Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 16 ... 47 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Ik heb gisteren gewoon in Nederland moeten tanken voor 0,479, dat is al goedkoper dan gemiddeld in NL :/

Prijzen richting de 0,25, was het maar waar dat ik ze eens tegenkwam :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-04 10:52
Josefien schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:46:
Prijzen richting de 0,25, was het maar waar dat ik ze eens tegenkwam :9~
Stiekem hoop ik of ik ooit aan een prijs onder de 20 cent zou kunnen tanken, dat zou mij pas voldoening geven als dat één keertje zou lukken :p ...
Dan moet de maximumprijs in België zakken tot of onder 36,9 cent (wat in februari 2016 voor de laatste keer nog is gebeurd). Al vrees ik dat de kans bestaat dat stations dan niet meer hun standaardkorting toepassen (zoals 17 cent per liter korting bij Van Raak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 09:03
Ik was deze week even in Duitsland waar ik prijzen zag van 59-64 cent. Ik wist niet dat de LPG daar relatief zo duur was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Vanavond rondweg Leeuwarden staan tanken voor ik dacht 54 cent de liter, maar ja tank was leeg.
Drie weken in een leenauto gereden op benzine voor de vakantie, eigen auto terug gekregen mét een nagenoeg lege gastank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zo'n beetje het enige station bij mij in de buurt met LPG wat na 23u nog open is en niet langs de snelweg...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7cQWmCsl.jpg

Het gros tankt niks, maar koopt tabak. En dan na lang wachten... bleek de LPG-pomp bij navraag in storing te zijn... ;( Alvast de tank vullen voor morgen gaat dus niet door.

Hmmm... zie wel net in de DL app dat langs de snelweg richting A'dam tanken ook "maar" 0,55 is... 4 cent meer dan de pomp waar ik net in de rij stond. Valt wel mee :D

[ Voor 20% gewijzigd door Josefien op 25-08-2019 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
....oeps... dit had een edit moeten zijn ipv quote van mezelf :F

[ Voor 166% gewijzigd door Josefien op 25-08-2019 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
mrc4nl schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:29:
[...]

ik ook niet, maar met obd2 kan ik m tijdens het rijden uitlezen met mn smartphone. Blijft netjes rond de 90 bij mij (87 - 91)
Met een OBD-reader gekoppeld flipt mijn auto helemaal, geen idee waarom :p Lampen die knipperen, bongs, onregelmatige loop van de motor... _o-
Josefien schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 23:59:
Zo'n beetje het enige station bij mij in de buurt met LPG wat na 23u nog open is en niet langs de snelweg...

[Afbeelding]

Het gros tankt niks, maar koopt tabak. En dan na lang wachten... bleek de LPG-pomp bij navraag in storing te zijn... ;( Alvast de tank vullen voor morgen gaat dus niet door.

Hmmm... zie wel net in de DL app dat langs de snelweg richting A'dam tanken ook "maar" 0,55 is... 4 cent meer dan de pomp waar ik net in de rij stond. Valt wel mee :D
:(:)

Heeft dat tankstation dan geen parkeerplaatsen voor de shop?

Net getankt in Maasmechelen bij Total, zie ik dat de Esso aan de andere kant 2 cent goedkoper is :o 27.8 vs 25.9.. niet dat het me uitmaakt want de auto rijdt beter op het LPG van de Total :p

De LPG pomp bij Total Maasmechelen is morgen (26/08) trouwens gesloten i.v.m de installatie van een nieuwe, dubbele LPG pomp :D :)B

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:42

Net getankt in Maasmechelen bij Total, zie ik dat de Esso aan de andere kant 2 cent goedkoper is :o 27.8 vs 25.9.. niet dat het me uitmaakt want de auto rijdt beter op het LPG van de Total :p

De LPG pomp bij Total Maasmechelen is morgen (26/08) trouwens gesloten i.v.m de installatie van een nieuwe, dubbele LPG pomp :D :)B
Dat was me ook al opgevallen, al was de LPG-pomp van Bruno na de verbouwing lange tijd niet actief. Is ook een beetje een chaos-tankstation mede door de handige ligging.

Hopelijk gaat Total iets snellers installeren :D

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

straat schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:15:
Ik was deze week even in Duitsland waar ik prijzen zag van 59-64 cent. Ik wist niet dat de LPG daar relatief zo duur was.
Dat was het eigenlijk ook niet vergeleken met de NL prijzen, zo rond de €0.60 (ook vaak lager), alleen de laatste maanden zijn de prijzen in NL naar beneden gegaan en in Duitsland blijkbaar niet?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:39:
[...]

Dat was me ook al opgevallen, al was de LPG-pomp van Bruno na de verbouwing lange tijd niet actief. Is ook een beetje een chaos-tankstation mede door de handige ligging.

Hopelijk gaat Total iets snellers installeren :D
Ik kom het liefste niet bij de Bruno :+ Indeling is na de verbouwing ook nog exact hetzelfde volgens mij...

En waarschijnlijk wel, lijkt me een gevalletje andere pomp installeren en gaan :p
hardware-lover schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:42:
[...]

Dat was het eigenlijk ook niet vergeleken met de NL prijzen, zo rond de €0.60 (ook vaak lager), alleen de laatste maanden zijn de prijzen in NL naar beneden gegaan en in Duitsland blijkbaar niet?
Duitsland verschilt de LPG prijs flink is me opgevallen toen we er op vakantie waren een paar weken terug... Goedkoopste was 55 cent wat ik had gezien, maar ik heb ze ook over de 60 cent gezien (tankstations langs de autosnelweg niet op gelet)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
MK_ schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:04:
Voorheen tankte ik vrijwel nooit in bemande stations, maar nu kan het uiteraard niet anders.
Sindsdien heb ik ook (nog meer) gemerkt dat mensen echt retevervelend zijn.
Sommigen parkeren zich vlak voor je neus op aan de lpg-pomp, anderen tanken en gaan dan binnen nog even hun avondeten halen en de vorige keer stond er iemand aan de lpg-pomp die gewoon nog even de winkel binnenging. Andere personen begrijpen soms niet dat je inderdaad écht op die ene pomp wacht waar zij net staan, maar die laatste persoon weet het toch maar al te goed?
Je hebt dus gewoon kneiterdomme mensen, en kl***zakken.
niet dat het me uitmaakt want de auto rijdt beter op het LPG van de Total :p
Dit is echt wel een dingetje, vind ik. De ene leverancier van BK-gas lijkt minder goed dan de andere (als het wel BK-gas is, want Total is ook afnemer van hun, maar heb toch echt al ander gas bij Total gehad).
De ene keer dat er duidelijk op stond dat het Antargaz was, vond ik dat de auto er echt mooier op reed en het gas ook niet stonk. Ook van het gas van Van Raak in Houthalen vind ik echt beter (geen idee wie de leverancier is?) - ookal zit het waarschijnlijk tussen de oren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
[...]

Slechts een kleine ruimte voor het raam waar maar 3-4 auto's passen. Overdag is het station ook zelden zo druk, het is alleen in de avond waarschijnlijk omdat men in de buurt geen tabak meer kan kopen zo laat in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:59
jakl schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:57:
[...]

Voorheen tankte ik vrijwel nooit in bemande stations, maar nu kan het uiteraard niet anders.
Sindsdien heb ik ook (nog meer) gemerkt dat mensen echt retevervelend zijn.
Sommigen parkeren zich vlak voor je neus op aan de lpg-pomp, anderen tanken en gaan dan binnen nog even hun avondeten halen en de vorige keer stond er iemand aan de lpg-pomp die gewoon nog even de winkel binnenging. Andere personen begrijpen soms niet dat je inderdaad écht op die ene pomp wacht waar zij net staan, maar die laatste persoon weet het toch maar al te goed?
Je hebt dus gewoon kneiterdomme mensen, en kl***zakken.
Dit valt me ook vaak op bij gewone benzinepompen. Soms (in het buitenland vaak) heb je maar 1 lpg-pomp, maar die is dan wel gecombineerd met benzine en diesel. Dus dan gaat je voorganger net bij die pomp staan om benzine te tanken, terwijl de overige pompen ook vrij zijn. En dan staan ze je soms raar aan te kijken als je achter ze gaat staan wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 12:58
PhilipsFan schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 22:36:
[...]

Dit valt me ook vaak op bij gewone benzinepompen. Soms (in het buitenland vaak) heb je maar 1 lpg-pomp, maar die is dan wel gecombineerd met benzine en diesel. Dus dan gaat je voorganger net bij die pomp staan om benzine te tanken, terwijl de overige pompen ook vrij zijn. En dan staan ze je soms raar aan te kijken als je achter ze gaat staan wachten...
LPG wordt ook niet zoveel meer getankt lijkt het als ik bij de pomp sta, waarbij ik vroeger nog wel eens personen zag lpg tanken zie ik ze nooit meer, het is altijd diesel of benzine of adblue.

Gas (Groningen) komt ook vaak negatief in het nieuws, en de overheid wil er vanaf, dat linken mensen automatisch aan LPG.

Natuurlijk zijn ze er nog wel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Stond laatst bij de plaatselijke Esso: hele shop vol mensen omdat er iemand lastig deed en ondertussen niemand de kassa bediende.
Sta je bij pomp 2, ding deed geen fuck want iemand had daarvoor de noodstop ingedrukt. Moet je voor naarbinnen, melden, afkoppelen en terughangen, wachten op de reset en dan kan je pas tanken. Heb maar even dankbaar van de lange losliggende slang gemaakt die ze daar hebben: pomp1 om de pomp heen getrokken en aangesloten op auto die bij pomp 2 stond.
Bij het afrekenen na 10 minuten wachten gemeld dat pomp 2 weer eens in noodstop stond en dat ik graag pomp 1 wilde afrekenen, werd me niet in dank afgenomen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

[...]

Met een OBD-reader gekoppeld flipt mijn auto helemaal, geen idee waarom :p Lampen die knipperen, bongs, onregelmatige loop van de motor... _o-

[...]

Ik heb daar laatst ook eens getankt maar ergerde me wel aan de ontzettend trage pomp. Wel meer tankstations die daar last van hebben maar deze was wel heel langzaam.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17
Gisteren via MP een kleine dakkoffer geregeld, hadden alleen zo'n te grote ski-koffer.
Denk dat de kinderwagen maar in de koffer gaat en de tassen achterin.

Ben benieuwd wat het verbruik gaat zijn richting Oostenrijk komend weekend. :P
Iemand nog tips voor onze reis door Duitsland?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rdubXhe.jpg

[ Voor 82% gewijzigd door SmoothTweaker op 28-08-2019 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
PhilipsFan schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 22:36:
Ja, hier (België) is dus het buitenland, en ik heb al alle soorten combinaties gehad, maar toch vindt er altijd wel iemand dat die ene lpg-pomp toch echt de plaats bij uitstek is om te parkeren...
Ik tank het regelmatigst in 3 stations als het dicht bij huis moet zijn:

- In station A, waar het gas helemaal op het uiteinde van het station staat, apart (maar op hetzelfde 'eiland' staat ook een dieselpomp) en er maar 1 pomp is die langs 2 kanten kan bediend worden (2 drukknoppen) staat altijd wel één of andere bestelwagen aan de goeie kant van de pomp.
Dit is de groep: kl***zakken.
Aan de andere kant kan ik me niet parkeren zonder iedereen die het station wil verlaten te blokkeren + de slang is te kort voor mij, als je aan die kant staat.

Veel slangen zijn recent verkort in BE (of opgehangen), is een nieuwe regelgeving... dus vaak past het niet eens als je in het vak staat.

- In station B hangt de gasslang gewoon in de rij met de andere slangen, maar omdat daar wel goeie parkeervoorzieningen zijn en die ook helemaal op het uiteinde staat, heb ik er nog nooit een andere auto zien staan.

- In station C zit de lpg-pomp wat ingesloten. Is best wel een raar station. Je hebt aan de rechterkant eerst 2 benzineslangen, dan iets verder terug 2 benzineslangen (waar de rode up staat) en dan de lpg-slang met een dieselslang ernaast en een hogedebietfunctie (jawel, op deze krappe plaats zag ik vorige week maandag gewoon een bus die probeerde te tanken... snel weggereden)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qBD4ZBM2/IMG-3800.jpg

De oude dame kwam uiteindelijk naar buiten, en moest dan nog beginnen te tanken... Voor exact €10 benzine 98 :') (ik wist dus vanaf nu dat ze Franstalig was)... Daarna ging ze nog eens binnen...
Dit is de groep: retedomme mensen.
In het verleden heb ik hier al wel eens mensen ingeblokkeerd, maar nja nu was het wel een oud vrouwtje :p
Vinden ze ineens minder fijn als ze mogen wachten tot ik 160 liter gas getankt heb en er ondertussen ook iemand achter hun staat.
Mensen kunnen zo vervelend zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Afgelopen zomer zijn er hele warme dagen geweest waarbij met de instellingen die ik heb de Renault ook op gas ging starten bij koude motor, omdat i.i.g. ter hoogte v/d sensor het 25 graden of hoger is.

Hij start wel altijd, maar heel matig. In eerste instantie slaat hij aan, maar gaat ook vrijwel meteen weer uit. Maar door de contactsleutel vast te houden in start-stand zie je dat 'ie even paar sec. "niks doet", daarna langzaam met de startmotor "meeloopt" en uiteindelijk op eigen kracht blijft lopen:
YouTube: VID 20190827 184106109

Afhankelijk van de buitentemp. wil hij nog wel eens 1 of 2 keer flink inhouden/afslaan als je meteen na het starten gas gaat geven, zoiets als dit:
YouTube: VID 20190826 184545474
Dit gebeurt ook als je 'm met warme motor een paar uur in een middel-warme omgeving laat staan (bijv. garage van 22 graden). Dan is 'ie bij de sensor nog minimaal 25 graden, maar eigenlijk te ver afgekoeld :P

Maar zo'n 10 sec. stationair laten lopen en dan pas wegrijden gaat prima :)

Dit alles duurt langer als je 'm bij 16 graden met de knop gaat forceren op gas te starten :P

Het lijkt erop dat zelfs bij zomerse/tropische temperaturen het gas niet snel genoeg aangevoerd wordt bij koude motor en dat dat de rede is van het lang moeten blijven starten?

Zou het de software-afstelling zijn of een fysieke beperking van de verdamper?

Hoe herken ik een bevriezende verdamper? En hoe deden ze dat vroeger bij oude (carburateur)auto's die ook in hartje winter op gas konden starten?
jakl schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 00:39:
[...]

Ja, hier (België) is dus het buitenland, en ik heb al alle soorten combinaties gehad, maar toch vindt er altijd wel iemand dat die ene lpg-pomp toch echt de plaats bij uitstek is om te parkeren...
Da's bij de goedkope Esso hier in m'n buurt ook, maar daar zijn 4 LPG pompen, dus meestal wel minimaal eentje vrij :D

Bij de Esso in Wijnegem waar ik wel eens kom is maar 1 LPG pomp en daar staat ook wel eens een auto geparkeerd, meestal wel met bestuurder (aan het bellen...) en dan helpt het al om een beetje chagrijnig te kijken O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Josefien op 28-08-2019 02:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-04 21:33
Josefien schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 01:51:
Afgelopen zomer zijn er hele warme dagen geweest waarbij met de instellingen die ik heb de Renault ook op gas ging starten bij koude motor, omdat i.i.g. ter hoogte v/d sensor het 25 graden of hoger is.

Hij start wel altijd, maar heel matig. In eerste instantie slaat hij aan, maar gaat ook vrijwel meteen weer uit. Maar door de contactsleutel vast te houden in start-stand zie je dat 'ie even paar sec. "niks doet", daarna langzaam met de startmotor "meeloopt" en uiteindelijk op eigen kracht blijft lopen:

Afhankelijk van de buitentemp. wil hij nog wel eens 1 of 2 keer flink inhouden/afslaan als je meteen na het starten gas gaat geven, zoiets als dit:
Dit gebeurt ook als je 'm met warme motor een paar uur in een middel-warme omgeving laat staan (bijv. garage van 22 graden). Dan is 'ie bij de sensor nog minimaal 25 graden, maar eigenlijk te ver afgekoeld :P

Dit alles duurt langer als je 'm bij 16 graden met de knop gaat forceren op gas te starten :P

Het lijkt erop dat zelfs bij zomerse/tropische temperaturen het gas niet snel genoeg aangevoerd wordt bij koude motor en dat dat de rede is van het lang moeten blijven starten?

Hoe herken ik een bevriezende verdamper? En hoe deden ze dat vroeger bij oude (carburateur)auto's die ook in hartje winter op gas konden starten?
Als ik dit zo lees: verkeerde zuinigheid. Nieuwe startmotor kost meer dan even starten op benzine waarbij de motor meteen rustig loopt.
Kan me niet voorstellen dat een motor het fijn vind om regelmatig zeer onregelmatig te lopen (onbalans). (mooie zin 8) :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Ooh leuk, filmpjes! :) Sommigen zeggen dat je aan de verdamper kan zien dat hij koud is (zoals aan de binnenkant van een diepvriezer), als de buitenkant van metaal is. Geen idee of dat echt zo is.

Een 'gewone' auto kan ook op gas starten. Iemand 2 straten verder heeft de oudere versie van mijn auto, waar de benzinetank is vervangen door een gastank, en dat ding doet het zelf in de winter goed (ook poortinjectie, zoals bijna alle auto's hier). Hij zegt wel dat hij rustigaan moet doen de eerste paar km.

Bij carburateurauto's is er geen injectie. Ook op benzine hebben ze (meestal) geen brandstofpomp, maar met aanzuiging. Er zijn dus veel oude installaties die dat ook op gas doen.
Onder de oorlog deden ze dat ook toen de benzine schaars werd, en sommigen doen het zelf in hun grasmaaier (gewoon een slangetje in de carburateur rammen) :)

Een capaciteitsprobleem is vaker te wijten aan een te dunne leiding van tank naar verdamper, dan de verdamper zelf. Maar bij een viercilinder lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk...
Is het enkel op gas zo? Ik vind dat hij voor een Franse auto niet zo hoog in toeren schiet als hij koud start... Kan je iets uitlezen als hij stilvalt? Prins start bv. altijd op benzine (al is het maar 1 sec.) om bepaalde emissie-parameters te controleren.
Da's bij de goedkope Esso hier in m'n buurt ook, maar daar zijn 4 LPG pompen, dus meestal wel minimaal eentje vrij :D
4 pompen :9~ zou het zó duur zijn om gewoon bij elke pomp of om de 2 pompen een slangetje erbij te hangen voor gas? In bovengenoemd station B hangen 5 slangen: gas, 95, 98, diesel en premiumdiesel en aan alle andere pompen dus 4. Ongetwijfeld dat gas nog meer wordt afgenomen dan 'premiumdiesel' (wat dat dan ook is). 8)7
ybos schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 06:50:
Als ik dit zo lees: verkeerde zuinigheid.
Maar dan nog wil ik nu wel héééél graag weten hoe het komt. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

[...]

Bij de Esso in Wijnegem waar ik wel eens kom is maar 1 LPG pomp en daar staat ook wel eens een auto geparkeerd, meestal wel met bestuurder (aan het bellen...) en dan helpt het al om een beetje chagrijnig te kijken O-)
Waarom waarom zou je dit willen zo... start aub gewoon op benzine...ik heb een liquid LSI installatie en zou prima op gas kunnen starten en direct wegrijden.. (al klopt je koudstart verrijking niet omdat LPG veel minder niet neerslaat) maar ik doe het niet om dit soort dingen te voorkomen die 1,5 tank benzine per jaar...

Een startmotor kost gewoon +/- 450€ en nieuwe accu ook 75€ dus ik denk dat het niet uitkan.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:58
Vroeger had je LPG systemen die startten op LPG. Stond mijn vader 2 minuten stjiekestjiekestieke met zijn startmotor de motor warmte draaien tot ie eens wilde aanschieten...... Vreselijk en zeer zwaar belasten voor het start systeem..... Niet gek dat toen bijna niemand gas wilde

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 14:27

kraats

Ik rol

@Josefien Wanneer begint de opvoerpomp in je LPG installatie te werken? Is dat al met contact aan, of pas na starten? Het lijkt alsof de aanvoerdruk gewoon nog niet hoog genoeg is. A;s je je installatie uitleest, kun je dan ook de LPG-druk zien?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De startmotor sparen is in deze maar deels een argument, want op benzine start hij bij koude motor ook niet altijd zo snel (https://youtu.be/6pAN37SQfcE). En dat is al bijna 5 maanden zo... is 'ie al tig keer voor bij de garage geweest, elke keer was ik 'm 3 dagen kwijt zonder dat het probleem was verholpen. Garage is op een gegeven moment ten einde raad en kan er niks meer aan doen. Hij verslechtert echter niet.
jakl schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:45:
[...]

Ooh leuk, filmpjes! :) Sommigen zeggen dat je aan de verdamper kan zien dat hij koud is (zoals aan de binnenkant van een diepvriezer), als de buitenkant van metaal is. Geen idee of dat echt zo is.

...

Een capaciteitsprobleem is vaker te wijten aan een te dunne leiding van tank naar verdamper, dan de verdamper zelf. Maar bij een viercilinder lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk...
Is het enkel op gas zo? Ik vind dat hij voor een Franse auto niet zo hoog in toeren schiet als hij koud start... Kan je iets uitlezen als hij stilvalt? Prins start bv. altijd op benzine (al is het maar 1 sec.) om bepaalde emissie-parameters te controleren.
De verdamper zit op een plek waar ik niet kan kijken terwijl ik start. Bij de koude start ben ik ook altijd als enige bij de auto :P Kan dus niet zien of hij wit wordt.

Dit specifieke patroon is alleen bij starten op gas, met koude motor. Het toerental gaat bij het koud starten sneller naar zo'n 1200 met benzine. Met gas gaat dat langzamer, geen idee waarom.

Als de leiding te dun is, dan is het toch raar dat het alleen bij koud starten een probleem is? Bij warme motor op gas starten gaat wel perfect.

Er worden geen foutcodes geregistreerd in zowel benzine als gas ECU.
kraats schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:07:
@Josefien Wanneer begint de opvoerpomp in je LPG installatie te werken? Is dat al met contact aan, of pas na starten? Het lijkt alsof de aanvoerdruk gewoon nog niet hoog genoeg is. A;s je je installatie uitleest, kun je dan ook de LPG-druk zien?
In dit systeem zit geen pomp, er gaat wel een afsluiter open bij de tank. En die gaat pas open als de sleutel naar het start-contact wordt gedraaid, niet eerder.

Door handmatig met de knop een gas-start te forceren wordt de afsluiter wèl alvast geopend voordat er wordt gestart, maar dat maakt geen verschil.

Ik ga komende tijd eens nog een keer kijken met de laptop, de gasdruk was wel te zien, kan ik me herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Josefien schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:47:
Als de leiding te dun is, dan is het toch raar dat het alleen bij koud starten een probleem is? Bij warme motor op gas starten gaat wel perfect.
Nee, klopt, dat bedoelde ik ook. Als je leiding te dun zou zijn, had je het gemerkt onder rijomstandigheden.
Je hebt niet veel druk nodig bij lage belasting: de mijne kan soms bijvoorbeeld terug naar benzine gaan in bepaalde omstandigheden, maar als je voorzichtig rijdt of stationair laat lopen, kan het soms nog enkele minuutjes op gas.
Bij een heel klein blok is de last in een druk geval rond de 30%, bij mijn auto is het stationair met airco (loopt aan een 500 rpm) tussen de 13 en 18%. Het lijkt me dus sterk dat een capaciteitsprobleem zich ooit zou uiten tijdens het starten.

Wat wel zo is, is dat het blok ijskoud is, alsook de verdamper. Als er dan nog gas tussenzit dat niet mooi 'verdampt' is, komt het nog altijd in een koud blok terecht waar er ook geen hitte is om dat proces te steunen.
Als dan één bougie er ergens in slaagt om toch het mengsel tot ontbranding te brengen, en er niet snel genoeg een volgende is, zal je ook een gelijk effect krijgen.

Maar dan nog, als hij het soms ook op benzine doet, is het natuurlijk nog iets moeilijker om te achterhalen of het überhaupt wel door het gas komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TazVisser
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-05-2021
Lijkt me leuk om me hier ook met mijn gebruikte KIA voor te stellen en aan te melden maar snap de werking van dit forum/topic niet (helemaal?)

Wie kan ik hierover benaderen of heb ik al genoeg geroepen?

Hans Visser uit Assendelft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:33

mrc4nl

Procrastinatie expert

TazVisser schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:46:
Lijkt me leuk om me hier ook met mijn gebruikte KIA voor te stellen en aan te melden maar snap de werking van dit forum/topic niet (helemaal?)

Wie kan ik hierover benaderen of heb ik al genoeg geroepen?

Hans Visser uit Assendelft
? Staat in topicstart:
Wanneer er op- of aanmerkingen zijn over de TS, of wanneer je graag met je LPG auto toegevoegd wil worden, dan horen we dat graag via DM

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

In overleg met @Bumpy_NL zijn vraag naar een eigen topic verplaatst: Opzoek naar een compacte auto op LPG
De vraag was te specifiek voor dit topic.

[ Voor 50% gewijzigd door deepbass909 op 03-09-2019 08:57 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard1989
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-04 18:18
hardware-lover schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 23:59:
[...]

En? Al wat meer te weten gekomen?

Edit @Richard1989, allo allo?
Sorry, late reactie. We hebben de auto naar de mazda dealer hier in de buurt gebracht voor onderzoek. Gelukkig voor ons was er met de kleppen niets aan de hand. Had anders rond de 2000euro gaan kosten. Kleppen hoefden ook niet gesteld te worden op dit moment. Beide gasfilters zijn vervangen en nu nergens meer last van. Waarschijnlijk dus toch een verstopt gasfilter zoals hier ook aangegeven door sommige.

• mk1992
Van de week aan de nieuwe pomp gestaan bij Bruno in Maasmechelen. Wat een verademing t.o.v. de Total.

Los van dat het station nog net zo chaotisch is als voor de verbouwing en de pinterminal mij niet aan pomp 1 wou helpen leek het wel alsof de pomp wat sneller was. Sowieso een afleverknop waar je je hand op kunt laten rusten i.p.v. je duim voor moet opofferen is al een dikke plus. Oh en €0,277 is een mooi PR.

Zoals ik de openingstijden van ze ken is 's avonds tanken ook een optie? Shop was altijd tot laat open.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
:o dan is dat dus momenteel het goedkoopste station!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Ik zit momenteel in Oostenrijk en hier zijn maar bar weinig tankstations.
Gelukkig moeten we straks even naar Kirchdorf in Tirol waar een LPG tankstation zit, ben benieuwd wat de prijs gaat zijn, gok €0,75, benzine is hier momenteel €1,19 per liter.

Nu eerst even afwachten tot de garage hier belt dat de auto weer klaar is. Gisteren sprong helaas één Xenon lamp.

Ben ook in Duitsland al een paar tankstation buiten de snelweg tegen gekomen die niet meer bestonden.
Dit terwijl ze op op mylpg.eu nog als actief gemarkeerd waren, deze ook maar even een update gegeven ;)

[ Voor 18% gewijzigd door SmoothTweaker op 06-09-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
jakl schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:43:
[...]

:o dan is dat dus momenteel het goedkoopste station!
Was vanmiddag in de buurt en zag nu pas waarom ineens Bruno doet deze maand 18ct korting op alle brandstoffen. Mooi meegenomen, maar zal in oktober weer anders zijn.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Hoorde enkele dagen terug dat Nederland binnenkort ook op E10-benzine overstapt... (weet nu wel niet of het klopt)
Maar als het zo is... fijn... de benzine is daar al verschrikkelijk duur, maar nu dus ook minder geschikt als reservebrandstof in een lpg-auto.

[ Voor 12% gewijzigd door jakl op 08-09-2019 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:04:
Van de week aan de nieuwe pomp gestaan bij Bruno in Maasmechelen. Wat een verademing t.o.v. de Total.

Los van dat het station nog net zo chaotisch is als voor de verbouwing en de pinterminal mij niet aan pomp 1 wou helpen leek het wel alsof de pomp wat sneller was. Sowieso een afleverknop waar je je hand op kunt laten rusten i.p.v. je duim voor moet opofferen is al een dikke plus. Oh en €0,277 is een mooi PR.

Zoals ik de openingstijden van ze ken is 's avonds tanken ook een optie? Shop was altijd tot laat open.
Ik zag het ook... Maar goed dat staan ze al weer op de straat te wachten, en bij de Total: niemand :D Ik betaal die 2 cent meer wel, + de auto rijdt er beter op. Ik klaag niet :p
jakl schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:28:
Hoorde enkele dagen terug dat Nederland binnenkort ook op E10-benzine overstapt... (weet nu wel niet of het klopt)
Maar als het zo is... fijn... de benzine is daar al verschrikkelijk duur, maar nu dus ook minder geschikt als reservebrandstof in een lpg-auto.
Ik gooi nu ook 98E5 er in i.p.v 95E10... die €1,50 op 4000km kan ik wel missen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
MK_ schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:43:
[...]
Ik betaal die 2 cent meer wel, + de auto rijdt er beter op. Ik klaag niet :p
Vraag het me af of dat niet tussen de oren zit, LPG-additieven zijn er amper dus zou LPG toch LPG moeten zijn.
Niet om jouw verhaal onderuit te halen, maar ik heb proberen te zoeken naar verhalen over 'goede' en 'slechte' LPG, en ze lijken er niet te zijn.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Oeps, was gisteren vergeten te versturen. :p
MK_ schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:43:
Ik gooi nu ook 98E5 er in i.p.v 95E10... die €1,50 op 4000km kan ik wel missen :+
Ik las net dat er in NL zelf in de 95 al ethanol zat sinds 2005, eerst zelf maar 2%. Daar had ik geen idee van!
98 is gelukkig in BE en NL nog steeds helemaal ethanolvrij.

Ga binnenkort ook even tanken, is nu €1,37 :p 10 cent/L meer dan 95, maar zolang het 1,3x is, is het psychologisch 'goedkoop'. :D
Merk wel dat hij tijdens deze warme periode veel minder benzine heeft nodig had.

EDIT:
mk1992 schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:57:
Vraag het me af of dat niet tussen de oren zit, LPG-additieven zijn er amper dus zou LPG toch LPG moeten zijn.
Dit vraag ik me ook af (heb ik hier al meerdere keren gezegd), maar ik meen soms toch ook een verschil waar te nemen. Al zit het misschien effectief tussen de oren.

Dacht eerst dat het iets te maken had met de druk waarmee hij vult, maar dat heb ik snel kunnen ontkrachten.

- station 1 (Lukoil): vult snel (2 sec/L), soms een 'hapering' of tikje in de acceleratie wanneer je plots meer gas nodig hebt, in de winter meer dan nu.

- station 2 (Lukoil): vult snel (2 sec/L), nog steeds soms een hapering, maar veel minder en voelt alsof de automaat gewoon even niet juist schakelde (dat is het natuurlijk niet).

- station 3 (Total / Esso): vult snel (2 sec/L), heb ik niet genoeg kunnen testen, maar na met kickdown de snelweg op te rijden (wel met volle tank dus), had ik geen hapering.

- station 4 (Van Raak): vult minder snel (3 sec/L), geen hapering (en willen niet meedelen wie hun LPG-leverancier is).

- station 5 (Q8): vult traag (4 sec/L), geen hapering.

+ een paar keer gas gehad van andere stations die ik niet echt kon testen...

Opvallend: na een jaar experimenteren is duidelijk dat de tankmeter perfect werkt hier bij station 1. Echt spot-on. Dit is niet zo bij de andere stations (Total heb ik niet gecontroleerd), en bij station 5 het meest verkeerd (zelf een keer maar 2 led'jes gehad de ochtend nadat ik tankte).
En nog opvallender: als ik gas van Lukoil tank (zowel station 1 als 2), krijg ik een specifieke, onaangename geur van rond de verdamper. Heb met snuffelaars getest, maar het komt niet door een lekkage o.i.d., en het vermindert als je gas bijtankt van een ander merk, en verdwijnt volledig bij gas van ander stations (terwijl ik zou verwachten dat het dezelfde leverancier is).
Heb dit trouwens ook al bij andere mensen met dezelfde auto geroken op de parking van de winkel bv., komt ook van dezelfde plaats daar.

Misschien heeft de kwaliteit ook iets te maken met de samenstelling propaan/butaan? Echt geen idee, trouwens, maar ben wel heel benieuwd.

EDIT 2: nog vergeten: bij gas van station 5 heb ik het al vaker meegemaakt dat hij terug naar benzine gaat, terwijl de tank nog niet echt leeg was (gaat ineens heel vlot terug naar benzine). Bij gas van Lukoil heb ik de tank ook echt al helemaal leeggereden, tot op de druppel. Daar kan je soms rijden en hikjes voelen, en dan pas bij iets meer gas vragen schakelt hij (vrij brutaal) terug naar benzine. Zo leeg dus.

[ Voor 72% gewijzigd door jakl op 09-09-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:57:
[...]
Niet om jouw verhaal onderuit te halen, maar ik heb proberen te zoeken naar verhalen over 'goede' en 'slechte' LPG, en ze lijken er niet te zijn.
Ik merk anders echt verschil in de loop van de motor (op Total LPG reageert de motor beter bij gasresponse bijv., rustigere loop) en de auto rijdt er beduidend zuiniger op (circa 1km/liter méér).

Verschil kan hem zitten in de propaan/butaan verhouding, of leverancier. Ik weet niet welke Total vs Esso gebruiken.
jakl schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:14:
[...]
Ik las net dat er in NL zelf in de 95 al ethanol zat sinds 2005, eerst zelf maar 2%. Daar had ik geen idee van!
98 is gelukkig in BE en NL nog steeds helemaal ethanolvrij.

Ga binnenkort ook even tanken, is nu €1,37 :p 10 cent/L meer dan 95, maar zolang het 1,3x is, is het psychologisch 'goedkoop'. :D
Merk wel dat hij tijdens deze warme periode veel minder benzine heeft nodig had.
Zit nu al dik 4000km op <10 liter benzine, ik klaag niet :p

Gewoon 98 er in gooien, ethanol die lang in je tank staat... Nee dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
MK_ schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:38:
Zit nu al dik 4000km op <10 liter benzine, ik klaag niet :p

Gewoon 98 er in gooien, ethanol die lang in je tank staat... Nee dankje.
Ik ook effe gecheckt, ik zit op een 5.000 km en nog 5/8 ongeveer in de tank. Zal dus in realiteit iets van een 35 liter zijn. Dat vind ik best zuinig voor mijn motor. :)
De vorige keren was het 71 liter na 4.800 km (in de sneeuw) en 72 liter na 6.000 km (lente), daarna heb ik even een tank benzine erdoor gehaald, dus pas eind juni terug opnieuw begonnen, en die benzine zit er nu nog in.

Ik doe er nu ook gewoon 98 in. In de winter deed ik er wel eens 95 in, omdat die binnen de 2 maand vrijwel op was (en de benzine toch rondgepompt blijft). Dan een keer alles leeggereden tot ik nog 17 km range had en terug 98.
Ook in mijn grasmaaier, generator, tuingereedschap, jerrycans, ... zit nog enkel 98. En bij mijn vader ook, nadat ik hem de vlotterruimte van een carburateur die op E10 liep, liet zien :')

Hier weet ik dat ik goeie 98 tank. Hier in de buurt rijden veel mensen met grotere benzine-auto's/motoren, die sterk geloven dat 98 ook effectief beter is, en toch genoeg geld hebben om te verspillen. Van Range Rover V8 tot Rolls Royce, die dingen lopen in California bv. ook maximaal op 95, en als je elke week aan de pomp staat, maakt het toch niks uit... Genoeg afname van 98 hier dus. In mijn dorp zijn ook 8 tankstations.
Op andere plekken ben ik al meer verlaten stations tegengekomen met goedkope 98, maar wie weet hoe lang het er al staat en hoe weinig ze van de leverancier afnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 22:16

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

vanmorgen € 0,499 getankt per liter :) .. 3,16x goedkoper dan de gewone peut :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Alfa90_Buttje schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:27:
vanmorgen € 0,499 getankt per liter :) .. 3,16x goedkoper dan de gewone peut :P
tankstation in assen, industrieterrein heeft 0.489 :+

alleen heb ik het idee dat het gas daar niet zo lekker rijdt als die van de shell in hoogeveen.

Maar ik heb ook een probleem met mijn auto dat ie om de zoveel tijd weer in motorstoring springt. dus t kan ook gewoon zijn dat de auto wat inhoud (net na het resetten van de storing) slechts paar keer per maand lijkt de auto van mij er echt zin in te hebben.

Ik rij niet in een strepen trekker dus ik vind het wel best zo.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 22:16

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

ik had gewoon niet verwacht de LPG nog eens onder de € 0,50 te zien, maar zo ineens dan toch! :o

Het was de laatste tijd meer € 0,60+ en het is ook wel € 0,70+ geweest .. dus dan is dit wel een verrassing! Toen we van de Gulden naar de Euro gingen zat het rond de € 0,36 geloof ik .. dus dat scheelt dan ineens niet eens zo heel veel meer :o

procentueel natuurlijk wel :+ .. maar in centen ca. 14 cent dat valt te overzien.

[ Voor 67% gewijzigd door Alfa Novanta op 09-09-2019 13:15 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:29
mrc4nl schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:00:
[...]

….
Total bij afrit Eelde/Glimmen 0.483 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Alfa90_Buttje schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:11:
Het was de laatste tijd meer € 0,60+ en het is ook wel € 0,70+ geweest ..
Hoe werken de adviesprijzen in NL eigenlijk? Is dit gewoon een richtprijs voor de aanbieders, of hebben ze ook een bepaald plafond waar ze zich aan moeten houden in NL?

Minder dan een jaar geleden heb ik in NL eens meer dan 80 cent gezien, net over de grens (niet langs de snelweg).
Zei toen iemand "kijk hoeveel lpg-pompen ze daar hebben"... "ja, maar daar gaan we niet heen." :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
mrc4nl schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:00:
[...]

Da's de AVIA die ik op de DL app kan zien? :D

Ik ga vrijdag waarschijnlijk naar Assen, via Amsterdam. Tank is dan aardig leeg na 270km :P

Ik weet niet of we daarna nog naar Groningen gaan, zo ja is AVIA wel 10 min. omweg. Terwijl langs de A28 direct naast afrit Vries/Tynaarloo of Eelde het maar 1ct duurder is.
jakl schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:27:
[...]

Hoe werken de adviesprijzen in NL eigenlijk? Is dit gewoon een richtprijs voor de aanbieders, of hebben ze ook een bepaald plafond waar ze zich aan moeten houden in NL?
Voor zover ik weet is er geen plafond, ze mogen ervoor vragen wat ze willen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Josefien schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 01:35:
[...]

Da's de AVIA die ik op de DL app kan zien? :D
ja
Ik ga vrijdag waarschijnlijk naar Assen, via Amsterdam. Tank is dan aardig leeg na 270km :P

Ik weet niet of we daarna nog naar Groningen gaan, zo ja is AVIA wel 10 min. omweg. Terwijl langs de A28 direct naast afrit Vries/Tynaarloo of Eelde het maar 1ct duurder
voor mij ligt die redelijk langs de route.
Die in Eelde juist niet. ;)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Als ik met mijn auto naar beneden rijd dan denkt de sensor dat de tank leeg is.
Hierdoor schakelt de auto over naar benzine maar wilt niet meer terug op LPG. De auto uit en weer aanzetten is de enigste mogelijkheid.

Is er een optie om de 'prins' (vierkant blokje met knop) schakelaar op dat moment te resetten zonder contact onderbreking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Voor zover ik weet is er geen plafond, ze mogen ervoor vragen wat ze willen :/
:o
SmoothTweaker schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:16:
Als ik met mijn auto naar beneden rijd dan denkt de sensor dat de tank leeg is.
Hierdoor schakelt de auto over naar benzine maar wilt niet meer terug op LPG. De auto uit en weer aanzetten is de enigste mogelijkheid.
Ik heb bij mij gemerkt dat dat knopje verbonden is met het benzinecircuit. Als de pomp even druk opbouwt bv (contact aan), en terug uitgaat, gaat het knopje ook uit.

Maar, ik ben al vaker zonder gas gevallen (bieeeep, bieeeep, ... tot je zelf op het knopje drukt), waarna je op benzine rijdt, en als ik daarna terug druk (2 korte bieps), hij terug perfect naar gas gaat, terwijl hij wel net aangaf dat hij leeg was. Tot je iets meer gas geeft...

Zelf met een echt lege tank dus, kan ik altijd terug naar gas, maar hoe vaker je het doet, hoe sneller hij ook terug naar benzine gaat, want bij mij is de tank wel echt leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
[...]

…..

Ik weet niet of we daarna nog naar Groningen gaan, zo ja is AVIA wel 10 min. omweg. Terwijl langs de A28 direct naast afrit Vries/Tynaarloo of Eelde het maar 1ct duurder is.
…..
Als je doorrijdt naar Grunn, kan je bij Eelde Glimmen er even af, richting Glimmen en daar zit vrijwel meteen onderaan de afrit een Total, vanochtend was de prijs nog 0.001 cent gedaald naar 0.482 :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:57

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Minneyar schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:20:
[...]

Als je doorrijdt naar Grunn, kan je bij Eelde Glimmen er even af, richting Glimmen en daar zit vrijwel meteen onderaan de afrit een Total, vanochtend was de prijs nog 0.001 cent gedaald naar 0.482 :P .
Afslag De Punt is dat :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Ha, ik ga daar tegenwoordig bijna dagelijks af, maar heb nooit geweten dat die afslag de punt heet, op het bord staat ook alleen Eelde, Glimmen. Maar op Google maps zie ik dat die het ook de Punt noemt. Zo leer je nog eens wat :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Zo, ik kan ook weer meedoen hier! Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een Renault Grand Scenic 2.0 uit 2006 (258k op de klok)en hem maar gekocht. Morgenavond haal ik m op!

Het is wel echt het toppunt van een gezinsbak en eigenlijk niet echt wat ik voor ogen had, maar het rijd en zit wel heerlijk. Ik ben benieuwd hoe mn 1e franse auto gaat bevallen.

Foto's volgen nog :)

• SmoothTweaker
jakl schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:54:
[...]

:o

[...]

Ik heb bij mij gemerkt dat dat knopje verbonden is met het benzinecircuit. Als de pomp even druk opbouwt bv (contact aan), en terug uitgaat, gaat het knopje ook uit.

Maar, ik ben al vaker zonder gas gevallen (bieeeep, bieeeep, ... tot je zelf op het knopje drukt), waarna je op benzine rijdt, en als ik daarna terug druk (2 korte bieps), hij terug perfect naar gas gaat, terwijl hij wel net aangaf dat hij leeg was. Tot je iets meer gas geeft...

Zelf met een echt lege tank dus, kan ik altijd terug naar gas, maar hoe vaker je het doet, hoe sneller hij ook terug naar benzine gaat, want bij mij is de tank wel echt leeg.
Dat krijg ik dus niet voor elkaar. Wanneer ik de bieeep, bieeep hoor en vervolgens op de knop druk gaat de auto over naar benzine. Krijg hem met geen mogelijkheid meer op LPG dan, ik hoor 1 korte bieeep bij het indrukken. Auto aan/uitzetten is de enigste oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Vandaag getankt voor 51 cent de liter bij het goedkoopste station in mijn buurt net als een paar dagen geleden.
Ik kan er goed van slapen maar van die verhalen over tanken in het zuiden krijg ik toch de neiging voor minder te willen ;)

• jakl
SmoothTweaker schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:43:
Dat krijg ik dus niet voor elkaar. Wanneer ik de bieeep, bieeep hoor en vervolgens op de knop druk gaat de auto over naar benzine. Krijg hem met geen mogelijkheid meer op LPG dan, ik hoor 1 korte bieeep bij het indrukken. Auto aan/uitzetten is de enigste oplossing.
Vreemd, bij mij kan het altijd. En als hij op benzine viel, gaat hij ook vanzelf terug naar gas als je voldoende bijgetankt hebt (na een auto aan/uit-reset dus).
Maar dan nog kan ik zoveel op gas teruggaan als ik wil, soms kom je nog een eindje, soms gaat hij binnen de seconde terug naar benzine (zo leeg als maar kan, dus).

En wat als jij tijdens het gewoon rijden hem even op benzine zet? Kan je dan gewoon terug naar gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 09:03
SmoothTweaker schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:43:
[...]

bij mij werkt het ook zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Vandaag er snel even 98 bijgegooid, blijkt mijn benzineverbruik voor de afgelopen 3 maanden maar 0,7 L / 100 km geweest te zijn! *O*
Verbruik is gewoon gehalveerd tegenover de eerste keer! :o waarschijnlijk te danken aan het mooie weer dat we deze zomer hebben gehad. :)
En dat dan toch terwijl ik wel af en toe op benzine heb gereden en hem regelmatig op benzine stationair heb laten draaien...

Tank was nog meer dan halfvol (ging 40 liter in), maar doe het liever iets eerder + ik wou even een flesje bijmengen die de inlaat / injectoren / kleppen wat schoon houdt, to be sure ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Met de A3 1.6 vanuit Oostenrijk een prima rit naar huis gehad.
Gemiddeld 1:10 gereden en 2 keer moeten tanken, beide keren 0,619 in Duitsland. (Aral & Esso)

In Oostenrijk was ik 0,789 kwijt in St. Johann in Tirol.

Retourtje Oostenrijk was hiermee zo'n €120

Merk wel dat de 1.6 motor wat vermogen tekort komt en snel moet terugschakelen. Maar dat nemen we maar op de koop toe.

Nog even een kleine update voor wie het leuk vind.
Totaal heb ik voor 267 liter getankt en moest daarvoor €178,60 afrekenen
Tankstation Plaats Datum Prijs/l
ShellRottbitze31-8-2019€0.569
EssoRüdenhausen31-8-2019€0.679
TotalRaubling31-8-2019€0.669
OMVKirchdorf in Tirol6-9-2019€0.789
OMVKirchdorf in Tirol7-9-2019€0.789
OMVKirchdorf in Tirol13-9-2019€0.789
TotalHipolstein14-9-2019€0.619
AralBad Honnef14-9-2019€0.619

[ Voor 74% gewijzigd door SmoothTweaker op 16-09-2019 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
SmoothTweaker schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:44:
Merk wel dat de 1.6 motor wat vermogen tekort komt en snel moet terugschakelen. Maar dat nemen we maar op de koop toe.
Oostenrijk en Beieren zijn ook wel een klap steiler dan we hier gewend zijn, zal wel goedkomen.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

AvK

Ready Set Go

SmoothTweaker schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:44:
Als het ergens heeeeel erg steil is zet ik em even op benzine.
Simpel. >:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
'Meer kilometers op benzine, minder op diesel
Het aantal personenautokilometers afgelegd op benzine steeg met 2,7 procent, naar 78,4 miljard in 2018. Diesels daarentegen reden 2,5 procent minder (34,3 miljard kilometer).

Het aantal kilometers op lpg loopt al jaren terug en daalde in 2018 met 11,6 procent tot 2,1 miljard kilometer.

De volledig elektrisch gereden afstand verdubbelde bijna ten opzichte van 2017, terwijl het aantal elektrische auto’s zelfs ruimschoots verdubbelde. Het aandeel volledig elektrisch gereden kilometers is met 0,5 procent van het totaal nog beperkt.'

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...aantal-kilometers-in-2018

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Nu online
Ik mag nu al met mijn auto naar de lpg specialist :X Er gaat bij een lege tankt maar 22L lpg in, dan branden ook alle 4 de ledjes. Na 3km zijn er nog maar 3 over.

Ik ben benieuwd.... gelukkig was ik toch al van plan om m te laten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Bouke-p schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:42:
Ik mag nu al met mijn auto naar de lpg specialist :X Er gaat bij een lege tankt maar 22L lpg in, dan branden ook alle 4 de ledjes. Na 3km zijn er nog maar 3 over.

Ik ben benieuwd.... gelukkig was ik toch al van plan om m te laten nakijken.
Lampjes, niks van aantrekken. Of is die 22L ook niet de bedoeling?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben110
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 25-03-2020
Even een vraagje: vroeger hoorde je vaak dat je sludge moest aftappen bij de verdamper. Is dit nog steeds zo bij moderne installaties?

Vanaf wanneer begint een verdamper 'versleten' te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
Door de politieke problematiek, zal gas in BE morgen al sowieso 5c/L stijgen...
De benzines stijgen het meest.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9F5pr6Sh/Screen-Shot-2019-09-18-at-09-54-09.png

• mk1992
Had er al op geanticipeerd maar 1/9e bovenop onze prijs is niet mis. Snel nog even wezen vullen.

Als de prijzen nog verder omhoog zouden gaan dan was dit het laatste supervoordelige tankje. Voor minder dan €0,277 heb ik nog niet eerder getankt.

Pak ik het verbruik van de laatste tank (5,59/100) en doe ik dat maal de literprijs kom ik op (5,59x0,277) €1,548 op 100km :D

De eerste benzinerijder die 1:100 rijdt en goedkoper dan mij moet ik nog tegenkomen.

[ Voor 66% gewijzigd door mk1992 op 19-09-2019 09:42 ]

Cash is king.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
ruben110 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:06:
Even een vraagje: vroeger hoorde je vaak dat je sludge moest aftappen bij de verdamper. Is dit nog steeds zo bij moderne installaties?

Vanaf wanneer begint een verdamper 'versleten' te zijn?
:? Geen idee, ik heb het in ieder geval nooit gedaan :p

Hier ook nog zojuist wezen tanken, kon nog wel een dagje vooruit maar ik kwam er toch letterlijk langs :+ In Maasmechelen uiteraard :*)

• jakl
mk1992 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:55:
Had er al op geanticipeerd maar 1/9e bovenop onze prijs is niet mis. Snel nog even wezen vullen.
Nu ja, in Belgisch Limburg zitten de prijzen nog steeds vrolijk tussen 33-35 cent... :p
Als de prijzen nog verder omhoog zouden gaan...
Ik vrees van wel... Maar goed, een jaar terug stond het rond de 65 cent ofzo.
het verbruik van de laatste tank (5,59/100)
Wow... had jij niet een up? of was het nu de Opel :X
Dat kon ik zelf niet op benzine (met 'automaat') :o

Ik heb er vandaag zomaar stom weer + 300 km bij... vraag me soms af hoe voordelig ik wel niet zou rijden als ik een minder associale auto had. :)

[ Voor 0% gewijzigd door jakl op 19-09-2019 22:02 . Reden: woord vergeten :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
jakl schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:59:
[...]

Wow... had jij niet een up? of was het nu de Opel :X
Dat kon ik zelf niet op benzine (met 'automaat') :o
De Up ja, lichtste uitvoering en nog eens Bluemotion. Binnendoor vind ie heerlijk, gaat ie heel gauw naar 1:20, 5L/100. Snelweg levert ie helaas wat in.
Vind het nog "tegenvallen", en dat zeg ik heel voorzichtig, benzine-ups halen tot 1:22/23.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:07:
[...]

De Up ja, lichtste uitvoering en nog eens Bluemotion. Binnendoor vind ie heerlijk, gaat ie heel gauw naar 1:20, 5L/100. Snelweg levert ie helaas wat in.
Vind het nog "tegenvallen", en dat zeg ik heel voorzichtig, benzine-ups halen tot 1:22/23.
1:22 -15/20% == 1:17.6, ongeveer 5.59l/100km. Vrij normaal dus :)

• jakl
mk1992 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:07:
Wow... ik heb (enkel op benzine, 95 E10) nooit beter dan 1 op 17 gehaald. :p waarover ik toen al stomverbaasd was dat een benzine-auto zo zuinig kon zijn...
Was een move-versie ofzo, 60 pk.

Zelf in een slechte maand eens 7,6 L/100 km ofzo gehad (1 op 13), met veel snelweg.
Mijne was zeer rustig, stil en zuinig bij 70-80 km/u.
Maar moet wel toegeven dat ik het leuk vond om af en toe eens te blippen met het gaspedaal zodat hij in hogere toeren schoot :p het autootje nodigde ook uit om wat sneller te rijden. >:)

• Bouke-p
  • Nu online
mk1992 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:23:
[...]

Lampjes, niks van aantrekken. Of is die 22L ook niet de bedoeling?
Nee, die 22L is wel erg weinig. Ik heb met de LPG garage gebeld en het blijkt dus dat de auto daar ook altijd in onderhoud was en sowieso weer toe is aan een LPG onderhoudsbeurt.

Op zijn advies inderdaad ook de lampjes genegeerd en doorgereden tot de auto zelf overschakelde op benzine(en de LPG tank dus echt leeg). Dan gaat er 37L in, ook wel wat weinig omdat er toch 43 in hoort te gaan.

Het verbruik is 1:9,4 wat best netjes is voor een grote auto(Grand Scenic 2.0 automaat). Ik ben benieuwd of dat straks na een beurt nog wat beter word.

Ze drongen wel een beetje aan op het plaatsen van nieuwe LPG bougies, waar ik niet zo erg in geloof. Ik vervang ze dan wel wat vaker :p (20 tov 5 euro per stuk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:28
Daarom rij je als ekte LPG rijder ook op de dagteller ;)

• desmond
  • Niet online
Bouke-p schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:23:
[...]

Ze drongen wel een beetje aan op het plaatsen van nieuwe LPG bougies, waar ik niet zo erg in geloof. Ik vervang ze dan wel wat vaker :p (20 tov 5 euro per stuk)
Ik wacht op de eerste misfire voordat ik de bougies laat vervangen. Gebeurt bij mij grof geschat na 15k-20k kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
Bouke-p schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:23:
[...]
Op zijn advies inderdaad ook de lampjes genegeerd en doorgereden tot de auto zelf overschakelde op benzine(en de LPG tank dus echt leeg). Dan gaat er 37L in, ook wel wat weinig omdat er toch 43 in hoort te gaan.
43 liter bruto? Dan is 37 liter netto zo gek nog niet hoor.

Cash is king.

• Bouke-p
  • Nu online
mk1992 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:32:
[...]

43 liter bruto? Dan is 37 liter netto zo gek nog niet hoor.
nee 54 bruto ;) en met met 6 liter meer kom je toch weer ruim 50km verder. Het enige nadeel van LPG vind ik dan ook de beperkte actieradius.
desmond schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:31:
[...]

Ik wacht op de eerste misfire voordat ik de bougies laat vervangen. Gebeurt bij mij grof geschat na 15k-20k kilometer.
maar gebruik je die speciale lpg bougies of normale? Ik denk dat ik die interval ook maar ga aanhouden, tegelijk met een olie/filter wissel.

[ Voor 37% gewijzigd door Bouke-p op 25-09-2019 13:00 ]

• desmond
  • Niet online
Bouke-p schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:59:
[...]

maar gebruik je die speciale lpg bougies of normale? Ik denk dat ik die interval ook maar ga aanhouden, tegelijk met een olie/filter wissel.
Geen idee eigenlijk, maar 5 euro kosten ze in ieder geval niet. De LPG-specialist laat ik vrij om te kiezen wat het beste is. Mijn auto heeft een 6-cilinder motorblok en ruim 3 ton op de teller, en ik bespaar niet op onderhoud.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

AvK

Ready Set Go

Gewone bougies en dan afstellen op 0,9 mm en je kan weer minimaal 40.000 Km.
Tenminste ik wel.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:58

Theo

moederbord

Wat zijn ideale sites om in Nederland, België en Duitsland een goedkoop LPG tankstation te vinden?

Voor Nederland is er https://directlease.nl/tankservice/ waar je alle (LPG) tankstations in NL op de kaart kunt vinden met actuele prijzen.
Voor Duitsland ben ik enkel maar https://www.clever-tanken.de/ tegengekomen. Echter kun je hier enkel maar per stad op zoeken (of iig, in een straal van 25 km). Zoeken naar een goed tankstation op de route is niet echt makkelijk. Maar ik kan mij niet voorstellen dat er geen betere site is.

En voor België? Waar kun gemakkelijk kijken waar je in BE goedkoop LPG kunt tanken?

7400 Wp op het dak

• jakl
Theo schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:15:
En voor België? Waar kun gemakkelijk kijken waar je in BE goedkoop LPG kunt tanken?
Zoals hier al vaker aangegeven, kan dat op brandstofprijzen.be (nu Carbu(rant), in Franse handen).
Hier zie je de allerbeste prijzen, je kan ook doorklikken naar een provincie (Antwerpen, bijvoorbeeld) om de beste prijs daar te zien, of een stad ingeven.

De informatie moet je wel met een korreltje zout nemen. Vooral sinds het in Franse handen is.
Sommige stations staan er niet op of zijn de prijzen niet juist geactualiseerd, sommige stations zijn een stuk goedkoper dan op hun website, sommigen hebben wel/geen lpg, ...
Maar het is doorgaans wel goed om je op te baseren.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Theo schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:15:
Wat zijn ideale sites om in Nederland, België en Duitsland een goedkoop LPG tankstation te vinden?

Voor Nederland is er https://directlease.nl/tankservice/ waar je alle (LPG) tankstations in NL op de kaart kunt vinden met actuele prijzen.
Voor Duitsland ben ik enkel maar https://www.clever-tanken.de/ tegengekomen. Echter kun je hier enkel maar per stad op zoeken (of iig, in een straal van 25 km). Zoeken naar een goed tankstation op de route is niet echt makkelijk. Maar ik kan mij niet voorstellen dat er geen betere site is.

Clever-tanken heeft een app beschikbaar, daarmee kun je in de buurt van je actuele positie zoeken, en de zoekstraal is daarbij in te stellen. Voor het navigeren naar het station kun je een geïnstalleerde navigatie-app naar keuze gebruiken.

Testing, one, two ...

• jakl
Misschien is het toeval, maar het viel me op dat ik nog bij bijna geen enkele pomp gekomen ben die niet een keer 'in panne' was.
Al veel vaker benzine getankt, en maar één keer een kapotte pomp gezien (die fysiek ook stuk was) en een pomp gehad die na 22 liter tanken, ermee ophield.

Maar de 5 pompen waar ik regelmatig lpg tank, zijn allemaal minstens één keer stuk geweest :p ... waaronder één nu al bijna een week, normaal binnen de dag opgelost.

• _JGC_
  • Nu online
LPG bougies doe ik niet aan, gewoon bougies met 0.7-0.8mm elektrode afstand. Voor mijn motor worden dure 12kant 14mm bougies gebruikt, die kunnen volgens specs 60.000km mee. Heb ze bij 55.000km vervangen na misfires.

Wat benzine betreft, tegenwoordig is alle Euro95 E10. Pompen moeten dit verplicht aanbieden. E5 krijg je dan alleen nog als premium brandstof. Heb vorige week E10 getankt, auto loopt gewoon beroerd totdat ie overschakelt op LPG. Eenmaal warm rijdt ie op benzine ook weer prima. Binnenkort maar eens 20 liter Ultimate tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Het weekend gewacht met tanken hopend op een dalende prijs in België.

Vanaf morgen benzine -1,6 cent
Super 98 - 2,0 cent

LPG...+3,7 cent 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door mk1992 op 14-10-2019 10:42 ]

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:41:
Het weekend gewacht met tanken hopend op een dalende prijs in België.

Vanaf morgen benzine -1,6 cent
Super 98 - 2,0 cent

LPG...+3,7 cent 8)7
Vanaf morgen? Goed, ik ga toch vandaag >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wordt bij mij weer uitzoeken wat er mis is. Heb al tijdje dat motor enorm staat te bokken koud op benzine (E10 + Excellium 95 mix, ik tank geen E10 meer). Sindskort op LPG ook amper vermogen onderin en misfires bij optrekken rond 3800RPM. Ik vermoed een poreuze vacuumslang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 21:54
Wel goeie vonk? Loopt ie niet op 3 pitten? Symptomen klinken eerder als bougies/bobine. Zeker als het warm weg is lijkt het me geen vacuumslang?

[ Voor 54% gewijzigd door FitTiv op 14-10-2019 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jakl
Ach jij moet gewoon beter de stations leren uitkiezen!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/X74LDhJ4/FFC2-F809-F6-BD-4055-9775-F2-F31-B594516.jpg
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:59
Bouke-p schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:00:
Zo, ik kan ook weer meedoen hier! Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een Renault Grand Scenic 2.0 uit 2006 (258k op de klok)en hem maar gekocht. Morgenavond haal ik m op!

Het is wel echt het toppunt van een gezinsbak en eigenlijk niet echt wat ik voor ogen had, maar het rijd en zit wel heerlijk. Ik ben benieuwd hoe mn 1e franse auto gaat bevallen.

Foto's volgen nog :)
Houd wel rekening met een koprevisie. Mijn Espace 2.0 16V (zelfde motorblok als jouw Scenic) met 249k op de teller heeft matige compressie op 1 cylinder. Dat kan nog 30k goed gaan (en dat is bij mij zo'n jaartje of 3), maar er komt een moment dat de compressie te laag wordt en dan is het tijd om de kop te reviseren, een kostenpost van ongeveer 1500 euro. Wellicht nog steeds de moeite waard omdat er dan een LPG-kop in komt die veel langzamer slijt en deze motorblokken verder heel goed kunnen lopen op LPG. Als er verder niks aan de auto mankeert dan overweeg ik dat wel te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Op het Upforum waren een paar man hun besparing aan het berekenen, maar even aan het rekenen geslagen.

VW Up Bluemotion, 1.0 met 60 paardjes.
Tweedehands gekocht met LPG al ingebouwd.

Eens kijken wat ik kan berekenen over bijna 33.000km op gas.
Brandstof zijn Belgische prijzen, ongeveer het gemiddelde van het laatste jaar.

32688km gereden
Kosten LPG: 776 euro voor 1888 liter
Literprijs: 0,411
Kosten Benzine: 98 euro (slechts 4x getankt) voor 75 liter
Literprijs: 1,307

Totale brandstofkosten in deze combinatie: 874 euro
Totale brandstofkosten op benzine (32688km, 5,78l/100, €1,307) = 2469,55

Besparing Brandstof: 1595,55 oftewel €4,88 per 100km

Inbouwkosten: 0, tweedehands auto
Extra wegenbelasting: 30,33 p/m - 19,33p/m = 11 euro p/m x 14 maanden = 154 euro
Onderhoud LPG-gerelateerd circa 100 euro

Netto besparing: 1351 euro oftewel €4,13 per 100km

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Een vriendin van me heeft nu probleemjes met haar spark. De auto hikt af en toen, en geeft een P30x (misfire) error. Bobine is vervangen (want reed ook slecht op benzine), en rijd op benzine nu perfect.

Nu vroeg ik me af; heeft zo'n BRC P&D een lpg filter en zo ja waar zit deze?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
houthakker schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:23:
Een vriendin van me heeft nu probleemjes met haar spark. De auto hikt af en toen, en geeft een P30x (misfire) error. Bobine is vervangen (want reed ook slecht op benzine), en rijd op benzine nu perfect.

Geen idee of die een filter heeft ja of nee, maar even voor de zekerheid. Ik neem aan dat bij of voor het vervangen van de bobine, ook de bougies al vervangen zijn? Mijn V40 begon bij versleten bougies ook te hikken op LPG terwijl hij op benzine dan nog perfect reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

houthakker schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:23:

zal wel drooggasfilter inzetten tussen verdamper en injectors..

* hier stond onzin..* }:O

[ Voor 6% gewijzigd door cactusman op 22-10-2019 12:53 . Reden: spark en mazda2 door elkaar gegooid. ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
cactusman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:53:
[...]

zal wel drooggasfilter inzetten tussen verdamper en injectors..

maar ben bang bij spark dat de kop eraan is.. dat hoor je best veel
Huh daar heb ik nog nooit van gehoord. En als dat zo was hadden we dat op benzine ook wel gemerkt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

houthakker schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:23:
[...]

Huh daar heb ik nog nooit van gehoord. En als dat zo was hadden we dat op benzine ook wel gemerkt.
oeps ik geloof dat ik de mazda 2 bifuel en deze door elkaar gooi..

Deze heeft dus GEEN last van de klepzittingen want die zijn aagepast..

Stotteren is te verhelpen met nieuwe LPG bougies lees ik her en der als ik snel google... iets met een bougie met een dunne elektrode ?

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-04 09:24

auto660

1991 240 GL Brick

houthakker schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:23:
[...]

Ik had ook een jaar lang last van een motor die bij een kleine last zoals stationair of constant 80km/h rijden soms een hikje had, alsof hij even op 1 cilinder de verbrandig miste. Ook als ik hem vol gas door zijn toerenbereik trok merkte ik dat er een aantal dipjes in het vermogen zaten bij bepaalde toerentallen.

Heb toen even een setje bobines geleend om te wisselen maar dat maakte geen verschil. Ook het installeren van gas bougies maakte geen verschil. De LPG installatie stond ook goed afgesteld. Op benzine had hij het mindere vermogen met de hikjes helemaal niet, vandaar dat ik eerst aan de afstelling en de ontsteking dacht.

Daarna heb ik het drooggas filter tussen de verdamper en de injectoren vervangen, deze was wel aan vervanging toe maar dit verholp niet het probleem. Op dit moment had ik het even opgegeven en heb ik leren leven met hikje en het verminderde vermogen. Totdat ik een week geleden een knipperend motorlampje kreeg met de storing "Misfire op cilinder 3".

Uiteindelijk ben ik maar even een middagje onder de motorkap wezen sleutelen. Mijn broer had nog van zijn oude Cadillac op LPG nog 2 rijen van 4 injectoren over. Toen heb ik even de stekkertjes naar de injectoren omgesoldeerd en 1 zo'n injector rail van de Cadillac aangesloten om te kijken of misschien een kapotte LPG injector het probleem veroorzaakte.

Na nog 2 uurtjes bezig te zijn geweest met het afstellen van de LPG computer zat de klus er op en tot nu toe is het probleem niet meer terug gekomen. Ook heb ik aanzienlijk meer vermogen op LPG dan dat ik met mijn oude injectoren op LPG had. Weer zoals ik het mij herinnerde toen ik de LPG installatie net had ingebouwd. Nu merk ik daadwerkelijk weer geen verschil meer tussen benzine en LPG.

TL;DR

Het kan ook een slechte LPG injector zijn, dat was bij mij het probleem met vrijwel dezelfde klachten. Auto is een Volvo S40 uit 2002 met een 2.0 benzine (LPG) motor.

[ Voor 4% gewijzigd door auto660 op 22-10-2019 13:19 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
auto660 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:18:
[...]

TL;DR

Het kan ook een slechte LPG injector zijn, dat was bij mij het probleem met vrijwel dezelfde klachten. Auto is een Volvo S40 uit 2002 met een 2.0 benzine (LPG) motor.
Ok, tnx, maar dus niet dezelfde auto, en ook niet dezeflde lpg installatie (BRC?).

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
mk1992 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:16:
VW Up Bluemotion, 1.0 met 60 paardjes.
Tweedehands gekocht met LPG al ingebouwd.
Oh leuk! Rekenen!
Voor mijn huidige auto heeft het niet veel zin, daarvan weet ik dat de installatie zich al heeft terugbetaald :p ik twijfelde nog om gewoon benzine te rijden, maar wou wel graag een auto op gas en ook wel fijn dat het een optie was die je gewoon kon aanvinken met garantie enzo.
Daarnaast ben ik het afgelopen jaar ineens 30.000 km+ gaan rijden (i.p.v. de gebruikelijke 15k), dus wel handig...

Maar als ik nog met mijn up'je reed (waarin ik ook gas overwoog: 1.0, 60pk, geen BM) :D
... blijkt dat het met lpg-belasting 2,5 jaar zou duren voordat het winstgevend was (dus pas midden 2020) met de gemiddelde prijs van 45c/L die ik het afgelopen jaar betaalde (met de helft van de tankbeurten wel 6c extra korting van mijn tankkaart).
Best wel lang dus, vooral omdat het zo'n zuinig ding is.
€100 gas brengt je 3.000 km ver :o
houthakker schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:42:
Ok, tnx, maar dus niet dezelfde auto, en ook niet dezeflde lpg installatie (BRC?).
Maar het kan toch wel hetzelfde probleem zijn? Kwaliteit en capaciteit tussen injectoren zijn soms een wereld van verschil bij gasinstallaties!
Daarnaast maakt het merk van installatie weinig uit, een Prins, BRC, Vogels, .... -installatie, kunnen allemaal hetzelfde merk injectoren gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-04 09:24

auto660

1991 240 GL Brick

houthakker schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:42:
[...]

Type auto maakt niet zo heel veel uit, in grote lijnen werken ze volgens hetzelfde concept. Het is niet zo dat een slechte bobine in de basis bij jou motor andere klachten geeft dan die van mij. (denk ik dan)

Bijna alle gasvormige LPG injectie systemen werken ook volgens hetzelfde systeem. Tank->filter->verdamper->filter->injectoren. In combinatie met wat afsluiters, een computer en wat sensoren is dit het wel.

Zo gebruik ik een Stako tank, een Landi Renzo verdamper, een Prins drooggasfilter met ingebouwde sensoren, Valtek injectoren (universele LPG injectoren) en een Landi Renzo LPG computer die ik zelf in kan stellen. Eigenlijk zijn het dus hele universele systemen waarbij het verschil tussen de merken redelijk klein is en het meeste wel met elkaar overweg kan.

Het valt bijna te vergelijken met een computer bouwen. Je hebt allemaal verschillende soorten onderdelen van verschillende merken, maar allemaal houden ze bepaalde standaarden aan. Zo kan je dus eigenlijk zelf een heel lpg systeem samenstellen. (ipv een computer)

De enige systemen die hier echt van afwijken zijn de vloeibare LPG injectie systemen van bijvoorbeeld Vialle.

[ Voor 10% gewijzigd door auto660 op 22-10-2019 21:06 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1 ... 16 ... 47 Laatste