Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 10 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

cactusman schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:53:
[...]
waarom niet?

LSI (vloeibaar) schakelt per cilinder om (wanneer het hem uitkomt)... ik merk het niet eens ik moet echt naar de lampjes kijken.
Omdat een koude motor altijd beter loopt op benzine. Daar is hij op gebouwd. Als er ook maar iets niet goed gaat tijdens het overschakelen, een fractie van een seconde, als jij weg wil rijden terwijl je de koppeling nét iets te snel hebt laten aangrijpen, het toerental zakt onder de ontstane belasting, laten we zeggen naar 600 rpm, dan ontstaat het risico op afslaan. En dat wil je echt nooit in gevaarlijke situaties.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

psy schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:39:
[...]

Omdat een koude motor altijd beter loopt op benzine. Daar is hij op gebouwd. Als er ook maar iets niet goed gaat tijdens het overschakelen, een fractie van een seconde, als jij weg wil rijden terwijl je de koppeling nét iets te snel hebt laten aangrijpen, het toerental zakt onder de ontstane belasting, laten we zeggen naar 600 rpm, dan ontstaat het risico op afslaan. En dat wil je echt nooit in gevaarlijke situaties.
met verdamper installatie misschien maar met een LSI systeem is de kans klein/nihil.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

jakl schreef op maandag 11 februari 2019 @ 23:59:
[...]

.
Tenslotte speel je enkel met de LPG, een extra-ingebouwd systeem. De originele benzineauto blijft altijd onaangeraakt en betrouwbaar. :)

EDIT: die slechte reputatie voor lpg vind ik trouwens wel onterecht. Echt een prachtbrandstof, en jammer (maar van belastingsaspect misschien wel goed) dat het minder een positie heeft. Met de juiste combinatie, rij je betrouwbaar, nog steeds het comfort en leuk rijkarakter van een benzine (diesel hoort niet in auto's, voor mij), met prijzen, momenteel goedkoper dan in Amerika... en een tankervaring vrijwel gelijk aan benzine (toch in België). Op dat vlak vind ik lpg echt geweldig, en zelf beter dan CNG (moeilijker verkrijgbaar (vrijwel niet bij een doorsneetankstation), vrijwel niet precies te tanken, L-gas, H-gas, actieradius en tankinhoud afhankelijk van het weer, met kilogram, recent in Duitsland nog een auto ontploft (dan werk je ook ineens met een druk die 35 keer hoger is: 250 bar i.p.v. + 7 bij lpg), enz...).
Ik ben het helemaal eens met je betoog, maar één ding klopt niet.

Bij direct ingespoten (Di) benzinemotoren moet er ook tijdens de ombouw naar LPG, het een en ander worden aangepast in het benzinesysteem. Dat is ook een van de redenen dat het voor mij daar ophoudt, ik wil een onaangetast benzinesysteem in mijn auto. Dus alleen maar LPG in een MPi motor.
Bij LPG problemen kan je altijd terugvallen op benzine. Bij een Di motor wordt dat toch lastiger.
cactusman schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:42:
[...]

met verdamper installatie misschien maar met een LSI systeem is de kans klein/nihil.
Tja, dan verschillen wij van mening.

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 12-02-2019 11:47 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-06 14:09
psy schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:45:
Bij direct ingespoten (Di) benzinemotoren moet er ook tijdens de ombouw naar LPG, het een en ander worden aangepast in het benzinesysteem. Dat is ook een van de redenen dat het voor mij daar ophoudt, ik wil een onaangetast benzinesysteem in mijn auto. Dus alleen maar LPG in een MPi motor.
Inderdaad, dat klopt. Met de typische lpg-auto zie ik ook liefst een MPI-motor (of eventueel zelf nog singlepoint, hoewel de hele inlaat vol brandbaar spul nooit ideaal klinkt) voor ogen. MPI vind ik zelf ook veel betrouwbaarder dan GDI: geen vuiligheid die op de kleppen achterblijven (sommige GDI's hebben ook nog eens een MPI-systeem daarvoor) + veel direct ingespoten motoren stoten meer deeltjes uit, en ik betwijfel dat ze echt een groot efficiëntieverschil opleveren.

Ik heb al van installaties gehoord waarbij er extra DI-injectoren voor lpg gestoken worden (benzine-injectoren worden dus niet gekoeld/gesmeerd maar zitten wel middenin de explosie) tot zelf heel complexe systemen waar de benzine-injectoren gebruikt worden. Hoe zoiets betrouwbaar en goed kan blijven gaan, weet ik niet.

Voor mij liefst steeds een MPI, zonder turbo. Blijft lekker lang betrouwbaar, doet het gewoon, minder complex en minder technologie dat verkeerd kan gaan, met de juiste klepsituatie ideaal voor lpg en heeft gewoon de zachte en aangename rijkarakteristiek van benzine. Helaas jammer dat ze hier steeds meer en meer die gevoelige, technologische rommel op ons willen duwen. Buiten Europa zijn atmosferische MPI's in nieuwe auto's vaak nog de norm, maar hier geldt er al jaren dat er een "replacement for displacement" is... tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Bij directe injectie heb je keuze tussen benzine injecteren tijdens LPG bedrijf, of benzine injectoren gebruiken voor LPG. Dat laatste is wat Prins doet en is de enige gewenste methode, halfbakken half om half benzine/lpg is gewoon knudde, dat krijg je niet fatsoenlijk afgesteld.

Overigens stoot zo'n motor op LPG geen fijnstof uit, op benzine stoten die motoren meer fijnstof uit dan een diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
_JGC_ schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:50:
Bij directe injectie heb je keuze tussen benzine injecteren tijdens LPG bedrijf, of benzine injectoren gebruiken voor LPG. Dat laatste is wat Prins doet en is de enige gewenste methode, halfbakken half om half benzine/lpg is gewoon knudde, dat krijg je niet fatsoenlijk afgesteld.
Dat is ook wat ik altijd zeg: benzine-injectie moet je niet willen. Als het zelf al voorgesteld wordt, is je blok gewoon niet geschikt voor gas. Zel bij Prins' VSI-systemen is bekend dat indien je na 4000 rpm benzine bij-inspuit, je eigenlijk bijna puur op benzine rijdt. En dan loop je nog het risico dat als de afstelling niet 100% is, de motor beroerd gaat lopen.

Wat betreft de benzine-injectoren gebruiken voor lpg: het klinkt voor mij iets waar je niet aan moet beginnen, zeker niet als het nog zo 'nieuw' is. Prins en hun Direct Liquid Max staan ook nog niet op punt, er zijn al 3 updates geweest ofzo en er moet steeds voor elke motor opnieuw een systeem bedacht worden?
En dan moet alles nog goed gaan qua retourleidingen, want de 2 brandstoffen komen uiteindelijk uit dezelfde injector en je moet toch nog steeds meteen van benzine naar gas kunnen gaan of omgekeerd (hoewel niet-verdamperopstellingen vaak ook mono-fuel zijn).
_JGC_ schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:50:
Overigens stoot zo'n motor op LPG geen fijnstof uit, op benzine stoten die motoren meer fijnstof uit dan een diesel.
Dat is wel héél optimistisch gesproken. Bij een perfecte afstelling geloof ik best dat er een reductie in fijnstofuitstoot is, gezien het schoner verbrandt. Het verbrandt ook wel heter, en over dingen als NOx zijn de meningen al verdeeld geweest.
Hoe 'groen' lpg is, is echt een raadsel waar bijna geen deftige bronnen, studies of informatie over te vinden is. Ander feit is dan weer wel dat het toch een betekenis heeft dat heftrucks op lpg gewoon binnen mogen rijden en het vooral aan de pomp goedkoper is.
Dat het in België niet belast wordt (buiten BTW) of ooit als groen alternatief werd gezien, kan je niet op tellen, want diesel was 10 jaar terug ook een 'groene' brandstof, waarvoor je premies kreeg en wat als brandstof zelf nu nog steeds ontzettend goedkoop is in NL bv. Soms denk je echt dat ze in Brussel toch echt goed spul zitten te roken. Diesel... groen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Overigens wil je op benzine ook geen directe injectie, gas of niet. Waar de oudere techniek met gemak 3-4 ton haalt houdt zo'n directe injectie motor er gewoon voor 2 ton al mee op vanwege vervuilde inlaat. Kan je proberen te reinigen, maar PSA bijvoorbeeld vervangt gewoon de hele motor in geval van de 1.2THP en 1.6THP (ja ook die nieuwe THP motoren zijn k*t).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
_JGC_ schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:54:
Overigens wil je op benzine ook geen directe injectie, gas of niet. Waar de oudere techniek met gemak 3-4 ton haalt houdt zo'n directe injectie motor er gewoon voor 2 ton al mee op vanwege vervuilde inlaat. Kan je proberen te reinigen, maar PSA bijvoorbeeld vervangt gewoon de hele motor in geval van de 1.2THP en 1.6THP (ja ook die nieuwe THP motoren zijn k*t).
Dat is exact wat ik bedoelde. Sommigen lossen het op door ook poortinjectie te voorzien, en af en toe wat mee te laten inspuiten, maar daarom dat ik zei: is het beetje efficiëntie, en hogere uitstoot van bepaalde onderdelen, het dan waard? Liever dan gewoon poortinjectie en een betrouwbaardere motor.

In geval van PSA kan ik nu ook wel niet veel goeds zeggen. Als ze een 'premium' auto willen maken, door er dezelfde 1.6 in te gooien en die op te blazen tot hij 225 pk levert?... Dan kan het gewoon niet lang goed gaan, of dan weet je niet echt waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De 1.6THP heeft vooral slechte naam door problemen met distributieketting, daar staat het olieverbruik en het dichtkoeken van de inlaat los van.

De 1.2THP heeft geen distributieketting maar een riem, dat punt hebben ze dus opgelost, maar het dichtkoeken van de inlaat is nog steeds aan de orde. Verder doe je uitspraken over 225pk, maar deze problemen spelen bij de 1.6THP 160 en de 1.2THP 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Hallo, mijn eerste bericht op dit forum.
Ik rij nu 11 jaar op G3 gas, sinds 2011 een Peugeot 208 1.3 uit 2007.
Ruim 262000 km inmiddels, een keer last van haperende relais of contacten, gemiddeld rij ik voor 5 ct/ km inclusief benzine aandeel, 480 km op een reservewiel tank, hou ik misschien 2 liter over...
Er zit nog steeds de originele uitlaat onder.
In de eerste jaren moest elk jaar de accu worden vervangen, na controlebeurt gas installatie was dat over...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
_JGC_ schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:12:
Verder doe je uitspraken over 225pk, maar deze problemen spelen bij de 1.6THP 160 en de 1.2THP 130.
Ik spreek helemaal niet over problemen van PSA, dat doe jij alleen.
Het 'aankoeken' is gewoon bij de meeste GDI-motoren een probleem. Het distributiekettingprobleem dat jij aanhaalt, is gewoon iets puur van PSA, dan. Dat heeft helemaal niets meer met buildup te maken.
Een riem is een goedkope "oplossing". Een motor met een goeie ketting is gewoon beter, en duurder in productie.

Ik haalde de 225 pk-versie van de 1.6 aan, omdat je zoiets al niet moet willen. Dat is meer dan dubbel zoveel dat die motor standaard zou kunnen leveren. Een merk dat zoiets dan verkoopt als 'premium', i.p.v. je dan gewoon een grotere motor te geven, doet het in mijn ogen verkeerd en lost het niet kwalitatief op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:00
_JGC_ schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:58:
[...]

Hoe vaak wordt jouw gasfilter vervangen? Bij de meeste verdamper installaties moet je die om de 20-30K vervangen, doe je dat niet raken ze verzadigd en gaat er vette zooi naar je injectoren.
Het is wel een aantal keer vervangen, maar laatste keer dat gedocumenteerd is was meer dan 20K geleden.

De diagnose was inderdaad dat de injectoren vuil waren door een oud filter. Na vervanging heb ik de oude injectoren meegenomen, maar die zien er zo op het oog nog prima uit.

Overigens is na het onderhoud de foutmelding weer terug gekomen. Omgeschakeld naar benzine, codes gereset, stukje gereden en foutmelding kwam wéér terug... :(

Blijkbaar had ik de verkeerde conclusie getrokken dat het op benzine allemaal goed liep. Vraag me nu wel af of het echt nodig was om de injectoren te vervangen of dat ik een paar honderd euro uit de zak ben geklopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@straat ik gok dat je die injectoren voor niks hebt vervangen. Bij mij zat het gasfilter 50K of nog langer, was gewoon helemaal vergaan. 1 injector klonk anders dan de rest. Inmiddels 45K verder met diezelfde injectoren, motor loopt op een rammelend katalysator hitteschild na als een naaimachine.

Kan zijn dat je katalysator gaar is, maar kan ook een van beide lambdasensoren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Ik heb nog geen tijd gehad om de changeover-instellingen te wijzigen. Vandaag was ikzelf ziek ;( en morgen werken. Donderdag ga ik weer eens kijken :D

Ik zit te denken om de overschakel-temperatuur voor koude motor toch weer naar 25 graden te zetten en de wachttijd verlengen naar "maar liefst" 15 sec. En dan een tijdje rijden, kijken of dat goed blijft gaan :D

Warme motor laat ik op 22 ofwel vanaf 22 graden starten op gas. Dat ging tot nu toe namelijk prima.

Het lijkt raar dat de overschakeltemperatuur voor koude motor hoger gaat liggen dan de definitie "warme motor", maar in het boekje staat niet dat het niet kan. En volgens mijn (logische?) redenering moet het ook kunnen, bij het starten kijkt hij immers naar de KVS temp. Gelijk of hoger dan definitie "warm" = starten op gas. Lager = starten op benzine en instructies van "koud" volgen.

De LPG-installatie doet niet per se iets met de lamba-waarde, volgens mij? :? Volgens het boekje v/d software is het aansluiten v/e lambda-sensor optioneel en als ik in de instellingen kijk staat hij ook op "disable". Ook een koppeling met de OBD is optioneel en is bij mijn installatie niet aangesloten.

Afslaan tijdens het optrekken lijkt me niet zo gauw voorkomen? Het is een automaat, als hij af zou slaan bij plotselinge belasting zou dat juist eerder gebeuren bij het in de versnelling zetten, lijkt mij.

Wat deze intern in de opwarmfase doet weet ik niet, rijker lopen vast wel als de geur v/d uitlaatgassen een maatstaf is :P Je merkt verder alleen dat het stationair toerental hoger is (zo'n 1200) en de automaat heeft ook een opwarmprogramma... snel opschakelen maar de lock-up uit laten zodat er meer slip in de koppelomvormer is => bakolie warmt sneller op en motor maakt meer toeren.

-----------

Ik ben met LPG in deze auto nog niet op vakantie geweest. Maar hoe zit het eigenlijk met eventueel vermogensverlies in de bergen? En mag je op LPG ook langere tijd een hoger toerental draaien? Stel, ik ga de Stelviopas ermee rijden :D

Motor heeft op papier 107pk. Er wordt vaak gezegd dat per 100m stijging je 1% aan vermogen verliest bij motoren zonder turbo. 2500m = 25% verlies. En dan op LPG nog eens 10% verlies? :P En dan onbekend verlies door ouderdom, wat blijft er dan over? :P

En dan het toerental. Ik moest destijds (op benzine) 5000-5500rpm maken om met 50-60km/u naar boven te kunnen in de 1e versnelling. De 2e was vaak al te hoog want dan zat 'ie maar op 2500rpm => geen trekkracht => rijden met plakgas => lock-up gaat uit => bakolie gaat heet worden => slecht idee. Bleef dus de optie in de 1e naar boven.
Mag je op LPG ook langere tijd rijden met 5000-5500rpm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:16

AvK

Ready Set Go

Zodra ik heel steil moet rijden...... zet ik em even op benzine.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Josefien schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:04:
De LPG-installatie doet niet per se iets met de lamba-waarde, volgens mij?
Een goede, moderne installatie kijkt zeker wel naar de waarden om een zo ideaal mogelijke bereiding klaar te maken. Werkt gewoon goed.
Indien het niet zo is (bestaat ook gewoon), wordt er een simulatie gemaakt. Anders krijg je gegarandeerd een check engine light (emissies) en durven sommige auto's in limb mode te springen.
En dan het toerental. Ik moest destijds (op benzine) 5000-5500rpm maken om met 50-60km/u naar boven te kunnen in de 1e versnelling. De 2e was vaak al te hoog want dan zat 'ie maar op 2500rpm => geen trekkracht => rijden met plakgas => lock-up gaat uit => bakolie gaat heet worden => slecht idee. Bleef dus de optie in de 1e naar boven.
Wow, van 5000 rpm naar 2500 door 1 versnelling te schakelen? Is het zo'n traditonele 4 speed o.i.d.?
Ik wou zeggen dat, als je zelf de versnelling kan kiezen, of in oudere bakken een D1, ... stand hebt, hij zich waarschijnlijk vastzet (mede ook door op de motor te kunnen remmen), maar als je inderdaad plankgas geeft, zal hij wel omhoog slippen.
Ik snap dat je niet in een koppelmonster rijdt, maar hoe snel wordt je olie dan heel heet? Koppelomvormers kunnen echt wel iets aan, en worden gebruikt om de zwaarste gewichten omhoog te trekken waar hun slipkarakter net voordeel heeft. Je rijdt immers geen uren zo rond.
En hoewel hij slipt aan 5000 toeren, heb je ook minder koppel en waarschijnlijk een niet zo zware auto: speelt allemaal heel erg mee. Tenzij er ook nog zo'n caravan ofzo achterhangt... Dat is iets wat ik Nederlanders wel eens zie doen.
En mag je op LPG ook langere tijd een hoger toerental draaien? Stel, ik ga de Stelviopas ermee rijden :D
Mag je op LPG ook langere tijd rijden met 5000-5500rpm?
Hierover zijn de meningen ontzettend verdeeld. Als je motor goed geschikt is voor gas en deftige kleppen/zittingen heeft, zie ik weinig probleem.
Fabels als 'je motor wordt te heet' zijn onzin, want met hedendaagse koelsystemen laat de thermostaat niet toe dat de motor ook maar een graad warmer wordt dan op benzine. Hoe heet je uitlaatonderdelen worden, is een andere vraag.

Kwaad kan het ook niet hem even op benzine te zetten, dan gebruik je dat systeem ook eens ietsjes langer en krijgen je klepjes effe heerlijk, vettige en koude benzine over zich heen.
Al snap ik ook dat het op dat moment natuurlijk duur is (gaat net zoveel benzine doorheen). Maar dan opnieuw: dat is maar een kleine kost als het je blok ten goede komt.

Atmosferisch zijn hoge altitudes inderdaad moeilijker, maar aan 5000 toeren gaat er nog geen merkbaar verschil zijn tussen benzine of gas.

[ Voor 6% gewijzigd door jakl op 13-02-2019 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-06 20:04
Wij hebben verleden jaar in ieder geval geen enkele problemen gehad met LPG in Oostenrijk en Italië over al die passen, behalve dat LPG moeilijk te verkrijgen is in Oostenrijk. Was dan wel met een Citroën C5 uit 2005.

Moet ook zeggen dat ik met mijn Mégane Break 1.6 uit 2000 op LPG nooit te hoog en lang in de toeren ga - dan ga ik gewoon over op benzine. Maar 5000 toeren... Dan ga ik toch wel schakelen naar z'n twee hoor. Wil mijn Mégane best.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
In mijn Mégane 1.6 2002 zit een 4-traps automaat.

50km/u in de 1e is 5000rpm, zonder slip (bij handmatig in D1 zetten gaat ook in 1e de lock-up in).

50km/u in de 2e is echt meteen 2500rpm met lock-up in :o

Als ik in deze 2e met plankgas naar boven zou gaan gaat de lock-up uit en stijgt het naar rond 3000rpm met slip en moest ik ook vrijwel plankgas blijven geven :/ En na elke haarspeldbocht ook plankgas langzaam vanaf 20km/u versnellen als ik niet handmatig naar 1 ga, want in D heeft hij "een hekel" aan teruggaan naar 1 zolang je niet zowat stilstaat. Ik heb begrepen dat de koeling van dit type automaat (DP0) niet ruim bemeten is, dus lijkt dat me geen goed idee. En ik had juist begrepen ook dat als je vrijwel plankgas moet rijden de versnelling eigenlijk te hoog is.

Met de handbak-versie kan je vast al naar de 2e. Maar bij deze automaat zijn de versnellingen erg lang, de 2e gaat tot 120km/u @6250rpm, de 3e tot 170km/u. En de 1e doet 75km/u.

De auto zelf is zo'n 1200kg, zonder caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

107 pk in een auto van 1200kg is wel weinig in de bergen. In een land als Nederland kom je er nog prima mee weg, maar als hij echt moet gaan trekken bergop raak je wel snel aan de limiet. Op dampgas heb je ook nog een klein beetje vermogensverlies in vergelijking op benzine. Een ouderere motor hoeft trouwens niet persé vermogensverlies te hebben, als hij goed is onderhouden.

Ik ben het eens met @jakl, ik geloof niet dat je persé op benzine moet overschakelen bij een goede motor met harde klepzittingen. Het lijkt mij trouwens altijd beter om veel toeren te maken dan te vroeg door te schakelen daar kan een blok prima tegen als hij eenmaal warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:24
psy schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:17:
107 pk in een auto van 1200kg is wel weinig in de bergen. In een land als Nederland kom je er nog prima mee weg, maar als hij echt moet gaan trekken bergop raak je wel snel aan de limiet. Op dampgas heb je ook nog een klein beetje vermogensverlies in vergelijking op benzine. Een ouderere motor hoeft trouwens niet persé vermogensverlies te hebben, als hij goed is onderhouden.
Je moet niet elke berg met 130 op willen rijden, dan is het prima te doen met zo'n Megane.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z0573R8.jpg
Zelfs als hij redelijk vol zit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Klopt, je moet alleen niet bang zijn om toeren te maken en alle pk's eruit te persen, veel mensen schakelen te snel door en verbazen zich erover dat de auto niet meer trekt.....niet @Josefien natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Zoals @psy zegt, 107 pk en een 1.6 zal iets van? 150? 160 Nm koppel zijn?
Op zich is dat nog niet zo slecht voor 1,2 ton, maar die hele lange versnellingen van jou + het verlies van de koppelomvormer...

Plankgas rijden is niet erg om koppel te behouden (moet wel eens bij atmosferische motor), het is alleen slecht als de motor zwoegt. Dat laatste zullen de meeste automaten nooit toelaten.
Als je hem in D2 zet en volledig tot stilstand komt, schakelt hij dan niet gewoon tot 2de? Of vertrek je ook vanuit 2de?
Meeste automaten met getalletjes onder Drive schakelen gewoon tot een bepaalde versnelling (goed genoeg voor bergaf rijden bv.), hij kan dan nog steeds zelf de meest geschikte ratio zoeken: 1 of 2, hoewel je zelf al aangaf dat hij niet graag naar 1ste teruggaat (is dan ook een versnelling met veel koppel: je zal de weerstand ook wel 'voelen' als je hem zelf aan 30 km/u in D1 gooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dit blok is wel geschikt voor LPG en er zit een klepsmeersysteem in (die volgens het boekje zouden moeten doseren afhankelijk v/d belasting), dan zal het wel moeten kunnen, bergop op LPG :D

Die 107pk is genoeg. In de 1e trapte je 'm ook zo de toerenbegrenzer in bergop als je iets meer gas gaf. Het is echt dat de 2e te lang is, echt trekkracht heeft deze motor pas rond 3900rpm, merk ik. En daar komt 'ie dus niet in de 2e bij 50-60km/u.

In D2 schakelt hij inderdaad maar tot 2. Optrekken doet hij in de 1, maar eenmaal in de 2 gaat hij dus niet zomaar meer terug naar 1 zolang je niet zowat stilstaat. En dan krijg je dus dat na een haarspeldbocht hij in de 2 blijft bij 20km/u, je plankgas gaat rijden en hij pas op de 50 zit als je alweer bij de volgende bocht bent :P Zelfs met slippende koppelomvormer kom je niet op de 3900rpm waar trekkracht voelbaar is.

Er is trouwens wel een manier om 'm te forceren vanzelf terug naar de 1 te gaan na een haarspeldbocht: gas even helemaal lossen en dan heel snel weer vloeren. Dat klinkt echter dermate ongezond vanuit de bak (nadenktijd+"krak"+schok) dat je 'm dan net zo goed van te voren in de D1 houdt :P En ook: zodra je in 1e het gas een beetje lost gaat 'ie weer naar 2e waar te weinig kracht is. En in D2 zal hij de lock-up in de 1e nooit aanzetten. Maar handmatig in D1 gaat de lock-up wel aan.

Edit: ik vond elders dat deze 148Nm koppel heeft. Bij 3750rpm. En de 107pk komt pas bij 5750rpm.
L0we schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:12:
[...]

Je moet niet elke berg met 130 op willen rijden, dan is het prima te doen met zo'n Megane.

[Afbeelding]
Zelfs als hij redelijk vol zit :9
Daar zit vast wel de 5 vers. handbak in :P

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 13-02-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
_JGC_ schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:41:
@straat ik gok dat je die injectoren voor niks hebt vervangen. Bij mij zat het gasfilter 50K of nog langer, was gewoon helemaal vergaan. 1 injector klonk anders dan de rest. Inmiddels 45K verder met diezelfde injectoren, motor loopt op een rammelend katalysator hitteschild na als een naaimachine.

Kan zijn dat je katalysator gaar is, maar kan ook een van beide lambdasensoren zijn.
Ik heb de sensoren er eens uitgeschroefd en de katalysator van beide kanten bekeken met een endoscoop cameraatje. Het ziet er gewoon mooi egaal lichtgekleurd uit, nergens donkere plekken of troep te zien.

De sensoren zelf maar even in een badje benzine gelegd, zoals op 'het internet' aangeraden wordt om te proberen ze schoon te maken.

Hopelijk krijg ik dit snel en zonder veel geld aan de gang zodat ik eindelijk echte LPG ervaring op kan gaan doen :P

• jakl
straat schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:18:
Ik heb de sensoren er eens uitgeschroefd en de katalysator van beide kanten bekeken met een endoscoop cameraatje. Het ziet er gewoon mooi egaal lichtgekleurd uit, nergens donkere plekken of troep te zien.
Als het zich, na het tijdens het lopen op benzine resetten, voordoet, kan je de lpg al vrijwel uitsluiten.
De code Powertrain 0420 heeft meestal te maken met de upstream- en downstream-waarden die hetzelfde lezen. Ik weet het niet meer helemaal vanbuiten, maar de P0420 is denk ik een verlaagde efficiëntie die puur in de cat zit en getriggerd wordt door de voor- en na-O2-sensoren.
Ik weet niet of je een OBD2-lezer hebt die deze waardes kan inkijken, maar als je dat wel kan, moet je merken dat de eerste steeds een kleinere waarde, dan een grotere weergeeft, dan terug klein, terug groot, ... zo verandert het elke halve seconde ofzo (verandert van arm, naar rijk, naar arm, naar rijk, ...). De tweede sensor moet min of meer constant blijven. Indien hij het gedrag van de eerste sensor kopiëert, doet de cat het niet goed. Uiteraard moet hij wel eerst lekker warm zijn + voor en tijdens de test zou ik een stukje gasgeven (2.500 toeren ofzo).
ALS de sensoren het doen, natuurlijk... Voor hetzelfde geld geven zij gewoon een verkeerde waarde door.

Een iets makkelijkere test is door iemand anders effe gas te laten geven, terwijl je meet hoe heet de inlaat van de cat is, en hoe heet de uitlaat is. Bij een slechte gaat de uitlaat ongeveer even warm, of misschien zelf kouder zijn. Bij een goeie moet de achterkant een stuk heter zijn (maar let wel op dat je correct meet, niet op het hitteschild gaan mikken ofzo).

Ik begrijp dat je de auto nog niet heel lang hebt, dus niet echt kan vergelijken, maar heeft de auto genoeg 'punch'? Een auto die vaak iets te rijk loopt, kan de cat echt beschadigen, of als hij wel een slok olie lust is dat ook absoluut niet ideaal voor de cat... Je wilt niet dat hij dichtsmelt en de motor niet meer ademt en slecht vooruit komt. Ik zou begrijpen dat zoiets amper te zien is met zo'n cameraatje (is niet alsof de gaten van een cat vingerdik zijn).
De 2.4 4cil. van Kia (2003-2006 of zoiets) was zo'n prachtexemplaar van een combinatie waarbij de mechaniek zichzelf verwoeste en die trage dingen na een moment nog minder vooruit te branden waren, omdat de cat dichtzat...

• straat
Ja ik heb een OBD2 lezer, die gebruik ik steeds. In deze auto zit upstream een wideband O2 sensor, die geeft een wat ander signaal dan de downstream HO2 sensor.

Het is voor mij een beetje de vraag wat "min of meer constant" precies is. Bij rijden op constante snelheid geeft de downstream een waarde van 0.65-0.7v.

Zo'n cat gaat natuurlijk niet zomaar stuk, het lijkt mij dat er dan meer aan de hand is. Het lijkt me handig om daar eerst achter te komen voor ik een nieuwe plaats.

Ik ga eens proberen in een vergelijkbare auto te rijden en dan wat waardes en het "rij-gevoel" te vergelijken.

• jakl
straat schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:21:
Het is voor mij een beetje de vraag wat "min of meer constant" precies is. Bij rijden op constante snelheid geeft de downstream een waarde van 0.65-0.7v.
Vergeet niet dat tijdens het rijden je steeds andere situaties tegenkomt: dan een beetje bergop, dan iets meer tegenwind, ...
Als je hem gewoon op 2000 / 2500 toeren zou houden is een schommeling van 0,05V in de waarde absoluut normaal en dus constant. De upstream kan zelf lager dan 0,1 vallen en tot 0,9V bijvoorbeeld heen en weer schommelen, zo hoort het. In de downstream wil je gewoon geen grote schommeling, want dat betekent dus dat de cat gewoon niet aan het doen is wat hij hoort te doen.

Een cat gaat inderdaad niet zomaar stuk, maar niets doet dat... Een niet-goed afgestelde motor, olieverbruik, ... kan veel zijn. Hoop alleen dat je 'm niet hoeft te vervangen, want een cat kan prijzig zijn + gezien de downstream er best ok uit ziet, denk/hoop ik niet dat het de katalysator zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
Het lijkt me duidelijk dat ie wel kapot is als ik de gegevens van de O2 sensoren bekijk. Volgens mij doet de auto op een gegeven moment een soort zelftest en dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ph3pThXsy7ilzH8srBmjXmBZ/full.jpg

Ook bij wisselen van flink gas geven naar gas los zie ik dat de tweede sensor direct reageert, in een vergelijkbare auto zag ik daar twee seconden vertraging.

Maar eens nadenken over nieuw of gebruikt en zelf vervangen of laten doen nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@straat niet stiekem lekke uitlaat toevallig?

Vandaag uitlaat vervangen bij m'n eigen auto, ding was er woensdag onderweg gevallen en bleek achteraf al veel langer lek te zijn. Behalve wat extra geluid waren de prestaties gewoon knudde. Ding is nu weer lekker stil en heeft ook weer lekker veel koppel onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb inmiddels een halve week met deze changeover-instellingen gereden:
https://i.imgur.com/RtrmZnZl.jpg

Overschakeltemp. naar 25 graden gezet en wachttijd een beetje verlengt naar 15 sec.

Warme motor (dus starten op gas) is ook 25 graden, je kunt geen lagere temp. voor warme motor opgeven dan de overschakeltemp. bij koud, de software staat dat niet toe.

Bij "voor mij normaal gebruik" werkt het prima. Hoewel ik vandaag bij een afwijkende rit een "mankement" constateerde: met koude motor korte rit van 1km rijden, afzetten en dan weer starten na een kwartier (doet 'ie op gas want 25 gr. bereikt) zorgde ervoor dat hij afsloeg toen ik te snel na het starten de automaat in de versnelling zette. Normaliter zakt het toerental even en wordt bijgeregeld, dit ging wat te langzaam en sloeg af. Maar startte daarna weer meteen en kon zo 75km rijden.

En als je 'm expres gaat "zieken" door met koude motor vlak voor de overschakeltemp. stil te gaan staan in de versnelling en dan op het overschakelmoment gaat wegrijden met een dot gas houdt 'ie een fractie van een seconde even in. Dit is een situatie die met normaal rijden niet vaak voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
[b]Josefien in "Het grote LPG topic"Hoewel ik vandaag bij een afwijkende rit een "mankement" constateerde: met koude motor korte rit van 1km rijden, afzetten en dan weer starten na een kwartier (doet 'ie op gas want 25 gr. bereikt) zorgde ervoor dat hij afsloeg toen ik te snel na het starten de automaat in de versnelling zette. Normaliter zakt het toerental even en wordt bijgeregeld, dit ging wat te langzaam en sloeg af. Maar startte daarna weer meteen en kon zo 75km rijden.
Ik snap het niet goed... Is dit een lpg-probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Het lijkt mij van wel, want in deze specifieke situatie op benzine gebeurt het niet. Op gas alleen soms als de motor niet heel warm is. Maar goed... ik ga 'm niet hoger zetten voor een situatie die misschien eens in de 2 maanden voorkomt :P

Overigens is het stationair toerental bijregelen bij het in de versnelling zetten v/d automaat sowieso op gas wat trager, zelfs met de originele instellingen (dus altijd ècht warme motor op gas) wilde het weleens dat hij kortstondig richting de 500rpm ging zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

1x in de twee maanden een kruising oversteken met afslaande motor...........

:X

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Nope. Hij slaat niet rijdend af, nooit gebeurt op gas ook.

Het afslaan gebeurde alleen in de zeldzame situatie dat je met koude motor 1km ging rijden, kwartier stilstaan (supermarkt-bezoek) en daarna op gas starten. Dan sloeg hij soms af zodra de automaat in D werd gezet, nog voordat je kon rijden. 2x gezien, daarna niet meer te reproduceren. Waarschijnlijk dus ook bij een specifieke buitentemperatuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Josefien op 23-02-2019 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
Josefien schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 00:05:
Het lijkt mij van wel, want in deze specifieke situatie op benzine gebeurt het niet.
Heel vervelend, want ik wil heel graag een verklaring zoeken of de reden weten, maar ik zou het niet weten... -O-
Uiteraard is er een stuk weerstand in D, dus is er meer gas nodig, maar er zijn genoeg auto's die dit zelf te laat bijsturen waardoor hij even laag zakt, en zich dan herstelt... Van de inspuiting in P of N even aan te houden in D slaat hij echt niet af... En hij loopt wel gewoon stationair op gas én hij rijdt aan die temperatuur, dus het past echt niet in m'n hoofd :P Nog vreemder is dat hij waarschijnlijk toch nog hoogtoerig stationair draait als je pas start en zeker als hij nog maar anan 25° zit.
Als je volgende keer in die situatie bent, moet je misschien eens proberen even kortstondig en snel gas te geven zodat ie naar 2.000 toeren ofzo vliegt, kijken of hij dat vlot doet.
AvK schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 00:13:
1x in de twee maanden een kruising oversteken met afslaande motor...........
Zoals al werd aangegeven is dat ergens een voordeel van een koppelomvormer. Met een DSG van Volkswagen of een manuele auto is het een ander verhaal, maar bij een gewone automaat zijn de wielen altijd verbonden met de motor. Hoewel er ontzettend veel weerstand in zit, helpt het wel.
Daarnaast is er ook constante inspuiting bij het rijden / optrekken, ook aan lage snelheden. Bij een manuele auto laat je het gas los voor het schakelen (geen inspuiting) of rijd je even door zonder gas, in versnelling (geen inspuiting), trap je dan de koppeling in (stationaire inspuiting), ... enz.
Bij een automaat spuit hij gewoon stationair in voor D (ietsjes meer dan normaal), stopt het niet voor het schakelen en bij lage snelheden (oversteken), bv. 20 km/u en gas los, wordt er nog steeds stationair ingespoten en loopt de motor aan iets hogere toeren (inspuiting + het kleine stukje dat de koppelomvormer teruggeeft aan de motor zonder dat hij in lock-up zit)...

Een heel verhaal :D maar punt is dat het bij een automaat net minder waarschijnlijk zal zijn, en bij Josefiens situatie lijkt het allemaal goed te zijn: als je kan rijden, blijf je ook rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Josefien schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:02:
Dit blok is wel geschikt voor LPG en er zit een klepsmeersysteem in (die volgens het boekje zouden moeten doseren afhankelijk v/d belasting), dan zal het wel moeten kunnen, bergop op LPG :D

Die 107pk is genoeg. In de 1e trapte je 'm ook zo de toerenbegrenzer in bergop als je iets meer gas gaf. Het is echt dat de 2e te lang is, echt trekkracht heeft deze motor pas rond 3900rpm, merk ik. En daar komt 'ie dus niet in de 2e bij 50-60km/u.

In D2 schakelt hij inderdaad maar tot 2. Optrekken doet hij in de 1, maar eenmaal in de 2 gaat hij dus niet zomaar meer terug naar 1 zolang je niet zowat stilstaat. En dan krijg je dus dat na een haarspeldbocht hij in de 2 blijft bij 20km/u, je plankgas gaat rijden en hij pas op de 50 zit als je alweer bij de volgende bocht bent :P Zelfs met slippende koppelomvormer kom je niet op de 3900rpm waar trekkracht voelbaar is.

Er is trouwens wel een manier om 'm te forceren vanzelf terug naar de 1 te gaan na een haarspeldbocht: gas even helemaal lossen en dan heel snel weer vloeren. Dat klinkt echter dermate ongezond vanuit de bak (nadenktijd+"krak"+schok) dat je 'm dan net zo goed van te voren in de D1 houdt :P En ook: zodra je in 1e het gas een beetje lost gaat 'ie weer naar 2e waar te weinig kracht is. En in D2 zal hij de lock-up in de 1e nooit aanzetten. Maar handmatig in D1 gaat de lock-up wel aan.

Edit: ik vond elders dat deze 148Nm koppel heeft. Bij 3750rpm. En de 107pk komt pas bij 5750rpm.

[...]

Daar zit vast wel de 5 vers. handbak in :P
Nog even hierover.... als je merkt dat je in een haarspeldbocht te weinig snelheid overhoudt, kan je natuurlijk de automaat terug in 1 schakelen. Als je snelheid laag genoeg is (nagenoeg stapvoets is het beste), zal de automaat dat zonder probleem accepteren. Zodra je weer snelheid en toeren genoeg maakt, weer naar 2 zetten. Probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
jakl schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:08:
[...]

Heel vervelend, want ik wil heel graag een verklaring zoeken of de reden weten, maar ik zou het niet weten... -O-
Uiteraard is er een stuk weerstand in D, dus is er meer gas nodig, maar er zijn genoeg auto's die dit zelf te laat bijsturen waardoor hij even laag zakt, en zich dan herstelt... Van de inspuiting in P of N even aan te houden in D slaat hij echt niet af... En hij loopt wel gewoon stationair op gas én hij rijdt aan die temperatuur, dus het past echt niet in m'n hoofd :P Nog vreemder is dat hij waarschijnlijk toch nog hoogtoerig stationair draait als je pas start en zeker als hij nog maar anan 25° zit.
Als je volgende keer in die situatie bent, moet je misschien eens proberen even kortstondig en snel gas te geven zodat ie naar 2.000 toeren ofzo vliegt, kijken of hij dat vlot doet.
Het afslaan of inhouden is niet meer voorgekomen, probleem is niet met opzet reproduceerbaar. En sowieso, gas geven in die situatie gaat niet, je moet namelijk de rem ingedrukt houden om 'm in D te kunnen zetten en het afslaan gebeurde vrijwel direct op het moment dat 'ie in D ging :P

Hoogtoerig stationair doet 'ie meestal niet meer als er eerder op de dag al mee gereden is en het koelwater nog op 25 graden zit.

Er zijn wel meer situaties waarbij hij plots moet bijregelen. Zoals airco inschakelen en sturen bij stilstand. Dat laatste kan er soms ook op benzine voor zorgen dat het toerental heel even naar 500 (=bijna-afslaan) zakt als het gelijktijdig met automaat in D zetten gebeurt. Dan is 'ie net snel genoeg.
psy schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:33:
[...]

Nog even hierover.... als je merkt dat je in een haarspeldbocht te weinig snelheid overhoudt, kan je natuurlijk de automaat terug in 1 schakelen. Als je snelheid laag genoeg is (nagenoeg stapvoets is het beste), zal de automaat dat zonder probleem accepteren. Zodra je weer snelheid en toeren genoeg maakt, weer naar 2 zetten. Probleem opgelost :)
En dus in de praktijk blijf je een heel stuk (vaak het bovenste van een pasweg waar meerdere bochten elkaar opvolgen) in de 1e rijden met 5000-5500rpm. Vaak kan je namelijk toch niet voor langere tijd harder dan 50-60km/u. En als 50km/u in de 2e meteen slechts 2500rpm betekent maak je dus eigenlijk nooit genoeg toeren om naar die 2e te gaan :P Dan is 50km/u@5000rpm in 1e zo'n beetje de enige praktische optie. En je houd dan nog trekkracht als je even snelheid moet laten zakken voor bijv. een fietser.

Op een locatie zoals deze:
https://www.google.com/ma...!3d46.5293602!4d10.453207

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Bovenstaande doet me denken aan een vakantie op een Grieks eiland waar ik een Opel had gehuurd met dezelfde semi automatische versnellingsbak als degene in mijn eigen Fiat Punto.
Steil omhoog en omlaag op hele kleine weggetjes en die versnellingsbak maar in de 1 en 2 blijven.
Maar het werkte wel!

Beter dan wanneer ikzelf de pook bediende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 00:03
Hmm daar nog bijna slaags geraakt met een paar duitsers .. na kennelijk iets te lang iets te geamuseerd hebben gekeken hoe ze af en aan liepen met ieder een 1 1/2liter fles om water te halen bij het hotel om de overkokende motor van hun mercedes proberen te koelen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Onlangs heb ik een Volvo S40 uit 2010 met nog geen 50 dkm op de teller gekocht. Diesel was geen optie omdat ik volgend jaar ook weer dichterbij huis gedetacheerd kan worden en dan niet met een dure diesel in de maag wil zitten. Het idee is om 3-5 jaar met deze auto te rijden.

Omdat ik het komende jaar verwacht zo'n 40 dkm te rijden (dagelijks 100-150km woonwerk) is het interessant om voor een LPG installatie te kiezen. Na een jaar zou je de inbouw wel terugverdiend moeten zijn (besparing ca. €1.500) en mocht ik terug gaan naar 20 dkm/j is gas nog steeds voordelig.

De S40 heeft een 1.8L 4-cilinder met 125 pk, zonder turbo's of moderne snufjes. Volgens mij is dat een ideale basis om op LPG te rijden? En zo ja, welk merk installatie zou dan een aanrader zijn? Mijn voorkeur gaat uit naar een betrouwbaar/onderhoudsvriendelijk systeem. Doel is zo weinig mogelijk naar de garage te hoeven gaan, mits de meerprijs voor een wat duurder systeem redelijk is.

Ben verder een absolute no-no op het gebied van LPG, een duwtje in de juiste richting zou welkom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Prins schijnt goed te zijn, Vialle als je vloeibare injectie wilt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:01
@Ypuh die 1.8 is toch het Mazda/Ford blok? Die gaan volgens mij niet heel denderend op LPG. Volgens mij heeft @GAIAjohan daar nog naar gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 12:10

superwashandje

grofheid alom

mij is verteld dat de ford blokken er niet zo geschikt voor zijn. Er zijn ook s40s met de volvo 5 cylinder die er prima tegen zouden moeten kunnen maar ik lees dat je de auto al hebt. Ze rijden er wel maar schijnen dus minder goed tegen LPG te kunnen.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Knul schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:24:
@Ypuh die 1.8 is toch het Mazda/Ford blok? Die gaan volgens mij niet heel denderend op LPG. Volgens mij heeft @GAIAjohan daar nog naar gekeken.
Klopt.

Ben er nog niet overuit of ik op LPG rijden wil, dus mocht het blok niet helemaal geschikt zijn dan is dat wel een reden om het niet te doen. Ik kies liever voor een duurzaam/betrouwbaar systeem die in verhouding wat duurder is, zo lang ik maar niet vaker (kans heb) bij een garage te staan.

Zoals een Prins het doet geloven is LPG mogelijk op iedere auto zonder enig nadeel. Daarvan ben ik nog niet zo overtuigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Nog even een (twijfelachtige) bron:

https://www.volvo-forum.nl/topic.php?t=76244

Zou het zelf niet doen, de terugverdientijd is toch al snel 2 a 3 jaar en met een koprevisie ben je in één keer al je besparing kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Knul schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:46:

Zou het zelf niet doen, de terugverdientijd is toch al snel 2 a 3 jaar en met een koprevisie ben je in één keer al je besparing kwijt.
Hmmz, daar ben ik niet zo happig op inderdaad. Als je uit gaat van een aanschafprijs van 1.750e en eventuele schade/onderhoudspost van 1.000e, dan waren er voor die meerprijs ook andere auto's in beeld gekomen. Qua restwaarde kun je de inbouw direct afschrijven, dus moet het wel in die 3-5j terugverdiend worden plus een voordeeltje wat het interessant maakt om alle drukte en extra tankstops te compenseren.

Ook ben je in geval van een defecte klep/cilinderkop soort van verplicht om door te rijden met dezelfde auto om de reparatie kosten er weer uit te halen. Dat is nu juist de flexibiliteit die ik graag behoud (anders was ik wel gaan leasen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:26
Knul schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:46:

Knul schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:24:
Klopt ik heb ernaar gekeken voor mijn c30, en mijn reactie staat ook op volvoforum.
Gewoon niet doen.
superwashandje schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:36:
mij is verteld dat de ford blokken er niet zo geschikt voor zijn. Er zijn ook s40s met de volvo 5 cylinder die er prima tegen zouden moeten kunnen maar ik lees dat je de auto al hebt. Ze rijden er wel maar schijnen dus minder goed tegen LPG te kunnen.
De 5 cilinders zoals in de C30/S40/V50 geleverd zijn, zijn ook al niet heel geschikt meer.
Geen hydraulische kleppen bv..

Wil je iets bulletproof dan zoek je een 2.3 5 cilinder, maar dan kom je al bij de vierkante Volvo's uit..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Rijden genoeg van die 2.4 5cilinder dingen op LPG met hoge kilometerstanden, hier bij de Volvogarage enige tijd terug een V70 en later een V50, heb ze beiden laten staan omdat ik geen zin heb in kleppen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 16:26
_JGC_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:09:
Rijden genoeg van die 2.4 5cilinder dingen op LPG met hoge kilometerstanden, hier bij de Volvogarage enige tijd terug een V70 en later een V50, heb ze beiden laten staan omdat ik geen zin heb in kleppen stellen.
Ze zijn er ook wel, maar ze zijn gewoon niet meer zo geschikt als bv de 2.3 in de 850.
Ik weet ook nog wel een C30 T5 op LPG staan met 270+

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 05-03-2019 19:13 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ander ding wat niet meewerkt is de prijs die gevraagd wordt... een V50 Edition II 2.4 uit 2006 met 250K op de teller voor 5900 euro. Nee dankje... niet voor een 13 jaar oude auto. De V70 uit 2005 die ze hadden staan met 420K op de teller hebben ze ook 3x in prijs moeten laten zakken voordat ze die kwijt waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zo, de eerste 20.000km sinds de LPG-installatie (18-10-2018) erin zit zitten erop :D Blijkbaar toch meer gereden dan verwacht.

Maandag tijd om een afspraak te maken voor de eerste onderhoudsbeurt aan de installatie.

Met de huidige changeover-instellingen (25 gr. en 15 sec. wachttijd. Boven 25 gr. => starten op gas) inmiddels ook al bijna een maand gereden. Geen problemen meer gehad met (bijna) afslaan of inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1191738

Hallo, op het werk zijn we sinds vorig jaar ook overgeschakeld op lpg auto's enz en dat werkt allemaal heel aangenaam. Alleen vroeg ik me af of er nergens iets van uitvinding zou bestaan waarmee je een knop ingedrukt houdt zodat je niet zelf op de pomp hoeft te blijven drukken?
Sommige pompen hebben een 'zachte' knop waar je, ter vergelijking, plakband op zou kunnen doen, maar veel (vernieuwde) pompen hebben die harde groene knoppen en soms sta je daar best lang op te drukken in de snijdende wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:12
Anoniem: 1191738 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 23:56:
Hallo, op het werk zijn we sinds vorig jaar ook overgeschakeld op lpg auto's enz en dat werkt allemaal heel aangenaam. Alleen vroeg ik me af of er nergens iets van uitvinding zou bestaan waarmee je een knop ingedrukt houdt zodat je niet zelf op de pomp hoeft te blijven drukken?
Sommige pompen hebben een 'zachte' knop waar je, ter vergelijking, plakband op zou kunnen doen, maar veel (vernieuwde) pompen hebben die harde groene knoppen en soms sta je daar best lang op te drukken in de snijdende wind.
Je weet dat dat voor de veiligheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ik ga er vaak met mijn schouder tegen aan leunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FitTiv schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:12:Je weet dat dat voor de veiligheid is?
Niet echt, nee. Hoezo is het veiliger dan? Zodat ik de knop snel kan loslaten als de tank ontploft?
Zo onveilig is lpg helemaal toch niet dat dit nodig is? Benzine kan je makkelijk morsen en die kan je ook vergrendelen zodat je niet hoeft te tanken.

Maar echt: wat brengt het bij qua veiligheid? Ik dacht dat het voor de malloten was die hun kookflessen lekker kwamen vullen?
AvK schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:25:
Ik ga er vaak met mijn schouder tegen aan leunen.
Bij vernieuwde stations (België) hangt de slang daar dan altijd voor en staat de groene knop vaak veel te hoog (is ook echt een harde knop), en die oude knoppen hangen dan vaak veel te laag om tegenaan te leunen... Snap echt niet waarom het zo moeilijk moet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@Anoniem: 1191738 LPG komt meteen in gasvorm vrij als je een lek hebt. Dat is dus direct flink ontvlambaar, in tegenstelling tot benzine wat niet zo snel in de fik vliegt als veel mensen denken. Ik heb zelf wel eens gehad dat de vulslang van mijn installatie lek was geraakt en er een flinke gaswolk onder de auto vandaan kwam. Dat wil je niet volcontinu hebben.
Overigens mogen vulpistolen voor benzine (in NL) ook niet meer vergrendelen als ik me niet vergis?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kraats schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:50:
@Anoniem: 1191738 LPG komt meteen in gasvorm vrij als je een lek hebt. Dat is dus direct flink ontvlambaar, in tegenstelling tot benzine wat niet zo snel in de fik vliegt als veel mensen denken. Ik heb zelf wel eens gehad dat de vulslang van mijn installatie lek was geraakt en er een flinke gaswolk onder de auto vandaan kwam. Dat wil je niet volcontinu hebben.
Overigens mogen vulpistolen voor benzine (in NL) ook niet meer vergrendelen als ik me niet vergis?
Hoe heb je gemerkt dat je een lek had? Geroken? Gehoord?
Ik vind het wel dubbel hoor... om een mengsel te verkrijgen dat explosief is (buiten dan nog) moet je toch best een groot lek hebben. Benzinedamp is heel vluchtig, maar blijft ook branden aan de grond. Lpg ontsnapt meteen als het ontbrandt. Als gas hoopt het zich op op de grond, maar je staat ook buiten.
Maar ik vind dat er dan wel een systeem moet zijn dat je direct de pomp kan uitzetten, natuurlijk. Ook als iemand maar voor een bepaald bedrag wil tanken bv.

Ook wordt de lpg-leiding jaarlijks nagekeken en zesjaarlijks vervangen, op de zoveel mensen die tanken lijkt het me toch best uitzonderlijk, niet?

In NL hebben ze idd de klepjes van de pistolen gehaald, ik tank altijd in BE, maar ik ben nog genoeg stations tegen gekomen in NL waar de klepjes er gewoon nog op zitten en het doen... maar benzine tankt wel sneller, denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Josefien schreef op zondag 10 maart 2019 @ 02:21:
Zo, de eerste 20.000km sinds de LPG-installatie (18-10-2018) erin zit zitten erop :D Blijkbaar toch meer gereden dan verwacht.

Maandag tijd om een afspraak te maken voor de eerste onderhoudsbeurt aan de installatie.

Met de huidige changeover-instellingen (25 gr. en 15 sec. wachttijd. Boven 25 gr. => starten op gas) inmiddels ook al bijna een maand gereden. Geen problemen meer gehad met (bijna) afslaan of inhouden.
Wat is nu je verwachte terugverdiendtijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Heeft iemand wel eens een CO2 uitdraai laten maken en kon je dan zien dat de auto op LPG significant minder CO2 uitstootte?

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
PZOOO schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:09:
Heeft iemand wel eens een CO2 uitdraai laten maken en kon je dan zien dat de auto op LPG significant minder CO2 uitstootte?
Hier ben ik ook heel benieuwd naar, vooral omdat er zo weinig echt studiemateriaal over te vinden is. Ja, de meeste installateurs pronken met 10% minder CO2, maar dat betekent weinig als je wel tot 20% meer brandstof moet inspuiten. In liter wordt er gewoon meer brandstof verbrand.

Wat ik nog interessanter vind, is de uitstoot die bijdraagt tot luchtkwaliteit. Bij een perfect-afgestelde installatie moet die wel beter zijn. Heftrucks op lpg mogen ook gewoon in een loods rijden... en toch zeggen installateurs zelf soms dat NOx hoger ligt dan benzine (hetere verbranding).
De weinige informatie dat je kan vinden, loopt sterk uit elkaar. Vooral de artikels die lpg promoten, en de artikels die lpg en CNG vergelijken om lpg te promoten, geven iets helemaal anders weer. Ook deeltjes geven sommigen aan bijna onbestaande te zijn op lpg, naar hoe zit dit met LPI en al zeker met directe injectie, wat op benzine een enorm nadelig effect heeft op luchtkwaliteit tegenover het klassieke poortinjectie.

Ik heb één keer een studie gevonden (iets Pools ofzo) met een Opel, waar de CO2-uitstoot op lpg toch een stukje lager lag (5% ofzo) en de NOx-uitstoot ook lager was.
Maar een minder-dan-perfecte afstelling kan vast voor heel andere cijfers zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jakl schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:01:
[...]
Ja, de meeste installateurs pronken met 10% minder CO2, maar dat betekent weinig als je wel tot 20% meer brandstof moet inspuiten. In liter wordt er gewoon meer brandstof verbrand.
Er zit in LPG 10% minder energie, dus per liter brandstof zal er sowieso maximaal 90% CO2 uitgestoten worden t.o.v. benzine.
*De twee in CO2 goedgezet.

[ Voor 5% gewijzigd door desmond op 15-03-2019 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
desmond schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:03:
Er zit in LPG 10% minder energie, dus per liter brandstof zal er sowieso maximaal 90% CO[ups]2[/sup] uitgestoten worden t.o.v. benzine.
Die vergelijking snap ik niet, en theorie strookt niet altijd met de praktijk.
Stel dat je na het verbranden van 1 liter benzine 2 kg CO2 hebt uigestoten en 10 km hebt gereden, dan heb je volgens jou dus 1,8 kg uitgestoten op lpg, maar je hebt niet dezelfde prestaties verricht (geen 10 km kunnen rijden), toch?
De volledigere en betere verbranding dragen ook bij tot een lagere CO2. Bio-lpg kan de uistoot zelf 40-50% verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Hier ben ik ook heel benieuwd naar, vooral omdat er zo weinig echt studiemateriaal over te vinden is. Ja, de meeste installateurs pronken met 10% minder CO2, maar dat betekent weinig als je wel tot 20% meer brandstof moet inspuiten. In liter wordt er gewoon meer brandstof verbrand.
CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
[...]

Wat ik nog interessanter vind, is de uitstoot die bijdraagt tot luchtkwaliteit. Bij een perfect-afgestelde installatie moet die wel beter zijn. Heftrucks op lpg mogen ook gewoon in een loods rijden... en toch zeggen installateurs zelf soms dat NOx hoger ligt dan benzine (hetere verbranding).
De weinige informatie dat je kan vinden, loopt sterk uit elkaar. Vooral de artikels die lpg promoten, en de artikels die lpg en CNG vergelijken om lpg te promoten, geven iets helemaal anders weer. Ook deeltjes geven sommigen aan bijna onbestaande te zijn op lpg, naar hoe zit dit met LPI en al zeker met directe injectie, wat op benzine een enorm nadelig effect heeft op luchtkwaliteit tegenover het klassieke poortinjectie.

Ik heb één keer een studie gevonden (iets Pools ofzo) met een Opel, waar de CO2-uitstoot op lpg toch een stukje lager lag (5% ofzo) en de NOx-uitstoot ook lager was.
Maar een minder-dan-perfecte afstelling kan vast voor heel andere cijfers zorgen.
Even mn groene bril op:

Eigenlijk is lpg 100% schoner dan benzine / diesel. Het is namelijk een restproduct dat vrijkomt bij raffinageproces. Vroeger werd dat gewoon afgefakkeld, dus toch al verbrand alleen dan nutteloos. Nu rijden we er tenminste nog op van a naar b :+
(misschien wel een kern van waarheid, geen idee :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Klopt ja, CO2.
ybos schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:11:Eigenlijk is lpg 100% schoner dan benzine / diesel. Het is namelijk een restproduct dat vrijkomt bij raffinageproces. Vroeger werd dat gewoon afgefakkeld, dus toch al verbrand alleen dan nutteloos. Nu rijden we er tenminste nog op van a naar b :+
Vind ik ook, het is gewoon een prachtig product en ik rij er ook zelf gewoon op. In een auto wordt het verbranden elektronisch gecontroleerd en dan nog met 1 of meerdere katalysatoren nabewerkt… klinkt beter dan het aan een schouw in brand te steken, en toch wordt het zo benadeeld.

Net zoals CNG, dat opgebrand, zoals in de motor van een auto, eigenlijk voor minder schadelijke stoffen zorgt dan het originele product. Methaan is veel schadelijker dan CO2 (met de 2 beneden, voor de pietjes precies).

Voor de rest ben ik niet wetenschappelijk genoeg aangelegd / niet slim genoeg om te ondervinden wat de voordelen aan de uitlaatpijp zijn, buiten de vele andere voordelen.
Ergens ben ik ook benieuwd wat de milieu-impact is van het gas dat ontsnapt bij het loskoppelen van de vulslang, en hoeveel gas dat precies is. Bij een volle tank komt er echt een hevige 'pssssht' uit, bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Binnenkort maar even naar de gasboer:
- apk
- gasfilter
- vulslang/vulnippel

Vanmiddag bij de beun even onder de auto door geweest. Hitteschild van de uitlaat op 4 plekken opnieuw vastgemaakt en even de auto nagekeken. De koppeling van vulnippel naar vulslang is 1 brok roest en de beun zou hem afgekeurd hebben. Verder is auto prima, zitten nog wel wat dingen aan te komen:
- radiateur is niet heel best meer
- multiriem mag na 3 jaar wel eens vervangen, droogtescheurtjes
- airco compressor sproeit roestdeeltjes en piept, maar dat doet ie al 3 jaar

LPG gedeelte gaat de gasboer doen, als ie daar dan toch staat te CO meten voor de controle en afstelling van LPG installatie mag ie de rest van de APK ook gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Dit zou met een geavanceerde meter wel kunnen alleen heeft een garage dat niet.
Dat lpg theoretisch schoner is heeft te maken met de C en H molecuul verhouding in het gas.

Lpg is een butaan propaan variatie van C3H8 en C4H10.

Benzine 95 is C6H6.

Na reactie met O2 hou je bij lpg meer h2o dan co2 over dan bij benzine.

Nu moet je dat wel verrekenen met de energieinhoud van een brandstof, maar het verschil benzine lpg co2 uitstoot zou 20 tot 30 procent zijn.

En over de hogere NoX uitstoot, vergeet niet dat lpg geen katalysator nodig heeft en benzine wel waardoor de verbranding extra word verhit door de chemische reactie wat NoX verhoogt ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Ik weet wel dat tijdens de (destijds NEDC) testen van mijn auto de CO2 uitstoot op LPG lager was: 110g/km op LPG vs 129g/km op benzine. Uiteraard is dat de onnauwkeurige NEDC (6.8l/100km - 1:14 vs 5.5l/100km - 1:18 respectievelijk) maar dat zou in verhouding ± hetzelfde blijven: 1.6kg CO2 per liter LPG vs 2.345kg CO2 per liter benzine.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft meer H2O bij LPG verbranding, een deel daarvan komt in je motorolie terecht. Ik heb in de winter kleine beetjes sludge onder de dop. Als je niet beter wist zou je denken dat de koppakking lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
DJKroon schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:52:
En over de hogere NoX uitstoot, vergeet niet dat lpg geen katalysator nodig heeft en benzine wel waardoor de verbranding extra word verhit door de chemische reactie wat NoX verhoogt ;)
Dit wist ik niet! Dus eigenlijk rij je minder milieubelastend zonder katalysator(en) op lpg? Maar wat met geurhinder?
Ik dacht dat bij beide brandstoffen de katalysator helpt voor imperfecte verbranding (het mengsel wordt niet altijd even optimaal verbrand, hoe goed de motor ook is afgesteld op zowel benzine als gas).
Het enige materiaal dat ik dan wel vond, gaf aan dat, realistisch gezien, met een moderne G3-installatie die luistert naar de emissiesignalen, de NOx toch lager ligt dan benzine. :)

-------

Ook even terzijde: wat is jullie ervaring met lpg-pompen? Ik heb er nu al een heel aantal gebruikt, en merkte op dat er één waar ik redelijk vaak ga, het tanken iets trager loopt (4 seconden per liter). Eerst ging ik altijd bij de pomp dicht waar ik woon, maar aangezien het daar zoveel goedkoper was en ik er toch passeer...
Dan laatst wou ik langs de snelweg tanken (heb met de tankkaart toch 6 tot 10 cent korting per l) en daar ging het zó verschrikkelijk traag. Volgens mij zat er na ruim 3 minuten pas 20 liter in... Was wel een groot station. Ben ik lekker naar huis gegaan en heb dan toch die pomp gebruikt, waar het opviel dat het veel sneller ging: net iets meer dan 2 seconden per liter, wat dus even snel is als benzine... Ik was verrast hoe snel hij vol was. Is wel een héél klein station, maar er wordt wel veel lpg getankt...
Hoezo zit er overal zoveel verschil op? Heeft dit met tankdruk/-inhoud te maken? Een zwakke pomp? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

jakl schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:41:
[...]

Dit wist ik niet! Dus eigenlijk rij je minder milieubelastend zonder katalysator(en) op lpg? Maar wat met geurhinder?
Ik dacht dat bij beide brandstoffen de katalysator helpt voor imperfecte verbranding (het mengsel wordt niet altijd even optimaal verbrand, hoe goed de motor ook is afgesteld op zowel benzine als gas).
Het enige materiaal dat ik dan wel vond, gaf aan dat, realistisch gezien, met een moderne G3-installatie die luistert naar de emissiesignalen, de NOx toch lager ligt dan benzine. :)
Als je een kapotte katalysator hebt maakt dat op lpg weinig uit en kom je door de vier-gassentest waar een benzine word afgekeurd.
En veel geurhinder heb je niet op lpg, althans, komt mij niet bekend voor.
Wil niet zeggen dat ik aanraad een rechte pijp onder een lpg auto te maken ;)
De katalysator zorgt voor een soort naverbranding.
Dit komt doordat de onvolledig verbrande deeltjes reageren met dat katalysator waardoor de katalysator een hoge temperatuur haalt waardoor alles kapot brand eigenlijk.
Echter een inspuiting op lpg of op benzine is wel anders.
Bij moderne G3/lpi installatie's word wel vloeistof ingespoten die verandert naar gas vorm.
Dit mengt in de cilinder goed met zuurstof waardoor een zeer goede ontbranding ontstaat.
Bij benzine word de vloeistof verneveld, en zal daardoor een rijk en arm deel hebben als menging in de cilinder. Immers microdruppels vloeistof reageert anders dan een gas als je dat mengt.
Dit is dan ook het grootste verschil tussen beide brandstoffen doen qua uitstoot en benzine meer rotzooi bevat die verbrand moet worden in een katalysator.

Met lpg denk ik eigenlijk aan G3 systemen. en twijfel nu of je het over verdampersystemen hebt, daar ligt het toch anders als hierboven :D :Z

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
DJKroon schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:04:
En veel geurhinder heb je niet op lpg, althans, komt mij niet bekend voor.
Nja, ik vind toch dat een (oude) auto op gas echt een bepaalde geur heeft, die je van ver herkent! Net zoals oude pre-cat auto's op benzine ook een typische benzinegeur hebben die wel lekker ruikt, maar waar je hoofdpijn van krijgt :p

Met cat ruik je warm bijna niets van een auto, zowel als benzine op gas... mijne haalt er een hoop benzine en gas door + uitlaatpijpen komen recht uit de bumper, dus je ruikt wel een beetje benzine. Op gas ruik je enkel een beetje zwavelgeur (wat amper kan, want het is gas, maar zo beschrijf ik de geur), maar het ruikt met cat dus gewoon naar 'auto's'. Op benzine kan je wel zeggen "hmm, ja, dat is benzine". :)
Met een driecilindertje zoals een Aygo zal je wel aan de pijp moeten hangen om iets te ruiken op eender welke brandstof (tenzij ze ook op tractorolie gemaakt zijn?)
Wil niet zeggen dat ik aanraad een rechte pijp onder een lpg auto te maken ;)
Klinkt toch leuk 8)
Bij moderne G3/lpi installatie's word wel vloeistof ingespoten die verandert naar gas vorm.
Met lpg denk ik eigenlijk aan G3 systemen. en twijfel nu of je het over verdampersystemen hebt, daar ligt het toch anders als hierboven :D :Z
Met lpg bedoel ik ook gewoon G3, maar niet LPI. Gewoon de klassieke verdamperinstallatie.
Maar er zijn genoeg oudere installaties (en ik zou er niet versteld van zijn als het bij jongere G3-installaties ook gewoon zo was) waarbij signalen zoals O2 en lambda werden gesimuleerd om ervoor te zorgen dat de auto niet in 'limb home' springt of het motorlampje aangaat. Moderne systemen luisteren naar en leren van die signalen om een beter mengsel te bereiden, waarna ik vind dat uitstoot als NOx (toch belangrijk als het 'groener' dan benzine moet zijn), daalde tegenover benzine, i.p.v. steeg tenopzichte van benzine.
Maar zo verschrikkelijk als een dieseltje zal het toch nooit zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

G3 bestaat ook bij verdamper systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Hebben jullie als een getankt bij een pomp waar er duidelijk meer gas in de tank ging dan bij de andere tankstations?
Ik tank sinds kort bij een nieuwe pomp en daar gaat er 5 liter mee in voordat hij afslaat, 50 ipv. 45 liter.
Kwaad zal het niet kunnen maar opvallend is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 09:18
Daniel36 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:50:
Hebben jullie als een getankt bij een pomp waar er duidelijk meer gas in de tank ging dan bij de andere tankstations?
Ik tank sinds kort bij een nieuwe pomp en daar gaat er 5 liter mee in voordat hij afslaat, 50 ipv. 45 liter.
Kwaad zal het niet kunnen maar opvallend is het wel.
Gaat er 5 liter meer in :-P
OF rekenen ze gewoon 5 liter extra ;-)

Oftewel: kom je nu ook verder? Of betaal je alleen extra O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
jakl schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:41:
[...]

-------

Ook even terzijde: wat is jullie ervaring met lpg-pompen? Ik heb er nu al een heel aantal gebruikt, en merkte op dat er één waar ik redelijk vaak ga, het tanken iets trager loopt (4 seconden per liter). Eerst ging ik altijd bij de pomp dicht waar ik woon, maar aangezien het daar zoveel goedkoper was en ik er toch passeer...
Dan laatst wou ik langs de snelweg tanken (heb met de tankkaart toch 6 tot 10 cent korting per l) en daar ging het zó verschrikkelijk traag. Volgens mij zat er na ruim 3 minuten pas 20 liter in... Was wel een groot station. Ben ik lekker naar huis gegaan en heb dan toch die pomp gebruikt, waar het opviel dat het veel sneller ging: net iets meer dan 2 seconden per liter, wat dus even snel is als benzine... Ik was verrast hoe snel hij vol was. Is wel een héél klein station, maar er wordt wel veel lpg getankt...
Hoezo zit er overal zoveel verschil op? Heeft dit met tankdruk/-inhoud te maken? Een zwakke pomp? ...
Jep, hier ook veel verschil merkbaar. Ook veel verschil wanneer de pomp begint. Bij 1 tankstation sta ik gemiddeld anderhalve minuut te wachten tot hij op druk is en begint met tanken,vervolgens ben ik daar 2-3 minuten kwijt om 30 liter te pompen. Bij andere tankstations gaat het tanken iets sneller. Overigens heb ik laatste tijd wel eens het probleem dat hij goed aangesloten zit, maar er geen gas in de tank komt. Sta je daar maar te wachten... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Daniel36 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:50:
Ben je zeker dat het pompgerelateerd is? Hoe weet je bijvoorbeeld zeker hoeveel gas er nog in zat?
Mijne sprong laatst over op benzine, terwijl er maar 140 liter gas in kon (kan netto 160 in). Dus, als de pomp op het correcte moment afsprong, was hij nog voor 12,5% gevuld? Best veel, hoor.
Soms zijn de indicatorlampjes vrijwel spot-on, soms kunnen ze niet minder correct zijn.
jesper0438 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:00:
Bij 1 tankstation sta ik gemiddeld anderhalve minuut te wachten tot hij op druk is en begint met tanken,vervolgens ben ik daar 2-3 minuten kwijt om 30 liter te pompen. Bij andere tankstations gaat het tanken iets sneller.
Dat is echt heeeeeul traag! Drukverschillen heb ik nog nooit gezien, bij mij altijd heel consistent, wat ik een voordeel vind tegenover CNG (waarbij je meer het gevoel hebt dat je 'gas' aan het tanken bent (nog trager, energieverschillen L- en H-gas, tanken stopt minstens twee maal om de druk te meten, tanken in kg, ...)).
Bij het station 500m van mijn huis is het gewoon echt even snel als benzine. Maar zo traag als laatst langs de snelweg (waar ik regelmatig lunch, koffie haal, afspreek, ... - en dus van plan was vaker te tanken), had ik nog nooit gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Ja dat is bij ons heel traag inderdaad. Voor mijn werk tank ik juist weer CNG, die inderdaad een aantal keer stopt. Alsnog tank ik liever CNG (geen gezeik met koppelstukje ,geen stank, geen knop ingedrukt houden). Wij rijden trouwens een Opel Corsa uit 2011 die vanuit de fabriek al met een LPG-installatie kwam. Voorheen reden we een Lancia Lybra Station 1.9 (meen ik), die was omgebouwd van Benzine naar LPG.

De auto die hierna komt zal geen LPG meer bevatten, ik heb persoonlijk echt een gruwelhekel gekregen aan LPG tanken. Qua techniek en 'prestaties' hoor je mij niet klagen, ik merk het verschil niet wanneer er op benzine of gas gereden wordt, of wanneer deze overschakelt. Zit ook allemaal keurig weggewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jakl
jesper0438 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:48:
(geen gezeik met koppelstukje ,geen stank, geen knop ingedrukt houden).
Dat klopt, maar verschilt natuurlijk ook per land. Of overal dezelfde aansluiting gebruikt wordt, weet ik niet, maar ik heb in bv. Duitsland al pompen gezien waar je een metalen klepje ingedrukt moet houden voor CNG.
In bepaalde gebieden (ik weet niet of er bij ons daar regels over zijn), moeten alle passagiers ook uitstappen i.v.m. de hoge druk. Zelf laatst nog ergens een Audi g-tron ontploft bij het tanken, nadat de auto ergens in een parkeergarage lichtjes tegenaan kwam. Dan merk je wel dat je ineens met 30-35 keer meer durk werkt.
Maar vooral het feit dat CNG veel meer ruimte nodig heeft voor hetzelfde rijbereik, is jammer.

Daarnaast zijn er ook landen (Australië) waar je voor lpg niet op die stomme knop hoeft blijven duwen. In Spanje en Amerika zijn ze gek van de euroconnector, waarvan je handen niet stinken, en die van Staubli (leveren denk ik ook CNG-pistolen in België) spuwen vrijwel geen gas uit bij het loskoppelen.
De bajonet in Nederland of het VK, of dish in Frankrijk, Italië of Polen vind ik nog veel vervelender: dat gas spuit alle kanten uit, tegenover netjes uit de gaatjes bij onze ACME.
De euronozzle moest er overal in Europa komen (hence, the name), maar eer hier iedereen op dezelfde golflengte zit.....
jesper0438 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:48:
De auto die hierna komt zal geen LPG meer bevatten, ik heb persoonlijk echt een gruwelhekel gekregen aan LPG tanken.
Jammer, op zich, want ik vind het echt een goede brandtsof. Maar op vlak van lpg zal er weinig veranderen, helaas. Ik heb connecties binnen de Colruyt Group en weet heel goed waarom zij, mede door de VAG-groep, CNG zo hard pushen in België. Maar zoals al zovaak gezegd door anderen is het een onnodige tussenstap die geld kost, misschien niet lang zal duren en waar weinig over nagedacht is (zoals elke VW-motor, dat gewoon een TSI is waar gas via MPI ingespoten wordt). Dit ook grotendeels omdat België tractorolie als heilige brandstof zag en lpg hiermee weg stak, en het nu, nadat ze hun fout inzien, het niet meer terug kunnen halen. Logica zit er bij hun niet echt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Even geen LPG tanken helaas: de installatie heeft er geen zin in een schakelt zelf terug naar benzine en piept. Wanneer ik dan zelf naar benzine schakel stopt het piepen.
Morgen of vrijdag komt Romio van Diana Gasinstallaties er naar kijken en hopelijk is het te verhelpen tegen een redelijk bedrag.
\net de laatste drie maanden zo'n 800 euro uitgegeven aan onderhoud aan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:15
Josefien schreef op zondag 17 februari 2019 @ 02:54:
Ik heb inmiddels een halve week met deze changeover-instellingen gereden:
https://i.imgur.com/RtrmZnZl.jpg

Overschakeltemp. naar 25 graden gezet en wachttijd een beetje verlengt naar 15 sec.

Warme motor (dus starten op gas) is ook 25 graden, je kunt geen lagere temp. voor warme motor opgeven dan de overschakeltemp. bij koud, de software staat dat niet toe.

Bij "voor mij normaal gebruik" werkt het prima. Hoewel ik vandaag bij een afwijkende rit een "mankement" constateerde: met koude motor korte rit van 1km rijden, afzetten en dan weer starten na een kwartier (doet 'ie op gas want 25 gr. bereikt) zorgde ervoor dat hij afsloeg toen ik te snel na het starten de automaat in de versnelling zette. Normaliter zakt het toerental even en wordt bijgeregeld, dit ging wat te langzaam en sloeg af. Maar startte daarna weer meteen en kon zo 75km rijden.

En als je 'm expres gaat "zieken" door met koude motor vlak voor de overschakeltemp. stil te gaan staan in de versnelling en dan op het overschakelmoment gaat wegrijden met een dot gas houdt 'ie een fractie van een seconde even in. Dit is een situatie die met normaal rijden niet vaak voorkomt.
De reden dat de motor dan afslaat is omdat de verdamper dan nog niet warm genoeg is om de LPG te verdampen. Volgens mij is de standaard overschakel temperatuur 40 graden. Starten op LPG word afgeraden vanwege de kans op backfire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Zijn er eigenlijk nog mensen die met een hedendaagse, modernere installatie en poortinjectie last hebben van backfire?
Is zo'n typisch lpg-dingetje, maar buiten het starten nu eventjes, is er nog een echt reële kans dat dit voorvalt t.o.v. benzine?

---------

Ik weet trouwens niet of ik gek word, maar ik heb de indruk dat het tankmetertje echt helemaal anders reageert op ander gas. Ik tankte altijd bij een station waar ik passeer, omdat ze altijd 8 cent onder de max.prijs zitten (46 cent momenteel). Sinds ik een tankkaart heb, en het tankstation in het dorp nog maar 2 cent duurder is, ga ik nu daar (ook echt véél sneller - bijna 40% of 1,5 seconde/liter sneller).
Bij het vorige station is het metertje gewoon echt waardeloos en sloeg hij zelf eens op benzine toen er nog voor 100 km gas in zat, maar bij het station in m'n dorp is het metertje eigenlijk enorm precies en voorspelbaar. Ik doe 800 km op 1 tank (ongeveer), heb 4 LED'jes en per 200 km gaat er inderdaad een LED'je uit, behalve van 4 naar 3, dat duurt soms iets langer (is bij benzine vaak ook zo).

Geen idee of ik nu gek ben, want beide stations leveren BK-gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die tankmeter is puur ter indicatie. Overschakelen naar benzine gaat dmv de drukmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

jakl schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:43:
[...]

Zijn er eigenlijk nog mensen die met een hedendaagse, modernere installatie en poortinjectie last hebben van backfire?
Is zo'n typisch lpg-dingetje, maar buiten het starten nu eventjes, is er nog een echt reële kans dat dit voorvalt t.o.v. benzine?
Rij nu 11 jaar op LPG G3 met verdamper van Eurogas (Dacia). Nog nooit een klap gehoord. Kan volgens mij eigenlijk ook niet meer vanwege de directe inspuiting en bijbehorende moderne aansturing daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
_JGC_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:13:
Die tankmeter is puur ter indicatie. Overschakelen naar benzine gaat dmv de drukmeter.
Dat begrijp ik, maar misschien dat het drukverschil aan het tankstation er voor iets tussen zat?
AvK schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:40:
Rij nu 11 jaar op LPG G3 met verdamper van Eurogas (Dacia). Nog nooit een klap gehoord. Kan volgens mij eigenlijk ook niet meer vanwege de directe inspuiting en bijbehorende moderne aansturing daarvan.
Heb je dan een speciale installatie? Want zelf bij de nieuwste Dacia's die je vandaag kan kopen, zijn alle modellen (ook met turbo) indirect ingespoten, als ik me niet vergis. De lpg-versie is dan gek genoeg ook de kleinere motor (0,9 liter?) met turbo, i.p.v. de atmosferische.

Ik verkies indirecte injectie (voor de klep) in elk geval. Niet alleen is het ideaal voor lpg (als de motor er tegen kan), maar ook op benzine is het ook minder ingewikkelde technologie, veel meer betrouwbaar en het extra rendement van een direct ingespoten motor is héél klein tegenover de extra complexiteit en een boel extra vuiligheid dat uit de uitlaat komt, waar niemand ooit aan denkt.

Maar als het een Dacia is, denk ik wel dat het indirect is, hoor (MPI, niet in de cilinder), zoals vrijwel alle auto's hier. Er bevindt zich dus nog een beetje brandbaar mengsel in de inlaat, en sommige (minder deugdelijke) installateurs plaatsen de gas-injectoren veel verder dan de benzine-injectoren - hoewel er idd soms misschien weinig plaats is. Maar een goed-geplaatst MPI-gassysteem dat goed afgesteld staat, lijkt me toch vrijwel storingsvrij? Waar al die backfires steeds vandaan kwamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Je hebt gelijk. Het is een MPI. Ik schreef het een beetje krom. Een Eurogas installatie met verdamper. Werkt perfect. Nooit een storing oid gehad. Alleen in het begin wat koelvloeistof lekkage door het gebruik van ondeugdelijke slangklemmen. Na vervanging daarvan probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
AvK schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:40:
Het is een MPI. Een installatie met verdamper. Werkt perfect.
Is naar mijn mening ook sowieso de meest storingsvrije en betrouwbaarste combinatie.
Op gas, maar ook gewoon op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
Mijn auto heeft sinds kort een enorm rammelgeluid in de LPG installatie. Komt waarschijnlijk van de LPG pomp. Volgens de garage een dure kwestie (ruim 400 excl. BTW).
Nu is mijn auto al op leeftijd en rijd ik eigenlijk helemaal niet zoveel en berekening voor financieel omslagpunt heb ik jaren geleden gedaan en wellicht is het beter om weer benzine te gaan rijden.
Ik heb ook een andere optie en dat is de LPG installatie eruit halen of de pomp reviseren of vervangen voor een gereviseerde. Garage vond dat een heel slecht idee.
Iemand hier ervaring mee? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Pomp reviseren, is de goedkoopste oplossing en net zo goed als een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakl
Inderdaad, ik zou hem ook reviseren. Vaak de helft goedkoper van een nieuwe.
Reken even uit of je het eruit haalt met je kilometers. Indien de auto sowieso een lage waarde heeft, kan het geen kwaad om ermee verder te rijden en wanneer het echt stuk is (kan morgen zijn, maar ook over 5 jaar) op benzine verder te gaan en de lpg eruit te halen.

Maar bekijk eerst even de prijzen. Sommigen beweren dat de tank mee vervangen moet worden, maar de pomp kan vaak afzonderlijk vervangen of gereviseerd worden.

Indien je maar 4.000 km per jaar doet bv. (wat écht heel weinig is), kan je de kost van revisie al na ongeveer een jaar hebben terugverdiend. Hierbij wel geen rekening gehouden met het eventuele belastingsverschil tussen benzine en lpg (wat in NL soms best hoog kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Vialle installatie? Neem dan eens contact op met http://g3gas.nl. Heb er zelf goede ervaringen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Thlinx schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:21:
Mijn auto heeft sinds kort een enorm rammelgeluid in de LPG installatie. Komt waarschijnlijk van de LPG pomp. Volgens de garage een dure kwestie (ruim 400 excl. BTW).
Nu is mijn auto al op leeftijd en rijd ik eigenlijk helemaal niet zoveel en berekening voor financieel omslagpunt heb ik jaren geleden gedaan en wellicht is het beter om weer benzine te gaan rijden.
Ik heb ook een andere optie en dat is de LPG installatie eruit halen of de pomp reviseren of vervangen voor een gereviseerde. Garage vond dat een heel slecht idee.
Iemand hier ervaring mee? Tips?
Voor een pomprevisie heb ik wel een goed adres in Brabant. Zelf ervaring mee. Lpi service Rieks Scholing in Liempde.

Kost 180 euro en een ritje naar Liempde. En je kan meekijken (leuk om een lpg tank open te zien terwijl de lpg kookt bij kamertemperatuur 😇🤣)

http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 30-03-2019 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Daniel36 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:25:
Even geen LPG tanken helaas: de installatie heeft er geen zin in een schakelt zelf terug naar benzine en piept. Wanneer ik dan zelf naar benzine schakel stopt het piepen.
Morgen of vrijdag komt Romio van Diana Gasinstallaties er naar kijken en hopelijk is het te verhelpen tegen een redelijk bedrag.
\net de laatste drie maanden zo'n 800 euro uitgegeven aan onderhoud aan de auto.
Update: nadat afgelopen vrijdag het LPG filter vervangen is, was het ongeveer 50 km prima en toen gaf de installatie weer de geest.

Vandaag is er weer naar gekeken en de injectoren zijn kapot. Komende week worden die vervangen en hopelijk loopt de auto dan weer mooi op LPG.

Geschatte kosten plm 500 euro voor injectoren plus het plaatsen ervan en de huur van een uur een brug in een doe het zelf garage.

Komt nog de 100 euro bij voor voorrijkosten en vervangen van het LPG filter.

Wordt vervolgd.

Oh, en wat is elke keer benzine tanken kostbaar zeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:46

mrc4nl

Procrastinatie expert

Waarschijnlijk ga ik binnenkort ook lpg laten inbouwen. ik heb nog gekeken naar tweedehands met lpg al ingebouwd, maar die zijn of te duur, of hoge kilometerstanden (240000+) of gewoon lomp groot/zwaar(en dus niet erg rendabel om te switchen) :|

dus tja, dan maar gewoon lekker doorkachelen in mijn eigen vertrouwde Hyundai getz
Maar voordat het zover is, ga ik eerst mijn auto naar de garage brengen voor een grote beurt.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@Daniel36 te lang met hetzelfde filter doorgereden? Vinden injectoren niet leuk idd. Heb zelf ook 1 injector die anders klinkt omdat er 60.000km is doorgereden met hetzelfde filter.

Edit: De 207 mag weer een jaartje mee...
150 euro voor APK, gasonderhoud en vervangen van stuk gasslang. Ding was afgekeurd op gasslang naar de verdamper, de vulslang waar ik mijn twijfels over had is pas afkeur als ie lekt.

[ Voor 38% gewijzigd door _JGC_ op 05-04-2019 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
Tip voor mensen met een defecte en.of versleten lpg injector(en), je kan er meestal een ander goedkoper merk op laten zetten. Soms moet hiervoor andere software geladen worden. In polen zitten er meerdere fabrikanten die goedkope injectoren leveren, meesten hiervan zijn wel gewoon goede kwaliteit alleen zijn 100den euros goedkoper. Hetzelfde geld voor de verdamper, deze kan je vaak ook laten reviseren, bij injectoren kan dat minder vaak.

Zo hou je het rijden op LPG zo goedkoop mogelijk, dat is immers ook de bedoeling.

[ Voor 22% gewijzigd door BadEendTerror op 07-04-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
mrc4nl schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:16:
Waarschijnlijk ga ik binnenkort ook lpg laten inbouwen. ik heb nog gekeken naar tweedehands met lpg al ingebouwd, maar die zijn of te duur, of hoge kilometerstanden (240000+) of gewoon lomp groot/zwaar(en dus niet erg rendabel om te switchen) :|

dus tja, dan maar gewoon lekker doorkachelen in mijn eigen vertrouwde Hyundai getz
Maar voordat het zover is, ga ik eerst mijn auto naar de garage brengen voor een grote beurt.
groot gelijk.

Mijn vrouw rijdt ook een hyundai, beestjes zijn oerbetrouwbaar. Toen we hem kochten ook getwijfeld om lpg in te laten zetten, niet gedaan. Nu, 3,5 jaar verder spijt als haar op mn hoofd...
Eind van het jaar gaat de auto eruit, recent met de sneeuw kleine (rijdbare) schade, dus wanneer de APK eraan komt mag hij eruit.
Dan gaat er voor de vrouw zeker ook een auto op LPG komen. :Y
Op het moment tankt ze bijna elke week voor 50 euro benzine, echt zuinig is haar auto niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb 3 ... 4 heel willekeurige vragen omdat ik zo soms over iets randoms nadenk en er dan graag een antwoord op wil :p

1.
Hoe werkt een lpg-tank eigenlijk?
Van hoe ik het bedacht had, dacht ik dat gat gas vloeibaar in de tank zit en daar continu kookt, omdat propaan al bij -40 ofzo kookt en butaan ergens rond 0. Gaan de gassen die dan vrijkomen naar de motor?
Want waarvoor is de verdamper dan? Iedereen zegt dat die het vloeibaar gas (you get the point) omzet in gasvormig gas (duh), maar hoezo kan er zomaar, zonder een pomp, een vloeistof helemaal naar die verdamper gaan?
Dat het gas kookt is dacht ik toch ook de reden dat je zo'n hevige pppssshhhttt krijgt als je het pistool loskoppelt? Omdat de damp dan terug in die leiding terecht komt?
Als je gas bijna op is komt er haast geen psssht meer uit bij mij.

2.
Wat gebeurt er als je het lpg-pistool loskoppelt terwijl iemand op het knopje drukt?
Sommigen moeten dat ding handmatig ingeknepen houden zonder op de knop te drukken, dus als je loslaat was de pomp nog bezig?
Wat als je bij ons (ACME-pistool) het oranje klepje losmaakt terwijl hij nog aan het vullen was? Krijg je dan een hevigere psssht omdat het pistool nog aan het dispensen was?

3.
Waarom zijn terugslagen zo'n normaal ding op lpg? Online lees je dat heel veel mensen het wel eens hebben meegemaakt. Eng, hoor.
Ik snap dat een arm mengsel veel trager verbrandt, maar stel dat hij het mengsel niet tijdens de arbeidsslag heeft ontbrand, dan gaat het toch gewoon via de uitlaat weg?
Hoe zit dat bij standaard/basic sequentiële multipoort-auto's? Er zit nog een beetje brandbaar mengsel in de inlaat, maar hoe realistisch is zoiets met een modern systeem zoals Prins VSI 1 of 2 of andere SMPI-systemen? Waarom gebeurt zoiets eigenlijk?

4.
Waarom hangt de lpg-slang altijd zo raar? Bij oude stations ligt hij vaak gewoon op de grond, bij nieuwere stations komt hij beneden vandaan, gaat dan omhoog en hangt daar aan een bolletje. Waarom steekt de slang met het bolletje niet gewoon in de pomp zoals bij benzine?
Meeste nieuwe ESSO- of oudere andere stations hebben ook nog de benzineslang bovenaan de pomp hangen, maar de lpg-pomp ligt dan weer op de grond.
Bovenaan hangen zou toch veel beter zijn voor bereikbaarheid (bij sommigen staat de lpg-vuldop op heel vreemde plaatsen). Maar die nieuwe pompen, daarmee raak je nooit aan de andere kant van de auto als er maar één pomp is?
Zoals deze pomp https://www.google.com/ma...VQ6Qdw!2e0!7i13312!8i6656 (deze is nu wel langs 2 kanten bereikbaar, maar bij sommige stations staat dus zo maar één pomp met vaak nog een iets korter slangetje (deze hangt nog op de grond, de meeste zijn veel korter))
Of deze pomp https://www.google.com/ma...D573Ww!2e0!7i13312!8i6656 (dit het station in de andere richting, maar het streetviewbeeld is van 2013, toen hing hij dus gewoon op de grond)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 1191738 op 07-04-2019 16:37 . Reden: toch 4 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Anoniem: 1191738 schreef op zondag 7 april 2019 @ 16:21:
1. Hoe werkt een lpg-tank eigenlijk?
2. Wat gebeurt er als je het lpg-pistool loskoppelt terwijl iemand op het knopje drukt?
3. Waarom zijn terugslagen zo'n normaal ding op lpg?
1. LPG in de tank is vloeibaar bij kamertemperatuur omdat hij op druk wordt gehouden (8 bar ofzo). In de slang van tank naar verdamper (of injectoren bij LPi) is het ook nog vloeibaar. Als het gasvormig uit de tank zou komen zou de tank sterk afkoelen bij het rijden en er een dikke laag ijs op komen.

2. Dan komt er een grotere psssshhh uit. Maar het pistool sluit de LPG stroom gewoon af.

3. Omdat de LPG gasvormig voor de kleppen wordt ingespoten. Als het daarna niet goed met de lucht mee de cilinder wordt ingezogen, heb je een explosief mengsel in je inlaat. Als dat bij benzine gebeurt moet deze eerst nog verdampen, dat gaat wat langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 09:18
En 4: er zijn stations waar je hem wel gewoon normaal kan ophangen... Waarschijnlijk omdat LPG later wordt bijgebouwd dat het apart is. Maar er zijn stations (bij mij vaak BP) waar je hem normaal ophangt. Sterker, als je hem niet goed terughangt kan je niet afrekenen.
Pagina: 1 ... 10 ... 48 Laatste