Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 13 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:46
@Josefien
Dat kan wel degelijk afhankelijk van hoeveel en hoevaak hij lekt.
LPG injectoren kan je wel uitsluiten als deze nog maar een half jaar oud zijn.
Als je het contact aanzet of uitzet mogen de injectoren niet (na) druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
De garage heeft nog overlegd met een Renault dealer en besluit volgende week toch preventief de temperatuursensor te gaan vervangen om te kijken of hij daarvan beter koud gaat starten.

Ik ga dan meteen even vragen of ze naar de benzineinjectoren kunnen kijken. Ze zitten op een plek waar niet heel makkelijk bij te komen is.

[ Voor 10% gewijzigd door Josefien op 25-06-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
Josefien schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:10:
De garage heeft nog overlegd met een Renault dealer en besluit volgende week toch preventief de temperatuursensor te gaan vervangen om te kijken of hij daarvan beter koud gaat starten.

Ik ga dan meteen even vragen of ze naar de benzineinjectoren kunnen kijken. Ze zitten op een plek waar niet heel makkelijk bij te komen is.
Als je de injectoren van benzine verdenkt, gewoon even een paar stukken rijden als normaal, alleen dan op benzine. Is het probleem er, dan weet je het.

Garages die preventief vervangen: brrrrr, trial and error. Is de waarde van de sensor niet uit te lezen :? Goed is toch gewoon goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
ybos schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:36:
[...]

Als je de injectoren van benzine verdenkt, gewoon even een paar stukken rijden als normaal, alleen dan op benzine. Is het probleem er, dan weet je het.

Garages die preventief vervangen: brrrrr, trial and error. Is de waarde van de sensor niet uit te lezen :? Goed is toch gewoon goed?
Hij rijdt op benzine prima, ook (noodgedwongen) 30km lang en daarna nog steeds goed starten zolang je 'm niet een nachtje laat afkoelen.

De sensor geeft een normale temperatuur aan bij uitlezen. En na het starten draait de motor en automaat ook een tijdje in opwarmprogramma (hoger stationair, automaat niet in lockup), duur afhankelijk van buitentemperatuur.

De garage verdenkt de sensor in eerste instantie niet en vervangt 'm alleen na advies van een Renault garage. Ze zijn namelijk ten einde raad, weten echt niet meer wat er aan de hand ;( De auto staat zowat om de 2 weken 3 dagen achter elkaar bij de garage voor dit probleem ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Josefien schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:20:
[...]

Hij rijdt op benzine prima, ook (noodgedwongen) 30km lang en daarna nog steeds goed starten zolang je 'm niet een nachtje laat afkoelen.

De sensor geeft een normale temperatuur aan bij uitlezen. En na het starten draait de motor en automaat ook een tijdje in opwarmprogramma (hoger stationair, automaat niet in lockup), duur afhankelijk van buitentemperatuur.

De garage verdenkt de sensor in eerste instantie niet en vervangt 'm alleen na advies van een Renault garage. Ze zijn namelijk ten einde raad, weten echt niet meer wat er aan de hand ;( De auto staat zowat om de 2 weken 3 dagen achter elkaar bij de garage voor dit probleem ;(
Dat is mooi kl*te. Hopen dat ze het gevonden krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
Brandstofpomp? Of startmotor?

Ik heb er ook last van trouwens. Warm starten geen probleem, sochtends tot wel 6 seconden cranken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De Renault is net weer terug met nieuwe temperatuursensor, helaas heeft het niet geholpen ;(

De garage geeft nu duidelijk aan het echt even niet meer te weten wat er mis mee kan zijn :/

De brandstofdruk kan niet gemeten worden, er is geen meetpunt ervoor beschikbaar is me net verteld.

Daarnaast, ook op gas start hij koud slecht (terwijl hij dat daarvoor wel goed deed), dus lijkt het me dat het niet de brandstofpomp kan zijn? En ook: vollast helling-op terugschakelen naar benzine rijdt hij ook goed, dus benzinesysteem lijkt nog prima te zijn?

Startmotor is juist goed, hij blijft krachtig ronddraaien als het blok niet wil aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42
En als je de laatste kilometers op benzine rijdt ipv LPG en dan af laat koelen? Start ie dan ook beroerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ga dat morgen proberen :)

Vandaag had ik 'm helaas al weggezet voordat ik dit las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Vraagje. Mijn V70 uit 1998 rijdt heerlijk op zowel benzine als LPG (Vialle LPi). Hij start op benzine en gaat dan na een minuutje of zo automatisch over op LPG.

Dit betekent ook dat ik momenteel misschien een liter benzine per maand verbruik, nou, misschien twee.

Hoe 'oud' laten de LPG rijders hier hun benzine worden? Rijden jullie regelmatig je benzine tank leeg om hem weer met verse benzine te vullen, of gewoon 1x per jaar aanvullen en geen zorgen maken over vergommen/bezinken of andere (indianan(?))verhalen?

Ik zelf heb in mijn agenda een reminder gezet dat ik hem eens in de drie maanden even bijna leeg rijd op benzine, en dan gooi ik er weer 30 liter in.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:32

superwashandje

grofheid alom

ik tank altijd euro98 en heb de benzine tank de laatste keer volgegooid met pasen. Is nu half leeg en ik denk dat ik hem dit weekend weer ga vullen als ik in belgie ben :P

over het algemeen rij ik niet eens in de zoveel tijd een tank leeg omdat het sowieso best snel gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door superwashandje op 05-07-2019 15:16 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik had op 2e Kerstdag vol Euro95 getankt in Luxemburg. Halfjaartje oude benzine en nog niet op :D

Omdat ik gisteren daar in de buurt was ook weer net bij de grens volgegooid, kon iets meer dan 36 liter in. Blijkt trouwens E10 te zijn, is schijnbaar in Luxemburg ook de standaard 95.

Het verbruik is wel meer dan 2 liter per maand, ook na het instellen op 25 graden overschakelen en starten op gas bij warme motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
EMP schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:06:
Vraagje. Mijn V70 uit 1998 rijdt heerlijk op zowel benzine als LPG (Vialle LPi). Hij start op benzine en gaat dan na een minuutje of zo automatisch over op LPG.

Dit betekent ook dat ik momenteel misschien een liter benzine per maand verbruik, nou, misschien twee.

Hoe 'oud' laten de LPG rijders hier hun benzine worden? Rijden jullie regelmatig je benzine tank leeg om hem weer met verse benzine te vullen, of gewoon 1x per jaar aanvullen en geen zorgen maken over vergommen/bezinken of andere (indianan(?))verhalen?

Ik zelf heb in mijn agenda een reminder gezet dat ik hem eens in de drie maanden even bijna leeg rijd op benzine, en dan gooi ik er weer 30 liter in.
Volgens mij eerder in dit topic aan de orde geweest. Ik meen dat benzine minimaal een maand of 3 houdbaar is (aan de veilige kant). Tegenwoordig tank ik daarom maandelijks 15 liter benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:41

Ik tank 2x per jaar benzine en maak me verder nergens druk om. Auto rijdt prima op LPG en op benzine, al 14 jaar en 242000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:05

Meestal als de tank half leeg is omdat ik ander zo schrik van de prijs (ook een V70) of ik moet weten dat ik in de komende maanden naar een goedkoop benzine land moet dan wacht ik wel langer.
varieert een beetje tussen het half jaar en de 9 maanden.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:41
desmond schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:12:
[...]

Volgens mij eerder in dit topic aan de orde geweest. Ik meen dat benzine minimaal een maand of 3 houdbaar is (aan de veilige kant). Tegenwoordig tank ik daarom maandelijks 15 liter benzine.
Ik tank inderdaad elke 2 á 3 maanden voor een tientje benzine.
15 liter per maand vind ik nog best veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
Josefien schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:32:
Ik had op 2e Kerstdag vol Euro95 getankt in Luxemburg. Halfjaartje oude benzine en nog niet op :D

Omdat ik gisteren daar in de buurt was ook weer net bij de grens volgegooid, kon iets meer dan 36 liter in. Blijkt trouwens E10 te zijn, is schijnbaar in Luxemburg ook de standaard 95.

Het verbruik is wel meer dan 2 liter per maand, ook na het instellen op 25 graden overschakelen en starten op gas bij warme motor.
Denk dat 95 voorlopig nog E5 is in Luxemburg, maar niet 100 % zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Mylan Piron schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:22:
[...]

Er zat wel een E10 sticker boven de 95, zowel bij Aral als Shell. En een E5 sticker boven de 98.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
AequitasII schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:14:
[...]

Ik tank inderdaad elke 2 á 3 maanden voor een tientje benzine.
Allereerst rijd ik uit principe altijd LPG op voordat ik ga tanken, en daarbij rij ik 1 op 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
Josefien schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:30:
[...]

Er zat wel een E10 sticker boven de 95, zowel bij Aral als Shell. En een E5 sticker boven de 98.
Zou wel kunnen, maar belangrijk om te weten is dat E10 betekent dat er tot 10 % ethanol in kan zitten, dus het is niet noodzakelijkerwijs zo. E10 kan in de werkelijkheid ook 5 % bevatten, zoals hier in België E5 (98) volgens iemand in dit topic 0 % bevat. 't Is allemaal een beetje verwarrend gemaakt door onze dames en heren politici...
Edit: het zou kunnen dat L tegelijkertijd met BE overgeschakeld is naar E10 bedenk ik me net wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Mylan Piron op 07-07-2019 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-07 20:35
Josefien schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:32:
Is toch goed? Zelf voor de vele kilometers / met warme motor dat je rijdt, vind ik dat bijzonder weinig! :o
desmond schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:12:
Tegenwoordig tank ik daarom maandelijks 15 liter benzine.
Dat is volgens mij ook de beste methode.
tabaqui schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:03:
varieert een beetje tussen het half jaar en de 9 maanden.
Hoezo verbruiken jullie zo weinig benzine dan? Of tanken jullie als de benzinetank echt heel leeg is?
AequitasII schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:14:
Als je kijkt op Spritmonitor, verbruiken de meeste LPG-auto's tussen de 0,5 en 0,8 L / 100 km benzine.
Ik ben nog nooit onder de 1,4 L / 100 km geraakt en vul elke 2 maand 60 liter bij. Klinkt veel, maar is best normaal aangezien mijn auto 3 à 4 keer meer brandstof verbruikt bij stationair lopen dan bv. een Golf en hij vooral dan net op benzine loopt. Schakelt over op gas tussen 45° en 58°, maar nu met het warme weer staat hij soms al op gas als ik de garage uit kom, dus verbruik zal wel dalen.
Indien je auto op benzine dus een 8 L / 100 km (1 op 13) haalt, lijkt me 15 l/maand doorsnee.
Mylan Piron schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:22:
Ik denk (niet zeker) dat Luxemburg op 1 januari 2019 is overgeschakelt op E10 voor 95. België is op 1 januari 2017 overgeschakeld.

EDIT:
La 95 E10 est un carburant de type essence qui remplacera l’essence 95 E5 à partir de janvier 2019 au Luxembourg.
Januari 2019, dus ;)
Mylan Piron schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:57:
E10 kan in de werkelijkheid ook 5 % bevatten, zoals hier in België E5 (98) volgens iemand in dit topic 0 % bevat. 't Is allemaal een beetje verwarrend gemaakt door onze dames en heren politici...
Klopt. Ook in Nederland zal E5 bij de 95-benzine staan, terwijl je er 100% van kan uitgaan dat er 0,0000% ethanol in zit, omdat Nederland nog niet zeker is of er überhaupt wel een ecologisch voordeel is (en dat betwijfel ik ook sterk). Bij sommige pompen vind je BlueOne, dat is E10 (onze normale benzine) en die is ook iets goedkoper daar, zoals het zou horen.
Politici zijn heel verkeerd geweest om het percentage biobrandtsof te gebruiken om de brandstof aan te duiden. Het is incorrect en vaag (zegt nog niets over het octaangetal, een auto die in België 'E5' moet hebben, kan in NL de foute brandstof tanken, de prijs is nog meer verwarrend want 95E5 in NL is duurder dan 98E5 in België). Je hebt een minimum-octaangetal en een maximum ethanol-getal nodig.

Ik zou wel geen half jaar E10-troep in m'n tank houden, tenzij je regelmatig verse bijvult. Heb al na 3 maanden benzine gel zien worden met een hele laag wit onderaan (water/ethanol) en in carburateurs al puur water zien staan door de ethanol. Dat zou ik niet door mijn injectoren willen jagen.
Colruyt (een supermarktketen) die ook DATS24 (tankstation) uitbaten, werkt samen met VAG en hebben nu een boel Audi's en VW's op CNG als bedrijfswagen. Intern wordt daar meegedeeld dat E10-benzine niet meer dan een maand mag stilstaan en ze enkel 98 mogen tanken als back-upbrandstof. Als ze die informatie al geven aan mensen die rondrijden met een leasing...

[ Voor 2% gewijzigd door jakl op 09-07-2019 13:11 . Reden: Quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
jakl schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:09:
[...]

Is toch goed? Zelf voor de vele kilometers / met warme motor dat je rijdt, vind ik dat bijzonder weinig! :o

[...]

Dat is volgens mij ook de beste methode.

[...]

Hoezo verbruiken jullie zo weinig benzine dan? Of tanken jullie als de benzinetank echt heel leeg is?

[...]
ergens rond de kwart vol en half vol (heb wel een 70/75l benzine tank)
Auto schakelt wel altijd binnen paar honderd meter om naar LPG na het starten. Rij bijna nooit korte stukken met m'n auto dus het is echt starten en lang op gas rijden.

Ben nog even de admin ingedoken en de laatste 19 maanden kom ik op 3x benzine tanken uit. April 18 in Frankrijk omdat het echt nodig was, oct 18 qua prijs te zien 3/4e tank en daarna mei 19 voor een halve tank ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
tabaqui schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:54:
ergens rond de kwart vol en half vol (heb wel een 70/75l benzine tank)
Ben nog even de admin ingedoken en de laatste 19 maanden kom ik op 3x benzine tanken uit.
Wow... mijn tank is 100 L maar ik tank toch echt om de 2 maand ongeveer als hij nog halfvol is.
Wat voor type motor of auto is het?

Op zich is de aantal km's niet zo belangrijk, ik rij soms best weinig, maar zelf na 4 uur stilstaan schakelt hij soms meteen over naar gas omdat hij nog warm genoeg was (vooral met dit weer of in een parkeergarage). Al rij je een maand lang 10 km per dag of 200, benzineverbruik zou hetzelfde moeten zijn (daarom is uitdrukken in tijd inderdaad beter).

Nja ik klaag niet, want het is sowieso stukken voordeliger dan op benzine, en minder vervelend (grotere actieradius op gas en een LPG-pomp is altijd heel stil tegenover benzine tanken) - en net iets minder asociaal voor het milieu. Maar sommigen hebben hier toch echt spectaculaire set-up's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:53
Bijna vakantie: zin in!
Tanken voor het dubbele van in België... minder zin in!

Ieders bolide klaar voor zijn of haar grote reis?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
mk1992 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:21:

We gaan met de benzine auto >:) Voordeel is dat ik de brandstof toch niet hoef te betalen :p

Van de week retourtje Den Haag, onderweg getankt bij een volgens mij relatief goedkoop Nederlands tankstation (€0.559/liter).. valt toch tegen als je de Maasmechelse €0.324/liter gewend bent :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
jakl schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:18:
[...]

Wow... mijn tank is 100 L maar ik tank toch echt om de 2 maand ongeveer als hij nog halfvol is.
Wat voor type motor of auto is het?

Op zich is de aantal km's niet zo belangrijk, ik rij soms best weinig, maar zelf na 4 uur stilstaan schakelt hij soms meteen over naar gas omdat hij nog warm genoeg was (vooral met dit weer of in een parkeergarage). Al rij je een maand lang 10 km per dag of 200, benzineverbruik zou hetzelfde moeten zijn (daarom is uitdrukken in tijd inderdaad beter).

Nja ik klaag niet, want het is sowieso stukken voordeliger dan op benzine, en minder vervelend (grotere actieradius op gas en een LPG-pomp is altijd heel stil tegenover benzine tanken) - en net iets minder asociaal voor het milieu. Maar sommigen hebben hier toch echt spectaculaire set-up's!
V70 Bi-fuel uit 2000, de vierkante versie nog.
ligt een 2.4l blok in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
MK_ schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:13:
We gaan met de benzine auto >:)
Ik cringe al in die andere persoon zijn/haar plaats :'( wetende dat hetzelfde voertuig op 3 keer goedkopere brandstof kon rijden :D
tabaqui schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:27:
V70 Bi-fuel uit 2000, de vierkante versie nog.
ligt een 2.4l blok in.
Wow dan vind ik het toch echt zuinig, hoor! Zal sowieso vast niet de zuinigste auto zijn.
Zijn ze ook niet naar gebouwd, wel naar de betrouwbaarheid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
jakl schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:46:
[...]

Ik cringe al in die andere persoon zijn/haar plaats :'( wetende dat hetzelfde voertuig op 3 keer goedkopere brandstof kon rijden :D
Ik heb ze destijds de keuze gegeven, want dezelfde auto stond ook als LPG versie te koop >:) Alleen waren die allemaal minstens 2k duurder in aanschaf.. Als ik kijk dat gedurende 2 jaar €2400 aan benzine is uitgegeven, hadden ze €900 bespaard kunnen hebben door op LPG te rijden (incl. verschil in MRB meegerekend). Dat is na 2 jaar, dus de 2k hogere aanschafprijs terugverdienen duurt meer dan 4 jaar.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:32

superwashandje

grofheid alom

dan rijden ze dus behoorlijk weinig ermee :P afhankelijk van hoe lang je er mee wilt doen is het wel begrijpelijk om dan gewoon voor benzine te gaan. minder gedoe en overal te tanken.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

De airco heb ik onlangs weer laten repareren dus ik kan er weer even tegenaan deze zomer.

aan de andere kant heb ik niet veel plannen, lpg is goedkoop, maar niet op reis gaan is nog goedkoper, ik spaar liever voor mijn toekomstige huis.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
superwashandje schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 07:24:
dan rijden ze dus behoorlijk weinig ermee :P afhankelijk van hoe lang je er mee wilt doen is het wel begrijpelijk om dan gewoon voor benzine te gaan. minder gedoe en overal te tanken.
Gedurende die 2 jaar 26.000km :) Maar ook thuis gezeten i.v.m medische omstandigheden, carpoolen etc.

Vooral gezien het €300 per jaar scheelt aan MRB moet je toch al aardig wat rijden om de extra kosten er uit te halen. Als ik even gauw reken scheelt LPG zo'n €35/maand. Dat vonden ze de meerprijs van €2.000 niet waard :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
MK_ schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:32:
[...]

Gedurende die 2 jaar 26.000km :) Maar ook thuis gezeten i.v.m medische omstandigheden, carpoolen etc.

Vooral gezien het €300 per jaar scheelt aan MRB moet je toch al aardig wat rijden om de extra kosten er uit te halen. Als ik even gauw reken scheelt LPG zo'n €35/maand. Dat vonden ze de meerprijs van €2.000 niet waard :p
De laatste tijd verdien ik ook niet gek veel, want heb het geluk een opdracht dichter bij huis te hebben.
Sinds de jaarwisseling pas 9000km gereden.
Wegenbelasting extra per jaar 120 euro, brandstofbesparing grofgezegd een euro per liter kom ik zelfs met een zuinig upje aan 500 euro (440 na een half jaar belasting).

Maak kijk ik na het hele afgelopen ‘jaar’, ik heb de auto sinds eind augustus 2018, 27000km, 1400 euro bespaard, 120 euro belasting. Pak ik er zelfs het beetje LPG-specifieke onderhoud bij en ik houd makkelijk 1000 euro over.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

mk1992 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:14:
[...]

De laatste tijd verdien ik ook niet gek veel, want heb het geluk een opdracht dichter bij huis te hebben.
Ik ben nog hard bezig de nieuwe lpg installatie terug te verdienen, maar ik lig voor op schema. De eerste 30 dagen na inbouw had ik al 4200 kilometer gereden :X

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zit hier met 25000km/jaar op halvering van de brandstofkosten op LPG (1600 besparing). Hiervoor reed ik diesel, qua verbruik is het net zo duur als voorheen, maar voor de wegenbelasting van een 206 1.4HDI 68pk rijd ik nu een 207SW 1.6VTI 120pk.

Overigens had ik qua onderhoud die 206 beter aan kunnen houden... ik zou alleen niet weten hoe ik me met een 206 moet redden met inmiddels 2 kinderen, de 207SW is daar net groot genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ik heb sinds de jaarwisseling ook maar 8000km gereden. MRB verschil is €132 per jaar, dus dat heb ik gauw terug verdiend >:) Met 2000km per jaar maak ik al "winst" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
mk1992 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:14:
[...]

Sinds de jaarwisseling pas 9000km gereden.
Wegenbelasting extra per jaar 120 euro, brandstofbesparing grofgezegd een euro per liter kom ik zelfs met een zuinig upje aan 500 euro (440 na een half jaar belasting).

Maak kijk ik na het hele afgelopen ‘jaar’, ik heb de auto sinds eind augustus 2018, 27000km, 1400 euro bespaard, 120 euro belasting. Pak ik er zelfs het beetje LPG-specifieke onderhoud bij en ik houd makkelijk 1000 euro over.
Met niet rijden geef je altijd minder uit dan op LPG rijden en daarmee goedkoper rijden dan op benzine he...
Je verdient niets, je geeft minder uit. Als je er geld mee zou verdienen, dan zou je na een stuk autorijden iets kunnen kopen van je verdiensten ;)

Qua mijn gereden kilometers:
Mijn huidige auto 23-8 vorig jaar aangeschaft, ik ga de 50.000km in dat jaar wel aantikken, dus voldoende bespaard tov benzine rijden :Y
En dat met een aanschafprijs van slechts 2000 euro zit ik op 4 cent afschrijving per km mocht ik hem dan bij de sloop afleveren :P
Maar, ik ga hem binnenkort (laten) verwennen met een grote beurt (mits hij APK waardig is wat ik wel verwacht). Nieuwe distributie, waterpomp, olie, lucht en interieurfilter en gewoon de nodige zaken even laten nalopen (blokken/schijven, banden zijn net nieuw en auto uitgelijnd).

[ Voor 23% gewijzigd door ybos op 12-07-2019 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Op een haar na (200km of zo) de eerste 40.000km sinds er gas in zit erop zitten :D Eigenlijk zou de Renault vandaag naar de Agin gaan voor de 2e 20k-beurt, maar ik ben helaas zelf ziek :'( Volgende week dan maar...

De wegenbelasting is €240 meer p/j. De inbouwkosten van €1800 zullen er vroeg of laat wel uit kunnen met 40k in 9 maanden.

De eerste 5 liter klepsmeerolie is inmiddels ook op. Het verbruik per kilometer lijkt hoger dan opgegeven. Op 1 liter haal ik duidelijk geen 10.000km, maar eerder zo'n 7600km :/

Ik vind de tankinhoud die gemiddeld maar 380km meegaat eigenlijk best klein. Op de dagen dat ik rij is dat doorgaans 200-250km. Het komt er eigenlijk op neer dat ik bijna elke rij-dag moet tanken, want op bepaalde routes is LPG erg moeilijk te krijgen of niet voordelig. Op de meeste veel gereden routes weet ik inmiddels waar ik kan tanken, maar er zijn ook routes waar ze echt schaars zijn. Als ik bijv. 's avonds uit Brussel terugkom en de route E19-A12-A4-A29 pak dan moet er al ruim voor Antwerpen bij Waarloos getankt worden. De volgende is pas bijna bij Rotterdam (Heinenoord) en dan ook meteen een hele dure.
_JGC_ schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:08:
En als je de laatste kilometers op benzine rijdt ipv LPG en dan af laat koelen? Start ie dan ook beroerd?
Dit heb ik inmiddels een paar dagen geprobeerd, het lijkt geen verschil uit te maken.

Verder start hij de afgelopen dagen opvallend goed zonder aanwijsbare reden. Maar alsnog niet zo goed als het hoort. De garage heeft tot nu toe geen ideeën meer :/
jakl schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:09:
[...]

EDIT:

[...]

Januari 2019, dus ;)
Dus er zit nu verse niet lang houdbare E10 in de tank :/ Het plan was toch om er minstens weer een halfjaar mee te doen :/

Dit jaar helaas geen vakantie voor mij ;(

Maar de Renault zal er vast klaar voor zijn als 'ie een spontane dagtocht deels door de Ardennen van 700km ook volhoud :P Ik heb eigenlijk nooit wat eraan laten doen voor een vakantie, heb zoiets van als 'ie normaal goed genoeg is zal 'ie op vakantie dat ook wel zijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Josefien schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:20:
[...]

Dus er zit nu verse niet lang houdbare E10 in de tank :/ Het plan was toch om er minstens weer een halfjaar mee te doen :/
Dat is dan ook de reden waarom ik altijd E5/Euro 98 er in gooi, zeker gezien ik tank in België waar Euro 95 E10 is. Gezien ik er toch maanden mee doe is de paar cent per liter mee naar mijn mening verwaarloosbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Wou even de beste prijzen voor benzine opzoeken, maar snapte er niets van... Maar uiteraard: het is 2 uur voorbij (dan worden de maximumprijzen aangepast, indien er een wijziging is) en ja hoor: benzine is weer eens 4 cent / L opgeslagen hier, nu dus net.
LPG lijkt de laatste 2 weken stabiel / eerder gedaald te zijn.
Of hij niet lang houdbaar is, durf ik natuurlijk niet zo zeker zeggen. Misschien vreemd, maar ik heb al sinds eind 2017 een flesje E10-benzine (wel goed afgesloten) dat nog een perfecte textuur en viscositeit heeft. Daarentegen heb ik ook een kannetje gehad waarin de ethanol zich snel heeft gescheiden van de benzine en mogelijk (heel waarschijnlijk) dus ook water heeft aangetrokken.
Als je een beetje water in de benzine gooit, en dan goed schudt en laat zakken, wordt de hoeveelheid ethanol meteen zichtbaar :D Bij dit kannetje was de laag tussen benzine en water/alcohol wel puur gel geworden.

De benzine in je auto is wel in beweging (normaal), wat het verouderingsproces zeker tegen gaat.
Aangezien jouw auto heel zuinig is met benzine, zou ik er na een kwart-tankje toch even 98 in België bijgooien of 95 in NL. Hier zie je voor België de beste prijs per provincie voor een bepaalde brandstof, natuurlijk van de mensen van Carburant, dus soms met een pak zout nemen. Je kan doorklikken op de prijzen om het dorp/stad en dan het station te zien. Vaak is 98 in BE nog steeds goedkoper dan 95 in NL. Zoals @MK_ aangeeft, is het prijsverschil vaak te verwaarlozen, maar met 95 in NL kan het soms wel meer dan een menuutje bij McDo zijn. ;)

Gewoon jammer dat wij geen 95 E5 meer (echt) hebben. Makkelijker te ontsteken, misschien milieuvriendelijker, goedkoper, logischer voor onze auto's, grasmaaiers, power tools, ... maar bon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022

Begin Augustus een weekje op vakantie richting het Comomeer, waarbij ik in totaal 3500- 4000 km verwacht te rijden. Vorig jaar slecht voorbereid op pad en enkel op benzine gereden, dit jaar maar eens beter voorbereiden. Met de benzineprijzen van tegenwoordig kun je toch een leuk centje besparen. En oja, geen benzine tanken in Nederland :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Nou, de LPG inbouw bij de mitsubishi outlander krijgt een staartje...

Afgelopen dinsdagavond afgeleverd, zou gisteren klaar zijn. Ben rond 12 uur gebeld: zeg, hoe werkt de startonderbreker eigenlijk :?
Uitgelegd, maar is gewoon op knoppie afstandsbediening drukken (en ze hebben hem ook de garage in gekregen). Naja, hij wil niet starten maar we gaan verder kijken.
Rond 19 uur weer gebeld, auto wil met geen mogelijkheid starten. Hele middag zijn ze bezig geweest. Startonderbreker bypassen, diverse andere dingen geprobeerd, gehele LPG kabelboom losgekoppeld, geen resultaat.
Ik zei: ff logisch nagedacht, hij is werkend neergezet, en start niet meer na LPG inbouw dus lijkt me logisch dat het probleem door de inbouw komt. Was hij wel met me eens maar omdat ze alle kabels los hadden gehad wisten ze het eigenlijk ook niet meer zo snel :X
Ze gaan maandag verder zoeken.
(voordeel met zoeken: startonderbreker blokkeert daadwerkelijk de aansturing van de startmotor, dus ze zijn niet onze startmotor aan het opfikken).
Bewust nog geen naam genoemd, want het lijkt erop dat ze het gewoon gaan fiksen :) (Al heb ik geloof al wel eerder genoemd waar hij heen zou gaan maar dat weet ik niet zeker :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
Ik vind de tankinhoud die gemiddeld maar 380km meegaat eigenlijk best klein. Op de dagen dat ik rij is dat doorgaans 200-250km. Het komt er eigenlijk op neer dat ik bijna elke rij-dag moet tanken, want op bepaalde routes is LPG erg moeilijk te krijgen of niet voordelig. Op de meeste veel gereden routes weet ik inmiddels waar ik kan tanken, maar er zijn ook routes waar ze echt schaars zijn. Als ik bijv. 's avonds uit Brussel terugkom en de route E19-A12-A4-A29 pak dan moet er al ruim voor Antwerpen bij Waarloos getankt worden. De volgende is pas bijna bij Rotterdam (Heinenoord) en dan ook meteen een hele dure.
Ik hoef mylpg.eu niet onder de aandacht te brengen toch? (@jeppert ?) Jij zult wel weten waar Abraham de LPG haalt.

Ben nog steeds blij met de vorige eigenaar die zo maf was 59 liter in een Up te leggen. Overmorgen in een ruk tot aan de Oostenrijkse grens waar een tankstop al uitgekiend is.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 09:17
mk1992 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:55:
[...]

Ik hoef mylpg.eu niet onder de aandacht te brengen toch? (@jeppert ?) Jij zult wel weten waar Abraham de LPG haalt.

Ben nog steeds blij met de vorige eigenaar die zo maf was 59 liter in een Up te leggen. Overmorgen in een ruk tot aan de Oostenrijkse grens waar een tankstop al uitgekiend is.
Kijk dat is heerlijk! 59 bruto = 47 netto? Merk dat onze Audi A3 ook ruim 500+ km rijd op een tank van 44 liter( 55 bruto). Red daar alleen de Oostenrijkse grens niet mee. Let wel; in Oostenrijk is LPG wat schaarser om te tanken, vind ze (bijna) alleen maar langs de Inntal

[ Voor 3% gewijzigd door SmoothTweaker op 13-07-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
SmoothTweaker schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:18:
[...]

Kijk dat is heerlijk! 59 bruto = 47 netto? Merk dat onze Audi A3 ook ruim 500+ km rijd op een tank van 44 liter( 55 bruto). Red daar alleen de Oostenrijkse grens niet mee. Let wel; in Oostenrijk is LPG wat schaarser om te tanken, vind ze (bijna) alleen maar langs de Inntal
Ik ben er nog altijd niet achter, 47 liter is er al eens ingegaan maar deze was toen nog niet leeg. Indicator gaat ook ruim over de 80% in, dus wellicht kom ik tot 50 of meer?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Ben nog steeds blij met de vorige eigenaar die zo maf was 59 liter in een Up te leggen.
Vind het nog steeds jammer dat ik dat niet gedaan heb toen ik een up had >:)
Ookal had hij maar kruiwagenwieltjes, de ruimte voor het reservewiel was best groot, hoor! Zou zo voordeliger dan zo'n Priusding geweest kunnen zijn :9

Alleen 'jammer' dat ik toen te weinig reed / hij te zuinig was (ondanks mijn rijstijl met dat blokje) / de benzine hier 'te goedkoop' was / ... om de investering ooit terug te winnen.
Denk dat er (in BE dus) zelf een klein belastingsvoordeel was op LPG, was op benzine ook maar €120/jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
[...]

Ik de gebruik de app daarvan al. Helaas ligt er langs de genoemde snelwegroute daadwerkelijk geen stations meer na Waarloos/Kontich. Ja, eentje net van de snelweg af bij Stabroek, maar daarvan is de LPG-pomp na 18u al gesloten en woe+zo niet eens open. En bij Hoogerheide heb je een stuk v/d snelweg af nog een dure pomp, maar daar houdt het na 21u ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Die app lijkt zeker niet verkeerd!
Over 5 weken gaan we op vakantie naar Denemarken waar LPG hetzelfde kost als benzine zo'n beetje.

Ipv voor de grens bij het laatste tankstation met LPG te tanken, zoek ik wel een station een stukje van de snelweg om nog ff lekker de beide tanks vol te gooien.

Scheelt een hoop gedonder qua drukte en wachten en vermoedelijk ook nog wel wat centen op de literprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Denemarken heeft ook amper pompen met LPG. Wel de juiste benzine tanken, ze hebben daar ook euro92...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Weet ik en omdat het qua prijs oninteressant is ga je die pompen niet opzoeken.

Van euro92 wist ik niet trouwens.

Inmiddels een route gepland waarbij we voor de grens de snelweg afgaan om te tanken bij een autohof en toch in totale reistijd amper langer onderweg zijn.

Ik zeg dikke prima!

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel36 op 15-07-2019 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
[...]

Ik hoef mylpg.eu niet onder de aandacht te brengen toch?
Thanks! Die kende ik nog niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
@Josefien
Klepsmeer systeem bij een auto met geharde klepzetels is zonde van het geld.
Ik heb dezelfde Renault gehad met 1.6 16v motor op LPG en toen ik hem weg deed met ruim 300k reed hij nog perfect zonder klepsmeer systeem. Deze motoren staan erom bekend dat ze erg goed geschikt zijn voor LPG door de geharde klepzetels en de hydraulische kleppen.

[ Voor 59% gewijzigd door BadEendTerror op 15-07-2019 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Dat is goed mogelijk :/

Ten tijde van de inbouw was het meer van "baat het niet, dan schaadt het niet".

Hier werd gezegd dat het niet nodig was, de garage waar de Renault in onderhoud is zei weer dat je op basis van motortype niet kunt zeggen of de klepzittingen gehard zijn en de installateur zei weer dat het hard nodig was om de klepzittingen heel te houden (hoewel... daar werd ik te woord gestaan door de meid van de receptie... die ook gezegd had dat bij starten op gas de kleppen meteen verbranden... wat tot nu toe niet waar is).

Nu zit het er al in en wordt het bijgevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:24
Ik heb hier ook een Megane (II) met een 1.6 K4M zonder klepsmering, bijna 300k zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:24
Prins heeft trouwens weer een Groupon actie.
https://www.groupon.nl/de...ardebon-lpg-installatie-1
Kies uit 4 opties
  • € 49,99 voor een waardebon van € 450 voor VSI-2.0 LPG-installatie bij een 3-4-cilinder motor
  • € 49,99 voor waardebon van € 450 voor VSI-2.0 DI LPG-installatie bij een 4-cilinder directe injectie (DI) motor
  • € 54,99 voor waardebon van € 550 voor VSI-2.0 LPG-installatie bij een 5-cilinder motor
  • € 59,99 voor waardebon van € 650 voor VSI-2.0 LPG-installatie bij een 6-cilinder motor
Bijkomende kosten:
  • Een gasinstallatie voor een 3-4-cilindermotor kost € 1.999, hiervoor betaal je met je groupon nog € 1.549 bij
  • Een gasinstallatie voor een 4-cilindermotor directe injectie kost € 2.450, hiervoor betaal je met je groupon nog € 2.000 bij
  • Een gasinstallatie voor een 5-cilindermotor kost € 2.250, hiervoor betaal je met je groupon nog € 1.700 bij
  • Een gasinstallatie voor een 6-cilindermotor kost € 2.450, hiervoor betaal je met je groupon nog € 1.800 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:28
Vooral met een 6-cilinder is de besparing erg groot. Misschien m'n 320i ooit maar op LPG laten lopen, maar ik vrees dat ik die €1800 er nooit uit krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Josefien schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:07:
daar werd ik te woord gestaan door de meid van de receptie... die ook gezegd had dat bij starten op gas de kleppen meteen verbranden....
:') I think I just peed a little ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadEendTerror
Josefien schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:07:
Dat is goed mogelijk :/

Ten tijde van de inbouw was het meer van "baat het niet, dan schaadt het niet".

Hier werd gezegd dat het niet nodig was, de garage waar de Renault in onderhoud is zei weer dat je op basis van motortype niet kunt zeggen of de klepzittingen gehard zijn en de installateur zei weer dat het hard nodig was om de klepzittingen heel te houden (hoewel... daar werd ik te woord gestaan door de meid van de receptie... die ook gezegd had dat bij starten op gas de kleppen meteen verbranden... wat tot nu toe niet waar is).

Nu zit het er al in en wordt het bijgevuld.
Dat is allebei natuurlijk onzin,ik vraag me af als je op basis van motortype niet kan zeggen of de klepzittingen gehard zijn hoe dat dan mogelijk is! 8)7
Installateur zegt dat alleen omdat hij daar extra aan verdiend, dus als een installateur zoiets zegt zonder nadere uitleg is het tijd voor iemand met kennis van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BadEendTerror schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 00:36:
[...]

Dat is allebei natuurlijk onzin,ik vraag me af als je op basis van motortype niet kan zeggen of de klepzittingen gehard zijn hoe dat dan mogelijk is! 8)7
Installateur zegt dat alleen omdat hij daar extra aan verdiend, dus als een installateur zoiets zegt zonder nadere uitleg is het tijd voor iemand met kennis van zaken.
Ben het inprincipe met je eens, heb wel een maar;
Sommige motoren zijn in verschillende fabrieken gemaakt met de zelfde motorcodes terwijl er wel verschillen waren. Daarnaast is de productie datum van belang. De 4g63 van Mitsubishi ging perfect op LPG tot ergens 2006, sinds dien brand je, ook met klep smeer systeem, in 150k km door je klep zittingen heen (harden als je je distributie moet vervangen kost je 600 piek, dat is te overzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
BadEendTerror schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 00:36:
Installateur zegt dat alleen omdat hij daar extra aan verdiend
Hangt er ook een beetje van af. Bij mijn auto zat het er standaard op, bij dezelfde auto die mijn vriend in 2016 gekocht heeft (wel andere dealer) zeiden ze dat het niet nodig is (ik weet ook dat het niet echt nodig is, want ik heb al ervaring met deze motor), maar ze het er wel gratis bij installeren als je wil (dus ook gewoon gedaan).
Enige nadeel is wel dat zijn systeem veel gevoeliger is voor storing (is van Prins, moet erop geschroefd worden), ontzettend duur is en hij gewoon niet naar gas gaat als het leeg is. Mijne is van FlashLube en is gewoon bijgieten en zoals nu rij ik zelf rond met een leeg vatje. Heeft er op 8 maand bijna 1,5 liter doorgehaald (500 ml zat er in vanuit de dealer en 1L heb ik meegekregen toen ik een keer ben teruggegaan om een paar accentjes te wijzigen / zwart te maken).
Maar dan nog... ik kijk nu naar een fles Cola Zero van 1,5L en dat is toch best veel vloeistof die in je inlaat terechtkomt...

Maar even terzijde: hoeveel betalen jullie Nederlanders nu ongeveer voor een litertje gas? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

jakl schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:58:
[...]
Van
Maar even terzijde: hoeveel betalen jullie Nederlanders nu ongeveer voor een litertje gas? :+
Vanochtend 0.529 betaald :9

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mrc4nl schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:49:
[...]

Vanochtend 0.529 betaald :9
* MK_ rijdt gauw weg tegen €0.324/liter oOo :9 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02

AvK

Ready Set Go

Graag ook even het verschil aangeven tov gewone Euro 95.
Anders zeggen dit soort liter prijzen helemaal niks.

:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
AvK schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:43:

:)
* MK_ start motor op Euro 98 à €1.539/liter*, rijdt verder op €0.324/liter

*laatste benzine tankbeurt 2 maanden geleden

Better? :P

Edit: 95E10 was 1 week geleden €1.465/liter (Spritmonitor andere auto).

[ Voor 8% gewijzigd door MK_ op 21-07-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ybos schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:47:
Nou, de LPG inbouw bij de mitsubishi outlander krijgt een staartje...

Afgelopen dinsdagavond afgeleverd, zou gisteren klaar zijn. Ben rond 12 uur gebeld: zeg, hoe werkt de startonderbreker eigenlijk :?
Uitgelegd, maar is gewoon op knoppie afstandsbediening drukken (en ze hebben hem ook de garage in gekregen). Naja, hij wil niet starten maar we gaan verder kijken.
Rond 19 uur weer gebeld, auto wil met geen mogelijkheid starten. Hele middag zijn ze bezig geweest. Startonderbreker bypassen, diverse andere dingen geprobeerd, gehele LPG kabelboom losgekoppeld, geen resultaat.
Ik zei: ff logisch nagedacht, hij is werkend neergezet, en start niet meer na LPG inbouw dus lijkt me logisch dat het probleem door de inbouw komt. Was hij wel met me eens maar omdat ze alle kabels los hadden gehad wisten ze het eigenlijk ook niet meer zo snel :X
Ze gaan maandag verder zoeken.
(voordeel met zoeken: startonderbreker blokkeert daadwerkelijk de aansturing van de startmotor, dus ze zijn niet onze startmotor aan het opfikken).
Bewust nog geen naam genoemd, want het lijkt erop dat ze het gewoon gaan fiksen :) (Al heb ik geloof al wel eerder genoemd waar hij heen zou gaan maar dat weet ik niet zeker :P )
Nou, afgelopen maandag de auto opgehaald. Uiteindelijk bleek dat ze met monteren van de LPG bekabeling achter het dashboard een stekker van de startonderbreker hadden losgetrokken die niet in het zicht lag.
Maandagavond opgehaald, helaas loopt hij niet lekker tussen de 120-140.
"Nee, dat hadden we niet getest want stationair hebben we mengsel bekeken en dat was exact hetzelfde tussen benzine en gas".
Dus we moeten een keertje terug. Ik snap eerlijk gezegd niet dat men niet even een proefrit doet van een half uurtje, zeker als je 5 min van de snelweg af zit hoort dit er toch min of meer bij :?
Nu moet ik wederom 3 kwartier naar hen toe, ff wachten tot ze hem afgesteld hebben en weer 3 kwartier terug. Beetje jammer, maar vooralsnog pakken ze het wel goed op, zonder morren gaan ze er mee aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-08 16:29
Ik ben voornemens om voor het eerst met de LPG auto op vakantie te gaan (Noord-Italië, dus Duitsland, Oostenrijk, Italië). Hoe zit het met de beschikbaarheid langs de snelwegen? Is dit goed te doen, of is het echt plannen om van tankstation naar tankstation te komen? Ik kan met een 120 liter ongeveer 450-500km denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Flipside22 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 03:15:Ik kan met een 120 liter ongeveer 450-500km denk ik.
Is dat niet een beetje heel erg weinig?
Ik haal 450km met een 45 liter (36 netto)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mrc4nl schreef op maandag 22 juli 2019 @ 06:34:
[...]

Valt mee hoor... mijn buurman heeft zo'n ding op diesel, als ie een beetje zuinig rijdt haalt ie 6km uit een liter diesel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Flipside22 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 03:15:
Ik ben voornemens om voor het eerst met de LPG auto op vakantie te gaan (Noord-Italië, dus Duitsland, Oostenrijk, Italië). Hoe zit het met de beschikbaarheid langs de snelwegen? Is dit goed te doen, of is het echt plannen om van tankstation naar tankstation te komen? Ik kan met een 120 liter ongeveer 450-500km denk ik.
Duitsland is goed te doen, meeste autosnelweg tankstations hebben LPG. Oostenrijk wat minder, als ik even gauw opzoek maar 2 op je Duitsland -> Italië route die je waarschijnlijk neemt (kaartje). Italië is ook goed te doen. In Italië is LPG namelijk nog vrij populair.

Vergeet niet dat zowel Duitsland/Oostenrijk als Italië een andere aansluiting hebben als Nederland (Europa- en Italië-adapter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Hoi,

Ben toevallig net op weg in die regionen. Voor jouw route raad ik mylpg.eu aan, die hebben een aardig (maar niet compleet) overzicht. Wel even kijken of de ingevoerde gegevens en prijs up to date zijn. Clevertanken.de is helemaal goed voor Duitsland.

Duitsland en Italie zijn probleemloos te doen. Ik tank niet langs de snelweg maar gezien de grootte van de tankstations moet dat uitkomen. Oostenrijk is een beetje een LPG-woestijn met weinig stations en bovendien aardig duur (richting de 80 cent).

Tot slot, plannen lijkt me nooit verkeerd als je een grote trip maakt, tanken lijkt me dan een goede stop.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
mrc4nl schreef op maandag 22 juli 2019 @ 06:34:
[...]

Een Dodge van 2600kg leeg met een CW waarde van een baksteen... icm met een bestuurder met een zware voet. Lijkt me vrij normaal dan toch? Ik moet er toch sowieso nog 1 keer naar laten kijken want heel soms voel ik nog een 'bokje' bij het flink doortrekken.
MK_ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:04:
[...]

Vergeet niet dat zowel Duitsland/Oostenrijk als Italië een andere aansluiting hebben als Nederland (Europa- en Italië-adapter).
Ik heb bij de auto een aantal adapters gekregen, ik zal in Nederland eerst maar eens uitzoeken hoe ik die er op zet. De verkoper beweerde dat ik deze op de originele fitting kon draaien, maar het lijkt mij dat die er juist eerst af moet.
mk1992 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:49:
[...]

Ben toevallig net op weg in die regionen. Voor jouw route raad ik mylpg.eu aan, die hebben een aardig (maar niet compleet) overzicht. Wel even kijken of de ingevoerde gegevens en prijs up to date zijn. Clevertanken.de is helemaal goed voor Duitsland.

Duitsland en Italie zijn probleemloos te doen. Ik tank niet langs de snelweg maar gezien de grootte van de tankstations moet dat uitkomen. Oostenrijk is een beetje een LPG-woestijn met weinig stations en bovendien aardig duur (richting de 80 cent).

Tot slot, plannen lijkt me nooit verkeerd als je een grote trip maakt, tanken lijkt me dan een goede stop.
Ga je voor het tanken elke keer de snelweg af? Hoe zit je dan met de openingstijden of rij je overdag?
Ik rij samen met mijn zwager welke een diesel rijd, dus elke keer de snelweg op en af doe ik liever niet.

Ik had Mylpg al geprobeerd, maar ik hoopte iets te vinden dat integreert in Waze. Sowieso is het schandalig dat die wel de benzine prijzen weten te vertellen, maar niets over LPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 12:03

Theo

moederbord

mk1992 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:49:
[...]
Clevertanken.de is helemaal goed voor Duitsland.
Ik vind dat echt een rampensite. Je ziet een kaart met tankstations, maar om het adres te achterhalen moet je in de lijst op zoek gaan nar de juiste combinatie van de naam van het tankstation en de brandstofprijs 8)7

En als je een lange rit maakt/plant dan wil je gewoon een lijst zien met alle tankstations, en niet telkens gelimiteerd zijn tot een klein gebied met een radius van 25 km. Probeer eens een ritje naar Oostenrijk of Polen te plannen waarbij je ongeveer om de 200-300 km wil stoppen/tanken. Dat is bijna onmogelijk met die site.

Idealiter wil zoiets als onderstaand hebben voor (bijv) Duitsland. Niet gelimiteerd tot een heel klein gebied, wel gewoon het adres direct zichtbaar en actuele prijzen.
https://directlease.nl/tankservice/

Het lijkt mij dat zoiets toch ook voor Duitsland moet bestaan?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Flipside22 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:19:
[...]

Ik heb bij de auto een aantal adapters gekregen, ik zal in Nederland eerst maar eens uitzoeken hoe ik die er op zet. De verkoper beweerde dat ik deze op de originele fitting kon draaien, maar het lijkt mij dat die er juist eerst af moet
Nee deze draai je gewoon op je originele. Pro tip: niet te vast draaien want hij draait vaak nog een beetje mee met het tankpistool erop draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Thanks voor de tip! En ik las net eens voor het eerst een van de boekjes, als mijn Valvecare systeem leeg is schakelt hij de hele LPG installatie uit na een tijdje, dus het is ook wel even handig om te kijken hoeveel daar nog in zit.
Ik heb geen idee hoe lang dat mee gaat, ik heb de auto net 1,5 maand en er 3300km op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 12:03

Theo

moederbord

Flipside22 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:48:
Thanks voor de tip! En ik las net eens voor het eerst een van de boekjes, als mijn Valvecare systeem leeg is schakelt hij de hele LPG installatie uit na een tijdje, dus het is ook wel even handig om te kijken hoeveel daar nog in zit.
Ik heb geen idee hoe lang dat mee gaat, ik heb de auto net 1,5 maand en er 3300km op staan.
Standaard valvesaver is ongeveer 1 mL per liter lpg, afhankelijk hoe deze af is gesteld. Te veel kan geen kwaad, te weinig is (langdurig) niet ideaal.
Een tankje met valvesaver is ongeveer 400-500 mL, dus na ongeveer 400 liter LPG te hebben gereden zal dat tankje toch redelijk leeg moeten zijn. Ofwel tussen de 1.200 en 8.000 kilometer, afhankelijk van je tankgrootte en je brandstofverbruik :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

[...]

Een Dodge van 2600kg leeg met een CW waarde van een baksteen... icm met een bestuurder met een zware voet. Lijkt me vrij normaal dan toch? Ik moet er toch sowieso nog 1 keer naar laten kijken want heel soms voel ik nog een 'bokje' bij het flink doortrekken.
Kan ik toch niet ruiken :+
Je hebt dat in dit topic niet laten weten. plus "de buurman heeft m ook" doet dat ook niet vermoeden.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

MK_ schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:51:
[...]

* MK_ start motor op Euro 98 à €1.539/liter*, rijdt verder op €0.324/liter

*laatste benzine tankbeurt 2 maanden geleden

Better? :P

Edit: 95E10 was 1 week geleden €1.465/liter (Spritmonitor andere auto).
Veel beter! :)

Zojuist LPG en Euro95 getankt.
Euro voor 1,683 en LPG voor 0,538.
Prijsverschil is dan 1,145 tov een liter Euro95.

Bij jou is het prijsverschil 1,215 tov een liter Eur95 .
Dus uiteindelijk tank je 0,07 cent goedkoper.

Conclusie: MK heeft gewonnen...... maar de verhoudingen zijn nu inzichtelijk.
Zelf had ik het verschil groter verwacht.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
[...]
Ik had Mylpg al geprobeerd, maar ik hoopte iets te vinden dat integreert in Waze. Sowieso is het schandalig dat die wel de benzine prijzen weten te vertellen, maar niets over LPG.
Afbeeldingslocatie: https://bjhczq.am.files.1drv.com/y4mli8lgkR9cfeduHfO0jZWGsi_nxtjAoYtxe9o_RArhXVTF9HfoUAy_xYf1fBiSPoQbVQFyZ9D4UmZAZYVSS5mFr8-1sLaFUX8dnolBBnwWXgv4fi1K0c8Ty1Wf7pvyH0LNOTJkAY96sEqoct99XyY5-r2cDRfYBgGp2Zu_MC0bXX1BX-Q7IlIS3YhPckhUJZLhYANFHnhtjzoN4hcGqI3MQ?width=372&height=660&cropmode=none

Ergens in de instellingen kan je je brandstoftype wijzigen, helaas lijkt Waze het nodig te vinden om dit regelmatig weer terug te zeggen naar euro95...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
straat schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:27:
[...]

[Afbeelding]

Ergens in de instellingen kan je je brandstoftype wijzigen, helaas lijkt Waze het nodig te vinden om dit regelmatig weer terug te zeggen naar euro95...
Hah iesberts is bekend...
Alhoewel je iets meer naar het zuiden ook een texaco (?) hebt die nog gunstiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
FitTiv schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:42:
[...]

Hah iesberts is bekend...
Alhoewel je iets meer naar het zuiden ook een texaco (?) hebt die nog gunstiger is.
Binnen de stad ga ik vaak naar de Haan in kanaleneiland, die is ook altijd een van de goedkoopsten, op de route van snelweg naar huis en als je minstens 25L tankt dan kan je voor een eurootje door de wasstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
straat schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:27:
[...]

[Afbeelding]

Dat is zo onbetrouwbaar als de pest. Er staan hier zoveel LPG stations in die het niet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Als ik een trip naar het buitenland maak dan tank ik mijn LPG vlak voor de grens nog eens vol. Mijn benzinetank vul ik minimaal voor 75%. En dan maar karren. Kan mij het schelen dat ik soms even op benzine moet rijden. Lekker boeiend. Die paar Euro op een vakantie maakt niks uit. Meestal kom ik binnen 50 km wel weer een LPG station tegen.
Als het moet tank ik zowel mijn LPG en mijn benzine tank vol. Heb ik een actieradius van bijna 1200 kilometer.
Wie doet je wat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
AvK schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:43:
Wellllllll... je rijdt toch op gas? :)
Hoe veel duurder de benzine is, maakt op zich niet veel uit. In Frankrijk bijvoorbeeld is die ook heel duur, en daar is de LPG ook belachelijk duur. Je rijdt goedkoper op gas, maar in verhouding win je minder, ook al is het gas in België 'maar' 70 cent goedkoper dan de benzine, en in Frankrijk ruim een euro.
Ook wel opmerkelijk is dat bij de vaste stations waar ik kom, het verschil in verbruik tussen benzine en gas vrijwel niet te meten valt (hoewel iedereen toch spreekt van een energieverschil van 20%), terwijl ik op buitenlands gas echt al slechter gescoord heb.
MK_ schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:51:
[...]
Euro 98 à €1.539/liter
:o is dat niet de maximumprijs? Bij Van Raak laatst nog aan €1,39-iets 98 getankt omdat ik er toch passeerde voor de lpg. 8) Stond bij mij thuis (rond Brussel) toen ook wel best laag, en in Antwerpen zelf het laagst. Hun lpg-pomp is best wel traag :P
Maar benzine weegt bij mij misschien net iets meer door, want had net een weekje op benzine gereden en er ging gelijk nèt geen 100 L in :+
Duitsland heeft een goede infrastructuur en Italië is één van de leidende landen op vlak van LPG, samen met Polen.
Gebruik vooral de routeplanner op myLPG.eu. Echt heel handig!
Kan je ook gewoon ingeven hoever je kan op een tank (pak 420 km ofzo) en dan geeft hij gelijk aan bij welke stations je moet stoppen.
[...]
Een Dodge van 2600kg leeg met een CW waarde van een baksteen... icm met een bestuurder met een zware voet. Lijkt me vrij normaal dan toch?
Mijn Dodge weegt nèt geen 2.900 kg (moest gewogen worden toen ik hem kocht / inschreef)... en had dan nog de benzine- en LPG-tank zo ver mogelijk leeg gereden :'(
Heb geen zware voet (meer, of toch meestal niet meer), maar wel een zware chauffeur haha :')
Wou ook de standaardtank onderaan, maar dealer bood de grotere tank van 160 L netto gratis aan, en achteraf gezien was dit inderdaad de betere keuze voor mij (maar wekelijks tanken, beter beschermd van regen en roest en nog steeds voldoende laadruimte / geen spullen die helemaal wegrollen tot in een diep, zwart gat). :)
Haalt een 750 - 800 km, afhankelijk van waar ik tank (ben een veel rustigere chauffeur geworden (luister liever naar het geronk van de uitlaat) en hoef veel minder stadsverkeer te doen) :p
[...]Ik moet er toch sowieso nog 1 keer naar laten kijken want heel soms voel ik nog een 'bokje' bij het flink doortrekken.
Geen idee wat voor leiding of installatie je hebt? Vooral in Nederland plaatsen veel een 8mm2-leiding (als ik me niet vergis, hier ben ik niet zeker van) en 1 verdamper. In de zomer valt het mee, maar in sommige gevallen kan dit te weinig zijn en durft hij tegen de maximale injectietijd aanzitten... Die dingen halen er nu eenmaal veel gas doorheen.
Flipside22 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:48:
Hangt er vanaf hoe 'zuinig' hij staat. Ik neem aan dat je ook een HEMI hebt, en daar is het eigenlijk absoluut niet nodig. Die van m'n vriend is Prins Valvecare (om door te prikken en op te schroeven) en is enorm storingsgevoelig en gaat gelijk naar benzine als er niet voldoende in zit. Op mijne hebben ze gewoon flashlube met zo'n klein computertje gezet en die blijft werken als het reservoir (gewoon bijvullen) leeg is.
Je moet normaal 1 ml per liter gas rekenen (1 liter op 1000 L gas).
Beide onze HEMI's verbruiken wel minder, omdat beide dealers ze zuiniger hebben ingesteld. Je hebt sowieso redelijk veel olie die vanaf dag 1 in je inlaat terechtkomt door de pcv, dus of je nog meer troep op je kleppen wil...
Flipside22 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:55:
[...]
Dat is zo onbetrouwbaar als de pest.
Ga ik mee akkoord. Echt erg hoeveel stations er niet op staan (ze zijn in België soms al schaarser) en hier ergens in het dorp staat de prijs van CNG (€0,9/kg) er gewoon als LPG (€0,9/L)?! Ook echt nooit up-to-date.
Al meermaals gemeld, maar nooit iets mee gebeurd. En ondanks mijn zovele kilometers met Waze, mag ik de prijzen niet wijzigen? Vooral hier in België is LPG helaas niet courant genoeg (meer) dat het mensen nog iets kan boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Bedankt voor je antwoord @jakl
Ook goed om te zien dat er nog een Dodge rijder is.

Ik heb mij de afgelopen jaren aangeleerd snel op mijn bestemming te willen zijn (o.a. een RS3, RS6 en Audi R8). Het was met de Dodge al even raar kijken toen ik zag dat die op 170 begrensd is haha.

Ik heb een Prins VSI systeem. Ingebouwd bij aflevering door AGIT in Rijssen.
Onderbouw was een bewuste keuze, omdat ik de toekomst een motor in de bak wil kunnen laden en dan de gehele lengte nodig heb 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Theo schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:34:
[...]

Ik vind dat echt een rampensite. Je ziet een kaart met tankstations, maar om het adres te achterhalen moet je in de lijst op zoek gaan nar de juiste combinatie van de naam van het tankstation en de brandstofprijs 8)7
Alleen een kaart? Nee?
Zoals ik de site gebruik kun je gewoon een locatie invoeren en kies je de afstand.
Adres staat dan direct erbij vermeld.

Wellicht is de mobiele site niet goed?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
[...]

Ga je voor het tanken elke keer de snelweg af? Hoe zit je dan met de openingstijden of rij je overdag?
Ik rij samen met mijn zwager welke een diesel rijd, dus elke keer de snelweg op en af doe ik liever niet.
Die elke keer valt bij mij wel mee, daar zal het verschil in zitten. Actieradius 800km en het goedkoop doen is de sport.
Openingstijden wel even checken, ook al rijd ik overdag. Maar dat is op mylpg samen met google maps goed te doen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Flipside22 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 00:50:
Ook goed om te zien dat er nog een Dodge rijder is.
Wel je poot effe opsteken als je voorbijrijdt hè 8)
Ik heb mij de afgelopen jaren aangeleerd snel op mijn bestemming te willen zijn (o.a. een RS3, RS6 en Audi R8). Het was met de Dodge al even raar kijken toen ik zag dat die op 170 begrensd is haha.
In 2017 had ik nog een driecilindertje :') als eerste autootje omdat verzekering boven 70 kW al moeilijk deed én ik bijna altijd moest parallel parkeren in Leuven-stad waar ik geen 60 cm meer voor of achter had... wel leuk ding om altijd in de toeren te gooien en ging best knap en stabiel 180 aan 4k toeren >:) moest toen ook puur tussen school-stage-huis rijden en was echt een leuk ding om tegen zijn limieten aan te duwen.
Nadat de belabberde automaat mij 3 keer bijna vermoord had en het ding na zijn eerste 15.000 km bijna 2 liter olie erdoor heeft gehaald (misschien wel door mijn rijstijl, hoewel ik hem wel netjes had ingereden), maar snel opzij gezet... is nu gewoon een extra boodschappenwagentje / in-case-of-emergency-auto van mijn ouders en zuipt nog altijd veel olie. 8)7 zal nu iets van een 30.000 km hebben
Met zo'n snelle auto's heb ik geen ervaring, wel met grote motoren, maar steeds met zware auto's die het woord aero-dynamica niet kennen (G-klasse, Q7, GC)... Je Dodge heeft ook geen turbo's of fancy inspuiting zoals je Audi's, maar zal sowieso wel een stuk betrouwbaarder zijn daardoor en FCA doet dit puur niet op de V6 en V8 omdat de Durango's en RAM's massaal naar hier komen en op gas gaan (Chrysler geeft hier effectief geld voor, ze betalen in Australië zelf conversies naar een rechts stuur, i.p.v. de modellen gewoon zo te bouwen). Dit is noch bij Ford, noch bij GM helaas het geval.

Heb dan toch een Dodge gehaald (al bijna een jaartje) omdat ik daar, door mijn vriend, wel echt ben van gaan houden :)
Ding is inderdaad op exact 170 begrensd (iets meer dan de typische, Amerikaanse 100 miles), maar met zo'n koelkast hoef je sowieso niet zo snel te willen gaan haha...
Ik heb dan ook nog eens de geweldig stomme keuze gemaakt om er Cooper Discoverer's onder te steken (dealer zette er straatbanden op, en vriend en ik spelen graag beetje off-road), ding rijdt nu echt als een boot op de snelweg en in bochten. ;(
k heb een Prins VSI systeem. Ingebouwd bij aflevering door AGIT in Rijssen.
Ik weet niet of je in NL ook een attest bij je boorddocumenten moet hebben van de LPG-installatie, maar hier vind je wel de details op. Anders kijk je onder de motorkap: meestal ofwel tegen de firewall aan passagierskant, ofwel aan de koplampen aan passagierskant. Eén verdamper is soms wat krap, maar veel modellen worden zo geleverd, soms zelf vanaf de importeur.
Die van ons zijn alle twee ook Prins VSI's (die van m'n vriend is wel van zijn vader, had ook een EcoDiesel V6 ervoor met luchtvering, maar een HEMI is toch veel fijner en de luchtvering was één hoop ellende, die heb ik dus bewust niet (ik mag ook niet meer dan 500 kg trekken dus maakt niet eens echt uit) en ik rij sowieso liever met een leuke benzine/gas dan zo'n tractording).
Onderbouw was een bewuste keuze, omdat ik de toekomst een motor in de bak wil kunnen laden en dan de gehele lengte nodig heb 😉
Had ook eerst onderbouw besteld, vind het veel mooier weggewerkt. Maar achteraf gezien heb ik nu nog steeds voldoende laadruimte, goede actieradius (ben plots veel meer gaan rijden, hoewel ik niet meer dagelijks naar school hoef) en geen problemen met kleine hikjes als het gas bijna op is / minder moeten 'gokken'. + ik heb altijd beetje schrik met roest, want heb wel al vieze donut-tanks gezien :) maar wel véél mooier natuurlijk.

Als we iets actiefs doen, of ik een net-te-grote kast heb gekocht (of altijd als we weggaan), gebruiken we de Raptor van mijn vriend. Op benzine :') met plooicover (ik heb een Jason- harde cover). Ook ideaal voor zijn dirtbike. Heb ik (momenteel) niet nodig, want ik ben daarvoor nu nog teveel de fl*kker -O-
Toen hij hem kocht in 2016 was er geen lpg-installatie beschikbaar (is directe injectie V6, veel te stil naar mijn mening :P ) en hij is er ook niet voor... ik kan het niet verantwoorden / veroorloven om zoveel poen te gooien naar brandstof, aka 60% belasting zoals dat joch :Y)
Wel fijn om er nog een ronkende RAM bij te hebben 8) hopelijk heb je er veel plezier aan!!
Wat voor trim is het? Sport, Laramie, ..?

Zo, heb m'n krant voor vandaag weer geschreven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Ik weet niet of we het LPG topic niet teveel vervuilen met ons geklets over RAM's haha.
Het is een Sport, ik heb gekeken naar een Laramie met Sport package. Voor ik deze kocht. De verschillen waren:
- De Laramie heeft draadloos opladen (wat ik toch niet gebruik ivm Android Auto)
- HK Audio ipv de standaard Alpine
- Memory seats

Voor een prijs verschil van € 10.000,-

Vandaar dat het de sport geworden is. Ik heb wel de luchtvering gekozen, en dat vind ik echt fantastisch rijden. Ook het 12" scherm, panoramadak, automatisch opklapbare tredes, tonneau hard cover etc... volgens mij gewoon elke optie die er te krijgen is op een Sport 😜

Ik heb geen papieren in de auto voor de LPG installatie, maar ik ga deze week even langs de inbouwer voor een check-up voor de vakantie en zal daar wel eens wat vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Flipside22 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 01:26:
Het is een Sport, ik heb gekeken naar een Laramie met Sport package. Voor ik deze kocht.
Ik heb ook een helemaal zwarte Sport (wel de vorige versie dus) met Alpine :D
Wou echt heel graag de vorige versie nog hebben, en als de 5de gen. er is, ben ik van plan die te halen :P
Prijs met Laramie was bij mij exact hetzelfde, maar zou duurder zijn om al het chroom zwart te krijgen + de Sport was meteen beschikbaar :)
Air suspension hebben mijn vriends vader (Laramie) en een kennis met een Rebel een beetje jammere narigheden mee meegemaakt. Rij-eigenschappen waren (op die modellen toen) exact hetzelfde, want hun standaardvering is ook heel goed (geen bladveren zoals bij de meeste pick-ups ook). Maar het is wel héél leuk (zeker als je je moter erin zal leggen, dan duwt hij de achterkant omhoog zodat hij niet doorzakt) en om je kleinere vriendjes te laten instappen :)

Wel leuk aan de Sport, wat zelf veel dealers niet weten, is dat de uitlaat iets aggresiever is ;) tijdens het rijden best stil, maar stationair of bij optrekken echt aanzienlijk luider. Als er jou een Picanto voorbijrijdt terwijl jij in viercilindermodus rijdt, mag je er zeker van zijn dat die persoon het zal horen/voelen in zijn auto :p

Maar goed, fanboying off,
terug /ontopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
@jakl @Flipside22 Post dan ook ff een foto, nu wil ik ze zien ook :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 20:16
Mijn Ram loopt tegen de 240 en daar had best een begrenzer op gemogen :) Remmen boven de 200 vind ik minder prettig. 1:4,5 met een Prins trouwens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipside22
MK_ schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:27:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j8kWexw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0BEaef2.png

[ Voor 10% gewijzigd door Flipside22 op 24-07-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
:D O+ :9 <3 :9 :9~ O+

Hopelijk komt er hier ook ooit zo'n ding.. man wat gaaf :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
Arar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:29:
Mijn Ram loopt tegen de 240 en daar had best een begrenzer op gemogen :) Remmen boven de 200 vind ik minder prettig. 1:4,5 met een Prins trouwens.
Nja die zal er wel ooit opgezeten hebben hoor... is Amerikaans :P maar ja koppel heb je wel om te blijven doorduwen... met meer dan 0,7 liter per cil...
Maar zo'n bankkluis met 60-40-gewichtsverdeling is er ook niet echt op gemaakt ;) lekker rustigaan doen en luisteren naar de uitlaat :)
MK_ schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:27:
Mijne is wel niet zo blits als die van @Flipside22 hoor, wat een ding :o
Toen ik 'm kocht waren de mk5's nog iets te riskant (ook weer eerste modeljaar) en het Tesla-scherm kon niet, kon enkel de 22-inch velgen/banden hebben en moet echt dikker/meer profiel hebben voor mijn gebruik (heb nu de 20-inch, dacht eerst dat die ook te dun gingen zijn)... Ook een heel stuk duurder, veel langer wachten, weinig dealers die op de hoogte waren en moest mezelf (toen) nog iets teveel forceren om ervan te houden. En ben er in 2016 toch echt van de mk4,5's gaan houden toen dat nog de 'nieuwe' waren, dus het was gewoon een teken dat deze meteen voor mijn beschikbaar was. :D tot nu toe toch nog niet beklaagd dat ik niet gewacht heb :p

Wou altijd graag eens een lpg-auto proberen, en dit ding hebben. Lpg bevalt me prima en ben nu ook opzoek naar nieuwe auto's waar het goed in te monteren valt voor mamalief, zodat haar vieze stinkdiesel weg kan die vanaf volgend jaar Antwerpen en/of Brussel niet meer in mag (maar ze doet wel nog veel km's). Papaatje heeft zijn tractorkarretje al weggedaan 8)

Vond wel niet veel actie-kiekjes meer... want heb er best veel van de avonturen die ik ermee heb beleefd :>
Heb je ook geluk dat hij hier ietwat proper is, want dat is hij bijna nooit...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/B6b45rzR/Screen-Shot-2019-07-24-at-17-48-01.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/B629CJgY/Screen-Shot-2019-07-24-at-17-48-16.png

Ben er heel tevreden mee en volgende wordt als ik nu zou kiezen gelijk weer een RAM!
Hoop alleen dat ik over enkele maanden niet terug een (domme?) impulsieve keuze maak om hem gelijk te kopen, want zo ken ik mezelf wel... En de keuze met trimlevels is bij de mk5's nog ruimer/onlogischer/moeilijker ;(
Maar langs de andere kant ben ik ook heel blij met de mijne en wil ik er net meer investeren om hem naar mijn smaak te maken >:) (moet iets meer licht hebben voor offroad, heb een mooie matzwarte bullbar gezien maar weet niet of dat legaal is tegenwoordig, misschien zo'n wrap dat ooit kan verwijderd worden als ik het wil, ...) HEMI's gaan ook lang mee uit ervaring, mits goed onderhoud en een beetje liefde.
Nja keuzes maken is niet mijn ding. Ben er verder wel hééééuul blij mee :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FFMtBdqP/Screen-Shot-2019-07-24-at-17-48-26.png

:') zelf met Brussels gas vaak goedkoper dan mijn vorige 1-op-17-benzinekarretje _O-
19,7 komt dus overeen met 6,2 l/100 km op benzine voor mij momenteel waar ik woon...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vH7Q7tB7/IMG-1825.jpg

En dan natuurlijk dit, als ik toch plaatjes post :9
Vraiment un moment de dire ou pour crier vive la belgique ... of toch Belgisch Limburg 8) jammer dat hij niet meer leeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Mmm, zon autoslagschip staat ook regelmatig bji de ikea in groningen.
foto lijkt daar ook te zijn gemaakt

Ik verbaas mij iedere keer hoe je zon ding daar kan inparkeren als het druk is :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jakl @Flipside22 hier ook een dodge, maar dan een durango :)
3.6v6 300pk prins vsi ook en 1 ontspanner sinds 2017. met zelfde 8 inch uconnect ook

ik vind de klassieke dodges wel stukje dikker en stoerder, de nieuwe versies zien dr wat dunner en lichter op hun poten uit ,ziet er wel heel fresh uit !
denk er toch over na om ook een te halen maar is al ongeveer 55k voor de klassieke vorige versie als je hem nu nog vind want volgens de dealers is dr best veel vraag nog naar en de nieuwe zijn allemaal minstens 60k+ ..... echt gek hoe de pick up markt geworden is maar een v8 is toch wel leuk samen met zon all purpose auto :Y
zijn dit alle 2 sport modellen ? grommelt stukje meer dan de laramie,longhorn,limited of lagere trim levels in de vs 8)

@mrc4nl kwestie van de auto te leren kennen natuurlijk en je moet gewoon leren om in een vak altijd achteruit in te steken ,is in sommige aziatische landen zelf verplicht om een of andere reden.
dan pas je vrij wel overal in en zo nu en dan moet je er mee leven dat je een klein beetje uitsteekt , maar dit gebeurt minder vaak dan je deknt , een vriend heeft een 3de generatie en je kan op plaatsen door rijden en parkeren waarvan ik zou gedacht hebben dat het niet ging passen hoor ! kwestie van leren kennen en ermee kunnen rijden me dunkt
en je hebt uiteraard ook al jaren op alle modellen een camera standaard hier, daarmee kan je heel stipt parkeren is ook bij mijn durango heel handig !! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nou moet even van men hart hoor

Reageer dan niet

[ Voor 95% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Jammer dat er geen duimpje naar beneden is...

[ Voor 87% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2019 09:58 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Sorry dat ik zulke pick-ups ontzettend gaaf vind, sorry dat ik auto's meer zie als enkel een vervoersmiddel, sorry dat ik niet op de rechter middelste baan rij met 80km/h, sorry dat ik zonnepanelen op het dak heb liggen, sorry dat ik niet met het vliegtuig op vakantie ga (vakantie überhaupt zeldzaam), sorry dat ik besta...
_o- _o- _o- Dus omdat we op gas rijden en niet op benzine zijn we direct gierig _o- _o- _o-

Heb je überhaupt ook maar enig idee hoe LPG gemaakt wordt? Nee? Nou, je hebt olie, en dat wordt geraffineerd tot kerosine, benzine, diesel... En ook LPG komt vrij, in feite een afvalstof. Als we die niet zouden gebruiken, dan werd deze LPG (wat regelmatig nog gebeurd) afgefakkeld, waarbij de CO2 rechtstreeks vrij komt. Wat we nu doen, is deze afvalstof gebruiken om voertuigen voort te bewegen. Dus, zolang er nog olie geraffineerd wordt, is rijden op LPG een extreem groene manier van voortbeweging. Of het dan mijn Corsa is, of een RAM, allemaal beter dan het direct affakkelen waarbij er oneindig gram CO2 per kilometer vrij komt.

Vergeet dan ook niet dat LPG minder CO2 uitstoot dan benzine/diesel (1.6kg/liter voor LPG vs 2.6kg/liter voor benzine), alsmede de veel lagere uitstoot van andere stoffen als NOx.

Edit:knip

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2019 10:00 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
mrc4nl schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:59:
[...]

Mmm, zon autoslagschip staat ook regelmatig bji de ikea in groningen.
foto lijkt daar ook te zijn gemaakt

Ik verbaas mij iedere keer hoe je zon ding daar kan inparkeren als het druk is :+
Dat kan die automatisch, knopje indrukken, vak voorbij rijden en hij rijd m er zelf in. Foto is trouwens gemaakt in Hengelo. En je ziet ze steeds meer in het straatbeeld, door de fiscale voordelen werden er in januari 2019 meer RAM's verkocht dan Tesla's
Heb ik ergens gezegd dat ik hem gebruik om te offroaden? Nee hoor, ik rij er vrolijk alle milieuzones mee in, parkeer lekker dubbel, en als er geen vak vrij is zet ik m voor een electrische laadpaal en hang ik mn verlengsnoertje uit de laadbak naar de paal toe.
knip Hou het zelf ook netjes
MK_ schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:28:
[...]

Sorry dat ik zulke pick-ups ontzettend gaaf vind, sorry dat ik auto's meer zie als enkel een vervoersmiddel, sorry dat ik niet op de rechter middelste baan rij met 80km/h, sorry dat ik zonnepanelen op het dak heb liggen, sorry dat ik niet met het vliegtuig op vakantie ga (vakantie überhaupt zeldzaam), sorry dat ik besta...

[...]

_o- _o- _o- Dus omdat we op gas rijden en niet op benzine zijn we direct gierig _o- _o- _o-

[...]

Edit:
knip

[ Voor 133% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2019 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
Ik geef Peter gelijk in de zin dat ik zou willen zeggen: ‘Laat wat over voor de rest’ :P

Verder is het ook niet mijn ding, een pick-up. De subtiliteit is ver te zoeken.
Maar dank voor jullie ruime bijdrage via de wegenbelasting xD

Cash is king.

Pagina: 1 ... 13 ... 48 Laatste