Ik rij ongeveer 20.000km en een beetje meer per jaar, in mijn Suzuki Celerio die ik nu 1.5 jaar in eigendom heb. Cruisecontrol heb ik voor € 500 bij de dealer laten inbouwen, dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.Bumpy_NL schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:15:
- Suzuki Celerio
- Pro: zuinig, betrouwbaar, redelijk comfort, redelijk ruim, erg licht (790kg)
- Con: duurder in aanschaf, geen cruisecontrol, niet LPG geschikt
Gemiddeld rij ik zo'n 25KM/L en ik haal heel soms, ook nog wel het verbruik wat door de fabrikant opgegeven word. Vooral als de omstandigheden daar ideaal voor zijn: platte weg, een max snelheid van 90KM/u en voornamelijk autosnelweg.
De Suzuki Celerio rijdt in-principe zuiniger op 80KM/U wegen, maar aangezien je daar vaak stoplichten en rotondes heb. Is het toch zuiniger om over de autosnelweg te rijden. Comfortabel is de auto zeker, maar dat zou naar mijn mening niet de reden moeten zijn voor aanschaf.
Binnen de bebouwde kom rijdt de auto soms minder lekkerder, zo vlieg je de bochten door: het is nogal een hoge auto en dat merk je in de bochten
Als je de auto een beetje op toeren houdt, dan rijdt ie heel lekker. Kan alleen soms een beetje schokkiger aanvoelen, als je wegrijdt: want in de eerste versnelling, reageert het gaspedaal nogal abrupt. Je dient dan ook zo snel mogelijk op te schakelen naar de 2e versnelling.
PS om echt zuinig te rijden, zul je offers moeten maken: het is het een of het andere. Wil je als max Verstappen rijden, dan moet je geen Suzuki Celerio. Want het kost aardig wat tijd om vanuit de 5e versnelling naar de 130KM te versnellen. Laat staan dat je er 150KM/u mee rijdt, wat mij laatst niet lukte omdat de airco aanstond

Als je dus hoge snelheden mee wilt rijden, dan is dat motortje helemaal niet meer zuinig en verbruikt ie makkelijk 15KM/L. Maar je zegt zelf dat je enkel rit 100KM dagelijks is? Je hebt nauwelijks veel tijdwinst, door 130KM/u te rijden als dat al mag. Met maximaal 90KM/u ben je hooguit 10 tot 15 minuten langer onderweg, dan blijf je dus achter vrachtwagens: want inhalen heeft geen zin