Handiri geeft standaard Vogels, inderdaad, maar als je er naar vraagt krijg je (voor dezelfde prijs, denk ik), Prins, met 2 verdampers en klepsmering.
Officiële dealers werken
uitsluitend met Prins! Die installaties worden voor BE, NL en DE in Antwerpen geplaatst en zijn echt goed.
Als je Nederlands bent, pas dan op voor grijze import. Soms wat goedkoper (ook meestal niet de specifieke modellen voor onze markt, met onze code's en export-status), maar in geval van recall helpt niemand je. Handiri is geen officiële dealer, maar haalt ze wel uit dezelfde, officiële poort. Dat kan dus geen kwaad.
Dat zei ik niet, maar Ford heeft de Coyote 5.0 V8 al een tijd terug op directe injectie gezet voor de Mustang, en nu ook (hoewel ik hier aan twijfelde) al sinds bj. 2018 op de F150 (ook met poort-injectie wel, dus misschien kunnen de DI-injectoren uitgeschakeld worden?). Dus ook hun degelijk blok is nu extra complex. Ik heb enkel ervaring met hun 3.5 V6 EcoBoost (twin-charged) in de Raptor.
Een DI-blok loopt naar mijn idee wel een stuk verfijnder, maar een Amerikaans, atmosferisch DI-blok...
Het is een truck, dus het hoort ook te rijden als een truck
GM heeft voor de 5.3 en 6.2 V8 al een poosje DI, en dat is gewoon iets moeilijker op gas. De benzine-injectoren gaan ook meestal niet in elke cyclus open (kans op verbranden) en dan nog verbruik je gigantisch veel benzine of is de afstelling nooit goed. Dodge gebruikt nog altijd poort-injectie, veel simpeler, en de HEMI is een geweldig gasblok.
De 2019 is natuurlijk frisser en moderner. Het vorige design bestond al sinds 2009, met wat aanpassingen. Weeg de prijs af en bekijk wat je graag hebt, of niet nodig hebt.
Op de 2019 kan je het grotere 12-inch scherm krijgen. Heel mooi. Er bestaat ook het eTorque-systeem dat de motor aansleept, ook heel fijn (weet niet of dit in Europa al te krijgen is). Bij stilstand herstart de motor dus vloeiend, zonder starter. Daarnaast is hij ook een heel stuk (200 kg+) lichter.
Je kan ook extra veiligheidsfeatures hebben zoals automatisch remmen bij een opstakel als je achteruitrijdt (werkt naar mijn ervaring iets te gevoelig (stopt gewoon bruut als ik mijn oprit achteruit oprij), maar heb nog maar een keer of 3 met een 2019 gereden).
Veel meer USB-poorten en zelf USB C-poorten voor de toekomst. En je hebt terug een CD-speler!
Op de 2018 heb je ook al het Panasonic-systeem (véél beter dan voorheen), Apple CarPlay (en Android Auto), en alle andere Uconnect-apps. Sommige stukken (zoals de knopjes voor de ruiten) zijn bv. al 10 jaar hetzelfde, ook nog op de 2019's. 2 USB-poorten (beide geschikt voor CarPlay) en géén CD-speler meer.
Op kenteken zelfde gewicht, maar echt wel een heel stuk zwaarder. Leuk voor grip off-road (is tenslotte een pick-up, mag wel wat wegen), maar op modderige grond of gras zak je soms wat door. Pick-up's zijn tenslotte niet de de beste off-roaders (dat is bv. wel een kleine, lichte, Suzuki Jimny).
Beide modellen (zelf die van jou normaal al), lopen op 4 poten onder weinig belasting, uit te schakelen door een versnelling te vergrendelen. Werkt naar mijn gevoel te pas en te onpas.
Bij de Sport's is de uitlaat ook iets dieper. Ik vermoed dat dit voor 2019 nog steeds zo is? Dit ga je met de Longhorn niet hebben (meer verfijnd).
Bij de Longhorn krijg je alles hetzelfde + chroom en 'oude-mannen-features'. Deze zijn al vanaf de Laramie beschikbaar, en toch is de prijs tussen een 2013-2018 Sport en Laramie exact gelijk (soms zelf Sport iets duurder).
Op letten: niets, eigenlijk. Behalve de dealers. En de HEMI's sinds 2009 zijn wel gevoelig aan olie. Een beetje trial en error, maar met bepaalde olie's lopen ze echt mooier. Is ook gewoon een oud blok (hence de 16 bougies om nog aan emissie-eisen te voldoen

), dus een beetje magie... Verder zijn die blokken allesbehalve gevoelig en lopen ze als een trein.
Sorry voor het ge-off-topic, maar laat het ons zeker weten wat je kiest en toon ook plaatjes.