Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
In onze hersens kan tweedehands nog wel maar daarna begint het minder vertrouwd aan te voelen.
Koop jij diezelfde auto 20 jaar later omdat je net je rijbewijs hebt gehaald, dan ga je deze (waarschijnlijk) gebruiken als botsauto omdat je nog een onervaren bestuurder bent.
[ Voor 3% gewijzigd door EValentino op 06-07-2020 08:49 ]
Dus die willen het liefst een zo'n maagdelijke versie.
Als je het vergelijkt met een mogelijke partner, heb je dan liever eentje met veel exen of een die iets minder exen heeft
Ben je in de markt voor een Golf 7 GTI, of een Subaru Impreza, dat soort apparaten, is het wel fijn als een auto zo min mogelijk eigenaren heeft gehad. Over het algemeen kan je wel stellen dat er dan netter met zo'n auto is omgegaan (qua onderhoud).
Je pikt ze er vaak zo tussenuit op marktplaats, toffe auto's die net iets te goedkoop zijn. Dan zie je dat ze in 10 jaar tijd 7 eigenaren hebben gehad, dan weet je iig dat je die moet laten staan
Vaak bu'j te bang!
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Als ie werkt, en in goede staat is, waarom niet ?99ruud99 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:48:
Als jij een pc koopt, zou je dan een 3e hands pc willen?
In onze hersens kan tweedehands nog wel maar daarna begint het minder vertrouwd aan te voelen.
Ik zie geen verschill tussen gebruikt,2e hands en 3,4,5e hands.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Try SCE to Aux
Ik zou zo een tweedehands auto van mezelf kopen.
1e eigenaar is vaak een pluspunt.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Minder eigenaren = minder kans op een sjonnie. Maar als je er een te pakken hebt is het gelijk voor een langere periode slecht onderhoud geweest.ImNotnoa schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:50:
Meer eigenaren = Grotere kans dat er een sjonnie bij heeft gezeten die dacht dat onderhoud aan zo'n ding optioneel is of daar zoveel mogelijk op beknibbeld heeft.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Klopt, maar als je 20 of 30k voor een auto uitgeeft ben je er (meestal) wel zuiniger op dan wanneer je een tweedehandsje koopt voor een paar kLordSinclair schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:52:
[...]
Minder eigenaren = minder kans op een sjonnie. Maar als je er een te pakken hebt is het gelijk voor een langere periode slecht onderhoud geweest.
Try SCE to Aux
Dat hoeft geen voordeel te zijn. er zijn ook (1e) eigenaren die weinig tot niets aan onderhoud doen. Maar over het algemeen is iemand die een nieuwe auto koopt, er zuinig op. meer eigenaren kan duiden op schade/reparatie etc. veel ligt ook aan de leeftijd van de auto.heuveltje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:44:
Ik ben een beetje aan het kijken om mijn Getz te vervangen. zoek een beetje in de 6 tot 8 jaar oude auto's
Dus ondertussen een verschillende auto's gezien en handelaren gesproken.
En steeds weer komt dat "van 1e eigenaar" weer opduiken.
Maar ik ben er nog steeds niet achter waarom dat zou boeien ?
Ik krijg dan dingen terug "dus altijd goed onderhouden", of "minder afgereden" . maar dat word vervolgens nooit onderbouwd.
Of Hij is nieuw, dus die man is er zuinig op geweest. Maar ik geloof niet dat iemand wel of niet zuiniger op zijn auto is omdat ie nieuw is of 3 jaar oud. Sterker nog, ik durf te stellen dat de meeste lease rijders met een nieuwe auto er een stuk minder om geven, dan iemand die jaren heeft lopen sparen om een 3 jaar oude te kopen.
Waarom is een auto beter (of slechter) als het de 1e eigenaar betreft
Ik ben de 2e eigenaar van mijn getz, maar waarom zou iemand het boeien waarom er 10 jaar geleden een paar jaar iemand anders in heeft gereden
Als ik er al een conclussie aan kon trekken was, deze man heeft deze auto 7 jaar gehad, dus blijkbaar beviel hij. maar hij weet iets waarom het beter is hem nu te verkopen. Maar dat werkt dus eerder tegen dan voor.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik weet dat dit niet het grappig plaatjes topic is, maar this comes to mind:Barrycade schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:49:
Voor veel mensen is een auto meer dan een handig stuk ijzer om van a naar b te komen.
Dus die willen het liefst een zo'n maagdelijke versie.
Als je het vergelijkt met een mogelijke partner, heb je dan liever eentje met veel exen of een die iets minder exen heeft

Wat hierboven al gezegd word, mensen hebben het subjectieve gevoel dat er dan minder mee mis kan zijn. Ik wilde mijn huidige ook het liefst nieuw hebben (ik ging naar de garage om er eentje te bestellen) maar ben toch voor jonggebruikt gegaan, het prijsverschil was gewoon te groot om die (onzinnige) wens vast te houden.
Je hebt gelijk dat ook de eerste eigenaar er niet-netjes mee omgegaan zou kunnen zijn, maar 1) je weet het gewoon niet en 2) bepaalde types auto (zoals een Getz) zie je zelden in de lease terug denk ik. Sommige onderdelen (zoals de koppeling) kun je de staat niet van weten zonder alles open te trekken.
Lang antwoord kort: Subjectief en niet relevant. Maar bij auto's is het voor veel mensen toch weer belangrijk.
Ik koop daarom liever een 2de hands van een leaserijder dan van een of andere gappie op marktplaats.
Vaak wat hoger in de KM's daarom juist ook weer stukje goedkoper
En al was het wel van een oud vrouwtje, dan zegt dat nog niks.BertV schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:51:
Mijn auto is 12 jaar oud, dealer onderhouden, altijd binnen gestaan (alleen niet van een oud vrouwtje)
Kennen we die Volkswagen-reclame uit 2014 nog?
In andere woorden, ook een 1e eigenaar kan het ding hebben afgetrapt, terwijl een auto die al 5 eigenaren gehad heeft er wellicht wel allemaal keurig mee zijn omgegaan.
Het aantal eigenaren zegt dus niet automatisch iets over de staat van de auto.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over zaken als 'maandagohtend-exemplaren' en 'pure pech' enzo.
Virussen? Scan ze hier!
En ik, als leaserijder, durf te stellen van niet...Sterker nog, ik durf te stellen dat de meeste lease rijders met een nieuwe auto er een stuk minder om geven, dan iemand die jaren heeft lopen sparen om een 3 jaar oude te kopen.
Mijn lease auto's behandel ik zoals ik ook mijn eigen auto's heb behandeld. Ik moet er immers 4 á 5 jaar mee doen en wel dus niet in no-time een afgeleefd hok.
Lease auto's krijgen altijd netjes op tijd hun onderhoud, is er iets kapot dan wordt het ook direct verholpen. Onderhoudshistorie is dus ook volledig inzichtelijk, inclusief niet regulier onderhoud.
Een particulier kiest er misschien omwille van de kosten misschien wel voor om door te rijden of om iets niet (goed) te laten verhelpen. Misschien verzwijgt de particulier bij verkoop wel dat de auto een olieboot is waarvan beun de haas de oorzaak nooit heeft kunnen vinden.
Tot zover het vooroordeel de andere kant op.
Ga opzoek naar een auto die je een goed gevoel geeft. Eerste eigenaar kan een klein plusje zijn, maar hoeft absoluut niet. 10 eigenaren in vijf jaar kan een nadeel zijn, maar hoeft ook niet.
Kijk of de auto in goede staat is, sluitende onderhoudshistorie kan veel zeggen over hoe goed de auto is.
Waarom denkt iedereen dit altijd? Als je een auto hebt die eigenlijk niet echt van jou is, lijkt het me niet ondenkbaar dat mensen hier voorzichtiger mee omgaan. Immers, als er schade aan blijkt te zijn, mag je anders gewoon je portefeuille bovenhalen en moet je misschien dieper tasten omdat het bij specifieke garages moet in plaats van die goedkope om de hoek die je kent. Is het je eigen auto kun je misschien denken van, ach, dat fixen we later wel eens, zo erg is het niet, dat putje dat je amper ziet.heuveltje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:44:
Sterker nog, ik durf te stellen dat de meeste lease rijders met een nieuwe auto er een stuk minder om geven, dan iemand die jaren heeft lopen sparen om een 3 jaar oude te kopen.
Vaak zijn het ook net wat rijkelijker uitgeruste modellen (wegens doorverkoopwaarde) en dan kijk je gewoon anders tegen zo'n bak aan. Als je een 20-jaar oude Starlet van je baas krijgt waar zelfs geen airco op zit, tuurlijk, dan rag je 'm natuurlijk af. Maar in andere gevallen wil ik best de aanname maken dat mensen daar anders tegenaan kijken.
Leaseauto's gaan verder altijd keurig op onderhoud bij de merkgarage en maken best wel wat kilometers per jaar. Imho veel "gezonder" dan een auto die altijd maar in een garage staat te staan waarvan de motor nooit regelmatig eens lekker warm draait.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Bij iets als een suzuki alto van 15 jaar oud is dat ook helemaal niet perse zo'n pre.. als oma er de laatste helft van die 15 jaar nog 500km/jaar mee gereden heeft en ook een paar paaltjes meegenomen heeft omdat haar zicht wat slechter werd ben je beter af met een auto met 3 eigenaren en een normale manier van gebruik.
Het is een grotere alarmbel als iemand een auto die hij pas een paar maanden heeft gehad weer verkoopt. Dat hoeft niets te betekenen maar het is voor mij wel reden om eens extra goed door te vragen.
[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 06-07-2020 09:16 ]
Waar ik wel naar zou kijken is hoe lang de laatste eigenaar hem in bezit heeft gehad, als dat kort is zonder goede reden dan is dat voor mij een minpunt (ivm onderhoud, mogelijke gebreken die daar de reden voor kunnen zijn).
Ik heb de afgelopen tijd gekeken voor een cabrio voor erbij, maar dan zie je toch vaak auto's die geïmporteerd zijn een tijd terug en dan in NL elk seizoen van eigenaar gewisseld zijn. Dat geeft mij ook geen goed gevoel.
Daarnaast is een auto waar in gerookt is voor mij een no-go, de kans daarop is groter met meer eigenaren.
Maar nu trek je het door naar extremen.DirtyBird schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:14:
Wat @thunder8 zegt; een auto van 6-8 jaar oud met 1 eigenaar is blijkbaar goed bevallen. Dezelfde auto met 6 eigenaren heeft grotere kans op een gebrek waardoor deze elke keer weer verkocht werd.
9 van de 10 autos die ik gezien heb zijn ofwel 1e eigenaar, of 2-3 jaar 1 eigenaar en dan 3-5 jaar 2e eigenaar.
Dat zegt mij niet meer dan dat sommige mensen blijkbaar perse in een auto jonger dan 3 jaar willen rijden.
En ik zie alleen een naam in een onderhouds boekje, Daar kan ik niet uit opmaken hoe zuinig die wel of niet op zijn auto is geweest.
Zowiezo zou ik hem er niet voor laten staan.donaldo schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:17:
Het aantal eigenaren moet een beetje passen bij de ouderdom van de auto. Voor een 6-8 jaar oude auto waar het in jouw geval om gaat zouden 2 of 3 eigenaren me redelijk normaal lijken en geen reden zijn om een auto te laten staan.
maar de redenatie werd mij pas echt onduidelijk toen ik met mijn pa 2 gelijke auto's aan het bekijken waren. beide grofweg even oud en duur, de een had 50K minder gelopen, maar bij de ander stond 1e eigenaar.
Ik zou voor de eerste gaan en hij voor de 2e. maar hij kon mij niet uitleggen waarom anders dan "want 1e eigenaar"
Grappig dat je daar over begint, ik zit ook nog half te overwegen een cabrio te kopen.Ik heb de afgelopen tijd gekeken voor een cabrio voor erbij, maar dan zie je toch vaak auto's die geïmporteerd zijn een tijd terug en dan in NL elk seizoen van eigenaar gewisseld zijn. Dat geeft mij ook geen goed gevoel.
Daarnaast is een auto waar in gerookt is voor mij een no-go, de kans daarop is groter met meer eigenaren.
Maar volgens mij is dat probleem een beetje inherent aan een cabrio. Ik ken iemand die een 10 jaar oude 4e hands mx5 gekocht heeft, en die 2 jaar later weer verkocht heeft.
Niet omdat er iets met die auto mis is, maar blijkbaar is na 2 jaar de initiele lol er wel af en begin je je meer te irriteren aan de onpractischheid van die dingen
[ Voor 51% gewijzigd door heuveltje op 06-07-2020 09:25 ]
Netjes in de boekjes, alle beurten gehad ( in de 8jaar )
De verkoper was een merkdealer, alleen was deze niet van zijn merk, maar goed.
Alles zag er prima uit, kon zo snel niets gek vinden bij de proefrit, dus de 'gok' genomen.
Na anderhalve week mocht ik olie bijvullen, volgens het wijze internet was dat redelijk normaal ( PT Cruiser schijnt dorstig te zijn
De betreffende dealer gaf dit dan ook aan, ook zijn bronnen gaven dit mee ( achteraf vermoed ik dezelfde internetpagina's
Maar na een half jaar elke 3 weken bijna een liter olie te moeten bijvullen, ben ik toch naar mijn eigen universele gegaan.
De auto is nagelopen, en bleek dat er een lekke koppakking geweest was, en dat dat gefixd zou zijn, alleen was er een verkeerde pakking teruggeplaatst.
De airco zat half strak aangesloten, en nog wat zaken allemaal nét niet 100% gerepareerd.
Met het zicht op de komende Private Lease geen reparaties gedaan dan het hoognodige, en bij de leasemaatschappij achtergelaten voor een maandelijkse korting ( over de 5 jaar 1500€ korting )
Dus ondanks dat het mij niet uitmaakt hoe een auto er uitziet, wil ik toch wel zeker zijn dat het een goede auto zal zijn.
( naar de aanschafprijs, een auto van 800€ is een ander verhaal dan 15K natuurlijk )
Voor bepaalde type auto's is dat echt geen extreem. Ik heb 6 jaar geleden in mijn zoektocht naar een Abarth 500 er een stuk of 10 fysiek bekeken. Daarnaast nog een stuk of 10 vanwege de hoeveelheid eigenaren online al afgeschreven.heuveltje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:17:
[...]
Maar nu trek je het door naar extremen.
9 van de 10 autos die ik gezien heb zijn ofwel 1e eigenaar, of 2-3 jaar 1 eigenaar en dan 3-5 jaar 2e eigenaar.
Dat zegt mij niet meer dan dat sommige mensen blijkbaar perse in een auto jonger dan 3 jaar willen rijden.
En ik zie alleen een naam in een onderhouds boekje, Daar kan ik niet uit opmaken hoe zuinig die wel of niet op zijn auto is geweest.
Dit geldt voornamelijk voor sportauto's. Er zijn bepaalde mensen die een dergelijke auto kopen, paar maanden erin lopen te raggen en dan de auto weer verkopen, voordat de grote onderhoudskosten eraan komen. En als dat een paar eigenaren achter elkaar gebeurt, dan is dat niet in het voordeel van een auto. Of binnen een paar maand komt er een duur gebrek aan de auto naar voren, gaat ie de handel in en met een tijdelijke fix weer in de verkoop. Voor een sportauto zou ik nooit kiezen voor een versie met meer dan 3 eigenaren in 6 jaar tijd. En tijdens mijn zoektocht vond ik er een aantal die in 6 jaar tijd meerdere met 5+ eigenaren, met een topper met 10 eigenaren in 6 jaar tijd.
Als voormalig leaserijder kan ik je vertellen dat dat echt niet zo hoeft te zijn. Denk je dat ik er op zit te wachten om 4 jaar met een wagen te doen die er niet meer uit ziet of bagger rijdt? Daarnaast is een leaseauto uiteindelijk niet mijn eigendom en met de spullen van een ander ben je zo mogelijk zuiniger dan met je eigen, althans dat is mij altijd bijgebracht. Maar misschien ben ik uitzonderlijk goed opgevoed.heuveltje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:44:
. Sterker nog, ik durf te stellen dat de meeste lease rijders met een nieuwe auto er een stuk minder om geven, dan iemand die jaren heeft lopen sparen om een 3 jaar oude te kopen.
En daarbij, aangezien je bij een leaseauto de garagerekening niet zelf betaalt is de drempel om hem langs te brengen voor, bijvoorbeeld, een wazig probleem een stuk lager. Bij mijn eigen 2e hands auto had ik een steeds terugkerende 'motorkap staat open' melding als het buiten richting de 30 graden gaat op een gegeven moment wel best gevonden. Voor een leaseauto betaal je zelf of de werkgever maandelijks gewoon een aardig bedrag, dat is prima, maar dan moet het materiaal wat daar tegenover staat gewoon perfect in orde zijn.. En mag de dealer dus fijn aan de hobby tot het opgelost is.
[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 06-07-2020 11:01 . Reden: Typo #2 ]
Hier hetzelfde. Leaseauto wordt goed behandeld, en gaat mooi op tijd naar onderhoud.SanderL schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:13:
[...]
Waarom denkt iedereen dit altijd? Als je een auto hebt die eigenlijk niet echt van jou is, lijkt het me niet ondenkbaar dat mensen hier voorzichtiger mee omgaan. Immers, als er schade aan blijkt te zijn, mag je anders gewoon je portefeuille bovenhalen en moet je misschien dieper tasten omdat het bij specifieke garages moet in plaats van die goedkope om de hoek die je kent. Is het je eigen auto kun je misschien denken van, ach, dat fixen we later wel eens, zo erg is het niet, dat putje dat je amper ziet.
Vaak zijn het ook net wat rijkelijker uitgeruste modellen (wegens doorverkoopwaarde) en dan kijk je gewoon anders tegen zo'n bak aan. Als je een 20-jaar oude Starlet van je baas krijgt waar zelfs geen airco op zit, tuurlijk, dan rag je 'm natuurlijk af. Maar in andere gevallen wil ik best de aanname maken dat mensen daar anders tegenaan kijken.
Leaseauto's gaan verder altijd keurig op onderhoud bij de merkgarage en maken best wel wat kilometers per jaar. Imho veel "gezonder" dan een auto die altijd maar in een garage staat te staan waarvan de motor nooit regelmatig eens lekker warm draait.
En de tijd van autos afraggen en vol deuken rijden is voorbij.
Leasemaatschappijen rekenen gewoon boetes aan als je niet op tijd naar het onderhoud gaat, en als je de auto vol krassen inlevert, dan krijg je een mooie "afscheidsfactuurtje".
Bij ons is het ook zo dat een eerste schade je niet aangerekend wordt, maar een tweede schade kost je al snel 600€ eigen bijdrage.
Maar ten tweede, waar kan je een auto nog echt afraggen? Aan 100km/h, dan wordt de turbo net even aangeblazen...
Als ik 2dehands koop, dan koop ik sowieso niks ouder dan 5 jaar. 2 eigenaars zou dan nog kunnen, maar een auto die net 3 maand in handen is van de tweede eigenaar... is voor mij altijd verdacht. Daar hoort een goed verhaal (met bewijs) bij.
Sony A7 iv en wat recycled glas
-auto 1e eigenaar, heeft ws de laatste jaren geen kloot meer gedaan aan die auto
-auto 3e eigenaar, elk heeft bij aankoop meteen belangrijke dingen laten doen, zodat die wat jaren doorkan.
andersom
auto 1e eigenaar, was blij ermee, altijd goed voor gezorgd
auto 3e eigenaar, 2 en 3 hebben jaar in rondgereden zonder 1 ding te doen aan onderhoud.
Je weet dat een turbo niet snelheid maar toerenafhankelijk is?Tommie12 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:41:
Maar ten tweede, waar kan je een auto nog echt afraggen? Aan 100km/h, dan wordt de turbo net even aangeblazen...
Als je kijkt naar het gebied tussen APK-eis en 'onderhoud', zit een bijzonder groot gebied waar spul gewoon 'kapot' kan gaan, zonder dat het ooit een verplichting van APK zal zijn.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Komt omdat bij APK puur naar de veiligheid wordt gekeken. Het zal een APK-keurmeester aan zijn derrière oxideren of je wel of niet je olie laat vervangen of niet.SinergyX schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:47:
Als je kijkt naar het gebied tussen APK-eis en 'onderhoud', zit een bijzonder groot gebied waar spul gewoon 'kapot' kan gaan, zonder dat het ooit een verplichting van APK zal zijn.
Een doorgeroeste draagbalk, niet functionerende verlichting of een versleten rem, dáár zal de APK-keurmeester wel een mening over hebben.
Het moet geen "Wrak van de week"-worden, zoals je die vroeger bij TROS Kieskeurig op TV zag. Die zien we nooit meer terug (en de auto zag je de door de pletter gaan). Voor de old-timers onder ons.
Virussen? Scan ze hier!
Dat is toch maar een heel klein segment van de markt.hackint0sh schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:49:
Wat ik ook veel zie gebeuren in mijn omgeving zijn de "bedrijfjes" die oa de VW Golf GTI's etc verhuren voor 1 of 2 dagen aan de jonge opgeschoten gasten die zelf geen auto kunnen veroorloven. Op papier is er dus maar 1 eerste eigenaar, maar die wagens zullen zeer afgetrapt naar de volgende gaan.
Precies, dat is net zo'n psychisch iets als 1e eigenaar, als er staat 'nieuwe APK bij aankoop' of 'APK vorige maand gedaan', mensen hebben dan meteen goed gevoel 'want auto is goed', maar zegt niets over de staat van de auto, buiten de verplichte veiligheidsaspecten.wildhagen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:51:
[...]
Komt omdat bij APK puur naar de veiligheid wordt gekeken. Het zal een APK-keurmeester aan zijn derrière oxideren of je wel of niet je olie laat vervangen of niet.
Een doorgeroeste draagbalk, niet functionerende verlichting of een versleten rem, dáár zal de APK-keurmeester wel een mening over hebben.
Het moet geen "Wrak van de week"-worden, zoals je die vroeger bij TROS Kieskeurig op TV zag. Die zien we nooit meer terug (en de auto zag je de door de pletter gaan). Voor de old-timers onder ons.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
De turbo... ja, dat weet ik, was bij wijze van spreken.SinergyX schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:47:
[...]
Je weet dat een turbo niet snelheid maar toerenafhankelijk is?En auto is nog prima af te raggen hoor, de rem-rusters, de handrem-vergeters, de net-niet-koppelaars, dan de algemene varianten van banden en remmen, en natuurlijk mensen die gewoon geen enkele beurt van olie/etc laten vervangen laten doen.
Remmen vervangen (al dan niet met schijven) is geen grote kost, en levert geen echte gevolgschade op.
Een koppeling en de distributieriem zijn zowat de aandachtspunten. Het is enorm moeilijk om met een gewone controle van een auto te weten of de koppeling nog goed is voor 10k of 100k, dat is een risico.
APK is inderdaad een veiligheidscontrole. Als je motor in de mayonnaise draait, maar verder geen gekke uitstoot levert en voor de rest nog goed remt en de lichten branden, dan geraak je er wel door.
Dus voor mij is een "groene" keuringskaar van weinig waarde.
Niet correct. Een turbo is niet echt toerenafhankelijk maar eerder uitlaatgasafhankelijk. Zodra je versnelt, zullen er meer uitlaatgassen zijn, waardoor je turbo druk in de inlaat kan genereren. Je kan best 4000 toeren draaien, zonder echt druk op te bouwen in de inlaat. Met een turbodrukmeter is dit ook goed te zien. Zodra je op snelheid bent en niet versnelt, zal er niet tot nauwelijks druk worden opgebouwd. Tenzij je heel hoog in de toeren zit, dan ontkom je door de hoeveelheid uitlaatgassen niet aan enige drukopbouw. Maar dit is significant minder dan tijdens acceleratie. Een supercharger is wel toerenafhankelijk, omdat deze rechtstreeks door de krusas wordt aangestuurd.SinergyX schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:47:
...
Je weet dat een turbo niet snelheid maar toerenafhankelijk is?![]()
...
Al ben ik met verschillende eens dat veel eigenaren in een korte tijd een slecht teken is.
Mijn eigen bedrijfje is 2e eigenaar van een Volvo. De auto krijgt netjes zijn onderhoud bij de dealer.
Uiteraard zie je wel wat gebruikerssporen zoals kleine krasjes in de lak/ruiten en de kilometerstand die flink omhoog gaat.
Al is een aardige kilometerstand voor de leeftijd voor een diesel auto een goed teken. Want dat betekend dat ie vooral snelweg kilometers maakt i.p.v. stadsverkeer.
De auto is helemaal in orde op 1 dingetje na: Het start-stop systeem werkt om de een of andere vage reden niet en om het uit te zoeken moeten ze de halve auto strippen welke kabelboom/sensor er stuk is. Dat was het me niet waard
Laat ik mezelf als n=1 voorbeeld nemen. Ik heb in m'n leven twee auto's gehad. De eerste heb ik zoveelste-hands gekocht (geen idee meer of het 2de of 6de was). Daar deed ik niks meer aan dan APK plus laten fiksen wat stuk was en die ging zienderogen achteruit.
De tweede heb ik nieuw gekocht en die is in de negen jaar sindsdien netjes onderhouden met de service-intervals volgens het boekje bij een goede garage. Die rijdt dus nu al dik 300k kilometers zonder enig probleem dat niet bij gewoon onderhoud hoort.
Stond ook bij mijn auto erbij, maar de eerste eigenaar was helemaal niet voorzichtig geweest met de auto. Kwam er later achter dat er allemaal kleine problemen waren door verkeerd gebruik. Zoals SD-kaart verkeerd uit de auto trekken van de navigatie, waardoor de vergrendeling stuk was. Koste maar 200 euro om te fixen. Was zo 1000 euro kwijt aan allemaal kleine zaken die niet onder garantie vielen, die de eerste eigenaar had gesloopt.
Maar een auto die al 6 eigenaren heeft gehad begin ik ook wel te twijfelen. Zeker als de laatste eigenaar hem maar een paar maanden heeft. Als de laatste hem al 4 jaar heeft, dan kan dat misschien wel positief zijn.
Maar kortom. Je weet het nooit. Had ooit eens een nieuwe VW up in 2012, die stond vaker bij de garage dan ik hem zelf had en die was gloednieuw.
Hij was goed onderhouden en nog steeds ga ik bij de officiële dealer voor alles. Het geeft me betrouwbaarheid want er was maar 1 eigenaar voor mij en die de auto netjes heeft onderhouden, was zakkelijk. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad of grote reparaties gehad en ik rij er nog steeds met plezier rond
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Oftewel, koop een auto waar je je "met alle factoren" goed bij voelt qua optische en gedocumenteerde technische staat.heuveltje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:44:
Maar ik ben er nog steeds niet achter waarom dat zou boeien ?
Die opmerkingen over "meer eigenaren, grotere kans op Sjonnie"; sommige auto's (zoals genoemd een Impreza) circuleren meer/vaker bij liefhebbers dan bij Sjonnies. Maar ja, ieder zijn heug en meug blijkbaar om een bepaalde auto bij een bepaalde groep bestuurders te benoemen, blijkbaar.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Jaaa dat was leukwildhagen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:51:
[...]
Komt omdat bij APK puur naar de veiligheid wordt gekeken. Het zal een APK-keurmeester aan zijn derrière oxideren of je wel of niet je olie laat vervangen of niet.
Kan dat riedeltje nog zo opdreunen! "Die zien we nooit.meer.....terug!"
[ Voor 5% gewijzigd door psy op 06-07-2020 11:18 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Maar dat gaat dus over kansberekening dus is geen garantie.
Weet je geen drol van autos dan ga je op feiten af en statistisch gezien maak je dan de beste keus. Dan gaat het over feiten als:
- KM stand
- Aantal eigenaren
- Onderhoudhistorie
- Import?
- BOVAG garantie
Maar als je er iets meer van weet kan een risico om hiervan af te wijken ook gunstig uitvallen (want lagere prijs).
Ik vind het aantal eigenaren wel iets zeggen maar alleen in combinatie met hoe lang die op iemand zijn naam heeft gestaan. Zie je dat de auto snel gewisseld is van eigenaar dan is er grote kans dat er gebreken zijn en die bij iemand gedumpt zijn.
https://www.mijnautocoach.nl/3-tips-vorige-eigenaren/
ps: ik heb een paar jaar geleden een BMW 1 serie gekocht. ding had 200.000 gelopen en had volgens finnik 4 (11 inclusief autobedrijf) eigenaren. Was een flinke rode vlag maar ik vond het verhaal logisch dus heb het als argument gebruikt om de prijs omlaag te krijgen en achteraf gezien was het echt een top aankoop
Daarna bij een occasion lease bedrijf een 3 jaar jonge BMW 3 serie met 140.000 gekocht voor veel geld.
Ding stond binnen een week bij de BMW garage ivm kapotte EGR koeler, kapotte klep en kapot differentieel. Ding had dus alleen 1 zakelijke eigenaar op kenteken. Helaas wel een eigenaar die de terugroepactie van BMW genegeerd had
Gelukkig met BOVAG gekocht dus het werd of allemaal gemaakt of de wagen retour. Heb voor het laatste gekozen.
Ik zou dus meer selecteren op BOVAG garantie dan aantal eigenaren
[ Voor 66% gewijzigd door laurens0619 op 06-07-2020 12:32 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Nou dat Sjonnievolk lukt het echt wel. Kijk maar eens goed hoe sommige mensen rijden met een koude motor.Maar ten tweede, waar kan je een auto nog echt afraggen? Aan 100km/h, dan wordt de turbo net even aangeblazen...
Als je het merendeel van de tijd de toerenbegrenzer raakt met een te koude motor, komt er vanzelf blauwe rook uit de uitlaat na verloop van tijd.
Maar het gaat meer om het totaal plaatje. Wat o.a. al gezegd is, zijn er in de laatste jaren meerdere eigenaren geweest, dan is er waarschijnlijk iets mis of zit er een dure reparatie aan te komen. Is de auto steeds een aantal jaar bij één eigenaar geweest, dan is het vrij normaal. Of er moet een logisch verhaal zitten achter waarom de laatste eigenaar hem maar kort heeft gehad.
Mijn cabrio is binnen een jaar doorverkocht door de vorige eigenaresse. Zij had hem gekocht, maar de auto bleek te groot voor haar en heeft hem na een jaar ingeruild voor een kleinere, 2 zitter cabrio.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Heb een 1997 auto niet eerste eigenaar. Met behulp van een kenner de auto geïnspecteerd wat zaken ontdekt, historie deels aanwezig. Dit meegenomen in de onderhandeling daarmee 16% van de vraagprijs afgesnoept en toen 2x de nieuwe vraagprijs gebruikt voor onderhoudt. Auto heeft ons van Zweden en terug vervoert meerdere malen. Daarnaast mee gemigreerd naar Zweden. Voor wat nieuwe kennissen gezorgd middels de merkclub en ik ben nog steeds blij de auto te zien. Al heeft de lak het nu wel gehad.
70k naar 115k gereden, onderhoud was niet gratis maar zeker niet buitensporig voor deze leeftijd.
Maar is dat koop of lease?deepbass909 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:39:
1e eigenaar is iets magisch, alsof er per definitie zuinig mee omgegaan is. Maar laat ik nou net het voorbeeld hier voor de deur hebben staan waarbij dat niet direct het geval was. Niet dat de auto afgeragt is, maar de eigenaresse (mijn vriendin) heeft gewoon niks met auto's.
Ik had in 2007 een nieuwe auto, heb daar de eerste 3 jaar de beurten voor laten doen ivm de garantie.
Toen ik daarna de aanbieding kreeg geld te betalen om de garantie te verlengen en dus ook de dan verplichte beurten, heb ik daarvoor bedankt.
Vervolgens iedere 2 jaar/1 jaar APK, soms een beurtje met olie verversen maar niet ieder jaar. Wel goede olie, geen goedkope meuk natuurlijk.
Nooit iets van extra kosten gehad buiten remblokken.
Ik heb die auto dus nog steeds, zodra hij wel gaat beginnen met vanalles en nogwat gaat hij direct weg.
Dan prijkt er ook "van de 1e eigenaar!" op de advertentie, maar wat zegt dat dan?
Altijd dealer onderhouden, staat wat mij betreft meer voor "altijd uitgezogen".
Precies! Als een dealer zegt dat de auto onderhoud nodig heeft en je dit niet laat uitvoeren en ook nog eens altijd ver over tijd de beurten laat uitvoeren, is je auto nog steeds dealer onderhouden. Alleen is het de vraag wat de staat van de auto is. De kans op veel kleine ongemakken is dan groot.Altijd dealer onderhouden, staat wat mij betreft meer voor "altijd uitgezogen".
Anoniem: 91634
Wat als een 5 jaar oude auto al 5 eigenaren heeft gehad?
Zelf zit ik dan heel gauw aan te denken dat die auto wat mankeert waardoor de vorige eigenaren hem zo weer snel mogelijk heeft verkocht.
Ook geven vaak de mensen die een auto voor maar 1 jaar aanhouden heel weinig uit aan onderhoud. Die gaan echt niet grote reparatie's laten uitvoeren.
Nu 6 jaar en 80.000 km.
Onderhoud? Dat gebeurd hier zelden, zelf pas remmen vervangen omdat ze begonnen te piepen en olie ververst met de laatste APK omdat de keurmeester zag dat het olie filter wel erg begon te roesten.
Auto laat me nooit in de steek en loopt prima, auto van mijn vrouw Hyundai i20 is nu 10 jaar oud en 63.000 km ook nieuw gekocht en nu totaal 2 beurten gehad in zijn carrière.
Dus tja 1e eigenaar zegt niets, net zo veel als de jaarlijks onnodige beurten vooral voor de auto’s die niet zoveel rijden.
Ps. Ben zelf chauffeur en ex bedrijfswagen monteur.
En waarom vervang je het oliefilter dan na opmerking van de keurmeester? Jij bent van mening dat dat oliefilter dus langer mee kan. Wanneer had die wel vervangen moeten worden?nl0jdb schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:42:
Ik ben ook zo een 1e eigenaar persoon die 28k Hyundai i30 heeft neergeteld voor een nieuwe auto.
Nu 6 jaar en 80.000 km.
Onderhoud? Dat gebeurd hier zelden, zelf pas remmen vervangen omdat ze begonnen te piepen en olie ververst met de laatste APK omdat de keurmeester zag dat het olie filter wel erg begon te roesten.
Auto laat me nooit in de steek en loopt prima, auto van mijn vrouw Hyundai i20 is nu 10 jaar oud en 63.000 km ook nieuw gekocht en nu totaal 2 beurten gehad in zijn carrière.
Dus tja 1e eigenaar zegt niets, net zo veel als de jaarlijks onnodige beurten vooral voor de auto’s die niet zoveel rijden.
Ps. Ben zelf chauffeur en ex bedrijfswagen monteur.
Zelf houd ik meestal aan dat een auto elke 5 jaar een nieuwe eigenaar krijgt en 10.000 km per jaar rijdt. Dat is “normaal”. Bij een hogere kilometerstand ben ik skeptisch, bij een lagere ook, bij meer eigenaars laat ik hem staan, bij minder eigenaars is dat een plus. Ik zie geen enkel nadeel aan weinig vorige eigenaars, al kan het een poolauto zijn geweest maar daar kom je toch niet achter.
Bij een particuliere verkoop is daarnaast te zien wanneer de huidige eigenaar de auto gekocht heeft. Als dat binnen een jaar is sla ik hem over. Zoals eerder aangehaald is de kans op complexe klachten groter wanneer auto’s snel weer de verkoop in gaan.
Edit:
Maar alles leuk en wel; er is maar zoveel wat je van te voren kan inschatten. Gebruikte auto’s zijn altijd een risico, je kan er enkel voor zorgen dat je het risico beperkt. Iemand die lang in een auto gereden heeft doet hem juist vaak weg omdat er kosten aan zitten te komen waardoor iets nieuws aantrekkelijker wordt.
Alles valt en staat bij de huidige staat van de auto, maar al deze cijfers zijn publieke informatie en heeft dus ook weer effect op de restwaarde.
[ Voor 21% gewijzigd door Deveon op 07-07-2020 07:28 ]
Het zou me niks verbazen als de golf GTI met ondertussen de 8e eigenaar helemaal niet het onderhoud heeft gehad wat wel in de boekjes staat.
Dan betaal ik liever iets meer voor een auto die wel 5 jaar bij 1 eigenaar is geweest. Als je een auto koopt met die intentie zorg je (voor mijn gevoel) er sneller voor dat deze zijn onderhoud krijgt.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ligt ook aan het type auto, 2 zits cabrio is leuk als de zomerzon schijnt en als twintiger maar als later de kindjes komen moet die eruit. Standaard Megane station van 8 jaar oud met 5 eigenaren.. Tsja
[ Voor 39% gewijzigd door bombadil op 07-07-2020 08:07 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)