Zo'n vermoeden had ik al. Een dergelijk kaart zal ik nooit bezitten (en heb ik ook niet nodig

)
[...]
Als je dat meet met GPU-z kan het in de praktijk wel wat anders zijn. GPU-z kan altijd wel een wat lagere spanning laten zien dan de praktijk.
Speedfan en Furmark. Ik weet dat het niet hetzelfde is als echt meten, maar het geeft in ieder geval een indicatie. Zoveel zal het ook wel niet schelen.
Gisteren een voeding meegenomen van de voetbal
HP HP PS-6361-4HF maar deze had één molex tekort voor de twee 6-pins PEG verloopkabeltjes (ja ik weet het, verloopkabeltjes zijn slecht maar heb even niks anders). Videokaart dus aangesloten met 3 molexen dus de twee 6-pins PEGs op de videokaart waren 1,5 keer aangesloten zogezegd. PC startte op, alles prima, Furmark grdraaid maar liep gelijk weer vast dus ik denk dat of de 12v lijn het niet trok of dat het ontbrekende molex stekkertje toch wel nodig is. Met één PEG stekker aangesloten op de videokaart, start ie niet op. Ook had ik 1x 4-pins moederbord stekker aangesloten i.p.v. 1x 8-pins omdat die voeding maar 1x 4-pins heeft. Met de vorige voeding had ik dit ook en heeft jarenlang op die manier probleemloos gedraaid.
Overigens is dit niet dezelfde vastloper als normaal. Dit heeft gewoon te maken met Furmark en de 12v lijn die het op een gegeven moment gewoon niet meer trekt.
Daarna heb ik de voeding van mijn vriendin aangesloten
pricewatch: XFX 550W Pro en PC opgestart. Al heel snel weer een vastloper dus ik denk gvd kan dus niet de voeding zijn. Drie verschillende voedingen kan geen toeval meer zijn. PC weer opgestart en heel de avond Furmark gedraaid, niks aan het handje. Die voeding verroerde geen vin maar is ook niet gek, is best wel een goede voeding toch? 12v lijn verroerde geen vin. Ook de 8-pins moederbord stekker aangesloten en 2x 6-pins PEG zoals het hoort. Vanochtend al een paar uur zitten gamen achter elkaar, niks aan het handje dus lijkt me sterk dat het aan de videokaart ligt want dat zou echt klote zijn als die kapot is. Of zou het toch een brakke VRM kunnen zijn die onderhand zo versleten is dat ie af en toe de kak geeft? Die PC is al 8 jaar oud en super intensief gebruikt.
De ellende is dat het compleet willekeurig gebeurt dus ik kan er mijn vinger niet op leggen. De ene keer loopt ie 4 keer in 10 minuten vast de andere keer zit ik 3 dagen te gamen en is er niks aan de hand. Ik moet wel zeggen dat als ie vastloopt, het beeld gewoon zwart wordt maar ik heb al twee keer gehad dat ik gele strepen had dus ik kreeg meteen een hartverzakking want ik moest gelijk aan de videokaart denken. Dat is echt een klote gevoel joh. Op zo'n moment gaat er echt een schok door je heen want het laatste wat je wilt, is dat je videokaart kapot is.

[...]
Tja veel is relatief. Als ik veel zeg dat bedoel ik dat ook, maar voor jou zou veel iets anders kunnen betekenen. Ik kan voor een ander niet bepalen wat degene veel vind of wat niet.
Veel is gewoon veel dus dat betekent dat er een groot verschil tussen zit. Dus als jij tegen mij zegt "die voeding is beter en stiller dan die" komt dat over bij mij als een BMW 5 serie tegenover een Opel Corsa, maar zeg jij "die voeding is veel beter en veel stiller dan die" komt dat over als een Ferrari tegenover een Opel Corsa. Nogal een verschil dus. Zou niet weten hoe je anders het woord "veel" zou moeten interpreteren?

[...]
Een Xeon X3440 toen, eigenlijk hetzelfde als een i7 860 maar dan met een iets langere kloksnelheid en zonder IGP. De lagere kloksnelheid maakte mij niet uit, omdat ik toch zelf ging overklokken en de IGP heb ik ook nooit nodig gehad. Dus voor mij was het het een logische keuze voor vergelijkbare prijs als de Core i5 750 toen. Ik heb hem overigens niet meer, maar als ik hem nog had zou die nog steeds voldoen trouwens. Mijn huidige CPU is ook langzamer.

Tja, ik doe al 8 jaar met deze PC. Moet echt een nieuwe maar ja ching ching..
Wat ik nog kan testen is m'n videokaart in de
PC van m'n vriendin kan ik tenminste uitsluiten of de videokaart niet kapot is.
Dus tot nu toe:
- 3 verschillende voedingen getest (met de meest moderne tot nu toe 1 keer vastgelopen)
- andere harde schijf, is het niet
- geheugen getest met metest86, is het ook niet
- temperaturen zijn goed, CPU rond de 39C videokaart rond de 40/45C dus kan het ook niet zijn
Rest dus nog moederbord en processor maar zoals je zelf weet gaat een processor nooit kapot dus alleen het moederbord zou nog kunnen maar ik merk niet echt iets wat daarop wijst. Ik ga het nu een maandje met deze voeding aankijken. Als ie dan weer een paar keer vastloopt, weet ik zeker dat het niet de voeding is.
Dat is idd het hele idee van dit topic.
Heeft bij mij een tijdje geduurd voordat dat besef kwam dus misschien bij anderen ook.
Boel ziet er nu zo uit:
En weer een vastloper. Ik vrees dat m'n ergste nachtmerrie uitkomt als ik dit zo zie. Kapotte videokaart?
[
Voor 3% gewijzigd door
chim0 op 04-04-2018 13:12
]