Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 11 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1191738

Dank voor de antwoorden!
Juup schreef op zondag 7 april 2019 @ 16:48:
In de slang van tank naar verdamper (of injectoren bij LPi) is het ook nog vloeibaar.
Dus dat betekent dat de slang nog steeds onder hoge druk staat?
En hoe kan het dan dat de druk in de tank bewaard kan worden als de hoeveelheid gas afneemt? De hoeveelheid vloeistof is dan veel lager en er is een grotere ruimte voor expansie, of zit hier gas in?
Juup schreef op zondag 7 april 2019 @ 16:48:
Omdat de LPG gasvormig voor de kleppen wordt ingespoten. Als het daarna niet goed met de lucht mee de cilinder wordt ingezogen, heb je een explosief mengsel in je inlaat
Maar hoezo ontploft die dan? De volgende keer dat die klep opengaat (enkele tienden van een seconde later) komt het toch gezellig mee naar binnen en wordt het verbrand of gaat het door de uitlaat als er te weinig lucht is voorzien (omdat het gas er niet hoorde te zijn)?
Is zoiets courant dat het mengsel niet netjes naar binnen gaat? Dus het kan nog steeds gewoon bij een modern systeem zoals een VSI2 gebeuren dat perfect is afgesteld?
Ik heb het tot nu toe nog niet voorgehad :)
Waah schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:18:
er zijn stations waar je hem wel gewoon normaal kan ophangen... Waarschijnlijk omdat LPG later wordt bijgebouwd dat het apart is.
Heb je daar een voorbeeldje van? Dat de slang op de grond hangt snap ik ergens omdat veel vulpunten onderaan / ergens in de bumper steken, en je dan makkelijk zowel links als rechts hem kan aansluiten.
Maar zelf vernieuwde stations hangen hem nog steeds zo raar op (zoals in de eerste link)...

Zowel in BE als NL vind ik dat ze echt vreemd en slordig hangen, ook bij gloednieuwe stations.
Bij BP in NL zie ik zelf soms dat het vulpistool ergens in een paaltje hangt, dat heb ik ook al 1 keer in België gezien. Verder zag ik ze daar ook vaak in zo'n omgekeerde U-vorm hangen, zoals opnieuw het eerste plaatje in m'n vorige post. Dat is het meest netjes dat ik ze tot nu toe eender waar heb gezien. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33

kraats

Ik rol

@Anoniem: 1191738 omdat een LPG-slang echt aan de auto gekoppeld wordt moet deze een losbreekkoppeling hebben. Ik begreep altijd dat dit ter hoogte van de grond moet zijn, zodat het bij het wegrijden met een nog aangekoppelde slang de minste schade kan aanrichten.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:39
@Anoniem: 1191738 een plaatje uit Duitsland (niet van mij)

Afbeeldingslocatie: https://www.bp.com/content/bp-country/de_at/austria/unsere-produkte/bp-kraftstoffe/autogas-lpg/jcr:content/article_dropzone/image.img.768.high.jpg/1524749006303.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.bp.com/content/dam/bp-country/de_at/presseinformationen/20111219_autogas1.JPG

Heb zelf geen foto, aangezien ik meestal geen foto's neem van mijn pomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
@Anoniem: 1191738 Je LPG tank heeft twee kleppen: eentje bij de ingang en eentje bij de uitgang. Als jij gaat tanken duwt het gas uit de pomp de klep open, stop je met tanken gaat ie dicht. Die naar de verdamper wordt met een relais geschakeld, als je LPG installatie ingeschakeld wordt gaat de klep open.
Verder zit er een druksensor op de verdamper. LPG computer rekent de inspuittijden van benzine injectoren om naar LPG en gebruikt de druksensor als extra input. Als de druk te laag wordt schakelt ie terug naar benzine.
Backfire zie je niet meer met moderne systemen. In oude systemen werd LPG in de luchtinlaat geïnjecteerd, bij nieuwe systemen zo dichtbij als mogelijk bij de benzine injectoren. Als je bij een modern systeem misfire hebt gaat de LPG gewoon onverbrand door de uitlaat en als het erg genoeg is schakelt de motor ECU de betreffende injector uit.
Overigens is misfire meestal niet "geen vonk", maar "vonk ergens anders".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kraats schreef op maandag 8 april 2019 @ 06:41:
omdat een LPG-slang echt aan de auto gekoppeld wordt moet deze een losbreekkoppeling hebben.
Dit is het geweldige antwoord waar ik niet zelf aan zou gedacht hebben, bedankt!

Dat leidt tot een andere vraag die ik vergat te stellen: wat als je tankt terwijl de auto aan staat (en op lpg loopt)? Ik heb in verschillende landen al mensen benzine zien tanken terwijl de auto draait, en technisch gezien zal het weinig kwaad kunnen (doen ze voor de airco voor de kinderen o.i.d.) maar wat met lpg? Niet dat ik het ooit zou doen ofzo :9
Waah schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:15:
een plaatje uit Duitsland (niet van mij)
Oh ja, zo heb ik ze dus nog nooit gezien. Zo hangen de andere slangen bij de meeste pompen dus. :D
Wel stom dat hier de andere slangen dan weer bovenaan hangen, zou ook veel handiger zijn voor gas, maar snap nu dus wel dat er dan alsnog een aansluitpunt beneden moet zijn (zoals die omgekeerde U's overal nu) voor als je wegrijdt, zoals de vorige persoon aangaf. :)
_JGC_ schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:32:
Verder zit er een druksensor op de verdamper.
Is dat ook het ding dat aangeeft dat het gas in de tank op is en je op benzine verder moet?
Want sommigen rijden door tot het reservelampje brandt, tot hij op benzine staat, ... maar hoe werkt dat dan precies?
Ik neem aan dat dat niet bepaald wordt door de vlotter in de tank, want die is zo onnauwkeurig (zoals de led's onnauwkeurig zijn) dat hij zou kunnen denken dat er nog gas is terwijl dat niet zo is, of dat je op benzine wordt gezet terwijl je nog een eindje doorkan op gas?
[b]_JGC_ in "Het grote LPG topic"Backfire zie je niet meer met moderne systemen. In oude systemen werd LPG in de luchtinlaat geïnjecteerd, bij nieuwe systemen zo dichtbij als mogelijk bij de benzine injectoren.
Online lees je soms toch dat mensen er last van hebben en dat sommige auto's er gevoelig aan zijn. Zelf met moderne sequentiële systemen. Lijkt me toch niet aangenaam.
(Bijna?) heel het wagenpark is lpg hier en er is een bestelauto die één hoge-capaciteitsverdamper heeft, die (vooral in de winter) bij hevig gasgeven terugschakelde, en dan gewoon in hoge toeren vasthing en pas later vooruit ging. Met deze temperaturen blijkt het weinig uit te maken (of het lpg-mengsel?) maar bij het volgend onderhoud krijgt ie dus een extra verdamper want volgens de garage komt het mengsel veel te arm en is er een groot risico op terugslag?

Zag zelf ooit eens een filmpje (autoweek denk ik) waar een auto op benzine een terugslag gaf tijdens een testrit. Ook MPI... :r

Oh ja, nog vergeten vragen: doen de katalysatoren nog iets op lpg? Ze komen natuurlijk wel op perfecte bedrijfstemperatuur, maar hebben ze ook veel nut? Ik neem aan dat ook op lpg de verbranding niet altijd 100% compleet is, verbrandt de cat dan overige deeltjes lpg bv. of zet hij bepaalde uitlaatgassen om zoals op benzine?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1191738 op 08-04-2019 13:14 . Reden: nog vraagje :p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-06 11:15
Als de druksensor een te lage druk meet schakelt de LPG installatie terug naar benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft katalysator, LPG is veel schoner dan benzine, bestaat vnml uit C en H atomen, pure zuurstof is O, dus je krijgt in theorie alleen CO2 en H2O als uitstoot. Echter bevat de lucht die je gebruikt voor de verbranding ook nog allerlei andere zooi waaronder stikstof en verbruikt een moderne motor olie wat ook gewoon verbrandt. Je katalysator zal dus nog wel iets doen, maar veel minder dan bij benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:24
Losbreekt koppeling.......tsja,wie heeft er nog nooit een slang losgereden...... Ik wel tenminste...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Volgens mij werkt je kat gewoon keurig op LPG... deze bestrijd voornamelijk Nox uitstoot...Dat pakt hij gewoon aan..

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:03

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
wowly schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:51:
Losbreekt koppeling.......tsja,wie heeft er nog nooit een slang losgereden...... Ik wel tenminste...
Niet gereden, wel losgetrokken.
Geval korte slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Ik heb mijn LPG auto verkocht maar nog wel een kan met 4 liter JML klepsmeer olie staan. Zou dat nog te verkopen zijn via marktplaats?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tsja,wie heeft er nog nooit een slang losgereden......
Euh... ikke :P
Bij benzine ga ik niet terug in de auto zitten (statische elektriciteit) en bij lpg moet je toch op die knop staan blijven duwen
cactusman schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:00:
Volgens mij werkt je kat gewoon keurig op LPG... deze bestrijd voornamelijk Nox uitstoot...Dat pakt hij gewoon aan..
Interessant, ik wist niet dat hij ook NOx-uitstoot aanpakte. Ligt die hoger of lager dan benzine?
Want sommigen zeggen dat de verbranding heter is, maar ook schoner (en completer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Dat lees ik wel vaker, dat mensen wegrijden met de slang nog vast....
Maar hoezo? Als de tank vol is ga je toch de slang loshalen?

Bij mij is het echt nog niet opgekomen om eerst af te rekenen.... maar misschien is dat anders omdat ik de vul-locatie gewoon naast de benzinedop heb zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Waah schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:59:
[...]

Dat lees ik wel vaker, dat mensen wegrijden met de slang nog vast....
Maar hoezo? Als de tank vol is ga je toch de slang loshalen?

Bij mij is het echt nog niet opgekomen om eerst af te rekenen.... maar misschien is dat anders omdat ik de vul-locatie gewoon naast de benzinedop heb zitten?
Ik heb het 1 keer mee gemaakt dat ik de slang ook was vergeten. Dit was op een moment dat ik behoorlijk gestressed was. Alleen toen brak de slang niet slag maar trok ik de aansluiting uit de zijkant van de auto.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Casejunkie schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:44:
[...]

Ik heb het 1 keer mee gemaakt dat ik de slang ook was vergeten. Dit was op een moment dat ik behoorlijk gestressed was. Alleen toen brak de slang niet slag maar trok ik de aansluiting uit de zijkant van de auto.
Oef, over pech gesproken...maar verder met de reactie boven de jouwe: ik ben het echt nog nooit vergeten, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel een beetje een neuroot ben bij het tanken en overal wel oplet zo'n beetje eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waah schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:59:
Bij mij is het echt nog niet opgekomen om eerst af te rekenen....
Hoezo betalen jullie na het tanken? Wat als een klant wegrijdt, dan?
Hier betaal je altijd eerst (met het touchscreen in de pomp, of aan zo'n paaltje, hangt er vanaf welk systeem ze hebben - of anders een bepaald bedrag authorizeren in de winkel).

Met een bankkaart / "pinpas" kan je tanken voor wat je op de rekening hebt (met een maximum van €125, €130, €150, ... hangt af van pomp), met een kredietkaart of MC/Visa-debetkaart moet je dat bedrag nog op je rekening hebben of nog zoveel van je limiet vrijhebben. De rest krijg je terug als je de slang terughangt?

Ik tank nu gewoon met de pas van het werk (gewoon swipen), en die heb ik enkele keren in NL gebruikt voor lpg langs de snelweg, en die deed het ook gewoon. :)
Maar jullie hebben toch ook zo'n paaltjes en bij Shell vaak ook zo'n schermpjes.
Wordt wel niet aangeraden want in NL is het vaak een stukje duurder :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Anoniem: 1191738 schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:49:
[...]

Euh... ikke :P
Bij benzine ga ik niet terug in de auto zitten (statische elektriciteit) en bij lpg moet je toch op die knop staan blijven duwen

[...]

Interessant, ik wist niet dat hij ook NOx-uitstoot aanpakte. Ligt die hoger of lager dan benzine?
Want sommigen zeggen dat de verbranding heter is, maar ook schoner (en completer?)
Denk dat de nox uitstoot van de motor zelf iets hoger is maar door de hogere temps de kat weer beter werkt... uiteindelijke netto uitstoot hetzelfde is.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:24
In mijn geval was ik gewoon te gehaast, ik had een t-shirt aan en wilde weer snel de auto ingaan, mijn vrouw betaalde alvast. Bij mij bleef de slang vastzitten in de carroserie van onze subaru legacy. kostte me 400 euro aan herstelkosten om het plaatwerk weer goed te krijgen..... duh.

Maar je leert van je fouten; knop los; lpg pistool los. daarna pas andere dingen als betalen of wegrijden als je vooraf betaalde oid.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:45
Anoniem: 1191738 schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:15:
[...]

Hier betaal je altijd eerst (met het touchscreen in de pomp, of aan zo'n paaltje, hangt er vanaf welk systeem ze hebben - of anders een bepaald bedrag authorizeren in de winkel).
Als je boodschappen doet ga je toch ook niet van te voren betalen? :+

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
Anoniem: 1191738 schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:15:
[...]

Dan hebben we de videobeelden nog. Wij betalen altijd ná het tanken, tenzij onbemand. En onbemand ben ik nog niet tegengekomen met LPG.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FSSF schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:27:
Als je boodschappen doet ga je toch ook niet van te voren betalen? :+
Akkoord, maar je wandelt ook niet zo makkelijk buiten met zo'n winkelkar.
Je pakjes die je online bestelt krijg je toch echt pas als je eerst betaalt, ondanks dat ze ook gewoon je gegevens hebben en het nog dagen onderweg kan zijn.
LED-Maniak schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:16:
Dan hebben we de videobeelden nog. Wij betalen altijd ná het tanken, tenzij onbemand. En onbemand ben ik nog niet tegengekomen met LPG.
Ok, maar in hoeverre mate gaan ze voor €30 ofzo iemand beginnen opzoeken?
Je loopt toch een extra risico.
En ik snap dat je bemand lpg moet tanken, maar als de winkel sluit, doen de pompen het toch meestal nog door vooraf te betalen (aan zo'n paaltje bijvoorbeeld). Dat paaltje doet het ook als de winkel open is, toch? Dat is mij allesinds als prima gelukt (wel met tankkaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
In Nederland kun je onbemand geen LPG tanken helaas. Is verboden omdat er toezicht moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daniel36 schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:12:
In Nederland kun je onbemand geen LPG tanken helaas. Is verboden omdat er toezicht moet zijn.
In België ook niet, maar je kan toch prima buiten authoriseren zonder dat je achteraf binnen betaalt, zolang de winkel open is? De lpg-pomp wordt dan toch gewoon uitgezet als de winkel toe gaat?
Ik heb het alleszins al vaker in NL kunnen doen.

Betalen jullie benzine ook achteraf? Dan gaat die pomp toch ook niet meer automatisch benzine geven zonder dat je eerst betaalt vanaf dat de shop dicht gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Anoniem: 1191738 de meeste pompen betaal je vooraf inderdaad. Maar bemande pompen betaal je (vaak) achteraf. Op die manier kunnen meer mensen in een kortere tijd tanken (want bij zo'n paal alle pinhandelingen doen kost toch best tijd). En eerst tanken, dan ff parkeren en binnen betalen is dan voor de doorloop van het tanken sneller.

En ja, als de shop dicht gaat, kun je gewoon vaak bij zo'n paal alsnog betalen. Maar hele kleine tankstations zijn vaak gewoon dicht na een bepaalde tijd.

En ja, voor 30 euro gaan ze gewoon achter je aan. Dat is ook vrij simpel. Camera + nummerbord = doorgeven aan justitie en aan een incassobureau. En dan valt vanzelf een rekening plus fikse boete op de mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ze zijn er wel, dan staat er een plaatje op de pomp met telefoonnummers die je kunt bellen als er iets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:13:
[...]

Ze zijn er wel, dan staat er een plaatje op de pomp met telefoonnummers die je kunt bellen als er iets aan de hand is.
Nooit geweten joh. Maar ik tank ook altijd in hetzelfde kringetje ruwweg.

Hopelijk vrijdag de injectoren laten vervangen, dan kan ik weer op LPG rijden.
Het lijkt alsof ik al een hele tijd op benzine rijd inmiddels.

[ Voor 19% gewijzigd door Daniel36 op 09-04-2019 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-06 14:09
_JGC_ schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:13:
Is dat zo? Qua autobrandstof snap ik niet waarom LPG niet onbemand kan verkocht worden. Bij een mankement aan de installatie is het in mijn ogen nog steeds veiliger dan CNG - wat wel onbemand verkocht wordt - en de overdracht is veel veiliger dan bijvoorbeeld benzine.

Voor een tientje kan je een boel vettige diesel op de grond pleuren, wat heel glad is en met benzine zijn tankstations volgens mij al in brand gestoken in het verleden.
Het enige punt is dat, onbemand, er geen controle is of jij je auto komt vullen of een gasfles. En zo kan je wel een gevaarlijke situatie (voor jezelf) creëren.
Maar zoals ik al eerder aangaf, ik heb al stations gezien die 24/7 open zijn, waar een boel pompen staan en de gaspompen vaak nummer 1 en 2 zijn (dus helemaal links of helemaal rechts) en de persoon jou never nooit kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:04

psy

Dit blijft toch fantastisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4YPXkhcWUyPK86diFo6zVGYy/medium.jpg

Zeker als je dan dit leest:
https://www.nu.nl/geldzak...bbeltje-onder-record.html

De gemiddelde prijs van Euro95 aan de pomp ligt dinsdag op 1,799 euro per liter, blijkt uit gegevens van consumentencollectief UnitedConsumers. Dat is 0,096 euro onder het record van 1,895 euro per liter, dat in oktober 2012 werd bereikt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57

AvK

Ready Set Go

Dat is zeker mooi.
Zelf kijk ik altijd naar het prijsverschil bij de pomp (LPG tov benzine). In Nederland schommelt dat meestal rond de Euro per liter. Dat hakt er in natuurlijk. LPG rijders zijn blije rijders! :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25

Yucon

*broem*

jakl schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:27:
[...]

Is dat zo? Qua autobrandstof snap ik niet waarom LPG niet onbemand kan verkocht worden. Bij een mankement aan de installatie is het in mijn ogen nog steeds veiliger dan CNG - wat wel onbemand verkocht wordt - en de overdracht is veel veiliger dan bijvoorbeeld benzine.

Voor een tientje kan je een boel vettige diesel op de grond pleuren, wat heel glad is en met benzine zijn tankstations volgens mij al in brand gestoken in het verleden.
Het enige punt is dat, onbemand, er geen controle is of jij je auto komt vullen of een gasfles. En zo kan je wel een gevaarlijke situatie (voor jezelf) creëren.
Maar zoals ik al eerder aangaf, ik heb al stations gezien die 24/7 open zijn, waar een boel pompen staan en de gaspompen vaak nummer 1 en 2 zijn (dus helemaal links of helemaal rechts) en de persoon jou never nooit kan zien.
Ik denk dat meespeelt dat men bang is dat er stiekem butaanflessen gevuld gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
psy schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:27:
Je kon nog 23 cent besparen bij het Total-station :')
Heb daar vorig jaar ondertussen al 2 jaar geleden (april 2017) gas gezien aan 29 cent per liter oOo
Jammer dat je het niet even in een jerrycan kan doen.
AvK schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:50:
Zelf kijk ik altijd naar het prijsverschil bij de pomp (LPG tov benzine).
Als een Belg in Nederland gas zou moeten tanken, zal het inderdaad schrikken zijn hoeveel duurder het daar is, maar als je het dan vergelijkt met benzine, geeft het je toch een beter gevoel.
Hoewel er wel een euro verschil is (wat in België in de praktijk bijna nooit zo is), heb je in verhouding wel meer 'korting'. Gas is vaak 2,5 keer goedkoper (in realiteit). Afgaand van de wettelijke maximumprijs zelf 2,8 keer, langs de snelweg bv. In Nederland, afgaand van de advies prijs, maar 2,1 keer tussen BlueOne en lpg (in België is zo goed als alle benzine 95 "blueone").

Als benzine €5 per liter was en lpg €4, is er ook een euro verschil, maar die weegt nog amper door. In tegendeel, je zou dan beter geen lpg meer tanken, want met het energieverschil kom je op bijna hetzelfde neer.
Net zoals er in Frankrijk ruim een euro verschil zit tussen de twee, maar lpg-rijden in verhouding met benzinerijden dus wel een stuk duurder is.
Yucon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:57:
Ik denk dat meespeelt dat men bang is dat er stiekem butaanflessen gevuld gaan worden.
Ik ook, helaas. En ik zou er ook niet verwonderd van zijn als dat effectief gebeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door jakl op 09-04-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Prijsverschil van ruwweg een euro tussen een litertje benzine en een liter LPG.
Laat ik al een kleine twee weken geen LPG meer kunnen rijden.
Tanken is ineens een stuk minder leuk kan ik melden.
-lacht als een boer met kiespijn-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Daniel36 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:58:
Laat ik al een kleine twee weken geen LPG meer kunnen rijden.
Ik moet binnenkort mijn tank opnieuw laten beproeven (ik mag vanaf volgende maand tot 1/07 naar de keuring), dus dat wordt ook gezellig een weekje op benzine... Met rond de 500 liter gas dat ik erdoor haal per maand... Nja, een keertje op benzine zal ook best wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
De uitstoot van NOx is bij het rijden op LPG hoger dan bij het rijden op benzine. Bij een "af fabriek" lpg installatie ligt de uitstoot van NOx iets lager als bij die van een aftermarket systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vodkajus
  • Laatst online: 10-09-2024
Makro Amsterdam/duivendrecht kan je LPG tanken aleen tijdens openingstijden Makro.
Het zijn onbemande tankstations.
Buiten openingstijden (tijdklok) stopt toevoer LPG automatisch bij klokslag sluitingstijd.
Benzine en diesel kan je daarna wel gewoon tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BadEendTerror schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:50:
De uitstoot van NOx is bij het rijden op LPG hoger dan bij het rijden op benzine.
Op welke vlakken is lpg dan beter voor de directe gezondheid? Ik snap dat er minder CO wordt uitgestoten, maar dit maakt in de buitenlucht weinig uit.
Deeltjes en roet zijn er ook bijna niet op benzine (tenzij directe injectie).
Dus een lpg-auto stoot meer kankerverwekkende stoffen uit die ook bijdragen tot dingen als smog en verzuring?

Is dit ook zo met ander gas, zoals bijvoorbeeld aardgaswagens? Die verbranden toch ook heter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:23

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 1191738 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 00:42:
[...]
Is dit ook zo met ander gas, zoals bijvoorbeeld aardgaswagens? Die verbranden toch ook heter?
van HIC moteren (=waterstof verbrandingsmotor) weet ik het zeker dat die een hoop nox uitstoten.
bij lpg hoor ik meestal dat de uistoot nox juist lager is, maar dat kan ook marketing zijn.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

BadEendTerror schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:50:
De uitstoot van NOx is bij het rijden op LPG hoger dan bij het rijden op benzine. Bij een "af fabriek" lpg installatie ligt de uitstoot van NOx iets lager als bij die van een aftermarket systeem.
Dat moet je even uitleggen... een af fabrieks systeem is vaak ook gewoon een aftermarket systeem.. maar dan vaak bij importeur ingebouwd.

Ik vermoed (geen harde getallen) de wagen blijft met systeem keurig binnen zijn euronorm op LPG G-3 dus het zal nooit veel meer zijn dat hij aan Nox uitstoot na de KAT.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
LPG stoot van alle stoffen minder uit behalve de NOx.
Het verschil tussen een retrofit en "af fabriek" LPG systeem is dat de software hiervoor beter is waardoor de NOx uitstoot lager is. Voor zover ik weet is de rest verder gelijk aan een retrofit systeem.
Aardgas (CNG en LNG stootten minder NOx uit als benzine)
Zie pagina 10 van het tno testrapport op de volgende link.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-70726.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door BadEendTerror op 10-04-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

BadEendTerror schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:40:
LPG stoot van alle stoffen minder uit behalve de NOx.
Aardgas (CNG en LNG stootten minder NOx uit als benzine)
Zie pagina 10 van het tno testrapport op de volgende link.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-70726.pdf
interessante data.. straks even goed induiken wel apart.. blijkbaar besteden ze meer zorg aan kalibratie van af fabriek systemen.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[b]BadEendTerror schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:40:LPG stoot van alle stoffen minder uit behalve de NOx.
Dat onderzoek is inderdaad interessante informatie, maar deze studie beweert dan weer het compleet tegenovergestelde: klik.
Zie vooral figuur 4 en 5.
Uitgevoerd op een 1.8 Opel met een retrofit Landi Renzo-verdampersysteem (lambdagestuurd).
[b]BadEendTerror schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:40:Aardgas (CNG en LNG stootten minder NOx uit als benzine)
Maar hoezo komt dit dan? Op CNG-fora zeggen ze steeds dat CNG zo veel minder NOx uitstoot (60% minder dan benzine). Ze geven ook aan dat lpg nog steeds 30% minder dan benzine uitstoot en diesel 700% meer, biodiesel zelf 780% meer. E85-benzine stoot volgens hun 45% meer NOx uit dan standaardbenzine.

Voor lpg zegt men steeds dat het komt door 'de hetere verbranding', maar aardgas verbrandt toch ook een stuk heter dan benzine? Waarom is hun NOx-uitstoot dan lager?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Bij vloeibare injectiesystemen zoals Vialle LPI wordt de boel gekoeld omdat het gas verdampt in de motor ipv in een verdamper, daar verwacht ik geen extra NOx van. Overigens is het verschil in temperatuur tussen benzine en LPG niet zo dramatisch als diesel tegen benzine.

Bovenstaand rapport is gemeten bij dezelfde auto op benzine en LPG. Ik vermoed dat bij de verbranding zelf meer NOx wordt uitgestoten, maar omdat de katalysator op hogere temperatuur werkt en minder CO en CO2 hoeft te verwerken beter werkt voor NOx reductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..........!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06-2019
Hallo,

Ik heb een Citroën Cactus C4 van 2018. De auto is een 3 cilinder automaat, 1199 cc met 82 PK. Ik ben mij aan het oriënteren om een LPG-installatie in te laten bouwen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer, want de diversiteit aan systemen met ieder hun eigen specificaties, maakt het niet makkelijker. Kleppensmeersysteem of niet? Gevaar dat de auto buiten de dealergarantie valt indien wordt vastgesteld dat door schuld van gas onderdelen zijn aangetast? Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen een juiste beslissing te nemen, of mij in ieder geval een stukje op weg helpt. Dus het liefst een installatie die mij zonder problemen de komende 5 jaar met veel plezier op LPG laat rijden.

Ton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
..........! schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:01:
Ik heb een Citroën Cactus C4 van 2018. De auto is een 3 cilinder automaat, 1199 cc met 82 PK.
Ik dacht dat alle PureTech's direct ingespoten waren met turbo. In dat geval zou ik eerlijk al enorm terughoudend zijn en het misschien maar snel vergeten.
Maar nee, jij hebt gewoon een heel basic, atmosferisch multipoint-blokje. Qua installaties dus al perfect combineerbaar met vrijwel alles wat er op de markt is.
Ik zie echter door de bomen het bos niet meer, want de diversiteit aan systemen met ieder hun eigen specificaties, maakt het niet makkelijker. Kleppensmeersysteem of niet?
Persoonlijk zou ik gewoon je zoektocht al direct beperken. Ik zou opzoek gaan naar een verdampersysteem, en dan de meest-gekende systemen uitstippelen. Mits goed onderhoud oerdegelijk, enorm courant en het meest ontwikkeld.
Ik zou persoonlijk aankloppen bij een Prins-dealer. Niet dat andere merken slecht zijn, maar ik vind dat zij een goed uitgedokterd systeem hebben, een goede service bieden én het een Nederlands merk is.
Hier in België steekt zelf onze grootste lpg-installateur en -verdeler Prins-installaties in heel wat auto's, ondanks dat hij een deal heeft met een ander merk en hun steeds promoot. Ook het feit dat hij met een boel garages samenwerkt die uitsluitend voor een Prins-installatie vragen, betekent toch iets. Samen met een degelijke, klassieke mulitpoint-motor gewoon een ijzersterke combinatie. Hoewel je er misschien wel iets extra voor zal betalen, daar kan ik me niet over uitspreken...
Je hebt nu de VSI2's, maar veel dealers installeren ook nog de VSI1. Misschien iets goedkoper, hetzelfde injectiesysteem en qua onderhoud nog veel beter (geen computer nodig voor injectorcare etc) + de gasinstallatie is zijn eigen aparte ding.

Prins heeft ook hun eigen smeermiddel, maar dat is verschrikkelijk duur. Zeker voor wat het is. De garages naar waar ik eerder refereerde, werken meestal met klepsmeermiddel van FlashLube, de elektronische variant (heb ik trouwens ook). Vrij goedkoop en veel couranter wereldwijd. Hoe effectief dat is? Geen idee. Het is ook als het ware monopoint ingespoten (voor de butterfly valve), i.p.v. bij elke cilinder individueel. Mijn motor is uitermate geschikt voor gas en veel dealers bieden geen flashlube aan...
Ik zou het wel sowieso nemen, vaak maar €200 extra. En een systeem nemen dat niet verbonden is aan de gas, zodat je zonder flashlube ook gewoon kan doorrijden, als je dat wenst.
Gevaar dat de auto buiten de dealergarantie valt indien wordt vastgesteld dat door schuld van gas onderdelen zijn aangetast?
Nu ja, dat heb je sowieso. Wat pas vervelend is, is dat er morgen bv. iets aan de motor scheelt dat op de gas kan gestoken worden, terwijl het daar niet afkomstig van is. Stel dat morgen je kleppen verbrand zijn (hypothetically speaking), en ze steken het op de gas, maar hij stond op benzine helemaal slecht afgesteld, ... Mag niet volgens de wet, maar hoe bewijs je zoiets?
Verder is het onwaarschijnlijk dat je schade maakt. Ja, de kleppen kunnen gevoelig zijn, maar dan heeft de garage er ook niets mee te maken. Je kan soms bij de lpg-boer een garantie afsluiten hiervoor, maar een goed systeem gaat niet voor motorproblemen zorgen (tijdens jouw garantieperiode).

Vraag na bij Citroën of deze auto geschikt is voor gas, alsook bij meerdere gasboeren. Ergens gok ik van wel, omdat ik er vanuit ga dat dit gewoon hetzelfde blokje is als de turbo's met DI. Net zoals Volkswagen een 1.0 TSI 3cil. heeft, maar in de up! en sommige Polo's een n/a MPI steekt. Kleppen zijn dezelfde als bij de TSI, en dus ook gewoon gehard. Lijkt me heel realitstisch dat ook PSA dat gewoon zo doet, maar dan heb je dus wel een prima gasblok. + een klepsmeersysteem en je bent dubbel zo veilig, op die paar euro's zal het toch niet aankomen.
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen een juiste beslissing te nemen, of mij in ieder geval een stukje op weg helpt. Dus het liefst een installatie die mij zonder problemen de komende 5 jaar met veel plezier op LPG laat rijden.
Het ding is: ik snap dat benzine best prijzig is in Nederland, maar je hebt wel al een waarschijnlijk best zuinig autootje. Hierdoor kan de terugverdientijd ineens ontzettend lang gaan worden. Hoeveel ben je van plan te gaan rijden?
Rij je in België bv. 5 jaar met een (nieuwe) Polo (geen TSI) 25.000 km/jaar, dan heb je na 5 jaar €1.200 bespaard, geen benzinekosten en onderhoud meegerekend.
Doe je dat met een Peugeot 3008, bespaar je al €3.000 en doe je het met een Jeep Wrangler met de Pentastar, bespaar je bijna €7.700!
Voor €1.200 na 5 jaar bv. zou ik het niet doen, dat is €240 per jaar. Vergeet dan niet dat in NL je in een andere gewichtsklasse kan vallen en ineens meer belasting betaalt. Hoe dat precies zit, weet ik niet, in België betaal je gewoon een kleine extra taks afhankelijk van de motorinhoud, maar ook minder inschrijving en de standaard jaarlijkse taks... Ik ga er wel vanuit dat je meer dan 25k gaat doen (in NL is een gasinstallatie vaak een veel zwaardere berekening en verdient ze minder snel terug).

Ga hier maar eens mee aan de slag. Blindelings zou ik hier wel gas in durven leggen, ja. Ik kan me misschien vreselijk vergissen, maar aangezien volgens mij hetzelfde blok ook gebruikt wordt voor directe inspuiting (hoge druk, droge verbranding) én turbo, lijkt hij me best geschikt. Als het is zoals ik vermoed, is ook geen smeermiddel nodig, maar ik zou het altijd sowieso doen. Op het beste gasblok ter wereld. Extra veilig, echt niet duur, aan jou de keuze of je het vult of niet en online vaak goedkope hervullingen (van het echte merk (flashlube is nl. couranter) al online 5L voor €39 gezien en dat is goed voor 5.000 liter gas of ruim 60.000 km in een Cactus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De 1.2 puretech komt wel voor op LPG, maar of je het wilt:
- ze zijn allemaal met directe injectie als ik de PSA aankondiging mag geloven
- er is heel veel geoptimaliseerd aan gewicht en wrijving van de materialen, zoveel mogelijk aluminium
- 1.6 had hydraulische klepstoters, de 1.2 komt met mechanische

Verder wat garantie betreft, die gaat gewoon vervallen tenzij de LPG boer dat overneemt. Leer mij garages kennen, als iets motorisch niet goed is bij een auto op LPG ligt het altijd aan de gasinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
_JGC_ schreef op donderdag 11 april 2019 @ 00:21:
- ze zijn allemaal met directe injectie als ik de PSA aankondiging mag geloven
De 82 pk is, surprise, surprise, multipoint.
Puur zoals Volkswagen dat dus heeft gedaan met hun 1.0 TSI / 1.0 TFSI en 1.0 MSI (MPI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Mijn advies is om de goedkoopste LPG verdamper installatie te nemen, het goed inbouwen en afstellen is namelijk veel belangrijker als het merk installatie. De duurdere merken zoals Prins en Vialle zorgen alleen maar voor een langere terug verdientijd, zonder verder merkbaar beter te zijn. Waarschijnlijk kom je dan uit bij BRC of Landi Renzo.(in NL ook wel bekend als Eurogas)

[ Voor 16% gewijzigd door BadEendTerror op 11-04-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
psy schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:27:

[Afbeelding]

Zeker als je dan dit leest:
https://www.nu.nl/geldzak...bbeltje-onder-record.html

De gemiddelde prijs van Euro95 aan de pomp ligt dinsdag op 1,799 euro per liter, blijkt uit gegevens van consumentencollectief UnitedConsumers. Dat is 0,096 euro onder het record van 1,895 euro per liter, dat in oktober 2012 werd bereikt.
Ha, daar kan ik aan mee doen :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qplxqmRRowzdVJy1cbYbbVif/medium.jpg
350km voor net 10 euro :D

Edit: stond net bij het tankstation ook een Mitsubishi Outlander PHEV achter me op LPG... Opvallend, nog nooit eerder gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door MK_ op 11-04-2019 17:09 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
We hadden een medetweaker met Lexus hybride op LPG. Ben ff vergeten wie ook al weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Anoniem: 1191738 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:02:
[...]

Dat onderzoek is inderdaad interessante informatie, maar deze studie beweert dan weer het compleet tegenovergestelde: klik.
Zie vooral figuur 4 en 5.
Uitgevoerd op een 1.8 Opel met een retrofit Landi Renzo-verdampersysteem (lambdagestuurd).

[...]

Maar hoezo komt dit dan? Op CNG-fora zeggen ze steeds dat CNG zo veel minder NOx uitstoot (60% minder dan benzine). Ze geven ook aan dat lpg nog steeds 30% minder dan benzine uitstoot en diesel 700% meer, biodiesel zelf 780% meer. E85-benzine stoot volgens hun 45% meer NOx uit dan standaardbenzine.

Voor lpg zegt men steeds dat het komt door 'de hetere verbranding', maar aardgas verbrandt toch ook een stuk heter dan benzine? Waarom is hun NOx-uitstoot dan lager?
@Anoniem: 1191738 De studie die jij aanhaalt betreft een homologatie test zo te zien, dat is iets anders als de test van TNO. Dat een brandstof heter verbrand betekent niet perse dat de NOx uitstoot hoger is.
Aardgas (LNG en CNG) is van het gas de schoonste brandstof, maar ook hier zit er verschil tussen "af fabriek" en aftermarket. Dit lijkt erop te wijzen dat de software beter is bij een "af fabriek" systeem.
Ik geloof niet dat het LPG systeem van Vialle minder NOx uitstoot als een systeem wat met dampgas werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door BadEendTerror op 14-04-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Daniel36 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:23:
We hadden een medetweaker met Lexus hybride op LPG. Ben ff vergeten wie ook al weer.
Ikke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Cool! En in dat geval hebben of hadden we er twee. Want ik bedoelde zelfs een andere Tweaker nog.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Ik heb de bougies vandaag gewisseld voor nieuwe exemplaren. Ze hebben er 24.000km in gezeten. Ze zijn wat zwarter dan de vorige na 60.000km (die waren bruin). Is dat normaal omdat ze op LPG gebruikt zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PuPWWuzl.jpg

Electrodeafstand lijkt trouwens iets groter te zijn geworden na gebruik. Toen ik ze erin zette waren ze strak 0,75mm, nu richting 0,80.

De rede van het verwisselen was omdat de auto weer allerlei vage problemen kreeg (random moeilijk starten bij 1e start v/d dag, random afslaan bij stationair in de versnelling, maar nooit voor de ogen v/d garage), zowel op gas als benzine. Maar nieuwe bougies lossen het niet op. Morgen toch naar de garage.

--------------

Is een "lege tank" op gas afhankelijk v/d motorbelasting? Ik merk dat ik wisselend 36-38 liter kan tanken als hij echt leeg is als in dat hij is overgeschakeld naar benzine. En ook: soms kan er 37 l in als hij nog niet leeg is (dus nog rijdend op gas). Maar zoals vandaag was hij al leeg maar ging er slechts 36 l in :/ En ik merk dat je vaak nog terug naar gas kan schakelen als hij leeg is en uit zichzelf naar benzine is gegaan. Dan kan je vaak nog zo'n 4-8km op gas rijden en kan je dat nog een paar keer herhalen als je zuinig rijdt (=constante zuinige snelheid zoals 50 of 80km/u). Dus leeg is niet helemaal leeg (zoals bij benzine), maar schijnbaar is de druk alleen te laag bij zwaardere motorbelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 18:45

auto660

1991 240 GL Brick

Josefien schreef op zondag 14 april 2019 @ 23:46:
Ik heb de bougies vandaag gewisseld voor nieuwe exemplaren. Ze hebben er 24.000km in gezeten. Ze zijn wat zwarter dan de vorige na 60.000km (die waren bruin). Is dat normaal omdat ze op LPG gebruikt zijn?

[Afbeelding]

Electrodeafstand lijkt trouwens iets groter te zijn geworden na gebruik. Toen ik ze erin zette waren ze strak 0,75mm, nu richting 0,80.

De rede van het verwisselen was omdat de auto weer allerlei vage problemen kreeg (random moeilijk starten bij 1e start v/d dag, random afslaan bij stationair in de versnelling, maar nooit voor de ogen v/d garage), zowel op gas als benzine. Maar nieuwe bougies lossen het niet op. Morgen toch naar de garage.

--------------

Is een "lege tank" op gas afhankelijk v/d motorbelasting? Ik merk dat ik wisselend 36-38 liter kan tanken als hij echt leeg is als in dat hij is overgeschakeld naar benzine. En ook: soms kan er 37 l in als hij nog niet leeg is (dus nog rijdend op gas). Maar zoals vandaag was hij al leeg maar ging er slechts 36 l in :/ En ik merk dat je vaak nog terug naar gas kan schakelen als hij leeg is en uit zichzelf naar benzine is gegaan. Dan kan je vaak nog zo'n 4-8km op gas rijden en kan je dat nog een paar keer herhalen als je zuinig rijdt (=constante zuinige snelheid zoals 50 of 80km/u). Dus leeg is niet helemaal leeg (zoals bij benzine), maar schijnbaar is de druk alleen te laag bij zwaardere motorbelasting?
Over de hoeveelheid tanken:
De hoeveelheid gas dat in je tank past hangt ook af van de temperatuur. Als het kouder is dan past er meer in, als het wat warmer is wat minder. Ook de 80% vul beveiliging zal misschien niet altijd exact op hetzelfde punt de tank afsluiten. Die afsluiter is er trouwens ook om deze reden, als jij 's nachts jou tank bij -10 helemaal vol zou gooien en hem de volgende middag met 30 graden in de zon zet (even een heel overdreven voorbeeld) dan zou de druk in de tank te hoog kunnen worden waardoor het overdrukventiel open gaat en er wat gas uit je tank zal lopen wat weer gedumpt wordt onder de auto. Met de 80% vul beveiliging heb je zo veel marge dat dit nooit voor zal komen.

Over het overschakelen:
In mijn gascomputer kan ik instellen wanneer die overschakelt, hiervoor gebruikt hij een tabelletje met maximale injectietijden. Als je veel vermogen van de motor vraagt zal hij meer gas nodig hebben (per omwenteling van je motor) waardoor de injectietijd ook langer zal worden om genoeg gas te injecteren. Als dan de druk in je tank te laag is zal er ook de druk bij je injector lager zijn waardoor de injector dus langer open moet staan om dezelfde hoeveelheid gas te injecteren. Als deze injectietijd te lang wordt, zal de gascomputer overschakelen naar benzine omdat hij dus merkt dat de druk te laag is / je tank leeg is. Vaak kan je met rustig rijden nog een aantal kilometer doorrijden voordat deze beveiliging weer getriggerd wordt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heb ik hier ook. Ik kan tot 43.2 liter leegrijden als ik wil (55 liter tank), maar alleen als ik rustig rijd. Op de snelweg schakel ik handmatig eerder over dan de LPG computer voor me doet vanwege hikjes omdat gasdruk te laag is. Auto rijdt wel gewoon door en geeft geen storing en uiteindelijk schakelt ie vanzelf wel, maar die hikjes zijn misfires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:02
Misschien iets eerder tanken :? Dan heb je deze "problemen" niet :?
Inmiddels weet je wel wat je auto "doet" qua range, hou hier gewoon wat meer rekening mee, net als met benzine tanken en je hebt nergens last van.

Met benzine tanken gaat er ook nooit exact evenveel in, als is het maar omdat je die nooit helemaal leegrijdt want dan haal je de pomp niet meer. Daarnaast staat de auto ene keer wat schever dan de ander en zal de vlotter dus net iets eerder of later de boel aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
In de BRC software zat volgens mij een optie die aangaf vanaf welke druk het gas "op" was en hij dus over ging naar benzine.

De range op gas is nogal verschillend. Ene keer haalt 'ie 410km, andere keer is 'ie bij 320km al leeg. Totaal afhankelijk van wat voor wegen/snelheden ermee gereden zijn.

En vergeet niet dat gas niet overal te tanken is. Soms hoop ik dan bijv. dat 'ie de 350km haalt en doet 'ie dat die ene keer net niet omdat ik er paar dagen terug mee hele stukken 130 heb gereden.

De auto rijdt maar 4 (aaneengesloten) dagen per week. Maar op de dagen dat hij rijdt gemiddeld 200km. Dan kom ik dus wel eens in de situatie dat ik even niet meer aan gedacht heb hoe ik er 3 dagen geleden mee heb gereden en word ik verrast door de korte actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
BadEendTerror schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:01:
De duurdere merken zoals Prins en Vialle zorgen alleen maar voor een langere terug verdientijd
Het goed inbouwen en afstellen is inderdaad het allerbelangrijkste, maar ik ga niet helemaal akkoord dat een 'duurdere merkinstallatie' ook daadwerkelijk duurder uitvalt. Ze kan ook duurzamer zijn en in veel gevallen veel toegankelijker zijn voor een breder aanbod, of verfijnder zijn. Daarnaast, als ook maar één onderdeel het iets langer uithoudt, is het al helemaal tenietgedaan. Je verdient de installatie heus wel terug als je lpg overweegt, dus op een maand of 3 komt het niet.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een merk als BRC slechter is, integendeel. Er zal wel een reden zijn dat de Renault Group in bepaalde landen met hun samenwerkt, alsook Fiat (vroeger?). Informeer vooral eerst naar de installateur! Een installateur die ook 'duurdere' merken verkoopt en dus van hun een dealerlicentie kreeg, weet vaak echt wel wat hij doet.
Is een "lege tank" op gas afhankelijk v/d motorbelasting? Ik merk dat ik wisselend 36-38 liter kan tanken als hij echt leeg is als in dat hij is overgeschakeld naar benzine. En ook: soms kan er 37 l in als hij nog niet leeg is (dus nog rijdend op gas). Maar zoals vandaag was hij al leeg maar ging er slechts 36 l in :/ En ik merk dat je vaak nog terug naar gas kan schakelen als hij leeg is en uit zichzelf naar benzine is gegaan.
Ik heb vorige week nu echt opzettelijk mijn tank 'leeggereden' om te zien hoe ver ik geraak. Literally running on fumes.
Toen ik even wou optrekken, schakelde de automaat terug en gebeurde er niets, en dan ... *PIEEEEPPP*, hij ging naar benzine. Bij mij moet je de knop induwen om hem op benzine te zetten, of hij blijft piepen. Dan iets verder zet ik hem terug op gas, en ik rij gewoon vrolijk 5 km verder waarin ik 7 keer moest vertragen voor hevige snelheidsbrekers én waarna ik express stevig optrok. Ging prima. Dan daarna invoegen op de snelweg... *PIEEEPP* Benzine maar weer.
Merk ook dat hij bij het teruggaan naar benzine vaak écht niet smooth is, hij stottert soms echt even.

Net zoals dus mijn eerste keer naar benzine overgaan: dat was dus puur op de snelweg, zat nog best veel gas in toen.
Daarom dat ik me echt afvraag: zou er geen verschil kunnen zijn gerelateerd aan de druk van het tankstation? Zoals ik al eerder zei: als ik lpg tank bij station A waar het 4sec/liter duurt, springen de LED'jes van 4 naar 2 naar 3 naar 1, ... gaf hij dus eens aan leeg te zijn toen hij dat nog lang niet was, ... Terwijl bij mijn vertrouwd station (2,5sec/liter) zijn de LED's vrijwel echt uiterst nauwkeurig en kan je tot bijna de laatste druppel doorrijden. Ik vraag me sterk af of de druk aan welke je tankt, invloed heeft op je lpg-installatie. Is de druk in je tank dan ook automatisch lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, elke installatie heeft z'n voordelen en nadelen. Een Vialle installatie heeft geen drooggasfilter die elke 20.000km vervangen moet worden bij veel dampgasinstallaties. Daarentegen heb je wel weer een pomp die kapot kan, of van die pijpjes op de injectoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BadEendTerror schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:50:
De studie die jij aanhaalt betreft een homologatie test zo te zien
Hoezo? Tussen het niet-zo-goede Engels uit de test door lees ik gewoon dat ze de directe uitlaatgassen hebben gemeten. Het enige wat ik zie, is dat fabrikanten dezelfde soort test gebruiken om hun systeem voor een bepaalde auto aan te passen (net zoals een installateur bepaalde waardes nakijkt tijdens het afstellen, en enkel a.d.h.v. een juiste reactie bepaald of je installatie goed is afgesteld).
Aardgas (LNG en CNG) is van het gas de schoonste brandstof
Er werd dus gezegd dat de hetere LPG-verbranding leidt tot meer NOx, maar jij zegt dus dat hetere verbranding niet steeds tot meer NOx leidt? Dus er moet nog een andere reden zijn waarom LPG voor iedereen meer NOx uitstoot?

Maar dat LPG dus 'groener' is, is buiten een klein beetje CO2-reductie, een fabeltje? Want als we enkel naar CO2 kijken, is diesel nog veel groener. 8)7
Ik geloof niet dat het LPG systeem van Vialle minder NOx uitstoot als een systeem wat met dampgas werkt.
Ik zou eerder het tegenovergestelde geloven: dat zo'n systeem net iets méér NOx uitstoot. Hoe meer dampvormig de brandstof binnenkomt, hoe schoner toch en hoe beter de verbranding?
Een moderne benzinewagen is ook minder schoon dan één van 10 jaar terug qua roet en fijnstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Een homologatie test is een test die gebruikt word om de LPG installatie in de markt te mogen brengen.
Dit is een standaard test waaruit idd niet blijkt dat LPG meer NOx uitstoot heeft, maar de test van de TNO betreft een eigen test die de praktijk uitstoot meet.
LPG en aardgas verbranden allebei op ongeveer dezelfde temperatuur maar toch heeft aardgas minder NOx uitstoot.
Dit heeft dus ook met de soort brandstof te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Sinds gistermiddag rijden we weer op LPG.
Bleek dat een van de stekkers waarmee de injectoren verbonden worden met het LPG systeem op 1 lullig contact niet helemaal goed vastzat...hoop geklooi op dat te verhelpen zeker omdat bij mijn auto de lpg injectors onder de injectoren van het benzine systeem zitten. Alleen bij te komen via de onderkant, dus met gebruik van een brug of, sub optimaal een flinke krik.

Stekker uiteindelijk op de juiste manier bevestigd en de boel loopt weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Sinds 2015 is er de opvolger van de G3 norm, deze word R115 genoemd en is strenger als de G3 norm.
Bij R115 is het namelijk verplicht dat de uitstoot minimaal gelijk is aan die van benzine, dit was voorheen niet zo. .Het is aannemelijk dat hierdoor ook de NOx uitstoot gedaald is, zie de link hieronder.
https://www.anwb.nl/exper...to-s-versus-diesel-auto-s

[ Voor 18% gewijzigd door BadEendTerror op 17-04-2019 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb een afspraak gepland met de lpg boer, ik ga volgende maand over *O*

nu alleen nog alternatief vervoer zien te regelen, leenauto was geen automaat :/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mrc4nl schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:40:
ik heb een afspraak gepland met de lpg boer, ik ga volgende maand over *O*

nu alleen nog alternatief vervoer zien te regelen, leenauto was geen automaat :/
Welcome to the club *O*

Net getankt, 1:13 gereden en 0.394/liter. Ik klaag niet :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:54

superwashandje

grofheid alom

MK_ schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:10:
[...]

Welcome to the club *O*

Net getankt, 1:13 gereden en 0.394/liter. Ik klaag niet :p
1:10.5 met mijn nieuwe auto voor 0.599 en vind het telkens veel geld...totdat ik naar de benzine prijs kijk :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
1 op 10,5 voor 0, 59 de liter.
Da's als vanouds.
Helaas is de prijs van LPG wel een paar centen omhoog gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57

AvK

Ready Set Go

Daniel36 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:48:
Helaas is de prijs van LPG wel een paar centen omhoog gegaan.
En van benzine dan?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
jakl schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 01:08:
[...]

Ik heb vorige week nu echt opzettelijk mijn tank 'leeggereden' om te zien hoe ver ik geraak. Literally running on fumes.
Toen ik even wou optrekken, schakelde de automaat terug en gebeurde er niets, en dan ... *PIEEEEPPP*, hij ging naar benzine. Bij mij moet je de knop induwen om hem op benzine te zetten, of hij blijft piepen. Dan iets verder zet ik hem terug op gas, en ik rij gewoon vrolijk 5 km verder waarin ik 7 keer moest vertragen voor hevige snelheidsbrekers én waarna ik express stevig optrok. Ging prima. Dan daarna invoegen op de snelweg... *PIEEEPP* Benzine maar weer.
Merk ook dat hij bij het teruggaan naar benzine vaak écht niet smooth is, hij stottert soms echt even.

Net zoals dus mijn eerste keer naar benzine overgaan: dat was dus puur op de snelweg, zat nog best veel gas in toen.
Daarom dat ik me echt afvraag: zou er geen verschil kunnen zijn gerelateerd aan de druk van het tankstation? Zoals ik al eerder zei: als ik lpg tank bij station A waar het 4sec/liter duurt, springen de LED'jes van 4 naar 2 naar 3 naar 1, ... gaf hij dus eens aan leeg te zijn toen hij dat nog lang niet was, ... Terwijl bij mijn vertrouwd station (2,5sec/liter) zijn de LED's vrijwel echt uiterst nauwkeurig en kan je tot bijna de laatste druppel doorrijden. Ik vraag me sterk af of de druk aan welke je tankt, invloed heeft op je lpg-installatie. Is de druk in je tank dan ook automatisch lager?
Bij de mijne gaat overschakelen terug naar benzine (en naar gas) 9 van de 10 keer vrijwel onvoelbaar. Bij een lege tank merk ik dat alleen aan het continue gepiep tot ik het knopje indruk.

Het tankstation waar getankt is lijkt niet direct invloed te hebben op de LED-indicator. Ook bij m'n "vaste" tankstation heb ik wel eens dat na het tanken slechts 3 v/d 4 LED's branden en die laatste pas na een tijdje rijden.

Ik heb tot nu toe maar bij één tankstation een druk-meter gezien, bij De Haan in Middelburg. Tijdens het tanken rond de 10 bar. Zal er niet simpelweg minder passen in de tank als de druk lager is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Ik hou het niet bij, maar het schijnt op een historisch hoog niveau punt te zijn?
De laatste weken reed ik op benzine en tankte ik steeds bij hetzelfde station voor 1,63 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Daniel36 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 09:25:
[...]

Ik hou het niet bij, maar het schijnt op een historisch hoog niveau punt te zijn?
De laatste weken reed ik op benzine en tankte ik steeds bij hetzelfde station voor 1,63 euro.
historisch hoog volgens mij nog niet, ergens na 2000 was het 2,1(euro?) per liter

maar afgelopen 2 jaar was 1,42 een prijs die je kon vinden bij de goedkopere stations.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
In mijn omgeving is het altijd vrij hoog helaas. Pas bij de grens met België is het veel goedkoper. En ik zit in Friesland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Wat ik vandaag opmerkte (en interessant vond) is dat bij een Totalstation langs de snelweg (Waarloos, dus toch al een eindje van de Nederlandse grens), er een pomp staat met de ACME-aansluiting, en daarnaast één met de Nederlandse bajonetaansluiting! Nog nooit gezien...

Daarnaast tanken er best veel mensen lpg hier. Heb het een tijdje in het oog gehouden en de ACME-pomp was bijna continu bezet, door de meest willekeurige auto's (van een Mercedes kompressor en een V6 SUV tot een Mercedes bestelauto en een Citroën C8 (kan ook wel goed een V6 geweest zijn)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoostvdB1974
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-05 08:22
Goedemiddag,
Ben nieuw op dit forum. Leuk een forum over LPG, hopelijk gaat het populairder worden in de toekomst. Ik zelf heb vroeger jaren LPG gereden, o.a. Volvo V40, Opel Astra, Opel Vectra en Renault Laguna. Mijn laatste 3 auto's waren diesel. Nu het rekensommetje weer eens gemaakt en ik denk dat LPG voor mij ook prima uit kan. Rij ca. 40.000 km per jaar. Het voordeel is dat ik ook nog steeds alle binnensteden in kom, hetgeen met een oude diesel steeds moeilijker wordt. Bovendien wil ik ook wel een bijdrage aan het milieu leveren door te stoppen met de vervuilende diesels. Ik heb vorige week een Hyundai Santa Fe V6 gekocht en over 2 weken komt er een Vialle LPI installatie in met een 82 liter onderbouw tank. Te realiseren door Henk Boertien in Wezep. Nog even duur rijden op benzine dus nu. Ik ben benieuwd hoe mij dit nieuwe LPG avontuur gaat bevallen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23
Wat mis ik mijn Polootje uit 2001 toch elke keer als ik bij de pomp sta. 450 kilometer rijden voor 20-22 euro was heel leuk.

Maar wat ben ik tijdens het rijden toch ontzettend blij met mijn Mini uit 2006. Rijdt zo ontzettend veel beter, is veel luxer en ik kom nu 650-700 kilometer ver op een tank. Alleen moet ik daarna wel voor 75 euro aan Euro95 tanken. Al is dat met doorgaans 1 tank per maand nog niet zo'n ramp.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

JoostvdB1974 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:06:
Goedemiddag,
Ben nieuw op dit forum. Leuk een forum over LPG, hopelijk gaat het populairder worden in de toekomst. Ik zelf heb vroeger jaren LPG gereden, o.a. Volvo V40, Opel Astra, Opel Vectra en Renault Laguna. Mijn laatste 3 auto's waren diesel. Nu het rekensommetje weer eens gemaakt en ik denk dat LPG voor mij ook prima uit kan. Rij ca. 40.000 km per jaar. Het voordeel is dat ik ook nog steeds alle binnensteden in kom, hetgeen met een oude diesel steeds moeilijker wordt. Bovendien wil ik ook wel een bijdrage aan het milieu leveren door te stoppen met de vervuilende diesels. Ik heb vorige week een Hyundai Santa Fe V6 gekocht en over 2 weken komt er een Vialle LPI installatie in met een 82 liter onderbouw tank. Te realiseren door Henk Boertien in Wezep. Nog even duur rijden op benzine dus nu. Ik ben benieuwd hoe mij dit nieuwe LPG avontuur gaat bevallen. Wordt vervolgd.
Top, hou ons op de hoogte :)
jakl schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 02:05:
Wat ik vandaag opmerkte (en interessant vond) is dat bij een Totalstation langs de snelweg (Waarloos, dus toch al een eindje van de Nederlandse grens), er een pomp staat met de ACME-aansluiting, en daarnaast één met de Nederlandse bajonetaansluiting! Nog nooit gezien...

Daarnaast tanken er best veel mensen lpg hier. Heb het een tijdje in het oog gehouden en de ACME-pomp was bijna continu bezet, door de meest willekeurige auto's (van een Mercedes kompressor en een V6 SUV tot een Mercedes bestelauto en een Citroën C8 (kan ook wel goed een V6 geweest zijn)).
België neem ik aan? (ACME is België maar ook Duitsland)
Het is ook waar ik tank (Maasmechelen, Maaseik) ook vrijwel altijd druk met soms best wel exotische auto's inderdaad _/-\o_ maar België blijft ook spotgoedkoop wat zeer veel Nederlanders trekt. Nadeel is dat hier in Nederland steeds meer LPG stations verdwijnen, ik zie hier vrijwel nooit iemand tanken. Met dank aan onze overheid....

[ Voor 34% gewijzigd door psy op 10-05-2019 18:01 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Ik reageer even op hierboven: ik zag graag meer LPG rijders in Nederland al was het maar omdat ik me wel eens afvraag hoelang we nog LPG kunnen blijven tanken/rijden.
Een enkele keer tank ik en kom ik een LPG rijder tegen die ook net tankt maar dat is echt een grote uitzondering inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Daniel36 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:55:
Ik reageer even op hierboven: ik zag graag meer LPG rijders in Nederland al was het maar omdat ik me wel eens afvraag hoelang we nog LPG kunnen blijven tanken/rijden.
Een enkele keer tank ik en kom ik een LPG rijder tegen die ook net tankt maar dat is echt een grote uitzondering inderdaad.
Ik doe met 1 op 7 mijn best, taking one for the team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
psy schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:57:
[...]
[...]
België neem ik aan? (ACME is België maar ook Duitsland)
Het is ook waar ik tank (Maasmechelen, Maaseik) ook vrijwel altijd druk met soms best wel exotische auto's inderdaad _/-\o_ maar België blijft ook spotgoedkoop wat zeer veel Nederlanders trekt. Nadeel is dat hier in Nederland steeds meer LPG stations verdwijnen, ik zie hier vrijwel nooit iemand tanken. Met dank aan onze overheid....
Maasmechelen vandaag €0,376 per liter :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sinds ik een LPG auto heb let ik er meer op, maar hier in Friesland rijdt nog best veel LPG. Moet vaak zat wachten of tegelijk iemand aan de 2e pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

MK_ schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:02:
[...]

Maasmechelen vandaag €0,376 per liter :*)
Ik heb daar nu de laatste weken weer een paar keer getankt bij Shell (Oztank), deze is soms nog goedkoper dan de Esso (Bruno). Ik heb het heel sterke vermoeden dat de Esso varieert met zijn prijzen afhankelijk van het tijdstip terwijl de Shell quasi constant is.

Wel is de Shell nogal traag met tanken. Maarja :>

[ Voor 8% gewijzigd door psy op 10-05-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
psy schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:17:
[...]

Ik heb daar nu de laatste weken weer een paar keer getankt bij Shell (Oztank), deze is soms nog goedkoper dan de Esso (Bruno). Ik heb het heel sterke vermoeden dat de Esso varieert met zijn prijzen afhankelijk van het tijdstip terwijl de Shell quasi constant is.

Wel is de Shell nogal traag met tanken. Maarja :>
€0.377 zie ik nu, een een tiende cent duurder dus dan de Total waar ik tankte >:)

Sowieso kom ik niet graag bij de Esso/Bruno, heb al 2 kennissen gehad die vervuilde brandstof daar hebben getankt. Daarna altijd super druk, naar mijn mening vervelende LPG pompen, als ik daar tank heb ik altijd onzuiniger gereden (oftewel zo laat de pomp lijken), altijd ietsjes duurder dan de Total en, waarschijnlijk zit het tussen de oren maar de auto rijdt minder lekker op de LPG van daar.

Nee, ik ga wel bij de Total :9 Alleen jammer dat ze daar maar 1 LPG pomp hebben, vaak kan je direct tanken of moet je wachten op 1 auto maar soms staan er 3 voor je :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 09-06 10:37
MK_ schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:35:
[...]
Nee, ik ga wel bij de Total :9 Alleen jammer dat ze daar maar 1 LPG pomp hebben, vaak kan je direct tanken of moet je wachten op 1 auto maar soms staan er 3 voor je :/
Als je daar een keer een Up ziet staan dan moet je maar even zwaaien.

Trouwens, hallo allemaal!

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

[...]

@Anoniem: 1191738 De studie die jij aanhaalt betreft een homologatie test zo te zien, dat is iets anders als de test van TNO. Dat een brandstof heter verbrand betekent niet perse dat de NOx uitstoot hoger is.
Aardgas (LNG en CNG) is van het gas de schoonste brandstof, maar ook hier zit er verschil tussen "af fabriek" en aftermarket. Dit lijkt erop te wijzen dat de software beter is bij een "af fabriek" systeem.
Het zal allicht schelen...

Elke graad voor je motor koeler in inlaatlucht in temperatuur zie je rechtstreeks terug in je piek en uitlaatgas temp.

Daarbij het ik het gevoel dat LSI systemen minder moeite hebben om voldoende gas aan te bieden waar ik bij verdampers wel eens aan twijfel...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:30
Na mijn dramatische bmw E46 op LPG tuf ik nu alweer een paar maanden rond in een diesel(Focus uit 2004), maar ben toch weer aan het nadenken over een auto op LPG.

Ik heb 3 kinderen die nog in kinderzitjes zitten en dat gaat nu net aan in mn Focus. De volgende auto moet wat ruimer zijn, dus ik denk dan aan een 7zitter. Heeft iemand ervaring met een Opel Zafira of Renault Grand scenic op LPG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Peugeot 307SW zou je ook nog kunnen overwegen, kosten geen drol meer en zijn ook verkrijgbaar als 7-zitter. Hebben wel al veel kilometers op de teller, maar mijn ervaring met auto's met lage kilometerstanden is dat je extra betaalt voor de lage kilometerstand en vervolgens alsnog aan de beurt bent met duur onderhoud en allerlei dingen die spontaan kapot gaan, dus of een auto nu 150K, 250K of 350K heeft gelopen maakt mij geen zak meer uit. Liever dat laatste van iemand die graag een kleinere auto wil dan dat eerste van iemand die net voor de ellende een andere auto koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
mk1992 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:29:
[...]

Als je daar een keer een Up ziet staan dan moet je maar even zwaaien.

Trouwens, hallo allemaal!
Will do :+
Bouke-p schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:27:
Na mijn dramatische bmw E46 op LPG tuf ik nu alweer een paar maanden rond in een diesel(Focus uit 2004), maar ben toch weer aan het nadenken over een auto op LPG.

Ik heb 3 kinderen die nog in kinderzitjes zitten en dat gaat nu net aan in mn Focus. De volgende auto moet wat ruimer zijn, dus ik denk dan aan een 7zitter. Heeft iemand ervaring met een Opel Zafira of Renault Grand scenic op LPG?
Geen idee welke generatie auto's je precies bedoelt... maar de Zafira B is een beetje in dubio. 1.8 125pk is eigenlijk het beste blok voor LPG, maar die was niet in de Zafira B. Enkel de 140pk, die is ook affabriek op LPG gereden.

Ik zie van de Zafira B ook een 1.6 (Z16XER) te koop staan, geen idee hoe die exact presteert, maar dat blok lag ook in de Astra H Bi-Fuel. 1.6 voor een Zafira lijkt me wel aan de lichte kant.

Als het over een Zafira A gaat: 1.8 125pk beste keuze.

Zafira C (Tourer), daar is de 1.4T ook prima van.

Renault Grand Scenic van de eerste generatie lopen ook prima op LPG v.z.i.w, enkel weet ik niet hoe de betrouwbaarheid is van de rest van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-04 18:04

InSanex

serenity now!

Wellicht iemand hier een idee, mijn Spark had een tijdje een raar geluid als de lpg tank vol was. Leek of deze niet meer vanzelf afsloeg. Nu kreeg ik er vanochtend helemaal niets meer in (ja, 0,04l met een leennippel die niet aansloot) .
Ik heb een ander nippeltje besteld ook omdat de schroefdraad van de oude niet netjes meer was, maar ik ben bang dat er ergens een afvulklep oid de geest heeft gegeven.
Iemand hier ervaringen hiermee ?

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
InSanex schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:14:
Wellicht iemand hier een idee, mijn Spark had een tijdje een raar geluid als de lpg tank vol was. Leek of deze niet meer vanzelf afsloeg. Nu kreeg ik er vanochtend helemaal niets meer in (ja, 0,04l met een leennippel die niet aansloot) .
Ik heb een ander nippeltje besteld ook omdat de schroefdraad van de oude niet netjes meer was, maar ik ben bang dat er ergens een afvulklep oid de geest heeft gegeven.
Iemand hier ervaringen hiermee ?
Een bepaald tril/brom geluid uit de pomp? Doet die van mij al sinds ik hem heb :+ Geen idee wat het is zelfs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
MK_ schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:47:
[...]

Will do :+

[...]

Geen idee welke generatie auto's je precies bedoelt... maar de Zafira B is een beetje in dubio. 1.8 125pk is eigenlijk het beste blok voor LPG, maar die was niet in de Zafira B. Enkel de 140pk, die is ook affabriek op LPG gereden.

Ik zie van de Zafira B ook een 1.6 (Z16XER) te koop staan, geen idee hoe die exact presteert, maar dat blok lag ook in de Astra H Bi-Fuel. 1.6 voor een Zafira lijkt me wel aan de lichte kant.

Als het over een Zafira A gaat: 1.8 125pk beste keuze.

Zafira C (Tourer), daar is de 1.4T ook prima van.

Renault Grand Scenic van de eerste generatie lopen ook prima op LPG v.z.i.w, enkel weet ik niet hoe de betrouwbaarheid is van de rest van de auto.
Gezien mn budget van rond de 3000/3500 zou het een Zafira A worden, net als de 1e generatie scenic. Ik had stiekem al zitten kijken naar de 2.2L Zafira, Die trekt een sleurhut wat makkelijker :+

Ik ga ook nog eens naar de 307 kijken :) Ik had altijd een voorkeur voor duitse auto's, maar sinds mn E46 is dat ook wat bekoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex

InSanex

serenity now!

MK_ schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:19:
[...]

Een bepaald tril/brom geluid uit de pomp? Doet die van mij al sinds ik hem heb :+ Geen idee wat het is zelfs :P
Dat dus :)

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Bouke-p schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:32:
[...]

Gezien mn budget van rond de 3000/3500 zou het een Zafira A worden, net als de 1e generatie scenic. Ik had stiekem al zitten kijken naar de 2.2L Zafira, Die trekt een sleurhut wat makkelijker :+

Ik ga ook nog eens naar de 307 kijken :) Ik had altijd een voorkeur voor duitse auto's, maar sinds mn E46 is dat ook wat bekoeld...
Ah :P Well, correct me if I'm wrong maar de Z22SE kan ook prima op LPG. Let hier bij wel op de ketting/oliegebruik.
Geen idee wat het is, doet hij al 3 jaar probleemloos ondanks het gebrom/tril als hij vol is :+ Maar misschien weet iemand anders wat het is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex

InSanex

serenity now!

nou, ff in de vuldop gepeurt en dat palletje naar achteren geduwd, paar klappen op de tank gegeven (iets gelezen van vast zittende vlotters) en bij de BP ging er weer genoeg in zonder gebrom
...scheelde weer een benzine reis :)

Nou liep die spark met airco aan en 110 toch beter met benzine moet ik eerlijk zeggen....we kijken het verder aan :)

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:06

cdoens

Peugeot-gek

Hier in Almere is LPG nog aardig populair. Ik zie genoeg mensen bij de pomp, en genoeg op de weg met een (missende :P ) dop in de bumper.
Het tankstation wat ik altijd bezoek, heeft 3 slangen hangen en gelukkig de goedkoopste in de omgeving.
Al is 60,9 cent nog steeds torenhoog vergeleken met die Maasmechelen prijs... :'(

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Even een echte voorstelpost.

Rijd sinds augustus in een VW Up! op LPG
Zit een installatie van BRC in met een 'joekel' van een 59 liter tank in.
Recordtank was 47 liter, maar nog niet leeg. Actieradius is op basis daarvan 800km snelweg of meer dan 950 op mijn binnendoor woon-werk route.
Kilometerprijs bij huidige Maasmechelen LPG-prijs is ongeveer €2 per 100km snelweg of €1,75 per 100km woonwerk.

Waarom een hoger snelwegverbruik, ik vermoed dat de lagere energiewaarde in combinatie met het motortje van maar 60pk wat parten speelt.

Verder geen klepsmeer, geen problemen, wel netjes onderhoud :D

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

haha lekkere actieradius op lpg! ik kom tot aan de 450km ongeveer en moet elke 2 a 3 dagen tanken :P
van de andere kant: 1:33 klinkt wel heel erg verdacht netjes qua verbruik :P weet je zeker dat je dit klopt?

[ Voor 35% gewijzigd door superwashandje op 14-05-2019 09:23 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
superwashandje schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:18:
haha lekkere actieradius op lpg! ik kom tot aan de 450km ongeveer en moet elke 2 a 3 dagen tanken :P
van de andere kant: 1:33 klinkt wel heel erg verdacht netjes qua verbruik :P weet je zeker dat je dit klopt?
Grotere tank he, zoals ik aangaf is 45+ liter tanken geen probleem.
Verbruik haalt soms de 1:20, iets geflatteerd. Woon-werk is enkel 16km, waarvan ik dan 1,5 op benzine doe dus er wordt wat gesmokkeld.

Data https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
Bouke-p schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:27:

Wat was er met je E46 dan? Rijd er ook een (118i met de 1.9L) en er is wel eens wat mee maar (afkloppen) geen grote dingen

@mk1992 zo dat is goedkoop kachelen. Is die motor daar goed geschikt voor?

[ Voor 6% gewijzigd door FitTiv op 14-05-2019 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
FitTiv schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:36:
[...]

Wat was er met je E46 dan? Rijd er ook een (118i met de 1.9L) en er is wel eens wat mee maar (afkloppen) geen grote dingen

@mk1992 zo dat is goedkoop kachelen. Is die motor daar goed geschikt voor?
Erg veel koelproblemen/kvs lekkage gehad: , 2x een radiateur vervangen, expansievat+dop, 3/4 van alle kvs slangen en als klap op de vuurpijl een lekke koppakking.

Niks LPG gerelateerd dus, maar ik heb wel hoofdpijn gehad van die auto.
MK_ schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:50:
[...]

Ah :P Well, correct me if I'm wrong maar de Z22SE kan ook prima op LPG. Let hier bij wel op de ketting/oliegebruik.

[...]

Geen idee wat het is, doet hij al 3 jaar probleemloos ondanks het gebrom/tril als hij vol is :+ Maar misschien weet iemand anders wat het is :P
Binnenkort maar eens proefrijden in wat verschillende uitvoeringen, de 1.8 in een Zafira is wel het minimale denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Bouke-p op 14-05-2019 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

mk1992 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:14:
[...]

Grotere tank he, zoals ik aangaf is 45+ liter tanken geen probleem.
Verbruik haalt soms de 1:20, iets geflatteerd. Woon-werk is enkel 16km, waarvan ik dan 1,5 op benzine doe dus er wordt wat gesmokkeld.

Data https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html
ah ja, ik rekende met de nl lpg prijzen maar als je in belgie kan tanken scheelt het wel ja. 1:20 is te doen geloof ik maar ik 2€/100km met 60 ct/l komt op 1:30 uit en dat lijkt met zelfs met een 60pk up niet haalbaar. my bad though.

Pagina: 1 ... 11 ... 48 Laatste