Oeps, was gisteren vergeten te versturen.

Ik las net dat er in NL zelf in de 95 al ethanol zat sinds 2005, eerst zelf maar 2%. Daar had ik geen idee van!
98 is gelukkig in BE en NL nog steeds helemaal ethanolvrij.
Ga binnenkort ook even tanken, is nu €1,37

10 cent/L meer dan 95, maar zolang het 1,3x is, is het psychologisch 'goedkoop'.

Merk wel dat hij tijdens deze warme periode veel minder benzine heeft nodig had.
EDIT:
Dit vraag ik me ook af (heb ik hier al meerdere keren gezegd), maar ik meen soms toch ook een verschil waar te nemen. Al zit het misschien effectief tussen de oren.
Dacht eerst dat het iets te maken had met de druk waarmee hij vult, maar dat heb ik snel kunnen ontkrachten.
- station 1 (Lukoil): vult snel (2 sec/L), soms een 'hapering' of tikje in de acceleratie wanneer je plots meer gas nodig hebt, in de winter meer dan nu.
- station 2 (Lukoil): vult snel (2 sec/L), nog steeds soms een hapering, maar veel minder en voelt alsof de automaat gewoon even niet juist schakelde (dat is het natuurlijk niet).
- station 3 (Total / Esso): vult snel (2 sec/L), heb ik niet genoeg kunnen testen, maar na met kickdown de snelweg op te rijden (wel met volle tank dus), had ik geen hapering.
- station 4 (Van Raak): vult minder snel (3 sec/L), geen hapering (en willen niet meedelen wie hun LPG-leverancier is).
- station 5 (Q8): vult traag (4 sec/L), geen hapering.
+ een paar keer gas gehad van andere stations die ik niet echt kon testen...
Opvallend: na een jaar experimenteren is duidelijk dat de tankmeter
perfect werkt hier bij station 1. Echt spot-on. Dit is niet zo bij de andere stations (Total heb ik niet gecontroleerd), en bij station 5 het meest verkeerd (zelf een keer maar 2 led'jes gehad de ochtend nadat ik tankte).
En nog opvallender: als ik gas van Lukoil tank (zowel station 1 als 2), krijg ik een specifieke, onaangename geur van rond de verdamper. Heb met snuffelaars getest, maar het komt niet door een lekkage o.i.d., en het vermindert als je gas bijtankt van een ander merk, en verdwijnt volledig bij gas van ander stations (terwijl ik zou verwachten dat het dezelfde leverancier is).
Heb dit trouwens ook al bij andere mensen met dezelfde auto geroken op de parking van de winkel bv., komt ook van dezelfde plaats daar.
Misschien heeft de kwaliteit ook iets te maken met de samenstelling propaan/butaan? Echt geen idee, trouwens, maar ben wel heel benieuwd.
EDIT 2: nog vergeten: bij gas van station 5 heb ik het al vaker meegemaakt dat hij terug naar benzine gaat, terwijl de tank nog niet echt leeg was (gaat ineens heel vlot terug naar benzine). Bij gas van Lukoil heb ik de tank ook echt al helemaal leeggereden, tot op de druppel. Daar kan je soms rijden en hikjes voelen, en dan pas bij iets meer gas vragen schakelt hij (vrij brutaal) terug naar benzine. Zo leeg dus.
[
Voor 72% gewijzigd door
jakl op 09-09-2019 10:10
]