Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 14 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mijn buurman heeft er eentje op diesel, voor zijn werk. Ding zuipt qua brandstof per maand wat ik in een jaar uitgeef aan LPG.
Hij was er zelf inmiddels ook wel achter dat het ding als daily driver niet praktisch is, heeft er nog een volvo 940 en een tomos snorfiets naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:18
Sinds kort ben ik de eigenaar van een Chevrolet Spark 1.0 BiFuel. Niet de mooiste auto, maar wel af-fabriek geleverd met lpg. Deze auto zou er wel tegen moeten kunnen.
Merk wel dat hij op lpg soms even een seconde inhoudt.
Met een lpg tank waar volgens reviews zo'n 300 km gereden kan worden ga ik snel de handigheid leren van het tanken. En kan ik me mentaal voorbereiden op ene electrische auto haha.

Er zit een nippel bij die past op de Nederlandse koppeling, maar zonder schroefdraad. Past deze ook in Duitsland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Flipside22 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 01:10:
[...]
Ik heb wel een idee wie er achter dit account zit :') Zal m vast ook heel pijn doen dat mijn andere auto een benzine auto is met een V10
V10 :9 Viper?
TereZz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:24:
Sinds kort ben ik de eigenaar van een Chevrolet Spark 1.0 BiFuel. Niet de mooiste auto, maar wel af-fabriek geleverd met lpg. Deze auto zou er wel tegen moeten kunnen.
Met een lpg tank waar volgens reviews zo'n 300 km gereden kan worden ga ik snel de handigheid leren van het tanken. En kan ik me mentaal voorbereiden op ene electrische auto haha.

Er zit een nippel bij die past op de Nederlandse koppeling, maar zonder schroefdraad. Past deze ook in Duitsland?
Nederland gebruik de bajonet aansluiting. Duitsland, België, Oostenrijk etc gebruiken de Europa aansluiting.

Een nippel die past op de Nederlandse koppeling, zonder schroefdraad? Denk dat het de Italië-nippel is:
Afbeeldingslocatie: https://www.lpgwebshop.com/1411-home_default/lpg-adapter-italie-nippel-disc-vuller-w218-aansluiting.jpg
Daar heb je niks aan in Duitsland etc, daar heb je de volgende voor nodig:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.werkenmetmerken.nl/img/MB3340-t-800x533.png
Met schroefdraad aan de buitenkant.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10 09:08
Op een troll post reageren is niet nodig.

Het is voor mij een hobby.
LPG heeft ook andere voordelen dan dat het goedkoper en milieuvriendelijker is. Je hebt minder last van detonatie. Op mijn Suburban 7.4 supercharger(500+ pk) is dat een groot voordeel. I.c.m. twee grote verdampers werkt dat perfect.

@Jakl
Vanaf de fabriek zit er bij mijn model geen snelheidsbegrenzer op. Bijna alle modellen hebben dat inderdaad wel.

Voor woon-werk verwacht ik binnen niet al te lange tijd elektrisch te rijden. Vakanties zal ik nog lang met een fossiele auto rijden verwacht ik.

Ik rij al ruim 15 jaar op LPG en het is jammer dat de populariteit terug loopt. De brandstof wordt al vaak niet in de afweging meegenomen. Dat het moeilijk of niet toepasbaar is bij veel moderne auto's helpt natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Tsja want alle BMW rijders zijn asociaal, net als alle pickup rijders. Alle asociale linksklevende leaserijders met hun Golfjes, Polo's en A3's zijn wel lekker sociaal. Zullen we het anders hebben over de gesubsidieerde PHEVs die met 1:8 over de linker baan knallen, en na de lease allemaal op export gaan?

Mooie vooroordelen heb je ook weer :N
Zoals ik al hierboven zei: maak je niet zo'n zorgen over de tientallen pickups in NL, maar ga je meer zorgen maken over de miljoenen auto's op benzine. LPG er in en hoppa, 20% lagere CO2 uitstoot.

offtopic:
Weet je wie pas krenterig en zo goedkoop mogelijk de wegen gebruiken zonder belast te worden? Al die EV-rijders. Paar tientjes per maand betalen aan bijtelling, het hele land doorrijden op bruine stroom, geen wegenbelasting, geen MRB, niks.

Oh ja, tip voor je volgende post: gebruik iets van interpunctie a.u.b.

Mijn hedendaagse vervoersmiddel past inderdaad niet in de hedendaagse samenleving:
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l5CxpfIDStS7pd5JaJOLxigt/full.jpg

8)7

[ Voor 51% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2019 10:08 . Reden: Quote aangepast ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:09
TereZz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:24:

Ah! een lotgenoot :+

ik haal meestal 290. Je leert na een tijdje wel op de rit-teller te rijden :+ want 300km is niet zo heel veel.
Maar autootje rijd prima vind ik. Niet snel, niet bijzonder. Maar brengt van A naar B voor weinig.En met 7,5l/100km is het een goedkoop autootje. Veel goedkoper ga je ze niet rijden denk ik.

Maar stiekem had ik er liever wel een grotere tank ik gehad O-) want sta nu bijna 2x per week aan de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-07 20:35
Ik praat graag heel veel (en vaak te veel), maar wil mijn ellenlange posts toch meer beperken ;w
Maar moet toch even antwoorden.

Ten eerste denk ik niet dat de mens sterker is dan de natuur. Ik vraag me ten zeerste af in hoeverre mate wij, in westerse landen, écht bijdragen tot klimaatopwarming. Ik ontken niet wat er bestaat, maar wij zullen nooit echt controle hebben op de natuur, hoewel de mens dat zo graag denkt.
Lpg is volgens de 40-60-theorie dus nog steeds een stuk CO2-neutraler en dingen als aardgas zijn minder schadelijk als ze opgebruikt worden dan dat de natuur ze vrijlaat!

Jammer ook dat je mij persoonlijk aanvalt op iets onnozels als geaardheid, want dit is weinig relevant en ik weet best wat mijn rij-capaciteiten zijn. Mijne parkeert niet automatisch in, en toch kan ik perfect overal naar toe. Ik parkeer me ook nooit dubbel, want hij past overal gewoon steeds keurig in (behalve in sommige vakken, dan komt de neus er inderdaad een beetje uit). Heb nog nooit een accident gehad en zelf al perfecte ontwijkingsmanoevres uitgevoerd, ook met zo'n 'boot'. Heb dan ook de reflexen van mijn vader.

Het klopt zeker dat er veel arrogante pick-up- en BMW-rijders zijn, maar daarom scheer je niet iedereen over dezelfde kam. Die pick-uprijders die asociaal doen, zijn die die niet even hun poot opsteken (ja, dat doen echte Dodgerijders ;) ). Ik rij vlot, maar zeker niet asociaal, laat zeker eens iemand door en stop aan zebrapaden. Ook mede omdat mensen verwachten dat je als een eikel rijdt met zo'n ding.
Had eergisteren ofzo zelf een Caddy achter mij die verschrikkelijk asociaal reed. Net zoals leerling-rijders, winden mensen zich graag op en dagen ze je graag uit, ook al doe je helemaal niets verkeerd. Daar moet je mee leren leven. Als mijn 3 ton tegen jouw 1,3 ton Caddy rijdt, zal het er voor jou iets minder goed uit zien. Dat is ook een natuurwet.
Ook jammer dat je ervanuit gaat dat iedereen al zijn centjes geeft aan zijn auto. Ik vind het enorm lullig om over mezelf te praten, maar woon in een speciale buurt rond Brussel, heb veel Nederlanders, Amerikanen, Duitsers en Engelsen als buren, veel snobs gehad als vriendjes en uiteraard naar een school voor snobs geweest. Mijn ouders hebben me steeds met beide voetjes op de grond gehouden. Ik kon perfect de mk5 limited halen of de nieuwe G500 die me werd aanbevolen, maar ik heb een mk4,5 sport omdat ik die nu echt (nog eens) wou hebben. Is ook mijn daily driver en verder heb ik geen auto nodig (buiten de -2018 Mustang 5.0 met schakelbak, die wil ik echt nog hebben als fun-auto). Alle buren hebben minstens 4 à 5 auto's voor hun alleen en een paar hebben zelf een helikopter... als dat hun blij maakt, doe maar. Ik doe wel lekker humble, dan verwachten mensen niks van mij ;) en de mijne, net zoals die van mijn vriend, passen allebei gewoon in de garage hoor ;)
Schade aan wegdek weet ik niet, je hebt ook een veel groter contactoppervlak. En dan nog maken wij die ook goed met onze andere benzineauto's, die reteduur zijn in België. Want ook wij hebben een V10 in de garage die meer belasting kost dan dat hij kan rijden.

Is toch niet omdat je 50 euro hebt, dat je een pakje boter van 48 euro moet kopen als er één van 3 euro is? Want zo lukt het niet, en ik denk dat veel mensen in mijn situatie minder humble tekeer zouden gaan, en dan uiteindelijk met helemaal niets meer eindigen. Mijn ouders hebben mij daarin perfect opgevoed.

En wat betreft de bedrijfsregeling: ik heb zelf geen bedrijf en heb gewoon BTW betaald op de mijne. Voor hetzelfde geld had je een auto die er veel 'duurder' uitziet, maar zo ben ik niet en daar werd ik niet blij van. Ik doe toch wat ik wil? En ik heb zelf nog een BTW-nummer van mijn ouders, dus als ik echt krentig was of wou profiteren, kon ik hem ook gewoon via dat BTW-nummer veel goedkoper krijgen, want hij doet het nog prima. Maar zo ben ik niet, en het is niet dat dat het verschil ging maken voor mij.

En nee, ik heb ook geen kinderen (ik ben 20), maar wel een actief leven. Ik ga zeker wel off-road, en dat op ons eigen terrein. Verder hoef ik mijn aankoop niet te verantwoorden. Maar ons naar noemen? Ik help zoveel dieren- en dak- en werklozeninstanties (financieel en fysiek), denk dat ik heel vriendelijk ben en makkelijk met iedereen om kan gaan. Ik kan wel mijn conclusies trekken, maar zal niet snel iemand beoordelen en probeer zeker ook nooit 'beter te lijken' dan iemand anders. Maakt niet uit waar je werkt, wat je studeert, met wat je rijdt, I don't care. Maar als je het bloed van onder de nagels haalt...
Ik ben god niet ofzo :p maar ik ben toch ook geen 'klootzak' omdat ik een homo ben die met een pick-up rijdt? :')
Niet iedereen is hetzelfde. Enkel de extremen vallen op (de personen die asociaal rijden, met hun handtas rondlopen en vervelend doen, ...)

Hoop dat jij trouwens niet met een spaardieseltje of hybride rondrijdt, want die zijn ook niet heilig. Buiten misschien waterstof (ken ik niets van), bestaat milieuvriendelijk rijden niet.

Kunnen we dit dan nu a.u.b. afsluiten? Ik heb er al spijt van dat ik op de reactie van Flipside heb geantwoord.
mk1992 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:26:
Ik geef Peter gelijk in de zin dat ik zou willen zeggen: ‘Laat wat over voor de rest’ :P
Wij stimuleren de vraag naar LPG net :)
MK_ schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:57:
Zoals ik al hierboven zei: maak je niet zo'n zorgen over de tientallen pickups in NL
Denk wel dat we over duizendtallen spreken, zeker in NL :')
Zelf waar ik woon zie ik er dagelijks een stuk of 3 en heb er minstens al 10 verschillende gezien in 5 km rondom mij op opritten.
Iemand beneden in de straat heeft er nu zelf 2, een Laramie uit 2015 en nu nog één (ook mk4,5 nog snel gehaald) omdat zijn vrouw er altijd mee reed haha
Maar als je je daar allemaal zo druk in moet maken... dan haal je de 60 niet denk ik
Arar schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:57:
Ik rij al ruim 15 jaar op LPG en het is jammer dat de populariteit terug loopt. De brandstof wordt al vaak niet in de afweging meegenomen. Dat het moeilijk of niet toepasbaar is bij veel moderne auto's helpt natuurlijk ook niet.
Is inderdaad heel jammer, maar hier zitten instanties als media en overheid gewoon voor tussen. Onveilig, moeilijker, problemen, ... misschien ergens ook goed, want (toch hier in BE) zou het anders nooit zo interessant blijven.
MK_ schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:30:
Nederland gebruik de bajonet aansluiting. Duitsland, België, Oostenrijk etc gebruiken de Europa aansluiting.
Welke aansluiting vinden jullie eigenlijk de beste? (biased opinion) Ik vind onze ACME wel leuk, ook omdat die het gas wegspuit langs de zijkanten, dish en bajonet spuiten het gewoon maar wat rond. Met de dish wel zelf nog niet moeten tanken, maar die lijkt qua aansluiting wel makkelijker. Bij de ACME zitten de schroefdraadjes vaak verkeerd, zit hij er wat scheef op, ...
Jammer dat de Europanippel (Spanje) nooit doorgebroken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 19:38
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:47:
Welke aansluiting vinden jullie eigenlijk de beste? (biased opinion) Ik vind onze ACME wel leuk, ook omdat die het gas wegspuit langs de zijkanten, dish en bajonet spuiten het gewoon maar wat rond. Met de dish wel zelf nog niet moeten tanken, maar die lijkt qua aansluiting wel makkelijker. Bij de ACME zitten de schroefdraadjes vaak verkeerd, zit hij er wat scheef op, ...
Mjah doe mij de bajonet maar, lekker simpel en snel.

Die dish vind ik maar een hopeloos geval, keer op vakantie gehad dat een van die "weerhaakjes" uit dat pistool niet in de dish was aangegrepen. Bijna met geen mogelijkheid dat ding er meer af te krijgen. Gelukkig zat er -nog- een koppelstuk tussen waardoor ik dat los kon draaien en de zooi in iedergeval niet meer aan de auto hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
gekkie schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:58:
Dish nog nooit geprobeerd :+
Bij bajonet had ik het wel eens voor dat de adapter niet meer van het pistool wou... had gelukkig wel m'n gereedschapskist bij en heb hem kunnen losmaken!

Heb een keer een demonstratie van Staubli mogen bijwonen en hun pistool is echt veel beter, wordt blijkbaar vaker in bedrijven voor forklifts gebruikt. Ook vrijwel geen gas dat vrijkomt bij het ontkoppelen en al helemaal geen 'psssht'. Soms zie je enkel een beetje damp zoals je wel eens uit een colafles ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle19
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-01-2021
Net terug van vakantie Noorwegen, en heb Dish, ACME, en Bajonet kunnen gebruiken.

Ik moet zeggen dat Dish mij het beste bevalt, snel aan en af koppelen (en in mijn geval hoef ik dan geen adapter op de auto te schroeven), daarna de Bajonet, ook een mooi snel systeem. En ACME bevalt mij het minst door het erop schroeven van het vulpistool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik heb zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.gaswinkel.com/images/catalog/lpg_gasdamptank/benodigdheden/speciaal/verlengde_nederlandse_bajonet.jpg

En ken ook niks anders. Vind het prima werken. Zit nooit te vast, is makkelijk iets strakker te zetten of los te maken met de slang eraan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:47:
Jammer ook dat je mij persoonlijk aanvalt op iets onnozels als geaardheid, want dit is weinig relevant en ik weet best wat mijn rij-capaciteiten zijn.
Wow dat had ik nieteens gezien... Dat is wel echt laag :/
[...]
Denk wel dat we over duizendtallen spreken, zeker in NL :')
Zelf waar ik woon zie ik er dagelijks een stuk of 3 en heb er minstens al 10 verschillende gezien in 5 km rondom mij op opritten.
Iemand beneden in de straat heeft er nu zelf 2, een Laramie uit 2015 en nu nog één (ook mk4,5 nog snel gehaald) omdat zijn vrouw er altijd mee reed haha
Maar als je je daar allemaal zo druk in moet maken... dan haal je de 60 niet denk ik
Ik denk dat het nog altijd verwaarloosbaar is t.o.v de 8 miljoen geregistreerde voertuigen in Nederland :)
[...]
België gebruikt toch de Europa nippel?

Tbh vind ik de Europa-nippel fijner dan de bajonet, recent nog eens mee getankt maar kreeg dat ding er amper vanaf _o-
Waah schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:54:
Ik heb zoiets:
[Afbeelding]

En ken ook niks anders. Vind het prima werken. Zit nooit te vast, is makkelijk iets strakker te zetten of los te maken met de slang eraan vast.
Da's de bajonet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Als de bajonet vastzit, draai je hem toch wat steviger in je auto met de koppeling vast? dan klikt die zo los lijkt me?

Heb wel een waterpomptang in de auto, maar werkelijk nog nooit gehad dat die ook maar de neiging had om vast te blijven zitten?

Mja, misschien is mijn bajonetfitting al ingesleten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Waah schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:05:
Als de bajonet vastzit, draai je hem toch wat steviger in je auto met de koppeling vast? dan klikt die zo los lijkt me?

Heb wel een waterpomptang in de auto, maar werkelijk nog nooit gehad dat die ook maar de neiging had om vast te blijven zitten?

Mja, misschien is mijn bajonetfitting al ingesleten ;-)
Ik bedoelde dat ik het vulpistool er niet af kreeg :p Ik kon de pinnetjes niet vinden _o-

Voor noodgevallen heb ik inderdaad ook een waterpomptang in de auto liggen, 1x gehad dat ik hem er niet af kreeg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle19
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik heb zoiets:
[Afbeelding]

Dat systeem heb ik ook, ook met stalen M10 schroefdraad. Maar hetgene wat bij mij achter de tankklep zit (Dacia Logan MCV), waar je die Bajonet adapter in draait is de dish-aansluiting.

Mocht je nog een prima ACME adapter voor Belgie/Duitsland zoeken zou je eens op deze site kunnen kijken: https://lpg.auto.pl/en/index.php?s=kat_lista&id_kat=12

Hoop LPG onderdelen vanuit Polen, en ook de ACME-adapter met stalen schroefdraad. (je krijgt alleen geen verzendbevestiging, maar netjes binnen 2 weken binnen gekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Meest vervelende bij mij tot nu toe is geweest dat m'n auto na het tanken z'n lpg weer langzaam stond uit te pruttelen. Mijn aansluiting zit achter het tankklepje maar wel een beetje diagonaal omhoog. Daar was dus in het najaar condens in blijven staan en vervolgens bevroren. Dat ijs was vervolgens bij het tanken tussen ventiel gaan zitten waardoor die na het tanken niet meer sloot (en ook niet meer van zich zelf gaat sluiten aangezien er vloeibaar LPG langs pruttelt en verdampt. Uiteindelijk met een schroevendraaiertje ijs weg kunnen wippen. Wel een paar druppels van het gesputter op m'n handen, niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MK_ schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:08:
[...]

Ik bedoelde dat ik het vulpistool er niet af kreeg :p Ik kon de pinnetjes niet vinden _o-

Voor noodgevallen heb ik inderdaad ook een waterpomptang in de auto liggen, 1x gehad dat ik hem er niet af kreeg :p
Ik snap je probleem :+ maar zie niet hoe die van mij zou kunnen klemmen... Zo strak zit het vulpistool niet om de pinnetjes lijkt me? Dacht dat die zijn voor een "stop" bij het draaien, waarna je de hendel overhaalt.

Maar geen idee hoe een vulpistool intern eruit ziet eigenlijk. Of hoe het werkt/klemt. Ik weet alleen: Kwartslag draaien, hendel overhalen. Als die dan wat gas spuit bij de tank-kant, het geheel ff draaien tot die wel klem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
MK_ schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:00:
Ik denk dat het nog altijd verwaarloosbaar is t.o.v de 8 miljoen geregistreerde voertuigen in Nederland :)
Ik denk dat het sowieso verwaarloosbaar is. Er zijn al 'afkoelingen' waargenomen. Ik ben niet natuurkundig, maar net als alles op de wereld sterft het uiteindelijk, en ik denk dat de aarde op sommige vlakken zelf nog meer zelf-vernietigend kon zijn als wij niet ingrepen... maar ik kan 'm niet redden hoor :9
MK_ schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:00:
België gebruikt toch de Europa nippel?
Nja... ja :) en ook nee ;(
De ACME was bekend als de Europanippel, maar nu is er écht een Europanippel (al enkele jaren). Die was bedoelt om één aansluiting in heel Europa te brengen (hence, the name), maar niemand sprong op de boot... Spanje dan weer wel, ookal is dat niet zo'n enorm LPG-land.
Fun fact: de ACME was in Amerika voor bedrijven en fleet vehicles heel populair, en daar zijn ze nu ook massaal overgeschakeld naar de Europanippel.
Maar er zijn dus wel 4 adapterstukjes in Europa momenteel.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/65j3Hy11/iu.jpg
Je schuift hem erop (op het rechtse ding) en hij klikt vast als je de hendel vastdoet / springt los als je de hendel terug indrukt. Bij het pistool van de makers van de ACME-pistolen komt er een beetje LPG vrij, bij Staubli vrijwel niks. Lijkt dus meer op een CNG-aansluiting!

EDIT: het pistool op de foto is trouwens het pistool (of toch heel gelijkend eraan) van dezelfden die de ACME-pistolen in België leveren. Die van Staubli zijn wel heel mooi en ik denk (niet zeker) dat zij ook de CNG-pistolen in België leveren.
Waah schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:05:
Bij mij draaide je de adapter mee uit de auto. Leek wel vastgevroren te zitten, maar nu dus ook altijd een waterpomptangetje in de auto, hoewel bij de ACME tot nu toe de adapter netjes in de aansluiting bleef zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door jakl op 25-07-2019 13:27 . Reden: toegevoegde informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een vraagje: waarom is een lpg pomp zo stil? :D
soms sta je te tanken en komt iemand naast jou benzine tanken met veel herrie en als hij weg is, is het terug muisstil. je hoort de cijfertjes bij oude pompen zelf lopen (tik, tik, tik, tik, tik, tik,..)

gebruiken die geen pomp of zo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
@MK_ Mijn excuses, 'euronozzle' of 'euronippel' is waarschijnlijk een betere term!
Dit dus... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 11:57
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:31:
ik heb een vraagje: waarom is een lpg pomp zo stil? :D
soms sta je te tanken en komt iemand naast jou benzine tanken met veel herrie en als hij weg is, is het terug muisstil. je hoort de cijfertjes bij oude pompen zelf lopen (tik, tik, tik, tik, tik, tik,..)

gebruiken die geen pomp of zo dan?
Pomp zit waarschijnlijk niet in de pomp zelf, vaak ligt het LPG reservoir bovengronds, in cilindervormige tanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:06
Na 3,5 jaar op LPG te hebben gereden, heb ik helaas afscheid moeten nemen van mijn Megane op LPG. De dagen waren toch wel geteld en er ging steeds meer stuk. Zo reed hij de laatste maand ook niet meer op LPG en de maanden ervoor nog maar op 3 poten, waarbij we de oorzaak nooit meer hebben kunnen vinden. Rij nu een Smart en ben nog steeds net zoveel kwijt als voor die Megane ongeveer. Ik vraag mij overigens wel af of het voor mij in de toekomst uberhaupt nog zin heeft om voor een LPG auto te gaan, aangezien ik binnenkort een woning op 2 km van mijn werk hoop te betrekken. Het zou wel betekenen dat ik financieel gezien een wat grotere en luxere auto kan gaan rijden in vergelijking met de Megane.

Tot die tijd hou ik het wel eventjes uit met de Smart ter overbrugging :). Jammer dat het wat lastig is om een Smart op LPG te gaan rijden.

Overigens, wel tof dat er hier Dodge RAM rijders zijn. Vind het hele toffe auto's. Hoop er ooit zelf ook eentje te kunnen rijden, al is het voor de ervaring :)

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
eXec schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:08:
Tot die tijd hou ik het wel eventjes uit met de Smart ter overbrugging :). Jammer dat het wat lastig is om een Smart op LPG te gaan rijden.
Is het een 'recentere' Smart? Met de 1.0 driecilinder van Renault? Want die levert Renault in LPG-landen zoals Italië gewoon op LPG, hoor...
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sgvh5vrs/Screen-Shot-2019-07-25-at-14-32-01.png

Vind Smarts vaak on-top-of-the-game wat kleine autootjes betreft, maar die 1.0... voelt echt enorm Frans aan. :) Vond de 1.0 uit de up! (minder pk, waarschijnlijk ongeveer hetzelfde koppel) dan wel ietsjes meer volwassen aanvoelen en meer pep hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Ik heb zoiets:
[Afbeelding]

Zoiets heb ik ook. Er zaten twee verloopnippels bij, die niet op de "hoofdnuppel"past, die er altijd in moet. Even kijken of ik een ander nippel die gelijk in de auto geschoeft kan worden, waar wel andere types op passen.

Herkent iemand toevallig wat voor types de twee goudkleurigen zijn, of is de foto daar echt te slecht voor haha. De grijze, die wél op de auto past, is een Nederlandse (bajonet).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GRBvnM3/spark-nippels.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
TereZz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:47:
Herkent iemand toevallig wat voor types de twee goudkleurigen zijn
Uiteraard! De grootste (linksonder) is de dish/schotel (Italië, Frankrijk, ...) en de kleinere middenboven is de ACME (België, Duitsland, ...) :)
De grijze is de bajonet, inderdaad voor Nederland en ook het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld.

Even toevoegen: hier vind je informatie over waar je welke adapters hoort te gebruiken. Ook een handige website om stations te vinden of een route te plannen, al moet je wel rekening houden met een klein beetje foutmarge.

[ Voor 36% gewijzigd door jakl op 25-07-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-10 18:43
mk1992 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:26:
Ik geef Peter gelijk in de zin dat ik zou willen zeggen: ‘Laat wat over voor de rest’ :P

Verder is het ook niet mijn ding, een pick-up. De subtiliteit is ver te zoeken.
Maar dank voor jullie ruime bijdrage via de wegenbelasting xD
€ 169,- per kwartaal :*)
Audi R8 ;)
Maak je over mijn woning e.d. maar niet druk. Een auto is gemaakt om te rijden, dus dat doe ik. Wat is je probleem precies? Ik ignore je reacties ook maar vanaf nu, want elke keer als ik iets lees wat je geschreven hebt heb ik het gevoel dat er weer een paar hersencellen afsterven bij me. ;w

[ Voor 74% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2019 20:53 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
HIER OOK!!! 5.2 L V10!!! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:49:
[...]

Uiteraard! De grootste (linksonder) is de dish/schotel (Italië, Frankrijk, ...) en de kleinere middenboven is de ACME (België, Duitsland, ...) :)
De grijze is de bajonet, inderdaad voor Nederland en ook het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld.

Even toevoegen: hier vind je informatie over waar je welke adapters hoort te gebruiken. Ook een handige website om stations te vinden of een route te plannen, al moet je wel rekening houden met een klein beetje foutmarge.
Dank! Nu alleen een verloopje kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
TereZz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:11:
Dank! Nu alleen een verloopje kopen :)
Zitten er geen schroefdraadjes in de bajonet-aansluiting of iets dergelijks? Of kan de bajonet er niet afgeschroefd worden?
Bij mij ongeveer €150 per jaar, particulier. Het mag ook eens meezitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Mijn diesel van 950kg was duurder met 200+ per kwartaal :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Moet je eigenlijk aan kunnen tonen dat je de pick-up nodig hebt voor je werkzaamheden, of mag je hem (bij wijze van spreken) ook als consultant zakelijk rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Iemand een goed adres waar ik online die valvesaver olie kan bestellen? Ik had morgen naar AGIT gewild maar zie net dat die per vandaag vakantie hebben. Mijn flesje is net over de helft, na 3.300km.
Dus ik neem het risico niet dat ik in Italië zonder kom te zitten en de LPG installatie zichzelf uitschakelt.
Waah schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:52:
[...]

Mijn diesel van 950kg was duurder met 200+ per kwartaal :X
Ja maar een RAM is ook bestelwagen op kenteken mits de achter ruit niet open kan.
Knul schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:55:
[...]

Moet je eigenlijk aan kunnen tonen dat je de pick-up nodig hebt voor je werkzaamheden, of mag je hem (bij wijze van spreken) ook als consultant zakelijk rijden?
U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.

[ Voor 29% gewijzigd door Flipside22 op 25-07-2019 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Ah, dus zolang je maar zakelijke km's maakt mag het. Goed om te weten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Flipside22 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:57:
Iemand een goed adres waar ik online die valvesaver olie kan bestellen?
Heb je geen klepsmeersysteem van Prins? Het potje met een priknaald dat je erop moet schroeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:14

auto660

1991 240 GL Brick

Het is toch van de gekke dat je voor van alles en nog wat wordt uitgemaakt als je een dikke bak rijdt? Er wordt je gewoon een schuldgevoel aangepraat dat absoluut nergens voor nodig is. Zo had ik op de frontpage al een reactie op mijn 2 takt spartamet dat ik, gebiedende wijs nog wel, dat ding zo snel mogelijk weg moest doen voor de uitstoot.... |:(

Die paar kleine beetjes extra uitstoot maken echt helemaal niks uit. Voor die pickup betaal je al meer dan genoeg extra belastingen en is dan ook welverdiend voor het bedrag dat je betaalt om er in te rijden. Geniet er lekker van, en als LPG de kosten dan kan drukken is dat mooi meegenomen.

Mijn auto heb ik ook omgebouwd naar LPG, niet voor het milieu maar voor de portemonnee. Daar ben ik eerlijk in, het maakt mij geen reet uit hoeveel die uitstoot. (tot op bepaalde hoogte) Ik houd wel van wat variatie op de weg en kan altijd wel genieten van alles wat anders is dan die eco koekblikjes.

Over een jaar of 30 is toch alles elektrisch en misschien al deels autonoom dus geniet er van zo lang het nog kan, en besteed absoluut geen minuut aandacht aan de haters in hun Kia Picanto met extra uitjes. Als ze het geld hadden dan hadden ze al lang een grote villa met een dikke bak voor de deur... :+

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Heb je geen klepsmeersysteem van Prins? Het potje met een priknaald dat je erop moet schroeven?
Jep die (valvecare), vond 1 webshop die het verkocht.
Overigens staat op de site van Prins dat je gemiddeld 5000km kan met een fles. Dus mijn verbruik is toch niet aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Flipside22 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:32:
Jep die (valvecare), vond 1 webshop die het verkocht.
Overigens staat op de site van Prins dat je gemiddeld 5000km kan met een fles. Dus mijn verbruik is toch niet aan de lage kant.
Nja succes... normaal zou ik me voor zoiets tot Amazon wenden, maar daar vind ik niet beter dan 2x500 ml voor €50. Weet niet goed hoe duur ze bij je gasboer of dealer zouden zijn, maar het is wel sowieso een heel stuk prijziger dan bijvulolie van JLM, FlashLube of een no-brand (voor €40 heb je 5 liter van een niet-merk of 2,5 liter van FlashLube zelf).

Normaal wordt de hoeveelheid ook per hoeveelheid gas berekend, wat bij een V8 natuurlijk meer is en de meeste stellen ze ook zuiniger af, want echt nodig is het niet, en toch ook niet heel voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat het sowieso verwaarloosbaar is. Er zijn al 'afkoelingen' waargenomen. Ik ben niet natuurkundig, maar net als alles op de wereld sterft het uiteindelijk, en ik denk dat de aarde op sommige vlakken zelf nog meer zelf-vernietigend kon zijn als wij niet ingrepen... maar ik kan 'm niet redden hoor :9

[...]

Nja... ja :) en ook nee ;(
De ACME was bekend als de Europanippel, maar nu is er écht een Europanippel (al enkele jaren). Die was bedoelt om één aansluiting in heel Europa te brengen (hence, the name), maar niemand sprong op de boot... Spanje dan weer wel, ookal is dat niet zo'n enorm LPG-land.
Fun fact: de ACME was in Amerika voor bedrijven en fleet vehicles heel populair, en daar zijn ze nu ook massaal overgeschakeld naar de Europanippel.
Maar er zijn dus wel 4 adapterstukjes in Europa momenteel.
[Afbeelding]
Je schuift hem erop (op het rechtse ding) en hij klikt vast als je de hendel vastdoet / springt los als je de hendel terug indrukt. Bij het pistool van de makers van de ACME-pistolen komt er een beetje LPG vrij, bij Staubli vrijwel niks. Lijkt dus meer op een CNG-aansluiting!

EDIT: het pistool op de foto is trouwens het pistool (of toch heel gelijkend eraan) van dezelfden die de ACME-pistolen in België leveren. Die van Staubli zijn wel heel mooi en ik denk (niet zeker) dat zij ook de CNG-pistolen in België leveren.
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:33:
@MK_ Mijn excuses, 'euronozzle' of 'euronippel' is waarschijnlijk een betere term!
Dit dus... :)
Ahzo, ja die heb ik niet... De andere 3 wel :p
TereZz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:47:
[...]

Zoiets heb ik ook. Er zaten twee verloopnippels bij, die niet op de "hoofdnuppel"past, die er altijd in moet. Even kijken of ik een ander nippel die gelijk in de auto geschoeft kan worden, waar wel andere types op passen.

Herkent iemand toevallig wat voor types de twee goudkleurigen zijn, of is de foto daar echt te slecht voor haha. De grijze, die wél op de auto past, is een Nederlandse (bajonet).

[Afbeelding]
Linksonder: dish/Italië nippel
Linksboven: afhankelijk van je bron Europa-nippel of ACME
Grijs: bajonet

Bij deze moet je waarschijnlijk die linkse IN de bajonet schroeven :)

Edit: yikes er was al een volgende pagina met het antwoord :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-10 18:53
gekkie schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:58:
[...]

Die dish vind ik maar een hopeloos geval, keer op vakantie gehad dat een van die "weerhaakjes" uit dat pistool niet in de dish was aangegrepen. Bijna met geen mogelijkheid dat ding er meer af te krijgen. Gelukkig zat er -nog- een koppelstuk tussen waardoor ik dat los kon draaien en de zooi in iedergeval niet meer aan de auto hing.
Juist door deze vakantie fan van de schotel. _/-\o_

Bij de euro-aansluiting is het altijd maar gokken of je niet ver genoeg (lekken) of te ver (adapter blijft steken) hebt aangedraait. Dish leek mij dummyproof, hij zit of hij zit niet, en geen gepiel met draaien. Ook beter dan bajonet waar je moet draaien en te ver kunt gaan.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Gewoon hetzelfde als mijn Corsa :D (particulier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:32:
Zitten er geen schroefdraadjes in de bajonet-aansluiting of iets dergelijks? Of kan de bajonet er niet afgeschroefd worden?
De rechter grijze nippel gaat direct de auto in, die heeft een klein (modelspecifiek?) aansluiting. Op de grijze bajonet zit helaas geen schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
TereZz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:34:
[...]

De rechter grijze nippel gaat direct de auto in, die heeft een klein (modelspecifiek?) aansluiting. Op de grijze bajonet zit helaas geen schroefdraad.
Als die bronzen niet in de bajonet geschroefd passen, moeten ze waarschijnlijk rechtstreeks op de aansluiting in de auto.

De nippels die ik heb (ACME, bajonet en Italië) moeten alle 3 rechtstreeks op de aansluiting in de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
MK_ schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:38:
[...]

Als die bronzen niet in de bajonet geschroefd passen, moeten ze waarschijnlijk rechtstreeks op de aansluiting in de auto.

De nippels die ik heb (ACME, bajonet en Italië) moeten alle 3 rechtstreeks op de aansluiting in de auto zelf.
https://www.lpg-parts.com...=0&category_id=2&ag_id=21 Zoiets heb ik nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ah een Spark heeft een rare aansluiting dan :p

Ik kan alle verloopstukken rechtstreeks op de auto zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
MK_ schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:47:
[...]

Ah een Spark heeft een rare aansluiting dan :p

Ik kan alle verloopstukken rechtstreeks op de auto zetten :D
Aha, dat is makkelijker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
Is dat niet een beetje wat @MK_ omschreef?
Je auto gebruikt de M10-aansluiting, dus je kan perfect M10-nippels in de plaats van je bajonetnippels plaatsen. De set die jij linkt is een M10-bajonetnippel met andere nippels die daarin passen (misschien wel M22). Als je enkel één nippel wilt, is het misschien voordeliger gewoon 1 M10-nippel te halen die je nodig hebt? Hoewel 20 euro voor zo'n hele set best goedkoop is... is vaak het dubbele.
M10's kunnen dus rechtstreeks in de auto :)

Ik heb M22-nippels. Ik vraag me af of er een capaciteitsverschil tussen de 2 zit? Zou de één sneller kunnen tanken dan de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:03:
[...]
Ik heb M22-nippels. Ik vraag me af of er een capaciteitsverschil tussen de 2 zit? Zou de één sneller kunnen tanken dan de ander?
Volgens mij valt dat te verwaarlozen en hangt het vooral af van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
MK_ schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:16:
Volgens mij valt dat te verwaarlozen en hangt het vooral af van de pomp.
Nja de LPG loopt exact even snel als benzine en diesel bij de stations bij mij in de buurt (2 sec. / L), dus ik klaag niet :)
Heb het al veel erger gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:24:
[...]
Nja de LPG loopt exact even snel als benzine en diesel bij de stations bij mij in de buurt (2 sec. / L), dus ik klaag niet :)
Ik zal de volgende keer eens timen dan :+ Denk niet dat het veel langer is bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Mijn tip: gewoon bij een specialist langsgaan. Op internet zul je nooit zeker weten of het past.
Heb me sufgezocht voor passende adaptertjes, de vakman had ze gewoon liggen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:46:
[...]

Nja succes... normaal zou ik me voor zoiets tot Amazon wenden, maar daar vind ik niet beter dan 2x500 ml voor €50. Weet niet goed hoe duur ze bij je gasboer of dealer zouden zijn, maar het is wel sowieso een heel stuk prijziger dan bijvulolie van JLM, FlashLube of een no-brand (voor €40 heb je 5 liter van een niet-merk of 2,5 liter van FlashLube zelf).

Normaal wordt de hoeveelheid ook per hoeveelheid gas berekend, wat bij een V8 natuurlijk meer is en de meeste stellen ze ook zuiniger af, want echt nodig is het niet, en toch ook niet heel voordelig.
Prinse Valve care 500ml fles: € 22,95

Direct 2 flessen besteld. Kan ik er sowieso weer 10.000 km tegen aan, en zorg gewoon dat er vanaf nu standaard een volle in de auto ligt. Toch ruimte zat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Flipside22 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:23:
Kan ik er sowieso weer 10.000 km tegen aan, en zorg gewoon dat er vanaf nu standaard een volle in de auto ligt.
Er werd me net verteld dat de schroefpotjes inspuiten volgens rijgedrag :) misschien daarom ook niet zo zuinig >:)
Ik leg zo'n spullen altijd in de ... RAM bins *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:06
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:35:
[...]

Is het een 'recentere' Smart? Met de 1.0 driecilinder van Renault? Want die levert Renault in LPG-landen zoals Italië gewoon op LPG, hoor...
[Afbeelding]

Vind Smarts vaak on-top-of-the-game wat kleine autootjes betreft, maar die 1.0... voelt echt enorm Frans aan. :) Vond de 1.0 uit de up! (minder pk, waarschijnlijk ongeveer hetzelfde koppel) dan wel ietsjes meer volwassen aanvoelen en meer pep hebben :)
Nee, het betreft een Smart uit '99 met een 0.6L blokje. Weet dat het mogelijk is om ook deze op LPG te laten rijden, maar het is het mij niet waard met een Smart. Het rijdt leuk, maar als ik al een beetje sportief door een bocht wil gaan glij ik zo weg. Het verbaasde mij dan ook dat mijn Megane een veel betere wegligging had dan de Smart, maar 't is wel verklaarbaar.

Tis maar voor de overbrugging. Steek nu liever mijn geld in de spaarpot voor een woning dan in een auto op LPG, terwijl de kans aanwezig is dat ik straks om de hoek van mijn werk woon en dus geen LPG meer nodig heb. Wel valt het verbruik mij best tegen met 1:16, daar waar ik 1:12 kon halen met de Megane op LPG.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:03:
[...]

Is dat niet een beetje wat @MK_ omschreef?
Je auto gebruikt de M10-aansluiting, dus je kan perfect M10-nippels in de plaats van je bajonetnippels plaatsen. De set die jij linkt is een M10-bajonetnippel met andere nippels die daarin passen (misschien wel M22). Als je enkel één nippel wilt, is het misschien voordeliger gewoon 1 M10-nippel te halen die je nodig hebt? Hoewel 20 euro voor zo'n hele set best goedkoop is... is vaak het dubbele.
M10's kunnen dus rechtstreeks in de auto :)

De gouden tip. Heet dus gewoon een M10 nippel. De link die ik stuurde is puur alleen de bajotnet, mét schriefdraad aan de binnenkant. De andere koppelingen krijg ik er niet bij, maar twee ervan heb ik zelf al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jakl schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:24:
[...]
Dat gezegd hebbende, mijn dochter kon gisteren bij een pomp geen LPG in haar tank krijgen, het ging tergend langzaam. Wat later op de avond elders geprobeerd daar lukte het tot een halve tank. Zou dit mogelijk met de extreme temeparuren van gisteren te maken hebben gehad? Een hangende vlotter lijkt het niet te zijn aangezien er bij een andere pomp wel tot de helft getanked kon worden?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
eXec schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:37:
Wel valt het verbruik mij best tegen met 1:16
Dat is nog niet enorm slecht. Zo'n klein blokje is zuinig in de stad, maar vanaf bijvoorbeeld 70 km/u moet zo'n klein blokje harder gaan werken om koppel te blijven maken.
Is ook zo bij alle (atmosferische) driecilindertjes die nu nieuw te koop zijn, en ook de reden dat VAG voor sommige modellen in de afgelopen 2 jaar wat is afgestapt van de downsize-trend.
hardware-lover schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:36:
Dat gezegd hebbende, mijn dochter kon gisteren bij een pomp geen LPG in haar tank krijgen, het ging tergend langzaam. Wat later op de avond elders geprobeerd daar lukte het tot een halve tank. Zou dit mogelijk met de extreme temeparuren van gisteren te maken hebben gehad?
Ik heb al vaker gehoord dat mensen problemen hebben met warme temperaturen, een andere pomp, wanneer de tank bijna vol is, ...
Gelukkig genoeg gaat het bij mijn installatie steeds vlekkeloos (tot nu toe), buiten snelheid, door het station, nooit een verschil in ervaring.

Heb al gehoord dat door de hitte de druk in de tank hoger kan komen dan de pomp levert, waardoor er nauwelijks, of heel traag, gas in de tank komt.
Heb ooit eens een tankstationmevrouw in het VK tegen een klant horen zeggen dat hij de auto even in de schaduw moest zetten en later opnieuw proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jakl schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:35:
[...]
[knip]

Ik heb al vaker gehoord dat mensen problemen hebben met warme temperaturen, een andere pomp, wanneer de tank bijna vol is, ...
Gelukkig genoeg gaat het bij mijn installatie steeds vlekkeloos (tot nu toe), buiten snelheid, door het station, nooit een verschil in ervaring.

Heb al gehoord dat door de hitte de druk in de tank hoger kan komen dan de pomp levert, waardoor er nauwelijks, of heel traag, gas in de tank komt.
Heb ooit eens een tankstationmevrouw in het VK tegen een klant horen zeggen dat hij de auto even in de schaduw moest zetten en later opnieuw proberen...
Als dat werkelijk zo is, dan zal dit probleem de komende dagen vanzelf worden "opgelost". Op zich lijkt de verklaring logisch aangezien ze op het heetst van de dag aan de pomp stond, en het uren later in de avond nog eens probeerde waarbij het dus wat beter ging. Als het werkelijk door de hitte komt dan zal de zwarte lak van haar auto ook niet werkelijk meehelpen verwacht ik ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@hardware-lover hier stond bij de pomp een briefje met uitleg dat het op druk komen langer kon duren dan normaal. Hoefde niet te tanken, dus heb niet getest. Maar klinkt aannemelijk.

Met deze temperaturen, krijg je dan minder rendement als je tankt? Of juist meer? Aangezien ze geijkt worden op 15 graden dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Waah schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:37:
Met deze temperaturen, krijg je dan minder rendement als je tankt? Of juist meer? Aangezien ze geijkt worden op 15 graden dacht ik.
In principe tank je in de hitte 'minder' - alhoewel, de hoeveelheid brandstof kan afnemen als ze afkoelt, maar de brandstoftanks zitten ondergronds (ik heb ook nog nooit een bovengrondse LPG-tank in België gezien) en de brandstof zelf is dus onwaarschijnlijk 35 graden warm als het buiten 35 graden is.
Brandstof zet uit bij hitte (meer ruimte nodig voor dezelfde hoeveelheid in liter) en krimpt bij koude.

Een kennis (Shell) van een vriend zei dat het per graad 0,85 L op een afname van 1000 L is (pure benzine). Tank je 100 liter benzine van 20 graden, ben je dus 400 ml 'bedrogen' (als die theorie klopt).
Maar dit maakt weinig uit, want het wordt steeds naar dezelfde temperatuur gecorrigeerd. Ongeacht het volume in liter, krijg je dus wel altijd evenveel energie (als dat logisch klinkt). Indien de brandtof gekrompen is, zit die gewoon in een 'kleinere' hoeveelheid (op dat moment). Corrigeren naar een bepaalde temperatuur is dus een heel slimme oplossing!

Dan nog denk ik dat LPG sowieso altijd koud is (vrieskookt) + hou er rekening mee dat er in de zomer meer butaan aan het mengsel wordt toegevoegd (in de winter propaan omdat het kookpunt ergens rond -40 ligt en dus meer bruikbaar bij koude). Butaan is goedkoper, daarom doen ze dit nog steeds, maar ook ietsjes energierijker per liter. Dus op dat vlak ligt je rendement sowieso hoger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wij staan op het punt een Corsa D aan te schaffen. 2012, 130k km, vanuit de fabriek lpg3 installatie. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij aankoop?

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Daanieyel schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 00:49:
Wij staan op het punt een Corsa D aan te schaffen. 2012, 130k km, vanuit de fabriek lpg3 installatie. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij aankoop?
Niet de snelste, maar verder best betrouwbaar. Zorg dat hij fatsoenlijk loopt stationair op zowel benzine als LPG, anders zijn waarschijnlijk de bobines aan vervanging toe. Niet duur, maar kan vervelend zijn indien onverwacht.

Verder, rammelende ketting == nogo. Gebeurt eigenlijk enkel als de auto laag op olie heeft gestaan (sowieso een teken van slecht/nalatig onderhoud).

Afgezien die 2 dingen prima auto, rij er al 3 jaar met plezier in :)

Kunnen goed rijden op LPG, harde klepzetels etc af fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
MK_ schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 01:07:
[...]

Niet de snelste, maar verder best betrouwbaar. Zorg dat hij fatsoenlijk loopt stationair op zowel benzine als LPG, anders zijn waarschijnlijk de bobines aan vervanging toe. Niet duur, maar kan vervelend zijn indien onverwacht.

Verder, rammelende ketting == nogo. Gebeurt eigenlijk enkel als de auto laag op olie heeft gestaan (sowieso een teken van slecht/nalatig onderhoud).

Afgezien die 2 dingen prima auto, rij er al 3 jaar met plezier in :)

Kunnen goed rijden op LPG, harde klepzetels etc af fabriek.
Bedankt voor je reactie!

Vandaag proefritje gemaakt. Geen rammelende ketting maar wel wat onregelmatigheid bij stationair en als je vanuit te lage toeren optrekt. Vooral als ie op gas loopt maar ook een beetje bij bezine. De verkoper zegt dat t de bougies zijn. Inderdaad niet de snelste auto maar dat is verder prima. Wel was ie een beetje zenuwachtig op de weg, leek wat speling ergens te zitten of zo, herken je dat toevallig ook?

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Daanieyel schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:06:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Vandaag proefritje gemaakt. Geen rammelende ketting maar wel wat onregelmatigheid bij stationair en als je vanuit te lage toeren optrekt. Vooral als ie op gas loopt maar ook een beetje bij bezine. De verkoper zegt dat t de bougies zijn. Inderdaad niet de snelste auto maar dat is verder prima. Wel was ie een beetje zenuwachtig op de weg, leek wat speling ergens te zitten of zo, herken je dat toevallig ook?
Als het op beide brandstoffen is ligt het i.i.g niet aan het LPG systeem, kan zijn dat het de bougies. Als de verkoper er zo zeker van is, moet hij ze vervangen en bewijzen dat het de bougies zijn >:) Bobine of bougies, zal een van de 2 zijn.

Doods stuurgevoel rond de middenstand bedoel je? Zou bij de facelift, wat een 2012 is, opgelost moeten zijn. Ik heb er i.i.g geen last van, maar heb dan ook het sport onderstel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Goed, filterwissel zit er aan te komen. Loop al gelijk tegen een probleem aan. Heb ik een 11, 12, 14 of 16mm gasfilter. Is dit online te checken? Webshops laten identieke plaatjes zien, dus aan typenummering heb ik heel weinig.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
MK_ schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:21:
[...]

Als het op beide brandstoffen is ligt het i.i.g niet aan het LPG systeem, kan zijn dat het de bougies. Als de verkoper er zo zeker van is, moet hij ze vervangen en bewijzen dat het de bougies zijn >:) Bobine of bougies, zal een van de 2 zijn.

Doods stuurgevoel rond de middenstand bedoel je? Zou bij de facelift, wat een 2012 is, opgelost moeten zijn. Ik heb er i.i.g geen last van, maar heb dan ook het sport onderstel >:)
Moet zeggen dat het weer ook niet meehelpt. Mijn 207 is tot 3500RPM helemaal dood met dit weer. Normaalgesproken heeft dit blok bij 1700RPM al 90% van zn koppel te pakken.

Zal ook niet meehelpen dat de bougies al 55K zitten, alhoewel deze NGKs tot 90K zouden moeten kunnen houd ik toch de 60K van Peugeot aan. De beru's die ik nog heb liggen houden het na 30K voor gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
_JGC_ schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:31:
Moet zeggen dat het weer ook niet meehelpt. Mijn 207 is tot 3500RPM helemaal dood met dit weer.
Hoe bedoel je dat? Ik heb het gevoel dat het warme weer de lpg-installatie net goed doet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
jakl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:23:
[...]

Hoe bedoel je dat? Ik heb het gevoel dat het warme weer de lpg-installatie net goed doet! :)
Hogere temperatuur betekent meer vocht en minder zuurstof in de lucht. Tel daarbij op de airco die vol staat te draaien en je motor heeft er gewoon geen zin in.
Vanmiddag ook weer: heel stuk gereden, even bij tankstation wat drinken en naar de wc, vervolgens amper 120 kunnen halen op de invoegstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
_JGC_ schreef op zondag 28 juli 2019 @ 15:11:
Hogere temperatuur betekent meer vocht en minder zuurstof in de lucht. Tel daarbij op de airco die vol staat te draaien en je motor heeft er gewoon geen zin in.
Vanmiddag ook weer: heel stuk gereden, even bij tankstation wat drinken en naar de wc, vervolgens amper 120 kunnen halen op de invoegstrook.
Interessant, maar ik zou gedacht hebben dat er in onze gebieden net minder vocht in de lucht zit bij hogere temperaturen... Minder zuurstof, daar valt niet over te discussiëren, dat merken we wel ;)

Maar zo hevig dat je moeilijk 120 haalt?... Ben wel benieuwd wat je ervaring in hele hoge bergen dan zou zijn :)
Ik neem aan dat, wanneer dit gebeurt, de computer ook wel een signaal krijgt dat het mengsel eerst te rijk is (weinig zuurstof) en hij dan het inspuiten aanpast.

Ik heb een atmosferisch blokje, turbo-mensen zullen er wel geen last van hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:18:
[...]

Interessant, maar ik zou gedacht hebben dat er in onze gebieden net minder vocht in de lucht zit bij hogere temperaturen... Minder zuurstof, daar valt niet over te discussiëren, dat merken we wel ;)

Maar zo hevig dat je moeilijk 120 haalt?... Ben wel benieuwd wat je ervaring in hele hoge bergen dan zou zijn :)
Ik neem aan dat, wanneer dit gebeurt, de computer ook wel een signaal krijgt dat het mengsel eerst te rijk is (weinig zuurstof) en hij dan het inspuiten aanpast.

Ik heb een atmosferisch blokje, turbo-mensen zullen er wel geen last van hebben :+
Ik had er laatst ook last van.. überhaupt is de auto al niet de snelste ( :+ ) maar 37°C, vochtig, AC aan, 3 man in de auto + computers etc was de auto niet vooruit te branden _o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 21:31
Ik heb afgelopen dagen vrijwel elke dag gereden, heb niks gemerkt wat betreft trager worden van de auto in warm weer, zelfs niet met airco aan :)

Ik heb trouwens het idee dat de airco sowieso niet heel veel vermogen kost. Ooit heb ik eens in Duitsland terwijl ik de max. snelheid aan het rijden was met plankgas de airco aan en uit gezet. Er was nagenoeg geen verschil... met airco uit ging hij 2km/u harder of zo... verwaarloosbaar.

Vanaf zondag t/m vrijdag geen benzine verbruikt, alle dagen was het dermate warm dat 'ie uit zichzelf op gas ging starten bij koude motor :D

De actieradius van de kleine tank is op bepaalde routes wel een dingetje :P Met zomers weer rij ik vaak na m'n werkdag nog even naar de Zeeuwse kust (regio Brouwersdam, Neeltje Jans). De LPG-stations zijn schaars (en snel 20ct duurder) in Zeeland, op de N57-route is er pas in Middelburg een niet te duur station. Maar vaak rij ik niet tot Middelburg en komt het erop neer dat ik een bijna halfvolle tank al moet gaan vullen voor ik vertrek, omdat ik anders de terugreis niet haal zonder duur te tanken :/

Lage prijzen van 0,3xx die ik hier wel eens voorbij zie komen kom ik echt zelden tegen :'( Alleen eens gehad in de buurt van Maaseik en Charleroi. Tanken in België is voor mij meestal 0,48 op een retourtje Antwerpen, Minderhout-Oost is "vaste tankstation".

Dichtbij huis tanken is 0,53, wel met 10 minuten extra reistijd :P Bij m'n vriendin in de buurt tanken (A'dam Noord) is 0,57, daar ontkom ik vaak niet aan als ik niet met een volle tank ben vertrokken van huis en we dan ook ergens anders heen gaan.

De KM-stand is afgelopen vrijdag de 333.333 gepasseerd :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YKBTYpom.jpg

De auto zelf heeft nog steeds vage problemen, maar beïnvloed het rijden vooralsnog niet.

Het langer moeten starten bij koude motor is nog steeds niet opgelost, garage heeft geen idee meer. Ondertussen lijkt het niet te verslechteren en begin ik zoiets te hebben van "laat het zo, misschien wordt 'ie er alsnog heel oud mee". Hij is al tig keer ervoor bij de garage geweest, elke keer ben ik 'm dan 3 dagen kwijt zonder dat het opgelost is :(

Verder begint sinds een tijd de multiriem weer te piepen onder belasting de eerste paar km's bij koude motor, alleen bij heel warm weer (vandaag dus niet) :/ De riem+spanrol zou 120k km's/5 jaar mee moeten, maar deze zitten er pas 76k/1,5 jaar op. Deze auto heeft dit probleem herhaaldelijk... eerst alleen piepen bij warm weer, op een gegeven moment gaat 'ie dat bij normaal weer ook doen en laat ik het vervangen en gaat het weer niet veel langer dan 1 jaar mee tot de eerste piep-verschijnselen :/ De vervangingen waren niet bij dezelfde garage, de riemspanning is niet af te stellen i.v.m. automatische spanrol, smeren met een kaars helpt ook niet :/

---

Vandaag ook de klepsmeerolie weer bij moeten vullen. Voor het eerst met het spul wat ik vorige week kocht bij de Agin (was toevallig laatste dag voor hun 3-weekse vakantie... had ik geluk mee :P ). Waar ik vorige keer 5 flessen van "Xtreme Protect" kreeg is het deze keer spul van BRC. Wel altijd verkocht als "JLM Olie" en zelfde prijs :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IISEtGxl.jpg

Het zal vast net zo goed zijn, maar het spul is wel anders van kleur (gelig i.p.v. kleurloos) en ruikt ook anders t.o.v. die van XP. Het is nu gemixt met de onderste 100ml van dat XP spul.

De fles van BRC is wel irritant... de dop is verzonken waardoor na het gieten er wat langs de zijkant v/d fles afloopt. Had ik niet gezien en kwam terecht op handen en stukje van m'n hoofdhaar terwijl ik nog moest rijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Ik heb trouwens het idee dat de airco sowieso niet heel veel vermogen kost. Ooit heb ik eens in Duitsland terwijl ik de max. snelheid aan het rijden was met plankgas de airco aan en uit gezet. Er was nagenoeg geen verschil... met airco uit ging hij 2km/u harder of zo... verwaarloosbaar.
Met 60pk is het uitzetten van de airco toch echt een power-knop. Niet op topsnelheid, maar tijdens acceleratie. Probeer 80-120 in de 5 eens met en zonder, als dag en nacht.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier 120pk, merk er normaal weinig van, maar met dat hete weer hebben de paarden er weinig zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
mk1992 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 07:05:
Met 60pk is het uitzetten van de airco toch echt een power-knop. Niet op topsnelheid, maar tijdens acceleratie. Probeer 80-120 in de 5 eens met en zonder, als dag en nacht.
Wel, mijn vorige / eerste auto was ook een kleine stadsauto met exact 60 paardjes! Moest een autootje hebben voor mijn studies en een studentenkamer kon echt niet omdat ik 3 x per week op locatie moest zijn...
Ik reed heel vaak met airco (in de winter tegen vocht (typisch Volkswagen), en bij de minste warmte, want ik heb het best snel warm).
Was wel een 'automaat' (moordmachine) maar qua acceleratie kon ik echt geen verschil merken.
Ding ging bij iets meer dan half-gas ook al naar de 6000 toeren.
Ook aan het verbruik kon ik het echt niet merken.

Was best een goed-rijdend autootje en ook niet zo traag als je zou denken, maar m'n hoofd kwam wel tegen het dak aan en had gelijk een andere auto toen bleek dat ik niet meer elke dag moest parallelparkeren in onmogelijke plaatsen :D heb nu een (grote) parkeerplaats op de campus *O*

Een vriendin had dan een Smart For-four (dus gelijke klasse), ook een 1.0, meer pk maar wel zelfde koppel denk ik en manueel. Wel een betere set-up eigenlijk (motor achteraan, achterwielaandrijving).
Bij die leek het alsof er koppel ontbrak met airco aan. Je moest steeds met veel meer gas of een langer-slippende koppeling vertrekken waardoor de airco nooit echt aan kon (en ik dus ook niet graag met haar meereed). Ook op de snelweg niet vooruit te branden.
Maar die Franse 1.0 in de Smart is sowieso wel een ellendige motor-transmissie-combinatie. 5.000 toeren ofzo bij 140 (mijn 1.0 4.000 bij 180) en een hele luie, typisch Franse motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
mk1992 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 07:05:
[...]

De mijne zou volgens kenteken 107pk moeten hebben, in hoogste versnelling (4e) van 80 naar 120 merk ik geen noemenswaardig verschil als de airco aanstaat, net zo traag :P Sowieso schakelt de automaat doorgaans wel terug naar 3e als ik iets meer gas geef bij 80 naar 120 en dan gaat het vlot genoeg, ook met airco :D

Het busje op m'n werk (VW Transporter, 1.9 dieselmotor met turbo, 85pk, 5-handbak) trekt ook niet echt merkbaar trager op met airco aan. Er zal vast verschil zijn als je het gaat timen. Maar het is geen dag/nacht verschil, hij is even traag met airco uit boven de ~60km/u :P Invoegen voor de Brienenoordbrug haalt 'ie zelfs in de 4e net geen 100 boven, zowel airco aan als uit niet :P Met airco aan èn een stuk of 5 passagiers wil het soms wel nodig zijn iets meer gas te geven bij het wegrijden om 'm niet te laten afslaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Josefien schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:16:
Het busje op m'n werk (VW Transporter, 1.9 dieselmotor met turbo, 85pk, 5-handbak) trekt ook niet echt merkbaar trager op met airco aan.
/offtopic: on
Ik vind dat je bij diesel sowieso minder de verschillen in belasting merkt. Motor maakt sowieso meer koppel bij lagere toerentallen en is ook de reden dat zelf privégeneratoren op diesel meestal verkozen worden.
De efficiëntie tussen benzine en diesel loopt niet echt lineair uit elkaar, maar ook niet met een bepaald percentage (x + x*y%).
Bij benzine moet elke belasting rustigeraan opgebouwd worden, maar daar tegenover staat dat een diesel niet kan spelen met toerentallen en niet herstelt van onder zijn bepaald toerental te vallen (door de verschillen in ontsteking, als de ene cilinder niet snel genoeg de andere naar boven duwt, is er geen ontsteking).
Daarom vind ik benzine (/gas) veel leuker rijden (als ik met een schakelauto moet rijden) en kan je ook altijd wat 'spelen' en de limiet opzoeken :D al zak je tot 300 toeren, hij herstelt wel als je de koppeling optijd intrapt als maar één bougie net ineens de hele motor terug tot leven duwt.
Diesel is dan ook een satanbrandtsof waar enkel boeren met hun tractors op horen te rijden :Y)

/offtopic: off
Probeer bijvoorbeeld is met een benzine/lpg met 2 vingers de 2 voorste elektrische ramen omhoog te doen als ze al gesloten zijn. Bij bijna elke atmosferische auto (3, 6, 8, 10 en 12-cilinder) die ik het heb geprobeerd merk je een belasting op de motor. Bij de 12-cilinder van de buur kon je soms zelf het toerental zien zakken. Bij de 8-cilinder ging de lucht dan weer minder hard blazen en bij mijn auto (ook 8 cil.) zie je de koplampen dimmen... :)

Moral of the story: sommige mensen beweren echt rotveel last te hebben van de airco, anderen (ik?) merken helemaal geen verschil. Ding staat bij mij ook bijna 24/7 aan en m'n huidige auto schakelt hem automatisch in na elke herstart als hij het nodig vindt.
Maar een last weegt wel meer door bij benzine (en gas). Alleen weet ik niet hoe zwaar de motor tijdens het rijden effectief wordt belast met je airco. Je wielen pakken ook een groot deel van de last over, en op een recht stuk zorgen ze misschien wel voor de helft van de stroomvoorziening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Die diesel heeft meer koppel onderin, maar dat heeft in dit geval toch ook met de turbo te maken? Bij dat busje merk ik vanaf 1500rpm echt dat 'ie plots begint te trekken omdat de turbo gaat werken, daaronder is 'ie niet vooruit te branden. Maar daar staat tegenover dat het bij zo'n 3500 wel ophoudt. En bij 4200 is het rode gebied al. Een sprintje 0-50 voelt nog best snel aan door de turbo :P

Ik heb heel weinig ervaring met een benzinewagen met handbak. Het enige wat ik me kan herinneren (kleine wagens met 1.0 en 1.4 atmosferisch) was dat ze makkelijk afsloegen als de koppeling te snel opkwam :P Bij de diesel kan je juist best makkelijk met alleen de koppeling wegrijden, juist doordat ze meer koppel onderin hebben :D
jakl schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:43:
[...]

/offtopic: off
Probeer bijvoorbeeld is met een benzine/lpg met 2 vingers de 2 voorste elektrische ramen omhoog te doen als ze al gesloten zijn. Bij bijna elke atmosferische auto (3, 6, 8, 10 en 12-cilinder) die ik het heb geprobeerd merk je een belasting op de motor. Bij de 12-cilinder van de buur kon je soms zelf het toerental zien zakken. Bij de 8-cilinder ging de lucht dan weer minder hard blazen en bij mijn auto (ook 8 cil.) zie je de koplampen dimmen... :)
Bij de mijne (4-cilinder atmosferisch) dimmen de koplampen, ook tijdens het rijden :P Bij stationair zie je wel iets gebeuren in het toerental, maar minder heftig dan bij inschakelen v/d achterruitverwarming :P Dat laatste gebeurt echter ook bij de diesel-werkbus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glaxo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 21:55
Hallo mede LPG rijders en andere tweakers,

Na een tijdje meelezen in dit topic heb ik de gok gewaagd en sinds begin juli rijd ik op LPG met mijn Renault Clio IV met de welbekende 0.9 TCE motor multipoint injection.

Ik ben tot dusver zeer tevreden. Hij rijdt heerlijk op LPG. Op benzine is het al geen snelheidsmonster, maar ik kwam voorheen van een corsa 1.4 zonder turbo dus deze auto is voor mij helemaal prima.

Er is een klassieke landi-renzo verdampingsinstallatie met electronisch kleppensmeer systeem ingebouwd.

Ik rijd tegen de 700km per week. En met 1 tank 36L netto haal ik ongeveer 500km actieradius. De actieradius is mij flink meegevallen ik had ingezet op 350/400km. De auto rijd op LPG 1:14,5 en op benzine 1:18,5

Het airco verhaal komt mij ook bekend voor. Op lage toeren als de turbo nog niet is ingeschakeld en de airco vol vermogen aan is, valt de motor gewoon uit. Bij korte invoegstroken zet ik bewust de airco af om meer vermogen beschikbaar te hebben bij het optrekken. (op benzine niet anders btw)

Clio IV LPG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Sinds vandaag ook trotse bezitter van een auto op LPG:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yWpTj2j5XtQwPwOUP39k3Kqs/medium.png

2012, nog geen 130k op de teller voor maar 4250.-. Toegegeven, het is niet een luxe uitvoering (handmatige raampjes :D) maar hij is vanbinnen verder als nieuw. Rijdt tot nu ook prima, tis geen snelheidsmonster maar het comfort is goed. Wel kun je de lpg-injectoren vrij duidelijk horen tikken als je de motorkap open hebt en je 'm stationair laat draaien maar dat was normaal zei de monteur. In ieder geval waren de injectoren niet lang geleden nog vervangen. In ieder geval blij met onze aankoop!

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Daanieyel schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:34:
Sinds vandaag ook trotse bezitter van een auto op LPG:

[Afbeelding]

2012, nog geen 130k op de teller voor maar 4250.-. Toegegeven, het is niet een luxe uitvoering (handmatige raampjes :D) maar hij is vanbinnen verder als nieuw. Rijdt tot nu ook prima, tis geen snelheidsmonster maar het comfort is goed. Wel kun je de lpg-injectoren vrij duidelijk horen tikken als je de motorkap open hebt en je 'm stationair laat draaien maar dat was normaal zei de monteur. In ieder geval waren de injectoren niet lang geleden nog vervangen. In ieder geval blij met onze aankoop!
Die had ik gezien op AutoScout24, heel basic uitvoering inderdaad! Importje (niet dat dat iets uit maakt), zo zijn ze in ieder geval niet geleverd in NL.

"Anniversary Edition" klopt in ieder geval niet, die had namelijk andere stoelen, stuurwielbediening voor de radio, elektrische ramen etc. Ik denk een Duitse Selection met "Cool & Sound Paket 1", daarmee kreeg je namelijk de airconditioning en radio :p

Tikken van de LPG injectoren is normaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
MK_ schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:04:
[...]

Die had ik gezien op AutoScout24, heel basic uitvoering inderdaad! Importje (niet dat dat iets uit maakt), zo zijn ze in ieder geval niet geleverd in NL.

"Anniversary Edition" klopt in ieder geval niet, die had namelijk andere stoelen, stuurwielbediening voor de radio, elektrische ramen etc. Ik denk een Duitse Selection met "Cool & Sound Paket 1", daarmee kreeg je namelijk de airconditioning en radio :p

Tikken van de LPG injectoren is normaal :)
Goed om te horen dat dat normaal is! Hij is heel basic maar ik ben allang blij dat ie airco heeft (die trouwens heel aardig zn werk doet), dan hoeven de ramen immers toch nooit open :+. Maar eens even het verbruik testen, wat haal jij ongeveer?

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hardware-lover schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:47:
[...]
Als dat werkelijk zo is, dan zal dit probleem de komende dagen vanzelf worden "opgelost". Op zich lijkt de verklaring logisch aangezien ze op het heetst van de dag aan de pomp stond, en het uren later in de avond nog eens probeerde waarbij het dus wat beter ging. Als het werkelijk door de hitte komt dan zal de zwarte lak van haar auto ook niet werkelijk meehelpen verwacht ik ;)
Ter info, het tank "probleem" is, net zoals de extreme hitte, weer verdwenen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:17
Onze previa Had exact hetzelfde bij de pomp. Bij die hitte komt er veel te veel tegen druk vanuit de tank. Het pompstation Had nog even snel gekeken naar hun installatie, maar was perfect.

Ik zag net iemand die vond dat zijn bougies snel versleten. Dat klopt! Die iridium jongens gaan normaliter 90k mee, bij LPG maximaal 50k voordat je het gaat merken. Snel wisselen dus.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Daanieyel schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:16:
[...]
Goed om te horen dat dat normaal is! Hij is heel basic maar ik ben allang blij dat ie airco heeft (die trouwens heel aardig zn werk doet), dan hoeven de ramen immers toch nooit open :+. Maar eens even het verbruik testen, wat haal jij ongeveer?
Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/776086_35.png

Maar ik rij niet echt bepaald zuinig :+ Dat is gedurende de 3 jaar die ik hem heb trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Josefien schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 00:35:
Die diesel heeft meer koppel onderin, maar dat heeft in dit geval toch ook met de turbo te maken? Bij dat busje merk ik vanaf 1500rpm echt dat 'ie plots begint te trekken omdat de turbo gaat werken, daaronder is 'ie niet vooruit te branden.
Bij de diesel kan je juist best makkelijk met alleen de koppeling wegrijden, juist doordat ze meer koppel onderin hebben :D
Tuurlijk! De turbo zorgt ook voor meer koppel. Met diesel kan je makkelijk zonder gas wegrijden (zo reed ik in het prille begin op mijn 17e, totdat ik eens in een benzine stapte), ook mede omdat hij veel minder 'afziet' van nieuwe belasting.
Je vindt zelf bijna geen enkele 'doorsnee', sociale auto, buiten het mini-segment, zonder een turbobenzinemotor... Maar zelf in een 2.0T zal je wat meer geduld en gevoel moeten hebben om weg te raken zonder gas tegenover een kleine diesel. Veel automaten (heeft ook met stall-speed te maken, maar toch) rijden ook zeer vlot weg met enkel de rem op benzine, omdat daar de grootste belasting (weerstand) al overwonnen is door meer mengsel te geven voordat de belasting optreedt (tegenover terwijl je de koppeling loslaat).

Bij VW (en veel fabrikanten voor onze markt) zit er gewoon 1 turbo die het vermogen wat opkrikt, met als doel lagere kosten, betere emissies, ... maar vooral bij VW (ook zeker bij hun diesels en de door jou genoemde 1.9 TDI) zit er een gigantische turbo lag onder de 1.300 toeren, zowel benzine als diesel, en zonder een beetje turbo (in lagere toeren) vind ik ze ook niet prettig rijden.
Je kan geen lineaire turbo hebben (ofwel: een supercharger), de meeste fabrikanten gebruiken dus gewoon één zoals wij ze kennen (zuinigheid), Mercedes, Opel soms ook, ... gebruikt bv. 2 turbo's (bi-turbo) om dat 'dode gevoel' effe weg te halen. :) maar vindt het wel grappig als hij begint te blazen. >:)

Dat is het leuke aan een atmosferische motor: heel lineair, maar dus ook altijd hetzelfde. :) Vind trouwens wel dat de turbo's van VW iets hebben, gewoon plankgas geven en dan voel je ineens alle trekkracht vrijkomen :p een atmo-benzineblokje is dan weer leuk omdat je steeds met de versnellingen moet roeren.
Een atmo-diesel (waarschijnlijk al 20 jaar niet meer op de markt) rijdt onaangenaam naar mijn gevoel. Vanaf 2.500 toeren gebeurt er niks meer. -O-
Glaxo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:41:
sinds begin juli rijd ik op LPG met mijn Renault Clio IV met de welbekende 0.9 TCE motor multipoint injection
Is dit een goeie LPG-motor? Een maand of 2 terug zei een installateur mij ook nog dat ze zoveel 0.9 TCe's hebben omgebouwd en ik zie er inderdaad ook steeds meer met de verschrikkelijk lelijke, Belgische LPG-sticker achterop.
De heilige diesel (of traktorolie) is duidelijk zijn pluimen kwijt hier... thank God.

EDIT:
Glaxo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:41:
Op lage toeren als de turbo nog niet is ingeschakeld en de airco vol vermogen aan is, valt de motor gewoon uit.
Wacht... wat? :') ik begrijp dat het een kleiner blokje is, maar dit zou bij een injectiemotor toch niet mogen gebeuren, hoor...
Is dit op gas of ook op benzine?
Bij vrijwel alle auto's met één turbo doet hij vrijwel niks bij lage toeren. Dus dit zou toch niet mogen...

[ Voor 17% gewijzigd door jakl op 31-07-2019 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
jakl schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:12:
en ik zie er inderdaad ook steeds meer met de verschrikkelijk lelijke, Belgische LPG-sticker achterop.
Sticker :?
Je wilt toch niet zeggen dat je je best doet om je tank nippel fijn achter het klepje te laten inbouwen maar dat je dan een of andere sticker moet plakken in :)B ? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
gekkie schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:46:
[...]

Sticker :?
Je wilt toch niet zeggen dat je je best doet om je tank nippel fijn achter het klepje te laten inbouwen maar dat je dan een of andere sticker moet plakken in :)B ? :F
Ja, in België moet dat. Voor CNG ook.
Afbeeldingslocatie: https://www.aardgasrijder.be/wp-content/uploads/2016/03/IMG_2424-.jpg.24bfb4afe7f6f38a04b22864b464faf8.jpg
Voorbeeld van de CNG sticker, LPG is hetzelfde maar dan met de tekst "LPG" :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q2GF8AjsJZAfVAGXx2H9uNL6/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo

Is dit een goeie LPG-motor? Een maand of 2 terug zei een installateur mij ook nog dat ze zoveel 0.9 TCe's hebben omgebouwd en ik zie er inderdaad ook steeds meer met de verschrikkelijk lelijke, Belgische LPG-sticker achterop.
De heilige diesel (of traktorolie) is duidelijk zijn pluimen kwijt hier... thank God.
Of dit een goede LPG motor is zal zich nog moeten bewijzen voor mij, maar van wat ik heb horen zeggen en reviews online blijkt het een prettige motor voor LPG. Fijn te horen dat monteurs de motor steeds vaker ombouwen.
Wacht... wat? :') ik begrijp dat het een kleiner blokje is, maar dit zou bij een injectiemotor toch niet mogen gebeuren, hoor...
Is dit op gas of ook op benzine?
Bij vrijwel alle auto's met één turbo doet hij vrijwel niks bij lage toeren. Dus dit zou toch niet mogen...
Ik heb dit zowel op gas als op benzine onder 1300rpm. Overigens is het probleem zonder airco ook aanwezig als ik door verkeerd schakelen te laag in toeren kom. Met de airco aan is het probleem wat sneller zichtbaar. Ik moet het blokje gewoon wat meer op toeren houden.

Mijn auto is nog vrij nieuw met nu 43.000 op de teller. Ik had aangenomen dat het gewoon hoort bij het kleine motortje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Helaas heeft het eerste probleempje zich aangediend. De auto zuipt aardig wat koelvloeistof. Bij inspectie van de motor is aardig wat roze residu te zien op de verdamper. Een garage zal er al snel een nieuwe inzetten wat toch wel een 300 euro of zo zal gaan kosten. Heeft iemand hier zelf zn verdamper wel eens vervangen?

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

Daanieyel schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:58:
Helaas heeft het eerste probleempje zich aangediend. De auto zuipt aardig wat koelvloeistof. Bij inspectie van de motor is aardig wat roze residu te zien op de verdamper. Een garage zal er al snel een nieuwe inzetten wat toch wel een 300 euro of zo zal gaan kosten. Heeft iemand hier zelf zn verdamper wel eens vervangen?
verdamper is toch van de airco, en niet van het koelwatersysteem?

of ben ik nou zon auto noob?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
mrc4nl schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:12:
verdamper is toch van de airco, en niet van het koelwatersysteem?

of ben ik nou zon auto noob?
Hij bedoelt waarschijnlijk de verdamper van de lpg-installatie (ook wel ontspanner genoemd). Het ding dat ervoor zorgt dat de brandstof mooi gasvormig is. Vialle heeft dit bv. niet omdat zij vloeibaar het gas injecteren (niet gasvormig).
De reden dat je eerst even op benzine rijdt, is omdat het koelwater wat warmer moet zijn, zodat de verdamper die warmte kan gebruiken om het gas te verdampen (het gas verder van zijn kookpunt weg te halen). :)
Daanieyel schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:58:
Een garage zal er al snel een nieuwe inzetten wat toch wel een 300 euro of zo zal gaan kosten. Heeft iemand hier zelf zn verdamper wel eens vervangen?
De verdamper zelf is op zich gewoon best duur. Mag je wel zelf een nieuwe plaatsen (in BE moet je je aanbieden bij de keuring bij een wijziging aan de installatie, geen idee of het voor een verdamper ook zo is / hoe het in NL zit). Je zal sowieso al de toevoer van de tank moeten dichtdraaien en de nieuwe verdamper moet worden afgesteld...
Hoe oud was hij trouwens? Een nieuwe verdamper kan echt een heel nieuw leven aan de installatie geven!
Glaxo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:07:
Ik heb dit zowel op gas als op benzine onder 1300rpm. Overigens is het probleem zonder airco ook aanwezig als ik door verkeerd schakelen te laag in toeren kom. Met de airco aan is het probleem wat sneller zichtbaar. Ik moet het blokje gewoon wat meer op toeren houden.
Mijn auto is nog vrij nieuw met nu 43.000 op de teller. Ik had aangenomen dat het gewoon hoort bij het kleine motortje
Als het op gas was, was het niet zo heel vreemd, maar dit lijkt toch niet te horen.
De motor kan verkeerd op belasting afgesteld staan (wat me van een Frans merk niet zo veel zou verbazen) en veel fabrikanten zijn nog niet helemaal thuis met kleinere motoren, maar moeten natuurlijk wel meedoen.
Schakelen is niet zo vreemd, als je 20 rijdt en naar 4de schakelt, zullen veel auto's stilvallen.
Maar een compressor van 2 kW ofzo (als het zelf zoveel is) is voor een kleine motor toch ook niet zo een verschrikkelijk grote belasting.

Mijn airco thuis schakelt de compressor zelf in stappen in (o.a. omdat in NL bv. er B-automaten worden gebruikt, en die durven wel afslaan bij hoge, plotselinge belasting). In BE gebruiken we C-automaten (wat eigenlijk minder goed is, naar mijn mening) die best traag afslaan. Zou het niet vreemd vinden dat ze dit bij auto's ook doen?

Maar goed, als je ermee kan leven, ... 43.000 km klinkt ook als nog net niet (of net wel) 2 jaar (=garantie)?

[ Voor 71% gewijzigd door jakl op 01-08-2019 18:52 . Reden: nog een reactie beantwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
jakl schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:18:
[...]
De verdamper zelf is op zich gewoon best duur. Mag je wel zelf een nieuwe plaatsen (in BE moet je je aanbieden bij de keuring bij een wijziging aan de installatie, geen idee of het voor een verdamper ook zo is / hoe het in NL zit). Je zal sowieso al de toevoer van de tank moeten dichtdraaien en de nieuwe verdamper moet worden afgesteld...
Hoe oud was hij trouwens? Een nieuwe verdamper kan echt een heel nieuw leven aan de installatie geven!
De verdamper zit er vanaf het begin in, dus 127k km en 6.5 jaar. Ik zie nu ook dat ze afgesteld moeten worden, dat houdt dus ook in dat ie naar een lpg specialist moet? Onze garage gaf aan dat zij het voor ons konden doen maar zij zijn niet gespecialiseerd in lpg...

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Daanieyel schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:59:
De verdamper zit er vanaf het begin in, dus 127k km en 6.5 jaar. Ik zie nu ook dat ze afgesteld moeten worden, dat houdt dus ook in dat ie naar een lpg specialist moet? Onze garage gaf aan dat zij het voor ons konden doen maar zij zijn niet gespecialiseerd in lpg...
Ik weet niet wat wel en niet mag op dat vlak, maar erin gespecialiseerd zijn en kennis van zaken hebben zijn nog twee andere dingen. Als je denkt dat hij goed is (en je hem kent), is het prima.
Hij heeft wel de software van het merk dat de installatie heeft geplaatst en toegang tot de installatie nodig.
Ik heb al vaker gehoord dat de levensduur van een verdamper ongeveer 100.000 km is (weet niet of dit écht op km's gerekend kan worden of de daarbij horende hoeveelheid gas, wat bij auto A dubbel zoveel kan zijn dan bij auto B ). Maar ik ben dan ook weer laatst met een Land Cruiser 5.7 V8 (dus veel gas erdoor) 5 uurtjes onderweg geweest, en die rijdt na 180.000 km nog altijd even vlot met de eerste verdamper als toen ik ermee leerde rijden met m'n 'L' op, 3 jaar terug...

Mail anders even naar een gasboer in de buurt. Met enkel het type installatie en soort auto weten ze genoeg om een prijs te berekenen. Voor 300 euro zal je misschien wel al een verdamper geïnstalleerd kunnen hebben, maar voor het afstellen moeten sommigen al gewillig zijn. Sommigen tellen er 50 euro voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goede middag, ik ben nieuw hier
ik ben op zoek naar een nieuwe pickup maar heb geen ervaring met gas. enkel vorig jaar heb ik een beetje mee gelezen op deze web site
wat zijn de nadelen en werkt het goed met zoon autos of merk je veel verschil hier mee ?
heb nog nooit op gas gereden dus weet niet wat te verwachten. is er veel verschil met diesel ook

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
"Even" een weekendje Frankrijk.

Das schrikken als je de grens over komt. Langs de snelweg tot wel €1,04 gezien.
Dacht me voorbereid te hebben door aan de Belgische grens te tanken, bleek toch geen LPG-station. Mooi 80 cent de liter verder.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
mk1992 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:42:
"Even" een weekendje Frankrijk.

Das schrikken als je de grens over komt. Langs de snelweg tot wel €1,04 gezien.
Dacht me voorbereid te hebben door aan de Belgische grens te tanken, bleek toch geen LPG-station. Mooi 80 cent de liter verder.
Waarom is het daar zo duur dan? Ik ben nog niet in het buitenland geweest met mijn gasauto dus ik heb er nog geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Glaxo schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:29:
[...]

Waarom is het daar zo duur dan? Ik ben nog niet in het buitenland geweest met mijn gasauto dus ik heb er nog geen ervaring mee
Ongetwijfeld belastingen die zij wel heffen en de belgen helemaal niet. De marge op de snelweg was ook wel erg flink. En dat kan, want een afrit betekent vaak een tolpoortje, dus is tanken aan de autoroute praktischer.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Bio schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:52:
bwegh, pech deze maand.

LPG schakelaar is ermee opgehouden. Geen lichtjes, en knopje werkt ook niet meer.

Hij reed nog wel gewoon op gas, maar nadat ik de zekering gecontroleerd heb misschien niet meer...
Vorige week eindelijk eens tijd gemaakt om hier naar te kijken (het ging dus prima zonder schakelaar :))...

Bleek dat de 12V voeding naar de schakelaar een kabelbreuk had opgedaan ergens in een bocht in het wiring harness diep verstopt onder de isolatie. Weer netjes hersteld nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ga morgen voor het eerst (op lpg) op vakantie. Ik heb een Europa nippel gekocht, geen idee hoe dat werkt maar daar kom ik wel uit denk ik.

Ik ga naar Luxemburg, en kom dus vlak langs België. Ik moet nog even kijken hoe ik moet rijden om goedkoop te tanken :P

Airco in mijn auto is net vervangen dus ik ben helemaal klaar voor de reis

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

mrc4nl schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:10:
Ik ga morgen voor het eerst (op lpg) op vakantie. Ik heb een Europa nippel gekocht, geen idee hoe dat werkt maar daar kom ik wel uit denk ik.

Ik ga naar Luxemburg, en kom dus vlak langs België. Ik moet nog even kijken hoe ik moet rijden om goedkoop te tanken :P

Airco in mijn auto is net vervangen dus ik ben helemaal klaar voor de reis
Waar gebruiken ze dan een Europa-nippel? Dat is denk ik de enige van mijn setje die ik nog nooit gebruikt heb :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Bio schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:04:
[...]

Waar gebruiken ze dan een Europa-nippel? Dat is denk ik de enige van mijn setje die ik nog nooit gebruikt heb :).
Zal wel de ACME nippel zijn, die wordt ook Europa nippel genoemd. Niet te verwarren met de andere Europa nippel. Lekker verwarrend allemaal :p

Pagina: 1 ... 14 ... 48 Laatste