Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PZOOO
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:15
Ik had die plotselinge overgangen ook.

Tijdens het rijden hoorde ik dan dat de LPG aanging, dus reed ik ongemerkt op benzine. Op zich geen ramp maar af en toe reed ik 50/50 op benzine en daar heb ik de LPG natuurlijk niet voor.

Uiteindelijk is het vanzelf weer over gegaan.

trouwens : 30 jaar geleden stimuleerde de overheid LPG rijden ivm schoner voor het milieu en nu worden we dubbel zo zwaar belast?

ICT & Reizen

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:45

Wok

Dakloos...

Bio schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:26:
Ik heb sinds een paar dagen een probleem dat mijn Prins VSI installatie op een willekeurig moment terugschakelt van LPG naar Benzine. Hij geeft geen storing aan, en de schakelaar geeft aan dat die in 'LPG modus' is (LED brandt fel), maar wel op benzine rijdt (tankinhoud leds uit). Eigenlijk dus hetzelfde als bij een koude start voordat hij naar LPG overschakelt.

Ik had dit vorige week twee keer, waarbij hij binnen de seconde zichzelf weer herstelde, LPG ging dus heel even uit en weer aan. Ik heb dit nu ook al gehad waarbij hij zichzelf niet terug aanschakelt, en dus op benzine blijft rijden in 'LPG modus'. Maar als ik dan de auto stop en opnieuw start kan ik deze wel weer naar LPG schakelen.

Vanmorgen na 30km probleemloos op LPG had ik het opnieuw. Ik gestopt (te cheap om op benzine door te rijden ;)), wilde hij eerst niet meer starten (hij probeerde dat wellicht direct op LPG omdat de motor al warm was, en dat werkte niet? Toen ik hem op benzine-modus zette startte hij direct, en kon ik hem nadien wel weer op LPG schakelen) Daarna weer 40km probleemloos verder gereden op LPG.

Tijdens het rijden op LPG zelf merk ik niets vreemds. Iemand een idee wat dit kan zijn? Anders maar eens een afspraak maken met de gasboer.
Waarschijnlijk is je 'onderbreekrelais' (wat dus de toevoer van benzine normaliter onderbreekt) niet lekker meer. Laat deze maar eens testen en evt. vervangen door je gasboer.

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• perslucht
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:21
Bij mijn Megane ligt er ook een VSI installatie in, en daarbij blijft de brandstofpomp gewoon doorpompen wanneer hij op lpg loopt. Dat is ook te zien in de schema's van de VSI installatie, geen relais om hem uit te schakelen.

http://www.prinsautogas.c...iagram_4_cylinder_vsi.pdf
Wellicht dat je met die schema wat verder kan zoeken?

• Daniel36
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
PZOOO schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:10:
Ik had die plotselinge overgangen ook.

Tijdens het rijden hoorde ik dan dat de LPG aanging, dus reed ik ongemerkt op benzine. Op zich geen ramp maar af en toe reed ik 50/50 op benzine en daar heb ik de LPG natuurlijk niet voor.

Uiteindelijk is het vanzelf weer over gegaan.

trouwens : 30 jaar geleden stimuleerde de overheid LPG rijden ivm schoner voor het milieu en nu worden we dubbel zo zwaar belast?
"trouwens : 30 jaar geleden stimuleerde de overheid LPG rijden ivm schoner voor het milieu en nu worden we dubbel zo zwaar belast?"

Volgens mij ook inderdaad en dat is wel zonde.
Ik verbaas me wel vaker over de keuzes van de overheid.

ook niets.

• gergs
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14:39
PZOOO schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:10:
Is volgens mij nog niet zo erg als de "eco" diesel van rond 2011 of zoiets - met zeer lage belasting e.d.
Wat in 2014 geloof ik opeens 100eur per maand duurder is..........

intel Core i7-7700k | 6GB Aorus GTX1060 | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 960 EVo SSD | Seasonic Focus+ 550 Gold

• PZOOO
Ik heb het even opgezocht : de overheid zegt dat de lage accijns op LPG al genoeg stimulering is. Daar staat dan een hoge belasting tegenover.

ICT & Reizen

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:47
Zoveel hoger is die belasting niet. Dieseltoeslag is al snel 30 euro meer elke maand.
Wat betreft die ecodiesels, aan elke regeling komt een einde. Een diesel als boodschappenkar met 5000km per jaar omdat er geen BPM en wegenbelasting betaald hoeft te worden is van de zotte. Ik vind het afschaffen daarvan geen slechte stap, ze hadden het gewoon nooit in moeten voeren.

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14:06
Vandaag voor de 2e keer in België getankt... en hij lekte ergens een heel klein beetje bij het verloopstuk... na het tanken was 'ie helemaal koud en bij de afsluitring wat vochtig :o

Verder loopt de motor op het laagste stationair toerental alsnog niet helemaal mooi op LPG terwijl ik de ontsteking (penbobines+bougies) al heb vervangen. Toerental dropt af en toe voor een fractie van een seconde waardoor er even een trilling door de auto te voelen is. Op benzine loopt 'ie wel netjes. Zou dit nog af te stellen zijn of is het iets wat geen aandacht meer behoeft?

Tanken is wel best om te lachen :D Een retourtje Rotterdam<=>Antwerpen kost aan brandstof nog minder dan een goede avond parkeren in de stad als ik in België tank :o
AvK schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:54:
[...]

Ja dat klopt. LPG heeft ongeveer 20% minder energie dan benzine. Dat merk je in de topsnelheid.Vroeger merkte je dat ook in het vermogen van de auto (trager optrekken enzo). Moderne LPG installaties hebben daar gelukkig geen last meer van. NB: Schakel maar eens over op benzine als je weer denkt 'tegenwind' te hebben.
Het verschil is marginaal... bij de maximale snelheid op LPG gaan overschakelen naar benzine levert langzaamaan nog een paar km/u extra op, en dat is het. In gedachte was de auto sneller, het is ook al heel lang geleden dat ik de max. had uitgeprobeerd :P

En eigenlijk is dat zonde van de brandstof. Op benzine liep hij op max. snelheid volgens mij 1 op 6 of zo. Op LPG stroomt het gas waarschijnlijk bijna letterlijk weg ;(

Josefien wijzigde deze reactie 08-11-2018 23:35 (5%)

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:01

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

PZOOO schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:23:
Ik heb het even opgezocht : de overheid zegt dat de lage accijns op LPG al genoeg stimulering is. Daar staat dan een hoge belasting tegenover.
Lage accijns?

Ik heb net 0.859 betaald 8)7 . Toen ik begon met autorijden betaalde ik nét geen 40 cent. Verdubbeling lijkt mij onmogelijk aan alleen stijgende LPG prijzen toe te schrijven. Benzine is iig niet zo hard gegaan.

Appeltaart is lekker!

• _JGC_
Hier zit het nog gewoon rond de 68-71 cent. Gewoon niet aan de snelweg tanken scheelt al een hoop ;)

Toen ik 3,5 jaar geleden deze auto kocht was de LPG hier 39-42 cent. Is dus al mooi wat duurder geworden. Die verhoging kan niet in de accijns zitten, want die is op dit moment 18 cent. (op benzine 78 cent accijns, meer accijns dan kale brandstofprijs :X).

• Daniel36
  • Nu online
Toen ik gas ging rijden tien jaat geleden betaalde ik ongeveer 55 ct de liter, eergisteren tankte ik voor 68 ct.
Dat was weer onder de 70 wat het een tijd geweest is.

@Josefien ik zo me niet druk maken over een incidentele natte aansluiting bij het tanken, de ene lpg pomp is de andere niet en ze moeten wel goed vast zitten omdat de druk hoog is.
Ik heb het ook wel eens.

ook niets.

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:45

Wok

Dakloos...

LPG is in de afgelopen paar jaren inderdaad wel extreem hard gestegen. Mijn eerste LPG-auto kocht ik in 2003 en toen betaalde ik €0,27/liter (regio Zwolle) :o

Daarna een tijdje leasediesels gereden en sinds begin 2016 rijd ik weer LPG. Toen lag de gasprijs hier (regio Eindhoven) rond €0,47/liter. Tweeënhalf jaar later is daar dus gewoon dik €0,20 bovenop gekomen :'(

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• Daniel36
  • Nu online
Josefien schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:31:
Vandaag voor de 2e keer in België getankt... en hij lekte ergens een heel klein beetje bij het verloopstuk... na het tanken was 'ie helemaal koud en bij de afsluitring wat vochtig :o

Verder loopt de motor op het laagste stationair toerental alsnog niet helemaal mooi op LPG terwijl ik de ontsteking (penbobines+bougies) al heb vervangen. Toerental dropt af en toe voor een fractie van een seconde waardoor er even een trilling door de auto te voelen is. Op benzine loopt 'ie wel netjes. Zou dit nog af te stellen zijn of is het iets wat geen aandacht meer behoeft?

Tanken is wel best om te lachen :D Een retourtje Rotterdam<=>Antwerpen kost aan brandstof nog minder dan een goede avond parkeren in de stad als ik in België tank :o

[...]

Het verschil is marginaal... bij de maximale snelheid op LPG gaan overschakelen naar benzine levert langzaamaan nog een paar km/u extra op, en dat is het. In gedachte was de auto sneller, het is ook al heel lang geleden dat ik de max. had uitgeprobeerd :P

En eigenlijk is dat zonde van de brandstof. Op benzine liep hij op max. snelheid volgens mij 1 op 6 of zo. Op LPG stroomt het gas waarschijnlijk bijna letterlijk weg ;(
De mijne loopt wel mooi maar ook wel laag
https://tweakers.net/ext/f/UIzgxvpW3DRuzVCCU6N5Hqhr/thumb.png

ook niets.

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 12:32
Vandaag 0,632 bij de makro maar de echte aderlating was toch echt weer eens peut tanken 40 liter voor bijna 60 euro 8)7.

gekkie wijzigde deze reactie 09-11-2018 13:47 (5%)

• PZOOO
vvd'er dijkstra over lpg

dus minder fijnstof, minder co2

ICT & Reizen

• Josefien
Daniel36 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:39:
[...]

De mijne loopt wel mooi maar ook wel laag
[Afbeelding]
Mijn Renault zou 750rpm moeten draaien stationair. Maar is vaak iets hoger :/

Echter, in de gevallen waarin hij daadwerkelijk 750rpm draait gaat dat op LPG dus minder. Vandaag bij de Agin gevraagd wat ze ermee kunnen... ik moet een afspraak ervoor maken over een week... ze zitten vol volgende week.

• _JGC_
Maar per 1 januari wel weer 7 cent accijns erbij.

Ze hebben liever dat we straks weer gaan dieselen. Qua verbruikskosten zijn diesel en LPG op dit moment gelijk. Voordeel van LPG is het verschil in wegenbelasting. Nog wat centen accijns erbij en straks allemaal weer aan de diesel.

• Daniel36
  • Nu online
Vanmorgen getankt voor 67 ct de liter, met de accijnsverhoging erbij wordt dat dus 74 ct de liter helaas.

ook niets.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Overheid is gek geworden. :')

Appeltaart is lekker!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:31
Josefien schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 23:06:
[...]

Mijn Renault zou 750rpm moeten draaien stationair. Maar is vaak iets hoger :/

Echter, in de gevallen waarin hij daadwerkelijk 750rpm draait gaat dat op LPG dus minder. Vandaag bij de Agin gevraagd wat ze ermee kunnen... ik moet een afspraak ervoor maken over een week... ze zitten vol volgende week.
Let je er niet gewoon veel meer op nu je er LPG in hebt laten zetten :?

Misschien gewoon accepteren dat een oude auto niet meer zo spatzuiver loopt als een nieuwe en gewoon genieten dat hij je voor weinig van A naar B brengt :?

Ik vraag me ook af of je elk rammeltje en kraakje in je auto direct laat verhelpen. Persoonlijk krijg ik het gevoel dat je wel heel erg kritisch bent op een auto met flink wat levenservaring :?

• Daniel36
  • Nu online
ybos schreef op zondag 11 november 2018 @ 07:16:
[...]

Misschien gewoon accepteren dat een oude auto niet meer zo spatzuiver loopt als een nieuwe en gewoon genieten dat hij je voor weinig van A naar B brengt :?

Ik vraag me ook af of je elk rammeltje en kraakje in je auto direct laat verhelpen. Persoonlijk krijg ik het gevoel dat je wel heel erg kritisch bent op een auto met flink wat levenservaring :?
dit vind ik, persoonlijk, een hele goede.
Ik laat weinig repareren en doe het indien ik het kan dan, wel zelf.
Dashboardkastje klepje brak af, nieuwe gemonteerd uit China, ruitenwissers etc.
Alleen onderhoud laat ik doen voor de veiligheid want remmen e.d. zijn wel erg belangrijk.

Voor de lpg installatie heb ik een "mannetje" dat heel erg veel ervaring heeft en die geen belachelijke tarieven rekent.
Momenteel staan het filter van de gasinstallatie en een reguliere beurt bij de garage op de planning.

De auto is nu 10 jaar oud, heeft 212.000 km gereden en de dagwaarde is schat ik zo'n 1500 euro.
Dus veilig is het belangrijkst en de rest is bijzaak.

ook niets.

• Josefien
ybos schreef op zondag 11 november 2018 @ 07:16:
[...]

Dat meer trillen van de motor bij 750rpm omdat het toerental dipt viel mij gewoon op toen ik met stationair lopende motor aan het wachten was op iemand. Als je langere tijd in dezelfde auto rijdt valt het op als 'ie plots anders is. En besloot ik te kijken of de trillingen weg gingen als ik overschakelde op benzine. En dat was het geval. Dan lijkt het mij dat dat verholpen moet worden, immers die gasinstallatie zit er net nieuw in, dan moet het ook helemaal goed afgesteld zijn.

Ik ben soms best wel kritisch, ja :/

• Josefien
Gas is goedkoper geworden, lijkt het. Net in Rotterdam voor 0,589 p/l getankt :D

Minder om te lachen is dat het lampje van de klepsmeerolie is gaan knipperen... nog maar 150ml over van de 500ml. Dat spul is rond de €65 per 5 liter ;(

En er moet binnenkort benzine worden getankt :/

• ybos
Josefien schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:34:
Gas is goedkoper geworden, lijkt het. Net in Rotterdam voor 0,589 p/l getankt :D

Minder om te lachen is dat het lampje van de klepsmeerolie is gaan knipperen... nog maar 150ml over van de 500ml. Dat spul is rond de €65 per 5 liter ;(

Gewoon tweetaktolie erin :P

Geen idee of dat werkt. Zou me niets verbazen als die "speciale" klepsmeerolie niets anders is dan een soort variant op tweetaktolie. Iemand :?

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 06:34
Bio schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:26:
Ik heb sinds een paar dagen een probleem dat mijn Prins VSI installatie op een willekeurig moment terugschakelt van LPG naar Benzine. Hij geeft geen storing aan, en de schakelaar geeft aan dat die in 'LPG modus' is (LED brandt fel), maar wel op benzine rijdt (tankinhoud leds uit). Eigenlijk dus hetzelfde als bij een koude start voordat hij naar LPG overschakelt.

Ik had dit vorige week twee keer, waarbij hij binnen de seconde zichzelf weer herstelde, LPG ging dus heel even uit en weer aan. Ik heb dit nu ook al gehad waarbij hij zichzelf niet terug aanschakelt, en dus op benzine blijft rijden in 'LPG modus'. Maar als ik dan de auto stop en opnieuw start kan ik deze wel weer naar LPG schakelen.

Vanmorgen na 30km probleemloos op LPG had ik het opnieuw. Ik gestopt (te cheap om op benzine door te rijden ;)), wilde hij eerst niet meer starten (hij probeerde dat wellicht direct op LPG omdat de motor al warm was, en dat werkte niet? Toen ik hem op benzine-modus zette startte hij direct, en kon ik hem nadien wel weer op LPG schakelen) Daarna weer 40km probleemloos verder gereden op LPG.

Tijdens het rijden op LPG zelf merk ik niets vreemds. Iemand een idee wat dit kan zijn? Anders maar eens een afspraak maken met de gasboer.
Om mezelf te quoten: toch geen defecte LPG, maar een defecte nokkenas positiesensor. Die sensor werkt niet meer als hij te warm wordt, en ik denk dat de Prins ECU dermate schraal geprogrammeerd is dat hij dan direct denkt dat de motor uitstaat, waardoor hij dus in LPG modus blijft

• Bio
_JGC_ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 23:21:
[...]

Maar per 1 januari wel weer 7 cent accijns erbij.

Ze hebben liever dat we straks weer gaan dieselen. Qua verbruikskosten zijn diesel en LPG op dit moment gelijk. Voordeel van LPG is het verschil in wegenbelasting. Nog wat centen accijns erbij en straks allemaal weer aan de diesel.
Dit en de andere berichten hierboven: Gequote artikel is niet uit 2018, dus ik denk dat het vals alarm is ;)

• _JGC_
ybos schreef op zondag 11 november 2018 @ 19:33:
[...]

Gewoon tweetaktolie erin :P

Geen idee of dat werkt. Zou me niets verbazen als die "speciale" klepsmeerolie niets anders is dan een soort variant op tweetaktolie. Iemand :?
Zou ik niet doen. Die zooi gaat mee met de verbranding. Dat gaan je katalysator en motormanagement niet leuk vinden.

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23-01 22:03

cdoens

309GTI16, a dying breed

Ik denk dat het juist meer een toevoeging a la loodvervanger is, dit om de smerende toevoegingen in benzine te vervangen.

Ik heb geen signature...

• Daniel36
  • Nu online
Josefien schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:34:

Ik heb jlm voor smering en dat kostte me 90 euro voor 5 liter. Verbruik moet 1 op 10.000 zijn maar de afstelling is a bitch...
Nog nooit helemaal goed gekregen.

Jij hebt een ander systeem?
Of rij je zo veel dat???

Wat betreft stationair toerental: 850 met airconditioning op LPG en benzine, 750 met airconditioning uit.

Daniel36 wijzigde deze reactie 11-11-2018 23:22 (6%)

ook niets.

• Josefien
Daniel36 schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:21:
[...]

Ik heb jlm voor smering en dat kostte me 90 euro voor 5 liter. Verbruik moet 1 op 10.000 zijn maar de afstelling is a bitch...
Nog nooit helemaal goed gekregen.

Jij hebt een ander systeem?
Of rij je zo veel dat???

Wat betreft stationair toerental: 850 met airconditioning op LPG en benzine, 750 met airconditioning uit.
Ik heb ook JLM, maar de variant met electronische doseerpomp.

Verbruik zou 0,5l per 5000km moeten zijn. Ik heb nu 3200km gereden sinds ik de installatie heb en hij was afgeleverd met 0,5l vulling. Er zit nu nog maar 0,12l in. Dus het verbruik is iets meer dan opgegeven :/

Bij Agin hadden ze destijds gezegd dat 5l rond 65 euro was :o Ik ga vanmiddag langs voor een nieuwe fles... als het opeens 90 euro blijkt => :(

Stationair toerental hoorde bij deze altijd 750 te zijn. Maar sinds een defect 2 jaar geleden doet 'ie tussen 750 en 1200 meestal. Met uitschieters naar 1800 wat tot nu toe zelfs een Renault-dealer niet kan oplossen :(

Josefien wijzigde deze reactie 12-11-2018 09:09 (10%)

• Mylan Piron
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 23-01 22:31
Is dat smeringsspul nergens online goedkoper te krijgen?

• _JGC_
Adviesprijs is 90 euro, bij sommige webshops kan je het voor 65 scoren.

• Josefien
Bij de Agin net €63,52 betaald voor 5 liter :D

Alleen zijn die zwarte JLM 5l-kannen op, ik heb nu 5 losse blikken van 1 liter van een ander merk gekregen.

Volgens hun is dit spul hetzelfde als hetgeen van JLM zelf en ook dezelfde prijs. Het zal wel goed zijn als ze het verkopen voor een installatie die ze zelf ingebouwd hebben :)

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23-01 21:22
Even een vraagje aan de kenners betreffende een probleem met de LPG installatie uit de '98 Corolla van mijn vrouw. Ding hebben we 2,5 jaar en 110.000km geleden LPG in laten zetten (nog nooit zo goedkoop zoveel kilometers gemaakt!) en dat liep altijd perfect. Totdat hij een paar maanden geleden plots moeite had met koud draaien en overschakelen.

Hij start op benzine, LPG lampje knippert dan. Na een aantal seconden hoor je de bekende "tik" achterin. Ik was altijd in de veronderstelling dat hij dan overschakelde op LPG? Het LPG lampje blijft knipperen. 5-15 sec later (verschillend) gaat het benzine lampje uit en brand LPG. Op dat moment slaat de motor af. Als je dat een paar keer doet gaat hij steeds beter stationair lopen totdat hij daadwerkelijk niet meer af slaat.

Als je hem handmatig op benzine zet en pas na een minuut of wat over gaat op LPG, geen probleem.

Mijn gevoel zegt dat het een temperatuur gerelateerd probleem is. Maar hoe rijmt dat met het feit dat dit ineens op komt spelen. En ook ongeacht of het nu 30 of 3 graden buiten is.

• ybos
The Realone schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:56:
Even een vraagje aan de kenners betreffende een probleem met de LPG installatie uit de '98 Corolla van mijn vrouw. Ding hebben we 2,5 jaar en 110.000km geleden LPG in laten zetten (nog nooit zo goedkoop zoveel kilometers gemaakt!) en dat liep altijd perfect. Totdat hij een paar maanden geleden plots moeite had met koud draaien en overschakelen.

Hij start op benzine, LPG lampje knippert dan. Na een aantal seconden hoor je de bekende "tik" achterin. Ik was altijd in de veronderstelling dat hij dan overschakelde op LPG? Het LPG lampje blijft knipperen. 5-15 sec later (verschillend) gaat het benzine lampje uit en brand LPG. Op dat moment slaat de motor af. Als je dat een paar keer doet gaat hij steeds beter stationair lopen totdat hij daadwerkelijk niet meer af slaat.

Als je hem handmatig op benzine zet en pas na een minuut of wat over gaat op LPG, geen probleem.

Mijn gevoel zegt dat het een temperatuur gerelateerd probleem is. Maar hoe rijmt dat met het feit dat dit ineens op komt spelen. En ook ongeacht of het nu 30 of 3 graden buiten is.
Vreemd verhaal. Ik heb goeie ervaringen met verdampere.nl
Ik zou daar eens een afspraak maken. Beetje aparte kerel maar doet niets anders dan storingen in LPG installaties oplossen. Heeft dus bijna alles wel een keer gezien en weet vaak vrij vlot het probleem te achterhalen.
3x geweest, 3x geholpen voor onder de 100 euro 8)
Het is een uurtje rijden (voor mij) maar tot nog toe de moeite waard geweest.

• DoleBole
  • Laatst online: 09:02
Ikzelf had ook het laatste jaar wat overgang problemen. uiteindelijk twee weken geleden de accu vervangen (echt niet meer starten) en voila ook LPG doet het weer als een zonnetje. voor die tijd nooit start problemen gehad.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:26

Yucon

*broem*

The Realone schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:56:

Ik las al een paar keer iets van 3 jaar garantie, is dat bij jou misschien ook het geval?

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:22

kraats

Ik rol

Gisteren een kabel binnengekregen om m'n Landi LSI installatie in te stellen en ingelezen in wát je allemaal in kunt stellen. Ik ben bang dat de Tweaker in mij nu helemaal los gaat :)
Nu alleen nog maar even de overschakeltemperatuur ingesteld van 50 naar 30 graden (ik rij veel korte stukken en verbruik zo nog best veel benzine), maar ik zie nog veel opties waar ik iets leuks mee kan

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• ybos
kraats schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:46:
Gisteren een kabel binnengekregen om m'n Landi LSI installatie in te stellen en ingelezen in wát je allemaal in kunt stellen. Ik ben bang dat de Tweaker in mij nu helemaal los gaat :)
Nu alleen nog maar even de overschakeltemperatuur ingesteld van 50 naar 30 graden (ik rij veel korte stukken en verbruik zo nog best veel benzine), maar ik zie nog veel opties waar ik iets leuks mee kan
Leuk om zoiets te hebben (en te kunnen!).
Mooi een beetje pielen en uitzoeken hoe vroeg je kan omschakelen bij welke temperatuur zonder problemen te krijgen. Wat heb je nog meer voor parameters die je kan aanpassen :?

• kraats

kraats

Ik rol

• Daniel36
  • Nu online
Damnit, de mijne houdt in op gas.
Dat wordt de LPG man bellen vrees ik.
Komt op locatie en rekent nette prijzen.

ook niets.

• _JGC_
@kraats Heb je daar niet zo'n dongel bij nodig? Handleiding heeft het nml over hardware key.

Kan voor een paar tientjes ook kabel voor mijn Teleflex GFI installatie aanschaffen uit Polen, software heb ik ergens kunnen downloaden, maar voor zover mij bekend heb ik daar een dongel van 200 euro voor nodig.

• kraats

kraats

Ik rol

_JGC_ schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:01:
@kraats Heb je daar niet zo'n dongel bij nodig? Handleiding heeft het nml over hardware key.
Ik ben nog niet tegen beperkingen aangelopen zonder hardware key. Moet bij deze installatie volgens mij gewoon zonder kunnen

• Daniel36
  • Nu online
De problemen van haperen op LPG bij lage toeren hangen samen met de temperatuur van het koelwater, die is dan 70 terwijl normaal eerder 85 a 90 is.
Ik overweeg de thermostaat te laten vervangen

ook niets.

• ybos
Daniel36 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:13:
De problemen van haperen op LPG bij lage toeren hangen samen met de temperatuur van het koelwater, die is dan 70 terwijl normaal eerder 85 a 90 is.
Ik overweeg de thermostaat te laten vervangen
je kan ook een stukje hard plastic voor de radiateur zetten. mijne wordt ook slecht warm met dit weer.

maar: 70 graden water zou geen probleem mogen zijn voor lpg...

Wat een mooie test is: knoop eens een oude handdoek om je verdamper (ik ga er even vanuit dat je die hebt). Het kan zijn dat hij precies in een koude luchtstroom zit. Als het probleem met de handdoek over is weet je waar het aan ligt. En dan gewoon lekker de handdoek komende winter laten zitten :)

• Daniel36
  • Nu online
ybos schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:37:
[...]

je kan ook een stukje hard plastic voor de radiateur zetten. mijne wordt ook slecht warm met dit weer.

Wat een mooie test is: knoop eens een oude handdoek om je verdamper (ik ga er even vanuit dat je die hebt). Het kan zijn dat hij precies in een koude luchtstroom zit. Als het probleem met de handdoek over is weet je waar het aan ligt. En dan gewoon lekker de handdoek komende winter laten zitten :)
Ja maar ik heb hem nu drie jaar en dit is de eerste keer.
Sta ff inn dubio nu.
Garage of de lpg man bellen?
:)

ook niets.

• ybos
Daniel36 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:33:
[...]

Ja maar ik heb hem nu drie jaar en dit is de eerste keer.
Sta ff inn dubio nu.
Garage of de lpg man bellen?
:)
Sowieso niet de garage. Die gaan (over het algemeen) klakkeloos dingen vervangen omdat ze weinig tot geen ervaring hebben met LPG. Tot zelf het advies geven om de gehele installatie te vervangen. Tja, zo kan ik ook problemen verhelpen.

Lekker voor je lpg mannetje gaan.
(deze misschien? http://g3gas.nl/ )

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:26

Yucon

*broem*

ybos schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:37:
[...]

Hoe warm is het koelwater nog als het de lpg installatie weer verlaat? Ik kan me voorstellen dat de omgevingstemperatuur een grote invloed daar op heeft en dan zegt de ingaande temperatuur weer niet zoveel. Maar hoort zo'n ding dat zelf niet bij te regelen?

• LED-Maniak

LED-Maniak

ybos schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:01:
[...]

Sowieso niet de garage. Die gaan (over het algemeen) klakkeloos dingen vervangen omdat ze weinig tot geen ervaring hebben met LPG. Tot zelf het advies geven om de gehele installatie te vervangen. Tja, zo kan ik ook problemen verhelpen.

Zelfs veel LPG mannetjes vervangen klakkeloos dingen. :')
Het heeft mij kruiwagens geld gekost bij twee specialisten. Toen ben ik zelf maar aan de slag gegaan.

Appeltaart is lekker!

• Daniel36
  • Nu online
ybos schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:01:
[...]

Jup, goeie ervaringen mee inmiddels.
Eenmaal opnieuw de lpg ecu inleren, eenmaal een nieuwe tweedehands lpg pomp en eenmaal een haperende lpg injector (die wel/geen stroom kreeg door een draadbreuk nadat we het blok hadden vervangen en de installatie daar ook op hadden gezet). Allemaal met de Picasso die ik hiervoor had.

@LED-Maniak mocht je wel iemand nodig zijn, ik kan hem wel aanbevelen.

Daniel36 wijzigde deze reactie 16-11-2018 23:19 (4%)

ook niets.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Daniel36 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:15:
[...]
@LED-Maniak mocht je wel iemand nodig zijn, ik kan hem wel aanbevelen.
Inmiddels doe ik alles zelf en heb ik al kabelbomen, relay, inspuitmondjes en sensoren vervangen. :P

Appeltaart is lekker!

• _JGC_
LED-Maniak schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:14:
[...]

Zelfs veel LPG mannetjes vervangen klakkeloos dingen. :')
Het heeft mij kruiwagens geld gekost bij twee specialisten. Toen ben ik zelf maar aan de slag gegaan.
De gewone garage zal bij een ontstekingsprobleem bijna altijd naar LPG wijzen. Als het op benzine loopt en niet op LPG ligt het aan "het gas".

Ik ben zelf 3x bij specialist geweest, kost vooral veel geld aan uren, onderdelen vervangen doet ie niet snel. Aan de ene kant heeft het me klauwen vol geld gekost, maar je krijgt een factuur van 2 A4'tjes waar alle meetwaardes, bevindingen en adviezen op staan. Tijdens het wachten tot de monteur klaar is legt ie je gewoon haarfijn uit hoe een en ander werkt.

• Daniel36
  • Nu online
@LED-Maniak geweldig, wat doe je morgenmiddag???
O-)

ook niets.

• Daniel36
  • Nu online
Vanmiddag bougies vervangen, stuk beter.
Komende week laat ik de kabels doen en een beurt.

ook niets.

• Josefien
De Renault is gisteren naar de Agin geweest voor de 5000km-controle en het niet altijd mooi stationair lopen op gas. Vandaag is 'ie terug, er is (onder garantie) een extra MAP-sensor bijgeplaatst die op de gas-regelunit zit aangesloten en de boel zou opnieuw ingesteld zijn, in de hoop dat 'ie nu wel altijd mooi stationair loopt. Als het nog niet goed is moet de auto meerdere dagen weg en wordt de software in de benzine ECU aangepast, werd me verteld.

Ik heb i.v.m. werk nog geen tijd gehad om met de Renault te rijden op de 2km van de garage naar huis na. Ik hoop wel dat 'ie goed is zo.

• Josefien
Ik kom in Duitsland van die onbemande LPG-stations tegen waar je alleen gas kan tanken. Er zit een PIN-automaat in. Maar zowel mijn betaalpas als creditcard worden telkens niet gelezen bij meerdere stations :?

"Karte nicht zugelasse" krijg ik met mijn creditcard. Mijn betaalpas geeft "Karte nicht lesbar" :?

Het is onmogelijk dat ze allebei stuk zijn.

Is het niet toegestaan om als buitenlander onbemand gas te tanken? :/

Wat is trouwens "EC-karte"?

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
EC-karte is gewoon creditcard volgens mij.

Waarom het bij jou niet werkt... Ik heb geen idee :o

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• Josefien
:/
Of werken alleen Duitse creditcards :/

Mijn betaalpas is er een van de ING. De creditcard een MasterCard.

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23-01 22:03

cdoens

309GTI16, a dying breed

Ik heb hetzelfde in Duitsland meegemaakt. Maar bij dat specifieke station kon je alleen met Duitse tankkaarten terecht. Misschien was dat bij jou ook het geval?

Ik heb geen signature...

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12:44

jgj82

Ja, maar = Nee

Josefien schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:41:
Ik kom in Duitsland van die onbemande LPG-stations tegen waar je alleen gas kan tanken. Er zit een PIN-automaat in. Maar zowel mijn betaalpas als creditcard worden telkens niet gelezen bij meerdere stations :?

"Karte nicht zugelasse" krijg ik met mijn creditcard. Mijn betaalpas geeft "Karte nicht lesbar" :?

Het is onmogelijk dat ze allebei stuk zijn.

Is het niet toegestaan om als buitenlander onbemand gas te tanken? :/

Wat is trouwens "EC-karte"?
Daar kun je inderdaad alleen met een Duitse bankpas betalen. Let wel: bankpas, dus geen creditcard. Beetje ouderwets, Duitsland loopt nou eenmaal achter.

J.G. Jeronimus

• Daniel36
  • Nu online
https://www.telegraaf.nl/...as-veel-beter-dan-benzine

Mja, interessant.
En vervelend van dat account ja.

Auto inmiddels voorzien van nieuwe bougies en kabels maar oppakken onderuit de 2 is nodig steeds knudde op gas en goed op benzine.

Test

Daniel36 wijzigde deze reactie 29-11-2018 19:35 (46%)

ook niets.

• ybos
Daniel36 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:20:

Mja, interessant.
En vervelend van dat account ja.

Auto inmiddels voorzien van nieuwe bougies en kabels maar oppakken onderuit de 2 is nodig steeds knudde op gas en goed op benzine.

Test
account nodig om stuk te lezen...

Wel opvallend: vandaag voor het eerst weer sinds lange tijd een prijs onder de 60 cent gezien bij de BP (ik tank alleen BP ivm tankpas). Was bij de BP langs de A12 bij De Meern. 57 cent om precies te zijn.
"Mijn" eigen BP rekende nog 60 cent. Maar dat is nog steeds stukken beter dan de 69 cent van de laatste tijd. Verbaasde me wel, meestal is de prijs in de winter juist hoger, nu lijkt het juist te zakken. Naja, ik verbaas met er maar over maar scheelt toch flink. toch snel tussen de 10 en 15%, best veel _/-\o_

• kraats

kraats

Ik rol

De olieprijs is ook het hele jaar nog niet zó laag geweest, dus ook wel zo eerlijk dat de consument er van profiteert. Maar meestal gaat de stijging van de brandstofprijzen t.o.v. de olieprijzen iets sneller dan de daling :/

Edit: lijkt mee te vallen. Is meer het gevoel dus :) https://www.rtlnieuws.nl/...benzineprijs-de-olieprijs

kraats wijzigde deze reactie 02-12-2018 17:31 (26%)

• Josefien
De verkrijgbaarheid van LPG is soms toch echt wel beperkend. In Antwerpen aan de kant van de E19 richting Rotterdam heb je erg weinig stations die het aanbieden. Volgens de MyLPG.eu-app zit er een Esso op de Noorderlaan 99. Maar die is gestopt met verkoop van LPG, was me verteld. De prijs staat nog wel op het bord, maar de pomp staat permanent uit.

Dat is tevens de enige in Antwerpen als je richting Rotterdam wil. Of je moet willen omrijden naar Wijnegem of de haven.

Richting E19 Rotterdam heb je dan alleen nog langs de E19 bij Minderhout eentje. En die was eergisteren stuk waardoor je pas in Nederland weer (duur) kan tanken :/

• _JGC_
Klopt, was in Denemarken niet anders, hele land heeft 5 LPG pompen en net zo duur als benzine. In Duitsland eerste tankstation ook geen LPG, pas vele kilometers later. Had overigens wel het idee dat ik met de LPG van Aral flink wat meer kilometers kon maken dan ik in NL gewend ben.

• ybos
Josefien schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:37:
De verkrijgbaarheid van LPG is soms toch echt wel beperkend. In Antwerpen aan de kant van de E19 richting Rotterdam heb je erg weinig stations die het aanbieden. Volgens de MyLPG.eu-app zit er een Esso op de Noorderlaan 99. Maar die is gestopt met verkoop van LPG, was me verteld. De prijs staat nog wel op het bord, maar de pomp staat permanent uit.

Dat is tevens de enige in Antwerpen als je richting Rotterdam wil. Of je moet willen omrijden naar Wijnegem of de haven.

Richting E19 Rotterdam heb je dan alleen nog langs de E19 bij Minderhout eentje. En die was eergisteren stuk waardoor je pas in Nederland weer (duur) kan tanken :/
In mn hoofd heb ik het idee dat je regio rotterdam woont, klopt dat :? Of heb ik dat finaal mis?
In rotterdam is LPG juist op diverse plaatsen erg goedkoop.

Bij afrit 12 van de A20, delfshaven, de BP kwam ik regelmatiglangs voor het werk. Daar tankte ik altijd het goedkoopst wat ik vinden kon. En dan reed ik regio amersfoort, utrecht, delft, rotterdam.

• Josefien
_JGC_ schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:41:
Klopt, was in Denemarken niet anders, hele land heeft 5 LPG pompen en net zo duur als benzine. In Duitsland eerste tankstation ook geen LPG, pas vele kilometers later. Had overigens wel het idee dat ik met de LPG van Aral flink wat meer kilometers kon maken dan ik in NL gewend ben.
Ik had laatst in Duitsland alleen die onbemande LPG-only stations waar blijkbaar geen buitenlandse bankkaarten worden geaccepteerd :/

De prijzen in Duitsland zijn ook niet goedkoper dan Nederland wat LPG betreft :/
ybos schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:51:
[...]

In mn hoofd heb ik het idee dat je regio rotterdam woont, klopt dat :? Of heb ik dat finaal mis?
In rotterdam is LPG juist op diverse plaatsen erg goedkoop.

Bij afrit 12 van de A20, delfshaven, de BP kwam ik regelmatiglangs voor het werk. Daar tankte ik altijd het goedkoopst wat ik vinden kon. En dan reed ik regio amersfoort, utrecht, delft, rotterdam.
Ja, die BP is goedkoop. De Esso op de Stadhoudersweg is soms nòg een paar cent goedkoper (al de hele week 0,559) en is het dichtsbij voor mij dus daar tank ik meestal :D

In België is het echter rond 0,50 p/l en dan wil ik natuurlijk op de terugweg nog even tanken. En dan kan het dus niet als er geen werkende pompen zijn... :/

Josefien wijzigde deze reactie 02-12-2018 22:03 (3%)

• Bio
bwegh, pech deze maand.

LPG schakelaar is ermee opgehouden. Geen lichtjes, en knopje werkt ook niet meer.

Hij reed nog wel gewoon op gas, maar nadat ik de zekering gecontroleerd heb misschien niet meer...

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• ybos
Bio schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:52:
bwegh, pech deze maand.

LPG schakelaar is ermee opgehouden. Geen lichtjes, en knopje werkt ook niet meer.

Hij reed nog wel gewoon op gas, maar nadat ik de zekering gecontroleerd heb misschien niet meer...
Even zoeken naar de manual van het systeem dat je hebt.
Misschien kan je hem door een signaaltje op de gascomputer te geven wel weer handmatig op gas zetten.
Net wat je zelf al zei, hij reed nog wel op gas. Het zou met niets verbazen als je een 12V pulsje geeft op een klemmetje op de gascomputer dat je de schakelaar simuleert en dat hij gewoon weer op gas gaat rijden.

De schakelaartjes zien er high tech uit maar zijn het niet.

Dat geeft je tijd om kalm aan een vervangende schakelaar te zoeken. Je kan ook http://g3gas.nl/ contacten. Die komt bij je langs, op het werk of thuis. Op die manier is het zo snel mogelijk weer gefikst en kan het besparen weer beginnen.

• Daniel36
  • Nu online
Ik zie dat Diana/Romio autoservice geen onbekende is.
Ook goede ervaringen mee.

ook niets.

• Bio
ybos schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:55:
[...]

Even zoeken naar de manual van het systeem dat je hebt.
Misschien kan je hem door een signaaltje op de gascomputer te geven wel weer handmatig op gas zetten.
Net wat je zelf al zei, hij reed nog wel op gas. Het zou met niets verbazen als je een 12V pulsje geeft op een klemmetje op de gascomputer dat je de schakelaar simuleert en dat hij gewoon weer op gas gaat rijden.

De schakelaartjes zien er high tech uit maar zijn het niet.

Dat geeft je tijd om kalm aan een vervangende schakelaar te zoeken. Je kan ook http://g3gas.nl/ contacten. Die komt bij je langs, op het werk of thuis. Op die manier is het zo snel mogelijk weer gefikst en kan het besparen weer beginnen.
Thanks! Dat is inderdaad precies wat ik vanochtend gedaan had, dus rijd weer op gas, dat is het belangrijkste!

Ik verdenk alleen niet direct de schakelaar zelf. 12v in en 5v in naar de schakelaar geven geen spanning, dus het is ecu of kabel.

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Josefien schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:01:
[...]
In België is het echter rond 0,50 p/l en dan wil ik natuurlijk op de terugweg nog even tanken. En dan kan het dus niet als er geen werkende pompen zijn... :/
Zowel vorige week als deze week was het in België 0.359/liter :9

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• Josefien
MK_ schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:49:
[...]

Zowel vorige week als deze week was het in België 0.359/liter :9
Maar in Antwerpen zitten die helaas niet zo goedkoop. Er is eentje die het volgens mij benaderd, maar zit helemaal in de haven en is 25km omrijden of zo... is het niet waard als je niet die kant op moet :/ De rest is rond 0,45-0,51 p/l.

• Bio
Ik heb het al eerder gezegd, maar ik blijf het ook gek vinden die verschillen binnen België. De goedkoopste prijs in oost/west Vlaanderen is momenteel 42 cent.

• Daniel36
  • Nu online
Bio schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:34:
Ik heb het al eerder gezegd, maar ik blijf het ook gek vinden die verschillen binnen België. De goedkoopste prijs in oost/west Vlaanderen is momenteel 42 cent.
hier krap zestig, zuiden van Friesland

ook niets.

• eXec
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03:58
Heb van de week nog voor 0,549 getankt langs de A1 bij Texaco Neerduist, Amsersfoort. Goedkoopste waar ik in tijden (binnen Nederland dan) heb getankt. Tank nu in de regio Amsterdam rond 0,589.

Die Texaco is al tijden de goedkoopste binnen NL dat ik ken, maar kom er helaas maar weinig in de buurt. Het heeft weinig zin om 50km om te rijden .

eXec op Steam

• Josefien
Het benzineverbruik gaat met de koude temperaturen merkbaar omhoog. De meter daalt een heel vakje per maand (kan niet zien hoeveel liter), terwijl de auto maar 4 dagen per week gereden wordt. Bij de eerste start v/d dag rijdt 'ie ongeveer 2km op benzine.

Verder zag ik dat het klepsmeersysteem blijkbaar niet van JLM is. Er staat "valve-protector.de" op de doseerpomp :P Alleen het verdeelstuk is van JLM, daar staat wel JLM op en valve-protector.de biedt niet zulke verdeelstukken aan. Die doseerpomp schijnt met een speciaal instelkabeltje instelbaar te zijn qua verbruik.

En op de site zag ik dat het systeem ook zo in te bouwen is dat de smeerolie niet via het inlaatspruitstuk erin gaat, maar vermengd wordt met het gas en via de gasinjectors wordt ingespoten :o

Ik vond het al apart dat op de site van JLM alleen de vacuümgestuurde versie stond. Maar het is dus alleen op de factuur een JLM, in praktijk een of ander Duits systeem :P

• Josefien
De auto had vannacht een onbekende storing. Na 3 uurtjes stilstaan sloeg de motor niet meer aan. Startmotor draaide prima, geen foutcodes.

Ik heb 'm toen geforceerd op gas gestart... toen draaide hij een paar secondes heel beroerd om weer af te slaan. Daarna startte hij op benzine weer... wel moeizaam, maar hij deed het. Geen idee waarom hij het pas deed na een startpoging op gas :?

Dat geforceerd starten op gas kan maar 5 keer en mag alleen in noodgevallen worden gebruikt, las ik elders. Daarna moet in de diagnose-software een teller gereset worden. Lopen er onderdelen directe schade op door het starten op gas? :/ Bij de Agin is zelfs helemaal niks verteld over deze functie.

• FTI
  • Laatst online: 12:42
Josefien schreef op zondag 16 december 2018 @ 01:40:
De auto had vannacht een onbekende storing. Na 3 uurtjes stilstaan sloeg de motor niet meer aan. Startmotor draaide prima, geen foutcodes.

Ik heb 'm toen geforceerd op gas gestart... toen draaide hij een paar secondes heel beroerd om weer af te slaan. Daarna startte hij op benzine weer... wel moeizaam, maar hij deed het. Geen idee waarom hij het pas deed na een startpoging op gas

Dat geforceerd starten op gas kan maar 5 keer en mag alleen in noodgevallen worden gebruikt, las ik elders. Daarna moet in de diagnose-software een teller gereset worden. Lopen er onderdelen directe schade op door het starten op gas? :/ Bij de Agin is zelfs helemaal niks verteld over deze functie.
Kan inderdaad schadelijk zijn. Gas heeft geen smering, en juist bij het starten staat alles "droog" (oliepomp nog niet aan). Zo min mogelijk doen lijkt mij verstnadig. Verder brandt gas heter en met volledig koude motor wordt je motor dus ook opeens een stuk sneller warm, wat weer andere gevolgen kan hebben mbt oude pakkingen oid.

Mbt het niet willen starten op benzine: hoe lang zit deze er al in? Heb je geprobeerd te starten met een beetje gas bij? Wanneer is brandstoffilter laatst vervangen?

• Josefien
Benzine is vorige maand nog getankt, kan dus niet te oud zijn.

Gaspedaal bedienen tijdens het starten had geen enkel effect. En het brandstoffilter is bij de laatste onderhoudsbeurt 2 maanden geleden nog vervangen (vervangingsinterval is eens in de 60k), kan dus ook niet te oud zijn.

Het gekke is dat de auto hierna geen problemen meer heeft gehad. Ze konden bij de garage vandaag ook niks meer doen, want alles is nu weer oké :?

Deze auto heeft eerder dit jaar ook vage problemen gehad die later weer vanzelf weggingen. Zoals de motor die tijdens het rijden afsloeg en vanzelf weer aan ging als je bleef rollen. Of tig keer afslaan direct na het starten. Maar altijd buiten de ogen van de garage, dan deed 'ie het prima. Problemen zijn toen ook vanzelf weggegaan :? De garage vermoedde ergens een slecht elektrisch contact.

• Saffie_time
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

Saffie_time

Why use this? 42!

Josefien schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:16:
Benzine is vorige maand nog getankt, kan dus niet te oud zijn.

Gaspedaal bedienen tijdens het starten had geen enkel effect. En het brandstoffilter is bij de laatste onderhoudsbeurt 2 maanden geleden nog vervangen (vervangingsinterval is eens in de 60k), kan dus ook niet te oud zijn.

Het gekke is dat de auto hierna geen problemen meer heeft gehad. Ze konden bij de garage vandaag ook niks meer doen, want alles is nu weer oké :?

Deze auto heeft eerder dit jaar ook vage problemen gehad die later weer vanzelf weggingen. Zoals de motor die tijdens het rijden afsloeg en vanzelf weer aan ging als je bleef rollen. Of tig keer afslaan direct na het starten. Maar altijd buiten de ogen van de garage, dan deed 'ie het prima. Problemen zijn toen ook vanzelf weggegaan :? De garage vermoedde ergens een slecht elektrisch contact.
Laat ook even naar je hoofdzekering kijken.
Die kan dit namelijk exact hetzelfde veroorzaken indien die wat slechter wordt.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• _JGC_
Probleem met starten op gas is niet dat de boel te heet wordt, maar vooral bevriezingsgevaar van de verdamper. Een brok ijs in je verdamper of koelsysteem is niet grappig zeg maar.

• Josefien
Saffie_time schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:57:
[...]

Laat ook even naar je hoofdzekering kijken.
Die kan dit namelijk exact hetzelfde veroorzaken indien die wat slechter wordt.
Zit deze gewoon in de zekeringkast onder de motorkap en is het een van de exemplaren met hogere waarde?
_JGC_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:58:
Probleem met starten op gas is niet dat de boel te heet wordt, maar vooral bevriezingsgevaar van de verdamper. Een brok ijs in je verdamper of koelsysteem is niet grappig zeg maar.
:/
Maar je zou dus in theorie in de zomer wel op gas kunnen starten zonder extra risico op schade?

• Mylan Piron
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 23-01 22:31
Ik denk dat dat wel mogelijk is aangezien vele aardgasauto's meteen op gas starten.

• VerrekteZakStro
  • Registratie: september 2012
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een vialle LPG installatie (jaar of 5 oud denk ik) in mijn BMW 330i met N52 motor. Deze werkt zeer naar behoren, behalve bij vorst. Indien de buitentemperatuur onder 0 komt valt de (koude) motor uit wanneer deze na een minuut of 2 rijden overschakelt op LPG. Overschakelen op benzine geeft dan soelaas. Wanneer ik de motor een minuut of 10 later weer op LPG laat rijden werkt de motor wel weer gewoon op LPG (de motor is dan warm). Ik vermoed dat de LPG bij het inspuiten bevriest voordat deze daadwerkelijk de verbrandingskamer bereikt. Is hier iets aan te doen, of gewoon accepteren dat ik in een hele winter wellicht 1 extra volle tank aan benzine verbruik?

• ybos
FTI schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:05:
[...]

Kan inderdaad schadelijk zijn. Gas heeft geen smering, en juist bij het starten staat alles "droog" (oliepomp nog niet aan). Zo min mogelijk doen lijkt mij verstnadig. Verder brandt gas heter en met volledig koude motor wordt je motor dus ook opeens een stuk sneller warm, wat weer andere gevolgen kan hebben mbt oude pakkingen oid.

Mbt het niet willen starten op benzine: hoe lang zit deze er al in? Heb je geprobeerd te starten met een beetje gas bij? Wanneer is brandstoffilter laatst vervangen?
Beetje onzin wat je allemaal schrijft.

Er staat niets in het gehele inlaattraject "droog" wat door de olie gesmeerd zou moeten worden, de oliepomp draait inderdaad nog niet. Maar het zou niet best zijn als de olie op dezelfde plaats komt als de LPG. Want dat zou betekenen dat de olie mee verbrand met het LPG. Los daarvan staat er in het hele blok niets droog want olie is een hele goeie plakker :P Anders zou elke koude start een olieloze start zijn, dan zou het snel over zijn met welke auto dan ook. Tuurlijk moet de oliepomp zo snel mogelijk de oliedruk op peil brengen maar er is altijd olie aanwezig.
Ook het verhaal dat de motor opeens sneller warm wordt is niet waar. LPG verbrand inderdaad iets heter, maar de olie en koelvloeistof zijn gewoon koud dus motor komt misschien ietsje sneller op temperatuur maar levert absoluut geen schade op.

Enige wat kan is inderdaad dat je verdamper bevriest en dan krijgt de motor geen brandstof en slaat hij af.

• ybos
VerrekteZakStro schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:33:
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een vialle LPG installatie (jaar of 5 oud denk ik) in mijn BMW 330i met N52 motor. Deze werkt zeer naar behoren, behalve bij vorst. Indien de buitentemperatuur onder 0 komt valt de (koude) motor uit wanneer deze na een minuut of 2 rijden overschakelt op LPG. Overschakelen op benzine geeft dan soelaas. Wanneer ik de motor een minuut of 10 later weer op LPG laat rijden werkt de motor wel weer gewoon op LPG (de motor is dan warm). Ik vermoed dat de LPG bij het inspuiten bevriest voordat deze daadwerkelijk de verbrandingskamer bereikt. Is hier iets aan te doen, of gewoon accepteren dat ik in een hele winter wellicht 1 extra volle tank aan benzine verbruik?
Wat kán werken: knoop in de winter even een oude handdoek oid om de verdamper. Hij heeft dan geen last van rijwind en koelt minder snel af, dat kan net genoeg zijn.

Wacht ff, vialle... Is waarschijnlijk een LPI :? Dan heb je geen verdamper. Zou dan inderdaad kunnen dat het systeem net te vroeg overgaat naar LPG inderdaad.

ybos wijzigde deze reactie 19-12-2018 19:52 (7%)

• VerrekteZakStro
Ik heb inderdaad een lpi systeem. Maar moet als het echt koud is (-5 gr Celsius) pas na een minuut of 20 over schakelen. De motorolie is dan al 60-70 graden. Indien ik eerder overschakel valt de motor uit, of horten en stoten alsof er maar een paar cilinders vd 6 werken

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 12:32
VerrekteZakStro schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:43:
Ik heb inderdaad een lpi systeem. Maar moet als het echt koud is (-5 gr Celsius) pas na een minuut of 20 over schakelen. De motorolie is dan al 60-70 graden. Indien ik eerder overschakel valt de motor uit, of horten en stoten alsof er maar een paar cilinders vd 6 werken
Dat duurt wel heel lang dan. Ik rij ook met een vialle LPI installatie (maar wel wat ouder dan 5 jaar) en die schakelt toch wel een stuk eerder over. Misschien (de rietjes in) je injectoren niet meer zo best ?
Lastige met langs de gasboer is natuurlijk dat tegen de tijd dat je er bent, je wel lekker warm gereden bent :p.

Ik heb wel eens semi bevroren injectoren in de zomer gehad als ik in zo'n constante optrek en afrem file zit.
Meestal zet ik hem nu dan maar even op benzine in zo'n geval.

• VerrekteZakStro
Als de buiten temperatuur boven 0 is schakelt de motor al snel over naar gas ( max 1 a 2 minuten) en dan gaat het zonder problemen. Denk idd dat de rietjes niet goed (geïsoleerd?) zijn. Verder geen problemen dus. Misschien nog eens gasboer in de buurt hier (Mesman Eindhoven) contacteren

• ybos
Ik heb zelf ook een LPI. Schakelt ook met de kou na ongeveer anderhalve km over, geen problemen. Zou anders http://g3gas.nl/ eens bellen. Hij komt op locatie en dan is het probleem wel te constateren. Ik verwacht dat hij het probleem van afstand waarschijnlijk ook wel weet. Er zitten maar weinig onderdelen in een LPG / LPI systeem. De echte experts hebben alles al wel gezien denk ik.

• FTI
  • Laatst online: 12:42
LPi schakelt bij een kvs temp van ik geloof 30 of 40 graden om.

@ybos: i stan corrected. laten we het houden op after-lunch ramblings :) goede punten.

• Bio
Bio schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:52:
bwegh, pech deze maand.

Was er nog niet aan toegekomen om er goed naar te kijken, maar vandaag heeft het knopje zichzelf magisch gerepareerd. Hopelijk blijft het zo :P

• ybos
Bio schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:41:
[...]

Was er nog niet aan toegekomen om er goed naar te kijken, maar vandaag heeft het knopje zichzelf magisch gerepareerd. Hopelijk blijft het zo :P
Top. Afblijven dus :P

• Daniel36
  • Nu online
Ah, dat is een befaamde techniek inderdaad.

Hier het volgende nieuws: de auto rijdt weer desgewenst 1 op 12 bij 110 km/uur met de nieuwe bougies en kabels. Inmiddels zijn er twee nieuwe winterbanden gekomen en staat ie op vier goed winterbanden op stalen velgen. Vier wieldoppen erop. 1 nieuwe veer voor laten monteren en een oranje knipperlichtje om door de APK te komen.
\blijkbaar kunnnen we er weer een poosje tegenaan dus.
Ik zeg dikke prima!

ook niets.

• Josefien
Kom ik net bij m'n auto, hangt de knop los... hij blijkt alleen gelijmd... :/

• Daniel36
  • Nu online
Voor mevr. Josefien beetje knullig.

Hier ook niet zo mooi: auto staat bij de garage voor nieuwe bobinebank, cilinder drie last van veel overslag en de ANWB dacht wel dat dat het probleem is. Hoop ik ook want de andere keuze is een verbrande klep...straks garage bellen om te vragen hoever ze zijn.

ook niets.

• ybos
Josefien schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:31:
Kom ik net bij m'n auto, hangt de knop los... hij blijkt alleen gelijmd... :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ff stukje dubbelzijdig tape en je bent weer de man vrouw 8)

• Josefien
Ik heb 'm voor nu ook met dubbelzijdig tape vastgeplakt :P Maar het is maar de vraag hoe lang het blijft zitten. Die knop is hol in het midden, hij plakt in feite alleen aan de rand en de stukjes lijm :/

Die knop hoort voor zover ik weet vastgeklikt te worden op een montageplaat. Die hier niet aanwezig is.

Het is meer teleurstellend hoe ze dat blijkbaar hebben vastgezet en in amper 3 maanden al loslaat.

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Bij mijn LPi systeem was hij ook gewoon vastgeplakt met lijm, dat deed het tien jaar keurig, totdat ik het paneel ging vervangen. Daarna vastgezet met tape, niets aan het handje.
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True