Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 18 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
2.4 GDI betreft de Theta 2 motor. G4KE. Theta 2 eerdere modellen staan erg wisselend bekend. Of zeer betrouwbaar, of spektakulair stuk binnen 100.000 km.

Auto waar ik naar kijk is versie zonder turbo.

Zal bij Prins informeren, dank.

[ Voor 11% gewijzigd door AquaPlanning op 29-12-2019 09:13 ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thazety
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-04-2022
Het is een Seat Leon 1m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 17:03
Beste Tweakers, ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb sindskort een Renault Grande Espace 2.0T 170 pk (F4RT is de motorcode).

Ik wil LPG inbouwen en de reden is simpel, ik heb hiervoor een andere auto gehad en daarmee heb ik in 3.5 jaar tijd 52.000 km gereden. Ik rij vaak in de stad en dan heb ik gemerkt dat dit voertuig behalve in het groot zijn ook groot is in het verbruiken van benzine :/ De auto weegt leeg 1715 kg, dat helpt ook niet echt.

De auto heeft 201k gelopen en loopt perfect, ik heb net een nieuwe dynamo + distributie + multieriem + alle poulies laten doen. Hij heeft dus alle dure onderhoud gehad.

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer, ik woon in regio Amsterdam, heb verschillende LPG inbouwers gebeld en de meesten bouwen BRC in. Volgens mij is dat gewoon een goed merk. Alleen raden sommige wel een kleppensmeer systeem aan en sommigen niet. En iemand ervaring met dit blok op LPG? De gewone non-turbo F4R 2.0 kan makkelijk op LPG en loopt daar tonnen op. Ik zie ook wel goede ervaringen op het internet met dit blok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Roflmao schreef op zondag 5 januari 2020 @ 00:16:
Beste Tweakers, ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb sindskort een Renault Grande Espace 2.0T 170 pk (F4RT is de motorcode).

Ik wil LPG inbouwen en de reden is simpel, ik heb hiervoor een andere auto gehad en daarmee heb ik in 3.5 jaar tijd 52.000 km gereden. Ik rij vaak in de stad en dan heb ik gemerkt dat dit voertuig behalve in het groot zijn ook groot is in het verbruiken van benzine :/ De auto weegt leeg 1715 kg, dat helpt ook niet echt.

De auto heeft 201k gelopen en loopt perfect, ik heb net een nieuwe dynamo + distributie + multieriem + alle poulies laten doen. Hij heeft dus alle dure onderhoud gehad.

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer, ik woon in regio Amsterdam, heb verschillende LPG inbouwers gebeld en de meesten bouwen BRC in. Volgens mij is dat gewoon een goed merk. Alleen raden sommige wel een kleppensmeer systeem aan en sommigen niet. En iemand ervaring met dit blok op LPG? De gewone non-turbo F4R 2.0 kan makkelijk op LPG en loopt daar tonnen op. Ik zie ook wel goede ervaringen op het internet met dit blok.
Ik heb hetzelfde blok in mijn Laguna GT (nog iets krachtiger met 205 pk).

Gekocht met 45.000 op klok, direct een Vialle installatie in laten bouwen (ik zou niets anders willen). Uitstekend blok voor lpg. Geen klepsmeersysteem nodig. Inbouwers die dit adviseren bij dit blok moet je dus eigenlijk al wantrouwen. Voor wie adviseren ze eigenlijk?
Staat alweer op 151.000 kilometer.
Zoek mijn posts in dit topic maar. Ik heb ook een review op autoweek staan.

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 05-01-2020 00:50 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflmao
psy schreef op zondag 5 januari 2020 @ 00:46:
[...]

Ik heb hetzelfde blok in mijn Laguna GT (nog iets krachtiger met 205 pk).

Gekocht met 45.000 op klok, direct een Vialle installatie in laten bouwen (ik zou niets anders willen). Uitstekend blok voor lpg. Geen klepsmeersysteem nodig. Inbouwers die dit adviseren bij dit blok moet je dus eigenlijk al wantrouwen. Voor wie adviseren ze eigenlijk?
Staat alweer op 151.000 kilometer.
Zoek mijn posts in dit topic maar. Ik heb ook een review op autoweek staan.
Thx voor je reactie!

Ik neem aan dat je er een Vialle LPI in hebt laten bouwen? En bij wie heb je dit laten doen, voor welk bedrag? Puur uit nieuwsgierigheid.

Ik heb ook begrepen dat Paul Mandigers en echt goed is, en goedkoop. Dus die ga ik ook even bellen. Probleem is hij zit niet om de hoek dus met nazorg is dat wel gezeur. Eerst even bellen wat hij te bieden heeft.

Tot nu toe heb ik Eurogas (goedkoopste) en BRC basic? en premium? aangeboden gekregen. Geen Vialle of Prins.

Ik heb wel begrepen dat BRC goedkoop en betrouwbaar is. Wat ik ook belangrijk vind is dat de auto niet veel vermogensverlies moet hebben. Ik heb vroeger een Mitsubishi 2.0i met 133 pk gehad en die ging net zo hard met LPG als met benzine. Gas en motorblok was ultrabetrouwbaar, op gas had ie geen begrenzer en trok ik hem even de begrenzer uit (8000+ tpm). Ja jongens, toen was ik gek 8)7 :+ (blok heeft meer dan 300k gereden zonder revisie!).

Over dat klep gedoe, het was wel een secretaresse die dat aanbood van een van de bedrijven dus dat kan ik haar niet aanrekenen. Een monteur/eigenaar zelf van een gerenommeerd bedrijf verzekerde mij dat klepsmering niet nodig was, ik ga ook vanuit dat die man weet wat ie zegt.

[ Voor 8% gewijzigd door Roflmao op 05-01-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Roflmao schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:19:
[...]

Thx voor je reactie!

Ik neem aan dat je er een Vialle LPI in hebt laten bouwen? En bij wie heb je dit laten doen, voor welk bedrag? Puur uit nieuwsgierigheid.

Ik heb ook begrepen dat Paul Mandigers en echt goed is, en goedkoop. Dus die ga ik ook even bellen. Probleem is hij zit niet om de hoek dus met nazorg is dat wel gezeur. Eerst even bellen wat hij te bieden heeft.

Tot nu toe heb ik Eurogas (goedkoopste) en BRC basic? en premium? aangeboden gekregen. Geen Vialle of Prins.

Ik heb wel begrepen dat BRC goedkoop en betrouwbaar is. Wat ik ook belangrijk vind is dat de auto niet veel vermogensverlies moet hebben. Ik heb vroeger een Mitsubishi 2.0i met 133 pk gehad en die ging net zo hard met LPG als met benzine. Gas en motorblok was ultrabetrouwbaar, op gas had ie geen begrenzer en trok ik hem even de begrenzer uit (8000+ tpm). Ja jongens, toen was ik gek 8)7 :+ (blok heeft meer dan 300k gereden zonder revisie!).

Over dat klep gedoe, het was wel een secretaresse die dat aanbood van een van de bedrijven dus dat kan ik haar niet aanrekenen. Een monteur/eigenaar zelf van een gerenommeerd bedrijf verzekerde mij dat klepsmering niet nodig was, ik ga ook vanuit dat die man weet wat ie zegt.
Vialle maakt alleen LPi ;)
Ingebouwd bij AISB in Baarlo, de exacte prijs weet ik niet, ik geloof iets van 2700 euro. Vialle is niet echt goedkoop.

Mijn oude Primera ook op Vialle heb ik toenertijd op de rollenbank gezet, op LPG 142 pk, op benzine 140 pk (fabrieksopgave 140 pk).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflmao
psy schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:46:
[...]

Vialle maakt alleen LPi ;)
Ingebouwd bij AISB in Baarlo, de exacte prijs weet ik niet, ik geloof iets van 2700 euro. Vialle is niet echt goedkoop.

Mijn oude Primera ook op Vialle heb ik toenertijd op de rollenbank gezet, op LPG 142 pk, op benzine 140 pk (fabrieksopgave 140 pk).
Dan is dat de reden waarom Vialle niet gelijk wordt aangeraden, is een klap duurder zie ik.
Sturgeon22 schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:53:
@psy Bedankt! Ik heb een offerte opgevraagd bij Agin in Rotterdam en LPG Spijkenisse (in Spijkenisse ;) ). Van Agin heb ik een standard offerte ontvangen met daarin:
- Eurogas installatie. De goedkoopste, wordt geleverd met 2 jaar garantie of 100.000
- BRC Basis installatie. 100 euro duurder, wordt geleverd met 2 jaar garantie of 100.000
- BRC Premium installatie 200 euro duurder dan Eurogas, wordt geleverd met 5 jaar garantie en km vrij.

Als losse optie wordt klepsmering aangeboden, waarbij je dan weer kan kiezen uit vacuum, of electronisch en dan kan er nog een splitter worden ingebouwd voor meer gelijmatige verdeling over de cilinders.

In de toelichting staat dat Eurogas en BRC Basis een injectoren rail hebben, terwijl BRC Premium losse injectoren heft,die sterker zijn. Verder weinig verschillen.

....
Ik ben benieuwd of het verschil tussen de BRC basic en premium alleen de injectoren zijn? En wat wordt bedoeld met sterker zijn, dat ze meer vermogen aankunnen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:33
@Roflmao Ik heb er nog niet achteraan gebeld, maar hieronder heb ik de toelichting bij de (standaard) offerte gekopieerd:

Eurogas is kwalitatief in de kleine losse materialen goedkoper dan BRC.
BRC is een jonger merk wat verder ontwikkeld is in software dan Eurogas.
Buiten het verschil in garantie is er zeker ook kwaliteit verschil tussen de installaties.
BRC is een van de grootste LPG leverancier van hoog waardige kwaliteit.
BRC heeft begin 2019 Prins autogas systemen overgenomen.

Het Eurogas & BRC Basic systeem hebben een injectoren rail.
Het BRC Premium systeem heeft losse injectoren, deze zijn vele malen sterker dan de injector rail van
Eurogas en BRC Basic.
Bij de BRC Premium installatie heb je nauwelijks tot geen vermogen verlies en eventueel
overbouwen in een gelijkwaardige auto is met deze installatie mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 16:46
cactusman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:52:
[...]

oeps ik geloof dat ik de mazda 2 bifuel en deze door elkaar gooi..

Deze heeft dus GEEN last van de klepzittingen want die zijn aangepast..

Stotteren is te verhelpen met nieuwe LPG bougies lees ik her en der als ik snel google... iets met een bougie met een dunne elektrode ?
Nou een follow up van de Spark;
- naar de LPG boer gebracht voor onderhoud; 2 filters laten vervangen want die zaten vol, maar het stotteren blijft. Opmerkingen van de LPG boer; de uitlaatkleppen sluiten niet goed, goed mogelijk dat deze verbrand zijn. Dit komt vaker voor bij dit model. Ik: :?, is dat zo, deze kop is daar voor aangepast. LPG Boer: Nee :|
- dus auto naar de garage met de vraag of deze een compressie test doen en evt. de kleppen stellen. Garage; compressie verlies en de kleppen zijn niet te stellen.... Lang welles/nietes verhaal want ik wist zowat zeker dat deze wel te stellen zijn. Lang verhaal kort; ja ze zijn te stellen, maar dan moeten wel de nokkenassen er uit (en de distributie ketting), erg omslachtig. Helaas was de speling te groot en mogelijk de kleppen zelfs verbrand.

Hoe dit nu (in 100.000km) heeft kunnen gebeuren is mij een raadsel. Ik heb maar 1 enkel ander geva op internet kunnen vinden. Mijn redenatie is;
1. wellicht waren de eerste sparks nog niet aangepast (maar dit exemplaar is niet van de eerste jaargang...).
2. door de verstopte lpg filters is de wagen te arm gaan rijden, waardoor er speling is ontstaan. Doordat de kleppen lichtjes open stonden zijn de kleppen verder/harder gaan slijten/verbranden...

Kortom; zeker iets om op te letten bij een spark dus.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

houthakker schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:59:
[...]

- naar de LPG boer gebracht voor onderhoud; 2 filters laten vervangen want die zaten vol, maar het stotteren blijft. Opmerkingen van de LPG boer; de uitlaatkleppen sluiten niet goed, goed mogelijk dat deze verbrand zijn. Dit komt vaker voor bij dit model. Ik: :?, is dat zo, deze kop is daar voor aangepast. LPG Boer: Nee :|
- dus auto naar de garage met de vraag of deze een compressie test doen en evt. de kleppen stellen. Garage; compressie verlies en de kleppen zijn niet te stellen.... Lang welles/nietes verhaal want ik wist zowat zeker dat deze wel te stellen zijn. Lang verhaal kort; ja ze zijn te stellen, maar dan moeten wel de nokkenassen er uit (en de distributie ketting), erg omslachtig. Helaas was de speling te groot en mogelijk de kleppen zelfs verbrand.

Hoe dit nu (in 100.000km) heeft kunnen gebeuren is mij een raadsel. Ik heb maar 1 enkel ander geva op internet kunnen vinden. Mijn redenatie is;
1. wellicht waren de eerste sparks nog niet aangepast (maar dit exemplaar is niet van de eerste jaargang...).
2. door de verstopte lpg filters is de wagen te arm gaan rijden, waardoor er speling is ontstaan. Doordat de kleppen lichtjes open stonden zijn de kleppen verder/harder gaan slijten/verbranden...

:/ wel dus.... :X wel erg eigenlijk.. dat een wagen af fabriek dus met lpg geleverd wordt en dus niet geschikt is voor lpg eigenlijk.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:51

AvK

Ready Set Go

houthakker schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:59:
[...]

Tjonge.... en nu?
Zou toch eens contact opnemen met de garage en daarna eventueel de importeur. Je mag toch verwachten dat een auto die af fabriek met LPG is uitgerust langer dan 100k mee gaat.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflmao
Sturgeon22 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:28:
@Roflmao Ik heb er nog niet achteraan gebeld, maar hieronder heb ik de toelichting bij de (standaard) offerte gekopieerd:

Eurogas is kwalitatief in de kleine losse materialen goedkoper dan BRC.
BRC is een jonger merk wat verder ontwikkeld is in software dan Eurogas.
Buiten het verschil in garantie is er zeker ook kwaliteit verschil tussen de installaties.
BRC is een van de grootste LPG leverancier van hoog waardige kwaliteit.
BRC heeft begin 2019 Prins autogas systemen overgenomen.

Het Eurogas & BRC Basic systeem hebben een injectoren rail.
Het BRC Premium systeem heeft losse injectoren, deze zijn vele malen sterker dan de injector rail van
Eurogas en BRC Basic.
Bij de BRC Premium installatie heb je nauwelijks tot geen vermogen verlies en eventueel
overbouwen in een gelijkwaardige auto is met deze installatie mogelijk.
Ik heb Mandigers in Son ook gebeld en die zweerde bij een Vogels VGI installatie, hij zei dat BRC wat goedkoper is (maar niet dat het slecht is!). Hij zei dat Vogels qua kwaliteit wat hoger is aangeschreven en 3 jaar garantie (wat op zich genoeg is voor mij). Ik zie wel dat Mandigers echt heel veel goede reviews heeft, ook over de nazorg maar ik woon in Amsterdam en dan is het handiger als er een bedrijf in de buurt zit.

Ow ja, ook had hij verteld dat het volgens hem niet nodig is om een klepsmeersysteem te installeren, hij zei als dat nodig zou zijn is het beter voor hem want meer geld voor hem, klinkt ook logisch waarom zou iemand zijn eigen waar afraden.

Ik ben benieuwd of ze bij inbouw gelijk LPG bougies indoen? Want het eerste wat ik ga doen is nieuwe bobines en bougies, is de ontsteking 100% goed en als het misgaat zijn de oude bobines reserve :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
AvK schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:16:
[...]

Tjonge.... en nu?
Zou toch eens contact opnemen met de garage en daarna eventueel de importeur. Je mag toch verwachten dat een auto die af fabriek met LPG is uitgerust langer dan 100k mee gaat.
Ik laat nog even in het midden of het exemplarisch is of generiek; immers zijn er zat sparks te vinden met hoge kilometerstanden...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWagen
  • Niet online
Laatste weken het forum wat aan het afstruinen en kwam per toeval deze tegen. :w
houthakker schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:45:
[...]

Ik laat nog even in het midden of het exemplarisch is of generiek; immers zijn er zat sparks te vinden met hoge kilometerstanden...
Heb jouw verhaal teruggelezen. Zelf heb ik ook een Chevrolet Spark Bi-Fuel uit 2012 waar ondertussen 130k kilometers op staan. Zelf ben ik totaal niet auto-technisch en ook de garages waar ik ben geweest weten dit niet op te lossen.

Rond de 50k kilometers had ik er ook last van maar ging het storingslampje ook branden. Destijds hebben ze de kabelboom vervangen :? (binnen de garantie) en was het opgelost.

Situatie is ook dat op benzine de auto probleemloos rijdt en op LPG hij begint te stutteren. Vooral nadat er een stuk snelweg mee is gereden maar tegenwoordig ook steeds vaker bij gewoon gebruik. Sta op het punt om de auto weer naar de garage te brengen voor de APK met het verzoek er NGK iridium bougies in te zetten in de hoop dat dat wat helpt (mijn conclusie na het afstruinen van Google). Heb er alleen nog niet heel veel vertrouwen in dat dit het op gaat lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door AWagen op 07-01-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
AWagen schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:31:
Laatste weken het forum wat aan het afstruinen en kwam per toeval deze tegen. :w

[...]

Heb jouw verhaal teruggelezen. Zelf heb ik ook een Chevrolet Spark Bi-Fuel uit 2012 waar ondertussen 130k kilometers op staan. Zelf ben ik totaal niet auto-technisch en ook de garages waar ik ben geweest weten dit niet op te lossen.

Rond de 50k kilometers had ik er ook last van maar ging het storingslampje ook branden. Destijds hebben ze de kabelboom vervangen :? (binnen de garantie) en was het opgelost.

Situatie is ook dat op benzine de auto probleemloos rijdt en op LPG hij begint te stutteren. Vooral nadat er een stuk snelweg mee is gereden maar tegenwoordig ook steeds vaker bij gewoon gebruik. Sta op het punt om de auto weer naar de garage te brengen voor de APK met het verzoek er NGK iridium bougies in te zetten in de hoop dat dat wat helpt (mijn conclusie na het afstruinen van Google). Heb er alleen nog niet heel veel vertrouwen in dat dit het op gaat lossen.
LPG filters al laten vervangen? Zie ook de extra LPG handleiding van de auto

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWagen
  • Niet online
houthakker schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:51:
[...]

LPG filters al laten vervangen? Zie ook de extra LPG handleiding van de auto
Bedankt voor de tip! LPG filter had ik ook op het lijstje gezet door een stukje terug te lezen. Zal de resultaten wel laten weten eind van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 20:16
@Roflmao
Vogels VGI is feitelijk gewoon een Landi Renzo/Eurogas systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Het ziet er nu toch naar uit dat mijn vrouw in de Zafira tourer blijft rijden en omdat zij veel minder km’s maakt gaan we daar geen lpg inbouwen.
Ik ben aan het kijken voor een andere auto voor mijzelf op lpg en zag een Lancia Delta 1.4t met 120pk uit 2009 op lpg. Zijn die motoren een beetje geschikt voor lpg of niet? In de lijst van Vialle in de openingspagina van dit topic staat de Lancia Delta niet met deze motor. Ik zie wel dat Lancia vanaf 2012 zelf een bi-fuel versie heeft geleverd, maar ik kom er niet echter of de motor nog is aangepast daarvoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Sturgeon22 op 09-01-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:10
Sturgeon22 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:01:
Het ziet er nu toch naar uit dat mijn vrouw in de Zafira tourer blijft rijden en omdat zij veel minder km’s maakt gaan we daar geen lpg inbouwen.
Ik ben aan het kijken voor een andere auto voor mijzelf op lpg en zag een Lancia Delta 1.4t met 120pk uit 2009 op lpg. Zijn die motoren een beetje geschikt voor lpg of niet? In de lijst van Vialle in de openingspagina van dit topic staat de Lancia Delta niet met deze motor. Ik zie wel dat Lancia vanaf 2012 zelf een bi-fuel versie heeft geleverd, maar ik kom er niet echter of de motor nog is aangepast daarvoor.
Staan er wel 1.4 turbo's van Fiat of Alfa in?
Kan goed gevalletje onbekend=onbemind zijn, want de Delta, die zie je niet vaak.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toesie
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-08 00:54
Heren en Dames van het LPG Topic

ik ben een student en zit te kijken om een eerste auto aan te schaffen en zag dat lpg bestwel goedkoop is,

maar mijn vraag is
is lpg g3 goed als eerste auto.

en hoe zit het met lpg g3 auto's boven de 3 ton is dat nog rendabel of kan ik beter voor een auto rond de 2 ton gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:11
@toesie dat is niet te zeggen, het is net alsof je vraagt of een benzine auto goed is als eerste auto. Hangt heel erg van de auto af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
mk1992 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:45:
[...]

Staan er wel 1.4 turbo's van Fiat of Alfa in?
Kan goed gevalletje onbekend=onbemind zijn, want de Delta, die zie je niet vaak.
Er staat wel een Alfa Romeo Mito en een Fiat Punto in met de 1.4T-jet 120pk (motorcode 198A4.000) en die krijgen "Plus" garantie. Er staat ook een Fiat Bravo met de 1.4T-jet 150pk (motorcade 198A1.000) en die krijgt geen extra garantie.

De Lancia Delta heeft ook 120pk. Hoe zou ik de motorcode kunnen achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
toesie schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:46:

ik ben een student en zit te kijken om een eerste auto aan te schaffen en zag dat lpg bestwel goedkoop is,

maar mijn vraag is

en hoe zit het met lpg g3 auto's boven de 3 ton is dat nog rendabel of kan ik beter voor een auto rond de 2 ton gaan.
LPG is zeker goed als eerste auto want je rijdt supergoedkoop (vooral als je veel km's maakt).
Voor wat betreft km stand. Auto's met hoge km standen kopen is vooral goed vooronderzoek doen en een beetje geluk hebben.
Beter 1 met 3 ton kopen en het uitgespaarde bedrag deels in onderhoud stoppen dan een (te) dure auto met 2 ton, waar de kans op achterstallig onderhoud bijna net zo groot is.

Of optie 3: eentje van 1000 euro kopen met net nieuwe APK en er van uitgaan dat je dan in ieder geval 1 jaar goedkoop kan rijden en het jaar erop fingers crossed en hopen op een soepele APK.
Zo heb ik jaren gereden en is me prima bevallen.

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 10-01-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Sturgeon22 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:27:
[...]

Er staat wel een Alfa Romeo Mito en een Fiat Punto in met de 1.4T-jet 120pk (motorcode 198A4.000) en die krijgen "Plus" garantie. Er staat ook een Fiat Bravo met de 1.4T-jet 150pk (motorcade 198A1.000) en die krijgt geen extra garantie.

De Lancia Delta heeft ook 120pk. Hoe zou ik de motorcode kunnen achterhalen?
Ik googlede 'Lancia Delta 120pk motorcode' en zie diverse onderdelensites 198A4.000 noemen.
Dubbelchecken met de inbouwer kan geen kwaad, maar 99% kans dat deze dus 'plus' garantie krijgt.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

toesie schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:46:

maar mijn vraag is

Meeste lpg auto's die betaalbaar zijn zijn vaak ook meteen lomp groot (volvo) en daarmee weer duur. Dus voor een student misschien niet de beste keus. Tenzij je een klein wagentje kan vinden.

Aan de andere kant zijn die volvo's gewoon betrouwbaar. 2 of 3 ton maakt niet zoveel uit.
Veel volvo's halen de 5 ton prima.

Maar als je geen kleine auto kan vinden dan de denk ik dat een gewone benzine beter is als starter. Zeker als je nog niet zoveel rijdt, of het niet zeker blijft dat je ieder jaar veel kilometers maakt.

Ik ben zelf begonnen met een micra uit 98. Gekocht voor 750 en kon paar maand later 600 euro uitgeven aan apk+onderhoudsbeurt
Did tja onderhoud kost altijd geld. Zelfs bij betrouwbare auto's. Houd altijd geld achter de hand voor onderhoud en spendeer niet je hele budget aan alleen de auto.

[ Voor 23% gewijzigd door mrc4nl op 11-01-2020 01:46 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Weer een paar cent erbij in België. 43 cent in Maasmechelen.
Was volgens mijn statistiekjes sinds november 2018 niet meer zo duur op die plek.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
mk1992 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:16:
[...]

Ik googlede 'Lancia Delta 120pk motorcode' en zie diverse onderdelensites 198A4.000 noemen.
Dubbelchecken met de inbouwer kan geen kwaad, maar 99% kans dat deze dus 'plus' garantie krijgt.
De Lancia is helaas net voor mijn neus verkocht, dus de zoektocht gaat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
mk1992 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:39:
Weer een paar cent erbij in België. 43 cent in Maasmechelen.
Was volgens mijn statistiekjes sinds november 2018 niet meer zo duur op die plek.
44.3c/liter getankt afgelopen weekend... Zag bij de Esso in het voorbijgaan iets van 48 cent zelfs geloof ik :o

Laatste keer zo hoog was bij mij op 29.10.2018 inderdaad :+ Met een piek van 50.3 cent begin oktober 2018 :+
Sturgeon22 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:22:
[...]
De Lancia is helaas net voor mijn neus verkocht, dus de zoektocht gaat verder.
Mocht je het voor een volgende Lancia willen weten: de 1.4T 120 is voor zover ik weet hetzelfde blok met dezelfde motorcode. Delta en Bravo zijn dan ook erg gelijkaardig.

Mocht je de motorcode zeker willen weten, gebruik dan een kentekencheck. In die van Finnik bijvoorbeeld staat onder "Technische data"/"Technical data" de motorcode ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MK_ op 13-01-2020 10:00 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
@MK_ Bedankt! Ik zag op de autoweek.nl kentekencheck inderdaad ook de motorcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thazety
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-04-2022
Thazety schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 14:36:
Hallo mensen,
Ik heb een probleempje met mijn LPG installatie en ik zie nergens op het internet hetzelfde probleem, misschien weten jullie raad. Ik zal ze even gesplitst opstellen:
- Hoe kom ik erachter welk G3 systeem ik heb? (Van welke fabrikant)
- Waarom schakelt mijn auto vanzelf naar LPG als ik hem op benzine zet? Hij blijft 5 seconden op benzine en gaat dan vanzelf weer op gas tenzij de gastank leeg is dan rijdt hij gewoon op benzine.
- Mijn schakelaar doet raar, de onderste 2 groene lampjes van de 4 die de tankinhoud aangeven doen het meestal niet, maar heel af en toe doen ze het wel.
Alvast bedankt!
Hallo? Wat een gezellig forum zijn jullie gewoon totaal geen reactie geven XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:30
Hebben hier meer verstand van computers :)

[ Voor 29% gewijzigd door saharoen op 13-01-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Thazety schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:54:
[...]
Tsja welke installatie... Kan mijn glazen bol moeilijk voorspellen. Zal vast wel ergens staan. Op de tank, vulopening, injectoren onder de motorkap... Foto van je schakelaar helpt ook.

LEDs... Leon 1M is niet de nieuwste, waarschijnlijk is de installatie ook op leeftijd. Los contact waardoor LEDs het niet doen, soms door het schudden van de auto wel?

Zelfde voor het na 5 seconden opnieuw op gas.

Maar goed zonder magisch glazen bol moeilijk te zeggen. Je kan ook vragen om er nog eens naar te kijken, hoef je niet zo denigrerend te doen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

MK_ schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:57:
[...]
Laatste keer zo hoog was bij mij op 29.10.2018 inderdaad :+ Met een piek van 50.3 cent begin oktober 2018 :+
Geen idee wat mijn piek is maar zal rond de 70 cent liggen.in Nederland. Normaal tank ik voor 59 cent. Kan die Belgische grens niet gewoon en Drenthe liggen? -O-
Mocht je de motorcode zeker willen weten, gebruik dan een kentekencheck. In die van Finnik bijvoorbeeld staat onder "Technische data"/"Technical data" de motorcode ;)
Leuke site, heb mijn eigen kenteken ook eens ingevoerd
Deze originele Nederlandse personenauto staat sinds 2005 op kenteken en is voorzien van een benzine én een lpg motor.
Geen wonder day de inbouw zo duur is met een 2e motor :+

Edit, die feiten ook. _/-\o_
De gemiddelde eigenaar is geboren in 1963
Bejaardenbak dus.

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 13-01-2020 23:30 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:31
Thazety schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:54:
[...]

"Mijn auto werkt niet goed, waar ligt dat aan" nou... Ik pak ff de glazen bol erbij! :7

Begin eens met het bekijken van je tankinhoud knopje. Soms staat daar een fabrikant op. Maar beter breng je m gewoon naar Verdampere of een andere specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:51

AvK

Ready Set Go

En bedankt he!!!

:(

:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

superwashandje

grofheid alom

Hah dat staat er bij die van mij ook maar 260pk rijdt echt niet als een bejaardenbak :p weet niet waar ze die info vandaan halen?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:13
LPG is afgelopen tijd per week duurder geworden, lijkt het wel. Elke week 1 cent erbij, zit nu op 0,629 bij de goedkoopste pomp in de buurt -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Josefien schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 00:28:
LPG is afgelopen tijd per week duurder geworden, lijkt het wel. Elke week 1 cent erbij, zit nu op 0,629 bij de goedkoopste pomp in de buurt -O-
Wintertijd, dan loopt de prijs altijd wel wat op.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mrc4nl schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:20:
[...]

Geen idee wat mijn piek is maar zal rond de 70 cent liggen.in Nederland. Normaal tank ik voor 59 cent. Kan die Belgische grens niet gewoon en Drenthe liggen? -O-
Neen :P
[...]
Bejaardenbak dus.
Dat staat bij praktisch elke auto :P
  • Corsa: 1968
  • Aygo: 1969
  • Meriva: 1954 :D
  • Zafira: 1966
  • Tiguan: 1959
  • 508: 1961
  • Corolla: 1963
  • S60: 1963
  • CX-5: 1958
Een Golf is met 1972 nog het meest jeudige model wat ik ben tegengekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
In Essen stopt een station met LPG leveren. Weet er iemand in de buurt van Essen nog een pomp? Maasmechelen lijkt me net ff te ver. Schijnt dat er in heel Essen geen andere LPG leveranciers meer zijn. Eigenaar heeft terrein verkocht aan Lidl. Ben altijd gewend daar €0,50/L te betalen dus wil er best een stukje voor omrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Nu online

superwashandje

grofheid alom

MK_ schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:55:

[...]

Dat staat bij praktisch elke auto :P
  • Corsa: 1968
  • Aygo: 1969
  • Meriva: 1954 :D
  • Zafira: 1966
  • Tiguan: 1959
  • 508: 1961
  • Corolla: 1963
  • S60: 1963
  • CX-5: 1958
Een Golf is met 1972 nog het meest jeudige model wat ik ben tegengekomen :P
precies! heb je ook petjes autos gecheckt? ibiza's/polo's?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
radium6969 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:56:
In Essen stopt een station met LPG leveren. Weet er iemand in de buurt van Essen nog een pomp? Maasmechelen lijkt me net ff te ver. Schijnt dat er in heel Essen geen andere LPG leveranciers meer zijn. Eigenaar heeft terrein verkocht aan Lidl. Ben altijd gewend daar €0,50/L te betalen dus wil er best een stukje voor omrijden.
https://www.mylpg.eu/stations/germany/

Kijk hier eens ;)
superwashandje schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:02:
[...]
precies! heb je ook petjes autos gecheckt? ibiza's/polo's?
  • Fiesta: 1968
  • up!: 1968
  • A3: 1972
  • Polo: 1971
  • Ibiza: 1976
  • Scirocco: 1978
Scirocco is met 1978 de meest jeugdige auto :P Ibiza scoort ook vrij "jeugdig" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Nu online

superwashandje

grofheid alom

MK_ schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:57:
[...]

[...]
  • Fiesta: 1968
  • up!: 1968
  • A3: 1972
  • Polo: 1971
  • Ibiza: 1976
  • Scirocco: 1978
Scirocco is met 1978 de meest jeugdige auto :P Ibiza scoort ook vrij "jeugdig" :P
hmm ja oude bende. ik vraag me echt af waar die data vandaan komt. OF er is een groep van mensen in de 120 die bewust in deze autos gaat rondrijden om het gemiddelde omhoog te krikken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
superwashandje schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:02:
[...]

hmm ja oude bende. ik vraag me echt af waar die data vandaan komt. OF er is een groep van mensen in de 120 die bewust in deze autos gaat rondrijden om het gemiddelde omhoog te krikken :+
Veel van die auto's zijn ook leasebakjes, geen idee hoe die exact geregistreerd staan. Zou me niet verbazen als die massaal op 1-1-1970 ofzo staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Wel Bëlgie hè, geen Duitsland haha.. :+ thanks.
MK_ schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:05:
[...]

Oh, er is ook een Essen in Belsj :+

Dekkers op Kapelstraat 83 is die wat dicht gaat zeker?
Klopt. Mijn vaste stekkie.

[ Voor 34% gewijzigd door radium6969 op 15-01-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
radium6969 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:48:
[...]

Total Wuustwezel
Bredabaan 203
€0,542

Rest hanteert allemaal de landelijke maximumprijs volgens Carbu.

Q8 in Kalmthout is het dichtste bij trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door mk1992 op 15-01-2020 14:58 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
radium6969 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:48:
[...]

Dekkers op Kapelstraat 83 is die wat dicht gaat zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
MK_ schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:05:
[...]

Ook 3 straten als gehucht bij groningen, nog wel eens wat verdwaalde Engelsen die vroegen waar dat dance feest nou was :p. Erhmm das nog een kleine stukje rijden en nu wel duitsland ipv nederland in de navi kloppen :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sturgeon22
Het is gelukt! Ik heb gisteren een Peugeot 3008 met 1.6vti motor op lpg gekocht. Tot nu toe erg blij mee. Binnenkort eens uitzoeken welk merk gastank erin zit en wanneer de filter voor het laatst vervangen is. Motor draait nu overigens prima op gas, dus geen indicatie dat filter erg vervuild is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 22:25
Probleem met indicatie led is ook opgelost.

Afgelopen week dacht ik dat de LPG tank leeg was maar er ging slechts 20 liter in. In de kofferbank heb ik uit nieuwsgierigheid de deksel van ringtank geopend. Hier trof ik een tanksensor aan welke niet meer vastgeplakt zat op de tank. Na het monteren van deze sensor werken de indicatie ledjes weer naar behoren, lijkt erop dat deze al sinds aankoop van de auto niet goed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Nu online

superwashandje

grofheid alom

nog iemand recent in maaseik/mechelen geweest om te tanken? hoe zijn de benzine en lpg prijzen in die omgeving in belgie? ik geloof niet dat er een (betrouwbare) site is om dit bij te houden in belgie toch? ik kon een tijd geleden niet iets vinden wat up to date was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
superwashandje schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:38:
nog iemand recent in maaseik/mechelen geweest om te tanken? hoe zijn de benzine en lpg prijzen in die omgeving in belgie? ik geloof niet dat er een (betrouwbare) site is om dit bij te houden in belgie toch? ik kon een tijd geleden niet iets vinden wat up to date was.
Was gisteren in Maasmechelen, 43 cent voor LPG bij de Shell.
Benzine 95 valt me goed mee, iets van 1,36-1,38.

Carbu.com krijgt wat kritiek hier, mij is niet duidelijk waarom. Heb er in Maasmechelen nooit problemen mee gehad al worden prijsstijgingen voor LPG niet goed voorspeld.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
gekkie schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:09:
[...]
Ook 3 straten als gehucht bij groningen, nog wel eens wat verdwaalde Engelsen die vroegen waar dat dance feest nou was :p. Erhmm das nog een kleine stukje rijden en nu wel duitsland ipv nederland in de navi kloppen :+.
3 plaatsen Essen relatief kort bij elkaar (enkele 100km), handig :p
Sturgeon22 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 23:30:
Het is gelukt! Ik heb gisteren een Peugeot 3008 met 1.6vti motor op lpg gekocht. Tot nu toe erg blij mee. Binnenkort eens uitzoeken welk merk gastank erin zit en wanneer de filter voor het laatst vervangen is. Motor draait nu overigens prima op gas, dus geen indicatie dat filter erg vervuild is.
Welkom :)
superwashandje schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:38:
Gisteren toevallig met de Meriva benzine gaan tanken bij Bruno/Esso, LPG stond 48.2 cent geloof ik. E10 was €1.379.

Total 44.1 cent laatste keer.

Lukoil 43 cent momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@MK_ Bedankt!
Ondertussen 2x getankt en het voelt goed om weer LPG te tanken! Heerlijk om voor 25 euro de tank vol te gooien. Helaas is LPG bij mij in de buurt wel een stuk duurder dan bij jou, ik kom niet lager dan 63,9 cent.

Bij de auto zat helaas geen boekjes van de LPG installatie, maar het blijkt een Teleflex/AG SGI installatie te zijn. Volgende week even langs de LPG boer om de filter te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:25
Sturgeon22 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:14:
@MK_ Bedankt!
Ondertussen 2x getankt en het voelt goed om weer LPG te tanken! Heerlijk om voor 25 euro de tank vol te gooien. Helaas is LPG bij mij in de buurt wel een stuk duurder dan bij jou, ik kom niet lager dan 63,9 cent.

Bij de auto zat helaas geen boekjes van de LPG installatie, maar het blijkt een Teleflex/AG SGI installatie te zijn. Volgende week even langs de LPG boer om de filter te vervangen.
Let even op dat de druksensor al omgebouwd is naar een 'boschs map sensor type' de originele druksensoren hebben een korte levensduur en zijn erg prijzig (makkelijk te zien of er aan de aanvoerslang naar de injectoren een los filter of blok zit met daarop de sensor).

Filters hoeven niet vaak vervangen te worden, hooguit eens in de 100k. Mocht de auto in lage toeren wat stotteren dan de afstand van de elektrode bij de bougies controleren en eventueel een kleinere afstand nemen.

Probleemloze installaties verder :) de mijn heeft afgezien van de sensor 400k lang geen enkel probleem gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door _Drake_ op 23-01-2020 11:54 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@_Drake_ Gasboer vervangt hier elke 20.000km het filter. Toen ik voor het eerst bij de gasboer kwam voor onderhoud aan LPG installatie kwam er een half vergaan gasfilter uit. Die 20.000km volg ik overigens niet strict op, ik rijd zo'n 25.000 per jaar, ga gewoon 1x per jaar naar de gasboer voor APK en gasbeurt, rest van het onderhoud doe ik zelf.

Verder gok ik dat een 3008 met Teleflex GFI installatie een externe sensor heeft. Mijn auto is van 2008 met Teleflex GFI, die had al de nieuwe injectoren en de externe sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Sturgeon22 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:14:
@MK_ Bedankt!

Dichter naar België verhuizen >:)

Filter wordt bij mijn om het jaar vervangen, bij elke grote onderhoudsbeurt. Kost ook niet de hoofdprijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@_Drake_ @_JGC_ De auto is uit 2010, dus dan verwacht ik dat ik net als JGC de nieuwe injectoren en externe sensor heb, maar ik zal er nog even naar kijken. Ik las dat filter iedere 20.000km vervangen moet worden. Ik rijd ongeveer 30.000km per jaar en denk dat ik hem eens per jaar ga laten vervangen, of zelf doen als het makkelijk te doen is.

@MK_ Afgelopen jaar een nieuw huis gebouwd, dus dat gaat m niet worden helaas ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Nu online

superwashandje

grofheid alom

Gewoon een gasinstallatie zonder filter gebruiken ;) opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De BRC installatie in m'n Renault heeft vandaag z'n eerste probleem vertoond :/

Na een uurtje stilstaan ging de installatie plots niet meer aan bij aanzetten contact en starten (als in: de hele schakelaar bleef donker, geen enkele LED ging aan, reageerde niet op drukken, ook het klepsmeersysteem werd niet aangestuurd). De stekker op de LPG-computer loshalen en weer terugzetten zorgde ervoor dat 'ie bij de volgende keer contact aan eventjes voor 1-2 secondes aanging... en weer uit.

De auto bleef wel op benzine starten en rijden, totdat (toevallig) ergens op een hobbelweggetje de schakelaar weer plots aanging en hij vanzelf op gas ging lopen. En dan bediende ik hem 2x om te proberen en ging 'ie weer uit :/

Daarna gewoon op benzine doorgereden en na een paar kilometers ging hij weer aan en schakelde over op gas. Probleem is sindsdien niet meer reproduceerbaar :/

Ik heb 'm al met de BRC-software uitgelezen... geen storingscodes opgeslagen :/

De installatie zit er pas net 71.000km/1 jaar+3mnd in... ik vind het best teleurstellend -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

superwashandje schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:36:
Gewoon een gasinstallatie zonder filter gebruiken ;) opgelost!
Afgelopen 20 jaar nog nooit een lpg filter vervangen 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Vanmiddag bij de installateur langs geweest. Er werd eerst gezegd dat het mogelijk een eenmalige hapering was en dat ik het nog een tijdje moest aankijken. Er is niks uitgelezen, ze was van mening dat er waarschijnlijk geen fout is opgeslagen en toch uit laten lezen zou geld kosten ondanks garantie :/

Aangegeven dat ik het toch heel raar vind en het niet vertrouwd. De schakelaar is immers buiten mijn zicht tijdens het rijden en dus kan ik niet weten wanneer hij wel/niet uitvalt tenzij het net gebeurt als ik toevallig kijk.

Nu is er een afspraak gemaakt om de bekabeling helemaal na te laten kijken.

Naja, ik blijf het best teleurstellend vinden dat er al zoiets vaags gebeurt na zo relatief weinig tijd en kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Josefien schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:27:
Vanmiddag bij de installateur langs geweest. Er werd eerst gezegd dat het mogelijk een eenmalige hapering was en dat ik het nog een tijdje moest aankijken. Er is niks uitgelezen, ze was van mening dat er waarschijnlijk geen fout is opgeslagen en toch uit laten lezen zou geld kosten ondanks garantie :/

Aangegeven dat ik het toch heel raar vind en het niet vertrouwd. De schakelaar is immers buiten mijn zicht tijdens het rijden en dus kan ik niet weten wanneer hij wel/niet uitvalt tenzij het net gebeurt als ik toevallig kijk.

Nu is er een afspraak gemaakt om de bekabeling helemaal na te laten kijken.

Naja, ik blijf het best teleurstellend vinden dat er al zoiets vaags gebeurt na zo relatief weinig tijd en kilometers.
Onderschat niet hoe goedkoop die led-indicators zijn. Was het frontje niet in veel gevallen gewoon gelijmd?
Dan verbaast het me weinig als de bekabeling erachter ook maar zo-zo is. Er is duidelijk vooral aandacht besteed aan het systeem zelf, niet echt aan de gebruiksinterface.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Morgen prijsdaling voor benzine in België (1,6 cent). Hopelijk weer iets van de LPG-prijs af?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Vanmorgen bij Agin filter laten vervangen, was hard nodig. Filter was erg vies, maar gelukkig wel heel.

@_JGC_ Bij mijn Seat Leon zakte de inhoud van de tankmeter tijdens het rijden, maar bij iedere nieuwe start werd de tankmeter weer "gecorrigeerd" en gaf weer de juiste inhoud aan. Bij mijn Peugeot 3008 gebeurt deze "correctie" niet bij iedere start, maar na een stuk of 10-15 starts. Is dat bij jou Peugeot ook het geval of is zou er iets met de sensor aan de hand zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sturgeon22 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:18:
Vanmorgen bij Agin filter laten vervangen, was hard nodig. Filter was erg vies, maar gelukkig wel heel.

@_JGC_ Bij mijn Seat Leon zakte de inhoud van de tankmeter tijdens het rijden, maar bij iedere nieuwe start werd de tankmeter weer "gecorrigeerd" en gaf weer de juiste inhoud aan. Bij mijn Peugeot 3008 gebeurt deze "correctie" niet bij iedere start, maar na een stuk of 10-15 starts. Is dat bij jou Peugeot ook het geval of is zou er iets met de sensor aan de hand zijn?
Onder de 100km resterend doet de ECU niks met de reset. Daarboven moet het verschil tussen gemeten en berekend voldoende afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-08 16:29
Wie heeft er ervaring met LPG tanken in Portugal? Zie opvallend weinig tankstations met LPG op de kaart van MyLPG.eu
Gebruiken ze daar dezelfde aansluiting als in Spanje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Portugal kom je allerlei aansluitingen tegen.
Vaak heeft het tankstation wel een assortiment verlopen waar je uit mag lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-08 16:29
Ik heb ze volgens mij bijna allemaal wel (verloopstukken), nu nog de route gaan plannen... Spanje en Portugal is best een uitdaging. Of ze liggen mega-ver om, of ze zijn gesloten in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
mk1992 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:15:
[...]

Onderschat niet hoe goedkoop die led-indicators zijn. Was het frontje niet in veel gevallen gewoon gelijmd?
Dan verbaast het me weinig als de bekabeling erachter ook maar zo-zo is. Er is duidelijk vooral aandacht besteed aan het systeem zelf, niet echt aan de gebruiksinterface.
De knop/indicator is gelijmd op het dashboard. Maar van binnen is het meer dan alleen een knop en paar LED'jes. Je kunt vanuit de software het versienummer v/d knop-firmware uitlezen, er zal dus wel iets van intelligentie in zitten :P

Maar stel het is alleen de bedrading naar de knop, dan is het toch raar dat de hele installatie het niet meer doet :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Ik kreeg net een telefoontje van de installateur dat de Renault weer klaar is. De installatie zat niet goed aangesloten op de accupool, werd me verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Josefien schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:48:
Ik kreeg net een telefoontje van de installateur dat de Renault weer klaar is. De installatie zat niet goed aangesloten op de accupool, werd me verteld.
Altijd fijn dat ze er dan standaard van uit gaan dat het niet onder de garantie valt *O* :P

Maar euh, zit het systeem rechtstreeks op de accu aangesloten? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:11
MK_ schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:10:
[...]

Was bij mijn Vialle LPG installatie ook het geval, en volgens mij bij de Necam installatie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Knul schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:13:
[...]
Was bij mijn Vialle LPG installatie ook het geval, en volgens mij bij de Necam installatie ook.
Oh, zal dan wel normaal zijn bij non-affabriek installaties :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Geen idee wat er is, maar de Renault heeft in de afgelopen 2800km op gas een hele vulling (=0,5l) klepsmeerolie er doorheen gekregen :o Ik heb nog niet gekeken in het reservoir omdat het laat was, maar het lampje knipperde al en dat doet 'ie altijd bij 0,1l (vol=0,6l).

Nu wist ik wel dat 'ie geen 5000km op een vulling haalde maar zo hard is het nooit eerder gegaan :o

Verder start 'ie sinds 2 weken weer niet helemaal lekker bij koude motor :/ Zou E5 benzine na iets meer dan 2 maanden alweer verouderen? :? Vorige week bewust tientallen km's op de Duitse autobahn gereden op benzine, de dag erna leek 'ie even beter te starten maar alsnog niet zo goed als nieuw.
MK_ schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:10:
[...]

Altijd fijn dat ze er dan standaard van uit gaan dat het niet onder de garantie valt *O* :P

Ik heb er eigenlijk niet naar gekeken, maar ga uit van wel omdat de schakelaar ook aan kan blijven staan met het contact uit, zelfs met de sleutel uitgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-07 20:35
mk1992 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:17:
... al worden prijsstijgingen voor LPG niet goed voorspeld.
Waar worden die voorspeld dan?
Als Belg kan ik zeggen dat Carburant nu gewoon echt minder goed is dan brandstofprijzen.be destijds.
Josefien schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:50:
Geen idee wat er is, maar de Renault heeft in de afgelopen 2800km op gas een hele vulling (=0,5l)
De mijne hebben ze van wat ik zie zuiniger dan in theorie zou moeten afgesteld, en soms verbruikt hij ook veel klepsmeermiddel. Nu de laatste keer was hij dan weer ontzettend zuinig... Computergestuurd, van FlashLube...
Naar mijn gevoel is het spul van LiquiMoly (dunner) beter, maar ook dunner. Tot het punt dat ik, bij het starten op afstand, een wolkje blauwe rook uit de uitlaat zag komen... Rook niet naar olie, eerder naar oude, gelode benzine.
Josefien schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:50: Zou E5 benzine na iets meer dan 2 maanden alweer verouderen? :?
Ik heb (helaas) recent een auto ter beschikking gekregen uit een erfenis. Daarvoor reed ik er al vaak mee en wist dus dat de laatste keer tanken sinds juli ofzo moet geweest zijn (E10). Startte vrolijk maar reed echt vreemd bij volgas (zelf niet in hoge toeren). Voelt als een vieze gasklep of een probleem met de turbo. Dat deed hij vroeger ook al een beetje, maar de auto reed ook echt weinig (>3.000/jaar).
Nu, na een halve tank verse benzine, rijdt hij écht goed. Blok heeft geen geweldige reputatie (TSI), maar nu begin ik toch te denken dat hij gewoon effe vers drinken wou...
Josefien schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 23:50:Ik heb er eigenlijk niet naar gekeken, maar ga uit van wel omdat de schakelaar ook aan kan blijven staan met het contact uit, zelfs met de sleutel uitgetrokken.
Mijne is geschakeld met de benzinepomp. Als je hem ontgrendeld of nadat hij al even ontgrendeld is, de deur opentrekt, hoor je de benzinepomp + gaat de schakelaar even aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflmao
BadEendTerror schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:43:
@Roflmao
Vogels VGI is feitelijk gewoon een Landi Renzo/Eurogas systeem.
Ok maar wat is dan kwalitatief beter? BRC of Vogels. Of is dat niet zo 1,2,3 te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
De prijsverschillen voor LPG zijn wel enorm! Onderweg van Utrecht naar Den Bosch betaalde ik 0,919 euro per liter. Als je dit vergelijkt met de momenteel ook haalbare prijs van 66 cent is dat 40% verschil. Ik vind het begrijpelijk dat langs de snelweg iets hogere prijzen worden gerekend, maar een premium van 15 euro per tankbeurt vind ik hoog.

Ik kan het niet helemaal begrijpen, maar ik heb het idee dat de snelweg-markup voor benzine en diesel lager is, rond de 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:06
desmond schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:59:
De prijsverschillen voor LPG zijn wel enorm! Onderweg van Utrecht naar Den Bosch betaalde ik 0,919 euro per liter. Als je dit vergelijkt met de momenteel ook haalbare prijs van 66 cent is dat 40% verschil. Ik vind het begrijpelijk dat langs de snelweg iets hogere prijzen worden gerekend, maar een premium van 15 euro per tankbeurt vind ik hoog.

Ik kan het niet helemaal begrijpen, maar ik heb het idee dat de snelweg-markup voor benzine en diesel lager is, rond de 10%.
Wisselt heel sterk bij welke keten je tankt. De ene keten gaat totaal over de kop langs de snelweg, de ander is vergelijkbaar aan niet-snelweg stations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

L0we schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:12:
[...]

Wisselt heel sterk bij welke keten je tankt. De ene keten gaat totaal over de kop langs de snelweg, de ander is vergelijkbaar aan niet-snelweg stations.
Dat is mijn ervaring ook. Het kan goedkoop zijn bij de snelweg. BP Beilen (A28) bijvoorbeeld.
Die is vaak iets van 2-3 cent duurder dan de goedkoopste pomp waar ik normaal tank (Avia assen)

maar 90 cent heb ik nog nooit gezien hier in het noorden. dat is gewoon afzetterij, ik vind 72 al veel te veel :N

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
jakl schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:53:
[...]

Waar worden die voorspeld dan?
Als Belg kan ik zeggen dat Carburant nu gewoon echt minder goed is dan brandstofprijzen.be destijds.
in het scherm 'maximum brandstofprijzen' waar ook benzine en diesel staat. Toegegeven, lang niet altijd zo. Ik reken dan ook maar op daling van LPG als benzine ook daalt.
mrc4nl schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:29:
[...]

Dat is mijn ervaring ook. Het kan goedkoop zijn bij de snelweg. BP Beilen (A28) bijvoorbeeld.
Die is vaak iets van 2-3 cent duurder dan de goedkoopste pomp waar ik normaal tank (Avia assen)

maar 90 cent heb ik nog nooit gezien hier in het noorden. dat is gewoon afzetterij, ik vind 72 al veel te veel :N
De Shell langs de A2 (Kelpen-Oler) in het zuiden zat gewoon tegen de euro aan :X . Later bleek waarom: de LPG-pomp vervangen door 2x truckdiesel.

[ Voor 40% gewijzigd door mk1992 op 03-02-2020 08:51 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:31

BP Vianen A27 is 65ct oid.
Andere kant op is Total Houten een goede, niet aan de snelweg maar 1min extra rijden. Of Total brug van Vianen A2.
Sowieso het idee dat BP en Total met gas vaak voordelig zijn langs de snelweg.

Maar hier heb je natuurlijk de direct lease app voor!

[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 03-02-2020 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

@Josefien Ik blijf het raar vinden, een klepsmeersysteem bij die (sterke) motor. De verkoper van al die flashlube heeft er in ieder geval veel plezier van. Na 100.000 kilometer heb je bij een verbruik van 5 liter per 2800 kilometer al 2.250 euro uitgegeven bij een prijs van 63 euro per 5 liter.

Ik zou er geen cent meer insteken, en dan bedoel ik, geen klepsmeersysteem meer bijvullen.

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 03-02-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
psy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:37:
@Josefien Ik blijf het raar vinden, een klepsmeersysteem bij die (sterke) motor. De verkoper van al die flashlube heeft er in ieder geval veel plezier van. Na 100.000 kilometer heb je bij een verbruik van 5 liter per 2800 kilometer al 2.250 euro uitgegeven bij een prijs van 63 euro per 5 liter.

Ik zou er geen cent meer insteken, en dan bedoel ik, geen klepsmeersysteem meer bijvullen.
Deze cijfers lijken mij overdreven. Met mijn 6 cilinder-blok verbruik ik (over 90k KM) minder dan 100ml op 1000 kilometer. Dat zou neerkomen op maximaal 126 euro op 100k KM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WITFRA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-08-2021
Dat is wel erg veel klepsmeermiddel, ik heb laatst voor het eerst moeten bijvullen. Ik heb ongeveer 0.5 l verbruikt op zo'n 18000 km. Ik weet niet exact welk systeem ik heb maar de vloeistof is van ERC LPG Gaslube.
Geen idee wat er is, maar de Renault heeft in de afgelopen 2800km op gas een hele vulling (=0,5l) klepsmeerolie er doorheen gekregen :o Ik heb nog niet gekeken in het reservoir omdat het laat was, maar het lampje knipperde al en dat doet 'ie altijd bij 0,1l (vol=0,6l).

Nu wist ik wel dat 'ie geen 5000km op een vulling haalde maar zo hard is het nooit eerder gegaan :o

Verder start 'ie sinds 2 weken weer niet helemaal lekker bij koude motor :/ Zou E5 benzine na iets meer dan 2 maanden alweer verouderen? :? Vorige week bewust tientallen km's op de Duitse autobahn gereden op benzine, de dag erna leek 'ie even beter te starten maar alsnog niet zo goed als nieuw.

[...]

Ik heb er eigenlijk niet naar gekeken, maar ga uit van wel omdat de schakelaar ook aan kan blijven staan met het contact uit, zelfs met de sleutel uitgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Klepsmeersystemen bestaan vooral voor verkopers van klepsmeersystemen en de verkopers van olie van klepsmeersystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
FitTiv schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:15:
[...]

BP Vianen A27 is 65ct oid.
Andere kant op is Total Houten een goede, niet aan de snelweg maar 1min extra rijden. Of Total brug van Vianen A2.
Sowieso het idee dat BP en Total met gas vaak voordelig zijn langs de snelweg.

Maar hier heb je natuurlijk de direct lease app voor!
BP en Total zijn in NL over het algemeen het goedkoopst met LPG, ook langs de snelweg. Helaas zijn er ook pompen die de adviesprijs rekenen en dan zit je idd aan 90 cent. Aan de A6 1x bij Total getankt, daar betaal je de hoofdprijs en staat daarnaast aangegeven dat je geen punten spaart met LPG. Die pomp rijd ik dus vrolijk voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

[...]

E5 bederft amper... ik rijdt meestal een half jaar met tank 95 E5 of nu E10.. niks aan te merken... dat de benzine slechter wordt ik denk eerder dat je bougies vet slaan door dat klepsmeer gebeuren.

Dat heb je helemaal niet nodig met die renault motor.. Die lopen normaal 300K km op gas zonder dat systeem.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Koud starten op benzine is nog steeds niet zo goed als nieuw. De ene dag lijkt het bijna helemaal goed, andere dag merkbaar slecht.

Nog niet zo slecht als vorig jaar zomer... maar destijds begon het ook zo en werd na maanden slechter :/
jakl schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:53:
[...]

De mijne hebben ze van wat ik zie zuiniger dan in theorie zou moeten afgesteld, en soms verbruikt hij ook veel klepsmeermiddel. Nu de laatste keer was hij dan weer ontzettend zuinig... Computergestuurd, van FlashLube...
Naar mijn gevoel is het spul van LiquiMoly (dunner) beter, maar ook dunner. Tot het punt dat ik, bij het starten op afstand, een wolkje blauwe rook uit de uitlaat zag komen... Rook niet naar olie, eerder naar oude, gelode benzine.
Deze verbruikte normaal 0,5l bij zo'n 4000km. Waarom het deze keer maar 2800km mee ging :? Als het weer zo blijft wordt het tijd voor een bezoek aan de installateur...

Ik kreeg de ene keer olie van XtremeProtect, nu van BRC.

Op de computergestuurde doseerpomp staat "valve-protector.de". Het zou in software instelbaar moeten zijn, maar een kabel ervoor lijkt nergens te krijgen voor een particulier.

Volgens die site zijn trouwens verschillende instellingen nodig voor verschillende merken smeerolie (XP en BRC staan er niet tussen). Maar ik krijg verschillende merken zonder dat er iets in de instellingen wordt gewijzigd :? Dat XP en BRC spul is duidelijk anders... zowel kleur als geur wijken erg af van elkaar.

Overigens had ik ooit eens bij een lpg-onderhoudsbeurt geklaagd dat het verbruik v/d olie wat hoger was dan de opgegeven 0,5l per 5000km... toen werd alleen de stekker v/d doseerpomp met draaiende motor losgetrokken en na x secondes weer teruggedaan. Verbruik bleef altijd hangen rond 4000km per vulling en liet het zo. Maar deze keer 2800km is gortig.
psy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:37:

Het is 0,5l bij 2800km. Moet normaal iets meer dan 4000km zijn.

Waarschijnlijk was het ook niet nodig geweest :'( Maar ja... de installateur (meid bij de receptie die de offerte opmaakte...) zei dat het nodig was en de eigen garage waar de Renault in onderhoud is zei dat je op basis van motorcode niet kan zeggen of het bewuste blok geharde klepzittingen heeft. Dus toen laten inbouwen om te voorkomen dat mocht 'ie toch wel stuk gaan ik iets kreeg van "zie je wel dat het nodig was" :F Vooral omdat de kop bij 191k al eens gereviseerd is door problemen met de d-riem.
cactusman schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:40:
[...]

E5 bederft amper... ik rijdt meestal een half jaar met tank 95 E5 of nu E10.. niks aan te merken... dat de benzine slechter wordt ik denk eerder dat je bougies vet slaan door dat klepsmeer gebeuren.

Dat heb je helemaal niet nodig met die renault motor.. Die lopen normaal 300K km op gas zonder dat systeem.
Zou die olie er niet voor zorgen dat 'ie dubbel zo lang mee gaat, 600k? :P

De bougies heb ik 2 weken geleden vervangen. Maar geen verbetering.

Het slecht starten bij koude motor lijkt de afgelopen dagen ook niet consequent te zijn. Sommige dagen semi-zo-goed-als-nieuw, soms merkbaar slecht.

Bougies kwamen er 2 weken geleden zo uit, hadden er 46k in gezeten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V786EI5l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Josefien schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:46:

Overigens had ik ooit eens bij een lpg-onderhoudsbeurt geklaagd dat het verbruik v/d olie wat hoger was dan de opgegeven 0,5l per 5000km... toen werd alleen de stekker v/d doseerpomp met draaiende motor losgetrokken en na x secondes weer teruggedaan. Verbruik bleef altijd hangen rond 4000km per vulling en liet het zo. Maar deze keer 2800km is gortig.
[Afbeelding]
mijn kleppensmering heeft een knopje en een led op het het kastje onder de motorkap. Ik zag hoe de lpg boer er een paar keer op drukje om hem af te stellen, eerste keer geeft hij aan hoeveel cilinders (in mijn geval 4 keer) en daarna de dosering (iets van stand 3 of 4) hij had geen kabel nodig

verbruikscijfers van de smering heb ik niet, maar ik heb in iets van 30000 kilometer iets van 3 liter verbruikt (ofzo.)

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
Als je dit vergelijkt met de momenteel ook haalbare prijs van 66 cent is dat 40% verschil. Ik vind het begrijpelijk dat langs de snelweg iets hogere prijzen worden gerekend, maar een premium van 15 euro per tankbeurt vind ik hoog.
Dat vind ik ook. Ik haal al makkelijk 10 euro uit enkele centen verschil, dus het loont wel om de stations die ik onderweg tegenkom eens te bekijken en wat geplander te tanken.
91 cent i.p.v. 66 cent zou voor mij bijna 40 euro (!!!) op een volle tank zijn. Dat is écht belachelijk. Met 40 euro heb ik de voorbije zomer nog mijn hele tank volgegooid in Limburg (160 liter).
mk1992 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:49:
in het scherm 'maximum brandstofprijzen' waar ook benzine en diesel staat. Toegegeven, lang niet altijd zo. Ik reken dan ook maar op daling van LPG als benzine ook daalt.
Ooh, oké! Maar dat zijn normaal geen voorspellingen, maar de aanpassingen (komt van de FOD Economie), en die worden voor LPG niet geactualiseerd of aangekondigd (voor CNG zelf niet opgesteld) - heeft mogelijk ergens mee te maken...
Dus als er een wijziging is, wordt dit ten laatste om x uur, voor de volgende dag, daar geplaatst. Stations in BE mogen die prijs nooit overschrijden (in NL heb ik dat wel al gezien?)

Maar speculeren doen ze denk ik niet voor gas. Misschien dat dat ook niet kan? Geen idee...
Maar verder... heb het al met de diesel zien omhoog en omlaag gaan, soms met de benzine, soms apart, ... valt geen logica aan te knopen.
Josefien schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:46:
Bougies kwamen er 2 weken geleden zo uit, hadden er 46k in gezeten:
Ik heb nog nooit zelf bougies gewisseld bij mijn auto op LPG (zijn er 2 per cilinder en dan nog op een onmogelijke manier verstopt), dus geen idee of ze er heel anders uit zien... maar die 3de zou ik op benzine heel arm vinden?
mrc4nl schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:55:
mijn kleppensmering heeft een knopje en een led op het het kastje onder de motorkap.
Bij mij is het een draaiknopje op de computer zelf. Volgens de handleiding zou die op 6 moeten staan voor mijn motor, maar sinds nieuw hebben ze hem op 4 gezet (sommigen zeggen dat er geen smering in moet).
Maar zelf op 4 zuipt dat ding soms veel, andere keren dan weer niet. Geen idee of hij ook rekening houdt met rijstijl?

Door deze posts realiseer ik me wel dat het best dom is... onder lage belasting schakelt mijn motor de helft van de cilinders uit. De FlashLube is monopoint. Dus al die olie blijft gezellig op die klep liggen en wordt naar binnen gezogen wanner hij terug op al zijn poten loopt... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De Renault startte bij koude motor weer beroerd vandaag ;( Onbegrijpelijk.

Heb vandaag bijna 200km op benzine gereden, ik probeer de benzinetank leeg te rijden en dan wat liters E-loos tanken. Als het koud starten niet terug beter wordt vrees ik dat het weer tijd wordt voor de garage ;(
mrc4nl schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:55:
[...]

mijn kleppensmering heeft een knopje en een led op het het kastje onder de motorkap. Ik zag hoe de lpg boer er een paar keer op drukje om hem af te stellen, eerste keer geeft hij aan hoeveel cilinders (in mijn geval 4 keer) en daarna de dosering (iets van stand 3 of 4) hij had geen kabel nodig

verbruikscijfers van de smering heb ik niet, maar ik heb in iets van 30000 kilometer iets van 3 liter verbruikt (ofzo.)
Vandaag nog eens gekeken, de mijne heeft geen knopjes op zitten. Alleen een LED'je die groen knippert als het systeem in werking is.

Moet dus toch met software en kabel die ik nergens kan krijgen :/
jakl schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:02:
[...]

Ik heb nog nooit zelf bougies gewisseld bij mijn auto op LPG (zijn er 2 per cilinder en dan nog op een onmogelijke manier verstopt), dus geen idee of ze er heel anders uit zien... maar die 3de zou ik op benzine heel arm vinden?
Hmmm... ik heb een oude foto uit 2017 gevonden... misschien zagen ze er op benzine ook niet zo gek anders uit. Alleen het schroefdraad was schoner toen.

Ik meen dat ze echt donkerder werden sinds LPG :? Misschien zat het toch in m'n hoofd of is het de belichting v/d foto's.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7D4ZHRPl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Josefien schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 00:48:
De Renault startte bij koude motor weer beroerd vandaag ;( Onbegrijpelijk.

Heb vandaag bijna 200km op benzine gereden, ik probeer de benzinetank leeg te rijden en dan wat liters E-loos tanken. Als het koud starten niet terug beter wordt vrees ik dat het weer tijd wordt voor de garage ;(

[...]

Vandaag nog eens gekeken, de mijne heeft geen knopjes op zitten. Alleen een LED'je die groen knippert als het systeem in werking is.

Moet dus toch met software en kabel die ik nergens kan krijgen :/

[...]

Hmmm... ik heb een oude foto uit 2017 gevonden... misschien zagen ze er op benzine ook niet zo gek anders uit. Alleen het schroefdraad was schoner toen.

Ik meen dat ze echt donkerder werden sinds LPG :? Misschien zat het toch in m'n hoofd of is het de belichting v/d foto's.

[Afbeelding]
Wat is slecht starten :? slaat hij wel vlot aan of moet je echt lang doorstarten? Als hij wel vlot aanslaat en zo nu een dan een keer een pit overslaat, zou je het niet gewoon accepteren :? Je kan geld in een oude auto blijven pompen tot je een ons weegt of gewoon accepteren dat t een oud beestje, met zo nu en dan wat kuren, is die hard op weg is om de afstand tussen de aarde en de maan te overbruggen -> _/-\o_ (400.000km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
ybos schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:46:
[...]

Wat is slecht starten :? slaat hij wel vlot aan of moet je echt lang doorstarten? Als hij wel vlot aanslaat en zo nu een dan een keer een pit overslaat, zou je het niet gewoon accepteren :? Je kan geld in een oude auto blijven pompen tot je een ons weegt of gewoon accepteren dat t een oud beestje, met zo nu en dan wat kuren, is die hard op weg is om de afstand tussen de aarde en de maan te overbruggen -> _/-\o_ (400.000km)
Slecht starten is dat 'ie pruttelend aanslaat. Nu is dat 1-2 secondes langer starten. Ervaring is echter dat 'ie dat op een gegeven moment langer gaat doen en er 10 secondes lang doorgestart moet worden :/ Ik wil eigenlijk voorkomen dat het weer zover komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Josefien schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:35:
[...]

Slecht starten is dat 'ie pruttelend aanslaat. Nu is dat 1-2 secondes langer starten. Ervaring is echter dat 'ie dat op een gegeven moment langer gaat doen en er 10 secondes lang doorgestart moet worden :/ Ik wil eigenlijk voorkomen dat het weer zover komt.
5-10 seconden starten is inderdaad waardeloos, helemaal eens en ik snap dat je dat wil voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Donderdag heb ik de "oude" benzine opgereden en 15 liter Shell V-Power getankt. De dag erna start hij meerdere keren koud zo goed als nieuw, zo goed niet meer geweest in de afgelopen paar weken :D

Tot zover de blijdschap... na een probleemloos ritje naar Amsterdam is er iets anders aan het stukgaan... :'( symptomen lijken op een falende BDP-sensor (die al 3x vervangen is in de afgelopen paar jaar): motor valt willekeurig uit voor een fractie v/e seconde. Tijdens rijden op hogere snelheid voel je alleen een schokje. Bij <30km/u of stationair draaien (stoplicht, parkeren) zie je het toerental dippen en als zo'n dip lang genoeg duurt slaat 'ie af. Start wel meteen weer. Gas/benzine maakt niet uit.

Vorig jaar ook deze klachten gehad en het heeft maanden geduurd voor de garage ervan overtuigd was dat de BDP-sensor (na amper 10k) stuk was. Hij werd toen zo slecht dat ik vaak alleen schokkend weg kon rijden door 'm met 2000rpm in de D te zetten :/

Zo niet cool dit... hij kan pas maandag voor diagnose naar de garage... vrijdag moet een goede 300km mee gereden worden... Valentijnsdag... ga ik met m'n vriendin naar Zeeland. En haar voet is gebroken. Vergrootte kans tot stranden met de Renault is dan één van de dingen die niet mogen gebeuren :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@Josefien In 2008 kreeg ik mijn Seat Leon 1.6mpi geleverd met een gasinstallatie van Vialle. De inbouwer was erg matig en ik kreeg na een paar weken ook last van steeds moeilijker starten. Zoals je aangeeft duurde starten steeds langer en moest ik ook gas geven om de auto te kunnen laten starten. Op een bepaalt moment kreeg ik zelfs last van back fire. Uiteindelijk bleek dat de injectoren gas lekte. Dit gas kwam dan in de motor terecht en was moeilijk om met starten te verbranden, waardoor de auto moeilijker starte. Misschien kun je laten testen of de injectoren lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Nu online

superwashandje

grofheid alom

Sturgeon22 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:47:
@Josefien In 2008 kreeg ik mijn Seat Leon 1.6mpi geleverd met een gasinstallatie van Vialle. De inbouwer was erg matig en ik kreeg na een paar weken ook last van steeds moeilijker starten. Zoals je aangeeft duurde starten steeds langer en moest ik ook gas geven om de auto te kunnen laten starten. Op een bepaalt moment kreeg ik zelfs last van back fire. Uiteindelijk bleek dat de injectoren gas lekte. Dit gas kwam dan in de motor terecht en was moeilijk om met starten te verbranden, waardoor de auto moeilijker starte. Misschien kun je laten testen of de injectoren lekken.
Was dit bij elke keer starten? mijn auto met vialle start ook regelmatig lastig (50% van de tijd?) tussen de 4-7s doorstarten is dan wel nodig. gas geven (nog) niet.
de andere helft van de tijd start de auto gewoon prima. Het lijkt soms met wat kouder/vochtig weer te gebeuren maar niet altijd...beetje vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@superwashandje Nee het was niet bij elke start, het starten ging moeilijker/duurde langer naar mate de auto langer had stil gestaan. Opzich ook logisch, want dan lekte er meer gas uit de injectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Sturgeon22 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:47:Misschien kun je laten testen of de injectoren lekken.
Maar het is bij haar opmerkelijk dat, nu voor de tweede keer, het probleem zich oplost na het tanken van verse benzine.
Ik weet dat ik de eerste ben om te roepen dat ethanol zooi is :P - maar heb ook wel met mijn eigen ogen al waargenomen hoe drastisch de kwaliteit van benzine kan veranderen bij het verouderen door ethanol. Al zijn de effecten bij Josefien wel snel en hevig aanwezig.
Pagina: 1 ... 18 ... 48 Laatste