Mocht je overwegen om een abonnement te nemen op de newsserver van tweaknews is dit wel een goed moment, gemiddeld € 2,99 per maand voor de komende 15 maanden. https://www.tweaknews.eu/en/landing/special-deal-2023
Goedemiddag,
Tweak zal begin 2024 stoppen, wanneer is nog niet precies bekend. Na deze datum is het niet meer mogelijk om klant te zijn. Deze datum is ook niet afhankelijk van of u naar Odido over gaat of naar een andere provider. De berekening voor uw jaarbetaling wordt gedaan op de manier die ook op onze website staat in de FAQ onderaan: https://www.tweak.nl/
Stella - Tweak
---
Als u overstapt naar Odido passen wij een coulantere berekening toe, waarbij we het jaarbedrag delen door 365.
Is wat tweak heeft geantwoord. Dus als je overstapt na Odido , krijg je wel de contract term qua kosten en anders hantereren ze normale abbokosten.
Ik heb pas net 3 maanden contract ( had jaar vooruit betalen gedaan ) lijkt me sterk dat ze dit zomaar kunnen maken.
Tweak zal begin 2024 stoppen, wanneer is nog niet precies bekend. Na deze datum is het niet meer mogelijk om klant te zijn. Deze datum is ook niet afhankelijk van of u naar Odido over gaat of naar een andere provider. De berekening voor uw jaarbetaling wordt gedaan op de manier die ook op onze website staat in de FAQ onderaan: https://www.tweak.nl/
Stella - Tweak
---
Als u overstapt naar Odido passen wij een coulantere berekening toe, waarbij we het jaarbedrag delen door 365.
Is wat tweak heeft geantwoord. Dus als je overstapt na Odido , krijg je wel de contract term qua kosten en anders hantereren ze normale abbokosten.
Ik heb pas net 3 maanden contract ( had jaar vooruit betalen gedaan ) lijkt me sterk dat ze dit zomaar kunnen maken.
Vandaag ook gebeld door Odido, de (vriendelijke) dame van Odido vertelde mij inderdaad ook dat begin 2024 tweak opgeheven wordt en daarmee ook de dienstverlening (internet).
Aangegeven dat ik voornamelijk op zoek ben naar 1Gbps en een vast IPv4 adres. Ze gaf duidelijk aan dat ze geen vast IPv4 adres kon leveren en dat het adres dat ik zou krijgen waarschijnlijk 3 a 4 keer per jaar zou wijzigen (geen idee waarom, wel apart dat ze het vermelde).
Ook het verhaaltje te horen gekregen dat ik 10 maanden korting zou krijgen en dat ik die zou kunnen doorzetten als ik 2 maanden voor het aflopen van mijn contract (ergo na 10 maanden) opnieuw met de service desk zou bellen en dan vragen om verlenging met korting (ergo, zelf achteraan rennen en hopen dat het dan nog beschikbaar is).
Helaas is in mijn gebied (7423, Deventer) alleen KPN belichting beschikbaar. KPN zegt dat ze voor zakelijke klanten een vast IPv4 adres kunnen leveren maar na goed navragen blijkt dat alleen voor het Premium zakelijk te gelden wat ong. €20,- p/m duurder is dan klein zakelijk cq. consumenten.
Solcon is nog een aardig alternatief (€ 54,99 dus 1 a 2 euro p/m duurder dan KPN) ook geen IPv4 (mag niet van KPN). Medewerker daar had verstand van zaken en was eerlijk en open. Je hebt daar een redelijke kans dat je DHCP lease behouden blijft, ook als je router een paar minuten uitstaat (reboot).
Odido zakelijk zegt op de site wel een vast IPv4 te kunnen leveren maar doet wat vreemd met de maximale snelheid. Een maand geleden was het 1Gb, 2 weken geleden was het max ineens 500Mb (om stabiliteit te garanderen volgens medewerker) en vandaag kunnen ze ineens wel 1Gb leveren zakelijk. ????
Oja, KPN zegt nu ook ineens dat ze op mijn locatie zelfs 4Gb kunnen leveren.
Aangegeven dat ik voornamelijk op zoek ben naar 1Gbps en een vast IPv4 adres. Ze gaf duidelijk aan dat ze geen vast IPv4 adres kon leveren en dat het adres dat ik zou krijgen waarschijnlijk 3 a 4 keer per jaar zou wijzigen (geen idee waarom, wel apart dat ze het vermelde).
Ook het verhaaltje te horen gekregen dat ik 10 maanden korting zou krijgen en dat ik die zou kunnen doorzetten als ik 2 maanden voor het aflopen van mijn contract (ergo na 10 maanden) opnieuw met de service desk zou bellen en dan vragen om verlenging met korting (ergo, zelf achteraan rennen en hopen dat het dan nog beschikbaar is).
Helaas is in mijn gebied (7423, Deventer) alleen KPN belichting beschikbaar. KPN zegt dat ze voor zakelijke klanten een vast IPv4 adres kunnen leveren maar na goed navragen blijkt dat alleen voor het Premium zakelijk te gelden wat ong. €20,- p/m duurder is dan klein zakelijk cq. consumenten.
Solcon is nog een aardig alternatief (€ 54,99 dus 1 a 2 euro p/m duurder dan KPN) ook geen IPv4 (mag niet van KPN). Medewerker daar had verstand van zaken en was eerlijk en open. Je hebt daar een redelijke kans dat je DHCP lease behouden blijft, ook als je router een paar minuten uitstaat (reboot).
Odido zakelijk zegt op de site wel een vast IPv4 te kunnen leveren maar doet wat vreemd met de maximale snelheid. Een maand geleden was het 1Gb, 2 weken geleden was het max ineens 500Mb (om stabiliteit te garanderen volgens medewerker) en vandaag kunnen ze ineens wel 1Gb leveren zakelijk. ????
Er komt een monteur. Ik zag het ip adres ook. Ga nog even uitzoeken waar het voor is. Normaal lijkt me dat niet nodig voor een ont.gerritjan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:11:
[...]
Moet je die zelf aansluiten of komt er nog een monteur?
Ben wel benieuwd waarom dat ding een IP-adres heeft als het alleen een converter is.
Het is een lokaal ip, doet me denken aan een managed switch dus zal voor een setop pagina zijnpendragon1 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:31:
[...]
Er komt een monteur. Ik zag het ip adres ook. Ga nog even uitzoeken waar het voor is. Normaal lijkt me dat niet nodig voor een ont.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Omdat XGS-PON/GPON ONTs niet alleen maar media converters zijn, maar eigen intelligentie hebben. Je kunt ze beter vergelijken met DSL modems.gerritjan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:11:
Moet je die zelf aansluiten of komt er nog een monteur?
Ben wel benieuwd waarom dat ding een IP-adres heeft als het alleen een converter is.
Hier staat wat meer info:pendragon1 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:31:
[...]
Er komt een monteur. Ik zag het ip adres ook. Ga nog even uitzoeken waar het voor is. Normaal lijkt me dat niet nodig voor een ont.
https://www.icttipsandtri...-firewall-en-bridge-mode/
Oja ze zijn wel aan het kijken wat ze kunnen doen voor een vast ipv4 adres. Er schijnen namelijk veel tweak klanten te zijn die hier waarde aan hechtensimplemouse schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:02:
Nou vandaag het telefoontje van Odido gehad.
Beste mag gaf aan dat er niks veranderd maar de nieuwsgroepen wel stoppen.
Ik kan mijn huidige modem houden en blijven gebruiken.
Internet only zou maar €40,- zijn (inc mobiel korting) en daar krijg ik 10 maanden extra korting op.
Als je volgend jaar verlengt dan krijg je weer 6 maanden korting, schijnbaar belt odido hier achter aan.
Op de vraag doe mij het voorstel maar eens per mail wordt ik naar de website verwezen waar ik niet onder de €50,- kom. Hij kon mij dat niet uitleggen hoe dat komt.
Hij heeft het nu opgezocht in zijn systeem en daar komt ook die €50,- uit, volgens meneer gaat er iets mis in het systeem.
Op de vraag vats IP en IPv6 kreeg ik te horen dat ze dat niet hebben.
Eind datum is blijkbaar toch echt januari
Overstapservice via de telefoon gaat al goed, meneer van Odido zou alles regelen en vroeg of m’n telefoonnummer waarvan ik belde ook bekend was bij Tweak en wat de laatste 3 cijfers van het rekeningnummer dat bekend was bij Tweak waren.
‘Meneer, ik regel alles voor u’
Vandaag alsnog gewoon een mailtje én SMS gehad om zelf de overstap in werking te stellen en moest ik die gegevens nog een keer zelf invullen.
Denk aan de besparing, denk aan de besparing
‘Meneer, ik regel alles voor u’
Vandaag alsnog gewoon een mailtje én SMS gehad om zelf de overstap in werking te stellen en moest ik die gegevens nog een keer zelf invullen.
Denk aan de besparing, denk aan de besparing
Eerst zien en dan geloven. 1 jaar terugsimplemouse schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 06:17:
[...]
Oja ze zijn wel aan het kijken wat ze kunnen doen voor een vast ipv4 adres. Er schijnen namelijk veel tweak klanten te zijn die hier waarde aan hechten
Dat zien weHet leidt niet tot veranderingen voor bijvoorbeeld abonnementen, dienstverlening en medewerkers.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Too little too late. Snap dat het voor de mensen in bijvoorbeeld Almere en Enschede een ander verhaal is, als ik de prijzen zo zie die hier gepost werden, maar bij ons (E-fiber gebied gemeente Montfoort) is er gewoon keuze zat tussen voor zo'n 35-40 euro per maand dat een andere provider kiezen die dit wel gewoon al aanbied niet heel moeilijk was.simplemouse schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 06:17:
[...]
Oja ze zijn wel aan het kijken wat ze kunnen doen voor een vast ipv4 adres. Er schijnen namelijk veel tweak klanten te zijn die hier waarde aan hechten
)
Bedankt voor de link. Mooie uitleg en duidelijk. Odido zal dat Pon id al wel geregistreerd hebben zodat ze het kastje zo aan kunnen sluiten wanneer ze komen. Ik prik dan de utp kabel in mijn eigen router met vlan 300 en gaan... Denk en hoop ik 😁gerritjan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:54:
[...]
Hier staat wat meer info:
https://www.icttipsandtri...-firewall-en-bridge-mode/
Zou me inderdaad niet verbazen als er nu opzettelijk (ook vanuit andere providers) nog weinig bekend wordt gemaakt over eventueel voortbestaan van Coanet, puur omdat het anders Odido te veel klanten gaat kosten (consument moet niet té wijs worden hejoop99 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:19:
[...]
Ik zit in dezelfde situatie, zelf de migratie naar Freedom/fiber crew starten kan gewoon (blijkt uit een Ticket dat ik ingediend had) met een nieuw jaar contract maar ik wacht het nog even af. Freedom doet dat denk ik ook en ik hoop dat het goed gaat, anders gaat het veel klanten kosten. Ik denk overigens dat Freedom de enige is die de echte einddatum kent van Coanet mocht het niet overgenomen worden, dat zal gewoon in het contract staan. Ik denk overigens ook dat dit nieuws last minute bekend wordt want dit gaat mede het aantal klanten bepalen dat naar Odido gaat van Tweak.
Ik wacht het ook even af. Ik heb persoonlijk geen vrees voor het eventueel GPON worden van mijn verbinding, maar aangezien ik eigen SFP en mediaconverter gebruik heb ik er ook niets op tegen als alles gewoon lekker AON kan blijven, in tegendeel
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Dat laatste is vreemd. 7423 is toch Colmschate Oostrik/Groot Douwel etc??quindo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:53:
Vandaag ook gebeld door Odido, de (vriendelijke) dame van Odido vertelde mij inderdaad ook dat begin 2024 tweak opgeheven wordt en daarmee ook de dienstverlening (internet).
Daar staan twee oude PoP's uit de begintijd van de glasaanleg in Deventer waar zeker nog geen PON apparatuur in zit.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Jammer dat de alternatieven in Deventer/Colmschate zo belabberd zijn.
Ik laat het voor nu even gaan denk ik, ben niet zo te spreken over het 'Stap nu over naar Odido met onze aanbieding, maar we nemen het terug uit de korting die je op je jaarbetaling had door 10/12e terug te betalen'.
Ik laat het voor nu even gaan denk ik, ben niet zo te spreken over het 'Stap nu over naar Odido met onze aanbieding, maar we nemen het terug uit de korting die je op je jaarbetaling had door 10/12e terug te betalen'.
[ Voor 68% gewijzigd door jappas op 10-11-2023 09:33 . Reden: Ik moet even de laatste posts bekijken, uitgerekend na de refresh een antwoord.. ]
Heb hier al jaren glasvezel in Deventer (centrum en nu 7413-7415), net in juni weer een nieuw jaarabonnement afgesloten. Gisteren een mail gehad met het aanbod om naar Odido over te stappen.
In de FAQ staat gelukkig dit:
Ik maak me (dus) geen zorgen en ga er dus vanuit dat ik bij Tweak kan blijven.Wat gebeurt er als ik nu niet op het aanbod inga?
Niks. Wij doen je een aanbod en hopen dat je meegaat naar Odido.Jouw verbinding blijft gewoon werken tot je een keuze hebt gemaakt
Ik ga er vanuit dat ze uiteindelijk de keuze voor je zullen maken.koelkast schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:54:
Heb hier al jaren glasvezel in Deventer (centrum en nu 7413-7415), net in juni weer een nieuw jaarabonnement afgesloten. Gisteren een mail gehad met het aanbod om naar Odido over te stappen.
[...]
Ik maak me (dus) geen zorgen en ga er dus vanuit dat ik bij Tweak kan blijven.
Je zou naleving kunnen afdwingen, echter vermoed dat dit meer gaat kosten dan het oplevert.Fordius schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:24:
...
Dit kan via de geschillencomissie https://www.degeschillencommissie.nl/procesinformatie/
Maar je kan ook zelf direct naar de rechtbank stappen https://www.rechtspraak.n...articulier-of-organisatie
Je kan altijd nog een klacht bij de ACM (Consuwijzer) indienen https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer. Dit kan hoogstens resulteren in een boete voor Odido.
Zeker eerst zien.RobbyTown schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:06:
[...]
Eerst zien en dan geloven. 1 jaar terug
[...]
Dat zien we
Maar voor nu geen mail gehad zoals deze gister mij is beloofd.
Almere hier helaas.Smurf schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:52:
[...]
Too little too late. Snap dat het voor de mensen in bijvoorbeeld Almere en Enschede een ander verhaal is, als ik de prijzen zo zie die hier gepost werden, maar bij ons (E-fiber gebied gemeente Montfoort) is er gewoon keuze zat tussen voor zo'n 35-40 euro per maand dat een andere provider kiezen die dit wel gewoon al aanbied niet heel moeilijk was.
Het enige betaalbare is Odido....
Ik wacht het nog eens rustig af
Dit geldt dus niet voor heel Almere, hier in Almere-buiten kon ik kiezen voor fibercrew (GPON 1Gbit) die qua prijs nog een redelijk alternatief is.
Het geldt inderdaad alleen voor de nieuwste delen van Almere, waarvoor nieuwe POPs zijn neergezet. In de oude POP die is neergezet tijdens de originele glasaanleg door KPN & Reggefiber in 2007/2008 zit Fiber Crew.
Dat ligt er dus maar net aan welk deel van Almere-Buiten je zit blijkbaar...:jaro431 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:52:
Dit geldt dus niet voor heel Almere, hier in Almere-buiten kon ik kiezen voor fibercrew (GPON 1Gbit) die qua prijs nog een redelijk alternatief is.
Striphelden (mijn wijkie) en Tussen de Vaarten hebben dus geen FiberCrew.Barre73 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:08:
[...]
Sorry... Stripheldenbuurt is later aangelegd dan de rest van Almere buiten (2011 en 2012).
Voor Stripheldenbuurt en Tussen de Vaarten is toen een nieuwe CityPoP neergezet met een eigen backhaul. Blijkbaar vond FiberCrew het nog te duur om ook die CityPoP aan te sluiten. Net als dus geldt voor Poort, en waarschijnlijk ook voor Noorderplassen.
Het overgrote deel van Almere zit op 1 CityPoP die uit de eerste aanlegtijd dateert. Door alleen die aan te sluiten op een backhaul, daar de PON-apparatuur te plaatsen, en de splitters in de losse areaPoPs, bedien je in 1 keer driekwart van Almere. Dat heeft Fibercrew dus gedaan.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Gloeiende, gloeiende. Ik ben nu al een paar keer door Odido gebeld op mijn mobiele nummer. Nu ook al een paar keer opgenomen waarna de verbinding wordt verbroken zonder dat er iets wordt gezegd. *zucht*
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Odido spam belletjes zijn hier inmiddels ook begonnen (wat een raar gedoe is dat).
Los daarvan: is er nu al ergens iets definitiefs/officieel bekend over de datum dat Tweak uit de lucht gaat? Ik zie 1 januari voorbij komen hier, maar ook einde Q1, dus 1 april.
Ben zelf de hele maand december weg. Als bij terugkomst ineens op 1 januari de hele boel eruit ligt zou dat niet zo prettig zijn.
Los daarvan: is er nu al ergens iets definitiefs/officieel bekend over de datum dat Tweak uit de lucht gaat? Ik zie 1 januari voorbij komen hier, maar ook einde Q1, dus 1 april.
Ben zelf de hele maand december weg. Als bij terugkomst ineens op 1 januari de hele boel eruit ligt zou dat niet zo prettig zijn.
*kuch* dat nummer automatisch naar voicemail of naar een ander nummer doorschakelen (als je dat gratis kunt), naar een andere klantenservice. Na een paar keer zijn ze het zat en halen ze je nummer uit de databaseElectricHead schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:24:
Gloeiende, gloeiende. Ik ben nu al een paar keer door Odido gebeld op mijn mobiele nummer. Nu ook al een paar keer opgenomen waarna de verbinding wordt verbroken zonder dat er iets wordt gezegd. *zucht*
Nee, niet aardig maar als bedrijven ongevraagd blijven bellen ... ...
Zelfde probleem hier, ik heb vorige maand maar ineens een overstap geregeld naar een andere provider en dat wordt maandag afgewerkt. Zodat ik na verlof in december niet voor nare verrassingen kom te staan.scrappy.doo schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:33:
Odido spam belletjes zijn hier inmiddels ook begonnen (wat een raar gedoe is dat).
Op het Odido forum zijn meer mensen die maar 500Mbit halen, heeft met de ONT te maken schijnbaar, kunnen ze vast wel helpen. Je speedtest zegt qua latency weinig, want is andere speedtest server.teoulas schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:40:
Ik ben net overgestapt naar Odido. RTT ging van 1.9ms naar 5.5ms. Speedtest van 930/930 naar 930/510. Postcode 1323.
[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 10-11-2023 11:49 ]
Als je dus (in Almere Buiten) in een wijk zit die wel beschikbaar is voor FiberCrew aangesloten providers, dan kun je hier gemakkelijk kiezen uit verschillende providers: https://fibercrew.nl/providers/jaro431 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:52:
Zojuist is bij mij thuis de overstap naar Odido uitgevoerd. Welgeteld 10 minuten zonder internet. Tweak was "ineens" verbinding kwijt. Enkele minuten later stond de Guidion monteur voor de deur. Die had dus de Tweak verbinding zelf losgekoppeld. Paar minuten later deed de Odidio lijn het al en vooralsnog lijkt alles prima te werken.
Odido heeft mij de hele week elke dag geprobeerd te bellen steeds wanneer ik met iets bezig was net weer,
Hallo met odidio.. Meteen ''ik haak in ik heb op moment geen interesse in jullie ik bekijk alternatieve''
Antwoord: ''oké staat genoteerd'' Ik gok dat er heel veel zijn die op dit moment geen interesse hebben.
Hallo met odidio.. Meteen ''ik haak in ik heb op moment geen interesse in jullie ik bekijk alternatieve''
Antwoord: ''oké staat genoteerd'' Ik gok dat er heel veel zijn die op dit moment geen interesse hebben.
Si vis pacem, para bellum
dat nummer heb ik geblokeerd in mijn telefoon nu al 4 keer vermeld dat ik geen intresse heb.42dpi schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:47:
Odido heeft mij de hele week elke dag geprobeerd te bellen steeds wanneer ik met iets bezig was net weer,
Ik woon in Tussen de Vaarten en stap toch echt volgende week over naar Freedom via Fiber Crew.Csotranme schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:03:
[...]
Dat ligt er dus maar net aan welk deel van Almere-Buiten je zit blijkbaar...:
[...]
Striphelden (mijn wijkie) en Tussen de Vaarten hebben dus geen FiberCrew.
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
maar dan wel Gpon en niet AON gok ik zo.rjhilbrink schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:29:
[...]
Ik woon in Tussen de Vaarten en stap toch echt volgende week over naar Freedom via Fiber Crew.
AON kan ik alleen via KPN krijgen maar dan wel voor 76 Euro
@rjhilbrink @Csotranme Er staat me ergens bij (maar het is alweer lang geleden), dat Tussen de Vaarten ook te maken heeft gehad met 2 verschillende netwerken, waarvan er eentje later wel naar Reggefiber/KPNNetwerkNL is gegaan, maar vandaag de dag niet per se past in de structuur van Area-PoP's en City-PoP's die Reggefiber/KPNNetwerkNL in de rest van Almere heeft.
Maar een deel van Tussen de Vaarten dus ook weer wel. Zelfde inderdaad dus ook in de Stripheldenbuurt. In die 'afwijkende' netwerken is Fiber Crew niet aanwezig.
Maar idd wat @Mr-D. zegt: Fiber Crew is sowieso GPON (maar ik weet niet of dat onderdeel was van de originele vraag van @Csotranme
Maar een deel van Tussen de Vaarten dus ook weer wel. Zelfde inderdaad dus ook in de Stripheldenbuurt. In die 'afwijkende' netwerken is Fiber Crew niet aanwezig.
Maar idd wat @Mr-D. zegt: Fiber Crew is sowieso GPON (maar ik weet niet of dat onderdeel was van de originele vraag van @Csotranme
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Ik dacht dat tussen de vaarten zuid (de schilderswijk die geen schilderswijk mag heten) en misschien ook midden een glasvezel experiment gebied waren. Ergens langs de Rodingweg staat dan een van de kleine huisjes van dit project en een KPN City? Pop naast elkaar.eymey schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:01:
@rjhilbrink @Csotranme Er staat me ergens bij (maar het is alweer lang geleden), dat Tussen de Vaarten ook te maken heeft gehad met 2 verschillende netwerken, waarvan er eentje later wel naar Reggefiber/KPNNetwerkNL is gegaan, maar vandaag de dag niet per se past in de structuur van Area-PoP's en City-PoP's die Reggefiber/KPNNetwerkNL in de rest van Almere heeft.
Zelfde hier, maar dan KPN. Dat is een enorme verbetering van toen ik in 2015 van ConceptsTelfort naar Tweak ging, toen ging 's ochtends vroeg de stekker van Telfort eruit en tegen uur of 3 die van Tweak erin, gevolgd door monteur met de Genexis die een paar dagen terug door KPN monteur is afgevoerd.BBKing schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:46:
Zojuist is bij mij thuis de overstap naar Odido uitgevoerd. Welgeteld 10 minuten zonder internet. Tweak was "ineens" verbinding kwijt. Enkele minuten later stond de Guidion monteur voor de deur. Die had dus de Tweak verbinding zelf losgekoppeld. Paar minuten later deed de Odidio lijn het al en vooralsnog lijkt alles prima te werken.
De Zyxel ligt nog steeds stof te vangen, *hatsjie*, iemand het terugstuurpakket al ontvangen?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Reactie van Tweak m.b.t. 1-1-2024:
Fijn dat Odido en Tweak het zo eensgezind zijnWij mogen u niet zomaar zonder overeenstemming afsluiten en daarom is 1 januari ook geen harde datum.
Het kan zijn dat dit enkel informatie is van de verkoper die het zelf nog niet helemaal door heeft.
Het contract loopt gewoon door tot ruim tijdig tegenbericht.
Geen experiment. Je doelt op Trinet denk ik. Een aantal jaar lang van 2005 tot ca 2010 door KPN, BAM en VWT samen uitgerold bij grotere nieuwbouwprojecten en wijken. Ook Almere Poort bijvoorbeeld. Dubbel uitgevoerd netwerk tot in de meterkast. De ene helft gevuld met koper. De andere helft later door Reggefiber gevuld met glasvezel.joop99 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:14:
[...]
Ik dacht dat tussen de vaarten zuid (de schilderswijk die geen schilderswijk mag heten) en misschien ook midden een glasvezel experiment gebied waren. Ergens langs de Rodingweg staat dan een van de kleine huisjes van dit project en een KPN City? Pop naast elkaar.
Voor anderen: ik doelde op Tussen de Vaarten Zuid en Stripheldenbuurt. De PoP aan de Rodinweg is daarvan de CityPoP.
Ik ben nieuwsgierig hoe Onvi straks bevalt. Wil je ons op de hoogte houden?Hans_18T schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:49:
Gisteren overgegaan naar een nieuwe "Mail Hoster", Vandaag aangemeld bij Onvi (Internet/TV/Bellen).
Ik ga niet afwachten of nu wel of niet de stekker eruit op 01-01-2023 een feit is. Jammer dat ik moest overstappen, maar dat zal in de toekomst nog wel vaker gebeuren.
Nu nog even naar een eenvoudige Usenet provider kijken.
Wat usenet betreft, als je niet veel of regelmatig download is een blokpakket misschien ook een idee?
Als het goed gaat ga ik op 5 december over. Usenet ben ik nog aan het bestuderen, ik heb immers nog tijd.Jan Driebeen schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:07:
[...]
Ik ben nieuwsgierig hoe Onvi straks bevalt. Wil je ons op de hoogte houden?
Wat usenet betreft, als je niet veel of regelmatig download is een blokpakket misschien ook een idee?
Ik maakte gebruik van de volgende aanbieding: https://onvi.nl/tweak-overstapweken/
Maar verder verandert er niks....teoulas schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:40:
Ik ben net overgestapt naar Odido. RTT (naar 1.1.1.1) ging van 1.9ms naar 5.5ms. Speedtest van 930/930 naar 930/510. Postcode 1323.
Wel balen dat er in onze wijk zo weinig alternatieven zijn...
Ik kom me hier ook maar eens melden. Bij m'n redelijk oude en enigszins digibete ouders is ongeveer een jaar geleden door e-fiber glasvezel aangelegd, waarbij de vereiste voor een thuisaansluiting het afsluiten van een abonnement was. Dat werd dus Tweak, want die waren toentertijd het goedkoopste. Ik was toevalligerwijs toentertijd een tijdje thuis (ik woon in het buitenland) en heb in die tijd alles naar wens kunnen instellen.
Inmiddels zijn ze dik tevreden over Tweak en willen ze graag overstappen naar Odido. Ik ben dit weekend weer eens thuis en ben deze avond met m'n vader aan de computer gaan zitten om Odido glasvezel internet en vaste telefoon te bestellen. Eigenlijk wil ik alles laten zoals het is omdat m'n ouders sowieso niet in staat zijn om een modem in te stellen, en zover ik begrijp kan je de Fritzbox houden ten koste van de aan Tweak betaalde borg indien je overstapt naar Odido. Nu hebben m'n ouders via mail het aanbod van Odido gekregen, maar wanneer je op de website terechtkomt kan je nergens kiezen om het Fritzbox 5530 modem te houden. Is er een manier om dat apparaat als modem te houden of krijg je hoe dan ook zo'n Zyxel apparaat thuis na overstap naar Odido? Of weet misschien iemand of je bij telefonisch bestellen wel het modem kan houden?
Inmiddels zijn ze dik tevreden over Tweak en willen ze graag overstappen naar Odido. Ik ben dit weekend weer eens thuis en ben deze avond met m'n vader aan de computer gaan zitten om Odido glasvezel internet en vaste telefoon te bestellen. Eigenlijk wil ik alles laten zoals het is omdat m'n ouders sowieso niet in staat zijn om een modem in te stellen, en zover ik begrijp kan je de Fritzbox houden ten koste van de aan Tweak betaalde borg indien je overstapt naar Odido. Nu hebben m'n ouders via mail het aanbod van Odido gekregen, maar wanneer je op de website terechtkomt kan je nergens kiezen om het Fritzbox 5530 modem te houden. Is er een manier om dat apparaat als modem te houden of krijg je hoe dan ook zo'n Zyxel apparaat thuis na overstap naar Odido? Of weet misschien iemand of je bij telefonisch bestellen wel het modem kan houden?
Wat gebeurt er als je probeert te bestellen via de "Bestel direct bij Odido" link die op https://www.tweak.nl/ staat?FSC1968 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:20:
... Is er een manier om dat apparaat als modem te houden of krijg je hoe dan ook zo'n Zyxel apparaat thuis na overstap naar Odido? Of weet misschien iemand of je bij telefonisch bestellen wel het modem kan houden?
Je kan ook wachten totdat je gebeld wordt door Odido over de overgang.
V.w.b. de 'modem': je kan kiezen of je de Fritzbox wilt behouden. Maar dan krijg je geen borg terug en moet je die zelf configureren.
Voor "digibete ouders" lijkt het mij beter om de 'modem' van de provider te accepteren. Dan kan krijg je er ook ondersteuning op. Odido levert dan de ZyXel T-56, zie https://community.odido.n...t-56-hoe-werkt-het-350643
Wanneer ik de link van Tweak gebruik krijg ik ook het ZyXel modem te zien. Zelf configureren is voor mijn geen probleem, ik heb namelijk het hele thuisnetwerk op de Fritzbox gebaseerd. Daar zit ook het probleem, bij een ZyXel moet ik het thuisnetwerk opnieuw gaan configureren terwijl ik bij verder gebruik van de Fritzbox alles kan laten voor wat het is. Bovendien is de verbinding van Fritzbox uitermate stabiel, dat heb ik wel eens anders gezien. Ik ga maandag maar eens naar Odido bellen, eens kijken wat ze daar te zeggen hebben.BitAndre schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:11:
[...]
Wat gebeurt er als je probeert te bestellen via de "Bestel direct bij Odido" link die op https://www.tweak.nl/ staat?
Je kan ook wachten totdat je gebeld wordt door Odido over de overgang.
V.w.b. de 'modem': je kan kiezen of je de Fritzbox wilt behouden. Maar dan krijg je geen borg terug en moet je die zelf configureren.
Voor "digibete ouders" lijkt het mij beter om de 'modem' van de provider te accepteren. Dan kan krijg je er ook ondersteuning op. Odido levert dan de ZyXel T-56, zie https://community.odido.n...t-56-hoe-werkt-het-350643
Op basis van de routering ziet het er wel goed uit:Jan Driebeen schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:07:
[...]
Ik ben nieuwsgierig hoe Onvi straks bevalt. Wil je ons op de hoogte houden?
https://bgp.he.net/AS200023#_asinfo
Onvi is aanwezig op alle grote internet exchanges, hebben een open peering policy. Dus binnen Nederland verwacht ik dat de latency zeer goed is, op meer exchanges aanwezig dan Tweak was.
Als je gaat kijken naar transit, dan zijn Cogent en Atom86 de grootste transit providers, waarbij Cogent een tier 1 transit provider is die niet bekend staat als de beste, maar wel goedkoop. Atom86 is een tier 2 transit en heeft uplinks naar een aantal tier 1 transit providers die wel goed bekend zijn, waaronder NTT, Arelion en Lumen (Level 3) https://www.atom86.net/
Tweak is doorgaans AON, Odido levert op GPON. Odido levert hun Huawei ONT, een Zyxel router en een monteur om dit aan te sluiten. Omdat Odido Tweak heeft overgekocht bieden ze als geste dat je voor het laten vallen van de borg de Fritzbox kunt houden. Je kunt deze niet meer op je glasvezelaansluiting direct aansluiten (want GPON), wel kun je in de meeste gevallen LAN1 op de Fritzbox configureren als WAN en deze eventueel op de ONT van Odido aansluiten. Het instellen is dan voor eigen rekening, Odido monteurs gaan dit niet doen en ondersteunen gewoon de eigen apparatuur van OdidoFSC1968 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:20:
Ik kom me hier ook maar eens melden. Bij m'n redelijk oude en enigszins digibete ouders is ongeveer een jaar geleden door e-fiber glasvezel aangelegd, waarbij de vereiste voor een thuisaansluiting het afsluiten van een abonnement was. Dat werd dus Tweak, want die waren toentertijd het goedkoopste. Ik was toevalligerwijs toentertijd een tijdje thuis (ik woon in het buitenland) en heb in die tijd alles naar wens kunnen instellen.
Dit staat op de tweak siteFSC1968 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:20:
Als je overstapt naar Odido, dan krijg je van Odido een nieuwe router (zie ook ‘krijg ik een ander modem’). We kunnen ons voorstellen dat je graag de Fritzbox van ons wilt blijven gebruiken, bijvoorbeeld omdat je hebt geïnvesteerd in access points of domotica. Daarom hebben we besloten dat je de Tweak-Fritzbox mag houden wanneer je overstapt naar Odido. Daar tegenover staat wel dat wij jouw borg niet terugbetalen.
Mocht je onze Fritzbox willen behouden, laat ons dat wel even duidelijk weten via de mail, zodat wij dit administratief kunnen afhandelen.
! Let op:Odido kan je niet helpen met het instellen/werkend krijgen van de Fritzbox op hun netwerk, dus dat zal je zelf moeten regelen.
Nog geen terugstuurpakket voor de Fritzbox ontvangen, maar neem aan dat Tweak dat vanzelf gaat doen. Wil wel mn borg terug, is toch weer 50 euroRaven schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:57:
[...]
De Zyxel ligt nog steeds stof te vangen, *hatsjie*, iemand het terugstuurpakket al ontvangen?
Raymond_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 01:15:
[...]
Dit staat op de tweak site
Als je overstapt naar Odido, dan krijg je van Odido een nieuwe router (zie ook ‘krijg ik een ander modem’). We kunnen ons voorstellen dat je graag de Fritzbox van ons wilt blijven gebruiken, bijvoorbeeld omdat je hebt geïnvesteerd in access points of domotica. Daarom hebben we besloten dat je de Tweak-Fritzbox mag houden wanneer je overstapt naar Odido. Daar tegenover staat wel dat wij jouw borg niet terugbetalen.
Mocht je onze Fritzbox willen behouden, laat ons dat wel even duidelijk weten via de mail, zodat wij dit administratief kunnen afhandelen.
! Let op:Odido kan je niet helpen met het instellen/werkend krijgen van de Fritzbox op hun netwerk, dus dat zal je zelf moeten regelen.
Dit bericht op de Tweak site had ik inderdaad ook gelezen. M'n interpretatie was echter verkeerd, ik dacht dat je ervoor kon kiezen de Fritzbox als modem kon blijven gebruiken. Het bericht van @Andros maakt het voor mij helemaal duidelijk, om een ZyXel modem kom je hoe dan ook niet heen. In dat geval hoop ik dat de overstap rond de feestdagen gepland kan worden, dan kan ik tenminste wat bijstand verlenen thuis. Dank voor de hulp in ieder gevalAndros schreef op zondag 12 november 2023 @ 01:08:
[...]
Tweak is doorgaans AON, Odido levert op GPON. Odido levert hun Huawei ONT, een Zyxel router en een monteur om dit aan te sluiten. Omdat Odido Tweak heeft overgekocht bieden ze als geste dat je voor het laten vallen van de borg de Fritzbox kunt houden. Je kunt deze niet meer op je glasvezelaansluiting direct aansluiten (want GPON), wel kun je in de meeste gevallen LAN1 op de Fritzbox configureren als WAN en deze eventueel op de ONT van Odido aansluiten. Het instellen is dan voor eigen rekening, Odido monteurs gaan dit niet doen en ondersteunen gewoon de eigen apparatuur van Odido.
Handig om te lezen dat je bij een overstap naar Odildo de te behouden Fritz!box niet meer via glas kan aansluiten, krijg je dan wel dat Huawei doosje waar ethernet op zit?
Kies ik een andere provider dan zit ik hier ook mee, als die een Fritz!box levert wil dat niet zeggen dat deze direct op glas komt maar dat is dan aan die provider om op te lossen.
Lastige keus, eigenlijk wil ik de 5490 houden omdat ik anders 100 apparaten opnieuw mag configureren
Als ik dan toch elders iets neem dan het liefst met een andere Fritz!box die zoals nu op glas kan.
Hier zie ik Fibercrew belichting bij sommige providers.
Kies ik een andere provider dan zit ik hier ook mee, als die een Fritz!box levert wil dat niet zeggen dat deze direct op glas komt maar dat is dan aan die provider om op te lossen.
Lastige keus, eigenlijk wil ik de 5490 houden omdat ik anders 100 apparaten opnieuw mag configureren

Nice, meer providers om te checken want mijn eigen lijstje was een stuk korter.Haay schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:04:
[...]
Als je dus (in Almere Buiten) in een wijk zit die wel beschikbaar is voor FiberCrew aangesloten providers, dan kun je hier gemakkelijk kiezen uit verschillende providers: https://fibercrew.nl/providers/
Als ik dan toch elders iets neem dan het liefst met een andere Fritz!box die zoals nu op glas kan.
Hier zie ik Fibercrew belichting bij sommige providers.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De Zyxel is een router, geen modem. Met de huidige wetgeving rond vrije modemkeuze kun je overal omheen. Voor de gemiddelde klant is het aan te raden om gewoon die Zyxel te gebruiken, je kunt uiteraard een eigen router gebruiken en dat kan met wat aanpassingen zelfs die Fritzbox van Tweak zijn. Je kunt echter niet meer de fiberkabel rechtstreeks in die Fritzbox steken als die enkel AON doet. Tweak heeft blijkbaar ook Fritzboxen geleverd waar de fiber aansluiting een SPF+ insteekmodule is, als je die zelf vervangt voor GPON volgens de juiste specificaties en Odido meewerkt met activatie van dat ding is er veel mogelijk. Hier is al genoeg over te vinden op GoT, als het Chinees voor je is raad ik je van harte aan gewoon de standaard ONT en Zyxel router van Odido te gebruikenFSC1968 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:55:
[...]
[...]
Dit bericht op de Tweak site had ik inderdaad ook gelezen. M'n interpretatie was echter verkeerd, ik dacht dat je ervoor kon kiezen de Fritzbox als modem kon blijven gebruiken. Het bericht van @Andros maakt het voor mij helemaal duidelijk, om een ZyXel modem kom je hoe dan ook niet heen. In dat geval hoop ik dat de overstap rond de feestdagen gepland kan worden, dan kan ik tenminste wat bijstand verlenen thuis. Dank voor de hulp in ieder geval
Chinees is het niet voor me, want ik neem aan dat ik mogelijk dit ding nodig heb om de boel werkend te krijgen: https://fritzshop.nl/accessoires/1198-fritzsfp-xgspon.html Ik heb echter simpelweg niet genoeg tijd om me er echt mee bezig te houden en bovendien geen zin om zo'n module voor €89 aan te schaffen. Het gevolg is wel dat ik een aantal apparaten opnieuw moet gaan configureren (wat ik graag had willen vermijden door de Fritzbox te houden) maar dat zij dan maar zo. Bedankt voor je uitleg in ieder geval, ik ben er een stuk wijzer door geworden.Andros schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:16:
[...]
De Zyxel is een router, geen modem. Met de huidige wetgeving rond vrije modemkeuze kun je overal omheen. Voor de gemiddelde klant is het aan te raden om gewoon die Zyxel te gebruiken, je kunt uiteraard een eigen router gebruiken en dat kan met wat aanpassingen zelfs die Fritzbox van Tweak zijn. Je kunt echter niet meer de fiberkabel rechtstreeks in die Fritzbox steken als die enkel AON doet. Tweak heeft blijkbaar ook Fritzboxen geleverd waar de fiber aansluiting een SPF+ insteekmodule is, als je die zelf vervangt voor GPON volgens de juiste specificaties en Odido meewerkt met activatie van dat ding is er veel mogelijk. Hier is al genoeg over te vinden op GoT, als het Chinees voor je is raad ik je van harte aan gewoon de standaard ONT en Zyxel router van Odido te gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door FSC1968 op 12-11-2023 15:11 ]
Om de LAN configuratie zo gelijk mogelijk te houden kan je ook de configuratie van de oude router overzetten naar de nieuwe. Dat heb ik zo al eerder gedaan en ben ik van plan weer toe te passen. Dus:
NB: Odido noemt het ook een 'modem' ondanks dat er voor glas geen modem in zit. Maar dat is hier al vaker ter sprake gekomen.
- WiFi SSID's (namen), key (wachtwoord) en encryptie methode overzetten.
- Alle via DHCP vastgezette IP-adressen overzetten
- Eventueel het netwerk subnet overzetten.
NB: Odido noemt het ook een 'modem' ondanks dat er voor glas geen modem in zit. Maar dat is hier al vaker ter sprake gekomen.
Tweak gemaild om te checken of ze de bevestiging van afronden overstap hadden ontvangen (hadden ze) en wanneer ik het terugstuurpakket kon verwachten: Er hoeft ineens niets terug en de borg wordt geregeld 
Nu maar wachten op de laatste factuur, kijken of die daar inderdaad op staat
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het zou leuk zijn als mijn 5490 niet terug hoeft en ik toch de borg ontvang, dat compenseert de nadelige verrekening van mijn jaarbetaling als ik niet naar Odildo ga.
Dan zou ik elders iets zonder router kunnen kiezen.
Dan zou ik elders iets zonder router kunnen kiezen.
Ik ga hiermee aan de slag, dankjewel. Vandaag met m'n ouders Odido glasvezelinternet + telefoon geregeld vanaf 2 januari, dus dan kan ik bij m'n ouders thuis zijn wanneer het aangesloten wordt.BitAndre schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:29:
Om de LAN configuratie zo gelijk mogelijk te houden kan je ook de configuratie van de oude router overzetten naar de nieuwe. Dat heb ik zo al eerder gedaan en ben ik van plan weer toe te passen. Dus:De Fritzbox achter de Zyxel zetten kan ook, maar dat zou ik niet doen.
- WiFi SSID's (namen), key (wachtwoord) en encryptie methode overzetten.
- Alle via DHCP vastgezette IP-adressen overzetten
- Eventueel het netwerk subnet overzetten.
Dat zou wel ideaal zijn, dan hoeven we ook niets te veranderen in de configuraties enzo. En scheelt me 2 euro per maand bij Freedom als ik m'n eigen spul heb staan.Raven schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:26:
Tweak gemaild om te checken of ze de bevestiging van afronden overstap hadden ontvangen (hadden ze) en wanneer ik het terugstuurpakket kon verwachten: Er hoeft ineens niets terug en de borg wordt geregeld
I have stability. The ability to stab.
Voor de mensen die aan het netwerk van KPN gebonden zijn lijkt het erop dat KPN zelf een vrij matige Black Friday aanbieding heeft.
Voor een éénjarig internet only abonnement:
Voor een éénjarig internet only abonnement:
- Zes maanden voor €35 p/m (je netto korting hangt af van gekozen snelheid); of
- Twee KPN "Super wifi punten"
- Een Coolblue tegoedkaart van €250 (oftewel €10,41 korting per maand); of
- Een Philips SoundBar 2.1 met draadloze subwoofer
[ Voor 0% gewijzigd door internetinfo op 13-11-2023 10:19 . Reden: korting per maand ]
Net gebeld met Tweak kennelijk is het beleid rondom het behouden van de Fritzbox verandert en kan dat nu ook. Stap zelf over naar glasnet.
Ben vandaag ook door Odido gebeld. Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar ik ga niet naar hun overstappen. Dus maar gezegd dat ik geen interesse heb. Het gesprek was snel afgelopen. Nu maar hopen dat hier nog iets gebeurd… op dit moment is het hier KPN of Odido
(zuiden van Leeuwarden)
Correct. Ik stap over op GPON.Mr-D. schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:42:
[...]
maar dan wel Gpon en niet AON gok ik zo.
AON kan ik alleen via KPN krijgen maar dan wel voor 76 Euro
En hoop voor Freedom en Fibercrew dat ze de beloofde snelheid halen..
Anders wordt ik een vervelende klant vermoed ik.
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Die Zyxel ligt hier sinds vertrek Tweak-monteur in 2015 in de doos stof te vangenSmurfLink schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:47:
[...]
Dat zou wel ideaal zijn, dan hoeven we ook niets te veranderen in de configuraties enzo. En scheelt me 2 euro per maand bij Freedom als ik m'n eigen spul heb staan.
Daar zit ik op te wachteninternetinfo schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:49:
Voor een tweejarig internet only abonnement:
Oscar Wilde
Ja ik ben Team Fritzbox.Raven schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:51:
[...]
Die Zyxel ligt hier sinds vertrek Tweak-monteur in 2015 in de doos stof te vangen
* Raven Team Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
Alleen ben ik er nog niet achter waarom Debian en PPPoE niet samen gaan

Oscar Wilde
Beetje off-topic, maar las dit van het weekend over KPN en Ziggo. Als het kan, kies dan voor een kleine provider.maar ja, dat kan dus helaas niet overal…
Neem dit verhaal met een korrel zout, een van die zogenaamde experts is de eigenaar van een bedrijfje wat zelf de concurrentie wilde aangaan met 1 van de partijen.Jan Driebeen schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:55:
Beetje off-topic, maar las dit van het weekend over KPN en Ziggo. Als het kan, kies dan voor een kleine provider.maar ja, dat kan dus helaas niet overal…
Een soortgelijke deal was er enkele weekenden geleden ook al onder een weekenddeal actie. Voor het tweejarig abonnement ging het dan ook om coolblue of een iPad.internetinfo schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:49:
Voor de mensen die aan het netwerk van KPN gebonden zijn lijkt het erop dat KPN zelf een vrij matige Black Friday aanbieding heeft.
Voor een éénjarig internet only abonnement:Voor een tweejarig internet only abonnement:
- Zes maanden voor €35 p/m (je netto korting hangt af van gekozen snelheid); of
- Twee KPN "Super wifi punten"
- Een Philips SoundBar 2.1 met draadloze subwoofer
Ik had gisteren op mijn initiatief even contact met Odido ivm mobiele telefoon abonnement. Op vraag of hij verder nog kon helpen maar even gevraagd wanneer ik word gebeld met een aanbieding 😜 (niet dat ik ook zo vaak wil worden gebeld als sommigen van jullie..). Dat wist hij niet, maar komend van Tweak kon ik 6 maanden voor 25 euro internetten met 1 Gbps u/d, daarna 6 maanden voor 40 euro. Na 10 maanden zou ik dan contact op kunnen nemen om te informeren naar een verlengingsvoorstel. Dat is vele malen goedkoper dan de 76 euro die ik aan Odido moet betalen via dezelfde glasvezel op verschillende vergelijkingssites. Maar ja, geen vast IP bij Odido. Mijn jaarbetaling loopt nog tot begin volgend jaar. Hopelijk tegen die tijd meer duidelijkheid of er ook aanbieders via AON hier in Enschede gaan leveren.
Ik werd weer elke dag gebeld door een mobiel nummer. Via Google erachter gekomen dat dat inderdaad weer eens Odido was. Dat zeme 1x hebben gebeld met een aanbieding waar ik vrij duidelijk nee op heb gezegd, vond ik al niet wenselijk maargoed oke het mag wettelijk. Maar rot op met nu elke dag weer proberen.
Nummer maar geblokkeerd.
Meer het feit dat als je opneemt de hoorn er gewoon op gegooid wordt.SmurfLink schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:38:
Ik werd weer elke dag gebeld door een mobiel nummer. Via Google erachter gekomen dat dat inderdaad weer eens Odido was. Dat zeme 1x hebben gebeld met een aanbieding waar ik vrij duidelijk nee op heb gezegd, vond ik al niet wenselijk maargoed oke het mag wettelijk. Maar rot op met nu elke dag weer proberen.Nummer maar geblokkeerd.
had em al snel aan de block contact toegevoegd
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Zojuist ook gebeld met Tweak gezien wij zonet overgezet zijn op KPN en het antwoord was dat we deze alleen mogen houden bij overstap naar Odido. Voor het activeren van KPN was het voor mij alleen nodig om de instellingen in de fritz.box aan te passen naar de andere provider, dus dat scheelt mij de glasvezel kabel loshalen en de 'KPN' box erop hangen.Horatius schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:52:
Net gebeld met Tweak kennelijk is het beleid rondom het behouden van de Fritzbox verandert en kan dat nu ook. Stap zelf over naar glasnet.
Ik zal er achteraan mailen om te vragen of wij de fritzbox alsnog kunnen behouden, desnoods tegen een kleine vergoeding. De dame die ik aan de lijn had heeft nog navraag gedaan, maar leek niet heel erg op de hoogte, dus wellicht heb ik net gewoon pech gehad.
Hmmm ja die van mij had ook navraag gedaan en zei toen dat het wel kon. Ik opende ook met het feit dat dit mij eerder ook was beloofd, wat ook waar was.Py. schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:59:
[...]
Zojuist ook gebeld met Tweak gezien wij zonet overgezet zijn op KPN en het antwoord was dat we deze alleen mogen houden bij overstap naar Odido. Voor het activeren van KPN was het voor mij alleen nodig om de instellingen in de fritz.box aan te passen naar de andere provider, dus dat scheelt mij de glasvezel kabel loshalen en de 'KPN' box erop hangen.
Ik zal er achteraan mailen om te vragen of wij de fritzbox alsnog kunnen behouden, desnoods tegen een kleine vergoeding. De dame die ik aan de lijn had heeft nog navraag gedaan, maar leek niet heel erg op de hoogte, dus wellicht heb ik net gewoon pech gehad.
Scheelt 200 euro als het lukt.
Zie ik hier in Enschede nog een optie over het hoofd voor een vergelijkbare prijs als Tweak? Ik zie alleen maar Odido en KPN vooralsnog. Beetje om te huilen qua keuze dit. Ik zou toch zweren dat er eerder ook andere partijen waren, die wel eens aan de deur zijn geweest zelfs destijds.
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Ze gaf aan dat er dan een boetebedrag van 190 euro in rekening wordt gebracht. Het voornaamste voordeel voor ons is dat ik de bestaande apparatuur gewoon kan laten hangen, alleen config hoef te wijzigen en klaar. Mocht die boete op tafel blijven dan gaat hij gewoon retour en sluit ik de KPN apparatuur wel aan.
Uiteindelijk scheelt dat toch weer wat e-waste. Ik ga er niet vanuit dat ze nog iets gaan doen met een stoffige vijf jaar oude FritzBox, ook gezien het geen direct nut heeft voor Odido klanten. Ik laat jullie wel weten wat de reactie is.
Uiteindelijk scheelt dat toch weer wat e-waste. Ik ga er niet vanuit dat ze nog iets gaan doen met een stoffige vijf jaar oude FritzBox, ook gezien het geen direct nut heeft voor Odido klanten. Ik laat jullie wel weten wat de reactie is.
Snap ik het goed dat je 190 euro moet betalen om een 5 jaar oude Fritzbox te laten hangen (en dat KPN in dat geval jou ook geen nieuw kastje hoeft te sturen)?Py. schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:25:
Ze gaf aan dat er dan een boetebedrag van 190 euro in rekening wordt gebracht. Het voornaamste voordeel voor ons is dat ik de bestaande apparatuur gewoon kan laten hangen, alleen config hoef te wijzigen en klaar. Mocht die boete op tafel blijven dan gaat hij gewoon retour en sluit ik de KPN apparatuur wel aan.
Nou, dit was mijn laatste dag bij Tweak. Vanaf nu aangesloten bij KPN. 
@Jeru Nee, helaas. Je hebt nog Freedom maar aangezien ze hier alleen via KPN leveren betaal je €76 per maand dus zelf maar de overstap gemaakt naar KPN met 6 maanden 50% korting.

@Jeru Nee, helaas. Je hebt nog Freedom maar aangezien ze hier alleen via KPN leveren betaal je €76 per maand dus zelf maar de overstap gemaakt naar KPN met 6 maanden 50% korting.
[ Voor 55% gewijzigd door The_Worst op 14-11-2023 14:28 ]
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Thanks, echt balen dit. Wat bijzonder is, mijn buurman "is" al over naar Odido gegaan, maar die zeggen nu te moeten wachten op een KPN monteur voor overzetten. Ik wacht gewoon zolang het kan denk ik. Hopen dat er nog een partij komt die niet Odido is en zeker geen KPN.The_Worst schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:25:
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Net even gebeld met de helpdesk maar die hebben nog geen datum wanneer ik zou kunnen overstappen zonder contractbreuk te plegen . We wachten maar af
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Bij KPN gaat het gewoon via de genexis toch, geen monteur nodig? Ik zit in Almere poort met een genexis en eigen router via utp erachter.The_Worst schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:25:
"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."
@Sm0k3r Er is een monteur nodig om je om te prikken in de wijkcentrale. Toen bij mij thuis de verbinding wegviel heb ik mijn eigen modem op PPPoE gezet en verbinding deed het gelijk dus in dat opzicht geen monteur nodig. Hij komt wel langs om de verbinding te controleren. Hij zag toen dat de Genexis NT verouderd was dus hij ging deze wel vervangen. Helaas toen de vezel kapot getrokken, er is een 2e vezel dus niks aan de hand,maar nu moet er een ander bedrijf komen om de 1e vezel te repareren.
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Ben zelf ook eens aan het vergelijken op de Odido site en krijg handmatig een aanbieding:
- 1000/1000gbit;
- 64 zenders (Zonder setupbox want Smart TV);
- Looptijd: 1 jaar;
- Geen install/activatie kosten;
- Wel een ZyXel helaasch;
- Geen vast bellen (Want mobiel);
Eerste 10 maanden: €25,- per maand, daarna €52,50 (Wat in theorie maar 2 maanden zouden hoeven zijn want meen dat je dan opnieuw kunt onderhandelen voor een nieuw pakket(prijs)).
Klinkt in mijn oren niet heel verkeerd of word ik op het verkeerde been gezet hiermee?
- 1000/1000gbit;
Eerste 10 maanden: €25,- per maand, daarna €52,50 (Wat in theorie maar 2 maanden zouden hoeven zijn want meen dat je dan opnieuw kunt onderhandelen voor een nieuw pakket(prijs)).
Klinkt in mijn oren niet heel verkeerd of word ik op het verkeerde been gezet hiermee?
Ik neem dan aan dat je nog een ander abonnement hebt zodat je nog 5 euro korting krijgt? Bij mij staat het op 30 namelijk en 57.50.Dwazer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:51:
Ben zelf ook eens aan het vergelijken op de Odido site en krijg handmatig een aanbieding:
- 1000/1000gbit;
Ja, 2 zelfsJeru schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:01:
[...]
Ik neem dan aan dat je nog een ander abonnement hebt zodat je nog 5 euro korting krijgt? Bij mij staat het op 30 namelijk en 57.50.

Volgens het Freedom Topic neemt Fiber Operator apparatuur/contracten van Cambrium over. Dat staat ook in Enschede dus dan zou je op afzienbare termijn wellicht Freedom kunnen nemen?Jeru schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:18:
Zie ik hier in Enschede nog een optie over het hoofd voor een vergelijkbare prijs als Tweak? Ik zie alleen maar Odido en KPN vooralsnog. Beetje om te huilen qua keuze dit. Ik zou toch zweren dat er eerder ook andere partijen waren, die wel eens aan de deur zijn geweest zelfs destijds.
Vrijdag 10 november overgestapt van Tweak naar Odido. Vandaag retourbox ontvangen met DHL pakketzegel voor de Fritzbox. Top geregeld zo. Nu nog even afgeven bij het pakketpunt en wachten op terugstorting borg.BBKing schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:08:
[...]
Nog geen terugstuurpakket voor de Fritzbox ontvangen, maar neem aan dat Tweak dat vanzelf gaat doen. Wil wel mn borg terug, is toch weer 50 euro
Dat begrijp je helaas goed, 190 euro en waarschijnlijk 25 euro borg. Vanmiddag was de overstap zo simpel als wachtwoord van de achterkant FritzBox uitlezen, inloggen op de router en ipv. Tweak KPN selecteren als provider. Minuut later was de verbinding actief.scrappy.doo schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:00:
[...]
Snap ik het goed dat je 190 euro moet betalen om een 5 jaar oude Fritzbox te laten hangen (en dat KPN in dat geval jou ook geen nieuw kastje hoeft te sturen)?
KPN heeft de kastjes al opgestuurd, maar ook een retouradres als je ze niet gebruikt zodat iemand anders ze kan toepassen.
Indien ik die kastjes wel aan moet sluiten: glasvezel kabel loshalen bij de aansluiting, KPN kastje met voeding eroverheen klemmen, daar een rode netwerkkabel naar de router die ook met voeding aangesloten moet worden en daarvandaan een gele kabel naar het bestaande netwerk voor hetzelfde resultaat. Als ik dat voor de borg of een paar tientjes af kan kopen vind ik het wel prima en besparen we ook meteen weer wat e-waste.
Helaas voldoet die niet echt aan de eis dat het een beetje vergelijkbare prijs moet zijn als Tweak voor mij. Dan ga ik liever een jaar op odido of kpn met kortin in afwachting van wat beters.Barre73 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:04:
[...]
Volgens het Freedom Topic neemt Fiber Operator apparatuur/contracten van Cambrium over. Dat staat ook in Enschede dus dan zou je op afzienbare termijn wellicht Freedom kunnen nemen?
Edit: Oh wacht die prijs zou dan omlaag gaan omdat ze niet meer aan KPN vastzitten. Wat zijn de prijzen van hun binnen "eigen" gebied eigenlijk? Ik meende iets te lezen van rond de 51 euro?
[ Voor 13% gewijzigd door Jeru op 14-11-2023 15:22 ]
Zat jij toevallig ook op het Cambrium netwerk en ben je tevreden met KPN? Haal je de volle Gbit oftewel +/-945Mbit up en down?The_Worst schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:50:
@Sm0k3r Er is een monteur nodig om je om te prikken in de wijkcentrale. Toen bij mij thuis de verbinding wegviel heb ik mijn eigen modem op PPPoE gezet en verbinding deed het gelijk dus in dat opzicht geen monteur nodig. Hij komt wel langs om de verbinding te controleren. Hij zag toen dat de Genexis NT verouderd was dus hij ging deze wel vervangen. Helaas toen de vezel kapot getrokken, er is een 2e vezel dus niks aan de hand,maar nu moet er een ander bedrijf komen om de 1e vezel te repareren.
"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."
@Sm0k3r: ik zat inderdaad bij Cambrium maar daar kan ik nog geen antwoord op geven. Omdat mijn vezel kapot is getrokken door de KPN-monteur zit ik op de B-vezel en nu zit er een blauwe SFP-connector op de groene aangesloten waardoor ik teveel demping heb maar desondanks haal ik nu 850mbit. Volgende week wordt dit hersteld.
Ben je dan ook mooi klaar mee, als ie door een andere partij stuk wordt getrokkenThe_Worst schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:33:
@Sm0k3r: ik zat inderdaad bij Cambrium maar daar kan ik nog geen antwoord op geven. Omdat mijn vezel kapot is getrokken door de KPN-monteur zit ik op de B-vezel en nu zit er een blauwe SFP-connector op de groene aangesloten waardoor ik teveel demping heb maar desondanks haal ik nu 850mbit. Volgende week wordt dit hersteld.
@Dwazer maar netjes opgelost hoor. Er zijn 2 vezels dus de monteur moest alleen terug naar de wijkcentrale om de 2e vezel te in te pluggen. Volgende week alleen nog een keer een monteur binnenlaten. Kost buiten 15 minuten tijd helemaal niks en tot die tijd mis ik alleen 100-150 mbit.
De vezel was waarschijnlijk niet helemaal lekker afgewerkt in de NT dus bij het verwijderen van de kap ging de kabel kapot. Kan gebeuren en zoals gezegd netjes opgelost.
De vezel was waarschijnlijk niet helemaal lekker afgewerkt in de NT dus bij het verwijderen van de kap ging de kabel kapot. Kan gebeuren en zoals gezegd netjes opgelost.
Hoi Jeru,
Ik zit in dezelfde boot, ook in 053. Beter even bellen met Odido. Heb ik gisteren ook gedaan. Je krijgt dan een paar maanden 1000 Gbps u/d voor 25 euro en een paar maanden voor 40 euro. Ben je een jaar verder. Kan je dan verder kijken.
Zelf wacht ik zo lang als het kan. Wellicht komt er nog een overname die maakt dat we in de toekomst kunnen internetten via de glasvezel zonder tussenkomst van KPN. En een vast IP-adres kunnen krijgen..
Ik zit in dezelfde boot, ook in 053. Beter even bellen met Odido. Heb ik gisteren ook gedaan. Je krijgt dan een paar maanden 1000 Gbps u/d voor 25 euro en een paar maanden voor 40 euro. Ben je een jaar verder. Kan je dan verder kijken.
Zelf wacht ik zo lang als het kan. Wellicht komt er nog een overname die maakt dat we in de toekomst kunnen internetten via de glasvezel zonder tussenkomst van KPN. En een vast IP-adres kunnen krijgen..
Jeru schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:18:
[...]
Helaas voldoet die niet echt aan de eis dat het een beetje vergelijkbare prijs moet zijn als Tweak voor mij. Dan ga ik liever een jaar op odido of kpn met kortin in afwachting van wat beters.
Edit: Oh wacht die prijs zou dan omlaag gaan omdat ze niet meer aan KPN vastzitten. Wat zijn de prijzen van hun binnen "eigen" gebied eigenlijk? Ik meende iets te lezen van rond de 51 euro?
Ik wacht zelf ook nog. Buurman heeft nu al gezeur ermee, was zondag een monteur langsgekomen die Odido apparatuur heeft geinstalleerd. Nu geen internet meer want er moet een aanpassing door KPN gedaan worden. Ook lekker begin zo.GEi schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:42:
Hoi Jeru,
[...]
Ook Tweak klant uit Enschede hier. Ik ga denk ik wel over naar Odido(heb ook een mobiel telefoon abbo bij ze).
Ze hebben me de afgelopen 6 werkdagen elke dag proberen te bellen, elke keer als ik in een veragdering zit of ik niet op mijn werkplek zit. Zit ik een keer een dag zonder afspraken thuis te werken bellen ze niet...
Ze hebben me de afgelopen 6 werkdagen elke dag proberen te bellen, elke keer als ik in een veragdering zit of ik niet op mijn werkplek zit. Zit ik een keer een dag zonder afspraken thuis te werken bellen ze niet...
Je snapte het zelf al :-)Jeru schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:18:
[...]
Helaas voldoet die niet echt aan de eis dat het een beetje vergelijkbare prijs moet zijn als Tweak voor mij. Dan ga ik liever een jaar op odido of kpn met kortin in afwachting van wat beters.
Ja.Freedom via Cambrium zat rond hetzelfde niveau als Tweak via Cambrium. Alleen geen jaarbetaling en daarmee extra korting.
Wel jammer vond de jaarbetaling wel relaxed en een mooie besparing op jaarbasis.Barre73 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:56:
[...]
Je snapte het zelf al :-)
Ja.Freedom via Cambrium zat rond hetzelfde niveau als Tweak via Cambrium. Alleen geen jaarbetaling en daarmee extra korting.
Heel typisch, hier hebben ze laatst ook een keer gebeld, maar kon ze niet horen, daarna hebben ze niet weer gebeld.Wausser90 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:55:
Ook Tweak klant uit Enschede hier. Ik ga denk ik wel over naar Odido(heb ook een mobiel telefoon abbo bij ze).
[ Voor 43% gewijzigd door Jeru op 14-11-2023 16:03 ]
Ze maken gebruik van een of ander geautomatiseerd systeem die gewoon de nummers af belt.Jeru schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:02:
[...]
Heel typisch, hier hebben ze laatst ook een keer gebeld, maar kon ze niet horen, daarna hebben ze niet weer gebeld.
Wordt er opgenomen, dan schakelt het systeem asap door naar een medewerker. Vandaar die vertraging en dat het lijkt alsof er niks gezegd wordt.
Die medewerkers zitten niet zelf nummertjes in te typen en te hopen dat er maar opgenomen wordt. Kost te veel tijd
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Nee dat is bekend, het is alleen zo jammer dat ze elke dag bellen, maar dat ik niet kan opnemen. Op een dag dat ik wel beschikbaar ben bellen ze dan weer niet...Csotranme schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:11:
[...]
Ze maken gebruik van een of ander geautomatiseerd systeem die gewoon de nummers af belt.
Wordt er opgenomen, dan schakelt het systeem asap door naar een medewerker. Vandaar die vertraging en dat het lijkt alsof er niks gezegd wordt.
Die medewerkers zitten niet zelf nummertjes in te typen en te hopen dat er maar opgenomen wordt. Kost te veel tijd
Let op:
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.