Josefien schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:17:
Hoe lang blijft een tank benzine "goed"?
Ik heb op 1e Kerstdag in Luxemburg een volle tank benzine gehaald (40l, dus er zat nog 20l "oud" in). Daar is nu al 2/8 deel op de meter van verbruikt (rond 15l?).
Dat is best zuinig. Ik weet niet welke benzine ze verkopen in Luxemburg, maar met 10% ethanol zou ik toch in geen geval 3 maand onaangeraakt in je tank laten zitten.
De 95 in Nederland zou ik gerust 4 maand durven houden (in mijn geval heb ik echt al eventjes moeten bijtanken in dat geval), de 95 hier in België hou ik max 2 maand.
Sommige tankstations zeggen zelf dat 95E10 al na 3 weken kan reageren, anderen zeggen dat het 6 maand goed moet gaan... Persoonlijk heb ik het na een 4-tal maand al gel zien worden (niet in de auto, uiteraard). Loopt misschien nog in een grasmaaier, maar in een auto vol elektronica en moderne injectoren, toch liever niet.

Josefien schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:17:
In de software is er ook een functie "VSR" (Valve Seat Recession) waarbij tijdens het rijden op gas een instelbare hoeveelheid benzine wordt ingespoten om de klepzittingen te beschermen. Deze staat bij mij logischerwijs uit aangezien er al een klepsmeersysteem is ingebouwd.
Hier zou ik ook vanaf blijven. Bij bijna alle systemen is gebleken dat dit vaak helemaal niet mooi afgesteld staat, en je vaak gewoon bijna puur op benzine rijdt (vanaf een bepaald toerental). Je creëert ook meteen een groot risico op een incorrecte mengselbereiding (wordt veel complexer en gevoeliger), en je wil natuurlijk niet dat hij beroert gaat lopen.
Welke kleppensmering heb je? Ik heb de elektronische flashlube die voor bij de butterflyvalve wordt ingespoten (1 injector). Of dat effectief is, weet ik eigenlijk niet...
Waah schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:14:
Sterker: mijn auto (Spark, met LPG "af-fabriek" geleverd) staat duidelijk in de handleiding dat je een half-volle tank moet hebben als je rijd ivm koeling. Geen idee wat de logica daarvan is.
Precies wat cactusman zegt, dus. Je benzine circuleert continue. Rij je op gas, dan komt dus al de benzine terug naar de tank toe. Je pomp kan best warm worden, dus het is beter dat die goed ondergedompelt staat en hoe meer benzine = hoe minder invloed een kleine hoeveelheid warme benzine heeft op de totale hoeveelheid.
Vooral als je ethanol tankt zou ik gewoon vanaf 1/2 tank ten laatste gaan tanken. In de zomer bij 1/4. Minder lucht bij de benzine = minder snel reactie = minder snel slecht, en indien je geen plastic brandstoftank hebt: minder kans op roest.
Mylan Piron schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:41:
Ik meende altijd dat benzine toch 1 jaar 'goed' blijft. Maar ik raad je aan om geen E10 benzine te tanken, want die veroudert namelijk sneller. Daarom tanken sommige Belgische CNG-rijders (CNG begint hier populairder te worden dan LPG) dus 98E5 in plaats van 95E10.
Verassend genoeg bestaat in België nog steeds 95E5! Alleen véél succes om die te vinden. Maar de belastingen worden er nog steeds op berekent.
We hebben 95 E5, 95 E10 en 95 E5. Aan vrijwel alle pompen vind je steeds 95E10 (gewoon) of 95E5 (premium). CNG-rijders tanken vaak 98 hier, omdat vrijwel alle auto's op CNG (behalve Fiat) totaal geen benzine verbruiken. Het is er enkel als back-up, en ons CNG-netwerk is (in Vlaanderen, althans) dekkend genoeg om geen benzine nodig te hebben.
Op lpg zou ik minder inzitten met E10, want je gaat geen jaar zonder benzine te tanken.
95E10 staat hier nu €1,223/l en 98 €1,342 bij DATS en Lukoil, maar wel €1,44 bij alle andere stations. Die concurreren vaak niet met 98-benzine, en dan betaal je wel wat extra. Of het het nadenken waard is, is een andere vraag. Je hebt sowieso al bespaard met lpg ook.
In Duitsland bestaat trouwens ook nog 91, maar ik ben niet zeker of er verschillende ethanolgehaltes zijn. De laatste 3 jaar is het aanbod enorm afgenomen (veel auto's hebben nu turboblokjes). In Oostenrijk is 91 vaak nog couranter.
EDIT: nog vergeten te vermelden dat ook in Nederland 95E10 bestaat. Wordt verkocht als Blue One o.i.d., met van die blauwe stickers. Is daar iets goedkoper dan 95E5, maar relatief weinig beschikbaar. Hier is de E10 dan weer duurder, omdat het België is. Ondanks de energieinhoud per hoeveelheid ietsjes lager is, en het 'groener' is (in zekere zin, want ethanol vekrijgen is ook niet het properste).
EDIT2: Het is eigenlijk best goed verkrijgbaar, maar gewoon lang niet aan elke benzinepomp te krijgen.
[
Voor 5% gewijzigd door
jakl op 04-02-2019 16:19
]