In Brussel kon je eerst beboet worden voor het niet geregistreerd hebben van je auto, onafhankelijk van de Euronorm, dus coulant is anders (geldt ook voor parkeren in België overigens, je mag daar zelden garages in met een LPG auto). De registratieplicht is naderhand opgeheven vind ik net, en blijkbaar mag je daar binnen met een benzine-auto van post-Euro 1 (1997 en later) en diesel van post-Euro 2 (2002 en later). Geen informatie kunnen vinden over LPG, maar afhankelijk van wat voor uitstoot je probeert te beperken is LPG wel of niet schoner. Roet is naar mijn weten geen groot probleem, maar NOx niet minder dan een benzine, en door een hogere verbrandingstemperatuur misschien nog wel erger (maar dat is speculatie). Ik zou niet rekenen op coulance voor LPG, want ze kunnen immers niet controleren of je auto daar bij het binnenrijden überhaupt op loopt (ik ken in elk geval geen LPG-only auto's). Voor zo ver ik weet is er weinig verschil in uitstoot tussen LPG en benzine in gekatalyseerde auto's (die nabij stoichiometrisch lopen).
Bron: https://www.anwb.nl/vakan...-nederlandse-automobilist
Bron: https://www.anwb.nl/vakan...-nederlandse-automobilist
Ik was ook verbaasd toen ik dat eerder constateerde, maar ik heb dat toen eens uitgezocht en blijkbaar hebben de meeste LPG installaties geen directe toegang tot de informatie van de "normale" ECU en meten de druk in het inlaatspruitstuk dus met een eigen sensor. Dat is vaak simpeler dan inbreken op een ECU of MAP sensor voor welke er meerdere protocollen kunnen zijn die wel of niet zullen werken. Zonder deze informatie zal je gasinstallatie niet lekker lopen (en met een vacuumlek zal je benzinemotor ook niet blij zijn denk ik).Josefien schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 01:01:
Het klepmeersysteem zou weer in orde moeten zijn na een bezoek aan de installateur. Bleken 2 v/d 4 vacuümslangetjes een klein stukje los te zitten, binnen een minuut gevonden. Mogelijk losgeraakt na een garagebezoek waarbij ze de gasklephuis-pakking hadden vervangen. Stom dat ik dat zelf niet had gezienIk wist ook niet dat het elektronische systeem ook het vacuüm nodig had, dacht dat in die slangetjes naar het inlaatspruitstuk alleen de olie werd gepompt.
[ Voor 38% gewijzigd door Involvement op 11-04-2020 18:20 ]