Toon posts:

Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste
Acties:

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13:01
In Baarle-Hertog, bij de Baarlese Witte Pompen, blijkt zelfs LPG helemaal geschrapt :/
In oplopende mate slechter, nu het al een goede 3 weken geleden is dat ik voor het laatst benzine heb getankt. Nog wel aanslaan binnen de 3-4sec en daarna meteen weg kunnen rijden.

• Josefien
Gisteren op dezelfde dag zowel de zowat duurste -O- als de goedkoopste *O* LPG van Nederland getankt :o

Bizar om te zien toen de euro's harder opliepen dan de liters :D

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 16:21
Die pomp in Terwispel is hier om de hoek, daar kom ik vaak langs en die is altijd al bizar duur geweest met alle brandstof.

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 07:35
1.15 voor LPG, wat een prijs zeg :D Goedkoper dan benzine, maar kolere.

• Sturgeon22
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 16:24
€ 0,819 is dan wel weer een mooie prijs voor in NL. Ik heb vanmorgen in Rotterdam getankt voor € 0.879.

• jakl
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 01-12 21:12
Wooow €1,149 voor lpg... te bedenken dat vorig jaar gewoon de prijs van benzine langs de snelweg lager dan dat stond (in BE), en ik nog voor onder €1/L heb kunnen tanken...

Bizar duur eigenlijk :o

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Bouke-p schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:59:
Die pomp in Terwispel is hier om de hoek, daar kom ik vaak langs en die is altijd al bizar duur geweest met alle brandstof.
Toen ik nog LPG reed was ie nog goedkoop (volgens mij was het toen nog Texaco), maar ineens was dat over en betaalde je de hoofdprijs. Andere brandstoffen waren idd duur.

Als je op dat punt echt verlegen zit om brandstof kan je beter afslag Gorredijk pakken, bij de rotonde zit daar een Q8/OK, die is ook duur, maar niet zo duur als de Esso.

• Alfa Novanta
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:05

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

jakl schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:28:
Het procentuele verschil lijkt mij belangrijker.
Rekening houdend met 20% meerverbruik op gas (geen idee of dat daadwerkelijk zo is), is dat voor mij persoonlijk, in de buurt, nu 55% meer op benzine, of een verschil van 54 cent/L. Dat is al aanzienlijk kleiner.

Voorheen was dit gemiddeld 75 cent, of bijna 145% meer.
(of 83 cent/L daadwerkelijk aan de pomp) — overigens geen rekening gehouden met de stevige val in 2020, toen was, ondanks het verschil van 'slechts' 71 cent en een officiele max. benzineprijs van €1,1/L, benzine hier 175% duurder, of 230% effectief.
Het loont nu dus aanzienlijk minder en voor sommige mensen maakt het verschil de aanschaf van een lpg-auto, of de inbouw, het niet meer waard.

Volgens de LPG-calculator zou een VW up (in BE) die ongeveer 20.000 per jaar rijdt, pas na 5 jaar en 100.000 km beginnen lonen, tegenover iets minder dan 3 jaar en 60.000 km, in 2018-2019.
Uiteraard schommelt die prijs voortdurend, en hangt het ook af van installatiekost en verbruik, maar toch...

Ik vind het interessant om bij stil te staan, maar uiteraard is op lpg rijden nog steeds voordeliger. Ik ga er ook niet minder door rijden of zo (in tegendeel :'))...
Ik heb vorig jaar mijn Fiat Grande Punto met LPG verkocht omdat ik na 7 jaar toch weer Alfa Romeo wilde gaan rijden. Na een Alfa Romeo 90 2.0TS 8v op LPG(1) en een Alfa Romeo 156 1.8TS 16v (Vialle LPI) wordt nu mijn Alfa Romeo GT 1.8TS 16v (ja zelfde blok) omgebouwd naar LPG, installatie van BRC.
Mijn 4e auto en de 4e op LPG :P .. misschien wel de laatste. Who knows. Let's go! (y)

Maar wel mooi een jaar te laat... ombouwprijzen waren 1,5 jaar terug ca. € 1750 maar moest nu al € 2250 meebrengen. En dan komt een klepsmeersysteem er nog bovenop, wat ik zekerheidshalve toch maar doe, dus € 2450. Ik heb e.e.a. doorgerekend, maar waar de doorsnee inbouw er met 20k binnen 1 jaar alweer uit was, moet ik nu tenminste 1,5 jaar maar gezien corona waarschijnlijk wel 2 jaar rijden.. echter, wat doen de brandstofprijzen? Ik heb geen glazen bol, maar ik zie benzine nog niet snel weer goedkoper worden .. en aan de andere kant, dan gaat LPG ook weer omlaag. Je weet het gewoon niet. Maar ik vind het niet tof om iedere week minimaal 120€ neer te tikken voor peut. Als ik er vanuit ga dat ik tenminste 5 jaar wil doen met deze auto (maar km stand is 80k dus misschien ook wel 9 jaar), dan is dat uiteindelijk op LPG altijd goedkoper en ik voorkom hiermee dat ik straks benzine sta af te rekenen voor €3 per liter of €180 voor een volle tank .. dan zou ik mijzelf echt voor de kop slaan 8)7

We gaan het zien..

hieronder een globale berekening .. (verzekering en onderhoud niet meegenomen)

sfeerplaatje O+

denk toch dat na een jaar benzine rijden de eerste keer LPG tanken weer die vertrouwde glimlach geeft :+

*schopt @GA!S ook nog ff met zijn V8 kabouters :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 16GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | ASRock Radeon RX6800 16GB GDDR6 | Windows 10 x64 | Oculus Rift S

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:13

superwashandje

grofheid alom

Dikke bak!
Ik heb pasgeleden ook lpg in laten bouwen in mijn 5cylinder. Een volle tank lpg is wel duur als je de oude prijzen nog gewend bent maar tov benzine nog erg fijn. 40€ per week ipv 90 :p
Is er een specifieke reden dat je voor een brc installatie gaat? Ik heb een prins installatie voor 2100 euro kunnen krijgen met een extra cylinder!

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik heb pasgeleden ook lpg in laten bouwen in mijn 5cylinder. Een volle tank lpg is wel duur als je de oude prijzen nog gewend bent maar tov benzine nog erg fijn. 40€ per week ipv 90 :p
Is er een specifieke reden dat je voor een brc installatie gaat? Ik heb een prins installatie voor 2100 euro kunnen krijgen met een extra cylinder!
De installaties zijn vergelijkbaar volgens 2 LPG inbouwers, maar bij Prins zit je qua klepsmeersysteem vast aan hun oplossing die veel groter en bewerkelijker is. Met BRC kon ik hun reguliere electronische smeersysteem krijgen en gaf hij daar nog korting op. (blijft dure hobby) Omdat de 1.8TS 16 toch wat zwak is qua olieverbruik/kleppen heb ik er toch maar voor gekozen, temeer het blok nu nog fris is en dat hopelijk nu ook zo blijft. Die 16v uit de 156 ging uiteindelijk wel kapot met een gebroken klep. Het blijft altijd een gok..

ik heb er dan ook langer dan anders over na moeten denken. Normaliter was LPG een no-brainer maar deze inbouwprijzen zijn echt niet lollig meer, maar uiteindelijk verdien je ook dat wel weer terug.

[Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-11-2021 12:11]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 16GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | ASRock Radeon RX6800 16GB GDDR6 | Windows 10 x64 | Oculus Rift S

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:13

superwashandje

grofheid alom

Ah ok, ja prima overweging dan lijkt me. Ik zag je klepsmeer verbruik niet aangegeven in de kosten dus ging er van uit dat je die er niet bij had (was bij mij niet nodig ;), lekker simpel )

[Voor 4% gewijzigd door superwashandje op 24-11-2021 12:12]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

nee bij mij officieel ook niet maar toch maar gedaan.
dus ja, die kosten komen er ook bij. duurt het nog wat langer :+

• Josefien
Zo'n klepsmeersysteem, ik heb het idee dat het in de praktijk best waardeloos is. Ik heb (i.c.m. een BRC installatie) een elektronisch geregeld klepsmeersysteem, destijds een meerprijs van €200,-. Na amper 1,5 jaar stopte het er regelmatig mee. Eerst losschietende slangetjes bij het inlaatspruitstuk, daarna meermaals verstopt en werd het gespoeld. Maar je kwam er pas achter dat 'ie niet werkte als je geen verbruik v/d smeerolie merkte... zo liep 'ie in totaal al zeker 10k in een jaar zonder klepsmering. Als dat spul echt van levensbelang was, waren de klepzittingen allang vergaand versleten door die storingen.

Inmiddels is het systeem 3 jaar oud en doet het al heel lang praktisch niks meer. Heel af en toe slurpt hij in 1500km het reservoir leeg, om daarna tienduizenden km's niks te verbruiken terwijl 'ie vol zit :P Het is dat ik nog wat blikjes van die olie heb liggen en daarmee het klagende lampje kan sussen, anders koppel ik dat pompje af.

• GA!S
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Alfa Novanta schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:54:
[...]

*schopt @GA!S ook nog ff met zijn V8 kabouters :P
:w :w

Hier nog een (voormalig) LPG rijder. Ik denk in totaal ruim 600.000 km op LPG gereden met diverse leuke auto's.

Alfa 155 2.0 16V

Alfa 156 berlina 2.0 16v

Alfa 156 SW 1.8 16v

Alfa GTV 3.0 V6 24v

Alfa GT 3.2 V6 24v

Ik denk niet dat ik het aandurf om mijn huidige blok op LPG te laten lopen.

[Voor 18% gewijzigd door GA!S op 25-11-2021 09:11]

de betaler vervuilt

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

GA!S schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:29:
[Afbeelding]

Alfa 155 2.0 16V

[Afbeelding]

Alfa 156 berlina 2.0 16v

[Afbeelding]

Alfa 156 SW 1.8 16v

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alfa GTV 3.0 V6 24v

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alfa GT 3.2 V6 24v
_/-\o_
sissie :+

serieus: waarom niet? te duur of te bang dat het niet goed zou gaan? Of qua terugverdientijd?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Josefien schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:02:
Zo'n klepsmeersysteem, ik heb het idee dat het in de praktijk best waardeloos is. Ik heb (i.c.m. een BRC installatie) een elektronisch geregeld klepsmeersysteem, destijds een meerprijs van €200,-. Na amper 1,5 jaar stopte het er regelmatig mee. Eerst losschietende slangetjes bij het inlaatspruitstuk, daarna meermaals verstopt en werd het gespoeld. Maar je kwam er pas achter dat 'ie niet werkte als je geen verbruik v/d smeerolie merkte... zo liep 'ie in totaal al zeker 10k in een jaar zonder klepsmering. Als dat spul echt van levensbelang was, waren de klepzittingen allang vergaand versleten door die storingen.

Inmiddels is het systeem 3 jaar oud en doet het al heel lang praktisch niks meer. Heel af en toe slurpt hij in 1500km het reservoir leeg, om daarna tienduizenden km's niks te verbruiken terwijl 'ie vol zit :P Het is dat ik nog wat blikjes van die olie heb liggen en daarmee het klagende lampje kan sussen, anders koppel ik dat pompje af.
Ik had op de Grande Punto het vacuüm systeem en inderdaad raakte dat verstopt. Heel voordelig :D
Daarom nu de elektrische versie gekozen en wel met de intentie die ook te gebruiken maar ik zal hem wel in de gaten moeten blijven houden. noted.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Heb me behoorlijk verdiept in direct injectie en LPG en ik vind het geen goede combinatie. Laatste generatie lean-burn motoren zijn zo precies gebouwd, toleranties van de motor i.c.m. de hittestress van LPG is vragen om problemen. Een Busso is in de basis een degelijk blok uit de jaren 70, dat komt allemaal wat minder nauw, daarom is ca. 250 pk atmosferisch ook het maximum.

Blok uit mijn RS5 is een echt toerenblok met 8250 rpm redline, geen zin om daar onnodig risico's mee te nemen. Heb het eerlijk gezegd ook nog niet gezien. Er zijn voorbeelden van de 4.2 V8 op LPG in de A8, maar dat is intern een ander blok dan de RS.

Daarbij zijn mijn kilometers ingestort met het thuiswerken en tank ik hier net over de grens voor 1,60 per liter. De Noodzaak voor LPG is een beetje verdwenen (beter gezegd: ik hoef geen 50.000 per jaar meer te rijden, voor dezelfde prijs kan ik ook een RS5 op benzine gaan rijden >:) )

[Voor 26% gewijzigd door GA!S op 25-11-2021 09:12]

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Edit: paar typo's weggehaald en nog wat extra plaatjes toegevoegd aan de vorige post.

de betaler vervuilt

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:26
TereZz schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:43:
Valt me ook op inderdaad. Komt denk ik door de verminderde afname van lpg de afgelopen jaren.
offtopic:
Ik zeg, demonstreren bij de boeren op het platteland! Die hebben daar overigens net zo weinig mee te maken als ik die ze blokkeerden op de snelweg :P

Hoe gaat het starten @Josefien ?
Shell gooit ook aardig wat LPG plekken aan de kant om plaats te maken voor laadpalen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

allemachtig :o ... heeft een GTV geen reserve wiel ergens?

Mijn 90 heeft ook een 80L knoepert achterin en nóg kunnen er 2 kratten achterin staan :+
Alfa GTV 3.0 V6 24v

Da's wel een héle mooie tank! Past beter dan de mijne en is aardig groter denk ik? hoeveel L is dat?
dat leek mij ook mooi, maar dat deden ze niet ivm de krachten die erop komen .. :/
snap ik ... je moet er niet aan denken dat ie in de soep loopt. :'(

An sich kan directe injectie wel, en dat koelt de injector zelf dan ook nog (itt dampdruk in de inlaat), maar ze zeiden dat het vooral ook te maken had met allemaal nieuwe typegoedkeuringen die geregeld moeten worden. En loont dat dan..

[Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-11-2021 16:00]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nou, de installatie zit erin! Starten-lopen .. draait mooi! Zat ook zo op 150 100 maar het was nog voor 19:00 O-)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Alfa Novanta schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:59:
[...]

allemachtig :o ... heeft een GTV geen reserve wiel ergens?

Mijn 90 heeft ook een 80L knoepert achterin en nóg kunnen er 2 kratten achterin staan :+

[...]

Da's wel een héle mooie tank! Past beter dan de mijne en is aardig groter denk ik? hoeveel L is dat?

[...]

dat leek mij ook mooi, maar dat deden ze niet ivm de krachten die erop komen .. :/

[...]

snap ik ... je moet er niet aan denken dat ie in de soep loopt. :'(

An sich kan directe injectie wel, en dat koelt de injector zelf dan ook nog (itt dampdruk in de inlaat), maar ze zeiden dat het vooral ook te maken had met allemaal nieuwe typegoedkeuringen die geregeld moeten worden. En loont dat dan..
GT was een relatief kleine tank, ik geloof 42 liter netto, maar die had ik gekozen omdat je dan inderdaad de volledige kofferbak kunt gebruiken. Leverde wel iets van rijbereik in, maar dat had ik er wel voor over. Tankdopintegratie was ook een voorwaarde, heb ik bij alle auto's gedaan die ik zelf heb laten ombouwen. Krachten valt erg mee, heb de GT 5 jaar gereden en ruim 220.000 kilometers mee gereden (reken maar uit, dat zijn genoeg tankbeurten) zonder problemen.

de betaler vervuilt

• Josefien
De moeizaam koud startende Renault wordt blijkbaar nog slechter met dit koude weer èn na 24u stilstand. Net letterlijk een halve minuut moeten starten en hij sloeg voor het eerst 2 maal af paar sec. na het aanslaan. En dan een korte rit van 30min... ben bang dat 'ie morgen het niet meer doet.

De accu lijkt namelijk niet best meer. 1,5 jaar oud, 56A, maar afgelopen dinsdag was 'ie leeg nadat ik het dimlicht was vergeten uit te zetten, in een halfuurtje :o 2 jaar garantie, maar het meetapparaat v/d garage gaf 81% aan, nog te goed :(

Ik heb meteen paar liters verse benzine getankt in de hoop dat hij weer tijdelijk beter start. Er is een flesje Wynn's Dry Fuel besteld om te proberen of het slecht starten aan vocht in de tank ligt, die dacht ik erin te gooien als de benzine op was, maar flesje is nog niet binnen...
Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee