Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 24 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:49
Iemand hier bekend met het lpg merk stag? En kan dit in NL onderhouden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 12:51
@sjaak81 Dat merk ken ik ja, komt uit Polen. Kan in NL vast onthouden worden, maar voor zover ik weet hebben die installaties geen G3/R115 goedkeuring. Helaas, want volgens mij zijn het wel mooie spullen die ze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:31
@Josefien
De Torque app geeft geen juiste LTFT waarde bij een Renault, dit geld ook voor de foutcodes, wil je echt een betrouwbare LTFT waarde laat hem dan uitlezen bij een bedrijf met de renault clip software.
Die kan je eventueel zelf ook kopen, via de bekende chinese bedrijven

[ Voor 16% gewijzigd door BadEendTerror op 06-03-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@Josefien @BadEendTerror je zou eventueel PID's (Parameter ID's) voor torque kunnen generen met PyRen. Dan heb je wel de juiste waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Het random niet aanslaan v/d Renault begint best irritant te worden. Nadat de garage iets aan de stekker v/d BDP-sensor heeft gedaan is het slechts 2 weken weggeweest. Eergisteren met warme motor niet aanslaan en vandaag bij een oude. Uitlezen = 0 rpm tijdens het draaien op de startmotor. Paar minuten later start 'ie perfect en kan je honderden km's rijden.

BDP-sensor is iets meer dan 1,5 jaar oud, al de 3e sensor in minder dan 4 jaar tijd. De voorgaande ging maar een paar maanden mee. Altijd originele Renault sensor mèt blauwe stekker.

Met de huidige sensor was vorig jaar zomer ook al startproblemen en zelfs af en toe afslaan. In oktober vanzelf weggegaan en begin dit jaar weer op kleinere schaal terug.

De garage weet het niet meer en gelooft simpelweg niet dat de sensor wéér stuk is. Ik onderhand ook niet meer. Maar wat het dan wèl is blijft een raadsel. Geen foutcodes, probleem treedt ook niet op bij de garage.
BadEendTerror schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:03:
@Josefien
De Torque app geeft geen juiste LTFT waarde bij een Renault, dit geld ook voor de foutcodes, wil je echt een betrouwbare LTFT waarde laat hem dan uitlezen bij een bedrijf met de renault clip software.
Die kan je eventueel zelf ook kopen, via de bekende chinese bedrijven
Goed om te weten, dan is er mogelijk niks aan de hand met de fuel trim :o

In het verleden heb ik een "Chinese" CLIP gehad. Helaas had die de neiging om elke paar minuten de verbinding te verliezen met de auto waarna de hele software herstart moest worden. Later was 'ie met doos en al gestolen tijdens een auto-inbraak 8)7
perslucht schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:42:
@Josefien @BadEendTerror je zou eventueel PID's (Parameter ID's) voor torque kunnen generen met PyRen. Dan heb je wel de juiste waardes.
PyRen ondersteunt de Megáne helaas pas vanaf de 2e generatie. Dit '02 exemplaar is nog net van het oude model :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Je kan de advanced LT Renault plugin voor torque eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
BadEendTerror schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:24:
Je kan de advanced LT Renault plugin voor torque eens proberen.
Ook deze blijkt geen Mégane van de 1e generatie te ondersteunen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Nog net geen 8000km gemaakt met de lpg-installatie maar nu komt toch het eerste probleempje. Als de motor stationair draait (voor het stoplicht b.v.) en de auto schakelt over naar gas dan valt de motor uit. Tijdens het rijden voel je nu bij het omschakelen een iets stevigere schok (houdt beetje in) dan voorheen.

Wat zou bovenstaande kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Klinkt als even goed laten afstellen bij de gasboer.

Hier 510000 km op gas, probleemloos. Wel even elk jaar (preventief) goed af laten stellen...

[ Voor 48% gewijzigd door Teleluvr op 12-03-2021 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:59
Waterkoker schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 01:01:
Nog net geen 8000km gemaakt met de lpg-installatie maar nu komt toch het eerste probleempje. Als de motor stationair draait (voor het stoplicht b.v.) en de auto schakelt over naar gas dan valt de motor uit. Tijdens het rijden voel je nu bij het omschakelen een iets stevigere schok (houdt beetje in) dan voorheen.

Wat zou bovenstaande kunnen zijn?
Ze kunnen in de software instellen bij welk toerental het toegestaan is om te schakelen naar LPG. Dit zouden ze op bijvoorbeeld 1500rpm kunnen zetten, dan komt het niet meer voor.

@Josefien Ik denk dat je toch kalm aan rekening moet gaan houden met vervanging van de auto. Ik vind het al een hele prestatie dat hij deze stand gehaald heeft :Y
Gewoon de set over laten bouwen naar de "nieuwe" auto en verder genieten van het rijden op LPG.

[ Voor 17% gewijzigd door ybos op 12-03-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

@ybos kan het zijn dat de installatie de instellingen vergeten is? Zelf had ik namelijk dat elektronische issues met de auto welke inmiddels opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
ybos schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:50:
[...]

@Josefien Ik denk dat je toch kalm aan rekening moet gaan houden met vervanging van de auto. Ik vind het al een hele prestatie dat hij deze stand gehaald heeft :Y
Gewoon de set over laten bouwen naar de "nieuwe" auto en verder genieten van het rijden op LPG.
Nah... ik heb een hekel aan een andere auto kopen, liever deze laten repareren :D

- Andere auto's zijn vrijwel zonder uitzondering zwaarder (dus ook in MRB en verbruik) bij gelijk formaat en opties.
- Ik koop geen auto waar niet standaard een 1-DIN radio in kan.
- Geen Duitse merken.

Overbouwen van de gasinstallatie kost zo €1000,-. Zeg dat er dan €2000 voor de auto zelf is. De kans is groot dat ik dan met hetzelfde thuiskom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Overbouwen is veel te duur, het enige wat echt slijt zijn de verdamper en de injectoren. Deze zijn niet zo duur om te vervangen, injectoren en verdamper kan je ook van andere merken als origineel gebruiken. Als je goed zoekt kan je voor dat geld nog best wel mooie auto's met lpg te vinden hoor, let er dan vooral op of er facturen bij zitten van het onderhoud waarop je kan zien dat de koppeling en distributie etc vervangen zijn. Als je weer een Renault wil koop er dan 1 van minimaal bouwjaar 2006.
Vanaf dat bouwjaar zijn de renaults van een stuk betere kwaliteit!

Misschien kan je je auto proberen uit te lezen met een universele EOBD scanner?

[ Voor 6% gewijzigd door BadEendTerror op 12-03-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Met dezelfde opties v/d huidige Renault + de 3 genoemde punten is er vrijwel niks te vinden voor dat geld :P

Uitlezen met een scanner levert geen foutcodes op, heeft de garage al gedaan. Het probleem is dat bij gebrek aan toerental-signaal de ECU simpelweg denkt dat de motor niet aan het draaien is (terwijl je aan het starten bent) en da's geen foutconditie vanaf de ECU gezien. Maar niet draaien = geen aansturing vonk/inspuiting = niet aanslaan.

Overigens is het probleem inmiddels 1,5w spontaan weggebleven en duurt het nog onbekend lang voor het weer terugkomt. Laten repareren wordt zo erg moeilijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:49
@Josefien Als die sensor al zo vaak vervangen is, zou je dan niet eerder aan een draadbreuk/kortsluiting ergens denken? Lijkt wel beetje op de kofferdeksel van mijn oude barrel die afhankelijk van het weer spontaan ontgrendelt als je een deur opentrekt.

Overigens de 9-10% LTFT1 van mijn oude barrel ook achterhaald, scheurtje in uitlaatspruitstuk. De lambda sensor meet teveel zuurstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Nou, ik mag mij onverwacht ook melden in dit topic.
Ik ben sinds kort de eigenaar van een Renault Clio Bi-Fuel (nieuw, private lease). Deze auto is dus wat ze noemen "fabrieks af" op benzine en LPG gemaakt.

De eerste week moest ik meteen terug naar de dealer omdat de schakelaar tussen benzine en LPG vast bleek te zitten, waardoor hij niet wilde overschakelen op LPG, en er een gaslucht in de auto kwam te hangen, dat was even schrikken.

Inmiddels rij ik er 2 maanden mee, en ben ik er hartstikke tevreden over. Pompen brengt elke keer nog een glimlach op m'n gezicht als ik het totaalbedrag zie.

Enige wat ik merk is dat als ik overschakel op LPG ik een klein schokje merk, en als ik nadat hij net is overgeschakeld op LPG even een flinke dot gas moet geven op een invoegstrook of iets dergelijks, dat hij dan terugschakelt naar benzine. Daarna schakelt hij heel snel weer terug naar LPG.
Is dat iets waar ik me zorgen over moet maken of voor langs de dealer moet gaan?

Hebben jullie voor de rest nog andere tips waar ik als LPG-rijder rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@Josefien
Welke speciale opties heeft je huidige auto dan?
Het gewicht bij een nieuwere auto zal idd wel hoger liggen, maar betrouwbaarheid is ook wat waard toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Gisterenavond is een storing aan de automaatbak opgedoken... 100 op de snelweg... bonk... naar de 3e... noodloop... storingslamp aan. Na een herstart is het weg :P

Torque kan de automaat niet uitlezen, dus dat moet de garage morgen doen.

De beruchte druksolenoids (DP0 bak) zijn in mei 2019/319k al gedaan dus zou het niet moeten zijn. Waar ik voor vrees is dat het komt omdat de software destijds niet is geüpdated na vervanging :| Dat moest door een Renault-dealer gedaan worden, maar de dealers in de regio wisten er naar eigen zeggen niks meer van omdat het zo'n "oude" auto is :|

Ik moet wel zeggen dat de automaat al sinds tienduizenden km's niet meer als nieuw aanvoelt als in soms ruw/hard schakelen. Maar de versnellingen slippen niet, dus het frictiemateriaal lijkt nog niet op.
BadEendTerror schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:05:
@Josefien
Welke speciale opties heeft je huidige auto dan?
Het gewicht bij een nieuwere auto zal idd wel hoger liggen, maar betrouwbaarheid is ook wat waard toch?
Hij is niet speciaal. Automaat, airco, trekhaak, stationwagen, er past een 1-DIN radio in met DAB+ (ik weiger auto's met van die ingebouwde systemen) en gewicht van 1201kg. Elektrische ramen/vergrendeling is standaard tegenwoordig dus hoeft niet in het lijstje.

Die automaat verkleind de keuze aanzienlijk, vooral in die prijsklasse. Net als de gewichtseis. Maar aan beide wordt niet getornd. Een hoger verbruik dan deze is ook niet gewenst. Ook al is LPG "goedkoop", bij veel km's tikt het aan.

Uiteindelijk kan ik net zo goed deze blijven rijden :D
_JGC_ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 23:19:
@Josefien Als die sensor al zo vaak vervangen is, zou je dan niet eerder aan een draadbreuk/kortsluiting ergens denken? Lijkt wel beetje op de kofferdeksel van mijn oude barrel die afhankelijk van het weer spontaan ontgrendelt als je een deur opentrekt.
De aansluitkabel en de boom waar 'ie in gaat bewegen als 'ie niet start maakte geen verschil. En als 'ie loopt gaan trekken eraan stoort 'm vooralsnog ook niet. Dus het lijkt me dat een draadbreuk uitgesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

Josefien schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:19:

De beruchte druksolenoids (DP0 bak) zijn in mei 2019/319k al gedaan dus zou het niet moeten zijn. Waar ik voor vrees is dat het komt omdat de software destijds niet is geüpdated na vervanging :| Dat moest door een Renault-dealer gedaan worden, maar de dealers in de regio wisten er naar eigen zeggen niks meer van omdat het zo'n "oude" auto is :|
Een automaat kan inderdaad wat meer gaan "bonken" als ie ouder word. Met name met oude transmissieolie als ik zo op internet lees.En nieuwe solonoids kunnen nog wel eens vragen om een software update van de automaatbak. <aar weet er verder ook niet zo veel van

Ik heb sinds kort bij mijn automaat ook het gevoel dat ie af en toe even in paniek lijkt en niet weet wat ie moet doen. Bij lage toeren (1700) en gematigd gas geven. Maar dat kan ook fout van de software zijn, en niet zozeer het schakelen an sich.

Wel heb ik bij 190 duizend de automaat preventief laten spoelen, wat de levensduur zou moeten verlengen. heb verder geen klachten
Ik moet wel zeggen dat de automaat al sinds tienduizenden km's niet meer als nieuw aanvoelt als in soms ruw/hard schakelen. Maar de versnellingen slippen niet, dus het frictiemateriaal lijkt nog niet op.
Ik acht de kans groot dat jij een "gewone" automaat hebt met koppelomvermoer ipv een gebobotiseerde handbak. dan maakt de automaat niet gebruik van frictiemateriaal.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
mrc4nl schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:18:
[...]

Een automaat kan inderdaad wat meer gaan "bonken" als ie ouder word. Met name met oude transmissieolie als ik zo op internet lees.En nieuwe solonoids kunnen nog wel eens vragen om een software update van de automaatbak. <aar weet er verder ook niet zo veel van

Ik heb sinds kort bij mijn automaat ook het gevoel dat ie af en toe even in paniek lijkt en niet weet wat ie moet doen. Bij lage toeren (1700) en gematigd gas geven. Maar dat kan ook fout van de software zijn, en niet zozeer het schakelen an sich.

Wel heb ik bij 190 duizend de automaat preventief laten spoelen, wat de levensduur zou moeten verlengen. heb verder geen klachten
Het spoelen was destijds door de garage afgeraden omdat er dan vuil los kan komen wat later op een plek vast komt te zitten waar dat niet hoort. Maar goed, hij had toen al 350k gelopen :P De olie kan ook niet zomaar ververst worden, het is een "sealed for life" bak waarbij amper de helft eruit loopt als de olie wordt afgetapt :/
mrc4nl schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:18:
[...]
Ik acht de kans groot dat jij een "gewone" automaat hebt met koppelomvermoer ipv een gebobotiseerde handbak. dan maakt de automaat niet gebruik van frictiemateriaal.
Het is er eentje met koppelomvormer. Maar van wat ik heb begrepen hoe zo'n bak werkt zit er wel frictiemateriaal in als in "clutch packs" en rembanden om delen v/h tandwielstelsel vast te zetten en zo de verschillende versnellingen te krijgen. En de lock-up. Als dat spul versleten is/kapot gaat zullen de versnellingen slippen. Da's volgens mij ook een v/d redenen dat dit soort automaten uiteindelijk versleten raken (en waarom te vaak laten schakelen bij hoge toerentallen de slijtage bevorderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

Josefien schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:10:
[...]

Het spoelen was destijds door de garage afgeraden omdat er dan vuil los kan komen wat later op een plek vast komt te zitten waar dat niet hoort. Maar goed, hij had toen al 350k gelopen :P De olie kan ook niet zomaar ververst worden, het is een "sealed for life" bak waarbij amper de helft eruit loopt als de olie wordt afgetapt :/
De olie is er ooit in gekomen, dus zat er ongetwijfeld ook wel uit kunnen. Ik weet niet wat het onderhoudsboekje zegt, maar 350k is wel aan de hoge kant.Dan begrijp ik je garage ook wel, zolang ie het doet-> doorrijden. Want geen garantie dat de bak wel weer fijn schakelt. en daarnaast is spoelen nou ook niet bepaald goedkoop. (iets van 300 euro)

Wat je evt zou kunnen proberen mocht de problemen erger worden, is een viscositeitsverbeteraar toevoegen. zoals Lucas Transmission Fix (maarja sealed, dus niet makkelijk.) dat soort middeltjes helpen wel, maar zijn uitstel van executie.
Het is er eentje met koppelomvormer. Maar van wat ik heb begrepen hoe zo'n bak werkt zit er wel frictiemateriaal in als in "clutch packs" en rembanden om delen v/h tandwielstelsel vast te zetten en zo de verschillende versnellingen te krijgen. En de lock-up. Als dat spul versleten is/kapot gaat zullen de versnellingen slippen. Da's volgens mij ook een v/d redenen dat dit soort automaten uiteindelijk versleten raken (en waarom te vaak laten schakelen bij hoge toerentallen de slijtage bevorderd).
je hebt nog gelijk ook. :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14

Wok

Dakloos...

[...]

[...]
offtopic:
Wat je zou kunnen doen, is inderdaad aftappen en dan bijvullen met nieuwe olie en dat elke 5 à 10k km herhalen voor drie of vier keer. Dan krijg je de bakolie uiteindelijk ook wel grotendeels ververst :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik weet nog van mijn eerste auto met handbak, 306.000km op de teller en slecht schakelen. Was die dag toevallig een vertegenwoordiger van Kroon op mijn werk, die had daar wel een speciale synthetische olie voor. Dus zo ging het... 0,75 liter roetzwarte bakolie eruit en 1,8 liter schone synthetische olie er weer in. Bakolie gaat een autoleven mee my ass.

Heb die auto nog 5 jaar gereden, daarna is ie als knapperig beschuitje op de sloop beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 16:50
Rossi schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 00:42:
Enige wat ik merk is dat als ik overschakel op LPG ik een klein schokje merk, en als ik nadat hij net is overgeschakeld op LPG even een flinke dot gas moet geven op een invoegstrook of iets dergelijks, dat hij dan terugschakelt naar benzine. Daarna schakelt hij heel snel weer terug naar LPG.
Is dat iets waar ik me zorgen over moet maken of voor langs de dealer moet gaan?

Hebben jullie voor de rest nog andere tips waar ik als LPG-rijder rekening mee moet houden?
Wat voor installatie ligt erin? Overschakelen op LPG kan een klein schokje geven, vooral tijdens het accelereren. Sommige installaties schakelen bij vollast inderdaad tijdelijk over naar benzine, om vervolgens weer op LPG te lopen bij deellast. Je kan het altijd even bij de dealer navragen of jouw installatie dat ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

DaWaN

'r you wicked ??

[...]
Geen idee wat de garantietermijn was van Renault in 2000, maar waarschijnlijk is de levensduur van die bak bepaald op 5 jaar / 200.000 km.
Ik denk dat het zeker geen kwaad kan om die olie te verversen. Je zou ook eens kunnen kijken of het mogelijk is de koelleidingen naar de radiateur los te trekken, op die manier kun je ook veel meer olie in 1x eruit krijgen.

En wat betreft het niet starten: check voor de zekerheid ook eens de startonderbreker. Volgens mij kun je die checken door het ronde rode lampje in het midden van het instrumentenpaneel. 20 jaar geleden hebben wij 3 vergelijkbare Renaults in de familie gehad en afgezien van kapotte BDP sensoren en bobines zat er ook één exemplaar tussen met problemen met de startonderbreker.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Knul schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:03:
[...]

Wat voor installatie ligt erin? Overschakelen op LPG kan een klein schokje geven, vooral tijdens het accelereren. Sommige installaties schakelen bij vollast inderdaad tijdelijk over naar benzine, om vervolgens weer op LPG te lopen bij deellast. Je kan het altijd even bij de dealer navragen of jouw installatie dat ook doet.
TCe is met directe injectie toch? Kan zijn dat daar sowieso al afwijkende keuzes voor zijn gemaakt mbt LPG/benzine om de injectoren te beschermen.

Verder kan ik me voorstellen dat als de motor net over is naar LPG (voldoende opgewarmd) en vervolgens vraag je vol vermogen, dat de temperatuur bij de verdamper te snel dropt waardoor de computer weer terug gaat naar benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:08

psy

_JGC_ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:50:
[...]

TCe is met directe injectie toch? Kan zijn dat daar sowieso al afwijkende keuzes voor zijn gemaakt mbt LPG/benzine om de injectoren te beschermen.

Verder kan ik me voorstellen dat als de motor net over is naar LPG (voldoende opgewarmd) en vervolgens vraag je vol vermogen, dat de temperatuur bij de verdamper te snel dropt waardoor de computer weer terug gaat naar benzine.
Nee de TCe's in de Clio zijn nog gewoon MPi.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De automaat-storing is gisteren uitgelezen... "A/T Oliedrukregeling". Dezelfde als bij defecte solenoids :/ Komt misschien toch omdat na vervanging er geen software-update was gedaan, die schijnt de solenoids anders aan te sturen om daarmee vervuiling te voorkomen?

Probleem met updaten is echter dat er blijkbaar weinig dealers meer weten hoe het moet of zich eraan willen wagen. Dat laatste omdat schijnbaar de update nog wel eens wil vastlopen en dan is de automaat-computer meteen stuk. Zowel mijn garage als meerdere Renault-dealers hebben dit aangegeven :/

Voor nu kreeg ik het advies om het even aan te kijken. De fout is nog niet terug na +500km.

Oh, en de automaatolie kan er alleen volledig uit als de bak uit de auto gedemonteerd wordt 8)7 Volgens het boekje is de bak onderhoudsvrij, waars. rekening houdend met een levensduur van 200-250k en geen 450k :|
DaWaN schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:24:
[...]
En wat betreft het niet starten: check voor de zekerheid ook eens de startonderbreker. Volgens mij kun je die checken door het ronde rode lampje in het midden van het instrumentenpaneel. 20 jaar geleden hebben wij 3 vergelijkbare Renaults in de familie gehad en afgezien van kapotte BDP sensoren en bobines zat er ook één exemplaar tussen met problemen met de startonderbreker.
Dat is 'm helaas niet, vandaag even op gelet en het lampje v/d startonderbreker gaat keurig uit. Als de startonderbreker niet ontgrendeld gaat het lampje knipperen.

Ik had gisteren bij de garage net gemeld dat dit start-probleem al 2 weken weg was en dan vandaag... meteen niet starten... bijna 2 minuten lang starten voordat 'ie aansloeg, heel "goed" voor de startmotor ook :'( En dan loopt 'ie meteen perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De storing v/d automaat is vandaag (precies een week later, vorige keer was ook zaterdagavond :P ) teruggekomen :|

Maandag maar weer laten uitlezen en met de garage overleggen wat te doen ermee :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
De automaat-storing is inmiddels niet meer teruggekomen. Echter viel me onlangs op dat als de bak nog vrij koud was (net uit opwarm-programma en lock-up begint in te schakelen) en ik in een snelweg-bocht (viaduct) wat meer gas gaf, de lock-up uit ging en weer aan als ik gas loste. Toeval was dat die 2 oliedrukregeling-fouten ook in deze situatie ontstonden.

Naar aanleiding daarvan heeft de garage eergisteren de olie in de automaat bijgevuld, er kon 2 liter bij :o Na het bijvullen schakelt de bak nu een stuk soepeler, zowel bij koud als warm :o

Ik heb de onderkant v/d Renault ook even kunnen zien (er werd vanaf de onderkant bijgevuld met draaiende motor, olie werd erin gezogen :o ) en er was nogal wat olielekkage... de automaat had er een redelijk aandeel in :'( Er hing een druppel wat ATF moest zijn. Volgens de garage lijkt 'ie te "zweten" tussen de 2 bakdelen en is niet rendabel te repareren omdat dan de bak uit elkaar moet :/ Het advies was ermee doorrijden en vaker peilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Wist je niet eerder dat er al een vrij grote olielekkage was dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:02
Dan roest ie ook niet ;) Wel zorgen dat je er optijd weer wat olie ingooit.

Mijn Grand Scenic begint wat moeilijk te starten en ik vermoed dat er wel weer nieuwe bougies in mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:53
Ik heb altijd geleerd dat lekkage niet echt tot vaak bijvullen leidt. het bijvullen komt voornamelijk door verbruik. Anders heb je echt een plas onder de auto en zit de auto ook tot de einddemper onder de olie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
blauwester schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:00:
Ik heb altijd geleerd dat lekkage niet echt tot vaak bijvullen leidt. het bijvullen komt voornamelijk door verbruik. Anders heb je echt een plas onder de auto en zit de auto ook tot de einddemper onder de olie.
Automaat verbruikt geen olie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
blauwester schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:00:
Klopt, mijn 206 is een smeerzooi aan de onderkant, maar blijft beperkt tot 500ml op 15.000km.

De 207 deed een liter per 3000km uiteindelijk, die verbrandde het, behalve een zwarte uitlaatpijp nergens olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik wist niet eerder dat 'ie zo lekte, omdat ik de onderkant zelf niet kan zien. Bij onderhoud kan ik ook nooit meekijken omdat ik 'm moet achterlaten waarna ze pas later op de dag aan werken. Deze keer waren ze toevallig nog niet klaar toen ik kwam ophalen waardoor ik kon kijken.

De solenoids v/d automaat waren een kleine 2 jaren geleden/140k terug vervangen en is dus de olie toen ook gevuld. Dat er nu 2l bij kan vind ik fors.

Er zit ook geen peil-mogelijkheid op deze bak die ik zelf kan gebruiken. De garage zet ''m met draaiende motor op de brug waarna de bak zelf de olie naar binnen zuigt. Daarna doen ze een buisje terugdraaien en laten 'm uitdruppelen tot' ie op peil is.

Als de olie niet weg is door lekkage, waar is het dan gebleven? :/

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 25-04-2021 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Als er druppels onder de auto zitten, is dat geen zweten maar lekken.
Elke keer ATF olie bijvullen is een dure grap, misschien toch overwegen om de auto weg te doen?

[ Voor 78% gewijzigd door BadEendTerror op 25-04-2021 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Nee, geen andere auto, daar heb ik een hekel aan. En dan komt ik zeer waarschijnlijk toch met iets even ouds thuis O-)

Als de ATF om de onderhoudsbeurt moet worden bijgevuld (dus elke 60k) gaat dat ongeveer €80,- per keer kosten voor 2l + arbeidsloon als ik de afgelopen factuur bekijk :/

Ik zag die druppel en vroeg aan de garage wat er lekte. Hij zei toen dat het "zweten" was en "normaal bij deze kilometerstand" :'(

[ Voor 18% gewijzigd door Josefien op 25-04-2021 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Josefien schreef op zondag 25 april 2021 @ 01:38:
Nee, geen andere auto, daar heb ik een hekel aan. En dan komt ik zeer waarschijnlijk toch met iets even ouds thuis O-)

Als de ATF om de onderhoudsbeurt moet worden bijgevuld (dus elke 60k) gaat dat ongeveer €80,- per keer kosten voor 2l + arbeidsloon als ik de afgelopen factuur bekijk :/

Ik zag die druppel en vroeg aan de garage wat er lekte. Hij zei toen dat het "zweten" was en "normaal bij deze kilometerstand" :'(
1x/60k km een onderhoudsbeurt? Da's al niks :D Daarmee doe je al dubbel met de voorgeschreven interval (30.000km).

€80/60.000 km lijkt me trouwens ook wel mee te vallen, dat is €0.0013/km. Als de LPG prijs 1 cent stijgt is dat ongeveer een gelijkaardig verschil :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
MK_ schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:54:
[...]

1x/60k km een onderhoudsbeurt? Da's al niks :D Daarmee doe je al dubbel met de voorgeschreven interval (30.000km).
Met "om de onderhoudsbeurt" bedoel ik "1x wel, 1x niet". Hij krijgt dus wel elke 30k een beurt, maar de ATF laat ik dan eens in de 60k peilen, gezien de snelheid waarmee hij nu heeft gelekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
80 euro aan 'extra' onderhoud op 60k km's, da's toch peanuts? Daar zou ik niet over blikken of blozen. Ik zou eerder bang zijn dat het erger wordt, zoiets stopt namelijk niet vanzelf met lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Het zal in de loop van de tijd sowieso meer gaan lekken, daar moet je ook rekening mee houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik hoop dat het niet snel erger wordt, met de garage is afgesproken dat bij de volgende beurt (15k) gecheckt wordt, misschien levert dat wel een indicatie op hoe hard het gaat.

Wat LPG betreft... de installatie zelf is storingsvrij tot nu toe. Maar het klepsmeersysteem is wat mij betreft kwalitatief bedroevend slecht. Al na amper anderhalf jaar stopte het er regelmatig mee. Eerst waren het losschietende slangetjes aan het inlaatspruitstuk waarbij ik instructie kreeg ze zelf terug te prikken. Daarna was 'ie meermaals verstopt en werd het gespoeld. Ondertussen liep 'ie vorig jaar zeker 10k zonder klepsmering.

Dit jaar... 12k geleden bij gas-onderhoud aangegeven dat ik al lang niet meer klepsmering hoefde bij te vullen. Maar zij constateerde dat het systeem "gewoon werkte"... ondertussen bijna 10k niet hoeven bijvullen, maar in de laatste 2k slurpt hij dat spul weer op :? 2,5 jaar oud en dan al zo slecht.

Hier is vaak geschreven dat dit Renault-blok (K4M) geen klepsmering nodig heeft. Misschien laat ik dat systeem voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Josefien schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:09:
Ik hoop dat het niet snel erger wordt, met de garage is afgesproken dat bij de volgende beurt (15k) gecheckt wordt, misschien levert dat wel een indicatie op hoe hard het gaat.

Wat LPG betreft... de installatie zelf is storingsvrij tot nu toe. Maar het klepsmeersysteem is wat mij betreft kwalitatief bedroevend slecht. Al na amper anderhalf jaar stopte het er regelmatig mee. Eerst waren het losschietende slangetjes aan het inlaatspruitstuk waarbij ik instructie kreeg ze zelf terug te prikken. Daarna was 'ie meermaals verstopt en werd het gespoeld. Ondertussen liep 'ie vorig jaar zeker 10k zonder klepsmering.

Dit jaar... 12k geleden bij gas-onderhoud aangegeven dat ik al lang niet meer klepsmering hoefde bij te vullen. Maar zij constateerde dat het systeem "gewoon werkte"... ondertussen bijna 10k niet hoeven bijvullen, maar in de laatste 2k slurpt hij dat spul weer op :? 2,5 jaar oud en dan al zo slecht.

Hier is vaak geschreven dat dit Renault-blok (K4M) geen klepsmering nodig heeft. Misschien laat ik dat systeem voor wat het is.
jij rijd dan ook in een maand wat iemand anders in 2 jaar rijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Mijn Grand Scenic wou gisteravond niet starten, alles draaide wel maar hij pakte niet zeg maar. En vanochtend viel het kwartje: benzine tank leeg.

Uiteraard rij ik altijd met zo min mogelijk benzine rond want dat hok is al zwaar genoeg. Alleen heeft ooit iemand bedacht dat het een goed idee is om de tankinhoud te meten aan de hand van het verbruik ipv een vlotter in de tank.
Ik reed dus alweer een tijdje rond met de waarschuwing dat de tank leeg is. Meestal bedenk ik wel dat het weer eens tijd word om benzine te tanken, maar dit keer dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Bouke-p Altijd leuk ja. Ik herinner me de eerste keer nog dat de boordcomputer aan gaf dat ik 0km range over had tijdens een rit, was toen wel even spannend om te kijken wat dat ding ging doen. Ondertussen vrolijk nog 50km doorrijden met 130km/h terwijl de tank helemaal leeg zou moeten zijn :P.

Ik ga zeer waarschijnlijk binnenkort weer dieselen. Nog even nagerekend, vergeleken met benzine is diesel vanaf 12500 al goedkoper bij deze auto, ik doe zelf rond de 20.000km/jaar.
Reden om niet voor LPG te gaan (die met 20000km/jaar nog eens 600 euro goedkoper is), is het beperkte aanbod van LPG auto's in de klasse waarin ik zoek (lichtgewicht station van 15 jaar). En als je dan een knappe tegenkomt met LPG, is het een AG SGI installatie met 3 ton en 15+ jaar ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:10
_JGC_ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:34:
@Bouke-p Altijd leuk ja. Ik herinner me de eerste keer nog dat de boordcomputer aan gaf dat ik 0km range over had tijdens een rit, was toen wel even spannend om te kijken wat dat ding ging doen. Ondertussen vrolijk nog 50km doorrijden met 130km/h terwijl de tank helemaal leeg zou moeten zijn :P.

Ik ga zeer waarschijnlijk binnenkort weer dieselen. Nog even nagerekend, vergeleken met benzine is diesel vanaf 12500 al goedkoper bij deze auto, ik doe zelf rond de 20.000km/jaar.
Reden om niet voor LPG te gaan (die met 20000km/jaar nog eens 600 euro goedkoper is), is het beperkte aanbod van LPG auto's in de klasse waarin ik zoek (lichtgewicht station van 15 jaar). En als je dan een knappe tegenkomt met LPG, is het een AG SGI installatie met 3 ton en 15+ jaar ervaring.
Is zelf inbouwen geen optie? Is wel even een investering, maar kan volgens mij wel rap uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
L0we schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Is zelf inbouwen geen optie? Is wel even een investering, maar kan volgens mij wel rap uit.
Laat ik zo zeggen: de auto die ik nu op 't oog heb is 950 euro, gewoon omdat het een diesel is van 15 jaar met 340.000 op de teller. Grotendeels dealeronderhouden zijn ze 1200 (met 320.000km). Pak je een knappe benzine die vergelijkbaar is, zit je aan 1900 euro voor 250.000km. Tel daarbij een LPG installatie op, zit je op 3300. Dan heb je een 15+ oude auto waarvan je hoopt dat ie het 3 jaar uithoudt om de investering terug te krijgen.

Zelf LPG in laten lepelen is best lucratief overigens bij een auto van >15 jaar oud, dat boek je weg als onderhoud, haal je de BTW terug en wat overblijft zijn kosten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
Bouke-p schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:17:
Mijn Grand Scenic wou gisteravond niet starten, alles draaide wel maar hij pakte niet zeg maar. En vanochtend viel het kwartje: benzine tank leeg.

Uiteraard rij ik altijd met zo min mogelijk benzine rond want dat hok is al zwaar genoeg. Alleen heeft ooit iemand bedacht dat het een goed idee is om de tankinhoud te meten aan de hand van het verbruik ipv een vlotter in de tank.
Ik reed dus alweer een tijdje rond met de waarschuwing dat de tank leeg is. Meestal bedenk ik wel dat het weer eens tijd word om benzine te tanken, maar dit keer dus niet.
Serieus? Je gaat bijna leeg rijden om die vijftig kilo te besparen? Ik keilde de boel altijd ramvol met euro98 zodat ik er zo lang mogelijk niet over na hoefde te denken. Je haalt meer besparing door wat rustiger te rijden dan om 50kg minder bij je te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
_JGC_ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:47:
[...]

Zelf LPG in laten lepelen is best lucratief overigens bij een auto van >15 jaar oud, dat boek je weg als onderhoud, haal je de BTW terug en wat overblijft zijn kosten ;)
Klinkt bekend. Ik was alleen startend ondernemer dus heb de LPG installatie in 1 keer afgeschreven, komt op hetzelfde neer. Willekeurige afschrijving :Y

Bijtelling van 35% van de dagwaarde, goedkoper kan je bijna niet rijden (als de auto niet om de haverklap stuk gaat, blijft altijd een gokje :Y )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ybos schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:47:
[...]

Klinkt bekend. Ik was alleen startend ondernemer dus heb de LPG installatie in 1 keer afgeschreven, komt op hetzelfde neer. Willekeurige afschrijving :Y

Bijtelling van 35% van de dagwaarde, goedkoper kan je bijna niet rijden (als de auto niet om de haverklap stuk gaat, blijft altijd een gokje :Y )
De huidige 206 ruikt dat ie binnen nu en een week vervangen wordt. Werd vanmiddag getrakteerd op kvs temperatuur van 100 graden, terwijl ik ernaar kijkt duikt de wijzer naar nulpunt, om daarna direct naar het rood te knallen. Auto aan de kant, kap open, niks aan de hand. Heb ergens gelezen dat ECU dat flikt om je erop te wijzen dat de ventilatorsturing kapot is. Zal wel weer een rotte draad zijn...

Het is lucratief rijden, zo'n youngtimer waarvan onderdelen geen drol kosten en je liggend onder de auto alles zelf kunt repareren. Ben dit ding alleen behoorlijk beu aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Pannencouque schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:28:
[...]
Serieus? Je gaat bijna leeg rijden om die vijftig kilo te besparen? Ik keilde de boel altijd ramvol met euro98 zodat ik er zo lang mogelijk niet over na hoefde te denken. Je haalt meer besparing door wat rustiger te rijden dan om 50kg minder bij je te hebben.
Ik ga niet met een volle tank rondrijden, zeker niet met die snel slecht wordende E10 meuk van tegenwoordig.

Bovendien weet ik dan helemaal niet wanneer mn benzinetank leeg is want de meter word pas gereset als je tankt. Ik gooi er zo af en toe 10L in en dat is meer dan genoeg om weer een tijd vooruit te kunnen, vooral nu ik minder rijd ivm corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ik rij ook nooit met een volle tank benzine rond... Zodra die in de buurt van het rode komt gooi ik er 15 liter bij. Daar doe ik dan ook weer 3000+ km mee. Geen idee waarom ik langer/meer benzine bij moet houden, oudere benzine wordt er niet beter op :7

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Ik tank af en toe 10l benzine als ik in België of Luxemburg ben, maar er zit nooit veel meer dan 15-20l in de tank.

De actieradius wordt bij de Renault nooit berekend als de tankinhoud niet terug boven een bepaald niveau komt. Ergens is dat goed, want die loopt terug op basis van verbruik en laat het lampje vroegtijdig branden. Nu zonder actieradius-indicatie brandt hij alleen als de tankinhoud ècht laag is dus op basis van de vlotter :)

Ondertussen halverwege de 467k...

Het irritante onbekende willekeurige startprobleem is sinds een maandje spontaan verdwenen.

De automaat geeft ook geen storing meer sinds het bijvullen van de olie :)

Het klepsmeersysteem lijkt er ondertussen alweer mee gestopt te zijn :/

En de stuurbekrachtigingspomp blijkt al een tijdje te lekken :/ Hele vet-boel rondom en een vetvlek op de dop v/d koplamp. Ik merkte al heel lang dat alles in die hoek vettig/plakkerig werd, maar dat lijkt dus bij de stuurpomp vandaan te komen :'( Bij volgend onderhoud eens bij de garage vragen of dat makkelijk te verhelpen is.

Verder was een paar weken geleden het binnenwerk v/d deurgreep van een achterdeur afgebroken waardoor die niet meer van buiten te openen was. Met onderdelen v/d sloop wel weer kunnen maken na uren pielen en beide handen onder de blauwe plekken :|

En het stuur trilt alweer een tijdje vanaf 110km/u :/ Dacht eerst dat het door de versleten voorbanden kwam, maar verbeterde niet met nieuwe. De garage doet alleen balanceren wat het niet heeft verholpen. In het verleden werd het uiteindelijk verholpen door de wielen voor/achter te wisselen, maar dat kan geen 2de keer natuurlijk. Dit trillen is al jaren een terugkerend probleem. Ene keer is het weg met nieuwe banden, andere keer niet en wordt na x keer balanceren de conclusie getrokken dat de oorzaak onbekend is, om moe van te worden. Ik koop altijd Michelin CrossClimate banden, kan me niet voorstellen dat ze zo vaak niet goed zijn.

Maar hé, ondanks al deze issues blijft 'ie rijden :D Voor 35 euro tanken heen en weer naar Luxemburg kunnen blijft echt lachen wat mij betreft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Josefien schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:13:
Ik tank af en toe 10l benzine als ik in België of Luxemburg ben, maar er zit nooit veel meer dan 15-20l in de tank.

De actieradius wordt bij de Renault nooit berekend als de tankinhoud niet terug boven een bepaald niveau komt. Ergens is dat goed, want die loopt terug op basis van verbruik en laat het lampje vroegtijdig branden. Nu zonder actieradius-indicatie brandt hij alleen als de tankinhoud ècht laag is dus op basis van de vlotter :)

Ondertussen halverwege de 467k...

Het irritante onbekende willekeurige startprobleem is sinds een maandje spontaan verdwenen.

De automaat geeft ook geen storing meer sinds het bijvullen van de olie :)

Het klepsmeersysteem lijkt er ondertussen alweer mee gestopt te zijn :/

En de stuurbekrachtigingspomp blijkt al een tijdje te lekken :/ Hele vet-boel rondom en een vetvlek op de dop v/d koplamp. Ik merkte al heel lang dat alles in die hoek vettig/plakkerig werd, maar dat lijkt dus bij de stuurpomp vandaan te komen :'( Bij volgend onderhoud eens bij de garage vragen of dat makkelijk te verhelpen is.

Verder was een paar weken geleden het binnenwerk v/d deurgreep van een achterdeur afgebroken waardoor die niet meer van buiten te openen was. Met onderdelen v/d sloop wel weer kunnen maken na uren pielen en beide handen onder de blauwe plekken :|

En het stuur trilt alweer een tijdje vanaf 110km/u :/ Dacht eerst dat het door de versleten voorbanden kwam, maar verbeterde niet met nieuwe. De garage doet alleen balanceren wat het niet heeft verholpen. In het verleden werd het uiteindelijk verholpen door de wielen voor/achter te wisselen, maar dat kan geen 2de keer natuurlijk. Dit trillen is al jaren een terugkerend probleem. Ene keer is het weg met nieuwe banden, andere keer niet en wordt na x keer balanceren de conclusie getrokken dat de oorzaak onbekend is, om moe van te worden. Ik koop altijd Michelin CrossClimate banden, kan me niet voorstellen dat ze zo vaak niet goed zijn.

Maar hé, ondanks al deze issues blijft 'ie rijden :D Voor 35 euro tanken heen en weer naar Luxemburg kunnen blijft echt lachen wat mij betreft :D
Als het trillen in het stuur blijft na een bandenwissel en balanceren... mogelijks kan uitlijnen helpen, anders moet je het echt verder zoeken. Heeft het misschien niet te maken met je lekkende stuurbekrachtigingspomp? :P

Retourtje Luxemburg doe ik voor een tientje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
MK_ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:42:
[...]

Als het trillen in het stuur blijft na een bandenwissel en balanceren... mogelijks kan uitlijnen helpen, anders moet je het echt verder zoeken. Heeft het misschien niet te maken met je lekkende stuurbekrachtigingspomp? :P

Retourtje Luxemburg doe ik voor een tientje >:)
Uitlijnen was al gedaan na de nieuwe banden, maakte geen verschil qua trillingen :/ De garage komt alleen maar met balanceren, wat al gedaan is :/ Noemenswaardige speling kon hij ook niet vinden, alleen minder dan 1mm op een stuurkogel die volgens hem zo weinig is dat ik me er niet druk om moest maken, het zou het trillen niet veroorzaken.

Het lijkt me niet dat de stuurpomp voor zulke snelheidsafhankelijke trillingen kan zorgen? Het is niet toerental-afhankelijk.

De olie is nog op peil en de stuurbekrachtiging werkt. Alleen is de pomp behoorlijk vettig en zanderig, lekt ergens. Verder zit het vet ook achterop de koplamp, dat vind ik vreemd... je zou haast denken dat rijwind het spul alleen naar achteren blaast. Of het is rondgeslingerd door de multiriem... maar die is nìet vettig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DZ3r3mAl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D0ZWsNFl.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
Bouke-p schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:23:
[...]

Ik ga niet met een volle tank rondrijden, zeker niet met die snel slecht wordende E10 meuk van tegenwoordig.

Bovendien weet ik dan helemaal niet wanneer mn benzinetank leeg is want de meter word pas gereset als je tankt. Ik gooi er zo af en toe 10L in en dat is meer dan genoeg om weer een tijd vooruit te kunnen, vooral nu ik minder rijd ivm corona.
Ik zou er dan ook geen E10 in gooien, maar euro98. Dat beetje benzine dat ie krijgt, is dan in elk geval van goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:24

AvK

Ready Set Go

Pannencouque schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:34:
[...]
Ik zou er dan ook geen E10 in gooien, maar euro98. Dat beetje benzine dat ie krijgt, is dan in elk geval van goede kwaliteit.
Ja precies. Dat kleine beetje benzine wat je nodig hebt en dus vrij lang in je tank zit kan het best van de beste kwaliteit zijn. Iets duurder maar je gebruikt zo weinig dat dat in de portemonnee niet opvalt.

Ik doe er Excellium in of Premium of hoe ze het ook maar noemen.

[ Voor 6% gewijzigd door AvK op 19-05-2021 21:52 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-06 11:16
AvK schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:51:
[...]

Ja precies. Dat kleine beetje benzine wat je nodig hebt en dus vrij lang in je tank zit kan het best van de beste kwaliteit zijn. Iets duurder maar je gebruikt zo weinig dat dat in de portemonnee niet opvalt.

Om er nou marketingbrandstof in te gooien vind ik ook ver gaan, al helemaal voor die 1-2km per rit dat je op benzine rijdt. Effecten zijn nihiel.
Alles wat E5 is is prima, ja tenzij je op LPG in een Porsche rijdt.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mk1992 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:08:
[...]

Om er nou marketingbrandstof in te gooien vind ik ook ver gaan, al helemaal voor die 1-2km per rit dat je op benzine rijdt. Effecten zijn nihiel.
Alles wat E5 is is prima, ja tenzij je op LPG in een Porsche rijdt.
Die marketingbrandstof is tegenwoordig nagenoeg allemaal euro98. Er zijn nog pompen die euro98 aanbieden zonder marketing, maar die zijn even duur als pompen met marketingbrandstof.

E5 is op zich nog prima, E10 is voor lang rondrijden met dezelfde tank brandstof niet zo prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07
MK_ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:29:
Ik rij ook nooit met een volle tank benzine rond... Zodra die in de buurt van het rode komt gooi ik er 15 liter bij. Daar doe ik dan ook weer 3000+ km mee. Geen idee waarom ik langer/meer benzine bij moet houden, oudere benzine wordt er niet beter op :7
Ik dacht dat er benzine nodig was om de benzinepomp te koelen?

Ik merk in mijn auto dat de pomp behoorlijk wat lawaai maakt, mijn gok is dat de auto voordat ik 'm in bezit had lang met weinig benzine heeft rondgereden waardoor die pomp niet goed gekoeld is.

Ik gooi de benzinetank meestal gewoon vol wanneer ik in het buitenland ben met 98 of 100. Nu is dat de afgelopen tijd niet gebeurd en heb ik 'm hier in de burt volgetankt toen ik nog 1/3 over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
AvK schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:51:
[...]

Scheelde bij mij wel dat ik een turboblok had met bijna 300pk. Dat doet het sowieso beter op euro98 dan op standaardspul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leotje60
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-05-2021
Ik lees al een hele poos mee en wil nu toch ook eens reageren. Ik rij sinds twee jaar heel tevreden rond met een Opel Combo met een LPG installatie, evenals van 2011 tot 2016 met een ouder type Combo.
Ik wil even reageren op het benzineverhaal. Juist omdat je zo weinig benzine verbruikt tank ik alleen premium benzine waarvan ik weet dat er geen ethanol in zit.Juist die ethanol zorgt ervoor dat de huidige benzine snel kwalitatief slechter wordt, en het trekt water uit de lucht aan. Bij mijn eerste gas Combo was de benzine tank doorgerot. Ook het rondrijden met heel weinig benzine verbaasd me, terecht werd opgemerkt dat de benzinepomp gekoeld wordt door de benzine. Daarom wil je niet te weinig benzine in je tank hebben. Ik gooi hem weer vol als de tank op ongeveer 1/3 staat. Als je uitrekent wat je per kilometer extra betaald vanwege de duurdere premium benzine is dat echt peanuts. Daar wil je geen extra reparaties voor riskeren.
Hou wel in de gaten dat de getankte benzine echt ethanolvrij is, Total Excellium is dat bijvoorbeeld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-06 14:09
straat schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:28:
Ik ben van dezelfde mening. Bij mijn auto gaat na een bepaalde tijd / aantal km / hoeveelheid benzine / ... het brandstoflampje branden als je op gas rijdt, bijna altijd rond de halve tank.
Ik gooi hem gewoon vol met 98 elke keer hij ongeveer op de helft zit. Dat is zo'n 6000 km.

Die benzine wordt continu rondgepompt, dus vind het gewoon fijn te weten dat er meer vloeistof is waarin de pomp hitte kwijt kan.
Garage gaf ook aan dat er mensen met dezelfde auto zijn, die telkens onder een kwart bleven, en op een dag niet meer gestart raakten...

In BE zit er bij vrijwel alle stations nog geen ethanol in de 98, en elke paar maandjes bijvullen houdt de brandstof wel vers genoeg. Zo nu en dan ben ik ook eens te lui (of te laat) om gas te tanken, dus rij ik de benzine op...
Voor het gewicht moet ik het zeker niet doen... Auto zelf weegt bijna 2.900 kg leeg en ik ben zelf ook niet de lichtste :P - zal dus absoluut geen invloed hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door jakl op 22-05-2021 21:03 . Reden: correct kunnen quoten bleek effe te moeilijk te zijn voor mij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:57
Vraagje uit nieuwsgierigheid.
Mijn gasinstallatie is weer toe aan een nieuw gasfilter. Er zit nu een merk specifiek model van landi/renzo in. Maar ik kwam op amazon een oem merkloos gasfilter tegen geschikt voor mijn installatie voor minder dan de helft van het geld. Het lijkt mij geen probleem om deze te monteren. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
Ik heb tot nog toe (60.000km) geen problemen met B-merk/eigen merk gasfilters in mijn Landi/Renzo installatie. Ik geloof dat ik er een keer een aantal besteld heb bij lpgwebshop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Glaxo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:54:
Vraagje uit nieuwsgierigheid.
Mijn gasinstallatie is weer toe aan een nieuw gasfilter. Er zit nu een merk specifiek model van landi/renzo in. Maar ik kwam op amazon een oem merkloos gasfilter tegen geschikt voor mijn installatie voor minder dan de helft van het geld. Het lijkt mij geen probleem om deze te monteren. Klopt dat?
filter kost 2 tientjes oid :?
Wil je echt voor een tientje (of hooguit enkele tientjes) het risico lopen op ellende :?

Verkeerde zuinigheid :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
DIe van mij is ook wel weer toe aan een nieuw filter. Ik meen dat dat nieuwe filter ingelezen moet worden? Zo ja, dan is het wel noodzakelijk om naar de garage te gaan. Maar het liefst doe ik het zelf even, dan filter zelf is volgens mij zo vervangen,
straat schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:28:
[...]

Ik merk in mijn auto dat de pomp behoorlijk wat lawaai maakt, mijn gok is dat de auto voordat ik 'm in bezit had lang met weinig benzine heeft rondgereden waardoor die pomp niet goed gekoeld is.

Ik gooi de benzinetank meestal gewoon vol wanneer ik in het buitenland ben met 98 of 100. Nu is dat de afgelopen tijd niet gebeurd en heb ik 'm hier in de burt volgetankt toen ik nog 1/3 over had.
De vorige eigenaar deed het hetzelfde als ik en de auto rijd toch alweer bijna 300k rond met de originele benzinepomp.
Het is gewoon te lastig om in te schatten hoeveel benzine er nog in zit met die idiote manier van de tankinhoud berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
Ik heb geen idee wat je bedoelt met "ingelezen". Een gasfilter is in mijn geval een cartridge die aan beide uiteinden op een gasslang zit aangesloten. Vervangen is een kwestie van slangklemmetjes losdraaien en slangen lostrekken.

Gelukkig heeft mijn auto een 'domme' tankinhoud weergave. Het is voor mij altijd duidelijk hoeveel er nog in zit.

Ik heb nooit problemen gehad met (oude) bezine, maar als jij daar bang voor bent en een schijnbaar reëel risico op een lege benzinetank wil lopen is dat natuurlijk helemaal prima. Voor mij is het een bijkomend voordeel dat ik altijd genoeg benzine achter de hand heb om mijn gastank gewoon grotendeels leeg te rijden zonder bang te hoeven zijn zonder brandstof te zitten. Nu rij ik meestal 450-500km voor ik ga tanken, als ik wist dat mijn benzine mogelijk op zou zijn dan zou ik de 400 niet voorbij durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
straat schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:38:
Ik heb geen idee wat je bedoelt met "ingelezen". Een gasfilter is in mijn geval een cartridge die aan beide uiteinden op een gasslang zit aangesloten. Vervangen is een kwestie van slangklemmetjes losdraaien en slangen lostrekken.

Gelukkig heeft mijn auto een 'domme' tankinhoud weergave. Het is voor mij altijd duidelijk hoeveel er nog in zit.

Ik heb nooit problemen gehad met (oude) bezine, maar als jij daar bang voor bent en een schijnbaar reëel risico op een lege benzinetank wil lopen is dat natuurlijk helemaal prima. Voor mij is het een bijkomend voordeel dat ik altijd genoeg benzine achter de hand heb om mijn gastank gewoon grotendeels leeg te rijden zonder bang te hoeven zijn zonder brandstof te zitten. Nu rij ik meestal 450-500km voor ik ga tanken, als ik wist dat mijn benzine mogelijk op zou zijn dan zou ik de 400 niet voorbij durven.
Die van mij ook maar toen ik dat filter liet vervangen zei de monteur dat dat ingelezen moest worden. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen waarom dat zo zijn, maar ik ben systeem beheerder en geen (LPG)monteur.

Als het gewoon een kewstie is van klemmen lostrekken, oude filter wisselen voor nieuwe en de klemmen weer vast dan doe ik het gewoon zelf.

De kans op een lege benzine tank wanneer ik m helemaal volgooi ipv af en toe een paar liter is veel groter. Dan kan ik een jaar die (benzine)tankmeter negeren en natuurlijk houd dat een keer op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dat geouwehoer met inlezen hoor je tegenwoordig voor elke klapscheet. Klinkt voor mij als een fabeltje in dit geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
Ik ga hier afzwaaien, of in ieder geval van een afstandje volgen.
Heb sinds corona nog geen week gehad waarin ik twee of meer dagen naar kantoor moest.
De LPG-Up stond van de winter met gemak drie weken, zo niet een maand stil.
Heb iets leukers gekocht waarvan het dakje open kan, maar een gastank past niet (zoals wel meer dingen in een cabriootje).

Upje blijft wel in de familie, mijn zus is nog dagelijks onderweg en zoekt moderner vervoer. Ik hoop van niet, maar zou kunnen zijn dat ik hier nog eens een vraagje kom droppen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Vraagje, ik rijd nu bijna een jaar naar volle tevredenheid op gas, maar ik ben benieuwd wat nu in de praktijk het overschakelmoment van benzine (na starten) naar gas bepaalt.

Bijvoorbeeld gisteren, niet een extreem warme dag, maar wel Nederlands warm, schakelde de auto al na een paar honderd meter over op gas. Veel te vroeg, wat duidelijk werd door wat horten en stoten, wat ook met een paar seconden over was. Ook de temperatuurmeter op het dashboard was nog niet aan het stijgen.

Overal lees ik, motortemperatuur, maar ik zie dusdanige verschillen in schakelmomenten dat ik de indruk heb dat dit een aparte sensor betreft? Iemand die hier meer details over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@Teleluvr Volgens mij meten de meeste gasinstallaties de temperatuur van het koelwater dat door de verdamper stroomt.
Mijn vorige auto had een Prins VSI-1 Installatie. Die schakelde over als het koelwater 40 graden was en de motor boven een bepaald toerental was. Dat was met warme dagen ook al na een paar honderd meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-05 14:52
Als het goed is heeft wordt je LPG verdamper opgewarmd door koelvloeistof om te voorkomen dat die bevriest door het gas wat er doorheen stroomt. Daardoor moet er eerst warme koelvloeistof door de verdamper stromen voordat deze omschakelt. Bij de verdamper in de buurt zou ook wel de betreffende temperatuursensor zitten waarschijnlijk

Ik geloof dat bij mijn systeem het koelwater ± 55 graden is voordat deze omschakelt naar LPG.
Dit is met de huidige temperaturen inderdaad binnen een kilometer bereikt bij mij waar ik in de winter wel 3 a 4 kilometer moest rijden. Alleen het omschakelen hoort dan wel zonder bokken en stoten te gaan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Thanks beiden.
Koelwater/koelvloeistof klinkt aannemelijk, ook het toerental herken ik (als ik em onder de 1200 toeren houdt, dan schakelt ie sowieso niet over).
Ik stoor mij er verder niet aan, het gebeurt erg weinig, maar is het hiervoor nodig om zaken na te laten kijken en/of opnieuw af te stellen? 360 dagen per jaar (nou ja, de dagen dat ik rijd dan...) is het omschakelen vlekkeloos, niet eens voelbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 08:54
Mogelijk ontstaat er bij de huidige wat hogere temperaturen wat dampvorming in een lagedrukdeel van je LPG installatie. Als daar vloeibaar gas voor in de plaats komt krijg je even een drukstootje waardoor het systeem even niet perfect werkt.
Als verder alles goed werkt: lekker rijden.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Normale overschakeltemperatuur is 40 graden, dan is de verdamper warm genoeg om het LPG goed te kunnen verdampen. Als het overschakelen met horten en stoten gaat gaat het te abrupt, bij een moderne installatie kan het zo ingesteld worden dat het geleidelijk gaat zodat je het niet of haast niet merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb tot nu toe het gasfilter bij de installateur laten vervangen. Eerste 100k i.v.m. garantie, daarna om het boekje vol te maken :X Bij 160k was 'ie vol en leuk geweest.

Nu wil ik het filter zelf vervangen. Veel goedkoper (installateur wil er €50 voor zien) en het ziet eruit als dat het slechts een kwestie is van 2 schroeven lossen/vastdraaien :) Maar de installateur deed wel elke keer CO-meting en checken op gaslekkage, wat ik mis bij zelf vervangen. Zijn die controles heel belangrijk (m.a.w. is het aannemelijk dat het systeem na een paar jaar al kan lekken?) of kan ik bijv. ook 1 of 2x zelf vervangen en dan 1x naar de installateur?

En dan het juist filter vinden... wat er nu op zit is blijkbaar een Pools filter i.p.v. origineel BRC "FJ1-HE" zoals in het boekje is afgevinkt :P

Zoek ik op merk+typenummer vind ik alleen deze in een Poolse webshop: https://nagaz24.com/gas-p...r-disposable-czaja-fl-01/

Op Amazon is er eentje met andere merknaam maar lijkt verder hetzelfde typenummer (foto is van 14mm, omschrijving is wel 12mm):
https://www.amazon.nl/gas...assystemen/dp/B01D3B75L4/

In Nederlandse webshops vind ik alleen deze met 12mm aansluiting:
https://www.lpgwebshop.co...mm-aluminium-wegwerp.html

Zijn dit allen passende filters?

Deze zit er momenteel in:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/635VDE5l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SArjvHYl.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Josefien Kan je in principe zelf vervangen. Gaslektest is eigenlijk wel aanbevolen als je werkt aan LPG, maar aan de andere kant meurt LPG zo sterk dat je een kleine gaslekkage ook ruikt.

Toen ik nog LPG reed deed ik de APK gewoon bij de LPG boer in combinatie met een LPG servicebeurt, weet je ook zeker dat gasdichtheid en dergelijke in orde zijn.

En ja, elk 12mm filter zal gewoon passen. Blijkbaar denkt de LPG boer dat inmiddels ook. Kan ook zijn dat het originele BRC filter even niet leverbaar was, veel van dat spul komt uit Italië, die hebben vorig jaar een tijd op slot gezeten ivm corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dan ga ik een filter bestellen en vervangen :)

De APK liet ik nooit bij de LPG-installateur doen omdat ze op een erg onhandige plek zitten om met OV te komen. En tegen die tijd ben ik al 2 filters verder. Misschien dan toch eens in de 2 of 3 keer daar een keer laten doen.

Overigens staan er in het onderhoudsboekje 2 filters :o Die FJ1-HE, da's deze. En nog een filter bij de gasafsluiter. Maar die heb ik ze nooit zien vervangen toen ik op de oude locatie altijd mee mocht kijken. Dus die zit er niet op bij mijn installatie?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ayswgu5l.jpg

Aanspannen wateraansluitingen werd overigens ook niet (altijd) gedaan. KVS-lekkage bij de verdamper werd gemist, die had de reguliere garage dagen later gevonden en aangedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebele70
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-11-2021
Goedenavond,

Op dit moment rijden we ongeveer een jaar in een Dodge Ram 1500 Sport van 2011 met een 5.7 Hemi.
Begint de laatste 3 maanden merkbaar meer olie te verbruiken.
Opzich niet het grootste probleem, alleen nu begint ook het klepsmeermiddel op te raken terwijl dit duizenden kilometers mee zou moeten gaan.
Heeft iemand een idee wat hier een eventuele oorzaak of wat de oorzaken zou(den) kunnen zijn?
Ik kon de vraag niet terug vinden hier, vandaar dat ik hem stel.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 15:51

jgj82

Ja, maar = nee

Oebele70 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:21:
Goedenavond,

Op dit moment rijden we ongeveer een jaar in een Dodge Ram 1500 Sport van 2011 met een 5.7 Hemi.
Begint de laatste 3 maanden merkbaar meer olie te verbruiken.
Opzich niet het grootste probleem, alleen nu begint ook het klepsmeermiddel op te raken terwijl dit duizenden kilometers mee zou moeten gaan.
Heeft iemand een idee wat hier een eventuele oorzaak of wat de oorzaken zou(den) kunnen zijn?
Ik kon de vraag niet terug vinden hier, vandaar dat ik hem stel.

Alvast bedankt! :)
Vacuüm lek? Verstopte Carter ventilatie? Ik zou daar eens mee beginnen.

[ Voor 81% gewijzigd door jgj82 op 11-06-2021 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Het nieuwe gasfilter zit er sinds vorige week in. Niet zo moeilijk inderdaad, 2 schroefjes :)

Ondertussen 474k op de teller is gisteren het onbekende startprobleem weer terug na 2 maanden :| 0rpm als 'ie niet aanslaat, maar de gasinstallatie "ziet" de motor wel draaien tijdens starten. BDP-sensor is al de nieuwe variant. Garage weet het niet meer.

Ik vermoed steeds meer dat het in de ECU zit. Maar hij kan niet zomaar uitgewisseld worden om te testen (vereist hele set ECU, UCH&sleutels van donor-auto met gelijke specs). In het achterhoofd spookt het idee een kloon Ktag te kopen om de software van mijn ECU te kopiëren naar een gebruikte met zelfde onderdeelnummer. Volgens een tutorial is dat niet zo moeilijk voor dit type (Siemens Sirius 32N). Iemand ervaring met zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Voor de mensen die geregeld in Belgie/Frankrijk LPG tanken:
In hoeverre moet je hierbij vooruit betalen?
Ik weet dat ik enkele geleden (diesel) wilde tanken in Frankrijk en dat ik hiervoor vooruit diende te betalen voordat de pomp werd vrijgegeven. Hoe is dit tegenwoordig geregeld met LPG?

Een bloemlezing aan LPG-nippels heb ik al ingeslagen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00
Teleluvr schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:01:
Voor de mensen die geregeld in Belgie/Frankrijk LPG tanken:
In hoeverre moet je hierbij vooruit betalen?
Ik weet dat ik enkele geleden (diesel) wilde tanken in Frankrijk en dat ik hiervoor vooruit diende te betalen voordat de pomp werd vrijgegeven. Hoe is dit tegenwoordig geregeld met LPG?

Een bloemlezing aan LPG-nippels heb ik al ingeslagen :D
laatste jaren heb ik het vooruit betalen alleen in nacht meegemaakt in Frankrijk.. Moest dan echt naar binnen lopen om te betalen en de pomp vrij te laten geven ipv de rest van de brandstoffen meteen pompen.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
In België is vooruitbetalen voornamelijk langs de snelwegen. Sowieso moeten bij de stations langs de E19 vlakbij de grens met NL, beide richtingen, vooruit betaald worden (pas door de pin-paal of contant binnen).

Verder België in van de snelweg af (Antwerpen, Brussel, Namen, Luik) ben ik het niet vaak tegen gekomen.

Edit: is niet helemaal waar. Als ik erover nadenk (sta er normaal niet bij stil :P ) is het gewoon willekeurig. De Esso bijv. in Wijnegem en de Avia in Stabroek wil wel vooruitbetaling, maar de Lukoil in Wilrijk niet. De MAES in Brussel ook niet. En in Namen de Lukoil niet, maar de Q8 wel. Ligt aan wat de pomphouder wil :D

[ Voor 34% gewijzigd door Josefien op 20-06-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik heb bij de Bruno (Maasmechelen) indertijd nooit vooruit hoeven betalen overdag. Na 20.00u wel: dan moest je inderdaad vooruit lappen en terug voor je wisselgeld. Dus het kan ook nog aan het moment van de dag liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Pannencouque schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:07:
Ik heb bij de Bruno (Maasmechelen) indertijd nooit vooruit hoeven betalen overdag. Na 20.00u wel: dan moest je inderdaad vooruit lappen en terug voor je wisselgeld. Dus het kan ook nog aan het moment van de dag liggen.
Voor 20u kan je bij Bruno MM inderdaad gewoon erna betalen, daarna moet vooraf betaald worden. Dat geldt dan trouwens voor elke brandstof, ook benzine in diesel. Al kan je die laatste 2 ook rechtstreeks bij de pomp pinnen, LPG moet altijd binnen betaald worden.

Total aan de overkant kan je op zowel vooraf als achteraf betalen. LPG kan daar ook gepind worden aan de paal buiten. Daar kan je enkel LPG tanken zolang er iemand in de shop aanwezig is (voor zover ik weer dan toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B0kje
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 05-07-2021
Mijn Volvo S60 2.4 uit 2008 met BRC LPG installatie is echt een top combinatie! Zowel de auto als de LPG installatie worden volgens de onderhoudsintervallen onderhouden en dat zorgt er dan ook mede voor dat ik probleemloos rond kan rijden. Ik doe dat op jaarbasis zo'n 35.000km.

Omdat ook deze auto ooit vervangen gaat worden (en misschien wel binnen nu en een jaar) ben ik aan het rondkijken voor een waardige opvolger die ik ook op LPG wil gaan zetten. Mijn oog is gevallen op de comfortabele Mercedes C-klasse 180 met een 1.6 motorblok erin (vanaf bouwjaar 2015). Weinig km gedraaid en onderhouden bij een dealer zodat ik nog jaren verder kan.

Nu is de vraag: is deze geschikt voor LPG. Volgens Prins wel. En volgens inbouwers ook. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen. Zijn er hier Mercedes LPG rijders? Hoe zit het met de kleppen waar vaak over wordt gesproken? Tips and tricks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:41

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ik heb een volvo xc70 2.5t uit 2006 gekocht. Ik overweeg nu om er een LPG installatie in te zetten.
We rijden er een kleine 30k per jaar mee. Ik heb contact gezocht met een aantal inbouwers en ze geven allemaal aan dat de kosten zon 2.500 euro zijn (Vogels of eurogas, incl klepsmering). Dat laatste adviseren ze allemaal. De auto heeft nu 230k km op de teller staan. Ik ben van plan de auto zo'n 5 jaar te rijden.
In alle berekeningen is het duidelijk dat ik de kosten er in 1 tot 1,5 jaar uit heb. Als ik vijf jaar rijd bespaar ik een kleine 1.000 euro per jaar.
Toch twijfel ik nog een beetje. Ik heb een aantal vragen;
  • ik wil de auto na 5 jaar weer verkopen. Verminderd de LPG installatie de waarde van de auto of wordt die juist meer? Er staan eigenlijk geen xc70'op LPG te koop. Is dat een goed signaal of juist slecht?
  • Het advies is klepsmering, maar ik heb in verschillende fora ook wel gelezen dat het onzin is. Zijn er hier experts die daar iets nuttigs over kunnen zeggen?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 22:14

Wok

Dakloos...

Zewatanejo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:52:
[..]
We rijden er een kleine 30k per jaar mee.
[..]
De auto heeft nu 230k km op de teller staan. Ik ben van plan de auto zo'n 5 jaar te rijden.
[..]
  • ik wil de auto na 5 jaar weer verkopen. Verminderd de LPG installatie de waarde van de auto of wordt die juist meer? Er staan eigenlijk geen xc70'op LPG te koop. Is dat een goed signaal of juist slecht?
  • [..]/li]
Tegen die tijd staat er een half miljoen op de teller en zullen de belastingen voor auto's op fossiele brandstoffen nog veel hoger zijn geworden, dus je moet die auto gaan rijden met de insteek dat je hem volledig naar €0 afschrijft. Elke stuiver die je nog terugkrijgt bij verkoop of export is dan mooi meegenomen...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zewatanejo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:52:
  • Het advies is klepsmering, maar ik heb in verschillende fora ook wel gelezen dat het onzin is. Zijn er hier experts die daar iets nuttigs over kunnen zeggen?
Better safe than sorry:met jouw autokeuze en verwachte KM's zou ik zonder meer het advies van de inbouwer volgen. Ik zette de dagteller B hierop en klaar. Bij mijn huidige Lexus werd er elke 10k km een benzine-additief geadviseerd, meteen een doos besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-05 14:52
[b][
Zoals WOK, ook zegt bij ±4 ton is je auto praktisch gezien al afgeschreven. En mocht je zover komen, dan zou ik ook gewoon doorrijden als de auto nog steeds in goede conditie is.

Extra klepsmering is nooit slecht. Maar je zou is op het volvoforum kunnen kijken wat ze voor jou auto adviseren. Ik zelf heb de oudere t5 motor en de gebruikte materialen in de cilinderkop zijn zo hard dat het bij die generatie motoren niet nodig is. Het gaat al bijna 30k goed dus even afkloppen. ;) Bij langdurige hoge belasting (autobahn stormen etc) rijd ik nog wel op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Waar kun je een lpg orginele dampgasfles met 80% begrenzer vullen in Nederland.

Bij de benzine pomp geen enkel mogelijkheid meer en wordt het bij de pomp begrenst zodra je de slang aankoppelt en geblokkeerd.er zit waarschijnlijk een blokkade op, voorheen kon het nog maar nu helemaal niet meer.

Verschillende benzine pompen langs geweest maar nergens een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
J.E. Weinor schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:00:
Waar kun je een lpg orginele dampgasfles met 80% begrenzer vullen in Nederland.

Bij de benzine pomp geen enkel mogelijkheid meer en wordt het bij de pomp begrenst zodra je de slang aankoppelt en geblokkeerd.er zit waarschijnlijk een blokkade op, voorheen kon het nog maar nu helemaal niet meer.

Verschillende benzine pompen langs geweest maar nergens een mogelijkheid.
Zelf vullen mag al sinds 2016 niet meer. Zal je moeten laten vullen. Jouw fles heeft een begrenzer, veel mensen die zelf gaan vullen hebben die niet. Paar ongelukjes verder en het mocht niet meer.

https://www.anwb.nl/kampe...gasflessen/gasfles-vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
_JGC_ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:22:
[...]

Zelf vullen mag al sinds 2016 niet meer. Zal je moeten laten vullen. Jouw fles heeft een begrenzer, veel mensen die zelf gaan vullen hebben die niet. Paar ongelukjes verder en het mocht niet meer.

https://www.anwb.nl/kampe...gasflessen/gasfles-vullen
Het vullen van de fles mocht ook voor 2016 niet dat is niet verandert er waren ook regels maar je kon wel los tanken iets meer dan 2 jaar terug kom je nog tanken toen zat er geen blokkade op.

Hoe de blokkade nu werkt geen idee via camera bewaking?

Campers hebben ook een lpg tank voor de kachel en gas stel zijn die ook geblokkeerd? vraag mij af of de camera als dat de blokkering is kan zien aan de buitenkant waar je het voor tankt voor brandstof voertuig of voor je kachel/gasstel.

De butaan en propaan flessen waar ze een losse nippel op draaien ken ik ook maar dat lijkt me helemaal niet veilig daar mag zeker een blokkade opzitten en strenge regels, maar een originele lpg fles is toch veilig met 80% vulling en de pomp slaat automach af. ze zijn gekeurd en al,

In andere EU landen wel togestaan maar er zal wel wat anders achter dan veiligheid in Nederland goedkoop tanken voor de kachel en gasstel zal wel minder opleveren voor de schatkist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@J.E. Weinor Pomp moet handmatig vrijgegeven worden bij de meeste tankstations. Als er een bord staat dat vullen van gasflessen verboden is en jij koppelt toch een gasfles aan, denk je dat ze binnen dan op het knopje drukken om de pomp vrij te geven?

Beste kans heb je bij een onbemand tankstation, maar die zijn er niet veel met LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
_JGC_ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:55:
@J.E. Weinor Pomp moet handmatig vrijgegeven worden bij de meeste tankstations. Als er een bord staat dat vullen van gasflessen verboden is en jij koppelt toch een gasfles aan, denk je dat ze binnen dan op het knopje drukken om de pomp vrij te geven?

Beste kans heb je bij een onbemand tankstation, maar die zijn er niet veel met LPG.
Opgezocht in Nederland is het al helemaal niet meer mogelijk om bij een onbemand tankstation lpg te tanken.
De regel is bij een bemand tankstation mag lpg worden getankt en verkocht is de shop sluitingstijd dicht maar je kunt er wel tanken na sluitingstijd tanken dan zal de lpg pomp zijn geblokkeerd en uitgeschakeld je kunt er alleen maar diesel en benzine tanken.

Wil je lpg tanken is het alleen mogelijk als het tankstation is bemand, .en anders rest er bij een vul station om je lpg fles te vullen met dien verstande dat er nog een geldige keuring op de fles zit een nieuwe kopen of herkeuren, herkeuren is voordeliger dan een nieuwe.

Wat ook niet overal mogelijk is lpg te laten vullen bij een vulstation, propaan en butaan wel daar ben ik ook achter gekomen, in mijn regio.

Optie die ik nog kan nemen is even de grens over Duitsland samen met de boodschappen en de benzine, anders valt het voordeel namelijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
J.E. Weinor schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:52:
[...]
Optie die ik nog kan nemen is even de grens over Duitsland samen met de boodschappen en de benzine, anders valt het voordeel namelijk weg.
Of je spaart je die omweg en laat het gewoon doen? :*)

Cash is king.

Pagina: 1 ... 24 ... 48 Laatste