Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilloo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-06-2023
Hey Mede Tweakers,

Ik zou graag van mijn slaapkamer die niet gebruikt wordt een gameroom maken, maar gezien deze alleen 3 stekker aansluitingen heeft die niet geaard zijn, is dit zo verstandig? Ik kan eventueel een verlengkabel vanuit de woonkamer leggen (+-5 meter) naar de kamer waar ik dat wil gamen, maar in hoeverre kan dat?

Wanneer meer informatie nodig is hoor ik dat graag!
Bij voorbaat dank,

Pilloo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:46
zoiets er tussen zetten is een redelijke oplossing

https://www.bol.com/nl/p/...jmtLtQ.1_4.5.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-04 12:42

geerttttt

Manisch positief

Kun je geen aarde draad bevestigen aan je radiator In die kamer?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:57
Een overspanningsbeveiliging helpt om hoge spanningspieken op het net te filteren. De randaarde is een veiligheidsvoorziening om ervoor te zorgen dat de spanning wordt uitgeschakeld als de metalen behuizing van een apparaat door een defect onder spanning kan komen te staan.
Als je een apparaat met geaarde stekker aansluit op een stopcontact zonder randaarde, dan ben je afhankelijk van de aardlekschakelaar. Dan mag je hopen dat die er zit en dat hij goed werkt.
Zo'n overspanningsbeveiliging helpt daar echt helemaal niets bij.
Sterker nog, zo'n overspanningsbeveiliging heeft randaarde nodig om z'n werk goed te kunnen doen. Kortom: niet kopen dat ding.
geerttttt schreef op zondag 24 mei 2020 @ 07:19:
In aanvulling op het bovenstaande: als er zo'n defect optreedt, dan zet je dus de radiator (en alles wat er via de CV-leidingen mee is verbonden) onder spannnig. Als er ergens een goede verbinding is tussen de CV en de aarde, dan is dat niet zo'n probleem, dan knalt de zekering of automaat er wel uit. Maar als je dat niet zeker weet, creëer je hiermee een potentieel levensgevaarlijke situatie. Niet doen dus.

@Pilloo De meeste nette oplossing is om een aarddraad te (laten) trekken naar de betreffende stopcontacten en deze dan te vervangen door geaarde stopcontacten. Als je geluk hebt zit er al aarde in de centraaldoos op deze kamer. Anders is het iets meer werk.
Als je dat niet wilt doen, zorg er dan voor dat je een aardlekschakelaar hebt en dat je die ook regelmatig test, zodat je zeker weet dat die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 07:26
Out.of.Control schreef op zondag 24 mei 2020 @ 07:31:
[...]

Een overspanningsbeveiliging helpt om hoge spanningspieken op het net te filteren. De randaarde is een veiligheidsvoorziening om ervoor te zorgen dat de spanning wordt uitgeschakeld als de metalen behuizing van een apparaat door een defect onder spanning kan komen te staan.
Als je een apparaat met geaarde stekker aansluit op een stopcontact zonder randaarde, dan ben je afhankelijk van de aardlekschakelaar. Dan mag je hopen dat die er zit en dat hij goed werkt.
Zo'n overspanningsbeveiliging helpt daar echt helemaal niets bij.
Sterker nog, zo'n overspanningsbeveiliging heeft randaarde nodig om z'n werk goed te kunnen doen. Kortom: niet kopen dat ding.

[...]

In aanvulling op het bovenstaande: als er zo'n defect optreedt, dan zet je dus de radiator (en alles wat er via de CV-leidingen mee is verbonden) onder spannnig. Als er ergens een goede verbinding is tussen de CV en de aarde, dan is dat niet zo'n probleem, dan knalt de zekering of automaat er wel uit. Maar als je dat niet zeker weet, creëer je hiermee een potentieel levensgevaarlijke situatie. Niet doen dus.

@Pilloo De meeste nette oplossing is om een aarddraad te (laten) trekken naar de betreffende stopcontacten en deze dan te vervangen door geaarde stopcontacten. Als je geluk hebt zit er al aarde in de centraaldoos op deze kamer. Anders is het iets meer werk.
Als je dat niet wilt doen, zorg er dan voor dat je een aardlekschakelaar hebt en dat je die ook regelmatig test, zodat je zeker weet dat die werkt.
Het aarden via radiator wordt nog steeds veel gedaan. Met name op badkamers. Werkt ook prima en als je weinig vertrouwen in hebt kun je altijd testen.

Maar je hebt gelijk, beter aarde draad trekken en je bent volledig van gezeur af.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-04 21:52
Zo'n beveiliging werkt alleen goed als er ook een aarde op wordt aangesloten. Zonder randaarde gaat het niet werken.
grote_oever schreef op zondag 24 mei 2020 @ 07:37:
[...]

Het aarden via radiator wordt nog steeds veel gedaan.
Nee, is onzinnig
Met name op badkamers.
In badkamers wordt de radiator vaak geaard, dat klopt. Niet omdat die radiator zo goed geaard is, maar juist om de radiator zélf te aarden. In badkamers wordt vaak potentiaal vereffening toegepast, alle metalen delen aan aarde verbinden. Daarom zie je vaak een aarddraad op de radiatoren in badkamers.
Radiatoren worden al ruim 20 jaar met kunststof leidingen aangesloten, dus niet elektrisch met elkaar verbonden. Een radiator is dus meestal niet elektrisch verbonden. En áls er nog metalen leidingen aan zitten, dan zijn die niet bedoeld als elektrische verbinding, je kunt er dus niet op vertrouwen dat de "aarde" (if any) via de radiator ook altijd blijft werken.
Werkt ook prima en als je weinig vertrouwen in hebt kun je altijd testen.
Hoe test jij dat dan?
Maar je hebt gelijk, beter aarde draad trekken en je bent volledig van gezeur af.
Eindelijk een verstandige uitspraak. Van elektriciteit heb jij de b*llen verstand. Geef aub als n00b geen adviezen, dankjewel.
Nooit doen!!!
Verwarmingsnet is vaak van kunststof, laatste 20 jaar zeker. En zelfs al is de radiator met metalen leidingen aangesloten dan nog is dat geen garantie dat er een fatsoenlijke aarde gevormd wordt of dat de aarde ook blijft voldoen in de toekomst.
Pilloo schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:52:
Hey Mede Tweakers,

Ik zou graag van mijn slaapkamer die niet gebruikt wordt een gameroom maken, maar gezien deze alleen 3 stekker aansluitingen heeft die niet geaard zijn, is dit zo verstandig? Ik kan eventueel een verlengkabel vanuit de woonkamer leggen (+-5 meter) naar de kamer waar ik dat wil gamen, maar in hoeverre kan dat?

Bij voorbaat dank,

Pilloo
In mijn ergernis naar foute en soms gevaarlijke suggesties helemaal vergeten een écht antwoord te geven.
Meeste consoles en TV schermen zijn niet eens voorzien van een geaarde aansluiting. De aarde dient in de eerste plaats voor veiligheid, mocht de metalen behuizing van een apparaat door een defect onder spanning komen te staan. In de tweede plaats is een aarde nodig voor het afvangen van een eventuele overspanning.

Ga je dus alleen consoles en TV's gebruiken, dan is een geaard stopcontact niet nodig. Mocht je PC's en monitoren gaan gebruiken, dan is een stopcontact met randaarde niet vereist maar wel extra veilig voor jezelf en apparatuur. In het laatste geval, en je kunt geen aardaansluiting op de kamer krijgen, zou ik de kamer wel inrichten en de netstekkers uittrekken zodra het spul niet gebruikt wordt. Even ervan uit gegaan dat je recente, onbeschadigde spullen gaat gebruiken.

[ Voor 99% gewijzigd door Ramon 73 op 24-05-2020 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-04 22:17
[...]

Het aarden via radiator wordt nog steeds veel gedaan. Met name op badkamers. Werkt ook prima en als je weinig vertrouwen in hebt kun je altijd testen.

Uh... Volgens mij wordt de verwarming in de badkamer juist extra geaard, omdat het een vochtige ruimte is. Niet het stroomnet via de radiator.

Terugkomend op de originele vraag. Volgens mij kun je gewoone en gameroom maken met ongeaarde stopcontacten. Over het algemeen zijn consoles e.d. van plastic gemaakt en is de kans daarmee klein dat je daarmee zelf onder stroom komt te staan.
Het kan wel voorkomen dat je bijvoorbeeld een brom in de speakers hebt. Die zou je dan op een geaard stopcontact kunnen aansluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door FunFair op 24-05-2020 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
niet zo handig. ik weet niet hoe oud de installatie is, maar er wordt al jaren met kunststof buis gewerkt ipv metaal. staat straks je halve huis onder spanning .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eens kijken of er een centraaldoos in het plafond zit, meestal boven de lamp in de betreffende ruimte. Open die centraaldoos en kijk of er een grijze danwel groengele draad in zit. Wanneer dat het geval is zou je de draden naar de wandcontactdozen kunnen vervangen en er meteen een aardedraad bij in kunnen trekken die je vervolgens netjes kunt aansluiten.

Wanneer er een grijze of groengele draad in de centraaldoos zit kun je niet alleen een aardedraad van de centraaldoos naar de wandcontactdoos trekken, de kans op beschadiging van de bestaande draden is te groot en kan gevaar opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anyway...terug naar de vraag van TS: vele huizen hebben niet overal aarde, en nee dat kan geen/weinig kwaad bij een pc en toebehoren. Zolang je je wasmachine niet bij het gamen betrekt komt het echt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 18:14
De meeste apparaten hebben een platte stekker waardoor de randaarde niet gebruikt wordt.

Kijk eens of je überhaupt een stekker hebt met randaarde en overweeg het erna nog eens. De kans is groot dat je helemaal geen stekker hebt met randaarde.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

DutchKel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:22:
De meeste apparaten hebben een platte stekker waardoor de randaarde niet gebruikt wordt.

Kijk eens of je überhaupt een stekker hebt met randaarde en overweeg het erna nog eens. De kans is groot dat je helemaal geen stekker hebt met randaarde.
Wel een gameroom heeft meestal een PC en ik ken geen PC voedingen die geen aarde nodig hebben, jij wel?
Als het een gameconsole is precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 18:14
Anoniem: 310408 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Wel een gameroom heeft meestal een PC en ik ken geen PC voedingen die geen aarde nodig hebben, jij wel?
Mijn consoles en tv hebben dus geen randaarde. Daarnaast bevat mijn gameroom ook geen pc.

Ik moet wel bekennen dat ik een Nintendo gamer ben.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 310408 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Mijn PC werkt al jaren prima zonder aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-04 10:47
DutchKel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Mijn consoles en tv hebben dus geen randaarde. Daarnaast bevat mijn gameroom ook geen pc.

hangt er inderdaad af wat je neerzet of het er uberhaupt op zit.

in mijn gameroom staat ook geen PC, en enkel het echt oude spul heeft een randaarde: van die neon signs, en mijn flipperkast. TV, consoles, etc heeft dat allemaal niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
mstx schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:04:
[...]

Mijn PC werkt al jaren prima zonder aarde.
Wees blij.
In principe wordt een aardleiding nooit gebruikt. Mocht er echter door een storing spanning op de behuizing van je pc komen te staan dan zorgt aarding ervoor dat de stroom kan afvloeien via de aardleiding en de spanning wordt afgeschakeld waarmee het gevaar verdwijnt. Indien je pc niet geaard is komt de behuizing van je pc onder spanning te staan. Als jij hem vervolgens aanraakt loopt er een, potentieel dodelijke, stroom door je lichaam.
Dit geldt dus voor ieder apparaat wat geaard moet worden, aarding is een veiligheidsmaatregel en als je het niet doet werkt het apparaat net zo goed totdat er een storing optreedt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Jij zit in de doodskisten branche voor loodgieters?

Altijd fijn als je een lek repareert met je knieën in het water en je 220 op je donder krijgt.

Tegenwoordig er bijna geen metalen leidingen worden gebruikt voor het vervangen of repareren. De kans dat een CV systeem zelf niet geaard is, is gewoon groot.

[ Voor 19% gewijzigd door Standeman op 24-05-2020 11:19 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

DutchKel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Ik ben ook geen consoles tegenkomen met randaarde.
Wel een leuke vraag: heeft iemand een gameconsole met randaarde? :P
Ik denk het want bijv. Stereoversterkers (geen gameconsole) hadden tot 1980 randaarde, daarna waren ze dubbel geïsoleerd. :+

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-04 12:42

geerttttt

Manisch positief

Standeman schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Altijd fijn als je een lek repareert met je knieën in het water en je 220 op je donder krijgt.

Tegenwoordig er bijna geen metalen leidingen worden gebruikt voor het vervangen of repareren. De kans dat een CV systeem zelf niet geaard is, is gewoon groot.
Ja ok dus dat is pijnlijk als je een lek aan het repareren bent en er toevallig dan dat apparaat wat op de leiding aangesloten is sluiting met de behuizing maakt, en je tegelijkertijd ook geen aardlek hebt. Als je zoveel pech hebt is je tijd misschien gekomen ;)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:51
Nee, er kan gewoon een lekstroom vloeien naar de radiator zonder dat er iets gebeurd. Dit is continu en er hoeft dus niks tegelijkertijd te gebeuren. Daarnaast is die radiator vaak verbonden met de badkamer en daar ben je aan het douchen.
Aikon schreef op zondag 24 mei 2020 @ 08:50:
Anyway...terug naar de vraag van TS: vele huizen hebben niet overal aarde, en nee dat kan geen/weinig kwaad bij een pc en toebehoren. Zolang je je wasmachine niet bij het gamen betrekt komt het echt goed.
Welk apparaat er gebruikt wordt met een geleidende behuizing maakt natuurlijk helemaal niets uit. Of dit nu een wasdroger wasmachine of pc is. Zeker als je alle apparatuur op 1 stekkerdoos zet krijg je door alle netfilters een aardige opbouw en kun je dus flink geprikt worden door je pc-behuizing of usb-poorten. Als er echt iets mis zou gaan wordt het iets meer dan prikken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 18:59
[...]
in de meeste 'plastic' cv leidingen zit ook gewoon metaal, en daarnaast geleid het water ín de leidingen ook stroom.
Ik ken geen CV ketels met een ongeaarde stekker. Die kan natuurlijk in een ondeugdelijke wcd zitten maar de kans dat een moderne combiketel, die ook nog via de water- en gasleidingen en het water in de waterleiding met de aarde verbonden kan zijn, is buitengewoon klein en niet groot zoals jij beweert.

Ben het wel met je eens dat het beter is om een pc op een echte aarde aan te sluiten dan een radiator.

de TS kan ook overwegen een aarde draad als een verlengsnoer aan te leggen tussen een geaarde wcd in de woonkamer en een losse stekkerdoos die de stroom gewoon uit de muur van de slaapkamer haalt

edit> voor de duidelijkheid ik zeg NIET dat het een goed idee is om iets via een radiator te aarden, ik ontkracht alleen de stelling dat er een grote kans is dat een CV ketel niet geaard is.

[ Voor 21% gewijzigd door Rrob op 24-05-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanzelst1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:21
Je zou ook kunnen kijken of je apparatuur dubbel geïsoleerd is (Wikipedia: Dubbelgeïsoleerd) dan is aarding ook niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-04 22:49
@Rrob Bij aarde wil je zeker weten dat het werkt, dus een aarde via water van een kunstof leiding met al dan niet een metalen draadje erin moet je niet doen, mits het ervoor gemaakt is. Dat betwijfel ik. .

Adviezen op dit gebied volgen met 'volgens mij' moet je gewoon niet doen. Dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren. Een halfbakken onduidelijke oplossing wil je niet, voor jezelf en toekomstige bewoners van het pand. Dan kun je beter de huidige situatie laten bestaan waar het duidelijk is hoe het zit.

Goed doen door een aardedraad te trekken oid is de enige goede weg. Blijkbaar zit er wel aarde in de buurt aangezien TS via een verlengsnoer aarde aan kan bieden. Eventueel laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Pilloo schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:52:
Hey Mede Tweakers,

Bij voorbaat dank,

Pilloo
Dit is geen probleem. Aarden kan natuurlijk altijd nog (kwestie van wat extra bekabeling trekken en het stopcontact vervangen).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Rrob schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:29:
[...]

in de meeste 'plastic' cv leidingen zit ook gewoon metaal, en daarnaast geleid het water ín de leidingen ook stroom.
Hij heeft het over een systeem. Niet over een ketel.
Daarnaast heeft de metaallaag in pex vaak geen contact met hetgeen wat erop geperst wordt. Totaal kansloos dus. Mijn radiator staat daarnaast ook nog op kunststof houders. Die kun je dus makkelijk onder 230V zetten zonder dat er wat gebeurd met de zekering. Totdat je hem vastpakt :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:39
Lol, je weet hopelijk dat zo'n overspanningsbeveiliging ook randaarde nodig heeft om uberhaupt te kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 18:59
Jim423 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Hij heeft het over een systeem. Niet over een ketel.
Daarnaast heeft de metaallaag in pex vaak geen contact met hetgeen wat erop geperst wordt. Totaal kansloos dus. Mijn radiator staat daarnaast ook nog op kunststof houders. Die kun je dus makkelijk onder 230V zetten zonder dat er wat gebeurd met de zekering. Totdat je hem vastpakt :)
de ketel is onderdeel van het systeem... En je laatste verhaal geloof ik pas als ik het op video zie want natuurkundig kan het in elk geval niet

edit> een radiator die dik in de verf zit kan je mogelijk onder 230V zetten zonder dat de aardlek afgaat maar dan staat er dus geen stroom op de radiator en gebeurt er ook niets als je de radiator aanraakt

[ Voor 15% gewijzigd door Rrob op 24-05-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilloo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-06-2023
Iets meer info:
Ik heb nu 1 verlengsnoer geaard in de woonkamer die stroom voorziet voor mijn pc setup (pc, 2 monitoren, 2x speakers, nintendo switch, etc.

In de toekomst slaapkamer wil ik mijn draaitafels aansluiten wat per draaitafel en mixer 1 aansluiting nodig heeft, dus eventueel een groot verlengsnoer met mogelijkheid om er meer op aan te sluiten is wel een must.
Ik wil er in principe een muziek studio/game room van maken.

De slaapkamer zelf heeft 3 outlets, die allemaal niet geaard zijn.
Het is een huurwoning uit de jaren 50 die waarschijnlijk binnen 3 jaar gerenoveerd gaat worden dus ik kan hier zelf niets aan veranderen.

Enige opties die ik nu zie:
1. Degelijk verlengsnoer zodat ik 1 van de woonkamer geaarde stopcontacten kan gebruiken voor de setup (of eventueel 2 ervan wanneer er een limiet qua verbruik is voor 1 stopcontact)

2. De woonkamer als studio/game room laten.

Tot zover bedankt voor de inputs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Desktop PC heeft aarde nodig voor het correct functioneren van het netfilter in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:57

DataGhost

iPL dev

Rrob schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:29:
[...]

Ik ken geen CV ketels met een ongeaarde stekker. Die kan natuurlijk in een ondeugdelijke wcd zitten maar de kans dat een moderne combiketel, die ook nog via de water- en gasleidingen en het water in de waterleiding met de aarde verbonden kan zijn, is buitengewoon klein en niet groot zoals jij beweert.

Ben het wel met je eens dat het beter is om een pc op een echte aarde aan te sluiten dan een radiator.

de TS kan ook overwegen een aarde draad als een verlengsnoer aan te leggen tussen een geaarde wcd in de woonkamer en een losse stekkerdoos die de stroom gewoon uit de muur van de slaapkamer haalt

edit> voor de duidelijkheid ik zeg NIET dat het een goed idee is om iets via een radiator te aarden, ik ontkracht alleen de stelling dat er een grote kans is dat een CV ketel niet geaard is.
Leuk dat je een deel ontkracht maar hier moet gewoon niet eens discussie over zijn. Aarden doe je NIET dmv een radiator. Punt. Het is er niet voor gemaakt en je hebt geen zekerheden. Als het niet werkt heb je geen voordeel ten opzichte van een ongeaard stopcontact, en wel nadeel omdat er minimaal een extra punt is waarvan je een knal kan krijgen. Als het wel werkt heb je geen garantie dat het na een onderhoud aan je CV-installatie nog steeds blijft werken, en tegen die tijd ben je die draad aan de radiator allang vergeten.
Rrob schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:13:
[...]

de ketel is onderdeel van het systeem... En je laatste verhaal geloof ik pas als ik het op video zie want natuurkundig kan het in elk geval niet

edit> een radiator die dik in de verf zit kan je mogelijk onder 230V zetten zonder dat de aardlek afgaat maar dan staat er dus geen stroom op de radiator en gebeurt er ook niets als je de radiator aanraakt
En toen zat er een kras in de verf aan de buitenkant van de radiator en niet aan de binnenkant. En de ketel is onderdeel van het systeem maar heeft alleen verbinding met de aarde zolang de stekker erin zit. Laat die er tijdens onderhoud nou wel eens uitgehaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
[...]

Ik versta je wel, maar 't is wel heel kort door de bocht.
Hier zijn alle leidingen gemaakt uit koper, dus prima als aarde geleider. Zeker omdat deze naast de meterkast nog eens verbonden is met de huis-aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:46
mcDavid schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:07:
[...]

Lol, je weet hopelijk dat zo'n overspanningsbeveiliging ook randaarde nodig heeft om uberhaupt te kunnen werken?
yes dat had ik er niet bij geschreven
die zul je dan wel geaard moeten aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Rrob schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:13:
[...]edit> een radiator die dik in de verf zit kan je mogelijk onder 230V zetten zonder dat de aardlek afgaat maar dan staat er dus geen stroom op de radiator en gebeurt er ook niets als je de radiator aanraakt
Wie zegt dat er een aardlekschakelaar is? Dan weet je helemaal niet. Geen enkele woning hier in de straat heeft een aardlekschakelaar.
Ook een ongeverfde radiator kun je prima onder spanning zetten mits hij geïsoleerd is opgehangen en de cv-leidingen niet geleidend zijn. Je zult alleen wat zwerfstroom krijgen via het cv-water in de leidingen maar niet voldoende om de stop te smelten. Valt nog vies tegen hoe goed water geleid bij 230V hoor.
boyette schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:59:
[...]

yes dat had ik er niet bij geschreven
die zul je dan wel geaard moeten aansluiten
Waarmee alles direct geaard is?....
cadsite schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:35:
[...]

Ik versta je wel, maar 't is wel heel kort door de bocht.
Hier zijn alle leidingen gemaakt uit koper, dus prima als aarde geleider. Zeker omdat deze naast de meterkast nog eens verbonden is met de huis-aarding.
Een CV-systeem in NL volledig van koperleidingen? En ik dacht dat ik alles al had gezien :+

[ Voor 30% gewijzigd door Jim423 op 24-05-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DataGhost schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:11:
[...]

Leuk dat je een deel ontkracht maar hier moet gewoon niet eens discussie over zijn. Aarden doe je NIET dmv een radiator. Punt. Het is er niet voor gemaakt en je hebt geen zekerheden. Als het niet werkt heb je geen voordeel ten opzichte van een ongeaard stopcontact, en wel nadeel omdat er minimaal een extra punt is waarvan je een knal kan krijgen. Als het wel werkt heb je geen garantie dat het na een onderhoud aan je CV-installatie nog steeds blijft werken, en tegen die tijd ben je die draad aan de radiator allang vergeten.

[...]

En toen zat er een kras in de verf aan de buitenkant van de radiator en niet aan de binnenkant. En de ketel is onderdeel van het systeem maar heeft alleen verbinding met de aarde zolang de stekker erin zit. Laat die er tijdens onderhoud nou wel eens uitgehaald moeten worden.
Stopcontacten zonder RA is iets van <1996; toen waren kunststof CV- en waterleidingen nog niet zo in trek. Dus die CV zit naast het stopcontact ook nog aan eens aan een waterleiding die als het goed is vereffend is bij binnenkomst.

Of het na CV onderhoud nog steeds werkt kun je makkelijk testen. En zolang het werkt... werkt het netfilter van je PC voeding dus.

Maargoed; gewoon de boel open trekken en aarding aanleggen. Die verplichting tot RA bij stopcontacten had 50 jaar eerder ingevoerd moeten worden. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Her en der werken aan het waterleidingnet sinds die tijd is niet ondenkbaar (al is het een huurwoning, dat scheelt wel). iig minder ondenkbaar dan de elektrische installatie updaten.

Aarden aan de radiator is simpelweg niet toegestaan om veiligheidsredenen.
Ja het zal vast vaak goed gaan, maar je wil niet onder de douche staan als het dat niet gaat...

De verwarming is geaard om, in het geval dat lading zich naar het systeem weet te krijgen, de boel veilig is. Niet om dan maar te kust en te keur meuk er op aan te gaan sluiten. Helemaal omdat de aardgeleiding tegenwoordig slecht gegarandeerd kan worden.

In de praktijk werkt het ook prima om de boel zonder aarde aan te sluiten, maar ook dat is officieel niet de bedoeling. De netfilters in de geaarde apparatuur werken dan niet en zullen in de meeste gevallen de helft van de netspanning op de behuizing zetten door capacitieve koppeling. Hier zit overigens weinig energie achter, meestal voel je het wat tintelen. Het risico kan wel zijn dat die lading wordt doorgegeven naar connectors, die daardoor ook spanning opbouwen. Bij het inpluggen krijgt het andere apparaat dan ineens een 125v verrassing. Gaat ook vaak goed, maar er zijn wel lui die kapotte vga poorten en dergelijke hadden. Vermoedelijk daardoor.

Dus, TS.
Ik zou zeggen: Controleer even of er geen aarde aanwezig is in de centraaldoos, dan is het niet heel veel werk om de boel fatsoenlijk te maken. Of leg een fatsoenlijk verlengsnoer. Of verplaats de gameroom niet.
Tenzij je allemaal ongeaarde apparatuur hebt, of de "gok" wil nemen om de boel ongeaard aan te sluiten (gebeurd veel overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Laatst online: 13-04 19:28
Jim423 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:06:
[...]Een CV-systeem in NL volledig van koperleidingen? En ik dacht dat ik alles al had gezien :+
België.
Foto’s zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
timberleek schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:42:

Aarden aan de radiator is simpelweg niet toegestaan om veiligheidsredenen.
Ja het zal vast vaak goed gaan, maar je wil niet onder de douche staan als het dat niet gaat...
Dan is er al een stapeling van defecten; geen 30 mA aardlekbeveiliging én slecht aardcircuit // ongeaard CV systeem én geen functionerende potentiaalvereffening in de badkamer.

Maargoed; gewoon saneren al die stopcontacten zonder randaarde.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-05-2020 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Laatst online: 29-04 11:09
Je kunt vrij eenvoudig een aarde draad bij de bestaande bedrading bij (laten) trekken.
Ben je zelf niet zo handig of vertrouw je het niet? Regel dat iemand die dit voor je doet.

Het is dan wel op eigen kosten uiteraard, geen verhuurfirma zal dat op zich nemen.

Dat heb ik hier zelf ook gedaan (niet alle stopcontacten, maar wel de hoek met de pc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
kabeltjekabel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 02:35:
[...]

Dan is er al een stapeling van defecten; geen 30 mA aardlekbeveiliging én slecht aardcircuit // ongeaard CV systeem én geen functionerende potentiaalvereffening in de badkamer.

Maargoed; gewoon saneren al die stopcontacten zonder randaarde.
Het is natuurlijk wel zo dat woningen met ongeaarde stopcontacten vaak geen aardlekschakelaar hebben (zoals ik heb 4 stoppen verder niks), en geen potentiaalverff in de badkamer/CAP. Dus dat zijn niet perse defecten. Ook een overgangsweerstand in het cv-systeem op bepaalde plekken hoeft niet perse een defect te zijn. Kan dus sneller gaan dan je denkt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56
Jim423 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:51:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat woningen met ongeaarde stopcontacten vaak geen aardlekschakelaar hebben (zoals ik heb 4 stoppen verder niks), en geen potentiaalverff in de badkamer/CAP. Dus dat zijn niet perse defecten. Ook een overgangsweerstand in het cv-systeem op bepaalde plekken hoeft niet perse een defect te zijn. Kan dus sneller gaan dan je denkt...
Ik schrik me echt rot bij het lezen van dit topic. Iedereen die goedbedoelt levensgevaarlijk advies geeft, van het aansluiten op radiators, dat een apparaat niet werkt zonder aarde (terwijl aarde een veiligheidsvoorziening is).

Het is ook onzin dat een woning zonder geaarde stopcontacten geen aardlekschakelaar hebben. Een aardlekschakelaar heeft totaal niets te maken met eht aanwezig zijn van aarde. Sinds 1975 moet elke meterkast voorzien zijn van een aarlek. Deze meet het verschil tussen de stroom die heen en teruggaat, bij een verschil is er ergens een lek en slaat deze uit.

Antwoord voor de TS: Je kunt prima je game computer, TV, etc. aansluiten op een stopcontact zonder randaarde. Enige probleem wat ik zie is dat je een ground-loop krijgt met je audio apparatuur. Dan zul je wel met aarde aan de slag moeten om je draaitafels e.d. te aarden.

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 25-05-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:51:
[...]

Dat zijn de woningen <1975 waar nog niks aan de kast gedaan is ja. De hele santakraam 1975 - 1996 heeft wel aardlekbeveiliging, maar buiten keuken / WM / CV alsnog geen geaarde stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jongetje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:05:
[...]

Ik schrik me echt rot bij het lezen van dit topic. Iedereen die goedbedoelt levensgevaarlijk advies geeft, van het aansluiten op radiators, dat een apparaat niet werkt zonder aarde (terwijl aarde een veiligheidsvoorziening is).

Het is ook onzin dat een woning zonder geaarde stopcontacten geen aardlekschakelaar hebben. Een aardlekschakelaar heeft totaal niets te maken met eht aanwezig zijn van aarde. Sinds 1975 moet elke meterkast voorzien zijn van een aarlek. Deze meet het verschil tussen de stroom die heen en teruggaat, bij een verschil is er ergens een lek en slaat deze uit.

Antwoord voor de TS: Je kunt prima je game computer, TV, etc. aansluiten op een stopcontact zonder randaarde. Enige probleem wat ik zie is dat je een ground-loop krijgt met je audio apparatuur. Dan zul je wel met aarde aan de slag moeten om je draaitafels e.d. te aarden.
Dat zie je minder problemen dan er zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
[...]Ik schrik me echt rot bij het lezen van dit topic. Iedereen die goedbedoelt levensgevaarlijk advies geeft, van het aansluiten op radiators, dat een apparaat niet werkt zonder aarde (terwijl aarde een veiligheidsvoorziening is).
Volgens mij stond er redelijk duidelijk netfilter bij, niet dat een geheel apparaat niet zou werken.
[...]Het is ook onzin dat een woning zonder geaarde stopcontacten geen aardlekschakelaar hebben.
Ik neem aan dat je reageert op mijn post, ik zeg hierbij: vaak. Hoeveel dat procentueel is over heel Nederland durf ik niet te zeggen.
kabeltjekabel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:30:
[...]
Dat zijn de woningen <1975 waar nog niks aan de kast gedaan is ja. De hele santakraam 1975 - 1996 heeft wel aardlekbeveiliging, maar buiten keuken / WM / CV alsnog geen geaarde stopcontacten.
Dat kan allemaal best zijn, maar dit zijn dus gewoon situaties die in de praktijk kunnen voorkomen.
Als het niet bij de TS is, misschien iemand die dit topic leest en het gaat doen. Dat hoef ik jou niet te vertellen inprincipe maar ik zou niks bagatelliseren als het om zoiets gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafellaken
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-08-2024
[...]

8)7 8)7

Dat werkt helemaal niet prima en is echt not done.. Als je dat zo in je badkamer hebt moet je snel even je installateur bellen. :)
Pagina: 1