Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:21

mrc4nl

Procrastinatie expert

MK_ schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:27:
[...]

Zal wel de ACME nippel zijn, die wordt ook Europa nippel genoemd. Niet te verwarren met de andere Europa nippel. Lekker verwarrend allemaal :p
acme is de nederlandse bajonet?
nevermind

heb iig dit ding gekocht.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:48
Dat is inderdaad ACME.

Europa nippel is behalve Spanje nergens geadopteerd, behalve buiten Europa blijkbaar, in de US 8)7

Bio wijzigde deze reactie 05-08-2019 18:43 (39%)

• jakl
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 30-09 09:00
Glaxo schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:29:
Waarom is het daar zo duur dan?
Omdat Frankrijk niet zo voor LPG is.
Maar vooral omdat zij eerder geloven in ethanol (E85) als milieuvriendelijkere brandstof.
In België wordt E10 gebruikt, in Nederland is er nog geen ethanol met de benzine gemengd (ondanks de E5-aanduiding aan de pomp).
(Grote hoeveelheden) ethanol moet je mijden in je benzine- / (back-up)tank als je op lpg rijdt.

95 E10 in Frankrijk heb ik al zo hoog als €1,8 gezien in de afgelopen 6 maand. Lpg niet lager dan €0,7.
Bio schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:04:
Waar gebruiken ze dan een Europa-nippel?
Spanje en Portugal. :)
Hoewel je in beide ook nog de bajonet kan terugvinden en zelf de dish. Maar ik ben zelf in België al de bajonetaansluiting tegengekomen, als je van Nederland binnen komt rijden, in Waarloos (ook al is dat al bijna 60 km van de grens).

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:17
Ik heb de "rode" in DLD ook wel gezien. Ene pomp de rode, andere pomp de gele bij 1 tankstelle :P

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13-10 11:01

superwashandje

grofheid alom

iemand ergens goede ervaringen met het inbouwen van gas in een motor met een wat groter vermogen? wil binennkort gas laten inbouwen in mijn nieuwe auto maar ben er nog niet over uit waar ik het ga laten doen :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• jakl
superwashandje schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:32:
iemand ergens goede ervaringen met het inbouwen van gas in een motor met een wat groter vermogen? wil binennkort gas laten inbouwen in mijn nieuwe auto maar ben er nog niet over uit waar ik het ga laten doen :)
Belangrijker is wat voor motor het is, hoe je rijdt en wat je veel vermogen noemt. Ik heb geen problemen met mijn 401 pk, maar mijn motor is ook niet bepaald gemaakt om te scheuren en is een oeroud design dat als bij wonder nog steeds nieuw verkocht wordt, maar daardoor is het ook wel een goed blok voor gas.

Veel inbouwers bezuinigen te veel bij grotere vermogens of hebben er weinig verstand van, en achteraf aanpassen is soms onbegonnen werk.

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:02

Wok

Dakloos...

ybos schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 06:40:
Ik heb de "rode" in DLD ook wel gezien. Ene pomp de rode, andere pomp de gele bij 1 tankstelle :P
O.a. bij Autohof Cloppenburger Land langs de A1 :P

In DLD heb je ook ACME en bajonet bij de gaspompen; o.a. in Kaldenkirchen (net over de grens bij Venlo).

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

jakl schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:37:
[...]

Belangrijker is wat voor motor het is, hoe je rijdt en wat je veel vermogen noemt. Ik heb geen problemen met mijn 401 pk, maar mijn motor is ook niet bepaald gemaakt om te scheuren en is een oeroud design dat als bij wonder nog steeds nieuw verkocht wordt, maar daardoor is het ook wel een goed blok voor gas.
het gaat om een 5 cylinder. komt niet in de buurt van de 400 pk maar toch wel aardig t.o.v. gemiddeld.
Veel inbouwers bezuinigen te veel bij grotere vermogens of hebben er weinig verstand van, en achteraf aanpassen is soms onbegonnen werk.
ja, vandaar dus mijn vraag of iemand ervaring met een goede gasboer heeft :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Minneyar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11-10 14:08
@superwashandje Mijn Volvo V40 met de 4 cylinder versie van dat blok, met lage druk turbo, toch goed voor een enorme 160 PK had een Vialle LPI systeem. Was ingebouwd door Mesman, maar door een vorige eigenaar. Zag er netjes ingebouwd uit, geen wirwar onder de motorkap, en de vulnippel weggewerkt achter het tank klepje. Ik had alle onderhoudsbonnetjes erbij, en in de 180.000 km op LPG geen extra onderhoudszaken gezien, dier rechtstreeks aan het LPG gewijd konden worden, op een relais a €15 en een gas verdeel blokje a €50 na.
Voor zover ik weet is een voordeel van LPI, dat je weinig tot geen vermogens verlies hebt.

Nu had mijn V40 nog hydraulisch verstelbare kleppen, maar heeft het blok waar jij naar linkt dat niet meer (slechte invloed van Ford :P), en naar ik begrijp is kleppen stellen een prijzige aangelegenheid bij de 5 cylinders. Aan de andere kant zie je nog steeds Volvo's op LPG met astronomische km standen voorbij komen, dus heel groot zal het probleem ook niet zijn.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik dacht laat ik eens vandaag taken in Maasmechelen. (Total)

Maar wat een gedoe zeg.

1. Kom je van de snelweg, zit het station aan de verkeerde kant.

2. Dus dan maar rechtsaf en links een blokje om.
Dan kom je dus weer bij de weg die je wil oversteken, maar mag je alleen afslaan
(Met verkeer mee)
Dus dan maar een groot blokje om rechtsom om.

3 ben je eindelijk op de goede weghelft mag je in de ankers omdat de uitvoegstrook naar het station 10 meter is.

4 zoek je naar de lpg pomp die staat her verste weg, maar wel aan beidde kanten.

5 blijkt dat de lpg pomp aan de kant waar ik sta er niet is. Dus moet ik de slang naar de andere kant.

6 kan ik eindelijk tanken, gaat het erg traag.

Maar goed het is gelukt. Voor. 8 euro een volle tank
(Tank was niet helemaal leeg)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
mrc4nl schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:53:

Maar wat een gedoe zeg.

Dan kom je dus weer bij de weg die je wil oversteken, maar mag je alleen afslaan
(Met verkeer mee)

3 ben je eindelijk op de goede weghelft mag je in de ankers omdat de uitvoegstrook naar het station 10 meter is.

4 zoek je naar de lpg pomp die staat her verste weg, maar wel aan beidde kanten.

5 blijkt dat de lpg pomp aan de kant waar ik sta er niet is. Dus moet ik de slang naar de andere kant.

1) Normaal kan je (als je "eenvoudig" wil) bij de Esso gaan, (direct aan de rotonde) maar die is dicht met werken. Voordeel is dat het normaal relatief rustig is bij de Total).

2) Je had direct naar de Esso rechts af moeten slaan, niet bij de stoplichten. Dan kan je links -> links en dan kom je weer bij de stoplichten uit, kan je weer links :P Of bij het stoplicht linksaf voorsorteren, en dan gewoon omkeren bij het stoplicht :)

3) Que ?

4) Inderdaad maar 1 pomp, pomp #7 (bij benzinepomp #5). Staat aangegeven met een bordje :>

5) Zie #4 :)

MK_ wijzigde deze reactie 06-08-2019 16:18 (5%)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• jakl
superwashandje schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:30:
het gaat om een 5 cylinder. komt niet in de buurt van de 400 pk maar toch wel aardig t.o.v. gemiddeld.
De meeste standaardinstallaties zijn nog prima voor deze vermogens, hoor!
Vooral bij 300 pk+ begint één verdamper met bv. een 8 mm2-leiding te kort te schieten bij plots plankgas geven of bij hele koude temperaturen.
Maar wat een gedoe zeg.
Of je kan toch, als je pas dat station voorbijrijdt, omkeren aan het volgende kruispunt, enkele tientallen meters verder? Denk niet dat het hier helemaal de bedoeling is, maar zoveel wegen zijn zo gemaakt / vernieuwd dat voorbijrijden + omkeren moet, in België (zoals bv. ook in Amerika vaak).

En inderdaad, dat 1 pomp 2 kanten bedient (soms met de slang in het midden of 2 keer dezelfde teller aan beide kanten), gebeurt hier vaker. Mede omdat lpg nooit echt populair is geweest.
De snelheid hangt echt van van alles af. Langs de snelweg al van miserie weggereden op benzine, dat ging écht te traag. De 3 stations op 6 km rond mij zijn 2 sec / L, het goedkopere station (8¢/L) in Zaventem dan weer 4 sec / L (best traag).

Maar ja, het is wel goedkoop :9 dus het recht op klagen vervalt.
Inderdaad... Uitvoegstrook? Je rijdt toch gewoon vanaf de straat meteen het station in? Is maar een 70-weg.

jakl wijzigde deze reactie 06-08-2019 18:11 (6%)

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 01:35

jgj82

Ja, maar = nee

superwashandje schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:30:
[...]

[...]

ja, vandaar dus mijn vraag of iemand ervaring met een goede gasboer heeft :)
Ik rijd al 220k km met een Prins VSI installatie op een B5254T2 met Heico kuurtje. LPG-technisch geen klachten.

Ik heb goede verhalen over Mesman gehoord, zelf geen ervaring mee.

jgj82 wijzigde deze reactie 06-08-2019 22:10 (6%)

Ryzen 9 3900X | Sapphire Vega 64 EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | Intel 660P 2TB

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:43
jakl schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:54:
[...]

Maar ik ben zelf in België al de bajonetaansluiting tegengekomen, als je van Nederland binnen komt rijden, in Waarloos (ook al is dat al bijna 60 km van de grens).
I.i.g. bij E19 Minderhout (Oost, kort voor de grens richting NL) ook. Linker pomp ACME, rechts bajonet :D

Bij Waarloos heb ik wel eens getankt, maar dan richting NL, was toen beide keren een ACME. Geen idee of een van de andere pompen een bajonet had.

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 12-10 17:56

Maar wat een gedoe zeg.

(Met verkeer mee)

2) Blokje om? Dacht t niet. Gewoon keren bij het stoplicht. In België kijkt niemand op van die fratsen. Dat lost probleem 3 ook gelijk op :P

6) Ik kan het beamen, lijden voor je voordeel. D
at de vernieuwde Esso maar eens hun pompen fixt en die 0,277 op het bord eens waarmaakt!
Overigens ken ik geen tankstation dat je tank voller stopt dan die Total >:)

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:13

psy

Kennis is macht

Ik tankte eerst meestal bij de Esso, maar daar is het vaak druk en ook iets duurder.
De Total vind ik niet fijn omdat je bij het stoplicht moet draaien (de oplossing van @MK_ kende ik nog niet).
Laatste tijd rij ik dus maar weer naar de Shell.
- Gewoon bij de afrit rechts aanhouden zodat je onder de autoweg doorgaat.
- Rotonde recht oversteken
- Rotonde helemaal omgaan zodat je weer terugrijdt
- 100m verder de Shell, daar kan je mooi vooraf al "voorsorteren"

• jakl
Josefien schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 01:07:
I.i.g. bij E19 Minderhout (Oost, kort voor de grens richting NL) ook. Linker pomp ACME, rechts bajonet :D
Klopt! :*) Had ik wat gedronken of gegeten in de Lunch Garden en merkte ik wel op dat één pistool gewoon Belgisch was (valt minder op met andere tankpistolen) en het andere heel lang was en typisch Nederlands was :9~ vond het wel grappig, al 60 km van de grens (ik kwam vanuit NL terug naar huis).

Viel ook op hoeveel auto's daar LPG tankten! Ook gewoon veel Belgen. De pomp was vrijwel continu bezet, en ook vaak de bajonet-pomp!
Op 5 km in de buurt (Kontich, dus dichter naar NL, en deze mensen kwamen allemaal uit die richting) is het gas nochtans vaak 9 ¢ / L goedkoper dan de maximumprijs! Dat zou voor mij bijna €15 zijn, toch wel de moeite :Y) dan kan je je op een gratis happy meal ofzo trakteren met een speeltje. :D

• Josefien
jakl schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:31:
[...]
Op 5 km in de buurt (Kontich, dus dichter naar NL, en deze mensen kwamen allemaal uit die richting) is het gas nochtans vaak 9 ¢ / L goedkoper dan de maximumprijs! Dat zou voor mij bijna €15 zijn, toch wel de moeite :Y) dan kan je je op een gratis happy meal ofzo trakteren met een speeltje. :D
Die pomp is 's avonds volgens mij vrij vroeg al gesloten? Ik heb daar 2x voor een gesloten pomp gestaan, was rond 20u-21u. Daarna niet meer die 10 minuten voor omgereden.

Als ik vanuit Brussel terug naar Rotterdam ga via de route A12-A4-A29 is Waarloos het laatste (goedkope) LPG-station. Die overslaan en gokken op Kontich en dan niet kunnen tanken omdat 'ie dicht is betekent doorgaans een stuk op benzine rijden om Rotterdam te halen :o

Josefien wijzigde deze reactie 08-08-2019 14:14 (18%)

• ybos
Hier een vreemd probleem met een Vialle installatie.
Lijkt erop dat de benzine inspuiting (deels) blijft werken (volgens lampje is de lpg installatie actief). In ongeveer 500km 20 liter benzine verbruikt en ook gewoon gas.
Paar keer de motor op noodloop, uitgelezen: mengsel te rijk. Ook regelmatig bij stationair afslaan.
Vandaag ging het weer goed. 20 liter benzine getankt en eens kijken hoever ik er nu mee kom.
Benieuwd of het een kwestie is van een relais die blijft hangen of problemen in de gascomputer...

Edit:
Vanmorgen weer problemen, echter merk dat hij op benzine ook slechter op toeren komt.
Misschien Lambasonde :?
Voorheen had ik al weleens de melding "efficientie katalysator kan beter" oid en alleen bij warm weer, in de winter deze melding nooit.

Op benzine komt hij wat moeilijker op toeren, eenmaal op toeren loopt hij prima.
LPG is niet meer te doen, stotteren, ook op toeren en knipperend motorlampje met melding langzaam rijden, zsm service.
Zo mn garage maar eens bellen wat lambdasonde kost. Die kunnen zij vandaag nog wel regelen denk ik.

ybos wijzigde deze reactie 09-08-2019 07:55 (36%)

• Wok

Wok

Dakloos...

^^ Klinkt in ieder geval als het onderbreekrelais van de benzinetoevoer.

• Josefien
Volgens mij heb ik voor het eerst voor minder dan €0,50 p/l getankt in Nederland :D

• straat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 12:34
Is dat de normale prijs bij die pomp?

Ik was deze week al erg blij dat ik voor 53 cent kon tanken. Bij aanschaf uitgegaan van 60 cent dus ik kom steeds goedkoper uit op deze manier :)

• Josefien
Nee, helaas niet. Hij is bijna altijd wel een paar cent goedkoper dan de meeste pompen in Nederland, maar onder de 0,50 zie ik 'm voor het eerst :D

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:49

kraats

Ik rol

Ik wil nog wel eens een klein stukje omrijden voor Esso Neerduist aan de A1 bij Amersfoort. Staat nu op 45,9 en is naar mijn idee bijna altijd de goedkoopste in Nederland. Waarom? Geen idee. Past ook niet echt bij de locatie. Maar is wel prettig 'm in de buurt te hebben

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• jakl
Josefien schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:10:
Die pomp is 's avonds volgens mij vrij vroeg al gesloten? Ik heb daar 2x voor een gesloten pomp gestaan, was rond 20u-21u. Daarna niet meer die 10 minuten voor omgereden.
Online staat inderdaad dat de pomp om 19 uur sluit op werkdagen en 16 uur in het weekend. Vind ik best wel vroeg... Zelf het (kleine) station dicht bij mij, sluit elke dag pas om 21 uur, dan krijg je de pomp wel op 0.00, maar hij begint niet te lopen ;(
Josefien schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:49:
Volgens mij heb ik voor het eerst voor minder dan €0,50 p/l getankt in Nederland :D

:D
Tegenwoordig tank ik vaker als het even uitkomt, en dacht in Zaventem te tanken omdat ik toch in de buurt was. Maar moest onverwacht even naar Hasselt en heb dan daar even naar een station gezocht... Volgens Carbu dus 30,7 cent/L, maar naar mijn grote verbazing was het NOG goedkoper :+ ...
15 cent onder de maximum (die vandaag wéér naar beneden is gegaan, merk ik nu). Jammer dat hij nog halfvol was dus :p een volle tank zou zo bijna €25 opleveren voor mij, voor niks dus eigenlijk.

Ook leuk: kwam dus gewoon een mannetje buiten die dat ding vastkoppelt en de knop ingedrukt hield voor me. De dame na mij moest het wel even zelf doen :') ... En achteraf binnen betalen. Dacht even dat in in NL was :9 had het in BE nog nooit gezien... Ook wel leuk station, omringd door het water. :)
Valt wel op dat gas echt aanzienlijk goedkoper is in 'het oosten' van BE.
Wel fijn dat gas nu terug tot 42 cent gezakt is nationaal en op sommige plekken nog tot 25 cent gaat (Houthalen)! :D

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb in Luxemburg voor 44 cent/l getankt.

Niet heel bijzonder. Maar de pomp had er wel een lekker tempo in. :9 In 3 tellen een liter erbij.

Op de pomp zelf zat ook een typeplaatje:
Min 2L/minuut max 50L/minuut.

Het ging snel iig :P

• ybos
kraats schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:38:
Ik wil nog wel eens een klein stukje omrijden voor Esso Neerduist aan de A1 bij Amersfoort. Staat nu op 45,9 en is naar mijn idee bijna altijd de goedkoopste in Nederland. Waarom? Geen idee. Past ook niet echt bij de locatie. Maar is wel prettig 'm in de buurt te hebben
Rij daar elke dag langs, nog nooit opgevallen... Tank nu altijd bij de BP op de A30, daar 60 cent...
Dan maar ff niet tanken met de tankpas, 15 cent verschil is wel de moeite waard!
Scheelt maar zo 5 euro op n tank.

Update voor mn storing. Even gebeld met de brezan, die gast ken ik redelijk en had t vermoeden dat het de luchtmassameter zou zijn. Die besteld, morgen even monteren. Als dat het niet is vervang ik de lambdasonde en als het dan nog niet opgelost is gaan we verder zoeken.

ybos wijzigde deze reactie 09-08-2019 20:24 (21%)

• jakl
mrc4nl schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:06:
Maar de pomp had er wel een lekker tempo in. :9 In 3 tellen een liter erbij.
Oh ja, mijne ging ook ongeveer 3 tellen per liter nu, maar gelukkig moest ik niet drukken. :+
Dus wel een stukje trager dan het thuis gaat, maar heb het al wel erger gehad.

Ook de eerste keer denk ik dat het geen BK-gas was (tenzij Van Raak een andere leverancier heeft, wat ik ergens wel denk). Was nu dus Antargaz, hoewel het wel gewoon een Esso-station was. :)

• TereZz
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:17
85 liter :9~ :9~ :9~
Heb tot nu toe maximaal 25,63 liter in mijn tankje gekregen. Toen was hij zo leeg, dat de auto bij een beetje doortrekken/gasgeven begon te piepen en oversloeg op benzine.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

TereZz schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:38:
[...]

Heb tot nu toe maximaal 25,63 liter in mijn tankje gekregen.
Ik vind het ook jammer dat je niet gewoon ff een extra "tank" met lpg vullen zoals een jerrycan.
lijkt mij wel tof om een aanhanger met grote tank vol te gooien in belgie en dan thuis in nederland op eigen erf zetten om goedkoop te tanken.

• Josefien
Die grote tanks zijn eigenlijk wel een beetje om jaloers op te worden :9~ In principe niet leeg te krijgen op een dag. En in mijn geval zou ik ermee vaak goedkopere brandstof uit BE kunnen meenemen voor de rest v/d week :P Maar ja... past niet in mijn auto zonder kofferbakruimte op te geven :P
Deze Esso in Rotterdam is ook bijna de goedkoopste van Nederland. Zit voor de 1e oprit van de A13. Voor mij wel 5-10 minuten extra tijdverlies vanuit huis afhankelijk van mijn bestemming, maar als ik niet te laat ben (en niet naar België ga) tank ik daar altijd goedkoop :D
jakl schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:41:
[...]

[Afbeelding]

:D
Tegenwoordig tank ik vaker als het even uitkomt, en dacht in Zaventem te tanken omdat ik toch in de buurt was. Maar moest onverwacht even naar Hasselt en heb dan daar even naar een station gezocht... Volgens Carbu dus 30,7 cent/L, maar naar mijn grote verbazing was het NOG goedkoper :+ ...
15 cent onder de maximum (die vandaag wéér naar beneden is gegaan, merk ik nu). Jammer dat hij nog halfvol was dus :p een volle tank zou zo bijna €25 opleveren voor mij, voor niks dus eigenlijk.
:o
Dat soort prijzen kom ik nooit tegen ;( In het Oosten is het volgens mij inderdaad goedkoper, de keren dat ik in Luik of Maasmechelen ben heb ik wel eens lage prijzen gehad.

In de buurt van Charleroi heb ik dacht ik ook een keer goedkoop kunnen tanken :D

Ik heb vanavond voor 0,374 getankt in Wijnegem. Noodgedwongen er een kwartier voor omgereden omdat ik anders thuis mogelijk net niet haal op m'n tankje :')

In Steneke kwam ik overigens eerst deze tegen die meer op de route lag... laat het toen al 19:30u zijn en vrijdag ;w

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb voor de 2e keer weer bezine getankt sinds ik op lpg rijd, dus ik kan mijn bezine verbruik uitrekenen.
Komt neer dat ik gemiddeld 457.6 Km kan rijden op 1 liter benzine. (19.3 liter op 8800KM)

dat kan zuiniger.....

• TereZz
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:17
Josefien schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 01:27:
Die grote tanks zijn eigenlijk wel een beetje om jaloers op te worden :9~ In principe niet leeg te krijgen op een dag. En in mijn geval zou ik ermee vaak goedkopere brandstof uit BE kunnen meenemen voor de rest v/d week :P Maar ja... past niet in mijn auto zonder kofferbakruimte op te geven :P

[...]

Deze Esso in Rotterdam is ook bijna de goedkoopste van Nederland. Zit voor de 1e oprit van de A13. Voor mij wel 5-10 minuten extra tijdverlies vanuit huis afhankelijk van mijn bestemming, maar als ik niet te laat ben (en niet naar België ga) tank ik daar altijd goedkoop :D

[...]

:o
Dat soort prijzen kom ik nooit tegen ;( In het Oosten is het volgens mij inderdaad goedkoper, de keren dat ik in Luik of Maasmechelen ben heb ik wel eens lage prijzen gehad.

In de buurt van Charleroi heb ik dacht ik ook een keer goedkoop kunnen tanken :D

Ik heb vanavond voor 0,374 getankt in Wijnegem. Noodgedwongen er een kwartier voor omgereden omdat ik anders thuis mogelijk net niet haal op m'n tankje :')

In Steneke kwam ik overigens eerst deze tegen die meer op de route lag... laat het toen al 19:30u zijn en vrijdag ;w
[Afbeelding]
Sowieso irritant dat LPG alleen tijdens openingstijden te verkrijgen is. Wordt lastig op een lange rit in de avond/nacht.
In Nederland gebruik ik de DirectLease brandstofapp. Hier kan je filteren op LPG, en redelijk makkelijk de openingstijden bekijken. In Duitsland heb je clever-tanken en de Aral app(voor alleen Aral-stations), is er ook zoiets voor België en Frankrijk?

• ybos
Nou, nieuwe luchtmassameter geïnstalleerd, dat was het dus niet...
Google nog maar een keer aangeslingerd en het blijkt dat bij Vialle bij overschakelen op gas er bij de benzine-injector een weerstand in serie geschakeld word waardoor de injector niet meer voldoende vermogen beschikbaar heeft om te openen.
Ik vrees toch dat een of meerdere relais gesneuveld zijn en dat dus 1 of meerdere cilinders dubbele brandstof ingespoten krijgen.
Net probleem van iemand anders gelezen die had het alleen andersom. Er bleef een relais plakken waardoor een van zijn benzine-injectoren niet werkte en zijn auto dus op 4 ipv 5 cilinders liep. Komt dus weleens voor dat er een relais sneuvelt.
Dinsdag toevallig met de mits outlander naar Henk Boertien voor afstelling na inbouw gas, hij zal vast wel een unit hebben liggen. Hopen dat daarmee dan het probleem is opgelost :)

Edit:
Probleem zit in ieder geval in het niet onderbreken van de benzineinjectie.
Net de auto op 3 cilinders met benzine gestart, op de combi van lpg en benzine wilde hij op 5 en 4 cilinders niet lopen en had ik geen tijd om de overige injectoren af te koppelen.
Na overschakelen op lpg de overige 3 injectoren van benzine afgekoppeld en hij loopt stukken beter maar nog niet goed. Lijkt alsof hij op LPG op 4 cilinders loopt...
Er zijn dus meerdere zaken. Want dubbel mengsel is uitgesloten door alle benzine injectoren af te koppelen.

(beste blauwe pluimen op dubbel mengsel en gas geven :P )

To be continued :X

ybos wijzigde deze reactie 10-08-2019 18:17 (26%)

• Josefien
TereZz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:02:
[...]

Sowieso irritant dat LPG alleen tijdens openingstijden te verkrijgen is. Wordt lastig op een lange rit in de avond/nacht.
In Nederland gebruik ik de DirectLease brandstofapp. Hier kan je filteren op LPG, en redelijk makkelijk de openingstijden bekijken. In Duitsland heb je clever-tanken en de Aral app(voor alleen Aral-stations), is er ook zoiets voor België en Frankrijk?
Precies, ik rij vaak in de avond terug en zit dan zonder gas en kan vaak niet anders dan langs de snelweg tanken :/

In België is alleen Carbu.com maar daar is geen app van, voor zover ik weet. En bij vrij veel stations staan geen prijzen voor LPG.

• jakl
TereZz schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:38:
Heb tot nu toe maximaal 25,63 liter in mijn tankje gekregen.
Was wel een halve tank, welteverstaan :) ... 3 weken terug ging er net iets meer dan 160 L in omdat ik er iets te nonchalant mee omging :9 ... Terwijl er normaal 160 netto max in kan.

Die grote tanks zijn eigenlijk wel een beetje om jaloers op te worden :9~
Nja, in mijn geval valt de inhoud wel bijna door 3 te delen in vergelijking met een normaal-verbruikende auto. :)
Volle tank (160 L) is voor mij ongeveer 800 km.
Ben nu wel blij dat ik niet voor de kleinere tank (98 L) ben gegaan, vooral omdat het altijd een beetje gokken is wanneer de tank leeg is en ik de indruk heb dat hij met een bijna lege tank minder lekker rijdt (als hij meer gas nodig heeft (snelweg bv.) durft hij zelf wel op benzine te springen, als je nog 30 km in de stad kan rijden.

Had hier op het forum ooit eens gelezen dat iemand een 140 litertank in een Chevrolet (Spark ofzo) wou inbouwen... Zou de rij-eigenschappen niet echt ten goede komen, vrees ik.
Heb ooit ook is een weekje in een Aveo gereden en dat ding had sowieso al een verschrikkelijke wegligging... dan rijdt mijn auto met zijn net geen 3 ton en lompe off-roadbanden nog sportiever 8)7
Lpg-pompen zijn soms echt zo random... Een heel bord en zelf een telefoonnummer om de pomp vrij te geven :') ... Moet je dan eerst bellen en dan pas authoriseren met een bankkaart, of...?
Of letterlijk een groot station als Esso waar iemand ineens mijn auto vol komt gooien met gas, en ik niet vooraf moest betalen (echt nog nooit in BE gezien). Pomp sluit ook binnen bepaalde uren blijkbaar, maar het station is 24/7 open?
Dat vind ik ook, maar ik snap het ook wel een beetje. Een gewone gasfles vullen is enorm makkelijk en met een ruilfles levensgevaarlijk. Enkele adaptertjes en wat kg-naar-liter-berekeningen.
De pomp stopt normaal wel als de druk te hoog wordt, maar de tank is daar helemaal niet op voorzien. Er bestaan ook wel tanks met afblaasventielen en nog beter: lpg-tanks (ook met vulbegrenzing).
Maar LPG blijft voor velen nog een beetje 'taboe' (want ho, ho, stel dat je auto zomaar ontploft... daarom hebben we het knopje dat je ingedrukt moet houden natuurlijk).

Met LPG steek je wel niet (opzettelijk) een station in brand... Is in het verleden met benzine wel al gebeurd.
En je kan het niet morsen. De laatste keer dat ik 's nachts benzine moest hebben in een andere auto (dus tussen de gewone pompen stond), was het net een ijsbaan met m'n teenslippertjes aan. Was iemand zo slim om diesel op de grond te gooien i.p.v. in hun auto.

Gelukkig sluiten de pompen langs de snelweg wel nooit, in geval van nood. Daar is de prijs, in BE, nu 42,4 cent (altijd maximumprijs).
is er ook zoiets voor België en Frankrijk?
Zoals Josefien aangaf, Carbu.com, ex-brandstofprijzen.be, werkt (min of meer) voor BE en FR. Kan je ook het goedkoopste station per provincie of gebied vinden. De informatie moet je vaak wel met een korrel zout nemen. En dan het station even Googlen voor de openingsuren.
Of myLPG.eu gebruiken voor de locatie, maar daar kan je niet op prijs sorteren en kloppen de prijzen/uren vaak ook niet (prijzen worden automatisch aangepast, omdat een station in BE normaal altijd dezelfde korting aanhoudt, dus het station dat nu x cent onder de prijs verkoopt, zal dat volgende maand nog doen, je hoeft dus enkel bepaalde stations te onthouden).
ybos schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:24:
(beste blauwe pluimen op dubbel mengsel en gas geven :P )
Blauw? Of zwart? Een rijk mengsel geeft normaal een heel vluchtige, zwarte rook. Rijkere (dikke), blauwe rook is normaal geen rijk mengsel.
Is dit een turboblok? Ik ken nagenoeg niets van Volvo's...
Ook niet te veel doen, want hoewel een katalysator het te rijke deel van de verbranding 'proper' maakt, gaan ze echt stuk van een écht te rijk mengsel. Van olie smelten ze dicht.
Josefien schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:07:
In België is alleen Carbu.com maar daar is geen app van, voor zover ik weet.
Ik heb er wel één, maar heb geen idee hoe ik eraan kom... Heeft iemand er 2 jaar geleden bij mij opgezet.
Wel niet de minst omslachtige app...

• AequitasII
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 20:43
Bedankt voor de tip! Ik ga voortaan ook een paar km omrijden, gezien ik doordeweeks de a28 naar Utrecht pak.

• Glaxo
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17:05
Helaas zijn voor mij die ESSO stations niet op de route. Ik tank nu vast bij een BP en daar spaar ik nu freebees bij. Met sprintsparen gaat dat ook best rap. Met sprintsparen verdien je extra bonus freebees gratis.

Ik zag dat 1 freebee gelijk staat aan 1 cent, maar in de BP shop gelijk staat aan 5 cent. Ik zie op website dat je er ook brandstof mee kan betalen. Dan zou je dus altijd 5cent per liter korting krijgen (zonder bonus freebees)? Klopt dit? Bij mijn volgende tankbeurt krijg ik al 70% extra bonus freebees.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Maasmechelen strikes again :D €0.269 bij Total :p

En ik heb geteld: 3 Seconden per liter :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• jakl
MK_ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:02:
Wat grappig... de fles water waar ik net van dronk heeft een literprijs die bijna 2 keer zo hoog is. :p

Water... :')

Zelf het huismerk is ongeveer dezelfde prijs als brandstof in Maasmechelen:

Beide wel lekker water natuurlijk :9

• jeppert
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21:21
Terug van vakantie in Italië, wat zijn die aansluitingen daar en in Frankrijk een verademing! In Italië mag je zelf geen gas tanken, dus dit wordt voor je gedaan. Prijzen langs de autostrada waren geloof ik tussen de 60 en 70 cent, in Frankrijk prijzen variërend van 60 tot 97 cent de liter tegengekomen. in Luxemburg 42 cent, betrof hier de eerstvolgende tank na Berchem (richting het noorden).

• J0kerNL
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 12-10 23:09
MK_ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:02:
[Afbeelding]
En ik heb geteld: 3 Seconden per liter :)

Vandaag daar ook toevallig vlakbij getankt, alleen had helaas bij vertrek al mn tank volgegooid 😂

J0kerNL wijzigde deze reactie 12-08-2019 21:25 (7%)

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:20:
[...]

Wat grappig... de fles water waar ik net van dronk heeft een literprijs die bijna 2 keer zo hoog is. :p
[Afbeelding]
Water... :')

Zelf het huismerk is ongeveer dezelfde prijs als brandstof in Maasmechelen:
[Afbeelding]

Beide wel lekker water natuurlijk :9
In het vervolg dus LPG drinken, bevat veel meer energie dan een fles water voor evenveel/minder :+
J0kerNL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:22:
[...]
[Afbeelding]
Vandaag daar ook toevallig vlakbij getankt, alleen had helaas bij vertrek al mn tank volgegooid 😂
Maaseik is nog een stukje naarboven, al is 33.9c/liter ook nog lekker goedkoop als je de NL prijzen gewend bent :D

Nu ik Bruno zie staan: die in Maasmechelen is ook weer geopend. Voordeel: is het weer rustiger bij de Total :+ :)B

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

MK_ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 23:38:
[...]

In het vervolg dus LPG drinken, bevat veel meer energie dan een fles water voor evenveel/minder :+
ik denk dat ik liever ethanol drink dan, bevat ook meer energie als water :+
maar ja een fles whiskey of wodka is stevig aan de prijs -O-

• Josefien
jakl schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:15:
[...]

Nja, in mijn geval valt de inhoud wel bijna door 3 te delen in vergelijking met een normaal-verbruikende auto. :)
Volle tank (160 L) is voor mij ongeveer 800 km.
Ben nu wel blij dat ik niet voor de kleinere tank (98 L) ben gegaan, vooral omdat het altijd een beetje gokken is wanneer de tank leeg is en ik de indruk heb dat hij met een bijna lege tank minder lekker rijdt (als hij meer gas nodig heeft (snelweg bv.) durft hij zelf wel op benzine te springen, als je nog 30 km in de stad kan rijden.
Dat is zelfs nog meer actieradius dan mijn benzinetank van 60K :o Daarmee haalde ik destijds hooguit 700-750km als ik niet extra zuinig reed èn doorreed als het "tanken"-lampje aanging :P
jakl schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:15:
[...]

Ik heb er wel één, maar heb geen idee hoe ik eraan kom... Heeft iemand er 2 jaar geleden bij mij opgezet.
Wel niet de minst omslachtige app...
[Afbeelding]
Zo te zien heeft er inderdaad ooit een app ervan bestaan (i.i.g. in 2016), maar is het nu niet meer beschikbaar :o
https://carbu.com/belgie/...-binnenzak/1460044044780/

De APK-file ervan is via andere bronnen nog wel te downloaden zoals (https://apkpure.com/nl/ca...fuelmediaservice.carbuCom) maar blijkt niet meer te werken op i.i.g. mijn telefoon. Geeft een foutmelding "Pagina niet beschikbaar" na het openen :P

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

J0kerNL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]
weet niet zeker hoe het bij die esso is maar als je de shell aan dezelfde weg pakt dan heb je de nederlandse aansluiting :)

• jakl
MK_ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 23:38:
Zou ik dan stiekem ook psssshhhtt-geluiden beginnen maken? :D
mrc4nl schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 00:05:
Maar minder dan LPG -O- en voor een hogere prijs. ;(
Josefien schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 00:47:
Dat is zelfs nog meer actieradius dan mijn benzinetank van 60K :o Daarmee haalde ik destijds hooguit 700-750km als ik niet extra zuinig reed èn doorreed als het "tanken"-lampje aanging :P
Ook best veel voor benzine :9 ... ik haal 500 km met mijn 95L-benzinetank...
En dan was er als optie nog onderbouw+inbouw (de meesten nemen 1 v/d 2 apart), ongeveer 250 liter / 1.300 km dus... Volgens mij was er iemand in mijn buurt die dat heeft.
Of ik zou een tweede ton-tank in de koffer kunnen plaatsen :D, 320 liter :9~ passen 4 tonnen in, 3.200 km >:) moet je haast vaker olie verversen dan tanken :9 jammer dat ik wel de ruimte nodig heb en je in BE meestal maar voor €125 à €150 per keer kan tanken ;(

Het enige jammere van 160 L is wel dat je in Zaventem bv. ongeveer 10 minuten op die knop staat te duwen en er vaak nog iemand met een grote tank voor je staat. Ook als het vriest :r ... Nu valt het mee, maar heb er ook al gestaan toen de regen en sneeuw zo scheef naar beneden kwam, dat ik er middenin stond :+ Gelukkig is de pomp thuis sneller (helemaal vol in ongeveer 5 minuutjes als hij écht leeg was).
En langs de snelweg eens 3 minuten gedaan voor 20 liter... Daar zou ik dus bijna een half uur hebben gestaan... 8)7
Voor mij maken 2, 3 of 4 tellen per liter daarom dus wel wat uit :D (of 9 tellen, bij dat station langs de snelweg).
Josefien schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 00:47:
Zo te zien heeft er inderdaad ooit een app ervan bestaan (i.i.g. in 2016), maar is het nu niet meer beschikbaar :o
Geeft een foutmelding "Pagina niet beschikbaar" na het openen :P
Je mist helemaal niks, hoor... Echt een verschrikkelijke app, en ook gewoon web-based. Moet dus elke pagina laden, vraagt steeds opnieuw locatietoegang, staat uiteraard steeds in het Frans na herladen, je kan niet terug (op iOS), ... De mobiele website is eigenlijk gewoon beter (in gebruik)...
Jammer dat dat bedrijf zo achteruit is gegaan. :/

EDIT: wel grappig, op die website is er een screenshot van de app in werking, met tankstations op te zien... Laat dat toevallig héél dichtbij zijn waar ik woon. Er ontbreekt een station op :') (waar trouwens ook LPG wordt verkocht, het bovengenoemde 'snellere' station) ... Hun informatie was ook toen al niet de meest correcte... :P

jakl wijzigde deze reactie 13-08-2019 11:28 (7%)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

over goedkoop gesproken, weten jullie een adres waar ik goedkoop kleppensmering vandan haal?
meeste webshops zon 65 euro voor 5 liter.

amazon.de duikt daaronder, maar heb je weer 14 euro verzendkosten :|

• J0kerNL
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 12-10 23:09
superwashandje schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:11:
[...]

weet niet zeker hoe het bij die esso is maar als je de shell aan dezelfde weg pakt dan heb je de nederlandse aansluiting :)
Bij de Esso hadden ze enkel de ACME aansluiting helaas |:(

• jakl
mrc4nl schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:48:
over goedkoop gesproken, weten jullie een adres waar ik goedkoop kleppensmering vandan haal?
meeste webshops zon 65 euro voor 5 liter.
Dan zit je altijd tussen de witte producten. Ik weet niet of ze minder kwalitatief zijn dan 'echte' flash lube, want ik weet zelf niet hoe goed of effectief 'echt' klepsmeermiddel is.
€48,65
€49,60
€35,83

Maar is 5 liter niet wat onhandig om mee te werken? Overigens geen idee wat de permanente betekent...

Heb er ook al naar gekeken en wel jammer dat niks van klepsmeermiddel met Prime werkt... Dan had ik ze tenminste binnen de 1 à 2 dagen in huis. Deze zijn allemaal best lang onderweg.

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

J0kerNL schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:33:
[...]

Bij de Esso hadden ze enkel de ACME aansluiting helaas |:(
ja dacht ik al :) de shell zit echt een paar honderd meter verderop richting maaseik en de buitenste aansluiting is de nederlandse :) prijs is vaak hetzelfde

• Flipside22
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 09-10 01:12
superwashandje schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:32:
Zeker, ik heb het op mijn RAM met een 5.7 HEMI V8 (400pk)
jeppert schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:57:
Terug van vakantie in Italië, wat zijn die aansluitingen daar en in Frankrijk een verademing! In Italië mag je zelf geen gas tanken, dus dit wordt voor je gedaan. Prijzen langs de autostrada waren geloof ik tussen de 60 en 70 cent, in Frankrijk prijzen variërend van 60 tot 97 cent de liter tegengekomen. in Luxemburg 42 cent, betrof hier de eerstvolgende tank na Berchem (richting het noorden).
Ik ben ook net terug uit Italië met de LPG wagen. Mijn Italië nippel bleek een rubber te missen, gelukkig had het tankstation zelf ook een nippel die ze op mijn auto konden zetten voor het tanken.
Paar keer getankt in Duitsland en 1x in Italië. Het aantal tankstations en de prijs in Oostenrijk viel me zwaar tegen. Ik heb zelfs € 1,00+ voorbij zien komen in Oostenrijk :X

Inmiddels zit ik boven de 6.000km en is mijn eerste fles Valvesaver nog niet leeg. Heb het flesje nu standaard in de auto liggen, alleen zal ik hem niet moeten wisselen maar de vrouw gezien mijn rijbewijs ingevorderd is ;w

• jeppert
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21:21
Flipside22 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:57:
[...]

Zeker, ik heb het op mijn RAM met een 5.7 HEMI V8 (400pk)

[...]

Ik ben ook net terug uit Italië met de LPG wagen. Mijn Italië nippel bleek een rubber te missen, gelukkig had het tankstation zelf ook een nippel die ze op mijn auto konden zetten voor het tanken.
Paar keer getankt in Duitsland en 1x in Italië. Het aantal tankstations en de prijs in Oostenrijk viel me zwaar tegen. Ik heb zelfs € 1,00+ voorbij zien komen in Oostenrijk :X

Inmiddels zit ik boven de 6.000km en is mijn eerste fles Valvesaver nog niet leeg. Heb het flesje nu standaard in de auto liggen, alleen zal ik hem niet moeten wisselen maar de vrouw gezien mijn rijbewijs ingevorderd is ;w
Ik mocht ter plekke een nippel a 21euro kopen haha.

Rijbewijs ingevorderd, da's dan weer minder :(

• ybos
Laatste update over de volvo perikelen (het was vandaag een goede LPG dag).

Vandaag was ik met de mitsubishi outlander die we recent hadden om laten bouwen bij Henk Boertien terug om de afstelling te checken want hij haperde regelmatig en leek alsof hij ook nog best veel benzine verbruikte.
Laptop eraan, stuk gereden en bleek dat af en toe het toerentalsignaal wegviel en hij dan heel even terugschakelde naar benzine. Gevolg: schokje en benzineverbruik. Vooral op de snelweg gebeurde dat vrij veel wat ook het verbruik verklaarde.
Andere manier van toerental oppikken geselecteerd in de software en probleem verholpen, nu loopt de outlander als een zonnetje.

Het ook even over de volvo gehad: oooow, dan is je onderbreekrelais stuk (wat ik al vermoedde want had dat ook online gevonden). net geen 6 tientjes betaald voor een nieuwe. Net vervangen en ook de volvo loopt weer als een zonnetje.

• Wok

Wok

Dakloos...

@ybos
Wok schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:27:
^^ Klinkt in ieder geval als het onderbreekrelais van de benzinetoevoer.
Kuch.... O-)

:P

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mrc4nl schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 00:05:
[...]

maar ja een fles whiskey of wodka is stevig aan de prijs -O-
Mag van mij :p Wel een stukje duurder :+
jakl schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:24:
[...]
Zou ik dan stiekem ook psssshhhtt-geluiden beginnen maken? :D
Gas geluiden uit de achterkant zeker :D
Flipside22 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:57:
[...]

... zal ik hem niet moeten wisselen maar de vrouw gezien mijn rijbewijs ingevorderd is ;w
:o What happened :o

• dennis1992
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 19-08 19:37
[b]dennis1992 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:24goede middag, ik ben nieuw hier
ik ben op zoek naar een nieuwe pickup maar heb geen ervaring met gas. enkel vorig jaar heb ik een beetje mee gelezen op deze web site
wat zijn de nadelen en werkt het goed met zoon autos of merk je veel verschil hier mee ?
heb nog nooit op gas gereden dus weet niet wat te verwachten. is er veel verschil met diesel ook

mvg
ik heb een tijd terug een post gemaakt hier, helaas geen antwoord ? denk wel dat er deskundigen met ervaring zijn hier ?
wat kan ik verwachten van gas

• kraats
  • Laatst online: 23:49

kraats

Ik rol

@dennis1992 Tja.. is een beetje algemeen, denk ik. Je kunt verwachten dat je auto rijdt zoals gewoon op benzine, dat je vaker moet tanken, dat dat tanken een stuk goedkoper is, dat je waarschijnlijk een klein beetje meer onderhoud kunt verwachten aan je auto en dat je (in ieder geval in NL) meer wegenbelasting kwijt bent.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• dennis1992
@kraats dankje wel voor het snelle antwoord !!
dus prestatie is het zelfde en verder ? is het verbruik gelijk gestelt aan benzine en hoe veel benzine kan ik nog verwachten nodig te hebben ?
volgens garage verlies ik mogelijk tot 20 pks beetje afhankelijk.

hoe goed is gas verkrijgbaar eigenlijk ? heb er nog nooit op gelet ?
is het tanken vergelijkbaar met normale benzine of hoe werkt dat ? dank !!

$

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 23:10
dennis1992 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:54:
@kraats dankje wel voor het snelle antwoord !!
dus prestatie is het zelfde en verder ? is het verbruik gelijk gestelt aan benzine en hoe veel benzine kan ik nog verwachten nodig te hebben ?
volgens garage verlies ik mogelijk tot 20 pks beetje afhankelijk.

hoe goed is gas verkrijgbaar eigenlijk ? heb er nog nooit op gelet ?
is het tanken vergelijkbaar met normale benzine of hoe werkt dat ? dank !!

$
Je merkt (nihil) tot niets met het rijden op LPG.
Houd rekening met een licht hoger verbruik, hier normaal 1:13 en met LPG 1:11.

Verkrijgbaarheid is meer dan goed, let maar eens op tijdens het rijden op de snelweg hoe vaak je LPG op de borden ziet. Ook op www.mylpg.eu zie je redelijk goed de verkrijgbaarheid.

tip: https://www.groupon.nl/de...eLLLNU9_xQ9BoChhUQAvD_BwE

• ybos
SmoothTweaker schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:57:
[...]

Je merkt (nihil) tot niets met het rijden op LPG.

Verkrijgbaarheid is meer dan goed, let maar eens op tijdens het rijden op de snelweg hoe vaak je LPG op de borden ziet. Ook op www.mylpg.eu zie je redelijk goed de verkrijgbaarheid.

Lijkt een mooie aanbieding, en kán een goede tip zijn. (had er ook naar gekeken maar voor mij was een andere installatie nog steeds een paar honderd euro goedkoper)
Dit is een relatief dure installatie dus ja, je krijgt korting via deze aanbieding maar er zijn goedkopere systemen op de markt die (afhankelijk van merk en type motor) voor minder geld hetzelfde werk prima doen :)

• jakl
dennis1992 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:56:ik ben op zoek naar een nieuwe pickup maar heb geen ervaring met gas.
Naar wat ben je op zoek? Als je nieuw nieuw bedoelt, heb je alleen maar keuze tussen Amerikaans.
Maar er is een wereld van verschil tussen GM (Chevrolet en GMC), FCA en Ford (en ook tussen de 3.6 twin-charged V6 of hun 5.0 atmosferische V8).

Kijk je naar wat er allemaal is, kan je ook nog de vorige generatie Nissan Navara vinden op benzine (en vast ook al op gas), met de 4.0 V6. Geen slecht blok!
dennis1992 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:54:is het verbruik gelijk gestelt aan benzine en hoe veel benzine kan ik nog verwachten nodig te hebben ?
Nee, bij ons wordt 15 tot 20% meerverbruik op LPG aangehouden, maar ook dit is van meerdere factoren afhankelijk (gas in de winter zou iets minder energierijk zijn, maar ik heb nu in de zomer net een hoger verbruik). De keren dat ik een volledige tank benzine leegreed, had ik ook de exact zelfde verbruikscijfers, dus ik merk helemaal geen meerverbruik.

Hoeveel benzine je nog zal verbruiken is ook afhankelijk van het voertuig. Voor een Corolla is dat misschien 0,5 L / 100 km benzine, bij mij is het meestal 1,2 L / 100 km.
Wow :o ... dat vind ik toch ook goeie kortingen! Kan je daar zo bij elke installateur mee terecht?

• dennis1992
[b]SmoothTweaker in "Het grote LPG topic"SmoothTweaker schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:57[/messageJe merkt (nihil) tot niets met het rijden op LPG.

okee. bedankt !! mijn vorige deed 1 op 4 of 5 denk dat de nieuwere het wel iets beter doen ? reed voorheen op benziene
die coupon kan ik denk ik niet gebruiken ? gargae installeert prince installatie maar je besteld ze gewoon zo dus niet achteraf ingebouwd en is bovendien acht cylinder, jouwe gaat tot zes ;-)

website is goede tip waarvoor dank !! lijkt idd goed mee te vallen !! hoe is de ervaring met tanken ?
jakl schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:01:
[.Naar wat ben je op zoek? Als je nieuw nieuw bedoelt, heb je alleen maar keuze tussen Amerikaans.
Maar er is een wereld van verschil tussen GM (Chevrolet en GMC), FCA en Ford (en ook tussen de 3.6 twin-charged V6 of hun 5.0 atmosferische V8).

Kijk je naar wat er allemaal is, kan je ook nog de vorige generatie Nissan Navara vinden op benzine (en vast ook al op gas), met de 4.0 V6. Geen slecht blok!

[...]

Nee, bij ons wordt 15 tot 20% meerverbruik op LPG aangehouden, maar ook dit is van meerdere factoren afhankelijk (gas in de winter zou iets minder energierijk zijn, maar ik heb nu in de zomer net een hoger verbruik). De keren dat ik een volledige tank benzine leegreed, had ik ook de exact zelfde verbruikscijfers, dus ik merk helemaal geen meerverbruik.

Hoeveel benzine je nog zal verbruiken is ook afhankelijk van het voertuig. Voor een Corolla is dat misschien 0,5 L / 100 km benzine, bij mij is het meestal 1,2 L / 100 km.

[...]

Wow :o ... dat vind ik toch ook goeie kortingen! Kan je daar zo bij elke installateur mee terecht?
hiervoor had ik een dodge ram gen3 nu 12 jaar in mijn bezit sinds nieuw nu 341dkm dus niet heel erg veel maar mag wel even iets nieuws en ga nu ook veel meer rijden en weet niet of het met deze leeftijd en kmstand nog verstandig is om er gas in te doen dus zoek een nieuwe liefst dodge ram terug, geen ervaring met chevy of fort maar zijn ze minder goed dan ?

ik overweeg nog ofwel 2018 sport of longhorn ( iets meer bling ) of misschien 2019 sport.
laramie sporrt apearance ook mooi maar ik koop prive en 70d+ wil ik gewoon niet doen !

• Flipside22
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 09-10 01:12
@dennis1992 ik heb de 2019 Sport, bevalt super op LPG. Waar ben je van plan de auto te kopen? De ene werkt met Prins de ander met Vogels. Ik heb een Prins installatie.

@MK_ 76kmh overschrijding op een lege autosnelweg. 100kmh toegestaan.
Omstandigheden: 5 baans snelweg, 03:00 in de nacht....geen overig verkeer, gelaserd.

• jakl
dennis1992 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:48:lijkt idd goed mee te vallen !! hoe is de ervaring met tanken ?
Eigenlijk vrij gelijkend met benzine of diesel, behalve dat je het pistool moet vastmaken (i.p.v. in de tankopening steken) en een knop moet inhouden.
Maar in NL moet je voor benzine sowieso dat hendeltje vasthouden...
dennis1992 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:48:ik overweeg nog ofwel 2018 sport of longhorn ( iets meer bling ) of misschien 2019 sport.
laramie sporrt apearance ook mooi maar ik koop prive en 70d+ wil ik gewoon niet doen !
Er is een forumlid met een 2019 Sport, ik heb een 2018 Sport. Ik ben wat minder voor chroom...
Voordeel van een 2013-2018 Laramie (of verder, zoals de Longhorn) of 2019 Laramie zijn wel memory seats, verwarmde stoelen vanachter, interieurlichtjes in de deuren en voor sommige 2019-modellen nu ook gekoelde stoelen achteraan.
Bij mij zijn enkel de 2 stoelen vooraan verwarmd en gekoeld. Maar als je verdergaat dan Laramie in 2019 wordt het ook heel moeilijk, er zijn zoveel verschillende modellen in één trim nu (standaardlichten, de superkleine, verfijnde lichten (gisteren bij tankstation gezien), ...).

Er is sinds eind 2013 motorisch niets veranderd: alle modellen die je noemt hebben dezelfde 5.7 HEMI V8 met 16 bougies (misschien had die van jou er ook al 16?) en een achttrapsautomaat van ZF (het koppelrijkere model).
Flipside22 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 02:58:@MK_ 76kmh overschrijding op een lege autosnelweg. 100kmh toegestaan.
Omstandigheden: 5 baans snelweg, 03:00 in de nacht....geen overig verkeer, gelaserd.
Wow... Is dat Nederlands ofzo? Aan 18 jaar in een 90-zone (of misschien 100) trajectcontrole en ook bijna 180 (iets in de 170 na correctie), gewoon de boete betaald :') ... had echt gedacht dat ik door de hele ervaring van een rijbewijs halen opnieuw moest gaan.
En een vriendin van mij 96 na correctie in een 50-zone (niet bebouwde kom) bij een inhaalmanoeuvre, met de flits recht in haar gezicht :+ had op school ook even gepanikeerd, maar uiteindelijk ook gewoon een boete. Stond wel grappig op de foto.

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:48
Fijn, die prijzen zo weer naar beneden. Ik woon helaas niet in de goedkoopste regio van Belgie, maar toch 0,334 is weer het niveau van 2 jaar geleden.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
dennis1992 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:56:
[...]

ik heb een tijd terug een post gemaakt hier, helaas geen antwoord ? denk wel dat er deskundigen met ervaring zijn hier ?
wat kan ik verwachten van gas
Vermogensverschil is tegenwoordig echt nihil, mocht je willen zou je met een speciale LPG tune zelfs meer vermogen er uit halen door het hogere octaangetal van LPG :p

Met een standaard tuning verlies je 1-2% maximaal, zeker met een pickup verwaarloosbaar :p Verbruik is circa 15% meer t.o.v benzine.
Flipside22 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 02:58:
@dennis1992 ik heb de 2019 Sport, bevalt super op LPG. Waar ben je van plan de auto te kopen? De ene werkt met Prins de ander met Vogels. Ik heb een Prins installatie.

@MK_ 76kmh overschrijding op een lege autosnelweg. 100kmh toegestaan.
Yikes, sterkte :(:)
jakl schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:12:
[...]
Wow... Is dat Nederlands ofzo? Aan 18 jaar in een 90-zone (of misschien 100) trajectcontrole en ook bijna 180 (iets in de 170 na correctie), gewoon de boete betaald :') ... had echt gedacht dat ik door de hele ervaring van een rijbewijs halen opnieuw moest gaan.
En een vriendin van mij 96 na correctie in een 50-zone (niet bebouwde kom) bij een inhaalmanoeuvre, met de flits recht in haar gezicht :+ had op school ook even gepanikeerd, maar uiteindelijk ook gewoon een boete. Stond wel grappig op de foto.
50 overschrijding na correctie == rijbewijs inleveren..

• jakl
MK_ schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:28:
50 overschrijding na correctie == rijbewijs inleveren..
Wow :r 'gelukkig' dat het in België vaak niet zo nauw zit :P daar is het puur afhankelijk van de zone die de zaak behandelt. In Wallonië zijn de snelheidsregels bv. al helemaal anders dan in Vlaanderen. 8)7

• dennis1992
[quote]Flipside22 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 02:58:
@dennis1992 ik heb de 2019 Sport, bevalt super op LPG. Waar ben je van plan de auto te kopen? De ene werkt met Prins de ander met Vogels. Ik heb een Prins installatie$/quote]

waarschijnlijk handiri of leie ? welke raad u aan
merk installatie heb je soms keuze tussen vogel en prince welke is beter ? bij handiri standaard vogels ?
jakl schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:12:
[...Eigenlijk vrij gelijkend met benzine of diesel, behalve dat je het pistool moet vastmaken (i.p.v. in de tankopening steken) en een knop moet inhouden.
Maar in NL moet je voor benzine sowieso dat hendeltje vasthouden...

[...]

Er is een forumlid met een 2019 Sport, ik heb een 2018 Sport.
ik had ook al de 16 boegies maar waarom was ford en chevrolet minder goed of anders ? zijn die niet geschikt voor gas dan ?
ik heb straks nog een test rit geplant en daarna ga ik de knoop doorhakken maar twijfel nog steeds tussen 18 sport, 18 longhorn of 19 sport ? geen lease of afschrijving dus wil het wel goed doen ?
wat zijn dan de verschillen tussen de modellen ? iets waar ik moet op letten ook ?

• jakl
dennis1992 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:14:merk installatie heb je soms keuze tussen vogel en prince welke is beter ?
Handiri geeft standaard Vogels, inderdaad, maar als je er naar vraagt krijg je (voor dezelfde prijs, denk ik), Prins, met 2 verdampers en klepsmering.
Officiële dealers werken uitsluitend met Prins! Die installaties worden voor BE, NL en DE in Antwerpen geplaatst en zijn echt goed.
Als je Nederlands bent, pas dan op voor grijze import. Soms wat goedkoper (ook meestal niet de specifieke modellen voor onze markt, met onze code's en export-status), maar in geval van recall helpt niemand je. Handiri is geen officiële dealer, maar haalt ze wel uit dezelfde, officiële poort. Dat kan dus geen kwaad.
dennis1992 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:14:waarom was ford en chevrolet minder goed of anders ?
Dat zei ik niet, maar Ford heeft de Coyote 5.0 V8 al een tijd terug op directe injectie gezet voor de Mustang, en nu ook (hoewel ik hier aan twijfelde) al sinds bj. 2018 op de F150 (ook met poort-injectie wel, dus misschien kunnen de DI-injectoren uitgeschakeld worden?). Dus ook hun degelijk blok is nu extra complex. Ik heb enkel ervaring met hun 3.5 V6 EcoBoost (twin-charged) in de Raptor.
Een DI-blok loopt naar mijn idee wel een stuk verfijnder, maar een Amerikaans, atmosferisch DI-blok...
Het is een truck, dus het hoort ook te rijden als een truck :P

GM heeft voor de 5.3 en 6.2 V8 al een poosje DI, en dat is gewoon iets moeilijker op gas. De benzine-injectoren gaan ook meestal niet in elke cyclus open (kans op verbranden) en dan nog verbruik je gigantisch veel benzine of is de afstelling nooit goed. Dodge gebruikt nog altijd poort-injectie, veel simpeler, en de HEMI is een geweldig gasblok.
dennis1992 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:14:twijfel nog steeds tussen 18 sport, 18 longhorn of 19 sport ? geen lease of afschrijving dus wil het wel goed doen ?
wat zijn dan de verschillen tussen de modellen ? iets waar ik moet op letten ook ?
De 2019 is natuurlijk frisser en moderner. Het vorige design bestond al sinds 2009, met wat aanpassingen. Weeg de prijs af en bekijk wat je graag hebt, of niet nodig hebt.

Op de 2019 kan je het grotere 12-inch scherm krijgen. Heel mooi. Er bestaat ook het eTorque-systeem dat de motor aansleept, ook heel fijn (weet niet of dit in Europa al te krijgen is). Bij stilstand herstart de motor dus vloeiend, zonder starter. Daarnaast is hij ook een heel stuk (200 kg+) lichter.
Je kan ook extra veiligheidsfeatures hebben zoals automatisch remmen bij een opstakel als je achteruitrijdt (werkt naar mijn ervaring iets te gevoelig (stopt gewoon bruut als ik mijn oprit achteruit oprij), maar heb nog maar een keer of 3 met een 2019 gereden).
Veel meer USB-poorten en zelf USB C-poorten voor de toekomst. En je hebt terug een CD-speler!

Op de 2018 heb je ook al het Panasonic-systeem (véél beter dan voorheen), Apple CarPlay (en Android Auto), en alle andere Uconnect-apps. Sommige stukken (zoals de knopjes voor de ruiten) zijn bv. al 10 jaar hetzelfde, ook nog op de 2019's. 2 USB-poorten (beide geschikt voor CarPlay) en géén CD-speler meer.
Op kenteken zelfde gewicht, maar echt wel een heel stuk zwaarder. Leuk voor grip off-road (is tenslotte een pick-up, mag wel wat wegen), maar op modderige grond of gras zak je soms wat door. Pick-up's zijn tenslotte niet de de beste off-roaders (dat is bv. wel een kleine, lichte, Suzuki Jimny).

Beide modellen (zelf die van jou normaal al), lopen op 4 poten onder weinig belasting, uit te schakelen door een versnelling te vergrendelen. Werkt naar mijn gevoel te pas en te onpas.

Bij de Sport's is de uitlaat ook iets dieper. Ik vermoed dat dit voor 2019 nog steeds zo is? Dit ga je met de Longhorn niet hebben (meer verfijnd).
Bij de Longhorn krijg je alles hetzelfde + chroom en 'oude-mannen-features'. Deze zijn al vanaf de Laramie beschikbaar, en toch is de prijs tussen een 2013-2018 Sport en Laramie exact gelijk (soms zelf Sport iets duurder).

Op letten: niets, eigenlijk. Behalve de dealers. En de HEMI's sinds 2009 zijn wel gevoelig aan olie. Een beetje trial en error, maar met bepaalde olie's lopen ze echt mooier. Is ook gewoon een oud blok (hence de 16 bougies om nog aan emissie-eisen te voldoen :') ), dus een beetje magie... Verder zijn die blokken allesbehalve gevoelig en lopen ze als een trein.

Sorry voor het ge-off-topic, maar laat het ons zeker weten wat je kiest en toon ook plaatjes. :9~

• dennis1992
@ jakl oke dank je. gisteren testrit gedaan en verhouding motor en bak is idd exact gelijk.
beide hadden gewone radio dus iets van 8 inch, ook exact gelijk.
ze rijden ook best hetzelfde maar weet niet welke band eronder stak ? 19 was misschien iets hobbeliger maar had wel dunnere banden 22 inch, de 18 20 inch.
wil liefst vandaag of maandag nog tekenen, is € 52d voor sport met alles in (gas,deksel) en keuze camera vooraan. 19 is €56d met deksel maar komt wel nog 2,5d btw-in gas bij.
longhorn is nog tikkie duurder dan 19 sport maar die vindt ik nu wat minder
en nee ben nederlander maar woon grens belgie en schrijf hem dus ook hier in privé.

zeiden ze ook dat de 19's nog steeds conversies hebben voor navigatie klopt dat ??
op de 18 heb je ook wifi en de updates enz best leuk voor de kids. hebben jullie dit ook en werkt het goed ? is met abo blijkbaar ?
extra gewicht vind ik beter voor het trekken en de grip maar gaat dit ten koste van laadvermogen ? ik trek wel vaak aanhanger.

vindt de 18 er iconisher en stoerder uit zien en voelt ook zo als je drmee rijd 19 is meer zoon mama suv of hollywood auto die niet vuil kan worden :p maar is wel tikkie nieuwer en wil er toch enkele jaren mee doen ...... 19 had trouwens ook draadloos laden maar na hele rit was er maar 2 procent bij ??
dillemas hier hoor

• Josefien
Goedkoop tanken in België kan echt bijna alleen maar overdag als m'n tank niet leeg is... ik heb net bij de Lunch Garden in Olen gegeten... maar kan in de buurt (langs de route richting Rotterdam) letterlijk vrijwel nergens LPG tanken... alles is nu al gesloten -O- Heb nog gas voor hooguit 20km :/

• jakl
dennis1992 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:25:
zeiden ze ook dat de 19's nog steeds conversies hebben voor navigatie klopt dat ??
Dat betwijfel ik. Dit was in 2013-2017 (of misschien net in 2017 niet meer?) het geval. Na de switch van Harman naar Panasonic krijg je in Europa ook gewoon updates die je zelf uit kan voeren.
Ik heb dit van de 2019's ook al gehoord, maar weet niet of het klopt en dacht dat het enkel over het 12 inch scherm ging.
op de 18 heb je ook wifi en de updates enz best leuk voor de kids. hebben jullie dit ook en werkt het goed ? is met abo blijkbaar ?
De wifi werkt, maar moet je niet veel van verwachten. Ik ga er vanuit dat de 2019's die dan toch ook hebben?
Het is niet met een abonnement, maar met voorafbetaalde tariefplannen. Die zijn sinds kort trouwens helemaal gewijzigd. Ik heb nog ergens een lijstje daarvan.
Je hebt het oude tarief (1c/MB of €5 per GB), het vernieuwde plan via T-Mobile (met kredietpunten) of de Uconnect Access (met passen). En nieuw is ook de €15 voor 8 GB-pas.
Naar mijn ervaring is de verbinding downstream vaak traag en upstream snel, maar je hebt wel in zelf de meest onmogelijke plekken goed bereik (handig als je telefoon geen bereik heeft bv.)... Leuk als je kinderen op hun iPad zitten (werkt in heel de EU). Je hebt 2 maaden proefperiode, en daarin was de data bij mij altijd meteen op omdat je telefoon back-ups maakt, je naar muziek luistert, ... niet heel handig vind ik.

Enkele speedtests die ik nu terugvond op mijn telefoon (ping - down/up): 43 - 18/12, 52 - 11/3, 49 - 10/6, 44 - 8/8. Acceptabel dus wel. Bij de eerste twee wel best veel packet loss blijkbaar?
extra gewicht vind ik beter voor het trekken en de grip maar gaat dit ten koste van laadvermogen ? ik trek wel vaak aanhanger.
Hangt af van het gelijkvormigheidsattest. Mijne is gelukkig tot vrij zwaar toegelaten, maar heb al van sommigen gehoord dat ze een veel lager maximumgewicht toegekend kregen. Voor trekken maakt het niet uit.
Als je in BE inschrijft, wordt je trouwens ook gewogen!

Wat ik trouwens ook vergat te zeggen: als ik jou was, en je overweegt de 2019 sterk, wacht dan een maandje... Dan is het 2020-model er met kleine aanpassingen, toch het tweede jaar van de generatie (is en blijft een product van Chrysler...) én de EcoDiesel V6 komt terug (hoewel allicht niet in Europa), dus misschien nog andere wijzigingen. :)
Josefien schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:09:
Goedkoop tanken in België kan echt bijna alleen maar overdag als m'n tank niet leeg is... ik heb net bij de Lunch Garden in Olen gegeten... maar kan in de buurt (langs de route richting Rotterdam) letterlijk vrijwel nergens LPG tanken... alles is nu al gesloten -O- Heb nog gas voor hooguit 20km :/
Moest vandaag ook gaan tanken, maar is nu niet gelukt... Wat ik stiekem wel deed als ik weet dat ik ergens heen ga waar het gas goedkoop is, is maar gedeeltelijk tanken. :D Dan voel ik me extra voldaan als er meer goedkoop spul in kan. Bij mij zijn de meeste station's wel tot 21 à 22 open (maar ook niet ver van de maximumprijs).
Nu, met 42 cent langs de snelweg, zou ik het nog niet zo'n ramp vinden om dat te moeten tanken. :) Misschien een dingetje om 's ochtends te tanken? Dan moet je wel goed je actieradius kunnen inschatten.

• Josefien
jakl schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 21:03:
[...]

Moest vandaag ook gaan tanken, maar is nu niet gelukt... Wat ik stiekem wel deed als ik weet dat ik ergens heen ga waar het gas goedkoop is, is maar gedeeltelijk tanken. :D Dan voel ik me extra voldaan als er meer goedkoop spul in kan. Bij mij zijn de meeste station's wel tot 21 à 22 open (maar ook niet ver van de maximumprijs).
Nu, met 42 cent langs de snelweg, zou ik het nog niet zo'n ramp vinden om dat te moeten tanken. :) Misschien een dingetje om 's ochtends te tanken? Dan moet je wel goed je actieradius kunnen inschatten.
Ja, uiteindelijk heb ik langs de snelweg moeten tanken, op 1 liter na was 'ie helemaal leeg :o

Overdag tanken in goedkoop gebied is meestal geen optie, omdat 'ie nog genoeg vol is van de vorige dag :P Of hij is juist te leeg met amper 100km actieradius en moet ik 'm dichtbij huis alvast vullen. Alleen op lange ritten richten Wallonië wil dat wel gaan, maar ja... da's maar paar keer per jaar of zo :P

Gedeeltelijk tanken deed ik vroeger met benzine :P Maar deze gastank is wel erg klein om dat te doen :P

• jakl
Josefien schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:17:
op 1 liter na was 'ie helemaal leeg :o
Bij mij ging hij een keer op benzine met nog 20 liter (12,5% van de netto-inhoud, 100 km) erin... was trouwens ook de eerste keer dat ik het meemaakte. :+
En nu brandt er weer 1 LED'je met nog ongeveer 400 km in de tank 8)7
Josefien schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:17:
Maar deze gastank is wel erg klein om dat te doen :P
Hoe groot is de tank? / Hoeveel km kan je ermee?
In de zoektocht naar een extra gezinsauto, heb ik gemerkt dat een tank kwijtraken op een manier dat ze niet zichtbaar is, bijna onmogelijk is geworden. Al helemaal met 7 zitplatsen...

• Josefien
jakl schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:07:
[...]

Hoe groot is de tank? / Hoeveel km kan je ermee?
In de zoektocht naar een extra gezinsauto, heb ik gemerkt dat een tank kwijtraken op een manier dat ze niet zichtbaar is, bijna onmogelijk is geworden. Al helemaal met 7 zitplatsen...
In de praktijk kan er 36 liter in als hij helemaal leeg is. Actieradius gemiddeld 380km.

Het is het grootst mogelijke wat in de ruimte van het volwaardige reservewiel kan met behoud van vlakke kofferbak.

Steeds meer auto's hebben volgens mij geen (volwaardig) reservewiel, die ruimte valt dan vaak al af.

• jakl
Josefien schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:48:
Steeds meer auto's hebben volgens mij geen (volwaardig) reservewiel, die ruimte valt dan vaak al af.
Vrees het ook. Beneden geen plaats, en in de koffer zo'n spuitbusje.
Voor bepaalde modellen echt al belachelijke voorstellen gehad (max. 200 km actieradius...)

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 23:10
Hoe zit het met onderbouw in moderne auto's?
Daar is vast ook geen ruimte voor?

Bij mijzelf is de tank net iets groter dan het reservewiel. De vorige eigenaar heeft een dunne plank op maat gemaakt, hierdoor is de totale kofferbak iets omhoog gekomen maar wel vlak

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 03:07
Mijn kofferbak is ook opgehoogd met piepschuim. Mooi een 55 liter tank erin, elke 475km tanken.
Moet er niet aan denken om nog vaker te tanken...

• dennis1992
@ jalk en heb jij ervaring met 20 of 22 inch ? off road ?
ben vandaag nog langs geweest de wifi kunnen ze dus niet geven op de 19s beide schermen ?? is best jammer wel want daar zit de jeugd met hun tablet ed

maandag me poot zetten, heb nog 2 nachten om na te denken en thuis te overleggen ;-)

mvg

• _JGC_
Na 55K toch maar nieuwe bougies. De 90K of 60K hebben ze niet gehaald. Plank vanmiddag vanaf de invoegstrook naar 130, maar zat geen fut in. Eenmaal op 130 begint auto te schokken, motorlampje aan. Net even uitgelezen: 5 codes. P1336 met nog 2 codes voor misfires op 2 cilinders, B2aaa die mijn OBD scanner niet kan verwerken en P0313 die aangeeft dat de benzine bijna op is tijdens de misfires.

Hoofdverdachte voor nu zijn de bougies, maar zal ook zeker vacuum even nalopen morgen.

Edit: storingen gereset, vanmorgen nergens last van. Denk dat er wat paarden liggen te slapen door versleten bougies, die het gistermiddag niet leuk vonden om aangesproken te worden met gaspedaal op de bodem. Zitten nu NGK Iridium bougies in met levensduur van 90K, gaan straks Beru Ultra Platinum bougies in die ik al anderhalf jaar op de plank heb liggen.

_JGC_ wijzigde deze reactie 19-08-2019 09:40 (27%)

• jakl
dennis1992 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:40:
en heb jij ervaring met 20 of 22 inch ? off road ?
ben vandaag nog langs geweest de wifi kunnen ze dus niet geven op de 19s beide schermen ?? is best jammer wel want daar zit de jeugd met hun tablet ed
20 inch. Je hebt meer rubber op de wangen dan bij een doorsnee bv. 16 inch-band bij een kleinere auto. Je voelt meestal dus niet veel van de obstakels onder jou, maar voor een pick-up is het toch een dunne band imo.
Off-road is oké, maar dat hangt vooral van de band en de flex in de wangen af. Ik kan perfect 15 cm klimmen en tijdens het parkeren rij ik ook volop de stoep op bij het vak inrijden, wat op dezelfde plek een vriendin met haar CLA al wel eens een nieuwe band heeft gekost.

Maar toch ga ik later waarschijnlijk voor een leuke velg met een 17-inchband. Meer rubber kan geen kwaad.

En wat betreft de internetverbinding in de auto: hamer je er niet aan vast. Best duur en ook niet zo heel goed. Een tablet moet maar enkele updates binnenhalen en je zit al door de limiet heen...

• Glaxo
SmoothTweaker schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:13:
Hoe zit het met onderbouw in moderne auto's?
Daar is vast ook geen ruimte voor?

Bij mijzelf is de tank net iets groter dan het reservewiel. De vorige eigenaar heeft een dunne plank op maat gemaakt, hierdoor is de totale kofferbak iets omhoog gekomen maar wel vlak
Ik had een onderbouw reservewiel. Dus op die plek heb ik een onderbouw tank kunnen laten plaatsen.
Renault Clio Bouwjaar 2016.
Maar end of story hangt er geen grotere tank dan 45L bruto onder. Dit had te maken met beperkte dikte ringtank ivm ruimte tussen asphalt en tank

Mijn auto rijdt echter wel 1:14,5 op gas dus op een goede 38L gas kan ik ruim 500km rijden. Dat is een prima actieradius. En zorgt ervoor dat ik om de 5 dagen moet tanken.

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 19:41
ik ben toch weer aan het nadenken voor een LPG auto. Gezien de km's die ik maak denk ik er over om een auto met relatief lage kmstand te kopen en dan LPG in te laten bouwen.

heeft iemand al ervaring met die groupon?

• dennis1992
jakl schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 07:57:
[...]

20 inch. Je hebt meer rubber op de wangen dan bij een doorsnee bv. 16 inch-band bij een kleinere auto. Je voelt meestal dus niet veel van de obstakels onder jou, maar voor een pick-up is het toch een dunne band imo.
Off-road is oké, maar dat hangt vooral van de band en de flex in de wangen af. Ik kan perfect 15 cm klimmen en tijdens het parkeren rij ik ook volop de stoep op bij het vak inrijden, wat op dezelfde plek een vriendin met haar CLA al wel eens een nieuwe band heeft gekost.

Maar toch ga ik later waarschijnlijk voor een leuke velg met een 17-inchband. Meer rubber kan geen kwaad.

En wat betreft de internetverbinding in de auto: hamer je er niet aan vast. Best duur en ook niet zo heel goed. Een tablet moet maar enkele updates binnenhalen en je zit al door de limiet heen...
poot gezet, 18 sport prins vsi, brilliant black met black appearance pakacge ( alles zwart )en hardtop jason.
met wifi en 20 inch band.

heb niet de luchtvering, kon ik niet op wachten en ging de prijs best een stuk omhoog,
heb wel de camera vooraan, maar snap niet hoe die werkt ??
nu weekje wachten wel

• _JGC_
Bougies vervangen, elektrode is schoon, massapunt grijs en de rest van de schroefdraad zwart. Elektrode afstand was op het oog flink groter dan de nieuwe.

Starten en lopen, veel minder zenuwachtig, overschakelen op LPG ook weer zonder schok... en dat voor een paar tientjes en een halfuur werk...

• jakl
Vandaag moest ik even terug naar huis vanuit Nederland, en uiteraard koos ik de (5 minuten langere) route via Limburg! :D Perfect op de weg lag het relatief onhandige, maar wel goedkoopste tankstation! :D

134,23 liter, €34,09 :p @ €0,254 / L

De persoon voor mij had trouwens een ingenieuze uitvinding om niet op het knopje te hoeven drukken...

:') ... Zou hij het gewoon bij zijn adapter bewaren? :*)
Was wel zo'n type waarbij de tank druppel per druppel op het eind gevuld werd en meneer moest ook zonodig nog een Redbull hebben zonder de auto even te verplaatsen... :r Bij mij slaat de pomp altijd aan volledige snelheid af, als hij bijna vol is gaat hij niet trager ofzo.

Merkte daarna ook dat de knop wat getweakt was om dit soort 'comfort' toe te laten. :')
Wij ook, trouwens. :D binnenkort weer een LPG-autootje erbij.
Helaas niet van mij, maar wel gebeurd door mijn ge-push. >:)
Moet hem binnenkort ophalen, maar heb helaas amper tijd...
dennis1992 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:37:
heb niet de luchtvering, kon ik niet op wachten en ging de prijs best een stuk omhoog,
heb wel de camera vooraan, maar snap niet hoe die werkt ??
Als je zwaarder dan 1 ton trekt of vollaadt, mis je een comfortoptie. Als je dat niet doet (bv. maar een aanhangwagen van 500 kg), is er absoluut geen verschil, wat betreft de vorige generatie. Zijn helaas wel vaker problemen mee. Voor de nieuwe kan het een ander verhaal zijn, maar de rij-ervaring is nog steeds gelijk :)
Camera vooraan moet ingesteld worden, ofwel gaat die aan als je tot stilstand komt, ofwel enkel als je vertrekt (hem in D zet). Of enkel als je hem zelf activeert (zoals bij mij). Kan handig zijn, want laatst stond er een kind voor m'n auto die ik gewoon niet kon zien...

• Glaxo
jakl schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 23:01:

Wij ook, trouwens. :D binnenkort weer een LPG-autootje erbij.
Helaas niet van mij, maar wel gebeurd door mijn ge-push. >:)
Moet hem binnenkort ophalen, maar heb helaas amper tijd...
Het valt mij op dat er nauwelijks occasions(lage km) worden aangeboden met LPG al ingbeouwd. Waar heb je dat autootje gevonden. Of heeft die inmiddels toch wel wat km op teller staan.

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

Glaxo schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:00:
[...]

Het valt mij op dat er nauwelijks occasions(lage km) worden aangeboden met LPG al ingbeouwd. Waar heb je dat autootje gevonden. Of heeft die inmiddels toch wel wat km op teller staan.
wat is een lage km stand? ik heb er een in de aanbieding ;)

• Albantar
  • Laatst online: 18:24

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

@dennis1992 je posts op deze laatste pagina hebben maar weinig met LPG te maken maar gaan meer om algemeen auto(aankoop)advies. Dat hoort thuis in andere topics. Graag verder hier on topic.

Albantar wijzigde deze reactie 21-08-2019 12:18 (7%)

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:13

psy

Kennis is macht

[...]

Eenmaal LPG erin, worden ook veel kilometers gemaakt, is mijn ervaring. En áls er dan occasions worden aangeboden met LPG en een lage km-stand, moet je wel opletten. Want er zou zomaaar eens wat aan de hand kunnen zijn. Waarom zou je een LPG auto immers snel weer wegdoen, dan ga je je terugverdientijd immers niet halen.

• _JGC_
Paar jaar terug had je nog wel eens jonge LPG auto's uit de lease, maar aangezien LPG daar geen voordelen meer biedt zie je die niet meer.

• jakl
Autootje is nieuw, vandaag gaan ophalen O-)

heb de andere auto's weggehaald, voordat iemand klaagt over de privacywet of zoiets
Had deze foto genomen omdat ik een leuke auto zag :P ... maar je ziet wel de inserts in de motorkap, die vind ik wel leuk :D

Vind wel dat hij heet loopt, 100°C. Dit was na het thuiskomen, al best lang van de snelweg af...
Zowel dit model als het mijne hebben dingen in de grille die openen en sluiten om wind binnen te laten of meer aerodynamica, maar toch... Mijne loopt ook een stuk heter sinds een update, ongetwijfeld voor redenen omtrent 'efficiëntie'.

Verder nog geen plaatjes, heb hem zelf nog niet eens goed kunnen bekijken... :/
Had de hele week helaas amper tijd en ben sindsdien ook niet meer thuis.

------------------------

/ontopic, maar wat jouw vraag betreft, @Glaxo:
Lpg-auto's zijn zeldzamer omdat mensen (en zéker in BE) een biased opinion over LPG hebben, maar ook omdat je een lpg-auto koopt, of het laat installeren, omdat je vaak net meer kilometers gaat doen (en/of omdat je auto een benzineslurper is).
Nieuw levert Opel bv. nog af-fabriek LPG-installaties (volgens mij wel alleen te combineren met een manuele versnellingsbak) en dit zou ik zeker met mijn eigen centjes durven kopen.
In BE zijn er ook enkele willekeurige merken (zoals Suzuki, denk ik, Ssangyong, (vroeger?) Hyundai, ... en bepaalde dealergroupen van Fiat) waar je het bij de dealer, in samenwerking met een door-hun-gekozen monteur, kan hebben.
Of mijn auto / de auto hierboven, waarbij de importeur het voor zijn gebied installeert (in dit geval BE, DE en NL).

EDIT: letterlijk wat @psy zei dus. Dat is dus wat er in m'n hoofd ook zat. :p

• _JGC_
@jakl Mijn 207 geeft netjes 92 aan op de wijzer, maar geeft 105 graden bij uitlezen met EOBD. Onder druk mag koelvloeistof best warm worden en kookt het ruim boven de 100 graden nog niet. LPG is ook alleen maar vloeibaar vanwege de druk, als je die verlaagt gaat het koken en wordt het damp.

• jakl
_JGC_ schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:38:
@jakl Mijn 207 geeft netjes 92 aan op de wijzer, maar geeft 105 graden bij uitlezen met EOBD.
Erg druk maak ik me er niet om, omdat ik nu extra zeker ben dat het softwaregeregeld is.
De mijne (vorig model, 2018) ging digitaal op het scherm steeds tussen 90 en 94, heel af en toe 95 als warmste op de snelweg en 89 als koudste. Na de laatste update gaat hij nooit meer onder of boven 92 - 99, tenzij hij even stil stond (bij het tanken bv.) dan heb ik al eventjes 100 en 101 gezien.
Deze (nieuw model, 2019) ging stationair voor m'n neus gewoon van 96 vrolijk naar 100 op mijn oprit :p

De mijne doet ook (iets te) vaak zijn grille shutters dicht op de snelweg. Is dus puur voor efficiëntie.
Mijn pijltje wijst ook steeds net iets voor het exacte midden (doen ze allemaal van mijn generatie).
Dit nieuw heb ik er niet goed op gelet... De analoge klokjes zijn ook iets moeilijker af te lezen nu.

-----------------------------

Trouwens, ik zag dat dinsdag de LPG-prijs weer een tikkeltje omhoog ging in BE, en zo ook alle stations. :+
Maandag heb ik nog aan 25,4 cent kunnen tanken :D
Is er iemand die al goedkoper getankt heeft, of heb ik momenteel het record? *O*
vind het wel een satisfying persoonlijk record :9~
Wat is het goedkoopst dat jullie al hebben kunnen scoren? :D

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:57:
[...]
-----------------------------

Trouwens, ik zag dat dinsdag de LPG-prijs weer een tikkeltje omhoog ging in BE, en zo ook alle stations. :+
Is er iemand die al goedkoper getankt heeft, of heb ik momenteel het record? *O*
Nope, Maasmechelen was gisteren gestegen naar €0.282 :'(

Temperatuur van de motor, geen idee, ik heb nieteens een temperatuur meter _o-

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

MK_ schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:47:
[...]

Nope, Maasmechelen was gisteren gestegen naar €0.282 :'(

Temperatuur van de motor, geen idee, ik heb nieteens een temperatuur meter _o-
ik ook niet, maar met obd2 kan ik m tijdens het rijden uitlezen met mn smartphone. Blijft netjes rond de 90 bij mij (87 - 91)

• _JGC_
Net nog even de oude bougies bekeken die er dinsdag uit zijn gekomen: PLZKBR7B8DG. Volgens diverse websites en tecdoc hadden die 90.000km levensduur en iridium middenelectrode, maar de P zegt het al, het is platinum met 60.000km (inmiddels aangepast in tecdoc). Niet vreemd dat die na 55.000km op LPG het opgegeven hebben :X.

Wat betreft motortemperatuur: moderne motoren hebben elektronisch geregelde thermostaat. Vroeger had je een thermostaat met bimetaal die op bepaalde temperatuur open of dicht zat, een moderne motor staat deels open/dicht op basis van gemeten temperatuur. Bimetaal thermostaten werken niet heel precies en hebben een range, een elektronisch geregelde thermostaat kan de temperatuur veel constanter houden. Bij sommige auto's is zelfs de waterpomp af te koppelen als de motor nog koud is.

• ybos
jakl schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:57:
[...]

Goedkoopste in NL vorige week 46,9 cent. Nog nooit zo goedkoop in NL gezien 8)
A1, tankstation net voor de afrit Bunschoten vanuit amersfoort gezien. (werd hier recent ook besproken)

• jakl
_JGC_ schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:44:
Wat betreft motortemperatuur: moderne motoren hebben elektronisch geregelde thermostaat.
Tuurlijk, tuurlijk! Alleen heeft mijn auto (net zoals meerdere auto's nu) zo'n ding dat de lucht vanbuiten afsluit.

Dit is een foto van toen ik de grille van dezelfde auto van een vriend had gewisseld voor een andere, hier zie je die shutters goed (ze zijn gesloten).
Ik heb exact dezelfde auto en dezelfde shutters.

Bij het starten van de motor, zonder airco, blijven ze bv. dicht om sneller op bedrijfstemperatuur te zijn.
Op de snelweg, zonder luchtstroom, kan de motor vrijwel niet koelen. Sommigen halen ze daarom ook weg.

De hetere loop is om efficiëntieredenen. Amerikaans pushrod-design van zo lang geleden dat vandaag de dag nog overal ter wereld nieuw verkocht wordt en dus aan emissie-eisen moet voldoen = 2 bougies per cilinder en een iets hetere loop. Maar in het begin natuurlijk wel een beetje onwennig, behalve dat zonder digitaal scherm niemand het ooit zou weten. :p
De Pentastar V6 die wij in een Jeep hebben gehad (en in Amerika ook nog geleverd wordt), loopt op een warme dag op de snelweg zelf vrolijk tot 120° en dat hoorde zo... Niet elke motor is gemaakt om op dezelfde temperatuur te lopen / bij dezelfde temperatuur efficiënt te zijn.
Ik weet nog dat bij de Audi 100 van mijn oma, als kind, 80° het midden was, en hij daar altijd stond. Was een 4.2 of 4.6 V8 ofzo. Maar toen zaten we nog aan Euronorm 1 :P
ybos schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:46:
Goedkoopste in NL vorige week 46,9 cent. Nog nooit zo goedkoop in NL gezien 8)
-O-
Voor 3 centjes minder kan ik het hier 24/7 langs de snelweg krijgen. :P best gek eigenlijk...
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True