Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
@jakl Hoe houdt ethanol zich als het continu rond wordt gepompt en daarnaast opwarmt?
Komt nog bij dat de ECU moet schakelen tussen warm wegzetten op LPG en koud starten op E10.

Mijn 207 had er een paar weken na E10 tanken al geen zin meer in. Flikker er nu sinds november BP Ultimate in, geen gestotter meer gehad.

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
Josefien schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 02:27:
Donderdag heb ik de "oude" benzine opgereden en 15 liter Shell V-Power getankt. De dag erna start hij meerdere keren koud zo goed als nieuw, zo goed niet meer geweest in de afgelopen paar weken :D
Goeie! Ik heb zelf gemerkt dat wekelijks een ritje iets langer op benzine rijden wel erg prettig werkte met mijn renault indertijd.
Tot zover de blijdschap... na een probleemloos ritje naar Amsterdam is er iets anders aan het stukgaan... :'( symptomen lijken op een falende BDP-sensor (die al 3x vervangen is in de afgelopen paar jaar): motor valt willekeurig uit voor een fractie v/e seconde. Tijdens rijden op hogere snelheid voel je alleen een schokje. Bij <30km/u of stationair draaien (stoplicht, parkeren) zie je het toerental dippen en als zo'n dip lang genoeg duurt slaat 'ie af. Start wel meteen weer. Gas/benzine maakt niet uit.

Vorig jaar ook deze klachten gehad en het heeft maanden geduurd voor de garage ervan overtuigd was dat de BDP-sensor (na amper 10k) stuk was. Hij werd toen zo slecht dat ik vaak alleen schokkend weg kon rijden door 'm met 2000rpm in de D te zetten :/

Zo niet cool dit... hij kan pas maandag voor diagnose naar de garage... vrijdag moet een goede 300km mee gereden worden... Valentijnsdag... ga ik met m'n vriendin naar Zeeland. En haar voet is gebroken. Vergrootte kans tot stranden met de Renault is dan één van de dingen die niet mogen gebeuren :|
Dit lijkt heel erg op de klachten die ik heb gehad met mijn renault; toen bleek het een van de bobines te zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel logisch klinken dat het de bobine is. Als dat het euvel is kan je hem vaak niet gelijk opnieuw weer starten.

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:12

cactusman

nu met extra naalden

jakl schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:00:
[...]

Maar het is bij haar opmerkelijk dat, nu voor de tweede keer, het probleem zich oplost na het tanken van verse benzine.
Ik weet dat ik de eerste ben om te roepen dat ethanol zooi is :P - maar heb ook wel met mijn eigen ogen al waargenomen hoe drastisch de kwaliteit van benzine kan veranderen bij het verouderen door ethanol. Al zijn de effecten bij Josefien wel snel en hevig aanwezig.
Ik merk er anders niks van.. ik tank al dik jaar gewoon E10 en warm of koud starten of rijden... op E10 van 6 maanden oud. 2 tanks 40 liter per jaar.

euhmmmm

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:17
De Renault staat al sinds maandag bij de garage :/ De uitval/afslaan problemen waren alleen in de eerste paar minuten van een rit, leek het wel. Eenmaal snelweg gereden bleef 'ie het doen zolang je 'm niet liet afkoelen. Maar maandag was 'ie zo slecht dat er amper meer mee te rijden viel (elk kruispunt was rede om af te slaan). Gas of benzine maakte niks uit... liep even slecht.

Starten daarentegen is prima, ook na afslaan start 'ie meteen.

Ik ben benieuwd hoe lang het starten goed blijft met die 15 liter V-Power benzine. Daar zit volgens mij geen ethanol in, de hele tank zou nu vrij moeten zijn van ethanol. Ik ga voortaan geen grote hoeveelheden meer tanken als ik het opzettelijk weer moet gaan oprijden. Ik heb de instellingen al tijdelijk teruggezet naar 40gr/altijd starten op benzine.
L0we schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:02:
[...]

Dit lijkt heel erg op de klachten die ik heb gehad met mijn renault; toen bleek het een van de bobines te zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel logisch klinken dat het de bobine is. Als dat het euvel is kan je hem vaak niet gelijk opnieuw weer starten.
Zou bij een defecte bobine de motor ook niet blijven lopen hetzij nogal schokkerig?

De bobines zijn nog maar 70k oud, heb ze destijds alle 4 tegelijk vervangen.
Sturgeon22 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:47:
@Josefien In 2008 kreeg ik mijn Seat Leon 1.6mpi geleverd met een gasinstallatie van Vialle. De inbouwer was erg matig en ik kreeg na een paar weken ook last van steeds moeilijker starten. Zoals je aangeeft duurde starten steeds langer en moest ik ook gas geven om de auto te kunnen laten starten. Op een bepaalt moment kreeg ik zelfs last van back fire. Uiteindelijk bleek dat de injectoren gas lekte. Dit gas kwam dan in de motor terecht en was moeilijk om met starten te verbranden, waardoor de auto moeilijker starte. Misschien kun je laten testen of de injectoren lekken.
Als het probleem weer terugkomt zou ik dat vragen bij de installateur.

Hoewel het mij niet direct waarschijnlijk lijkt dat het lekkage is, want gebeurt tot nu toe alleen bij oude benzine. En hoe lang hij stilstond leek geen invloed te hebben op de mate van slecht starten. Hij kan na 1 dag stilstaan slechter zijn dan na 3 dagen. En andersom :P

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:03
Josefien schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:16:
De Renault staat al sinds maandag bij de garage :/ De uitval/afslaan problemen waren alleen in de eerste paar minuten van een rit, leek het wel. Eenmaal snelweg gereden bleef 'ie het doen zolang je 'm niet liet afkoelen. Maar maandag was 'ie zo slecht dat er amper meer mee te rijden viel (elk kruispunt was rede om af te slaan). Gas of benzine maakte niks uit... liep even slecht.

Starten daarentegen is prima, ook na afslaan start 'ie meteen.

Ik ben benieuwd hoe lang het starten goed blijft met die 15 liter V-Power benzine. Daar zit volgens mij geen ethanol in, de hele tank zou nu vrij moeten zijn van ethanol. Ik ga voortaan geen grote hoeveelheden meer tanken als ik het opzettelijk weer moet gaan oprijden. Ik heb de instellingen al tijdelijk teruggezet naar 40gr/altijd starten op benzine.

[...]

Zou bij een defecte bobine de motor ook niet blijven lopen hetzij nogal schokkerig?

[...]

Als het probleem weer terugkomt zou ik dat vragen bij de installateur.

Hoewel het mij niet direct waarschijnlijk lijkt dat het lekkage is, want gebeurt tot nu toe alleen bij oude benzine. En hoe lang hij stilstond leek geen invloed te hebben op de mate van slecht starten. Hij kan na 1 dag stilstaan slechter zijn dan na 3 dagen. En andersom :P
De bobines van mijn Clio gingen ongeveer 20k mee, en ik had er altijd wel 1 bij me in de auto en 1 in de schuur als reserve liggen. In 3 jaar tijd ook zeker 3 keer aan de kant van de weg gestaan om een bobine te vervangen. De eerste keer was door de ANWB, hij had ze ook altijd op voorraad in de auto omdat ze zo vaak kapot gaan.

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Josefien schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:16:

Bij mijn laguna bleef hij op 3 pitten wel lopen, maar niet van harte (met een vaartje nog wel te doen, opnieuw starten en na de garage rijden 2 straten verderop was nog vervelender).
Maar goed dat gaf bij mij de expliciete uitleesbare meldingscode "catastrophic misfire".

Heb er nu niet franse bobines in zitten (na de eerste de rest ook maar even zelf vervangen) en die gaan al wel weer de nodige kilometers mee.

• Sturgeon22
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 15:08
@Josefien Mijn bericht was van voordat je had getest dat starten met nieuwe benzine wel goed gaat. Snel verouderde benzine lijkt dan ook een logischere verklaring in jouw geval. Fijn dat het starten nu weer goed gaat, maar erg balen van het steeds uitvallen. Hopelijk kunnen ze de oorzaak snel vinden en het oplossen zonder al te veel kosten te maken.

• Branche Autogas
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 27-02 12:21
‼️ Oproep: teken jij de Autogas (LPG) petitie ook?! ‼️

Iemand die schoner rijdt of wil gaan rijden op Autogas #LPG mag niet gestraft worden met hogere wegenbelasting! Platform Autogas pleit voor een lagere wegenbelasting (MRB) op autogas. Jij toch ook?! Steun ons en teken de petitie. ✍️🙏💥 https://www.petities.com/verlaging_van_wegenbelasting_op_autogas?s=64700775&fbclid=IwAR0I-IS8hdXkBebMmk7ueKtIZmQnqCxEJSvyDDu__TDfFPSmfR83SvU1AoI

Wees er snel bij! De petitie staat nog één week (t/m 8 maart) open... 11 maart nemen wij deel aan het Mobiliteitsdebat in de Tweede Kamer. Daar willen wij de petitie overhandigen.

Momenteel hebben 1.100 mensen de petitie getekend.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Branche Autogas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:04:
‼️ Oproep: teken jij de Autogas (LPG) petitie ook?! ‼️

Iemand die schoner rijd of wil gaan rijden op Autogas #LPG mag niet gestraft worden met hogere wegenbelasting! Platform Autogas pleit voor een lagere wegenbelasting (MRB) op autogas. Jij toch ook?! Steun ons en teken de petitie. ✍️🙏💥 https://www.petities.com/verlaging_van_wegenbelasting_op_autogas?s=64700775&fbclid=IwAR0I-IS8hdXkBebMmk7ueKtIZmQnqCxEJSvyDDu__TDfFPSmfR83SvU1AoI

Wees er snel bij! De petitie staat nog één week (t/m 8 maart) open... 11 maart nemen wij deel aan het Mobiliteitsdebat in de Tweede Kamer. Daar willen wij de petitie overhandigen.

Momenteel hebben 1.100 mensen de petitie getekend.
kabinet wil juist van het gas af, want electrisch is beter ofzo ,want heel nederland heeft 100% groene stroom ofzo.
echt krom van de overheid, de huizen hier gaan van het gas omdat het schoon is, in duisland stappen ze juist over naar gas omdat het schoon is 8)7

ik geef je gelijk, maar ook niet veel kans. ik zie lever dat de overheid lpg met rust laat. zodat er geen belastingverhoging komt.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
mrc4nl schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:53:
echt krom van de overheid, de huizen hier gaan van het gas omdat het schoon is, in duisland stappen ze juist over naar gas omdat het schoon is 8)7
/Flauw: Het klopt wel dat een warmtepomp (op 15% groen / 85% grijze stroom) schoner is dan aardgas en aardgas schoner is dan bruinkool. Het zijn kleine stapjes, dat wel.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• BadEendTerror
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 01:21
@Josefien
Heb je al eens een injectie reiniger geprobeerd?
Is sowieso goed om dit in ieder geval 1x per jaar te gebruiken.
Is de brandstofpomp al eens gecontroleerd?

[Voor 6% gewijzigd door BadEendTerror op 03-03-2020 00:17]

• Josefien
Het afslaan is opgelost nadat de garage het gasklephuis had schoongemaakt. Sindsdien loopt 'ie wel soms nòg hoger stationair (1900rpm als 'ie net een lange snelwegrit heeft gehad of juist alleen koud 2km heeft gereden). Daarvoor staat 'ie nu weer bij de garage... samen met kromme remschijven :/

Injectiereiniger is een keer gebruikt tegen het moeilijk koud starten, maar hielp niet. Dat probleem was telkens opgelost met verse benzine. Ik tank nu per keer niet meer dan zo'n 15-20l Shell V-Power, zolang de benzine niet ouder dan 2 maanden is blijft 'ie zo goed als nieuw starten, ook koud. De garage kan het niet verklaren.

• BadEendTerror
Is de pakking van het gasklephuis ook vervangen? Te hoog stationair komt vrijwel altijd door een vacuum lek.
Injectiereiniger reinigt zowel de motor als de injectoren, dus is altijd goed.

[Voor 27% gewijzigd door BadEendTerror op 03-03-2020 11:08]

• DefLite
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 30-03 23:26

DefLite

Why so serious?

Ik wil morgen gaan kijken bij een v50 2.4 uit 2005 met LPG. Maar ik heb eigenlijk geen ervaring met LPG auto's. Hij heeft bijna 300.000 gereden maar is dealeronderhouden.

Waar naar te kijken? Distributieriem natuurlijk maar ook of er iets over het vervangen of stellen vd kleppen bekend is, verder nog iets?
Merk LPG installatie weet ik ook nog niet of zijn de verschillen daar tussen klein?

• Aight!
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01-04 18:46

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Ik heb ook wel een vraag over LPG. Ik ben aan het kijken voor een andere auto dan mijn V70 D5 uit 2003. Die is gewoon te duur omdat ik te weinig kilometers maak (maakte eerst 55.000 km per jaar en nu rond de 20.000 km). En natuurlijk de diesel tax.

Dus ik ben aan het kijken voor een benzine of LPG. LPG lijkt me wel fijn omdat je een 'grote' auto kan rijden zonder het nadeel van het hoge verbruik. Maar misschien denk ik er te makkelijk over.

Zou graag een V70/V50 op LPG rijden (want zijn fijne auto's). Rijdt er iemand hier een van deze modellen op LPG? En waar moet je opletten? Wat zijn de zwakke punten of extra kosten?

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

DefLite schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:03:
Ik wil morgen gaan kijken bij een v50 2.4 uit 2005 met LPG. Maar ik heb eigenlijk geen ervaring met LPG auto's. Hij heeft bijna 300.000 gereden maar is dealeronderhouden.

Waar naar te kijken? Distributieriem natuurlijk maar ook of er iets over het vervangen of stellen vd kleppen bekend is, verder nog iets?
Merk LPG installatie weet ik ook nog niet of zijn de verschillen daar tussen klein?
3 ton met een volvo zegt niet veel. Dat halen ze allemaal makkelijk.

Intersanter is on te weten wanneer de installatie is ingebouwd. En of er onderdelen zijn vervangen aan de lpg installatie. Als het goed is moeten er boekjes van de installatie aanwezig zijn. Daarin kan je veel vinden over onderhoud en of je nog garantie heb. (Die van mij kreeg ik 3 jaar garantie na inbouw)

Als je zelf de injectoren of bougies moet vervangen omdat ze versleten zijn is toch altijd weer jammer(niet heel duur ofzo)

kleppen stellen ook geen ervaring mee.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Aight! schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:24:
Ik heb ook wel een vraag over LPG. Ik ben aan het kijken voor een andere auto dan mijn V70 D5 uit 2003. Die is gewoon te duur omdat ik te weinig kilometers maak (maakte eerst 55.000 km per jaar en nu rond de 20.000 km). En natuurlijk de diesel tax.

Dus ik ben aan het kijken voor een benzine of LPG. LPG lijkt me wel fijn omdat je een 'grote' auto kan rijden zonder het nadeel van het hoge verbruik. Maar misschien denk ik er te makkelijk over.

Zou graag een V70/V50 op LPG rijden (want zijn fijne auto's). Rijdt er iemand hier een van deze modellen op LPG? En waar moet je opletten? Wat zijn de zwakke punten of extra kosten?
Vooral ook opletten hoe hij loopt op gas. Of hij netjes overschakelt op gas, netjes soepel loopt, niet de dreiging heeft om af te slaan, goed op het gas reageert enzovoorts :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• DefLite
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 30-03 23:26

DefLite

Why so serious?

Helaas de v50 was al verkocht voordat ik er was.... Nu maar weer verder zoeken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Josefien
BadEendTerror schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:07:
Is de pakking van het gasklephuis ook vervangen? Te hoog stationair komt vrijwel altijd door een vacuum lek.
Injectiereiniger reinigt zowel de motor als de injectoren, dus is altijd goed.
Hij is woensdag gerepareerd teruggekomen van de garage :D Die pakking bij het gasklephuis was het 'm, die was uitgedroogd en gescheurd. Ze vonden het m.b.v. een rookmachine :o

Jemig... dat te hoog stationair lopen waren ze in het verleden al heel lang mee bezig geweest incl. een Renault-dealer. Na behoorlijk wat garage-bezoeken jaren terug maar geaccepteerd dat 'ie te snel liep in bepaalde omstandigheden (hij deed dat alleen bij koude motor na ritten korter dan zeg een kwartier en als je een tijdje op snelheid >80km/u reed. Na een tijdje op de rem staan in de versnelling werd 'ie vaak weer 750rpm).

Automaat schakelt nu ook veel comfortabeler terug bij afremmen... al een paar jaar gaf hij meestal een schok bij 2 naar 1 schakelen... dacht op een gegeven moment dat de automaat oud werd. Maar het bleek compleet te liggen aan het feit dat de motor 1800rpm bleef draaien tijdens terugschakelen. Die schokken zijn nu helemaal weg :D

Ik ben zo blij dat 'ie stationair weer goed loopt na al die jaren O+ ... was op een gegeven moment al ervan uit gegaan dat het iets was waar 'ie oud mee moest worden, kon het even niet geloven toen de monteur lachend zei dat 'ie eindelijk echt weer goed liep.

----------

De remschijven afdraaien heeft het trillen v/h stuur tijdens remmen weggenomen, maar in plaats daarvan is trillen tijdens het rijden >100km/u gekomen :'( Garage wist niet hoe dat kwam, maar ging toch de wielen balanceren... trillen is minder geworden maar is alsnog niet zo goed als voor het afdraaien. Onbegrijpelijk... en vooral erg irritant dat 'ie nooit helemaal goed is... ene probleem opgelost veroorzaakt het weer een andere.

Ondertussen piept de multiriem (spanrol) ook steeds meer bij stationair draaien, dat ding gaat bij deze auto op de een of andere manier nooit de voorgeschreven 120k mee maar piept altijd halverwege de levensduur al :( Aangezien de d-riem over 12k moet dan maar even doorrijden met het gepiep. Anders moet 'ie tegen die tijd weer los en mijn ervaring is dat hij na loshalen nòg eerder piept :/ Piepen is alleen bij 750-760rpm...

Banden zijn hooguit na deze zomer ook aan vervanging toe. Maar over die levensduur ben ik wel tevreden, ze zitten er nu al 116k op :)

• BadEendTerror
Waarschijnlijk hebben de banden hoogteslag, zijn de banden over het hele loopvlak gelijk afgesleten?
De multiriem moet goed uitgelijnd zijn en de spanner moet ook worden mee vervangen.

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:54
...
Misschien je stationair hoger zetten, is je multiriem gepiep weer weg

:+

Ff serieus, kan die niet gesteld worden?
Enneh, dat er trillingen zijn met banden die 116k erop liggen...dat kan ik niet heel gek vinden. Zou je eens een foto kunnen posten, ben echt benieuwd hoe die eruit zien. Verder, juiste bandenspanning? (Niet extreem hoog om maar zuinig te rijden?)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier al tijden koelvloeistof lekkage. Radiateur is wel op zijn eind (roest), maar zie daar geen verdachte plekken. Vanmorgen ruitensproeier pomp vervangen en ook even onder de auto gekeken, onder de verdamper hangt vette vloeistof... lijkt erop dat de verdamper na 280.000km zijn beste tijd ook wel heeft gehad. Binnenkort voor APK en LPG filter naar de gasboer, zal hem eens vragen hoe en wat. Als me dat 400 euro moet kosten om op te lossen koop ik liever eens per 2 jaar 5 liter koelvloeistof.

• Josefien
BadEendTerror schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:07:
Waarschijnlijk hebben de banden hoogteslag, zijn de banden over het hele loopvlak gelijk afgesleten?
De multiriem moet goed uitgelijnd zijn en de spanner moet ook worden mee vervangen.
Hoogteslag is toch raar als ze pas beginnen met trillen nadat ze er even af zijn geweest? Voor het afdraaien v/d remschijven waren ze echt trillingsvrij :o

De banden zijn niet noemenswaardig schuin afgesleten.

De multiriem wordt elke keer samen met de spanrol vervangen. Maar is toch nooit 120k meegegaan zonder gepiep :/
FTI schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:26:
...
Misschien je stationair hoger zetten, is je multiriem gepiep weer weg

:+

Ff serieus, kan die niet gesteld worden?
Enneh, dat er trillingen zijn met banden die 116k erop liggen...dat kan ik niet heel gek vinden. Zou je eens een foto kunnen posten, ben echt benieuwd hoe die eruit zien. Verder, juiste bandenspanning? (Niet extreem hoog om maar zuinig te rijden?)
Multiriem-spanning is niet stelbaar, er zit een spanrol met automatische spanner op.

Bandenspanning is netjes volgens de sticker op de deur, 2,4 bar.

Trillingen zijn raar omdat ze pas zijn begonnen met trillen nadat ze er even af zijn geweest voor het afdraaien van de remschijven :? En voor het balanceren hevig ook (trilde zichtbaar) terwijl het daarvoor altijd trillingsvrij geweest.

De banden (Michelin CrossClimate+) hebben voor 3mm en achter 4mm profiel. Ik laat ze eind deze maand bij de APK van voor/achter omwisselen en dan tegen het einde van de zomer zal het wel tijd zijn voor 4 stuks nieuwe.

Dit is linksvoor:
https://i.imgur.com/W684bVSl.jpg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Josefien schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:02:
[...]
[knip]

De banden (Michelin CrossClimate+) hebben voor 3mm en achter 4mm profiel.[knip]
Wauw, ze zouden aardig wat km's moeten kunnen maken, maar zoveel..... d:)b

A smile a day....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BadEendTerror
Zijn de remklauwen nog wel goed gangbaar en waren de schijven niet te ver afgesleten om nog af te draaien?

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 14:43
https://nos.nl/artikel/23...-start-prijzenoorlog.html

Dit belooft wat:
"De olieprijzen zijn ingestort. De prijs van een vat ruwe Brent-olie is met 25 procent gedaald naar 33 dollar, de laagste prijs in vier jaar. De kelderende prijzen zijn het gevolg van de dreiging van Saudi-Arabië om de olieproductie op te voeren. Saudi-Arabië wil op die manier Rusland dwingen mee te doen aan het OPEC-plan om de olieproductie juist te beperken."

LPG voor een kwartje in België? Dan ga ik het bonnetje inlijsten :P

Nog steeds op zoek naar de eerste nuttige tweakblog.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:29:
https://nos.nl/artikel/23...-start-prijzenoorlog.html

Dit belooft wat:
"De olieprijzen zijn ingestort. De prijs van een vat ruwe Brent-olie is met 25 procent gedaald naar 33 dollar, de laagste prijs in vier jaar. De kelderende prijzen zijn het gevolg van de dreiging van Saudi-Arabië om de olieproductie op te voeren. Saudi-Arabië wil op die manier Rusland dwingen mee te doen aan het OPEC-plan om de olieproductie juist te beperken."

LPG voor een kwartje in België? Dan ga ik het bonnetje inlijsten :P
Op 12-08-2016 was het €0.249 :p oOo

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• mk1992
MK_ schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Op 12-08-2016 was het €0.249 :p oOo
€0,277 in September '19, verder ben ik nog niet gekomen

• SmoothTweaker
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 01-04 22:13
Volgens mij komt de daling er weer snel aan.
Zag hier net in Flevoland alweer 0,539 bij de pomp staan.

• Josefien
De LPG is hier bij de goedkoopste pomp in Rotterdam sinds vorige week 0,509 p/l :)
BadEendTerror schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:12:
Zijn de remklauwen nog wel goed gangbaar en waren de schijven niet te ver afgesleten om nog af te draaien?
De schijven en blokken waren vorig jaar zomer vervangen. Aan het (amper aanwezige) randje te zien zijn de schijven ook nog lang niet versleten.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:53:
[...]

€0,277 in September '19, verder ben ik nog niet gekomen
12-08-2019 was nog €0,269 :p

Afgelopen week €0,339 valt ook prima mee tho >:)

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 14:38
En ik dacht dat €0,593 alweer meeviel hierzo(Heerenveen).

Mn Grand Scenic is een behoorlijke zuiper dus hoe goedkoper hoe beter :+

• _JGC_
  • Nu online
Bouke-p schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:40:
En ik dacht dat €0,593 alweer meeviel hierzo(Heerenveen).

Mn Grand Scenic is een behoorlijke zuiper dus hoe goedkoper hoe beter :+
BP en Tinq zijn iets goedkoper dan Total ;)

• Bouke-p
_JGC_ schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:44:
[...]

BP en Tinq zijn iets goedkoper dan Total ;)
Die Tinq in de greiden bedoel je? mijn kinderen zitten daar vlakbij op school en af en toe tank ik daar wel eens, maar al een paar keer meegemaakt dat LPG pomp het daar sochtends vroeg niet deed. Dus dan tank ik meestal bij de BP aan de haskeruitgang.

De total ligt dan weer op de route als ik geen kinderen hoef weg te brengen en direct naar mn werk rij.

• _JGC_
  • Nu online
Bouke-p schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Die Tinq in de greiden bedoel je? mijn kinderen zitten daar vlakbij op school en af en toe tank ik daar wel eens, maar al een paar keer meegemaakt dat LPG pomp het daar sochtends vroeg niet deed. Dus dan tank ik meestal bij de BP aan de haskeruitgang.

De total ligt dan weer op de route als ik geen kinderen hoef weg te brengen en direct naar mn werk rij.
Ja die... volgens Directlease app overigens, ik kom daar ook nooit. Primaire keuze is de BP bij Haskeruitgang omdat ik er 1x per week langs rijd. Total is 2e keus en ook alleen als ik er langs kom. Die Tinq zit in een uithoek waar ik niks heb te zoeken.

Prijzen ontlopen elkaar niet zo heel erg, op een tank van 40 liter scheelt het hooguit een euro. Overigens sparen de Freebies wel een stuk sneller dan de Total punten ;)

• mk1992
Vanaf morgen 5,5 cent van de LPG-prijs af in België.

Super 98 daalt zelfs met 12,5 cent!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Gisteren nog 33.9 betaald bij de Total (LukOil 33.0 zag ik online)... staat de LukOil vandaag op 27.5 :o Achja, heb nu een volle tank :P

• mk1992
MK_ schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:47:
Gisteren nog 33.9 betaald bij de Total (LukOil 33.0 zag ik online)... staat de LukOil vandaag op 27.5 :o Achja, heb nu een volle tank :P
Ben al even bij die Total weg, lag wel dicht bij de snelweg maar onlogisch met draaien bij stoplicht.
Shell aan de Rijksweg in Maasmechelen matcht de laagste LPG-prijzen en je kunt goed draaien op de rotonde.
Tevens bemand tot 23u 's avonds.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Jeetje van de week nog getankt in Kinrooi voor 41 cent 😬

Ik las trouwens dat Renault af fabriek LPG gaat aanbieden op de Clio en Captur.
Goed nieuws lijkt me. Af fabriek LPG is nu dun gezaaid. En het zijn "moderne" Di motoren.

https://media.renault.nl/...-ook-met-lpg-installatie/
Josefien schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:02:
[...]

De banden (Michelin CrossClimate+) hebben voor 3mm en achter 4mm profiel. Ik laat ze eind deze maand bij de APK van voor/achter omwisselen en dan tegen het einde van de zomer zal het wel tijd zijn voor 4 stuks nieuwe.
Het is zeer aan te raden ze juist niet om te wisselen. De beste banden moeten achter, niet voor.
In extreme situaties kan je je auto veel beter onder controle houden als eerst je voorwielen grip verliezen (je zal instinctief je gas loslaten); als echter eerst de achterbanden grip verliezen ben je je auto meteen kwijt. Ergo , de banden met het meeste profiel moeten achter.

[Voor 53% gewijzigd door psy op 11-03-2020 18:41]

• Josefien
psy schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:35:

Het is zeer aan te raden ze juist niet om te wisselen. De beste banden moeten achter, niet voor.
In extreme situaties kan je je auto veel beter onder controle houden als eerst je voorwielen grip verliezen (je zal instinctief je gas loslaten); als echter eerst de achterbanden grip verliezen ben je je auto meteen kwijt. Ergo , de banden met het meeste profiel moeten achter.
Hoe zorg ik er dan voor dat alle 4 banden gelijkmatig slijten? :/ De voorbanden slijten per jaar zo'n 2mm meer dan de achterbanden.

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Josefien schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Hoe zorg ik er dan voor dat alle 4 banden gelijkmatig slijten? :/ De voorbanden slijten per jaar zo'n 2mm meer dan de achterbanden.
Hoeft toch ook niet? Zolang achter maar meer profiel zit.

Je rijdt door tot de voorbanden op minimaal 2 zitten, koopt dan 2 nieuwe banden die achter geplaatst worden, en je oude achterbanden verplaats je naar voren.

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:18
Beste banden op de aangedreven as, toch?

• _JGC_
  • Nu online
Teleluvr schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:02:
Beste banden op de aangedreven as, toch?
Als je achterstevoren over een rotonde wilt bij 2 spatten regen wel ja.

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:53

kraats

Ik rol

_JGC_ schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:04:
Als je achterstevoren over een rotonde wilt bij 2 spatten regen wel ja.
ik denk dat jouw mening in deze afwijkt op wat normaal gangbaar is. Het klopt dat veel mensen onderstuur beter kunnen opvangen dan overstuur, maar het is veel te kort door de bocht (no pun intended) om daarom achter de beste banden, met meeste profiel, te zetten. Het is veelal belangrijker om de sturende en remmende wielen meer water te laten wegvoeren, zéker als dit ook de aangedreven wielen zijn

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• _JGC_
  • Nu online
kraats schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:20:
[...]
ik denk dat jouw mening in deze afwijkt op wat normaal gangbaar is. Het klopt dat veel mensen onderstuur beter kunnen opvangen dan overstuur, maar het is veel te kort door de bocht (no pun intended) om daarom achter de beste banden, met meeste profiel, te zetten. Het is veelal belangrijker om de sturende en remmende wielen meer water te laten wegvoeren, zéker als dit ook de aangedreven wielen zijn
Je achterbanden volgen alleen het spoor van je voorbanden als je rechtdoor gaat. Zit je in een bocht (rotonde, klaverblad) en verliest je achterkant grip, ga je gewoon om zonder kans te corrigeren. Verliest je voorkant grip, ga je rechtdoor en is de eerste reactie (gas los) voldoende om controle terug te krijgen.

Ik had een 206 met voor nieuwe Michelin E3A en achter 4 jaar oude Dunlop SP10 3e met 120.000km ervaring en 6mm profiel. Paar spatten regen en ik stond andersom op een rotonde.

Nu was die 206 sowieso al losjes met de achterkant, een zak kattenbakvulling van 25kg in de achterbak of een volle tank diesel reed al veel beter. Wat dat betreft heeft LPG een groot voordeel met 50kg tank laag achterin.

• leon0013
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 14:37

leon0013

Ooit waren het er twaalf

_JGC_ schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:45:
[...]
Nu was die 206 sowieso al losjes met de achterkant, een zak kattenbakvulling van 25kg in de achterbak of een volle tank diesel reed al veel beter. Wat dat betreft heeft LPG een groot voordeel met 50kg tank laag achterin.
Wat ik totaal niet herken van de 206 (1.6 16v) maar de mijne was voorzien van een LPG- installatie. Die van m'n zusje heb ik nooit de bocht door gejaagd, maar die leende zich daar ook niet voor (1.4 HDI, vond 't altijd een tamme beleving)

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

• _JGC_
  • Nu online
leon0013 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:39:
[...]

Wat ik totaal niet herken van de 206 (1.6 16v) maar de mijne was voorzien van een LPG- installatie. Die van m'n zusje heb ik nooit de bocht door gejaagd, maar die leende zich daar ook niet voor (1.4 HDI, vond 't altijd een tamme beleving)
Die 206 van mij was ook een 1.4HDI. Zware motor, lichte achterkant. Motor hoeft niet snel te zijn om dat ding strak door de bochten te trekken (hint: dat moet je juist doen om aan het eind van de strook 130 te halen)

• jakl
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 30-03 13:44
Maasmechelen zit weer gezellig onder de 30 cent! Lijkt wel zomer *O*

• mk1992
jakl schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:09:
Maasmechelen zit weer gezellig onder de 30 cent! Lijkt wel zomer *O*
Enige minpuntje als ik echt zeur is dat de Euro95 die ik afgelopen zaterdag in Luxemburg tankte nu voor dezelfde prijs in Maasmechelen te krijgen is :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

kraats schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:20:
[...]
We leven in een vrij land dus ieder mag dit voor zichzelf beslissen ;)

In een noodsituatie zal de auto met de beste banden achter echter veel beter op te vangen zijn dan de auto met de beste banden voor. En dat is het enige wat telt, wat mij betreft. Ik ben één keer achterstevoren gegaan in mijn jonge jaren. Of dat toen aan de banden lag weet ik niet, maar dat gaat zo snel, dat vang je gewoon niet meer op als je er niet op bedacht bent. En daarvoor hoef je helemaal niet hard te gaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:54
https://www.anwb.nl/exper...ste-banden-voor-of-achter

Dit is wat de anwb erover zegt. En nu weer over op lpg?

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:46
ANWB is ook wel wat kort door de bocht, er is gewoon geen eenduidig antwoord op omdat het van veel factoren afhankelijk is zoals gewichtsverdeling (lang leve de LPG tank achteraan), waar en hoe de aandrijving is, hoe is de ophanging opgebouwd is, welke elektronische hulpmiddelen zijn er, etc.

Om er kort over te zijn, het zou standaard moeten worden meegegeven in de rijopleiding van af en toe op een verlaten weg met veel ruimte eens een noodstop te maken, dan leer je het voertuig beter aanvoelen maar ook onder welke omstandigheden je wagen net wel of net geen grip heeft. Zonder de discussie over banden open te trekken, er zijn geen ideale banden onder alle omstandigheden, leren wanneer wanneer je met jouw banden en jouw auto je moet inhouden en wanneer je net veel speling hebt zou naar mijn inziens de verkeersveiligheid sterk ten goede komen.

Back on topic, iemand een idee of een gebruikte LPG tank iets waard is of waar je dat kan verkopen? In dit geval 100l tank met nog 7 jaar geldige BE keuring (is vrij kostelijk, die keuring)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jakl
mk1992 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:22:
Enige minpuntje als ik echt zeur is dat de Euro95 die ik afgelopen zaterdag in Luxemburg tankte nu voor dezelfde prijs in Maasmechelen te krijgen is :P
Mag je niet over nadenken :*)
Opnieuw daling in BE morgen, maximum/snelwegprijs:
95, E10: €1,182 / L
98, E5: €1,257 / L

Echt wel een flinke daling weer :p hoop dat er vanaf morgen terug pompen onder de €1 zakken, vond het vroeger als kind zo entertaining om de liters sneller te zien lopen dan de euro's voor benzine :p
Nu nog effe hopen dat het invloed heeft op het gas *O*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:53
sprankel schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:15:
ANWB is ook wel wat kort door de bocht
:+ kwam dat door slechte voor of achterbanden :? :P

• Josefien
LPG was vanavond in Wijnegem 0,389 p/l.

Het is goedkoper vergeleken met de goedkoopste pomp in Rotterdam (0,449) maar ik vrees dat ik er niks meer aan heb aangezien ik net in de media heb vernomen dat ik niet meer in BE mag komen zonder noodzaak ;(

• jakl
Josefien schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:35:
27,5 cent in Belgisch Limburg >:)
Moet nog eens langsgaan in Nederlands Limburg binnenkort, dus sta al te popelen om daar te tanken :9 ... al zal ik het nu misschien even moeten uitstellen. :'(
Hoop mijn record van 25,4 cent te kunnen verbreken. :p

Geen idee wat reisadvies is voor buitenlanders, maar tanken staat hier i.i.g. op het lijstje van dingen die als 'noodzakelijke verplaatsingen' gelden :D

EDIT: In Antwerpen is er al benzine voor €0,982, goedkoopste in Oost-Vlaanderen aan €0,98 en bij mij in de buurt €1,012 :D oddly satisfying...

[Voor 12% gewijzigd door jakl op 18-03-2020 04:39]

• mk1992

Het is goedkoper vergeleken met de goedkoopste pomp in Rotterdam (0,449) maar ik vrees dat ik er niks meer aan heb aangezien ik net in de media heb vernomen dat ik niet meer in BE mag komen zonder noodzaak ;(
Moeten ze je toch echt aan de grens gaan tegenhouden wil dat gebeuren, en das (nog) niet het geval.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:53

misschien in deze tijden iets minder aan eigenbelang denken :? Zeker als t maar om een paar euro gaat...

• mk1992
https://carbu.com/belgie/...asmechelen/3630/BE_li_642

24,1 cent bij Lukoil Maasmechelen! LPG prijs is nog met 3,4 cent gedaald t.o.v. gisteren.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:06:

24,1 cent bij Lukoil Maasmechelen! LPG prijs is nog met 3,4 cent gedaald t.o.v. gisteren.
Al mogen we er niet meer gaan tanken:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200319_04895520/

Maar goed, de Belgen komen wel nog massaal hier boodschappen doen :)B

• malhy2
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 30-03 14:13
Ik rijd al 15 jaar op LPG maar tankte met mijn eerste 3 renault scenics ongeveer 3 keer benzine per jaar ( 20 - 30.000 km/jaar ) Mijn nieuwste aanwinst is een scenic type III met een 1,2 Turbo motortje en hier zit een prins installatie in. Nu gebruik ik ineens wel erg veel benzine ( ongeveer 1 op 100 ) en rijd op gas ongeveer 1 op 11 / 12. M.a.w. het duurt zo wel erg lang om de installatie eruit te halen.
Iemand ervaring met een installatie van prins? verbruikt deze inderdaad zoveel benzine? op de site staat 5% maar dat zegt mij niet zoveel. Wat betekend deze 5% is dat 5% van het gasverbruik? Verbruikt hij dan op elke 20 liter gas 1 liter benzine? Dat zou dan beteleken dat ik elke 20 tankbeurten op gas 1 keer benzine moet tanken maar dat moet ik nu al na 6 - 8 gastankvullingen.
Ik heb dit gemeld bij mijn gasinbouwer en die heeft de gascomputer uitgelezen en opgetsuurd naar prtins maar ik heb hietr niets meer over vernomen.
m v g
Ed

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
malhy2 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 03:48:
Ik rijd al 15 jaar op LPG maar tankte met mijn eerste 3 renault scenics ongeveer 3 keer benzine per jaar ( 20 - 30.000 km/jaar ) Mijn nieuwste aanwinst is een scenic type III met een 1,2 Turbo motortje en hier zit een prins installatie in. Nu gebruik ik ineens wel erg veel benzine ( ongeveer 1 op 100 ) en rijd op gas ongeveer 1 op 11 / 12. M.a.w. het duurt zo wel erg lang om de installatie eruit te halen.
Iemand ervaring met een installatie van prins? verbruikt deze inderdaad zoveel benzine? op de site staat 5% maar dat zegt mij niet zoveel. Wat betekend deze 5% is dat 5% van het gasverbruik? Verbruikt hij dan op elke 20 liter gas 1 liter benzine? Dat zou dan beteleken dat ik elke 20 tankbeurten op gas 1 keer benzine moet tanken maar dat moet ik nu al na 6 - 8 gastankvullingen.
Ik heb dit gemeld bij mijn gasinbouwer en die heeft de gascomputer uitgelezen en opgetsuurd naar prtins maar ik heb hietr niets meer over vernomen.
m v g
Ed
Misschien schakelt je nieuwe installatie pas later over op gas? Als je langere stukken rijdt zou dat te verwaarlozen zijn. Na hoeveel kilometer springt hij van benzine naar gas bij een koude motor?

Met 30k km verwacht ik dat je relatief lage stukken rijdt, dan is 100km per liter benzine wel erg weinig.

• WITFRA
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 29-03 14:11
Ik heb ook een Prins installatie maar mijn verbruik is veel lager, ik heb nu een verbruik van 1 op ruim 400 km. Op gas 1 op 14 ongeveer.
Hij schakelt tussen 1 en 2 km over op gas afhankelijk van de buiten temperatuur.
En ik rij lange stukken, ongeveer 90 km enkele reis. Zo'n 50000 km per jaar.

Op dit moment trouwens even 0 op 0 maar dat terzijde....
m v g
Ed

[Voor 7% gewijzigd door WITFRA op 20-03-2020 15:31]

• blauwester
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14:48
Ik ga me ook maar aanmelden op het logo topic. Ik heb nu voor het eerst een LPG auto. Namelijk een Peugeot 206+ uit 2011. Ik heb. Hem gekocht met 210 k km. Nig nooit een auto met zoveel km gekocht maar hij rijdt nog erg goed.

Nu heb ik met de LPG installatie het probleem dat mijn benzinemeter snel daalt. Ongeveer een halve tank benzine per tank LPG. Het vreemde is echter dat ik dan maar een paar liter kan tanken. Hierbij blijft de tank op halfvol hangen. Heeft iemand hier al eens ervaring mee gehad. Moet ik gewoon niet naar de benzinemeter kijken?

• radium6969
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
@TS
Kilometerstand mag wel geupdate worden, inmiddels staat de teller op 336.000km

• WITFRA
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 29-03 14:11
Bij mij werkt het volgens mij zo, elke keer dat hij weer op contact komt meet hij de tankinhoud. Daarna rekent hij uit hoeveel hij verbruikt via de boordcomputer. Die weet niet dat je op gas rijdt dus gaat er vanuit dat je gewoon op benzine rijdt. De meter loopt dus gewoon terug. Wanneer ik een volle tank benzine heb duurt het vrij lang voordat ik benzineverbruik zie op de meter. Pas na duizenden km's. Dan gaat hij steeds verder terug lopen tot hij hem weer eens reset na opnieuw op contact zetten. Dat doet hij dus niet elke keer wanneer ik opnieuw start. Vreemd maar je raakt eraan gewend. Soms rij ik een tijdje met het benzinelampje aan en wanneer ik dan de volgende dag weer start is hij weer voor 3/4 vol.
Ik heb wel eens gelezen dat dit typisch is voor Franse auto's, ik rij zelf in een Roemeense Renault. Een Dacia dus.
blauwester schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:29:
Ik ga me ook maar aanmelden op het logo topic. Ik heb nu voor het eerst een LPG auto. Namelijk een Peugeot 206+ uit 2011. Ik heb. Hem gekocht met 210 k km. Nig nooit een auto met zoveel km gekocht maar hij rijdt nog erg goed.

Nu heb ik met de LPG installatie het probleem dat mijn benzinemeter snel daalt. Ongeveer een halve tank benzine per tank LPG. Het vreemde is echter dat ik dan maar een paar liter kan tanken. Hierbij blijft de tank op halfvol hangen. Heeft iemand hier al eens ervaring mee gehad. Moet ik gewoon niet naar de benzinemeter kijken?

[Voor 18% gewijzigd door WITFRA op 20-03-2020 16:41]

• Bouke-p
WITFRA schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:41:
Bij mij werkt het volgens mij zo, elke keer dat hij weer op contact komt meet hij de tankinhoud. Daarna rekent hij uit hoeveel hij verbruikt via de boordcomputer. Die weet niet dat je op gas rijdt dus gaat er vanuit dat je gewoon op benzine rijdt. De meter loopt dus gewoon terug. Wanneer ik een volle tank benzine heb duurt het vrij lang voordat ik benzineverbruik zie op de meter. Pas na duizenden km's. Dan gaat hij steeds verder terug lopen tot hij hem weer eens reset na opnieuw op contact zetten. Dat doet hij dus niet elke keer wanneer ik opnieuw start. Vreemd maar je raakt eraan gewend. Soms rij ik een tijdje met het benzinelampje aan en wanneer ik dan de volgende dag weer start is hij weer voor 3/4 vol.
Ik heb wel eens gelezen dat dit typisch is voor Franse auto's, ik rij zelf in een Roemeense Renault. Een Dacia dus.

[...]
Ik heb met mijn Grand scenic 2 (2006) precies hetzelfde en ben er inmiddels ook aan gewend.

• _JGC_
  • Nu online
@blauwester Moderne Peugeots berekenen het brandstofverbruik en laten de weergave van de tankinhoud over aan die berekening. Over het algemeen wordt een reset-relais gebruikt om je tank weer vol te laten zijn zodra je de auto op contact doet, maar blijkbaar is die bij jou kapot of werkt die niet meer

@malhy2 Verbruikt ie die benzine ook daadwerkelijk, of is dat net zoals bij blauwester een berekende tankinhoud? 1.2TCe motor klinkt mij in de oren als directe injectie, kan maar zo zijn dat je installatie is afgesteld om benzine in te spuiten om de injectoren te beschermen tijdens LPG-bedrijf. Verder, ligt het aan mij, of is je LPG verbruik ook gewoon aan de hoge kant voor een moderne motor? Ik haal met een 1.6VTI uit 2008 ook gewoon 1:12 LPG.

• jakl
Mijn nieuwste aanwinst is een scenic type III met een 1,2 Turbo motortje en hier zit een prins installatie in. Nu gebruik ik ineens wel erg veel benzine ( ongeveer 1 op 100 )
_JGC_ schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:47:
1.2TCe motor klinkt mij in de oren als directe injectie, kan maar zo zijn dat je installatie is afgesteld om benzine in te spuiten om de injectoren te beschermen tijdens LPG-bedrijf.
Exact ook wat ik dacht... Niet alle TCe's zijn directe injectie, gek genoeg, maar een Scenic...
Haal effe je kenteken door een site als autoweek.nl ofzo en kijk bij de technische gegevens wat voor injectiemethode het is. En/of bekijk welke installatie je hebt: een Prins VSI DI is gas in de inlaat + benzine-injectoren die voor een klein deel meespuiten.
Als het directe injectie is, mag je er vanuit gaan dat hij ook deels op benzine rijdt zodat die injectoren niet dichtslibben.

Bij Prins kan het ingesteld worden dat de injectoren om de zoveel tijd opengaan, of in elke cyclus. Bij de TSI's van VW bv. doet de gasboer waar ik eerst ging dat in elke cyclus omdat die injectoren zo snel verbrand waren... Dat kan dus betekenen (ook afhankelijk van je rijstijl en belasting) dat rond de 30% van je brandstofverbruik, benzine is. Wel minder interessant zo, en nog steeds complexer.

Nadeel aan mengeling met benzine (ook gewoon bij poortinjectie voor capaciteit of kleppen), is dat het blijkbaar best moeilijk is om het gewenste mengsel te krijgen. Maar bij poortinjectie is dat vaak niet echt een probleem, omdat het toch pas in hogere toeren wordt toegepast.

• malhy2
MK_ schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:54:
[...]

Misschien schakelt je nieuwe installatie pas later over op gas? Als je langere stukken rijdt zou dat te verwaarlozen zijn. Na hoeveel kilometer springt hij van benzine naar gas bij een koude motor?

Met 30k km verwacht ik dat je relatief lage stukken rijdt, dan is 100km per liter benzine wel erg weinig.
Hij schakelt netjes snel over ik schat binnen of net na 1 kilometer.

• malhy2
@blauwester Moderne Peugeots berekenen het brandstofverbruik en laten de weergave van de tankinhoud over aan die berekening. Over het algemeen wordt een reset-relais gebruikt om je tank weer vol te laten zijn zodra je de auto op contact doet, maar blijkbaar is die bij jou kapot of werkt die niet meer

@malhy2 Verbruikt ie die benzine ook daadwerkelijk, of is dat net zoals bij blauwester een berekende tankinhoud? 1.2TCe motor klinkt mij in de oren als directe injectie, kan maar zo zijn dat je installatie is afgesteld om benzine in te spuiten om de injectoren te beschermen tijdens LPG-bedrijf. Verder, ligt het aan mij, of is je LPG verbruik ook gewoon aan de hoge kant voor een moderne motor? Ik haal met een 1.6VTI uit 2008 ook gewoon 1:12 LPG.
Nee hij verbruikt de benzine daadwerkelijk. Bij mijn vorige installaties was het dezelfde ervaring als blauwtester, de benzinemeter zakt maar na uit en weer aanschakelen van de auto gaf de benzinemeter weer goed aan. Maar nu zakt de meter netjes mee en geeft altijd de juiste waarde aan en moet ik ook werkelijk tanken wat hij aangeeft. :'(

• malhy2
jakl schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:09:
[...]

[...]

Exact ook wat ik dacht... Niet alle TCe's zijn directe injectie, gek genoeg, maar een Scenic...
Haal effe je kenteken door een site als autoweek.nl ofzo en kijk bij de technische gegevens wat voor injectiemethode het is. En/of bekijk welke installatie je hebt: een Prins VSI DI is gas in de inlaat + benzine-injectoren die voor een klein deel meespuiten.
Als het directe injectie is, mag je er vanuit gaan dat hij ook deels op benzine rijdt zodat die injectoren niet dichtslibben.

Bij Prins kan het ingesteld worden dat de injectoren om de zoveel tijd opengaan, of in elke cyclus. Bij de TSI's van VW bv. doet de gasboer waar ik eerst ging dat in elke cyclus omdat die injectoren zo snel verbrand waren... Dat kan dus betekenen (ook afhankelijk van je rijstijl en belasting) dat rond de 30% van je brandstofverbruik, benzine is. Wel minder interessant zo, en nog steeds complexer.

Nadeel aan mengeling met benzine (ook gewoon bij poortinjectie voor capaciteit of kleppen), is dat het blijkbaar best moeilijk is om het gewenste mengsel te krijgen. Maar bij poortinjectie is dat vaak niet echt een probleem, omdat het toch pas in hogere toeren wordt toegepast.
jakl schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:09:
[...]

[...]

klopt helemaal het is een Prins VSI DI systeem. maw ik zit opgescheept met dit hoge benzine verbruik of kan ik hier door Prins nog iets aan laten doen?

• malhy2

met ,mijn vorige Scenics allen 1,6 16V motoren haalde ik krap 1:10 en soms bij lange afstanden 1:11. Op weg naar de wintersport en redelijk doorrijden 1:8,5 maar die verbruikten alleen benzine tijdens eerste meters. Nu echter haal ik wel 1:11 op LPG maar zolas gezegd rijd ik nog maar 3.000 max op een tank benzine terwijl dit vroeger ongeveer 8500KM was.

• jakl
malhy2 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 04:56:
klopt helemaal het is een Prins VSI DI systeem. maw ik zit opgescheept met dit hoge benzine verbruik of kan ik hier door Prins nog iets aan laten doen?
Tuurlijk, alles is gewoon met software aan te passen. Je kan ze waarschijnlijk ook volledig laten uitschakelen, alleen is dan de vraag of de prijs van het extra benzineverbruik opweegt tegen de prijs van één of meerdere, beschadigde benzine-injector(en)...
Die staan bij jouw motor (directe injectie) middenin de ontploffingen die honderden tot duizenden keren gebeuren per minuut, dus door er een beetje benzine uit te laten sijpelen, hopen ze die injectoren vochtig en vettig te houden.

Dat is preventief... voor hetzelfde geld kunnen die injectoren er perfect tegen en hebben ze er genoeg aan om gewoon na het starten even gebruikt te worden...
Dit doet VW bv. bij hun aardgasauto's (exact zelfde DI-motor als in hun benzine-auto's, maar met gasinjectoren voor de klep), en dat gaat in het algemeen relatief goed.

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:33

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@malhy2 zou jij je posts eillen bewerken en niet vier keer achter elkaar iets kunnen plaatsen?

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• mk1992
Lukoil Maasmechelen: https://www.lukoil.be/go/nl/lukoil_station.cfm?id=278

17,3 cent. Bijna 6 liter voor een euro.

Ik wil de grens over!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

mk1992 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:21:

Ik wil de grens over!
kun je niet een belg bellen of ie ff een slangenhaspel uit wil rollen tot de nederlandse grens :+
maar ik ben wel jaloers :/

• jakl
Zag het ook net... Ik verhuis.

• ruben110
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 25-03 17:33
Vanaf morgen gegarandeerd veel pompen onder 1 euro per liter benzine, zitten er nu al een boel onder....
De laagste zou op 93 cent vallen :o

Waar tanken jullie in Maasmechelen? Bruno? Lukoil?
Moet je bij Bruno achteraf binnen gaan betalen of zo?

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter

Ik wil de grens over!
:'(

Verdorie, daarmee zou mijn normale tankbeurt minder dan 5 euro zijn 8)7 Maar niet riskeren, dan heb je een bekeuring van 400€ aan je broek hangen...

Dat wordt voor 55 cent naar een Nederlands tankstation gaan :/ Moet ik nog gaan zoeken ook, hier in de buurt nog nooit gedaan :p
ruben110 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:01:
Vanaf morgen gegarandeerd veel pompen onder 1 euro per liter benzine, zitten er nu al een boel onder....
De laagste zou op 93 cent vallen :o

Waar tanken jullie in Maasmechelen? Bruno? Lukoil?
Moet je bij Bruno achteraf binnen gaan betalen of zo?
Ik ga normaal bij Total, aan de overkant van Bruno. Met LPG gaat iedereen altijd binnen betalen, zowel bij Total als Bruno. Andere brandstoffen kan zowel binnen als buiten (Total sommige pompen buiten betalen zelfs verplicht).

Persoonlijk rijd ik niet graag op de LPG van Bruno, daar rijdt mijn auto slechter op. Lukoil ligt voor mij uit de route, Total rijd ik praktisch langs (en anders 100m omrijden :p ).

[Voor 41% gewijzigd door MK_ op 25-03-2020 15:08]

• ruben110
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 25-03 17:33
MK_ schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:04:
Ik ga normaal bij Total, aan de overkant van Bruno. Met LPG gaat iedereen altijd binnen betalen, zowel bij Total als Bruno. Andere brandstoffen kan zowel binnen als buiten (Total sommige pompen buiten betalen zelfs verplicht).

Persoonlijk rijd ik niet graag op de LPG van Bruno, daar rijdt mijn auto slechter op. Lukoil ligt voor mij uit de route, Total rijd ik praktisch langs (en anders 100m omrijden :p ).
Thx voor de tip! Zit er een prijsverschil tussen de 3?
Van collega's ook al gehoord dat Bruno geen tankkaarten aanvaard en zelf geen automaten heeft..... moest iemand aan zo'n raampje gaan staan 's avonds..... In België is vooraf betalen aan zo'n automaat of paal op elk moment van de dag normaal de norm.....

Snap niet dat Bruno een Esso is tbh, ander betaalsysteem dan de rest van belgie, geen kaarten, waarschijnlijk andere gasleverancier als de kwaliteit minder is, .....

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
ruben110 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:33:
[...]
Thx voor de tip! Zit er een prijsverschil tussen de 3?
Van collega's ook al gehoord dat Bruno geen tankkaarten aanvaard en zelf geen automaten heeft..... moest iemand aan zo'n raampje gaan staan 's avonds..... In België is vooraf betalen aan zo'n automaat of paal op elk moment van de dag normaal de norm.....

Snap niet dat Bruno een Esso is tbh, ander betaalsysteem dan de rest van belgie, geen kaarten, waarschijnlijk andere gasleverancier als de kwaliteit minder is, .....
Bruno Maasmechelen heeft 1 of 2 pinterminals aan een paal hangen.

Van de 3 is LukOil de goedkoopste in zowel benzine, diesel als LPG volgens mij. Total is het duurste in benzine, maar goedkoper in LPG dan Esso. Mijn ouders tanken benzine bij Bruno, nooit problemen. 2 kennissen van mij hebben (opeenvolgend) een keer motorpech gehad na het tanken bij Bruno, echt 300 meter na het tanken (oprit Nederland) stonden ze allebei stil met motorpech. Vervuilde benzine wat ik heb gehoord, zal eenmalig zijn gebeurd but still.

Ik weet dat voor benzine er ook veel naar Gabriels gaan, schijnt ook goedkoop te zijn.

Meeste prijzen (uitgezonderd Bruno) en betalen met tankpassen kan je vinden op Carbu:

• barta123
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 01-04 20:25

Ik wil de grens over!
Mag niet! :9 Ik heb laatst voor ~40ct/L LPG getankt in Belgie, omdat ik als ik bij mijn ouders op bezoek ga door Belgie kom en vlakbij de snelweg kan tanken. Maar goed, met m'n Polo 1.2 TSI met LPDi van Vialle ligt het verbruik toch rond de 1 op 14, dus of ik nu voor 60ct tank hier in Nederland, of voor 40ct in Belgie, je blijft lachen aan de pomp!

Ik kan het iedereen aanraden in elk geval, een 1.2 TSI op LPG, uitlaat blijft brandschoon en loopt als een zonnetje! Auto heeft al regelmatig 180+kmh mogen doen de laatste maanden. Km-stand staat nu op 249.000 8)

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
barta123 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:00:
[...]

Mag niet! :9 Ik heb laatst voor ~40ct/L LPG getankt in Belgie, omdat ik als ik bij mijn ouders op bezoek ga door Belgie kom en vlakbij de snelweg kan tanken. Maar goed, met m'n Polo 1.2 TSI met LPDi van Vialle ligt het verbruik toch rond de 1 op 14, dus of ik nu voor 60ct tank hier in Nederland, of voor 40ct in Belgie, je blijft lachen aan de pomp!

Ik kan het iedereen aanraden in elk geval, een 1.2 TSI op LPG, uitlaat blijft brandschoon en loopt als een zonnetje! Auto heeft al regelmatig 180+kmh mogen doen de laatste maanden. Km-stand staat nu op 249.000 8)
1:14, ik haal 1:12.3 met een 1.2 zonder turbo _o-

• jakl
ruben110 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:33:
In België is vooraf betalen aan zo'n automaat of paal op elk moment van de dag normaal de norm.....
Maar in hoeverre mate is Belgisch Limburg nog België? Ik spreek de taal al niet... :p
Nee, maar ok. Dat van dat raampje heb ik ook al gehoord, i.i.g.
Een paal of lezer in de pomp zelf (vooraf authorizeren gewoon) is hier de norm, maar in Limburg heb ik bij elk station al andere ervaringen gehad. Zelf ooit eens een mannetje dat, voor die 28 cent dat de LPG daar kostte, mijn auto kwam vullen...
barta123 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:00:
Ik kan het iedereen aanraden in elk geval, een 1.2 TSI op LPG
Hoe lang ligt jouw LPG-installatie er al in? Vialle = vloeibare injectie dan? Gebruiken zij de benzine-injectoren?
Ben ook wel benieuwd naar de betrouwbaarheid en technologieën voor DI-motoren zoals een TSI.

• barta123
jakl schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Maar in hoeverre mate is Belgisch Limburg nog België? Ik spreek de taal al niet... :p
Nee, maar ok. Dat van dat raampje heb ik ook al gehoord, i.i.g.
Een paal of lezer in de pomp zelf (vooraf authorizeren gewoon) is hier de norm, maar in Limburg heb ik bij elk station al andere ervaringen gehad. Zelf ooit eens een mannetje dat, voor die 28 cent dat de LPG daar kostte, mijn auto kwam vullen...

[...]

Hoe lang ligt jouw LPG-installatie er al in? Vialle = vloeibare injectie dan? Gebruiken zij de benzine-injectoren?
Ben ook wel benieuwd naar de betrouwbaarheid en technologieën voor DI-motoren zoals een TSI.
Toevallig heb ik de Polo TSI gekocht die als testauto overal in Europa is geweest (van de eerste particuliere eigenaar, die hem met ~90000km ex-lease heeft gekocht) --- https://www.auto-swiat.pl...ac-instalacje-lpg/p5elglj ---

De auto gebruikt inderdaad de benzine-injectoren. Het enige dat geplaatst is is de FSU ("Fuel Selector Unit") wat eigenlijk gewoon een klep is die bepaalt of er LPG of benzine door de aderen stroomt. Dit systeem spuit dus LPG vloeibaar in de cilinder, wat blijkbaar wel wat voordelen heeft qua efficiency.

Ik rijd zelf alleen maar lange afstanden en heb op deze manier laatst op een enkele rit van ~150km 1 op 15.8 gehaald! Dan lach je pas!

Maar het grootste voordeel zit hem dus in de afwezigheid van roetvorming bij verbranding. Waar TSI motoren (zie de GTI'tjes ed.) normaal veel roeten (nieuwere generaties hebben zelfs OPF, ofwel roetfilters) doet dit systeem dat niet; met benzine krijg je druppelvorming bij directe injectie (want weinig mengtijd) en met dit systeem heb je vloeibaar LPG dat door de temperatuur vrijwel meteen van fase overgaat, wat zorgt voor een schonere verbranding.

Het enige dat ooit aan deze auto kapot is geweest is de HPFP (hogedrukpomp), maar dat gebeurt bij TSI motoren wel vaker (niet bij mij gebeurd, was reeds vervangen) --> benzineverbruik is feitelijk 0L/100km omdat je hem altijd op LPG start. Op internet lees je veel over startproblemen, volgens de vorige eigenaar kon ik dat voorkomen door gewoon regelmatig nieuwe bougies te steken. Ik heb zelf alleen met temperaturen onder nul dat ik een enkele keer meerdere startpogingen heb moeten doen... Maar eigenlijk is dit te verhelpen door gewoon bij starten het gaspedaal goed in te drukken :o :D (inmiddels heb ik er ca 11.000km zelf mee gereden, dus ik weet er wel wat van)

• Josefien

Ik wil de grens over!
:9~ :'(

Vergeleken daarmee is de 39,9 cent hier maar een schrale troost :/ Maar hier vooralsnog wel toegestaan om vrij te rijden, da's voor mij ook veel waard :)

Die van 39,9 is tevens de goedkoopste in NL samen met eentje rond Amersfoort. Eigenlijk heb ik nog geluk om zo dichtbij 1 v/d 2 goedkoopste pompen van het land te wonen. De rest is vrijwel allemaal rond 50-55 cent.

• mk1992
MK_ schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:57:
[...]

1:14, ik haal 1:12.3 met een 1.2 zonder turbo _o-
Kinders toch, rustig aan: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html O+

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

ja leuk, mijn hok zuipt stuk meer. maar ikga geen VAG rijden, tenzij ik geld toe krijg.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter

• jakl
Fijn om te lezen zo! Hier staat nog een 1.4 TSI (Golf Plus) die, toendertijd, helemaal aangepast geweest is en vooral als extra/boodschappenautootje diende. Merk nu dat hij eigenlijk heel comfortabel is, enorm ruim achterin, maar daartegenover ook iets minder 'scherp' rijdt als de meeste VAG-auto's en graag eens benzine drinkt... Heb dat ding nog niet onder 8 l/100 km gekregen (weegt ook wel bijna 1.500 kg, voor een Golfje)...

Die wordt nu meer gebruikt door familieleden ter vervanging van hun diesels, zit er dus sterk over na te denken een goed LPG-systeem te vinden. ;) Dacht ook via benzine-injectoren, al klinkt het zo gecompliceerd :p
Daarbij waren de 1.4's toen niet echt geweldig...

Hoe zit het met aanslag op de kleppen enzo? Gasboer liet me weten dat de TSI's met Euro 5 & 6 niet langer 'stratified' zijn, maar twijfel of dat wel klopt... Waarom dan zo moeilijk blijven doen...
Alle directe injecties moeten sinds eind 2018 overigens een redenerende roetfilter hebben, net door het 'stratified' gebeuren. Poortinjectie gelukkig nog steeds niet. :p

Maar effe iets anders:
https://tweakers.net/i/_teXXctGaG_exRMSAFxr0LuB9T4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSUwtzeeHPodfxtIiJCGQIVz.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag ook gezellig kunnen gaan tanken :Y)
Voor €26 zat hij vol, i.p.v. de gebruikelijke 60 à 70. Op dezelfde weg ook 98 aan €1,08 meegepikt... Ik ben voorbereid voor de lockdown! :')

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

jakl schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:07:
[...]
Voor €26 zat hij vol, i.p.v. de gebruikelijke 60 à 70
Ha, voor 17 euro heb ik een volle tank :P
zielig 36l netto tankje ;(

• barta123
jakl schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Fijn om te lezen zo! Hier staat nog een 1.4 TSI (Golf Plus) die, toendertijd, helemaal aangepast geweest is en vooral als extra/boodschappenautootje diende. Merk nu dat hij eigenlijk heel comfortabel is, enorm ruim achterin, maar daartegenover ook iets minder 'scherp' rijdt als de meeste VAG-auto's en graag eens benzine drinkt... Heb dat ding nog niet onder 8 l/100 km gekregen (weegt ook wel bijna 1.500 kg, voor een Golfje)...

Die wordt nu meer gebruikt door familieleden ter vervanging van hun diesels, zit er dus sterk over na te denken een goed LPG-systeem te vinden. ;) Dacht ook via benzine-injectoren, al klinkt het zo gecompliceerd :p
Daarbij waren de 1.4's toen niet echt geweldig...

Hoe zit het met aanslag op de kleppen enzo? Gasboer liet me weten dat de TSI's met Euro 5 & 6 niet langer 'stratified' zijn, maar twijfel of dat wel klopt... Waarom dan zo moeilijk blijven doen...
Alle directe injecties moeten sinds eind 2018 overigens een redenerende roetfilter hebben, net door het 'stratified' gebeuren. Poortinjectie gelukkig nog steeds niet. :p

Maar effe iets anders:
[Afbeelding]
Voor €26 zat hij vol, i.p.v. de gebruikelijke 60 à 70. Op dezelfde weg ook 98 aan €1,08 meegepikt... Ik ben voorbereid voor de lockdown! :')
Aanslag op kleppen, je bedoelt carbon build up of klepslijtage? Extra klepslijtage heb je met een TSI niet, omdat benzine danwel LPG sowieso nooit de kleppen zou raken. In theorie zou je op LPG juist meer vermogen moeten kunnen krijgen omdat het een veel hoger octaangetal heeft dan benzine (104-108 vs 95). Maar heb je een 1.4 TSI met 122pk? moet prima kunnen, dat zijn echt wel goede blokken. Die twincharger schijnt nogal olie te zuipen (Van destijds). Maar volgens filmpjes zijn die Vialle systemen en Prins DLM systemen prima toe te passen op de nieuwere TSI's. Ik geloof dat de nieuwste 2.0 TSI net alsin de GTI alleen DI en MPI injectoren heeft, om carbon build-up tegen te gaan. Dat gevalletje carbon build-up is bij de 1.2TSI volgens mij veel minder gebruikelijk omdat het motortje vaak toch wel harder moet werken. Of de mijne er last van heeft geen idee, maar ik rijd bijna alleen maar over de snelweg, dus ik geloof ook niet dat ik er snel last van zou hebben! ;)

• jakl
mrc4nl schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:40:
Ha, voor 17 euro heb ik een volle tank :P
zielig 36l netto tankje ;(
Dus jij hebt een volle tank voor €17 en ik voor €27?? Wat oneerlijk!
https://tweakers.net/i/brljWTTwoNN3ZEifJxYuzhYgTHk=/f/image/PSDxWy8PpFZTbpjxbJ6e2FhO.png
barta123 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:03:
Aanslag op kleppen, je bedoelt carbon build up of klepslijtage?
Klopt, buildup dus. Ik weet niet in hoeverre mate het aangekoekte benzine of bijproducten van verbranding zijn, of ofdat het gewoon olie is dat door de overdruk op de hete kleppen valt. Slijtage zou ik bij een directe injectie ook niet bang van zijn, inderdaad, en al helemaal niet bij VAG. ;)
Als je nu al bijna 300k hebt en geen weet hebt dat de kop er eens af moest, dan zal het qua koolaanslag wel goed zitten.

Is idd de 122 pk / 90 kW, 1 turbo. Vind het echt een rustig blok en rijk aan koppel in lage toeren als turbo meewerkt. Wel lawaaierig en weinig spectakel in hoge toeren. :p Ik ging er vanuit dat dit ook nog tot de dramablokken hoort (allerlei problemen online, o.a. distributieketting die de timing omzeep helpt). Auto is nu wel al ouder maar werd amper gebruikt en stond altijd binnen... Vandaar toch de twijfel. Verbruikt wel geen druppel olie (voor een 'drama-TSI'), maar heeft ook nog geen 30k gelopen.

Heb tot nu toe enkel ervaring met Prins en wel tevreden van, maar dacht dat Prins geen DLM had voor de 1.4, enkel een VSI-DI. Dit past VW zelf toe met CNG en vind ik een zo-zo-oplossing. Mijn vriend werkt daar en nja, alles steekt als een after-thought in elkaar :p
Ik ga het eens bekijken en als de installatie zich op tijd terugwint, al is het maar met een hele kleine marge, wil ik het wel doen als experiment. Dat is ook de reden dat ik gas ben gaan rijden in eerste instantie: als experiment. :p

Als de jouwe ook op gas directe injectie is: weet je of hij dan nu gewoon stoichiometrisch loopt? Neem aan van wel, want op gas zou je misschien wat meer spectakel kunnen verwachten als hij stratified loopt + extra fijn stof? :)

• barta123
jakl schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:42:
[...]

Dus jij hebt een volle tank voor €17 en ik voor €27?? Wat oneerlijk!
[Afbeelding]

[...]

Klopt, buildup dus. Ik weet niet in hoeverre mate het aangekoekte benzine of bijproducten van verbranding zijn, of ofdat het gewoon olie is dat door de overdruk op de hete kleppen valt. Slijtage zou ik bij een directe injectie ook niet bang van zijn, inderdaad, en al helemaal niet bij VAG. ;)
Als je nu al bijna 300k hebt en geen weet hebt dat de kop er eens af moest, dan zal het qua koolaanslag wel goed zitten.

Is idd de 122 pk / 90 kW, 1 turbo. Vind het echt een rustig blok en rijk aan koppel in lage toeren als turbo meewerkt. Wel lawaaierig en weinig spectakel in hoge toeren. :p Ik ging er vanuit dat dit ook nog tot de dramablokken hoort (allerlei problemen online, o.a. distributieketting die de timing omzeep helpt). Auto is nu wel al ouder maar werd amper gebruikt en stond altijd binnen... Vandaar toch de twijfel. Verbruikt wel geen druppel olie (voor een 'drama-TSI'), maar heeft ook nog geen 30k gelopen.

Heb tot nu toe enkel ervaring met Prins en wel tevreden van, maar dacht dat Prins geen DLM had voor de 1.4, enkel een VSI-DI. Dit past VW zelf toe met CNG en vind ik een zo-zo-oplossing. Mijn vriend werkt daar en nja, alles steekt als een after-thought in elkaar :p
Ik ga het eens bekijken en als de installatie zich op tijd terugwint, al is het maar met een hele kleine marge, wil ik het wel doen als experiment. Dat is ook de reden dat ik gas ben gaan rijden in eerste instantie: als experiment. :p

Als de jouwe ook op gas directe injectie is: weet je of hij dan nu gewoon stoichiometrisch loopt? Neem aan van wel, want op gas zou je misschien wat meer spectakel kunnen verwachten als hij stratified loopt + extra fijn stof? :)
Stoichiometrisch? Geen idee wat je bedoelt, maar hij injecteert vloeibaar LPG via de benzine injectoren... Starten dus ook op LPG, en nee veel minder fijnstof, omdat je een betere menging hebt (door de hoge temperatuur in de cilinder verdampt het LPG meteen). Voor die 1.4 TSI is LPDi (nu directblue) van Vialle beschikbaar. Mijn ervaring is dat het perfect werkt, rete goedkoop rijdt en je bent bij een relatief lichte auto (Golf/Polo) bijna niks extra aan MRB kwijt vanwege G3 classificatie. Altijd een aanrader! Vandaag heb ik zelfs nog zuiniger gereden dan 1 op 16... 5.2L/100km op de boordcomputer, als het een beetje klopt met de berekeningen die ik eerder maakte dan zou zit 1 op 17-18 zijn. Je lacht werkelijk de ballen uit je broek! (Injectie van een "vloeibaar gas" - exotherme reactie levert meteen verdamping op, je onttrekt dus warmte aan de omgeving, vandaar dat je rendement dus -fractioneel- stijgt) ik denk dat dat de verklaring ook is dat je zo zuinig met een DI motor kan rijden op LPG (hypotheses, maar goed, ik merk het ook aan de pomp & ik rijd echt niet als een opa)

• jakl
barta123 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:05:
Stoichiometrisch? Geen idee wat je bedoelt, maar hij injecteert vloeibaar LPG via de benzine injectoren... Starten dus ook op LPG, en nee veel minder fijnstof, omdat je een betere menging hebt
Een auto met indirecte injectie probeert altijd zo stoichiometrisch mogelijk te lopen. ;)
Het voordeel van directe injectie is dat je meer controle hebt over de inspuiting en je hem arm kan laten lopen, waardoor hij zuiniger is (of zou moeten zijn).
De S in TSI = stratified, daar zorgen ze ervoor dat het mengsel over het algemeen vrij arm is, maar op het laatste moment rond de bougie rijk is.

Je snapt dus wel waarom directe injecties zo 'roeten' en sinds 2018 verplicht allemaal roetfilters gekregen hebben. :p ze voldoen niet aan hun milieu-eisen en op benzine kom je met een Euro 4, 5 (en misschien nog pre-GPF Euro 6?) de NOx-zones zelf niet binnen.
Een MPI, stoichiometrische motor loopt vrij proper.

Daarom dat ik echt benieuwd ben of ze dat gedoe op LPG er gewoon helemaal uitslopen en hij dus properder, maar ietsjes minder zuinig en veel minder ingewikkeld loopt (wat ik zou verkiezen), of dat ze die technologie behouden. Op LPG krijg je zo ook gewoon extra fijnstof, hoor.
Bij een VSI-DI of VW affabriek weet ik zeker dat ze het niet doen. Daar zouden de gevolgen nogal dramatisch kunnen zijn. :p

Ik ga na de crisis even kijken bij welke inbouwer ik me goed voel ;) Golf loopt 1 op 12,5 op z'n zuinigst, maar mijn huidige auto op gas haalt op een rustig moment iets meer dan 1 op 5 en weegt nog net geen 3 ton, dus ik klaag sowieso niet. :p
Is meer bij wijze van experiment, al zal het waarschijnlijk wel een verschil maken! Dank je voor je uitleg!

• barta123
jakl schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:44:
[...]

Een auto met indirecte injectie probeert altijd zo stoichiometrisch mogelijk te lopen. ;)
Het voordeel van directe injectie is dat je meer controle hebt over de inspuiting en je hem arm kan laten lopen, waardoor hij zuiniger is (of zou moeten zijn).
De S in TSI = stratified, daar zorgen ze ervoor dat het mengsel over het algemeen vrij arm is, maar op het laatste moment rond de bougie rijk is.

Je snapt dus wel waarom directe injecties zo 'roeten' en sinds 2018 verplicht allemaal roetfilters gekregen hebben. :p ze voldoen niet aan hun milieu-eisen en op benzine kom je met een Euro 4, 5 (en misschien nog pre-GPF Euro 6?) de NOx-zones zelf niet binnen.
Een MPI, stoichiometrische motor loopt vrij proper.

Daarom dat ik echt benieuwd ben of ze dat gedoe op LPG er gewoon helemaal uitslopen en hij dus properder, maar ietsjes minder zuinig en veel minder ingewikkeld loopt (wat ik zou verkiezen), of dat ze die technologie behouden. Op LPG krijg je zo ook gewoon extra fijnstof, hoor.
Bij een VSI-DI of VW affabriek weet ik zeker dat ze het niet doen. Daar zouden de gevolgen nogal dramatisch kunnen zijn. :p

Ik ga na de crisis even kijken bij welke inbouwer ik me goed voel ;) Golf loopt 1 op 12,5 op z'n zuinigst, maar mijn huidige auto op gas haalt op een rustig moment iets meer dan 1 op 5 en weegt nog net geen 3 ton, dus ik klaag sowieso niet. :p
Is meer bij wijze van experiment, al zal het waarschijnlijk wel een verschil maken! Dank je voor je uitleg!
Ik denk het wel. Dat ie met de arme zones loopt, hij loopt alleen op een andere brandstof, maar er is natuurlijk ook speciale software voor ontwikkeld. Ik heb nog in de literatuur gelezen, maar PN (particulate number) neemr met ca. 99% af tov benzine GDI. En ook deeltjes <2.5micrometer lijkt in de grafieken niet toe te nemen (juist andersom, GDI benzinemotoren zijn roetkanonnen, vooral als ze koud zijn). Dus nee ik zie weinig nadelen, vooral roet en de zuigers en aankoeken v. Roet op de zuigerveren zorgt vaak voor olieverbruik, heeft dit systeem dus (in theorie) ook geen last van. Ik kan het op basis van mijn ervaring enkel aanraden! Je bespaart veel geld en hebt een veel vriendelijkere uitlaatpijp! :)
Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True