• BadEendTerror
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 19-09 17:27
@Josefien
Is de stekker van de BDP sensor vast gesoldeerd? Zo niet dan heb je kans dat het contact niet altijd helemaal 100% is waardoor de motor uitvalt of niet wil starten.

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12:29
BadEendTerror schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:12:
@Josefien
Is de stekker van de BDP sensor vast gesoldeerd? Zo niet dan heb je kans dat het contact niet altijd helemaal 100% is waardoor de motor uitvalt of niet wil starten.
Volgens de garage is 'ie gesoldeerd. Ik kan 'm zelf heel moeilijk zien, de sensor en stekker zitten achter een bundel koelslangen.

Het probleem is overigens 3 weken geleden voor het eerst sinds vrij lange tijd eenmalig opgedoken en daarna niet meer tot nu toe. Het wordt wel best lastig (laten) repareren zo :/

-------

Verder is een ander probleem, het pruttelende aanslaan bij koude motor wanneer de benzine ouder is dan 1-2 weken, weer terug sinds een maand. Het was destijds verholpen met een andere brandstofpomp, maar 6mnd later is het weer terug. Nu is het zelfs zo erg dat op een gegeven moment (als je het pruttelend starten negeert en 3 weken met de benzine doet) hij de eerste minuten gaat inhouden op benzine (gas geven doet niks), voelt alsof hij niet genoeg benzine krijgt. Je zou zeggen de brandstofpomp stuk. MAAR: benzine opmaken en dan steevast de 2e dag nadat er nieuwe benzine is getankt zijn alle benzine-problemen weg. Ik kan het niet verklaren, de garage ook niet. Benzine verouderd niet in 2 weken. Maar toch zorgt nieuwe tanken ervoor dat de toevoer verbetert :?

• Josefien
_JGC_ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:55:
@J.E. Weinor Pomp moet handmatig vrijgegeven worden bij de meeste tankstations. Als er een bord staat dat vullen van gasflessen verboden is en jij koppelt toch een gasfles aan, denk je dat ze binnen dan op het knopje drukken om de pomp vrij te geven?

Beste kans heb je bij een onbemand tankstation, maar die zijn er niet veel met LPG.
Dat handmatig vrijgeven had ik al een vermoeden... in België volgens mij ook. Heb namelijk meer dan eens gehad dat de LPG-pomp het niet deed na meerdere keren indrukken... dan ging ik hard meppen op de pomp uit frustratie => herrie => binnen keek iemand op => opeens deed 'ie het 8)7

Ergens is het onzinnig, vaak wordt er toch niet gekeken naar wat er getankt wordt. Ik heb al vaker auto's met buitenlands kenteken in de kofferbak losse gasflesjes zien vullen en de pomp werd er gewoon voor vrijgegeven.

• Nanya
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-07 14:49
Het pruttelende aanslaan op benzine kan ook een deels verstopt brandstoffilter zijn of prut in de leidingen/ bij pomp/ bij filter/ Je kan een busje brandstof additief proberen.....Sommige autos houden ook minder van E10 benzine welke makkelijker condens ( water) vormt in de tank, dat zakt naar beneden

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 19:30
Josefien schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 02:41:
[...]

Volgens de garage is 'ie gesoldeerd. Ik kan 'm zelf heel moeilijk zien, de sensor en stekker zitten achter een bundel koelslangen.

Het probleem is overigens 3 weken geleden voor het eerst sinds vrij lange tijd eenmalig opgedoken en daarna niet meer tot nu toe. Het wordt wel best lastig (laten) repareren zo :/

-------

Verder is een ander probleem, het pruttelende aanslaan bij koude motor wanneer de benzine ouder is dan 1-2 weken, weer terug sinds een maand. Het was destijds verholpen met een andere brandstofpomp, maar 6mnd later is het weer terug. Nu is het zelfs zo erg dat op een gegeven moment (als je het pruttelend starten negeert en 3 weken met de benzine doet) hij de eerste minuten gaat inhouden op benzine (gas geven doet niks), voelt alsof hij niet genoeg benzine krijgt. Je zou zeggen de brandstofpomp stuk. MAAR: benzine opmaken en dan steevast de 2e dag nadat er nieuwe benzine is getankt zijn alle benzine-problemen weg. Ik kan het niet verklaren, de garage ook niet. Benzine verouderd niet in 2 weken. Maar toch zorgt nieuwe tanken ervoor dat de toevoer verbetert :?
Is de ontluchting van je tank nog wel in orde? Ik heb zoiets een keer met een motor gehad en na t vrij maken van de tankontluchting was t probleem verholpen.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:28
Josefien schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 02:41:
[...]

-------

Hoeveel tank je? Het kan ook zijn doordat de tank vol zit, er wat meer druk is van bovenaf de pomp in doordat er bijvoorbeeld 20cm benzine in de tank staat. Als je je tank halfvol houdt, zou het me niets verbazen dat het probleem dan weg is. Het is dan weliswaar een pleister, maar als een halfvolle tank je probleem oplost, prima toch :?

Tip hierboven zou ook wel kunnen, ontluchting verstopt? Dan ff op de sloop eens een andere dop halen of een naald heet maken en een héél klein gaatje in de dop smelten 8)

[Voor 5% gewijzigd door ybos op 13-07-2021 12:09]

• BadEendTerror
@Josefien
Nog beter is het om de sensor te verwijderen, twee draden aan de pennetjes te solderen, stekker dichtkitten,.de oude ingebrande stekker wegknippen en netjes de draden te solderen.

[Voor 58% gewijzigd door BadEendTerror op 13-07-2021 12:57]

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:56

AlexanderB

7800 rpm

J.E. Weinor schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:44:
Hoe de blokkade nu werkt geen idee via camera bewaking?

Campers hebben ook een lpg tank voor de kachel en gas stel zijn die ook geblokkeerd? vraag mij af of de camera als dat de blokkering is kan zien aan de buitenkant waar je het voor tankt voor brandstof voertuig of voor je kachel/gasstel.
Niet, als er een buitenvuller aan zit en de tank in het voertuig gemonteerd is ipv los op de grond dan mag je vullen. :) Dus dat is ook gelijk je antwoord voor je 80% fles, een verlengslang naar buiten de auto.

• Josefien
Nanya schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:15:
Het pruttelende aanslaan op benzine kan ook een deels verstopt brandstoffilter zijn of prut in de leidingen/ bij pomp/ bij filter/ Je kan een busje brandstof additief proberen.....Sommige autos houden ook minder van E10 benzine welke makkelijker condens ( water) vormt in de tank, dat zakt naar beneden
Het filter wordt toevallig volgende week vervangen bij het onderhoud, dan zie ik of er verbetering is.

E10 is het niet, er wordt al tijden alleen E5 getankt.
Bouke-p schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:22:
[...]

Is de ontluchting van je tank nog wel in orde? Ik heb zoiets een keer met een motor gehad en na t vrij maken van de tankontluchting was t probleem verholpen.
Waar zit de ontluchting/kan ik die controleren? Als ik erop Google zou dat bij sommige auto's onder de motorkap moeten zitten samen met een filter. Die heb ik bij de Renault echter niet gezien :?
ybos schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:00:
[...]

Hoeveel tank je? Het kan ook zijn doordat de tank vol zit, er wat meer druk is van bovenaf de pomp in doordat er bijvoorbeeld 20cm benzine in de tank staat. Als je je tank halfvol houdt, zou het me niets verbazen dat het probleem dan weg is. Het is dan weliswaar een pleister, maar als een halfvolle tank je probleem oplost, prima toch :?

Tip hierboven zou ook wel kunnen, ontluchting verstopt? Dan ff op de sloop eens een andere dop halen of een naald heet maken en een héél klein gaatje in de dop smelten 8)
Ik tank per keer zo'n 10-15 liter, er zit nooit meer dan 10-20l in de tank. Volle tank gaat hetzelfde probleem.

Een gaatje in de dop maken... is dat niet hetzelfde als de dop even loshalen (dan sist hij even) zonder te tanken? :D
BadEendTerror schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:53:
@Josefien
Nog beter is het om de sensor te verwijderen, twee draden aan de pennetjes te solderen, stekker dichtkitten,.de oude ingebrande stekker wegknippen en netjes de draden te solderen.
Geldt dat ook voor de verbeterde blauwe stekker die er nu op zit?

• Bouke-p
Ik heb geen idee waar die ontluchting zit eerlijk gezegd. Mijn gok zou zijn dat er ergens in de dop een minigaatje zit en dat deze verstopt/vervuild is geraakt.

Je kunt t controleren door wanneer je weet dat ie moeilijk start, voor het starten even de tank te openen. (ook even de terugslagklep induwen, anders heeft t nog geen zin)

• ybos
Bouke-p schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:31:
Ik heb geen idee waar die ontluchting zit eerlijk gezegd. Mijn gok zou zijn dat er ergens in de dop een minigaatje zit en dat deze verstopt/vervuild is geraakt.

Je kunt t controleren door wanneer je weet dat ie moeilijk start, voor het starten even de tank te openen. (ook even de terugslagklep induwen, anders heeft t nog geen zin)
Inderdaad, dit is de kortste klap, als de auto dan wel vlot start, zit het in de ontluchting. Dit zit over het algemeen in de tankdop verwerkt.
Terugslagklep is meestal niet luchtdicht, verwacht niet dat dat het probleem is.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Ontluchting/beluchting zit als het goed is bovenop de tank, dopje met een slangetje.

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:11

kraats

Ik rol

Tankontluchting gaat tegenwoordig meestal via een regelsysteem via het motorcompartiment omdat de benzinedampen niet vrij de buitenlucht in mogen. Ze worden dan afgezogen en verbrand bij het draaien van de motor. Maar even de dop iets losdraaien werkt ook prima ;)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BadEendTerror
@Josefien
Ja, de stekker er helemaal tussenuit halen is sowieso beter.

• Josefien
Na tanken gaat 'ie pas vanaf de 2e dag erna weer goed starten, niet meteen en ook niet meteen de dag erna. Dus als tankdop lossen helpt is dat ook 2 dagen later. Ik ga het proberen zodra 'ie weer slecht begint te starten, ik verwacht binnen een week al :P

In de dop van deze Renault zit geen gaatje, heb ik gekeken. Het is overigens niet meer de originele dop, maar zelfs in een origineel exemplaar zit er geen een.

Terugslagklep is niet luchtdicht, want als ik ga tanken hoor ik de "zucht" al bij het losdraaien :P

"Bovenop de tank" kan ik niet bij, behalve het klepje onder de achterbank waar de pomp zit. En daar zit geen slangetje naast de toevoer en retour slang.

• Nanya
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-07 14:49
Een onnozel brandstoffiltertje hier of daar kan ook. Sommige autos hebben er meerdere en soms OOK een tankzeef onderin de brandstoftankwelke verstopt kan zitten. Niet heel vreemd bij autos van 15 a 20 jaar oud, als daar dikke drab zit dan kan het even duren voordat dat oplost.Ik weet niet of dit bij Renault ook zo zit, meer ervaring met andere merken...

• kww1976
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22-07 09:59
Graag wil ik jullie het volgende voorleggen.
Ik zou graag een B klasse auto rijden op lpg.
Prijsklasse rond de 2000 euro en later lpg in laten bouwen.
Waarom later?
Omdat de installatie dan nieuw is en omdat het makkelijker zoeken is naar een auto met een lage kilometerstand.
Ik heb ik een aantal merken en types op het oog maar ik hoor graag hoezeer die geschikt zijn voor lpg.
Ik ben hoe dan ook van plan om een klepsmeersysteem erbij te nemen.
Ook vind ik het niet erg om wat meer te investeren in extra koeling vanwege de lpg.
Ik wil graag jaren doen met de auto.
Graag jullie reacties op de volgende autos:
- Daihatsu Sirion 2 met de 1.3 16v motor.
- Hyundai Getz 1.4
- Fiat Panda 1.2
- andere aanbevelingen in dezelfde klasse zijn ook welkom.

Alvast bedankt

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

kww1976 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:07:
Graag wil ik jullie het volgende voorleggen.
Ik zou graag een B klasse auto rijden op lpg.
Prijsklasse rond de 2000 euro en later lpg in laten bouwen.
Waarom later?
Omdat de installatie dan nieuw is en omdat het makkelijker zoeken is naar een auto met een lage kilometerstand.
Ik heb ik een aantal merken en types op het oog maar ik hoor graag hoezeer die geschikt zijn voor lpg.
Ik ben hoe dan ook van plan om een klepsmeersysteem erbij te nemen.
Ook vind ik het niet erg om wat meer te investeren in extra koeling vanwege de lpg.
Ik wil graag jaren doen met de auto.
Graag jullie reacties op de volgende autos:
- Daihatsu Sirion 2 met de 1.3 16v motor.
- Hyundai Getz 1.4
- Fiat Panda 1.2
- andere aanbevelingen in dezelfde klasse zijn ook welkom.

Alvast bedankt
ik ben zelf eigenaar van een getz waar ik zelf lpg in heb laten bouwen, en ben nog altijd tevreden.
wat wil je weten?

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• kww1976
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22-07 09:59
Voornamelijk of ze geschikt zijn of dat ze niet stelbare kleppen hebben of te zwakke delen die snel doorbranden op gas

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

kww1976 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:35:
Voornamelijk of ze geschikt zijn of dat ze niet stelbare kleppen hebben of te zwakke delen die snel doorbranden op gas
ik heb wel het idee dat ze goed tegen lpg kunnen je ziet er wel meer rijden op lpg. maar ben ook niet de expert.Ik heb zelf voor de zekerheid wel gekozen voor kleppensmering, maar rij er al 85000 kilometer mee zonder omkijken (of kleppen stellen)

wel een tip: kijk goed of het subframe niet (te) verroest is, is dure reparatie.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• leeuwtje1
  • Laatst online: 03-08 17:12
Wij hebben net een Renault Clio gekocht uit 2017, een bezine. Waarschijnlijk gaan we +- 20.000-25.000km per jaar rijden. Een vriend raadde aan om LPG in te laten bouwen, dat zou €1800 gaan kosten. Volgens hem haal je de kosten er na een jaar of 2 uit (35000 km voor tank + 5000 voor verbruik). Het zou ook nog een iets duurzamer zijn.

Klopt dat verhaal, is het enkel een positieve investering? Of zijn er ook nadelen hier aan voor de auto?

• _JGC_
  • Nu online
@leeuwtje1 Als je motor geschikt is voor LPG wel.

Wat ik zo kan vinden doen die dingen gemiddeld 15km op een liter benzine, 20.000km/jaar is 1333 liter benzine. Besparing qua brandstof is ongeveer 1 euro per liter (1,76 tegen 0,71 op dit moment). Meerverbruik is zo'n 10%

1333 * 1,76 = 2.346,08
tegen
1333 * 1,1 * 0,71 = 1.041,07

Scheelt je per jaar 1305 euro.

Qua extra kosten moet je er rekening mee houden dat de APK duurder kan worden vanwege viergastest en verplicht jaarlijks keuren en dat je bij een verdamperinstallatie grofweg elke 20.000-25.000km een nieuw gasfilter moet. Ik combineerde bij mijn LPG auto altijd de LPG beurt met de APK bij de gasboer (ik reed ook 20-25K per jaar).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 21-09 20:36
Vergeet niet dat je mrb ook hoger wordt en soms je verzekering ook.

• leeuwtje1
Mm, de verkoper bij renault zij dat de motor (0.9 tce) daar niet geschikt voor was, dat zou te maken hebben met de turbo. Ik heb er uitgebreid op gegoogled, maar kan er niks over vinden.

Er zit nu ook nog 2 x 2 jaar apk op, dus die ben ik dan ook direct kwijt. Ik denk dat ik het niet ga doen dan ;)

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
leeuwtje1 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:40:
Mm, de verkoper bij renault zij dat de motor (0.9 tce) daar niet geschikt voor was, dat zou te maken hebben met de turbo. Ik heb er uitgebreid op gegoogled, maar kan er niks over vinden.

Er zit nu ook nog 2 x 2 jaar apk op, dus die ben ik dan ook direct kwijt. Ik denk dat ik het niet ga doen dan ;)
Wel grappig dat ze bij Dacia dan op exact dezelfde motor wel LPG gooien :') En die zullen ze vast ook gewoon verkopen bij de Renault dealert, en dan is het waarschijnlijk perfect *O*

Probeer maar eens wat meer te zoeken op een Dacia Sandero BiFuel of Logan MCV BiFuel, dan vind je waarschijnlijk meer. Dat het op turbomotoren niet kan is onzin, dat kan prima. Het gaat vooral om de kop en kleppen/klepzetels, en daar wordt tegenwoordig vaak op bespaard in onze wegwerpmaatschappij :')

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13:30

Das vreemd, Dacia levert af fabriek kleine TCe motoren (999cc) op LPG.

EDIT: even bewezen dat @MK_ en ik niet dezelfde persoon zijn maar wel tegelijk hetzelfde kunnen plaatsen.

[Voor 10% gewijzigd door mk1992 op 27-07-2021 08:48]

Cash is king.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:47:
[...]
Das vreemd, Dacia levert af fabriek kleine TCe motoren (999cc) op LPG.
De 0.9TCe zoals in de Clio IV hebben ze geleverd op de vorige Sandero en de nog huidige Logan MCV, met LPG :p

Tegenwoordig hebben ze de nieuwere 1.0 TCe met LPG, in zowel de Sandero als de Logan MCV als de Duster. De 1.0 TCe levert Renault ook met LPG nu in de Clio V en de Captur.

Bij al die auto's zit er een installatie van BRC in :)
EDIT: even bewezen dat @MK_ en ik niet dezelfde persoon zijn maar wel tegelijk hetzelfde kunnen plaatsen.
:D *O*

[Voor 10% gewijzigd door MK_ op 27-07-2021 08:54]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• leeuwtje1
MK_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:47:
[...]

Wel grappig dat ze bij Dacia dan op exact dezelfde motor wel LPG gooien :') En die zullen ze vast ook gewoon verkopen bij de Renault dealert, en dan is het waarschijnlijk perfect *O*

Probeer maar eens wat meer te zoeken op een Dacia Sandero BiFuel of Logan MCV BiFuel, dan vind je waarschijnlijk meer. Dat het op turbomotoren niet kan is onzin, dat kan prima. Het gaat vooral om de kop en kleppen/klepzetels, en daar wordt tegenwoordig vaak op bespaard in onze wegwerpmaatschappij :')
Ze hebben ook een BiFuel versie van de clio, maar als ik jou begrijp zou dat vergelijkbaar moeten zijn met een inbouwsysteem van een 3e?

• Glaxo
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11:32

Vreemd, als je bij een LPG-boer gaat informeren krijg je een heel ander antwoord. Waarschijnlijk een klein beetje 'wij van wc-eend bevelen wc-eend aan'. Hij ziet daar business in natuurlijk, maar goed.
Google maar eens op '0.9 tce lpg' en je vindt veel Dacia's met dezelfde motoren.

Ik heb twee jaar geleden een landirenzo dampgas installatie laten inbouwen in mijn clio 4 0.9tce. Dat gaat tot dusver perfect. Ik ben 80.000km verder. Ik kon er verder inderdaad ook weinig praktijkervaringen over vinden. Dus het is nog altijd een rijdend experiment. Ik doe het onder de noemer 'gok', niet geschoten is mis. Misschien blijkt over 2/3 jaar dat ik toch verkeerd heb gegokt, en misschien blijkt dat het allemaal wel is meegevallen. ;)

[Voor 0% gewijzigd door Glaxo op 27-07-2021 09:38. Reden: typo]

• Hermarcel
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
De brandstof wordt pas ingespoten ver ná de turbo. De turbo pompt pure lucht. Waarom zou de turbo een beperking zijn?

• leeuwtje1
Hermarcel schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:36:
[...]

De brandstof wordt pas ingespoten ver ná de turbo. De turbo pompt pure lucht. Waarom zou de turbo een beperking zijn?
Goede vraag, ik weet het één en ander over computers, auto's daarentegen ;)

• leeuwtje1
Glaxo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:34:
[...]

Vreemd, als je bij een LPG-boer gaat informeren krijg je een heel ander antwoord. Waarschijnlijk een klein beetje 'wij van wc-eend bevelen wc-eend aan'. Hij ziet daar business in natuurlijk, maar goed.
Google maar eens op '0.9 tce lpg' en je vindt veel Dacia's met dezelfde motoren.

Ik heb twee jaar geleden een landirenzo dampgas installatie laten inbouwen in mijn clio 4 0.9tce. Dat gaat tot dusver perfect. Ik ben 80.000km verder. Ik kon er verder inderdaad ook weinig praktijkervaringen over vinden. Dus het is nog altijd een rijdend experiment. Ik doe het onder de noemer 'gok', niet geschoten is mis. Misschien blijkt over 2/3 jaar dat ik toch verkeerd heb gegokt, en misschien blijkt dat het allemaal wel is meegevallen. ;)
Right, tsjah dat is inderdaad het lastige als je weinig gebruikservaringen vind. Een lpg boer wil graag inbouwen, de garage liever je de auto verkopen.

Maar als ik je goed begrijp heb jij positieve ervaringen met jouw systeem? :)

• Bouke-p
Ik heb al eens gepost dat de inhoud van de benzine tank echt ruk word weergegeven in een renault, die berekent dus de inhoud op basis van gereden kilometers en niet op basis van daadwerkelijke inhoud.

Goed, lpg tank leeg dus even op benzine gereden, lpg getankt en weer verder. Tot ik een vrachtauto wou inhalen op de snelweg.... geen vermogen meer :X het kwartje viel gelukkig snel: vergeten op lpg over te schakelen. Ik kon m nog net overschakelen voordat ik helemaal stil stond op de vluchtstrook(scheelde weer een uur op de anwb wachten).

Voor 1x gaf mn benzine meter dus een correct niveau aan :X :P

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21-09 08:45

EMP

Krulloos!

EMP schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:52:
Ik kwam gisteren bij de Shell in Best om mijn volvo'tje weer vol te gooien, hebben ze de LPG slangen overal weggehaald... nagevraagd binnen: LPG gaat geheel uit het assortiment daar.

Jammer, want het was eentje met redelijke prijzen en goed op mijn woon-werk route.

Mocht iemand daar willen tanken dus, het is op :+

De Makro in Best ligt er vlakbij, en is nog eens erg goedkoop ook.

En om aan te sluiten bij de recente discussie, mijn 5-cylinder zoemt altijd gezellig, en rijd helaas ook 1:9,5
Even terugkomen op mijn post uit 2020. Ik reed toevallig weer eens langs deze Shell en het viel mij op dat op het bord met prijzen nog steeds LPG stond aangegeven, inclusief literprijs.

Er maar eens naar binnen gereden, en jawel, ze hebben er gewoon weer LPG!

Binnen maar eens nagevraagd, maar het bleek dat de verhuurder van de locatie aan Shell het geen goed idee vond dat er met LPG gestopt werd, en na wat gesteggel verkopen ze nu weer vrolijk LPG.

Alleen wordt deze locatie op de DirectLease tankservice app niet als LPG locatie aangemerkt. Ik weet niet of dat iets user-generated is, of dat ik de (terug)wijziging door kan geven. Weet iemand dat?

De prijs is een cent of 6 hoger dan de Makro in Best, maar het scheelt mij een eind omrijden en dus tijd, dus ik denk dat ik er wel blij van wordt.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• Bouke-p
EMP schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:01:
[...]

Even terugkomen op mijn post uit 2020. Ik reed toevallig weer eens langs deze Shell en het viel mij op dat op het bord met prijzen nog steeds LPG stond aangegeven, inclusief literprijs.

Er maar eens naar binnen gereden, en jawel, ze hebben er gewoon weer LPG!

Binnen maar eens nagevraagd, maar het bleek dat de verhuurder van de locatie aan Shell het geen goed idee vond dat er met LPG gestopt werd, en na wat gesteggel verkopen ze nu weer vrolijk LPG.

Alleen wordt deze locatie op de DirectLease tankservice app niet als LPG locatie aangemerkt. Ik weet niet of dat iets user-generated is, of dat ik de (terug)wijziging door kan geven. Weet iemand dat?

De prijs is een cent of 6 hoger dan de Makro in Best, maar het scheelt mij een eind omrijden en dus tijd, dus ik denk dat ik er wel blij van wordt.
ik heb een tijdje op de kazerne in Oirschot gewerkt en ging toen altijd tanken bij de Makro in Best. Lpg was toen(rond 2008/2009) zo'n €0,26 per liter _/-\o_

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14:57
Bouke-p schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:20:
[...]

ik heb een tijdje op de kazerne in Oirschot gewerkt en ging toen altijd tanken bij de Makro in Best. Lpg was toen(rond 2008/2009) zo'n €0,26 per liter _/-\o_
Good times...

• Josefien
Bouke-p schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:05:
Ik heb al eens gepost dat de inhoud van de benzine tank echt ruk word weergegeven in een renault, die berekent dus de inhoud op basis van gereden kilometers en niet op basis van daadwerkelijke inhoud.
Da's niet bij alle Renaults. In m'n '02 Megane gaat het wijzertje wel op de tankinhoud, alleen het lampje brandt op basis van kilometers. MAAR: als er nooit meer dan zo'n 15l wordt getankt kan de actieradius niet berekend worden en gaat ook het lampje werken op basis van tankinhoud :D
[...]

Ik heb dat niet meer meegemaakt... had pas in 2012 een rijbewijs en auto ;(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 18-09 17:00
Teleluvr in "Het grote LPG topic":
Voor de mensen die geregeld in Belgie/Frankrijk LPG tanken:
In hoeverre moet je hierbij vooruit betalen?
In BE moet je bij de meeste stations gewoon pre-authorizeren zoals met elke brandstof. Indien je bank niet compatibel is met het systeem dat je rekening checkt, moet je €125, €130 of €150 minstens beschikbaar hebben.

Uitzonderlijk bestaan er nog LPG-pompen waar je 'zomaar' kan beginnen tanken (vooral in Limburg), en hééééél af en toe ook nog benzinepompen. Dit komt omdat vroeger de gaspomp handmatig gereset moest worden zodat de bediende de pomp in het oog houdt. Dit zijn vaak oude pompen die altijd aan de wijzigende vergunningseisen zijn blijven voldoen zonder iets te hoeven wijzigen. Je kan dan vaak wel niet vooraf cash betalen binnen of aan een betaalpaal/cashpaal.
Staat in BE normaal altijd op de sticker bij de aanwijzingen aangegeven of je eerst betaalt of pas binnen, maar sommige pompen hebben nog verkeerderlijk de oude sticker plakken, dusja...
MAES in Haren? :D Tank ik altijd als ik naar de Makro ga, ik woon er niet zo ver van. Wel een ranzig station. -O-
MK_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:21
Daar kan je enkel LPG tanken zolang er iemand in de shop aanwezig is (voor zover ik weer dan toch).
Dat moet in BE eigenliljk altijd. Heb jij al een station gevonden waar dat niet zo is dan?
Ik probeer het soms stiekem wel eens, want heb al vaker gehoord dat sommige stations stiekem de pomp aan laten staan. >:)
Ik heb nog alleen throwbacks naar het begin van de coronaperiode vorig jaar, maart 2020. Leuk plaatje om naar te kijken. <3 Jammer dat het niet heel lang heeft mogen duren.

• Josefien
jakl schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:14:
[...]

MAES in Haren? :D Tank ik altijd als ik naar de Makro ga, ik woon er niet zo ver van. Wel een ranzig station. -O-
Ja, die :D Enige jammere daar is dat als je betaalt met PIN je alleen een PIN-bon krijgt en geen een waarop staat hoeveel liter er is getankt. Moet ik dus altijd zelf fotograferen v/d pomp.

• Pannencouque
Ik heb nog alleen throwbacks naar het begin van de coronaperiode vorig jaar, maart 2020. Leuk plaatje om naar te kijken. <3 Jammer dat het niet heel lang heeft mogen duren.

[Afbeelding]
Zo eentje heb ik er ook ooit eens gehad. 16,9 of 17,9 cent per liter LPG. Een volle tank voor 12 euro. Briljant. :D

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
leeuwtje1 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:09:
[...]
Ze hebben ook een BiFuel versie van de clio, maar als ik jou begrijp zou dat vergelijkbaar moeten zijn met een inbouwsysteem van een 3e?
Js die "af-fabriek" versies van zowel Renault als Dacia zijn volgens mij van BRC.

Zegt opzich vrij weinig, heel veel onderdelen in een auto zijn afkomstig van een andere leverancier. Ik durf niet te zeggen of ze bij Renault dan ook werkelijk in de fabriek toegevoegd worden, of toch nog ergens later af.

Mijn Opel (af-fabriek Bi-Fuel) beschikt over een Landi Renzo installatie, maar die is op een speciale productielijn in de fabriek (OSV, Opel Special Vehicles) toegevoegd :)

Feit blijft dat de verkoper onzin uitkraamt, daar ze zelf op de Clio V nu met de 1.0 TCe mrt Bi-Fuel verkopen. En de 0.9 TCe in de Clio IV die jij wilt, zit ook in Sandero's en Logan MCV's met LPG :)
[...]
Dat moet in BE eigenliljk altijd. Heb jij al een station gevonden waar dat niet zo is dan?
Ik probeer het soms stiekem wel eens, want heb al vaker gehoord dat sommige stations stiekem de pomp aan laten staan. >:)
Nope, maar kom er ook eigenlijk nooit buiten openingstijden :p

Goedkoopste wat ik ooit heb gehad is 23.9c/liter :o

Volle tank voor <12€ heb ik bijna altijd, meer dan 30 liter tank ik praktisch nooit :+

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:00

superwashandje

grofheid alom

MK_ schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:03:
[...]

Js die "af-fabriek" versies van zowel Renault als Dacia zijn volgens mij van BRC.

Zegt opzich vrij weinig, heel veel onderdelen in een auto zijn afkomstig van een andere leverancier. Ik durf niet te zeggen of ze bij Renault dan ook werkelijk in de fabriek toegevoegd worden, of toch nog ergens later af.

Mijn Opel (af-fabriek Bi-Fuel) beschikt over een Landi Renzo installatie, maar die is op een speciale productielijn in de fabriek (OSV, Opel Special Vehicles) toegevoegd :)

Feit blijft dat de verkoper onzin uitkraamt, daar ze zelf op de Clio V nu met de 1.0 TCe mrt Bi-Fuel verkopen. En de 0.9 TCe in de Clio IV die jij wilt, zit ook in Sandero's en Logan MCV's met LPG
De Chevrolet spark die mijn vriendin had is neem ik aan in korea gebouwd. Bij de lpg installatie zaten papieren dat die er in italie ingezet is. Ondanks dat het "af fabriek" op lpg reed. En waren die lpg installaties van de mazda 2 niet ook nog ergens anders er in gezet? (Terwijl die motor er dus helemaal niet tegen kon) kan dus ook zo :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
superwashandje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:48:
[...]
De Chevrolet spark die mijn vriendin had is neem ik aan in korea gebouwd. Bij de lpg installatie zaten papieren dat die er in italie ingezet is. Ondanks dat het "af fabriek" op lpg reed. En waren die lpg installaties van de mazda 2 niet ook nog ergens anders er in gezet? (Terwijl die motor er dus helemaal niet tegen kon) kan dus ook zo :)
Ja, de Mazda 2 Bi-Fuel werd als ik het juist herinner vanuit België voorzien van LPG. Van de Mazda 2 was ook officieel (vanuit Japan) geen Bi-Fuel variant, dat was iets wat de importeur bedacht had. Leuk idee, uitwerking minder ja :p Bi-Fuel variant was dan ook enkel in Nederland verkrijgbaar. Dus hoewel dat omschreven wordt als "af-fabriek", was dat eerder een gevalletje "af-importeur" wat vervolgens als af-fabriek verkocht werd :p

De Renault en Dacia's worden op meerdere markten/landen verkocht met LPG, tegenwoordig onder de naam ECO-G. Neem aan dat daar dan wel meer over nagedacht is :p Het blok van de LPG varianten (M281 voor de 0.9TCe, H4Dt voor de 1.0 TCe) is onaangepast, dus een latere installatie lijkt me dan ook geen probleem :) Aangezien het bij Renault/Dacia (net als destijds bij Opel) daadwerkelijk wordt voorzien en ondersteund door de fabrikant, zou ik het wel af-fabriek noemen :p

• jakl
Was vergeten waarom ik origineel terug even dit topic bezocht :p

Had origineel in 2017 de auto die ik had gekocht omdat:
1) ik iets groters wou
2) ik benzine gewoon fijner vond, maar ook omdat er in BE toen echt een hele drama rond het bannen van diesel ontstond
3) mijn toenmalige vriend mij ontzettend 'into' pick-ups had gemaakt, en we samen wel wat off-road stukjes doen of in de blubber op ons terrein spelen
4) een V8 wel leuk klonk
5) ik ooit eens een auto met LPG wou gehad hebben

Nja... nu enkele jaartjes later vorige week officieel afscheid genomen van die auto. ;w Beetje jammer want heb er zoveel avonturen mee gehad. Maar nooit in de steek gelaten en gewoon goede ervaringen met LPG!
Vooral toen ook gas gekozen voor extra actieradius, maar achteraf bekeken maakt het een gigantisch financieel verschil... vooral als je een auto hebt die wel wat lust.

Had een auto op het oog, maar was niet snel genoeg met de deal en dealers konden 'm niet meer krijgen. Heel jammer. Dan dook de nieuwe versie van de mijne op, begon hem leuk te vinden en uiteindelijk gekocht (was niet echt van plan hetzelfde merk opnieuw te kopen, maar goed). Wel héél blij mee nu, en uiteraard terug op gas!

Kon destijds (en nu ook) kiezen voor onderbouw, in de laadruimte, of beide. Toen laadruimte gekozen voor de 160L netto (zou nu 180+L netto zijn). Was heel leuk, en had nog 3/4 van de laadruimte over, maar af en toe kwam ik net een paar cm te kort. Nu dus 105 L netto onderbouw. Valt nog te wijzigen als het echt tegenvalt, want verbruik is ook iets hoger.

Opnieuw dus een Prins VSI, ga morgen eens kijken of ik dat nieuwe, kleine colablik-verdampertje heb.
Spuit na een moment ook wat benzine bij want zijn nu wel 702 paardjes ipv 401 :9 weet alleen niet precies goed hoe/wanneer, en de verkoper ook niet. Gaat allezins wel heel soepel allemaal, dus momenteel nog steeds heel tevreden LPG-rijder!! :D

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 00:33:
Was vergeten waarom ik origineel terug even dit topic bezocht :p

Had origineel in 2017 de auto die ik had gekocht omdat:
1) ik iets groters wou
2) ik benzine gewoon fijner vond, maar ook omdat er in BE toen echt een hele drama rond het bannen van diesel ontstond
3) mijn toenmalige vriend mij ontzettend 'into' pick-ups had gemaakt, en we samen wel wat off-road stukjes doen of in de blubber op ons terrein spelen
4) een V8 wel leuk klonk
5) ik ooit eens een auto met LPG wou gehad hebben

Nja... nu enkele jaartjes later vorige week officieel afscheid genomen van die auto. ;w Beetje jammer want heb er zoveel avonturen mee gehad. Maar nooit in de steek gelaten en gewoon goede ervaringen met LPG!
Vooral toen ook gas gekozen voor extra actieradius, maar achteraf bekeken maakt het een gigantisch financieel verschil... vooral als je een auto hebt die wel wat lust.

Had een auto op het oog, maar was niet snel genoeg met de deal en dealers konden 'm niet meer krijgen. Heel jammer. Dan dook de nieuwe versie van de mijne op, begon hem leuk te vinden en uiteindelijk gekocht (was niet echt van plan hetzelfde merk opnieuw te kopen, maar goed). Wel héél blij mee nu, en uiteraard terug op gas!

Kon destijds (en nu ook) kiezen voor onderbouw, in de laadruimte, of beide. Toen laadruimte gekozen voor de 160L netto (zou nu 180+L netto zijn). Was heel leuk, en had nog 3/4 van de laadruimte over, maar af en toe kwam ik net een paar cm te kort. Nu dus 105 L netto onderbouw. Valt nog te wijzigen als het echt tegenvalt, want verbruik is ook iets hoger.

Opnieuw dus een Prins VSI, ga morgen eens kijken of ik dat nieuwe, kleine colablik-verdampertje heb.
Spuit na een moment ook wat benzine bij want zijn nu wel 702 paardjes ipv 401 :9 weet alleen niet precies goed hoe/wanneer, en de verkoper ook niet. Gaat allezins wel heel soepel allemaal, dus momenteel nog steeds heel tevreden LPG-rijder!! :D
702pk, je hebt een TRX gekocht? :o

• Pannencouque
702pk, beetje karig hoor. Kon je geen 800 kopen? :+

• jakl
MK_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 01:14:
702pk, je hebt een TRX gekocht? :o
Hihiii, een echte kenner :D

Vooral beginnen kijken omdat ik iets beter off-road wou (vorige had de t-case met functie voor automatische 4WD, en die locked dus niet altijd volledig in de modder in 4WD Lock). Raptor was altijd een droom en kon nu eindelijk, maar ja... te lang getwijfeld. Maar ben nu wel blij met deze hoor :)
Pannencouque schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 07:47:
702pk, beetje karig hoor. Kon je geen 800 kopen? :+
Just call me a peasant and leave, sir... ;(

[Voor 15% gewijzigd door jakl op 31-07-2021 11:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Hihiii, een echte kenner :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vooral beginnen kijken omdat ik iets beter off-road wou (vorige had de t-case met functie voor automatische 4WD, en die locked dus niet altijd volledig in de modder in 4WD Lock). Raptor was altijd een droom en kon nu eindelijk, maar ja... te lang getwijfeld. Maar ben nu wel blij met deze hoor :)

[...]

Just call me a peasant and leave, sir... ;(
:o Pls gib :o

Al zou ik persoonlijk waarschijnlijk voor een Longhorn zijn gegaan in Delmonico Red Pearl, 402pk is voor mij ook al genoeg, en die luxe :D O+

* MK_ tokkelt door in zijn 83pk Corsa

• jakl
MK_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:54:
Al zou ik persoonlijk waarschijnlijk voor een Longhorn zijn gegaan in Delmonico Red Pearl, 402pk is voor mij ook al genoeg, en die luxe :D O+
Heb het niet echt voor de pk's gedaan want 702 is wel eens leuk maar inderdaad nooit nodig. :)
De 'gewone' uitvoeringen zijn gewoon niet geweldig off-road, nu nog minder dan vroeger imo.
Heb nu wel vrijwel alle snufjes van de Limited + een paar extra's (launch controle, pk/Nm-meter, koelingstatus, ...) en een paar nieuwtjes voor 2021.
MK_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:54:
* MK_ tokkelt door in zijn 83pk Corsa
Zolang je er blij mee bent is alles goed 8)
Mijn eerste toen ik 18 was, was een 2017 up! 60pk automaat. Maar een paar maandjes dagelijks in gereden. Voor sommigen basic, maar ik vond het echt een superleuk autootje! Nog eventjes allebei gehouden, maar was op mijn leeftijd qua verzekering niet te verantwoorden. Nog eens mee gereden de avond voor hij wegging... voelde zo volwassen aan en lang niet zo traag als je zou denken.

Had die moeten LPG-en >:) zou retegoedkoop geweest zijn. Denk alleen dat ik het er nooit zou uitgehaald hebben haha

[Voor 3% gewijzigd door jakl op 31-07-2021 15:37]

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

MAES in Haren? :D Tank ik altijd als ik naar de Makro ga, ik woon er niet zo ver van. Wel een ranzig station.
Ik ken Haren (Groningen) Haren (Noord-Braband) Haren (Duitsland) Maar er bestaat dus ook een Haren in Belgie? _O-

• jakl
mrc4nl schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:08:
Ik ken Haren (Groningen) Haren (Noord-Braband) Haren (Duitsland) Maar er bestaat dus ook een Haren in Belgie? _O-
Absoluut! Veel Haren.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:32:
[...]

Heb het niet echt voor de pk's gedaan want 702 is wel eens leuk maar inderdaad nooit nodig. :)
De 'gewone' uitvoeringen zijn gewoon niet geweldig off-road, nu nog minder dan vroeger imo.
Heb nu wel vrijwel alle snufjes van de Limited + een paar extra's (launch controle, pk/Nm-meter, koelingstatus, ...) en een paar nieuwtjes voor 2021.

[...]

Zolang je er blij mee bent is alles goed 8)
Mijn eerste toen ik 18 was, was een 2017 up! 60pk automaat. Maar een paar maandjes dagelijks in gereden. Voor sommigen basic, maar ik vond het echt een superleuk autootje! Nog eventjes allebei gehouden, maar was op mijn leeftijd qua verzekering niet te verantwoorden. Nog eens mee gereden de avond voor hij wegging... voelde zo volwassen aan en lang niet zo traag als je zou denken.

Had die moeten LPG-en >:) zou retegoedkoop geweest zijn. Denk alleen dat ik het er nooit zou uitgehaald hebben haha
Voor off-road is de Rebel of TRX wel een goede keuze ja :Y Buiten de paden ga ik nooit echt, dus de off-road capaciteiten van een reguliere variant zouden genoeg voor me zijn :+

Heb de Corsa ook al vanaf mijn 18de, of 17de zelfs was ik op het moment van aanschaf :)F Dus heb hem ondertussen ook al ruim 5 jaar, de bedoeling is er om nog wel 1 à 2 jaar er mee door te rijden :9 Zo'n RAM is in NL ook totaal onbetaalbaar als particulier, qua BPM kan ik al €90.000 aan BPM alleen aftikken voor de "normale" 5.7L Hemi, laat staan de TRX :D

• jakl
MK_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:36:
Zo'n RAM is in NL ook totaal onbetaalbaar als particulier, qua BPM kan ik al €90.000 aan BPM alleen aftikken voor de "normale" 5.7L Hemi, laat staan de TRX :D
Oh ja was ook zo'n ding, ze zaten hier ook te bekijken om het belastingsvoordeel aan te passen in BE.
Dan zou het gebaseerd op uitstoot en vermogen €12.000 zijn om in te schrijven, en bijna €6.200 per jaar (zelfde regel als personenauto's). Dat gun ik hun niet, heb die zeikers de laatste paar jaren al meer dan genoeg betaald.
Ik val nu nog gezellig onder de oude regel, dus gewoon verderrollen aan iets minder dan €160/jaar en geen lpg-taks *O* ... daarvoor neem ik onze brakke wegen er graag voor lief bij :D

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:59:
[...]

Oh ja was ook zo'n ding, ze zaten hier ook te bekijken om het belastingsvoordeel aan te passen in BE.
Dan zou het gebaseerd op uitstoot en vermogen €12.000 zijn om in te schrijven, en bijna €6.200 per jaar (zelfde regel als personenauto's). Dat gun ik hun niet, heb die zeikers de laatste paar jaren al meer dan genoeg betaald.
Ik val nu nog gezellig onder de oude regel, dus gewoon verderrollen aan iets minder dan €160/jaar en geen lpg-taks *O* ... daarvoor neem ik onze brakke wegen er graag voor lief bij :D
€160/jaar :') Voor mijn Corsa betaal ik meer dan dat per kwartaal :')

:)F

• Teleluvr
MK_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:17:
[...]

Ik betaal het per maand... _O-

• jakl
MK_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:17:

Da's meer dan een 2L diesel hier of de 211 pk GLC benzine van een vriend.
Maar denk dat het vanaf de zwaardere/krachtigere auto's in NL voordeliger wordt, vooral voor benzine dan.
Zelfde tussen Vlaanderen en Wallonië bv.

Mijn upje was €120/jaar :D

En mijn verzekering is met de TRX gek genoeg ook gedaald... like and subscribe for more financial advice oOo
:o :o :o
Als ik deze maand met 3 keer tanken (315 liter gas) toekom, dan is dat bedrag gewoon mijn benzinegeld (€165)!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Teleluvr schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:24:
[...]
:D

Dieseltje?
jakl schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:15:
[...]
Da's meer dan een 2L diesel hier of de 211 pk GLC benzine van een vriend.
Maar denk dat het vanaf de zwaardere/krachtigere auto's in NL voordeliger wordt, vooral voor benzine dan.
Zelfde tussen Vlaanderen en Wallonië bv.

Mijn upje was €120/jaar :D

En mijn verzekering is met de TRX gek genoeg ook gedaald... like and subscribe for more financial advice oOo
[...]
:o :o :o
Als ik deze maand met 3 keer tanken (315 liter gas) toekom, dan is dat bedrag gewoon mijn benzinegeld (€165)!
€120/jaar... Ja da's precies wat mijn broer per maand betaalt voor zijn Volvo V40 D2, oftewel de instapper :p

Also, X doubt dat het goedkoper wordt met zwaardere/krachtigere auto's. In NL wordt er een onderscheid gemaakt in brandstof, en vervolgens per 100kg. Ook zwaardere benzine is vrij prijzig. Benzine is in vergelijking met LPG 2 klasses goedkoper. Oftewel een benzine auto van 1300kg betaalt even veel belasting als een LPG auto van 1100kg.

• jakl
MK_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:01:
Also, X doubt dat het goedkoper wordt met zwaardere/krachtigere auto's. In NL wordt er een onderscheid gemaakt in brandstof, en vervolgens per 100kg.
Woon in een vrij 'internationaal' gebied buiten Brussel en had zo ook onder andere veel Dutchies als vrienden. Eentje ging voor een tijdje terug naar NL en betaalde €x voor haar auto, en was er vrij zeker van dat het hier duurder zou geweest zijn, maar weet het niet helemaal zeker meer.

Een andere vriendin met een 4.0 V8 betaalt hier €2.600. Zij werd toen verteld dat het in NL tussen de €1.600-€1.800 zou zijn afhankelijk van woonplaats. Tenzij we daar iets over het hoofd gezien hebben, natuurlijk. Heb er verder geen ervaring mee :p

Maar een ding is wel dat je hier bv. een V6 of V8-variant van een auto kan hebben, die niet gigantisch veel schelen in gewicht, maar zo soms wel dubbel zoveel kosten per jaar. Had zij nog het iets ouder model (met 5.5 liter atmosferische V8), dan was het ruim €4.000/jaar, ondanks dat hij minder vermogen heeft, maar wel een grotere motorinhoud. Logica is niet ons sterkste punt :+

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:59:
[...]
Woon in een vrij 'internationaal' gebied buiten Brussel en had zo ook onder andere veel Dutchies als vrienden. Eentje ging voor een tijdje terug naar NL en betaalde €x voor haar auto, en was er vrij zeker van dat het hier duurder zou geweest zijn, maar weet het niet helemaal zeker meer.

Een andere vriendin met een 4.0 V8 betaalt hier €2.600. Zij werd toen verteld dat het in NL tussen de €1.600-€1.800 zou zijn afhankelijk van woonplaats. Tenzij we daar iets over het hoofd gezien hebben, natuurlijk. Heb er verder geen ervaring mee :p

Maar een ding is wel dat je hier bv. een V6 of V8-variant van een auto kan hebben, die niet gigantisch veel schelen in gewicht, maar zo soms wel dubbel zoveel kosten per jaar. Had zij nog het iets ouder model (met 5.5 liter atmosferische V8), dan was het ruim €4.000/jaar, ondanks dat hij minder vermogen heeft, maar wel een grotere motorinhoud. Logica is niet ons sterkste punt :+
Ah, ik zie inderdaad dat het Vlaamse (Belgische?) systeem aangepast is nu... Met grote motorinhoud kan het inderdaad wel eens flink oplopen zie ik :o 4.0 V8 zou nu rond de €2k/jaar moeten kosten in België inderdaad.

Aangezien het bepaald wordt a.d.h.v motorinhoud zullen ze wel blij zijn met kleine turbomotoren :o

Ik volg het Belgische systeem niet echt, en als ik Belgische vrienden vraag weten ze het zelf niet :D Vriend van me vroeg om auto advies, ik vroeg hoe het zat met belasting (inschrijving, wegentaks, verschil diesel/benzine/LPG...), hij wist me er niks over te vertellen :D

• Pannencouque
Teleluvr schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:24:
[...]

Precies mijn gedachte. En zelfs nog iets meer :D

• Teleluvr
In het grote lpg topic? Blasphemy!

• jakl
MK_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:36:
Ah, ik zie inderdaad dat het Vlaamse (Belgische?) systeem aangepast is nu... Met grote motorinhoud kan het inderdaad wel eens flink oplopen zie ik :o 4.0 V8 zou nu rond de €2k/jaar moeten kosten in België inderdaad.
Denk niet dat er veel gewijzigd is, buiten dan rekening houden met WLTP-waarden. Vroeger was het voornamelijk inhoud + brandstof + vermogen, met de grote focus op inhoud.
Nu is dat het nog steeds, alleen heeft CO2 net iets meer invloed. Voor de meeste auto's iets duurder, maar voor grotere benzines vaak iets beter.

Net gecheckt en voor haar is het €2.700/jaar (gemeenten mogen tot 10% extra rekenen). Inhoud weegt nog steeds enorm door, ondanks dat een 4cyl turbo misschien wel wat gulziger is dan een atmo V6. :9
MK_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:36:
hij wist me er niks over te vertellen :D
Niemand :p meeste weten het pas echt als ze de auto inschrijven hier... In Vlaanderen is het nochtans heel makkelijk en nauwkeurig te simuleren online.

• WITFRA
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 03-08 15:46
leeuwtje1 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:02:
[...]

Right, tsjah dat is inderdaad het lastige als je weinig gebruikservaringen vind. Een lpg boer wil graag inbouwen, de garage liever je de auto verkopen.

Maar als ik je goed begrijp heb jij positieve ervaringen met jouw systeem? :)
Ik rij een Dacia Logan MCV met de 0.9 tce motor en een achteraf ingebouwd Prins VSI systeem. Wel voor een klepsmeersysteem gekozen hoofdzakelijk voor de eigen gemoedsrust :)
Iets meer dan 71000 km gereden en al een tijdje de installatie terug verdiend. Tot nog toe geen problemen behalve een steenmarter die een kabel van een injector had doorgebeten maar dat heeft natuurlijk niks met de installatie te maken. Erg tevreden, merk geen verschil met op benzine rijden behalve aan de pomp ;)
Verbruik op gas is rond de 1 op 14. Soms iets er boven, soms iets eronder. Ik ben wel een rustige rijder, geen hardrijder. Ik kan het alleen maar aanraden, mijn installateur rijd ook in een Clio met dezelfde motor en installatie.

• Josefien
Josefien schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:51:
Na tanken gaat 'ie pas vanaf de 2e dag erna weer goed starten, niet meteen en ook niet meteen de dag erna. Dus als tankdop lossen helpt is dat ook 2 dagen later. Ik ga het proberen zodra 'ie weer slecht begint te starten, ik verwacht binnen een week al :P
Inmiddels paar keer geprobeerd of de tankdop lossen zonder benzine te tanken het slecht koud starten oplost. Helaas niet, maakt geen verschil uit. De laatste keer dat ik benzine tankte was een maand geleden, inmiddels start hij koud zo slecht dat ik 5-10 seconden moet blijven starten voordat 'ie loopt :/ Ik verwacht dat het pas (onverklaarbaar) verbeterd voor een weekje als er weer nieuwe benzine wordt getankt...

De eerste paar minuten op benzine houdt hij inmiddels ook flink in, gas geven doet letterlijk soms niks en dan in 1 ruk trek 'ie weer even op. Maar hij slaat niet af, krijgt genoeg om stationair te lopen.

Zodra 'ie (na 500m) op gas over gaat rijdt 'ie helemaal goed, probleemloos.

Met warme motor teruggaan naar benzine gaat wel prima, ook op hoge snelheden. De vage benzine-problemen zijn echt alleen bij koude motor.

• AquaPlanning
  • Registratie: juli 2011
  • Nu online
@ Josefien :
Ik kan het niet onderbouwen, maar als mijn auto dit soort irritante problemen heeft zou ik een pompbal installeren.
willekeurige leverancier
Als je daar voor het starten een paar keer in knijpt weet je zeker dat je benzinesysteem alvast druk heeft.
En je kunt na het starten inschatten wat je brandstofdruk doet, zowel bij succesvolle start als bij moeilijke start.

Normale situatie =met een paar keer knijpen hoor je wat druk te voelen op de bal, hij wordt duidelijk harder.
Moet je vaker pompen = alle benzine teruggestroomd naar de tank.
Verliest de bal (bij stilstand) druk = probleem met eventuele retourleiding naar tank.

Tip: op de bal staat een pijl, die moet omhoog wijzen, dan werken de klepjes in de bal het best.
Je kunt ook tijdelijk een stukje heldere slang plaatsen voor of na de pompbal, dan zie je of er lucht/damp bellen in je brandstof zitten.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 7,9 kWp PV, Zero DSR

• ybos
AquaPlanning schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 07:51:
@ Josefien :
Ik kan het niet onderbouwen, maar als mijn auto dit soort irritante problemen heeft zou ik een pompbal installeren.
willekeurige leverancier
Als je daar voor het starten een paar keer in knijpt weet je zeker dat je benzinesysteem alvast druk heeft.
En je kunt na het starten inschatten wat je brandstofdruk doet, zowel bij succesvolle start als bij moeilijke start.

Normale situatie =met een paar keer knijpen hoor je wat druk te voelen op de bal, hij wordt duidelijk harder.
Moet je vaker pompen = alle benzine teruggestroomd naar de tank.
Verliest de bal (bij stilstand) druk = probleem met eventuele retourleiding naar tank.

Tip: op de bal staat een pijl, die moet omhoog wijzen, dan werken de klepjes in de bal het best.
Je kunt ook tijdelijk een stukje heldere slang plaatsen voor of na de pompbal, dan zie je of er lucht/damp bellen in je brandstof zitten.
Goeie tip, de investeringskosten maken het zeker de moeite waard ;)

• Josefien
Ik zou niet weten waar ik zo'n pompbal kan monteren in de Renault :o Onder het klepje bij de brandstofpomp is amper ruimte, maar is de enige plek in het interieur waar je bij de leidingen kan.

Verder zijn de leidingen niet flexibel, maar van een hele harde kunststof die doorgezaagd zou moeten worden :o Ze zijn gekrompen om de connectoren, met een gewone slangenklem krijg je 'm niet meer goed vast na doorzagen.

Echter, als het de brandstofdruk is... zou het niet ook kunnen helpen als de brandstofpomp op wat voor manier dan ook bijv. 30 seconden voor het starten al blijft draaien? :o

Wat is eigenlijk de reden dat de pomp bij auto's alleen 1sec. draait als het contact op II wordt aangezet (dus ECU, tellerbak e.d aan) i.p.v. constant? Als het de druk is die het probleem is kan het misschien ook omzeilt worden als ervoor wordt gezorgd dat de pomp al blijft draaien als het contact op II aangaat?

• ybos
Josefien schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 00:44:
Ik zou niet weten waar ik zo'n pompbal kan monteren in de Renault :o Onder het klepje bij de brandstofpomp is amper ruimte, maar is de enige plek in het interieur waar je bij de leidingen kan.

Verder zijn de leidingen niet flexibel, maar van een hele harde kunststof die doorgezaagd zou moeten worden :o Ze zijn gekrompen om de connectoren, met een gewone slangenklem krijg je 'm niet meer goed vast na doorzagen.

Echter, als het de brandstofdruk is... zou het niet ook kunnen helpen als de brandstofpomp op wat voor manier dan ook bijv. 30 seconden voor het starten al blijft draaien? :o

Wat is eigenlijk de reden dat de pomp bij auto's alleen 1sec. draait als het contact op II wordt aangezet (dus ECU, tellerbak e.d aan) i.p.v. constant? Als het de druk is die het probleem is kan het misschien ook omzeilt worden als ervoor wordt gezorgd dat de pomp al blijft draaien als het contact op II aangaat?
Volgens mij draait de pomp maar zo kort omdat de boel dan op druk is en slaat de pomp dus af omdat de vereiste druk gehaald is?

Als jij de pomp hoort aanslaan en direct weer afslaan, dan zou je kunnen proberen om contact een aantal malen aan en uit te zetten en daarna proberen te starten :? Of heb je dat al geprobeerd?

• AquaPlanning
  • Nu online
Ik gok een beetje op dampbel problemen AKA "vapour lock".
De brandstofpomp hoeft maar heel kort te lopen, deze zijn gemaakt om bij vol vermogen genoeg brandstof te leveren. Bij stilstaande motor hoeft de pomp alleen de leidingen te vullen.

Mijn gok: door warmte onder de motorkap, of door lekkende klepjes ontstaat een benzinedampbel of een luchtbel. Die kunnen erg hardnekkig zijn en erg onvoorspelbare klachten geven.
Brandstofpomp is gemaakt voor hoog volume met weinig druk, die kan moeite hebben om de damp/luchtbel weg te persen.

Die harde leidingen zijn inderdaad erg vervelend om mee te werken.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 7,9 kWp PV, Zero DSR

• Josefien
ybos schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 06:57:
[...]

Volgens mij draait de pomp maar zo kort omdat de boel dan op druk is en slaat de pomp dus af omdat de vereiste druk gehaald is?

Als jij de pomp hoort aanslaan en direct weer afslaan, dan zou je kunnen proberen om contact een aantal malen aan en uit te zetten en daarna proberen te starten :? Of heb je dat al geprobeerd?
Volgens mij is het niet drukafhankelijk, maar draait hij altijd maar 1 sec. Ook zelfs met een volledig lege tank...

Meermaals contact aan/uit zetten maakt niks uit voor het starten. Maar ja... als er 10 sec. doorgestart moet worden en hij pas na een paar honderd meter echt goed loopt, dan zou je 'm misschien tientallen keren aan/uit moeten zetten, wat niet praktisch is.

Tijdens rijden op LPG blijft de pomp ook lopen. Dan gaat de benzine naar voren en komt via de retourleiding weer terug. Dat zou toch ook kunnen nog voordat de motor loopt?
AquaPlanning schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:12:
Ik gok een beetje op dampbel problemen AKA "vapour lock".
De brandstofpomp hoeft maar heel kort te lopen, deze zijn gemaakt om bij vol vermogen genoeg brandstof te leveren. Bij stilstaande motor hoeft de pomp alleen de leidingen te vullen.

Mijn gok: door warmte onder de motorkap, of door lekkende klepjes ontstaat een benzinedampbel of een luchtbel. Die kunnen erg hardnekkig zijn en erg onvoorspelbare klachten geven.
Brandstofpomp is gemaakt voor hoog volume met weinig druk, die kan moeite hebben om de damp/luchtbel weg te persen.

Die harde leidingen zijn inderdaad erg vervelend om mee te werken.
Maar wat verklaard dan dat opmaken v/d benzine en dan nieuwe tanken het probleem voor een week verhelpt? :o En het daarna geleidelijk steeds slechter wordt?

Ik ga straks nieuwe benzine tanken, dan verwacht ik dat het weer een weekje goed is :? Het is niet meer te doen, vanmiddag 10sec. moeten starten en daarna 10m verderop zo erg ingehouden dat 'ie afsloeg midden op het kruispunt :|

• _JGC_
  • Nu online
@Josefien En als je een ritje alleen op benzine draait, hoe gaat het dan bij de volgende koude start?

• Josefien
_JGC_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:26:
@Josefien En als je een ritje alleen op benzine draait, hoe gaat het dan bij de volgende koude start?
Dat gaat precies net zo slecht, zelfs na meer dan 50km op benzine rijden en dan wegzetten :/

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Elke keer als ik dit topic weer eens open, kom ik @Josefien meteen weer tegen :>

Anyways. Er komen maar weinig kilometers bij bij mij door het thuiswerken. Hoe zit dat bij jullie?
Ik heb verder gelukkig geen problemen verder.

Ik moest laatst wel weer eens in Nederland tanken, dat doe ik nooit met plezier. Al is het met LPG nog enigszins te doen.

• Josefien
Mijn Renault doet de laatste maand wat minder kilometers, maar niet veel minder. Km-stand halverwege de 477k :)

Overigens zoals verwacht... start- en stotterproblemen geheel verdwenen vandaag nadat ik gisteren nieuwe benzine had getankt 8)7 Onbegrijpelijk.

• Teleluvr
psy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:09:
Elke keer als ik dit topic weer eens open, kom ik @Josefien meteen weer tegen :>

Anyways. Er komen maar weinig kilometers bij bij mij door het thuiswerken. Hoe zit dat bij jullie?

Ik moest laatst wel weer eens in Nederland tanken, dat doe ik nooit met plezier. Al is het met LPG nog enigszins te doen.
30k/jaar. En ik fiets naar werk... :+
Autorijden is gewoon zo leuk.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ik heb ongeveer in anderhalf jaar gereden wat ik normaliter in een half jaar rijd... Dus ja, wat minder kilometers :p

Als alles goed is kan ik vanaf september weer meer kilometers maken *O*

• AquaPlanning
  • Nu online
Josefien schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:48:
Mijn Renault doet de laatste maand wat minder kilometers, maar niet veel minder. Km-stand halverwege de 477k :)

Overigens zoals verwacht... start- en stotterproblemen geheel verdwenen vandaag nadat ik gisteren nieuwe benzine had getankt 8)7 Onbegrijpelijk.
Wat gebeurd er als je placebo tankt? Misschien heerst in je tank een lichte onderdruk die je kwijtraakt door de tankdop te openen?

• Josefien
AquaPlanning schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

Wat gebeurd er als je placebo tankt? Misschien heerst in je tank een lichte onderdruk die je kwijtraakt door de tankdop te openen?
Dat heb ik eerder al geprobeerd als in alleen de klep even openen en de terugslagklep induwen zodat 'ie even sist en ook echt bij een tankstation geweest en het tankpistool erin geduwd zonder te tanken. Beide werken niet.

De hoeveelheid tanken maakt wel uit als in dat het overgrote deel brandstof vers moet zijn. 12l tanken terwijl er nog 20l in zit maakt het niet beter, maar 12l tanken terwijl er nog maar 4l in zit, dan is 'ie de volgende dag al beter :?

Vandaag ook weer mee gereden, koud starten deed 'ie perfect :?

[Voor 4% gewijzigd door Josefien op 28-08-2021 23:53]

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:36
Josefien schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:53:
[...]

Dat heb ik eerder al geprobeerd als in alleen de klep even openen en de terugslagklep induwen zodat 'ie even sist en ook echt bij een tankstation geweest en het tankpistool erin geduwd zonder te tanken. Beide werken niet.

De hoeveelheid tanken maakt wel uit als in dat het overgrote deel brandstof vers moet zijn. 12l tanken terwijl er nog 20l in zit maakt het niet beter, maar 12l tanken terwijl er nog maar 4l in zit, dan is 'ie de volgende dag al beter :?

Vandaag ook weer mee gereden, koud starten deed 'ie perfect :?
Super95 is E10 en Super98 is E5 ofwel 10 of 5% ethanol.
Ethanol trekt water aan door het uit lucht als condens te ontrekken.

Een tank waar maar 4 liter in zit wilt zeggen heel veel lucht in de tank om water uit te trekken.
Als er dan ook nog verse lucht in de tank kan komen dan kan je wel eens dikke problemen krijgen.

Naar E5 schakelen, tank volledig vullen, injector cleaner erin gooien, tank volledig leegrijden zodat alles er zeker uit is.

Maar eerst en vooral zou ik de ontluchting van de brandstoftank laten nakijken, zal vermoedelijk een EVAP systeem zijn wat er normaal voor zorgt dat benzinedampen uit de tank in de inlaat van de motor terecht komt. Dat systeem is de hoofdverdachte waardoor verse buitenlucht in de brandstof tank kan terecht komen.

• RP92
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 19:32
Ik denk dat het probleem je vialle systeem is. Dat deze injectoren gaslekken in de cylinder dat die daarom zo slecht loopt. Heb dit meerder malen al meegemaakt.

• ybos
RP92 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 01:51:
Ik denk dat het probleem je vialle systeem is. Dat deze injectoren gaslekken in de cylinder dat die daarom zo slecht loopt. Heb dit meerder malen al meegemaakt.
dat verklaart toch niet waarom het probleem na tanken van benzine dan verholpen is :?

• Josefien
RP92 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 01:51:
Er zit geen Vialle installatie in, maar een BRC.

• Josefien
Ik heb toch het idee dat de brandstofpomp op sterven is. Dat 'ie lang nodig heeft om goed op gang te komen zodra de auto een nachtje stil heeft gestaan, lijkt het. Met nieuwe benzine doet 'ie het tijdelijk beter, maar die periode wordt steeds korter.

Na een paar dagen goed koud starten, startte hij vandaag koud plots helemaal niet meer op benzine. Weggekomen door 20sec. lang geforceerd op LPG door te starten met koude motor :'( Maar daarna overschakelen op benzine leverde haperingen en afslaan op. Pas na een minuut of zo lopen op LPG deed 'ie het ook weer op benzine goed.

Nu een nieuwe brandstofpomp besteld via Winparts... vrijdag pas binnen en dan hopen dat het de juiste is.

De komende dagen dus geforceerd starten op LPG... los van dat het echt niet gezond lijkt voor de startmotor en het blok zelf is het zo beschamend... aan de overkant zit een café... al die hoofden mijn kant op terwijl ik 20sec. lang zit te starten en dan nog minstens een minuut wachten tot 'ie warm genoeg is, anders slaat 'ie af met wegrijden op LPG met koude motor... :'(

Ik heb zelf alvast geprobeerd of het me lukt de leidingen en de ring te lossen v/d pomp, dat gaat. Heb alleen lichtelijk zorgen over die ring... de garage heeft 'm al eens los gebeiteld en de helft v/d vleugels zijn daardoor al afgebroken. Het spant erom of er nog genoeg op zit nadat ik 'm nog een keer los om het ook weer vast te kunnen draaien.

• Glaxo
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11:32

Thuiswerken zit er voor mij als laboratorium analist niet in, Dus ik heb vrolijk door gehobbeld met met mijn Clio 4 0.9 Tce. Gemiddeld 35k per jaar. Laatst over de 100.000km gegaan, dus we gaan vrolijk verder. Hij voelt immers nog als nieuw. De clio houdt zich braaf, rijdt van beurt naar beurt.

[Voor 15% gewijzigd door Glaxo op 01-09-2021 21:34]

• Pannencouque
Glaxo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:34:
[...]

Thuiswerken zit er voor mij als laboratorium analist niet in, Dus ik heb vrolijk door gehobbeld met met mijn Clio 4 0.9 Tce. Gemiddeld 35k per jaar. Laatst over de 100.000km gegaan, dus we gaan vrolijk verder. Hij voelt immers nog als nieuw. De clio houdt zich braaf, rijdt van beurt naar beurt.
Mag ook wel. 100k op de klok, dan hoef je geen bijzondere/grote reparaties te verwachten normaal gesproken.

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

ben stug blijven doorrijden tijdens de corona periode. heb alweer bijna een ton op lpg gereden (moet nog 10K)

En ik moet altijd in nederland tanken, prijs bij de pomp vind ik maar duur in verhouding tot benzine, maar ja wat doe je eraan :-(

• Bouke-p
mrc4nl schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:09:
[...]

ben stug blijven doorrijden tijdens de corona periode. heb alweer bijna een ton op lpg gereden (moet nog 10K)

En ik moet altijd in nederland tanken, prijs bij de pomp vind ik maar duur in verhouding tot benzine, maar ja wat doe je eraan :-(
Ik moest laatst ergens aan de snelweg tanken helaas: 0,98 per liter! Maargoed, nog steeds goekoper dan benzine...

Ik ben wel veel minder woon/werk gaan rijden, maar maak stiekem nog veel kilometers. Mijn moeder past vaak op mn jongste dochter. 20km enkele reis, dus dat loopt bij 2x in de week oppassen nog wel op. Mijn auto is het werkpaard hierzo, dus we doen alles klus en marktplaats gerelateerde dingen met dat oude hok van mij.

Hij begin nu, bij 302k wel wat typische renault kwaaltjes te krijgen. Vorige week deed ik m op slot met de afstandsbediending en toen ging het dimlicht aan en reageerde het ding nergens meer op. Ik heb m toen moeten openen met de sleutel(dat fysieke metalen ding) en pas na een paar keer op de startknop duwen en de deur open/dicht ging de verlichting uit en was alles normaal.
Gisteren reed op de snelweg toen hij begon te piepen en alle electra uitviel voor 10seconden, daarna was alles weer normaal.

T zal wel bij een oude renault horen :X

• Pannencouque
Je moet er maar tegen kunnen. Ik zou dat soort dingen slecht trekken. Rij je dadelijk midden in de nacht terwijl alles uitvalt. Gaat er een onderdeel kapot? Prima, kun je het vervangen. Maar die vage elektronica zou voor mij een reden zijn om een auto heel gauw weg te doen.

• jakl
Mijn kilometers zijn gek genoeg net beginnen toenemen nadat ik het wat rustiger aan ging doen 8)7
Enkel vorig jaar tussen maart en september maar de helft van het jaar ervoor.

Gisteren de factuur van m'n tankkaartje ontvangen :')
Op papier ziet het er altijd dramatischer uit dan ik zou verwachten, lol

Wel toegegeven dat ik bij het naar huis rijden wel graag eens omrij via landweggetjes enzo, dan geniet ik wat meer van het autorijden. Blij dat ik het niet op benzine heb hoeven doen :9

• Josefien
Josefien schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:12:
Nu een nieuwe brandstofpomp besteld via Winparts... vrijdag pas binnen en dan hopen dat het de juiste is.
De pomp was vandaag binnen, in een klein halfuur zat 'ie erin :)

Maar is het benzine-probleem opgelost, speelt sinds 2 dagen het mysterieuze toerental(?)probleem weer op, deze keer in ergere mate. Regelmatig afslaan tijdens stationair lopen en vrijwel nooit starten na stilstand zonder 10+ pogingen :( De garage heeft er pas donderdag tijd voor... zal je net zien dat 'ie het probleem dan toevallig niet heeft ;(

Net de 489k op de teller overgegaan... de weg naar 5 ton is wel erg hobbelig zo }:|

• Josefien
Het toerental-probleem werd op gegeven moment zo erg dat 'ie na 10min stilstaan al niet meer aansloeg bij 1e poging, de volgende dag (gisterenochtend) deed 'ie het helemaal niet meer. Totdat ik aan het draadje v/d BDP-sensor trok en een mep op de ECU gaf, sindsdien 2 dagen probleemloos :?

Met de garage gesproken, ze gaan waar mogelijk het contact tussen BDP-sensor en ECU proberen te verbeteren.
BadEendTerror schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:12:
@Josefien
Om hierop terug te komen... blijkbaar is hij juist NIET gesoldeerd bij mijn Renault en kan het volgens de garage niet omdat de draden van een materiaal zijn wat geen soldeertin aantrekt :'( Er zijn dus krimpverbindingen gebruikt.

• AquaPlanning
  • Nu online
@ Josefien

Ooit met een OBD dongle rondgereden? Met een beetje geluk kun je dan de storing uitlezen terwijl hij optreedt, of naar missende signalen kijken. Of is je auto te oud hiervoor, weet niet precies wanneer de OBD poort verplicht is gesteld.
Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic

• BadEendTerror
@Josefien
Solderen van die draden kan wel degelijk! Het kan natuurlijk ook liggen aan de ECU zelf, maar deze kan getest en eventueel gerepareerd worden.

• Hermarcel
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
Als een crimp correct wordt uitgevoerd is deze veruit te prefereren boven een soldeerverbinding. Zeker in (trillende/bewegende) automotive omgevingen.

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21-09 08:45

EMP

Krulloos!

Vraagje. Mijn V70 uit 1998 met Vialle LPG heeft het de laatste tijd soms moeilijk met starten. Meestal is het geen probleem (draai sleutel, 1x vroem = aan), maar als hij problemen heeft dan slaat hij wel even aan maar vrijwel direct ook weer uit. Soms kan ik hem met een beetje gas geven nog een paar seconden langer aanhouden maar vaak gaat hij weer uit. Na 3 tot 8 keer starten doet hij het uiteindelijk wel, en als hij eenmaal draait dan rijdt hij ook probleemloos.

Wanneer hij 1 a 2 keer heel kort (< 30 seconden) draait (om bijvoorbeeld de auto van de oprit op de weg te zetten), dan start hij de keer daarna ook vaak moeilijk.

Het hoeft niet per sé LPG gerelateerd te zijn, want hij start altijd op benzine. Ik tank bijna altijd e5 benzine, maar in deze zomer is er weinig gebruikt natuurlijk, en heb ik nog geen benzine hoeven tanken.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Zou het kunnen helpen om een keer een halve tank op benzine te rijden? De brandstoffilter is in 2019 vervangen dus die zal nog niet heel vies (mogen) zijn.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• Teleluvr
Ik snap af en toe niet waarom niet iedereen op gas rijdt. Nu een Spark te leen, daar rij je gewoon 1:16 mee met gemak op lpg!

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:00

superwashandje

grofheid alom

Teleluvr schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:32:
Ik snap af en toe niet waarom niet iedereen op gas rijdt. Nu een Spark te leen, daar rij je gewoon 1:16 mee met gemak op lpg!
Haha ja maar in de tijd die het extra kost om op je bestemming te komen had je ook het geld voor een grotere auto verdient, wat een trage bak is dat :p
Maar ik denk niet dat er een goedkopere auto is om te rijden tbh.

Gisteren mijn nieuwe auto opgehaald en begin oktober pas tijd voor inbouw :( een maandje rustig aan op benzine dus...

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Teleluvr
superwashandje schreef op zondag 12 september 2021 @ 07:32:
[...]

Haha ja maar in de tijd die het extra kost om op je bestemming te komen had je ook het geld voor een grotere auto verdient, wat een trage bak is dat :p
Maar ik denk niet dat er een goedkopere auto is om te rijden tbh.
Helemaal waar. Was even wennen qua geen haast hebben en even inhalen is er niet bij. Maar van A naar B gaat prima. En je mag toch nergens harder dan 100 in NL dus al met al scheelt het niet zoveel. Leuk voor een keer!

• Minneyar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:19
Teleluvr schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:32:
Ik ook niet moet ik zeggen, al is een Spark voor mij iets te klein en te spartaans. Jarenlang voor 18 cent de kilometer een lekker luxe en snelle Volvo gereden, en daarna voor 16 cent een Renault Megane.

Vooral die Renault was lachen qua kosten, door goede reiskosten vergoeding reed ik daar netto, inclusief privé kilometers, voor 4 cent de kilometer. Daar tegenover stond wel dat die Renault, hoewel prima betrouwbaar, een hele hoop kleine irritatie punten had. Dus dat, en een APK waslijst aan ook relatief kleine dingen, betekend dat die nu vrolijk zijn rondjes in het buitenland aan het doen is, en voor mij afscheid van het LPG rijden.

Het gebrek aan fatsoenlijke LPG occasions met niet een km stand van een paar keer de wereld rond, en de wens om elektrisch te willen rijden, maar dat niet kunnen betalen :P, heeft mij bij een PHEV doen belanden.

• Josefien
De Renault is vorige week teruggekomen v/d garage waarbij de verbindingen naar de BDP-sensor zijn nagekeken/opnieuw gedaan. Of het geholpen heeft weet ik niet, toerentalprobleem heeft zich nog niet voorgedaan.

Het slechte koud starten (en ook slecht koud lopen) hebben ze geconstateerd, maar hebben echt geen idee waar het vandaan komt. Volgende stap die ze willen zetten is met een camera naar de kleppen en klepzittingen kijken.

Ondertussen is 'ie vandaag plots nog slechter geworden. Nòg moeilijker koud aanslaan en zelfs afslaan. Warm geen probleem. En later op de dag ging 'ie plots even onregelmatig stationair lopen waarbij tegelijk de kachelventilator in snelheid fluctueerde, zal wel spanningsdipjes kunnen betekenen. Paar minuten later stopte de alternator met laden v/d accu...

Nu laadt de alternator uit zichzelf weer, maar willekeurig. Ene moment prima, ander moment een minuut niet laden (accu-lamp aan). Als de accu-lamp aan is net-aan 12v onder belasting op de accupolen (dus niet laden), bij wel laden 13,6v.

Morgen weer naar de garage. Ik denk niet dat ik er zaterdagavond nog mee weg durf :/
AquaPlanning schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:54:
@ Josefien

Ooit met een OBD dongle rondgereden? Met een beetje geluk kun je dan de storing uitlezen terwijl hij optreedt, of naar missende signalen kijken. Of is je auto te oud hiervoor, weet niet precies wanneer de OBD poort verplicht is gesteld.
Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic
Ja, ik heb een bluetooth OBD2 dongle. Ik heb er wel eens mee gereden en alles leek in orde. Ook als hij afsloeg geen foutmeldingen. Ooit wel eens gezien dat het toerental ogenblikkelijk naar 0 ging toen de BDP-sensor echt op z'n einde was. Maar dat was een kwestie van geluk hebben (en dat het zo defect was dat 'ie constant haperde bij <30km/u), want de onderbreking in het toerentalsignaal was korter dan de refresh-interval in Torque.
BadEendTerror schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:39:
@Josefien
Solderen van die draden kan wel degelijk! Het kan natuurlijk ook liggen aan de ECU zelf, maar deze kan getest en eventueel gerepareerd worden.
Het toerental-probleem is inmiddels niet meer voorgekomen. Testen v/d ECU, daarvoor moet 'ie opgestuurd worden door de garage. Omdat het probleem maar sporadisch optreed, zal dat wel te vinden zijn dan? Of ga ik alleen geld aan kwijt zijn zonder verder te komen?
Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee