Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 12 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 12-10 17:56
FTI schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:36:
[...]
@mk1992 zo dat is goedkoop kachelen. Is die motor daar goed geschikt voor?
Ongeblazen multipointmotortje met geharde hydraulische kleppen, beter wordt t niet voor wat betreft nieuwe modellen.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:21

mrc4nl

Procrastinatie expert

Vanaf vandaag rijd mijn hyundai getz op lpg. *O*

heb er alleen zelf nog niet in gereden, maar dat komt morgen

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
mk1992 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:26:
Even een echte voorstelpost.

Rijd sinds augustus in een VW Up! op LPG
Zit een installatie van BRC in met een 'joekel' van een 59 liter tank in.
Recordtank was 47 liter, maar nog niet leeg. Actieradius is op basis daarvan 800km snelweg of meer dan 950 op mijn binnendoor woon-werk route.
Kilometerprijs bij huidige Maasmechelen LPG-prijs is ongeveer €2 per 100km snelweg of €1,75 per 100km woonwerk.

Waarom een hoger snelwegverbruik, ik vermoed dat de lagere energiewaarde in combinatie met het motortje van maar 60pk wat parten speelt.

Verder geen klepsmeer, geen problemen, wel netjes onderhoud :D
Ik heb je vandaag niet gezien in MM :+

Anyway, ik weet niet of jou tsnk te beveiliging er op heeft zitten, maar nornaal gezien kan je de tank "maar" 80% vol doen. Dan zit je op 47.2 liter, dus met 47 liter zou je tank dan nog aardig ver leeg moeten zijn geweest :p Hoe dan ook, niet verkeerd :)
Bouke-p schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:43:
[...]
[...]
Binnenkort maar eens proefrijden in wat verschillende uitvoeringen, de 1.8 in een Zafira is wel het minimale denk ik.
Ja de 1.6 is echt te licht, zeker als je een caravan wil trekkem :p
mrc4nl schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:17:
Vanaf vandaag rijd mijn hyundai getz op lpg. *O*

heb er alleen zelf nog niet in gereden, maar dat komt morgen
*O*

Vandaag weer het tankje volgegooid tegen 37.4 cent de liter, tevens nog was benzine er bij gegooid want die zat bijna in het rood. Anyway, 15 liter benzine op 3500km is niet verkeerd :p Dus weer verwend met 15 liter Euro 98 :+ Met €1.539 de liter dik 4 keer zo duur als LPG :o :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
MK_ schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:16:
[...]

Ik heb je vandaag niet gezien in MM :+

Anyway, ik weet niet of jou tsnk te beveiliging er op heeft zitten, maar nornaal gezien kan je de tank "maar" 80% vol doen. Dan zit je op 47.2 liter, dus met 47 liter zou je tank dan nog aardig ver leeg moeten zijn geweest :p Hoe dan ook, niet verkeerd :)
Haha, zelfs voor die prijzen sta ik er niet dagelijks.
Meer dan 80% gaat er zeker in, de indicator knippert de eerste 150km nog vrolijk dat er meer dan 80% in zit. Bij een volle tank hoor je de vlotter ook kloppen tegen de tank.

Mag niet, werkt wel >:)

Opinies over leegrijden van een tank (na 145000km), wat vind de pomp van het drooglopen en mogelijk vervuiling?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:16:
[...]

Haha, zelfs voor die prijzen sta ik er niet dagelijks.
Meer dan 80% gaat er zeker in, de indicator knippert de eerste 150km nog vrolijk dat er meer dan 80% in zit. Bij een volle tank hoor je de vlotter ook kloppen tegen de tank.

Mag niet, werkt wel >:)

Opinies over leegrijden van een tank (na 145000km), wat vind de pomp van het drooglopen en mogelijk vervuiling?
Foei :+

Van de indicator trek ik niet echt iets aan :P Regelmatig gehad dat hij aan gaf op reserve te zitten terwijl er pas 50km ofzo met een tank gereden was :+ Andersom soms ook, 3/4 van de tank verbruikt en dan nog 3/4 van de tank over hebben volgens de indicator, was het maar zo :P Zoals een echte LPG rijder beaamt rijd ik op de dagteller :Y)

Tank helemaal leeg rijden vindt de pomp niet echt leuk nee... meeste systemen hebben er een beveiliging op zitten. De laatste liter schakelt hij bij mij al over.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13-10 11:01

superwashandje

grofheid alom

MK_ schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:16:
[...]

Vandaag weer het tankje volgegooid tegen 37.4 cent de liter, tevens nog was benzine er bij gegooid want die zat bijna in het rood. Anyway, 15 liter benzine op 3500km is niet verkeerd :p Dus weer verwend met 15 liter Euro 98 :+ Met €1.539 de liter dik 4 keer zo duur als LPG :o :+
welk tankstation ga je precies naartoe? als ik weer eens op bezoek ben bij schoonfamilie tank ik ook vaak in belgie maar in maaseik. Daar waren de prijzen laats 45 c/l en 1.64 c/l toch aardig hoger en niet veel verder weg. Misschien dat ik ook eens naar maasmechelen moet :9
komt wel bij dat de shell in maaseik een nl aansluiting heeft wat net iets sneller gaat qua aansluiten e.d.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
superwashandje schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:01:
[...]

welk tankstation ga je precies naartoe? als ik weer eens op bezoek ben bij schoonfamilie tank ik ook vaak in belgie maar in maaseik. Daar waren de prijzen laats 45 c/l en 1.64 c/l toch aardig hoger en niet veel verder weg. Misschien dat ik ook eens naar maasmechelen moet :9
komt wel bij dat de shell in maaseik een nl aansluiting heeft wat net iets sneller gaat qua aansluiten e.d.
http://store.total.be/nl_BE/NB000521
:)

Heb je wel een Europa/ACME nippel nodig :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Vandaag voor de eerste keer lpg getankt. Het was wel even wennen. en ik maakte de fout om met het vergrendelen van de slang de nippel nog eens extra aan te draaien. want die kreeg ik met handkracht dus niet meer los. (heb alleen een plaatje met schroefdraad op mijn bumper ) Dus dan maar met de vulnippel eraan maar naar huis gereden. heb nu een tang in de auto voor als het weer gebeurd.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
Als je hem niet goed vastdraait en er lekt gas langs ben je ook niet blij. Die van mij mocht ik vorig jaar uit het tankpistool halen met een tang. Uiteraard krom en daardoor onbruikbaar. Duur eerste tankje in Duitsland was dat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:10
Als vervanging van onze Peugeot 107 zocht ik een degelijke gezinsauto nu de 2e op komst is.
In Duitsland een leuke Audi A3 1.6 BJ 2007 met Prins VSI DI gevonden. Dat wordt weer mooi goedkoop rijden. Het is alweer zo'n 10 jaar geleden da ik een VW Golf 3 had met LPG.

Eerst nog even langs een RDW keuringsstation en de BPM afdragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:53
mrc4nl schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:27:
Vandaag voor de eerste keer lpg getankt. Het was wel even wennen. en ik maakte de fout om met het vergrendelen van de slang de nippel nog eens extra aan te draaien. want die kreeg ik met handkracht dus niet meer los. (heb alleen een plaatje met schroefdraad op mijn bumper ) Dus dan maar met de vulnippel eraan maar naar huis gereden. heb nu een tang in de auto voor als het weer gebeurd.
Als je hem wat te vast draait met het vulpistool, waarom dan niet wat losdraaien met het vulpistool?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

waah schreef op maandag 20 mei 2019 @ 07:05:
[...]

Als je hem wat te vast draait met het vulpistool, waarom dan niet wat losdraaien met het vulpistool?
slim!, niet aan gedacht eigenlijk :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:43
Ik heb tot nu toe de tang nog nooit nodig gehad om de verloopnippel los te halen na tanken in BE/DE. Hoewel ik 'm ook altijd echt heel losjes "vast"zet voordat ik het vulpistool erop draai.

De laatste keer dat ik benzine heb getankt was op 1e Kerstdag, volle tank, in Luxemburg. Volgens de boordcomputer zit er nog ongeveer 20 liter in, dus zo'n 40 liter benzine verbruikt in de afgelopen 5 maanden/19.600km :) Aan gas is zo'n 1900 liter doorheen gegaan.

De changeover-instellingen staan nog steeds op 25 gr. en 15 sec. wachttijd, boven 25 gr. => starten op gas.
Bij buitentemperatuur vanaf 10 graden gaat hij na koude start ongeveer na 600m over op gas.

De LPG-installatie doet het eigenlijk prima :D Alleen de auto zelf lijkt een beetje een pech-ding, veel start- en afslaan-problemen die pas na vele garage-bezoeken waren terug te leiden naar een herhaaldelijk defect gaande BDP-sensor :o

Eind januari ging er een nieuwe sensor in (oude was slechts 1,5 jaar, reeds verbeterd model) na tig willekeurige start/afsla klachten die de garage niet constateerde. Die heeft het 7500km/2 maanden goed gedaan waarna eind maart de startproblemen willekeurig terugkwamen. Vele garagebezoeken zonder resultaat volgden.

Tot het 2 weken geleden van de een op de andere dag zo erg werd dat hij constant begon af te slaan bij lage snelheid/wegrijden/parkeren. Ik kon toen m.b.v. Torque laten zien dat het toerentalsignaal willekeurig wegviel waarna er (gratis) een nieuwe BDP-sensor werd gemonteerd... en sindsdien doet 'ie het weer prima :D Hopelijk deze keer veel langer dan 2 maanden...

Vorige week ook nieuwe remblokken+schijven voor (schijven hadden niet gehoeven als de garage op tijd had gehandeld na m'n melding over wel erg piepende remmen...), rembekrachtiger en 2 druksolenoids v/d automaatbak laten vervangen. Ruim 1100 euro verder :'(

Kilometerstand wel net over de 320k :) Op naar de 4 ton :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21:45
Josefien schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 00:19:
De laatste keer dat ik benzine heb getankt was op 1e Kerstdag, volle tank, in Luxemburg. Volgens de boordcomputer zit er nog ongeveer 20 liter in, dus zo'n 40 liter benzine verbruikt in de afgelopen 5 maanden/19.600km :) Aan gas is zo'n 1900 liter doorheen gegaan.
Lekker besparen zo! Hou er wel rekening mee dat benzine wel degradeert, en daarmee het risico op vervuiling van de injectoren toeneemt. Ik tank vrij bewust elke keer maar 15 liter, en rij regelmatig stukken op benzine om het systeem 'schoon te spoelen'.

Per saldo rij ik ongeveer elke 3-4 maanden een hele tank benzine er doorheen.
Vorige week ook nieuwe remblokken+schijven voor (schijven hadden niet gehoeven als de garage op tijd had gehandeld na m'n melding over wel erg piepende remmen...), rembekrachtiger en 2 druksolenoids v/d automaatbak laten vervangen. Ruim 1100 euro verder :'(
Oeps, dat zijn wel stevige kosten inderdaad. Hopelijk kan hij er weer tegenaan!
Kilometerstand wel net over de 320k :) Op naar de 4 ton :D
Lekker, die kan zeker nog wel even mee denk ik!

Ik zit inmiddels op de 385k kilometers, vorig weekend nog even een spannend momentje, na een snelwegrit van 150 kilometer zag ik opeens een grote rookwolk onder de motorkap vandaan komen. Bleek dat de bovenste aansluiting van de radiateur afgebroken te zijn. Best lastig, gelukkig kon de ADAC de slang nog vastzetten op het overgebleven stompje.
Nog nooit zo rustig door Duitsland naar huis gereden...

Thuis de radiateur maar vervangen, er bleek een scheur van zo'n 10 centimeter vanaf de aansluiting naar beneden te lopen, dus dat had veel vervelender kunnen aflopen. Best bizar, het materiaal was echt ontzettend bros geworden, en leek een beetje karton-achtig geworden.

(tijdens loshalen brak er nog een stukje af)

Gelukkig doet hij het sindsdien weer zonder problemen, wel lekker als je er komende vrijdag mee op vakantie gaat :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Dat pijpje is bij mijn radiateur ook krokant, staat ook op lijstje met punten die aangepakt moeten worden.
Vorig jaar de bovenkant van de kraag per ongeluk afgebroken bij het monteren van een nieuwe radiatorfan. Slang er gewoon weer opgezet, zal wel meevallen. Valt ook mee, maar niet als het systeem goed op druk komt, dan lekt het een klein beetje.

Todo over 10.000km (270K op de teller):
- radiateur
- multiriem
- olie + filter
- bougies
- luchtfilter
- interieurfilter

Verder de scharnieren ook maar eens onder handen nemen met wat spuitvet. Vind het overigens frappant dat ik nog steeds geen nieuwe remblokken voor heb hoeven aanschaffen, heb deze auto sinds 160.000km.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
Ik heb af en toe wel een paar kilometers op benzine gereden omdat ik de actieradius op een gastank verkeerd had ingeschat (afhankelijk van gereden snelheid kan dat schommelen tussen 324 tot zo'n 410km) :$ Binnenkort ga ik mogelijk weer een keer naar Luxemburg, dan kan ik meteen benzine gaan tanken :P

Wordt verouderde benzine weer "vers" als de rest v/d tank met nieuwe liters bijgevuld wordt? Of moet het echt verbruikt worden? :/

Van de Renault is de radiator (en airco-condensor) eind maart pas vervangen, dus ga ervan uit dat dat nog wel een tijdje goed blijft :) Ze waren nog niet lek, maar zagen er duidelijk slecht uit (lamellen weg, doorgezakt).

De remblokken voor van deze zijn 132.000km meegegaan (destijds bij 185k blokken+schijven voor+achter tegelijk laten vervangen). En hadden nog niet vervangen hoeven worden als de garage eerder had gezien dat linksvoor een beetje aanliep... die was opeens in erg korte tijd tot op het metaal versleten (+schijven kapot) terwijl rechtsvoor nog genoeg voering had :o

• mk1992
"Wordt verouderde benzine weer "vers" als de rest v/d tank met nieuwe liters bijgevuld wordt? Of moet het echt verbruikt worden? :/ "

Gezien brandstof zich vermengt verwacht ik geen problemen. Gooi je bij 5L oude nog 20L nieuwe dan is de werking van oude verwaarloosbaar.
Nu zou het verouderen met E10 sneller gaan, maar volgensmij wordt dat redelijk overschat. Niet verbruiken in een rijdende LPG-auto met klotsende tank is wat anders dan niet verbruiken en stilstand in een garage. Dan zouden delen van de vloeistof zich wel eens kunnen scheiden met narigheid tot gevolg.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:06:
"Wordt verouderde benzine weer "vers" als de rest v/d tank met nieuwe liters bijgevuld wordt? Of moet het echt verbruikt worden? :/ "

Gezien brandstof zich vermengt verwacht ik geen problemen. Gooi je bij 5L oude nog 20L nieuwe dan is de werking van oude verwaarloosbaar.
Nu zou het verouderen met E10 sneller gaan, maar volgensmij wordt dat redelijk overschat. Niet verbruiken in een rijdende LPG-auto met klotsende tank is wat anders dan niet verbruiken en stilstand in een garage. Dan zouden delen van de vloeistof zich wel eens kunnen scheiden met narigheid tot gevolg.
Omdat E10 sneller verouderd gooi ik er 98 (E5) in.. die €1,50 op ruim 3000km extra kan ik wel missen :p

• Aapje
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Biobrandstoffen zoals E10 trekken ook vocht aan en dus schimmels ;-)

• waah
@MK_ goed punt. Maar hoe kan je makkelijk vinden wat er in je auto mag?
De Spark rijd nu op 95, maar kan ook 98 en zelfs 102 tanken als ik wil. Maarja, wat is wijsheid?
Voor de kosten maakt het inderdaad weinig uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Hoger octaan kan vaak geen kwaad als je al op LPG rijdt, lpg is al een hoger octaan... Alleen of 't meerwaarde heeft... dunno elke motor/ECU reageert er anders op... LPG zit rond 108-110 octaan.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
waah schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:20:
@MK_ goed punt. Maar hoe kan je makkelijk vinden wat er in je auto mag?
De Spark rijd nu op 95, maar kan ook 98 en zelfs 102 tanken als ik wil. Maarja, wat is wijsheid?
Voor de kosten maakt het inderdaad weinig uit.
Het is vooral dat ik enkel de keuze heb uit 95E10 en 95E5, geen 95E5. Gezien ik er geen E10 in wil gooien wordt het 98E5 :p

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb nu voor de 2e keer lpg getankt en toch snap ik het niet helemaal.
Wanneer moet je nou stoppen met volgooien?

ik wilde vandaag afwachten tot de pomp afsloeg, maar na 39 liter ben ik zelf maar gestopt.
het is een 45 liter tank, dus 45*0.8 = Max 36 liter ?

ik heb gebeld naar de lpg boer voor opheldering maar het was toen al 17:00 uur geweest.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mrc4nl schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 17:39:

ik wilde vandaag afwachten tot de pomp afsloeg, maar na 39 liter ben ik zelf maar gestopt.

ik heb gebeld naar de lpg boer voor opheldering maar het was toen al 17:00 uur geweest.
Ik tank altijd door totdat hij "afslaat" (bromt in mijn geval).

Is die 45 liter voor of na beveiliging? En, zit er überhaupt beveiliging op? :P

• Daniel36
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12-10 20:35

Daniel36

Mr. Positivo himself

Topicstarter
Ik tank altijd tot de liters niet meer oplopen, iets later zal hij vast afslaan maar de ene pomp is de andere niet en zo heb ik het idee dat ik voorzichtig ben.
Maar zoals @mrc4nl al zegt, bij twijfel ff de installateur bellen kan nooit kwaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:02

Wok

Dakloos...

mrc4nl schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 17:39:

Weet je zeker dat die 45 liter de bruto inhoud is en niet de netto inhoud (en dat je dus feitelijk een 56 liter tank hebt)?

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wok schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:39:
[...]

Weet je zeker dat die 45 liter de bruto inhoud is en niet de netto inhoud (en dat je dus feitelijk een 56 liter tank hebt)?
De keuringspapieren (rdw) zegt: totale tankinhoud: 45 liter.

Mijn massa rijklaar is ook precies met 36 kilo toegenomen.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:17
mrc4nl schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:48:
[...]

De keuringspapieren (rdw) zegt: totale tankinhoud: 45 liter.

Mijn massa rijklaar is ook precies met 36 kilo toegenomen.
gewoon tanken totdat hij afslaat. Beveiliging 80% met een korreltje zout nemen. Voor zover ik weet is het gewoon een vlotter die de opening afsluit. Dus als je auto wat schuin staat kan de vlotter net wat eerder of later afsluiten en zo kan je dus de ene keer een litertje meer of minder tanken.

sowieso zit er erg veel marge in. in de basis kan tot 100% vullen ook geen kwaad. Het enige risico is dat wanneer de auto dan in de zon staat de druk in de tank kan oplopen dat hij gaat afblazen.
Dus echt niet bang zijn. Sowieso ga je na het tanken direct weer rijden dus je verbruikt direct ook weer wat (tenzij je nog n paar honderd meter moet rijden tot je thuis bent)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard1989
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12-10 16:07
Hoi een vraagje hier voor mensen die er verstand van hebben. Een paar maanden geleden een Mazda 2 bifuel gekocht, helaas geen goed onderzoek gedaan van te voren. Nu zijn er wat problemen met op gas rijden. Motor slaat af tijdens rotondes en stoppen bij stoplichten. Op benzine geen probleem.

Auto heeft ongeveer 145k km gereden. Hoe groot is de kans dat de kop al gereviseerd is met geharde kleppen zodat er geen problemen meer zouden zijn met de kleppen enzo? Mijn vaste garage wilt de kleppen controleren om te kijken of er gesteld moet worden of misschien zelfs koprevisie. Het kan natuurlijk ook aan iets anders liggen.

Wat raden jullie aan? Auto wegdoen en iets anders terugkopen? Of laten uitvoeren en verder rijden? We zijn wel heel tevreden over de rest van de auto.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:13
Zou naar een gas specialist gaan ipv naar je vaste garage.
Meeste garage bedrijven beginnen meteen met hele dure reparatie's terwijl het soms veel goedkoper/simpeler kan.

Wat voor merk/type installatie zit erin? Soms daarop zoeken kan je al een idee geven wat het kan zijn.

Na 145k al koprevisie lijkt me wel erg slecht.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:09

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

tabaqui schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:14:
Zou naar een gas specialist gaan ipv naar je vaste garage.
Meeste garage bedrijven beginnen meteen met hele dure reparatie's terwijl het soms veel goedkoper/simpeler kan.

Wat voor merk/type installatie zit erin? Soms daarop zoeken kan je al een idee geven wat het kan zijn.

Na 145k al koprevisie lijkt me wel erg slecht.
Tis een Mazda 2 Bifuel en die staan wel echt bekend om de problemen met LPG.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
Richard1989 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:49:
Hoi een vraagje hier voor mensen die er verstand van hebben. Een paar maanden geleden een Mazda 2 bifuel gekocht, helaas geen goed onderzoek gedaan van te voren. Nu zijn er wat problemen met op gas rijden. Motor slaat af tijdens rotondes en stoppen bij stoplichten. Op benzine geen probleem.

Auto heeft ongeveer 145k km gereden. Hoe groot is de kans dat de kop al gereviseerd is met geharde kleppen zodat er geen problemen meer zouden zijn met de kleppen enzo? Mijn vaste garage wilt de kleppen controleren om te kijken of er gesteld moet worden of misschien zelfs koprevisie. Het kan natuurlijk ook aan iets anders liggen.

Wat raden jullie aan? Auto wegdoen en iets anders terugkopen? Of laten uitvoeren en verder rijden? We zijn wel heel tevreden over de rest van de auto.
Het een hoeft niet het ander te betekenen. Wie weet is er gewoon een probleempje met gastoevoer.
Andere auto vind ik wel heel kort door de bocht. Bij wat garages of specialisten om een kostenplaatje vragen zou ik het eerst doen, kan net zo goed dat je voor 200 euro weer op weg bent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12-10 20:35

Daniel36

Mr. Positivo himself

Topicstarter
Allereerst kijken naar gastoevoer, is er gekeken naar het brandstoffilter van de LPG installatie?
Daarna naar de LPG pomp?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JoostvdB1974
  • Laatst online: 18:58
Sinds afgelopen vrijdag maak ik ook weer deel uit van het leger der gasrijders. Mijn Santa Fe is, bij een kilometerstand van 142.000 door Henk Boertien voorzien van een Vialle LPI installatie. De tank van bruto 83 liter hangt onder de auto, zodat er geen kofferruimte verloren is gegaan. Verder is er een sequentieel klepsmeersysteem aangebracht. Hierop googelend kom je veel argumenten voor en tegen zo'n systeem tegen. De een zegt absoluut doen, de ander vindt het onzin. Ik heb besloten het wel te doen, op advies van de gasboer en omdat het een relatief klein bedrag is, ten opzichte van de totale inbouw. Better safe than sorry. Jammer genoeg kon de vulaansluiting niet achter het benzineklepje, maar heb ik zo'n zwarte dop onder in de bumper.
Tijdens het rijden is er geen verschil merkbaar en dat is positief bedoelt. De auto start op benzine, maar voordat ik de straat uit ben (ca. 100 meter) rijdt de auto al op gas. Het overschakelen is ook absoluut niet merkbaar.
De eerste keer gas tanken was weer even wennen na 20 jaar, maar het is net als met zwemmen: je verleert het niet, alleen de snelheid is in het begin iets minder. Het prijsvoordeel went wel snel: 0,608/liter is toch 1,10 goedkoper dan Euro95 bij dezelfde (Total) pomp in Hattem. Nu eerst een tank leegrijden om te kijken wat de actieradius is.
Hopelijk blijft het bevallen en blijft de auto zonder problemen rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_

Naar de gasboer ipv de garage. Gasboer kan veel beter diagnose stellen dan een gewone garage. Uurtarief van de gasboer ligt over het algemeen wat hoger dan die van een universele garage, maar de gasboer kan alles uitlezen en heeft kennis van LPG, terwijl de gemiddelde garage met de helft van de gegevens begint wisselen van random onderdelen, om vervolgens de LPG installatie de schuld te geven.

Je auto loopt blijkbaar prima op benzine, dus ik zie niet in waarom je kop dan gereviseerd moet worden. Ik zoek het eerder in ontsteking, vacuum of de LPG installatie zelf.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Is de onderhoudshistorie niet bekend (bij Mazda)? Gezien het onderhoudsschema voor de kleppen (volgens Mazda planning), zou je verwachten dat er (grofweg zo rond de 100.000km) iets gedaan moet zijn aan de kop. Met die 145.000km zit je daar iig ruim boven, dus normaal gesproken zou er al het e.e.a. aan maatregelen genomen moeten zijn.

Mijn jongste dochter heeft er ook een. Aangekocht bij stand 133.000km, maar er heeft een volledige koprevisie plaatsgevonden bij 122.500km door Mazda. In die 122.500km heeft er echter maar één keer een klepstelling plaatsgevonden. Eerste eigenaar wilde de controle (en mogelijk stellen), niet iedere 20.000km uit laten voeren (ivm de extra kosten daarvoor).

A smile a day....

• Richard1989
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12-10 16:07
Bedank voor de reacties allemaal, morgen even langs de Mazda dealer om te kijken wat er bekend is over de auto. Moeten toch langs om de airbag terugroep actie.

Weet iemand nog een goede lpg specialist omgeving Dordrecht?

• DoleBole
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:11
Ikzelf heb goede ervaring met http://www.lpginbouwstation.nl/

• SmoothTweaker
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een Audi A3 1.6 met een Prins VSI installatie.
Het is een import auto en ik moet nog langs langs de gasboer voor de modificatie naar G3, dit was geen enkel probleem met het systeem wat ik heb begreep ik van 2 erkende Prins dealers.

Enigste waar ik mee zit is een Lambda storing. Als de auto op benzine rijd dan is er niets aan de hand. Zodra deze op LPG overgaat begint direct de lambda sensor te branden. LPG computer issue?

SmoothTweaker wijzigde deze reactie 01-06-2019 08:44 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13-10 11:01

superwashandje

grofheid alom

Of het LPG systeem niet goed afgesteld. Misschien kan de gasboer dit meteen nakijken/aanpassen?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:04

Xanax959

relax...

Bij mijn Eurogas installatie (sinds 2009) heb ik het idee dat de (keihin) injectors minder lijken te worden, op benzine geen problemen, op LPG vrij snel de lambda storing, stationair loopt ie ook niet zo lekker meer.
Verder geen problemen, maar je zou daar nog naar kunnen kijken.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmoothTweaker
Gasboer heeft LPG filter vervangen en even alles uitgelezen.
Geen reden tot paniek. Lambda2 sensor geeft een storing aan maar de waardes zijn allemaal goed. Schijnt vaker voor te komen bij het rijden op LPG. Vervangen van kat + sensor zou het kunnen verhelpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
Wie van jullie vervangt de brandstoffilters zelf en welk gereedschap is hier voor nodig?

Voorste filter lijkt me goed te doen, maar vermoed dat het filter naast de verdamper wat moeilijker wordt. Ik hoor graag ervaringen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alfa90_Buttje
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:51

Alfa90_Buttje

VRRROOOAAARRRP

Auto heeft ongeveer 145k km gereden.

Hoe groot is de kans dat de kop al gereviseerd is met geharde kleppen zodat er geen problemen meer zouden zijn met de kleppen enzo? Mijn vaste garage wilt de kleppen controleren om te kijken of er gesteld moet worden of misschien zelfs koprevisie.
Wat heeft afslaan op LPG te maken met kleppen of complete koprevisie als hij op benzine goed loopt?!

werkelijk 8)7
Het kan natuurlijk ook aan iets anders liggen.
dat
Wat raden jullie aan?
Naar LPG boer gaan en LPG filter bijvoorbeeld laten vervangen. Is het LPG injectie met eigen injectoren zou je het ook daarin kunnen zoeken maar ik heb geen idee wat voor installatie hierin ligt. Daarom>LPG boer
wegdoen en iets anders terugkopen? Of laten uitvoeren en verder rijden? We zijn wel heel tevreden over de rest van de auto.
>LPG boer diagnose laten stellen.
SmoothTweaker schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:03:
Gasboer heeft LPG filter vervangen
altijd goede actie :) mijne begint te stotteren als je daar te lang mee doorrijdt. Wel logisch, als hij verstopt krijg je te weinig LPG = stotteren > geen vermogen > afslaan

Mijn LPG boer (Adrie Schouten Heerenveen) adviseert om iedere 20k het filter te laten vervangen .. dat was nu 67k geleden .. dus dat hij nu stotterde vond ik niet zo vreemd :+

/inmiddels vervangen :*)
en even alles uitgelezen.
Geen reden tot paniek. Lambda2 sensor geeft een storing aan maar de waardes zijn allemaal goed. Schijnt vaker voor te komen bij het rijden op LPG. Vervangen van kat + sensor zou het kunnen verhelpen.
eerst zo maar even weer rijden voordat je iets vervangen gaat verder. lambda's zijn vrij robuust, er is eerder wat anders loos, zoals verstopt filter. Hoe oud zijn ze/hoeveel km heeft ie gelopen?

Alfa90_Buttje wijzigde deze reactie 04-06-2019 10:01 (54%)

AMD Ryzen 7 2700X | ASRock X470 Taichi | 16GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX2070 Windforce 8GB GDDR6 | 31TB Areca Powered | Windows 10 x64 | Oculus Rift Bundle (Rift + Touch)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Alfa90_Buttje schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:54:
[...]
eerst zo maar even weer rijden voordat je iets vervangen gaat verder. lambda's zijn vrij robuust, er is eerder wat anders loos, zoals verstopt filter. Hoe oud zijn ze/hoeveel km heeft ie gelopen?

Mijn auto had op benzine af en toe wat emissie storingen, ook na nieuwe cat en lamba's. ik ben ze gaan negeren, ik heb een bluethooth dongle waarmee ik zelf de storing kan resetten, dan gaat het weer paar duizend kilomter goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
@Alfa90_Buttje Je weet ook wat er in dat filter komt, en van welk materiaal dat filter is gemaakt?
Adrie heeft wel wat voorbeelden op de toonbank liggen. Vroeg of laat vergaat het papier in het filter en komt de sludge in je injectoren.

Die 20K houd ik me overigens ook niet aan, ik rijd 25K per jaar, doe zelf het onderhoud en Adrie mag 1x per jaar de APK doen en daarbij een gasfilter vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alfa90_Buttje

Alfa90_Buttje

VRRROOOAAARRRP

Het was ook niet mijn bedoeling zolang door te rijden maar wist de laatste km stand niet meer en dan vliegt de tijd stiekem best hard.

AMD Ryzen 7 2700X | ASRock X470 Taichi | 16GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX2070 Windforce 8GB GDDR6 | 31TB Areca Powered | Windows 10 x64 | Oculus Rift Bundle (Rift + Touch)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Ik kocht mijn auto met 160K op de teller, bij 210K gedoe met gasinstallatie, toen voor het eerst bij Adrie geweest en die liet mij het oude gasfilter zien, die was nog net niet vergaan. Mij was nooit verteld dat ik een gasfilter moest vervangen, de vorige eigenaar ook niet (ding is 2x door dezelfde garage verkocht), dus gok dat het oude gasfilter voor het laatst in de lease is vervangen, ergens bij 130K...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmoothTweaker
Alfa90_Buttje schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:54:
[...]

[...]

altijd goede actie :) mijne begint te stotteren als je daar te lang mee doorrijdt. Wel logisch, als hij verstopt krijg je te weinig LPG = stotteren > geen vermogen > afslaan

Mijn LPG boer (Adrie Schouten Heerenveen) adviseert om iedere 20k het filter te laten vervangen .. dat was nu 67k geleden .. dus dat hij nu stotterde vond ik niet zo vreemd :+

/inmiddels vervangen :*)
Na vervangen van het gasfilter en reset lambda sensor heb ik tot op heden geen foutmelding meer gekregen. Maar deze komt wel weer terug wist hij te vertellen.
Merkte na vervanging van het filter dat de auto ook beter reed, je merkt het gelijk. Filter was 4 jaar oud en zat er blijkbaar ook al zo'n 70k in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 30-09 09:00
psy schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:57:
België neem ik aan? (ACME is België maar ook Duitsland)
Klopt! Toch al een eindje van Antwerpen weg, richting Brussel (waar ik woon).
Vond het wel opmerkelijk, dat ze, in België dan, ook een pomp met bajonet hebben. Uiteraard waarschijnlijk puur voor Nederlanders. :)
Je kan het zelf op streetview een beetje zien.
Daniel36 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:55:
ik zag graag meer LPG rijders in Nederland al was het maar omdat ik me wel eens afvraag hoelang we nog LPG kunnen blijven tanken/rijden.
Als er (in BE) meer LPG-rijders zouden zijn, zullen ze sowieso iets doen om ook dat weer minder interessant te maken.
Ik kom best vaak een andere LPG-rijder tegen (heb vandaag ook voor 10 minuten de auto gewassen bij een tankstation en zag toch enkele auto's bij de pomp.
Veel LPG-auto's zijn vaak ook grootverbruikers (een V6'je of ook pick-up's), dus ik denk dat het qua afname nog oké zit. In NL is het netwerk veel ruimer bezaaid, natuurlijk (hoewel er waarschijnlijk ook meer gasauto's zijn).
desmond schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:16:
Ik doe met 1 op 7 mijn best, taking one for the team.
Same here... 1 op 5 ;(
Toch nog steeds goedkoper dan een driecilinder-boodschappenautootje op benzine of een soccermom-SUV op tractorolie.
MK_ schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:02:
Maasmechelen vandaag €0,376 per liter :*)
Vandaag zelf 33 cent... Alleen de prijs van LPG (en in sommige gevallen CNG) daalt, terwijl benzine voor een stukje omhoog ging de laatste twee maand. Ik stond ervan te kijken toen ik gisteren zag dat het langs de snelweg tot 50 cent gezakt was...
mk1992 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:26:Rijd sinds augustus in een VW Up! op LPG
Leuk! Ik had tot vorig jaar ook een up! 1.0 simpel atmoblokje, 60 pk (faceliftversie). Leuk autootje waarmee ik naar school ging, en had verassend veel pep! Had toen ook aan LPG gedacht, maar een licht blok en lpg gaat niet goed zeiden ze toen... Nja, met mijn ervaring van nu weet ik best dat het een goed blokje is voor LPG. VW gebruikt ook altijd kleppen van goed materiaal.
Maar met de weinige km's die ik toen maakte (15.000) en benzine dat algemeen al een stuk goedkoper is hier, zou ik het er niet of amper hebben uit gehaald, en helemaal niet als je dan moet rekenen dat de 4 jaar geen keuring vervalt.
mk1992 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:26:Waarom een hoger snelwegverbruik, ik vermoed dat de lagere energiewaarde in combinatie met het motortje van maar 60pk wat parten speelt.
Dit is normaal voor dit blok. De eerste maand dat ik hem had reed ik steeds met 4 grote volwassenen rond, van elk toch 80-90 kg, gewoon in de stad. Telkens 5,8 L/100 km gehaald, ondanks mijn vlotte rijstijl (was ook zo'n leuk blokje om in toeren te jagen). 1 op 17 dus.
Daarna meer snelweg moeten gaan doen, en bij 120 steeg het drastisch naar 7 L/100 km (1 op 14). Is gewoon een stadsauto, natuurlijk... Zelf bij 170 deed hij maar 4000 toeren (een Twingo heeft er al 5000 nodig om 130 te houden), maar dat ding moet gewoon meer moeite doen om genoeg koppel te houden om op de snelweg vooruit te gaan.
Dit is trouwens ook de reden dat VW op bepaalde modellen de 1.0 TSI's geschrapt heeft (alsook de 1.4 TSI's op alle modellen) en verving door de 1.5 TSI viercilinders: downsizing heeft niet altijd positieve effecten. :)
Josefien schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 00:19:
... zit er nog ongeveer 20 liter in, dus zo'n 40 liter benzine verbruikt in de afgelopen 5 maanden/19.600km :) Aan gas is zo'n 1900 liter doorheen gegaan.
:o
mk1992 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:06:
Nu zou het verouderen met E10 sneller gaan, maar volgensmij wordt dat redelijk overschat.
Dat klopt, het kan vooral ook andere nadelige gevolgen hebben (zoals water aantrekken in de carb van een kettingzaag, grasmaaier, ...). Mijn regel is: benzine tanken als de tank maximum halfleeg is geraakt, dan is E10 prima. 98E5 in België is nog steeds ethanolvrij (heb meerdere kenissen die in de brandstofsector werken). De benzine blijft in de auto toch in beweging, dus het heeft weinig kans om te reageren of veel vocht aan te trekken. :)

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:13

psy

Kennis is macht

JoostvdB1974 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:06:
Sinds afgelopen vrijdag maak ik ook weer deel uit van het leger der gasrijders. Mijn Santa Fe is, bij een kilometerstand van 142.000 door Henk Boertien voorzien van een Vialle LPI installatie. De tank van bruto 83 liter hangt onder de auto, zodat er geen kofferruimte verloren is gegaan. Verder is er een sequentieel klepsmeersysteem aangebracht. Hierop googelend kom je veel argumenten voor en tegen zo'n systeem tegen. De een zegt absoluut doen, de ander vindt het onzin. Ik heb besloten het wel te doen, op advies van de gasboer en omdat het een relatief klein bedrag is, ten opzichte van de totale inbouw. Better safe than sorry. Jammer genoeg kon de vulaansluiting niet achter het benzineklepje, maar heb ik zo'n zwarte dop onder in de bumper.
Tijdens het rijden is er geen verschil merkbaar en dat is positief bedoelt. De auto start op benzine, maar voordat ik de straat uit ben (ca. 100 meter) rijdt de auto al op gas. Het overschakelen is ook absoluut niet merkbaar.
De eerste keer gas tanken was weer even wennen na 20 jaar, maar het is net als met zwemmen: je verleert het niet, alleen de snelheid is in het begin iets minder. Het prijsvoordeel went wel snel: 0,608/liter is toch 1,10 goedkoper dan Euro95 bij dezelfde (Total) pomp in Hattem. Nu eerst een tank leegrijden om te kijken wat de actieradius is.
Hopelijk blijft het bevallen en blijft de auto zonder problemen rijden.
Snelheid van het tanken is ook heel afhankelijk van het pompstation.

• waah
psy schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:05:
[...]

Snelheid van het tanken is ook heel afhankelijk van het pompstation.
Denk dat die het over de snelheid van het aansluiten e.d. had. Niet de snelheid van het tanken van gas. :+

But correct me if I'm wrong.

De Spark gaat richting de 150.000 nu. Wordt langzamerhand wel tijd voor een beurt weer. Eens kijken hoeveel verstand mijn standaard garage heeft van LPG O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12-10 21:12

EMP

Krulloos! Maar nu met kinwol.

Nieuwe LPG rijder meldt zich!

Sinds kort rijd ik een mooie Volvo V70 uit 1998 met een 5-cylinder 2,5 liter blok met 10 kleppen en een Vialle LPi installate. De installatie is rond 120K ingebouwd, en hij zit nu op 360K.

Ik doe het meeste onderhoud aan auto's zelf, zo heb ik de afgelopen maand de schokbrekers rondom en de distributieriem vervangen (die moet elke 180K, dus was precies aan de beurt), en doe ik voor de APK meestal een rondje olie, oliefilter en indien nodig luchtfilter(s), bougies, remblokken etc. Wat ik niet zelf kan (bijvoorbeeld nieuwe banden) laat ik door een lokale garage doen.

Nu brand het lampje voor de Lambdasonde wel. Dit was zo bij aankoop, en toen ik de accu een tijdje los heb gehad, was het weg voor een paar weken, totdat hij 1x een beetje raar startte, en sindsdien is het lampje er weer. Ik heb mij laten vertellen dat dit geen APK afkeur is, en geen kwaad kan, maar wil het graag vermelden omdat het misschien met LPG te maken heeft?

Ik zou graag willen weten of er nog dingen zijn die ik moet controleren / onderhouden mvt de LPG installatie? Hij loopt prima, heb het zelfde vermogen op LPG als dat ik op benzine rijd, en hij doet (bij voornamelijk snelweg) bijna 1:10, wat voor deze auto op LPG best netjes is. De kleppen stellen automatisch dus voor zover ik weet hoef ik daar niets aan te doen.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• JoostvdB1974
[quote]waah schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:27:
[...]

Denk dat die het over de snelheid van het aansluiten e.d. had. Niet de snelheid van het tanken van gas. :+

But correct me if I'm wrong.

Helemaal gelijk, ik bedoelde dat de handigheid van het aansluiten nog een beetje terug moet komen

• JoostvdB1974
Het is nog geen onverdeeld succes met de LPG installatie. Na 300 km ging de motor bij 120 km/u op de cruisecontrol in noodloop. Misfire cilinder 5 en uitgeschakeld. Motor uitgezet en weer gestart, reed weer prima totdat hij overschakelde op gas. Binnen 5 minuten zelfde euvel. Weer op de vluchtstrook, motor uit en weer aan. Verder gereden op benzine, Geen probleem meer. Een uur later nog een keer geprobeerd op gas, weer binnen 2 minuten misfire. 100 km doorgereden op benzine, direct naar de gasinbouwer. Auto aan de computer, geen grote problemen. Half uur rond gereden met de monteur mee met de laptop op schoot. Auto liep als een zonnetje op gas. Toch maar weer weg gereden van de gasboer, binnen 2 km, ja hoor storing en in de noodloop! Auto is nu al 3 dagen weg voor nader onderzoek en een paar andere puntjes. Wordt vervolgd.
Suggesties zijn natuurlijk welkom, het is dus een Vialle lpi installatie. De bougies en bobines zijn vernieuwd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 00:02
@JoostvdB1974

Tja, misfire is vaak erg misleidend bij een LPG installatie. Als er geen/niet genoeg in LPG in de cilnder komt dan krijg je die melding ook.

Gebeurt het altijd bij dezelfde cilinder?

Het is een nieuwe installatie, dus de pomp is dan denk ik wel uitgesloten.
Dan blijft over;
- ontsteking; je kan proberen de electrode afstand met 0.1 mm te verkleinen.
- plaating van de injectoren; dit komt bij vialle heel nauw, en voorheen deed vialle dit volgens mij altijd zelf. Ook hier weer; de installatie is nieuw dus lijkt me sterk dat de uitstroompijpes al vervuild zijn, maar misschien zijn deze wel niet goed geplaatst?

Specs

• JoostvdB1974
Bedankt voor de reactie. De auto is nu bij de 'gewone' garage. Die vervangt de katalysator die defect bleek te zijn (gelukkig onder garantie). Maar of dat iets met de misfire te maken heeft? Het probleem was er al voor er lpg op kwam. De misfire kwam 2x op cilinder 5 en 1x de melding 'random misfire. Zal de suggesties aan de gasinbouwer doorgeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• SmoothTweaker
EMP schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:56:
Nieuwe LPG rijder meldt zich!

Sinds kort rijd ik een mooie Volvo V70 uit 1998 met een 5-cylinder 2,5 liter blok met 10 kleppen en een Vialle LPi installate. De installatie is rond 120K ingebouwd, en hij zit nu op 360K.

Ik doe het meeste onderhoud aan auto's zelf, zo heb ik de afgelopen maand de schokbrekers rondom en de distributieriem vervangen (die moet elke 180K, dus was precies aan de beurt), en doe ik voor de APK meestal een rondje olie, oliefilter en indien nodig luchtfilter(s), bougies, remblokken etc. Wat ik niet zelf kan (bijvoorbeeld nieuwe banden) laat ik door een lokale garage doen.

Nu brand het lampje voor de Lambdasonde wel. Dit was zo bij aankoop, en toen ik de accu een tijdje los heb gehad, was het weg voor een paar weken, totdat hij 1x een beetje raar startte, en sindsdien is het lampje er weer. Ik heb mij laten vertellen dat dit geen APK afkeur is, en geen kwaad kan, maar wil het graag vermelden omdat het misschien met LPG te maken heeft?

Ik zou graag willen weten of er nog dingen zijn die ik moet controleren / onderhouden mvt de LPG installatie? Hij loopt prima, heb het zelfde vermogen op LPG als dat ik op benzine rijd, en hij doet (bij voornamelijk snelweg) bijna 1:10, wat voor deze auto op LPG best netjes is. De kleppen stellen automatisch dus voor zover ik weet hoef ik daar niets aan te doen.
Paar post geleden vertelde ik ook over mijn Lambdasonde. De Audi A3 heeft er ook last van en na een reset komt deze na zo'n 100km weer terug. Blijkt 2e Lambdasonde te zijn, kon volgens de gasboer geen kwaad. De auto reageert verder gewoon prima op de Sonde

Onderhoud wat je zelf kan doen is wellicht het LPG filter op het juiste moment vervangen. Verder gewoon genieten bij de pomp :D

SmoothTweaker wijzigde deze reactie 06-06-2019 23:34 (3%)

• Alfa90_Buttje

Alfa90_Buttje

VRRROOOAAARRRP

houthakker schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:26:
@JoostvdB1974

Tja, misfire is vaak erg misleidend bij een LPG installatie. Als er geen/niet genoeg in LPG in de cilnder komt dan krijg je die melding ook.

Gebeurt het altijd bij dezelfde cilinder?

Het is een nieuwe installatie, dus de pomp is dan denk ik wel uitgesloten.
Dan blijft over;
- ontsteking; je kan proberen de electrode afstand met 0.1 mm te verkleinen.
- plaating van de injectoren; dit komt bij vialle heel nauw, en voorheen deed vialle dit volgens mij altijd zelf. Ook hier weer; de installatie is nieuw dus lijkt me sterk dat de uitstroompijpes al vervuild zijn, maar misschien zijn deze wel niet goed geplaatst?
^met hem
JoostvdB1974 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:39:
Bedankt voor de reactie. De auto is nu bij de 'gewone' garage. Die vervangt de katalysator die defect bleek te zijn (gelukkig onder garantie). Maar of dat iets met de misfire te maken heeft? Het probleem was er al voor er lpg op kwam. De misfire kwam 2x op cilinder 5 en 1x de melding 'random misfire. Zal de suggesties aan de gasinbouwer doorgeven.
Het is brandstof of ontsteking(stijdstip). Je kunt simpel de bougies verplaatsen en kijken of de misfire mee gaat. Ken de auto niet, maar mogelijk zwakke bobine op die cilinder. Ontsteking/bobine/vonk is bij gas iets kritischer dan met benzine dus idd elektrodeafstand verkleinen of gewoon een ander merk/type bougie voor LPG is aan te raden. Als er aparte LPG injectoren zijn kun je die ook verdenken en ook eens verplaatsen.

Alfa90_Buttje wijzigde deze reactie 06-06-2019 23:59 (16%)

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Richard1989 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:33:
Bedank voor de reacties allemaal, morgen even langs de Mazda dealer om te kijken wat er bekend is over de auto. Moeten toch langs om de airbag terugroep actie.

Weet iemand nog een goede lpg specialist omgeving Dordrecht?
En? Al wat meer te weten gekomen?

Edit @Richard1989, allo allo?

hardware-lover wijzigde deze reactie 03-09-2019 14:16 (4%)

A smile a day....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
Waar kan je eigenlijk betrouwbaar opzoeken tot wanneer de LPG-pomp aanstaat bij een tankstation zonder er heen te rijden?

Ik was vanavond in Hasselt (BE). Volgens de Mylpg.eu app 2 stations die rond mijn route liggen. Maar om 18:55u was de pomp bij de Esso (Slachthuiskaai 26) al lang dicht :/ Dus ik dacht, ga even wat eten bij de Lunch Garden en tank straks wel vlak voor ik de snelweg op ga... de Shell (Kuringersteenweg 351)... 19:55u... komt mevrouw net zeggen dat de pomp is uitgezet en ik geen gas kan tanken omdat ze gaan sluiten :/

Eerstvolgende op mijn route was ruim 20km verder.

Dit gebeurt mij meer dan eens, dat ik bij een goedkope pomp sta die uitgezet blijkt. De app of Google geeft meestal gewoon 24/7 open aan, maar dat is dus niet voor LPG :/ De openingstijden v/d shop staan doorgaans niet vermeld van Belgische stations.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12-10 01:39

cdoens

Peugeot-gek in hart en nieren

Ik gebruik de DirectLease app voor brandstof. Daar kun je zien of de pomp open is.

Peugeot 307 CC en 106 Rallye

Acties:
  • +1Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 00:02
Dat verandert het verhaal; als het op benzine optreed, ligt het dus aan de ontsteking.
First rule of thumb; eerst problemen oplossen aan de motor als het probleem ook op benzine optreed, daarna is pas het LPG systeem aan de beurt, muv;
- lekkage bij de injectoren; als er valse lucht word aangezogen langs de injectoren in het inlaattraject in (makkelijk te testen, met bijvoorbeeld remmen reiniger.).
- omschakel-relais van de benzine injectoren / brandstof pomp, waardoor benzine injectie beperkt word..

houthakker wijzigde deze reactie 07-06-2019 11:43 (3%)

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
@houthakker als de motor op benzine wel goed loopt kan het nog steeds aan de ontsteking liggen.
LPG stelt hogere eisen aan de ontsteking dan benzine, als je ontsteking gaar is, maar nog niet gaar genoeg kan je lang zoeken naar problemen in de LPG installatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alfa90_Buttje

Alfa90_Buttje

VRRROOOAAARRRP

@Josefien
Beschikbaarheid LPG altijd met de nodige voorzichtigheid plannen .. 's weekends en 's avonds zullen ze het nooit onbemand laten draaien.
cdoens schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 00:44:
Ik gebruik de DirectLease app voor brandstof. Daar kun je zien of de pomp open is.
me 2 :) top app! .. en aan de groene balletjes pik je direct de goedkope pomp eruit. (ook Euro 95)

http://www.app-it-up.com/wp-content/uploads/2014/10/directlease-inzet.png

Alfa90_Buttje wijzigde deze reactie 07-06-2019 14:22 (51%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
Ik gebruik ook de DirectLease app, maar werkt dus alleen in Nederland. Voor België en Duitsland heb ik alleen de Mylpg.eu app die deze informatie mist :/

Overigens heeft de Renault wéér schade :/ Afgelopen nacht is een auto die naast de mijne stond geparkeerd in brand gegaan (vermoedelijk brandstichting :( ). Godzijdank zat er genoeg ruimte tussen om het vuur niet te laten overslaan, maar op het eerste gezicht is de bumper en kentekenplaathouder gesmolten :/ Of de techniek nog heel is weet ik nog niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mk1992
Woop, prijsverlaging in Belgie!

29,3 cent in Houthalen (van Raak)
30,8 cent in Maasmechelen (Total)

• _JGC_
In Nederland ook inmiddels, de pompen die hier op 62ct zaten hebben nu 59ct op het bord staan. Benzine en diesel ook weer iets goedkoper.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:02:

Heb ik donderdag nog 34,5 cent betaald bij Total Maasmechelen :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
MK_ schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:25:
[...]

Heb ik donderdag nog 34,5 cent betaald bij Total Maasmechelen :'(
10 euro van de olieprijs af zie je helaas niet iedere week. Wees maar blij dat je niet benzine hebt bijgevuld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
Voor mijn vrouw een Outlander gekocht uit 2003. Daar komt ook LPG in.
Hier nog tips voor welke merk/type en inbouwstation?
Regio amersfoort heeft voorkeur maar voor een goede inbouwer wil ik wel een stuk rijden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmoothTweaker
ybos schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:02:
Voor mijn vrouw een Outlander gekocht uit 2003. Daar komt ook LPG in.
Hier nog tips voor welke merk/type en inbouwstation?
Regio amersfoort heeft voorkeur maar voor een goede inbouwer wil ik wel een stuk rijden :)
Zelf heb ik altijd goede ervaringen met Prins.
Vanuit Amersfoort is LPG & Airco service Rijssen nog een optie, anders Henk Boertien in Wezep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jakl
Die vervangt de katalysator die defect bleek te zijn (gelukkig onder garantie).
Hoeveel km heeft de wagen gelopen? Even off-topic, maar enig idee wat er mis was met de katalysator?
Uit dat era hadden ze best wat motoren die olie lustten... Heb een 2.4 gezien die na 50.000 km nog amper kon blijven lopen omdat hij niet meer kon ademen (cat zat he-le-maal dicht).
De 3.3 V6 zal het wel niet zijn (zat enkel in de Sorento denk ik, en is geen aan te raden lpg-blok) en over de 2.7 V6 zijn de ervaringen wat verdeeld. Heb nu niet zo veel ervaring met Hyundai/Kia.

Niet om je ongerust te maken hè, maar, als je hem pas hebt, monitor dan best wel even het oliepijl in het begin. :) is altijd sowieso gewoon een goede tip.
Josefien schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 00:18:
Waar kan je eigenlijk betrouwbaar opzoeken tot wanneer de LPG-pomp aanstaat bij een tankstation zonder er heen te rijden?
Dat kan bij myLPG.eu in ieder geval absoluut niet. Bijna niemand doet de moeite om die informatie in te geven, en dan nog is het best omslachtig en zitten er veel random IP-blocks op die site.
Best gewoon het station even Googlen (bv 'Total Hasselt' ofzo) en dan naar de stationspagina van Total zelf gaan. Shop open = pomp beschikbaar, op misschien inderdaad een paar minuutjes voor (of na) sluitingstijd na. :)
mk1992 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:02:
Wow, 46 cent gewoon langs de snelweg nu... Dat is goedkoper dan bij een lokaal station met mijn tankkaart.
Heb je die €0,293 bij Van Raak zien staan? Want als de informatie van Carbu.com komt, is die niet vaak te vertrouwen (staan héél veel fouten op). Is gewoon enorm achteruit gegaan sinds het in Franse handen is (hence the name... carbu(rant) :P ).
Wel gezellig, zo goedkoop :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
Wow, 46 cent gewoon langs de snelweg nu... Dat is goedkoper dan bij een lokaal station met mijn tankkaart.
Heb je die €0,293 bij Van Raak zien staan? Want als de informatie van Carbu.com komt, is die niet vaak te vertrouwen (staan héél veel fouten op). Is gewoon enorm achteruit gegaan sinds het in Franse handen is (hence the name... carbu(rant) :P ).
Wel gezellig, zo goedkoop :D
Moet zeggen dat ik die fouten van jou niet heb kunnen ontdekken, ondanks dat ik de site goed volg.
Wel mist de prijs van dat bewuste Van Raak station vaak, maar zij plaatsen de prijzen ook op hun eigen site.

Ik probeer de site van van Raak, deze iss offline vanwege onderhoud nu 8)7

• JoostvdB1974
jakl schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:19:
[...]

Hoeveel km heeft de wagen gelopen? Even off-topic, maar enig idee wat er mis was met de katalysator?
Uit dat era hadden ze best wat motoren die olie lustten... Heb een 2.4 gezien die na 50.000 km nog amper kon blijven lopen omdat hij niet meer kon ademen (cat zat he-le-maal dicht).
De 3.3 V6 zal het wel niet zijn (zat enkel in de Sorento denk ik, en is geen aan te raden lpg-blok) en over de 2.7 V6 zijn de ervaringen wat verdeeld. Heb nu niet zo veel ervaring met Hyundai/Kia.

Niet om je ongerust te maken hè, maar, als je hem pas hebt, monitor dan best wel even het oliepijl in het begin. :) is altijd sowieso gewoon een goede tip.

[...]
Dank je. Oliepeil houd ik sowieso wel in de gaten. Tot nu toe op 3500 km geen olieverbruik. De kat was van binnen aan flarden, de halve honingraat lag er uit. Je hoorde hem ook rammelen als de motor liep. Garagehouder heeft me de oude kat laten zien. Oorzaak is onbekend, maar was waarschijnlijk bij aankoop al kapot, aangezien ik na 100 km al de foutmelding had. Hij is gelukkig weer klaar, rijdt weer prima, trekkracht lijkt iets meer te zijn en hij loopt iets rustiger. Gisteren ook maar weer overschakelde op gas, fingers crossed, maar tot u toe goed. Loopt ook mooi op gas, geen verschil merkbaar met benzine. Hopen dat de misfires niet terug komen, anders wordt het weer een ritje naar de gasboer.

• JoostvdB1974
Motor heeft overigens 140.000 gelopen en is inderdaad de 2.7i V6. De ervaringen die ik kon vinden met dit blok op lpg waren positief, met de aanbeveling van een klepsmeersysteem (dat er dus ook opzit)

• DoleBole
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:11
Ikzelf heb een Tucson 2.7 V6 met 290K op de teller waarvan 150K op LPG. Eigenlijk nooit problemen met gas (zonder klepsmeering).

• JoostvdB1974
DoleBole schreef op maandag 10 juni 2019 @ 07:55:
Ikzelf heb een Tucson 2.7 V6 met 290K op de teller waarvan 150K op LPG. Eigenlijk nooit problemen met gas (zonder klepsmeering).
Goed om te horen! Geeft weer wat vertrouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
SmoothTweaker schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:06:
[...]

Zelf heb ik altijd goede ervaringen met Prins.
Vanuit Amersfoort is LPG & Airco service Rijssen nog een optie, anders Henk Boertien in Wezep.
Bedankt voor de tip, LPG & Airco service RUISSEN ( ;) ) een aanvraag gestuurd :)

• jakl
JoostvdB1974 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 00:16:
[...]De kat was van binnen aan flarden, de halve honingraat lag er uit. Je hoorde hem ook rammelen als de motor liep. Oorzaak is onbekend, maar was waarschijnlijk bij aankoop al kapot
Ben heel benieuwd hoe dat kon gebeuren... Is niets om je zorgen om te maken, want het lijkt me haast onmogelijk dat de auto dit heeft gedaan. Ofwel heeft er ooit iemand aangezeten, ofwel is hij defect uit de garage gekomen ofzo... (of er ligt ergens de uitlaatklep van cilinder 5 in je cat, dan zal je wel een misfire krijgen :') ... just kidding)
Ook geen olieverbruik (altijd een beetje riskant bij een tweedehands), dan slaap je lekker op je twee oren!
DoleBole schreef op maandag 10 juni 2019 @ 07:55:
Dat klinkt inderdaad heel goed!
mk1992 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:35:
[...]Moet zeggen dat ik die fouten van jou niet heb kunnen ontdekken, ondanks dat ik de site goed volg.
Wel mist de prijs van dat bewuste Van Raak station vaak, maar zij plaatsen de prijzen ook op hun eigen site.
Ik probeer de site van van Raak, deze iss offline vanwege onderhoud nu 8)7
Nja als Belg kan ik gewoon meegeven dat je die informatie nu en dan met een korreltje zout mag nemen. In flandre orientale zou er nog ethanolvrije benzine moeten zijn en in occidentale E10 premium... :')
Soms ook hogere prijzen dan Belgische maximum (wat onmogelijk is), al jaren is bij mij in Brussel de prijs altijd 8 cent onder de maximum voor LPG (nu dus 38 cent), volgens hun maar 5,5 cent. Sommige stations verkopen wel/geen LPG volgens hun en het is omgekeerd, de concurrerende benzineprijzen bij mij in de buurt zijn heel vaak fout, ...
Elke Belg weet wel dat ze hier niet 100% op kunnen vertrouwen sinds het van brandstofprijzen.be naar carbu.com is gegaan, helaas. Voorspellingen zijn helaas ook helemaal op niets meer gebaseerd. Vroeger op olieprijs + het accijnssysteem (voor benzine en diesel, LPG is nog altijd accijnsvrij), nu gaan ze er vanuit dat als er vandaag een stijging of daling is, er volgende week ook één zal zijn...
Website van een tankstation is inderdaad sowieso altijd veel beter! :)

Jammer wel, hè, dat we nu niet even een jerrycan lpg kunnen vullen... :+

• mk1992
mk1992 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:37:
Wie van jullie vervangt de brandstoffilters zelf en welk gereedschap is hier voor nodig?

Voorste filter lijkt me goed te doen, maar vermoed dat het filter naast de verdamper wat moeilijker wordt. Ik hoor graag ervaringen.
Mag ik deze nog even onder de aandacht brengen? Met de toevoeging: welke interval? (BRC)

• Arar
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 08-10 23:53
De meningen blijven verdeeld over een klepsmeersysteem. Zelf heb ik bij meerdere auto's een LPG systeem laten inbouwen en daar kies ik nooit voor. Voor mij blijft het een aanbeveling om extra omzet te hebben als LPG inbouwstation. Reden om het niet te doen is de smeerboel die je in je inlaat krijgt.

Als het al op de auto zit vul ik het reservoir niet. Is een gevulde reservoir een voorwaarde om op LPG te rijden, dan kun je dat in de software wijzigen om zonder "smering" te rijden.

• JoostvdB1974
Ik zal ook even een plaatje plaatsen van mijn laatste aanwinst:

Inmiddels zitten er andere 18" velgen op (dit zijn nog de winterbanden).

Ook ben ik intussen een stapje verder met de LPG problemen: het is zo dat als de tank ongeveer 3 kwart leeg is (er brandt nog 1 ledje blauw), dan begint de auto te stotteren en krijg ik uiteindelijk misfires en gaat de auto in de noodloop. Als ik vervolgens op benzine naar het eerstvolgende tankstation rij, de lpg tank volgooi en weer overschakel op lpg, rijdt de auto als een zonnetje. Tot de tank weer 3/4 leeg is en de problemen weer beginnen. De tank is ook niet leeg, want ik kan maximaal 50-53 liter tanken ,terwijl er netto 64 liter in kan. De gasspecialist gaat volgende week rijden met de laptop aan. Hopelijk komt het probleem boven water. Wordt vervolgd....

• BadEendTerror
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 12-10 11:59
@SmoothTweaker
Bij een sequentiele LPG installatie (dus met elke cilinder een injector) word het lambda signaal gebruikt van de benzine computer, zowel voor de 1ste als de 2de lambdasonde.
De 2de lambdasonde word gebruikt om te controleren of de katalysator nog goed werkt.
Dat er een foutmelding van de lambda is met het rijden op LPG hoort niet, dan is er iets niet goed aangesloten.

• _JGC_
@JoostvdB1974 Weet je zeker dat het netto 64 liter is, niet bruto? Met 80% vulling kom ik op 51 liter uit...

Als ik mijn 55 liter tank "leeg" rijd (er kan dan 42 liter bij) krijg ik ook misfires. Bij mij zijn het dan kleine hikjes en uiteindelijk schakelt het systeem wel over op benzine.

Indicator moet je niet op af gaan, die zijn inherent onbetrouwbaar.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:45:
@JoostvdB1974 Weet je zeker dat het netto 64 liter is, niet bruto? Met 80% vulling kom ik op 51 liter uit...

Als ik mijn 55 liter tank "leeg" rijd (er kan dan 42 liter bij) krijg ik ook misfires. Bij mij zijn het dan kleine hikjes en uiteindelijk schakelt het systeem wel over op benzine.

Indicator moet je niet op af gaan, die zijn inherent onbetrouwbaar.
JoostvdB1974 in "Het grote LPG topic"
Blijkbaar heeft hij een 83 liter tank (JoostvdB1974 in "Het grote LPG topic")

Maar volgens mij als ik het goed begrijp is de installatie pas nieuw? Fijn de garage laten uitzoeken, je hebt er garantie op. Er zou netto zo'n 65 liter in moeten passen, met 50 liter is die dan nog lang niet leeg :p

Meest lege wat ik de tank ooit heb gereden was 31 liter (33.6 liter netto), geen enkel probleem.

• JoostvdB1974
Tank is inderdaad 83 liter bruto. Volgende gaat Boertien er mee rijden, is inderdaad garantie op nieuwe installatie.

• jakl
Arar schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:12:
Reden om het niet te doen is de smeerboel die je in je inlaat krijgt.
Dit is ook iets wat ik me afvraag. Mijn flashlube kwam er 'gratis' bij en staat een stukje zuiniger afgesteld dan voorgeschreven (motor heeft volgens meeste inbouwers helemaal geen flashlube nodig), maar de tank (400 ml) is toch steeds vrij snel leeg. Ik vraag me af of al die olie niet gewoon aankoekt in de inlaat en als het in de motor terechtkomt, of die flashlube geen nadelige effecten heeft op de katalysatoren bijvoorbeeld? Want er verdwijnt toch best veel van dat spul.
Daarnaast heeft mijn motor by design best wat blowby, dus er komt sowieso troep in mijn inlaat, en een catch can installeren betekent dat die ook netjes al de (kostbare) flashlube verzamelt :')
JoostvdB1974 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:16:
Ik zal ook even een plaatje plaatsen van mijn laatste aanwinst:
Leuk hoor, een V6. Vind ik al meteen een stuk prettiger dan een gelbazen dieseltje met 4 benen, waarvoor men anders zou kiezen.
JoostvdB1974 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:16:
het is zo dat als de tank ongeveer 3 kwart leeg is (er brandt nog 1 ledje blauw), dan begint de auto te stotteren en krijg ik uiteindelijk misfires en gaat de auto in de noodloop.
Bedoel je met misfires verkeerde ontsteking (terugslag) of gewoon het CEL dat knippert (bv ook geen mengsel of onverwachte reactie)? Het klinkt een beetje alsof de druk in de tank te laag wordt. Loopt hij wel nog netjes stationair met 1 LED'je?

Bij mij staat de druk voor het terugschakelen naar benzine waarschijnlijk ook te laag. Je voelt hem telkens enorm inhouden als de tank leeg is (op snelweg bv), maar in de stad kan je hem vaak terug op gas zetten en rustig doorrijden. Op die manier heb ik hem ook al echt héééél leeg gekregen (je weet wel: dat als je de LPG-slang aansluit, hem niet goed vastknijpt en hij terug losspringt, er zelf helemaal geen psssst meer uitkomt).

• Arar
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 08-10 23:53
@Jakl
Het is een brandstof waar ik al meer dan 15 jaar op rij. Een auto met veel vermogen blijft met veel gemaakte kilometers relatief betaalbaar. Dat waren/zijn 4 cilinders, 8 cilinders, 10 cilinder en een v8 met supercharger. Allemaal op LPG. Gemiddeld heb ik in die jaren 60d km/jaar gereden zonder Flashlube.

Je kunt het ook omdraaien door het ontkrachten van de zogenaamde voordelen, waarvan ik niet overtuigd ben. Ik heb meerdere LPG auto’s in bezit. De toegevoegde waarde of voordeel zie ik er niet van. Je auto moet geharde klepzittingen hebben en dat hebben bijna alle auto’s tegenwoordig. indien niet, dan moeten de klepzittingen vervangen worden.
Simpel gezegd gaat het ook mis als er wel flashlube op zit. Met of zonder. Ik denk dat de toevoeging niet helpt, behalve voor degene die het verkoopt. Mocht een LPG auto bezitter er wel in geloven, dan is de vervuiling een bijkomend nadeel in het systeem. Daarvan weet je zeker dat het niet goed is.

• BadEendTerror
@JoostvdB1974
Waarschijnlijk is de druksensor van de LPG installatie niet in orde, dan krijg je dit soort problemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jakl
@Arar
Uiteraard, ik zeg ook nergens dat LPG een minderwaardige brandstof is of voor problemen zorgt.
Ik vind het een prachtige brandstof, en zelf in een zuinige wagen kan het al snel voordeel opleveren hier in België. Momenteel rij ik met mijn achtcilinder gewoon goedkoper (give or take) dan met de driecilinder waarmee ik vorig jaar telkens in de stad reed.

Het is uitstel, een Kia 3.3V6 of een Mazda 2 zullen nog steeds klepproblemen krijgen. Ik weet immers niet hoe effectief zo'n ding is en hoeveel van je dure flashlube wel echt op de juiste plekken terechtkomt.
Waar ik wel vragen bij heb, is: je rijdt op gas en er komt van dat spul in je inlaat (in veel gevallen zelf helemaal in het begin, sommige bij de injectoren), er is geen benzine om het mee af te spoelen én het gaat uiteindelijk allemaal je uitlaat uit. Carbon build-up? Tast het de cat aan? ... dingen die de installateur je allemaal niet echt meegeeft / mee "kan" geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
Mijn Renault geeft al minstens een maand problemen bij de eerste start van de dag (of als hij langer dan 4-5 uur heeft staan afkoelen in een koele ruimte). Hij slaat pruttelend aan, doet er 2-4 secondes over op benzine, net langer dan "goed", zeg maar. En (al dan niet geforceerd) op gas starten moet 'ie nog veel langer pruttelen (zo'n 8 sec.) voordat 'ie zonder de startmotor kan blijven lopen.

Tijdens het pruttelen moet de startmotor blijven draaien.

De garage is ermee eens dat er iets niet in orde is, maar weet inmiddels niet meer wat. Geen foutcodes.

Dit gebeurt alleen bij koude motor, het is niet meer reproduceerbaar als je 'm eenmaal gestart heb.

Het is niet altijd zo geweest. Zelfs in de winter bij veel lagere temperaturen was het toen meteen aanslaan.

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:02

Wok

Dakloos...

@Josefien Aangezien het probleem zich alleen voordoet bij de koude start, zowel op benzine als op gas, vermoed ik dat de temperatuursensor defect is.

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• Josefien
Bedoel je de koelwatertemperatuursensor? Bij uitlezen geeft hij wel een normale (kloppende) temperatuur aan. Betekent het dan automatisch dat de sensor echt goed is?

Ik heb het net ook even gevraagd bij de garage of ze daarnaar hebben gekeken. Het is uitgelezen volgens hun en een kapotte sensor zou meestal een negatieve waarde geven, wat nu niet het geval is.

Overigens startte hij vandaag (met deze hitte) voor het eerst na lange tijd een dagje goed, uit zichzelf op gas zelfs.

• BadEendTerror
Misschien een lekkende LPG of benzine injector?

• jakl
@Josefien batterij nog goed? Klinkt hij anders als hij 's ochtends start? Of klinkt de starter nog heel vinnig?
Hoe oud is de batterij?

• Josefien
BadEendTerror schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:21:
Misschien een lekkende LPG of benzine injector?
Maar dan zou het toch niet soms wèl goed starten bij 1e start v/d dag (vooral als het warm is)?

De LPG-installatie is nog maar iets meer dan een halfjaar oud.
jakl schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:13:
@Josefien batterij nog goed? Klinkt hij anders als hij 's ochtends start? Of klinkt de starter nog heel vinnig?
Hoe oud is de batterij?
Die is nog goed (Coldax accu van 2 jaar oud, nooit leeg geweest), startmotor draait ook nog krachtig rond, zelfs voor lagere tijd als de motor niet aan slaat.

Spanning is na een nacht stilstaan nog ruim in de 12v.

• jakl
En de ontsteking is ook nog krachtig (mede waarom ik aan een batterij- of connectieprobleem dacht: lpg ontsteken is ook iets moeilijker - maar met een blije starter lijkt me dat niet)?
Draait hij mooi hoogtoerig totdat hij wat meer tot rust komt?

Toch geen te oude E10-benzinezooi dat je hier bij ons kan tanken erin :p

jakl wijzigde deze reactie 24-06-2019 20:33 (5%)

• mk1992
Josefien schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:34:
[...]
Spanning is na een nacht stilstaan nog ruim in de 12v.
12? Behoort dit niet 14.4 of dicht daarbij te zijn?

• jakl
mk1992 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:49:
12? Behoort dit niet 14.4 of dicht daarbij te zijn?
Dat klopt, 13,x of soms rond de 14 is normaal, maar dit is als de motor draait. Je accessoires krijgen dus stroom van de motor > alternator (wordt dus puur aangedreven door lpg).
De batterij laadt dan ook op (dus was mogelijke een reden dat de 'warme' starts van Josefien dan wel goed konden gaan) - vandaar de iets hogere spanning.

Als de batterij niet laadt of niet verbonden is, moet ze 12v spanning houden. Minder betekent vaak dat ze niet meer goed is. :)
Pagina: 1 ... 12 ... 16 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True