Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:16
Na uitgebreid zoeken, hier op het forum is weinig te vinden, een topic over zelf uitlezen en verhelpen van storingen en problemen vanuit de ECU.

Mijn Renault dealer vraagt ca 50 euro om de ECU uit te lezen.
En niet dat ik vaak problemen heb met mijn auto, maar, voordat ik bv op vakantie ga, wil ik altijd weten wat er zich afspeelt qua storingen en opgeslagen storingen om niet voor verrassingen in den vreemde te komen te staan.
Sommige meldingen zijn namelijk wel het nakijken/vervangen waard en met andere kan de auto prima door zonder gevaar op motorfalen.
Door de bank genomen kost het uitlezen van de ECU me dus 50-100 euro per jaar.
Dat moet goedkoper kunnen, zeker op termijn.

Met complete OBD scanners tot ca 60 euro heb ik wat mindere ervaringen (weliswaar met N=1), die komen niet diep genoeg en kunnen vaak niet alle parameters uitlezen, of ze kunnen wel uitlezen maar niet resetten/veranderen.
De duurdere zullen ongetwijfeld beter werken, maar dan zit je imo in de prijsklasse 350+.

Na veel gezoek ben ik een beetje de weg kwijt in softwareland voor OBD2.
Er is veel en lijstjes met "beste" zijn niet altijd eenduidig.
Natuurlijk is er veel gratis en zijn er genoeg apps, zowel voor Android, PC als Apple.
Persoonlijk ben ik van mening dat betaalde software net iets meer kan.

Voorlopig ben ik uitgekomen bij TOAD (op W10) met na lang zoeken toch hun eigen bluetooth interface, daar zou je 99,9% van de auto`s prima diep mee uit moeten kunnen lezen.
TOAD is uitgebreid, niet het simpelste, en claimt ook aan te geven waar het probleem in de auto zit en hoe dit op te lossen.
De software bestaat uit gecombineerde software en claimt veel beter/completer te zijn dan bv. Torque, Dashcommand, Car Doctor, iCarsoft i907 voor Renault e.a., en je krijgt naast levenslange updates ook unlimited levenslang technisch (software?) support zodat je het meeste uit de software kan halen.
Bovendien, niet goed geld terug........haast te mooi om waar te zijn. ;)
Ook alle producten die ze verkopen hebben 1-3 jaar garantie en zijn op alle apps en systemen getest. Wat op mij, naast hun 60 jaar ervaring, vertrouwd overkomt.

En dus TOAD aangeschaft, en eenmaal eigenaar kan je een key krijgen voor hun pro Add-on software en voor een autoradio-code programma.Het uitgebreide pdf met foutcodes en Code Lookup Tool kun je dan ook daarnaast downloaden.(Laatsten wellicht ook gewoon, niet gecheckt)
ELM327 interfaces zijn er vanaf €2,50, maar de goedkope meuk kan vaak weinig en is meestal traag qua dataoverdracht en verversen. Dat wil je niet, je wil een goede interface die blijkbaar verschilt per gebruikt programma. Vandaar dat ik toch hun ELM 327 bluetooth interface heb aangeschaft.
Bovendien kan je met TOAD, ALS JE WEET WAT JE DOET, met de editor een file bewerken zodat je kan chiptunen. Daar is wel extra apparatuur voor nodig om de chip uit te lezen en er een file van te maken en het gewijzigde weer te flashen. Dit is niet waar ik het voor aanschaf overigens.

Daarnaast zijn er merkspecifieke OBD2 interfaces, bv. voor Renault zou een CAN Clip beter de franse software uit kunnen lezen en dieper in de ECU kunnen kijken. Deze heeft dan ook eigen software meegeleverd.
Ook daarvan zijn natuurlijk cheap-ass clones te vinden.

Ook vond ik deze For Renault-Com bluetooth interface met eigen software. Geen idee of dat werkt, maar deze leek me ook bruikbaar met TOAD.

Ik overweeg dus de Renault-Com (inmiddels besteld) er bij te bestellen ipv de CAN Clip.

Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken, zowel hobbymatig als (semi) professioneel, en welke goede of slechte ervaringen jullie er mee hebben.
En wat jullie aanraden (ook voor specifieke merken).

En dan liever iets uitgebreider dan bv "Ik gebruik Torque, Torque is goed", of "ik heb een VAG kabeltje met software X ". ;)
Laat weten waarom je juist dat gebruikt en wat de voordelen/nadelen ervan zijn als dat kan. _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 18-02-2020 21:49 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:22

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik vraag me af wat je wilt bereiken. Sowieso leest je garage, als het goed is, de auto sowieso uit bij iedere onderhoudsbeurt en strikt genomen zolang je geen storingslampjes hebt branden, zal je met (E)OBD-software ook niet meer zien. Hooguit dat je een keer ziet dat hij in het verleden een hikje heeft gehad, maar dat hoeft op zichzelf helemaal niks te betekenen.

Je kan aan de hand van bepaalde parameters (bijv. de brandstoftrim of lambda-waarden) wel iets zien, maar zonder daadwerkelijke storingen kan je er eigenlijk nog niks mee.

Ik rij zelf al jaren met ELM327-dongles in m'n auto's. In de BMW is het min of meer noodzakelijk omdat er een specifieke storing in zit die regelmatig melding geeft maar verder niet van invloed is. Die wil ik kunnen resetten. In de Fiat zit ook een dongle, maar die lees ik eigenlijk niet uit. Die auto is storingsvrij.
Voor beiden gebruik ik overigens Torque Pro.

Voor hobby-werk heb ik daarnaast een paar specifieke kabels voor BMW liggen (daar heb jij verder niks aan) en een Delphy-interface. Die laatste is semi-professioneel en kan alles uitlezen tot 2015 ongeveer. Maar buiten meer data voor storingsanalyse biedt het daarbuiten eigenlijk geen meerwaarde.
Sneller dan een goede ELM327 is het trouwens niet, bij de ELM327 is het doorgaans het trage CAN-netwerk in de auto die het traag maakt. Hooguit dat sommige merken een eigen protocol hanteren die wel sneller is (BMW heeft dat o.a.), maar ook dat is eigenlijk alleen relevant als je op zoek bent naar de bron van een storing.

Dus tenzij je het wilt gebruiken voor storingsanalyse en reparatie, zou ik vooral bij een goede ELM327-dongle blijven in combinatie met Torque Pro.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik wil het inderdaad gebruiken voor storingsanalyse en reparatie.
Voor gewoon alleen kijken heb ik Netflix. ;)
Servicebeurten doe ik zelf. Als ik er geen dure monteur bij hoef te halen dan liever niet.

Dat de auto standaard uitgelezen wordt bij een servicebeurt zal best zijn, maar daar krijgt de klant geen printje van meestal. Dat kost vaak extra.

Ik heb bv een storing van de gloeibougies, die vervangen moeten maar wat niet direct noodzakelijk is, de auto start prima zonder, geen idee maar het zou fijn zijn als de ECU zou weten welke van de vier (ondanks dat ze alle vier vervangen gaan worden, je kan dan beginnen met de defecte en de goede laten zitten als ze te vast(gerot) ztten)
En momenteel een storing van de LMM/MAF sensor, printje kostte 50 euro.
Voor de wintersport een defecte nieuwe gekregen, maar dan is het fijn te weten dat je met een defecte (of zonder) LMM weliswaar duurder rijdt maar geen dingen stuk maakt als je er 2500 km mee gaat rijden.

[ Voor 33% gewijzigd door Teijgetje op 18-02-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ECU zal dat waarschijnlijk niet aangeven. Hoeft ook niet, want je trekt de boel open en kan weerstand meten, degene die kapot is heeft afwijkende weerstand.
Gloeibougies heb je op moderne auto's om de motor sneller heet te stoken vanwege emissie eisen, om te starten heb je ze tegenwoordig niet meer nodig.

Zelf gebruik ik een goedkope ebay dongel met torque. Heeft tot nu toe feilloos kapotte bobines, open vacuum, versleten bougies en een vastzittende thermostaat opgespeurd. Nadeel van die goedkope dingen is dat je beperkt bent tot uitlezen en resetten van de ECU.

Overigens tot nu toe niet meer nodig gehad dan dat. 2 jaar terug bij Peugeot diagnose laten doen ivm thermostaatstoring en fan die niet draaide, de fan hebben ze nooit getest, heb ik later zelf vervangen, multimeter gaf weerstand oneindig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:06

DaWaN

'r you wicked ??

Opzich vind ik een verzameltopic voor OBD tools geen slecht idee.
Probleem is alleen dat er veel merkspecifieke tools zijn.

Voor mijn Lexus gebruik ik zelf een imitatie Mini VCI kabel van Ali Express in combinatie met een illegale versie van TIS Techstream.
Daarmee krijg je exact dezelfde mogelijkheden als de Toyota / Lexus dealer.
Ik heb bijvoorbeeld zelf een nieuwe sleutel met afstandsbediening toegevoegd.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Teijgetje Nu schrijf je ook iets anders dan in je oorspronkelijke post ;) Uitlezen van de ECU is geen heilige graag, wat @_JGC_ ook al aangeeft. Sommige storingen worden überhaupt niet opgemerkt en andere kan je alleen indirect bepalen (een foute lambdawaarde kan een veelvoud aan oorzaken hebben bijv.)

Je concrete punt van de LMM, je ECU gaat je niet vertellen of er door de defecte iets anders kapot kan gaan. Wat je jezelf eerder moet afvragen of je überhaupt wel 2500km wilt gaan rijden (en jezelf extreem afhankelijk maken van de auto) als je weet dat een basis-sensor kapot is.

Wat betreft de interfaces, als het alleen om de motor gaat, volstaat een ELM327 vrijwel altijd. Met de juiste software krijg je vrijwel alle informatie uit de motor-ecu.
Maar, wil je meer kunnen uitlezen, zoals airco, transmissie, boordcomputer, etc, dan heb je een andere interface nodig. En nu ik de site van TOAD heb gelezen, betwijfel ik of die dat wel kan. De genoemde OBD2 modes kunnen namelijk door iedere ELM327 interface gelezen worden. Bovendien is hun eigen interface ook een ordinaire kloon.

Mijn basis scanner is tegenwoordig een Delphi DS150-kloon die volop op ebay of Aliexpress te vinden is. Die werkt redelijk. Delphi is een beetje onhandig programma in gebruik en kan wel veel modules uitlezen. In mijn Fiat kon ik in ieder geval alles ermee benaderen.

Wel is het zo dat er geen goedkope oplossingen bestaan. De goedkope interfaces (zeg alles <€200) zijn (al dan niet slechte) kopieën van veel duurdere of oudere systemen. De originele systemen van o.a. Bosch kosten al snel €1000 of meer en zijn voor de hobbyist onrealistisch.

@DaWaN Een centraal OBD-topic zou een goed idee zijn, het lastige vind ik alleen wel dat bijv. die Delphi-kloon een beetje hit-&-miss zijn. Ik heb het gevoel dat ik geluk had dat hij goed werkt, maar de "meegeleverde" software is niet bepaald de meest stabiele versie... Ik ben daardoor ook huiverig om hem aan te raden, want met een buggy interface of software kan je ook heel makkelijk iets slopen in een auto...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
deepbass909 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:08:
Ik rij zelf al jaren met ELM327-dongles in m'n auto's. In de BMW is het min of meer noodzakelijk omdat er een specifieke storing in zit die regelmatig melding geeft maar verder niet van invloed is. Die wil ik kunnen resetten. In de Fiat zit ook een dongle, maar die lees ik eigenlijk niet uit. Die auto is storingsvrij.
Voor beiden gebruik ik overigens Torque Pro.
Als het de ELM327 Dongles van Ome Ali betreft, dan kun je het beste direct meerdere bestellingen. Ik heb er eens twee besteld, eentje voor mij en eentje voor de buurman. En daarvan werkte er maar eentje. Maar zelfs die gaf foutmeldingen in Torque.

Wat je ook nog zou kunnen kopen is een goedkope OBD2 scanner, van nog geen twee tientjes. Alleen ik zet er altijd mijn vraagtekens bij. Sowieso ben ik het met je eens dat je als consument zo'n ding eigenlijk helemaal niet nodig hebt, aangezien de garage tijdens de onderhoudsbeurt de boel uitleest.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

XiaomiGlobal schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:48:
[...]

Als het de ELM327 Dongles van Ome Ali betreft, dan kun je het beste direct meerdere bestellingen. Ik heb er eens twee besteld, eentje voor mij en eentje voor de buurman. En daarvan werkte er maar eentje. Maar zelfs die gaf foutmeldingen in Torque.

Wat je ook nog zou kunnen kopen is een goedkope OBD2 scanner, van nog geen twee tientjes. Alleen ik zet er altijd mijn vraagtekens bij. Sowieso ben ik het met je eens dat je als consument zo'n ding eigenlijk helemaal niet nodig hebt, aangezien de garage tijdens de onderhoudsbeurt de boel uitleest.
Mwah, over het algemeen gaan die dongles wel lang mee. Ik heb er 3 en alleen de oudste werkt niet meer. Maar die heb ik zelf gesloopt omdat ik nieuwsgierig was naar het binnenwerk (en omdat die toch onhandig groot was).

De onderstaande versie heb ik al heel wat jaren in gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://img.fruugo.com/product/9/32/80257329_max.jpg
Nadeel, deze is altijd actief en kan potentieel voor carjacking misbruikt worden (voor mij geen issue, alle auto's werken nog met een ouderwetse sleutel om te starten).

Van bevriende klanten in de automotive kreeg ik ooit deze als tip:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/1/5/8/7/9200000123437851.jpg
De VGate iCar. Voordeel, het is een serieuzer kopie die door meerdere bedrijven onder eigen naam wordt gebruikt voor rijstijldiagnose of storingsanalyse (de ANWB gebruikte hem in eerste instantie bijv. voor de pechhulp).
Nadeel (en voordeel) als de verbinding met de telefoon voor langer dan x-minuten verbroken is, gaat de dongle in slaapstand en moet je hem eerst weer activeren door op de powerknop te drukken.
Voordeel is dat hij daarmee veilig is tegen carjacking, nadeel, zeker bij mijn Fiat, is dat je altijd het knopje in moet drukken. Bij mijn Fiat zit de OBD op een plek waar je niet makkelijk bij kan en viel deze daardoor af voor dagelijks gebruik.

De oudste (en de enige die niet meer werkt) is deze:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/0/7/9/1/9200000088401970.jpg
Werkt net zo goed als de andere, maar is onhandig groot als je diagnosepoort in de voetenruimte zit.

Allemaal zijn ze ELM327 v2.1 compatible en prima te gebruiken in combinatie met Torque Pro of een andere ELM327-compatible app.
Maar, wat ik al eerder aangaf, de ELM327 v2.1 is alleen te gebruiken om de motor ECU uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
deepbass909 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:44:
@Teijgetje Nu schrijf je ook iets anders dan in je oorspronkelijke post ;) Uitlezen van de ECU is geen heilige graag, wat @_JGC_ ook al aangeeft. Sommige storingen worden überhaupt niet opgemerkt en andere kan je alleen indirect bepalen
Ben ik me niet van bewust, beide posts beginnen met "een topic over zelf uitlezen en verhelpen van storingen en problemen vanuit de ECU." en "Ik wil het inderdaad gebruiken voor storingsanalyse en reparatie".

De keuze om 2500 km te rijden hing inderdaad af van de foutcode. Een LMM probleem, maar mogelijk ook achterliggend een plakkende EGR-klep. De auto reageerde echter helemaal normaal. Alleen moest ik nu starten met gas er op, waarna hij dus normaal liep, zowel in lage toeren (met geopende EGR) als op hoge, waarin de EGR dicht zou moeten zijn, leek me dus echt de LMM.
Inderdaad dus een afweging gezien de vervangende nieuwe LMM defect was. (Aangesloten startte de auto niet, ontkoppeld en aangesloten op draaiende motor stopte de motor en terugsturen en wachten op een nieuwe zou te laat zijn, en even snel een LMM halen kost de hoofdprijs)
Ik heb dan ook geen problemen gehad, hooguit wat "duurder" gereden. (helaas geen HVO of GTL (€1,58) kunnen vinden maar diesel is overal stukken goedkoper dan hier, in Luxemburg bv. maar €1,08, in Oostenrijk €1,16, echt duurder was het dus niet. ;) )

Met goede software kan je oa. de EGR testen, net als actuators/sensors testen om eea uit te kunnen sluiten.
Dat zit volgens mij in zowel TOAD als de Renault-Com interfacesoftware, maar niet in Torque dacht ik?
Net als een sleutel toevoegen tot de ECU vervangen vaak niet in (gratis) software toegankelijk is.

Topicopzet is dan ook meer: "met welke software (en betaalbaar) kan je "dealerdiep" uitlezen en aanpassen/resetten." ofwel "veel voor weinig".
Waarmee kan je net dat beetje meer, liefst universeel (zoals Toad claimt dat bij 99,9% te kunnen, ook bij Renault), maar ook merkspecifiek.
Met de gratis programma`s en een goedkope interface kun je zoals al gezegd, op zijn best vaak alleen monitoren en een foutcode wissen, de MIL-melding is vaak al weer onbereikbaar dacht ik. En waarbij de ene interface beter werkt met een bepaald programma dan de andere.
Oplossingen die werken, universeel of merkspecifiek, net zoals bv @DaWaN heb ik ook toegang tot Renault Dialogys.
Software voor de betere hobbyist/proffessional dus, ik ben het met je eens dat voor de gemiddelde automobilist OBD software hooguit leuk is om naar te kijken.
En dat getoonde uitlezingen en mogelijkheden dan dus al snel ruim voldoende zijn.

Zodra de interfaces binnen zijn zal ik posten wat TOAD kan en wat de Renault-Com kan. Zal pas over een paar weken zijn. (uit VS en China)

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 19-02-2020 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Teijgetje Met mijn ELM327 en Torque kan ik een MIL prima resetten, dat is namelijk een Mode 4 functie en die wordt gewoon ondersteund.

Naast een aantal claims op de site van TOAD waar ik ernstig m'n twijfels bij heb ("Hack" your car's performance, Optimize fuel efficiency) staan er verder alleen dezelfde functionaliteiten die Torque Pro ook heeft. Deze lijst is bovendien de standaard voor EOBD/OBD2:

Mode 1 - Analog/Digital Gauges (160/215 Generic PIDS)
Mode 1 - List View (220 Generic PIDS)
Mode 2 - Freeze Frame Data
Mode 3 - Read Current Faults
Mode 4 - Clear Faults
Mode 5 - O2 Sensor Test Result (Non CAN Bus)
Mode 6 - On-board Test Result
Mode 7 - Read Pending Faults
Mode 8 - Evaporative System Leak Test
Mode 9 - VIN, Performance Tracking Data, ECU Name, Calibration and Verification ID
Mode A - Read Stored Faults

Dit is namelijk wat de standaard voorschrijft, niet iets wat uniek voor TOAD is.

En wat op hun eigen site ook staat:
You'll be able to scan vehicles Engine and Transmission systems. Two main systems that account for most faults and hazardous brake downs.
TOAD will NOT scan ABS, SRS, Brakes, Airbag. For these critical systems, safest to take vehicle to mechanic.

Exception to above rule (ALL systems are SUPPORTED): Audi, Ford, Lincoln, Mazda, Mercury, Seat, Skoda, VW. More info below.
Deze systemen vallen namelijk buiten de EOBD/OBD2 spec.

Torque kan geen testen starten, die vallen namelijk buiten de hierboven genoemde modes.

De reden dat ik trouwens huiverig ben over TOAD is omdat het zaken claimt waarvoor je normaal software nodig hebt die vele duizenden euro's kost ($28.000 aan ECU maps bijv.) en als het werkelijk zo geweldig is, waarom ik er dan nog nooit eerder van heb gehoord (en ik ben heel vaak aan het kijken naar diagnose-software).

Maar ik laat me graag verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:32
Als je dieper op auto specifieke zaken wil ingaan zal je toch vaker uitkomen op de duurdere apparatuur danwel fabrikant eigen apparatuur en software.

Zelf heb ik jaren geleden al een (kloon) Lexia om Citroëns en Peugeot uit te lezen en te programmeren. Daarvoor gebruik ik dan ook de Lexia \ Peugeot Planet en Diagbox van hunzelf. Daarmee kan op detail niveau paramters nakijken, aanpassen maar ook programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
deepbass909 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:44:
Met mijn ELM327 en Torque kan ik een MIL prima resetten, dat is namelijk een Mode 4 functie en die wordt gewoon ondersteund.
Dat had ik dan verkeerd begrepen.
Naast een aantal claims op de site van TOAD waar ik ernstig m'n twijfels bij heb ("Hack" your car's performance, Optimize fuel efficiency) staan er verder alleen dezelfde functionaliteiten die Torque Pro ook heeft.

De reden dat ik trouwens huiverig ben over TOAD is omdat het zaken claimt waarvoor je normaal software nodig hebt die vele duizenden euro's kost ($28.000 aan ECU maps bijv.) en als het werkelijk zo geweldig is, waarom ik er dan nog nooit eerder van heb gehoord (en ik ben heel vaak aan het kijken naar diagnose-software).

Maar ik laat me graag verrassen.
Het hacken betreft met een file-editor de waarden aanpassen, nádat je dit met een tuner uitgelezen hebt vanaf de chip en het daarna ook weer kan flashen daarmee. Begreep ik er uit.

In het helpfile staat ook:
The professional add-on enhances the OBD-II diagnostic capabilities of your software. The professional add-on includes enhanced graphing, diagnostic reports, user-defined PIDs, a vehicle manager and management database and software sensor calibration

Inmiddels gaan er bij mij ook wel wat rode vlaggen omhoog.
Het programma heeft namelijk als versie 2.15.1.732 met copyright 2007-2013 en geeft een foutmelding voor updates, hun site heeft wel copyright 2020.
Ik wacht eea maar even af, meeste bad is 7+ jaar oud en betreft vaak een kabel of interface, maar ook pirated software claims. :'(

Vind ik het dan wel apart dat inmiddels PayPal geaccepteerd is waarmee je een refund kan afdwingen?
Maar het blijft inderdaad vaag dat er eigenlijk weinig van te vinden is verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:36
Wat handig, een OBD2 software topic!

Ik heb een ELM327 dongel (de goedkope van Ali, maar gebruik hem ook amper). Ik ben op dit moment in de markt voor een nieuwere auto en zou graag mijn dongel gebruiken om de computer uit te lezen tijdens een proefrit. Met name om te bepalen of de KM stand klopt.

Iemand een tip welke software ik kan gebruiken om de diverse waardes uit de ECU en bv. de ABS computer uit kan lezen? Ik gebruik tot op heden op mijn iPhone de app "EOBD-Facile", maar daar kom ik niet veel verder mee.

Het is niet erg als er wat kosten aanzitten, als het maar geen 100 euro is voor die enkele keer dat ik het gebruik.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Drardollan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:33:

Ik heb een ELM327 dongel (de goedkope van Ali, maar gebruik hem ook amper). Ik ben op dit moment in de markt voor een nieuwere auto en zou graag mijn dongel gebruiken om de computer uit te lezen tijdens een proefrit. Met name om te bepalen of de KM stand klopt.

Iemand een tip welke software ik kan gebruiken om de diverse waardes uit de ECU en bv. de ABS computer uit kan lezen? Ik gebruik tot op heden op mijn iPhone de app "EOBD-Facile", maar daar kom ik niet veel verder mee.

Het is niet erg als er wat kosten aanzitten, als het maar geen 100 euro is voor die enkele keer dat ik het gebruik.
Laat hem uitlezen, voor 100 euro koop je geen uitleesapp. Dat er diep genoeg in kan.
Ik gebruik zelf hella/gutman.. zit wel een abbonement aanvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Laatst online: 09-05 15:15

Xanax959

relax...

Diagbox software met bijbehorende (kloon) VCI (speciale stekker) en een ouwe laptop voor PSA auto's. Zolang je niet de allernieuwste versie van de software gebruikt (internet nodig) kan je heel veel uitlezen en instellen in je Citroen of Peugeot. Eigenlijk dealer software dus geen gebruiksaanwijzing en geen "weet u het zeker?" voordat je je auto definitief lam legt.

Eenvoudig foutcode uitlezen doe ik met een Autel AL319. Leest ook fabrieks eigen codes uit, geen uitleg er bij maar meestal weet je genoeg als je de code plus auto type in Google gooit. Maar voor de diepte analyse dus mijn laptop met diagbox.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:09
Drardollan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:33:

De meeste goedkope OBD2 tooltjes kunnen hooguit wat emissie gerelateerde dingen uitlezen en wat motorstoringen. Als je echt dingen als km-stand wilt uitlezen en kijken of alle merk/model specifieke dingen naar behoren werken, dan heb je de dealersoftware (en hardware, al dan niet van Ali) nodig en die vind je niet voor 100 euro.

Ik heb zelf zo'n goedkoop simpel ding van 2 tientjes en die heeft van diverse merken al motorstoringen uit weten te lezen, maar als ik de Lexia aan mijn Citroën hangt dan weet ie me zelfs te vertellen dat de speaker rechtsvoor het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mja, wat wil je uitlezen aan kmstand? Bij PSA bijvoorbeeld bepaalt de BSI welke tellerstand er op de display komt. Wil je die terugdraaien, mag je een BSI, ECU, sleutelchip en teller van een jongere (sloop)auto monteren. Teller neemt vervolgens de stand van de BSI aan als deze hoger is, anders andersom. Enige wat je daar aan kan zien met de juiste (dealer) tools is dat de VIN in de BSI niet het VIN in je chassis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:46
Is er ook een Torque tegenhanger voor Windows? Ik wil graag wat sensoren (lambdasonde) loggen tijdens het rijden, maar met Torque is dat wat omslachtig (.csv die ik dan eerst weer van telefoon moet plukken, beetje bewerken in Excel om er grafiek van te krijgen). Ik zoek dus eigenlijk een programma wat ik op m'n laptop kan installeren en dat ik op het scherm ook mooi de grafiek kan volgen tijdens het rijden.

Heb een ELM327 Bluetooth dongle, gaat mij dus puur om de software.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2020 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

ThinkPadd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:45:
Is er ook een Torque tegenhanger voor Windows? Ik wil graag wat sensoren (lambdasonde) loggen tijdens het rijden, maar met Torque is dat wat omslachtig (.csv die ik dan eerst weer van telefoon moet plukken, beetje bewerken in Excel om er grafiek van te krijgen). Ik zoek dus eigenlijk een programma wat ik op m'n laptop kan installeren en dat ik op het scherm ook mooi de grafiek kan volgen tijdens het rijden.

Heb een ELM327 Bluetooth dongle, gaat mij dus puur om de software.
Op mijn laptop gebruik ik ScanMaster-ELM icm. een simpele ELM327 dongle, maar meestal heb ik alleen de telefoon er aan hangen.

De basis-tooltjes zoals Torque of Car Scanner vind ik zelf redelijk goed werken om gegevens uit te lezen en live data te monitoren, maar wat ik nog wel mis is een testfunctie om met de hand actuators te bedienen: Dat is erg handig voor storingzoeken. Dat heb ik in nog geen enkel los staand tooltje echt kunnen vinden, terwijl het via de OBD wel zou moeten kunnen.

Zaken als andere modules (dus CEM, ABS, TCM, enzovoort) vallen misschien buiten de OBD2 spec maar uiteindelijk is zo'n ELM ook gewoon een domme gateway naar een andere bus toe. Dat is waar veel van de hoge kosten van andere tools in zitten: Het uitzoeken of opvragen van manufacturer-specific berichten die je dan op die bus moet zetten zodat het ook zinnig werkt. En dat kost gewoon veel tijd/geld. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 06-11-2020 18:57 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb een Vgate iCar Pro gekocht (BLE4 verbinding naar iPhone). Nu is het zo dat die OBD2 poort altijd van stroom is voorzien en volgens mij is daar ook geen zekering voor die schakelbaar is. (Renault Clio)

Kan je dat ding er aan laten hangen of trekt dat de hele accu leeg…? Hij beweert weliswaar een “automatic low power mode” te hebben, maar toch. :P

[ Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 24-06-2021 21:08 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:21
Voor de BMW gebruik ik de Carly app (betaalde versie). Hiermee kun je én storingen zoeken en wissen én je kunt zaken aanpassen bv coming home verlichting, sterkte van angel eyes, led foutmelding uitzetten enz enz. (Is niet alleen voor BMW maar voor alle gangbare merken).

https://www.mycarly.com/

Voor de dieper gelegen foutmeldingen of storingen wordt er gebruik gemaakt van INPA (BMW)

[ Voor 7% gewijzigd door Incognitum op 24-06-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb een goedkope blauwe OBD2 stekker liggen die ik met Torque op een Android toestel gebruik. Maar m’n primaire telefoon is een iPhone.

Heb nu een ‘Viecar’ OBD2-dongle besteld (€12), die werkt met Bluetooth 4.0 waardoor je de iPhone er ook mee zou moeten kunnen verbinden. Volgens mij is dit dezelfde dongle als de 'Carista'. Qua app wil ik dan Car Scanner ELM OBD2 gaan gebruiken. Deze dongle zou ook goed met Toyota hybrides moeten werken om bijv. het accupakket uit te lezen.

De app op Android ook al even getest met de cheapo blauwe dongle en werkt wel fijner. Torque voelt dan wat verouderd aan.

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 08-07-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juKE6AkNXZtjJoh0aelJOj4A_aw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cIkLT3K4Gf9cEnDsnOEMA7Np.png?f=user_large
Bestellinkje: https://nl.aliexpress.com/item/32927702366.html

Vandaag de Viecar binnen gekregen. Mooi compact wit blokje. Werkt zoals verwacht goed met mijn iPhone 8 (op iOS 14.6) via Bluetooth *O* Maar ook met een oudere Android telefoon (Motorola Moto G 1st gen) werkt het naar behoren. Volgens mij is het precies dezelfde dongle als 'Carista' verkoopt, qua uiterlijk lijkt hij er precies op. Met hun app werkt hij ook prima.

Zowel op iOS en Android kan ik prima data ophalen met de app 'Car Scanner ELM OBD2'. Torque niet geprobeerd (ik vind die Car Scanner app beter/duidelijker/fijner eigenlijk), maar er zat een papiertje bij in het doosje met uitleg over Torque, dus dat zal vast werken.

Op Android heb je de app 'ELM327 Identifier'. Hiermee kun je testen welke protocollen je dongle ondersteund. Hiermee zie je toch wel duidelijk verschil tussen een wat duurdere dongle of zo'n goedkope blauwe dongle van $3

Viecar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9OIVNxLednVreoPTxeS76ejSNY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X3kScCm38JgUkbljDH9JExB1.png?f=user_large

No-name blauwe dongle:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0a0yg13GurTstpZMJJtY-ACyHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yuz0IHdndWF0KMJ99vYXueHJ.png?f=user_large

Binnenkort schaffen we een Toyota Auris hybride uit 2015 aan, ik hoop dat de Viecar ook informatie over de hybrideaccu kan lezen. edit: yep dit werkt prima met o.a. 'Dr. Prius'.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@ThinkPad Die Car Scanner is idd heel handig, ik heb 'm gekocht zodat de beperkingen eraf gingen. Hele fijne app met veel informatie, vind hem persoonlijk beter dan Torque.

Zal binnenkort dat ding ook eens bestellen, heb nu zo'n goedkoop blauw ding, maar die kan mijn 206 1.4HDI niet uitlezen. Ding kan geen verbinding met de ECU krijgen. In de TU3 werkte ie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@_JGC_ Ja ik vind die app ook beter inderdaad. Zojuist gelijk maar even lifetime gekocht (€7,99). Ben blij dat er tegenwoordig betaalbare opties zijn voor iOS gezien dat mijn daily driver is. Vroeger kon dat alleen met dure wifi dongles.

Ik kwam er na het bestellen achter dat je ook de 'Vgate' hebt, link. Als ik op AliExpress daar de screenshots van bekijk dan zie ik dat die álle balkjes groen heeft in de ELM327 Identifier. Dus die kan mogelijk nog meer registers uitlezen :9 Achteraf beetje spijt van dat ik die niet besteld hebt, is maar iets duurder (€18 vs €12)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 08-07-2021 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:22
@ThinkPad , bedankt voor de tip. Zojuist de Vgate aangeschaft om o.a. de accu van de Prius te checken

[ Voor 4% gewijzigd door TWCRay op 18-07-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Iemand een idee hoe ik de bandenspanning TPMS sensoren status kan uitlezen met een bepaalde diagnose software of app? Ik vermoed dat er een stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:09
TWCRay schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:29:
@ThinkPad , bedankt voor de tip. Zojuist de Vgate aangeschaft om o.a. de accu van de Prius te checken
Deze tip heb ik ook gebruikt. Ik heb icar pro bt3.0 besteld. Als ik het goed begrijp kan dezen hetzelfde als de bt4.0 variant, maar dan exclusief iOS compatibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 17:06
ThinkPad schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:06:
@_JGC_ Ja ik vind die app ook beter inderdaad. Zojuist gelijk maar even lifetime gekocht (€7,99). Ben blij dat er tegenwoordig betaalbare opties zijn voor iOS gezien dat mijn daily driver is. Vroeger kon dat alleen met dure wifi dongles.

Ik kwam er na het bestellen achter dat je ook de 'Vgate' hebt, link. Als ik op AliExpress daar de screenshots van bekijk dan zie ik dat die álle balkjes groen heeft in de ELM327 Identifier. Dus die kan mogelijk nog meer registers uitlezen :9 Achteraf beetje spijt van dat ik die niet besteld hebt, is maar iets duurder (€18 vs €12)
Zelf heb ik momenteel al een Vgate Icar2 in gebruik.
Helaas eentje met bluetooth 3 (destijds had ik een android telefoon) terwijl ik nu momenteel een Iphone in gebruik heb.
Wat is nu aan te raden? de Icar Pro met bluetooth of juist diegene met wifi.
Vanaf bluetooth 4 blijkt het juist bij een iphone en android weer te werken.
Het gaat mij er vooral om wat het handigst werkt en de beste compatibiliteit heeft.

Car Scanner gebruik ik ook en dit is best handig.
Bij mijn auto kan ik zelfs bepaalde auto functies aanpassen.
(inplaats van 3x knipperen, 5x knipperen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij geef je zelf al antwoord ;) Bluetooth 4 werkt bij mij prima met een iPhone. De adapters met wifi zijn stukken duurder, maar heb je dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:44

ikt

WhatsappHack schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:06:
Ik heb een Vgate iCar Pro gekocht (BLE4 verbinding naar iPhone). Nu is het zo dat die OBD2 poort altijd van stroom is voorzien en volgens mij is daar ook geen zekering voor die schakelbaar is. (Renault Clio)

Kan je dat ding er aan laten hangen of trekt dat de hele accu leeg…? Hij beweert weliswaar een “automatic low power mode” te hebben, maar toch. :P
Is je accu ondertussen leeg? :+

Nu ik Android Auto heb is het leuk om automagisch extra metertjes op het display te toveren en een goede zelf-uitschakelende OBD-dongle die ik er permanent in kan laten zou geweldig zijn.

Het goedkope ding dat ik nu heb, gaat in ieder geval niet automatisch uit (en is relatief lomp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
ikt schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:42:
[...]

Is je accu ondertussen leeg? :+

Nu ik Android Auto heb is het leuk om automagisch extra metertjes op het display te toveren en een goede zelf-uitschakelende OBD-dongle die ik er permanent in kan laten zou geweldig zijn.

Het goedkope ding dat ik nu heb, gaat in ieder geval niet automatisch uit (en is relatief lomp).
Nope! Geen enkel probleem :) Zit er al meer dan een jaar in, ook paar weken op het vliegveld in de parkeergarage gestaan met het ding er nog in - no problemo.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 14:40

Chakotay

Lick here to continue

OBD-spul blijft interessant, zeker bij de wat oudere auto's (ik rij nu een Alfa uit 2005) is het vaak aardig geklooi om de oude merkspecifieke software aan de praat te krijgen. Hier is inmddels in huis:

* Tacklife wifi-dongeltje liggen, welke in combinatie met Torque Pro prima werkt voor het basis-spul.
* Alfa specifiek kabeltje & FiatECUScan / MultiECUscan ook ook de andere computers in de Alfa uit te lezen
* Mongoose kabel & JLR dealer-software voor de Jaguar XJ6 van mijn pa

En binnenkort komt er een Peugeot 308SW. PSA Diagbox-VM ligt al klaar, alleen nog even een Lexia-kabeltje vinden ergens :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Donixon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-04 09:28

Donixon

Move is de tip.

Chakotay schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:01:
OBD-spul blijft interessant, zeker bij de wat oudere auto's (ik rij nu een Alfa uit 2005) is het vaak aardig geklooi om de oude merkspecifieke software aan de praat te krijgen. Hier is inmddels in huis:

* Tacklife wifi-dongeltje liggen, welke in combinatie met Torque Pro prima werkt voor het basis-spul.
* Alfa specifiek kabeltje & FiatECUScan / MultiECUscan ook ook de andere computers in de Alfa uit te lezen
* Mongoose kabel & JLR dealer-software voor de Jaguar XJ6 van mijn pa

En binnenkort komt er een Peugeot 308SW. PSA Diagbox-VM ligt al klaar, alleen nog even een Lexia-kabeltje vinden ergens :)
Wat ouder topic, maar toch benieuwd. Is het gelukt om met PSA Diagbox wat meer uit te lezen met een Lexia-kabel? Tijdje terug ook ingedoken om te kijken wat instellingen kan veranderen van mijn 208-II. Echter nooit helemaal uitgekomen wat je daar nou precies voor nodig hebt, omdat iedereen wat anders zegt en je maar geluk moet hebben het juiste kabeltje hebt.

Op het moment een oud goedkoop OBD2 dongel in mijn 208-II hangen die het af en toe doet, maar dus opzoek naar iets nieuws. Ik ga kijken of de VGATE wat is waar hierboven over gesproken wordt.

<o/

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 14:40

Chakotay

Lick here to continue

@Donixon ik moet nog steeds een kabel kopen om eerlijk te zijn, is er nooit van gekomen... Nog maar eens naar gaan zoeken :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Opzoek naar een OBD meter wat gebruikt kan worden in een BMW. Heeft iemand een aanrader :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:22
Een was onlangs getest door redactie .geek: Redactieblog #9 - Gebruikte EV's, Google-tijdlijnen, Baby Norths en fi...
Maar geen idee of het met BMW goed werkt.
Pagina: 1