Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
Gebruiker2018 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:03:
Ik heb de mijn toenmalige CORSAIR RM650W veranderd in een Corsair RM850x, Ik ga ervan uit dat ik de AC power cord van de RM650W niet mag gebruiken bij mijn RM850X om kortsluiting te vermijden?
Natuurlijk kan dat, die dingen zijn vrij universeel en kunnen prima een paar kW aan.
Zeker als je ze er niet dagelijks in/uit haalt of ze in hele scherpe hoeken buigt gaan ze een leven lang mee.
Veel moeite om de nieuwe aan te sluiten lijkt het me daarentegen me ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerCleric
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-10-2020
Hackus schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:27:
[...]

Die is beter en duurder, net wat je wilt uitgeven.
Een vriend zei dat ik ook eens hier bij de psu tier list moest kijken. (linustechtips psu tier list)

Nu zie ik toevallig net bij de CM MWE V2 staan dat die last kan hebben van ripple/coil whine en dat de Bequiet PP10/11 400W niet geschikt zijn voor de zwaardere videokaarten.

Klopt dit en kan ik beter voor een andere gaan? of heeft net iemand een keer een slechte gehad en wordt het dan meteen op zo'n site/forum gegooid?

[ Voor 3% gewijzigd door PowerCleric op 08-10-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
PowerCleric schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Een vriend zei dat ik ook eens hier bij de psu tier list moest kijken. (linustechtips psu tier list)

Nu zie ik toevallig net bij de CM MWE V2 staan dat die last kan hebben van ripple/coil whine en dat de Bequiet PP10/11 400W niet geschikt zijn voor de zwaardere videokaarten.

Klopt dit en kan ik beter voor een andere gaan? of heeft net iemand een keer een slechte gehad en wordt het dan meteen op zo'n site/forum gegooid?
Ik hoor meer over coilwine bij Corsair RMx dan bij MWE Bronze V2.
pricewatch: Corsair TX550M V2 is op dit moment weer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PowerCleric schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

er kan zoveel gebeuren. PP11 is 400w en kan prima gebruikt worden op oa GTX1660S zo ook de CM MWE V2 450w, de 550w heeft semi-passieve fan. Wat kwalificeer je als zware videokaart ? Dat is de RX570 niet in elk geval.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerCleric
Klopt de tier list verder wel?

vergelijken

Anders is misschien de BQ PP 11 400W CM ipv de BQ PP 11 400W aangezien ik waarschijnlijk bij SiComputers ga bestellen en dan is semi-modular maar €3 duurder.

Of misschien de CM MWE 550W ipv de 450W aangezien die een semi-passieve fan heeft?

Die CoolerMaster lijkt wel een heel stuk luider dan de BeQuiet als tweakers specs kloppen,
39,8dB vs 13,9dB (13,9dB lijkt me wel heel weinig voor full load?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Die geluidsniveaus zijn niet te vergelijken tussen verschillende fabrikanten omdat ze hun eigen methodologieën toepassen. Maar bequiet is over het algemeen wel het stilst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:44
Als geluid een belangrijke factor is kan je wel kijken naar een voeding die een lambda certifiëring heeft. Deze zouden wel uniform getest moeten zijn.

https://www.cybenetics.com/index.php?option=lambda-(psus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
De XPG Core Reactor die me hier eerder werd aangeraden begint trouwens leverbaar te worden.

https://tweakers.net/pricewatch/1502496/xpg-core-reactor-650w.html

Als ik de review van TweakTown mag geloven trekt de 850W-versie zonder problemen 1100W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Orky Rulez schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:33:
De XPG Core Reactor die me hier eerder werd aangeraden begint trouwens leverbaar te worden.

https://tweakers.net/pricewatch/1502496/xpg-core-reactor-650w.html

Als ik de review van TweakTown mag geloven trekt de 850W-versie zonder problemen 1100W.
Om 850W te leveren, trekt ie 1100W uit de wandcontactdoos denk ik.
De 750w levert gem 21.6dBA geluid, en is 90.6% efficiënt. waar het geluidsniveau boven de 550w belasting en hoger richting 45dBA gaat.

@PowerCleric zoals ik zeg is de BQ beter en stiller. het in PW opgegeven dBA is niet correct als maximaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 09-10-2020 15:52 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Dat zal inderdaad kloppen. Ik systeem waar ze mee testen komt nominaal ook uit rond de 800-850W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker2018
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-11-2020
mitsumark schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:45:
[...]

Natuurlijk kan dat, die dingen zijn vrij universeel en kunnen prima een paar kW aan.
Zeker als je ze er niet dagelijks in/uit haalt of ze in hele scherpe hoeken buigt gaan ze een leven lang mee.
Veel moeite om de nieuwe aan te sluiten lijkt het me daarentegen me ook niet...
Ik heb toch de nieuwste kabel gebruikt, van mijn 850W voeding. Bedankt voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28

F T

Ik vroeg me iets af. Je hoort vaak van mensen dat ze vaak voor een overkill voeding gaan, bijvoorbeeld 1000W voor een 500W build om maar wat te noemen (niet mijn PC). Je zit dan wel goed in hoofdruimte, maar wat zijn de nadelen van teveel vermogen hebben?
Verbruik je ook meer stroom als je bijvoorbeeld een 1000W voeding draait ipv een 600W voeding terwijl je maar max 500W kan verbruiken?
Ik vraag dit omdat soms als ik naar voedingen kijk, dan kom ik tegen dat de hogere vermogens modellen wel eens goedkoper zijn dan de lage vermogens. Of soms kost bijvoorbeeld 200W maar €5 meer, iets dat te verwaarlozen is of is het juist beter dichterbij je daadwerkelijke vermogen te zitten dat je nodig hebt dan te ruim er overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:48
F T schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:48:
Ik vroeg me iets af. Je hoort vaak van mensen dat ze vaak voor een overkill voeding gaan, bijvoorbeeld 1000W voor een 500W build om maar wat te noemen (niet mijn PC). Je zit dan wel goed in hoofdruimte, maar wat zijn de nadelen van teveel vermogen hebben?
Verbruik je ook meer stroom als je bijvoorbeeld een 1000W voeding draait ipv een 600W voeding terwijl je maar max 500W kan verbruiken?
Ik vraag dit omdat soms als ik naar voedingen kijk, dan kom ik tegen dat de hogere vermogens modellen wel eens goedkoper zijn dan de lage vermogens. Of soms kost bijvoorbeeld 200W maar €5 meer, iets dat te verwaarlozen is of is het juist beter dichterbij je daadwerkelijke vermogen te zitten dat je nodig hebt dan te ruim er overheen?
Niet zozeer een nadeel aan, behalve dat die grote voedingen vaak minder efficiënt zijn bij lage belasting en ook vaak luider (o.a. meer condensators die gekoeld moeten worden).

Stroomverbruik is voornamelijk afhankelijk van de efficiëntie van een voeding. Een 600W voeding met 100% efficiëntie verbruikt dus evenveel als een 500W voeding met 80% efficiëntie bij 500W belasting.

Om op je vraag te antwoorden: Je kan dus voor dezelfde prijs beter kijken naar een zo efficiënt mogelijke voeding. Want naast de energiefactuur is er ook minder warmteproductie, wat ten goede komt van de levensduur van je voeding.
Laat je overigens niet misleiden door de 80plus-certificeringen, maar baseer je efficiëntie op objectieve tests, 80-plus is geen vzw ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerCleric
Hackus schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

@PowerCleric zoals ik zeg is de BQ beter en stiller. het in PW opgegeven dBA is niet correct als maximaal.
Mocht ik de videokaart in de toekomst willen upgraden, wat is dan de max dat een 400W voeding aankan? Videokaarten tot 150-175W?

Zit er verder ook nog verschil tussen de be quiet! Pure Power 11 400W en de be quiet! Pure Power 11 400W CM (hoor wel eens dat er ook echt verschil in kan zitten qua prestaties/geluid)

en is dit misschien ook een goed alternatief? Seasonic Core Gold GC 500(€3 duurder dan dan de BeQuiet en 7 jaar garantie ipv. 5 jaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
F T schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:48:
Ligt helemaal aan het merk en type van de voeding en welk platform is gebruikt. Er zijn maar weinig interessante 1000w voeding omdat de meeste een enkel 12v rail hebben wat het er niet veiliger op maakt voor de onderdelen. Boven de 650w is een multirail voeding beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PowerCleric schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:23:
[...]

Mocht ik de videokaart in de toekomst willen upgraden, wat is dan de max dat een 400W voeding aankan? Videokaarten tot 150-175W?

Zit er verder ook nog verschil tussen de be quiet! Pure Power 11 400W en de be quiet! Pure Power 11 400W CM (hoor wel eens dat er ook echt verschil in kan zitten qua prestaties/geluid)

en is dit misschien ook een goed alternatief? Seasonic Core Gold GC 500(€3 duurder dan dan de BeQuiet en 7 jaar garantie ipv. 5 jaar.)
240W.

Je kunt ook paar dagen wachten op formula gold 450w.
Die heeft 25A VGA rail.

Fans van veel Seasonic psu’s zijn niet best, maar het is je eigen keuze wat je gaat kopen natuurlijk. TX550M V2 zou ik dan eerder kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Afgezien van budget of beperkte koeling, mis ik goede redenen om de
pricewatch: Seasonic Prime Fanless TX-700 niet te kopen?

Specwise zo'n beetje de ultieme voeding volgens mij.
Zeker aangezien ik de stiltste onderdelen uitzoek bij mijn geplande systeem:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerCleric
Hackus schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

240W.

Je kunt ook paar dagen wachten op formula gold 450w.
Die heeft 25A VGA rail.

Fans van veel Seasonic psu’s zijn niet best, maar het is je eigen keuze wat je gaat kopen natuurlijk. TX550M V2 zou ik dan eerder kopen.
Weet je toevallig al ongeveer de prijs van de formula gold?

TX550M V2 is ook al weer €70, aangezien het een budget pc is zou ik de voeding ook graag "budget" willen houden, natuurlijk wel een goede efficiënte en liefst niet te luid en niet een die ontploft of over 1-2 jaar alweer kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PowerCleric schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:20:
[...]

Weet je toevallig al ongeveer de prijs van de formula gold?

TX550M V2 is ook al weer €70, aangezien het een budget pc is zou ik de voeding ook graag "budget" willen houden, natuurlijk wel een goede efficiënte en liefst niet te luid en niet een die ontploft of over 1-2 jaar alweer kapot is.
€60-70,- ook

@eL_Jay
Waarom wel, waarom zoveel geld uitgeven aan deze voeding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
eL_Jay schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:18:
Afgezien van budget of beperkte koeling, mis ik goede redenen om de
pricewatch: Seasonic Prime Fanless TX-700 niet te kopen?

Specwise zo'n beetje de ultieme voeding volgens mij.
Zeker aangezien ik de stiltste onderdelen uitzoek bij mijn geplande systeem:

***members only***
Ik val in herhaling: pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W, pricewatch: Corsair HX750 V2 en pricewatch: Corsair HX750i zijn minstens zo, zoniet beter dan de Seasonic voor een lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Hackus schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:23:
[...]

€60-70,- ook

@eL_Jay
Waarom wel, waarom zoveel geld uitgeven aan deze voeding ?
Omdat ik:
  • een zo stil en efficient mogelijk* systeem wil hebben
  • geen* concessies wil doen op de voeding op enig vlak en daar tot op zekere hoogte het geld voor over heb
  • altijd seasonic voedingen heb gebruikt, naar volle tevredenheid
  • dit waarschijnlijk de enige echt high-end pc is die ik ooit ga bouwen
offtopic:
ik draag voornamelijk mechanische horloges ipv quartz omdat ik bewondering heb voor de techniek die ik dan om mijn pols draag. Vanwege de technische specs, de 'heritage' en geen concessies, geeft deze voeding mij eenzelfde soort gevoel,. Momenteel doet alleen de 5950x dat ook, maar die is me te duur. Dan betaal ik liever 100 euro extra op de PSU voor toch dat gevoel. De een koopt een Rolex of beter nog een Omega/Patek/ALS/JLC/GS etc., ik koop een TX-700, past beter bij mijn budget :+
Uszka schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:40:
[...]

Ik val in herhaling: pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W, pricewatch: Corsair HX750 V2 en pricewatch: Corsair HX750i zijn minstens zo, zoniet beter dan de Seasonic voor een lagere prijs.
Die zijn allemaal niet titanium. Hebben een fan die ik niet kan vervangen wanneer die problemen geeft. En het maakt mij niets uit dat die 100 euro goedkoper zijn. Ik heb een heeel slechte ervaring met Corsair RMA en met Seasonic een geweldige.Dus ja ze zijn goedkoper, maar al kreeg ik die corsairs voor €50 dan koos ik voor de TX700 O-)

Tenzij er dus gebreken zijn, want voor dat geld verwacht ik geen* concessies, maar die hoor ik je niet noemen.

Ik geloof dat de ripple en voltages zeer goed zijn maar niet de allerbeste en volgens mij is deze voeding op elk ander vlak wel zo'n beetje de beste. Van garantie en geluidsproductie tot efficientie en kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Ik ben niets slechts tegengekomen over deze voeding, behalve een hoge prijs en beperkte koelcapaciteit in slecht geventileerde cases.

Ik hoor oprecht graag als jij wel gebreken weet.

[ Voor 47% gewijzigd door eL_Jay op 10-10-2020 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
eL_Jay schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:40:
[...]

Omdat ik:
  • 0 concessies wil doen op de voeding op enig vlak en daar tot op zekere hoogte het geld voor over heb
offtopic:
ik draag voornamelijk mechanische horloges ipv quartz omdat ik bewondering heb voor de techniek die ik dan om mijn pols draag. Vanwege de technische specs, de 'heritage' en geen concessies, geeft deze voeding mij eenzelfde soort gevoel,. Momenteel doet alleen de 5950x dat ook, maar die is me te duur. Dan betaal ik liever 100 euro extra op de PSU voor toch dat gevoel. De een koopt een Rolex of beter nog een Omega/Patek/ALS/JLC/GS etc., ik koop een TX-700, past beter bij mijn budget :+

[...]

Die zijn allemaal niet titanium. Hebben een fan die ik niet kan vervangen wanneer die problemen geeft. En het maakt mij niets uit dat die 100 euro goedkoper zijn. Ik heb een heeel slechte ervaring met Corsair RMA en met Seasonic een geweldige.Dus ja ze zijn goedkoper, maar al kreeg ik die corsairs voor €50 dan koos ik voor de TX700 O-)

Tenzij er dus gebreken zijn, want voor dat geld verwacht ik geen concessies, maar die hoor ik je niet noemen.

Ik geloof dat de ripple en voltages zeer goed zijn maar niet de allerbeste en volgens mij is deze voeding op elk ander vlak wel zo'n beetje de beste. Van garantie en geluidsproductie tot efficientie en kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Ik ben niets slechts tegengekomen over deze voeding, behalve een hoge prijs en beperkte koelcapaciteit in slecht geventileerde cases.

Bij fanless voedingen is de kans op coilwine groter maar daar vertel ik je niets nieuws mee.
Waarom vraag eigenlijk advies of ben je opzoek naar iemand die jou gaat vertellen dat je de allerbeste koop gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Uszka schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 00:07:
[...]

Bij fanless voedingen is de kans op coilwine groter maar daar vertel ik je niets nieuws mee.
Waarom vraag eigenlijk advies of ben je opzoek naar iemand die jou gaat vertellen dat je de allerbeste koop gaat doen?
Omdat de reviews zo positief zijn dat ik achterdochtig wordt en ik zeker niet alle wijsheid in pacht heb. In dit topic is meer kennis aanwezig.
Wat je bijv zegt over die coil-whine is zeker nuttig want dat is mij niet bekend. Weet je ook of dat een bekend probleem is bij de titanium en platinums van Seasonic, of is dit meer 'algemene wetenschap' van niet actief gekoelde koperen spoelen?

Sowieso wel benieuwd naar goede, duidelijke bronnen omtrent coil-whine, want dat blijft wel zoiets ongrijpbaars, beetje zoals microstutter (totdat de frametimes gebruikt werden) veel mensen kennen het maar echt meetbaar enzo was het niet.
Voor zover ik het weet is dat altijd een gamble, net als bij GPU's. Ikzelf kan coil-whine reproduceren met mijn GPu door hele hoge FPS te halen, maar volgens mij zijn er geen videokaarten die gegarandeerd geen coil-whine geven. Ik nam bij PSU's hetzelfde aan.
offtopic:
Kreeg ooit het advies om nagellak op de spoelen van mijn TV te smeren :+

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 10-10-2020 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
eL_Jay schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 00:16:
[...]

Omdat de reviews zo positief zijn dat ik achterdochtig wordt en ik zeker niet alle wijsheid in pacht heb. In dit topic is meer kennis aanwezig.
Van de Seasonic Focus Plus Gold waren de reviews ook heel positief maar bleek in de praktijk een slechte voeding.
Om betere resultaten in reviews te halen worden door diverse merken condensators in de kabels geplaatst. Leuk voor een review maar voor de gebruiker is het een crime want die kabels zijn amper te buigen voor fatsoenlijk kabelmanagement. Die laatste mV ripple wegfilteren is nutteloos, soepeler kabels heb je veel meer aan.
Wat je bijv zegt over die coil-whine is zeker nuttig want dat is mij niet bekend. Weet je ook of dat een bekend probleem is bij de titanium en platinums van Seasonic, of is dit meer 'algemene wetenschap' van niet actief gekoelde koperen spoelen?
Dat geldt voor alle fanless voedingen.
Sowieso wel benieuwd naar goede, duidelijke bronnen omtrent coil-whine, want dat blijft wel zoiets ongrijpbaars, beetje zoals microstutter (totdat de frametimes gebruikt werden) veel mensen kennen het maar echt meetbaar enzo was het niet.
Voor zover ik het weet is dat altijd een gamble, net als bij GPU's. Ikzelf kan coil-whine reproduceren met mijn GPu door hele hoge FPS te halen, maar volgens mij zijn er geen videokaarten die gegarandeerd geen coil-whine geven. Ik nam bij PSU's hetzelfde aan.
In voedingenfora in binnen en buitenland (oa TomsHardware en JonnyGuru) wordt regelmatig over coilwine gesproken. Zie de laatste tijd meer klachten over coilwine op de 5Vsb, zelfs als het systeem uit staat, langs komen omdat USB, LED en RAM daar gebruik van maken.
offtopic:
Kreeg ooit het advies om nagellak op de spoelen van mijn TV te smeren :+
Voedingen zitten niet voor niets vol met kit tussen de condensators en spoelen, puur om coilwine te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

eL_Jay schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:40:
[...]

Omdat ik:
  • geen* concessies wil doen op de voeding op enig vlak en daar tot op zekere hoogte het geld voor over heb
offtopic:

[...]

Tenzij er dus gebreken zijn, want voor dat geld verwacht ik geen* concessies, maar die hoor ik je niet noemen.

Dan is het een goede koop, je betaald dan ook veel extra voor garantie.
Vergeet niet dat coilwine van de PSU ook mee gaat spelen, en al die gaten laten meer stof binnen.
Een goede voeding hoef je geen fan van te vervangen, die gaat gewoon 7-10j mee. Maar goed, net waar jij je geld aan wilt uitgeven en waar jij het belang van inziet.
Er zijn zat goede en stille voedingen te koop, die goedkoper zijn dan €250,- en niet slechter.

je gaat meer geluid horen van alle fans en gpu dan van voeding ;)

edit:(ook voor meer lezers)

oa de pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum

gaat bij 90% load pas 27.6dBA produceren, en maximaal 33dBA op 100% loads, en is dan nog 92% efficiënt.

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 10-10-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerCleric
dus even op een rijtje gezet,
aangezet het een budget pc is en dus ook graag een soort van "budget" psu wil (maar natuurlijk wel een fatsoenlijke) begint het vanaf de Cooler Master MWE Bronze V2. (Of zijn er ook nog andere (goedkope) alternatieven)

Deze is alleen misschien iets luider dan de iets duurdere opties, maar verder net zo goed?

Een iets betere "budget" voeding zou dus de be quiet! Pure Power 11 (CM) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Hackus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Dan is het een goede koop, je betaald dan ook veel extra voor garantie.
Vergeet niet dat coilwine van de PSU ook mee gaat spelen, en al die gaten laten meer stof binnen.
Een goede voeding hoef je geen fan van te vervangen, die gaat gewoon 7-10j mee. Maar goed, net waar jij je geld aan wilt uitgeven en waar jij het belang van inziet.
Er zijn zat goede en stille voedingen te koop, die goedkoper zijn dan €250,- en niet slechter.

gaat bij 90% load pas 27.6dBA produceren, en maximaal 33dBA op 100% loads, en is dan nog 92% efficiënt.
Het is alleen jammer dat die Fractals zo enorm slecht leverbaar zijn.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
PowerCleric schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:48:
dus even op een rijtje gezet,
aangezet het een budget pc is en dus ook graag een soort van "budget" psu wil (maar natuurlijk wel een fatsoenlijke) begint het vanaf de Cooler Master MWE Bronze V2. (Of zijn er ook nog andere (goedkope) alternatieven)

Deze is alleen misschien iets luider dan de iets duurdere opties, maar verder net zo goed?

Een iets betere "budget" voeding zou dus de be quiet! Pure Power 11 (CM) zijn.
Als je wilt kun je nog 1 stapje lager.
https://tweakers.net/pric.../1423542;1432456;1263247/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Ja precies, dat van de gold en HongWa (ofzoiets) fans las ik hier.

Van coil-whine kan ik dus idd alleen maar discussies vinden en geen echte research.

Ik geloof je wel dat passieve voedingen meer last van coil-whine kunnen hebben. Kun je me toch in de richting wijzen van een onderbouwing daarvan, want dat wil ik graag proberen te doorgronden.
Ik zal iig TH en JG er eens op naslaan

Zitten in de kabels van de TX 700 dergelijke condensatoren en heeft dat afgezien van flexibiliteit van de kabel nog andere nadelen?
Hackus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

offtopic:
Dat is wel de bedoeling
Ik hoop alleen de videokaart te horen op <=31 dBA (31 is wat de TUF zou kunnen op stock volgens TPU). Ik verwacht dat ik de strix stiller kan krijgen. Verder hooguit wat hoorbare airflow van de fans.

Die ion heeft in theorie een 60% hoger energieverlies door lagere inefficiëntie (92%. vs 95% @full-load). Betekent dat in theorie ook ~60% meer warmteproductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerCleric
en verschil met die andere 2 is puur het lawaai van de fans? of ook minder efficiënt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

eL_Jay schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:29:
[...]

Ja precies, dat van de gold en HongWa (ofzoiets) fans las ik hier.

Van coil-whine kan ik dus idd alleen maar discussies vinden en geen echte research.

Ik geloof je wel dat passieve voedingen meer last van coil-whine kunnen hebben. Kun je me toch in de richting wijzen van een onderbouwing daarvan, want dat wil ik graag proberen te doorgronden.
Ik zal iig TH en JG er eens op naslaan

Zitten in de kabels van de TX 700 dergelijke condensatoren en heeft dat afgezien van flexibiliteit van de kabel nog andere nadelen?

[...]

offtopic:
Dat is wel de bedoeling
Ik hoop alleen de videokaart te horen op <=31 dBA (31 is wat de TUF zou kunnen op stock volgens TPU). Ik verwacht dat ik de strix stiller kan krijgen. Verder hooguit wat hoorbare airflow van de fans.

Die ion heeft in theorie een 60% hoger energieverlies door lagere inefficiëntie (92%. vs 95% @full-load). Betekent dat in theorie ook ~60% meer warmteproductie?
weet dat de 600w zakt in efficiëntie en bij 500w 94% is. Maar is dat de meerprijs waard ?
Zoals ik al zei, lijk je al steevast van mening dat de 700w het je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
PowerCleric schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

en verschil met die andere 2 is puur het lawaai van de fans? of ook minder efficiënt?
Meer lawaai alleen bij "hogere" belasting, iets minder efficiënt inderdaad ook.

Ik heb even gemist waarvoor je de voeding gaat gebruiken, wel belangrijk om de juiste voeding te kiezen.

Als je systeem nog geen 50W verbruikt maken beide MWE's helemaal geen geluid, tot 100W zijn ze "net zo stil" als de BQ, pas daarboven gaan ze meer geluid maken.

Efficiëntie is eigenlijk alleen belangrijk als de pc heel veel aan staat (uren per dag), anders ga je dat op de energierekening niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerCleric
mitsumark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:27:
[...]
Meer lawaai alleen bij "hogere" belasting, iets minder efficiënt inderdaad ook.

Ik heb even gemist waarvoor je de voeding gaat gebruiken, wel belangrijk om de juiste voeding te kiezen.

Als je systeem nog geen 50W verbruikt maken beide MWE's helemaal geen geluid, tot 100W zijn ze "net zo stil" als de BQ, pas daarboven gaan ze meer geluid maken.

Efficiëntie is eigenlijk alleen belangrijk als de pc heel veel aan staat (uren per dag), anders ga je dat op de energierekening niet zien.
zoiets ongeveer, moet alleen nog een voeding bij en twijfel nog over SSD (BSOD problemen)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed€ 111,39€ 111,39
1MoederbordenGigabyte B450M S2H (rev. 1.0)€ 56,43€ 56,43
1VideokaartenSapphire Radeon RX 470 4G D5 (retail)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAerocool Atomic v2 (met GPU bracket)€ 61,81€ 61,81
1KabelsNoctua NA-SYC1 4-Pin Y-SPlit Cable (set van 2) Zwart€ 4,20€ 4,20
1ProcessorkoelingDeepCool Gammaxx GTE V2 Zwart€ 23,46€ 23,46
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 60,90€ 60,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PowerCleric schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:06:
[...]

zoiets ongeveer, moet alleen nog een voeding bij en twijfel nog over SSD (BSOD problemen)
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed€ 111,39€ 111,39
1MoederbordenGigabyte B450M S2H (rev. 1.0)€ 56,43€ 56,43
1VideokaartenSapphire Radeon RX 470 4G D5 (retail)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAerocool Atomic v2 (met GPU bracket)€ 61,81€ 61,81
1KabelsNoctua NA-SYC1 4-Pin Y-SPlit Cable (set van 2) Zwart€ 4,20€ 4,20
1ProcessorkoelingDeepCool Gammaxx GTE V2 Zwart€ 23,46€ 23,46
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 60,90€ 60,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,09
Een van de eerder geadviseerde voedingen zul je uit kunnen kiezen. RX470 of 570 maakt weinig uit. Net hoeveel geld je uit wilt geven, en je weet wat je kunt kopen. Wat je uiteindelijk gaat kopen is je eigen beslissing, wij kunnen alleen advies geven. Wat al is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
tussen alle "usual suspects" als de be quiet! Straight Power 11, Fractal Design Ion+, Bitfenix Formula Gold / Whisper, Enermax Revolution D.F. en Corsair RMx ben ik benieuwd wat er nog meer leuk is tussen 90 en 110 euro. Ik heb een volgend lijstje gemaakt. Zit er iets bij wat prima is of allemaal links laten liggen voor dit budget?

1VoedingenAntec HCG Gold 750W (EU-stekker)€ 108,05€ 108,05
1VoedingenFSP Hydro GE 550W€ 92,79€ 92,79
1VoedingenNZXT C650€ 96,80€ 96,80
1VoedingenNZXT E500€ 101,87€ 101,87
1VoedingenRiotoro Enigma 850WG2€ 104,45€ 104,45
1VoedingenSharkoon SilentStorm Cool Zero€ 95,95€ 95,95
1VoedingenSilverStone Strider Platinum Series SST-ST55F-PT€ 110,53€ 110,53

Ik had al vernomen dat de Riotoro gewoon een Seasonic GX-850 is met 15 euro korting.

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 10-10-2020 23:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Djarune schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:40:
tussen alle "usual suspects" als de be quiet! Straight Power 11, Fractal Design Ion+, Bitfenix Formula Gold / Whisper, Enermax Revolution D.F. en Corsair RMx ben ik benieuwd wat er nog meer leuk is tussen 90 en 110 euro. Ik heb een volgend lijstje gemaakt. Zit er iets bij wat prima is of allemaal links laten liggen voor dit budget?

1VoedingenAntec HCG Gold 750W (EU-stekker)€ 108,05€ 108,05
1VoedingenFSP Hydro GE 550W€ 92,79€ 92,79
1VoedingenNZXT C650€ 96,80€ 96,80
1VoedingenNZXT E500€ 101,87€ 101,87
1VoedingenRiotoro Enigma 850WG2€ 104,45€ 104,45
1VoedingenSharkoon SilentStorm Cool Zero€ 95,95€ 95,95
1VoedingenSilverStone Strider Platinum Series SST-ST55F-PT€ 110,53€ 110,53

Ik had al vernomen dat de Riotoro gewoon een Seasonic GX-850 is met 15 euro korting.
Antec HCG Gold heeft het Seasonic Focus Plus Gold platform. Het probleemgeval dus en niet aan te raden.
De FSP heeft een double forward design aan de primaire kant. Niet interessant voor deze prijs.
NZXT C650 heeft een Focus GX platform met een hogere OCP. Enermax Revolution D.F. is beter voor een iets lagere prijs.
NZXT E500 heeft het platform van de Focus Plus Gold. Niet interessant en zeker niet voor deze prijs.
Riotoro Enigma G2 heeft niet het platform van de Focus GX maar die van de Focus Plus Gold. Lekker links laten liggen dus.
De Sharkoon heeft een budget Gold platform van Sirtec. De prijs is te hoog.
De kwaliteit van de Silverstone is oké maar de spanningsregeling niet. Daarom niet interessant voor een prijs die hoger is dan een betere be quiet SP11 Platinum of Fractal ION+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T

F T

Uszka schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Antec HCG Gold heeft het Seasonic Focus Plus Gold platform. Het probleemgeval dus en niet aan te raden.
De FSP heeft een double forward design aan de primaire kant. Niet interessant voor deze prijs.
NZXT C650 heeft een Focus GX platform met een hogere OCP. Enermax Revolution D.F. is beter voor een iets lagere prijs.
NZXT E500 heeft het platform van de Focus Plus Gold. Niet interessant en zeker niet voor deze prijs.
Riotoro Enigma G2 heeft niet het platform van de Focus GX maar die van de Focus Plus Gold. Lekker links laten liggen dus.
De Sharkoon heeft een budget Gold platform van Sirtec. De prijs is te hoog.
De kwaliteit van de Silverstone is oké maar de spanningsregeling niet. Daarom niet interessant voor een prijs die hoger is dan een betere be quiet SP11 Platinum of Fractal ION+.
Interessant om de precieze details te weten over deze voedingen en hun platformen. Sommigen stonden ook op mijn lijstje, maar die heb ik nu ook geschrapt.
Over de NZXT E serie, deze vermeend aardig luid te zijn. Leuk is wel dat er een extra kabeltje en software bij zit om je PC's wattage te meten.
Wat is het verschil tussen het Focus GX platform vergeleken met de vorige Focus Plus Gold? Ze zijn neem ik aan wel geüpdatet om nu wel de zwaarder belastende videokaarten aan te kunnen?
Wat voor platform gebruikt de ION+? Aangezien de ION SFX op een Focus SGX platform zit.

Hiernaast nog wat PSU nieuws:

MSI komt later dit jaar met hun eerste PSU lijn, namelijk de MSI MPG GF series van 650/750/850W (MPG A650GF/MPG A750GF/MPG A850GF).
80 Plus Gold, Volledig modulair, platte kabels, Japanse capacitors en 10 jaar garantie.
De prijzen en release dates zijn nog onbekend, maar er wordt gezegd dat ze met een 12-pin Micro-Fit 3.0 power adapter worden gebundeld.
Bronnen:
https://www.msi.com/news/...0d5e76ed56523533b47e3786a
https://wccftech.com/msi-...-next-gen-graphics-cards/

[ Voor 8% gewijzigd door F T op 11-10-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
F T schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:53:

Wat is het verschil tussen het Focus GX platform vergeleken met de vorige Focus Plus Gold? Ze zijn neem ik aan wel geüpdatet om nu wel de zwaarder belastende videokaarten aan te kunnen?
Double sided PCB ipv single sided en een hoger afgestelde OCP.
Wat voor platform gebruikt de ION+?
High Power
Hiernaast nog wat PSU nieuws:

MSI komt later dit jaar met hun eerste PSU lijn, namelijk de MSI MPG GF series van 650/750/850W (MPG A650GF/MPG A750GF/MPG A850GF).
80 Plus Gold, Volledig modulair, platte kabels, Japanse capacitors en 10 jaar garantie.
De prijzen en release dates zijn nog onbekend, maar er wordt gezegd dat ze met een 12-pin Micro-Fit 3.0 power adapter worden gebundeld.
Bronnen:
https://www.msi.com/news/...0d5e76ed56523533b47e3786a
https://wccftech.com/msi-...-next-gen-graphics-cards/
Zelfde platform als de Bitfenix Whisper en Enermax Revolution D.F.. Interessant als de prijs vergelijkbaar is met de Enermax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMO
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:19

BMO

Hoi mede tweakers.

Ik ervaar met enige regelmaat dat mijn computer uitvalt en opnieuw opstart tijdens het spelen van bijvoorbeeld Flightsimulator 2020. (bij overige games ervaar ik dit probleem niet) Tevens kan ik bijvoorbeeld de Heaven of Superposition benchmark een aantal uur achter elkaar laten draaien zonder enig probleem.
Heb het idee dat dit veroorzaakt wordt door mijn huidige voeding Corsair CX750M icm mijn overige hardware.
  • Intel I5 8600K op 4.7ghz
  • Gigabyte Gaming OC 2070RTX
  • 2x8gb ram DDR4 3000mhz
  • 2x Sata SSD
  • 2x Sata HDD
  • 1x M2 SSD
  • 2x 12cm casefans
Gisteren even mijn oude videokaart 780GTX aangesloten en toen geen problemen ondervonden, wellicht omdat deze minder stroom vraagt van mijn voeding.
Tevens merk ik dat mijn voeding bij het opstarten van bijvoorbeeld Flightsimulator een piepend geluid maakt (coil whine).

Nu besef ik dat mijn systeem geen 750watt voeding nodig heeft maar ik wil wel graag een degelijke voeding aanschaffen. Een collega heeft eventueel een Cooler Master MWE Gold 550 ter overname aangeboden maar ik ben bang dat ik hiermee ook een budget voeding aanschaf waarmee ik tegen dezelfde problemen ga aanlopen.

Wat adviseren jullie mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@BMO Met groen opschrift ?
Die is van 2012, de ander van 2016. laatste heeft nog garantie (5j)

Geschikte voeding om te vervangen is al een TX550M V2, dat is voldoende wattage voor je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Zou het niet eerder aan de 2070 liggen?
Kun je voeding en videokaart uitruilen met een ander systeem?
In principe verbruikt de 2070 hetzelfde of zelfs minder.
Of je voeding moet inderdaad uit 2012 komen, dan zou er iets "versleten" kunnen zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door mitsumark op 14-10-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMO

BMO

Hackus schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:16:
@BMO Met groen opschrift ?
Die is van 2012, de ander van 2016. laatste heeft nog garantie (5j)

Geschikte voeding om te vervangen is al een TX550M V2, dat is voldoende wattage voor je systeem.
Inderdaad de versie met groen opschrift, om precies te zijn Model 75-002019 / CP-9020061

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMO

BMO

mitsumark schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:18:
Zou het niet eerder aan de 2070 liggen?
Kun je voeding en videokaart uitruilen met een ander systeem?
In principe verbruikt de 2070 hetzelfde of zelfs minder.
Of je voeding moet inderdaad uit 2012 komen, dan zou er iets "versleten" kunnen zijn.
Mocht het echt aan de 2070 liggen dat zou ik het toch op veel meer momenten moeten ervaren?
Probleem is nu eigenlijk structureel bij FS2020 wanneer ik een vlucht geladen heb en het laad venster over gaat in de startbaan valt de computer uit en herstart deze.
Bij andere games heb ik dit probleem dus niet maar die zorgen waarschijnlijk niet voor dezelfde belasting op mijn systeem.

Uitwisselen met een ander systeem gaat momenteel lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingoo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:33
Ik heb net een be quiet! Straight Power 11 650W gekocht ter vervanging van mijn Corsair RM550x voeding zodat ik een Geforce 3080 kan aansluiten. Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je een voeding vervangt, dat je dan ook alle kabels moet vervangen. Is dit zo? Of zit ik al goed als ik alleen de PEG kabels vervang door die van mijn nieuwe voeding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
dingoo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:38:
Ik heb net een be quiet! Straight Power 11 650W gekocht ter vervanging van mijn Corsair RM550x voeding zodat ik een Geforce 3080 kan aansluiten. Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je een voeding vervangt, dat je dan ook alle kabels moet vervangen. Is dit zo? Of zit ik al goed als ik alleen de PEG kabels vervang door die van mijn nieuwe voeding?
Alle kabels vervangen anders krijg je kortsluiting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:04
Omdat mijn voeding toch al 8 jaar mee gaat en toch wel verouderd is ben ik op zoek naar een nieuwe voeding.

Huidige systeem:

1ProcessorsIntel Core i7-6700K Tray€ 451,-€ 451,-
1MoederbordenAsus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 251,68€ 251,68
1VideokaartenMSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 86,90€ 86,90
1Interne harde schijvenWD AV GP WD20EURS, 2TB€ 133,18€ 133,18
1Interne harde schijvenWD Green HDD, 4TB€ 241,82€ 241,82
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 215,98€ 215,98
1BehuizingenThermaltake Suppressor F31€ 0,-€ 0,-
2MonitorenLG IPS224V-PN Zwart€ 0,-€ 0,-
1PC speakersetsLogitech X-230€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 3€ 0,-€ 0,-
1Fan-controllers en lcd'sNZXT Sentry 3€ 89,54€ 89,54
3VentilatorenScythe Slip Stream 1200rpm, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic M12II 520W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel DC S3500 (2,5") 800GB€ 513,04€ 513,04
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.083,04

Ik dacht aan een van deze twee modellen:
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 96,90€ 96,90
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 96,05€ 96,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,95

Ik heb graag iets modulair en bij voorkeur semi-passief en efficient bij lage belasting. Seasonic vind ik leuk maar ik denk niet dat ze waardige alternatieven bieden rond deze prijsklasse?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Malantur schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:14:
Omdat mijn voeding toch al 8 jaar mee gaat en toch wel verouderd is ben ik op zoek naar een nieuwe voeding.

Huidige systeem:

1ProcessorsIntel Core i7-6700K Tray€ 451,-€ 451,-
1MoederbordenAsus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 251,68€ 251,68
1VideokaartenMSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 86,90€ 86,90
1Interne harde schijvenWD AV GP WD20EURS, 2TB€ 133,18€ 133,18
1Interne harde schijvenWD Green HDD, 4TB€ 241,82€ 241,82
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 215,98€ 215,98
1BehuizingenThermaltake Suppressor F31€ 0,-€ 0,-
2MonitorenLG IPS224V-PN Zwart€ 0,-€ 0,-
1PC speakersetsLogitech X-230€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 3€ 0,-€ 0,-
1Fan-controllers en lcd'sNZXT Sentry 3€ 89,54€ 89,54
3VentilatorenScythe Slip Stream 1200rpm, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic M12II 520W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel DC S3500 (2,5") 800GB€ 513,04€ 513,04
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.083,04

Ik dacht aan een van deze twee modellen:
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 96,90€ 96,90
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 96,05€ 96,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,95

Ik heb graag iets modulair en bij voorkeur semi-passief en efficient bij lage belasting. Seasonic vind ik leuk maar ik denk niet dat ze waardige alternatieven bieden rond deze prijsklasse?
Geef een tientje meer uit aan een voeding met iets meer vermogen die je mee kunt nemen naar een volgend systeem met high-end videokaart. pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt bij Amazon.
Semi-passief is trouwens geen voordeel. Dat is een kostenbesparing zodat er een goedkopere en dus kwalitatief minder goede fan in kan. https://tweakers.net/voed...r-11_p733983/vergelijken/ is nog steeds een van de beste voedingen omdat daar oa de beste fan in zit die onhoorbaar zijn werk doet bij elke belasting zonder fanless modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Malantur Corsair heeft stugge kabels, ja en voor €105,- heb je 750W Enermax DF.

edit: pricewatch: BitFenix Whisper BWG750M is ook prijsgunstig

[ Voor 47% gewijzigd door Hackus op 16-10-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:42
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe voeding, en wil een 1000W, toekomstgericht, dat staat vast.
En dan had ik de Corsair AX1000 Titanium gekocht van Megekko. Eerst was de leverdatum 17/10, dan 16/11 en nu ineens 30/12/2020.
Dus maar gecancelled.

Echter, waar kan je die voeding nog vinden? Dat is zo erg als de 3080 reeks van Nvidia lijkt het wel!

Is het trouwens verstandig nu al een voeding te kopen, want ik wil em combineren in een volledig nieuwe pc die ik ergens half januari/februari wil ineensteken.
Ik las dat er "nieuwere" voedingen zouden uitkomen?

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kazzzdafke schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:39:
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe voeding, en wil een 1000W, toekomstgericht, dat staat vast.
En dan had ik de Corsair AX1000 Titanium gekocht van Megekko. Eerst was de leverdatum 17/10, dan 16/11 en nu ineens 30/12/2020.
Dus maar gecancelled.

Echter, waar kan je die voeding nog vinden? Dat is zo erg als de 3080 reeks van Nvidia lijkt het wel!

Is het trouwens verstandig nu al een voeding te kopen, want ik wil em combineren in een volledig nieuwe pc die ik ergens half januari/februari wil ineensteken.
Wat wil je met 1000w ?
RTX3080 EVGA FTW3 verbruikt - 475w. SLI kan alleen met RTX3090, en dan heb je meer dan 1000W nodig.
zonde van je geld nu. (weet je wensen dus niet) verder zijn er meer winkels waar je kunt navragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Ik vind 1000W en 1200W voedingen meer iets voor miners. Ik kan het me niet voorstellen, maar mocht je er echt 1 nodig hebben, neem dan de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 1000W of deze V&A aangeboden: be quiet! Dark Power Pro 11 1200W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
kazzzdafke schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:39:
Dus maar gecancelled.

Hoe ben je bij deze voeding uitgekomen?
Zonder je gedachtegang (anders dan "ik zoek 1000W") kunnen we lastig adviseren.

En wellicht is de beschikbaarheid zo slecht omdat er simpelweg geen vraag naar is, zijn maar weinig mensen die hier echt wat aan hebben.

Met een 3080 heb je doorgaans voldoende aan 650W, misschien 750W als je processor ook extreem veel verbruikt en is 850W al overkill.
Eventueel het "kleine" broertje? pricewatch: Corsair AX850 Titanium

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 18-10-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Er zijn tich redenen, maar elke is goed: ik wil een 1000w.
Voornaamste reden is wel dat deze heel efficient is (titanium), stil en degelijk. Dan kom ik dus op die corsair uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kazzzdafke schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:25:
Voornaamste reden is wel dat deze heel efficient is (titanium), stil en degelijk. Dan kom ik dus op die corsair uit.
pricewatch: Corsair HX1000 V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Dat is de HX, niet de AX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is ook prima voeding, en stuk goedkoper ook.

nog optie => pricewatch: Cooler Master V1000 Platinum

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 18-10-2020 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
kazzzdafke schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:25:
Behalve als je tig hdd's hebt zou ik nooit een 1000w voeding met een enkele 12v rail adviseren. Multirail is een stuk veiliger voor de onderdelen in het systeemen de kabels van de voeding. Zo'n gek advies is de HX1000 V2 daarom niet want eigenlijk is het een betere voeding dan de AX. Alternatief is de be quiet! Straight Power 11 1000w. Zit meteen de beste fan in die je in een voeding zult vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Uszka op 18-10-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Okido, bedankt voor de feedback. Even aan de slag met deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:29
Hoe belangrijk is het eigenlijk dat je de voeding van een pc aansluit op een geaard stopcontact? Ik heb lange tijd mijn pc aangesloten op een niet geaard stopcontact(meer opties heb ik ook niet in mijn kamer) zonder merkbare problemen maar ik lees dat dit gevaren met zich meebrengt.

Loop ik risico met een niet geaard stopcontact? Uitleg en advies wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Via Google kwam ik bij dit topic.
Kan ik alles op ongeaard aansluiten?

TLDR; ja, het is veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:46
Alright, tijd om me hier weer eens te melden.

Ben bezig met een quasi retro build met:
C2D E6850 (wellicht C2Q 9550)
4GB DDR2
Sapphire 5850 Toxic
Noctua C14
Max 3 casefans
1 of 2 schijfjes
Antec NSK3400

Allemaal niet zo super spannend denk ik, echter zal het wel wat stroom trekken (gezien de 2 benodigde 6-pins aansluitingen voor de videokaart). Nu is het voor de fun, dus liefst niet te duur (CX430 niveau) echter mist die een 2e aansluiting als ik het goed begrijp.
MWE 450 White is een optie maar die maakt wellicht wat herrie?

(Semi)modulair is wellicht ook nog een overweging, denk niet dat er veel weg te werken valt qua kabels. Wordt waarschijnlijk wel wat duur dan.

Ik heb overigens eventueel een Corsair SF450, misschien die maar gebruiken (met extensions eventueel)? Andere optie is de SF450 verkopen en twee nieuwe ATX voedingen kopen zonder semi-passieve fans voor extra airflow.

Wil mijn main build namelijk in eenzelfde soort retrokast gooien als de oude meuk van hierboven :)

Main build wordt dan meer richting de Straight Power 11 of Fractal Ion+, die komen me te vaak voorbij om te negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Dagion schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 01:29:
Alright, tijd om me hier weer eens te melden.

Ben bezig met een quasi retro build met:
C2D E6850 (wellicht C2Q 9550)
4GB DDR2
Sapphire 5850 Toxic
Noctua C14
Max 3 casefans
1 of 2 schijfjes
Antec NSK3400

Allemaal niet zo super spannend denk ik, echter zal het wel wat stroom trekken (gezien de 2 benodigde 6-pins aansluitingen voor de videokaart). Nu is het voor de fun, dus liefst niet te duur (CX430 niveau) echter mist die een 2e aansluiting als ik het goed begrijp.
MWE 450 White is een optie maar die maakt wellicht wat herrie?

(Semi)modulair is wellicht ook nog een overweging, denk niet dat er veel weg te werken valt qua kabels. Wordt waarschijnlijk wel wat duur dan.

Ik heb overigens eventueel een Corsair SF450, misschien die maar gebruiken (met extensions eventueel)? Andere optie is de SF450 verkopen en twee nieuwe ATX voedingen kopen zonder semi-passieve fans voor extra airflow.

Wil mijn main build namelijk in eenzelfde soort retrokast gooien als de oude meuk van hierboven :)

Main build wordt dan meer richting de Straight Power 11 of Fractal Ion+, die komen me te vaak voorbij om te negeren.
pricewatch: Corsair CV450 is prima voor zo'n systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Laatst online: 12:46
Thanks, die had ik al gemist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Hoe zit het eigenlijk met de ATX12VO PSU's en MOBO's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
mitsumark schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Hoe ben je bij deze voeding uitgekomen?
Zonder je gedachtegang (anders dan "ik zoek 1000W") kunnen we lastig adviseren.
Ps. om nog even terug te komen op het waarom:

https://www.segmentblue.com/best-psu-power-supply-unit/

It is also good to buy a powers supply which is way above your rated system draw to leave room for improvements later. Plus, running your power supply at a 100% or close to 100% isn’t suggested

Je ziet duidelijk de effeciency terugkomen in de tekening. Daarom ook een reden dat die 1000w vandaag geen rare keuze meer is.

Simpel:
- nieuwe 5950X cpu
- 3080 20gb (waarschijnlijk)
- +3600Mhz geheugen
- nieuwe mobo
- 2 x 2TB M2
- ...
- en dan nog heel wat USB zaken die stroom vragen (mengpaneel, gsm opladen, ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
kazzzdafke schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:11:
[...]

Ps. om nog even terug te komen op het waarom:

https://www.segmentblue.com/best-psu-power-supply-unit/

It is also good to buy a powers supply which is way above your rated system draw to leave room for improvements later. Plus, running your power supply at a 100% or close to 100% isn’t suggested

Je ziet duidelijk de effeciency terugkomen in de tekening. Daarom ook een reden dat die 1000w vandaag geen rare keuze meer is.
Staat een hoop onzin in dat artikel. En diegene die de Thermaltake Smart in de lijst heeft gezet moeten ze kielhalen. Die voeding is voor geen enkel systeem interessant cq geschikt.

Geen enkele voeding houdt zich aan de efficiëntietabel van 80 Plus. Er zijn er die het meest efficiënt zijn bij 20% belasting maar ook die het meest efficiënt zijn bij 80% belasting. Ook kan een Platinum gecertificeerde voeding bij 50% belasting makkelijk efficiënter zijn dan een Titanium exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
Goedemiddag Forum Gebruikers,

Ik ben mij lichtelijk aan het oriënteren als ik mijn pc wil gaan aanpassen.
Kort gezegd ik upgrade door de jaren heen onderdelen. Dat betekend voor nu dat ik van mening ben dat mijn kast en daarbij mijn voeding toe zijn aan vervanging.

De kast met fans zijn nu 7+ jaar oud. En de voeding is bijna 5 jaar oud.

Na het lezen van verschillende sites. Inclusief de PSU tier list op Linus Tech Tips. Ben ik erachter gekomen dat mijn voeding die ik nu gebruik niet hoog staat aan geschreven. Heb zowel in een server en mijn game pc de Cooler Master B600 V2 zitten. Na het hiervan lezen, ben ik van mening om even door te sparen en ook de server van een nieuwe voeding te voorzien.

Game PC
De Cooler Master B600 V2 levert op moment deze stroom aan één AMD Ryzen 7 3700x & GTX 1070 combo. Daarnaast 2x NVME SSD + 1 HDD.
Na wat onderzoek en wat ik eraan uit wil geven ben ik op de Corsair TX550M V2 uit gekomen. Wat ik zoek is een voeding waar ik weer 5-7 jaar mee vooruit kan. Met het oog dat mijn systeem niet krachtiger wordt dan dit. Daarnaast werk ik nu ook veel achter de pc, dus betrouwbaarheid is een must.

Server
Voor de server welke op moment een voeding(zelfde 600w voeding) heeft welke overkill is. Destijds zat er een AMD R9 285 videokaart in. Maar deze is er vrij snel uitgegaan. De server bevat een AMD 1600x, 3x Sata 5400-7200RPM HDD, 1x Sata SSD(Op een molex splitter), 1x NVME, 2x Netwerk kaart.
Hiervoor dacht ik aan een Be Quiet Pure Power 11 400W
Misschien kan ik met een nog lager wattage uit, dit omdat er geen videokaart in de server zit. En zover ik heb gelezen is GOLD leuk, maar als de belasting erg laag wordt heb je er ook niet heel veel aan.

Mijn vraag is zit ik een beetje goed met deze voedingen voor mijn doelen of zijn er betere geprijsde voedingen die ook van goede kwaliteit zijn op de markt?

Ik lees graag jullie reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@KingHorse Server: 1600X bevat geen iGPU.
Gamesysteem: RS-600-ACAB-B1 is niet echt geschikt om nog langer te gebruiken op nieuwe hardware.
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W is een prima voeding voor dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
@Hackus Ja, dat klopt. De server heeft geen videokaart inderdaad in zijn geheel. Heb al aardig wat afgeknutseld in de afgelopen 7 jaar.

Bedankt voor je reactie.
90 euro voor een voeding is aardig aan de prijs. Wat is de onderbouwing dat dit een goede voeding is en beter is tegenover de TX550M V2? Niet dat ik het er niet voor over heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KingHorse schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:00:
@Hackus Ja, dat klopt. De server heeft geen videokaart inderdaad in zijn geheel. Heb al aardig wat afgeknutseld in de afgelopen 7 jaar.

Bedankt voor je reactie.
90 euro voor een voeding is aardig aan de prijs. Wat is de onderbouwing dat dit een goede voeding is en beter is tegenover de TX550M V2? Niet dat ik het er niet voor over heb.
Betere kwaliteit onderdelen. Beste fan die je kunt kopen.gaat wel 10j mee

TX550M v2
RM(2019)
RM550X(2018)

Dat is de klasse verdeling bij Corsair.

Dus liever de CM in server, en nieuwe psu voor je gamesysteem

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 21-10-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokle312
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
weet iemand of de Cooler Master MasterWatt Lite 700W geschikt is voor de 3070?

Ik lees over het algemeen ook veel slechte dingen over m'n psu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pokle312 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:18:

Nee, sowieso geen hoogstaande voeding.
Kan niet goed met stroompieken overweg.

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 21-10-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
pokle312 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:18:

Die voeding is blijkbaar niet eens efficient genoeg om een brons 80plus label te ontvangen, zegt wel wat over de kwaliteit.
Het zal vast werken, maar ideaal is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokle312
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Welke PSU raden jullie aan?
Niet al te prijzige psu :)

Is dit overigens al beter/voldoende?
V&A aangeboden: Voeding - Corsair Builder CX750 Bronze

[ Voor 63% gewijzigd door pokle312 op 21-10-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Standaard sortering is op populariteit, met de hele top10 heb je wel een leuke voeding: https://tweakers.net/voedingen/vergelijken/

650W is voldoende, verder is dat offtopic en zou ik het in een ander topic verder bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Laatst online: 16:39
pokle312 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:25:
Welke PSU raden jullie aan?
Niet al te prijzige psu :)

Is dit overigens al beter/voldoende?
V&A aangeboden: Voeding - Corsair Builder CX750 Bronze
Fractal Design ION+ 660W Platinum is momenteel vrij aantrekkelijk geprijsd. Goede voeding, flexibele kabels, lange garantie en meer dan genoeg vermogen voor een 3070 / 3080.

quote]savale schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

Nice! Ik snap trouwens de boost clock niet helemaal van mijn gigabyte 3080 oc. Het lijkt erop dat de boost zich aanpast aan een combinatie van de temperatuur en de power limit, maar echt begrijpen doe ik het niet. Met de fan op 100% gaat de boost verder dan op bijvoorbeeld 80%. De temperatuur is in beide gevallen nog heel laag: 65 vs 60 graden... Iemand die dit gedrag wel begrijpt?
[/quote]
maximale clock dropt al snel afhankelijk van de GPU temp, al ver voor het echte throttlen. Zie ook:
https://www.techpowerup.c...-founders-edition/39.html

[ Voor 39% gewijzigd door Wekko306 op 21-10-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:39
Ik heb een Bequiet Pure Power 11 500W gekocht voor m'n woonkamer PC, maar deze hangt op het moment in m'n testsysteem om wat oude onderdelen te testen voor verkoop.

Op het moment draait een custom LC Vega 64(+50%) pl) + 2700X een Firestrike gpu test 2 in een loop en dat gaat beter dan ik had verwacht.

Is de Vega nog te zien als een high end gpu voor een voeding mbt eisen aan transient loads of is het met de RTX30xx serie nog zwaarder geworden?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Razkin schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:29:
Ik heb een Bequiet Pure Power 11 500W gekocht voor m'n woonkamer PC, maar deze hangt op het moment in m'n testsysteem om wat oude onderdelen te testen voor verkoop.

Op het moment draait een custom LC Vega 64(+50%) pl) + 2700X een Firestrike gpu test 2 in een loop en dat gaat beter dan ik had verwacht.

Is de Vega nog te zien als een high end gpu voor een voeding mbt eisen aan transient loads of is het met de RTX30xx serie nog zwaarder geworden?
Nee, dat is geen high-end GPU meer. verbruikt vaak wel veel stroom, waardoor je PP11 500w eigenlijk te mager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Qua verbruik is de Vega 64 zeker een high-end gpu, qua prestaties niet. Vanwege de ACRF topologie is de Pure Power 11 niet echt geschikt voor zo'n gpu. Daar is de transient response te hoog voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik ben op zoek naar een goede, zuinige en stille voeding (het liefst met soepele en gemeshte kabels) voor een Ryzen 3900X en een Nvidia RTX 3080 (of AMD-variant), wat SSD's en een zooi USB-devices, incl. fastcharge. Ik doe nauwelijks aan overclocken.

Ik heb nu een 550 watt Focus Gold (ja degene met uitval bij Vega/1080 Ti?). Ik verwacht niet dat deze een 3080 (of AMD-variant) lekker gaat trekken.

Volledig modulair hoeft niet per se, de moederbord, cpu en 2 gpu-kabels gebruik ik sowieso, dus die mogen best aan de voeding vastzitten. Aan casemodding doe ik niet (gesloten kast).
Moet ik dan voor de pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum gaan?

Of zijn er interessantere keuzes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

White Feather schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:15:
Ik ben op zoek naar een goede, zuinige en stille voeding (het liefst met soepele en gemeshte kabels) voor een Ryzen 3900X en een Nvidia RTX 3080 (of AMD-variant), wat SSD's en een zooi USB-devices, incl. fastcharge. Ik doe nauwelijks aan overclocken.

Ik heb nu een 550 watt Focus Gold (ja degene met uitval bij Vega/1080 Ti?). Ik verwacht niet dat deze een 3080 (of AMD-variant) lekker gaat trekken.

Volledig modulair hoeft niet per se, de moederbord, cpu en 2 gpu-kabels gebruik ik sowieso, dus die mogen best aan de voeding vastzitten. Aan casemodding doe ik niet (gesloten kast).
Moet ik dan voor de pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum gaan?

Of zijn er interessantere keuzes?
Ja, is een goede voeding met platte soepele kabels
Afbeeldingslocatie: https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2019/07/fractal_760P_cable_2650-540x540.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Laatst online: 13-09 09:14
Een vraagje, ik heb een RM650x (2018) model. En heb een RTX3080. Nu heb ik deze kabel:

https://pasteboard.co/JxfCGBx.jpg

Kan ik deze ook aansluiten op de gpu? Ik las dat het soms wel en soms niet kan. Wie is hier handig? :+

Op Reddit zeggen ze: dat moet kunnen...
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Maarja dat is Reddit

[ Voor 30% gewijzigd door -Bas op 25-10-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-Bas schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:19:
Een vraagje, ik heb een RM650x (2018) model. En heb een RTX3080. Nu heb ik deze kabel:

https://pasteboard.co/JxfCGBx.jpg

Kan ik deze ook aansluiten op de gpu? Ik las dat het soms wel en soms niet kan. Wie is hier handig? :+

Op Reddit zeggen ze: dat moet kunnen...
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Maarja dat is Reddit
RTX3080 aansluiten vanaf twee losse PCIe kabels, op twee ingangen. soms hou je connectors over aan de andere kant, dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Hackus schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:26:
[...]

RTX3080 aansluiten vanaf twee losse PCIe kabels, op twee ingangen. soms hou je connectors over aan de andere kant, dat maakt niet uit.
Ja dus met die kabel die ik opnoem gaat dat niet werken. Connector is ook iets anders lees ik nu in andere topic's. Ik vroeg het omdat ik deze kabel nog had liggen van een andere RM650 voeding.

Een PCI-E kabel staat in bestelling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
-Bas schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Ja dus met die kabel die ik opnoem gaat dat niet werken. Connector is ook iets anders lees ik nu in andere topic's. Ik vroeg het omdat ik deze kabel nog had liggen van een andere RM650 voeding.

RM650x komt met 2 PEG kabels met elk 2 connectors. Heb je beide kabels niet dan?

RM en RMx gebruiken dezelfde pinout voor de kabels maar de kabel op de foto is voor de cpu.

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 25-10-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-Bas schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Je hebt er twee ontvangen bij nieuw aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Klopt, zag in een unboxing dat er 2 bij zaten
1 kabel had ik aangesloten op m'n vorige kaart. Maar heb vervolgens die andere pci-e kabel ergens opgeborgen.

Joost mag weten waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T

F T

Momenteel is de pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt goed geprijsd a €85. Is dit eigenlijk een multi-rail voeding?
Hoeveel is het verschil in efficiency vergeleken met een Fractal Design ION+ en is dat de meerprijs waard?

Ik zit op het moment te twijfelen alvast PSU te upgraden, maar ik weet niet of dit slim is als ik nog niet weet wat voor videokaart upgrade ik neem. Dit kan een RTX 3070/3060 of (tweedehands) RTX 2070 Super of beter of GTX 1080 Ti zijn. Op dit moment een GPU aanschaffen is nog geen goede tijd.
Beter eerst te wachten met PSU upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
F T schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:50:
Momenteel is de pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt goed geprijsd a €85. Is dit eigenlijk een multi-rail voeding?
Hoeveel is het verschil in efficiency vergeleken met een Fractal Design ION+ en is dat de meerprijs waard?

Ik zit op het moment te twijfelen alvast PSU te upgraden, maar ik weet niet of dit slim is als ik nog niet weet wat voor videokaart upgrade ik neem. Dit kan een RTX 3070/3060 of (tweedehands) RTX 2070 Super of beter of GTX 1080 Ti zijn. Op dit moment een GPU aanschaffen is nog geen goede tijd.
Beter eerst te wachten met PSU upgraden?
Revolutio D.F. heeft een multirail design, Fractal ION+ niet. Wat kwaliteit betreft ontlopen ze elkaar nauwelijks en qua efficiëntie is dat hooguit 1% in het voordeel van de ION+. Nu de Enermax zo goed geprijsd is kan je er eigenlijk niet omheen.
Andere aanrader bij Si is pricewatch: Super Flower Leadex III Gold 650W. Iets langere levertijd maar ze leveren gegarandeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 25-10-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben op zoek naar wat meer informatie over een goede PSU voor mijn aankomende nieuwe PC. Ik heb zelf al wat rondgekeken en lopen googelen maar heb toch nog wat vragen. Onderstaand de aankomende PC:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 585,64€ 585,64
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 192,87€ 192,87
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 3080 Master 10G€ 999,-€ 999,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500M€ 195,-€ 195,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 132,50€ 132,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 153,90€ 153,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 216,96€ 216,96
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.799,77

Daarnaast heb ik nog flink wat randapparatuur aangesloten via USB, naast de standaard muis en toetsenbord combi natuurlijk. Voorbeelden hiervan zijn een webcam, 2 midi controllers en een stream deck. Daarnaast ook nog een DAC/AMP combo en een audio interface en af en toe nog een controller.

Voor het bovenstaande, inclusief wat marge voor de toekomst voor bv. een GPU upgrade, denk ik dat ik meer dan voldoende heb aan een 850 watt voeding. Waarschijnlijk zou 750 ook voldoende zijn echter ik voel me beter bij 850 en die paar tientjes die het meer kost heb ik er voor over. Gold of Platinum is denk ik wel het niveau waar ik naar op zoek ben. Ik ben vervolgens gaan kijken welke voedingen goed uit de bus komen. Voorbeelden hiervan zijn:

1Voedingenbe quiet! Dark Power Pro 11 850W€ 215,33€ 215,33
1VoedingenCorsair AX850 Titanium€ 233,91€ 233,91
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Zwart€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,14

In eerste instantie viel mijn oog op de Dark Power Pro 11. Hij krijgt overal goede reviews maar hij is ook al redelijk oud. Hij komt namelijk uit 2015. Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk voor de Corsair.

Hoe belangrijk is het "bouwjaar" eigenlijk in de afweging voor de aanschaf van een PSU? Kan ik beter kiezen voor een degelijke PSU uit 2020 of een zeer goede uit 2015 in het geval van de DPP 11. Zijn er nog andere goede kandidaten in de 850 range die ik over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Lukin schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:25:
Ik ben op zoek naar wat meer informatie over een goede PSU voor mijn aankomende nieuwe PC. Ik heb zelf al wat rondgekeken en lopen googelen maar heb toch nog wat vragen. Onderstaand de aankomende PC:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 585,64€ 585,64
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 192,87€ 192,87
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 3080 Master 10G€ 999,-€ 999,-
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500M€ 195,-€ 195,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 132,50€ 132,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 153,90€ 153,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 216,96€ 216,96
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.799,77

Daarnaast heb ik nog flink wat randapparatuur aangesloten via USB, naast de standaard muis en toetsenbord combi natuurlijk. Voorbeelden hiervan zijn een webcam, 2 midi controllers en een stream deck. Daarnaast ook nog een DAC/AMP combo en een audio interface.

Voor het bovenstaande, inclusief wat marge voor de toekomst voor bv. een GPU upgrade, denk ik dat ik meer dan voldoende heb aan een 850 watt voeding. Waarschijnlijk zou 750 ook voldoende zijn echter ik voel me beter bij 850 en die paar tientjes die het meer kost heb ik er voor over. Gold of Platinum is denk ik wel het niveau waar ik naar op zoek ben. Ik ben vervolgens gaan kijken welke voedingen goed uit de bus komen. Voorbeelden hiervan zijn:

1Voedingenbe quiet! Dark Power Pro 11 850W€ 215,33€ 215,33
1VoedingenCorsair AX850 Titanium€ 233,91€ 233,91
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Zwart€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,14

In eerste instantie viel mij oog op de Dark Power Pro 11. Hij krijgt overal goede reviews maar hij is ook al redelijk oud. Hij komt namelijk uit 2015. Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk voor de Cooler Master en wat minder voor de Corsair.

Hoe belangrijk is het "bouwjaar" eigenlijk in de afweging voor de aanschaf van een PSU? Kan ik beter kiezen voor een degelijke PSU uit 2020 of een zeer goede uit 2015 in het geval van de DPP 11. Zijn er nog andere goede kandidaten in de 850 range die ik over het hoofd heb gezien?
Vanaf 650w maar sws vanaf 750w zie ik liever een multirail voeding in een systeem omdat de kortsluitbeveiliging flink lager en dus veiliger is. Interessante 850w voedingen zijn dan:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W
pricewatch: Corsair HX850 V2
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 850 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:29
offtopic:
@Lukin Vakantiegeld nu al binnen? Bank beroofd? Erfenisje? Wat een dikke bak! :9~

Overigens, zou je er niet een mooi waterkoeling setje bij willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
chim0 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 04:51:
offtopic:
@Lukin Vakantiegeld nu al binnen? Bank beroofd? Erfenisje? Wat een dikke bak! :9~

Overigens, zou je er niet een mooi waterkoeling setje bij willen?
offtopic:
Bijna 2 jaar lang sparen / wachten voor een fatsoenlijke upgrade voor mijn 7700k en 1080Ti :) Waterkoeling voegt voor mij alleen maar hoofdpijn toe. Het is t.o.v. goede luchtkoeling niet heel veel beter maar zit er veel meer onderhoud aan vast. Als het dan fout gaat tijdens het onderhoud, wat in mijn klungelige handen reëel is, dan kan het ook nog eens goed fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
In heel dit verhaal, wat is het equivalent van de Corsair AX1000/850 Titanium maar dan als multi rail?
En dan bedoel ik op efficiency, power delivery en build quality?
Ik vind geen enkele die zo goeie reviews krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
kazzzdafke schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:23:
In heel dit verhaal, wat is het equivalent van de Corsair AX1000/850 Titanium maar dan als multi rail?
En dan bedoel ik op efficiency, power delivery en build quality?
Ik vind geen enkele die zo goeie reviews krijgt.
Corsair HX V2/HXi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apenzoon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03-2022
Goedemorgen,

Een maandje of 4 geleden heb ik een nieuwe PC gebouwd. Sindsdien heb ik veel problemen met mijn videokaart (Sapphire RX 5700 XT) tijdens het spelen van diverse spellen. Vaak zorgt dit voor crashes waarbij m'n complete computer niet meer reageert en ik hem moet herstarten.

Na veel getroubleshoot denk ik nu dat het probleem wel eens de voeding (Corsair TX550M) kan zijn. Ik heb namelijk al diverse keren gelezen dat het raadzaam is om twee afzonderlijke kabels te gebruiken, i.p.v. één. Zie ter referentie dit plaatje. Helaas heeft mijn huidige voeding maar één PCI-E uitgang, dus ik kan niet direct testen of dit het probleem verhelpt.

Nu de vraag aan jullie, is het waarschijnlijk dat de voeding de boosdoener is? En zo ja, zouden jullie mij dan aanraden om een 650W of een 750W voeding te kopen? Ik gebruik mijn computer met name voor werk en het spelen van spellen; heb buiten een toetsenbord, muis, controller & headset ook geen extra stroomslurpende randapparatuur aangesloten.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Rick-Jan

always connected

Momenteel heb ik onderstaand systeem. Ik heb Vandaag de RTX 3070 weten te bemachtigen. Toen zag ik Ineens de 650W PSU requirements staan. Nu zijn die zo te lezen op internet vaker wat over bemeten, maar wil het nog wel even zeker weten of mij n voeding dit aankan. Alvast bedankt!

1ProcessorsIntel Core i7-7700 Tray€ 300,10€ 300,10
1MoederbordenGigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGainward GeForce GTX 1060 6GB Phoenix GS€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 103,33€ 103,33
1Interne harde schijvenWD Green SATA 3 Gb/s, 500GB€ 27,83€ 27,83
1BehuizingenCorsair Carbide 100R Silent Edition€ 58,90€ 58,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 129,85€ 129,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 620,01

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Rick-Jan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:30:
Momenteel heb ik onderstaand systeem. Ik heb Vandaag de RTX 3070 weten te bemachtigen. Toen zag ik Ineens de 650W PSU requirements staan. Nu zijn die zo te lezen op internet vaker wat over bemeten, maar wil het nog wel even zeker weten of mij n voeding dit aankan. Alvast bedankt!

1ProcessorsIntel Core i7-7700 Tray€ 300,10€ 300,10
1MoederbordenGigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGainward GeForce GTX 1060 6GB Phoenix GS€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 103,33€ 103,33
1Interne harde schijvenWD Green SATA 3 Gb/s, 500GB€ 27,83€ 27,83
1BehuizingenCorsair Carbide 100R Silent Edition€ 58,90€ 58,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 129,85€ 129,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 620,01
Kan prima. Je cpu zal eerder de beperkende factor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

Shabbaman

Got love?

Toevallig heb ik exact dezelfde vraag, dezelfde processor en dezelfde voeding. Nou ja, exact... ik ben niet echt op zoek naar een RTX 3070, maar een net iets mindere variant die nog niet is aangekondigd. Maar wel een met vermoedelijk twee 6+2 pins aansluitingen. Nu heeft de RM550x wel twee aansluitingen voor 8 pins, maar daarvan is er eentje in gebruik door de CPU. De twee 6+2 pins zitten op een enkele kabel. Maar daar kan je wel voldoende stroom mee leveren aan een kaart die twee aansluitingen nodig heeft?

Voor de volledigheid mijn systeem:

1ProcessorsIntel Core i7-7700K Boxed€ 436,34€ 436,34
1MoederbordenAsus Prime Z270-A€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 480 Gaming X 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H510 Elite Zwart/Wit€ 148,42€ 148,42
1MonitorenAsus MG248QR Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 65,90€ 65,90
1Solid state drivesCrucial MX300 m.2 275GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesOCZ Vertex EX SATA II 2.5" SSD 120GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDBA3V0010BNC)€ 159,43€ 159,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 810,09

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Laatst online: 09:14
Hoeveel watt is aan te raden bij een RTX 3080 in combination met de Ryzen 5800x die vanaf volgende te bestellen is? Is het gewoon een optelsom wat er bij de product eigenschappen staan of is het niet zo simpel?
Zat zelf te denken aan een 750W voeding.
Pagina: 1 ... 38 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.