Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 7 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Ik doe ontwikkeling voor winparts, de elektrode afstand staat vaker niet dan wel bij de bougies. Als het er dan wel bij staat is het gekoppeld aan een voertuig of motorcode, waar je uit op kunt maken dat je zelf de bougies moet vergroten of verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Alfa90_Buttje schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:54:
[...]

Deed de mijne eerst ook. Sta je bij een kruispunt, zul je optrekken .. buts hort stoot .. :(
Maar ik ben terug gegaan en toen bleek dat je kon kiezen, of bij optrekken, of bij gaslos. Nouja optrekken terwijl hij overschakelt waren we al achter dat, dat je in de praktijk zeer irritant en zelfs gevaarlijk kan zijn .. dus voor overschakelen bij gaslos gekozen. Dit geeft idd dat probleempje op een parkeerterrein als je weer weg rijdt .. maar dat gaat ook geregeld goed. Wat wel een mogelijkheid is, dat je al op snelheid bent voordat de temperatuur is bereikt ... en zolang je het gas niet weer loslaat, zal hij op benzine blijven rijden. Dus altijd even opletten als je net onderweg bent en even met het gas spelen zodat ie wel naar lpg gaat.

^LPI systemen hebben hier overigens geen last van, is alleen bij verdamper systemen.

[...]

Goed gedoet d:)b
Toch wel... lpi moet eerst voldoende pompdruk hebben op de leiding om geen gasbellen te hebben in de leiding....

Daar werkt de timing de andere kant op... hete motor is langere wachttijd... anders kan er nog een gasbel voorbij komen en dan is het direct misfire cilinder 1... ( hij begint altijd met cilinder 1 aan de lpg te hangen)

Bij koude motor mag hij vrijwel direct over op lpi... pomp test + minimale timeout zelf stationair en dan netjes cilinder voor cilinder, dus geen kant op schokken.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-05 11:01
L0we schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:51:
[...]

Ik controleer ze zelf ook altijd voor ik ze erin draai. Soms zit daar nog wel eens wat afwijking in, ben ik vaker tegengekomen.

Het is vrij eenvoudig meten, elke keer een iets dikker voelermaatje ertussen, tot je er eentje niet meer makkelijk tussen geschoven krijgt.
En de dikste die je er wel tussen krijgt is de maat? Dat was dan 0,75mm.

[ Voor 73% gewijzigd door Josefien op 25-10-2018 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-05 21:39
Josefien schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:26:
[...]

En de dikste die je er wel tussen krijgt is de maat? Dat was dan 0,75mm.
Klopt. Precies wat je nodig had toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Jup :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:37
Electrode afstand is altijd zeer belangrijk geweest voor LPG. Overigens, het overschakelen is bij mijn vogels LPG systeem niet merkbaar. Daar zit een vorm van overgang in zodat benzine en gas kortstondig toe en afnemen. Nog sterker, als de motor zwaar wordt belast voegt hij stilletjes wat benzine toe aan het gasmengsel voor extra power.

Blijft het niet heerlijk om met 2 tientjes te betalen bij de pomp 😋

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 07:56

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

cactusman schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:10:
Toch wel... lpi moet eerst voldoende pompdruk hebben op de leiding om geen gasbellen te hebben in de leiding....

Daar werkt de timing de andere kant op... hete motor is langere wachttijd... anders kan er nog een gasbel voorbij komen en dan is het direct misfire cilinder 1... ( hij begint altijd met cilinder 1 aan de lpg te hangen)
ah, vandaar die misfire's die ik nu en dan in de computer uit las. :P

maar ik bedoelde meer in die zin .. een verdamper systeem zal altijd een schokje geven bij omschakelen, want hij sluit de benzine af en dan de LPG in. Een LPI systeem gaat traploos over, beginnend bij cilinder 1 inderdaad en dan geleidelijk naar cilinder 4 (of in welke volgorde dan ook maar).

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Alfa90_Buttje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:00:
[...]

ah, vandaar die misfire's die ik nu en dan in de computer uit las. :P

maar ik bedoelde meer in die zin .. een verdamper systeem zal altijd een schokje geven bij omschakelen, want hij sluit de benzine af en dan de LPG in. Een LPI systeem gaat traploos over, beginnend bij cilinder 1 inderdaad en dan geleidelijk naar cilinder 4 (of in welke volgorde dan ook maar).
jip.. even de time-out bij de hogere temperaturen langer zetten.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:41

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
2 tientjes?
28 euro voor 40 liter.
}:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Kickje...mijn installatie schakelt bij plm 50 graden over op LPG en het eerste lampje van de tankinhoud verdwijnt bij 150km.
Dit klopt niet met de tankinhoud want die is 45 liter/47 liter.
En daar rij ik plm 460 km mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:53
Daniel36 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:36:
Kickje...mijn installatie schakelt bij plm 50 graden over op LPG en het eerste lampje van de tankinhoud verdwijnt bij 150km.
Dit klopt niet met de tankinhoud want die is 45 liter/47 liter.
En daar rij ik plm 460 km mee.
De indicatie lampjes werken bij mij ook voor geen flikker 8)7, kijken naar de kilometerstand geeft een betere indicatie dan de lampjes. Ik heb intotaal 5 lampjes en bij mij gaan die lampjes als volgt:

5e lampje gaat al uit na +-50 km.
4e lampje gaat uit +-125 km na het uitgaan van het 5e lampje.
3e lampje gaat uit +-200 km na het uitgaan van het 4e lampje.
2e lampje gaat uit +-100 km na het uitgaan van het 3e lampje.
1ste lampje gaat uit +-150 km na het uitgaan van het 2e lampje.

Maar goed, ik heb niks te klagen 630-650 km met een tank van +- 48 Liter. Als ik echt zuinig rij lukt het nog wel eens 14km/liter te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:44
CCJJVV schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:19:
[...]

De indicatie lampjes werken bij mij ook voor geen flikker 8)7, kijken naar de kilometerstand geeft een betere indicatie dan de lampjes. Ik heb intotaal 5 lampjes en bij mij gaan die lampjes als volgt:

Maar goed, ik heb niks te klagen 630-650 km met een tank van +- 48 Liter. Als ik echt zuinig rij lukt het nog wel eens 14km/liter te halen.
Das aardig zuinig. Wat voor auto?
Ik reset altijd de dagteller bij het tanken, +-350 400 km tanken. Heb t idee dat het filter vrij vies is dus rij m nooit leeg (hoe leger de tank hoe bokkiger die soms omslaat naar gas).

1:10 hier op gas met een 318i 118pk uit 2001. (Op benzine 12.5, uberhaupt niet echt een zuinige auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Jup,dagteller op nul en ik weet hoelang ik nog kan.
Ik zet hem ook om als het lampje rood wordt.
En dan snel tanken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coupelover
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-12-2021
Hallo allemaal! Ik ben liefhebber van coupe. Ik rijd nu een Ford Puma maar wil een grotere coupe vanwege samenwonen met mijn vrouw. Ik overweeg de Fiat Coupe Turbo of de Ford Cougar 2.5 en dan een LPG installatie daarin bouwen. Zijn deze twee auto's daar geschikt voor volgens jullie of zal mijn motor dan heel snel slijten? Als derde keuze heb ik een Fiat Coupe zonder turbo, mooie auto maar wel minder lol natuurlijk vanwege de degelijke 1.8 liter motor die minder vermogen levert. Graag hoor ik jullie meningen en advies!

Groeten van een liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Laatst online: 23:44
coupelover schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 23:06:
Hallo allemaal! Ik ben liefhebber van coupe. Ik rijd nu een Ford Puma maar wil een grotere coupe vanwege samenwonen met mijn vrouw. Ik overweeg de Fiat Coupe Turbo of de Ford Cougar 2.5 en dan een LPG installatie daarin bouwen. Zijn deze twee auto's daar geschikt voor volgens jullie of zal mijn motor dan heel snel slijten? Als derde keuze heb ik een Fiat Coupe zonder turbo, mooie auto maar wel minder lol natuurlijk vanwege de degelijke 1.8 liter motor die minder vermogen levert. Graag hoor ik jullie meningen en advies!

Groeten van een liefhebber
Ik zou zeggen kijk even in de vialle gids of op autogasinfo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coupelover
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-12-2021
Ik vind dat een wat simpele reactie. Ik vraag naar je kennis en ervaring met het inbouwen van een LPG installatie in zon auto. Ofwel, wat zouden de eventuele negatieve gevolgen kunnen zijn voor de motor? En zijn die zodanig dat het af te raden valt? Of kan je daarmee nog prima 5 jaar rijden? Graag wat uitgebreidere meer diepgaande reacties dan verwijzen naar een gids. Heeft iemand zelf ervaring met deze prachtauto's? Toch bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
coupelover schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:57:
Ik vind dat een wat simpele reactie. Ik vraag naar je kennis en ervaring met het inbouwen van een LPG installatie in zon auto. Ofwel, wat zouden de eventuele negatieve gevolgen kunnen zijn voor de motor? En zijn die zodanig dat het af te raden valt? Of kan je daarmee nog prima 5 jaar rijden? Graag wat uitgebreidere meer diepgaande reacties dan verwijzen naar een gids. Heeft iemand zelf ervaring met deze prachtauto's? Toch bedankt voor je reactie!
Ik heb daar geen ervaring mee. Ik vind een Cougar een aardige auto, de Fiat vind ik prachtig.
Bij de Coupe Fiat turbo krijg ik een vervelend gevoel, ik vrees dat die heel moeilijk te vinden is, lastig in onderhoud en mogelijk afgetrapt inmiddels helaas.
an zou ik voor de 1.8 16v gaan, die is redelijk bullteproof dacht ik.

Wat ze op gas doen? geen idee. Maar dat kan je dus wel in die gidsen vinden.

En verder? Qua levensduur op lpg? at zit wel goed zolang die motoren het op gas goed doen en je je aan het onderhoud e.d. houdt.

Succes en ik zou zondermeer de Coupe Fiat kiezen tenzij die niet op gas wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-05 13:02
Dat hangt erg af van de basis, want een Fiat Coupe is per definitie 18 jaar oud...
In een coupe zit ook geen FIRE motor, die op zich een goede reputatie hebben voor LPG, maar een Pratola Serra motor, waarvan ik niet persee noemenswaardige problemen kan vinden, maar deze motor is denk ik ook een stuk zeldzamer... (ik heb gekeken bij Lancia omdat die vermogens meer overeenkomen dan de motoren die bij Fiat zijn genoemd). Op spritzmonitor.de kan ik ook maar 3 exemplaren vinden op lpg. Als ik een beetje rond google kom ik al snel op poolse sites terecht...

Verdere rule of thumb, is dat je minder risico loopt mij een 'eenvoudige motor', dus dan zou ik de turbo en de 5 cilinder variant achterwegen laten, maar ja, je kiest zo'n auto op een emotionele basis en dan laat je wel het lekkerste liggen :P.

Last but not least, ga naar een inbouwer met een goede reputatie voor dit soort bijzondere gevallen, want hier zijn waarschijnlijk geen 'pre-fab' kits voor beschikbaar. En ja dan ben je snel 2000 euro kwijt wat in de buurt komt met de waarde van de auto...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 14:44
De atmosferische 5-cyl kan hartstikke goed op gas lopen. Heb menig Marea 20v de 3 tot 4 ton zien halen daarmee. Dit zal ook mijn keuze zijn om op LPG als dagelijkse auto te rijden (ik heb een jaar lang woon werk in een Bravo 20v gereden en 100euro per week aan brandstof was niet leuk, daarom overgestapt op satansap, Auto heb ik nog wel :) ).
De 2.0 16v(t) en 20vt zou ik voor zoiets niet aan beginnen, daar zijn de gebruikskosten gewoon te hoog voor.

Wat ik wel zou adviseren dan is om met een "schone lei" te beginnen. Dus alle riemen vervangen (moeten trouwens om de 60k km officieel) draagarmen vervangen als de leeftijd niet bekend is en kijk ook gelijk naar de drijfstanglagers want bij slecht onderhoud wil vooral de 3e cilinder die nog wel eens opeten.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:23
Ik heb de 1.8 16V gehad in de Marea. Die heb ik bij 275K verkocht vanwege doorroesten. Motor liep toen nog als een zonnetje.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
CCJJVV schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:19:
[...]

Das nog best netjes....

Met mijn spark begint het laatste lampje al te knipperen (bijna leeg) bij 150km. En ik kan ~310 km rijden tot een lege gastank :X Dus kijk ook maar naar de KM-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 19:26
MK_ schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:41:
Ik heb in Maasmechelen 2 pompen tegenover elkaar liggen, maar toch ga ik naar die waar ik onhandig moet keren :P Minder druk (want keren), een cent goedkoper ( :*) ) en de auto rijdt er beter op is mijn ervaring. Hij loopt toch minder lekker op de LPG van de Esso.. dus dan maar bij de Total :D

0.470 afgelopen dinsdag trouwens :)

Voordeel is dat er een stuk of 5 tankstations op 1km liggen, die concurreren dus hevig met elkaar :*)
Tank je nooit bij Lukoil?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 14:39
Ik had 5 jaar lang lpg auto gehad, 50dkm per jaar, dus 250dkm met lpg. Gekocht met 2 ton al dus aardig km toen ik wegdeed. En vrijwel probleemloos motorisch gezien. Ik heb wel om de 10dkm oliebeurt, bougies vervangen, en kleppen gesteld.
Vergeet de longlife bougie of de lpg bougie, gewoon vervangen om de 10dkm (ook ziet er nog goed uit) dan zou de motor echt heel lang mee gaan. Kleppen stellen is ook belangrijk en als je het goed wil doen dan klepsmeersysteem geen gek idee.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Mijn besparing met LPG gaat de komende jaren naar de torenhoge verzekeringspremie... ik heb schade gereden met schuld :'( Schade aan de Renault valt gelukkig mee, is weer gerepareerd :)

Nah, ik ga morgen naar België en wil daar natuurlijk ook goedkoop gas kunnen tanken :D Alleen... ik heb nog geen verloopstuk ervoor. Is zo'n verloopstuk die ik kan halen bij de bouwmarkt om de hoek goed genoeg? Dus deze:
https://www.gamma.nl/asso...ppel-europa-lpg/p/B463985

Of kan ik beter eentje kopen bij de Agin zelf (onbekend prijskaartje...)?

Ik weet niet of het uitmaakt in kwaliteit. Op het oog is het gewoon een stuk metaal :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39

Wok

Dakloos...

Gewoon kopen dat ding. Europanippel = Europanippel. En leg ook een waterpomptang in je dashboardkastje...

Je zult niet de eerste zijn die de nippel te strak erin draait en hem na het tanken niet meer los krijgt :P

Tip van flip: de nippel hoef je nog niet eens handvast erin te draaien; je draait hem sowieso al vaster als je het vulpistool erop draait. Gewoon losjes erin draaien tot je de eerste weerstand voelt. Dan het vulpustool er opdraaien, wederom nog niet eens handvast, maar tot de eerste weerstand.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-05 22:49
Allemaal messing en voldoen allemaal, zolang je maar de bijpassende hebt :p

Belgen is toch niet de opdraai variant (a la een hoop duiters (maar ook niet allemaal)), maar de "disc" variant a la de spaghetti-eters, met van die weerhaakjes die ook hopeloos scheef vast kunnen komen te zitten ?
Wat dat betreft is de NL'se bajonet toch nog steeds erg makkelijk.

[ Voor 73% gewijzigd door gekkie op 31-10-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 03-05 21:41

Bio

België is wel degelijk de Duitse opdraai variant.

Ik vond die disc variant eigenlijk ook wel erg makkelijk, heb die in Noorwegen nog gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Wok schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:41:
Gewoon kopen dat ding. Europanippel = Europanippel. En leg ook een waterpomptang in je dashboardkastje...

Je zult niet de eerste zijn die de nippel te strak erin draait en hem na het tanken niet meer los krijgt :P

Tip van flip: de nippel hoef je nog niet eens handvast erin te draaien; je draait hem sowieso al vaster als je het vulpistool erop draait. Gewoon losjes erin draaien tot je de eerste weerstand voelt. Dan het vulpustool er opdraaien, wederom nog niet eens handvast, maar tot de eerste weerstand.
Been there... Heb toen mijn hand opengetrokken bij het (proberen) los te draaien :p,

Op de foto was het meeste bloed al weg, maar i.v.m bloed een spoiler tag
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2V0LGXMatHV0bqfBRci8oixU/medium.jpg

Sindsdien ligt er inderdaad een waterpomptang in de kofferbak, al heeft het tankstation waar ik normaliter ga ook een liggen :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ga dat verloopstuk morgen dan halen bij de bouwmarkt voor ik vertrek :D

Serieus, ik moet dus ook beter een waterpomptang erbij gaan kopen? :o :P Ik heb alleen een combinatietang in de auto, die is volgens mij te klein als 'ie om de nek van dat verloopstuk moet kunnen :P

Ik hoop dat ik 'm niet te vast draai dan :o

Edit: ik koop wel de tang erbij, ik houd mijn hand graag heel :D

[ Voor 9% gewijzigd door Josefien op 31-10-2018 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Achja spetters vloeibare LPG op je handen is ook niet echt fijn, maarja je moet wat als de terugslag ventiel niet terug wil door een stukje ijs, en je auto dus langzaam alle net vers getankte LPG er weer uit staat te pruttelen :/.
Bleek uiteindelijk bevroren condens te zijn, omdat mijn vulnippel die achter m'n normale tankklepje zit, lichtelijk omhoog staat en in de winter de handel dus daar in condenseert en vervolgens bevriest. Sindsdien doe ik er maar braaf een extra dopje op de nippel.
LPG is af en toe wel een ontdekkingstocht :+.

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 31-10-2018 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Josefien schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:34:
Mijn besparing met LPG gaat de komende jaren naar de torenhoge verzekeringspremie... ik heb schade gereden met schuld :'( Schade aan de Renault valt gelukkig mee, is weer gerepareerd :)

Nah, ik ga morgen naar België en wil daar natuurlijk ook goedkoop gas kunnen tanken :D Alleen... ik heb nog geen verloopstuk ervoor. Is zo'n verloopstuk die ik kan halen bij de bouwmarkt om de hoek goed genoeg? Dus deze:
https://www.gamma.nl/asso...ppel-europa-lpg/p/B463985

Of kan ik beter eentje kopen bij de Agin zelf (onbekend prijskaartje...)?

Ik weet niet of het uitmaakt in kwaliteit. Op het oog is het gewoon een stuk metaal :P
Ik zou ff kijken in de ANWB winkel, zeker als je lid bent.
En ik zou ook naast een waterpomptang, een oude doek eromheen draaien.
Dan rammelt het niet in je auto en belangrijker je beschadigd de nippel niet mocht je hem er wil uit moeten draaien met de tang.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Is die bij de ANWB-winkel beter? Goedkoper dan de bouwmarkt kan niet i.i.g. want ik heb geen ANWB-winkel in de buurt en de dichtstbijzijnde is tegen de route in en betaald parkeren :P

Ook: ik heb geen ANWB-lidmaatschap :D

Een doekje ligt altijd wel in de auto.

https://m.webwinkel.anwb..../europa-gasnippel-nv.html

[ Voor 11% gewijzigd door Josefien op 01-11-2018 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Bij de tankstations in belgie in 80% van de gevallen (zeker in de noorden van belgie, dus nederlands spreken) kan ik altijd naar een verloopstukje vragen bij de balie. Sommige geven ze gewoon zomaar, sommige vraagt wel dat je id kaart bijv even achterlaten bij de balie. Maar wil je zekerheid dan zou ik het gewoon kopen idd. En ik zou niet weten waarom je perse bij anwb moet halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Josefien schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:55:
Is die bij de ANWB-winkel beter? Goedkoper dan de bouwmarkt kan niet i.i.g. want ik heb geen ANWB-winkel in de buurt en de dichtstbijzijnde is tegen de route in en betaald parkeren :P

Ook: ik heb geen ANWB-lidmaatschap :D

Een doekje ligt altijd wel in de auto.

https://m.webwinkel.anwb..../europa-gasnippel-nv.html
Nee! En handig!
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ik heb bij aanschaf van de auto dit setje gekocht en in het dashboard gestopt. Prijs is netjes, en dan heb je gewoon alles bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Bestellen via internet duurt te lang, omdat ik vanmiddag de auto pas bij de garage kan ophalen en daarna meteen naar België rij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 17-05 23:03
Gewoon bij de bouwmarkt halen, werkt prima. Merkte geen verschil tussen bouwmarkt opzetstuk en die van de ANWB.

De waterpomptang kan ik beamen, heb 'm al meerdere keren gebruikt om anderen te helpen met hun opzetstukjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ik heb zelfs geen idee waar die van mij vandaan komen, heb ze gekregen bij de auto van de vorige eigenaar :p Originele bajonetnippel van Landi Renzo (zat bij de installatie, heb ik nog nooit gebruikt :') ), een Europa-nippel en een Italië nippel.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

gergs schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:11:
[...]

Ik had 5 jaar lang lpg auto gehad, 50dkm per jaar, dus 250dkm met lpg. Gekocht met 2 ton al dus aardig km toen ik wegdeed. En vrijwel probleemloos motorisch gezien. Ik heb wel om de 10dkm oliebeurt, bougies vervangen, en kleppen gesteld.
Vergeet de longlife bougie of de lpg bougie, gewoon vervangen om de 10dkm (ook ziet er nog goed uit) dan zou de motor echt heel lang mee gaan. Kleppen stellen is ook belangrijk en als je het goed wil doen dan klepsmeersysteem geen gek idee.
Voor beide valt iets te zeggen.
Ik heb altijd longlife/platinum bougied gebruikt. Ja, ze zijn een stuk duuyrder, maar ze gaan ook minstens zo lang mee, dus per saldo maakt het niets uit. En je hoeft slechts 1x ipv 4x de bougies te vervangen.

Die discussie over wel of niet een klepsmeersysteem daar blijf ik me over verbazen.
Een klepsmeersysteem is niet nodig bij veel motoren als je klepzetels hard genoeg zijn.
"Beter wel dan niet om zeker te zijn" vind ik lariekoek, omdat
- de werking discutabel is
- je weer een extra component toevoegt wat mogelijk later stuk gaat
- je extra kosten hebt, zeker als je een "beter" klepsmeersysteem neemt
- nog meer kosten hebt aan smeermiddel
- je dit smeermiddel weer kunt vergeten
- je weer extra rotzooi in je motor aan het toevoegen bent aan je verbranding

Spaar je dat geld, zoek een goede LPG installateur, rij normaal, houd je klepspeling in de gaten, en als het dan toch fout gaat, investeer je geld in een gereviseerde kop met geharde klepzetels en lach iedereen hard uit met zo'n klepsmeerset.
En als je de keuze hebt, selecteer een auto met motor waarvan zeker is dat deze goed loopt op LPG.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
-O-

Ik heb het verloopstuk bij de bouwmarkt gehaald. Maar heb vooralsnog niet kunnen tanken... vandaag blijkt een feestdag in België... het winkeltje bij het tankstation is dan dicht en de LPG-pomp werkt dan niet :/

Bij aankomst vond ik het winkeltje al opvallend donker, maar schonk er geen aandacht aan. Maar ik kreeg met geen mogelijkheid LPG getankt... de prijsindicatie stond wel aan maar de groene knop indrukken deed niks behalve tijdelijk de boel terug op nul zetten :/

Op het winkeltje stond open 7u-19u, vond het vreemd dat 'ie dicht was en vroeg aan een voorbijganger waarom het dicht was. Bleek het vandaag Allerheiligen te zijn :/

Dat wordt straks een dure pomp zoeken die wel open is of op benzine doorrijden. Deze was 0,49 p/l ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
psy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:01:
[...]

Ik heb altijd longlife/platinum bougied gebruikt. Ja, ze zijn een stuk duuyrder, maar ze gaan ook minstens zo lang mee, dus per saldo maakt het niets uit. En je hoeft slechts 1x ipv 4x de bougies te vervangen.

Die discussie over wel of niet een klepsmeersysteem daar blijf ik me over verbazen.
Een klepsmeersysteem is niet nodig bij veel motoren als je klepzetels hard genoeg zijn.

Spaar je dat geld, zoek een goede LPG installateur, rij normaal, houd je klepspeling in de gaten, en als het dan toch fout gaat, investeer je geld in een gereviseerde kop met geharde klepzetels en lach iedereen hard uit met zo'n klepsmeerset.
En als je de keuze hebt, selecteer een auto met motor waarvan zeker is dat deze goed loopt op LPG.
Ik denk verschillende ervaringen, verschillende conclusie dus.
Ik rij 250dkm met normale bougie die wel om de 10dkm vervangen wordt.
Als je toch de kleppen gaan controlleren om de 10dkm, is bougie vervangen niets.
De kosten van zo;n longlife is vaak ook al 4x normale bougie:D

Over de klepsmeer, ja ik heb zelf geen ervaring mee, ik ben zelf voorstander van kleppen stellen regelmatig. Maar ik heb wel aantal vrienden met lpg en vooral met non-japans en non-volvo dat degene met smeersysteem wat langer meegaat dan degene zonder. Maar goed, zelf geen ervaring dus ik zou ook altijd naar sterke motor kijken en dan stel de kleppen regelmatig...
Josefien schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:49:
-O-

Ik heb het verloopstuk bij de bouwmarkt gehaald. Maar heb vooralsnog niet kunnen tanken... vandaag blijkt een feestdag in België... het winkeltje bij het tankstation is dan dicht en de LPG-pomp werkt dan niet :/

Bij aankomst vond ik het winkeltje al opvallend donker, maar schonk er geen aandacht aan. Maar ik kreeg met geen mogelijkheid LPG getankt... de prijsindicatie stond wel aan maar de groene knop indrukken deed niks behalve tijdelijk de boel terug op nul zetten :/

Op het winkeltje stond open 7u-19u, vond het vreemd dat 'ie dicht was en vroeg aan een voorbijganger waarom het dicht was. Bleek het vandaag Allerheiligen te zijn :/

Dat wordt straks een dure pomp zoeken die wel open is of op benzine doorrijden. Deze was 0,49 p/l ;(
Op snelweg is het toch gewoon open? En nog wel goedkoper dan in NL hoor....

[ Voor 19% gewijzigd door SirLct op 01-11-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Nog beter is trouwens een auto met hydraulisch gestuurde klepspeling :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

gergs schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:44:
[...]

Ik denk verschillende ervaringen, verschillende conclusie dus.
Ik rij 250dkm met normale bougie die wel om de 10dkm vervangen wordt.
Als je toch de kleppen gaan controlleren om de 10dkm, is bougie vervangen niets.
De kosten van zo;n longlife is vaak ook al 4x normale bougie:D

Over de klepsmeer, ja ik heb zelf geen ervaring mee, ik ben zelf voorstander van kleppen stellen regelmatig. Maar ik heb wel aantal vrienden met lpg en vooral met non-japans en non-volvo dat degene met smeersysteem wat langer meegaat dan degene zonder. Maar goed, zelf geen ervaring dus ik zou ook altijd naar sterke motor kijken en dan stel de kleppen regelmatig...

[...]

Op snelweg is het toch gewoon open? En nog wel goedkoper dan in NL hoor....
heel veel wagens kun je de speling niet eens stellen ( bijna alles met hydraulische stoters) dat zijn toevallig ook de wagens die meestal goed op lpg lopen 250K + km.

ik ken ook auto`s die voortijdig zijn overleden door een lekkage in flashlube systeem...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Josefien schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:49:
-O-

Oh ja, dat had ik je ook kunnen vertellen :p Ik weet niet waar je zit, maat grotere tankstations zijn wel nog open vaak (zij het op zondag-openingstijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Mijn klep smering systeem is vrij kloten.
Simpele van ldm oid.
Werking is idd discutabel ivm verhaal van de achterste cilinder.
Afstellen is drama, via een stelschroef en dan druppels tellen per minuut.
Maar vergeten lukt niet vanwege de enorme rode lamp op het dashboard...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JuPD9FNNV4GhsVfcl6AnUPBM/thumb.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Daniel36 op 01-11-2018 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb inmiddels getankt bij een pomp in Wijnegem, die was wel open :D

Maar wat een gedoe zeg... het wilde eerst maar niet werken... wat bleek... je moet eerst betalen bij de pin-paal die normaal buiten de openingstijden voor onbemand tanken wordt gebruikt, je kunt LPG niet binnen afrekenen. Dat is niet in de instructies aangegeven.

Eigenlijk tank je dus "onbemand" LPG. Maar toch zetten ze de pomp uit als de winkel dicht gaat :?

Overigens 0,537 p/l :) Langs de snelweg is volgens mij wel duurder dan in Nederland, in mijn woonplaats vul ik 'm voor 0,649 p/l.

[ Voor 13% gewijzigd door Josefien op 01-11-2018 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Josefien schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:13:

Maar wat een gedoe zeg... het wilde eerst maar niet werken... wat bleek... je moet eerst betalen bij de pin-paal die normaal buiten de openingstijden voor onbemand tanken wordt gebruikt, je kunt LPG niet binnen afrekenen. Dat is niet in de instructies aangegeven.

Eigenlijk tank je dus "onbemand" LPG. Maar toch zetten ze de pomp uit als de winkel dicht gaat :?

Overigens 0,537 p/l :) Langs de snelweg is volgens mij wel duurder dan in Nederland, in mijn woonplaats vul ik 'm voor 0,649 p/l.
Komt door de veiligheidsregels.

Ik tankte vanmorgen voor 68 CT de liter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand ervaring met de Nissan/Renault 3.5 V6 op LPG? Gaat dan om de VQ35HR of VQ35DE. Hoe doen de klepzettingen het Uithouden?

Verhuis naar Duitsland op termijn en overweg een monstertje met dat blok er in.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 01-11-2018 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio

Bio

Maximumprijs is in Belgie wettelijk vastgelegd, dit is momenteel 0,587. Dus ook langs de snelweg ga je het niet daarboven vinden.

Ik heb trouwens het geluk een goedkoop tankstation te kennen die buiten de openingsuren de LPG niet afsluit, dus kan altijd goedkoop tanken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-05 13:02
GoldenSample schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:39:
Iemand ervaring met de Nissan/Renault 3.5 V6 op LPG? Gaat dan om de VQ35HR of VQ35DE. Hoe doen de klepzettingen het Uithouden?

Ziet er naar uit dat dezelfde motor is als in de Murena/350Z, die staan ge-blacklist in de prins sheet...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

houthakker schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:46:
[...]

Ziet er naar uit dat dezelfde motor is als in de Murena/350Z, die staan ge-blacklist in de prins sheet...
Ik zie het, straal overheen gekeken.. jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 22:39

Wok

Dakloos...

houthakker schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:46:
[...]

De 3.5 V6 is inderdaad een Nissan-blok. Als Prins dat blok op de 'black list' zet, dan weet je genoeg: NO GO voor LPG.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZVisCWZl.jpg

Wat betekent nummer 6 eigenlijk? :?

En ze hadden bij 1 de PIN-paal moeten zetten. Deze instructies waren de rede dat ik er zo lang mee bezig was. Ik ging ervan uit de je net als bij benzine naderhand binnen moest afrekenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Josefien schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 00:53:
[Afbeelding]

Wat betekent nummer 6 eigenlijk? :?

En ze hadden bij 1 de PIN-paal moeten zetten. Deze instructies waren de rede dat ik er zo lang mee bezig was. Ik ging ervan uit de je net als bij benzine naderhand binnen moest afrekenen :P
#6 is gewoon dat je auto aan het tanken is lijkt me :p

En waarschijnlijk kan je normaal ook binnen betalen, vandaar dat het er niet op staat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Ja, want België!
Sorry, cheap shot natuurlijk.

Het echte tank avontuur beleef je trouwens in bv. Tsjechië, daar mag je niet zelf tanken namelijk.
Al meegemaakt dat er een bel is waarop je drukt waarna er iemand komt tanken voor je.
Na 5 minuten of zo...
Maar ook dat je naast de pomp parkeert die gesitueerd is op een industrieterrein no less, waar een schuurtje staat waaruit een dame je komt helpen.
Snel en vriendelijk.
Maar je mag in elk geval niks zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
MK_ schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 01:36:
[...]

#6 is gewoon dat je auto aan het tanken is lijkt me :p

En waarschijnlijk kan je normaal ook binnen betalen, vandaar dat het er niet op staat :p
Wat is "normaal"? :P Het winkeltje was gisteren gewoon open, maar toch moest LPG bij de PIN-paal :P Ik heb het idee dat LPG nooit binnen kan worden afgerekend daar.
Daniel36 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 04:49:
Ja, want België!
Sorry, cheap shot natuurlijk.

Het echte tank avontuur beleef je trouwens in bv. Tsjechië, daar mag je niet zelf tanken namelijk.
Al meegemaakt dat er een bel is waarop je drukt waarna er iemand komt tanken voor je.
Na 5 minuten of zo...
Maar ook dat je naast de pomp parkeert die gesitueerd is op een industrieterrein no less, waar een schuurtje staat waaruit een dame je komt helpen.
Snel en vriendelijk.
Maar je mag in elk geval niks zelf doen.
:/
Dus in Tsjechië kan je niet bij reguliere tankstations LPG tanken? :o

Ik was afgelopen zomer nog in Tsjechië geweest, maar toen reed ik nog op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Josefien schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 16:04:
[...]

Wat is "normaal"? :P Het winkeltje was gisteren gewoon open, maar toch moest LPG bij de PIN-paal :P Ik heb het idee dat LPG nooit binnen kan worden afgerekend daar.
Ik heb net anders gewoon binnen betaald :*)

Het is kouder aan het worden dus de LPG wordt... Goedkoper? :? Net €0.432/liter betaald, begin van de weej nog €0,469.

En vandaag benzine getankt :'( €1.467/liter voor Super98 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45

Je kan in België bijna nergens meer tanken en achteraf betalen, meeste is eerst pinnen of vooraf betalen, ook al tank je in the middle of nowhere. Ik heb al willen merken dat dit ongewoon is voor Nederlanders die verbaasd staan te kijken waarom hun pomp niet werkt.

Dat de pomp dicht gaat als de winkel dicht gaat => er moet personeel aanwezig zijn die kan ingrijpen als het fout gaat (hebben een noodstop voor de LPG die ze van achter de kassa kunnen bedienen)
psy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:01:
[...]

- Wat de bougies betreft, vraag na bij een monteur met kennis of dit voor jou wagen wel kan, de mijne leest weerstanden uit op de boegie om misfires & knock te detecteren, systeem vind het niet fijn als je plots een totaal ander type boegie gebruikt.

- Klepspeling in de gaten houden geld enkel voor (zeer) oude wagens, iets of wat recent voertuig word die klepspeling automatisch geregeld.

- De werking is niet discutabel, zelfs de meest anti LPG auto monteurs zijn blij dat dat er een kleppensmeringmiddel opzit omdat ze dan nooit de kop eraf moeten halen voor revisie.

- " auto met motor waarvan zeker is dat deze goed loopt op LPG" => waarmee je bedoeld dat de kleppen het niet zullen begeven? Dat zal geen enkele meer zijn, onder het motto zo laag mogelijke weerstand in de motor en liefst zo licht mogelijke kleppen voor zo min mogelijk verbruik zijn ze in het beste geval iets ruim berekend (150 000km voor revisie), in het slechtste geval te weinig berekend (75 000 km voor revisie).
Enkel bij oudere wagens krijg je (veel te ruim berekende) kleppen waar je 500 000km kunt lopen.

- Wat de kost betreft heb je gelijk, algemeen kun je stellen dat je de revisie aan het afbetalen bent met smeermiddelen omdat er op het einde van de rit niet veel verschil op zit. Kan wel belangerijk zijn naar verkoopwaarde en minder gedoe. Tussen er is iets mis en de conclusie dat de kop gereviseerd moet worden zit meestal wel wat ritjes naar de garage, diagnosekosten en frustratie tenzij je preventief laat reviseren. Als er niet eerst een verkeerde diagnose gesteld is waar foute herstellingen gebeurd zijn tenminste.

[ Voor 55% gewijzigd door sprankel op 02-11-2018 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
@Josefien in Tsjechie kun je wel lpg tanken bij reguliere tankstations, niet bij alle. Net als in NL.
In Duitsland idem, er zijn er een aantal langs de snelweg maar een goede tip zijn de zogenaamde autohofen die het vaak hebben en ongeveer 1 a 2 km van de snelweg liggen en duidelijk aangegeven worden.
Denemarken heeft maar een handjevol LPG tankstations maar omdat het er net zo duur is als benzine...
Tot zover mijn kennis van LPG tanken in het buitenbos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

kraats

Ik rol

In Zweden is het ook flink zoeken naar een schuurtje op een achterafterrein waar een lange slang uit gerold wordt om te tanken. Wel een belevenis, omdat zo'n pomphouder dan uiteraard ook alleen Zweeds spreekt

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@sprankel moderne motoren met directe injectie zijn sowieso minder geschikt voor LPG. Of de kleppen nou hard of zacht zijn, de benzine injectoren zijn veel kwetsbaarder. Ook daar hebben ze kunstgrepen voor, benzine inspuiten tijdens het rijden op gas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12
MK_ schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:03:
[...]

Het is kouder aan het worden dus de LPG wordt... Goedkoper? :? Net €0.432/liter betaald, begin van de weej nog €0,469.

Hier in de omgeving is het 80 cent per liter :|

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Sites als https://www.mylpg.eu/stations/czech-republic/#stations zijn altijd handig voor het grote boze buitenland. In Zwitserland sta je ook regelmatig op industrieterreinen bij bijvb een flessengasboer te tanken.
In Duitsland had ik afgelopen zomer wel 3 autohofen met een uit bedrijf zijnde LPG installatie achter elkaar, dat was wel frustie.

[ Voor 23% gewijzigd door gekkie op 02-11-2018 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
MK_ schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:03:
[...]

Hier was 'ie blijkbaar ook goedkoper... van 0,649 naar 0,609 p/l :D
sprankel schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:12:
[...]

Je kan in België bijna nergens meer tanken en achteraf betalen, meeste is eerst pinnen of vooraf betalen, ook al tank je in the middle of nowhere. Ik heb al willen merken dat dit ongewoon is voor Nederlanders die verbaasd staan te kijken waarom hun pomp niet werkt.

Dat de pomp dicht gaat als de winkel dicht gaat => er moet personeel aanwezig zijn die kan ingrijpen als het fout gaat (hebben een noodstop voor de LPG die ze van achter de kassa kunnen bedienen)
Je kan best gelijk hebben, nu je het zegt kon ik een keer ook geen benzine tanken bij een bemand Belgisch station zonder eerst naar binnen te gaan. Maar ik was halverwege de rij afgehaakt om 1km verderop onbemand te tanken omdat er iemand de rij aan het ophouden was :P
gekkie schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:04:
Sites als https://www.mylpg.eu/stations/czech-republic/#stations zijn altijd handig voor het grote boze buitenland. In Zwitserland sta je ook regelmatig op industrieterreinen bij bijvb een flessengasboer te tanken.
In Duitsland had ik afgelopen zomer wel 3 autohofen met een uit bedrijf zijnde LPG installatie achter elkaar, dat was wel frustie.
Hmmm... ik zie dat ze ook een app hebben :D

Jammer genoeg wel zonder prijzen en openingstijden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat kosten betreft, benzine is de laatste week ook gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:50:
[...]

Hier in de omgeving is het 80 cent per liter :|
zoveel! ik kan hier sinds twee dagen weer net onder de 70 cent tanken, was ongeveer 73.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

sprankel schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:12:
[...]

[...]

- Wat de bougies betreft, vraag na bij een monteur met kennis of dit voor jou wagen wel kan, de mijne leest weerstanden uit op de boegie om misfires & knock te detecteren, systeem vind het niet fijn als je plots een totaal ander type boegie gebruikt.

- Klepspeling in de gaten houden geld enkel voor (zeer) oude wagens, iets of wat recent voertuig word die klepspeling automatisch geregeld.

- De werking is niet discutabel, zelfs de meest anti LPG auto monteurs zijn blij dat dat er een kleppensmeringmiddel opzit omdat ze dan nooit de kop eraf moeten halen voor revisie.

- " auto met motor waarvan zeker is dat deze goed loopt op LPG" => waarmee je bedoeld dat de kleppen het niet zullen begeven? Dat zal geen enkele meer zijn, onder het motto zo laag mogelijke weerstand in de motor en liefst zo licht mogelijke kleppen voor zo min mogelijk verbruik zijn ze in het beste geval iets ruim berekend (150 000km voor revisie), in het slechtste geval te weinig berekend (75 000 km voor revisie).
Enkel bij oudere wagens krijg je (veel te ruim berekende) kleppen waar je 500 000km kunt lopen.

- Wat de kost betreft heb je gelijk, algemeen kun je stellen dat je de revisie aan het afbetalen bent met smeermiddelen omdat er op het einde van de rit niet veel verschil op zit. Kan wel belangerijk zijn naar verkoopwaarde en minder gedoe. Tussen er is iets mis en de conclusie dat de kop gereviseerd moet worden zit meestal wel wat ritjes naar de garage, diagnosekosten en frustratie tenzij je preventief laat reviseren. Als er niet eerst een verkeerde diagnose gesteld is waar foute herstellingen gebeurd zijn tenminste.
Er is naar mijn weten geen enkel betrouwbaar, gedegen onderzoek naar het rijden met een klepsmeersysteem. Ik zoek er al meer dan 10 jaar naar, maar heb het nooit gevonden. Het is een leuk verdienmodel voor de LPG inbouwer en de fabrikant van het klepsmeersystem. Als je het laat inbouwen, krijg je sowieso geen garantie dat je klepspeling niet toch te groot wordt. Oftewel, je bent je eigen proefkonijn. Er zijn "betere" klepsmeersystemen die per cylinder werken, en afhankelijk van de belasting, maarja die zijn ook duurder, en dan komt dat financiële verhaal weer om de hoek kijken. Voor welke besparing doe je het dan nog?

Over klepspeling controleren. Hoe kom je erbij dat dat alleen voor oude auto's geldt?
Heb je hydraulisch gestuurde klepspeling valt er niets te controleren. Maar is het vast ingesteld, dan zal er vroeg of laat gecontroleerd moeten worden. En er worden helaas méér motoren gemaakt met stelplaatjes als met hydraulisch gestuurde klepspeling omdat het goedkoper is.

En dat kilometerverhaal vind ik ook vreemd. Benzinemotoren gaan veel langer mee als 150.000 kilometer, mits je een beetje normaal warm rijdt. En dus gaan LPG motoren ook langer mee. Als blijkt dat bij de meest recente auto's geldt dat ze bij 150.000 km op zijn, nou dan bedankt. Dan pas ik er sowieso voor.

Ik ben het met je eens dat "moderne" motoren minder geschikt zijn. Als je met moderne motoren bedoelt, direct ingespoten motoren, ja, deze zijn moeilijker om te bouwen. Het kan wel, maar de LPG installatie is complexer omdat ook het benzine inspuitsysteem moet worden aangepast. Meer complexiteit = duurder = NIET doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

GoldenSample schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:39:

Fantastisch blok, maar wel een verhoogd risico op LPG, want de kleppen zijn niet zelfstellend. En als je moet gaan stellen moet het hele blok eruit en mag je aan de slag met plaatjes enzo. Dure grap.
Er rijden genoeg Infiniti's FX35 rond op LPG trouwens. Het kan wel. Maar ik zou het zeker niet doen als je een loden voet hebt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
psy schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:35:
[...]

Er is naar mijn weten geen enkel betrouwbaar, gedegen onderzoek naar het rijden met een klepsmeersysteem. Ik zoek er al meer dan 10 jaar naar, maar heb het nooit gevonden. Het is een leuk verdienmodel voor de LPG inbouwer en de fabrikant van het klepsmeersystem. Als je het laat inbouwen, krijg je sowieso geen garantie dat je klepspeling niet toch te groot wordt. Oftewel, je bent je eigen proefkonijn. Er zijn "betere" klepsmeersystemen die per cylinder werken, en afhankelijk van de belasting, maarja die zijn ook duurder, en dan komt dat financiële verhaal weer om de hoek kijken. Voor welke besparing doe je het dan nog?

Over klepspeling controleren. Hoe kom je erbij dat dat alleen voor oude auto's geldt?
Heb je hydraulisch gestuurde klepspeling valt er niets te controleren. Maar is het vast ingesteld, dan zal er vroeg of laat gecontroleerd moeten worden. En er worden helaas méér motoren gemaakt met stelplaatjes als met hydraulisch gestuurde klepspeling omdat het goedkoper is.

En dat kilometerverhaal vind ik ook vreemd. Benzinemotoren gaan veel langer mee als 150.000 kilometer, mits je een beetje normaal warm rijdt. En dus gaan LPG motoren ook langer mee. Als blijkt dat bij de meest recente auto's geldt dat ze bij 150.000 km op zijn, nou dan bedankt. Dan pas ik er sowieso voor.

Ik ben het met je eens dat "moderne" motoren minder geschikt zijn. Als je met moderne motoren bedoelt, direct ingespoten motoren, ja, deze zijn moeilijker om te bouwen. Het kan wel, maar de LPG installatie is complexer omdat ook het benzine inspuitsysteem moet worden aangepast. Meer complexiteit = duurder = NIET doen.
Ik was in de veronderstelling dat alle kleppen tegenwoordig wel hydraulisch geregeld waren, welke fabrikant levert er dan nog motoren waar je zelf de kleppen moet bijstellen?

Wat betreft de "betere" klepsmeringssystemen die per cilinder inspuiten, dat was 150 euro opleg destijds, niet iets waar ik ooit van wakker gelegen heb (de tank keuring daarentegen was wel een streep door de rekening maar ik denk niet dat jullie deze kennen in NL).

Wat betreft onderzoek of dit soort systemen werkt, er zijn tal van rapporten te krijgen dat de vloeistoffen die toegevoegd worden werken, dat is ook niet het probleem, het probleem is altijd geweest op welke manier de vloeistof toegevoegd moet worden.
Je kan het immers niet op een simpele manier toevoegen in de brandstoftank, druppelen in de inlaat kan je niet goed dosseren tevens werkt dit niet bij een turbo, injectie in de lpg toevoer vlak voor de injector werkt het beste maar dat gaat dan weer niet met rechtstreeks vloeibare lpg injectie.

Deze is in samenwerking met TUV en een hoge school gebeurd, kwestie van zeker te zijn dat het geen wij van wc eend verhaal is. Overigens zijn er allerhande resultaten te vinden inclusief die van een lpg boer die zelf is beginnen testen terug in 2000

https://www.mylpg.eu/usef...rication-test-results.pdf

Wat betreft de besparing, als je alle vloeistof dat je over de jaren heen koopt optelt zal er niet veel besparing aan zijn (wel iets maar nu niet om te zeggen wauw), is vooral minder zorgen en last.

Wat betreft die 150 000 km, dat is hoe lang een hedendaagse benzine op lpg rijd voor de kleppen buiten tolerantie gaan. Tegen 200 000 km, als je zo ver geraakt is een koprevisie dringend nodig. Dat wil niet zeggen dat de motor 'op' is, simpelweg versleten kleppen omdat die niet meer gemaakt worden als vroeger. Tegenwoordig word alles juist berekend, vroeger dacht men dit moet ongeveer zo sterk zijn, doe het nog wat sterker dan zijn we zeker. Zo kreeg je wasmachines die 25 jaar meegingen en niet kapot te krijgen waren, is wel anders vandaag de dag.
Josefien schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:00:

[...]

Je kan best gelijk hebben, nu je het zegt kon ik een keer ook geen benzine tanken bij een bemand Belgisch station zonder eerst naar binnen te gaan. Maar ik was halverwege de rij afgehaakt om 1km verderop onbemand te tanken omdat er iemand de rij aan het ophouden was :P
Als Belg zijnde mag ik mijzelf wel een ervaringsexpert noemen in Belgische tankstations. :+
Maar waarom willen jullie altijd aan de kassa gaan betalen bij een bemand station? Is toch simpeler om gewoon de pinautomaat te gebruiken? (serieuze vraag, valt mij echt op)

[ Voor 8% gewijzigd door sprankel op 03-11-2018 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heb zelf mijn auto van 165000 naar 250000 gereden, van gare kleppen niks te merken. Ding is nieuw met LPG inbouw geleased destijds.
Mocht de kop van deze motor eraf moeten, is het niet vanwege LPG revisie maar vanwege vervuilde kleppen. Door directe injectie gaat er alleen lucht, (olie)damp en uitlaatgas langs de kleppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
sprankel schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:13:

[...]

Als Belg zijnde mag ik mijzelf wel een ervaringsexpert noemen in Belgische tankstations. :+
Maar waarom willen jullie altijd aan de kassa gaan betalen bij een bemand station? Is toch simpeler om gewoon de pinautomaat te gebruiken? (serieuze vraag, valt mij echt op)
Omdat ik in eerste instantie dat pinautomaat niet eens gezien had. In Nederland is het namelijk voor zover ik weet (ik tankte toen ik op benzine reed vrijwel nooit bemand) juist gebruikelijk om bij een bemand station naderhand te betalen bij de kassa, een pinautomaat buiten was vaak niet eens aanwezig bij een bemand station. De pomp hoeft meestal ook niet eerst binnen geactiveerd te worden. Pas later zijn er pinautomaten buiten bijgekomen om enkele pompen ook na sluitingstijd te kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zou het trouwens kunnen dat op LPG de topsnelheid ongeveer 15-20km/u lager is? :o

Ik heb het 2x een kort stukje geprobeerd en beide keren hetzelfde. Of ik had beide keren tegenwind, dat weet ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kan, maar hoeft niet. Ik merk behalve motorgeluid geen verschil in prestaties met LPG tegen benzine. Wel is het zo dat LPG inbouw bij mijn auto ten koste gaat van de luchttoevoer, er loopt een gasslang en bedrading door de aanzuigbuis en resonator box (waarbij de resonator box open is, dus de motor sowieso rauwer klinkt dan eentje zonder gasinbouw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55

Yucon

*broem*

sprankel schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:13:

Dat willen we helemaal niet, alleen maar gezeur of je toevallig de aanbieding van de dag wil kopen :P Dit is juist de reden dat ik voor een onbemande pomp kies als het even kan. Alleen lukt dat met LPG niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
_JGC_ schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:38:
Kan, maar hoeft niet. Ik merk behalve motorgeluid geen verschil in prestaties met LPG tegen benzine. Wel is het zo dat LPG inbouw bij mijn auto ten koste gaat van de luchttoevoer, er loopt een gasslang en bedrading door de aanzuigbuis en resonator box (waarbij de resonator box open is, dus de motor sowieso rauwer klinkt dan eentje zonder gasinbouw)
Hmmm... misschien zat ik dan toch beide keren met tegenwind te rijden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 18-05 09:59

AvK

Ready Set Go

Kreeg een foutmelding.

[ Voor 94% gewijzigd door AvK op 05-11-2018 08:54 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Josefien schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:20:
Zou het trouwens kunnen dat op LPG de topsnelheid ongeveer 15-20km/u lager is? :o

Ik heb het 2x een kort stukje geprobeerd en beide keren hetzelfde. Of ik had beide keren tegenwind, dat weet ik niet :P
Ja dat klopt. LPG heeft ongeveer 20% minder energie dan benzine. Dat merk je in de topsnelheid.Vroeger merkte je dat ook in het vermogen van de auto (trager optrekken enzo). Moderne LPG installaties hebben daar gelukkig geen last meer van. NB: Schakel maar eens over op benzine als je weer denkt 'tegenwind' te hebben.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmmm test het dan liever in Duitsland, is wat portomonnee vriendelijker testen, kan niet zeggen dat ik er met m'n 1.6 16V echt het idee heb er erg veel van te merken, kan ook op gas nog best redelijk laagvliegen, zij het met enige aanloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
gekkie schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:24:
Hmmm test het dan liever in Duitsland, is wat portomonnee vriendelijker testen, kan niet zeggen dat ik er met m'n 1.6 16V echt het idee heb er erg veel van te merken, kan ook op gas nog best redelijk laagvliegen, zij het met enige aanloop.
1.4 8v uit 2008. Ik haalde na enige tijd 149,7 km uur en was bij mijn afrit.
Maar harder mag hij ook niet meer vind ik.
5000 toeren is wel genoeg.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
gekkie schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:24:
Ik ben in afwachting van wat post... Zal geen goedkope worden ;(

Mijn auto heeft een specifieke LPG tune, waarbij de timing dusdanig is aangepast dat hij rekening houdt met het hogere octaangetal van LPG. Gevolg is dat je op benzine wat minder vermogen hebt, maar dat vind ik niet zo erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
L0we schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:50:
[...]

Mijn auto heeft een specifieke LPG tune, waarbij de timing dusdanig is aangepast dat hij rekening houdt met het hogere octaangetal van LPG. Gevolg is dat je op benzine wat minder vermogen hebt, maar dat vind ik niet zo erg.
Oeh, dat verklaart misschien waarom ik een chiptuner heb gevonden die méér vermogen haalt uit dezelfde auto op LPG dan op benzine.

Benzine versie: van 85pk/115Nm naar 93pk/130Nm
LPG versie: van 83pk/110Nm naar 100pk/130Nm

Niet echt wereldschokkend, maar +17pk is toch 20% meer vermogen uit een 1.2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 18-05 12:01
L0we schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:50:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe dit werkt. Volgens mij heeft het octaangetal namelijk helemaal niks te maken met de timing. Alleen met de compressieverhouding en dat is helaas een hardware-eigenschap van het motorblok waar niks aan te tunen valt. Wat kun je veranderen aan de kleptiming zodat je voordeel hebt van het hogere octaangetal van lpg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
PhilipsFan schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:02:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe dit werkt. Volgens mij heeft het octaangetal namelijk helemaal niks te maken met de timing. Alleen met de compressieverhouding en dat is helaas een hardware-eigenschap van het motorblok waar niks aan te tunen valt. Wat kun je veranderen aan de kleptiming zodat je voordeel hebt van het hogere octaangetal van lpg?
Ik denk het over de timing van de onsteking gaat, kun je mee spelen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
PhilipsFan schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:02:
[...]

Ik bedoelde de timing van de ontsteking. Wat ik begreep is dat hoe hoger het octaangetal is, hoe hoger de voorspelbaarheid van de ontbranding, en hoe eerder je de vonk kan sturen. Dat zorgt weer voor een langere arbeidsslag, waardoor je meer vermogen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 18-05 12:01
L0we schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:39:
[...]

Ik bedoelde de timing van de ontsteking. Wat ik begreep is dat hoe hoger het octaangetal is, hoe hoger de voorspelbaarheid van de ontbranding, en hoe eerder je de vonk kan sturen. Dat zorgt weer voor een langere arbeidsslag, waardoor je meer vermogen krijgt.
Okee, dat klinkt plausibel. Thanks voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
MK_ schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:56:
[...]

Oeh, dat verklaart misschien waarom ik een chiptuner heb gevonden die méér vermogen haalt uit dezelfde auto op LPG dan op benzine.

Benzine versie: van 85pk/115Nm naar 93pk/130Nm
LPG versie: van 83pk/110Nm naar 100pk/130Nm

Niet echt wereldschokkend, maar +17pk is toch 20% meer vermogen uit een 1.2 :P
Naam en kosten graag!
Ik wil graag van 77 naar 94 pk.
Nee, 92,5! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Daniel36 schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:30:
[...]

Naam en kosten graag!
Ik wil graag van 77 naar 94 pk.
Nee, 92,5! ;)
www.kcperformance.eu

Ben nog niet geweest trouwens, ben nog altijd aan het twijfelen. €500 blijft een hoop geld.
http://kcperformance.eu/n...5-opel-corsa-d-12-ecoflex

Omdat die van mij af-fabriek geleverd is op LPG staat die er tussen, jouw Grande Punto niet. Wel de normale benzine versie:
http://kcperformance.eu/n...9-350-a-1000-benzine-2006
€449 om van 77 naar 96pk te gaan (+25%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
MK_ schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:38:
[...]

www.kcperformance.eu

Ben nog niet geweest trouwens, ben nog altijd aan het twijfelen. €500 blijft een hoop geld.
http://kcperformance.eu/n...5-opel-corsa-d-12-ecoflex

Omdat die van mij af-fabriek geleverd is op LPG staat die er tussen, jouw Grande Punto niet. Wel de normale benzine versie:
http://kcperformance.eu/n...9-350-a-1000-benzine-2006
€449 om van 77 naar 96pk te gaan (+25%).
Blijft een hoop geld inderdaad, maar oei wat kan ik/kunnen we dat vermogen goed gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Daniel36 schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:58:
[...]

Blijft een hoop geld inderdaad, maar oei wat kan ik/kunnen we dat vermogen goed gebruiken!
25% van niks is nog steeds niks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Waah schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:05:
[...]

25% van niks is nog steeds niks :+
Eh, rijdt jij niet een Spark???
;) ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Daniel36 schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:22:
[...]

Eh, rijdt jij niet een Spark???
;) ;) ;)
Dat is precies waarom ik uit ervaring spreek d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
Waah schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:30:
[...]

Dat is precies waarom ik uit ervaring spreek d:)b
Ja precies ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:38

superwashandje

grofheid alom

ik rij nu ook tijdelijk (hopelijk :P) in een spark maar ik kom aardig mee met het verkeer hoor :) vaak genoeg als ik de snelweg op rijd moet ik me inhouden als er weer zo'n dikke bak voor me wil invoegen op de snelweg met 90km/h

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
superwashandje schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:35:
ik rij nu ook tijdelijk (hopelijk :P) in een spark maar ik kom aardig mee met het verkeer hoor :) vaak genoeg als ik de snelweg op rijd moet ik me inhouden als er weer zo'n dikke bak voor me wil invoegen op de snelweg met 90km/h
"inhouden"? Met al dat vermogen onder de kap?
;)
Op papier is een Spark trager dan mijn Puntootje, en ik moet al stevig gassen wil ik invoegen met 100 km/uur.
Vandaar die behoefte aan meer vermogen.
De mijne had eigenlijk een 16v moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:38

superwashandje

grofheid alom

ja daarom zeg ik het ook :P ook al is hij niet zo snel, er zijn genoeg mensen met een snelle auto die er langzamer mee rijden. het is me vorige week gelukt om 110 te rijden op het moment dat ik mag invoegen maar toen zat er niemand voor me ;)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Topicstarter
superwashandje schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:41:
ja daarom zeg ik het ook :P ook al is hij niet zo snel, er zijn genoeg mensen met een snelle auto die er langzamer mee rijden. het is me vorige week gelukt om 110 te rijden op het moment dat ik mag invoegen maar toen zat er niemand voor me ;)
Hahaha, lol is dat ja. Dat kan ik ook wel maar zonde enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik rijd een all wheel drive Forester (180pk), met een gemiddeld LPG verbruik van 1:8 en 30.000 km per jaar. Ik trek eens per week een aanhanger.

De reden van aankoop was het verbruik van mijn Outback 2.5, waarvoor ik zo'n 6000 euro per jaar aan brandstof uitgaf. Met de Forester is dat ongeveer 2500, met 850 euro extra wegenbelasting. Het voordeel van LPG laat zich pas gelden op lange afstanden, want bij korte stukjes naar supermarkt verbruik ik natuurlijk meer benzine.

Hoewel het een heel fijne manier van rijden is (gastank van 50L plus benzinetank van 60L) wil ik wel graag de maandlasten naar beneden brengen door bijvoorbeeld een plugin te gebruiken (ik kan op het werk gratis aan de stekker). Ik wacht even af wat het bereik van de geplande Hybride Subaru van 2019 is en anders ben ik genoodzaakt op een ander merk over te stappen.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ik heb sinds een paar dagen een probleem dat mijn Prins VSI installatie op een willekeurig moment terugschakelt van LPG naar Benzine. Hij geeft geen storing aan, en de schakelaar geeft aan dat die in 'LPG modus' is (LED brandt fel), maar wel op benzine rijdt (tankinhoud leds uit). Eigenlijk dus hetzelfde als bij een koude start voordat hij naar LPG overschakelt.

Ik had dit vorige week twee keer, waarbij hij binnen de seconde zichzelf weer herstelde, LPG ging dus heel even uit en weer aan. Ik heb dit nu ook al gehad waarbij hij zichzelf niet terug aanschakelt, en dus op benzine blijft rijden in 'LPG modus'. Maar als ik dan de auto stop en opnieuw start kan ik deze wel weer naar LPG schakelen.

Vanmorgen na 30km probleemloos op LPG had ik het opnieuw. Ik gestopt (te cheap om op benzine door te rijden ;)), wilde hij eerst niet meer starten (hij probeerde dat wellicht direct op LPG omdat de motor al warm was, en dat werkte niet? Toen ik hem op benzine-modus zette startte hij direct, en kon ik hem nadien wel weer op LPG schakelen) Daarna weer 40km probleemloos verder gereden op LPG.

Tijdens het rijden op LPG zelf merk ik niets vreemds. Iemand een idee wat dit kan zijn? Anders maar eens een afspraak maken met de gasboer.

[ Voor 20% gewijzigd door Bio op 06-11-2018 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Lijkt erop dat de Brandstof computer zo nu en dan 'denkt' dat de LPG tank leeg is. Slechte LPG-sensor oid zou je vermoeden. Misschien een slecht contact tussen een stekker in dat circuit. Lijkt me dat de LPG boer dit makkelijk kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Als de LPG op is slaat hij af met een piepsignaal, dit staat ook zo in de handleiding beschreven. Bij het probleem hierboven is er geen enkel piepsignaal te horen, dus denk niet dat het in die richting zit..
Pagina: 1 ... 7 ... 48 Laatste