jakl schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:28:
Het procentuele verschil lijkt mij belangrijker.
Rekening houdend met 20% meerverbruik op gas (geen idee of dat daadwerkelijk zo is), is dat voor mij persoonlijk, in de buurt, nu 55% meer op benzine, of een verschil van 54 cent/L. Dat is al aanzienlijk kleiner.
Voorheen was dit gemiddeld 75 cent, of bijna 145% meer.
(of 83 cent/L daadwerkelijk aan de pomp)
— overigens geen rekening gehouden met de stevige val in 2020, toen was, ondanks het verschil van 'slechts' 71 cent en een officiele max. benzineprijs van €1,1/L, benzine hier 175% duurder, of 230% effectief.
Het loont nu dus aanzienlijk minder en voor sommige mensen maakt het verschil de aanschaf van een lpg-auto, of de inbouw, het niet meer waard.
Volgens de LPG-calculator zou een VW up (in BE) die ongeveer 20.000 per jaar rijdt, pas na 5 jaar en 100.000 km beginnen lonen, tegenover iets minder dan 3 jaar en 60.000 km, in 2018-2019.
Uiteraard schommelt die prijs voortdurend, en hangt het ook af van installatiekost en verbruik, maar toch...
Ik vind het interessant om bij stil te staan, maar uiteraard is op lpg rijden nog steeds voordeliger. Ik ga er ook niet minder door rijden of zo (in tegendeel

)...
Ik heb vorig jaar mijn Fiat Grande Punto met LPG verkocht omdat ik na 7 jaar toch weer Alfa Romeo wilde gaan rijden. Na een Alfa Romeo 90 2.0TS 8v op LPG(1) en een Alfa Romeo 156 1.8TS 16v (Vialle LPI) wordt nu mijn Alfa Romeo GT 1.8TS 16v (ja zelfde blok) omgebouwd naar LPG, installatie van BRC.
Mijn 4e auto en de 4e op LPG

.. misschien wel de laatste. Who knows. Let's go!
Maar wel mooi een jaar te laat... ombouwprijzen waren 1,5 jaar terug ca. € 1750 maar moest nu al € 2250 meebrengen. En dan komt een klepsmeersysteem er nog bovenop, wat ik zekerheidshalve toch maar doe, dus € 2450. Ik heb e.e.a. doorgerekend, maar waar de doorsnee inbouw er met 20k binnen 1 jaar alweer uit was, moet ik nu tenminste 1,5 jaar maar gezien corona waarschijnlijk wel 2 jaar rijden.. echter, wat doen de brandstofprijzen? Ik heb geen glazen bol, maar ik zie benzine nog niet snel weer goedkoper worden .. en aan de andere kant, dan gaat LPG ook weer omlaag. Je weet het gewoon niet. Maar ik vind het niet tof om iedere week minimaal 120€ neer te tikken voor peut. Als ik er vanuit ga dat ik tenminste 5 jaar wil doen met deze auto (maar km stand is 80k dus misschien ook wel 9 jaar), dan is dat uiteindelijk op LPG altijd goedkoper en ik voorkom hiermee dat ik straks benzine sta af te rekenen voor €3 per liter of €180 voor een volle tank .. dan zou ik mijzelf echt voor de kop slaan
We gaan het zien..
hieronder een globale berekening .. (verzekering en onderhoud niet meegenomen)
sfeerplaatje
denk toch dat na een jaar benzine rijden de eerste keer LPG tanken weer die vertrouwde glimlach geeft
*schopt @
GA!S ook nog ff met zijn V8 kabouters