Zo'n beveiliging werkt alleen goed als er ook een aarde op wordt aangesloten. Zonder randaarde gaat het niet werken.
Nee, is onzinnig
Met name op badkamers.
In badkamers wordt de radiator vaak geaard, dat klopt. Niet omdat die radiator zo goed geaard is, maar juist om de radiator zélf te aarden. In badkamers wordt vaak potentiaal vereffening toegepast, alle metalen delen aan aarde verbinden. Daarom zie je vaak een aarddraad op de radiatoren in badkamers.
Radiatoren worden al ruim 20 jaar met kunststof leidingen aangesloten, dus niet elektrisch met elkaar verbonden. Een radiator is dus meestal niet elektrisch verbonden. En áls er nog metalen leidingen aan zitten, dan zijn die niet bedoeld als elektrische verbinding, je kunt er dus niet op vertrouwen dat de "aarde" (if any) via de radiator ook altijd blijft werken.
Werkt ook prima en als je weinig vertrouwen in hebt kun je altijd testen.
Hoe test jij dat dan?
Maar je hebt gelijk, beter aarde draad trekken en je bent volledig van gezeur af.
Eindelijk een verstandige uitspraak. Van elektriciteit heb jij de b*llen verstand. Geef aub als n00b geen adviezen, dankjewel.
Nooit doen!!!
Verwarmingsnet is vaak van kunststof, laatste 20 jaar zeker. En zelfs al is de radiator met metalen leidingen aangesloten dan nog is dat geen garantie dat er een fatsoenlijke aarde gevormd wordt of dat de aarde ook blijft voldoen in de toekomst.
Pilloo schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:52:
Hey Mede Tweakers,
Ik zou graag van mijn slaapkamer die niet gebruikt wordt een gameroom maken, maar gezien deze alleen 3 stekker aansluitingen heeft die niet geaard zijn, is dit zo verstandig? Ik kan eventueel een verlengkabel vanuit de woonkamer leggen (+-5 meter) naar de kamer waar ik dat wil gamen, maar in hoeverre kan dat?
Wanneer meer informatie nodig is hoor ik dat graag!
Bij voorbaat dank,
Pilloo
In mijn ergernis naar foute en soms gevaarlijke suggesties helemaal vergeten een écht antwoord te geven.
Meeste consoles en TV schermen zijn niet eens voorzien van een geaarde aansluiting. De aarde dient in de eerste plaats voor veiligheid, mocht de metalen behuizing van een apparaat door een defect onder spanning komen te staan. In de tweede plaats is een aarde nodig voor het afvangen van een eventuele overspanning.
Ga je dus alleen consoles en TV's gebruiken, dan is een geaard stopcontact niet nodig. Mocht je PC's en monitoren gaan gebruiken, dan is een stopcontact met randaarde niet vereist maar wel extra veilig voor jezelf en apparatuur. In het laatste geval, en je kunt geen aardaansluiting op de kamer krijgen, zou ik de kamer wel inrichten en de netstekkers uittrekken zodra het spul niet gebruikt wordt. Even ervan uit gegaan dat je recente, onbeschadigde spullen gaat gebruiken.
[
Voor 99% gewijzigd door
Ramon 73 op 24-05-2020 10:15
]