http://g3gas.nl/ toevallig? Voor Vialle LPG problemen is dat de manBouke-p schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:37:
[...]
De bobines waren niet de oorzaak, zoals ik al verwacht had eerlijk gezegd. Er bleek een injector defect te zijn.
Ik heb op MP gezocht en voor 250,- is er beun de haas thuis langs gekomen en heeft het gefixtIk dacht al dat ik die vent kende, maar vroegah heeft hij ooit de lpg tank van mn toenmalige E36 vervangen op een parkeerplaats van de A28(hij wou t niet bij hem op de oprit doen omdat de buren al teveel geklaagd hadden over LPG lucht
![]()
)
Ik heb een 2L Grand Scenic, ook automaat en ik rijd rond de 1:9 a 1:10 waarbij ik ook nog regelmatig kort stukjes rijd. Die van jou zou toch wel een stuk zuiniger moeten zijn.Josefien schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:29:
[...]
Ik heb een automaat, die maakt minder toeren dan de handbak-variant op dezelfde snelheid. Hij doet 100km/u bij 2500rpm en 130km/u bij zo'n 3400rpm.
Bij vaak 130 rijden haalt hij soms net wel/niet de 1 op 10. Daarboven gaat het verbruik hard omhoog.
Minder toeren maken zou 'm trouwens waarschijnlijk niet fijn laten rijden, er moet dan erg vaak worden teruggeschakeld.
Klopt! ik ben benieuwd hoeveel zou iemand nou verdiend met dit soort klusjes. Hij reed in een gare megane vol deuken en schade, dus aan auto's zal ie t niet uitgevenKnul schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:46:
[...]
http://g3gas.nl/ toevallig? Voor Vialle LPG problemen is dat de man
Zn werk is wel top!
Misschien ander fabrikant LPG? BK gas bijv. rijden de meeste installaties vaak beter/zuiniger op.barta123 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:49:
Hebben jullie dat trouwens ook? Ik heb de afgelopen 3 tanks weer in Belgie getankt, maar ik rijd duidelijk 10-15% zuiniger op vlaamse LPG, naast het feit dat het ook al 20% goedkoper is... Nu weet ik niet of je dit effect met een drooggas installatie ook zo zult merken, maar het lijkt me dus wel
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
En wat dacht je dan van Verdampere (Kees)in Helvoirt?Knul schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:46:
[...]
http://g3gas.nl/ toevallig? Voor Vialle LPG problemen is dat de man
Top Gast
En spotgoedkoop, vergeleken bij de reguliere Gasboeren.
Wat een fijne vent.
https://verdampere.mygb.nl/
Ps....Zijn ruilsysteem met Vialle pompen is uitstekend. En van goede kwaliteit.
Ook al meerdere keren bij hem geweest, al is t uurtje rijden.Geert G schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:14:
[...]
En wat dacht je dan van Verdampere (Kees)in Helvoirt?
Top Gast![]()
En spotgoedkoop, vergeleken bij de reguliere Gasboeren.
Wat een fijne vent.![]()
https://verdampere.mygb.nl/
Ps....Zijn ruilsysteem met Vialle pompen is uitstekend. En van goede kwaliteit.
Daarna hoorde ik pas over die G3gas gast
Die komt thuis, dat is verrekte makkelijk!
Afgelopen weken een paar ritjes naar Oostenrijk gemaakt met de A3 op LPG.
Alleen wanneer ik met de auto bergafwaarts rijd, en het verbruik tijdelijk 0,0l/h is dan schakelt de Prins LPG installatie zichzelf uit.
Wanneer ik deze via de knop aan probeer te zetten dan hoor ik een soort 'piep' en schakelt hij niet over naar LPG, alleen de auto uit/aanzetten wil helpen.
Hoe kan ik dit euvel voorkomen? Behalve gas blijven geven als ik bergafwaarts rijd
Alleen wanneer ik met de auto bergafwaarts rijd, en het verbruik tijdelijk 0,0l/h is dan schakelt de Prins LPG installatie zichzelf uit.
Wanneer ik deze via de knop aan probeer te zetten dan hoor ik een soort 'piep' en schakelt hij niet over naar LPG, alleen de auto uit/aanzetten wil helpen.
Hoe kan ik dit euvel voorkomen? Behalve gas blijven geven als ik bergafwaarts rijd
Misschien is de mix anders in Belgie groter aandeel butaan dan propaan in de mix in verhouding tot NL LPGbarta123 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:49:
Hebben jullie dat trouwens ook? Ik heb de afgelopen 3 tanks weer in Belgie getankt, maar ik rijd duidelijk 10-15% zuiniger op vlaamse LPG, naast het feit dat het ook al 20% goedkoper is... Nu weet ik niet of je dit effect met een drooggas installatie ook zo zult merken, maar het lijkt me dus wel
euhmmmm
2 dagen geleden helaas ook weer moeten doen... leegrijden en dan 15l verse euro98 van de Lukoil erin (doe geen premium meer, die zorgt niet voor langer goed starten blijkbaar).BadEendTerror schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:22:
@Josefien
Het helemaal leegrijden van de benzine tank is erg slecht voor de benzinepomp, deze heeft dan geen smering meer. Als je dat vaak genoeg doet gaat die pomp kapot!
Ik had een week of 3 geleden nog 15l Shell V-Power getankt terwijl er nog zo'n 8 liter in zat omdat 'ie slecht koud begon te starten, heeft amper geholpen. Eind vorige week moest ik secondes lang starten voordat 'ie aansloeg.
2 dagen geleden dus tank weer leeggereden en vers getankt... gisteren startte hij nog slecht, maar vandaag weer zo goed als nieuw
Ik snap echter nog steeds niet waarom hij alleen met nieuwe benzine goed koud start
Is er een goed adres waar ik het na kan laten kijken zonder honderden euro's tegenaan te gooien waarbij het probleem niet wordt opgelost?
Brandstoffilter v.v.?Josefien schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:25:
[...]
2 dagen geleden helaas ook weer moeten doen... leegrijden en dan 15l verse euro98 van de Lukoil erin (doe geen premium meer, die zorgt niet voor langer goed starten blijkbaar).
Ik had een week of 3 geleden nog 15l Shell V-Power getankt terwijl er nog zo'n 8 liter in zat omdat 'ie slecht koud begon te starten, heeft amper geholpen. Eind vorige week moest ik secondes lang starten voordat 'ie aansloeg.
2 dagen geleden dus tank weer leeggereden en vers getankt... gisteren startte hij nog slecht, maar vandaag weer zo goed als nieuw
Ik snap echter nog steeds niet waarom hij alleen met nieuwe benzine goed koud startEn "nieuwe benzine" was ooit goed voor bijna 2 maanden goed starten, nu hooguit een paar weken
De garage wil er i.i.g. niet meer naar kijken, die weet het niet meer.
Is er een goed adres waar ik het na kan laten kijken zonder honderden euro's tegenaan te gooien waarbij het probleem niet wordt opgelost?
Zowel die van benzine als LPG zijn erg kort geleden vervangen. Had niks geholpen.
Krijg je misschien steeds meer vochtophoping onderin de tank die door het opnieuw tanken weer vermengd wordt en even nodig heeft op meer uit te zakken?Josefien schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:00:
[...]
Zowel die van benzine als LPG zijn erg kort geleden vervangen. Had niks geholpen.
Hoe kom ik erachter of dat zo is? En dan zou er heel veel vocht in moeten zitten om slecht koud te starten? Gek dat bij warme motor er niks aan de hand is.Yucon schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:48:
[...]
Krijg je misschien steeds meer vochtophoping onderin de tank die door het opnieuw tanken weer vermengd wordt en even nodig heeft op meer uit te zakken?
Voor het eerst ook problemen met de LPG. Chevrolet Spark stottert boven de 60km/u. Volgens de garage loopt die soms op 3 cilinders.
2 maanden geleden zijn de bougies vervangen, maar sindsdien weinig mee gereden ivm corona.
Nu de bobines vervangen, dat moest de oplossing zijn.
Maar jawel, vandaag meteen weer problemen... Ben benieuwd of de garage eruit komt. En anders toch ook maar ff een afspraak met g3gas.nl
2 maanden geleden zijn de bougies vervangen, maar sindsdien weinig mee gereden ivm corona.
Maar jawel, vandaag meteen weer problemen... Ben benieuwd of de garage eruit komt. En anders toch ook maar ff een afspraak met g3gas.nl
Ook op benzine dit probleem?Waah schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:50:
Voor het eerst ook problemen met de LPG. Chevrolet Spark stottert boven de 60km/u. Volgens de garage loopt die soms op 3 cilinders.
Cash is king.
@Waah
Vermoed dat de verdamper op z'n laatste loodjes loopt.
Scheurtje in het membraan.
Voor LPG....Iridium bougies i.p.v. de standaard bougies.
Een absolute must voor een LPG auto.
Iridium bougies hebben een veel betere vonkafgifte, en bijna geen last van elektrode erosie, oftewel vonkerosie.
Voor een Spark 1.0 & 1.2 LPG zijn dit:
Denso VXU22
NGK 6546 (DCPR8EIX)
Uuummmm.......... please..... geen andere bougie merken, dan Denso of NGK voor deze motoren, omdat het op den duur toch weer klachten oplevert, is de praktijkervaring.
Deze twee merken is ook eerste montage (OEM) af fabriek.
Iridium bougies hebben een veel betere vonkafgifte, en bijna geen last van elektrode erosie, oftewel vonkerosie.
Denso VXU22
NGK 6546 (DCPR8EIX)
Uuummmm.......... please..... geen andere bougie merken, dan Denso of NGK voor deze motoren, omdat het op den duur toch weer klachten oplevert, is de praktijkervaring.
[ Voor 13% gewijzigd door Geert G op 05-07-2020 10:17 ]
Mijn BMW 318 loopt op zijn einde (325kkm gelopen).
Ga nu dus op zoek naar wat anders. Ivm dat de BMW een onpraktische auto is, dit keer een hatchback waar hopelijk een mtb in kan zonder het voorwiel.
Vanwege krappe financiele situatie is het max budget 4000 met maxmax 5000 euro.
Eisen:
- ok op de snelweg (geen c1 oid)
- licht gewicht
- cruise control
- aux
- (mogelijkheid tot) armsteun
Nu kwam ik de volgende opties tegen:
- Renault Twingo >2008 met een 1.2 16v motor zie ik regelmatig op lpg. Geen idee of deze betrouwbaar is, wel vaak rijk uitgerust, verstelbare achterbank en dakraam. Geen idee of dit een goede motor is.
- Kia Picanto >2011. Vaak zonder cruise en top van het budget. Wel af fabriek met lpg.
-VW Up/mii/citigo. Wat duurder maar een moderne auto en ook vaak goed in de opties. Schijnt volwassen te rijden.
- outofthebox: Prius 2 (tm 2007) op LPG. Wel wat hogere wegenbelasting.
Het liefst zou ik een automaat willen maar dan kom ik al snel bij bijv een insight uit. Prima auto, aardig geprijsd, maar niet te vinden op LPG.
Iemand nog aanvullingen of tips?
Ga nu dus op zoek naar wat anders. Ivm dat de BMW een onpraktische auto is, dit keer een hatchback waar hopelijk een mtb in kan zonder het voorwiel.
Eisen:
- licht gewicht
- cruise control
- aux
- Renault Twingo >2008 met een 1.2 16v motor zie ik regelmatig op lpg. Geen idee of deze betrouwbaar is, wel vaak rijk uitgerust, verstelbare achterbank en dakraam. Geen idee of dit een goede motor is.
- Kia Picanto >2011. Vaak zonder cruise en top van het budget. Wel af fabriek met lpg.
-VW Up/mii/citigo. Wat duurder maar een moderne auto en ook vaak goed in de opties. Schijnt volwassen te rijden.
Het liefst zou ik een automaat willen maar dan kom ik al snel bij bijv een insight uit. Prima auto, aardig geprijsd, maar niet te vinden op LPG.
[ Voor 7% gewijzigd door FitTiv op 05-07-2020 17:53 ]
@FitTiv Je schiet C1/Aygo/107 af vanwege snelweg gebruik en dan kom je met een Up, Picanto of Twingo? Zijn stuk voor stuk kleine lichte auto's van vergelijkbaar formaat.
Klopt, echter nét iets meer auto (mn geluidsisolatie en afwerking) met vaak ook wat meer opties. C1 basismodellen zijn bijv bijna altijd zonder cruise. En heb gebaseerd op reviews ook gekeken naar "kleintjes die een maatje groter rijden"_JGC_ schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:21:
@FitTiv Je schiet C1/Aygo/107 af vanwege snelweg gebruik en dan kom je met een Up, Picanto of Twingo? Zijn stuk voor stuk kleine lichte auto's van vergelijkbaar formaat.
[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 05-07-2020 19:59 ]
Eehhh voor 5000 Euro kan je gewoon een goede tweede hands auto kopen hoor.
Ook een grote. Ook op LPG. Even zoeken misschien. Maar der zijn der zat.
[ Voor 18% gewijzigd door AvK op 05-07-2020 21:48 ]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ik wíl geen grote (en dus dure) auto (meer).AvK schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:47:
Eehhh voor 5000 Euro kan je gewoon een goede tweede hands auto kopen hoor.
Woon inmiddels in een stad dus klein is eigenlijk wel fijn.
Opel Corsa te groot? Is idd wel zwaar dus meer wegenbelasting.FitTiv schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:51:
Mijn BMW 318 loopt op zijn einde (325kkm gelopen).
Eisen:
- licht gewicht
- cruise control
- aux
En dat MTB-criterium? Zou ik niet in mijn Up krijgen ben ik bang.
Cash is king.
Iemand die zwart bijbeunt is beun de haas.KDL schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:57:
[...]
Daarom vind ik dat je hem niet beun de haas moest noemen eerder in dit topic
@Bouke-p
Als hij goed werk aflevert dan valt het meer onder de term zzp.
Als hij zonder kennis (los van diploma's etc) van zaken mensen oplicht met half afgeraffelde klusjes dan past beun de haas er meer bij. De connotatie van beun de haas is negatief, terwijl je zelf aangeeft positief te zijn over de klus.
Los van het feit dat beun de haas weer in swung is geraakt door de nieuwe 'gildes' om hun eigen 'werk en inkomen' te beschermen, zoals betaalde lidmaatschap van 'kwaliteitskeurmerken'.
Kijk huur je iemand in voor wat werk dan beoordeel je zijn werk, is het goed dan zit je goed, los van de prijs en keurmerken etc.
Als een mercedesmonteur met 25 jaar ervaring voor zichzelf begint in een hobbygarage zou ik gelijk naar hem toegaan, toch zouden velen hem ook beun de haas noemen en dat is gewoon verkeerd gebruik van het woord. Ik krijg altijd gewoon facturen trouwens, heb je geen factuur gekregen voor je klusje?
Als hij goed werk aflevert dan valt het meer onder de term zzp.
Als hij zonder kennis (los van diploma's etc) van zaken mensen oplicht met half afgeraffelde klusjes dan past beun de haas er meer bij. De connotatie van beun de haas is negatief, terwijl je zelf aangeeft positief te zijn over de klus.
Los van het feit dat beun de haas weer in swung is geraakt door de nieuwe 'gildes' om hun eigen 'werk en inkomen' te beschermen, zoals betaalde lidmaatschap van 'kwaliteitskeurmerken'.
Kijk huur je iemand in voor wat werk dan beoordeel je zijn werk, is het goed dan zit je goed, los van de prijs en keurmerken etc.
Als een mercedesmonteur met 25 jaar ervaring voor zichzelf begint in een hobbygarage zou ik gelijk naar hem toegaan, toch zouden velen hem ook beun de haas noemen en dat is gewoon verkeerd gebruik van het woord. Ik krijg altijd gewoon facturen trouwens, heb je geen factuur gekregen voor je klusje?
is wel een optie alleen lees er extreem wisselende verhalen over. Gewicht is nog wel te doen. Als de mazda 2 nou fatsoenlijk lpg blok zou hebben was het een no-brainer..mk1992 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:01:
[...]
Opel Corsa te groot? Is idd wel zwaar dus meer wegenbelasting.
En dat MTB-criterium? Zou ik niet in mijn Up krijgen ben ik bang.
Ik ben benieuwd naar de wisselende verhalenFitTiv schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:36:
[...]
is wel een optie alleen lees er extreem wisselende verhalen over. Gewicht is nog wel te doen. Als de mazda 2 nou fatsoenlijk lpg blok zou hebben was het een no-brainer..
* MK_ rijdt nu al 4 jaar in een Corsa D Bi-Fuel.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
betrekking op de spark met stotteren . bougiekabels gaan vaak stuk effe daar naar kijken .
@Josefien
Misschien de benzinepomp die het begint te begeven? Is de brandstofdruk tijdens het starten al eens gemeten?
Misschien de benzinepomp die het begint te begeven? Is de brandstofdruk tijdens het starten al eens gemeten?
Misschien helpt injector-reiniger nog wat?Josefien schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:25:
[...]
2 dagen geleden helaas ook weer moeten doen... leegrijden en dan 15l verse euro98 van de Lukoil erin (doe geen premium meer, die zorgt niet voor langer goed starten blijkbaar).
...
Ik snap echter nog steeds niet waarom hij alleen met nieuwe benzine goed koud startEn "nieuwe benzine" was ooit goed voor bijna 2 maanden goed starten, nu hooguit een paar weken
De garage wil er i.i.g. niet meer naar kijken, die weet het niet meer.
En verder, is het echt een probleem? Ik tank heel bewust elke 3-4 weken ongeveer 5-10 liter, is een beetje gedoe, maar werkt voor mij wel lekker.
Daarnaast, het is een oude auto, ben bang dat het al snel geld gaat kosten om hem als nieuw te houden.
Wat is jouw verbruik ongeveer?MK_ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:19:
[...]
Ik ben benieuwd naar de wisselende verhalen
* MK_ rijdt nu al 4 jaar in een Corsa D Bi-Fuel.
En heb je eentje uit 2011 met M32 transmissie?
Lijkt me opzich een prettige auto, maar ik huiver wel een beetje voor de 200dkm op zo'n 1.2 motortje.
Positief:
https://www.autoweek.nl/r...ecoflex-lpg-edition-2011/
Neutraal:
https://www.autoweek.nl/r...uel-color-edition-2013-2/
https://www.anwb.nl/exper...njectoren-opel-corsa-2014
Negatief
https://www.autozine.nl/opel/corsa-2006-2014/forum
https://www.autoweek.nl/r...anniversary-edition-2012/
[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 06-07-2020 21:19 ]
De brandstofdruk is al eens gemeten en was nog prima.BadEendTerror schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:12:
@Josefien
En dan nog zou het toch gek zijn dat het weer tijdelijk goed is met nieuwe brandstof?
Dat is al een keer geprobeerd, hielp totaal niks. Daarnaast zijn de injectoren i.v.m. dit probleem ook al eens door de garage losgehaald en bij een bedrijf getest, ze waren nog goed.L0we schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:04:
[...]
Misschien helpt injector-reiniger nog wat?
En verder, is het echt een probleem? Ik tank heel bewust elke 3-4 weken ongeveer 5-10 liter, is een beetje gedoe, maar werkt voor mij wel lekker.
Daarnaast, het is een oude auto, ben bang dat het al snel geld gaat kosten om hem als nieuw te houden.
Het elke maand tanken is niet het grootste probleem. Het grootste probleem is dat de tank voor die 10-15liter eerst helemaal leeg moet (=rijden tot 'ie afslaat). Zomaar 15l vers bij 5l oud gooien verhelpt het startprobleem niet
Niks doen betekent dat ik op een gegeven moment 5 secondes of langer moet blijven starten tot 'ie aan gaat, zó slecht kan hij worden als ik het probleem negeer door 'm geen verse benzine te "geven"
Hmm, dat is indd wel vervelend ja...Josefien schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:19:
Niks doen betekent dat ik op een gegeven moment 5 secondes of langer moet blijven starten tot 'ie aan gaat, zó slecht kan hij worden als ik het probleem negeer door 'm geen verse benzine te "geven"
Hoe staat het met de luchtmassameter? Die kan ook wel een rol spelen in slecht starten
Ja, dat is wel raar ja. Heb je het probleem ook nog als je de zekering van de LPG installatie eruit haalt?Josefien schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:19:
[...]
De brandstofdruk is al eens gemeten en was nog prima.
En dan nog zou het toch gek zijn dat het weer tijdelijk goed is met nieuwe brandstof?
[...]
Dat is al een keer geprobeerd, hielp totaal niks. Daarnaast zijn de injectoren i.v.m. dit probleem ook al eens door de garage losgehaald en bij een bedrijf getest, ze waren nog goed.
Het elke maand tanken is niet het grootste probleem. Het grootste probleem is dat de tank voor die 10-15liter eerst helemaal leeg moet (=rijden tot 'ie afslaat). Zomaar 15l vers bij 5l oud gooien verhelpt het startprobleem niet
Deze Renault heeft voor zover ik weet geen luchtmassameter. Wel een MAP-sensor en een inlaat-temperatuurmeter.L0we schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:30:
[...]
Hmm, dat is indd wel vervelend ja...
Hoe staat het met de luchtmassameter? Die kan ook wel een rol spelen in slecht starten
Dat zou ik pas kunnen proberen als 'ie weer slecht gaat starten.BadEendTerror schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:38:
[...]
Ja, dat is wel raar ja. Heb je het probleem ook nog als je de zekering van de LPG installatie eruit haalt?
Verbruik? Beetje afhankelijk van rijdstijlFitTiv schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:16:
[...]
Wat is jouw verbruik ongeveer?
En heb je eentje uit 2011 met M32 transmissie?
Lijkt me opzich een prettige auto, maar ik huiver wel een beetje voor de 200dkm op zo'n 1.2 motortje.
Positief:
https://www.autoweek.nl/r...ecoflex-lpg-edition-2011/
Neutraal:
https://www.autoweek.nl/r...uel-color-edition-2013-2/
https://www.anwb.nl/exper...njectoren-opel-corsa-2014
Negatief
https://www.autozine.nl/opel/corsa-2006-2014/forum
https://www.autoweek.nl/r...anniversary-edition-2012/
M32? Nooit op een 1.2. Sterker nog, bij de Corsa D enkel geleverd i.c.m een 1.6 Turbo (GSi/OPC). Bi-Fuel heeft altijd een F13+/F17+ (afhankelijk van het bouwjaar), een 5-bak.
Blokjes kunnen genoeg hebben, die 1.2's opzich zijn eigenlijk vrij betrouwbaar. 300+k km is geen enkel probleem (mits je de auto natuurlijk regulier onderhoud). Een up!/Picanto... met 1.0 zou je dan ook afschrikken
En tsja, de "reviews". Autozine moet je met een korreltje zout nemen. Want daar wordt bijna enkel gepost als er een een probleem voor doet. Zo heeft de Corsa, Fiesta, Polo... Allemaal 3/5 sterren
M.b.t de negatieve Autoweek review: daar schijnt zich al een probleem voor te hebben gedaan vanaf het begin. Als je nu een auto koopt, zal dat niet van de orde zijn.
M.b.t de injectoren: klopt, de Landi Renzo injectoren (groen) die gebruikt waren, waren niet geweldig (note: dit kan dus ook gewoon het geval zijn bij een ander Landi Renzo systeem). Echter, vrijwel al die injectoren zijn nu vervangen door de eigenaren zelf of door Opel onder garantie/coulance/... . Hierbij is er een vernieuwde versie beschikbaar (oranje injectoren) waarbij het probleem opgelost is. Deze zijn bij mij, bij 102k km, ook kostenloos vervangen. Latere bouwjaren hebben standaard deze injectoren, bij vroegere exemplaren zoals 2011 is het zeer onwaarschijnlijk dat de originele injectoren er nog in zitten.
Naast de Landi Renzo injectoren zijn ze best wel betrouwbaar... Ja, de bobine kan stuk gaan (kan bij elke auto trouwens), en bij Opel is dat een bobinerail i.p.v losse penmodules. Nadeel: je moet ze alle 4 gezamenlijk vervangen. Echter, dit kan je eenvoudig zelf vervangen (letterlijk 2 schroefjes), kost je €80-100 voor een fatsoenlijke bobinerail en je kan weer 100k km vooruit.
Oh, en niet met te weinig olie rijden, dan rekt de ketting
Bedankt voor je inzichten, stof tot nadenken.MK_ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:41:
[...]
Verbruik? Beetje afhankelijk van rijdstijlAls ik zoals normaal ±140 op de teller rij, 1:12.5 ofzo. Met 100km/h haal ik 1:14. Nu hou ik wel van een beetje doorrijden...
M32? Nooit op een 1.2. Sterker nog, bij de Corsa D enkel geleverd i.c.m een 1.6 Turbo (GSi/OPC). Bi-Fuel heeft altijd een F13+/F17+ (afhankelijk van het bouwjaar), een 5-bak.
Blokjes kunnen genoeg hebben, die 1.2's opzich zijn eigenlijk vrij betrouwbaar. 300+k km is geen enkel probleem (mits je de auto natuurlijk regulier onderhoud). Een up!/Picanto... met 1.0 zou je dan ook afschrikken
En tsja, de "reviews". Autozine moet je met een korreltje zout nemen. Want daar wordt bijna enkel gepost als er een een probleem voor doet. Zo heeft de Corsa, Fiesta, Polo... Allemaal 3/5 sterren
M.b.t de negatieve Autoweek review: daar schijnt zich al een probleem voor te hebben gedaan vanaf het begin. Als je nu een auto koopt, zal dat niet van de orde zijn.
M.b.t de injectoren: klopt, de Landi Renzo injectoren (groen) die gebruikt waren, waren niet geweldig (note: dit kan dus ook gewoon het geval zijn bij een ander Landi Renzo systeem). Echter, vrijwel al die injectoren zijn nu vervangen door de eigenaren zelf of door Opel onder garantie/coulance/... . Hierbij is er een vernieuwde versie beschikbaar (oranje injectoren) waarbij het probleem opgelost is. Deze zijn bij mij, bij 102k km, ook kostenloos vervangen. Latere bouwjaren hebben standaard deze injectoren, bij vroegere exemplaren zoals 2011 is het zeer onwaarschijnlijk dat de originele injectoren er nog in zitten.
Naast de Landi Renzo injectoren zijn ze best wel betrouwbaar... Ja, de bobine kan stuk gaan (kan bij elke auto trouwens), en bij Opel is dat een bobinerail i.p.v losse penmodules. Nadeel: je moet ze alle 4 gezamenlijk vervangen. Echter, dit kan je eenvoudig zelf vervangen (letterlijk 2 schroefjes), kost je €80-100 voor een fatsoenlijke bobinerail en je kan weer 100k km vooruit.
Oh, en niet met te weinig olie rijden, dan rekt de kettingMaar goed, als je een motor met te weinig olie rijdt dan verdien je ook een gestrekte ketting
Ik zet m op de lijst erbij. Op zoek naar een nette. Ze zijn goed te betalen en het verbruik valt me eigenlijk mee.
Eentje met al vervangen kleppen kopen kan natuurlijk.FitTiv schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:36:
[...]
is wel een optie alleen lees er extreem wisselende verhalen over. Gewicht is nog wel te doen. Als de mazda 2 nou fatsoenlijk lpg blok zou hebben was het een no-brainer..
Cash is king.
Ik heb er even drie uitgezocht die me wel netjes lijken.
De 1.4 heeft wel een kleine voorkeur want iets meer pit.
https://www.autokool.nl/l...lex-cosmo-bi-fuel-lpg-g3/
https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr
Of elke keer voor het starten de zekering eruit, als hij dan goed blijft starten is het probleem boven water.Josefien schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:43:
[...]
[...]
Dat zou ik pas kunnen proberen als 'ie weer slecht gaat starten.
[ Voor 11% gewijzigd door BadEendTerror op 07-07-2020 11:44 ]
Die middelste 1.4 staat mij juist het minste aan... het is een pre-facelift, zelfs pre-tussenmodel, dus de doorgevoerde verbeteringen van de latere zit er niet in. Geen af fabriek LPG (heb het chassisnummer nagetrokkenFitTiv schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:19:
Ik heb er even drie uitgezocht die me wel netjes lijken.
Daarnaast ook veel van eigenaar gewisseld: laatste eigenaar heeft hem slechts 13 dagen gehad, de eigenaren er voor telkens circa een jaar. En ja, dan krijg je de vraag als dit recente topic Waarom boeit 1e eigenaar ? maar voor mij voelt zoiets dan toch niet fijn aan.
Dan gaat mijn voorkeur naar je eerste linkje, deze. 1ste eigenaar particulier die hem 4 jaar heeft gereden, vervolgens een andere particulier die hem 5 jaar heeft gereden. Boekjes allemaal ingevuld, onderhouden bij de Opel dealert (zelfs degene waar ik zelf kom... laatste keer een grote beurt op 12-11-2019 (toevallig een dag na die van mij bij dezelfde dealert))... LPG brandstof filter netjes vervangen... zo'n auto lijkt gewoon te kloppen.
Hij start voor de komende 2 weken sowieso goed, omdat er net nieuwe benzine is getankt. Preventief elke dag de zekering eruit is... ehmm... niet heel praktisch. Hij zit namelijk onder de motorkap, in de draad vanaf de accuBadEendTerror schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:43:
[...]
Of elke keer voor het starten de zekering eruit, als hij dan goed blijft starten is het probleem boven water.
Bedankt voor de tips. Maar probleem was ook bij Benzine.Geert G schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:36:
@Waah
Denso VXU22
NGK 6546 (DCPR8EIX)
Uuummmm.......... please..... geen andere bougie merken, dan Denso of NGK voor deze motoren, omdat het op den duur toch weer klachten oplevert, is de praktijkervaring.![]()
Bleken de kabels te zijn. Na vervangen was het opgelost. was ook het laatste dat nog niet vervangen was aan de ontsteking
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 07-07-2020 18:27 ]
Updateje in de zoektocht: ik ga waarschijnlijk van het weekend rijden in een Corsa 1.2 en een Fiesta 1.4.
Beiden af-fabriek (of af-dealer) met LPG.
Waarbij de Fiesta vijf deuren heeft wat ik wel handig vind, en een leuk kleurtje en een wegenbelasting categorie lager zit tegen een iets hoger verbruik.
Ik ben benieuwd hoe deze auto's zich verhouden tot een 19 jaar oude BMW
On another note...iemand op zoek naar een oude LPG BMW voor wehnag?
@Waah mooi dat het is opgelost! Lekker verder karren nu.
Beiden af-fabriek (of af-dealer) met LPG.
Waarbij de Fiesta vijf deuren heeft wat ik wel handig vind, en een leuk kleurtje en een wegenbelasting categorie lager zit tegen een iets hoger verbruik.
Ik ben benieuwd hoe deze auto's zich verhouden tot een 19 jaar oude BMW
On another note...iemand op zoek naar een oude LPG BMW voor wehnag?
@Waah mooi dat het is opgelost! Lekker verder karren nu.
Fiesta's rijden k#dt. Je zal me er dood niet in vinden.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Algemeen geroemd als best sportief/dynamisch rijdende kleine auto sinds jaren maar jouw diepgaande analyse heeft een andere mening.AvK schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:29:
Cash is king.
Hangt ervanaf wat je gewend bent. Mijn autoverleden betreft Golf 3 1.9D, 206 1.4HDI en nu 207SW 1.6VTI. Toen de 207 met motorstoring bij de garage stond mocht ik de saai ogende Fiesta uit 2006 van de buurvrouw even lenen, bij elke bocht kwam er toch wel even een glimlach op m'n gezicht.AvK schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:29:
Weet niet hoe die nieuwere Fiesta's zijn qua wegligging, buurvrouw had dat oude model nog.
Sportief en dynamisch is niet perse iets wat in alle gevallen ideaal is of de voorkeur voor mensen heeftmk1992 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:14:
[...]
Algemeen geroemd als best sportief/dynamisch rijdende kleine auto sinds jaren maar jouw diepgaande analyse heeft een andere mening.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Tsja, met het criterium k#dt kan ik niet uithalen waar het aan zou liggenTouchdomex schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:41:
[...]
Sportief en dynamisch is niet perse iets wat in alle gevallen ideaal is of de voorkeur voor mensen heeft
Cash is king.
Zacht en week?mk1992 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:18:
[...]
Tsja, met het criterium k#dt kan ik niet uithalen waar het aan zou liggen
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
@psy Jazeker Er zijn heel veel XC90 V8 rijders die bij Henk Boertien LPG erin zetten.
Op de 100 km wegen in NL gaat dat prima. Als ik vermogen vraag, en in Duitsland 200+ rij ,dan altijd op benzine.
Met mijn V70R (2004) 400.000 km op Vialle gereden, nooit 1x storing gehad aan LPG installatie, ook niet met de beruchte pomp. De huidige Vialle heeft een sterk verbeterde pomp. De V8 is beresterk, die kan LPG prima hebben
Op de 100 km wegen in NL gaat dat prima. Als ik vermogen vraag, en in Duitsland 200+ rij ,dan altijd op benzine.
Met mijn V70R (2004) 400.000 km op Vialle gereden, nooit 1x storing gehad aan LPG installatie, ook niet met de beruchte pomp. De huidige Vialle heeft een sterk verbeterde pomp. De V8 is beresterk, die kan LPG prima hebben
Vialle is top, ik zou ook nooit iets anders willen. Een relatief duur, maar in de basis wel een eenvoudig systeem. Geen ingreep in het koelsysteem, geen verdamper, geen filters. Ja, de pomp kan kapot, maar in mijn vorige auto gebeurde dat pas na dik 500.000 kilometer. Het zal wel loslopen.md10 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:46:
@psy Jazeker Er zijn heel veel XC90 V8 rijders die bij Henk Boertien LPG erin zetten.
En met zo'n briljante V8 is het helemaal genieten. Nu kan het nog! Ook in de S80 lijkt me dat een geweldige combinatie trouwens.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dat kan ik volmondig bevestigen (S80/V8 hier met 376.000km en Vialle LPI installatie)psy schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:55:
[...]
Ook in de S80 lijkt me dat een geweldige combinatie trouwens.
wat voor verbruik haal je met zo'n combinatie nou dan? ik ben daar wel benieuwd naar
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Ben (meestal) een rustige rijder. Gemiddeld verbruik is 1 liter per 7.5 km (toen we nog >100 mochten). Maar als je liever 1 liter per 4 km wilt verbruiken,dan kan dat ook probleemloos.superwashandje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:41:
wat voor verbruik haal je met zo'n combinatie nou dan? ik ben daar wel benieuwd naar
[ Voor 3% gewijzigd door Hermarcel op 11-07-2020 23:38 ]
Haha lekker hoor
ik heb met mijn s60t5 net een paar keer 10km/liter gehaald met de nieuwe 100km/h regels maar normaal zit ik rond de 9. De liters gaan er wel snel door dan zo!
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Hier afgelopen week 35 liter getankt met 450km op de dagteller. Zit meestal op 42 liter en 520km.
Weet alleen niet of het motortje zo blij is met het zuinige rijden. Jakker vanavond de A7 op bij Drachten, rijd net 120 en ineens hield de boel in, storing emissie systeem. Gestopt bij afslag Beetsterzwaag, ECU uitgelezen, P1339. Reset en zonder problemen naar huis gereden op LPG.
P1339 is misfire cilinder 3. Nu heb ik een paar duizend km geleden de bougies vervangen, dus dat zal het niet zijn. Bobines zijn ook max 4 jaar en 90.000km oud. Twijfel nu over de injector op die cilinder, bij de eerste gasbeurt en storingen 90.000km geleden vond de gasboer dat die injector niet fris klonk, dus mocht de storing weer komen gok ik dat het een gereviseerde injector wordt....
Weet alleen niet of het motortje zo blij is met het zuinige rijden. Jakker vanavond de A7 op bij Drachten, rijd net 120 en ineens hield de boel in, storing emissie systeem. Gestopt bij afslag Beetsterzwaag, ECU uitgelezen, P1339. Reset en zonder problemen naar huis gereden op LPG.
P1339 is misfire cilinder 3. Nu heb ik een paar duizend km geleden de bougies vervangen, dus dat zal het niet zijn. Bobines zijn ook max 4 jaar en 90.000km oud. Twijfel nu over de injector op die cilinder, bij de eerste gasbeurt en storingen 90.000km geleden vond de gasboer dat die injector niet fris klonk, dus mocht de storing weer komen gok ik dat het een gereviseerde injector wordt....
op LPG?md10 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:00:
Met XC90 V8 rij ik gemiddeld circa 1 op 9 (veel snelweg, nu met 100 km/u ...) Als ik gas geef en in de stad 1 op 5
Bobine kan ik ook gewoon even verwisselen, heb hier nog een oude Beru bobine op reserve liggen die preventief is vervangen, klachten waren toen niet opgelost (met nieuwe bougies, beurt en koelvloeistof lekkage verhelpen waren die problemen wel weg).md10 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:59:
Ik zou toch de bobines verdenken... Mijn V70R Vialle LPG vreet ieder jaar 1 of 2 bobines....
Ik houd het nog even in de gaten, als die storing niet terugkomt laat ik het gewoon voor wat het is. Ik schrik allang niet meer van dit soort dingen overigens, auto aan de kant, uit, op contact, alarmlichten aan en ECU resetten met Torque en gewoon weer door. Het hobbelt alleen een beetje als je op 3 van de 4 cilinders naar de volgende afslag rijdt (ik ga liever niet op de vluchtstrook staan).
Ik vind turbomotoren in verhouding méér verbruiken dan grote motoren. Ik zou het net andersom verwachten.
Mijn Laguna 2.0 turbo met 205 pk rijdt gemiddeld zo'n 1 op 9,5 op lpg, maar @Shao Kahn reed met een Laguna met 3.0 liter motor zuiniger terwijl we ongeveer dezelfde rijstijl hebben.
Zuiniger dan 1 op 10 is bij mij echt onmogelijk en dan moet je met een ei onder het gaspedaal rijden. En ik vroeger maar denken, met een turbo kan je wel zuinig rijden....mwah.
De forse trekkracht/het opkomen van een grote turbo is wel lekker, maar ik heb toch bij voorkeur het mooie gezoem (of gebrul) van méér cylinders
Mijn Laguna 2.0 turbo met 205 pk rijdt gemiddeld zo'n 1 op 9,5 op lpg, maar @Shao Kahn reed met een Laguna met 3.0 liter motor zuiniger terwijl we ongeveer dezelfde rijstijl hebben.
Zuiniger dan 1 op 10 is bij mij echt onmogelijk en dan moet je met een ei onder het gaspedaal rijden. En ik vroeger maar denken, met een turbo kan je wel zuinig rijden....mwah.
De forse trekkracht/het opkomen van een grote turbo is wel lekker, maar ik heb toch bij voorkeur het mooie gezoem (of gebrul) van méér cylinders
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik rijd met mijn Suziki Kizashi ook zuiniger dan jijpsy schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:17:
Ik vind turbomotoren in verhouding méér verbruiken dan grote motoren. Ik zou het net andersom verwachten.
Die heeft iets minder vermogen maar is wel zwaarder dan de Laguna.
Ik ben het verder absoluut met je eens, die V6 was qua geluid en soepelheid een stuk beter dan de 2.4 4-cyl van de Kizashi. Niet dat daar iets mis mee is, maar een V6 is altijd beter
Overigens rijd ik nu al ruim 2 jaar zonder LPG problemen in de Kizashi met G3 installatie.
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/
Ik kwam gisteren bij de Shell in Best om mijn volvo'tje weer vol te gooien, hebben ze de LPG slangen overal weggehaald... nagevraagd binnen: LPG gaat geheel uit het assortiment daar.
Jammer, want het was eentje met redelijke prijzen en goed op mijn woon-werk route.
Mocht iemand daar willen tanken dus, het is op
De Makro in Best ligt er vlakbij, en is nog eens erg goedkoop ook.
En om aan te sluiten bij de recente discussie, mijn 5-cylinder zoemt altijd gezellig, en rijd helaas ook 1:9,5
Jammer, want het was eentje met redelijke prijzen en goed op mijn woon-werk route.
En om aan te sluiten bij de recente discussie, mijn 5-cylinder zoemt altijd gezellig, en rijd helaas ook 1:9,5
[ Voor 9% gewijzigd door EMP op 17-07-2020 13:54 ]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Een kleine update:
M’n s70 op lpg hebben we weggedaan op zo’n 510.000 (er kwam iets te veel onderhoud aan)
De v70 reden we total-loss bij 486.000 helaas 😢
Gelukkig hebben we weer een nieuwe auto:/f/image/4sKcHqUTYXeSVl3srgYI9qnd.png?f=fotoalbum_large)
User: wilbert
Model: Volvo v70 classic
Motor: b5244sg
Installatie: landi / renzo
Kilometerstand: 473.000
Verbruik: 1:9.5 a 1:10
Klepsmering: nee
M’n s70 op lpg hebben we weggedaan op zo’n 510.000 (er kwam iets te veel onderhoud aan)
Gelukkig hebben we weer een nieuwe auto:
/f/image/4sKcHqUTYXeSVl3srgYI9qnd.png?f=fotoalbum_large)
Het is de ontsteking. Vanmorgen zette ik met stationair draaiende motor de airco uit. Stationair toerental daalt naar 650, paar tellen later begon de boel te schudden en was P1339 terug. Storing gewist en later op benzine nog eens geprobeerd, ook daar schudden maar geen storing. Het is waarschijnlijk bobine of bougie.md10 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:59:
Ik zou toch de bobines verdenken... Mijn V70R Vialle LPG vreet ieder jaar 1 of 2 bobines....
Edit:
Helaas niet de ontsteking. Bougie en bobine vervangen door eentje die ik nog had liggen, storing reproduceerbaar. Bougie en bobine gewisseld met cilinder 4, storing blijft hetzelfde.
[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 18-07-2020 12:55 ]
shell kapt overal met LPGEMP schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:52:
Ik kwam gisteren bij de Shell in Best om mijn volvo'tje weer vol te gooien, hebben ze de LPG slangen overal weggehaald... nagevraagd binnen: LPG gaat geheel uit het assortiment daar.
hier in uden in november al vorig jaar.. we zijn van 4 punten lpg naar 2 gegaan. in een jaar tijd.
euhmmmm
Een Fiesta die sportief/dynamisch rijgedrag heeft? Da's nieuw, een Fiesta gaat redelijk gelijk op met de gemiddelde Polo. Het blijven kleine hatchbacks met FWD, sportief/dynamisch rijgedrag haal je daar niet erg gauw uit tenzij je voor de dikkere uitvoeringen gaat.mk1992 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:14:
[...]
Algemeen geroemd als best sportief/dynamisch rijdende kleine auto sinds jaren maar jouw diepgaande analyse heeft een andere mening.
Als je het mij zou vragen dan is een Fiesta niks bijzonders, net als het overgrote deel van recent verkochte auto's in de zelfde klasse.
[ Voor 11% gewijzigd door w4v3g0d op 18-07-2020 10:51 ]
Mooie baksteen!wilbert schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:07:
Een kleine update:
Gelukkig hebben we weer een nieuwe auto:[Afbeelding]
Heb zelf ook een V70 classic gehad, weliswaar op diesel maar toch een erg fijne en solide auto.
De 850 die ik er voor had was dan wel weer op benzine/LPG.
Die heeft mij flink wat geld bespaard door op gas te rijden.
:strip_exif()/f/image/FEs4TrEGKRzqLwgj3858anQO.jpg?f=fotoalbum_large)
De 207 gaat niet meer rijden ben ik bang. Nu naast P1339 ook P1337. Nokkenas positie sensoren losgehad om te testen of het aan valvetronic lag, daarna wil ie helemaal niks meer.
Denk dat ik 'm maar laat ophalen en dan een 2000 euro brik zoeken.
@_JGC_ Dat is balen! Geen idee waardoor de storing gekomen is? Succes met de zoektocht naar een opvolger.
@Sturgeon22 P1339 had ik vorige week toen ik de snelweg op reed, zou wel even bougies en bobines wisselen van cilinder om te testen. Storing bleef, dus dan wordt het al enger. Na loshalen van nokkenas positiesensoren viel cilinder 1 dus ook uit en wil die ook niks meer. Ook onderling bobines/bougies wisselen op die cilinder doet niks, dus het ligt aan de aansturing.
Heb vanmorgen even wat garages gebeld, is vakantietijd. Kan bij Peugeot specialist pas 10 augustus terecht, heb geen zin om 3 weken te wachten, dus gasboer gebeld of hij het kon uitzoeken. Die zit ook met vakantie voor de deur en heeft even voor me rondgebeld, vanavond auto samen met buurman afslepen naar garage in de buurt (toevallig de oud werkgever van buurman z'n broer).
Gisteren accu opgeladen en ECU gesaboteerd zodat ie geen naregeling doet (stekker op koelrelais los, ECU krijgt via die stekker stroom), motor moet dan in noodloop lopen. Laatste keer toen ik dat bij toeval ontdekte (verkeerde aftermarket koelrelais waarvan stekker geen contact maakt) liep de motor heel erg mooi. Nu niet, direct bokken en stampen, er is geen ontsteking op cilinder 1 en 3, bougies zijn nat en alles stinkt naar benzine.
Vermoeden is dat de eindtrap van de bobinesturing op de ECU defect is, cilinder 1 en 3 delen dezelfde eindtrap net als 2 en 4.
Mocht de garage het nog kunnen fixen voor een redelijk bedrag, dan ga ik daarvoor, anders is het exit 207SW. Budget voor wat nieuws is er niet, dus dat wordt een <2000 euro autootje. Had mijn zinnen gezet op een 307SW in de buurt met nieuwe distributie en koppakking bij een handelaar, maar intussen ook een 206SW gevonden bij een particulier voor de helft van het bedrag, met minder kilometers en ook nieuwe koppakking+distributie.
Voordeel van een 206SW tov de 307SW is dat ie veel zuiniger en lichter is en daarnaast was mijn vorige auto een 206, dus ik weet zo ongeveer waar ik op moet letten terwijl ik helemaal niet bekend ben met een 307.
Heb vanmorgen even wat garages gebeld, is vakantietijd. Kan bij Peugeot specialist pas 10 augustus terecht, heb geen zin om 3 weken te wachten, dus gasboer gebeld of hij het kon uitzoeken. Die zit ook met vakantie voor de deur en heeft even voor me rondgebeld, vanavond auto samen met buurman afslepen naar garage in de buurt (toevallig de oud werkgever van buurman z'n broer).
Gisteren accu opgeladen en ECU gesaboteerd zodat ie geen naregeling doet (stekker op koelrelais los, ECU krijgt via die stekker stroom), motor moet dan in noodloop lopen. Laatste keer toen ik dat bij toeval ontdekte (verkeerde aftermarket koelrelais waarvan stekker geen contact maakt) liep de motor heel erg mooi. Nu niet, direct bokken en stampen, er is geen ontsteking op cilinder 1 en 3, bougies zijn nat en alles stinkt naar benzine.
Vermoeden is dat de eindtrap van de bobinesturing op de ECU defect is, cilinder 1 en 3 delen dezelfde eindtrap net als 2 en 4.
Mocht de garage het nog kunnen fixen voor een redelijk bedrag, dan ga ik daarvoor, anders is het exit 207SW. Budget voor wat nieuws is er niet, dus dat wordt een <2000 euro autootje. Had mijn zinnen gezet op een 307SW in de buurt met nieuwe distributie en koppakking bij een handelaar, maar intussen ook een 206SW gevonden bij een particulier voor de helft van het bedrag, met minder kilometers en ook nieuwe koppakking+distributie.
Voordeel van een 206SW tov de 307SW is dat ie veel zuiniger en lichter is en daarnaast was mijn vorige auto een 206, dus ik weet zo ongeveer waar ik op moet letten terwijl ik helemaal niet bekend ben met een 307.
Dat is balen. Hopen dat de garage de auto voor een redelijk bedrag kan fixen!
1 cilinder met 0 bar compressie, dus blok is naar de maan. Garage heeft cilinder 1 en 2 gemeten, toen wist ie genoeg.Sturgeon22 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:46:
Dat is balen. Hopen dat de garage de auto voor een redelijk bedrag kan fixen!
Reparatie wordt 2000-2500 euro, heb ik helaas niet direct liggen, dus afscheid genomen, krijg er nog 300 euro voor.
Nu een 206SW 1.4 op benzine van 900 euro, youngtimer volledig over de zaak. 300 euro bijtelling per jaar tegen 3000 euro brandstof, verzekering, wegenbelasting en onderhoud aan aftrek. Dit rijdt goedkoper dan LPG kan ik je zeggen

Ik ben toch benieuwd hoelang je met lpg nog kan doen voordat de motor afgeschreven is. Wat is de kilometerstand? En hoeveel daarvan is met lpg?_JGC_ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:45:
[...]
1 cilinder met 0 bar compressie, dus blok is naar de maan. Garage heeft cilinder 1 en 2 gemeten, toen wist ie genoeg.
Reparatie wordt 2000-2500 euro, heb ik helaas niet direct liggen, dus afscheid genomen, krijg er nog 300 euro voor.
ora et labora
Hangt heel erg van de motor af. Kilometerstand was 283.000, ingebouwd met 2km op de teller. Op benzine halen deze motoren ook niet heel veel meer, zeker niet de eerste lichting uit 2008. Ik weet de details niet, er is geen compressie. Dat kan een kapotte klep zijn, maar kan ook een gebroken zuigerveer zijn. Dat laatste komt veel vaker voor bij deze motoren.mrc4nl schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:18:
[...]
Ik ben toch benieuwd hoelang je met lpg nog kan doen voordat de motor afgeschreven is. Wat is de kilometerstand? En hoeveel daarvan is met lpg?
@_JGC_ Jammer van de 207, maar fijn dat je snel een vervanger hebt geregeld en dat de maandlasten nu nog lager zijn! Ik ben benieuwd hoe ver mijn 1.6vti gaat komen, sta nog maar op 170.000, dus kan hopelijk nog wel een paar jaar rijden.
Even een kick op basis van deze oude post.Wok schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:08:
@Unigo Achteraf LPG inbouwen hoeft geen enkel probleem te zijnMijn Volvo V90 uit '97 heeft pas bij 305.000km een LPG-installatie gekregen en de teller daarvan is inmiddels ruim 2 ton verder...
Qua kosten kom ik uit op een besparing van ruim €90 per maand*. Uitgaande van €2000 voor de aanschaf en inbouw van de LPG-G3-installatie, moet je dus rekenen op krap twee jaar 'terugverdientijd' van de installatie. Je zult dus ook bij jezelf te raden moeten gaan hoe lang je met de auto wil blijven rijden.
*Uitgaande van de volgende parameters:
- Verbruik benzine: 10L/100km, brandstofprijs €1,65/liter
- Verbruik LPG: 12L/100km, brandtofprijs €0,70/liter
- 1410kg leeggewicht op benzine, na inbouw LPG 1451+kg (dus één schaal hoger in de MRB)
@Wok
Ik rijd inmiddels ook in een V90 uit '97. Hoe is jouw verbruik historisch geweest? Hoe realistisch is die 12L/100km (1:8-1:8,5)?
Met mijn V90 was het langdurig gemiddelde 1:7,5 (~14L/100km) op LPG, al heb ik ook uitschieters gehad naar bijna 1:10 (trip naar Hamburg) en 1:5 (geladen autoambulance aan de haak).Teleluvr schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:57:
[...]
Even een kick op basis van deze oude post.
@Wok
Ik rijd inmiddels ook in een V90 uit '97. Hoe is jouw verbruik historisch geweest? Hoe realistisch is die 12L/100km (1:8-1:8,5)?
Die 12L/100km die ik destijds noemde was een schatting voor de auto van de poster waarop ik reageerde, niet mijn toenmalige V90
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Ok, dank je wel. Dan weet ik ongeveer wat mij te wachten staat of wat ik mij als doel kan stellen.
Heb de auto nu een paar dagen en ben nu al meer dan verliefd. Nu hopen op onbezorgde kilometers!
Heb de auto nu een paar dagen en ben nu al meer dan verliefd. Nu hopen op onbezorgde kilometers!
@_JGC_ Gebruikte de 1.6vti van jou olie? Ik moet iedere 2-2,5K km een litertje bijvullen.
@Sturgeon22 1 liter op 2500km was vrij standaard ja.
Verbruik was ook afhankelijk van onderhoud, na een oliewissel was het 1 liter op 8.000km en dat liep dan langzaam op naar 1 liter op 2000km. Dat was ook de reden waarom ik 20.000km aanhield tussen de oliebeurten.
Verbruik was ook afhankelijk van onderhoud, na een oliewissel was het 1 liter op 8.000km en dat liep dan langzaam op naar 1 liter op 2000km. Dat was ook de reden waarom ik 20.000km aanhield tussen de oliebeurten.
Ik heb nog wel een Grand Scenic in de aanbieding_JGC_ schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:42:
De 207 gaat niet meer rijden ben ik bang. Nu naast P1339 ook P1337. Nokkenas positie sensoren losgehad om te testen of het aan valvetronic lag, daarna wil ie helemaal niks meer.
Ik ga opzoek naar een kleinere auto(wel lpg), ik maak bijna geen kilometers meer en vind het zonde om zo'n grote zware auto te hebben.
Dank voor het aanbod, maar LPG gaat 'm eerst niet meer worden. Ik vind het heerlijk rijden overigens en de techniek spreekt me wel aan.Bouke-p schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:25:
[...]
Ik heb nog wel een Grand Scenic in de aanbieding
Ik ga opzoek naar een kleinere auto(wel lpg), ik maak bijna geen kilometers meer en vind het zonde om zo'n grote zware auto te hebben.
Enige nadeel dat ik echt heb ondervonden van LPG was dat de LPG inbouw in de weg zat. De slangen van verdamper naar injectoren en ook de aansturing van de injectoren liep via een gat in de resonator box door de flexibele slang naar het luchtfilterhuis, waardoor die resonator box en flexibele slang niet meer te verwijderen waren. Die beiden zitten je altijd in de weg als je van bovenaf iets moet repareren, zoals het vervangen van iets aan het koelsysteem, maar ook koppeling vervangen was geen pretje, het blok kon niet genoeg kantelen omdat de LPG slangen strak stonden

Ik houd het eerst bij m'n 206SW 1.4 TU3JP op benzine in de youngtimer regeling. Is wel flink spartaanser dan ik gewend ben, vooral omdat het een 2003 model is zonder ABS en brake assist (de 26 1.4HDI die ik eerder had was een 2004 model die dit standaard wel had).
Is de Fiat 1.4 SX motor (2009) geschikt voor rijden op LPG? Ik kom er niet goed achter of dit een FIRE motor is of niet.
Heb gelukkig geen grote 4x4 meer nodig voor mijn werk, wil graag iets vriendelijkers gaan rijden.
Heb gelukkig geen grote 4x4 meer nodig voor mijn werk, wil graag iets vriendelijkers gaan rijden.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Is makkelijk op te zoeken, motorcode erbij pakken. Meestal als je die alleen googlet kom je al een heel eind.AquaPlanning schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:26:
Is de Fiat 1.4 SX motor (2009) geschikt voor rijden op LPG? Ik kom er niet goed achter of dit een FIRE motor is of niet.
Cash is king.
Dank voor de reactie, de verkoper heeft de motorcode nog niet doorgegeven helaas. Zal er nog eens achter aan gaan.mk1992 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:25:
[...]
Is makkelijk op te zoeken, motorcode erbij pakken. Meestal als je die alleen googlet kom je al een heel eind.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
De motorcode staat gewoon op het blok. Zo'n aluminium plaatje. Geen Google voor nodig.AquaPlanning schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:09:
[...]
Dank voor de reactie, de verkoper heeft de motorcode nog niet doorgegeven helaas. Zal er nog eens achter aan gaan.
Kan je je ook niet vergissen.
[ Voor 4% gewijzigd door AvK op 04-08-2020 20:03 ]
Staat dacht ik ook op je kenteken bewijsAvK schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:02:
[...]
De motorcode staat gewoon op het blok. Zo'n aluminium plaatje. Geen Google voor nodig.
Kan je je ook niet vergissen.
ora et labora
Fiorino zo te zien?AquaPlanning schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:26:
Volgens wiki is de enige 1.4 een flexyfuel
Wikipedia: Fiat Fiorino
[ Voor 18% gewijzigd door FitTiv op 04-08-2020 21:07 ]
Hoe heb je dat gezien?FitTiv schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:05:
Fiorino zo te zien?
Niet noodzakelijkerwijs een LPG gerelateerd issue (sterker nog, lijkt helemaal niet LPG gerelateerd), maar niet geschoten is altijd mis.
Mijn Volvo V90 3.0L uit 1997, voorzien van LPG (starten op benzine) start slecht.
Recentelijk aangeschaft, dus nog beperkte informatie beschikbaar. Auto heeft een jaar lang weinig tot niet gereden (stond lang te koop)
Startmotor draait meerdere malen, maar auto start niet.
In 9/10 gevallen hoor je bij eerste poging alleen de startmotor draaien, 2de poging voel/zie je dat de auto probeert te starten (toerental loopt op, maar valt direct weg, korte ‘sputter’), 3de poging pakt ie bij de eerste slag. Heel soms pakt ie een tweede keer direct, soms moet het 5-6 pogingen duren. Vasthouden van de starter bij poging 1 of 2 geeft geen meerwaarde lijkt het. Je voelt eigenlijk na enkele slagen dat ie niet pakt en dan is het kwestie van opnieuw starten (contact uit, aan). Motor loopt direct netjes op benzine en gaat volledig naar verwachting over op LPG. Een klein beetje remmenreiniger bij de luchtinlaat verhelpt het problem. Het startprobleem doet zich voor bij zowel een koude als een warme motor (geen verschil opgemerkt tussen beide gevallen).
Wat is er tot op heden gebeurd om geprobeert het probleem op te lossen:
• Bougies vervangen (oude waren niet slecht om te zien, maar zeker niet nieuw)
• Brandstofpomp/druk getest, in orde bevonden
• Nieuwe EURO98 getankt, met toevoeging van Forte Fuel System Cleaner, ‘leeggereden’ (tot reserve-lampje)
• Inmiddels bijna 2500 km sinds de aanschaf gereden. Ongeveer 80-90% op gas, rest op benzine, zowel binnen- als buitenwegen, snelweg. Auto loopt na starten, zonder overdrijven, vlekkeloos op zowel benzine als gas.
Suggesties/aanvullingen zijn meer dan welkom!
Mijn Volvo V90 3.0L uit 1997, voorzien van LPG (starten op benzine) start slecht.
Recentelijk aangeschaft, dus nog beperkte informatie beschikbaar. Auto heeft een jaar lang weinig tot niet gereden (stond lang te koop)
In 9/10 gevallen hoor je bij eerste poging alleen de startmotor draaien, 2de poging voel/zie je dat de auto probeert te starten (toerental loopt op, maar valt direct weg, korte ‘sputter’), 3de poging pakt ie bij de eerste slag. Heel soms pakt ie een tweede keer direct, soms moet het 5-6 pogingen duren. Vasthouden van de starter bij poging 1 of 2 geeft geen meerwaarde lijkt het. Je voelt eigenlijk na enkele slagen dat ie niet pakt en dan is het kwestie van opnieuw starten (contact uit, aan). Motor loopt direct netjes op benzine en gaat volledig naar verwachting over op LPG. Een klein beetje remmenreiniger bij de luchtinlaat verhelpt het problem. Het startprobleem doet zich voor bij zowel een koude als een warme motor (geen verschil opgemerkt tussen beide gevallen).
• Nieuwe EURO98 getankt, met toevoeging van Forte Fuel System Cleaner, ‘leeggereden’ (tot reserve-lampje)
• Inmiddels bijna 2500 km sinds de aanschaf gereden. Ongeveer 80-90% op gas, rest op benzine, zowel binnen- als buitenwegen, snelweg. Auto loopt na starten, zonder overdrijven, vlekkeloos op zowel benzine als gas.
Proeft alsof er in het begin een te rijk of te arm mengsel wordt aangeboden.Teleluvr schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:17:
Niet noodzakelijkerwijs een LPG gerelateerd issue (sterker nog, lijkt helemaal niet LPG gerelateerd), maar niet geschoten is altijd mis.
Lambda sonde al laten controleren?
Of dat de compressie in het begin ergens wegloopt bij 1 of 2 cilinders en dat na wat ronddraaien er net genoeg olie is rondgepompt om voldoende druk op te bouwen.
Hoeveel kilometer staat er op?
Bedankt voor de snelle reactie.
Het 'voelt' inderdaad alsof de auto moeite heeft het juiste mengsel aan te bieden.
Ik zal de suggesties bespreken met de garage, Ik meen mij te herinneren dat de lambda sonde al was uitgesloten, maar ik ga dit nog even goed na. Compressie nagaan is inderdaad een goed punt.
De auto heeft ervaring, zit inmiddels bijna een half miljoen km op.
Het 'voelt' inderdaad alsof de auto moeite heeft het juiste mengsel aan te bieden.
Ik zal de suggesties bespreken met de garage, Ik meen mij te herinneren dat de lambda sonde al was uitgesloten, maar ik ga dit nog even goed na. Compressie nagaan is inderdaad een goed punt.
Dank, inderdaad een Fiorino. Verkoper wil/kan de motorcode niet doorgeven, auto staat te ver weg om erlangs te rijden.FitTiv schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:05:
[...]
Fiorino zo te zien?
Volgens wiki is de enige 1.4 een flexyfuel
Wikipedia: Fiat Fiorino
Flexyfuel is meestal (m)ethanol, zegt dat ook iets over LPG geschiktheid?
Het gaat om E85 dan en nee dat zegt niets over of het geschikt is voor LPG.AquaPlanning schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:45:
[...]
Dank, inderdaad een Fiorino. Verkoper wil/kan de motorcode niet doorgeven, auto staat te ver weg om erlangs te rijden.
Flexyfuel is meestal (m)ethanol, zegt dat ook iets over LPG geschiktheid?
https://www.anwb.nl/vakantie/nederland/informatie/tanken
Geen idee of dit het kan zijn, maar mijn, toevallig ook Volvo, maar dan een V40 op gas had een vergelijkbaar issue. Die had een klein lekje in het laatste stukje brandstofslang. Eerste stuk is een vaste metalen leiding, laatste stukje flexibel rubber, die was helemaal uitgedroogd. Hierdoor bleef het benzine systeem niet op druk en moest hij eerst wat lucht moest verpompen voordat hij fatsoenlijk startte. Ander stukje slang van een cm of 30 was de oplossing. (uiteindelijke diagnose kwam pas toen de leiding dusdanig lek was dat de benzine er met straaltjes uit kwam lopen als hij op benzine liepTeleluvr schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:44:

Als je het contact aan zet hoor je dan even (1-2sec) de benzinepomp draaien (brrrzzzssssjjttt) ?Teleluvr schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:44:
Zo ja, doe dat eens 5-10x heel snel achter elkaar en kijk of het dan beter is.
Zoals je het nu zegt zou ik denken aan een leeglopende brandstofleiding (afhankelijk van hoeveel je zelf kan doen is dat ook vrij makkelijk te controleren door het benzinepomprelais even te overbruggen met een schakelaartje, als ie dan wel direct start zit het daar ergens)
leeg
Hoezo zorgt olie voor compressie? De olie wordt toch alleen naar de de kruk- en nokkenaslagers gepompt? En zelfs zo niet, de oliepomp draait toch ook mee als de startmotor aan de slag is?AvK schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:36:
Of dat de compressie in het begin ergens wegloopt bij 1 of 2 cilinders en dat na wat ronddraaien er net genoeg olie is rondgepompt om voldoende druk op te bouwen.
Dit is niet disrespectvol bedoeld (jij suggereert dit waarschijnlijk met een aanzienlijk betere kennis van hoe het werkt dan ik), ik vraag het me gewoon af. Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn auto, die start na enige tijd stilstaan bijna steevast pas de tweede keer dat ik probeer te starten, maar dat is bijna onafhankelijk van hoe lang ik de eerste keer probeer te starten en omgevingstemperatuur. Geen enkel probleem, ik kan er wel mee leven, maar het maakt me nieuwsgierig.