Momenteel ben ik op zoek naar een andere auto aangezien mijn huidige auto redelijk op is (Seat Arosa 1.0 '98 300dkm). Ik rij ongeveer 25.000 km per jaar waarvan de meeste 100 km per dag voor het werk (90% snelweg). Gezien de hoeveelheid te verwachten kilometers lijkt mij LPG interessant. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn overpeinzingen vinden.
Voordelig rijden is een prioriteit. Verder is airco een must en cruisecontrol een pre. Uiteraard moet de auto lekker zitten en zou niet teveel herrie op de snelweg fijn zijn, maar die dingen zijn persoonlijk.
Mijn oog is gevallen op een Chevrolet Spark bifuel. Ik heb hier nog niet in gereden, maar op papier lijkt dit een prima auto.
Chevrolet Spark
Pro:
- Lage aanschafprijs (vraagprijzen van 4.000,- a 5,000,-)
- Betrouwbaar
- Gewicht <950kg
- Dakdragers
- 5 zitter voor de enkele keer dat het moet
Con:
- Actieradius van 300km, gewenst is 550km zodat ik 1x per week hoef te tanken
- Geen cruisecontrol (zelf/laten inbouwen is een optie)
- Verbruik is voor het type auto niet om over naar huis te schrijven (7.4l/100km op spritmonitor)
Ik heb een LPG inbouwer gemaild met de vraag wat grofweg de kosten zouden zijn om een grotere tank te laten inbouwen, maar een reactie heb ik nog niet.
Ik heb al veel auto's bekeken, maar in het lichter segment kan ik niet zoveel vinden dat LPG geschikt is of met LPG uitgevoerd vanaf de fabriek. Auto's waar ik naar gekeken heb:
- Suzuki Celerio
- Pro: zuinig, betrouwbaar, redelijk comfort, redelijk ruim, erg licht (790kg)
- Con: duurder in aanschaf, geen cruisecontrol, niet LPG geschikt
- VW UP
- Pro: zuinig, betrouwbaar, redelijk comfort, cruisecontrol, LPG geschikt
- Con: duurder in aanschaf (+inbouwkosten LPG), geen ruimtewonder
- Mitsubishi Space Star (2014)
- Pro: zuinig, extreem betrouwbaar, redelijk comfort, redelijk ruim, cruisecontrol
- Con: duurder in aanschaf, niet LPG geschikt
- Daihatsu Sirion 2 1.3 (of YRV 1.3)
- Pro: voordelig in aanschaf, iets meer auto (?), beetje extra pit, cruisecontrol, betrouwbaar, redelijk ruim,
- Con: niet de stilste in zijn klasse, wat hoger verbruik, wat zwaarder (970kg) niet LPG geschikt (?)
Opel Agila LPG relatief zwaar
Opel Corsa LPG te zwaar (>1150kg)
Skoda Fabia 1.2TSI betrouwbaarheid is mij niet goed bekend, matig of niet geschikt voor LPG (?), meer auto dan de bovengenoemde opties
Zie ik bepaalde opties over het hoofd of zijn er gewoon zo weinig lichte auto's (<1050kg) geschikt voor LPG?
Voordelig rijden is een prioriteit. Verder is airco een must en cruisecontrol een pre. Uiteraard moet de auto lekker zitten en zou niet teveel herrie op de snelweg fijn zijn, maar die dingen zijn persoonlijk.
Mijn oog is gevallen op een Chevrolet Spark bifuel. Ik heb hier nog niet in gereden, maar op papier lijkt dit een prima auto.
Chevrolet Spark
Pro:
- Lage aanschafprijs (vraagprijzen van 4.000,- a 5,000,-)
- Betrouwbaar
- Gewicht <950kg
- Dakdragers
- 5 zitter voor de enkele keer dat het moet
Con:
- Actieradius van 300km, gewenst is 550km zodat ik 1x per week hoef te tanken
- Geen cruisecontrol (zelf/laten inbouwen is een optie)
- Verbruik is voor het type auto niet om over naar huis te schrijven (7.4l/100km op spritmonitor)
Ik heb een LPG inbouwer gemaild met de vraag wat grofweg de kosten zouden zijn om een grotere tank te laten inbouwen, maar een reactie heb ik nog niet.
Ik heb al veel auto's bekeken, maar in het lichter segment kan ik niet zoveel vinden dat LPG geschikt is of met LPG uitgevoerd vanaf de fabriek. Auto's waar ik naar gekeken heb:
- Suzuki Celerio
- Pro: zuinig, betrouwbaar, redelijk comfort, redelijk ruim, erg licht (790kg)
- Con: duurder in aanschaf, geen cruisecontrol, niet LPG geschikt
- VW UP
- Pro: zuinig, betrouwbaar, redelijk comfort, cruisecontrol, LPG geschikt
- Con: duurder in aanschaf (+inbouwkosten LPG), geen ruimtewonder
- Mitsubishi Space Star (2014)
- Pro: zuinig, extreem betrouwbaar, redelijk comfort, redelijk ruim, cruisecontrol
- Con: duurder in aanschaf, niet LPG geschikt
- Daihatsu Sirion 2 1.3 (of YRV 1.3)
- Pro: voordelig in aanschaf, iets meer auto (?), beetje extra pit, cruisecontrol, betrouwbaar, redelijk ruim,
- Con: niet de stilste in zijn klasse, wat hoger verbruik, wat zwaarder (970kg) niet LPG geschikt (?)
Opel Agila LPG relatief zwaar
Opel Corsa LPG te zwaar (>1150kg)
Skoda Fabia 1.2TSI betrouwbaarheid is mij niet goed bekend, matig of niet geschikt voor LPG (?), meer auto dan de bovengenoemde opties
Zie ik bepaalde opties over het hoofd of zijn er gewoon zo weinig lichte auto's (<1050kg) geschikt voor LPG?