Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opzoek naar een compacte auto op LPG

Pagina: 1
Acties:

• Bumpy_NL
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 19-10 08:30
Momenteel ben ik op zoek naar een andere auto aangezien mijn huidige auto redelijk op is (Seat Arosa 1.0 '98 300dkm). Ik rij ongeveer 25.000 km per jaar waarvan de meeste 100 km per dag voor het werk (90% snelweg). Gezien de hoeveelheid te verwachten kilometers lijkt mij LPG interessant. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn overpeinzingen vinden.

Voordelig rijden is een prioriteit. Verder is airco een must en cruisecontrol een pre. Uiteraard moet de auto lekker zitten en zou niet teveel herrie op de snelweg fijn zijn, maar die dingen zijn persoonlijk.

Mijn oog is gevallen op een Chevrolet Spark bifuel. Ik heb hier nog niet in gereden, maar op papier lijkt dit een prima auto.

Chevrolet Spark
Pro:
- Lage aanschafprijs (vraagprijzen van 4.000,- a 5,000,-)
- Betrouwbaar
- Gewicht <950kg
- Dakdragers
- 5 zitter voor de enkele keer dat het moet

Con:
- Actieradius van 300km, gewenst is 550km zodat ik 1x per week hoef te tanken
- Geen cruisecontrol (zelf/laten inbouwen is een optie)
- Verbruik is voor het type auto niet om over naar huis te schrijven (7.4l/100km op spritmonitor)

Ik heb een LPG inbouwer gemaild met de vraag wat grofweg de kosten zouden zijn om een grotere tank te laten inbouwen, maar een reactie heb ik nog niet.

Ik heb al veel auto's bekeken, maar in het lichter segment kan ik niet zoveel vinden dat LPG geschikt is of met LPG uitgevoerd vanaf de fabriek. Auto's waar ik naar gekeken heb:

- Suzuki Celerio
- Pro: zuinig, betrouwbaar, redelijk comfort, redelijk ruim, erg licht (790kg)
- Con: duurder in aanschaf, geen cruisecontrol, niet LPG geschikt

- VW UP
- Pro: zuinig, betrouwbaar, redelijk comfort, cruisecontrol, LPG geschikt
- Con: duurder in aanschaf (+inbouwkosten LPG), geen ruimtewonder

- Mitsubishi Space Star (2014)
- Pro: zuinig, extreem betrouwbaar, redelijk comfort, redelijk ruim, cruisecontrol
- Con: duurder in aanschaf, niet LPG geschikt

- Daihatsu Sirion 2 1.3 (of YRV 1.3)
- Pro: voordelig in aanschaf, iets meer auto (?), beetje extra pit, cruisecontrol, betrouwbaar, redelijk ruim,
- Con: niet de stilste in zijn klasse, wat hoger verbruik, wat zwaarder (970kg) niet LPG geschikt (?)

Opel Agila LPG relatief zwaar

Opel Corsa LPG te zwaar (>1150kg)

Skoda Fabia 1.2TSI betrouwbaarheid is mij niet goed bekend, matig of niet geschikt voor LPG (?), meer auto dan de bovengenoemde opties

Zie ik bepaalde opties over het hoofd of zijn er gewoon zo weinig lichte auto's (<1050kg) geschikt voor LPG?

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08:25
7.4l/100km van zo'n spark valt me tegen, dat haal ik ook met een 207SW die 200kg zwaarder is en een stuk sneller van zn plek komt (en dat ook regelmatig doet).

Ik zou me niet blindstaren op het gewicht. <950kg is een leuk streven, maar als je met een tientje of twee extra per maand een veel bredere selectie lpg geschikte auto's kan vinden wist ik het wel.
Ik kom zelf uit een 206 van 949kg op diesel met 68pk, daarna voor minder wegenbelasting en verzekering overgestapt op een 207SW van 1146kg met 120pk. Het is gewoon zoveel meer auto dan die 206 en achteraf had ik zelfs nog liever voor een zwaardere 307SW gekozen.

• Derksenkarting
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 19-10 19:28
Ik rijd sinds kort op LPG in een Chevrolet Aveo sedan uit 2007 en dat bevalt erg goed. De auto is ruim, stil en comfortabel, wellicht wat overdreven comfortabel geveerd. Voor mij geen probleem, omdat ik in het algemeen rustig rijd. Ik haal tussen de 1:13 en 1:14 op LPG, wat zich vertaalt naar een actieradius van ongeveer 500km. De auto weegt 1062kg, heef airco, maar geen cruisecontrol.

Kan me wel voorstellen dat het lastig is er één te vinden met relatief lage km-stand, maar wellicht is het een optie :)

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

@Bumpy_NL Corsa LPG > 1150kg? Mijne is anders 1060kg... Met €55/maand nog prima betaalbaar.

Spark is opzich wel geinig, maar het verschil tussen een A- en B-segmenter is maar mijn mening echt groot. De €25/maand MRB meerprijs voor die upgrade zou ik er persoonlijk echt wel voor over hebben als ik eerlijk ben.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-10 18:02
Ik zou eerst proefrijden in zo'n spark. Vergeleken met een arosa zal het wel iets beter zijn maar ik zou echt kijken naar bijv. de corsa bifuel. Veel meer auto. En ook rond die prijzen te krijgen (€5k)

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19-10 11:09
Bumpy_NL schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:15:
Momenteel ben ik op zoek naar een andere auto aangezien mijn huidige auto redelijk op is (Seat Arosa 1.0 '98 300dkm). Ik rij ongeveer 25.000 km per jaar waarvan de meeste 100 km per dag voor het werk (90% snelweg). Gezien de hoeveelheid te verwachten kilometers lijkt mij LPG interessant. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn overpeinzingen vinden.

Voordelig rijden is een prioriteit. Verder is airco een must en cruisecontrol een pre. Uiteraard moet de auto lekker zitten en zou niet teveel herrie op de snelweg fijn zijn, maar die dingen zijn persoonlijk.

Mijn oog is gevallen op een Chevrolet Spark bifuel. Ik heb hier nog niet in gereden, maar op papier lijkt dit een prima auto.

Chevrolet Spark
Pro:
- Betrouwbaar
- Gewicht <950kg
- Dakdragers

Con:
- Verbruik is voor het type auto niet om over naar huis te schrijven (7.4l/100km op spritmonitor)

Ik heb een LPG inbouwer gemaild met de vraag wat grofweg de kosten zouden zijn om een grotere tank te laten inbouwen, maar een reactie heb ik nog niet.

Ik heb al veel auto's bekeken, maar in het lichter segment kan ik niet zoveel vinden dat LPG geschikt is of met LPG uitgevoerd vanaf de fabriek. Auto's waar ik naar gekeken heb:

- Suzuki Celerio

- VW UP

- Pro: zuinig, extreem betrouwbaar, redelijk comfort, redelijk ruim, cruisecontrol

- Pro: voordelig in aanschaf, iets meer auto (?), beetje extra pit, cruisecontrol, betrouwbaar, redelijk ruim,
- Con: niet de stilste in zijn klasse, wat hoger verbruik, wat zwaarder (970kg) niet LPG geschikt (?)

Skoda Fabia 1.2TSI betrouwbaarheid is mij niet goed bekend, matig of niet geschikt voor LPG (?), meer auto dan de bovengenoemde opties

Zie ik bepaalde opties over het hoofd of zijn er gewoon zo weinig lichte auto's (<1050kg) geschikt voor LPG?
Met jouw hoeveelheid kilometers zou ik toch voor een iets comfortabelere auto kiezen. De combi van de onvolprezen aandrijflijn van de Toyota Prius die wordt gedeeld met de Auris, Lexus CT200H en de Yaris is de combineren met LPG en dan rijd je zeer goedkoop en toch behoorlijk comfortabel.

https://www.gaspedaal.nl/...x=9000&pmin=1500&srt=pr-a

Reken het eens helemaal door; het zou mij niet verbazen als je een Auris op LPG goedkoper rijdt naar 25k per jaar dan jouw huidige Arosa op benzine.

• Derksenkarting
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 19-10 19:28
Is zo'n hybride die geregeld de verbrandingsmotor in- en uitschakelt wel goed te combineren met LPG? Zijn er al omgebouwde hybrides?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:29

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Als ik zoek op 'Prius LPG' op Google dan zie ik wel e.e.a. aan resultaten.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• jakl
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 17-10 22:24
MK_ schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:48:
Met €55/maand nog prima betaalbaar.
:o wat is autorijden in NL duur...
Derksenkarting schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:28:
Ik rijd sinds kort op LPG in een Chevrolet Aveo sedan uit 2007 en dat bevalt erg goed. De auto is ruim, stil en comfortabel, wellicht wat overdreven comfortabel geveerd.
Ik lag zo ooit eens bijna op z'n zijkant met een Aveo hatchback :P Ding was ook niet echt stil, was een 1.2 met absoluut geen pit.
Maar wel een leuke no-nonsense-auto volgens mij die het 10 jaar later nog prima doet.
Derksenkarting schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:23:
Is zo'n hybride die geregeld de verbrandingsmotor in- en uitschakelt wel goed te combineren met LPG? Zijn er al omgebouwde hybrides?
Ik heb al 3x een gewone Prius op LPG gezien, zowel bij een installateur als op de weg, 1x een Prius CNG bij een installateur en Toyota België heeft of had een Prius op LPG, ondanks dat Toyota hier best tegen gas is...
+ dan misschien de, zoals zovele LPG-auto's in België, exemplaren die geen sticker hebben geplakt.

Een LPG-installatie van vandaag vertaalt gewoon de waardes van de benzine-injectoren naar gas. Als de computer wil dat de benzine-injectoren niets doen, zullen de gasinjectoren ook niets doen.
Hier was ik eerst ook skeptisch over omdat mijn auto onder lage belasting 4 cilinders uitschakelt, maar een sequentieel systeem doet dat dus prima.

Ik weet wel niet hoe het bij een hybride werkt, wordt de motor al voor een stukje verwarmd of is die ijskoud als hij voor de eerste keer aanslaat nadat je x-aantal km elektrisch hebt gereden? Want in dat geval moet je nog wel nog eventjes op benzine.

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 18-10 13:35

Chevrolet Spark
Pro:
- Betrouwbaar
- Gewicht <950kg
- Dakdragers

Con:

- Suzuki Celerio

- VW UP

De opties die jij noemt zijn toch qua comfort verschillende categorieën

Stadsbakkies: Space Star, Celerio, Spark,

Stapje hoger: Sirion en Up!

Volwaardig B-segment: Fabia, Corsa, Agila(?)

Hoewel de Spark nog een van de weinige toegewijde LPG-auto's is is het geen snelwegmateriaal. Dus op comfort lever je denk ik wat in.
Zonder voor eigen parochie te preken over mijn Up (uiteraard bereid om dat wel te doen) zou je eens moeten kijken of een Dacia niet in je lijstje past, die mis ik nog.

• MK_
  • Niet online

MK_

jakl schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:22:
[...]
Dat had ik je allang kunnen vertellen :P Tanken in BE verzacht de pijn dan nog ;)
[...]
Ik heb al 3x een gewone Prius op LPG gezien, zowel bij een installateur als op de weg, 1x een Prius CNG bij een installateur en Toyota België heeft of had een Prius op LPG, ondanks dat Toyota hier best tegen gas is...
+ dan misschien de, zoals zovele LPG-auto's in België, exemplaren die geen sticker hebben geplakt.

Een LPG-installatie van vandaag vertaalt gewoon de waardes van de benzine-injectoren naar gas. Als de computer wil dat de benzine-injectoren niets doen, zullen de gasinjectoren ook niets doen.
Hier was ik eerst ook skeptisch over omdat mijn auto onder lage belasting 4 cilinders uitschakelt, maar een sequentieel systeem doet dat dus prima.

Ik weet wel niet hoe het bij een hybride werkt, wordt de motor al voor een stukje verwarmd of is die ijskoud als hij voor de eerste keer aanslaat nadat je x-aantal km elektrisch hebt gereden? Want in dat geval moet je nog wel nog eventjes op benzine.
Prius op LPG is iets wat Toyota origneel nooit gedaan heeft, als ik het goed herinner raden de importeurs het zelfs af. Dealers in België en Duitsland (niet in Nederland) hebben ze wel aangeboden.

Ik durf niet te zeggen wat voor systeem ze er in hebben gezet, hoe het werkt met het uitschakelen van de verbrandingsmotor etc. Bij af-fabriek LPG auto's wordt normaal ook het Start-Stop uitgeschakeld gezien dat geen nut heeft (motor uitschakelen, starten op benzine, overschakelen op LPG etc). Ben wel benieuwd hoe ze dat bij een hybride doen... als die continu opnieuw op benzine start valt het nog tegen denk ik.
mk1992 schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:41:
[...]

Hoewel de Spark nog een van de weinige toegewijde LPG-auto's is is het geen snelwegmateriaal. Dus op comfort lever je denk ik wat in.
Zonder voor eigen parochie te preken over mijn Up (uiteraard bereid om dat wel te doen) zou je eens moeten kijken of een Dacia niet in je lijstje past, die mis ik nog.
Bwah ik weet niet of ik de up! onder "stapje hoger" zou plaatsen... als je het mij vraagt is de up!-drieling samen met de Aygo-drieling juist extreem spartaans. Ik heb een aantal keer gereden met een Spark (1.2 LTZ), dat voelt aan als meer auto dan een up! naar mijn mening :) Het gebrek aan volwaardige deurpanelen werkt ook niet mee in een up! :P

Uiteraard helpt de luxe uitvoering en de 1.2 van de Spark daar ook bij waar de Bi-Fuel een 1.0 heeft...

Agila zit ook in hetzelfde straatje als de Spark en up!, misschien onder het "stapje hoger" maar B-segment is het zeker niet. Fabia, Polo, Corsa, Fiesta... dan zit je in het volwaardige B-segment.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08:25
Heb tot nu toe BRC, Prins en Vialle zo snel kunnen vinden op internet. Start/stop zie ik nergens iets over terug.
Start/Stop op een prius zie ik het probleem eigenlijk niet van. Bij een reguliere motor hengst je dat ding aan met een startmotor en gaat ie 800RPM draaien. Bij een prius doe je vanaf stilstand elektrisch en komt pas op snelheid de verbrandingsmotor erbij. Als de motor warm is hoeft daar geen drup benzine voor verspild te worden.

• mk1992
Ligt aan de aankleding denk ik, met stoelverwarming en een mooi interieurtje kom je een heel eind.
Volwassen is hem vooral gericht op het rijden, tot 150-160 merk je niet echt dat je harder dan normaal rijdt. Vind de auto ook echt niet krap, zeker voorin niet.
Ik durf niet te zeggen wat voor systeem ze er in hebben gezet, hoe het werkt met het uitschakelen van de verbrandingsmotor etc. Bij af-fabriek LPG auto's wordt normaal ook het Start-Stop uitgeschakeld gezien dat geen nut heeft (motor uitschakelen, starten op benzine, overschakelen op LPG etc). Ben wel benieuwd hoe ze dat bij een hybride doen... als die continu opnieuw op benzine start valt het nog tegen denk ik.
Hier werkt start-stop als normaal. Bij koud idd benzine een paar tellen en dan gas, bij warm gewoon starten op gas. Niet moeilijk doen.

mk1992 wijzigde deze reactie 02-09-2019 13:35 (52%)

• wowly
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 00:28
Ik rijd ook een Toyota op had, gaat prima hoor laat je niet afschrikken. Destijds is Toyota begonnen LPG af te raden toen ze met hun Diesel blokken begonnen. De eerste hiervan waren geen succes overigens.

• Bumpy_NL
Allereerst allen bedankt voor de reacties.
_JGC_ schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:42:
7.4l/100km van zo'n spark valt me tegen, dat haal ik ook met een 207SW die 200kg zwaarder is en een stuk sneller van zn plek komt (en dat ook regelmatig doet).

Ik zou me niet blindstaren op het gewicht. <950kg is een leuk streven, maar als je met een tientje of twee extra per maand een veel bredere selectie lpg geschikte auto's kan vinden wist ik het wel.
Ik kom zelf uit een 206 van 949kg op diesel met 68pk, daarna voor minder wegenbelasting en verzekering overgestapt op een 207SW van 1146kg met 120pk. Het is gewoon zoveel meer auto dan die 206 en achteraf had ik zelfs nog liever voor een zwaardere 307SW gekozen.
Een 208SW wordt mij iets te gortig. Ik zie wel dat een een 206 onder de 1050kg blijft met LPG. Deze auto's zijn iets goedkoper, completer, ruimer en rapper. En qua kosten scheelt het niet zoveel met een Spark. Dat is wel afhankelijk van de betrouwbaarheid/onderhoudskosten. Zijn die auto's redelijk betrouwbaar?

Deze kwam ik tegen na heel kort zoeken: https://www.autowereld.nl...1-4-31034542/details.html
Derksenkarting schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:28:
Ik rijd sinds kort op LPG in een Chevrolet Aveo sedan uit 2007 en dat bevalt erg goed. De auto is ruim, stil en comfortabel, wellicht wat overdreven comfortabel geveerd. Voor mij geen probleem, omdat ik in het algemeen rustig rijd. Ik haal tussen de 1:13 en 1:14 op LPG, wat zich vertaalt naar een actieradius van ongeveer 500km. De auto weegt 1062kg, heef airco, maar geen cruisecontrol.

Kan me wel voorstellen dat het lastig is er één te vinden met relatief lage km-stand, maar wellicht is het een optie :)
Van deze auto heb ik slecht kunnen vinden of deze geschikt is voor LPG. Ik vind de iets jongere hatchback die ik persoonlijk iets leuker vind. Deze zal onder de 1050kg blijven met LPG met een 1.4 versie.
MK_ schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:48:
@Bumpy_NL Corsa LPG > 1150kg? Mijne is anders 1060kg... Met €55/maand nog prima betaalbaar.

Spark is opzich wel geinig, maar het verschil tussen een A- en B-segmenter is maar mijn mening echt groot. De €25/maand MRB meerprijs voor die upgrade zou ik er persoonlijk echt wel voor over hebben als ik eerlijk ben.
FTI schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:40:
Ik zou eerst proefrijden in zo'n spark. Vergeleken met een arosa zal het wel iets beter zijn maar ik zou echt kijken naar bijv. de corsa bifuel. Veel meer auto. En ook rond die prijzen te krijgen (€5k)
Mij bad, ik zie inderdaad 1060 als gewicht voor de de af fabriek LPG Corsa. Alsnog net iets zwaarder dan ik zoek. Hoe is jou ervaring met deze auto qua onderhoud en hoeveel km heb je op de teller staan?
desmond schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:06:
[...]

Met jouw hoeveelheid kilometers zou ik toch voor een iets comfortabelere auto kiezen. De combi van de onvolprezen aandrijflijn van de Toyota Prius die wordt gedeeld met de Auris, Lexus CT200H en de Yaris is de combineren met LPG en dan rijd je zeer goedkoop en toch behoorlijk comfortabel.

https://www.gaspedaal.nl/...x=9000&pmin=1500&srt=pr-a

Reken het eens helemaal door; het zou mij niet verbazen als je een Auris op LPG goedkoper rijdt naar 25k per jaar dan jouw huidige Arosa op benzine.
Ik heb een fancy rekensheet in Excel gemaakt om een kosten indicatie te krijgen. Tussen een Spark/206 en een Prius/207SW zit na 4 jaar ongeveer 5K verschil. Dit komt voornamelijk door de hoge MRB voor de Prius en de hogere aanschafprijs (inclusief LPG inbouw). Fun fact: een LPG installatie zou zich bij de Prius bij 25dkm/jaar na ongeveer 4 jaar hebben terugverdient.
mk1992 schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:41:
[...]

Het klopt dat ik naar verschillende categorieën kijk. Ik ben opzoek naar een verstandige keuze. Het is best mogelijk dat ik voor een wat comfortabelere grotere auto ga. Vaak zijn die als occasion iets goedkoper in aanschaf, maar wat duurder in bezit. Voor mij zou dat 2 voordelen hebben: 1) mijn vriendin is bezig met haar rijlessen en mocht ze straks schade rijden dan heb ik dat liever met een auto die minder kost (de kans dat dit gebeurd als ze net haar rijbewijs heeft acht ik groter, dan als ze meer ervaring zou hebben), 2) Momenteel hebben we geen kinderen, en ook geen directe plannen, maar dat kan er over/binnen 4 jaar wel anders uitzien.

Volgens mij is jou post op het VW en Skoda forum een reden geweest om verder onderzoek te doen naar LPG auto's. Een collega van mij rade ook een Up aan als kleine auto. Hij had meerdere A segment auto's proefgereden om zelf (als tweede auto) bij een Up uit te komen.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 02:25

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

In overleg met de TS zijn vraag even een eigen topic gegeven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• PSV-EHV
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 18-10 15:22
@Bumpy_NL als ik moet zoeken naar betrouwbaarheid van occasions, dan lees ik meestal ff de occasionreview van de anwb voor dat model. Dan krijg je een redelijk beeld van bekende problemen bij die auto, vaak ook met onderscheid tussen verschillende motoren etc. Hoop dat dat helpt in je zoektocht

Samsung Galaxy S10+ | Google Home Mini | PS4 | Surface GO | FIFA | FM

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 22:43
- Suzuki Celerio
Ik rij ongeveer 20.000km en een beetje meer per jaar, in mijn Suzuki Celerio die ik nu 1.5 jaar in eigendom heb. Cruisecontrol heb ik voor € 500 bij de dealer laten inbouwen, dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Gemiddeld rij ik zo'n 25KM/L en ik haal heel soms, ook nog wel het verbruik wat door de fabrikant opgegeven word. Vooral als de omstandigheden daar ideaal voor zijn: platte weg, een max snelheid van 90KM/u en voornamelijk autosnelweg.

De Suzuki Celerio rijdt in-principe zuiniger op 80KM/U wegen, maar aangezien je daar vaak stoplichten en rotondes heb. Is het toch zuiniger om over de autosnelweg te rijden. Comfortabel is de auto zeker, maar dat zou naar mijn mening niet de reden moeten zijn voor aanschaf.

Binnen de bebouwde kom rijdt de auto soms minder lekkerder, zo vlieg je de bochten door: het is nogal een hoge auto en dat merk je in de bochten :+ Maar niks echt waarvan ik zou zeggen, dat het een reden is om niet de auto aan te schaffen. Het is gewoon een wereld auto, dus hij is niet enkel ontwikkeld voor Europa.

Als je de auto een beetje op toeren houdt, dan rijdt ie heel lekker. Kan alleen soms een beetje schokkiger aanvoelen, als je wegrijdt: want in de eerste versnelling, reageert het gaspedaal nogal abrupt. Je dient dan ook zo snel mogelijk op te schakelen naar de 2e versnelling.

PS om echt zuinig te rijden, zul je offers moeten maken: het is het een of het andere. Wil je als max Verstappen rijden, dan moet je geen Suzuki Celerio. Want het kost aardig wat tijd om vanuit de 5e versnelling naar de 130KM te versnellen. Laat staan dat je er 150KM/u mee rijdt, wat mij laatst niet lukte omdat de airco aanstond B)

Als je dus hoge snelheden mee wilt rijden, dan is dat motortje helemaal niet meer zuinig en verbruikt ie makkelijk 15KM/L. Maar je zegt zelf dat je enkel rit 100KM dagelijks is? Je hebt nauwelijks veel tijdwinst, door 130KM/u te rijden als dat al mag. Met maximaal 90KM/u ben je hooguit 10 tot 15 minuten langer onderweg, dan blijf je dus achter vrachtwagens: want inhalen heeft geen zin :O

• straat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 21:21
Ik heb de Opel Agila op LPG.

Het is onderhuids een Suzuki Splash, de engineering is dus van suzuki. Zou betrouwbaar moeten zijn. De motor is dezelfde die je in veel kleine auto's terug vind zoals de Alto. Door het exra gewicht en frontaal oppervlak zijn de prestaties niet denderend maar voor mij gewoon voldoende.
Ik kan ongeveer 500km op een tank rijden, wat minder als ik veel 130 rijd en wat meer als ik het rustig aan doe.

Ik heb deze auto nu een halfjaar en ben er best tevreden over. Hij is lekker ruim van binnen, ik heb meestal de achterbank plat liggen aangezien ik eigenlijk nooit met meer dan 2 personen erin zit. Dan heb je een platte laadvloer waar je veel spullen op kwijt kan. Helaas geen cruise control.

Voor aanschaf heb ik ook andere auto's bekeken zoals de corsa, up! en spark. Vanwege mijn lichaamslengte viel de spark af, daar paste ik gewoon niet goed in. De Up! is ook af fabriek op CNG te krijgen, die leek mij interessant maar bleek te duur en had ook te lage actieradius.

De Corsa is wat meer auto, ook iets duurder in wegenbelasting en verbruik. Driedeurs viel af wegens onpraktisch.

Overigens is een Up! op benzine volgens mijn berekeningen destijds even duur om te rijden op basis van 15.000km per jaar. (brandstof, wegenbelasting en verzekering). Op basis van 25.000 zal dat verschil en paar honderd euro zijn, maar LPG kost natuurlijk iets meer aan onderhoud.

straat wijzigde deze reactie 03-09-2019 11:52 (19%)

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:31
Misschien nog een extra optie: Fiat Panda (1.2). Mijn vriendin heeft deze auto, rijd erg prettig bij 130km/h, doet op benzine 5.9L/100KM op de boordcomputer. De 1.2 Fire motor heeft een goede reputatie, ook op LPG en weegt maar 866 kg.

Specs

• Comp User
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17-10 13:55
Al eens naar Mazda gekeken?

Comp User wijzigde deze reactie 03-09-2019 13:37 (55%)

• mk1992
Nee Nee Nee!
Cilinderkoppen zijn af fabriek niet goed geschikt voor LPG, is een drama met kleppenstellen en uiteindelijk nieuwe kop. Prijsjes zullen er wel naar zijn en wellicht dat het met een nieuwe kop beter gaat maar de vraag is of je daaraan wilt/moet beginnen.

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:19
Waarom geen kleine diesel ?

MacBook air 11"; iPad air; iphone 7

• Comp User
mk1992 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:49:
[...]

Nee Nee Nee!
Cilinderkoppen zijn af fabriek niet goed geschikt voor LPG, is een drama met kleppenstellen en uiteindelijk nieuwe kop. Prijsjes zullen er wel naar zijn en wellicht dat het met een nieuwe kop beter gaat maar de vraag is of je daaraan wilt/moet beginnen.
|:(

Dat zou niet mogen bij een af-fabriek installatie, maar ik vraag mij af, zouden die problemen niet al(lang) opgelost (moeten) zijn?

8)7

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mk1992 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:49:
[...]
Nee Nee Nee!
Met een nieuwe kop gaat dat idd stukken beter. Dus onderhoudshistorie boven water krijgen en kijken wat er in het verleden tijdens het onderhoud is gebeurd. Is de kop al vervangen (door een fatsoenlijke), dan is het leed al geleden.

@Comp User = niet af fabriek met gas geleverd, zie deze TS.

hardware-lover wijzigde deze reactie 03-09-2019 14:13 (9%)
Reden: topic verplaatst zie ik

A smile a day....

• mk1992
Comp User schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:00:
[...]

|:(

Dat zou niet mogen bij een af-fabriek installatie, maar ik vraag mij af, zouden die problemen niet al(lang) opgelost (moeten) zijn?

8)7
Als af-fabriek echt af-fabriek was. Maar werd niet in dezelfde fabriek ineen geschroeft als de rest van de auto. Je raadt al waar dit heen gaat, Mazda wees naar Prins (dacht ik), Prins naar Mazda. Klant de dupe.

• Comp User
mk1992 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:02:
[...]

Als af-fabriek echt af-fabriek was. Maar werd niet in dezelfde fabriek ineen geschroeft als de rest van de auto. Je raadt al waar dit heen gaat, Mazda wees naar Prins (dacht ik), Prins naar Mazda. Klant de dupe.
Ja, nu ik wat meer informatie heb, zie ik wat je bedoelt.

Het was idd een Prins installatie, al zijn er ook met Vialle uitgerust.

Ik zag dat Dacia ook een aantal Bi-Fuel modellen heeft, dat wist ik niet eens.

• jakl
MK_ schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:09:
Prius op LPG is iets wat Toyota origneel nooit gedaan heeft, als ik het goed herinner raden de importeurs het zelfs af. Dealers in België en Duitsland (niet in Nederland) hebben ze wel aangeboden.
Heeft Toyota ooit iets zélf aangeboden op LPG? Van wat ik mij herinner was Toyota (althans hier in België toch) altijd enorm hard tegen LPG. Best jammer, want benzineblokken maken kunnen ze net zo goed.
Maar hiermee wou ik enkel aangeven dat een Prius op LPG dus zeker niet zo vreemd is! ;)
MK_ schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:09:
Bwah ik weet niet of ik de up! onder "stapje hoger" zou plaatsen...
Agree, het is ook gewoon een stadsautootje. Heb de faceliftversie (met 60 pk) ook een jaartje gebruikt, effectief puur voor stadsverkeer, maar wat een up! wel iets beter doet dan een Twingo of Spark is dat hij ruimer, 'vollediger' en vooral volwassener aanvoelt. Kleine blokje had ook best veel pit, maar vanaf je de snelweg op bent, niet zo zuinig.
Wel een goed blokje voor gas.
:r
Comp User schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:48:
Klopt, in NL althans toch nog... Hier zou ik wel op durven vertrouwen.

• mk1992
jakl schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:47:
[...]
Agree, het is ook gewoon een stadsautootje. Heb de faceliftversie (met 60 pk) ook een jaartje gebruikt, effectief puur voor stadsverkeer, maar wat een up! wel iets beter doet dan een Twingo of Spark is dat hij ruimer, 'vollediger' en vooral volwassener aanvoelt. Kleine blokje had ook best veel pit, maar vanaf je de snelweg op bent, niet zo zuinig.
Wel een goed blokje voor gas.
1:17, ik klaag niet.

• Bumpy_NL
XiaomiGlobal schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:16:
[...]

Ik rij ongeveer 20.000km en een beetje meer per jaar, in mijn Suzuki Celerio die ik nu 1.5 jaar in eigendom heb. Cruisecontrol heb ik voor € 500 bij de dealer laten inbouwen, dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Gemiddeld rij ik zo'n 25KM/L en ik haal heel soms, ook nog wel het verbruik wat door de fabrikant opgegeven word. Vooral als de omstandigheden daar ideaal voor zijn: platte weg, een max snelheid van 90KM/u en voornamelijk autosnelweg.

De Suzuki Celerio rijdt in-principe zuiniger op 80KM/U wegen, maar aangezien je daar vaak stoplichten en rotondes heb. Is het toch zuiniger om over de autosnelweg te rijden. Comfortabel is de auto zeker, maar dat zou naar mijn mening niet de reden moeten zijn voor aanschaf.

Binnen de bebouwde kom rijdt de auto soms minder lekkerder, zo vlieg je de bochten door: het is nogal een hoge auto en dat merk je in de bochten :+ Maar niks echt waarvan ik zou zeggen, dat het een reden is om niet de auto aan te schaffen. Het is gewoon een wereld auto, dus hij is niet enkel ontwikkeld voor Europa.

Als je de auto een beetje op toeren houdt, dan rijdt ie heel lekker. Kan alleen soms een beetje schokkiger aanvoelen, als je wegrijdt: want in de eerste versnelling, reageert het gaspedaal nogal abrupt. Je dient dan ook zo snel mogelijk op te schakelen naar de 2e versnelling.

PS om echt zuinig te rijden, zul je offers moeten maken: het is het een of het andere. Wil je als max Verstappen rijden, dan moet je geen Suzuki Celerio. Want het kost aardig wat tijd om vanuit de 5e versnelling naar de 130KM te versnellen. Laat staan dat je er 150KM/u mee rijdt, wat mij laatst niet lukte omdat de airco aanstond B)

[Afbeelding]

Als je dus hoge snelheden mee wilt rijden, dan is dat motortje helemaal niet meer zuinig en verbruikt ie makkelijk 15KM/L. Maar je zegt zelf dat je enkel rit 100KM dagelijks is? Je hebt nauwelijks veel tijdwinst, door 130KM/u te rijden als dat al mag. Met maximaal 90KM/u ben je hooguit 10 tot 15 minuten langer onderweg, dan blijf je dus achter vrachtwagens: want inhalen heeft geen zin :O
De Celerio heb ik proef gereden en ik vond het een verrassend comfortabele auto. Het is jammer dat de Celerio nog wat duurder is en niet geschikt is voor LPG.
straat schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:34:
Ik heb de Opel Agila op LPG.

Het is onderhuids een Suzuki Splash, de engineering is dus van suzuki. Zou betrouwbaar moeten zijn. De motor is dezelfde die je in veel kleine auto's terug vind zoals de Alto. Door het exra gewicht en frontaal oppervlak zijn de prestaties niet denderend maar voor mij gewoon voldoende.
Ik kan ongeveer 500km op een tank rijden, wat minder als ik veel 130 rijd en wat meer als ik het rustig aan doe.

Ik heb deze auto nu een halfjaar en ben er best tevreden over. Hij is lekker ruim van binnen, ik heb meestal de achterbank plat liggen aangezien ik eigenlijk nooit met meer dan 2 personen erin zit. Dan heb je een platte laadvloer waar je veel spullen op kwijt kan. Helaas geen cruise control.

Voor aanschaf heb ik ook andere auto's bekeken zoals de corsa, up! en spark. Vanwege mijn lichaamslengte viel de spark af, daar paste ik gewoon niet goed in. De Up! is ook af fabriek op CNG te krijgen, die leek mij interessant maar bleek te duur en had ook te lage actieradius.

De Corsa is wat meer auto, ook iets duurder in wegenbelasting en verbruik. Driedeurs viel af wegens onpraktisch.

Overigens is een Up! op benzine volgens mijn berekeningen destijds even duur om te rijden op basis van 15.000km per jaar. (brandstof, wegenbelasting en verzekering). Op basis van 25.000 zal dat verschil en paar honderd euro zijn, maar LPG kost natuurlijk iets meer aan onderhoud.
Het is goed om te horen dat een Agila ongeveer 500km op een tank kan doen. De kleine tankinhoud van de Spark is iets waar ik een beetje bang voor ben. Zelf zit ik net onder de 1.90 dus pas ik in bijna alle auto's. Ik heb overigens ook een Nissan Pixo (Suzuki Alto) gereden en die vond ik prettig qua rijeigenschappen, maar niet zo prettig qua houding omdat het stuur redelijk ver naar voren staat (misschien was het wennen?). Ook was daar het gebrek aan een afsluitbaar handschoenenvakje een groot gemis.
Ja, de Mazda heb ik gezien. En vanwege lovende verhalen over de benzine versie leek mij de LPG versie een leuke auto. Dit enthousiasme stopte na het verdere onderzoek...
houthakker schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:31:
Misschien nog een extra optie: Fiat Panda (1.2). Mijn vriendin heeft deze auto, rijd erg prettig bij 130km/h, doet op benzine 5.9L/100KM op de boordcomputer. De 1.2 Fire motor heeft een goede reputatie, ook op LPG en weegt maar 866 kg.
In eerste instantie heb ik naar benzine auto's gezocht. De Panda stond ook hoog op mijn lijstje. Met LPG is deze misschien ook wel interessant. Ik las volgens mij wel ergens dat deze auto's op een gegeven moment geplaagd worden door slechte solderingen, met een dure reparatie tot gevolg. Ook komen ze niet zo goed uit de ADAC pannenstatistik https://www.adac.de/infot...s.aspx?pklid=2&pstatid=11, maar dat zegt niet alles natuurlijk.
Een diesel wil ik mij niet aan branden. Kosten technisch is een kleine diesel voor mij ook niet interessant, daar rij ik weer net te weinig kilometers voor.
Comp User schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:48:
[...]

...

Een Sandero komt nu ook op mijn lijstje. Bedankt voor de suggestie.

*Erg lastig het uitzoeken van een auto :P

• houthakker
Bumpy_NL schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:35:
[...]

In eerste instantie heb ik naar benzine auto's gezocht. De Panda stond ook hoog op mijn lijstje. Met LPG is deze misschien ook wel interessant. Ik las volgens mij wel ergens dat deze auto's op een gegeven moment geplaagd worden door slechte solderingen, met een dure reparatie tot gevolg. Ook komen ze niet zo goed uit de ADAC pannenstatistik https://www.adac.de/infot...s.aspx?pklid=2&pstatid=11, maar dat zegt niet alles natuurlijk.
Bij de ANWB komt hij best positief uit de test; https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Wij hebben iig nog geen problemen gehad (2012; ~125.000 km gelopen).

Specs

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 22:43
Bumpy_NL schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:35:
[...]

De Celerio heb ik proef gereden en ik vond het een verrassend comfortabele auto. Het is jammer dat de Celerio nog wat duurder is en niet geschikt is voor LPG.
Op Autoweek was er iemand die had zich wel een LPG tank laten inbouwen in de Celerio, ondanks dat Suzuki het afraadt. Maar de aanschafprijs is inderdaad wat hoger: ik heb laatst nog gecontroleerd, wat mijn Celerio momenteel ongeveer waard zou zijn.

De mijne heeft bijna 70.000KM op de klok en is uit 2015 en nog steeds € 6000 a € 7000 waard. En de vervangingswaarde bij total loss is
€ 6850 totaal. Als ik nu dus mijn auto zou verkopen, dan heb ik echt goedkoop gereden.

Want ik heb de auto voor € 7950 gekocht en met € 2000 waardevermeerdering, zou de auto mij per KM € 0.062 gekost hebben. Dat is exclusief brandstof en andere vaste kosten. Maar ik blijf het als een investering zien en niet van, oeh over twee jaar verkoop ik de auto met € 2000 verlies en krijg er dan nog € 6000 voor.

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Een Spark is geen comfortabale snelwegcruiser voor lange mensen.
Mocht je gaan testrijden: zorg dat je langere tijd in die stoel blijft zitten, dan weet je wat ik bedoel ;-)
Een Up schijnt wel fijn te zijn (van horen zeggen).

Oh en af-fabriek is LPG nooit, (behalve bij Volvo?) wordt altijd achteraf door de importeur gedaan.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikasefffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• houthakker
Jaaap schreef op woensdag 4 september 2019 @ 23:46:
Mocht je gaan testrijden: zorg dat je langere tijd in die stoel blijft zitten, dan weet je wat ik bedoel ;-)

Oh en af-fabriek is LPG nooit, (behalve bij Volvo?) wordt altijd achteraf door de importeur gedaan.
Er zit wel een verschil tussen fabrieksaf (Opel, Chevrolet) en fabrieksaf (Mazda). Bij de eerst genoemde word de cilinderkop namelijk wel degelijk aangepast.

Specs

• MK_
  • Niet online

MK_

De auto's werden omgebouwd door Opel Special Vehicles GmbH (OSV).

• mk1992

Het stoelenverhaal geldt voor de Up! ook wel een beetje. Heb er zelf (1m76, 68kg) geen problemen mee, sterker nog ik zit heel lang heel lekker, maar een kennis die deze op het werkterrein reed (2m05, zwaarder door lengte) merkte een stuk beter dat het relatief dunne stoelen zijn.

Als ik een pikorde zou maken van eisen:

1 LPG-geschikt
Al gaan hier zeer veel verhalen over rond, een check op harde klepzetels wanneer mogelijk en het vermijden van kleine turboblokjes maakt iets al een meer overwogen keus.

2 Comfort/gebruiksgemak
JIJ moet in de auto zitten en het liefst ook nog lang aan een stuk. En een auto die voor meer gebruikt kan worden dan louter woon-werk heb je meer plezier aan. Klinktals een open deur maar kies er een voor 7 dagen in de week, al kan dat best een kleine auto zijn.
Als je kosten voorop laat gaan had je een Gazelle moeten kiezen ;)

3 Rijgevoel
Sluit de auto een beetje aan bij wat je verwacht, of is ie zelfs leuk, mooi meegenomen. Maar lekker 120 tuffen zonder moeite is al prima voor de meesten.

4 Kosten
Ja, de een is duurder dan de ander maar eerlijk gezegd is autorijden altijd een losing game. Daar tegenover staat dat je nog genoeg lachmomenten bij de pomp voor de boeg hebt, die dikke euro per liter stop je nog vaak genoeg in je zak dus kijk niet op het laatste tientje in de maand. Daarom zou ik het kostenplaatje even achteraan zetten, zeker gezien je shortlist niet gek ver uit elkaar zal liggen.

Verder kunnen we denk ik veel vinden van een afstandje en excelsheets maken tot we een ons wegen, maar ga gewoon eens je top 3 rijden (en wacht het liefst tot een goed aanbod voorbij komt).

mk1992 wijzigde deze reactie 05-09-2019 12:31 (4%)
Reden: toevoeging conclusie

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19-10 18:50
[...]

Daar krijgen we een goed onderhouden wegennet voor terug ;) Maandje terug weer eens in België geweest, kon daarna direct weer naar de tandarts wat vullingen opnieuw laten plaatsen. :+

FastFred wijzigde deze reactie 05-09-2019 12:41 (9%)

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

FastFred schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:39:
[...]
Daar krijgen we een goed onderhouden wegennet voor terug ;) Maandje terug weer eens in België geweest, kon daarna direct weer naar de tandarts wat vullingen opnieuw laten plaatsen. :+
Daar staat tegenover dat de tandarts in Nederland weer heel erg duur is, geen geld voor vullingen :+

A smile a day....

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

ThinkPad schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:39:
Als ik zoek op 'Prius LPG' op Google dan zie ik wel e.e.a. aan resultaten.
Jup, met deze strak bovenaan:

Het is bij dit soort tweedehands auto's heel erg opletten met onderhoud. Een Prius op LPG trekt natuurlijk ook veel vrekken aan die geen geld willen investeren in onderhoud en gewoon zo goedkoop mogelijk willen rijden, waar de auto uit het filmpje een duidelijk slachtoffer van is.

PC | BMW Z3 Coupe

• houthakker
Ik vind die opmerkingen en discussies over comfort altijd een beetje onzinnig hier (irrationeel en offtopic, en die vooroordelen over dat je met een a-segmenter niet op de snelweg moet rijden :X ); dit is immers toch persoonsgebonden, en dat mag de TS lekker zelf bepalen!
[...]

Duur? De wegen zitten bomvol en we forensen wat af. Het is eerder te goedkoop :P. ok ligt ook aan het feit dat de woningmarkt 'moeilijk' is, dichterbij werken of dichterbij wonen is ook niet makkelijk

ontopic: volgens mij valt de Prius af vanwege het gewicht. Volgens mij zijn we op het punt dat de TS eens wat auto's moet gaan rijden. Ik heb nog ff op mp gezocht; en dan zijn dit nog 'theoretisch gezien' opties:
- Renault Twingo LPG ~2012 en ouder
- Kia Picanto ~2006 (oud), de fabrieksaf variant van 2014 ligt buiten je budget en word amper aangeboden.
- Hyundai i10 ~2011
- Mitsubishi Colt (als je er 1 kan vinden...)
- Lancia Ypsilon / Alfa-Romeo MiTo (die laatste is denk ik buiten je budget), ik denk niet dat je voor het geld een fabrieksaf model kan vinden (>2011).
- Ford Fiesta; ligt eigelijk net buiten je gewichtseis (~1000 kg) maar fabrieksaf lpg wel binnen je budget te vinden misschien.

Specs

• MK_
  • Niet online

MK_

houthakker schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:31:
[...]
- Ford Fiesta; ligt eigelijk net buiten je gewichtseis (~1000 kg) maar fabrieksaf lpg wel binnen je budget te vinden misschien.
Het is maar wat je fabrieksaf noemt, maar zo'n gat in de achterbumper noem ik niet fabrieksaf :p

Edit: ik zie dit nu pas, sorry voor de late reactie :p
Bumpy_NL schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:31:
[...]
Mij bad, ik zie inderdaad 1060 als gewicht voor de de af fabriek LPG Corsa. Alsnog net iets zwaarder dan ik zoek. Hoe is jou ervaring met deze auto qua onderhoud en hoeveel km heb je op de teller staan?
Die van mij staat nu op iets meer dan 126k kilometer... Eigenlijk niks extra's van onderhoud buiten regulier onderhoud om.

MK_ wijzigde deze reactie 05-09-2019 14:09 (34%)

• jakl
Ik klaag ook zeker niet, ding was zelf op de snelweg nog veel zuiniger dan onze andere auto's.
Maar voordat hij ingereden was (eerste 2 à 3 tankbeurten) deed hij beter dan 1 op 17 puur in de stad, steeds met 4 vrij stevige mannen erin.

Op de snelweg @ 130 net iets beter dan 1 op 13 :)
Maar daar zou ik me op LPG helemaal geen zorgen over maken, hoor.
FastFred schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:39:
-O-
Vind het argument wel steeds meer achterhaald. :P tuurlijk hebben we barslechte wegen, maar ondertussen ook heel veel goeie (tenzij Limburg of Wallonië, maar zij wonen ook veel goedkoper en hebben andere, of geen, lokale belastingen).
Ik kom minstens 1 keer per maand in NL en buiten het grensgebied zijn jullie wegen toch ook soms echt niet goed, zonder waarschuwing dan. :'(

Maar goed, ik denk niet dat de gemiddelde NL'er, die liefst van al hun caravan trekt met een Aixam, een goede weg verkiest boven extra belasting en dure benzine :D
MK_ schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:06:
Die van mij staat nu op iets meer dan 126k kilometer... Eigenlijk niks extra's van onderhoud buiten regulier onderhoud om.
Ik denk ook dat de BiFuel-modellen van Opel best goed zijn, zou ik zeker naar kijken.
Blij dat er tenminste nog iemand LPG-modellen aanbiedt.

• mk1992
En? Wat is het geworden?

• BartW_S
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15-10 13:09
Daar ben ik ook benieuwd naar! Momenteel aan het kijken voor een een soortgelijke auto met bijna identiek wensenlijstje. :)

• Paul Hewson
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19-10 14:50
@Bumpy_NL Inderdaad, wat is het geworden. Ik sta ook voor de keuze voor een nieuwe auto op LPG.

• Bumpy_NL
Paul Hewson schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:00:
@Bumpy_NL Inderdaad, wat is het geworden. Ik sta ook voor de keuze voor een nieuwe auto op LPG.
Ik heb de knoop nog niet doorgehakt. Dit komt omdat ik enerzijds goed ben in twijfelen en anderzijds, omdat ik er wat andere zaken prioriteit hadden.

Ik neig nu naar:
  1. Opel Agila
  2. Lancia Ypsilon 1.4
De Ypsilon 1.4 zou dan omgebouwd moeten worden naar LPG wat ongeveer 1.600,- zou kosten met een Vogels systeem.

• Paul Hewson
Bumpy_NL schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:53:
[...]

Ik heb de knoop nog niet doorgehakt. Dit komt omdat ik enerzijds goed ben in twijfelen en anderzijds, omdat ik er wat andere zaken prioriteit hadden.

Ik neig nu naar:
  1. Opel Agila
  2. Lancia Ypsilon 1.4
De Ypsilon 1.4 zou dan omgebouwd moeten worden naar LPG wat ongeveer 1.600,- zou kosten met een Vogels systeem.
Ik heb ook veel uren zitten zoeken en het is bij mij een Fiat Panda 100HP geworden. Vandaag de knoop doorgehakt nadat gisteren mijn achterraam sneuvelde :+
Een 1.2 vond ik niks en een 2.0 verbruikt over het algemeen meer dus een 1.4-1.6 is de sweet spot vind ik.

Paul Hewson wijzigde deze reactie 15-10-2019 20:56 (5%)

• Bumpy_NL
Paul Hewson schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

Ik heb ook veel uren zitten zoeken en het is bij mij een Fiat Panda 100HP geworden. Vandaag de knoop doorgehakt nadat gisteren mijn achterraam sneuvelde :+
Een 1.2 vond ik niks en een 2.0 verbruikt over het algemeen meer dus een 1.4-1.6 is de sweet spot vind ik.
Veel plezier met de Panda.

De motor in de Panda is dezelfde als in de Lancia alleen daar is die 95pk. Het voordeel van de 1.4 is dat deze hydraulische klepstoters heeft en de 1.2 niet (als ik het internet mag geloven ;)). Het verbruik is niet echt super, maar de ligt er misschien ook aan hoe deze auto's worden bereden. Het zijn toch een soort van karts.

Is de Panda die je hebt gevonden al voorzien van een LPG installatie? Zo nee, waar laat je hem ombouwen en met welk systeem en met valve saver of niet?

Ik heb contact gehad met Boertien uit Emmen (tegenwoordig Gritter Autogas) om mij te oriënteren en daar gaf men aan dat dit type Fiat motoren allemaal wel geschikt zijn.

Zelf zoek ik een goede ombouwer bij voorkeur in de omgeving van Deventer (of Soest/Amersfoort of Emmen, want dan kan ik het met een familiebezoekje combineren). Ik las dat Boertien uit Emmen wel een goed adres zou zijn. Heeft iemand andere suggesties?

• Paul Hewson
Bumpy_NL schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:32:
[...]

Veel plezier met de Panda.

De motor in de Panda is dezelfde als in de Lancia alleen daar is die 95pk. Het voordeel van de 1.4 is dat deze hydraulische klepstoters heeft en de 1.2 niet (als ik het internet mag geloven ;)). Het verbruik is niet echt super, maar de ligt er misschien ook aan hoe deze auto's worden bereden. Het zijn toch een soort van karts.

Is de Panda die je hebt gevonden al voorzien van een LPG installatie? Zo nee, waar laat je hem ombouwen en met welk systeem en met valve saver of niet?

Ik heb contact gehad met Boertien uit Emmen (tegenwoordig Gritter Autogas) om mij te oriënteren en daar gaf men aan dat dit type Fiat motoren allemaal wel geschikt zijn.

Zelf zoek ik een goede ombouwer bij voorkeur in de omgeving van Deventer (of Soest/Amersfoort of Emmen, want dan kan ik het met een familiebezoekje combineren). Ik las dat Boertien uit Emmen wel een goed adres zou zijn. Heeft iemand andere suggesties?
De Panda is al voorzien van een gasinstallatie.

Mijn vorige auto, een Saab 900NG, heb ik door Agit in Rijssen laten voorzien van een gasinstallatie. Heb er daarna 150k mee gereden met alleen een gasfilter als kosten aan de gasinstallatie.
Is sindsdien ook mijn vaste garage voor onderhoud, ik kom daar uit de buurt.

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 20:49

Wok

Dakloos...

Bumpy_NL schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:32:
[...]

Als Emmen een optie voor je is, doen! Boertien is dé LPG-expert van NL. Natuurlijk zijn er legio andere goede inbouwers, maar Boertien heeft een reputatie (hoog te houden).

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True