Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Fubar180
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 04-01 17:08
Hoi allen,

Ik ben op zoek naar een lpg auto of een auto met lage kmstand. (Via kennis kan ik een jong systeem van Vogels inbouwen voor ca 700-800 euro.)

Aanschaf met lpg totaal max 2500. Zit t beetje als sport. En hecht niet veel waarde aan een nieuwe wagen. Denk zelfs dat tot 2000 euro moet lukken. Wat ik graag zou willen

Airco
Elek ramen
En als t kan wil ik er cruise control in (of goedkoop aftermarket. Geen dure john gold)
Racefiets moet achterin kunnen met voorwiel eruit. Of op trekhaak.

Ik had een renault clio 2001-2006 in gedachten. 1.4 of 1.6 blok. 5 deurs met climate control zijn soms tevinden. Extra leuk! Maar.Kmstand vaak hoog. Te hoog voor de lpg wellicht nog en dan aanschaf is ook niet altijd goedkoop.

Een mitsubishi carisma. Wat hogere mrb, maar denk wel zuiniger in gebruik. Klopt het dat na de facelift er pas hydraulische klepstoters inzitten? Is dat na 2001?

Een volvo s40 1.8 uit 1999 of 2003. Alleen modellen voor 1999 schijnen hyd. Klepstoters te hebben. Echter verbruik vaak wat hoger..

Zijn er nog autos van deze gewichtsklassen die het goed doen op lpg? Zonder klepsmering of stellen van kleppen?

Hoor t graag!

[Voor 8% gewijzigd door Fubar180 op 11-08-2020 19:58]

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 20:17
Fubar180 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:42:
Hoi allen,

Ik ben op zoek naar een lpg auto of een auto met lage kmstand. (Via kennis kan ik een jong systeem van Vogels inbouwen voor ca 700-800 euro.)

Aanschaf met lpg totaal max 2500. Zit t beetje als sport. En hecht niet veel waarde aan een nieuwe wagen. Denk zelfs dat tot 2000 euro moet lukken. Wat ik graag zou willen

Airco
Elek ramen
En als t kan wil ik er cruise control in (of goedkoop aftermarket. Geen dure john gold)

Ik had een renault clio 2001-2006 in gedachten. 1.4 of 1.6 blok. 5 deurs met climate control zijn soms tevinden. Extra leuk! Maar.Kmstand vaak hoog. Te hoog voor de lpg wellicht nog en dan aanschaf is ook niet altijd goedkoop.

Een mitsubishi carisma. Wat hogere mrb, maar denk wel zuiniger in gebruik. Klopt het dat na de facelift er pas hydraulische klepstoters inzitten? Is dat na 2001?

Een volvo s40 1.8 uit 1999 of 2003. Alleen modellen voor 1999 schijnen hyd. Klepstoters te hebben. Echter verbruik vaak wat hoger..

Zijn er nog autos van deze gewichtsklassen die het goed doen op lpg? Zonder klepsmering of stellen van kleppen?

Hoor t graag!
Lancer 1.6?

• Fubar180
ja, die ook nog..zijn er nog meerdere?

• Involvement
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-06 23:24
Komaan jong, klinkt als: voor een duppie op de eerste rang en wij moeten het regelen... Als ik je eisen zo hoor denk ik het volgende:
  • Wat is een lage kilometerstand? Persoonlijk zou ik me er niet te zeer op blind staren op lage kilometers, zeker als je een goedkope auto koopt, het is niet meer dan een getalletje. Als je een goedkoopje tegenkomt op ~100.000km dan kan je er donder op zeggen dat het eerste grote onderhoud er aan zit te komen, anders had hij wel meer gekost, zeker met de opties die je wil. Check marktplaats/speurders etc eens en geef eens een link naar iets dat je zou interesseren, vraag eventueel de onderhoudssituatie op bij de verkoper;
  • In je prijsklasse lijkt het inbouwen van een lpg systeem me lastig te verantwoorden, zelfs al is je systeem goedkoop. Als je voor €1500 een wagen koopt en er voor €800 een gassysteem in legt geeft dat geen impuls meer aan de dagwaarde en moet je er zeker van zijn dat je er voldoende km mee gaat maken om het terug te verdienen;
  • Ik snap niet wat je bedoelt met "ik zoek naar een lpg auto of een auto met een lage kmstand". Het zijn verschillende ongerelateerde eigenschappen. Gegeven het topic ga ik er van uit dat je een lpg auto zoekt, en dan zou ik het aantal kilometers gewoon negeren tenzij het echt belachelijk is. Kijk wat de staat en onderhoudsgeschiedenis is van de auto, auto's gaan in mijn beleving vaker stuk door gebrekkig onderhoud dan door kilometers;
  • Mijn ervaring met airco's in goedkope auto's is dat ze bijna altijd minstens onderhoud nodig hebben, wat je zeker met het afknijpen van de R-134a productie kan gaan kosten. Kijk gewoon eens wat je kan krijgen voor je budget en knijp in je handjes als er een werkende airco in zit, zeker nu;
  • Je vraagt om suggesties in "deze gewichtsklasse", maar tussen een Clio II en een Carisma/S40 (zelfde platform zo ver ik weet) zit zo op de gok ongeveer een derde tot de helft van de auto's op de weg. Voor lpg is de wegenbelasting genormaliseerd op een gewicht van 800kg, dus op dat punt betaal je niets extra, dus als ik jou was zou ik zoeken naar die Clio eerder dan de Volvo/Mitsubishi. Ik heb een Fiat Punto II die aardig loopt op lpg, die FIRE motortjes kunnen dat blijkbaar best aardig aan. Die kosten weinig en als hij redelijk beschut heeft gestaan kan die best een aantal jaren mee. Ze halen met onderhoud wel 400k (mijne zit op 280k), dus duurzaamheid is minstens redelijk, maar het is natuurlijk geen Volvo (maar daar is de prijs gewoonlijk ook naar).
  • Ik zou ook even op de verbruiksmonitor van autoweek kijken, want ik ben er zelf nog niet helemaal met je mee om te verwachten de de Carisma zuiniger is dan een Clio II. Waar baseer je die verwachting op? Welke motoren vergelijk je dan? Naar mijn weten was de GDI niet heel zuinig...
Misschien is het niet precies wat je zocht/vroeg, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

[Voor 5% gewijzigd door Involvement op 12-08-2020 01:52]

• auto660
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-06 14:11

auto660

1991 240 GL Brick

Hoi allen,

Airco
Elek ramen

Hoor t graag!
Ik weet dat de GDI motoren van Mitsubishi (deze zitten in de Carisma en in de S40 1.8i (niet te verwarren met de normale 1.8)) niet zomaar met een conventioneel LPG zijn om te bouwen. Dit zijn namelijk direct ingespoten motoren met een lean-burn programma.

Ik had zelf een S40 2.0 automaat uit 2001 op LPG, ingebouwd bij 200K en weer verkocht met 260K op de teller. Het was de motor zonder hydraulische klepstoters maar de klepzetels zijn bij de volvo blokken uit die periode relatief hard waardoor kleppen stellen op LPG vrijwel niet nodig is, dat heb ik in die 60K zonder klepsmering nooit hoeven doen. Voor de rest heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met die auto, op LPG was het verbruik 1:8 met een forse rijstijl en 1:10~1:11 als het allemaal niet zo snel hoefde.

Een knappe 1.8 of 2.0 S/V40 zou je nu wel zo rond de €1500 moeten kunnen halen, let wel op roest bij de dorpels achter. Verder zijn ze meestal wel afgeladen met opties (voor die tijd) zoals airco/climate, cc, elektrische ramen/spiegels en stoelverwarming. En die opties werken over het algemeen ook nog na 20 jaar. :+

Wees trouwens niet bang voor hogere kilometerstanden, in die prijsklasse kan je beter een goed onderhouden auto met 200k op de teller hebben dan een slecht onderhouden auto met 150k op de teller, de leeftijd begint ook te tellen.

Let met zelf inbouwen trouwens wel op het krijgen van een G3 certificaat. Dat scheelt enorm in de wegenbelasting maar het is nogal een gedoe om dat er op te krijgen met een gebruikte of zelf ingebouwde installatie.

[Voor 4% gewijzigd door auto660 op 12-08-2020 02:02]

Gaming~ |Ryzen 3 1200, Asrock B450M PRO4, 16GB@2933MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Fubar180
How how. Nee niks voor me regelen. ik dacht wellicht weten jullie nog een type.. meer niet hoor. Ik had deze twee nog gevonden. Hoe staat deze in kwaliteit met een clio of carisma? Ver erboven? Het is namelijk geen s60 of s80..

De verbruiksmonitoren had ik via autoweek wat opgezocht. Ik heb de volgende wagens nog bekeken. Als ik rustig rijd (nieuwe rijden) met veel cruise control moet zo'n Volvo toch zuiniger kunnen dan 1:10 op lpg?

Volvo S40 1.8 met airco, cruise control, Bluetooth, trekhaak
€ 1.250,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Volvo S40 1.8 2002 LPG-G3
€ 1.100,00

Volvo S40 1.8 airco elektr-pakket,nav, nw apk
€ 1.975,00

€ 1.250,00

[Voor 33% gewijzigd door Fubar180 op 12-08-2020 11:44]

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

De 2.0 is beter geschikt voor LPG en heeft minder moeite met de wagen die toch al best zwaar is..

euhmmmm

• Fubar180
Oke, maakt het de 1.8 direct ongeschikt?

• Involvement
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-06 23:24
Nee, als je je er goed bij voelt zou ik zeggen: ga er voor. Mijn vraag is wel een beetje wat je nu wil: iets dat zuinig is of een Volvo S40? Het zijn zware en relatief grote auto's, dus ècht zuinig worden ze nooit. Iets van 1:11 op zomergas met voorzichtig rijden kan wel, maar dat is in mijn boek niet heel zuinig en is in het optimale geval. Als je weinig wegenbelasting wil betalen is de S40 bovendien wel zwaar (check hier). Ze zijn wel betrouwbaar en reserve-onderdelen zijn makkelijk te krijgen, dus dat kan schelen. Ik zou eerder richting de Clio kijken, misschien een Corsa of misschien zelfs een Dacia, al zijn die vaak niet te vinden met de gevraagde opties. Die zullen alleen sneller einde levensduur zijn, want dat zijn gewoon goedkoper gebouwde auto's. Voor een fietsdrager heb je IMHO geen grote auto nodig en als je naar kostenminimalisatie zoekt is een kleinere wagen gewoon een betere keus.

[Voor 14% gewijzigd door Involvement op 13-08-2020 00:14]

• radium6969
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22-06 16:07
@ts

Is het niet handig om de startpost aan te vullen met aantal kilometers sinds LPG inbouw / aanschaf?
Mijn stukje mag geüpdatet worden, inmiddels zit ik aan de 341.000KM en still going strong. Inbouw laten doen op 120.000km. Geen extra onderhoud ivm LPG. (Oké een gasfilter dan)

Blok heeft tevens hydrologische kleppensysteem.(Misschien ook leuk om er bij te zetten?)

Wel aan het kijken naar een opvolger voor volgend jaar, wil toch wat meer power.

[Voor 18% gewijzigd door radium6969 op 13-08-2020 08:42]

• Paul Hewson
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 02:15
Fubar180 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:15:
How how. Nee niks voor me regelen. ik dacht wellicht weten jullie nog een type.. meer niet hoor. Ik had deze twee nog gevonden. Hoe staat deze in kwaliteit met een clio of carisma? Ver erboven? Het is namelijk geen s60 of s80..

De verbruiksmonitoren had ik via autoweek wat opgezocht. Ik heb de volgende wagens nog bekeken. Als ik rustig rijd (nieuwe rijden) met veel cruise control moet zo'n Volvo toch zuiniger kunnen dan 1:10 op lpg?

€ 1.250,00

Volvo S40 1.8 2002 LPG-G3
€ 1.100,00

Volvo S40 1.8 airco elektr-pakket,nav, nw apk
€ 1.975,00

€ 1.250,00
Saab 900, zelf ook eentje gereden.

Gekocht voor 1500 euro met 170.000 km op de teller. Gasinstallatie in laten bouwen voor 1750 euro en ingeruild met 350.000 km op de teller toen de carrosserie wat problemen had. Motorisch was er niks aan de hand.

Was goedkoop rijden voor 7 jaar.

• Fubar180
Ja ik had een saab 9-3 op gas. Nooit moeten wegdoen, maar goed. Vaak automaat of turbo en kom je in hoge klasse. Als die te vinden zijn met een lage kmstand... maar de carisma 1.6 staat me ook erg aan. Schijnen erg goed op lpg te kunnen?

• BoozeWooz
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 31-12-2020
Hoi allen,

Airco
Elek ramen

Hoor t graag!
koop een chevrolet spark, 2500 euro incl fabrieksaf lpg installatie.

• Fubar180
Nee dat is niet mijn ding sorry.

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-06 19:48
Teleluvr schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:25:
Bedankt allemaal voor de suggesties. Ik bekijk/test ze allemaal de komende tijd...
Opgelost. Bleek toch de brandstofpomp te zijn. Druk leek goed, maar hield de druk niet goed vast. Blijkbaar zijn deze motoren er wat gevoeliger voor dan ik dacht... ;)

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-06 00:32
Ik heb afscheid genomen van m'n Mitsubishi Lancer op LPG. KM stand staat op ~411.000 en een vriend van mij gaat er nog mee rijden. Binnenkort op Autoweek klokje rond, maar geen duimpje, ik had ook niet anders verwacht gezien de staat van de carosserie. Overigen wel erg leuk om een keer te doen! Tijdens de keuring werd er wat olie in het koelvloeistof reservoir bespeurd, maar bij inspectie thuis leek dit toch allemaal wel mee te vallen; motor is nog goed, maar met de name de wiel ophanging, daar gaan we nog wat aandacht aan besteden.

[Voor 11% gewijzigd door houthakker op 22-08-2020 13:45]

Specs

• Teleluvr
houthakker schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:28:
Ik heb afscheid genomen van m'n Mitsubishi Lancer op LPG. KM stand staat op ~411.000 en een vriend van mij gaat er nog mee rijden. Binnenkort op Autoweek klokje rond, maar geen duimpje, ik had ook niet anders verwacht gezien de staat van de carosserie. Overigen wel erg leuk om een keer te doen! Tijdens de keuring werd er wat olie in het koelvloeistof reservoir bespeurd, maar bij inspectie thuis leek dit toch allemaal wel mee te vallen; motor is nog goed, maar met de name de wiel ophanging, daar gaan we nog wat aandacht aan besteden.
Sowieso een erg leuk item, dat klokje rond!
Komt er nog iets anders moois voor terug?

• houthakker
Teleluvr schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

Sowieso een erg leuk item, dat klokje rond!
Komt er nog iets anders moois voor terug?
Een Hyundai Ioniq EV.

Specs

• barta123
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 26-05 22:47
auto660 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 01:59:
[...]

Ik weet dat de GDI motoren van Mitsubishi (deze zitten in de Carisma en in de S40 1.8i (niet te verwarren met de normale 1.8)) niet zomaar met een conventioneel LPG zijn om te bouwen. Dit zijn namelijk direct ingespoten motoren met een lean-burn programma.

Ik had zelf een S40 2.0 automaat uit 2001 op LPG, ingebouwd bij 200K en weer verkocht met 260K op de teller. Het was de motor zonder hydraulische klepstoters maar de klepzetels zijn bij de volvo blokken uit die periode relatief hard waardoor kleppen stellen op LPG vrijwel niet nodig is, dat heb ik in die 60K zonder klepsmering nooit hoeven doen. Voor de rest heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met die auto, op LPG was het verbruik 1:8 met een forse rijstijl en 1:10~1:11 als het allemaal niet zo snel hoefde.

Een knappe 1.8 of 2.0 S/V40 zou je nu wel zo rond de €1500 moeten kunnen halen, let wel op roest bij de dorpels achter. Verder zijn ze meestal wel afgeladen met opties (voor die tijd) zoals airco/climate, cc, elektrische ramen/spiegels en stoelverwarming. En die opties werken over het algemeen ook nog na 20 jaar. :+

Wees trouwens niet bang voor hogere kilometerstanden, in die prijsklasse kan je beter een goed onderhouden auto met 200k op de teller hebben dan een slecht onderhouden auto met 150k op de teller, de leeftijd begint ook te tellen.

Let met zelf inbouwen trouwens wel op het krijgen van een G3 certificaat. Dat scheelt enorm in de wegenbelasting maar het is nogal een gedoe om dat er op te krijgen met een gebruikte of zelf ingebouwde installatie.
Dit klopt... Hier zijn inmiddels wel installaties voor (GDI) maar vaak modelspecifiej en dus kost het voor de fabrikant van het LPG systeem flink geld om alles gekeurd te krijgen (Prins DLM, Vialle LPdi, Vialle Directblue etc)

Je hebt er wel rendements voordelen mee iig.. (aldus de literatuur) vandaag nog bijna 1 op 18 met mn 1.2TSI LPdi gehaald :o ik ga binnenkort eens een tankje hypermilen

Heb een maandje niet gereden, gevallen met mijn Stromer onderweg naar werk... Schouderblad gebroken en hand in het gips. Toch maar weer veilig LPG rijden nu even :+ 260.000km and counting! _/-\o_

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-06 18:50
houthakker schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:28:
Erg jammer, roest is ook hetgeen dat mijn Galant (320k km, bouwjaar 2002) de das om deed. Zo'n lancer wagon met 2.0i leek me ooit nog wel leuk als gezinsauto. Ik had gehoopt dat de nieuwere modellen betere roestbescherming hadden.

De Carisma heeft voor zover ik weet veel minder roestproblemen.

• Evert134
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22-06 18:20
Goedendag,

ik had een vraag en hoop dat iemand me hier mee kan helpen. ik heb een vialle installatie in mijn auto en wil nieuwe uitstroompijpes monteren.
Aangezien mijn auto bij zijn vorige eigenaren geen enkele vorm van onderhoud heeft gezien en er wat problemen zijn met het rijden (soms hokken vooral stationair slecht lopen) van de auto wil ik eerst het onderhoud op pijl hebben voor ik verder diagnose stel.

maar nu zit ik met het aanschaffen van de pijpjes die van mij heb ik eruit gehaald om op te meten en ik kom dan op 25mm uit. echter hebben deze volgens de afbeelding 3 groeven en mijne maar 2 dan zou ik een 21mm pijpje moeten hebben? vanaf waar hoor ik dit te meten

de 25mm en de 21mm uittroompijp

Steam: Deathscythe

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 07:43
@Evert134 Vialle heeft 4 pijpjes in de catalogus, 2 stuks met 1 groef (70 en 90 graden), 1 met 2 groeven en 1 met 3 groeven. Ik vermoed dat ze niet over de hele lengte van het ding meten, maar alleen het stukje tot de eerste ring. Lijkt erop dat je dan idd de 21mm pijpjes moet hebben.

• AOC
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Afgelopen dagen zit ik te dubben om een LPG G3 auto te kopen, of mijn huidige Peugeot 206 uit 2000 (1.4 8v) om te laten bouwen.

Nu heb ik her en der offertes opgevraagd en kom je al gauw uit op +-2000 euro. Economisch gezien zou ik zeggen, doei peugeot en hallo G3 auto, maar toch ben ik benieuwd of er goedkopere oplossingen zijn om de Peugeot 206 op gas te laten rijden.

Ik zat te denken aan het zelf inbouwen. Maar ik heb begrepen dat je dan nooit een G3 op je kenteken kan krijgen, klopt dat? Zonder G3 kom je in het belastingtarief van LPG maar dan ben ik qua belasting duurder uit dan benzine meen ik

Heeft iemand wellicht een tip om toch economisch rendabel, gezien de leeftijd van de auto, de auto op G3 te krijgen

[Voor 15% gewijzigd door AOC op 07-09-2020 14:19]

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:40

Wok

Dakloos...

Waterkoker schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:16:

Ik zat te denken aan het zelf inbouwen. Maar ik heb begrepen dat je dan nooit een G3 op je kenteken kan krijgen, klopt dat?
Ik hoor en lees dat vaker, maar ik kan nergens terugvinden dat dit zo is. Zelfs op de site van het RDW zelf wordt niets gezegd over het niet kunnen verkrijgen van G3-goedkeuring bij zelf LPG inbouwen.

Zelf LPG inbouwen is gewoon toegestaan, maar je moet daarbij aan enkele voorwaarden voldoen en na de inbouw je auto ter keuring aanbieden bij het RDW (of de inbouw laten valideren door een RDW-erkend inbouwbedrijf). De grootste uitdaging bij zelf inbouwen zal zijn om een G3-certificaat voor de gasinstallatie te bemachtigen. Dat certificaat heb je namelijk nodig bij de RDW-keuring om de auto als G3 op kenteken te kunnen krijgen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• _JGC_
@Wok Je installatie moet G3 gecertificeerd zijn en de inbouwer moet een G3 certificering hebben. Als particulier ga je dus geen G3 krijgen op je zelf ingebouwde installatie.

Enige optie die je hebt voor zelf inbouwen is een gasboer die je installatie keurt en dan zelf zo'n certificaat afgeeft, maar of een gasboer dat zal doen en tegen welke kosten?

Schijnt te gaan om 317 euro per jaar aan korting bij G3.

@Waterkoker Je schreef in je andere topic dat je die installatie uit een 206 ging trekken met een kapotte bak. In plaats van de LPG uit de andere 206 slopen zou je ook je bak uit je 206 over kunnen zetten naar die andere 206.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
Waterkoker schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:16:
Afgelopen dagen zit ik te dubben om een LPG G3 auto te kopen, of mijn huidige Peugeot 206 uit 2000 (1.4 8v) om te laten bouwen.

Nu heb ik her en der offertes opgevraagd en kom je al gauw uit op +-2000 euro. Economisch gezien zou ik zeggen, doei peugeot en hallo G3 auto, maar toch ben ik benieuwd of er goedkopere oplossingen zijn om de Peugeot 206 op gas te laten rijden.

Ik zat te denken aan het zelf inbouwen. Maar ik heb begrepen dat je dan nooit een G3 op je kenteken kan krijgen, klopt dat? Zonder G3 kom je in het belastingtarief van LPG maar dan ben ik qua belasting duurder uit dan benzine meen ik

Heeft iemand wellicht een tip om toch economisch rendabel, gezien de leeftijd van de auto, de auto op G3 te krijgen
Voor 1500 ombouwen moet zeker haalbaar zijn als je gewoon een standaard gasinstallatie hebt.
Kijk maar eens bij Henk Boertien.

• AOC
  • Niet online
@_JGC_ het verwisselen van de bak zat ik ook aan te denken, alleen liet ik die auto zien aan mn partner en loop ik tegen WAF aan.

@ybos 1500 vind ik nog vrij prijzig voor de oude barrel die ik heb :). Dan koop ik liever voor 1500 een peugeot die al een G3 installatie heeft en gebruik ik de huidige voor onderdelen.

• _JGC_
@Waterkoker Plaatwerk en interieur kan je ook overzetten...

Alhoewel het makkelijker is om gewoon het chassisnummer eruit te slijpen en die om te wisselen :X

• Evert134
Waterkoker schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:32:
@_JGC_ het verwisselen van de bak zat ik ook aan te denken, alleen liet ik die auto zien aan mn partner en loop ik tegen WAF aan.

@ybos 1500 vind ik nog vrij prijzig voor de oude barrel die ik heb :). Dan koop ik liever voor 1500 een peugeot die al een G3 installatie heeft en gebruik ik de huidige voor onderdelen.
Het nadeel van een auto met installatie kopen is het onderhoud wat hij gehad heeft ik heb 2 autos gekocht met LPG de eerste was een Renault Laguna uit 2006 met een Eurogas installatie hier heb ik op den duur nieuwe injectoren op moeten zetten verder niets.

Mijn huidige Hyundai Coupé uit 2002 met een Vialle installatie moest direct al een nieuwe pomp hebben en later ook nieuwe injectoren in. Oja en er was een uitlaatklep uitgebrand dus de kop is er ook afgeweest.

Ik ben automonteur dus kan de reperaties zelf doen anders had de Hyundai wel naar de sloop gekund.

Bijde autos heb ik gekocht met rond de 280k km de laguna tot 360k gereden en mijn huidige staat nu op 310k. De Laguna had ik achteraf nooit weg moeten doen maar jah je bent jong en ziet een mooie auto op marktplaats en denkt dan een diesel kan vast ook wel uit 8)7

de les die ik geleerd heb is dat ik de volgende keer een benzine auto uitzoek en er dan rekening mee houd dat er voor ~1500 een nieuwe installatie inkan en dan direct ook een beetje kwaliteit geen Vialle meer.

• barta123
Evert134 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:23:
[...]

Het nadeel van een auto met installatie kopen is het onderhoud wat hij gehad heeft ik heb 2 autos gekocht met LPG de eerste was een Renault Laguna uit 2006 met een Eurogas installatie hier heb ik op den duur nieuwe injectoren op moeten zetten verder niets.

Mijn huidige Hyundai Coupé uit 2002 met een Vialle installatie moest direct al een nieuwe pomp hebben en later ook nieuwe injectoren in. Oja en er was een uitlaatklep uitgebrand dus de kop is er ook afgeweest.

Ik ben automonteur dus kan de reperaties zelf doen anders had de Hyundai wel naar de sloop gekund.

Bijde autos heb ik gekocht met rond de 280k km de laguna tot 360k gereden en mijn huidige staat nu op 310k. De Laguna had ik achteraf nooit weg moeten doen maar jah je bent jong en ziet een mooie auto op marktplaats en denkt dan een diesel kan vast ook wel uit 8)7

de les die ik geleerd heb is dat ik de volgende keer een benzine auto uitzoek en er dan rekening mee houd dat er voor ~1500 een nieuwe installatie inkan en dan direct ook een beetje kwaliteit geen Vialle meer.
Mwa vialle slecht? n=1 toch? Ik snap je punt, maar zo'n ellendige verdamper moet ik helemaal niet hebben... Die zijn helemaal duur om te vervangen. (en minder efficient) En bij die Vialle injectoren zijn het toch alleen de vriesdpopjes? Ik geloof dat die pomp alleen naar de taffus gaat als je hem altijd helemaal leeg ragt, heb genoeg volvo rijders gezien met meer dan 400.000km zonder problemen ;)

• Batsgeit
Evert134 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:23:
[...]

Hoezo? Als ik weer naar een LPG auto op zoek ga wil ik er juist een van Vialle. Het systeem werkt briljant; veel minder vermogensverlies dan bij "normale" verdamperinstallaties.

LPG pomp is een puntje, maar de tank niet volledig leegrijden schijnt te helpen. Mijn vorige auto heeft in ieder geval 220.000km met dezelfde pomp gedaan.

• _JGC_
Van al die gasfiltertjes om de 20.000km en die verdamper bij 3 ton kan je die ene nieuwe gaspomp en die paar buisjes wel bekostigen denk ik.

• Batsgeit
@houthakker Filmpje staat online van je Lancer:

Afgelopen week al in de papieren Autoweek, maar dat had je vast al gezien :)

[Voor 27% gewijzigd door Batsgeit op 07-09-2020 20:04]

• barta123
Batsgeit schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:04:
@houthakker Filmpje staat online van je Lancer:

[YouTube: Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 - 2006 – 414.394 km - Klokje Rond]

Afgelopen week al in de papieren Autoweek, maar dat had je vast al gezien :)
Ik zag hem, mooi stukje! Goede kar nog... Alleen olie in het expansievat van kvs, is de koppakking gaande? (of stuk geweest?) :o

• houthakker
barta123 schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:10:
[...]

Ik zag hem, mooi stukje! Goede kar nog... Alleen olie in het expansievat van kvs, is de koppakking gaande? (of stuk geweest?) :o
Het was echt maar een druppeltje olie. Koelvloeistof vervangen, daarna een keer op en neer naar Polen geweest. Geen centje pijn. Zijscherm en koplampen zijn ook weer aangepakt.

https://imgshare.io/images/2020/09/07/9915115f-30e1-497a-b703-6ddcd2835cbd.md.jpg

Specs

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 22-06 12:00
barta123 schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:10:
[...]

Goede kar? Nwah.
Schokdempers achter, linksachter krom door schade en roest die verder niet in het filmpje terugkwam.

Cash is king.

• barta123
mk1992 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:33:
[...]

Goede kar? Nwah.
Schokdempers achter, linksachter krom door schade en roest die verder niet in het filmpje terugkwam.
Schokdempers is niet slecht hoor... Ik heb ze bij mijn auto ook vervangen (243dkm), 2 uurtjes werk, 200 euro en klaar :D

Roest, tsja... ik had een cuore, uit 2007 (L276, laatste NL model), die had maar 80.000 gelopen en had bijna gaten in de bodem... (en was echt niet per se slecht onderhouden) - behalve motorisch, kapotte koppakking gehad

En schade... Tsja, kan de beste overkomen, ik ben 4 weken geleden ook met mn Stromer gevallen, terwijl ik altijd op alles super zuinig ben, maar goed... Hobbelpaadje en eco naar werk willen gaan (25km) - ongeval zit in een klein hoekje. Inmiddels is mn gebroken schouderblad wel weer ver genezen, alsmede mn hand die in het gips gezeten heeft :+

• houthakker
mk1992 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:33:
[...]

Goede kar? Nwah.
Schade? Krom? Waar heb jij het over? Dat plekje op de bumper?
- Er zat wat roest, dat is al weer verholpen. Eigenlijk viel de rest van roest mee, sowieso niet op dragende delen.
- De achterwiel ophanging, ja daar zit wat werk aan. Dat hebben we al bekeken, 2x schokdempers (van sachs, dus geen b rommel) voor 70 euro, uitlaatje, euro of 120, en dan een paar tientjes aan rubbers. Niets schokkends, maar wel wat werk.

Sowieso geeft het filmpje een ander beeld dan het blad (de reaguurders doen net alsof ik dat ding nooit onderhoud heb gegeven, dat is echt onzin, ga ik verder ook niet op in; "somebody on the internet is wrong..." :X).

Joep kijkt natuurlijk naar wat hij leuk vind :P, hij vind dit gewoon een saaie trage bak :+. Dat dit keer de remmerij gewoon goed op orde was en de remvloeistof (en andere vloeistoffen) helemaal ok waren liet hij dit keer niet zien.

Olie in het expansievat was loos alarm.

[Voor 16% gewijzigd door houthakker op 10-09-2020 18:58]

Specs

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-06 11:42
Gisterenavond noodgedwongen benzine getankt om te rijden... langs het stuk A3 tussen Oberhausen en Arnhem blijkt vooral 's avonds laat geen LPG tankmogelijkheden te zijn. Het onbemande station in Hamminkeln accepteerde geen Nederlandse betaalmiddelen :/ Met nog maar ~5l benzine moest er echt wat bij.

Wat me steeds meer opvalt is dat rijden op benzine een stuk comfortabeler is. Gaspedaal loslaten is op benzine heel vloeiend ook al laat je het pedaal in 1x abrupt los, maar op LPG is pedaal los ook meteen gas dicht met een voelbare schok als gevolg :/ De schok doet zich vooral voor bij hogere toerentallen of erg lage snelheden (bijv. 30km/u). Om het schokje te voorkomen moet je het gaspedaal héél langzaam loslaten, wat in de praktijk vaak niet kan :/ Gas geven is op benzine ook iets vloeiender, op LPG is dat meer "getrapt".

Dit was al sinds het begin zo en ik heb dit al eens aangegeven bij de inbouwer, maar hij zei dat het eenmaal verschillend werkt en het benzine-systeem bij gas los nog een klein beetje inspuit alvorens het volledig stopt, maar bij LPG gas loslaten meteen de inspuiting stopt, zou niks aan te doen zijn :/

Ergens vind ik het wel jammer. Ik ken dat abrupte gedrag bij gas loslaten bij andere wagens, maar die waren handgeschakeld waardoor je de koppeling kon intrappen bij gas loslaten in de file bijv.

Verder maakt de motor meer herrie op LPG als 'ie kracht moet leveren bijv. tijdens accelereren of helling-op rijden. Was me niet eerder opgevallen :P

De Renault lijkt ook ondertussen echt minder vermogen te hebben t.o.v. toen ik 'm 5 jaar geleden kocht. De automaat moet vaker terugschakelen bij accelereren en waar hij 5 jaar geleden de opgegeven topsnelheid zonder veel moeite haalde, zit 'ie er nu zo 15km/u onder, ook op benzine. Misschien is het blok toch wat achteruit gegaan. Maar ja... 414k op de teller inmiddels.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06:46

mrc4nl

Procrastinatie expert

Klinkt niet bekend, ik rij ook automaat is dat gaat gewoon vloeiend op gas. ook gas loslaten.

het enige mement dat ie schokt is wanneer de automaat tijdens een inhaalactie op de snelweg besluit dat het een goed idee om naar de 2e versnelling terug te gaan :X

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• houthakker
@Josefien Lastig; gas los boven een bepaald toerental betekend meestal gewoon geen brandstof inspuiten (want afremmen op de motor). Ik neem aan dat dit systeem volgens master/slave concept werkt, dus benzine injectoren geen pulsen, dan lpg ook niet; ik zou dan echter ook geen ander gedrag verwachten bij LPG dan bij benzine; tenzij misschien de lpg injectoren toch open blijven staan.

Wat doet de auto momenteel stationair?

[Voor 3% gewijzigd door houthakker op 11-09-2020 22:59]

Specs

• Josefien
mrc4nl schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:48:
Klinkt niet bekend, ik rij ook automaat is dat gaat gewoon vloeiend op gas. ook gas loslaten.

het enige mement dat ie schokt is wanneer de automaat tijdens een inhaalactie op de snelweg besluit dat het een goed idee om naar de 2e versnelling terug te gaan :X
Deze doet alleen terug naar 2 als het gaspedaal heel plots gevloerd wordt bij een snelheid onder de 120km/u.
houthakker schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:59:
@Josefien Lastig; gas los boven een bepaald toerental betekend meestal gewoon geen brandstof inspuiten (want afremmen op de motor). Ik neem aan dat dit systeem volgens master/slave concept werkt, dus benzine injectoren geen pulsen, dan lpg ook niet; ik zou dan echter ook geen ander gedrag verwachten bij LPG dan bij benzine; tenzij misschien de lpg injectoren toch open blijven staan.

Wat doet de auto momenteel stationair?
Dat zou ik ook denken, maar toch houdt bij LPG dus het inspuiten meteen op bij gas los en dus merk je een schok omdat de motor plots geen kracht meer levert. Hoe hoger het toerental t.o.v. de snelheid, hoe harder de schok. Bij sommige auto's/busjes normaal, maar bij deze Renault dus niet.

Op benzine gaat het geleidelijker en volgens de installateur wordt er dus bij gas los nog heel kort een klein beetje ingespoten voordat het uit gaat. En dat geldt voor LPG niet.

Het display die het actuele verbruik weergeeft laat overigens bij gas los ook een snel afbouwende waarde naar 0l/100km zien i.p.v. in één keer naar 0.

Stationair loopt hij prima, ook toerental goed nadat eerder in het jaar de lekke gasklephuis-pakking was gevonden.

[Voor 3% gewijzigd door Josefien op 12-09-2020 01:03]

• houthakker
Josefien schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:58:
[...]

Deze doet alleen terug naar 2 als het gaspedaal heel plots gevloerd wordt bij een snelheid onder de 120km/u.

[...]

Op benzine gaat het geleidelijker en volgens de installateur wordt er dus bij gas los nog heel kort een klein beetje ingespoten voordat het uit gaat. En dat geldt voor LPG niet.

Het display die het actuele verbruik weergeeft laat overigens bij gas los ook een snel afbouwende waarde naar 0l/100km zien i.p.v. in één keer naar 0.
Als er kort een beetje benzine word ingespoten, dan zou er ook nog een beetje lpg ingespoten moeten worden. Misschien zijn de pulsen te kort, of het gedrag niet 'linear'; ik weet niet of je over de hele 'range' bij LPG kan instellen hoe de 'benzine injector pulsen vertaald moeten worden naar 'lpg injector pulsen'. Wat mij betreft zou de inbouwer dit gedrag aan de importeur of fabrikant van het LPG systeem moeten voorleggen, om te kijken wat de opties zijn.

De verbruiksmeter zou ik niet vertrouwen, hier word misschien toch een gemiddelde getoond over een paar seconde. Dus LPG computer uitlezen, of zelfs met scope meten op het injectie signaal van lpg injector en benzine injector.

Specs

• Josefien
houthakker schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 01:08:
[...]

Als er kort een beetje benzine word ingespoten, dan zou er ook nog een beetje lpg ingespoten moeten worden. Misschien zijn de pulsen te kort, of het gedrag niet 'linear'; ik weet niet of je over de hele 'range' bij LPG kan instellen hoe de 'benzine injector pulsen vertaald moeten worden naar 'lpg injector pulsen'. Wat mij betreft zou de inbouwer dit gedrag aan de importeur of fabrikant van het LPG systeem moeten voorleggen, om te kijken wat de opties zijn.

De verbruiksmeter zou ik niet vertrouwen, hier word misschien toch een gemiddelde getoond over een paar seconde. Dus LPG computer uitlezen, of zelfs met scope meten op het injectie signaal van lpg injector en benzine injector.
Ik kreeg niet het idee dat de installateur daar iets mee wilde doen :/ Toen ik het gedrag voorlegde kwam hij met dit verhaal en dat het bij sommige auto's tot dit gedrag leidde en er verder niks aan de hand was. Dus ik weet niet of het mogelijk is dat in de instellingen te doen. Ondertussen is ook de garantie op de installatie verlopen...

• Evert134
Josefien schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 01:37:
[...]

Ik kreeg niet het idee dat de installateur daar iets mee wilde doen :/ Toen ik het gedrag voorlegde kwam hij met dit verhaal en dat het bij sommige auto's tot dit gedrag leidde en er verder niks aan de hand was. Dus ik weet niet of het mogelijk is dat in de instellingen te doen. Ondertussen is ook de garantie op de installatie verlopen...
Inspuiting van beznine en gas is ook niet helelmaal hetzelfde voornamelijk de aansturing van de injectoren. Benzine gaat simpelweg helemaal open of dicht. Met gas word de opening geregeld door pulserende aansturing.
Ik heb met mijn vorige auto de verschillen wel eens gemeten dan is het mooi te zien.

Benzine injector aansturing

Gas injector aansturing

• houthakker
Evert134 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:34:
[...]

Inspuiting van beznine en gas is ook niet helelmaal hetzelfde voornamelijk de aansturing van de injectoren. Benzine gaat simpelweg helemaal open of dicht. Met gas word de opening geregeld door pulserende aansturing.
Ik heb met mijn vorige auto de verschillen wel eens gemeten dan is het mooi te zien.

Benzine injector aansturing
[Afbeelding]

Gas injector aansturing
[Afbeelding]
Hangt ook weer helemaal van de auto en lpg installatie af, van beide heb je laag en hoog impedante injectoren, die eerste stuur je idd meestal aan met pwm. Maakt allemaal niet uit als de installateur er niets aan wil/kan doen. Dan is de vraag of je zelf wil gaan rommelen met de software.

Specs

• Josefien
Ik heb nog wel de software van deze installatie op een laptop met een user manual erbij, maar weet uiteraard niet waar ik dit moet zoeken in de instellingen. Waarschijnlijk valt het onder "Driveability". Maar het schijnt dat zomaar wat aan de instellingen wijzigen de boel kan slopen :P

• houthakker
Josefien schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:46:
Ik heb nog wel de software van deze installatie op een laptop met een user manual erbij, maar weet uiteraard niet waar ik dit moet zoeken in de instellingen. Waarschijnlijk valt het onder "Driveability". Maar het schijnt dat zomaar wat aan de instellingen wijzigen de boel kan slopen :P
Ik zal na mn vakantie ff kijken, regel 1: eerst een backup maken van je huidige instellingen.

Specs

• mirno
  • Laatst online: 19-06 10:15

mirno

私の名前はMirnoです

Dag heren,

Ik ben opzoek naar een auto. En ik kwam laatst bij LPG voertuigen uit.
Mijn budget is een beetje 3.000 - 6.000. Wil graag een beetje zuinig rijden vooral.

Echter zag ik wel al dat door LPG de wegenbelasting wat omhoog ging door het gewicht. Echter zouden de brandstof kosten dit in kunnen halen.

Nu reed ik redelijk wat Kilometers (150KM per dag) echter is dat 60-80% gereduceerd komende tijd...

Dus ben nog in dubio wat ik nu neem.
Het hoeft van mij niet zo snel, focus liever op de maandlasten.

Nu kwam ik al de Chevrolet spark tegen. Die erg zuinig zou zijn, Opel Corsa al vaker voorbij zien komen, en de Mazda kan je beter vandaan blijven.

Kia Picanto is nog een optie, maar wel wat aan de krappe kant.

Als ik nu kijk naar een Kia Rio benzine uit 2012, valt dat mij ook enorm mee. Echt een stuk minder wegenbelasting (384/jaar) tegenover de Chevrolet Spark (844) | Hoewel ik ook een spark zie die 356/j kost. Echt geen idee waar dit verschil tussen de 2 sparks zit in wegenbelasting ... Wat ik zie is dat LPG bij de goedkopere als 2e brandstof staat aangeschreven..
> https://www.autotrack.nl/a/chevrolet-spark-49878108

Dus is het handig om hier op te focussen bij LPG?

Open Corsa vond ik ook best geinig (652 - 1136) wederom is primair LPG de duurdere...
> https://www.autowereld.nl...lpg-33815941/details.html

Dan komt dit enorm dicht bij Kia Rio prijzen in de buurt die al enorm laag zijn.
ALleen de Picanto is echt azociaal goedkoop(224 / j ), maar net even te klein denk ik, vooral als ik weer meer kilometers ga maken en wekenlijkse boodschappen moet halen. Maar deze valt in de overweging.
> https://www.autotrack.nl/a/kia-picanto-49265059

Wat denken jullie van deze auto's (tegenover benzine, bijvoorbeeld kia rio 2012
> https://www.autowereld.nl...uto-33331695/details.html )

Vind de Spark wat minder mooi. De Opel en de Rio het mooiste. Dat is echter een afweging met betrekking tot reis afstand. Des te meer Kilometers, des te gunstiger de LPG Opel.

tips en advies zijn van harte welkom.

Enm niet te vergeten, de LPG picanto, is het normaal dat dit allemaal extreem goedkoop is ?

我的名字是Mirno

• blauwester
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-06 19:19
@mirno mijn tip is om in een aantal mediums, bijv. Marktplaats en AutoScout24 een melding aan te zetten voor als er een LPG auto beschikbaar komt in je buurt. Zo Kan je, en de prijs een beetje monitor, en je bent er als eerste bij als er een buitenkansje voorbij komt.

Zo heb ik in februari voor een belachelijk goede prijs een peug 206+ kunnen kopen op LPG. Als ik mij alleen maar had gefocust op een aantal merken had ik deze over het hoofd gezien.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

blauwester schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:48:
@mirno mijn tip is om in een aantal mediums, bijv. Marktplaats en AutoScout24 een melding aan te zetten voor als er een LPG auto beschikbaar komt in je buurt. Zo Kan je, en de prijs een beetje monitor, en je bent er als eerste bij als er een buitenkansje voorbij komt.

Zo heb ik in februari voor een belachelijk goede prijs een peug 206+ kunnen kopen op LPG. Als ik mij alleen maar had gefocust op een aantal merken had ik deze over het hoofd gezien.
Goeie!

Ik heb niet zo bijster veel verstand van deze auto's. Wat moet ik laten schieten, wat zijn kansen ?
(Zit zelf bij gaspedaal en autoschout24 te kijken)

Ik heb wel al een lijstje met auto's in de buurt:
Benzine
https://www.autotrack.nl/a/kia-rio-45334089

LPG
https://www.lvs.nl/auto/o...ruise-control-16-inch-lmv
https://www.autowereld.nl...den-33648799/details.html
https://www.autowereld.nl...nig-33930754/details.html
https://www.autotrack.nl/a/chevrolet-spark-50250330

Beetje de bekende en standaard denk ik. Spark vind ik eigenlijk niet mooi.

Peugeot LPG staat niets te koop in de buurt.
Andere aanraders?

我的名字是Mirno

• FTI
Fiesta 1.4 is dealer geleverd met lpg. Wel even goed zoeken

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Waarom kosten sommige Sparks €844/jaar aan MRB? Dat is belachelijk hoog, zeker dat ze niet per ongeluk LPG hebben aangeduid in plaats van LPG-G3 in de advertentie? :P

Heb zelf een Corsa D Bi-Fuel, betaal €676 MRB per jaar. Per maand is dat €15 duurder dan zijn benzine broertje, maar met in België tanken haal ik het er uit als ik meer dan 2000km/jaar rij (Nederland tanken ruwweg het dubbele, 4000km/jaar). Dus ook als je niet zo veel rijdt kan LPG al uit mits de installatie al in de auto zit!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

FTI schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:58:
Fiesta 1.4 is dealer geleverd met lpg. Wel even goed zoeken
Dealer geleverd is juist niet goed ?
Ben niet heel bekend met alle LPG base-knowledge.

我的名字是Mirno

• FTI
mirno schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:59:
[...]

Dealer geleverd is juist niet goed ?
Ben niet heel bekend met alle LPG base-knowledge.
In het geval van de Mazda 2 is dat niet goed.
In het geval van de Fiesta is dat wel goed :)
Gaat overgins om de fiesta BJ 2009-2012, en alleen de 1.4.
1.3 moet je niet willen die hebben geen harde kleppen.

[Voor 16% gewijzigd door FTI op 24-09-2020 09:01]

• mk1992
mirno schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:42:
Dag heren,

Ik ben opzoek naar een auto. En ik kwam laatst bij LPG voertuigen uit.
Mijn budget is een beetje 3.000 - 6.000. Wil graag een beetje zuinig rijden vooral.

[...]
Dus ben nog in dubio wat ik nu neem.
Het hoeft van mij niet zo snel, focus liever op de maandlasten.

[...]

Dus is het handig om hier (wegenbelasting) op te focussen bij LPG?

[...]

Vind de Spark wat minder mooi. De Opel en de Rio het mooiste. Dat is echter een afweging met betrekking tot reis afstand. Des te meer Kilometers, des te gunstiger de LPG Opel.

tips en advies zijn van harte welkom.
Tussen de regels door lezend zie ik de vraag of je voor looks of voor de centjes zou gaan. Tsja, die keuze maakt ieder voor zich natuurlijk.
In een latere post laat je een paar auto's uit de buurt zien. Ga daar gewoon eens mee rijden. Wellicht is de mooie Opel het helemaal niet voor jou en is de Spark een lot uit de loterij (of andersom he).

Met de rekenmachine in de hand kom je bij de Spark uit denk ik. Maar als jij blijer wordt van de Rio en het verschil p.m. voor jou te verantwoorden is, wie houdt je tegen?

Tip ter overweging: Tankinhoud. Je zegt 150km per dag, dan ben je met de Spark om de 3 dagen aan de beurt om te tanken. Weet niet of Rio en Corsa (veel) verder komen of dat je tankt op je woon/werk-route maar er zijn voor sommige mensen leukere hobby's.

Cash is king.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

MK_ schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:23:
Waarom kosten sommige Sparks €844/jaar aan MRB? Dat is belachelijk hoog, zeker dat ze niet per ongeluk LPG hebben aangeduid in plaats van LPG-G3 in de advertentie? :P

Heb zelf een Corsa D Bi-Fuel, betaal €676 MRB per jaar. Per maand is dat €15 duurder dan zijn benzine broertje, maar met in België tanken haal ik het er uit als ik meer dan 2000km/jaar rij (Nederland tanken ruwweg het dubbele, 4000km/jaar). Dus ook als je niet zo veel rijdt kan LPG al uit mits de installatie al in de auto zit!
Corsa leek mij ook wel wat!
Alleen vergeleken met een Kia Rio Benzine, met 22.500 KM's per jaar. Kwam de Corso 280 euro goedkoper uit ...
Berekend dat de Kia Rio 1:20 reed en de Opel Corsa 1:13,4
Met kosten benzine 1,65
En kosten gas 0,76

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

FTI schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:00:
[...]

In het geval van de Mazda 2 is dat niet goed.
In het geval van de Fiesta is dat wel goed :)
Gaat overgins om de fiesta BJ 2009-2012, en alleen de 1.4.
1.3 moet je niet willen die hebben geen harde kleppen.
Thnx voor de tip. Die Fiesta's zijn niet in de buurt helaas, dus dat valt af.
Opel Corsa vs Fiesta, weet iemand daar de grote verschillen tussen ?

我的名字是Mirno

• FTI
mirno schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:03:
[...]

Thnx voor de tip. Die Fiesta's zijn niet in de buurt helaas, dus dat valt af.
Opel Corsa vs Fiesta, weet iemand daar de grote verschillen tussen ?
Zijn allebei prima.
De fiesta rijdt waarschijnlijk iets leuker en is te krijgen met 5 deurs.
5 deurs Corsa zijn er niet zo veel van (wederom, goed zoeken).
Fiesta iets lager in MRB.
Corsa rijden er plenty rond, dus wat dat betreft een prima keus.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

mk1992 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:00:
[...]

Tussen de regels door lezend zie ik de vraag of je voor looks of voor de centjes zou gaan. Tsja, die keuze maakt ieder voor zich natuurlijk.
In een latere post laat je een paar auto's uit de buurt zien. Ga daar gewoon eens mee rijden. Wellicht is de mooie Opel het helemaal niet voor jou en is de Spark een lot uit de loterij (of andersom he).

Met de rekenmachine in de hand kom je bij de Spark uit denk ik. Maar als jij blijer wordt van de Rio en het verschil p.m. voor jou te verantwoorden is, wie houdt je tegen?

Tip ter overweging: Tankinhoud. Je zegt 150km per dag, dan ben je met de Spark om de 3 dagen aan de beurt om te tanken. Weet niet of Rio en Corsa (veel) verder komen of dat je tankt op je woon/werk-route maar er zijn voor sommige mensen leukere hobby's.
Ja, ik denk dat dit een tussenweg wordt.

De Kia Picanto met LPG is overtuigend het goedkoopste, maar ook het kleinste.
Denk dat het gewoon langs gaan wordt. Wil nu ook wat LPG modellen kennen zodat ik die ook mee kan nemen in de zoektoch, liefste een beetje in de buurt.

Op de tip,
Rio is benzine en komt uiteraard een stuk verder.
De spark zou je idd 2x in de week moeten tanken als ik meer naar het werk rij.
Woon/werk-route tank ik idd.

Goed punt! De Corsa gaat alweer ~ 500KM mee als ik het goed las. Dus dat biedt voordelen.
Verschil is alleen, verwacht volgend jaar 10.000 KM per jaar te gaan maken, ipv de 30.000 KM, hoewel die het jaar daarop weer terug komt vermoed ik.
Puntje bij paaltje maakt het niet zoveel uit.

Denk dat de Rio en de Corsa beide goed zijn, misschien ook welke dealer mij beter bevalt. En welke in de buurt is. Beide opties lijken mij prima :)

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

FTI schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:05:
[...]

Zijn allebei prima.
De fiesta rijdt waarschijnlijk iets leuker en is te krijgen met 5 deurs.
5 deurs Corsa zijn er niet zo veel van (wederom, goed zoeken).
Fiesta iets lager in MRB.
Corsa rijden er plenty rond, dus wat dat betreft een prima keus.
Thnx zal ik meenemen.

Bij voorkeur dus <= 1.3

我的名字是Mirno

• mk1992
Ah, die Rio op benzine had ik even niet gezien

Wie goed zoekt vindt er wel eentje op LPG, de meerprijs van 1000 euro is te overzien denk ik: https://www.nederlandmobi...t-en-topconditie/12113964

Cash is king.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

mk1992 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:11:
Ah, die Rio op benzine had ik even niet gezien

Wie goed zoekt vindt er wel eentje op LPG, de meerprijs van 1000 euro is te overzien denk ik: https://www.nederlandmobi...t-en-topconditie/12113964
Ojaa.
Alleen de wegenbelasting loopt aanzienlijk op. Richting de 1000 per jaar. Tegenover 385..

我的名字是Mirno

• mk1992
mirno schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:00:
[...]

Ojaa.
Alleen de wegenbelasting loopt aanzienlijk op. Richting de 1000 per jaar. Tegenover 385..
Dat kan niet kloppen, als ik het kenteken bij autoweek invoer kom ik op 500-520 per jaar.

Vloeken in de LPG-kerk, maar aardgas kan ook voordelig zijn, zie veel Fiats in die hoek: https://www.gaspedaal.nl/...160000&pmax=7000&srt=pr-a

Cash is king.

• barta123
mk1992 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:57:
[...]

Dat kan niet kloppen, als ik het kenteken bij autoweek invoer kom ik op 500-520 per jaar.

Vloeken in de LPG-kerk, maar aardgas kan ook voordelig zijn, zie veel Fiats in die hoek: https://www.gaspedaal.nl/...160000&pmax=7000&srt=pr-a
Helaas kan je het echt maar op heel weinig plekken tanken... Ik overwoog ook iets als een Golf TGI, of de voorganger (TSI EcoFuel) - of iets als een Audi A3 G-tron. In duitsland is het veel meer een ding

Alleen CNG... Methaan, een tank met 200 bar gasdruk in je auto is wel iets dat ik gevaarlijk noem + dat je vaak niet vol kan tanken als de compressor ietwat versleten is :9

LPG is al vloeibaar vanaf een paar bar, maar kan je ook op dezelfde manier injecteren als benzine 8) (efficiency voordelen)

• mk1992
barta123 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:51:
[...]

Helaas kan je het echt maar op heel weinig plekken tanken... Ik overwoog ook iets als een Golf TGI, of de voorganger (TSI EcoFuel) - of iets als een Audi A3 G-tron. In duitsland is het veel meer een ding

Alleen CNG... Methaan, een tank met 200 bar gasdruk in je auto is wel iets dat ik gevaarlijk noem + dat je vaak niet vol kan tanken als de compressor ietwat versleten is :9

LPG is al vloeibaar vanaf een paar bar, maar kan je ook op dezelfde manier injecteren als benzine 8) (efficiency voordelen)
Meer dan 160 tankstations, genoeg om dekkend te zijn. Tesla en Fastned samen hebben een kleiner netwerk :*)

Een eerder issue is de keuring van de gastank voor CNG, kan alleen door specialisten gedaan worden en moet iedere 4 jaar.

Cash is king.

• straat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:46
mirno schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:02:
[...]

Corsa leek mij ook wel wat!
Alleen vergeleken met een Kia Rio Benzine, met 22.500 KM's per jaar. Kwam de Corso 280 euro goedkoper uit ...
Berekend dat de Kia Rio 1:20 reed en de Opel Corsa 1:13,4
Met kosten benzine 1,65
En kosten gas 0,76
Kijk ook eens naar de Opel Agila op LPG. Wegenbelasting is een tientje per maand hoger dan benzine, dat heb je met een tank gas (500km) er makkelijk uit. Ik rij in de mijne 1:14-1:15.

En ik tank hier in de stad voor 0,49 per liter of langs de A12 voor 0,53. Je moet wel echt moeite doen om voor 76 cent ergens te tanken denk ik.

Kijk echter ook goed naar kosten voor verzekering. Voor mij was toen ik de auto kocht 1,5 jaar geleden een VW Up/Skoda Citigo op benzine net zo duur in verbruik bij 15.000km per jaar. Het verschil in vaste lasten was €40 (wegenbelasting €23, verzekering €17) per maand.

De Spark was in totaal wat goedkoper maar daar pas ik gewoon echt niet in.

Het grootste voordeel van LPG vind ik de lage variabele kosten, een ritje 'extra' kost je maar de helft aan brandstofkosten vergeleken met een zuinige benzinewagen.

[Voor 26% gewijzigd door straat op 25-09-2020 12:20]

• Josefien
Zo, de Renault is gisteravond laat gestrand in België :/ Het benzinesysteem deed het plots niet meer, dus had 'm geforceerd op gas gestart en dacht daarmee thuis te komen. Maar na enkele kilometers snelweg ging de LPG-installatie ook uit, alle lampjes op de schakelaar branden ook niet meer bij aanzetten contact :/

Er zat nog genoeg vaart in om honderden meters uit te rollen in de neutraal, haalde nog de afrit naar een tankstation, over een rotonde, langs de pompen zo een vrij parkeervak in :P Ik weet nu wel weer hoe zwaar hij stuurt en remt zonder draaiende motor...

Op de parkeerplaats bleek de benzinepomp niet meer te zoemen bij aanzetten en de LPG-installatie was ook nog steeds dood. Ik had de zekeringen in de kast naast de accu gecontroleerd, die waren nog goed.

Dan hield het op. Het werd koud en laat, dus ging maar een lift zoeken om daar weg te komen. Snel iemand gevonden die naar Barendrecht ging en mij mee wilde nemen en vanaf daar nog de laatste bus/metro-verbinding naar huis gehaald :)

De Renault is achtergebleven op een parkeerplaats langs de E19 ;(

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 07:54

kraats

Ik rol

Zo stranden is altijd k*t. Wel goed dat je alsnog netjes hebt kunnen parkeren _/-\o_
Wat zijn je plannen er nu mee?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19-06 07:09
Josefien schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:16:
Op de parkeerplaats bleek de benzinepomp niet meer te zoemen bij aanzetten en de LPG-installatie was ook nog steeds dood. Ik had de zekeringen in de kast naast de accu gecontroleerd, die waren nog goed.
Heb je hem nog geprobeerd om te starten? Draaide de startmotor nog rond? Zou het een stroom-issue kunnen zijn, dat de dynamo defect is?

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 07:18

Theo

moederbord

Josefien schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:16:
Zo, de Renault is gisteravond laat gestrand in België :/ Het benzinesysteem deed het plots niet meer, dus had 'm geforceerd op gas gestart en dacht daarmee thuis te komen. Maar na enkele kilometers snelweg ging de LPG-installatie ook uit, alle lampjes op de schakelaar branden ook niet meer bij aanzetten contact :/

Er zat nog genoeg vaart in om honderden meters uit te rollen in de neutraal, haalde nog de afrit naar een tankstation, over een rotonde, langs de pompen zo een vrij parkeervak in :P Ik weet nu wel weer hoe zwaar hij stuurt en remt zonder draaiende motor...

Dan hield het op. Het werd koud en laat, dus ging maar een lift zoeken om daar weg te komen. Snel iemand gevonden die naar Barendrecht ging en mij mee wilde nemen en vanaf daar nog de laatste bus/metro-verbinding naar huis gehaald :)

De Renault is achtergebleven op een parkeerplaats langs de E19 ;(
Dat is best minder... Niet weer een defecte krukassensor of accu die plots dood is? :P Of is de auto nu met ruim 4 ton op de teller echt op en afgeschreven? :'(

7400 Wp op het dak

• Josefien
De accu is nog goed, startmotor draaide krachtig, ook vandaag nog geprobeerd. Alleen, de lampjes op de LPG-installatie bleven uit bij contact aanzetten. En de benzinepomp zoemt niet eens :/ Of de krukassensor nog signaal gaf had ik niet meer naar gekeken, want zonder brandstoftoevoer gaat 'ie sowieso niet starten :P

De Renault staat nu bij de garage voor reparatie, ik had een oprijwagen gehuurd om 'm op te halen :) Toevallig ook een Renault :P , een Master 2.3 DCi met 6-handbak. Moeder heeft geassisteerd door mee te helpen met duwen uit de kuil bij de parkeerplaats en sturen bij het opladen met de lier :) De bedieningskabel v/d lier was niet lang genoeg om vanaf de auto te bedienen.

Het bleek allemaal niet zo ingewikkeld, uitvogelen hoe een spanband werkte was het moeilijkste, vrachtwagenchauffeurs ernaast lachten zich waarschijnlijk rot :$ Het kost alleen een vrije dag, zat vooral in het heen en weer naar de huurlocatie gaan per OV.

Er stond een onderhoudsbeurt bij de garage gepland voor vrijdag, waarschijnlijk wordt er nu ook pas tegen vrijdag naar gekeken, ze hebben het druk. In de tussentijd dus even gebruikmaken van openbaar vervoer...

• mk1992
Waarom ook geen pechhulp (gebeld)?

Cash is king.

• atomix9
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22-06 18:59
Eigenlijk een schaamteloze verkoop advertentie, maar moet het toch doen, wellicht maak ik iemand nog blij met schaarse onderdelen......

Mijn Volvo S60 originele Bi-Fuel uit 2004, 4ton gereden, staat op de nominatie om weg te doen :'( . Het gasklephuis (500 euro) moet worden vervangen (volgens de ANWB mannen) Ik ga er geen geld meer insteken. Ben al aardig op de auto leeggelopen...

Helaas heb ik net 20k km geleden de hele gasinstallatie vervangen, stappenmotor a 350 euro, verdamper a 125 euro, verdeler schoongemaakt, filters, etc. Hij reed net weer perfect op LPG.

Indien er mensen zijn die verder willen met de auto, of hem willen overnemen voor donor auto (wel de hele auto, ga niet lopen klussen) dan DM me maar. Voor zacht prijsje mag ie weg. (650 euro ofzo)

Probeer het eerst op forums van LPG/Volvo liefhebbers. Vind zonde namelijk, er zitten zoveel (bijna) nieuwe onderdelen in. :)

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Josefien schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:59:
De accu is nog goed, startmotor draaide krachtig, ook vandaag nog geprobeerd. Alleen, de lampjes op de LPG-installatie bleven uit bij contact aanzetten. En de benzinepomp zoemt niet eens :/ Of de krukassensor nog signaal gaf had ik niet meer naar gekeken, want zonder brandstoftoevoer gaat 'ie sowieso niet starten :P

De Renault staat nu bij de garage voor reparatie, ik had een oprijwagen gehuurd om 'm op te halen :) Toevallig ook een Renault :P , een Master 2.3 DCi met 6-handbak. Moeder heeft geassisteerd door mee te helpen met duwen uit de kuil bij de parkeerplaats en sturen bij het opladen met de lier :) De bedieningskabel v/d lier was niet lang genoeg om vanaf de auto te bedienen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het bleek allemaal niet zo ingewikkeld, uitvogelen hoe een spanband werkte was het moeilijkste, vrachtwagenchauffeurs ernaast lachten zich waarschijnlijk rot :$ Het kost alleen een vrije dag, zat vooral in het heen en weer naar de huurlocatie gaan per OV.

Er stond een onderhoudsbeurt bij de garage gepland voor vrijdag, waarschijnlijk wordt er nu ook pas tegen vrijdag naar gekeken, ze hebben het druk. In de tussentijd dus even gebruikmaken van openbaar vervoer...
Hopelijk valt het mee, en heb je hem snel terug :)
atomix9 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:55:
Eigenlijk een schaamteloze verkoop advertentie, maar moet het toch doen, wellicht maak ik iemand nog blij met schaarse onderdelen......

Mijn Volvo S60 originele Bi-Fuel uit 2004, 4ton gereden, staat op de nominatie om weg te doen :'( . Het gasklephuis (500 euro) moet worden vervangen (volgens de ANWB mannen) Ik ga er geen geld meer insteken. Ben al aardig op de auto leeggelopen...

Helaas heb ik net 20k km geleden de hele gasinstallatie vervangen, stappenmotor a 350 euro, verdamper a 125 euro, verdeler schoongemaakt, filters, etc. Hij reed net weer perfect op LPG.

Indien er mensen zijn die verder willen met de auto, of hem willen overnemen voor donor auto (wel de hele auto, ga niet lopen klussen) dan DM me maar. Voor zacht prijsje mag ie weg. (650 euro ofzo)

Probeer het eerst op forums van LPG/Volvo liefhebbers. Vind zonde namelijk, er zitten zoveel (bijna) nieuwe onderdelen in. :)

[Afbeelding]
Misschien niet wat je wilt horen, maar als het "enkel" het gasklephuis is, en de rest van de auto in goede staat is, zou ik toch overwegen het te vervangen. Voor €650 (verkoop auto) + gasklephuis (€500) = €1150 heb je geen vergelijkbare auto in dezelfde staat vrees ik :(:)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Josefien
mk1992 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:54:
Waarom ook geen pechhulp (gebeld)?
Ik heb bewust geen ANWB-lidmaatschap. Ze slepen toch niet meer terug naar de eigen garage, maar droppen 'm alleen bij de dichtstbijzijnde, ben ik niet per se mee geholpen. Toen ik een keer verkeerd advies kreeg (mij laten doorrijden met vermogensverlies omdat de uitlaat dicht zou zitten terwijl bij de garage bleek dat de distributie versprongen was door een stuk metaal ertussen) was het genoeg en had ik 'm opgezegd. Laatste keer dat ik ze nodig had was in 2016. De oprijwagen nu kost incl. brandstof en OV-kosten nog geen 200 euro. ANWB Europa-service voor 4 jaar was duurder geweest :P Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat een gemiddelde auto maar eens in de 5 jaar strandde? :P

• atomix9
MK_ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:28:
[...]

Hopelijk valt het mee, en heb je hem snel terug :)

[...]

Misschien niet wat je wilt horen, maar als het "enkel" het gasklephuis is, en de rest van de auto in goede staat is, zou ik toch overwegen het te vervangen. Voor €650 (verkoop auto) + gasklephuis (€500) = €1150 heb je geen vergelijkbare auto in dezelfde staat vrees ik :(:)
Daar heb je gelijk in. Maar ik hoef ook geen Volvo meer in dezelfde staat. En eerlijk = eerlijk bij Volvo weet je nooit wat er na de volgende reparatie weer aankomt. Ergo, ik ben klaar met de auto en neem mijn verlies. :/

• atomix9
Josefien schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:57:
[...]

Ik heb bewust geen ANWB-lidmaatschap. Ze slepen toch niet meer terug naar de eigen garage, maar droppen 'm alleen bij de dichtstbijzijnde, ben ik niet per se mee geholpen. Toen ik een keer verkeerd advies kreeg (mij laten doorrijden met vermogensverlies omdat de uitlaat dicht zou zitten terwijl bij de garage bleek dat de distributie versprongen was door een stuk metaal ertussen) was het genoeg en had ik 'm opgezegd. Laatste keer dat ik ze nodig had was in 2016. De oprijwagen nu kost incl. brandstof en OV-kosten nog geen 200 euro. ANWB Europa-service voor 4 jaar was duurder geweest :P Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat een gemiddelde auto maar eens in de 5 jaar strandde? :P
Ik was eerder ook altijd vol lof over de ANWB. Dit is nu echt minder geworden. Van LPG hebben ze vaak al helemaal geen kaas gegeten. Garages overigens ook niet. Laatste keer stond mijn auto helemaal niet meer in het ANWB systeem! Onbekende auto. Moest de beste man met een eigen ouder systeem komen (hobbymatig) om de auto te kunnen uitlezen. Dat is toch wel amateuristisch hoor.

En dan een discussie gaan voeren over een LPG pomp. Ja maar meneer: het is een verdamp systeem....pfff, ik heb geen LPG pomp. :X

• mk1992
Josefien schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:57:
[...]

Wel erg makkelijk om de opgenomen vrije dag en de uren onderweg niet mee te nemen hierin.

Cash is king.

• Josefien
De Renault rijdt weer :D

De benzinepomp was kapot/gesmolten:
https://i.imgur.com/iyX6bpIl.jpg

De garage had nog een sloop-Mégane staan waar ze de pomp van hebben overgezet.

Waarom de LPG-installatie het ook niet meer deed, is een raadsel. Want na vervanging van de benzinepomp deed 'ie het ook weer vanzelf. Er hoefden geen zekeringen te worden vervangen.

Ik had het ook voorgelegd aan de LPG-installateur, hij zei dat er wel een zekering door zou moeten zijn, wat niet het geval is. Hij wist wel te vertellen dat de installatie zowel spanning direct van de accu als van de groep waar de benzinepomp op zit moet krijgen om aan te gaan.

Meest logische verklaring lijkt mij is dan dat de kapotte pomp dermate veel stroom trok dat de spanning op die groep dusdanig was gedaald waardoor LPG niet meer aan kon gaan :? Maar gek dan dat er nergens een zekering door ging.

Maar goed, hij doet het i.i.g. weer, na dit weekend heeft 'ie hopelijk de 419k op de teller gepasseerd :D

• _JGC_
@Josefien zie je maar weer, doorrijden met een kapot onderdeel "dat je toch niet gebruikt" is niet altijd handig.

Ik rijd nu al een week zonder multiriem omdat de compressor eraf is. Week daarvoor volledig vastgelopen, "doet het niet meer, laat hem wel uit".
Morgen de hele zooi vervangen: condensor, droger, compressor, multiriem. Allemaal naar de kloten gedraaid.

Wel blij dat dit niet bij de 207 is gebeurd destijds (die compressor was ook gaar aan het worden). Bij de 207 had ik een hele dag mogen vloeken op de LPG installatie die fatsoenlijk werken in de weg zat.

• Josefien
Met de "nieuwe" brandstofpomp merk ik dat na stilstand van een uur of langer hij niet meer bij de eerste slag aanslaat bij het starten (benzine is nog nieuw, getankt die dag toen hij strandde). Niet echt problematisch, maar net niet helemaal mooi, zeg maar :/

Verder lijkt de LPG-tank de afgelopen maanden om onverklaarbare reden steeds vaker minder inhoud te hebben. Waar er eerst ruim 38l in kon bij helemaal leeg is het de afgelopen tijd meestal 35l :/ Die 3l klinkt niet veel, maar is al gauw minimaal 30km minder op een actieradius die toch al niet zo groot is. Vaak het verschil tussen wel/niet de pomp kunnen halen.

• Teleluvr
Josefien schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 01:38:
Met de "nieuwe" brandstofpomp merk ik dat na stilstand van een uur of langer hij niet meer bij de eerste slag aanslaat bij het starten (benzine is nog nieuw, getankt die dag toen hij strandde). Niet echt problematisch, maar net niet helemaal mooi, zeg maar :/
Is dat niet het risico van een tweedehands brandstofpomp installeren? Mogelijk komt deze niet zo goed op druk als een nieuwe.

• Josefien
Die brandstofpomp is misschien zelfs slecht :/ Vandaag betrekkelijk weinig gereden, maar rijden op benzine was vrij beroerd. Na de eerste paar honderd meter begon 'ie te haperen, een seconde of wat helemaal geen aandrijving en dan weer door. Op de snelweg doet 'ie dat ook weer vanaf ~3000rpm en daarboven stottert hij zo nu en dan. Ook weinig vermogen vanaf zo'n 100km/u en 3000rpm... even haalde hij de 130 zelfs niet meer met plankgas in de 4 :P En aan het einde v/d dag 2x afgeslagen direct na het starten nadat 'ie een halfuurtje stilstond.

Ik vrees dat ik morgen weer langs de garage kan gaan... ze zien me daar al staan met deze Renault... :/

• BadEendTerror
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 20-06 22:44
2dehands benzinepomp is eigenlijk nooit een goed idee omdat het een slijtage onderdeel betreft en je niet weet wat de staat is van een 2dehandse. Je eigen benzinepomp zal door het meerdere keren leegrijden van de tank misschien de genadeklap hebben gekregen.

• Josefien
Een nieuwe is anders wel erg duur (€200) vind ik, voor hooguit 100km p/m rijden op benzine :/

Ik heb er nu eentje van €34 gekocht bij een onderdelenhandelaar. Ik kreeg namelijk geen geld terug van de pomp die het 2 dagen gedaan heeft, garage bood alleen aan "gratis" in te bouwen als ik een pomp kwam brengen.

De Renault start ermee niet altijd perfect na een nacht stilstaan en loopt dan eerste paar secondes matig, maar of dat aan de pomp ligt of dat andere delen v/h benzinesysteem niet meer helemaal goed is, weet ik niet. Bougies zijn ook al oud, over 2k aan vervanging toe. Maar rijden op benzine doet 'ie wel... zaterdag naar Wuppertal kwam ik voor de laatste paar km gas te kort en op benzine op de autobahn deed 'ie het ook prima :P

Op de 2e hands pomp zit trouwens 6mnd garantie mocht dat ooit nodig zijn, maar dan moet 'ie uitgebouwd zijn. Na gezien te hebben hoe de garage het deed lijkt het me niet heel moeilijk, alleen de slangklemmen loshalen is een dingetje. Maar wat ik me dan afvraag he... als ik ooit die pomp zou moeten terugbrengen... hoe maak ik dan het gat tijdelijk dicht zolang ik met de pomp in de rij sta binnen? Het lijkt me dat anders de (explosieve) benzinedampen zich gaan ophopen in de afgesloten auto :o

• FTI
Josefien schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 01:49:
Een nieuwe is anders wel erg duur (€200) vind ik, voor hooguit 100km p/m rijden op benzine :/

Ik heb er nu eentje van €34 gekocht bij een onderdelenhandelaar. Ik kreeg namelijk geen geld terug van de pomp die het 2 dagen gedaan heeft, garage bood alleen aan "gratis" in te bouwen als ik een pomp kwam brengen.

De Renault start ermee niet altijd perfect na een nacht stilstaan en loopt dan eerste paar secondes matig, maar of dat aan de pomp ligt of dat andere delen v/h benzinesysteem niet meer helemaal goed is, weet ik niet. Bougies zijn ook al oud, over 2k aan vervanging toe. Maar rijden op benzine doet 'ie wel... zaterdag naar Wuppertal kwam ik voor de laatste paar km gas te kort en op benzine op de autobahn deed 'ie het ook prima :P

Op de 2e hands pomp zit trouwens 6mnd garantie mocht dat ooit nodig zijn, maar dan moet 'ie uitgebouwd zijn. Na gezien te hebben hoe de garage het deed lijkt het me niet heel moeilijk, alleen de slangklemmen loshalen is een dingetje. Maar wat ik me dan afvraag he... als ik ooit die pomp zou moeten terugbrengen... hoe maak ik dan het gat tijdelijk dicht zolang ik met de pomp in de rij sta binnen? Het lijkt me dat anders de (explosieve) benzinedampen zich gaan ophopen in de afgesloten auto :o
Pomp komt op druk bij contact om. Start ie beter als je dat een aantal keer doet? (Contact aan, uit, aan, uit enz). Luister ook thv de pomp of deze een seconde of 2-5 zoemt, dat zou moeten dan zet ie de boel op druk. Nameten met een multimeter kan evnt ook.

Voor de toekomst zou je ook kunnen kijken naar b merk pompen zoals bijv van winparts of auto onderdelen 24. Dan heb je nieuw alleen geen oem kwaliteit.

Goed ventileren, ramen open. Dan kan er niet zo veel gebeuren. In en uitbouw zou niet zo moeilijk moeten zijn. Zorg voor extra slangenklemmen mocht er eentje niet meer goed zijn of niet open willen (dan moet je knippen).

Nog een tip, het klinkt alsof je terugslagklepje misschien ook niet goed werkt. Koop twee slangenklemmetjes, een terugslagklepje en wat benzineslang en meubel er een extra terugslagklepje tussen. Dan weet je zeker dat die goed is. Kost je een euro of 10-15. Bij interesee kan ik wel ff opzoeken waar ik zo'n klepje ooit op ebay heb gekocht.

[Voor 8% gewijzigd door FTI op 14-10-2020 08:31]

• Josefien
Ik ga morgen proberen het contact een paar keer aan/uit te zetten voor het starten, kijken of er verbetering is. De pomp zoemt wel bij contact aanzetten, net zoals de originele.

De slangen zitten niet met schroefklemmen vast, maar met een soort kunststof klik-aansluiting. Renault heeft er schijnbaar speciaal gereedschap voor om het makkelijk te lossen, de universeel gebruikt een schroevendraaier om een lipje of zo in te drukken en dan kunnen ze los. Vastmaken is gewoon terugklikken zonder gereedschap.

Een extra klepje ertussen zetten lijkt me ook niet zo makkelijk met de klik-aansluiting van de slang, dan zou het dezelfde aansluiting moeten hebben.

• houthakker
houthakker schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:27:
[...]

- De achterwiel ophanging, ja daar zit wat werk aan. Dat hebben we al bekeken, 2x schokdempers (van sachs, dus geen b rommel) voor 70 euro, uitlaatje, euro of 120, en dan een paar tientjes aan rubbers. Niets schokkends, maar wel wat werk.
Zo, 3 weken geleden er alles onder geklust;
2 dagen en 2 avonden over gedaan, want;
- verkeerde 'grote' draagarmrubbers besteld, zaterdag niet te krijgen, dus wachten tot maandag namiddag.
- moer die ergens in de carroserie vast had moeten zitten draaide mee, dus moest vast gelast worden.

Opkrikken en nieuwe schokdempers

Uitlaat doorslijpen, Nieuwe rubbers, veel slijpen, en zagen want alles zat vast. Zie de emmer 'bout en rubber' sushi.

bling bling nieuwe onderdelen :*)

Inmiddels ook 2 nieuwe banden en laten uitlijnen, op naar de volgende 200.000km *O* :P

[Voor 11% gewijzigd door houthakker op 16-10-2020 22:20]

Specs

• FTI
Josefien schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:25:
Ik ga morgen proberen het contact een paar keer aan/uit te zetten voor het starten, kijken of er verbetering is. De pomp zoemt wel bij contact aanzetten, net zoals de originele.

De slangen zitten niet met schroefklemmen vast, maar met een soort kunststof klik-aansluiting. Renault heeft er schijnbaar speciaal gereedschap voor om het makkelijk te lossen, de universeel gebruikt een schroevendraaier om een lipje of zo in te drukken en dan kunnen ze los. Vastmaken is gewoon terugklikken zonder gereedschap.

Een extra klepje ertussen zetten lijkt me ook niet zo makkelijk met de klik-aansluiting van de slang, dan zou het dezelfde aansluiting moeten hebben.
Je kan toch de benzineslang doorsnijden, twee of vier slangklemmetjes erom, terugslagklepje ertussen? Zoiets is dat:

https://www.ebay.com/itm/...d1ed07:g:ZN0AAOSwWYxdaDoe

Destijds op de e46 makkelijk te installeren.

• Josefien
FTI schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 01:56:
[...]

Je kan toch de benzineslang doorsnijden, twee of vier slangklemmetjes erom, terugslagklepje ertussen? Zoiets is dat:

https://www.ebay.com/itm/...d1ed07:g:ZN0AAOSwWYxdaDoe

Destijds op de e46 makkelijk te installeren.
Die slangklemmetjes zijn toch alleen voor het soort rubberen/zachte slang of werkt het ook met harde slangen? De slang in de Renault is van een harde, amper buigbare kunststof. Het zou eerder doorzagen worden i.p.v. snijden :o

En de klep zou dan in de opvoerende leiding moeten? Aan het einde v/d retourleiding zit bij de pomp al een drukregelaar.

Overigens leek hij vandaag beter te starten door eerst een paar keer contact aan/uit te zetten. Kijken of dat morgen ook zo is :D

• Josefien
LPG is de laatste tijd wel rap duurder geworden... zo'n 5ct p/l :/ In Brussel kon ik bij de MAES het spul vaak voor onder de 0,40p/l krijgen, nu niet meer.

In Nederland is het ook zo'n 5ct omhoog gegaan.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:17

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Een Auris Hybrid op LPG met bijna 400K op de teller:

Klein detail: de eigenaar heeft de LPG-installatie zelf ingebouwd! Ik dacht dat dat niet kon i.v.m. gekeurd moeten zijn van de installatie enzo :?

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2020 10:33]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• _JGC_
ThinkPad schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:32:
Een Auris Hybrid op LPG met bijna 400K op de teller:
[YouTube: Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid - 2013 – 384.618 km - Klokje Rond]

Klein detail: de eigenaar heeft de LPG-installatie zelf ingebouwd! Ik dacht dat dat niet kon i.v.m. gekeurd moeten zijn van de installatie enzo :?
Heb even de regelgeving nagekeken hoe en wat, altijd is aangenomen dat je het bij een gasinbouwer moet laten doen om G3 te kunnen krijgen, maar alles wat ik ervan kan vinden is dat als je de volledige documentatie van de gasinbouwset hebt en de gasinbouwset een typegoedkeuring heeft voor je auto, dat je gewoon in aanmerking komt voor G3 op kenteken.

• mk1992
Waarom zou het niet kunnen? RDW moet de auto goedkeuren als zijnde G3, waar de inbouw gebeurt is doet er dan niet toe als het maar aan de eisen voldoet.

Anders krijg je de rare situatie dat de inbouwer zelf niet hobbymatig een installatie in zijn auto mag plaatsen, maar dit alleen mag doen als hij dat via zijn eigen bedrijf waar hij werkzaam is regelt :P

Cash is king.

• AOC
  • Niet online
Eindelijk een gastank in de Peugeot :) rijdt heel fijn.

Vraagje: tot hoeveel procent kan ik de lpg tank leegrijden zonder dat de pomp droogloopt?

• Batsgeit
Waterkoker schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:29:
Eindelijk een gastank in de Peugeot :) rijdt heel fijn.

Vraagje: tot hoeveel procent kan ik de lpg tank leegrijden zonder dat de pomp droogloopt?
Welke LPG installatie heb je? Je hoeft er eigenlijk alleen bij een Vialle op te letten voor zover ik weet. Ik reed 'm altijd tot aan het rode lampje. 230k km's gereden zonder nieuwe pomp.

• AOC
  • Niet online
@Batsgeit er is een LPG G3 installatie van BRC geplaatst.

Zojuist heb ik de handleiding gevonden en doorgenomen. Hierin staat:"om het benzine- en LPG systeem goed te laten functioneren is het aan te raden om beide tanks niet leeg te rijden. Deze dienen voor minimaal 1/4 gevuld te zijn.

Zal die 1/4 dan gaan over de 80% vulling wat je maximaal kan tanken? Of moet ik uitgaan van 100% en dan doorrijden tot de manometer achterop de gastank 25% aangeeft :)?

• _JGC_
@Waterkoker Benzine moet je minimaal op 1/4 houden omdat de benzine continu rondgepompt wordt en je pomp gekoeld wordt door benzine.
Gas kan je bij een verdamperinstallatie in principe leegrijden. Als de druk te laag wordt schakelt het systeem automatisch over op benzine. Als het goed is tenminste... bij die 207 die ik had waren de misfires eerder dan de melding dat gas op was.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Mijn Vialle kan ik niet leegrijden, schakelt ook automatisch over. Is dat niet bij alle moderne (dampgas/inspuiting) installaties nu zo?
Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True