Hij is woensdag gerepareerd teruggekomen van de garage

Die pakking bij het gasklephuis was het 'm, die was uitgedroogd en gescheurd. Ze vonden het m.b.v. een rookmachine
Jemig... dat te hoog stationair lopen waren ze in het verleden al heel lang mee bezig geweest incl. een Renault-dealer. Na behoorlijk wat garage-bezoeken jaren terug maar geaccepteerd dat 'ie te snel liep in bepaalde omstandigheden (hij deed dat alleen bij koude motor na ritten korter dan zeg een kwartier en als je een tijdje op snelheid >80km/u reed. Na een tijdje op de rem staan in de versnelling werd 'ie vaak weer 750rpm).
Automaat schakelt nu ook veel comfortabeler terug bij afremmen... al een paar jaar gaf hij meestal een schok bij 2 naar 1 schakelen... dacht op een gegeven moment dat de automaat oud werd. Maar het bleek compleet te liggen aan het feit dat de motor 1800rpm bleef draaien tijdens terugschakelen. Die schokken zijn nu helemaal weg
Ik ben zo blij dat 'ie stationair weer goed loopt na al die jaren

... was op een gegeven moment al ervan uit gegaan dat het iets was waar 'ie oud mee moest worden, kon het even niet geloven toen de monteur lachend zei dat 'ie eindelijk echt weer goed liep.
----------
De remschijven afdraaien heeft het trillen v/h stuur tijdens remmen weggenomen, maar in plaats daarvan is trillen tijdens het rijden >100km/u gekomen

Garage wist niet hoe dat kwam, maar ging toch de wielen balanceren... trillen is minder geworden maar is alsnog niet zo goed als voor het afdraaien. Onbegrijpelijk... en vooral erg irritant dat 'ie nooit helemaal goed is... ene probleem opgelost veroorzaakt het weer een andere.
Ondertussen piept de multiriem (spanrol) ook steeds meer bij stationair draaien, dat ding gaat bij deze auto op de een of andere manier nooit de voorgeschreven 120k mee maar piept altijd halverwege de levensduur al

Aangezien de d-riem over 12k moet dan maar even doorrijden met het gepiep. Anders moet 'ie tegen die tijd weer los en mijn ervaring is dat hij na loshalen nòg eerder piept

Piepen is alleen bij 750-760rpm...
Banden zijn hooguit na deze zomer ook aan vervanging toe. Maar over die levensduur ben ik wel tevreden, ze zitten er nu al 116k op