Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 17 ... 47 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
houthakker schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:23:
Nu vroeg ik me af; heeft zo'n BRC P&D een lpg filter en zo ja waar zit deze?
Ik heb een BRC P&D systeem in de Renault zitten en deze heeft een drooggasfilter tussen de verdamper en intjectorrail zitten. Die moet eens in de 20.000km vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
mk1992 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:16:
Op het Upforum waren een paar man hun besparing aan het berekenen, maar even aan het rekenen geslagen.

VW Up Bluemotion, 1.0 met 60 paardjes.
Tweedehands gekocht met LPG al ingebouwd.

Eens kijken wat ik kan berekenen over bijna 33.000km op gas.
Brandstof zijn Belgische prijzen, ongeveer het gemiddelde van het laatste jaar.

32688km gereden
Kosten LPG: 776 euro voor 1888 liter
Literprijs: 0,411
Kosten Benzine: 98 euro (slechts 4x getankt) voor 75 liter
Literprijs: 1,307

Totale brandstofkosten in deze combinatie: 874 euro
Totale brandstofkosten op benzine (32688km, 5,78l/100, €1,307) = 2469,55

Besparing Brandstof: 1595,55 oftewel €4,88 per 100km

Inbouwkosten: 0, tweedehands auto
Extra wegenbelasting: 30,33 p/m - 19,33p/m = 11 euro p/m x 14 maanden = 154 euro
Onderhoud LPG-gerelateerd circa 100 euro

Netto besparing: 1351 euro oftewel €4,13 per 100km
Dat kan ik ook :P

Opel Corsa D 1.2 Bi-Fuel, af fabriek LPG

Brandstofkosten: €1518,25
Wegenbelasting: €2255
LPG specifiek onderhoud: €130

Als ik dat zou vergelijken met zijn benzinebroertje:
Brandstofkosten (gemiddeld verbruik Spritmonitor, + gemiddelde literprijs benzine wat ik heb betaald): €3902,29 (€1 verschil met de totale kosten van mijn LPG auto :D )
Wegenbelasting: €1667

Netto besparing: €1666,03 euro oftewel €4,07 per 100km

Zelfs met niet zo veel jaarlijkse kilometers (circa 15.000km per jaar) toch een nette hoeveelheid bespaard... en met meer kilometers wordt het verschil alleen maar groter ;)

Tevens verbruik ik blijkbaar circa 1 liter benzine op 200km.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

Hmmz...

Gisterenochtend gewoon naar het werk gereden, maar toen ik een paar minuten op de snelweg reed begon hij ineens te haperen / inhouden / niet reageren op gaspedaal, net alsof de LPG tank leeg is. Volgens de dagteller had ik alleen nog 1/3e tank over, en ook de lampjes gaven aan dat hij in de 20%-40% range zou moeten zitten.

Overgeschakeld op benzine en meteen reed hij weer super.

Paar minuten later weer naar LPG en na een paar kleine hikjes eigenlijk probleemloos naar het werk gereden.

Terug ook geen probleem.

Vanochtend echter weer het zelfde verhaal. Goed starten, in de stad over naar LPG (geen probleem), vanaf een paar minuten op de snelweg ineens inhouden/haperen etc. Deze keer wilde hij ook echt niet meer op LPG over, paar keer geprobeerd.

Om uit te sluiten dat er genoeg LPG in zat volgetankt bij mijn vertrouwde LPG station langs de A2, echter hij weigerde nog op LPG te lopen.

Relevante gegevens:
- Volvo V70 classic uit 1998 met een Vialle LPi systeem van Mesman sinds 120K km (nu 368K km).
- Op 11 oktober was de benzine bijna op, 40L Shell V-Power getankt (normaal tank ik goedkope Euro95, maar ivm E10 maar eens de v-Power geprobeerd). Geen merkbaar verschil sindsdien.
- Op 27 oktober bij een Avia LPG getankt, normaal tank ik LPG bij de Shell op de A2. Geen merkbaar verschil eigenlijk.
- Hij doet zo raar sinds het koud is. De motor wordt ook niet echt warm meer, komt maar nauwelijks boven het minimum streepje uit, terwijl hij normaal een beetje tussen 40% en 60% van het temperatuurmetertje zit.

V70 temperatuur

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Hij moet toch ook in de kou op LPG kunnen lopen?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:32

kraats

Ik rol

@EMP als je thermostaat open blijft staan wordt je motor niet warm en kan het heel goed zijn dat je LPG niet goed wil ontbranden. Thermostaat vervangen kost erg weinig en zou je zelfs zelf kunnen doen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

kraats schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:45:
@EMP als je thermostaat open blijft staan wordt je motor niet warm en kan het heel goed zijn dat je LPG niet goed wil ontbranden. Thermostaat vervangen kost erg weinig en zou je zelfs zelf kunnen doen.
Dat klinkt wel logisch ja!

Ik lees dat het dan handig is om meteen de temperatuursensor mee te nemen. Er zijn ook verschillende openingstemperaturen bij de thermostaten. Aangezien LPG wat heter verbrand lijkt mij het handig om een 90 graden ipv 92 graden te nemen.

Zijn deze thermostaat en temperatuursensor de goede?

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:32

kraats

Ik rol

Of ze precies bij jouw auto passen zul je zelf even moeten kijken, maar lijkt goed. Wat de temperatuur van de thermostaat betreft: ik denk niet dat het nodig is de temperatuur van je blok naar beneden te trekken om op LPG te rijden. Als hij maar goed koelt op de standaard temperatuur is dat ruim voldoende.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-04 10:52
Ik denk ook dat het logisch is dat het iets met de temperatuur te maken heeft, meeste auto's gaan pas rond de 50° over naar gas.

Maar het is wel een LPI-systeem (vloeibaar)? Kunnen die normaal ook niet koud op gas lopen?
En hij laat het toe om op gas te lopen, terwijl de motor niet warm is?
Als mijn systeem (gewoon basic) niet boven de x-tal graden uitkomt, is er geen enkele manier om hem op gas te krijgen.

Klinkt een beetje als een verdampersysteem? Die dan bv. het te koud krijgt als er meer capaciteit / druk nodig is (snelweg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-04 22:48
PhilipsFan schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:35:
[...]

Houd wel rekening met een koprevisie. Mijn Espace 2.0 16V (zelfde motorblok als jouw Scenic) met 249k op de teller heeft matige compressie op 1 cylinder. Dat kan nog 30k goed gaan (en dat is bij mij zo'n jaartje of 3), maar er komt een moment dat de compressie te laag wordt en dan is het tijd om de kop te reviseren, een kostenpost van ongeveer 1500 euro. Wellicht nog steeds de moeite waard omdat er dan een LPG-kop in komt die veel langzamer slijt en deze motorblokken verder heel goed kunnen lopen op LPG. Als er verder niks aan de auto mankeert dan overweeg ik dat wel te laten doen.
Ik maak me geen zorgen over de staat van de motor, die loopt en klinkt prima. Ik kan als ik zoek een hoop renault kwalen vinden maar niks over dat de 2.0 een onbetrouwbaar ding zou zijn.

IK krijg wel regelmatig de melding emissiesysteem controleren, dat schijnt dan wel weer een renault kwaal te zijn(vaak slechte connectie in stekkers)
Josefien schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Ik heb een BRC P&D systeem in de Renault zitten en deze heeft een drooggasfilter tussen de verdamper en intjectorrail zitten. Die moet eens in de 20.000km vervangen worden.
Mijn auto is afgelopen week bij LPG dealer geweest(Adrie Schouten Oudeschoot, op loopafstand) voor een LPG beurt. Alles ff nagelopen en het filter vervangen. Ik merk geen verschil tijdens het rijden, het zou mooi zijn dat ie wat zuiniger is.
Mijn LPG metertje is erg onnauwkeurig en ik kan altijd maar ongeveer 35L tanken terwijl dit iets meer dan 40 zou moeten zijn. De 80% vul beveiliging zou vervangen/gecontroleerd moeten worden om dit op te lossen. Dat gaat ongeveer 350,- kosten dus dat ga ik maar niet doen.

De LPG prijs is wel behoorlijk aan het stijgen, pas geleden nog 49,8 gezien en vanochtend al 57,9 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:27
@Bouke-p Prima adres voor LPG onderhoud. Kan je je auto ook naartoe brengen voor regulier onderhoud, dat doen ze tegenwoordig ook. Scheelt je ook kastje<->muur gedoe bij storingen. Ik doe het meeste onderhoud zelf, breng mijn auto gewoon voor LPG beurt + APK jaarlijks naar Adrie. Is ook een van de weinige garages die duidelijk documenteert wat ze doen, ik ben gewend "computer uitlezen - 17,50" ipv een factuur van 2 A4'tjes met alle informatie erop.

Filter vervangen merk je overigens niks van. Is gewoon een papieren filtertje die de smeer uit het gas opvangt. Als dat filtertje verzadigd is gaat ie smeer doorlaten, vinden je injectoren niet zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-04 18:52
Hoor niet te klagen, maar met het gure weer van de laatste tijd begin ik het bij het tanken wel te merken.

Van het weekend retourtje wadden vanuit het diepe zuiden. Lukt keurig op een tank. Maarja, een magere 1:15.3 verbruikt. 60pk en LPG op 120 houden kost toch moeite.

Verder houden ik en de 16 euro die nu bij het tankstation liggen de mond hoor :P

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
_JGC_ schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:46:
@Bouke-p Prima adres voor LPG onderhoud. Kan je je auto ook naartoe brengen voor regulier onderhoud, dat doen ze tegenwoordig ook. Scheelt je ook kastje<->muur gedoe bij storingen. Ik doe het meeste onderhoud zelf, breng mijn auto gewoon voor LPG beurt + APK jaarlijks naar Adrie. Is ook een van de weinige garages die duidelijk documenteert wat ze doen, ik ben gewend "computer uitlezen - 17,50" ipv een factuur van 2 A4'tjes met alle informatie erop.

Filter vervangen merk je overigens niks van. Is gewoon een papieren filtertje die de smeer uit het gas opvangt. Als dat filtertje verzadigd is gaat ie smeer doorlaten, vinden je injectoren niet zo fijn.
Ik kreeg inderdaad een erg uitgebreide factuur en ook de prijs viel me mee. Ik probeer wel zoveel mogelijk zelf te doen meestal, al heb ik tegenwoord wel minder zin om op de oprit te sleutelen en kou te lijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28

Theo

moederbord

MK_ schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:50:
[...]

Dat kan ik ook :P

Opel Corsa D 1.2 Bi-Fuel, af fabriek LPG

Brandstofkosten: €1518,25
Wegenbelasting: €2255
LPG specifiek onderhoud: €130

Als ik dat zou vergelijken met zijn benzinebroertje:
Brandstofkosten (gemiddeld verbruik Spritmonitor, + gemiddelde literprijs benzine wat ik heb betaald): €3902,29 (€1 verschil met de totale kosten van mijn LPG auto :D )
Wegenbelasting: €1667

Netto besparing: €1666,03 euro oftewel €4,07 per 100km

Zelfs met niet zo veel jaarlijkse kilometers (circa 15.000km per jaar) toch een nette hoeveelheid bespaard... en met meer kilometers wordt het verschil alleen maar groter ;)

Tevens verbruik ik blijkbaar circa 1 liter benzine op 200km.
Mijn panda daar heb ik jaren geleden lpg in laten bouwen. Kosten waren (ik geloof) 1600 euro. Inmiddels zijn we 7.5 jaren en 220 dkm verder:

Inbouw: 1.600 euro
onderhoud: 200 euro (1 x kleine storing gehad)
lpg kosten: 220 dkm: 8.250 euro (ik rij 1:16.5 en lpg kost gem 60 cent/liter)
wegenbelasting: 2.700 euro (7.5 jaren)
benzine: 1.000 (schatting)

Totaal: 13.750 euro.

Doorrijden op benzine:
benzinekosten: 19.150 euro (ik rij op benzine 1:19 en benzine kost 1.65 eur)
wegenbelasting: 1.710 euro

Totaal: 20.860 euro.

Delta: 7.110 euro in 220 dkm. Ofwel zo'n 3 ct/km aan besparing. Die 3 cent klinkt niet spannend, maar is na zoveel kilometers toch best veel.

Aan de andere kant. Ik heb 7.5 jaren geleden 1.600 euro geïnvesteerd, en deze belegging is nu 7.110 euro waard. (en dit stijgt jaarlijks met zo'n 1.000 euro). Ik kan weinig beleggingen/investeringen vinden die zó rendabel zijn als de lpg inbouw.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Met deze koude temperaturen merk ik dat de Renault veel meer benzine verbruikt :/ Waar 'ie eerst maar 1 hooguit 2 keer per dag op benzine startte doet 'ie dat nu elke keer als 'ie langer dan een uur heeft stilgestaan, kan zo 4 keer op een dag zijn. En waar hij eerst maar 200m op benzine hoefde te rijden om over te schakelen is dit met huidige temperaturen zomaar 500m. Dit lijkt niet veel, maar zorgt ervoor dat 'ie minstens 2x zo snel door een tank benzine heen gaat.

Wat het absolute benzineverbruik is kan ik pas weer zien als ik 'm een keer volgetankt heb. Van de huidige tank heb ik vorige maand 300km op gereden na het toevoegen v/e benzine-injectorreiniger.

Dat toevoegen was een poging tot het verhelpen van het moeizaam koud starten (op benzine). Helaas niet geholpen. Inmiddels ook bij de garage de benzine-injectoren laten testen+reinigen, brandstofdruk laten meten en een compressiemeting laten doen. Alles oké, het denkbare is al eens gecontroleerd/vervangen maar nog steeds slecht starten als de motor koud is.

Garage is ten einde raad. De kwaal zit er al ruim een halfjaar in en als het niet verergerd vrees ik dat 'ie daarmee oud moet worden ;(

Sinds de LPG-installatie (half okt. 2018) heeft 'ie er 58.000km op zitten. Over een weekje of 2-3 weer toe aan het laten wisselen v/h gasfilter. Huidige km-stand halverwege 349k. Ik hoop minimaal de 600k te halen O+

Euro95 E10 benzine lijkt na 4 maanden trouwens vooralsnog goed te zijn, erop rijden gaat nog prima :)

Ik kreeg trouwens nog een kaartje na de compressiemeting.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wYqVrrVm.jpg?1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Josefien Investeer een paar euro extra in een halve tank BP Ultimate 98 en kijk of ie dan beter gaat. 4 maand met een enkele tank E10 is echt niet gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

EMP schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:30:
Hmmz...

Gisterenochtend gewoon naar het werk gereden, maar toen ik een paar minuten op de snelweg reed begon hij ineens te haperen / inhouden / niet reageren op gaspedaal, net alsof de LPG tank leeg is. Volgens de dagteller had ik alleen nog 1/3e tank over, en ook de lampjes gaven aan dat hij in de 20%-40% range zou moeten zitten.

Overgeschakeld op benzine en meteen reed hij weer super.

Paar minuten later weer naar LPG en na een paar kleine hikjes eigenlijk probleemloos naar het werk gereden.

Terug ook geen probleem.

Vanochtend echter weer het zelfde verhaal. Goed starten, in de stad over naar LPG (geen probleem), vanaf een paar minuten op de snelweg ineens inhouden/haperen etc. Deze keer wilde hij ook echt niet meer op LPG over, paar keer geprobeerd.

Om uit te sluiten dat er genoeg LPG in zat volgetankt bij mijn vertrouwde LPG station langs de A2, echter hij weigerde nog op LPG te lopen.

Relevante gegevens:
- Volvo V70 classic uit 1998 met een Vialle LPi systeem van Mesman sinds 120K km (nu 368K km).
- Op 11 oktober was de benzine bijna op, 40L Shell V-Power getankt (normaal tank ik goedkope Euro95, maar ivm E10 maar eens de v-Power geprobeerd). Geen merkbaar verschil sindsdien.
- Op 27 oktober bij een Avia LPG getankt, normaal tank ik LPG bij de Shell op de A2. Geen merkbaar verschil eigenlijk.
- Hij doet zo raar sinds het koud is. De motor wordt ook niet echt warm meer, komt maar nauwelijks boven het minimum streepje uit, terwijl hij normaal een beetje tussen 40% en 60% van het temperatuurmetertje zit.

[Afbeelding: V70 temperatuur]

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Hij moet toch ook in de kou op LPG kunnen lopen?
thermostaat overleden en je verdamper vriest gewoon vol dicht... gewoon vervangen door type wat aangeven wordt voor je wagen...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

cactusman schreef op woensdag 6 november 2019 @ 07:13:
thermostaat overleden en je verdamper vriest gewoon vol dicht... gewoon vervangen door type wat aangeven wordt voor je wagen...
Ik heb een Vialle LPi installatie, die heeft volgens mij geen verdamper.

Er is echter wel iets anders overleden, want hij schakelt (zelfs als hij op temperatuur is) nu helemaal niet meer op LPG (nou ja, hij schakelt over, maar dan is meteen al het vermogen weg, alsof de tank leeg is, wat hij niet is).

De thermostaat zit nog in het postorderbedrijf, hopelijk is die snel binnen, zodra die vervangen is de LPG weer aan de praat krijgen.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

EMP schreef op woensdag 6 november 2019 @ 07:23:
[...]

Er is echter wel iets anders overleden, want hij schakelt (zelfs als hij op temperatuur is) nu helemaal niet meer op LPG (nou ja, hij schakelt over, maar dan is meteen al het vermogen weg, alsof de tank leeg is, wat hij niet is).

De thermostaat zit nog in het postorderbedrijf, hopelijk is die snel binnen, zodra die vervangen is de LPG weer aan de praat krijgen.
vialle kan ook maar beperkt koud rijden... die rekent gewoon 1:1 benzine gas tijden om... als je auto gaat corrigeren voor de koelwater temp wat die doet nu .. echter benzine slaat neer en gas doet dat niet dus dan verzuip je hem in het lpg..

mijn vialle systeem gaat heel snel over naar gas echter moet ik wel rustig aan rijden omdat ik hem verzuip ivm koudstart/loop verrijking.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Euro95 E10 benzine lijkt na 4 maanden trouwens vooralsnog goed te zijn, erop rijden gaat nog prima :)
Had hier eind april volgetankt met E10, niet heel handig met de zomer voor de deur maar oke.
12000km en 6 maanden verder en er zat minder dan een kwart in. Dan start de Up altijd moeilijker (vermoed dat de pomp moeilijker druk opbouwt) en moet de startmotor een keer extra ronddraaien.

Bijgevuld, euveltje weg en ik heb niks negatiefs van E10 gemerkt.
Mind you, auto staat hoogstens eens een weekendje stil.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ik gooi er gewoon 98E5 in, die paar cent meer op duizenden kilometers kan ik wel missen >:)

En altijd maar 15 liter, meer is enkel loos gewicht meezeulen :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik had er destijds niet bewust E10 in gegooid, het was in Luxemburg en ik zag pas na het tanken van volle tank dat het E10 was :/

In de zomer was 'ie relatief erg zuinig met benzine. Begin juli getankt, over 15.700km "slechts" 19 á 20 liter verbruikt waarvan zeker wel een paar liter per ongeluk verbruikt bij te laat gas tanken.

Overigens werd het startprobleem koud toen niet minder na het halen van de volle tank. Zeker wel 5-8 secondes doorstarten voordat 'ie aan gaat :/

Over een maandje of zo ga ik mogelijk een dagje naar Luxemburg. Dan neem ik wel weer een volle tank Euro98 E5 mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
MK_ schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:49:
Ik gooi er gewoon 98E5 in, die paar cent meer op duizenden kilometers kan ik wel missen >:)

Tsja, volle tank. Wou het benzineverbruik wel eens weten, ruim boven de 200km per liter overigens O-)
15 liter is voor mij alsnog een halve tank. Houd ik 1/4 als minimum aan dan gaat er maar max 27 liter in.

Hoewel gewichtsbesparing interessant is vind ik een gewichtsverschil van maximaal 19 kilo (benzine is 700g per liter) wel erg extreem.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:50
EMP schreef op woensdag 6 november 2019 @ 07:23:
[...]

misschien heb je hetzelfde als wat ik laatst had, het benzine onderbreek relais defect.
Start de motor, trek een stekker van benzine injector af, dan loopt hij op 4 pitten, probeer of hij op 3 pitten ook wil lopen (desnoods met een 2e persoon die hem een beetje op toeren houdt).
Schakelt hij over naar LPG, trek dan de stekkers van de andere benzine injectoren er ook af. Loopt hij dan prima op gas -> onderbreekrelais defect.
Ik had dat laatst en dan wordt er dus benzine en gas ingespoten -> veeeeeeeeeeel te rijk -> geen vermogen.
Als je op lpg rijdt, gaat dan ook het motorstoringslampje geel knipperen?

voor 25 euro heb je al een gebruikte:
http://verdampere.nl/vial...en-207350-1-gebruikt-e25/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Josefien schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:42:
Ik had er destijds niet bewust E10 in gegooid, het was in Luxemburg en ik zag pas na het tanken van volle tank dat het E10 was :/

In de zomer was 'ie relatief erg zuinig met benzine. Begin juli getankt, over 15.700km "slechts" 19 á 20 liter verbruikt waarvan zeker wel een paar liter per ongeluk verbruikt bij te laat gas tanken.

Overigens werd het startprobleem koud toen niet minder na het halen van de volle tank. Zeker wel 5-8 secondes doorstarten voordat 'ie aan gaat :/

Over een maandje of zo ga ik mogelijk een dagje naar Luxemburg. Dan neem ik wel weer een volle tank Euro98 E5 mee :)
"dure" test, maar rij eens een rit op benzine. Ondanks dat je systeem nog redelijk nieuw is kan het toch zijn dat je LPG injectoren "nalekken". (weliswaar geen Vialle maar wie weet)
Stel dat je de auto stilzet op LPG en de injectoren lekken nog na, dan is het mengsel bij starten ontzettend rijk en moet dat even doorgepompt worden. Dit wil bij Vialle nog wel eens voorkomen (iets met lekke injectorbuisjes of zoiets). Ik heb dat ook eens gehad bij mn lancia kappa. Helaas wist ik het toen nog niet en de auto weggedaan terwijl dit voor relatief weinig geld gemaakt had kunnen worden.
Vond het zo vervelend om zo lang te moeten starten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik had ook steeds moeilijk starten en inhouden. E10 in de tank... Keertje Total Excellium getankt, geen verschil. Laatste keer een fles injectorreiniger erin en 30 liter BP Ultimate 98. Ritje snelweg 30km op benzine en ding loopt weer lekker.
Nu alleen op LPG nog: is het 12 graden of warmer, hikt de boel. Vanavond met 8 graden geen hikje gemerkt. Nu heb ik 2 NGK en 1 Bosch bobine die bij 210-220K zijn vervangen, de 4e bobine is van Beru en leeftijd onbekend. Eerst die maar even vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:04
ybos schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:15:
[...]

"dure" test, maar rij eens een rit op benzine. Ondanks dat je systeem nog redelijk nieuw is kan het toch zijn dat je LPG injectoren "nalekken". (weliswaar geen Vialle maar wie weet)
Stel dat je de auto stilzet op LPG en de injectoren lekken nog na, dan is het mengsel bij starten ontzettend rijk en moet dat even doorgepompt worden. Dit wil bij Vialle nog wel eens voorkomen (iets met lekke injectorbuisjes of zoiets). Ik heb dat ook eens gehad bij mn lancia kappa. Helaas wist ik het toen nog niet en de auto weggedaan terwijl dit voor relatief weinig geld gemaakt had kunnen worden.
Moet ik ook maar eens proberen dan, de 318i crankt ook lang. Alhoewel ik al een paar keer vlak bij huis al overgeschakeld ben op benzine, dat helpt in ieder geval niet. Ook LPi

[ Voor 0% gewijzigd door FitTiv op 06-11-2019 20:58 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
ybos schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:15:
[...]

Ik heb om dit probleem proberen op te lossen juist ruim 300km op benzine gereden op één dag, met een injectorreiniger aan de benzine toegevoegd. Heeft niet geholpen.

Auto rijdt wel goed, ook op benzine, ook bij vollast (geen haperingen bij plankgas optrekken, max. toerental en max. snelheid).

En het is toch raar dat het alleen bij volledig afgekoelde motor gebeurt en niet te koppelen aan de lengte v/d stilstand-tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

ybos schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:10:
[...]

misschien heb je hetzelfde als wat ik laatst had, het benzine onderbreek relais defect.
Start de motor, trek een stekker van benzine injector af, dan loopt hij op 4 pitten, probeer of hij op 3 pitten ook wil lopen (desnoods met een 2e persoon die hem een beetje op toeren houdt).
Schakelt hij over naar LPG, trek dan de stekkers van de andere benzine injectoren er ook af. Loopt hij dan prima op gas -> onderbreekrelais defect.
Ik had dat laatst en dan wordt er dus benzine en gas ingespoten -> veeeeeeeeeeel te rijk -> geen vermogen.
Als je op lpg rijdt, gaat dan ook het motorstoringslampje geel knipperen?

voor 25 euro heb je al een gebruikte:
http://verdampere.nl/vial...en-207350-1-gebruikt-e25/
Vandaag de thermostaat vervangen. Temperatuurnaald staat weer rock-solid in het midden d:)b

In plaats van tijdens het rijden maar eens op de parkeerplaats in z'n stationair naar gas overgeschakeld. Hij doet het, maar loopt erg slecht/onregelmatig. Toen een klein stukje gereden (200 meter). Hij ging eerst iets beter rijden, maar daarna weer slechter, tot het punt dat hij bijna uitviel. Maar weer terug naar benzine en naar huis.

Op de parkeerplaats nogmaals geprobeerd, maar voordat hij overschakeld (duurt altijd een minuutje ofzo) hoorde ik een beetje schrapend geluid van achter (waar de tank+pomp zitten). Ik heb het er maar niet op gegokt en heb volgende week een afspraak bij de LPG specialist (Mesman). De auto is nu weer goed, het is echt het LPG deel wat even wat liefde moet hebben.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
EMP schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:15:
[...]

Vandaag de thermostaat vervangen. Temperatuurnaald staat weer rock-solid in het midden d:)b

In plaats van tijdens het rijden maar eens op de parkeerplaats in z'n stationair naar gas overgeschakeld. Hij doet het, maar loopt erg slecht/onregelmatig. Toen een klein stukje gereden (200 meter). Hij ging eerst iets beter rijden, maar daarna weer slechter, tot het punt dat hij bijna uitviel. Maar weer terug naar benzine en naar huis.

Op de parkeerplaats nogmaals geprobeerd, maar voordat hij overschakeld (duurt altijd een minuutje ofzo) hoorde ik een beetje schrapend geluid van achter (waar de tank+pomp zitten). Ik heb het er maar niet op gegokt en heb volgende week een afspraak bij de LPG specialist (Mesman). De auto is nu weer goed, het is echt het LPG deel wat even wat liefde moet hebben.
Vialle systeem :? Klinkt dan als kapotte pomp. Komt best regelmatig voor, zeker als je hem vaak leegrijdt (pomp is gesmeerd door de vloeibare LPG).
"ff" gereviseerde pomp erin voor een bedrag van tussen de 200 en 300 euro en je kan weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
ybos schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:23:
[...]

Vialle systeem :? Klinkt dan als kapotte pomp. Komt best regelmatig voor, zeker als je hem vaak leegrijdt (pomp is gesmeerd door de vloeibare LPG).
"ff" gereviseerde pomp erin voor een bedrag van tussen de 200 en 300 euro en je kan weer door.
Drooglopen van de pomp overal zo'n probleem, of alleen Vialle? Er zijn denk ik best veel LPG-rijders die door het vangnet van Benzine de tank standaard helemaal leeg rijden.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
mk1992 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:08:
[...]

Drooglopen van de pomp overal zo'n probleem, of alleen Vialle? Er zijn denk ik best veel LPG-rijders die door het vangnet van Benzine de tank standaard helemaal leeg rijden.
Veel systemen hebben geen pomp. Dan is leegrijden geen probleem. De goedkopere systemen werken met verdamper, dan wordt het gas aangevoerd door de druk in de tank.
Doordat Vialle vloeibaar inspuit is er een brandstofpomp nodig die het vloeibare gas onder constante druk aanvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

[...]

Mesman heeft m’n boot (bijnaam voor mijn Volvo vanwege de wegligging) vandaag onder handen genomen. Diagnose: kapotte pomp. Remedie: nieuwe (gereviseerde) pomp. 375 euro armer maar hij rijdt weer als een zonnetje.

De pomp zou zo’n 150dkm mee moeten gaan, hier heeft hij 240dkm gedraaid. An sich prima, jammer voor mij dat ik hem pas een half jaartje heb }:O

Hopelijk weer vele kilometers zonder problemen.

[ Voor 15% gewijzigd door EMP op 12-11-2019 22:28 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:04
Weet je wel waarom de vorige eigenaar m heeft weggedaan. Vaak is er altijd wel iets duurs in de eerste maanden/jaar.

Nu het kouder is start de 318 trouwens een stuk beter. Ik snap het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Nou, starten ging goed, na het overschakelen bij nog-niet-helemaal-warme motor rijdt hij een beetje hakerig, maar als het zo blijft niets onoverkomelijks.

Wat ik mij nog wel afvraag: Bij het vervangen van de thermostaat wordt aangeraden de temperatuursensor meteen mee te pakken. Die had ik dus ook meebesteld, maar de nieuwe sensor heeft de verkeerde stekker, dus die kon ik uiteindelijk niet monteren.

Wat zijn de symptomen voor een slechter wordende temperatuursensor? En kan ik de huidige sensor laten zitten totdat hij stuk gaat, of moet ik die echt preventief vervangen?

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:38

Wok

Dakloos...

@EMP: Bij een koude motor ga je dat als eerste merken: slechter starten, niet de eerste keer aanslaan, langer moeten 'cranken' op de startmotor, beroerde stationairloop, inhouden/stotteren bij acceleren...

Dat kan best nog een tijdje goed gaan, maar op een gegeven moment is-echt kapot en dan ga je 's ochtends vroeg een uitdaging hebben, zéker als het gevroren heeft :X (been there...). Voor die paar tientjes zou ik dat risico niet lopen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Josefien schreef op woensdag 6 november 2019 @ 01:04:
Dat toevoegen was een poging tot het verhelpen van het moeizaam koud starten (op benzine).
Hoe heb je dit toegevoegd? Heel veel van die producten (vooral van LiquiMoly enzo) mengen niet goed met benzine (ook olie-based) en giet je er best in voordat je tankt, of je moet even heel bruut rijden. Net zoals ethanol eigenlijk moeilijk opnieuw te mengen is met benzine nadat je het hebt gescheiden.
MK_ schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:49:

Nja, gaan die extra 30 liter ofzo (iets meer dan 20 kg) het maken? :p
Ik hou de benzine altijd zo vol mogelijk, en tank bij ten laatste een halve tank, dan blijft de pomp goed gesmeerd en gekoeld (kan de hitte beter kwijt in meer vloeistof).
Oh maar dat kan nu nog geen kwaad hoor! Maar als je het vaker doet krijg je blubber aan je injectoren door versnelde veroudering en misschien andere problemen door ethanol (ookal zal je auto er vast tegen kunnen).
Gewoon volgende keer zo weinig mogelijk ethanol, want 98E0 is nog altijd een heel goed reinigend middel! Kan je ook met een gerust hart doorrijden.

Maar ook: na 4 maanden met E10 merk je in een motor niets, maar als je dit buiten zou opbranden (zo ben ik dan weer), ga je echt een verschil merken met verse E10 of ethanolvrije benzine. Na een jaar heb je nog maar een best flauwe, trage vlam waarbij verse benzine ontvlamt en hevig, maar kort, blijft doorfikken ;)
Weet niet meer wat allemaal aangeraden is, ... koude benzine is altijd iets moeilijker om te ontbranden omdat het op een hete motor sneller verdampt.
Temperatuursensor werd al gezegd (kan leiden tot een mengsel dat niet rijk genoeg is om mooi te starten)
Lekkende of slechte injectoren werd gezegd (verkeerd mengsel)
Ontsteking? (koud altijd moeilijker)
Benzinefilter? (benzine is niet meer in beweging en vuil krijgt de kans om terug te settelen)
Slijtagedingen zoals valve covers, ... waardoor er rustigaan bij stilstaan olie in een cilinder druppelt...
Beetje zoeken naar een speld in een hooiberg, maar ik zou zoiets wel graag opgelost hebben. :)

• Josefien
jakl schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:24:
[...]
Hoe heb je dit toegevoegd? Heel veel van die producten (vooral van LiquiMoly enzo) mengen niet goed met benzine (ook olie-based) en giet je er best in voordat je tankt, of je moet even heel bruut rijden. Net zoals ethanol eigenlijk moeilijk opnieuw te mengen is met benzine nadat je het hebt gescheiden.
Het was toegevoegd aan de bestaande benzine in de tank. En daarna wat ruwer gereden in de hoop dat het sneller door elkaar ging :P
jakl schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:24:
[...]

Weet niet meer wat allemaal aangeraden is, ... koude benzine is altijd iets moeilijker om te ontbranden omdat het op een hete motor sneller verdampt.
Temperatuursensor werd al gezegd (kan leiden tot een mengsel dat niet rijk genoeg is om mooi te starten)
Lekkende of slechte injectoren werd gezegd (verkeerd mengsel)
Ontsteking? (koud altijd moeilijker)
Benzinefilter? (benzine is niet meer in beweging en vuil krijgt de kans om terug te settelen)
Slijtagedingen zoals valve covers, ... waardoor er rustigaan bij stilstaan olie in een cilinder druppelt...
Beetje zoeken naar een speld in een hooiberg, maar ik zou zoiets wel graag opgelost hebben. :)
Ontsteking als in penbobines en bougies waren destijds vrijwel nieuw. Brandstoffilter ook vervangen.

Lekkende vloeistoffen zouden toch ook bij warme stilstaande motor moeten voorkomen? Dit is nu dus niet het geval. Het is echt alleen bij koud.

Ik wil het ook opgelost hebben, maar de garage waar ik heen ga weet het niet meer, kijkt er dus ook niet meer naar.

Als de wagen volgende week naar de gasspecialist ga probeer ik daar nog te vragen wat ze erin kunnen betekenen, ze doen behalve gas ook regulier onderhoud/reparaties.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
FitTiv schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:47:
Nu het kouder is start de 318 trouwens een stuk beter. Ik snap het niet meer
Klinkt als een vacuumlek.
Kijk eens naar je adaptieve waarden met INPA of zo.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Wok schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:45:
@EMP: Bij een koude motor ga je dat als eerste merken: slechter starten, niet de eerste keer aanslaan, langer moeten 'cranken' op de startmotor, beroerde stationairloop, inhouden/stotteren bij acceleren...

Dat kan best nog een tijdje goed gaan, maar op een gegeven moment is-echt kapot en dan ga je 's ochtends vroeg een uitdaging hebben, zéker als het gevroren heeft :X (been there...). Voor die paar tientjes zou ik dat risico niet lopen.
Dank je voor de tips, dit was het inderdaad.

Gisteren de sensor vervangen, gisterenmiddag/avond leek hij al prima, en vanochtend bij de echt koude start startte hij als een zonnetje, en ik heb niet eens doorgehad dat hij op LPG overgegaan is. EMP is blij!

Vandaag aan de pomp, de tank was bijna leeg, en waar ik met een echt lege tank er vroeger zo'n 45 liter in kreeg, tankte ik er nu vrolijk 47,5 in. Ik denk dat de 10% begrenzer ook weer goed is afgesteld door de pompinbouwers _/-\o_

Minder leuk is dat ik de koelwater aftapplug van de Volvo kapotgedraaid heb. Niet het aflsuitdeel, maar het deel waar je de inbus in steekt is afgeboken, dus die kan ik er niet meer uithalen :(

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat toevoegen was een poging tot het verhelpen van het moeizaam koud starten (op benzine). Helaas niet geholpen. Inmiddels ook bij de garage de benzine-injectoren laten testen+reinigen, brandstofdruk laten meten en een compressiemeting laten doen. Alles oké, het denkbare is al eens gecontroleerd/vervangen maar nog steeds slecht starten als de motor koud is.

Garage is ten einde raad. De kwaal zit er al ruim een halfjaar in en als het niet verergerd vrees ik dat 'ie daarmee oud moet worden ;(
Dit oude probleem lijkt spontaan opgelost na het tanken van 40l Euro95 E5 in Duitsland vorige week zaterdag :o

Die zaterdagavond na het tanken had ik geen benzine meer gebruikt. De zondag erna merkte ik nog niks. Daarna 3 dagen niet gereden tot ik 'm donderdag weer koud startte. Hij sloeg opvallend snel aan. Ik was al gewend de sleutel langer vast te houden, maar hij liep plots al voor ik 'm losliet :o

Een dag later (gisteren) startte hij 3x koud, telkens iets beter. En vandaag koude start leek 'ie weer zo goed als nieuw :o YouTube: VID 20191123 152736816

Zou dit toeval zijn of heeft verse benzine dit hardnekkige probleem toch verholpen?

Stel het is de benzine. Waarom hielp het niet toen ik afgelopen zomer een vergelijkbare hoeveelheid verse benzine had getankt? Of kan je alleen maar met E5 "oudere" benzine verversen en niet met E10? En ook: als het probleem inderdaad in de benzine zat, wil dat dan zeggen dat E5 ook niet lang goed blijft? Want toen dit probleem begon zat er E5 in van nog maar rond 3 maanden oud.

- 25 dec. 2018 had ik 40l Euro95 E5 gehaald uit Luxemburg.
- Rond maart/april 2019 begonnen deze startproblemen, viel ongeveer samen met een defecte BDP-sensor.
- 4 juli 2019 36l Euro95 E10 gehaald uit Luxemburg, maar startproblemen bleven en verergerde later nog.
- 16 nov. 2019 44l Euro95 E5 uit Duitsland getankt, sindsdien wordt 'ie weer beter.

Als 'ie de komende dagen goed blijft starten koud kan ik de garage-afspraak voor maandag annuleren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:04
[...]

Kwam bij mij ook als eerste op. Heb ik in het verleden ook wel eens gehad, Was nog wel rijdbaar maar werd steeds slechter in mijn geval. Gelijkwaardige tank van MP voor drie tientjes gescoord, complete tank gewisseld en klaar. Overigens beter niet in de straat doen als de oude tank nog niet helemaal leeg is. :9

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Josefien schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:46:
Stel het is de benzine. Waarom hielp het niet toen ik afgelopen zomer een vergelijkbare hoeveelheid verse benzine had getankt?
E10 bij 'oudere' E5 gooien, zal uiteraard de benzine verversen en beter tot verbranding komen, maar kan ook een probleem met aanwezige ethanol verergeren. Stel dat je lang rondreed met een vrij lege tank waar een beetje condens is ingeraakt, dat eventueel met de 5% heeft gereageerd, dan wordt de reactie erger met E10 (vervorming van de structuur, scheiden van de stoffen, ...)

Elke toevoeging van ethanol versnelt helaas het verouderingsproces, dus E5 is ook niet ideaal. Vooral niet voor het aantrekken van water (eens water is aangetrokken, schiedt het en kan nog meer water aangetrokken worden, maar bij E10 heeft water dus dubbel zoveel kans). Voor gelvorming is E5 wel beter.

Wat ook kan gebeurd zijn, is dat je brandstofsysteemreiniger nu goed gemengd is? Als je de benzine verdenkt, zou je een stabiliteitsadditief kunnen toevoegen, maar om heel eerlijk te zijn doen de meesten eigenlijk vrijwel niets... Zelf die die beweren goed te zijn voor ethanolbrandstoffen, doen letterlijk vrijwel niets. :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, wat is het, 120 liter benzine verbruiken op 30.000km? Al die tijd wordt dat spul van achter naar voor en weer terug gepompt. Ik denk dat het vooral verkeerde zuinigheid is. Gooi er een premium brandstof in zonder ethanol en rijd eens wat vaker op benzine, of tank wat vaker en minder veel.

Verder is LPG ook een stuk klopvaster dan euro95. Ik merkte een tijd geleden dat de motor op benzine enorm inhield en overschakelen naar LPG gaat eigenlijk altijd met een flinke bonk en heftig geschud (vooral leuk in de 1e versnelling over een parkeerterrein, net voor je wilt schakelen word je helemaal door elkaar gerammeld). Sinds een tijdje Euro98 erin (BP Ultimate), loopt super op benzine en overschakelen naar LPG merk ik nagenoeg niet meer. Ja het kost 1,71 per liter ipv 1,57, maar op 100 liter per jaar wat jij verbruikt hebben we het over 14 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
_JGC_ schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:42:
Mja, wat is het, 120 liter benzine verbruiken op 30.000km? Al die tijd wordt dat spul van achter naar voor en weer terug gepompt. Ik denk dat het vooral verkeerde zuinigheid is. Gooi er een premium brandstof in zonder ethanol en rijd eens wat vaker op benzine, of tank wat vaker en minder veel.

Verder is LPG ook een stuk klopvaster dan euro95. Ik merkte een tijd geleden dat de motor op benzine enorm inhield en overschakelen naar LPG gaat eigenlijk altijd met een flinke bonk en heftig geschud (vooral leuk in de 1e versnelling over een parkeerterrein, net voor je wilt schakelen word je helemaal door elkaar gerammeld). Sinds een tijdje Euro98 erin (BP Ultimate), loopt super op benzine en overschakelen naar LPG merk ik nagenoeg niet meer. Ja het kost 1,71 per liter ipv 1,57, maar op 100 liter per jaar wat jij verbruikt hebben we het over 14 euro.
Ik ben ook overgeschakeld naar 98 :Y Better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Koud starten deed 'ie vandaag ook zo goed als nieuw :D

Is premium benzine zonder ethanol wèl héél lang houdbaar?

Ik heb als ik het zo zie zo'n 80l benzine verbruikt in 11 maanden/50.000km waarvan zo'n 20l opzettelijk toen ik dat reinigingsmiddel erin had gedaan. Verder alleen heel soms een paar km omdat ik de actieradius op LPG verkeerd heb ingeschat. Ik had dus in theorie met 1 tank benzine (60l) bijna een jaar voorruit gekund.

Minder veel per keer tanken is dan misschien wel het meest voor de hand liggend. Hoewel het brandstof-lampje dan wel altijd aan staat... onder de 30l gaat hij met regelmaat aan en vanaf zo'n 20l gaat het lampje simpelweg nooit meer uit zolang er geen benzine getankt is. Da's best irritant.
jakl schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:32:
[...]
Wat ook kan gebeurd zijn, is dat je brandstofsysteemreiniger nu goed gemengd is? Als je de benzine verdenkt, zou je een stabiliteitsadditief kunnen toevoegen, maar om heel eerlijk te zijn doen de meesten eigenlijk vrijwel niets... Zelf die die beweren goed te zijn voor ethanolbrandstoffen, doen letterlijk vrijwel niets. :-(
Het lijkt mij dat die al eerder vermengd is na ruim een maand in de tank te hebben gezeten (en dus door elkaar geschud tijdens het rijden)? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 10:45
Ik heb dit weekend in Duitsland Shell V-Power racing 100 getankt. Op de pomp staat dat het E5 is maar zit hier ook echt ethanol in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

straat schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:23:
Ik heb dit weekend in Duitsland Shell V-Power racing 100 getankt. Op de pomp staat dat het E5 is maar zit hier ook echt ethanol in?
E5 staat voor Tot 5% meende ik. t kan ook gewoon 0% zijn

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Josefien schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:47:
Is premium benzine zonder ethanol wèl héél lang houdbaar?
Heb zelf een beetje 'onderzoek' gedaan, explosiviteit van benzine neemt sowieso snel af, maar dat betekent niet dat hij slecht is. Bij gelvorming e.d. is hij 'slecht'.

Maar moet wel zeggen dat 95E10 na ongeveer 3 maanden ongeveer even zwak ontplofte als 98 van 1 jaar en een beetje (denk van april of mei 2018, en mee gespeeld in september 2019), toen nog zonder E-sticker, maar we hadden wel al E10. Beiden identiek bewaard. De E10 deed het wel nog perfect in een auto (10 jaar oude motor, turbo, directe injectie).

Het ding is dat we niet echt premiumbenzine nodig hebben, als er 95 zonder bestond of voor sommige mensen hier zelf 91, was dat ook prima. De auto's van de meeste gebruikers veranderen tussen 95 en 98 niks meer aan de ontsteking (mijne loopt zoals voorzien vanaf 93 RON, en wijzigt de ontsteking een klein beetje op 91 (zoals veel auto's), maar heb nog nooit minder dan 95 gebruikt uiteraard). Het is gewoon de ethanol die jammer is.
Minder veel per keer tanken is dan misschien wel het meest voor de hand liggend. Hoewel het brandstof-lampje dan wel altijd aan staat...
Doe ik persoonlijk niet graag. Hoor vaker dat LPG-rijders liefst de tank niet te vol hebben, maar voor eventuele condensatievorming (extra belangrijk als er ook maar iets van ethanol in de benzine zit) én voor je brandstofpomp is een volle tank beter. Ik hou hem zo vol mogelijk en tank ten laatste bij 1/2 weer, dat ververst de benzine ook. Misschien ook omdat ik dan een veilig gevoel heb indien er iets met de gasinstallatie gebeurd. :p
Maar zou niet willen dat de benzinepomp stuk gaat door te weinig smering of koeling... Dat ding heb ik elke keer nodig om te starten.
Het lijkt mij dat die al eerder vermengd is na ruim een maand in de tank te hebben gezeten (en dus door elkaar geschud tijdens het rijden)? :o
Kan natuurlijk! :) heb eens een middel van LiquiMoly getest, en dat bleef drijven op de benzine. Pas bij echt hevig op en neer schudden was het gemengd en bleef het gemengd, of door druppels benzine op de drijvende laag te gooien, gek genoeg. Als je ziet hoe sommige benzinetanks gevormd zijn, weet ik niet of het veel heen en weer klotst? Maar kan bij jouw product natuurlijk helemaal anders zijn!

Net zoals ethanol, als het gescheiden is (bv door condens) mengt het even door hard te schudden, maar het komt na een half uurtje dan weer los. Je krijgt dan een water/ethanol-mengsel, tenzij het water en ethanol op elkaar drijven en niet mengen (weet ik niet goed, want ze hebben allebei dezelfde kleur). :p Als je het witte mengsel dan aftapt, blijft er pure benzine over! :D wel met een iets lager octaangetal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
straat schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:23:
Zoals mrc4nl zei, kan 0-5% zijn. Maar ik zou mijn hand er vrijwel voor durven geven dat dit ethanolvrij is. De niet-zo-logische regelgeving zegt nu eenmaal dat er E5 op het labeltje moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
Ja dat is wat ik zelf ook dacht. Het was wel een stuk duurder dan Super95-E5 (welke weer een beetje duurder was dan de E10 variant) maar ik dacht dat de kans groter was dat de V-power ethanolvrij zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb de afgelopen paar tanks gas dat de indicator nog op 1 LED'je staat op het moment dat de tank zo goed als leeg is. Hij blijft daar zelfs als 'ie door leegte overschakelt op benzine :o

Normaal gaat 'ie knipperen bij bijna leeg, maar dat doet hij nu dus om onbekende redenen niet.

En afgelopen week kwam ik deze aansluiting tegen bij een Duits (Köln) tankstation :? Normaal zie ik daar alleen de variant die ook in België wordt gebruikt (ACME), deze keer had een van de pompen dus deze. Er stond "Dish" op de pomp, maar dit verloopstuk had ik dus niet :/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HFxpi4ul.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Josefien schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:00:
Ik heb de afgelopen paar tanks gas dat de indicator nog op 1 LED'je staat op het moment dat de tank zo goed als leeg is. Hij blijft daar zelfs als 'ie door leegte overschakelt op benzine :o

Normaal gaat 'ie knipperen bij bijna leeg, maar dat doet hij nu dus om onbekende redenen niet.

En afgelopen week kwam ik deze aansluiting tegen bij een Duits (Köln) tankstation :? Normaal zie ik daar alleen de variant die ook in België wordt gebruikt (ACME), deze keer had een van de pompen dus deze. Er stond "Dish" op de pomp, maar dit verloopstuk had ik dus niet :/
[Afbeelding]
Die aansluiting is een onding. Ben ik regelmatig mee aan het tobben geweest. Ding erop maar tanken ho maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_

[Afbeelding]
Tankindicatoren zijn gewoon niet heel precies. Die van mij geeft 4 groene lampjes met 435km op de dagteller. 90km erbij en ding is schoon leeg.
Overigens tank ik normaalgesproken bij 450km, maar door de kou maak ik meer kilometers op benzine. In de zomer rijd ik de straat uit en schakelt ie over, bij -2 schakelt ie pas over als ik mijn zoon 3km verderop naar school heb gebracht en daarna weer wegrijd naar mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-12-2024
ybos schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:06:
[...]

Die aansluiting is een onding. Ben ik regelmatig mee aan het tobben geweest. Ding erop maar tanken ho maar...
Vind ik ook! Ik heb er wel een verloop voor, maar ik had eens een pomp waar die heel hardnekkig bleef lekken zodra ik hem aansloot. Het lijkt er op dat deze nogal gevoelig zijn voor de status van het rubber op de kop van de pomp. Uiteindelijk is het gelukt met een verloop die daar bij het tankstation te krijgen was. Met de andere aansluitingen (bajonet en schroef) heb ik eigenlijk nooit problemen gehad...

Overigens is bij mij de meter ook super onnauwkeurig, afhankelijk van de stand van de sterren en de maan geeft de indicatie een heel mooie weergave van het brandstofpeil, of juist niet. Ik reset de kilometerteller telkens en tijd dan tot 500 of zo en ga dan tanken (ik heb er tot 570km mee gered).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 18:43

[Afbeelding]
Dat is een aansluiting die ze in Italië en Scandinavië gebruiken. Heb ik ook een verloopstuk voor. Ik dacht dat ik alle verloopjes ondertussen wel had, maar in Spanje blijken ze weer een andere aansluiting te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
PhilipsFan schreef op maandag 9 december 2019 @ 01:03:
[...]

Dat is een aansluiting die ze in Italië en Scandinavië gebruiken. Heb ik ook een verloopstuk voor. Ik dacht dat ik alle verloopjes ondertussen wel had, maar in Spanje blijken ze weer een andere aansluiting te gebruiken :)
En Duitsland dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
_JGC_ schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:15:
[...]

Tankindicatoren zijn gewoon niet heel precies. Die van mij geeft 4 groene lampjes met 435km op de dagteller. 90km erbij en ding is schoon leeg.
Overigens tank ik normaalgesproken bij 450km, maar door de kou maak ik meer kilometers op benzine. In de zomer rijd ik de straat uit en schakelt ie over, bij -2 schakelt ie pas over als ik mijn zoon 3km verderop naar school heb gebracht en daarna weer wegrijd naar mijn werk.
wat een luxe, ik kom net aan tot 300/335 :/ Dat is dan ook het enigste nadeel aan LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-01 02:34
Kun je op 1 LPG tank 2 vul aansluitingen maken?
Ik heb bij mijn Dodge de vulaansluiting naast de trekhaak. Nu rij ik soms met een open laadklep, en moet ik op de grond bijna kruipen om erbij te komen. Ik zou graag voor die situaties een 2e aansluiting hebben ergens aan de zijkant. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ga binnenkort maar eens een extra verloopstuk halen dan. Eerder was ik 'm nog niet tegengekomen.

Dat de indicator onnauwkeurig is, dat was 'ie altijd. Maar nog niet eens knipperen terwijl hij helemaal leeg is, is raar vind ik. Gisteren ook weer... helemaal leeg... zelfs bij opnieuw aanzetten gaf hij nog 1 LED'je :?

De dagteller is te flexibel. Ik heb eens 410km op een tank gehaald, maar meestal was het rond 380 en dan tankte ik dus altijd rond 360km.

Afgelopen tijd kwam 'ie echter nooit veel verder dan 350 of zo. Met als toppunt die tank waarmee ik van Keulen terugreed... bij 307km was 'ie helemaal leeg... ging weer bijna 37 liter in.

Rijsnelheid en (tegen)wind zorgen er nogal voor dat de actieradius best onvoorspelbaar is, vooral als ik ben vergeten hoe er met die ene tank gereden is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ben ik dan een van de weinige die de meter wel goed werkt? Als ie op rood staat kan ik nog 65 kilometer en gaat er minstens 28 liter in.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Het knipperende lampje gaat soms ook wel eens vroeg aan, nu met de kou meer dan eerst inderdaad.
Laatste tank al na krap 500km, terwijl ik met het verbruik van 1:17,6 behoorlijk ver kwam.
Soms gaat het ook weer heen en weer en blijft het lampje ineens weer branden.

Zijn er nog meningen over leegrijden en of dat goed of slecht is voor de installatie?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 21:12
@mk1992 bij een Vialle installatie moet je hem niet leegrijden, daar zorgt de LPG voor de smering van de (toch al fragiele) pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 17:14

AvK

Ready Set Go

mrc4nl schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:41:
Ben ik dan een van de weinige die de meter wel goed werkt? Als ie op rood staat kan ik nog 65 kilometer en gaat er minstens 28 liter in.
Hier gaat dat al 11 jaar prima met de indicatie op het dashbord (Eurogas).
Ik heb 5 lampjes, 1 rode en 4 groene.
Mijn LPG tankinhoud is netto 50 liter en bij volle tank branden keurig alle 4 de groene lampjes (de rode is uit).
De lampjes tellen keurig af, na rond de 100 kilometer branden dan nog 3 groene lampjes enz.
En bij de laatste te rijden 100 kilometer gaat het rode lampje branden.
Inderdaad, ik rij ongeveer 1 op 10 met LPG.

Het kan dus wel.... :)

[ Voor 3% gewijzigd door AvK op 10-12-2019 08:51 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 16:38

Wok

Dakloos...

Knul schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:48:
@mk1992 bij een Vialle installatie moet je hem niet leegrijden, daar zorgt de LPG voor de smering van de (toch al fragiele) pomp.
Ik weet niet hoe oud de Vialle-installatie van @mk1992 is, maar Vialle heeft daar tegenwoordig al geruime tijd een beveiliging voor ingebouwd (lees: hij schakelt automatisch naar benzine ruim voordat de tank leeg is). Bij de oudere generaties Vialle was dat inderdaad wel een probleem: dan liep de pomp droog en uiteindelijk dus stuk.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Wok schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:57:
[...]

Ik weet niet hoe oud de Vialle-installatie van @mk1992 is, maar Vialle heeft daar tegenwoordig al geruime tijd een beveiliging voor ingebouwd (lees: hij schakelt automatisch naar benzine ruim voordat de tank leeg is). Bij de oudere generaties Vialle was dat inderdaad wel een probleem: dan liep de pomp droog en uiteindelijk dus stuk.
Pomp wordt gesmeerd door olie die bijgevuld moet worden eigenlijk maar dat doet niemand..maar door de tank steeds helemaal leeg te rijden wordt de pomp te heet en gaat daardoor nog eerder stuk.

Gelukkig zijn ze bij de nieuwe LSI systemen overgestapt op een turbine pomp welke geen onderhoud nodig heeft...

Dit systeem rijdt de tank helemaal leeg tot hij de druk ziet dalen voor de injectors en zet hem dan snel op benzine..

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Knul schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:48:
Ik rijd met BRC.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Laatst online: 28-12-2024
Josefien schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:55:
Ik ga binnenkort maar eens een extra verloopstuk halen dan. Eerder was ik 'm nog niet tegengekomen.
Ik heb hem ook weleens in Duitsland gezien, maar richting de (ik geloof) Oostenrijkse grens, dus ik dacht dat dat wel voor grensverkeer zou zijn, net zoals je bij de Nederlandse grens in België ook weleens zo'n bajonet tegenkomt. In Keulen is wel raar, want deze aansluiting gebruiken ze in België en Nederland allebei niet (gelukkig). Je kunt bij de ANWB winkel zo een verloopje kopen.
mk1992 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:41:
Het knipperende lampje gaat soms ook wel eens vroeg aan, nu met de kou meer dan eerst inderdaad.
Laatste tank al na krap 500km, terwijl ik met het verbruik van 1:17,6 behoorlijk ver kwam.
1:17,6? _/-\o_ Wat voor wagen/installatie heb jij?

Af en toe krijg ik hoge getallen als ik weinig tank en de pomp waar ik ben snel afspringt, maar ik heb met mijn Punto zo een verbruik nooit gezien...

[ Voor 29% gewijzigd door Involvement op 10-12-2019 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipside22
Ik heb ook afgelopen week een nieuw record gehad met mijn verbruik ... 1 op 3,8. En dan bedoel ik in negatieve zin van het woord.
Op de A10 in Frankrijk, cruise op 150-155, en met een totale massa van boven de 3000kg (ik schat het op 3350kg incl lading + inzittenden) en nog slechtere aerodynamica dan normaal vanwege de lading.

Ik heb wel eens gehoord dat de samenstelling van LPG in de winter anders is dan in de zomer, heeft dit ook effect op het verbruik?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zebaruf90pb.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Flipside22 op 10-12-2019 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:25

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Mijne klopte aanvankelijk ook niet, dus ben het gaan bijhouden en opschrijven en toen de verdeling bepaald die goed zou moeten zijn en daarmee naar Adrie Schouten gegaan, die heeft een opmerking op mijn klantkaart gezet dat klant het aangepast wou, maar toen gewoon braaf aangepast en daarna nog 1x gefinetuned. Nu gaat het best goed :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Involvement schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:10:
[...]

[...]

Een VW up! 1.0 60pk heeft hij :)
Flipside22 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:48:
Ik heb ook afgelopen week een nieuw record gehad met mijn verbruik ... 1 op 3,8. En dan bedoel ik in negatieve zin van het woord.
Op de A10 in Frankrijk, cruise op 150-155, en met een totale massa van boven de 3000kg (ik schat het op 3350kg incl lading + inzittenden) en nog slechtere aerodynamica dan normaal vanwege de lading.

Ik heb wel eens gehoord dat de samenstelling van LPG in de winter anders is dan in de zomer, heeft dit ook effect op het verbruik?

[Afbeelding]
Yup, bij mij heeft winter LPG een negatief effect op het verbruik. In ieder geval, ik kom minder ver op eenzelfde liter. Maar da's bij benzine ook het geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Dat idee had ik dus ook, want hoe noordelijker ik kwam, hoe meer het verbruik omhoog ging. Ik vertrok uit Spanje met +20 graden, en kwam onderweg door stukken waar het vroor. Gok dus ook dat ze in Zuid-Spanje andere verhouding gebruiken dan bijvoorbeeld in Nederland op het moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@Flipside22 In de winter wordt verhouding propaan/butaan aangepast omdat butaan niet te gebruiken is rond het vriespunt.
Propaan doet 7.058KWh per liter, butaan doet 7.958KWh per liter.
Zomermix schijnt 60% propaan te zijn, wintermix 70% propaan. Kom je op 7,418KWh zomer en 7,328KWh winter uit. Denk dat je het verschil amper merkt in verbruik.

Zuid Europese landen hoeven geen wintermix, kans is groot dat je daar op puur butaan rijdt, dat verschil merk je wel.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 10-12-2019 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Involvement schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:10:

Af en toe krijg ik hoge getallen als ik weinig tank en de pomp waar ik ben snel afspringt, maar ik heb met mijn Punto zo een verbruik nooit gezien...
Een VW Up waar een kwade genius een 59 liter tank in heeft laten leggen. Up in eerste instantie gekozen omdat ze over het algemeen al verder kwamen dan Sparks enzo, kwam ik een keuringsrapport tegen waar er 59 liter bij de tankinhoud stond :D

Spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28

Theo

moederbord

Mijn brc meter is ook zo onnauwkeurig als de pest. Op één klein detail; als het laatste ledje gaat knipperen dan kan ik nog zo'n 130 km rijden alvorens de tank leeg is. De combinatie van dagteller en dat ledje zorgt dat ik op de halve liter kan gokken hoeveel peut er nog in de tank zit als ik ga tanken. (wat gewoonlijk rond de 500 km is)
mk1992 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:48:
[...]

Een VW Up waar een kwade genius een 59 liter tank in heeft laten leggen. Up in eerste instantie gekozen omdat ze over het algemeen al verder kwamen dan Sparks enzo, kwam ik een keuringsrapport tegen waar er 59 liter bij de tankinhoud stond :D

Spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html
Heb je dan nog wel iets van een kofferbakruimte over? Of past die 59 liter op de plek van het reservewiel?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Theo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:09:

Heb je dan nog wel iets van een kofferbakruimte over? Of past die 59 liter op de plek van het reservewiel?
De tank ligt inderdaad in de kuip van het reservewiel, steekt schat ik een centimeter of 10-15 er bovenuit.
Heb je gelukkig geen last van. De 'valse' kofferbakvloer zit in normale toestand nog hoger. Alleen het truukje dat je de valse vloer eruit haalt en op de bodem van het koffer legt gaat voor mij niet op, al kan ik dat nog wel deels gebruiken.

Heb het ooit proberen te fotograferen: https://drive.google.com/...v07o4Cnkkf6U8?usp=sharing

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 21:12
Dat valt me reuze mee, waar is de LPG installatie ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Knul schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:08:
Dat valt me reuze mee, waar is de LPG installatie ingebouwd?
Het enige wat ik tegenkom zijn stickers van Auto Flevo in Harderwijk (VW-dealer).
Nogmaals, ben tweede eigenaar, kan het dus niet met zekerheid zeggen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Vandaag heb ik mijn Corsa E 1.4 Bifuel 2016 opgehaald. Ik dacht dat Opel alleen zaken deden met Landi Renzo wbt LPG installaties. Nu zie ik Keihin LPG injectoren (67R-010310). ik denk dat ik een Prins LPG installatie heb. Kan iemand dit bevestigen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cYR7dEk.gif

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:36
@Zhou Zijn die injectoren nou direct in het inlaatspruitstuk gedrukt?
Over het algemeen (bij achteraf ingebouwde installaties) gaan die via een slangetje naar een nippel die in het spruitstuk geplaatst is. De injector rail ziet er ook niet echt uit als een prins onderdeel. Meestal is die gemaakt van zwart kunststof.

Prins gebruikt inderdaad Keihin injectoren, maar volgens mij doet BRC dat ook wel eens... (?)
Kan je ergens het gasfilter en/of de verdamper zien zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
Ik heb de leiding gevolgd en vanaf de LPG filter (links) naar de LPG injector rail. Het ziet niet uit als een Prins LPG filter, meer een Landi of BRC.Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jZy84QD.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Heb je wel een fabrieksaf systeem? Die hebben expliciet een knop LPG rechts naar het scherm/radio, geen losse schakelaar/meter:
Afbeeldingslocatie: https://prod.pictures.autoscout24.net/listing-images/8b23c7a2-8df3-467b-a5d5-4f91e1b7b19b_e95b484c-781d-4e77-b155-54ead1613b52.jpg/1280x960.jpg

Ik zou niet goed kunnen zeggen welke installatie je hebt, Opel gebruikte voorheen (Insignia, Mokka, Meriva, Astra, Corsa D...) enkel Landi Renzo inderdaad. In mijn Corsa D zit ook een Landi Renzo installatie.

Als ik bij mijn Corsa D op de aansluiting kijk achter de tankklep, staat er expliciet "Landi Renzo" op. Is dat bij jou ook het geval?

• jakl
_JGC_ schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:15:
... maar door de kou maak ik meer kilometers op benzine. In de zomer rijd ik de straat uit en schakelt ie over
Inderdaad. Het viel mij op dat ik in de zomer echt slechtere verbruiksresultaten haalde (op gas), terwijl ik minder stadsverkeer heb gedaan en gas in de zomer energiedichter zou moeten zijn. Maar dan viel ook op dat ik echt aanzienlijk minder benzine nodig had (minder dan de helft tegenover vorige winter).
Lpg-verbruik is nu terug gezakt, waarschijnlijk omdat het benzineverbruik weer toeneemt met dit weer.
Ben ik dan een van de weinige die de meter wel goed werkt?
Ik kan nu echt bevestigen dat de mijne helemaal anders werkt, afhankelijk van waar je tankt. Bij het station dichtst bij huis is hij haast spot-on, 4 groene led'jes en elke 200 km verdwijnt er één (eerste led'je misschien na 250, maar goed). Echt best nauwkeurig.
15 km verderop durft er soms gewoon 1 led'je te branden na 300 km als je pas vertrokken bent...

Heb overigens ook een rood led'je voor reserve, maar die heeft nog nooit gebrand. Gaat gewoon van 1 groene ineens naar benzine met eindeloos gepiep tot je die knop indrukt.
mk1992 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:08:
Alleen het truukje dat je de valse vloer eruit haalt en op de bodem van het koffer legt gaat voor mij niet op, al kan ik dat nog wel deels gebruiken.
Vond ik net zo'n toffe feature van dat ding, hup naar beneden, hup terug naar boven :p ... alleen kwam hij bij mij altijd ergens vast te zitten -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
@MK_ Ja, is af fabriek. De vorige eigenaar heeft het nieuw gekocht bij de Opel dealer. Dezelfde dealer heeft het weer aangeboden. Ik ben de tweede eigenaar. De LPG vuller is niet goed te zien van welke merk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f5vXLQc.gif

Edit: Ik zie dat ik deze uitvoering heb:

[ Voor 31% gewijzigd door Zhou op 13-12-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Zhou schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:04:
@MK_ Ja, is af fabriek. De vorige eigenaar heeft het nieuw gekocht bij de Opel dealer. Dezelfde dealer heeft het weer aangeboden. Ik ben de tweede eigenaar. De LPG vuller is niet goed te zien van welke merk.

[Afbeelding]

Edit: Ik zie dat ik deze uitvoering heb: [YouTube: Opel Corsa - z LPG jej do twarzy]
Opvallend ook dat je de LPG knop links hebt, heb die enkel rechts gezien...

Corsa E's met een Landi Renzo installatie wat ik heb gezien ziet er exact hetzelfde uit als een S:
Afbeeldingslocatie: https://gazeo.com/images/gazeo_2015_EN/Automotive/Vehicles/Opel_Corsa_LPG_finally_here/Opel_Corsa_LPG_2015_-_autogas_refueling_valve.jpg

De Keihin injector wordt gebruikt voor zowel Prins VSI als Eurogas Omegas (Landi Renzo) zie ik. Zou dus wel een Landi Renzo installatie kunnen zijn... Misschien vervangen geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 16:44
Flipside22 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:13:
Dat idee had ik dus ook, want hoe noordelijker ik kwam, hoe meer het verbruik omhoog ging. Ik vertrok uit Spanje met +20 graden, en kwam onderweg door stukken waar het vroor. Gok dus ook dat ze in Zuid-Spanje andere verhouding gebruiken dan bijvoorbeeld in Nederland op het moment.
Hoe kouder, hoe hoger de densiteit van de lucht en dus hoe hoger de luchtweerstand. Mengsel heeft er niet (zo veel) mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
MK_ schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:34:
[...]

De Keihin injector wordt gebruikt voor zowel Prins VSI als Eurogas Omegas (Landi Renzo) zie ik. Zou dus wel een Landi Renzo installatie kunnen zijn... Misschien vervangen geweest?
Dat denk ik niet. De Opel Karl LPG is niet in NL uitgebracht en deze heeft ook de Keihin injectoren. Mogelijk vanwege problemen met de Landi injectoren zijn ze overgestapt naar Keihin. Laatst genoemde heeft een levensduur van 240.000km ipv 100.000km van de Landi.

Van de ECU word ik ook niet veel wijzer van. De LPG verdamper kan ik niet zien vanuit de bovenkant. Het lijkt wel of de motorindeling een stuk naar achteren is verschoven, behalve voor de condensor. Lampen vervangen is een stuk makkelijker dan de Corsa D. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aRi9fp5.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straat
[Afbeelding]
Deze kwam ik laatst ook tegen ergens bij Frankfurt. Aan de andere kant had de pomp een slang met ACME aansluiting. Dichterbij de nederlandse grens zie je dan weer zowel ACME als bajonet bij twee pompen op hetzelfde station.

[ Voor 17% gewijzigd door straat op 19-12-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Flipside22 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:48:

[Afbeelding]
Op zich wel interessant ja.
Verbrandingswaarde:
Propaan 93,8
Butaan 120,7
(citaat www.autogasrijders.nl)
Zomers bestaat het LPG mengsel uit 60% propaan en 40% butaan. In de winter wordt er minder butaan en meer propaan toegevoegd aan het mengsel. De verhouding is dan over het algemeen 70% propaan en 30% butaan. De reden om de mengverhouding te wijzigen, is dat propaan bruikbaar is tot temperaturen van minus 42 graden Celsius. Butaan is alleen bruikbaar bij temperaturen tot rond het vriespunt. Daarom wordt het percentage propaan in LPG in de winter bij koudere temperaturen verhoogd. In de landen als Noorwegen en Zweden is het percentage propaan dan ook veel hoger dan in de warmere zuidelijke landen als Spanje, Italië en Portugal. Daar is het percentage butaan in het autogas mengsel juist weer hoger. Het neven effect is dat door het verhogen van het percentage propaan de prijs van LPG stijgt. Propaan is namelijk duurder dan butaan. Bij Primagaz in België kun je het actuele prijsverschil tussen butaan en propaan terug vinden.
Dus in de winter verbruik je meer, maar dat ZOU gecompenseerd moeten zijn door een iets lagere prijs, als het klopt wat daar beweerd wordt en wordt de LPG duurder ook.

@_JGC_ las beter dan ik :>

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@psy propaan is duurder dan butaan, vooral in de winter als butaan praktisch onbruikbaar is.
Zie je ook in de LPG prijs, die is de laatste tijd iets hoger dan afgelopen zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-04 12:48
Ik zal me hier ook eens melden. In het verleden heb ik een Seat Leon 1.6 op LPG gereden. In het begin een paar opstartproblemen gehad en daarna heerlijk 186.000 ermee gereden.

Ondertussen hebben we een Opel Zafira Tourer 1.4T met 120pk uit 2013 en die verbruikt toch wel aardig wat benzine, dus ik ben nu aan het kijken of het mogelijk is om LPG in te laten bouwen. Weten jullie of de motor hier goed voor geschikt is? Ik weet dat Opel af-fabriek de 1.4T met 140pk heeft aangeboden met LPG, maar ik weet niet in hoeverre er aanpassingen zijn gedaan aan de motor om die goed op LPG te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Sturgeon22 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:09:
Ik zal me hier ook eens melden. In het verleden heb ik een Seat Leon 1.6 op LPG gereden. In het begin een paar opstartproblemen gehad en daarna heerlijk 186.000 ermee gereden.

Ondertussen hebben we een Opel Zafira Tourer 1.4T met 120pk uit 2013 en die verbruikt toch wel aardig wat benzine, dus ik ben nu aan het kijken of het mogelijk is om LPG in te laten bouwen. Weten jullie of de motor hier goed voor geschikt is? Ik weet dat Opel af-fabriek de 1.4T met 140pk heeft aangeboden met LPG, maar ik weet niet in hoeverre er aanpassingen zijn gedaan aan de motor om die goed op LPG te laten lopen.
Die motor staat op de lijst van Vialle. Ik zou het na overleg met een goede inbouwer wel aandurven.
Wel is een Zafira een tamelijk zware auto, zeker de 120pk is licht ondergemotoriseerd, dus echt zuinig zal het nooit worden. De 1.4t is sowieso nooit een zuinigheidswonder geweest.

Zie o.a. bij de Mokka en Meriva (voor zelfde motor)
https://use.zerniq.nl/upl...er_Catalog_EN-2018-09.pdf

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Sturgeon22 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:09:

A14NEL was in de Meriva B ook op LPG te krijgen ;)

Aanpassingen aan het blok zelf heeft Opel niet gedaan, standaard hebben ze al.geharde klepzetels. LPG achteraf inbouwen is dus geen enkel probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@psy en @MK_ Hartelijk dank voor jullie reacties. Als de motor al voorzien is van geharde klepzetels dan neem ik aan dat klepsmering niet nodig is, of heeft dat toch wel toegevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@Sturgeon22 De meningen daarover verschillen, maar ik zou het zeker niet doen :)

Zoek eens een goede inbouwer, en ga het gesprek aan. Een inbouwer kan je aan de hand van de motorcode ook altijd een goed advies geven. Uiteindelijk beslis je zelf natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@psy Bedankt! Ik heb een offerte opgevraagd bij Agin in Rotterdam en LPG Spijkenisse (in Spijkenisse ;) ). Van Agin heb ik een standard offerte ontvangen met daarin:
- Eurogas installatie. De goedkoopste, wordt geleverd met 2 jaar garantie of 100.000
- BRC Basis installatie. 100 euro duurder, wordt geleverd met 2 jaar garantie of 100.000
- BRC Premium installatie 200 euro duurder dan Eurogas, wordt geleverd met 5 jaar garantie en km vrij.

Als losse optie wordt klepsmering aangeboden, waarbij je dan weer kan kiezen uit vacuum, of electronisch en dan kan er nog een splitter worden ingebouwd voor meer gelijmatige verdeling over de cilinders.

In de toelichting staat dat Eurogas en BRC Basis een injectoren rail hebben, terwijl BRC Premium losse injectoren heft,die sterker zijn. Verder weinig verschillen.

Van LPG Spijkenisse heb ik nog geen offerte ontvangen, dus die wacht ik nog even af. Beide bedrijven hebben volgens google wel goede reviews. Heb je nog tips voor andere inbouwers? Ik woon in de buurt van Hellevoetsluis en werk in Rotterdam, dus zoek het liefst iets wat een beetje in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Nee dat is te ver uit de buurt, ik ken alleen AISB in Baarlo maar dat is voor jou veel te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thazety
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-04-2022
Hallo mensen,
Ik heb een probleempje met mijn LPG installatie en ik zie nergens op het internet hetzelfde probleem, misschien weten jullie raad. Ik zal ze even gesplitst opstellen:
- Hoe kom ik erachter welk G3 systeem ik heb? (Van welke fabrikant)
- Waarom schakelt mijn auto vanzelf naar LPG als ik hem op benzine zet? Hij blijft 5 seconden op benzine en gaat dan vanzelf weer op gas tenzij de gastank leeg is dan rijdt hij gewoon op benzine.
- Mijn schakelaar doet raar, de onderste 2 groene lampjes van de 4 die de tankinhoud aangeven doen het meestal niet, maar heel af en toe doen ze het wel.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

@Thazety wat is je kenteken?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
psy schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:08:
Nee dat is te ver uit de buurt, ik ken alleen AISB in Baarlo maar dat is voor jou veel te ver.
Ik ken er wel meerdere in de buurt van Rotterdam die Baarlo heel hard aanraden. Is dat zo'n goeie installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-04 08:21
Heb jaren geen LPG gereden en wil dit graag weer gaan doen. Hoe zijn de ervaringen met de moderne grotere direct ingespoten motoren? In dit geval een 2.4 GID van Hyundai, zelfde als in KIA Sorento bv.
Die motoren hadden veel last van vervuiling van de inlaatklep, met het schonere LPG valt dat hopelijk mee.

Nadeel van deze serie is dat de klepspeling alleen kan worden gesteld door de nokkenas eruit te halen. Je vervangt geen klepstelplaatje maar de gehele "bucket" moet worden vervangen. Niet iets om regelmatig te doen.

Auto waar ik interesse in heb is Hyundai Santa Fe, 2016. Gaat bij mij regelmatig een aanhanger trekken van 2300 kg met veel windvang, dus motor moet harder werken dan normaal. Helaas kom je maar weinig KIA's tegen op LPG. Iemand ervaring met die motoren?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
AquaPlanning schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:49:
Hoe zijn de ervaringen met de moderne grotere direct ingespoten motoren? In dit geval een 2.4 GID van Hyundai
Wat voor motor is dit? Is dit nog altijd een atmosferisch blok zoals in de eerste Sorento's met poortinjectie?
De nieuwere Santa Fe's kon je hier (BE) nl. niet op benzine krijgen.

Meeste GDI-blokken hebben automatisch al sterkere kleppen om duidelijke redenen.
Ik geloof dat voor 'een' 2.4 het DLM-systeem van Prins bestaat (dus gas injecteren via benzine-injectoren), maar wist dus niet goed welk blok dit was omdat het hier niet bestaat.
Klinkt allemaal complex, maar is denk ik het enige systeem dat ik enigszins zou vertrouwen. Bij VSI-DI gaan de benzine-injectoren soms dicht met kans op verbranden. De grootste LPG-verdeler hier in BE heeft een systeem ontworpen (à la VSI-DI) waarbij de benzine-injectoren altijd openblijven, waardoor het rijden op gas minder interessant is. Geen idee of bij DLM je de voordelen van DI krijgt, of het gewoon stoichiometrisch werkt?

Aanslag op de kleppen zal je sowieso ook hebben als het gas direct ingespoten wordt. Het meeste komt trouwens van olie dat in je inlaat terecht komt door blowby (wanneer er druk is), om dan te verbranden. Bij een grasmaaier zie je ze vaak uit een buisje komen (bij een auto wordt het mee verbrandt om milieuredenen).
Maar heeft Hyundai geen dubbel systeem? Aziaten waren hier heel snel mee. Lexus/Toyota bv., maar ook Ford en meerdere fabrikanten nu waarschijnlijk gebruiken beide soorten injectoren en switchen tussen de 2 zodat de benzine aanslag wegwast (bij Lexus is koud of open loop poortinjectie). Indien niet, misschien regelmatig een reinigend product in de inlaat spuiten?
Pagina: 1 ... 17 ... 47 Laatste