, ik dacht nml ook dat brandstof tegen 9% zou gaan straks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

kraats schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:18:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzTqXDJwZRo4tPsMgn6Emga80JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4TCDy6rVZXFnixzHokp1V4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcMu6RQKX-epbwrzZfjnNuKatu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41wWgB68wiMLMJHKR3IL9CBp.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.autovisie.nl/...eprijzen-lpg-installatie/

[ Voor 25% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-03-2022 20:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

nice !! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Goed nieuws :) Hoewel, waar de benzineprijzen in de buurt de afgelopen dagen wat centen gedaald waren, is LPG gisteren nog met 1-2ct gestegen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Vandaag 99ct/ltr in België. Is vast voorlopig de laatste keer onder een euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
Hoop dat ze in Belgie ook de accijns gaan verlagen. Vandaag daar getankt voor 96ct/ltr. Dat is weer 10ct meer dan vorige week :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Waar de Euro98 hier in de buurt de afgelopen dagen zo'n 7ct goedkoper is geworden, is LPG juist met 3ct gestegen -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Afgelopen donderdag op de A2 in Limburg heb ik 1,31 per Liter betaald, voor mij een record.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Er zouden morgen 4 nieuwe banden gemonteerd worden, maar nu lijkt de Renault plots serieus iets te mankeren -O-

Eerder vanmiddag merkte ik op dat 'ie soms licht stotterde op de snelweg, alsof je het gas even losliet. Ik dacht eerst aan bobines, maar misschien zijn het problemen met de versnellingsbak die het veroorzaakt... :'(

Tegelijk wil de automaat namelijk plots regelmatig niet verder schakelen dan de 3e. Sterker, als ik 'm dan stil zet en optrek, lijkt hij in de 3e op te trekken en laat dan rond 60km/u de lock-up inschakelen.

Herstarten zorgt ervoor dat 'ie weer eventjes alle versnellingen gebruikt en gaat 'ie ook naar 4. Maar na minuten tot een half uur (vaak bij een kruispunt) begint het probleem opnieuw.

Heb net ook al een keer gehad dat bij wegrijden het toerental zat te schommelen tussen 2000-3000 en dan de automaat een bonk gaf en daarna alles even normaal leek. Ik dacht eerst aan problemen bij de motor, maar het lijkt steeds meer de automaat te zijn. Of ik moet de pech hebben dat er tegelijkertijd 2 problemen zijn opgetreden. Terwijl 'ie gisteren nog perfect gereden heeft naar Duisburg...

Storingslamp blijft overigens uit, waar 'ie normaal bij noodloop wel aan gaat. En noodloop die ik ken is versnellingen 2&3, dat is nu alleen 3. ATF is zo'n 10k geleden al gepeild en ervaring was dat bij te weinig olie de lamp ook aan gaat met foutcode oliedrukregeling.

Garage al gebeld, die zei dat ik ermee door kon rijden zolang 'ie het doet. Woensdag is pas een afspraak gepland daar.

Ik vrees ergens dat ik tegen een defect gaande automaat aankijk -O- Nog 5km tot de 524k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Nog 5km tot de 524k...
@Josefien, dat ga je redden, terwijl je alvast uitkijkt naar een nieuw langeafstandswonder? Als je goedkoop en betrouwbaar wilt rijden: een Prius, of liever Lexus CT200H, met LPG zou mijn advies zijn. Nadeel is dat we op dit forum waarschijnlijk een stuk minder van je gaan horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Nah... ik wil niks moderners en laat deze liever repareren :) Ik meen dat de garage ooit heeft gezegd dat voor rond €500 een gebruikte automaat eronder kan. Da's in het slechtste geval, als 'ie echt kapot blijkt.

Voor nu is het misschien toch een te laag oliepeil in de automaat, ondanks dat er geen storingslamp brandt. Ik heb bij de automaat olie zien druppelen... ongeveer elke minuut viel er een druppeltje :/

[YouTube: olie lekkage]

De garage toen weer gebeld, het advies werd direct niet meer mee rijden. Maar... ik was 130km van huis op een afgelegen plek en ze kunnen 'm de komende tijd niet halen. Dus op eigen risico rustig teruggereden (heb het idee dat oliedruk afhankelijk is van toerental? Dus met 100km/u naar huis gereden en zo min mogelijk laten schakelen, nog nooit zo'n saaie rit gehad...).

Wel afgesproken dat als 'ie de reis terug overleeft, morgen de ATF meteen wordt bijgevuld. En dan ook even kijken of er überhaupt nog mee gereden kan worden of dat 'ie daar meteen moet blijven.

Bij thuiskomst druppelt hij niet meer :o Maar de automaat-problemen zijn nog aanwezig. Iets harder optrekken levert vaak een gebonk op gevolgd door vastzitten in de 3e versnelling tot aan een herstart. En de auto schokt bij versnellen in lagere toeren (~2000-3000), daar ben ik niet zeker van of het de automaat is die niet goed in de versnelling blijft of het toch de motor is die in houdt.

Vorig jaar april zat 'ie ook een keer met te weinig ATF (amper klachten toen), kon 2 liter bij. Sindsdien liet ik 'm elke beurt (30k) peilen en nooit kon er wat bij, 10k geleden ook niet. En nu opeens dit... hij lekt dus alleen soms?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ai, dat is vervelend om te horen, ik hoop dat een frisse vulling ATF het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Als het inderdaad te weinig olie is lost het vullen misschien wel de schakelproblemen tijdelijk op. Maar de lekkage die het lage peil veroorzaakt is dan het echte probleem ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Als ie maar ver genoeg leeg raakt stopt ie vanzelf een keer met lekken. :+

Maar als je toch door wil rijden is zo'n setje banden prima uitgave. Je kunt je ook eens opgeven voor Klokje Rond om een indruk te krijgen van hoe de auto erbij staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De nieuwe banden (Michelin CrossClimate 2 :D ) moeten er sowieso onder, ik heb ze al 2mnd geleden in huis.

Maar eerst die automaat bruikbaar krijgen. Ik kan me herinneren dat de garage vorig jaar zei dat als de lekkage tussen de 2 bakdelen vandaan komt, het niet de moeite waard was om te repareren en er beter een gebruikte bak onder kan. Ik ben benieuwd...

Garagebezoek moet wel uitgesteld worden, ben zelf ziek vandaag ;(

Klokje Rond... nah... gaat geen duimpje omhoog opleveren :P Teveel dingen die versleten zijn. Onderstel heeft ongetwijfeld een hoop versleten rubbers (wat nooit op de rekening heeft gestaan is dus nooit vervangen), de motor is niet echt droog aan de onderkant, remschijven alweer lichtelijk krom en het stuur staat zelfs na uitlijnen lichtelijk scheef :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Onderstel aanpakken kan je nog heel wat plezier opleveren overigens. Heb zelf een 206SW van 16 jaar oud met 365K op de teller, 2 weken terug aangepakt met nieuwe draagarmen, klapperstokjes en complete veerpoten (en onbedoeld 2 liter nieuwe bakolie ivm uitgetrokken aandrijfas :X).
Er zit helaas enige speling op het stuurhuis, dus uitlijnen was maar zo-zo, maar het gebrek aan klapperen en deinen, het rechtop blijven zitten in de bochten en het rechtdoor blijven rijden als je vol op de rem stampt maakt het autorijden zoveel minder vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Ik denk dat mijn Grand Scenic tot de grond afgetakeld gaat worden bij een klokje rond.

Hij kwam wel fluitend door de apk, maar ziet er uhm... Wel gebruikt uit😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat onderstel aanpakken rijplezier oplevert geloof ik graag :D Echter, als ik dat zelf niet kan en moet uitbesteden wordt het al gauw richting onbetaalbaar :P

Ik heb de auto toch net weggebracht, is nog niet naar gekeken. Wel even met ze gesproken over het geval waarbij de bak echt kapot is. Een gebruikte automaat kan toch niet voor 500 maar gaat richting de 1000, zonder garantie -O- En het werd ook behoorlijk afgeraden omdat ze zeiden vaak defecte bakken (en motoren) te hebben gehad van Onderdelenlijn.

Reparatie aan de bestaande bak is 1500 of (veel) meer waar je pas achter komt als de bak open is. En bij doorvragen blijkt dat ze het zelf niet doen maar het uitbesteden en was het ook een advies om zelf revisiebedrijven te benaderen voor een offerte.

Ik ben nu niet echt in een juich-stemming, zeg -O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 18:51
Josefien schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:27:
Dat onderstel aanpakken rijplezier oplevert geloof ik graag :D Echter, als ik dat zelf niet kan en moet uitbesteden wordt het al gauw richting onbetaalbaar :P

Ik heb de auto toch net weggebracht, is nog niet naar gekeken. Wel even met ze gesproken over het geval waarbij de bak echt kapot is. Een gebruikte automaat kan toch niet voor 500 maar gaat richting de 1000, zonder garantie -O- En het werd ook behoorlijk afgeraden omdat ze zeiden vaak defecte bakken (en motoren) te hebben gehad van Onderdelenlijn.

Reparatie aan de bestaande bak is 1500 of (veel) meer waar je pas achter komt als de bak open is. En bij doorvragen blijkt dat ze het zelf niet doen maar het uitbesteden en was het ook een advies om zelf revisiebedrijven te benaderen voor een offerte.

Opruimen dat ding en een volvo S60 kopen met LPG kopen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Nah... als ik naar het gewicht en verbruik kijk al niet :P Verder wil ik per se een station en alles waar geen 1-DIN radio in kan valt af. En het mag ook niet meer elektronische (veiligheids)systemen hebben dan wat ik nu heb, ik heb een bepaalde hekel aan modernere techniek (niet alleen auto hoor, ik gebruik ook oudere modellen pc's, smartphone en spelcomputers) :D

Repareren v/d Renault heeft toch de voorkeur. Het schijnt dat er ook bedrijven zijn die een gebruikte bak kunnen monteren die ze zelf leveren met garantie. Geen idee wat dat kost. Die optie was niet ter sprake gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter

Er staan er op onderdelenlijn met relatief weinig km (~150k), zelfs met omschrijvingen als "GOED GETEST" en 3 maanden garantie. Waarschijnlijk dat die er met nieuwe vloeistof er weer een paar ton tegenaan kunnen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

ybos schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:29:
Opruimen dat ding en een volvo S60 kopen met LPG kopen :Y
Josefien schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:39:
Verder wil ik per se een station
Dan pak je toch een V70 >:) :P :+

/Flauw O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement

Ja kan ik me voorstellen. Ik kan ook wel zeggen dat als ze zeggen dat je er voor €500 een tweedehands bak onder kan hebben dat ze toen in elk geval wel optimistisch waren. Gebeurt wel vaker als er iets verkocht moet/kan/zal worden en er over hypothetische situaties gesproken wordt. Laatst een enkele homokineet moeten laten vervangen en ik was >€250 lichter... :/

Automaten weet ik minder van, net als de meeste garages, dus het advies er zelf achteraan te bellen is misschien zo slecht niet. Als zij het doen moet het in de baas zijn tijd en wordt het een vlug-vlug klusje met alle potentiele gevolgen van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
nero355 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:17:
[...]

[...]

Dan pak je toch een V70 >:) :P :+

/Flauw O-)
Los van dat het wel veel meer auto is, zou ik zo'n V70 ook niet direct aanraden. Ik vond die van mij in elk geval knap duur in de jaren dat ik 'm had.
Maar ik zou ook geen 1.500 euro uitgeven aan een gare Megane. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Pannencouque schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:28:
[...]
Los van dat het wel veel meer auto is, zou ik zo'n V70 ook niet direct aanraden. Ik vond die van mij in elk geval knap duur in de jaren dat ik 'm had.
Maar ik zou ook geen 1.500 euro uitgeven aan een gare Megane. :P
Voor 1.500 euro rij je een veel fijnere gare Volvo. :)
Maar ik ben biased. Met de huidige gasprijzen moet ik zeggen dat de hobby wel wat kostbaar wordt. Voorheen kon de wegenbelasting nog goed praten tov de literprijs. Dat wordt nu al rap minder. Nog niet zo lang geleden begonnen op 50ct/L, nu toch wel richting de 1,10...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De garage heeft nog niet naar de auto gekeken. Misschien valt het mee. Maar in m'n hoofd houd ik rekening mee dat die bak echt gerepareerd of vervangen moet worden.

Ik ben er nog niet over uit of ik dan voor reparatie of een gebruikte bak ga. Reparatie biedt wel meer zekerheid, maar de prijs "vanaf 1500" staat me niet zo. Als 'ie straks open ligt en het blijkt gaandeweg 2500 te zijn heb ik geen keuze meer.

Bij een gebruikte bak zou ik dan een bedrijf moeten hebben wat de bak levert en kan inbouwen met garantie. Die zijn er voor zover ik weet wel, maar zie die zomaar eens te vinden :? Ik vind alleen maar (sloop)onderdelenleveranciers. Of dat onder de 1000 kan, geen idee...

Die Mégane is een auto met vrij veel ruimte tegenover een relatief laag gewicht en verbruik wat niet te stevig is. Zie maar een stationwagen te vinden die niet zwaarder is dan 1250kg incl. automaat en LPG. Verbruik is ondanks vaak (te) hard rijden gemiddeld 1 op 10, op LPG. Als ik zuinig zou rijden (=nooit harder dan 100) haalt 'ie 1 op 12 nog wel.

Ze zijn er overigens wel, net zo oud als deze Renault ook. Betaal je dan 1500 voor. Maar dan moet er ook nog LPG in en achterstallig onderhoud weggewerkt en kan je in de handen wrijven als er niet een verrassingsbox met problemen tevoorschijn komt :D
MK_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:47:
[...]

Er staan er op onderdelenlijn met relatief weinig km (~150k), zelfs met omschrijvingen als "GOED GETEST" en 3 maanden garantie. Waarschijnlijk dat die er met nieuwe vloeistof er weer een paar ton tegenaan kunnen :P
Probleem met die garantie is dat het ook weer uitgebouwd moet worden bij stukgaan :P Zit je zo tegen 1000 arbeidskosten aan zonder iets bereikt te hebben :P De verkopers op Onderdelenlijn bouwen doorgaans niet in.
Pagina: 1 ... 28 ... 48 Laatste