Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• AvK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:34

AvK

Ready Set Go

psy schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:28:
Mijn Vialle kan ik niet leegrijden, schakelt ook automatisch over. Is dat niet bij alle moderne (dampgas/inspuiting) installaties nu zo?
Natuurlijk is dat zo.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Nou dan heeft @Waterkoker zijn antwoord...

• Evert134
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22-06 18:20
was het probleem met vialle niet dat hij pas uitschakelt op het moment dat hij te weinig druk levert en dat gebeurt pas wanneer er lucht door de pomp gaat dus beschadigd hij al.

Steam: Deathscythe

• AOC
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
@psy

Nog niet, er wordt door BRC aangeraden om minstens 1/4 lpg in de tank te houden. Achterop de lpgtank zit een manometer van 0 tot 95%. Je kan maximaal 80% tanken ivm met het uitzetten van gas, wat is dan 1/4 :p

[Voor 9% gewijzigd door AOC op 05-11-2020 18:41]

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

@Evert134 Van mijn oude Vialle installatie weet ik dat je deze echt leeg kon rijden en dat was niet zo goed voor de pomp zeiden ze. Ik heb me er weinig van aangetrokken en pas na 530.000 km was een pomprevisie nodig :)

Mijn nieuwe Vialle is softwarematig zo ingesteld dat hij automatisch overschakelt bij een bepaald minimum niveau. Deze kan ik dus niet leegrijden.

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:29
Evert134 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:28:
was het probleem met vialle niet dat hij pas uitschakelt op het moment dat hij te weinig druk levert en dat gebeurt pas wanneer er lucht door de pomp gaat dus beschadigd hij al.
Ik heb ruim 4 jaar Prins en rijd hem altijd 'leeg', i.i.g. tot die automatisch omschakelt, en nooit problemen gehad. Na omschakeling zit er sowieso nog iets in de tank, want na herstart schakelt-ie eerst weer kort naar gas voordat wederom automatisch wordt omgeschakeld naar benzine.

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 22-06 12:00
Waterkoker schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:40:
@psy

Nog niet, er wordt door BRC aangeraden om minstens 1/4 lpg in de tank te houden. Achterop de lpgtank zit een manometer van 0 tot 95%. Je kan maximaal 80% tanken ivm met het uitzetten van gas, wat is dan 1/4 :p
Mijn BRC zegt dat ie automatisch uitschakelt, dacht ik toch.

Cash is king.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Mensen Mensen Mensen.
Het is 2020.
We hoeven echt waar, serieus heus...... NIET..... meer na te denken of onze gasinstallatie wel automatisch afschakelt mocht ie bijna leeg zijn.
Opdat het geen schade aanbrengt......
Dat is al meer dan 15 jaar zo geregeld.
Al die oude verhalen dat LPG slecht is en niet goed en alleen voor koken.....
Dat je overal om moet denken omdat je anders te laat bent..........

ONZIN!

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Evert134
Het kan wel 2020 zijn maar ik denk niet dat de gemiddelde gasrijder een splinternieuwe auto koopt en daar gas in laat zetten de meeste autos/installaties zijn toch wel richting de 15 jaar oud toen gas nog populairder was.

Het is wel te voelen wat de installatie doen de mijne houd erg in en gaat dan pas over op benzine dus dan schakelt hij pas bij drukverlies en niet via de vlotter.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 07:21
Verdamper installatie schakelt meestal op druk, als de gemeten druk lager is dan benodigde druk schakelt ie over.

De Teleflex GFI installatie in mijn 207 destijds schakelde meestal net te laat, dan voelde je al hikjes terwijl je 130 op CC reed. Vaak kon je op 80km weg dan nog wel even doorrijden omdat je dan minder brandstof nodig hebt.

• AOC
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Nu wil ik de brandstofniveaumeter op het dashboard koppelen aan m'n gastank. Ik heb onderstaand schema gevonden op een forum. Enige wat ik mij nog afvroeg is of de benzinepomp volledig uit is wanneer de auto op gas draait, of blijft er nog iets van spanning op staan? Anders ga ik daar de + en - van aftappen om het relais in te schakelen

http://w123club.nl/images/fbfiles/W123/images/Brandstofmeter_nw.png

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-06 11:42
Bij mijn Renault (met BRC installatie) blijft de benzinepomp draaien bij rijden op gas.

Volgens mij is dat niet installatie-gebonden, maar een keuze die de installateur heeft gemaakt.

• Undertaker2
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22-06 18:02
MK_ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:19:
[...]

Ik ben benieuwd naar de wisselende verhalen :)

* MK_ rijdt nu al 4 jaar in een Corsa D Bi-Fuel.
Ik heb een Mazda 2 op LPG. Hele fijne en betrouwbare auto. (+- 125.000km) Maar... in tegenstelling tot benzine slijten bij gebruik van LPG de klepzetels sneller en zal het motorblok dus om de zoveel tijd opnieuw afgesteld moeten worden. Dit is ook wel bekend onder de term 'het stellen van de kleppen'. Hierbij worden steeds iets dunnere stelplaatjes tussen nokkenas en klep geplaatst om de juiste speling te handhaven. Behalve dat er arbeidsloon en 50 euro aan materiaalkosten mee gemoeid is, is het in feite geen probleem. Althans... totdat dus de maximale afstelling bereikt is en je opeens niet meer kán afstellen. En laat dat nou iets zijn wat je op LPG al bij 55.000km kan tegenkomen bij deze auto. (Ja, ik spreek uit ervaring)

Wat echter bijna niemand verder weet is dat het niet meer kunnen afstellen van de kleppen bij deze auto eigenlijk niets te maken heeft met het motorblok/cilinderkop zelf, maar simpelweg komt door het niet beschikbaar zijn van een stelplaatje van een paar euro in de juiste maat.

En dat heeft weer te maken met het volgende: Het motorblok is gebouwd voor benzine. Op benzine hoeven bij dit blok maar eens per 250.000 a 300.000 km de kleppen gesteld te worden. Laten we zeggen 2 keer gedurende de levensduur van de auto. Om die reden is er een beperkte range aan stelplaatjes beschikbaar bij de fabriek in Japan. Immers, wat je toch nooit gaat gebruiken hoef je niet te produceren, hoef je geen voorraad van bij te houden en hoef je niet te distribueren. Dat kost alleen maar geld.

Dat er hier een paar gekke Hollanders op LPG rijden waardoor er een grotere range aan stelplaatjes nodig is heeft de Mazda fabriek geen boodschap aan. Daarom krijgt de klant te horen na 3 a 4 keer stellen: "U moet een motorrevisie a 2500,- euro laten uitvoeren waarbij de cilinderkop vervangen wordt door eentje met geharde klepzetels."

Hoewel dat het probleem inderdaad oplost en je dan ook meteen verlost bent van het periodiek opnieuw moeten afstellen, geven stelplaatjes van een tientje per stuk in de juiste maat hetzelfde resultaat. Echter zal je dan wel die periodieke controles en afstelling moeten blijven doen.

Maargoed da's leuk en aardig allemaal, maar waar haal je dan die dunnere stelplaatjes vandaan? Daar gebruik je gewoon de bestaande plaatjes die al in het motorblok zitten voor. Die maak je een heel klein beetje dunner op basis van de gemeten klepspeling en plaats je vervolgens terug. Zo heb ik alweer +- 60.000 km gereden en 2 keer bovenstaande 'truuc' uitgevoerd sinds de dealer mij vertelde dat het motorblok niet meer afgesteld zou kunnen worden.

Ik houd elk jaar nauwkeurig de klepspeling bij en kan minimaal 30.000km rijden voordat er weer gesteld moet worden. De laatste tijd lijkt het meer richting de 35.000 te gaan. Rekening houdend met de minimale dikte die ik kan maken van de stelplaatjes is de prognose dat ik dit truucje nog zeker 7 keer kan doen. M.a.w vanaf nu nog +- 225.000km te gaan.

Mocht er iemand met een Mazda 2 zijn met bovenstaand probleem en is er geen dealergarantie? Dan is dit absoluut de budgetvriendelijkste oplossing.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Zoepertje
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22-06 14:36
Hallo LPG Deskundigen,

Ik wil begin volgend jaar mijn Volvo C70 (1998 dus LPG-G3 mogelijk) ook voorzien van een LPG inbouw.
Mijn auto heeft de taaie volvo t5 vijfcilinder met hydraulische klepstoters dus de basis zit wel goed.
Een stukje heb ik mijzelf al ingelezen.
Aangezien ik een turbo heb en in de toekomst richting de 300pk wil is een lpg injectiesysteem de juiste optie geloof ik. Ook lees ik veel dat een Prins injectie systeem de beste optie is.
Ik was nieuwsgierig naar wat zo'n inbouw in 2021 moet kosten? Misschien zijn er tweakers die recent een ombouw hebben gedaan en hun ervaring hierover willen delen.

• Wok
  • Laatst online: 20:40

Wok

Dakloos...

@Zoepertje Prins VSI is in jouw geval the way to go. Als vuistregel kun je meestal uitgaan van €400-€500 per cilinder voor een gasinstallatie, dus in jouw geval zal de totale inbouw waarschijnlijk uitkomen op een bedrag van ~€2200 - €2500. Beste is natuurlijk om gewoon hier en daar enkele offertes op te vragen.

Punt van aandacht is natuurlijk wel het feit dat je in de nabije toekomst met meer vermogen wilt gaan rijden. Ga je een grotere turbo monteren of alleen met meer druk? In elk geval zul je meer brandstof moeten inspuiten, dus moet je er rekening mee houden dat je gas-injectoren daarin kunnen voorzien (of dat je later de injectoren kunt vervangen die een hogere opbrengst hebben).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:29
Zoepertje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:47:
Hallo LPG Deskundigen,

Ik wil begin volgend jaar mijn Volvo C70 (1998 dus LPG-G3 mogelijk) ook voorzien van een LPG inbouw.
Mijn auto heeft de taaie volvo t5 vijfcilinder met hydraulische klepstoters dus de basis zit wel goed.
Aangezien ik een turbo heb en in de toekomst richting de 300pk wil is een lpg injectiesysteem de juiste optie geloof ik. Ook lees ik veel dat een Prins injectie systeem de beste optie is.
Ik was nieuwsgierig naar wat zo'n inbouw in 2021 moet kosten? Misschien zijn er tweakers die recent een ombouw hebben gedaan en hun ervaring hierover willen delen.
Bij mij was het in lijn met @Wok's vuistregel: 2500 (incl BTW) voor een Prins systeem op een (inline) zes-cilinder blok, inclusief klepsmeersysteem. Op de B-dagteller vulde ik netjes elke 7k km het smeersysteem en heb probleemloos gereden. Mijn nieuwe auto heeft een V6-blok, waar elke 10k km een flesje injector cleaner bij de benzine gaat. De nieuwe Prins installatie heb ik pas kort, maar ik verwacht daar geen problemen mee. Ik volg overigens het advies van de inbouwer, die het ontbrandingsproces in motorblokken door en door kent. Als je de naam van de inbouwer in regio Amsterdam wilt, PM even.

• Zoepertje
Bedankt voor jullie reactie.
@Wok Je hebt gelijk, ik zou kijken of ik dan eigenlijk al grotere injectoren vanaf het begin laat installeren. Ik heb inderdaad al een turbo liggen maar die is maar iets groter. Het is een behoorlijk bedrag om nog te investeren in zo'n ouwe boot, maar wel de moeite waard denk ik aangezien ik genoeg kilometers maak.

@desmond Bedankt voor het meedenken, ik woon in het oosten van het land dus dat is niet helemaal handig. Op het gebied van verbrandingsmotoren is mijn eigen kennis ook wel redelijk, alleen LPG inbouwen is nieuw voor mij.

Ik had het liefst eigenlijk een CNG inbouw, maar dat is helemaal niet te betalen geloof ik en dan kan je geen ronde tank nemen op de plaats van je reservewiel.

• Daniel36
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

Daniel36

Mr. Positivo himself

Topicstarter
Ik meld me bij deze af als LPG rijder.
We hebben de handdoek in de ring geworpen en gaan verder met een dieseltje is de bedoeling.

Bijna 10 jaar op gas gereden en altijd kreeg ik licht de kriebels van de bekende verhalen over "gas is om op te koken" en in het bijzonder het argument tegen rijden op LPG dat de installatie extra risico op storingen oplevert.

Nadat de Fiat uitviel met een dualogic automatische versnellingsbak die niet meer schakelde en het LPG systeem dat was gestopt met werken, hebben we de auto verkocht.

Voor mij oorzaken onbekend, geen zin om het te laten uitzoeken met de bijkomende kosten die moeilijk zijn in te schatten bij voorbaat.

Mogelijk was het probleem van de LPG installatie makkelijk op te lossen geweest maar omdat de versnellingsbak ook ermee gestopt was hebben we dat niet laten uitzoeken.

Ik heb het idee dat ik met de Fiat (4 jaar in gereden, plm 110 d km) vaker gedoe heb gehad met de gas installatie dan met de Citroën Picasso die we daarvoor hadden (6 jaar plm 150 d km).

Ons vaste "mannetje" wist het elke keer weer op te lossen maar vooral het vervangen van de injectoren en de ECU van de gas installatie bij de Fiat was een hoop gedoe.

Nog steeds weet ik niet wat de oorzaak was van de problemen, stiekem heb ik ook al gedacht dat de onbetrouwbare electronica van de Fiat de gas installatie ook in storing zette. Wie weet?

Overigens geldt dat dan weer niet voor het gedoe met de injectoren en de ECU.
Ingewikkeld in elk geval.

:w

It is nice to be important, but more important to be nice.

• Minneyar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22-06 16:02
@Daniel36, vanwege 1 slechte ervaring waarvan de link met LPG niet 100% is stap je over naar diesel met hogere lasten, kans op problemen met milieu zones etc? Dat staat je uiteraard vrij, maar is dat niet wat voorbarig?
Ik weet niet wat je budget is, maar Renault en Dacia leveren nog steeds fabriek af LPG systemen. Dus een Sandero of clio met de kop eraf?

• KleineJoop
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 06:50
Het begint met een blok/auto dat goed op gas kan blijven rijden. Mijn vader heeft tonnen km's met een oude Subaru Forester gereden tien jaar terug, geen enkel probleem gehad met de gasinstallatie, maar ook niet met het blok of enig ander standaard onderdeel. Je kunt de problemen ook opzoeken door in het beginsel onbetrouwbare en ongeschikte auto's op LPG te gaan rijden. Zal zowat het halve topic wel over gaan gok ik.

• Josefien
Mijn '02 Renault Mégane doet het al 140k prima op gas. Pas bij 290k gas erin, deze week gaat 'ie de 432k over :D Tot nu toe gaat er van alles stuk (maandag gaat 'ie weer naar de garage voor een kachelventilator ;( ), maar de gasinstallatie, daar is tot nu toe geen problemen mee :D De aandrijving doet het ook nog prima.

Overigens deze week pas voor het eerst duidelijk gemerkt dat LPG minder vermogen levert :o Helling-op op de E40 voorbij Verviers richting Luxemburg, plankgas ging hij niet harder dan 113km/u in de 2 tegen 6300rpm. De automaat schakelt in het meest "sportieve" programma pas door bij 120/6750rpm dus hij bleef in 2. Toen dacht ik "schakel naar benzine", toen ging hij meteen naar 120, schakelde naar 3 en versnelde nog wat verder :P Dat mindere vermogen lijkt alleen merkbaar in de hoogste toerentallen.

Jammer dat zo'n rollerbank-test best wel duur is. Ik ben anders best nieuwsgierig naar wat er nog aan vermogen inzit na deze kilometerstand en wat het verschil op LPG is.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Undertaker2 schreef op zondag 8 november 2020 @ 04:41:
[...]

Ik heb een Mazda 2 op LPG. Hele fijne en betrouwbare auto. (+- 125.000km) Maar... in tegenstelling tot benzine slijten bij gebruik van LPG de klepzetels sneller en zal het motorblok dus om de zoveel tijd opnieuw afgesteld moeten worden. Dit is ook wel bekend onder de term 'het stellen van de kleppen'. Hierbij worden steeds iets dunnere stelplaatjes tussen nokkenas en klep geplaatst om de juiste speling te handhaven. Behalve dat er arbeidsloon en 50 euro aan materiaalkosten mee gemoeid is, is het in feite geen probleem. Althans... totdat dus de maximale afstelling bereikt is en je opeens niet meer kán afstellen. En laat dat nou iets zijn wat je op LPG al bij 55.000km kan tegenkomen bij deze auto. (Ja, ik spreek uit ervaring)

Wat echter bijna niemand verder weet is dat het niet meer kunnen afstellen van de kleppen bij deze auto eigenlijk niets te maken heeft met het motorblok/cilinderkop zelf, maar simpelweg komt door het niet beschikbaar zijn van een stelplaatje van een paar euro in de juiste maat.

En dat heeft weer te maken met het volgende: Het motorblok is gebouwd voor benzine. Op benzine hoeven bij dit blok maar eens per 250.000 a 300.000 km de kleppen gesteld te worden. Laten we zeggen 2 keer gedurende de levensduur van de auto. Om die reden is er een beperkte range aan stelplaatjes beschikbaar bij de fabriek in Japan. Immers, wat je toch nooit gaat gebruiken hoef je niet te produceren, hoef je geen voorraad van bij te houden en hoef je niet te distribueren. Dat kost alleen maar geld.

Dat er hier een paar gekke Hollanders op LPG rijden waardoor er een grotere range aan stelplaatjes nodig is heeft de Mazda fabriek geen boodschap aan. Daarom krijgt de klant te horen na 3 a 4 keer stellen: "U moet een motorrevisie a 2500,- euro laten uitvoeren waarbij de cilinderkop vervangen wordt door eentje met geharde klepzetels."

Hoewel dat het probleem inderdaad oplost en je dan ook meteen verlost bent van het periodiek opnieuw moeten afstellen, geven stelplaatjes van een tientje per stuk in de juiste maat hetzelfde resultaat. Echter zal je dan wel die periodieke controles en afstelling moeten blijven doen.

Maargoed da's leuk en aardig allemaal, maar waar haal je dan die dunnere stelplaatjes vandaan? Daar gebruik je gewoon de bestaande plaatjes die al in het motorblok zitten voor. Die maak je een heel klein beetje dunner op basis van de gemeten klepspeling en plaats je vervolgens terug. Zo heb ik alweer +- 60.000 km gereden en 2 keer bovenstaande 'truuc' uitgevoerd sinds de dealer mij vertelde dat het motorblok niet meer afgesteld zou kunnen worden.

Ik houd elk jaar nauwkeurig de klepspeling bij en kan minimaal 30.000km rijden voordat er weer gesteld moet worden. De laatste tijd lijkt het meer richting de 35.000 te gaan. Rekening houdend met de minimale dikte die ik kan maken van de stelplaatjes is de prognose dat ik dit truucje nog zeker 7 keer kan doen. M.a.w vanaf nu nog +- 225.000km te gaan.

Mocht er iemand met een Mazda 2 zijn met bovenstaand probleem en is er geen dealergarantie? Dan is dit absoluut de budgetvriendelijkste oplossing.
Hoe maak je je stelplaatjes dunner? Frezen?

• Undertaker2
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22-06 18:02
GoldenSample schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:55:
[...]

Hoe maak je je stelplaatjes dunner? Frezen?
Met een dremel die je in een verticale houder zet zodat je met een hendel de dremel omhoog en omlaag kan bewegen. Gebruik een slijpsteentje met een dichte kopse kant. Vervolgens leg je het stelplaatje onder de dremel, beweeg je de hendel omlaag en slijp je er een tiende of twee tiende milimeter af.

De stelplaatjes zijn bij de Mazda 2 trouwens camshaft buckets zoals onderstaand plaatje. Je ziet een kleine uitstulping in het emmertje. Dat is wat je korter maakt en dus niet de platte onderkant.

[Voor 23% gewijzigd door Undertaker2 op 17-11-2020 23:23]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Glaxo
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-06 11:54
Josefien schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:41:
Mijn '02 Renault Mégane doet het al 140k prima op gas. Pas bij 290k gas erin, deze week gaat 'ie de 432k over :D Tot nu toe gaat er van alles stuk (maandag gaat 'ie weer naar de garage voor een kachelventilator ;( ), maar de gasinstallatie, daar is tot nu toe geen problemen mee :D De aandrijving doet het ook nog prima.

Overigens deze week pas voor het eerst duidelijk gemerkt dat LPG minder vermogen levert :o Helling-op op de E40 voorbij Verviers richting Luxemburg, plankgas ging hij niet harder dan 113km/u in de 2 tegen 6300rpm. De automaat schakelt in het meest "sportieve" programma pas door bij 120/6750rpm dus hij bleef in 2. Toen dacht ik "schakel naar benzine", toen ging hij meteen naar 120, schakelde naar 3 en versnelde nog wat verder :P Dat mindere vermogen lijkt alleen merkbaar in de hoogste toerentallen.

Jammer dat zo'n rollerbank-test best wel duur is. Ik ben anders best nieuwsgierig naar wat er nog aan vermogen inzit na deze kilometerstand en wat het verschil op LPG is.
Hup door naar klokje rond van autoweek :9
Hulde voor je vertrouwen in je auto. Ik lees je posts graag.

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Josefien schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:41:

Mijn oude Nissan Primera heb ik op de rollenbank gehad bij kilometerstand 360.000; hij had (even uit mijn Autoweek verslag) op lpg zelfs iets meer vermogen:

Dat was niet mis, nog steeds 103 kW op benzine (exact volgens opgaaf), en zelfs 104,3 kW op LPG. Koppel was maximaal 176Nm op benzine en 178Nm op LPG, weer meer dus op LPG. Dat is voor het koppel dus ietsje minder als specificatie maar dat valt reuze mee (opgaaf 181Nm).

Nu had ik wel LPi dus geen dampgas.

• Josefien
Mijn Renault heeft vrijwel zeker weten minder vermogen dan toen 'ie jonger was, ook op benzine ;( Hij haalt namelijk de opgegeven max. snelheid (185km/u) bij lange na niet meer, ik moet al blij zijn als 'ie een keer 170-175 aantikt :o Terwijl in 2017 hij met een lange aanloop de 190 nog net kon halen. Van de origineel 107pk zal er nu wel minder dan 100 over zijn ;(

• radium6969
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22-06 16:07
psy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:20:
[...]

Mijn oude Nissan Primera heb ik op de rollenbank gehad bij kilometerstand 360.000; hij had (even uit mijn Autoweek verslag) op lpg zelfs iets meer vermogen:

Dat was niet mis, nog steeds 103 kW op benzine (exact volgens opgaaf), en zelfs 104,3 kW op LPG. Koppel was maximaal 176Nm op benzine en 178Nm op LPG, weer meer dus op LPG. Dat is voor het koppel dus ietsje minder als specificatie maar dat valt reuze mee (opgaaf 181Nm).

Nu had ik wel LPi dus geen dampgas.
Dat is inderdaad het verschil, afstelling is belangrijk hier in.
Ik rijd dezelfde auto op dampgas en heb de dynosheets liggen hier.
Ontsteking standaard -15 graden.
116 PK op benzine.(euro 98 dus misschien geen eerlijk vergelijk)
108 op LPG.

Koppel ook in verhouding minder. Merk het enigszins met optrekken maar niet storend.

Rijd wel een automaat dus vandaar het lagere vermogen.

Nu op 352.000km en loopt nog perfect.
Volgende auto zou ik ook op de basis willen van vloeibare inspuiting willen.
252.000km op LPG afgelegd, zonder ook maar 1 storing.

[Voor 5% gewijzigd door radium6969 op 25-11-2020 11:38]

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

radium6969 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:36:
[...]

Dat is inderdaad het verschil, afstelling is belangrijk hier in.
Ik rijd dezelfde auto op dampgas en heb de dynosheets liggen hier.
Ontsteking standaard -15 graden.
116 PK op benzine.(euro 98 dus misschien geen eerlijk vergelijk)
108 op LPG.

Koppel ook in verhouding minder. Merk het enigszins met optrekken maar niet storend.

Rijd wel een automaat dus vandaar het lagere vermogen.

Nu op 352.000km en loopt nog perfect.
Volgende auto zou ik ook op de basis willen van vloeibare inspuiting willen.
252.000km op LPG afgelegd, zonder ook maar 1 storing.
Wat een fijne auto was dat. Ik hoop voor je dat je er nog lang mee vooruit kan 8)
Op een gegeven moment worden de onderdelen wel schaarser, daar liep ik toen al tegenaan :X

• radium6969
psy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:23:
[...]

Wat een fijne auto was dat. Ik hoop voor je dat je er nog lang mee vooruit kan 8)
Op een gegeven moment worden de onderdelen wel schaarser, daar liep ik toen al tegenaan :X
Welke onderdelen liep je tegenaan?

Dynamo heb ik al gehad, uitlaat is nu van RVS, spruitstuk ligt al klaar in geval van nood.
Lamda sonde is al een keer vervangen, klopsensor uit voorzorg vervangen vanuit Japan.
Oliefilters prima te krijgen, CVT olie ander merk prima. Keertje de koplampen nog even polijsten.
Mistlampen zijn al in de vaatwasser geweest i.v.m. lichtbeeld schoongemaakt met antikal.
CVT Oliekoeler vervangen want werd slecht door steenslag -> Aftermarket vanwege gemak.
Verdeelkap + kabels zijn al vervangen voor nop, want garage had verkeerde inschatting gemaakt. :o
Radiator is ook al een keer vervangen. Remmetjes doe ik zelf, goed te doen. Remklauwen -> Nipparts.

Volgend jaar staat er een draagarm (onderste) op de planning van nipparts, kost vrij weinig en is goedkoper dan arbeid om rubbers uit te persen en opnieuw te monteren.

Ik wil je op zijn minst wel kunnen evenaren met je 500.000, maar dan met een CVT. We gaan het zien.
Onderhoud is behoud. Stoelen beginnen wat door te zakken, maar comfort is nog steeds top in die stoelen.

[Voor 7% gewijzigd door radium6969 op 25-11-2020 12:42]

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

De voorste katalysator was niet meer leverbaar.

• Josefien
De Renault is soms echt een pech-auto ;( Dinsdag kwam 'ie terug met een nieuwe kachelventilator (€600 incl. kachelweerstand en vullen airco omdat 'ie leeg moest om de fan te vervangen)... een dag later weer nieuwe mankementen :+

- Stadslicht/achterlicht rechts is ermee gestopt, kortsluiting ergens. In het verleden "mysterieus" op te heffen door de verlichting v/h kachelpaneel (zit op dezelfde groep) even los en weer vast te draaien, nu niet meer. Alle reserve-zekeringen ook al op tijdens pogingen 'm weer aan te krijgen. Ik vermoed dat het in het kachelpaneel zit... de garage heeft nog een sloop-Megáne staan waar het uit kan, maar vast niet gratis.

- De motor sloeg plots 2x af bij remmen voor een bocht heuvel-af... vond het stuur in de bocht plots zo zwaar draaien. En 1x voor een kruispunt. Daarna weer goed. Hoop dat het de stappenmotor is die ik zelf kan vervangen en niet alweer een stervende BDP-sensor...

- Er komt een laag bijgeluid uit de voorkant tussen 100-110km/u wat niet afhankelijk is van het motortoerental.

En dat allemaal op één dag gekomen... 8)7 De garage ziet me morgen wel weer verschijnen... :F

• radium6969
Succes, hopelijk loopt het af met een sisser. :)

• Josefien
De garage heeft pas donderdag tijd voor de Renault, maar heeft wel een lading zekeringen meegegeven zodat ik kan bevestigen/uitsluiten of de kortsluiting inderdaad in het kachelpaneel zit.

Het kachelpaneel heb ik helemaal uit elkaar en weer terug in elkaar gehad, niks verkeerds gevonden. De garage heeft ook het paneeltje uit de sloop-Mégane meegegeven, maar die bleek van binnen heel anders (sloop-Mégane is van 2000/2001, de mijne 2002).

En na een paar uur klooien bleek de kortsluiting toch ergens anders in de auto te zitten, want de zekering ging blijkbaar soms ook door zonder aangesloten kachelpaneel :'( Het bleek alleen toeval dat 'ie meestal heel bleef zonder aangesloten paneel... dus voor niks uren tijd gestoken om dat ding te onderzoeken ;( De achterlicht-unit zelf zag er nog oké uit.

Tot overmaat van ramp is een metalen clipje die over het schroefgat-in-kunststof zit waar het schroefdraad in zit losgeraakt en onvindbaar naar binnen gevallen waardoor de asbak en dus kachelpaneel niet meer vastgeschroefd kunnen worden :'( Als iemand weet waar zo'n clipje te bestellen is... graag! :D

Om mijn dag nog slechter te maken was een ongeopend blikje Fanta in mijn tas op de bijrijdersstoel gaan lekken, waar ik pas achterkwam toen ik tijdens het zoeken naar dat clipje een ietwat zure lucht opmerkte... het zitvlak v/d voorstoel is verzopen, frisdrank kwam er aan de onderkant uit :'( Ik weet niet hoe ik dat ooit weer eruit moet krijgen :'(

• AquaPlanning
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21:39
radium6969 : Succes, hopelijk loopt het af met een sisser. :)
Josefien: Om mijn dag nog slechter te maken was een ongeopend blikje Fanta in mijn tas op de bijrijdersstoel gaan lekken,

Vast niet wat radium6969 bedoelde....
Balen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 7,9 kWp PV, Zero DSR

• Evert134
@Josefien
Verlichtingsproblemen komennuit ervaring eigenlijk altijd bij een trekhaak weg als die gemonteerd is. Zo niet dan zou er water/ vocht in een van de lampen kunnen zitten?

Het afslaan zal niet bij de BDP sensor wegkomen als deze al vervangen is je kan wel even kijken of ze de stekker ook vervangen hebben. Dan zouden beide blauw moeten zijn fabrieksaf zijn de stekker en de sensor zwart.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:49
Josefien schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 01:51:
De garage heeft pas donderdag tijd voor de Renault, maar heeft wel een lading zekeringen meegegeven zodat ik kan bevestigen/uitsluiten of de kortsluiting inderdaad in het kachelpaneel zit.

Het kachelpaneel heb ik helemaal uit elkaar en weer terug in elkaar gehad, niks verkeerds gevonden. De garage heeft ook het paneeltje uit de sloop-Mégane meegegeven, maar die bleek van binnen heel anders (sloop-Mégane is van 2000/2001, de mijne 2002).

En na een paar uur klooien bleek de kortsluiting toch ergens anders in de auto te zitten, want de zekering ging blijkbaar soms ook door zonder aangesloten kachelpaneel :'( Het bleek alleen toeval dat 'ie meestal heel bleef zonder aangesloten paneel... dus voor niks uren tijd gestoken om dat ding te onderzoeken ;( De achterlicht-unit zelf zag er nog oké uit.

Tot overmaat van ramp is een metalen clipje die over het schroefgat-in-kunststof zit waar het schroefdraad in zit losgeraakt en onvindbaar naar binnen gevallen waardoor de asbak en dus kachelpaneel niet meer vastgeschroefd kunnen worden :'( Als iemand weet waar zo'n clipje te bestellen is... graag! :D

Om mijn dag nog slechter te maken was een ongeopend blikje Fanta in mijn tas op de bijrijdersstoel gaan lekken, waar ik pas achterkwam toen ik tijdens het zoeken naar dat clipje een ietwat zure lucht opmerkte... het zitvlak v/d voorstoel is verzopen, frisdrank kwam er aan de onderkant uit :'( Ik weet niet hoe ik dat ooit weer eruit moet krijgen :'(
Komop, het glas (blikje fanta? ;) ) is half vol.
Je hebt het kachelpaneel niet niet voor niets opengehaald, want je weet nu zeker dat daar de sluiting niét in zit!

Enne, kan je niet voor weinig de stoel uit de sloopmegane van je garage overnemen? Je bent een redelijk trouwe klant volgens mij!

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06:46

mrc4nl

Procrastinatie expert

Josefien schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 01:51:

Gewoon een andere stoel van de sloop halen, een stoel heb je zo vervangen :+

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Josefien
Evert134 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:55:
@Josefien
Verlichtingsproblemen komennuit ervaring eigenlijk altijd bij een trekhaak weg als die gemonteerd is. Zo niet dan zou er water/ vocht in een van de lampen kunnen zitten?

Het afslaan zal niet bij de BDP sensor wegkomen als deze al vervangen is je kan wel even kijken of ze de stekker ook vervangen hebben. Dan zouden beide blauw moeten zijn fabrieksaf zijn de stekker en de sensor zwart.
De stekker van de trekhaak? Daar moet ik nog eens naar kijken.

De verlichting zelf is kurkdroog, zowel voor als achter.

BDP-sensor is al de blauwe stekker volgens de garage (kan 'm zelf niet zien, dikke koelslangen van automaat en gasinstallatie zitten ervoor). Maar is toch al de 3e... eerste exemplaar (vervangen door dealer) ging maar iets meer dan een jaar mee. De 2e gaf problemen na amper 8000km/2 maanden en bij 6 maanden was het niet meer te rijden. En deze zit er nu anderhalf jaar in. Stekker is telkens mee vervangen, een blauwe, origineel Renault. Dat hij al eens vervangen is zegt bij deze Renault dus niks... die gedachte had destijds juist heel veel arbeidsuren gekost omdat start/afslaan problemen in een andere hoek werden gezocht :o
ybos schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:20:
[...]

Komop, het glas (blikje fanta? ;) ) is half vol.
Je hebt het kachelpaneel niet niet voor niets opengehaald, want je weet nu zeker dat daar de sluiting niét in zit!

Enne, kan je niet voor weinig de stoel uit de sloopmegane van je garage overnemen? Je bent een redelijk trouwe klant volgens mij!
mrc4nl schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:29:
[...]

Gewoon een andere stoel van de sloop halen, een stoel heb je zo vervangen :+
De stoel in de sloper heeft niet dezelfde kleur en het verbaasd me niet als de stekker van de airbag anders is bij het 2002-model.

En loshalen moet via de onderkant v/d auto, langs de weg niet zo makkelijk en bij een gestapelde sloopauto zonder wielen al helemaal niet :P

Dat wordt op de een of andere manier toch schoonmaken, vrees ik.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Josefien schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:14:
[...]
En loshalen moet via de onderkant v/d auto
serieus :o ben ik ff blij met mn getz waar je overal zonder franse slag bij komt

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• _JGC_
mrc4nl schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:51:
[...]

serieus :o ben ik ff blij met mn getz waar je overal zonder franse slag bij komt
Zo'n Getz is een magische auto. Mijn buurman heeft zo'n ding, fixt alles op de oprit. Aandrijfassen omwisselen links en rechts, distributieriem en spanrollen, diverse V-snaren ipv een multiriem, afgebroken dynamo bout fixen, etc...

• Josefien
mrc4nl schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:51:
[...]

Jup, volgens de Haynes zitten de bouten vanaf onder de auto in de stoelrails gedraaid. En in het echt even gekeken en dat klopt echt ;(

Ik heb geprobeerd de frisdrank uit de zitting te "spoelen" door er water overheen te gooien en het weer uit te zuigen met de stofzuiger v/d wasstraat. De zure lucht lijkt vooralsnog weg, maar nu moet het zien te drogen...

• mk1992
Josefien schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:20:
[...]

Jup, volgens de Haynes zitten de bouten vanaf onder de auto in de stoelrails gedraaid. En in het echt even gekeken en dat klopt echt ;(

Ik heb geprobeerd de frisdrank uit de zitting te "spoelen" door er water overheen te gooien en het weer uit te zuigen met de stofzuiger v/d wasstraat. De zure lucht lijkt vooralsnog weg, maar nu moet het zien te drogen...
Stoomreiniger lenen, haalt ook nog de jaren aan stof en vuil uit de stoelen

Cash is king.

• jakl
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 22-05 21:04
Lang geleden dat ik me hier nog heb aangemeld :p

Tot nu toe eigenlijk altijd vrij tevreden geweest met 'een auto op gas'.
Een paar maanden terug eens het gek (en waarschijnlijk dom) idee gehad om naar een andere auto uit te kijken. Het is toen gelukkig wat uit m'n hoofd gegaan, maar sinds ik er laatst weer ergens een zag staan, ben ik terug wat beginnen opzoeken en is mijn interesse weer opgewakkert. :')

Garage biedt gassysteem aan (met de nieuwe eVP-500-verdamper van Prins), maar ik ben wel iets minder zeker van het feit dat dit nu wel een direct ingespoten motor is.

Gassysteem is gewoon een VSI DI (gas wordt dus zoals bij de meeste motoren voor de klep ingespoten). De benzine-injectoren doen ook af en toe mee om te zorgen dat die gekoeld blijven en niet vervuilen: dus mogelijk wel een merkbaar hoger benzineverbruik.

Zou natuurlijk ook niet graag iets onbetrouwbaars kopen... langs de andere kant, ik heb tot nu toe goede ervaringen met gas en Prins, en zoveel motoren zijn DI tegenwoordig... maar ja kijk zou het jammer vinden om a) een impulsieve beslissing the maken, en b) veel centjes te geven aan een systeem dat misschien minder betrouwbaar is.

• barta123
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 26-05 22:47
Daniel36 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:10:
Ik meld me bij deze af als LPG rijder.
We hebben de handdoek in de ring geworpen en gaan verder met een dieseltje is de bedoeling.

Bijna 10 jaar op gas gereden en altijd kreeg ik licht de kriebels van de bekende verhalen over "gas is om op te koken" en in het bijzonder het argument tegen rijden op LPG dat de installatie extra risico op storingen oplevert.

Nadat de Fiat uitviel met een dualogic automatische versnellingsbak die niet meer schakelde en het LPG systeem dat was gestopt met werken, hebben we de auto verkocht.

Voor mij oorzaken onbekend, geen zin om het te laten uitzoeken met de bijkomende kosten die moeilijk zijn in te schatten bij voorbaat.

Mogelijk was het probleem van de LPG installatie makkelijk op te lossen geweest maar omdat de versnellingsbak ook ermee gestopt was hebben we dat niet laten uitzoeken.

Ik heb het idee dat ik met de Fiat (4 jaar in gereden, plm 110 d km) vaker gedoe heb gehad met de gas installatie dan met de Citroën Picasso die we daarvoor hadden (6 jaar plm 150 d km).

Ons vaste "mannetje" wist het elke keer weer op te lossen maar vooral het vervangen van de injectoren en de ECU van de gas installatie bij de Fiat was een hoop gedoe.

Nog steeds weet ik niet wat de oorzaak was van de problemen, stiekem heb ik ook al gedacht dat de onbetrouwbare electronica van de Fiat de gas installatie ook in storing zette. Wie weet?

Overigens geldt dat dan weer niet voor het gedoe met de injectoren en de ECU.
Ingewikkeld in elk geval.

:w
Klinkt als een Fiat-probleem ja, geen LPG probleem... De versnellingsbak heeft weinig te maken met LPG rijden. En tsja, als je een prut/goedkoop systeem hebt en storingen krijgt, tsja, tsja, het kan door jan en alleman gemaakt zijn en al helemaal door elke beunhaas zijn ingebouwd :+ Mja veel sterkte met je diesel! Wordt flink wat MRB aftikken ;)

Ik heb vandaag nog in Belgie getankt, 400km voor 11.50. Mijn TSI loopt op een systeem van Vialle dat in de Leemkuil in Eindhoven is ingebouwd, inmiddels al 10 jaar op LPG, 270.000km ver en hij gaat nog steeds als de brandweer! :) (en elke keer lachen aan de pomp!)

• barta123
Zoepertje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:47:
Hallo LPG Deskundigen,

Ik zou altijd voor vloeibaar LPG injectie gaan (dus vaak Vialle), ik lees hier ook van een vermogenstoename en het is onderhoudsarm. Verder hoef je ook geen interrupties in je koelsysteem te maken, en heb je ook geen verdamper die naar de k. kan gaan ;)

• barta123
_JGC_ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Heb even de regelgeving nagekeken hoe en wat, altijd is aangenomen dat je het bij een gasinbouwer moet laten doen om G3 te kunnen krijgen, maar alles wat ik ervan kan vinden is dat als je de volledige documentatie van de gasinbouwset hebt en de gasinbouwset een typegoedkeuring heeft voor je auto, dat je gewoon in aanmerking komt voor G3 op kenteken.
Dit klopt, bij nieuwere installaties kan je het vaak gewoon compleet als set kopen, plus extra LPG computer etc. Zo is dat bij Prins DLM etc ook, daar hoef je niet eens voor in je inlaatspruitstuk te boren, geen extra injectoren nodig, alleen een tank, hogedrukpomp aanpassen wat klepjes en je bent er al ver... :9

• Josefien
Josefien schreef op donderdag 26 november 2020 @ 02:45:
De Renault is soms echt een pech-auto ;( Dinsdag kwam 'ie terug met een nieuwe kachelventilator (€600 incl. kachelweerstand en vullen airco omdat 'ie leeg moest om de fan te vervangen)... een dag later weer nieuwe mankementen :+

- Stadslicht/achterlicht rechts is ermee gestopt, kortsluiting ergens. In het verleden "mysterieus" op te heffen door de verlichting v/h kachelpaneel (zit op dezelfde groep) even los en weer vast te draaien, nu niet meer. Alle reserve-zekeringen ook al op tijdens pogingen 'm weer aan te krijgen. Ik vermoed dat het in het kachelpaneel zit... de garage heeft nog een sloop-Megáne staan waar het uit kan, maar vast niet gratis.

- De motor sloeg plots 2x af bij remmen voor een bocht heuvel-af... vond het stuur in de bocht plots zo zwaar draaien. En 1x voor een kruispunt. Daarna weer goed. Hoop dat het de stappenmotor is die ik zelf kan vervangen en niet alweer een stervende BDP-sensor...

- Er komt een laag bijgeluid uit de voorkant tussen 100-110km/u wat niet afhankelijk is van het motortoerental.

En dat allemaal op één dag gekomen... 8)7 De garage ziet me morgen wel weer verschijnen... :F
Kortsluiting stadslicht rechts is inderdaad waarschijnlijk de trekhaak. Achter het achterlicht rechts zit i.t.t. links een extra tussenkabel met een aftakking, ik ga ervan uit dat dit naar de trekhaak gaat. Die ertussen uit gehaald en tot nu toe blijft het licht branden :D De achterkant v/d trekhaak-stekkerdoos ziet er ook niet echt fris uit (mantel v/d kabel gescheurd + modder tussen de draden). Maar de kabel zit helemaal strak, zit klem tussen de balk waar de haak op zit, dus even loshalen om te kijken zit er niet in :/

Ik weet niet wat het kost om een nieuwe kabel+stekkerdoos te laten monteren bij de garage... als het +€100 is twijfel ik of dat het waard is :/ De trekhaak gebruik ik erg weinig... gemiddeld minder dan eens per jaar... laatste keer was dec-2018.

Zou het mogelijk zijn om een nieuwe stekkerdoos te trekken zonder de bumper en balk los te halen? Dan zou ik het misschien zelf ook kunnen als het straks warmer is. En anders een aansluiting met kabel in de kofferbak laten en tijdens de zeldzame keren dat 'ie gebruikt wordt tussen de klep naar buiten leiden? :+

Het bijgeluid tussen 100-110km/u is waars. een beginnend defect wiellager, nadat de garage er even mee gereden heeft. Het zou nog enkele duizenden km's mee moeten kunnen, maar da's voor mij een maand of zo. Dus ik laat die komende dinsdag vervangen :)

Afslaan bij afremmen is niet meer voorgekomen, kan voor nu dus niks aan gedaan worden.

• _JGC_
@Josefien Even op winparts je kenteken invullen en kijken of ze een kant en klare kabelset van brink hebben. Als het goed is kan je daar een montage handleiding downloaden om te bepalen of je het zelf kunt.

• Evert134
Josefien schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:29:
[...]

Kortsluiting stadslicht rechts is inderdaad waarschijnlijk de trekhaak. Achter het achterlicht rechts zit i.t.t. links een extra tussenkabel met een aftakking, ik ga ervan uit dat dit naar de trekhaak gaat. Die ertussen uit gehaald en tot nu toe blijft het licht branden :D De achterkant v/d trekhaak-stekkerdoos ziet er ook niet echt fris uit (mantel v/d kabel gescheurd + modder tussen de draden). Maar de kabel zit helemaal strak, zit klem tussen de balk waar de haak op zit, dus even loshalen om te kijken zit er niet in :/

Ik weet niet wat het kost om een nieuwe kabel+stekkerdoos te laten monteren bij de garage... als het +€100 is twijfel ik of dat het waard is :/ De trekhaak gebruik ik erg weinig... gemiddeld minder dan eens per jaar... laatste keer was dec-2018.

Zou het mogelijk zijn om een nieuwe stekkerdoos te trekken zonder de bumper en balk los te halen? Dan zou ik het misschien zelf ook kunnen als het straks warmer is. En anders een aansluiting met kabel in de kofferbak laten en tijdens de zeldzame keren dat 'ie gebruikt wordt tussen de klep naar buiten leiden? :+

Het bijgeluid tussen 100-110km/u is waars. een beginnend defect wiellager, nadat de garage er even mee gereden heeft. Het zou nog enkele duizenden km's mee moeten kunnen, maar da's voor mij een maand of zo. Dus ik laat die komende dinsdag vervangen :)

Afslaan bij afremmen is niet meer voorgekomen, kan voor nu dus niks aan gedaan worden.
Een hele kabelset vervangen is zonde je kan beter alleen een stekkerdoos met rubber kopen. Hier zit de kortsluiting altijd in

dan alleen de draden even afknippen en opnieuw intinnen kost het al met al 15 euro om te repareren. Ik weet niet wat een garage vraagt.

• Josefien
_JGC_ schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:27:
@Josefien Even op winparts je kenteken invullen en kijken of ze een kant en klare kabelset van brink hebben. Als het goed is kan je daar een montage handleiding downloaden om te bepalen of je het zelf kunt.
Ja, een niet-leverbare waarvan de omschrijving/foto's niet overeenkomt met de PDF. Maar de PDF is wel duidelijk mijn auto: https://www.winparts.nl/u...cuments/document_4494.pdf

Het ziet ernaar uit dat de bumper niet eraf hoeft om een kabel te trekken, schijnbaar kan de kunststof plaat vlak ervoor losgehaald worden.

Gek wel dat de huidige kabel wèl klem zit tussen een metalen balk waar de haak op zit. Maar ik kan als het weer straks warmer wordt wel een keer de kunststof plaat dus eraf halen om te kijken hoe of wat :)
Evert134 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:11:
[...]

Een hele kabelset vervangen is zonde je kan beter alleen een stekkerdoos met rubber kopen. Hier zit de kortsluiting altijd in

dan alleen de draden even afknippen en opnieuw intinnen kost het al met al 15 euro om te repareren. Ik weet niet wat een garage vraagt.
De kabel staat nu bij de stekkerdoos helemaal strak omdat hij klem zit tussen een metalen balk. Als ik die niet zelf kan lossen is er na afknippen überhaupt niet genoeg lengte meer om opnieuw te verbinden. Dus ik moet eerst gaan kijken of ik die kabel in beweging kan krijgen.

Verder is de stekker bij het doorlus-stuk die in het achterlicht gaat ook niet meer goed. Elke maand moest ik het veertje voor massa weer bijbuigen omdat anders het achterlicht een kerstboom wordt bij remmen/raw rechts aanzetten :P Da's nu weg met afkoppelen van dat tussenstuk. Als de trekhaakaansluiting gemaakt wordt zou deze stekker ook vervangen moeten worden.

• _JGC_
@Josefien Brink ging me meer om de montagehandleiding. Uiteraard kan je vervolgens gewoon GDW, ECS of Bosal/Oris bestellen, of desnoods een set bij een andere shop. Van Brink weet ik dat Winparts de handleidingen erbij heeft staan. Werkwijze zal niet heel erg veel verschillen bij een kabelset van een ander merk.

• Josefien
Het wiellager LA is inmiddels bij de garage vervangen samen met de remblokken achter (wiellager is onderdeel van remschijf bij deze Renault), bijgeluid tijdens rijden is weg nu :)
Wel €260,- -O-

Onverwacht wel dat remblokken achter in 88k op waren, vorige set blokken waren na 180k pas dunnetjes :? Misschien huismerk v.s. Dephi. Er zit nu blokken van Hella op volgens de garage, hoop dat het wat langer meegaat.

Dat huismerk is sowieso niet top volgens mij. De remschijven voor waren in 2 maanden al krom... na afdraaien wéér in een maand krom en sindsdien rij ik er maar mee tot de blokken op zijn... te duur om zo weer weg te laten gooien :/ Terwijl die Dephi's toen na 134k nog goed waren zowel schijven+blokken. Als de garage destijds niet te laat gehandeld had na mijn klacht over bijgeluiden tijdens het remmen waren ze niet kapot door een aanlopende klauw en waren geen slechte schijven gemonteerd :/

Verder, het "mysterieuze" probleem van slecht starten met koude motor met benzine ouder dan enkele weken (waarbij ik telkens de tank moest leegrijden voor het vullen om het tijdelijk te verhelpen) is vooralsnog niet meer teruggekomen na het plaatsen v/d 2e hands brandstofpomp begin oktober :D Sindsdien tank ik altijd 10l en vul het af en toe aan zonder leegrijden en tot nu toe elke dag goed starten met koude motor :D

Als het toch aan de oude brandstofpomp lag: gek dat 'ie wel tijdelijk goed kon starten als ik de tank leegreed en vers ging tanken :o En ook zonde van de honderden euro's aan diagnose-kosten die uitgegeven waren bij de garage om de oorzaak te vinden die nooit gevonden werd :F

Start-problemen rondom geen toerental (vermoedelijk BDP-sensor) ben ik al vergeten, die zijn spontaan verdwenen sinds begin oktober bedenk ik me nu :o

• sjaak81
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 20:41
Even een vraag: ik begrijp dat er korting gegeven wordt de wegenbelasting als je een G3 installatie hebt. Wanneer ik de wegenbelasting opvraag, is deze korting dan al verrekend? Of krijg ik dit later terug oid?

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:21
sjaak81 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:25:
Even een vraag: ik begrijp dat er korting gegeven wordt de wegenbelasting als je een G3 installatie hebt. Wanneer ik de wegenbelasting opvraag, is deze korting dan al verrekend? Of krijg ik dit later terug oid?
We kunnen niet zien waar je het opvraagt, maar doorgaans zou er gewoon een los tarief zijn voor de keuze "LPG" of "LPG-G3". Ze gaan in ieder geval niet eerst innen en daarna een korting weer terug storten.
Leuker kunnen ze het niet maken, maar echt moeilijk is het ook niet.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

sjaak81 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:25:
Die "korting" was dacht ik ten opzichte van een niet G3 gasinstallatie (maar die worden niet meer verkocht/ingebouwd) dus je moet gewoon de "volle" mep betalen die geld bij een G3 installatie, dus iets meer dan benzine, verder er is geen korting.

https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen
kun je invullen en je weet hoeveel je per kwartaal moet betalen

[Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 25-01-2021 19:19]

• Zoepertje
Wok schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:23:
@Zoepertje Prins VSI is in jouw geval the way to go. Als vuistregel kun je meestal uitgaan van €400-€500 per cilinder voor een gasinstallatie, dus in jouw geval zal de totale inbouw waarschijnlijk uitkomen op een bedrag van ~€2200 - €2500. Beste is natuurlijk om gewoon hier en daar enkele offertes op te vragen.
Updatje van mijn kant ik heb inderdaad gekozen voor een Prins VSI 2.0.
Dit systeem is ingebouwd voor €2100 euro in Hengelo bij van der Helm. Een vakkundig bedrijf met veel kennis. Mocht ik ooit meer vermogen willen draaien, dan was tot 400pk geen probleem voor dit systeem. Remappen en weer door.
Klepsmering was inderdaad niet nodig aangezien deze motoren bijna onverwoesbaar zijn volgens de gasinbouwer en het volvoforum :). Daarnaast zitten er hydraulische klepstoters in dus stellen is niet nodig.

Tankaansluiting passte helaas niet achter het tankklepje, aangezien deze anders is dan bij een V70.
Ik kon kiezen voor een plastic dop in de bumper :( , maar dit was geen optie voor mij. Dus nu zit de aansluiting naast de trekhaak. Het is even goed squatten, maar het werkt wel 8)

Het ziet er wat rommelig uit, maar ik sleutel zelf ook aan deze motoren en er is gewoon verdomd weinig plaats in de motorruimte door alle turboslangen om het blok heen. Er is nu ook zo min mogelijk geboord aan de onderdelen rond de motor, dus ik ben er er blij mee. Ga het in de toekomst zelf wel een beetje fatsoeneren met wat beugeltjes en kabelmantels. Eerst maar is wat kilometers vreten. :D

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22-06 16:00

superwashandje

grofheid alom

Waarom deze prins installatie en geen vialle lpi? Ik hen ook vaker gehoord dat de vloeibare injectie beter zou zijn (maar heb er zelf weinig verstand van)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• ybos
Ik ben wel benieuwd hoe lang LPG nog goed beschikbaar en gangbaar blijft.
Shell is op zijn grote stations flink wat LPG aan het verwijderen om deze plaatsen te gebruiken voor elektrische snelladers.

• mk1992
ybos schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:12:
Shell is op zijn grote stations flink wat LPG aan het verwijderen om deze plaatsen te gebruiken voor elektrische snelladers.
Tsja er wordt jaar op jaar minder getankt dat klopt. Misschien dat de daling in tankstations ook minder hard is gegaan dan aantal kilometers tot nu toe.
Maak me er persoonlijk niet zo druk om, denk dat iedereen (benzine/diesel/gas) een vast tankstation heeft, keuze uit 3 zou al ruim voldoende zijn.

Cash is king.

• Wok
  • Laatst online: 20:40

Wok

Dakloos...

Zoepertje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:17:
[...]

Het ziet er wat rommelig uit, maar ik sleutel zelf ook aan deze motoren en er is gewoon verdomd weinig plaats in de motorruimte door alle turboslangen om het blok heen. Er is nu ook zo min mogelijk geboord aan de onderdelen rond de motor, dus ik ben er er blij mee. Ga het in de toekomst zelf wel een beetje fatsoeneren met wat beugeltjes en kabelmantels. Eerst maar is wat kilometers vreten. :D
Pfoe... ik vind het op het oog maar een knullige inbouw :/ Als het werkt, dan werkt het, maar dit had echt wel veel netter gekund. Sowieso die gasleiding en kabelboom over het kleppendeksel heen... 8)7 Die had echt wel links langs de distributiekap gelegd kunnen worden. En dan zwijg ik nog maar over die injectorrail en blootliggende draden van de injectors...

Dit ziet er wat mij betreft echt uit alsof het een haastklus is geweest.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Zoepertje
superwashandje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 06:43:
Waarom deze prins installatie en geen vialle lpi? Ik hen ook vaker gehoord dat de vloeibare injectie beter zou zijn (maar heb er zelf weinig verstand van)
Bij de oudere Vialle LPI systemen hoor je dat pompen op een bepaald moment heen gaan en dat er meer dan 5 injectoren nodig zijn om het vermogen te leveren. Ik ga er wel van uit dat ze dat tegenwoordig opgelost hebben. Dit Prins systeem werkt voor mij prima zo.
Wok schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:26:
[...]

Pfoe... ik vind het op het oog maar een knullige inbouw :/ Als het werkt, dan werkt het, maar dit had echt wel veel netter gekund. Sowieso die gasleiding en kabelboom over het kleppendeksel heen... 8)7 Die had echt wel links langs de distributiekap gelegd kunnen worden. En dan zwijg ik nog maar over die injectorrail en blootliggende draden van de injectors...

Dit ziet er wat mij betreft echt uit alsof het een haastklus is geweest.
Noujah, als je om het distributiedeksel heen gaat moet je voor de stuurpomp weer terug, en daar draait ook nog een multiriem zijn rondjes, dus ik twijfel of dat een goed plan is. Daarnaast zit daar ook niks waar je de leidingen aan kan ophangen. Die open draden ben ik trouwens met je eens, maar daar doe ik zelf wel een keer iets aan.

• Hermarcel
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
Zoepertje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:17:
Bij de oudere Vialle LPI systemen hoor je dat pompen op een bepaald moment heen gaan en dat er meer dan 5 injectoren nodig zijn om het vermogen te leveren. Ik ga er wel van uit dat ze dat tegenwoordig opgelost hebben. Dit Prins systeem werkt voor mij prima zo.
Pompproblemen zijn al jaren geleden opgelost.
Zesde injector was alleen bij de R-modellen ivm 300pk van die motoren. Ik heb een LPI intallatie in mijn S80 2.5T gehad met vijf injectoren. No problem.

Prins maakt ook prima installaties, maar vloeibaar lpg inspuiten heeft als voordeel dat de temperatuur in de verbrandingsruimte wat lager is. Als techneut spreekt me dat aan.

• barta123
ybos schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:12:
Laten we het wel netjes houden. Dit is een technisch topic, niet een topic voor het spuien van een mening over een bedrijf en zijn/haar directeur.

Als er een vorm van fossiele brandstof is die nog enigszins 'schoon' valt te noemen - dan is dat wel LPG. Zeker met directe inspuiting, een euro 5 (T-)GDI motor presteert beter dan menig euro 6C-blok met partikelfilter. Er worden gewoon geen deeltjes uitgestoten, dat is dus ook giga goed voor de levensduur van de motor!

Ook dit was overbodige informatie en onnodig moddergooien ... (en gewoon LPG in te bouwen, je kan het op mega veel stations tanken) > zelf tank ik het meest bij Esso/Total/BP, niet vanwege dat de ene maatschappij beter is dan de andere, maar goede ervaring met de desbetreffende stations die bij mij op de route liggen (sprekende namens een TSI rijder op LPG, waarbij LPG via de benzineinjectoren wordt eingespritzt) >:)

[Voor 19% gewijzigd door deepbass909 op 02-02-2021 12:39]

• ybos
barta123 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:55:
[...]

***knip***
Als er een vorm van fossiele brandstof is die nog enigszins 'schoon' valt te noemen - dan is dat wel LPG. Zeker met directe inspuiting, een euro 5 (T-)GDI motor presteert beter dan menig euro 6C-blok met partikelfilter. Er worden gewoon geen deeltjes uitgestoten, dat is dus ook giga goed voor de levensduur van de motor!

***knip*** (en gewoon LPG in te bouwen, je kan het op mega veel stations tanken) > zelf tank ik het meest bij Esso/Total/BP, niet vanwege dat de ene maatschappij beter is dan de andere, maar goede ervaring met de desbetreffende stations die bij mij op de route liggen (sprekende namens een TSI rijder op LPG, waarbij LPG via de benzineinjectoren wordt eingespritzt) >:)
Wij komen ook nooit bij de shell hoor.
Zowel de LPG als de elektra is er gewoon te duur :Y :w

[Voor 19% gewijzigd door deepbass909 op 02-02-2021 12:40. Reden: Edit vanwege ingreep op gequote reactie]

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Bij de lokale Shell hier is LPG 12c/liter duurder dan de andere in de buurt op Nederlandse grond, dus ik kom er ook nooit. En al helemaal niet als België nog eens 20 cent goedkoper is, bij elkaar 32c/liter goedkoper :9 Scheelt bijna de helft (en is nog op mijn route ook) :)B

Alle andere brandstoffen zijn er ook bijna 10c/liter goedkoper zie ik...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• barta123
ybos schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:08:
[...]

Wij komen ook nooit bij de shell hoor.
Zowel de LPG als de elektra is er gewoon te duur :Y :w
LPG is inderdaad echt veel te duur bij Shell... Bij BP/Total tank je nu voor ca. 60ct/L aan de snelweg, bij Shell willen ze vaak zowat 85ct/L hebben 8)7

Gisteren spande het helemaal de kroon, ik trof LPG voor 88.9ct/L aan bij een Esso :o ik schrok me een hoedje, desalniettemin zou ik dan alsnog goedkoper rijden dan op benzine (hoewel zulke dure LPG er bij mij niet ingaat) _/-\o_ >:)

• _JGC_
Voor 88,9ct/l blijf ik wel benzine rijden.

1,55 / 1.21 = 1,28 excl BTW
1,28 * 0,629 = 0,805 netto
of met hoger inkomen:
1,28 * 0,505 = 0,646 netto

Zit wel om me heen te kijken om LPG auto van >=15 jaar oud, maar aanbod trekt me nog niet echt.

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22-06 03:26
Hermarcel schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:57:
[...]

Pompproblemen zijn al jaren geleden opgelost.
Zesde injector was alleen bij de R-modellen ivm 300pk van die motoren. Ik heb een LPI intallatie in mijn S80 2.5T gehad met vijf injectoren. No problem.

Prins maakt ook prima installaties, maar vloeibaar lpg inspuiten heeft als voordeel dat de temperatuur in de verbrandingsruimte wat lager is. Als techneut spreekt me dat aan.
Om LPG vloeibaar te injecteren moet er druk gezet worden op de leidingen in tegenstelling bij een klassieke LPG installatie waar het gas gewoon onder tankdruk naar de verdamper komt. Als je dan de LPG tank leeg rijd dan ben je koeling/smering van de pomp kwijt en gaat ze stuk. De oplossing van de pompproblemen was dan ook héél eenvoudig, LPG uitschakelen als er nog 5 liter in de tank zit.

LPI heeft inderdaad als voordeel dat je vloeibaar inspuit waardoor je de cilinderwanden koelt, iets wat je nodig hebt als je volgas geeft (full throttle). Daarom gaat een benzinemotor ook rijk inspuiten bij vol gas, er word dus extra benzine ingespoten om de cilinderwanden af te koelen. Kan je zien als je de lambda bekijkt, die gaat naar permanent rijk afgesteld als je het gaspedaal volledig induwt ofwel bij full throttle.

Bij een klassiek LPG systeem heb je dat niet en gaan de cilinderwanden warm lopen als je het gaspedaal volledig indrukt wat de kans op pre detonatie verhoogt (ook gekend als pingelen). Echter LPG is lastig om te ontsteken (wilt eerder branden dan ontploffen) en heeft een hoger octaangehalte, tenzij je de tuning van de sturing van de auto aanpast om meer vermogen uit LPG te halen of om het meerverbruik op LPG ongedaan te maken maakt die koeling van de cilinderwand niet uit.

LPI heeft een nadeel dat de injectors heel precies geplaatst moeten worden wat door de fabrikant zelf gebeurd, bij montage gaat het inlaatspruitstuk eraf en gaat naar de fabrikant en komt er een voorgeprepareerd inlaatspruitstuk op. Dat maakt de inbouw een stuk duurder.

Een ander probleem is dat, tenzij het tegenwoordig aangepast is, om onderhoudskosten laag te houden er nergens geen filter in het LPI systeem zit. Na 150 000 km beginnen de injectoren vervuilt te geraken, later beginnen ze dicht te slibben, te lekken, te bevriezen en wat weet ik nog allemaal. Dan moet je ze vervangen maar ze kosten 100 euro per stuk en doordat ze heel precies geplaatst moeten worden zijn ze meestal extreem moeilijk te benaderen waardoor het een dag werk is om ze te vervangen. Gevolg, vervuilde injectoren en je bent 1000 euro verder om ze te vervangen.

LPG is vooral populair bij grote wagens met veel te dikke motoren, lees Amerikaanse trucks met V8 zonder turbo dus veel cilinders maar weinig vermogen per cilinder. Van het moment je meer dan 50PK per cilinder begint te vragen zit je vrij snel op de limieten, 60PK gaat nog maar pakweg 75PK is echt een lastig verhaal waarbij het niet uitmaakt of het nu Prins, LPI of iets ander is, er is gewoon nauwelijks markt voor.

Voordeel bij een gasverdamper systeem is dat als er geen grotere injectors bestaan je de gasdruk nog kan opvoeren door betere verdampers te steken zodat je meer druk op de rail hebt, bij LPI, als de grootste injector niet groot genoeg is heb je pech want de druk is reeds maximaal om het gas vloeibaar te houden tot aan de injector, of je moet inderdaad een injector steken in het inlaattraject maar dan spuit je heel je inlaattraject vol met gas, als je dan een backfire hebt loop je risico op schade (is dus niet bepaald een probere oplossing)

Langs de andere kant, heel de achteraf inbouw van LPG is geen propere oplossing, de sturing van je motor denkt dat hij benzine inspuit, de sturing van je motor is niet afgesteld op gas en dan heb je een secundaire sturing die het signaal naar de benzine injector onderbreekt om zelf te bereken hoeveel ms de gasinjectoren moeten inspuiten. Dat laatste klinkt eenvoudig maar is het niet, openingstijden van een injector is in milliseconden uitgedrukt, tegen dat dit signaal bij de LPG computer zit in plaats van de benzine injector open te zetten, verwerkt in de controller en de LPG injector aangestuurd word ben je te laat, daarom moeten die LPG systemen "afgesteld" worden, ze moeten voorspellend kunnen werken.

Die afstelling laat ook de wensen over, immers als hij goed afgesteld is, dan voel je het niet als je van benzine naar LPG gaat, dat gekende schokje is omdat de boel niet deftig ingesteld staat en de benzine sturing ingrijpt omdat de afstelling er plots serieus naast zit. Echter om dat deftig af te stellen moet je een chauffeur hebben en iemand met een laptop met meerdere uren tijd, probleem is dat als je de LPG probeert af te stellen de benzine computer ook begint in te leren/compenseren (en je dus meermaals de benzine sturing moet resetten) waarbij je het nog eens moet herhalen nadat de klant er een tijdje mee gereden heeft. Als men 4 uur bezig is daarmee * 2 personen = 8 werkuren om de LPG proper af te stellen, de klanten gaan massaal naar de concurentie want je bent te duur.

• barta123
sprankel schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:12:
[...]

Om LPG vloeibaar te injecteren moet er druk gezet worden op de leidingen in tegenstelling bij een klassieke LPG installatie waar het gas gewoon onder tankdruk naar de verdamper komt. Als je dan de LPG tank leeg rijd dan ben je koeling/smering van de pomp kwijt en gaat ze stuk. De oplossing van de pompproblemen was dan ook héél eenvoudig, LPG uitschakelen als er nog 5 liter in de tank zit.

LPI heeft inderdaad als voordeel dat je vloeibaar inspuit waardoor je de cilinderwanden koelt, iets wat je nodig hebt als je volgas geeft (full throttle). Daarom gaat een benzinemotor ook rijk inspuiten bij vol gas, er word dus extra benzine ingespoten om de cilinderwanden af te koelen. Kan je zien als je de lambda bekijkt, die gaat naar permanent rijk afgesteld als je het gaspedaal volledig induwt ofwel bij full throttle.

Bij een klassiek LPG systeem heb je dat niet en gaan de cilinderwanden warm lopen als je het gaspedaal volledig indrukt wat de kans op pre detonatie verhoogt (ook gekend als pingelen). Echter LPG is lastig om te ontsteken (wilt eerder branden dan ontploffen) en heeft een hoger octaangehalte, tenzij je de tuning van de sturing van de auto aanpast om meer vermogen uit LPG te halen of om het meerverbruik op LPG ongedaan te maken maakt die koeling van de cilinderwand niet uit.

Dat laatste klinkt eenvoudig maar is het niet, openingstijden van een injector is in milliseconden uitgedrukt, tegen dat dit signaal bij de LPG computer zit in plaats van de benzine injector open te zetten, verwerkt in de controller en de LPG injector aangestuurd word ben je te laat, daarom moeten die LPG systemen "afgesteld" worden, ze moeten voorspellend kunnen werken.

Die afstelling laat ook de wensen over, immers als hij goed afgesteld is, dan voel je het niet als je van benzine naar LPG gaat, dat gekende schokje is omdat de boel niet deftig ingesteld staat en de benzine sturing ingrijpt omdat de afstelling er plots serieus naast zit. Echter om dat deftig af te stellen moet je een chauffeur hebben en iemand met een laptop met meerdere uren tijd, probleem is dat als je de LPG probeert af te stellen de benzine computer ook begint in te leren/compenseren (en je dus meermaals de benzine sturing moet resetten) waarbij je het nog eens moet herhalen nadat de klant er een tijdje mee gereden heeft. Als men 4 uur bezig is daarmee * 2 personen = 8 werkuren om de LPG proper af te stellen, de klanten gaan massaal naar de concurentie want je bent te duur.
Met wat je hierboven aangeeft, vraag ik me temeer af waarom niet massaal ingezet wordt om GDI motoren om te zetten op LPG. Mijn auto rijdt op LPG met de benzine injectoren, geen injectoren die op een "verkeerde" plaats staan (ik vraag me af in hoeverre dat zo nauw let, genoeg motoren lopen perfect op LPi/drooggas en halen er de hoogste km standen mee - meestal ga je geen LPG rijden voor 'tuning' - dus ee ngiga vermogen boost). MAar goed; LPG via de benzine injectoren; direct in de cilinder ,vloeibaar injecteren zoveel je wilt, kop van de injector wordt schoongebrand (dus paraffine resten ed brand je gewoon mooi mee weg) en je kan mooi verrijken onder vollast. Ook geen deeltjes die vrijkomen bij onvolledige verbranding, dus minder interne vervuiling. Verder het hogere octaangetal, dus je kan je ontsteking maximaal vervroegen.
Enig nadeel is het starten/beperktere stroming van het LPG door de leidingen, maar dat is waarom dergelijke systemen de systeemdruk verhogen (voor de hogedrukpomp is benzine 3 bar, met LPG 13 bar) - dus dat isgeen probleem, net als dat het zou gaan opborrelen in je leidingen.

En tsja, koeling bij zo'n LPi systeem van de pomp. Ik begrijp sowieso niet waarom mensen graag de tank helemaal leegrijden, ik heb in mijn leven genoeg grond klaargelegd met grote tractoren -je tankt vrijwel altijd als je aan komt rijden- en het is echt mega onnodig om je tank ver leeg te rijden, ik passeer dagelijks genoeg tankstations. Alleen tijdens vakantie zou je dat sporadisch kunnen doen, maar het is gewoon beter afgetankt je auto te parkeren ;) En tijdens vakanties kun je tijdens een plasstop altijd wel je ketel voljapen :+ (zo ook waarom er altijd de 'crave' is naar een mega LPG tank, bij mijn auto zit je dan een klasse hoger, flink minder kofferruimte, terwijl je met een 40L LPG tank in een Polo makkelijk 600km rijdt zonder hem leeg te rijden en dan ook nog 40L benzine present hebt) > why would I need 70L?

[Voor 4% gewijzigd door barta123 op 02-02-2021 00:14]

• barta123
_JGC_ schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:59:
Voor 88,9ct/l blijf ik wel benzine rijden.

1,55 / 1.21 = 1,28 excl BTW
1,28 * 0,629 = 0,805 netto
of met hoger inkomen:
1,28 * 0,505 = 0,646 netto

Zit wel om me heen te kijken om LPG auto van >=15 jaar oud, maar aanbod trekt me nog niet echt.
Zie je graag wat je wilt zien, of denk ik dat maar? Dit is een uitzondering, net als dat je aan de snelweg weleens prijzen ziet van 1,85 voor euro 95.

Het is echt geen hogere wiskunde hoor gemiddeld rijd ik 7.3L op 100km met 60ct/L. Op benzine is dit 6L/100km met 1.55eur/L. Dat is 5 euro (verschil) per 100km, ik bespaar 1300 euro per jaar. Ik betaal 120 euro per jaar meer aan MRB. Nou wat zou ik graag op benzine rijden 8)7

Dat het aanbod beperkt is snap ik, ik kwam toevallig een mooie tegen (hield het al even in de gaten) - maar mocht hij om wat voor reden dan ook door een of ander onverlaat vernacheld worden (is schijnbaar een trend onder jongeren), dan koop ik een vergelijkbaar iets en laat ik eenzelfde systeem inbouwen :)

[Voor 17% gewijzigd door barta123 op 02-02-2021 00:10]

• _JGC_
barta123 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:09:
[...]

Zie je graag wat je wilt zien, of denk ik dat maar? Dit is een uitzondering, net als dat je aan de snelweg weleens prijzen ziet van 1,85 voor euro 95.

Het is echt geen hogere wiskunde hoor gemiddeld rijd ik 7.3L op 100km met 60ct/L. Op benzine is dit 6L/100km met 1.55eur/L. Dat is 5 euro (verschil) per 100km, ik bespaar 1300 euro per jaar. Ik betaal 120 euro per jaar meer aan MRB. Nou wat zou ik graag op benzine rijden 8)7

Dat het aanbod beperkt is snap ik, ik kwam toevallig een mooie tegen (hield het al even in de gaten) - maar mocht hij om wat voor reden dan ook door een of ander onverlaat vernacheld worden (is schijnbaar een trend onder jongeren), dan koop ik een vergelijkbaar iets en laat ik eenzelfde systeem inbouwen :)
Mijn vorige LPG auto heeft me met een kapotte motor op de oprit laten staan (LPG had daar overigens geen aandeel in, EP6 motoren zijn gewoon kut)
Daarna uit nood een goedkoop oud barrel op benzine gekocht en mede door de youngtimer regeling en de veel simpelere techniek houd ik nu bakken met geld over.

Ik rijd deze eerst gewoon op, ondertussen kijken of er wat leuks van 15 jaar op LPG langskomt. In de youngtimer regeling is een liter LPG netto 31 cent en de wegenbelasting is ook belastingaftrekbaar.

Voordeel van oude auto's is dat ze simpel zijn en onderdelen geen ruk kosten. Weet alleen niet of ik blij word van bijvoorbeeld een AG SGI installatie van 15 jaar oud.

• sprankel
barta123 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:07:
[...]

Met wat je hierboven aangeeft, vraag ik me temeer af waarom niet massaal ingezet wordt om GDI motoren om te zetten op LPG. Mijn auto rijdt op LPG met de benzine injectoren, geen injectoren die op een "verkeerde" plaats staan
Als je rechtstreekse injectie wilt, of dat nu benzine of LPG of diesel is, dan is de locatie van de injector alles behalve willekeurig. Dat is iets wat vooral de kostprijs om te installeren verhoogt, voor de rest maakt het niet uit dat er aparte injectoren zijn.

Het probleem zit hem in de sturing, de originele motor sturing weet helemaal van niets dat er op LPG gereden word maar het is wel de originele sturing die alles blijft sturen. Dan heb je de LPG sturing en als die deftig zijn werk doet dan zorgt die ervoor dat de originele sturing niets door heeft, de LPG sturing doet eigenlijk niet veel meer dan de boel om de tuin te leiden en proberen de originele sturing bij te houden waarbij die continu achter de feiten aanloopt.

De LPG via dezelfde injector als benzine sturen veranderd daar niets aan, het is niet omdat het dezelfde injector is dat je de injector kan aansturen alsof er nog altijd benzine doorgaat.
Je rail druk is anders (en meer variabel dan de druk bij een benzine rail), je brandstof heeft andere eigenschappen waardoor de hoeveelheid brandstof bij 5 ms opening anders gaat zijn dan bij benzine waarbij je sowiezo een andere hoeveelheid brandstof nodig hebt. Je moet dus nog altijd via een LPG sturing berekenen/voorspellen hoeveel opening je gaat geven op die injector als je gas erdoor stuurt.

De enigste manier om dat deftig te doen is alle signalen van de LPG naar de originele sturing brengen en die sturing op de hoogte brengen dat er 2 brandstoffen bestaan. Maar dat vereist medewerking van de fabrikant van de wagen, dat krijg je nooit.

Anders moet je maar is kijken naar wat voor fuel trims een LPG wagen zoal doet (OBD2 lezer), normale waardes zijn -5/5% short (live), 0% long (permanent).
Verschiet niet als daar -15/15% short en 10% long staat, dat zijn heel normale waardes bij omgebouwde LPG wagens wat wilt zeggen dat de originele sturing continu zwaar zit bij te regelen.

En ja, het werkt, dat is waar, maar als de LPG goed afgesteld is en de op zijn minst de ontstekingstijdstippen vervroegt zijn dan heb je geen meerverbruik.
Maar halve oplossingen die wel werken staan garant voor miserie, als er bij een omgebouwde LPG wagen nog maar iets fout is aan de onsteking (lamda, luchtmassameter, bougie die niet meer in bijna nieuwstaat verkeerd), dan heb je het vlaggen. Dat iets wat LPG de nek heeft omgedraaid want laten we eerlijk zijn, LPG is dood aan het gaan.

• barta123
sprankel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 04:15:
[...]

Als je rechtstreekse injectie wilt, of dat nu benzine of LPG of diesel is, dan is de locatie van de injector alles behalve willekeurig. Dat is iets wat vooral de kostprijs om te installeren verhoogt, voor de rest maakt het niet uit dat er aparte injectoren zijn.

Het probleem zit hem in de sturing, de originele motor sturing weet helemaal van niets dat er op LPG gereden word maar het is wel de originele sturing die alles blijft sturen. Dan heb je de LPG sturing en als die deftig zijn werk doet dan zorgt die ervoor dat de originele sturing niets door heeft, de LPG sturing doet eigenlijk niet veel meer dan de boel om de tuin te leiden en proberen de originele sturing bij te houden waarbij die continu achter de feiten aanloopt.

De LPG via dezelfde injector als benzine sturen veranderd daar niets aan, het is niet omdat het dezelfde injector is dat je de injector kan aansturen alsof er nog altijd benzine doorgaat.
Je rail druk is anders (en meer variabel dan de druk bij een benzine rail), je brandstof heeft andere eigenschappen waardoor de hoeveelheid brandstof bij 5 ms opening anders gaat zijn dan bij benzine waarbij je sowiezo een andere hoeveelheid brandstof nodig hebt. Je moet dus nog altijd via een LPG sturing berekenen/voorspellen hoeveel opening je gaat geven op die injector als je gas erdoor stuurt.

De enigste manier om dat deftig te doen is alle signalen van de LPG naar de originele sturing brengen en die sturing op de hoogte brengen dat er 2 brandstoffen bestaan. Maar dat vereist medewerking van de fabrikant van de wagen, dat krijg je nooit.

Anders moet je maar is kijken naar wat voor fuel trims een LPG wagen zoal doet (OBD2 lezer), normale waardes zijn -5/5% short (live), 0% long (permanent).
Verschiet niet als daar -15/15% short en 10% long staat, dat zijn heel normale waardes bij omgebouwde LPG wagens wat wilt zeggen dat de originele sturing continu zwaar zit bij te regelen.

En ja, het werkt, dat is waar, maar als de LPG goed afgesteld is en de op zijn minst de ontstekingstijdstippen vervroegt zijn dan heb je geen meerverbruik.
Maar halve oplossingen die wel werken staan garant voor miserie, als er bij een omgebouwde LPG wagen nog maar iets fout is aan de onsteking (lamda, luchtmassameter, bougie die niet meer in bijna nieuwstaat verkeerd), dan heb je het vlaggen. Dat iets wat LPG de nek heeft omgedraaid want laten we eerlijk zijn, LPG is dood aan het gaan.
Sorry hoor, maar dit is echt dikke onzin voor de gemiddelde consument. Wil je dat ik er wat wetenschappelijke literatuur bijhaal? Wat er uit de uitlaapijp van een LPG auto komt, is over het algemeen veel schoner dan bij een benzine stoker.

Wat meer oorzaak van een terugloop is? Zéker geen mechanische eigenschappen (de gemiddelde mens begrijpt geen bal van wat je allemaal uitgelegd hebt, dus dat wordt ook zeker niet in de overweging tot aankoop meegenomen) - het is meer dat het in de lease onaantrekkelijk is gemaakt ; en het is eenmaal zo dat de gemiddelde mens in een auto rijdt die hij zelf niet kan betalen van het geld dat hij zo in kas heeft (dus een veredeld huurcontract afsluit) en trajecten rijdt waarvoor hij/zij zelf geen brandstofkosten hoeft te betalen. Simpel voorbeeld? Het kan de overheid geen fuck schelen hoe het milieu het vergaat, de overheid kijkt alleen naar korte termijn, wat geld in het laatje brengt. Een brandstof met sterk minder accijns doet het daar zeker niet goed in. (Ook al zou dit een veel kleiner aandeel aan fijnstof en NOx betekenen - met ons "stikstof" probleem, wat louter stikstofoxiden en ammoniak omvangt, maar dat betreft weer heel andere zaken, totaal irrelevant voor dit topic)

Wat betreft die fuel trims, zit wat in (mechanisch gezien, boeit wederom totaal niet voor de consument) - bij een Vialle LPdi zit dit meestal rond de 3%, merk je geen zak van tijdens het rijden. Ook niet met het starten. Bij tante Annie die alleen rondom de kerk rijdt en nooit een warme motor heeft, lekker de injectoren vervuild heeft op op roetende benzine, moet de ECU flink meer werk te doen. Injectoren die vervuilen, interne motor vervuiling etc. Daar ga je het ook niet met die paar procent extra brandstof inspuiten redden. (Of opgerekte kettingen bij moderne benzine/dieselmotoren door brandstofverdunning v.d. olie, dat ga je met propaan niet voor elkaar krijgen omdat dat niet vloeibaar is in dit soort omstandigheden -20-60°C bij 1atm)

• _JGC_
Sowieso zijn fuel trims nooit 0%, de benzine ECU regelt ook reactief op lambda waardes.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
barta123 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:07:
[...]
En tsja, koeling bij zo'n LPi systeem van de pomp. Ik begrijp sowieso niet waarom mensen graag de tank helemaal leegrijden, ik heb in mijn leven genoeg grond klaargelegd met grote tractoren -je tankt vrijwel altijd als je aan komt rijden- en het is echt mega onnodig om je tank ver leeg te rijden, ik passeer dagelijks genoeg tankstations. Alleen tijdens vakantie zou je dat sporadisch kunnen doen, maar het is gewoon beter afgetankt je auto te parkeren ;) En tijdens vakanties kun je tijdens een plasstop altijd wel je ketel voljapen :+ (zo ook waarom er altijd de 'crave' is naar een mega LPG tank, bij mijn auto zit je dan een klasse hoger, flink minder kofferruimte, terwijl je met een 40L LPG tank in een Polo makkelijk 600km rijdt zonder hem leeg te rijden en dan ook nog 40L benzine present hebt) > why would I need 70L?
600km op een 40L tankje, dat haal ik toch niet :D 42 liter, daar 80% van - 1L beveiliging = 32.6 liter wat ik daadwerkelijk kan gebruiken, na 400km is dat wel op :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• _JGC_
MK_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:07:
[...]

600km op een 40L tankje, dat haal ik toch niet :D 42 liter, daar 80% van - 1L beveiliging = 32.6 liter wat ik daadwerkelijk kan gebruiken, na 400km is dat wel op :p
Ik had een 55 liter tankje, 80% daarvan is 44 liter. Als ie leeg was ging daar max 43 liter in. Die laatste liter krijg je er met dampgas ook niet uit omdat de druk dan te laag wordt.

Heb nu benzine met 50 liter tank, haal ik 680km op met nog paar liter reserve. Is wel even wat anders dan 450-480km op een tankje LPG met de vorige auto. Wat tanken betreft mis ik de oude 1.4HDI nog wel eens: 60 euro tanken, 1000km rijden en dan eens per 2 weken.

• sprankel
_JGC_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:38:
Sowieso zijn fuel trims nooit 0%, de benzine ECU regelt ook reactief op lambda waardes.
Short fuel trims niet, long fuel trims, onder normale omstandigheden zou toch rond de 0% moeten zitten. Uiteraard als je in de bergen zit bijvoorbeeld krijg je een long fuel trim, daar dient hij ook voor.

Probleem is als je onder short al reeds -15/15% zit te regelen, dan heb je maar weinig speling over.
barta123 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:05:
[...]

Sorry hoor, maar dit is echt dikke onzin voor de gemiddelde consument. Wil je dat ik er wat wetenschappelijke literatuur bijhaal? Wat er uit de uitlaapijp van een LPG auto komt, is over het algemeen veel schoner dan bij een benzine stoker.
Ik schrijf het dan ook niet op een gemiddelde consumenten site dus dat lijkt al goed te zitten :P

Het is zeer zeker jammer te noemen dat LPG nooit is doorgekomen, het is zelfs frustrerend te noemen dat CNG wel is doorgeduwd gezien LPG een afvalproduct is maar CNG gelobby om toch maar ergens aardgas te kunnen verkopen nu het aardgas verbruik zakt bij woningen. CNG is niet nieuw en veel LPG onderdelen zijn 1 op 1 CNG onderdelen waarbij die CNG wel te verkrijgen is vanop de orginele sturing.

Dat je bij vialle op 3% fuell trims zit (short of long?), het kan, maar dat zijn niet de fuel trims die ik gemeten heb. Dan laat ik de 25% fuel trims (wat wilt zeggen dat je niet verder kan bijregelen) nog buiten beschouwing maar dat is eerder de schuld van inbouwers die graag van die klanten hebben die er zelf niets van kennen.

Verder heb ikzelf nog nooit met een wagen gereden op LPG die niet schokte tijdens het overschakelen met uitzondering van 1 wagen, maar die had ik volledig zelf afgesteld, mocht je +/- 3% short hebben en 0% long dan zou hij niet mogen schokken overigens, ik begrijp het wel van de inbouwers, het loopt serieus op aan werkuren terwijl als het rijd het voor de meeste genoeg is.

• _JGC_
Ik had bij die 207 ook altijd schokken bij overschakelen, tot in het oncomfortabele toe (alsof je de koppeling laat schieten), maar short fuel trims waren hooguit 3-5%, en dan had ik ook nog een halfgare injector omdat de vorige eigenaar 40.000km heeft gereden zonder LPG onderhoud en de afleverbeurt ook alleen olie+filter+bougies was. Na 70.000km was dat filter inmiddels vergaan.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Ik had een 55 liter tankje, 80% daarvan is 44 liter. Als ie leeg was ging daar max 43 liter in. Die laatste liter krijg je er met dampgas ook niet uit omdat de druk dan te laag wordt.

Heb nu benzine met 50 liter tank, haal ik 680km op met nog paar liter reserve. Is wel even wat anders dan 450-480km op een tankje LPG met de vorige auto. Wat tanken betreft mis ik de oude 1.4HDI nog wel eens: 60 euro tanken, 1000km rijden en dan eens per 2 weken.
Met 44 liter kom ik al eerder in de buurt van de 600km, maar zelfs dan wordt het krap :9

Wil je een gigantische range, dan moet je een spaardiesel gaan rijden met een relatief grote tank of een een Amerikaanse pick-up met een 200L tank ofzo :9

Schokken bij het overschakelen valt bij mijne wel mee, ook heel erg afhankelijk van de weersomstandigheden/hoe je op dat moment gas geeft. In de zomer op een constante snelheid merk je het niet, springt hij over in de winter als het vriest terwijl dat je versnelt op een oprit van de autosnelweg dan is het wel te merken. Maar absoluut niet zo dat ik het er voor over heb om 2 personen een volledig dag aan loon te geven. Da's dik 1000 euro als ik snel reken, da's bijna 40.000 kilometer aan LPG :)B Dan maar af en toe een schokje :)

• _JGC_
@MK_ De mijne schokte vooral bij warme motor heel hard als je voorzichtig over een parkeerterrein wilt rijden. Meestal net voor of net na het schakelen naar de 2e versnelling. Alsof je bij iemand in de auto zit die net begonnen is met rijlessen :X.

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22-06 16:00

superwashandje

grofheid alom

sprankel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:44:

Verder heb ikzelf nog nooit met een wagen gereden op LPG die niet schokte tijdens het overschakelen met uitzondering van 1 wagen, maar die had ik volledig zelf afgesteld, mocht je +/- 3% short hebben en 0% long dan zou hij niet mogen schokken overigens, ik begrijp het wel van de inbouwers, het loopt serieus op aan werkuren terwijl als het rijd het voor de meeste genoeg is.
Die van mij (volvo s60) merk ik helemaal niets van. En van een vorige opel astra ("af fabriek op lpg") ook niet. Je komt het dus wel tegen :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• AvK

AvK

Ready Set Go

sprankel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:44:
[...]

Short fuel trims niet, long fuel trims, onder normale omstandigheden zou toch rond de 0% moeten zitten. Uiteraard als je in de bergen zit bijvoorbeeld krijg je een long fuel trim, daar dient hij ook voor.

Probleem is als je onder short al reeds -15/15% zit te regelen, dan heb je maar weinig speling over.

[...]

Nou, dan moet je maar eens hier komen. Mijn Dacia met Eurogas G3 verdampersysteem schokt zelden tot nooit. Rij er al 12 jaar mee en er zit nu rond de 180.000 op de teller. Ook nooit een storing gehad behalve in het begin wat lekkage op de koelvloeistof slangen om destijds de slangklemmen niet 100% afdichten. Die zijn vervangen door goede kwaliteit klemmen. Dat is echt het enige probleempje wat er was en zoals gezegd is dat direct opgelost. Mijn LPG meter heeft 5 lampjes en mijn netto tankinhoud is 50 liter. Om de 10 liter (ongeveer 100 km) gaat 1 lampje uit. Verder heb ik door de bergen gereden bij min 20 en plus 40 graden. Liep als een zonnetje en geen enkel probleem voor mijn Daas. :)

• sprankel
_JGC_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:54:
Ik had bij die 207 ook altijd schokken bij overschakelen, tot in het oncomfortabele toe (alsof je de koppeling laat schieten), maar short fuel trims waren hooguit 3-5%, en dan had ik ook nog een halfgare injector omdat de vorige eigenaar 40.000km heeft gereden zonder LPG onderhoud en de afleverbeurt ook alleen olie+filter+bougies was. Na 70.000km was dat filter inmiddels vergaan.
Je hebt het enkel over de short maar wat zegt de long? Tevens zou ik in dit geval ook eens goed de lambda bekijken op een grafiek, die gaan zelden stuk maar worden traag en geven minder uitslag. Lamda gaat onder normale rijomstandigheden continu van hoog naar laag in een sinus signaal waarbij zowel de max als min geraakt word, hoe meer toeren je draait hoe sneller die bewegingen elkaar opvolgen.

Als de sensor traag beweegt, in plaats van meteen naar hoog te klimmen en daar te blijven plakken (signaal om bij te regelen) duurt dit te lang waardoor je al in de lage cyclus terecht komt. Als het een simpele sturing is (afhankelijk van de leeftijd van de wagen), dan heb je nauwelijks fuel trims omdat de lamdba (onterecht) continu op en neer gaat zonder te gaan plakken en dan heb je idd geen fuell trims want alles is "ok".

Normale levenstermijn voor zo een sensor is volgens de fabrikant (dan heb ik het over pakweg Bosh, niet het merk) 150 000km
MK_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Schokken bij het overschakelen valt bij mijne wel mee, ook heel erg afhankelijk van de weersomstandigheden/hoe je op dat moment gas geeft. In de zomer op een constante snelheid merk je het niet, springt hij over in de winter als het vriest terwijl dat je versnelt op een oprit van de autosnelweg dan is het wel te merken.
Klinkt eerder als de verdamper die nog niet voldoende warmte krijgt van de koelvloeistof (zeker als je dan net veel brandstof door de verdamper haalt). Eventueel proberen de min temperatuur van de koelvloeistof sensor om te mogen overschakelen en/of min rail druk om te mogen overschakelen wat hoger zetten, 10 min werk voor de lpg installateur.
superwashandje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:51:
[...]

Die van mij (volvo s60) merk ik helemaal niets van. En van een vorige opel astra ("af fabriek op lpg") ook niet. Je komt het dus wel tegen :)
Af fabriek zit je niet met 2 sturingen dus dat zou mij idd raar lijken dat je daar een schok hebt tijdens het overschakelen.
AvK schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:54:
[...]

Nou, dan moet je maar eens hier komen. Mijn Dacia met Eurogas G3 verdampersysteem schokt zelden tot nooit. Rij er al 12 jaar mee en er zit nu rond de 180.000 op de teller. Ook nooit een storing gehad behalve in het begin wat lekkage op de koelvloeistof slangen om destijds de slangklemmen niet 100% afdichten. Die zijn vervangen door goede kwaliteit klemmen. Dat is echt het enige probleempje wat er was en zoals gezegd is dat direct opgelost. Mijn LPG meter heeft 5 lampjes en mijn netto tankinhoud is 50 liter. Om de 10 liter (ongeveer 100 km) gaat 1 lampje uit. Verder heb ik door de bergen gereden bij min 20 en plus 40 graden. Liep als een zonnetje en geen enkel probleem voor mijn Daas. :)
Zelden & nooit zijn niet hetzelfde :P
-20 & + 40 graden en hoogte verschil is geen probleem omdat je niet plots 1000 meter hoger zit of er plots een extreem warmte verschil is. Naarmate je hoger klimt gaat de originele sturing beetje bij beetje minder brandstof vragen wegens minder zuurstof die binnenkomt (negatieve long term fuell trim wat normaal is als je hoog in de bergen zit, daar dient hij voor) maar is geen probleem omdat het niet plots is, de LPG computer krijgt héél veel tijd om zich aan te passen.

Het probleem ontstaat als de originele sturing plots meer of minder brandstof gaat vragen zoals bij het overschakelen van benzine naar LPG. Als de afstelling er dan niet op zit vraagt de originele sturing plots meer/minder brandstof maar omdat de LPG computer voorspellend werkt krijgt de motor brandstof alsof de originele sturing geen plotse correctie gedaan heeft. Dan valt het vermogen weg waarop de sturing een 2de correctie doorvoert want die denkt dat zijn correctie niet gewerkt heeft waarop de LPG computer zijn voorspelling aanpast (die heeft wel gezien dat de originele sturing een correctie doorvoert maar hij kan dit niet meteen doorvoeren) waardoor het vermogen terug komt. Dan zegt de originele sturing, met mijn 2de correctie is het goed dus ik blijf hierop waarop de LPG computer de 2de correctie doorvoert. Dan zegt de originele sturing hm, ik heb precies toch iets teveel gecorrigeerd, waarop die wat van zijn 2de correctie terug draait.

Dat is de reden dat er vaak een schok te voelen is bij het overschakelen van benzine naar LPG echter LPG naar benzine niet omdat daar geen vertragingen in de correcties zitten, de sturing kan dan instant correcties doorvoeren. Hangt ook af van hoeveel vermogen je vraagt op het moment van overschakelen (hoe meer vermogen je vraagt hoe groter die schok voelbaar is) of een andere trucje, de LPG instellen om over te schakelen als je gas lost, dan is de kans klein dat de klant een schok gaat voelen omdat er nauwelijks brandstof ingespoten word (mits de LPG installatie dit ondersteund)

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 22:35
_JGC_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Ik heb effectief maar zo'n 35L lpg en dat icm een 2l automaat en de aeordynamica van een baksteen kom ik dan zo'n 300/320km ;(

• Zoepertje
Hier hetzelfde hoor met een range van ±350 km en het verbruik van 1 op 8,5 tot nu toe.
Ik hoop dat dit nog 1 op 9 wordt in de zomer. Het voordeel is wel dat we op deze manier kunnen wennen aan de range als we ooit in een elektrische auto moeten rijden :P

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Soms zie ik dit topic langskomen en dan denk ik. Oh ja, ik rij ook LPG. Gelukkig helemaal probleemloos. Alhoewel ik het laatste jaar bijna geen kilometer gereden heb ;)
Gevoelsmatig denk ik dat ik net de 5.000 km ga halen ofzo.

• Josefien
sprankel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 04:15:
[...]

Is dat voor elke auto dat 'ie richting 0% hoort te zijn?

Ik heb een tijd geleden zowel de short als long-term fuel trims uitgelezen tijdens een willekeurig ritje, die short schommelt gewoon alle kanten op :D Soms is 'ie dichtbij nul, maar hoe meer er gas wordt gegeven hoe meer hij afwijkt. En hij kan ook plots van -20 naar +30 tijdens stevig versnellen op de snelweg :o

Dit is op LPG, schakel ik terug op benzine voor zeg 10 minuten, worden de waarden anders maar nog verre van 0%.

Hij rijdt echter al ruim 150k storingsvrij met deze LPG-installatie, overschakelen gaat zonder schokken tenzij dat gedaan wordt tijdens heel veel/plank gas (richting topsnelheid of tijdens het klimmen v/e helling met hoge toerentallen 5500+) en dan ook niet altijd. Bougies worden volgens standaard interval 60k vervangen, nog geen problemen gehad als ze richting vervangtermijn zijn.

Het is een Mégane van '02, 1.6 16v, 451k op de teller, BRC installatie.

[Voor 3% gewijzigd door Josefien op 26-02-2021 01:14]

• _JGC_
Moet zeggen dat die LTFT1 best hoog is. Zit je stationair wel rond de 0 voor beide?

• sprankel
Josefien schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 01:12:
[...]

Is dat voor elke auto dat 'ie richting 0% hoort te zijn?

[YouTube: 20210205 175120]
Het is een Mégane van '02, 1.6 16v, 451k op de teller, BRC installatie.
Ja, je long term fuell is veel te hoog, dat wilt zeggen dat hij standaard 14.06% meer brandstof aan het geven is dan wat hij standaard zou geven. Dat wilt dat zeggen dat je continu ofwel te weinig zuurstof meet (kan zowel sensor als valse lucht die niet langs de sensor passeert zijn) of 14% minder brandstof krijgt dan wat hij wilt.

Valt mij op dat je stationiar je long term fuell trim ongedaan maakt door op de short rond de -10% te gaan zitten, op 66% throttle ga je nog dieper negatief om dan bij full throttle 30% bovenop de 14% long te geven. Ik ben zelfs verwonderd dat een short term boven de 30% kan gaan maar dat wilt zeggen dat je bij full throttle 40% extra brandstof aan het geven bent, dat is niet bepaald mals te noemen.

Nu heb je 2 opties, het rijd, je hebt er geen problemen van en je negeert het of je gaat zoeken en het gaat je geld kosten. Afhankelijk van hoe lang je er nog mee wilt rijden laat ik dat aan jou over.

Als je wilt gaan zoeken, zet hem op benzine, zet de motor uit, geef een reset foutcode via je torque app, dan zal je zien dat de long term fuell op 0% staat, ga een tijdje rijden op benzine en kijk of de long term fuell terug dergelijke waardes begint aan te nemen.

Zo ja, zet de luchtmassameter en de lambdasonde erbij op een grafiek in je app, kijk of de lambda sensor niet blijft plakken hoog of laag (normaal is dit een sinus signaal) en of de luchtmassameter wel vlot oppikt als je plots gas geeft.

Controlleer op luchtlekken in het inlaattraject, als er een turbo opzit zouden deze gegevens kunnen weergeven dat je ergens valse lucht aanzuigt aan de turbo (waardoor er lucht in de motor komt die niet gemeten is door de luchtmassemeter). Zonder turbo lijkt mij dit niet waarschijnlijk, het inlaattraject zelf staat dan vacuum dus dan zou je stationair ook valse lucht moeten trekken.

Als de auto 451K op de teller heeft en nog op originele lambda en luchtmassameter werkt => dan zijn deze beide sensoren sowiezo lang voorbij hun vervaldatum. Bosh geeft daar een een levensduur op van 150K en algemeen zijn ze na 250k echt wel op. Ze gaan echter zelden defect maar beginnen serieuze afwijkingen te geven.

Gezien je het probleem vooral hebt bij full throttle, kijk na wat de lambda dan doet, normaal hoort een lamda bij full throttle te blijven plakken op rijk of 0.9V (is een uitzondering die enkel bij full throtle gebeurd).

Als op benzine alles normaal of veel meer normaal is, dan moet je iemand hebben die de LPG installatie kan afstellen. Een andere optie is dat de LPG niet genoeg brandstof kan leveren bij full thottle (of er veel moeite mee heeft).

• _JGC_
@sprankel Hier ook eens de scanner aangesloten op mijn 17 jaar oude brik met 200K op de teller. 9% LTFT, STFT danst tussen de 1 en 9 stationair...

Verklaart ook wel waarom dit ding staat te horten en stoten voor 15 seconden na de start (wel met 1 tik aan).

Lambda gaar, of iets anders aan de hand?

• AvK

AvK

Ready Set Go

Sprankel heeft ongetwijfeld veel kennis van zaken. Geen twijfel daar over.
Probleem is dat hij beweert dat er altijd wel iets mis is met elke LPG installatie / fabrikant / of inspuit methode.
In de praktijk valt dat dus reuze mee.
Mijn Daas stottert nooit op LPG............ Al 180k niet. 1600 16 klepper met hydraulische kleppen. De perfecte motor voor LPG.

Dat mijn Daas nooit stottert is trouwens niet waar....... afgelopen week had ik een defecte penbobine. Was vocht bij gekomen.

Ongetwijfeld volgt er nu weer een lang relaas van Sprankel dat we er allemaal geen verstand van hebben.

:+

• sprankel
AvK schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:23:
Sprankel heeft ongetwijfeld veel kennis van zaken. Geen twijfel daar over.
Probleem is dat hij beweert dat er altijd wel iets mis is met elke LPG installatie / fabrikant / of inspuit methode.
In de praktijk valt dat dus reuze mee.
Mij Daas stottert nooit op LPG............ Al 180k niet. 1600 16 klepper met hydraulische kleppen. De perfecte motor voor LPG.

Dat mijn Daas nooit stottert is trouwens niet waar....... afgelopen week had ik een defecte penbobine. Was vocht bij gekomen.

Ongetwijfeld volgt er nu weer een lang relaas van Sprankel dat we er allemaal geen verstand van hebben.

:+
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik word vaak verkeerd begrepen maar hier moest ik natuurlijk op reageren dus daar heb je mij door :+

Mijn uitgangspunt is niet dat ik tegen LPG ben, integendeel, anders zou ik er niet zoveel van kennen ;)
Echter de huidige oplossing die aangeboden word op de markt is niet ideaal, ik probeer een vergelijking op te zetten met IT.

Je hebt een NAS die zijn data naar roterende disks schrijft (benzine) echter jij wilt met tapes werken (LPG) dus je zet een taperobot (LPG) naast de NAS met roterende disks (benzine).
Je haalt vervolgens de roterende disks uit de NAS op zo een manier dat de NAS dit niet door heeft en denkt dat zijn roterende disks er nog inzitten alsof er niets aan de hand is. Als de NAS zijn data schrijft naar zijn roterende disks vertaal je dat achterliggend naar je taperobot dus in werkelijkheid staat de data op tapes (LPG) maar de NAS blijft werken alsof er nog altijd roterende disks (benzine) inzit.

Werkt dat? Ja het werkt. Is het een propere oplossing, niet echt.

Echter dat is niet de schuld van de LPG installateur, noch van de consument, om dit proper op te lossen moet de NAS ondersteuning hebben voor tapes, terug vertaald naar de auto, de fabrikant moet LPG af fabriek ondersteunen en niet overlaten om achteraf met een 2de sturing te liggen prutsen (want daar komt het op neer, no offense).

Dat is een rol die de overheid had om dit te sturen maar LPG boeide hun niet, dat ze het wel gedaan hebben voor aardgas neem ik ze dan ook kwalijk, aardgas moet opgepompt worden als fossiele brandstof, LPG is een afvalstof die vroeger afgefakkeld werd, tegenwoordig recupereert men er elektriciteit mee maar het is veel effeciënter om als auto brandstof te gebruiken. (warmte omzetten naar elektriciteit is een heel inefficient proces)

• AvK

AvK

Ready Set Go

sprankel schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 03:51:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik word vaak verkeerd begrepen maar hier moest ik natuurlijk op reageren dus daar heb je mij door :+

Mijn uitgangspunt is niet dat ik tegen LPG ben, integendeel, anders zou ik er niet zoveel van kennen ;)
Echter de huidige oplossing die aangeboden word op de markt is niet ideaal, ik probeer een vergelijking op te zetten met IT.

Je hebt een NAS die zijn data naar roterende disks schrijft (benzine) echter jij wilt met tapes werken (LPG) dus je zet een taperobot (LPG) naast de NAS met roterende disks (benzine).
Je haalt vervolgens de roterende disks uit de NAS op zo een manier dat de NAS dit niet door heeft en denkt dat zijn roterende disks er nog inzitten alsof er niets aan de hand is. Als de NAS zijn data schrijft naar zijn roterende disks vertaal je dat achterliggend naar je taperobot dus in werkelijkheid staat de data op tapes (LPG) maar de NAS blijft werken alsof er nog altijd roterende disks (benzine) inzit.

Werkt dat? Ja het werkt. Is het een propere oplossing, niet echt.

Echter dat is niet de schuld van de LPG installateur, noch van de consument, om dit proper op te lossen moet de NAS ondersteuning hebben voor tapes, terug vertaald naar de auto, de fabrikant moet LPG af fabriek ondersteunen en niet overlaten om achteraf met een 2de sturing te liggen prutsen (want daar komt het op neer, no offense).

Dat is een rol die de overheid had om dit te sturen maar LPG boeide hun niet, dat ze het wel gedaan hebben voor aardgas neem ik ze dan ook kwalijk, aardgas moet opgepompt worden als fossiele brandstof, LPG is een afvalstof die vroeger afgefakkeld werd, tegenwoordig recupereert men er elektriciteit mee maar het is veel effeciënter om als auto brandstof te gebruiken. (warmte omzetten naar elektriciteit is een heel inefficient proces)
LOL! Sportief dat je weer reageert sprankel. Had niet anders verwacht. Ik doe het nu ook weer even. ;)

Fijn dat je de Metafoor van de NAS tov Tapes gebruikt (daar is immers een Meta Foor (Woord grapje)).
Zonder gekheid, ik heb je technische uitleg vanaf je eerste uitgebreide post prima begrepen hoor. En eerlijk gezegd wist ik niet dat het zo gedetailleerd technisch in elkaar stak. Dat de ene computer de andere computer voor de gek houdt wist ik uiteraard wel. Maar hoe exact wist ik niet.
Dat heb je dan wel mooi kunnen uitleggen en ook nog begrijpelijk. Dank daarvoor!

Dat het niet proper is heb je ook gelijk in denk ik. Maar last heb ik er in ieder geval niet van. En de meeste onder ons niet denk ik. :)

• Josefien
sprankel schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Ja, je long term fuell is veel te hoog, dat wilt zeggen dat hij standaard 14.06% meer brandstof aan het geven is dan wat hij standaard zou geven. Dat wilt dat zeggen dat je continu ofwel te weinig zuurstof meet (kan zowel sensor als valse lucht die niet langs de sensor passeert zijn) of 14% minder brandstof krijgt dan wat hij wilt.

Valt mij op dat je stationiar je long term fuell trim ongedaan maakt door op de short rond de -10% te gaan zitten, op 66% throttle ga je nog dieper negatief om dan bij full throttle 30% bovenop de 14% long te geven. Ik ben zelfs verwonderd dat een short term boven de 30% kan gaan maar dat wilt zeggen dat je bij full throttle 40% extra brandstof aan het geven bent, dat is niet bepaald mals te noemen.

Nu heb je 2 opties, het rijd, je hebt er geen problemen van en je negeert het of je gaat zoeken en het gaat je geld kosten. Afhankelijk van hoe lang je er nog mee wilt rijden laat ik dat aan jou over.

Als je wilt gaan zoeken, zet hem op benzine, zet de motor uit, geef een reset foutcode via je torque app, dan zal je zien dat de long term fuell op 0% staat, ga een tijdje rijden op benzine en kijk of de long term fuell terug dergelijke waardes begint aan te nemen.

Zo ja, zet de luchtmassameter en de lambdasonde erbij op een grafiek in je app, kijk of de lambda sensor niet blijft plakken hoog of laag (normaal is dit een sinus signaal) en of de luchtmassameter wel vlot oppikt als je plots gas geeft.

Controlleer op luchtlekken in het inlaattraject, als er een turbo opzit zouden deze gegevens kunnen weergeven dat je ergens valse lucht aanzuigt aan de turbo (waardoor er lucht in de motor komt die niet gemeten is door de luchtmassemeter). Zonder turbo lijkt mij dit niet waarschijnlijk, het inlaattraject zelf staat dan vacuum dus dan zou je stationair ook valse lucht moeten trekken.

Als de auto 451K op de teller heeft en nog op originele lambda en luchtmassameter werkt => dan zijn deze beide sensoren sowiezo lang voorbij hun vervaldatum. Bosh geeft daar een een levensduur op van 150K en algemeen zijn ze na 250k echt wel op. Ze gaan echter zelden defect maar beginnen serieuze afwijkingen te geven.

Gezien je het probleem vooral hebt bij full throttle, kijk na wat de lambda dan doet, normaal hoort een lamda bij full throttle te blijven plakken op rijk of 0.9V (is een uitzondering die enkel bij full throtle gebeurd).

Als op benzine alles normaal of veel meer normaal is, dan moet je iemand hebben die de LPG installatie kan afstellen. Een andere optie is dat de LPG niet genoeg brandstof kan leveren bij full thottle (of er veel moeite mee heeft).
De long term fuel trim kan niet gereset worden met het resetten van foutcodes in Torque. Hij blijft op 14,1% staan.

Ik heb daarna zo'n 20min op benzine gereden. De long term ging na een paar minuten naar 9,4%, later naar 18,8% en daarna weer terug naar 14,1%.

Short term schommelt altijd. Ook bij stationair draaien... de enige keer is dat rond -14%, de andere keer rond 0% terwijl long term op 14,1% staat. Tijdens het normaal rijden is 'ie vaak negatief, bij volgas flink positief.

Lambasensor is "O2 sensor" in Torque, neem ik aan. Bij plankgas gaat 'ie naar 0,8-0,9v. Verder schommelt hij wat tijdens het rijden. Er zit ook een 2e sensor op, die is soms wat vlak, soms schommelt 'ie aardig mee. Beide sensoren zitten er al wat langer onder, ik heb de auto sinds 169k in bezit en nog nooit een lambasensor laten vervangen. Het motorstoringslampje heeft tijdens mijn bezit ook maar 1x een storing aangegeven, dat was een defecte penbobine.

Bij lekkage in het inlaattraject zou hij toch hoger stationair moeten draaien? Dat doet 'ie nu niet, heeft 'ie wel lang gedaan, totdat de garage eindelijk erachter kwam dat de pakking bij het gasklephuis stuk was en vervangen moest worden.

Een luchtmassameter heeft deze Renault niet, wel een MAP-sensor en een luchttemp. sensor.

• sprankel
Josefien schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:44:
[...]

De long term fuel trim kan niet gereset worden met het resetten van foutcodes in Torque. Hij blijft op 14,1% staan.
Dat is irritant, dan moet je contact uit en zekering ECU motor uittrekken om hem te resetten.
Josefien schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:44:
[...]

Lambasensor is "O2 sensor" in Torque, neem ik aan. Bij plankgas gaat 'ie naar 0,8-0,9v. Verder schommelt hij wat tijdens het rijden. Er zit ook een 2e sensor op, die is soms wat vlak, soms schommelt 'ie aardig mee. Beide sensoren zitten er al wat langer onder, ik heb de auto sinds 169k in bezit en nog nooit een lambasensor laten vervangen.
De eerste is de belangrijke, de 2de zit na de katalysator en heeft als enigste functie alarmen te genereren mocht de katalysator zijn werk niet doen. Duurt even voor de 2de op bedrijfstemperatuur is omdat die verder in de uitlaat zit waarbij die een vergelijking maakt met de eerste.

Je eerste lamdasonde zijn signaal is alles behalve wat het moet zijn, slaagt soms maar uit tot 0.7V maar met name, hij blijft plakken waar de uitschieters in je fuell trim een gevolg van zijn. Gezien de ouderdom van die sonde ga ik ervan uit dat die gewoon versleten is en aan vervanging toe is.

Zou mij sterk verwonderen mocht er geen luchtmassameter inzitten, kan wel zijn dat je er niet in slaagt hem uit te lezen. De inlaat temperatuur sensor kan je testen door de wagen een dag uit te zetten, dan zou die evenveel graden moeten meten als buitentemperatuur (heeft niet zoveel effect als die een afwijking heeft).

De map (manifold absolute pressure) zou 1 bar atmosferische druk moeten geven als de wagen uit staat en ergens 0.25/0.3 bar als je de wagen laat uitlopen in versnelling zonder gas te geven.

Edit: waarschuwing, het is een oude wagen, het rijd, weet dat als je begint met een lambdasensor te vervangen je mogelijks vertrokken bent voor meer kosten. Is perfect mogelijk dat er plots alarmcodes/lampjes opkomen als je een versleten sensor vervangt omdat de wagen zijn eigen diagnostische alarmen terug beschikken over een goede sensor om problemen te detecteren.

[Voor 8% gewijzigd door sprankel op 28-02-2021 20:36]

• Josefien
sprankel schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:23:
[...]
Edit: waarschuwing, het is een oude wagen, het rijd, weet dat als je begint met een lambdasensor te vervangen je mogelijks vertrokken bent voor meer kosten. Is perfect mogelijk dat er plots alarmcodes/lampjes opkomen als je een versleten sensor vervangt omdat de wagen zijn eigen diagnostische alarmen terug beschikken over een goede sensor om problemen te detecteren.
Dat is het ook wel, hij rijdt nu prima en alleen al de lambasonde laten vervangen is niet bepaald goedkoop :/

Is het eigenlijk schadelijk voor de techniek om zo ermee door te rijden? Wordt het brandstofverbruik lager?

Kan dit "probleem" de oorzaak zijn dat 'ie zijn oorspronkelijke vermogen/topsnelheid niet meer haalt? Hij tikt nu alleen bij weinig wind de 170km/u net aan, een jaar of 4 geleden deed 'ie 185km/u (fabrieksopgave) zonder veel problemen en 190+ kon in beeld komen.

• sprankel
Josefien schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:04:
[...]

Dat is het ook wel, hij rijdt nu prima en alleen al de lambasonde laten vervangen is niet bepaald goedkoop :/

Is het eigenlijk schadelijk voor de techniek om zo ermee door te rijden? Wordt het brandstofverbruik lager?

Kan dit "probleem" de oorzaak zijn dat 'ie zijn oorspronkelijke vermogen/topsnelheid niet meer haalt? Hij tikt nu alleen bij weinig wind de 170km/u net aan, een jaar of 4 geleden deed 'ie 185km/u (fabrieksopgave) zonder veel problemen en 190+ kon in beeld komen.
Nu vraag je mij om in een glazen bol te kijken maar het verlies van vermogen is in ieder geval wel duidelijk dat er iets mis is en eigenlijk ook al richting, er is meer mis dan enkel de lamda.

Theoretisch is het antwoord op al je vragen ja.

Gezien je nogal een hoge fuell trim neemt bij volgas zou het kunnen of niet kunnen (de glazen bol doet lastig ;) )dat er onverbrande LPG in de uitlaat komt om dan verder te branden in de katalysator waarna de kat dicht brand (komt wel vaker voor bij LPG)
Dat zou kunnen gebeuren maar dat kan ook al gebeurd zijn en in dat laatste geval adviseer ik je op zoek te gaan naar een 2de hands volledige uitlaat.

En als de kat dicht gebrand is, dan heb je vermogensverlies maar er zijn andere opties, mogelijks is de uitlaat verder ok maar is de luchtmassameter ook aan vervanging toe, dat kan ook serieus wat vermogensverlies opleveren.

Of je hebt compressieverlies, met die standen kunnen de kleppen ook wel hun beste tijd gehad hebben wat niet ongewoon is voor LPG, daarom, mijn glazen bol wilt niet meewerken :+

Gezien de ouderdom en waarde van de wagen, daarom dat ik je expliciet zeg van je kan hier naar kijken maar de kans is reeel dat het niet zuiver de lambda is. Of je negeert het en zolang het rijd dan rijd het.

Hangt er allemaal wat vanaf hoe lang jij nog met die auto wilt rijden maar als je er nog lang mee wilt rijden, dan vrees ik dat je wel iets moet gaan doen voor het erger word.

• Josefien
De compressie is bij 348k wel eens gemeten, dat was nog prima hoewel het mindere vermogen er toen ook al was.

De uitlaatgassen werden bij elke LPG filter-wisseling door de gas-inbouwer gemeten om te kijken of de verbranding goed was, dat was elke keer het geval. Alleen de keer 20k geleden heb ik niet meer kunnen meekijken nu ze op een nieuwe locatie zitten met wachtkamer.

Deze oude Renault heeft voor zover ik weet geen luchtmassameter, dit onderdeel is ook niet bestelbaar op onderdelensites. De waarden voor de MAP-sensor moet ik eens bekijken, wordt in Torque in PSI weergegeven i.p.v. bar.

De bedoeling is wel om de auto nog langere tijd te blijven rijden. Als 'ie echter niet per se langer goed blijft door nu potentieel honderden euro's hieraan uit te geven maar alleen de hogere topsnelheid terugkomt, is dat nog wel iets om over na te denken. Hij is namelijk al nooit goedkoop qua onderhoud/reparaties geweest + de APK en 2 nieuwe (A-merk) banden komen deze maand eraan, bij 500k is de d-riem weer aan de beurt. De automaatbak schakelt niet meer als nieuw ook en gaat serieus geld kosten als het stuk gaat.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sprankel schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 03:51:
[...]
LPG is een afvalstof die vroeger afgefakkeld werd, tegenwoordig recupereert men er elektriciteit mee maar het is veel effeciënter om als auto brandstof te gebruiken. (warmte omzetten naar elektriciteit is een heel inefficient proces)
Hier moet ik je wel corrigeren, warmte naar electra is dan weer niet uitmuntend qua efficiëntie maar met turbines van gas naar warmte (beweging) naar elektriciteit (naar accu naar beweging) is nogsteeds een stuk efficiënter dan gas naar beweging via een ottomotor.

• sprankel
GoldenSample schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 03:18:
[...]

Hier moet ik je wel corrigeren, warmte naar electra is dan weer niet uitmuntend qua efficiëntie maar met turbines van gas naar warmte (beweging) naar elektriciteit (naar accu naar beweging) is nogsteeds een stuk efficiënter dan gas naar beweging via een ottomotor.
Een verbrandingsmotor haalt ergens een efficiente van 25%, grootste verlies is warmte wat afgevoerd word via het koelsysteem naar de buitenlucht.

Een gasturbine haalt ergens een efficiëntie van 30-35%, de rest gaat ook verloren aan warmte.

Echter met die warmte kan je stoom gaan genereren en die stoom kan je ook omzetten aan warmte. Daarmee kan je het rendement verhogen tot 50-60% hoewel het nog altijd efficiënter is om die stoom in een warmtenetwerk te steken en door te pompen naar bedrijven/huizen.

Echter nu ben ik in ideale wereld termen aan het spreken, de cijfers die ik noem voor de gascentrale en warmte naar elektriciteit, dan spreken we echt over een industriële gascentrale gebouwd in de laatste 5 jaar. De meeste centrales inclusief nucleair staan aan rivieren om al hun warmte daarin te dumpen en zitten dus op dat 30-35%. Het doorpompen van warmte naar bedrijven/huizen, het bestaat maar het word nog maar nauwelijks gedaan.

Als we terug gaan naar het omzetten van LPG naar elektriciteit, dat zijn geen industriële turbines, laat staan dat er iets met de warmte zelf gedaan word. Dus je efficiëntie duikt nog verder naar beneden. Op zich geen probleem want er word veel LPG geproduceerd, het is duur om op te slagen en er is nauwelijks vraag naar, ook al is je efficiëntie laag, wat je recupereert dat recupereer je maar je wilt het wel meteen aan de bron doen want anders zit je weer met opslag en transport kosten.

Een ander punt is dat eenmaal je elektriciteit geproduceerd hebt, dan moet je er ook weg mee kunnen. Als het net stroom overschotten heeft, dan kan het goed zijn dat je plots van het net gegooid word en dan sta je daar met u LPG naar elektriciteit bron (iets wat vaker en vaker gebeurd door de opkomst van hernieuwbaar energie)

Dan moet je nog rekening mee houden dat elektriciteit transporteren en transformeren ook serieus wat verlies geeft, daarom dat je in functie van je verbruik praktisch evenveel distributiekosten betaald want hoe meer jij na je teller verbruikt hoe meer er getransporteerd is hoe meer er verloren is gegaan tijdens distributie. En dan moet het in je batterij, dat levert ook nog wat verlies op maar gelukkig is de omzetting naar een elektromotor zeer effecient.

Uiteraard, die LPG gaat ook niet vanzelf van bron naar je auto dus daar zit ook nog een zekere energievraag achter.Maar je kan heel dit verhaal samenvatten naar hoe minder je moet omzetten hoe beter. Als je warmte hebt, gebruik die dan om aan een warmte vraag te voldoen. En als je met LPG auto's wilt laten bewegen, steek dan die LPG in die auto.
Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True