Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28

F T

-The_Mask- schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:27:
[...]
Hoe kan een voeding precies de rest van de PC matchen? Tegenwoordig hebben ook veel behuizing een PSU cover waarbij je de voeding ook niet ziet.

[...]
Asus Strix GTX 970 is juist, maar niet specifiek RX Vega, het was een elke videokaart met een hoger verbruik. Alleen Seasonic wilde vooral de schuld bij iemand anders leggen en gaf dus de schuld aan één serie.

[...]
En andere componenten? En ook overklokken? Van een reference RTX 3070 is iig het max verbruik van 220W bekend.

[...]
Gigabyte heeft geen goed trackrecord wat betreft voedingen, dus ik zou er niet vanuit gaan dat de Gigabyte GP-P750GM wel interessant gaat zijn. Is nog niks over te vinden en ook in hun eigen marketingsmateriaal lijkt niks te duiden op een interessante keuze. De Gigabyte G750H was ook alleen interessant toen die 60 euro was, omdat die zich toen kon meten met andere budget voedingen van 450/550W. Vergelijken met andere 750W voedingen heeft weinig zin. Omdat het een budget voeding is welke niet bepaald geschikt is voor een high-end gaming PC met hoog verbruik.
[...]
Klopt inderdaad, de case die ik gebruik is al wat ouder en heeft geen PSU cover. Vroeger toen ik nog weinig van PC's af wist, had ik bijna een PSU met LED fan gekocht om mijn build te matchen, gelukkig dat ik dat niet had gedaan, anders zat ik met een slechte voeding. Bij mijn build probeer ik (bijna alles) van Antec/Asus onderdelen te hebben, maar realistisch is dat niet helemaal goed.

Ok, vandaar. Dus het was niet 100% zeker of het hieraan lag? Is het dus hedendaags gewoon beter om elke voeding op het Focus platform te vermijden (met uitzondering van de verbeterde Focus GX)?

220W voor de 3070 alleen kan ik wel wat mee. Ik ga niet overklokken en het gaat in combinatie met een een al wat oudere Haswell i7, verder heb ik wel veel peripherals zoals fans, LED strips, controller, optische drives. Ik ben op de hoogte van bottlenecks, het platform wil ik gaan upgraden als mijn budget groter is.

Bedankt voor de info. De 5-ster reviews hier op Tweakers zeggen dus niet alles en deze zijn grotendeels gebaseerd op prijs-kwaliteit verhouding die mensen zoeken. Als de G750H vergelijkbaar was met voedingen van 450/550W toendertijd, dan lijkt mij deze nieuwe variant inderdaad niet zo geschikt.

[ Voor 37% gewijzigd door F T op 15-09-2020 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Help!!!! schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:10:
[...]

Balen, niet best. Waar heb je hem gekocht? Terugsturen en shopreview plaatsen.
goosche schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:16:
[...]

Bij terugsturen moet ik verzendkosten betalen. Mail gestuurd met daarin: korting gevraagd en die kabel of een nieuwe complete voeding. Stuur pas terug als ik een nieuwe voeding heb of geld op me rekening. Bij niet kom ik langs }:|

Plaats pas een showreview als het is afgehandeld. En gekocht bij webwinkel
Er is iets geleverd dat je niet bent overeengekomen, men moet dus het overeengekomen leveren.
Er mogen geen extra kosten voor de koper aan zitten, die zijn geheel voor verkoper.
Als er een juist en compleet goed was geleverd, had je dan gebruik gemaakt van bedenktijd ? (zgn herroepingsrecht)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
F T schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:32:
[...]

Klopt inderdaad, de case die ik gebruik is al wat ouder en heeft geen PSU cover. Vroeger toen ik nog weinig van PC's af wist, had ik bijna een PSU met LED fan gekocht om mijn build te matchen, gelukkig dat ik dat niet had gedaan, anders zat ik met een slechte voeding. Bij mijn build probeer ik (bijna alles) van Antec/Asus onderdelen te hebben, maar realistisch is dat niet helemaal goed.
Is vooral volledig nutteloos en zorgt er alleen maar voor dat je slechte keuzes maakt. Doordat je hierdoor betere producten en keuzes niet meeneemt in je overweging.
Is het dus hedendaags gewoon beter om elke voeding op het Focus platform te vermijden (met uitzondering van de verbeterde Focus GX)?
Volgens mij is er niks nieuws aan de Focus GX, naar mijn weten is het gewoon dezelfde voeding met een nieuwe naam.
220W voor de 3070 alleen kan ik wel wat mee. Ik ga niet overklokken en het gaat in combinatie met een een al wat oudere Haswell i7, verder heb ik wel veel peripherals zoals fans, LED strips, controller, optische drives. Ik ben op de hoogte van bottlenecks, het platform wil ik gaan upgraden als mijn budget groter is.
Dan zou je best wel eens genoeg kunnen hebben aan een high-end 450W PSU. Kwaliteit is bij voedingen veel belangrijker dan meer vermogen wat je toch niet nodig gaat hebben. Voor een PC zoals die van jouw is een 450W of 550W voeding van hoge kwaliteit dus veel interessanter dan één van 650W of 750W van lagere kwaliteit. 650W of zelfs 750W is alleen nodig bij extreem krachtige en dure PC's. Dan ga je dus geen budget voeding voeding. Bij 650W moet je denken aan een RTX 3080/90 met i7 9700K of Ryzen 9 3900X bijvoorbeeld. En 750W bijvoorbeeld een Threadripper met een RTX 3080/90. Dan heb je het dus over twee videokaarten met uitzonderlijk hoog verbruik. Al 10 jaar zitten videokaarten namelijk rond de 275W maximaal en heel soms komt er dus een uitzondering zoals nu straks dus de RTX 3080 en 3090.
Bedankt voor de info. De 5-ster reviews hier op Tweakers zeggen dus niet alles en deze zijn grotendeels gebaseerd op prijs-kwaliteit verhouding die mensen zoeken.
Al die reviews zijn geschreven door mensen zonder ook maar enige kennis over voedingen en kun je dus het beste negeren, want daar klopt zeer weinig van die reviews. Een technisch stuk schrijven over iets waar je helemaal geen kennis van hebt werkt nu eenmaal niet.

Zie bijvoorbeeld ook pricewatch: Gigabyte B700H. Allemaal mensen die denken dat ze een goede koop hebben gedaan met die voeding voor zo'n 60 euro. Maar allemaal hebben ze gewoon een juist een slechte koop gedaan, zonder dat ze het door hebben.
Als de G750H vergelijkbaar was met voedingen van 450/550W toendertijd, dan lijkt mij deze nieuwe variant inderdaad niet zo geschikt.
De voeding was niet vergelijkbaar met 450W of 550W voedingen toentertijd. Budget en mainstream voedingen van dat vermogen waren alleen zijn concurrenten waarmee je hem moet vergelijken.

Corsair CX450, CX550, CX450M, be quiet! Pure Power 11 400W, Cooler Master MWE Bronze V2 450W waren bijvoorbeeld zijn concurrenten en daar had die het nog moeilijk genoeg mee.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt me een coole voeding voor een mooi prijsje :p

pricewatch: Inter-Tech Combat Power 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het voorbeeld van goedkoop is duurkoop. Want die is echt veel te duur.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je een goede voeding eigenlijk opblazen? Mijn Tagan (vroeger toch een goed merk dacht ik?) is destijds ontploft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een goede voeding opblazen door hem te overbelasten, lukt als het goed is niet. Die hoort netjes uit te schakelen, ver voordat dat gebeurt. Wil niet zeggen dat er niet altijd iets zo maar stuk kan gaan in de voeding zonder dat je er achter komt waardoor. Tagan had wel echte high-end voedingen vroeger, maar ook gewoon matigen. Maar omdat ze al jaren geleden zijn gestopt is het tegenwoordig allemaal verouderd en toe aan vervanging.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 23:59
:w

Ben opzoek naar een nieuwe volledig modulaire voeding.
Even los van aantal Watts, wat zijn de ervaringen met de RM750 (2019, non-x)?

Ik zie dat dit model nieuwer is dan de RM750x (waar iedereen het eigenlijk altijd over heeft), en bijv nieuwe win10 sleep-states ondersteund, blijkbaar zodat je PC sneller uit sleep komt.

Nu snap ik dit niet helemaal... Mijn huidige PC op Win10 2004 met 12 jaar oude Corsair TX650W wordt echt binnen 2 seconden weer wakker en gelijk op inlogscherm.
Mijn PC staat eigenlijk altijd op sleep dus dit is wel belangrijk.

Ik heb echter het liefst een hoge kwaliteit PSU zodat hij weer 10 jaar mee kan.
Wordt de rm750x binnenkort ook geupdate?
Of toch iets van Seasonic of EVGA?

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Ik heb eigenlijk ook advies nodig. Ik heb een Corsair AX860i, maar die is nu voor de 2e keer na 8 jaar (eerste keer na 4 jaar, toen nieuwe gekregen, nu weer na 4 jaar) kapot gegaan ( plotseling pc uit en een boot loop met een klik geluid). Of ie dan echt kapot is weet ik niet, want even alle modulaire kabels uit en inpluggen en hij werkt weer. Dit hebben meerdere gebruikers met deze voeding.

Dit vind ik natuurlijk niet goed genoeg en heb bij corsair garantie geclaimed, ik krijg nu een nieuwe Ax860i opgestuurd. Nu twijfel ik alleen of ik niet beter een nieuwe andere voeding kan kopen. Het lijkt namelijk een structureel probleem bij deze voeding? Volgens mij zijn de componenten die gebruikt zijn zelf wel van hoge kwaliteit, althans deze voeding heeft volgens hardwareinfo een zeer lage ripple (dus goed voor levensduur voor rest van de build).

Ik ben binnenkort van plan om een 3080 te halen met de nieuwe ryzen, dus ik wil niet bezuinigen op de voeding en riskeren dat een slechte voeding de hele build meeneemt. Dus advies zou fijn zijn.

Als de AX860i verder op zich prima is, met alleen het risico dat het boot loop probleem weer ooit naar zoveel jaar aanwezig is op de nieuwe voeding en dat zoiets niet de rest van de build kan beschadigen, dan wil ik hem ook best wel gewoon behouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Montu op 16-09-2020 00:27 ]

PC Specs

• -The_Mask-
  • Niet online
Montu schreef op woensdag 16 september 2020 @ 00:24:

Als de AX860i verder op zich prima is, met alleen het risico dat het boot loop probleem weer ooit naar zoveel jaar aanwezig is op de nieuwe voeding en dat zoiets niet de rest van de build kan beschadigen, dan wil ik hem ook best wel gewoon behouden.
Je kunt Corsair ook bijvoorbeeld vragen om een HX850i.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Komt deze config goed met een RTX3070 of is er toch te weinig marge met een voeding van 500W?

• Montu
-The_Mask- schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:28:
[...]

Je kunt Corsair ook bijvoorbeeld vragen om een HX850i.
Ik zal het proberen. Is deze voeding dan beter dan de AX 860i? Of is die voeding op zich ook heel goed (was best duur ook, en wel 10 jaar garantie op dus zegt ook wel iets)

PC Specs

• RobinNL
  • Laatst online: 11:04
Ik heb op dit moment een Corsair RM750x. Ik zag op de afbeelding in de onderstaande post dat je twee aparte kabels nodig hebt voor de RTX 3080, voor de 2x 8-pin. Hoe gaat dit precies als een kaart 3x 8-pin heeft? Bij de RM750x worden twee kabels aangeleverd met 4x 6+2 uit mijn hoofd.

GekkeR in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Montu
goosche schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:16:
[...]

Bij terugsturen moet ik verzendkosten betalen. Mail gestuurd met daarin: korting gevraagd en die kabel of een nieuwe complete voeding. Stuur pas terug als ik een nieuwe voeding heb of geld op me rekening. Bij niet kom ik langs }:|

Plaats pas een showreview als het is afgehandeld. En gekocht bij cdromland.
Ja, ongelofelijk hè dat sommige shops dit gebruikte spul nog als nieuw en voor de volle mep durven te verkopen. Succes ermee!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• khodamn
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-03 16:52
RobinNL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:36:
Ik heb op dit moment een Corsair RM750x. Ik zag op de afbeelding in de onderstaande post dat je twee aparte kabels nodig hebt voor de RTX 3080, voor de 2x 8-pin. Hoe gaat dit precies als een kaart 3x 8-pin heeft? Bij de RM750x worden twee kabels aangeleverd met 4x 6+2 uit mijn hoofd.

GekkeR in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
Ik heb hetzelfde vraag.
Voor FE adviseert Nvidia het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEklNZS5lw8suw8zrGD2RVzi92c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fFabuTNvFdg72K3Ysxc2dE2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
In geval van een AIB kaart met 3*8pin aansluiting moet je:
  1. Allebei de kabels aansluiten op de voeding.
  2. Van één kabel kun je allebei de 6+2 stekkers gebruiken die je aansluit op 2vd3 8pin connectors op de GPU
  3. Van de andere kabel gebruik je logischerwijs één 6+2 stekker om aan te sluiten op de overgebleven 8pin GPU connector.
De videokaart zal dan de stroom op de juiste manier verdelen.

Het gaat erom dat niet alle stroom vanuit de voeding door één kabel naar de GPU loopt omdat dit potentieel onveilig / brandgevaarlijk is.

Dit geldt overigens ook voor de FE editie. Daar moet je dus ook twee kabels gebruiken en op de voeding aansluiten!

[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 16-09-2020 12:27 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• -The_Mask-
  • Niet online
Montu schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:40:
[...]

Ik zal het proberen. Is deze voeding dan beter dan de AX 860i? Of is die voeding op zich ook heel goed (was best duur ook, en wel 10 jaar garantie op dus zegt ook wel iets)
De AX760i en AX860i schijnen best wel regelmatig stuk te gaan, het is met afstand de voeding met de hoogste RMA rate bij Corsair, aldus Corsair. Een HX850i heeft wat minder opties via iCue software, maar defecten komen heel weinig voor bij dezen.

Garantie heeft trouwens niet zoveel met kwaliteit nodig. Langere garantie betekent dat de fabrikant meer marge pakt om de extra kosten voor de langere garantietermijn te kunnen bekostigen. Vooral als men een flut voeding met lange garantie verkoopt moet er veel winst opzitten. Dat heeft Thermaltake wel eens gedaan, lage kwaliteit voeding voor veel geld verkopen met 7 jaar garantie.

[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 16-09-2020 13:01 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 18:52
Hackus schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:40:
[...]

[...]

Er is iets geleverd dat je niet bent overeengekomen, men moet dus het overeengekomen leveren.
Er mogen geen extra kosten voor de koper aan zitten, die zijn geheel voor verkoper.
Als er een juist en compleet goed was geleverd, had je dan gebruik gemaakt van bedenktijd ? (zgn herroepingsrecht)
Nieuwe besteld gister bij dezelfde winkel. Moest die incomplete voeding terugsturen. Eerst wouden ze me 25 euro korting geven maar geen mobostroomkabel. Deze Fractal is zo nice check die Cable bend 8) :Y Me happy now *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1zwta8NFei0nlh7LTFAesC0lck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtiAQg9q6iFnDAUQG2efmRsN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Y4iNq_aRKaZgpiLrXURT2_jXuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92CFXGGZ0nTxhlFGMcWtvv9f.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was zo lelijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnqPSlwE9o23fFTUXvHn7xkLoO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVHy7YjVZGzk3OdV1w9qO1AC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door goosche op 16-09-2020 13:10 ]

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:25
Hoi

Ik zoek een voeding voor mijn Unraid server, en denk aan een Cooler Master V Series 550W.

Het systeem draait 24/7 rond de 50W. Deze CM staat op dat verbruik op de 1e plek in deze lijst van Hardware.info én kost slechts €110. Het is de bedoeling dat er redelijk wat HDD's aan kunnen hangen dus denk ik dat een single rail eigenlijk sowieso een must is.

Wat nog wringt is dat a) het een 5 jaar oud ontwerp betreft en b) de startpost als nadeel vermeldt dat er betere voedingen te vinden zijn als je een grotere voeding kan plaatsen (wat voor mij geen enkel probleem zou zijn).

Is dit de beste voeding voor mijn situatie, of kunnen jullie iets beters voorstellen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Hoe "dik" of "stug" moeten kabels eigenlijk zijn om de stroom veilig te kunnen vervoeren? Die flexibele kabels zijn natuurlijk, um, wel, FLEX, bij gebrek aan een beter woord, maar je vraagt je bijna af waarom andere fabrikanten dat dan ook niet allang gedaan hebben maar van die bundels gebruiken. Is dat omdat het plastic daarvoor goedkoper is? Makkelijker te certificeren? Een partij als Fractal Design verkoopt vast geen onveilige rommel die in brand kan vliegen (die hebben een goede naam die ze niet te grabbel willen gooien, tenslottte), dus ik geloof wel dat het goed zit, maar toch vraag ik me dan af hoe ze het (veilig) doen. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orky Rulez
MneoreJ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:12:maar toch vraag ik me dan af hoe ze het (veilig) doen
Volgens hun eigen info: dunnere en talrijkere draadjes + andere samenstelling voor de isolatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/No6lZTqTJqSc_w5KywJ0RcTFyX8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XbSp9FfthSt9pPeDkCP7ImJm.png?f=user_large

Ik heb ze zelf ook en ze zijn nog niet doorgefikt... maar ik gebruik maar 50W ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:50
Platte kabels (alle draadjes naast elkaar) zijn in 1 richting ook veel flexibeler dan een (ronde) bundel.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:29
Montu schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:52:
[...]

Ja, ongelofelijk hè dat sommige shops dit gebruikte spul nog als nieuw en voor de volle mep durven te verkopen. Succes ermee!
Moeten wel. De marges zijn dunner dan diarree. Ik heb ook dingen door m'n handen dat ik dacht, nee dit kunnen we echt niet als nieuw verkopen. Maar je moet wel anders overleef je het niet. Iedereen doet het trouwens, ook de grote jongens. Heb collega's gesproken, die er werkten. Je wilt niet weten wat en in welke staat er allemaal terugkwam, maar alles werd klakkeloos gewoon weer op voorraad gezet. Ergste is, meeste is tegenwoordig geseald. Je moet maar net een klant hebben, die ervaring heeft en die kan moeilijk gaan doen. Maar ja, 14 dagen retourrecht he..

We hadden een keer een klant, die had twee HX1000i's besteld. Twee dagen later stuur ie ze terug met als reden iets van eentje was voldoende en de tweede paste niet of zoiets. Echt wtf.. zoek het dan eerst uit voordat je iets koopt. Ik stond trouwens wel te kwijlen toen ze binnenkwamen. :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F T

F T

Goed nieuws voor Seasonic PSU eigenaren die naar een RTX 3000 videokaart gaan upgraden! :)
Dit is een aanvulling op Tweakers Nieuws van 23 augustus 2020:
nieuws: Seasonic toont 12-pinsvoedingskabel voor Nvidia-videokaarten

Iedereen met een Seasonic Focus/Prime/Core voeding van minimaal 650W kan wereldwijd vanaf vandaag gratis een 12-pin kabel opgestuurd krijgen van het merk. Je moet hiervoor wel het bewijs hebben van aankoop van PSU en desbetreffende RTX 3000 videokaart met 12-pin connector.

Zie ook de video:
YouTube: New 12-pin VGA cable for Seasonic PRIME/FOCUS/CORE - 12-pin / 9A / M...

En tevens het 12-pin aanvraagformulier:
https://seasonic.com/request-12pin-cable

Mooie actie van SeaSonic al zeg ik zelf, bij EVGA bijvoorbeeld kost een 12-pin kabel (maar dan wel sleeved) ruim $40. 8)7

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vraagje, stel dat ik mijn huidige Corsair AX760 (zonder i !!) zou willen vervangen door een minimaal even goede modulaire voeding van ook ongeveer 750W met vergelijkbare functionaliteit waaronder veel sata kabels aangezien ik 6 schijven aangesloten heb. Wat zijn dan nu mijn beste opties :?

Liever geen condensators in de kabels en ook gezien bovenstaande berichten geen AX760i :D

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:51
Help!!!! schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:20:
Vraagje, stel dat ik mijn huidige Corsair AX760 (zonder i !!) zou willen vervangen door een minimaal even goede modulaire voeding van ook ongeveer 750W met vergelijkbare functionaliteit waaronder veel sata kabels aangezien ik 6 schijven aangesloten heb. Wat zijn dan nu mijn beste opties :?

Liever geen condensators in de kabels en ook gezien bovenstaande berichten geen AX760i :D
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt
of
pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum
alleen is die laatste slecht leverbaar want behoorlijk populair.

• mitsumark
F T schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:15:
Goed nieuws voor Seasonic PSU eigenaren die naar een RTX 3000 videokaart gaan upgraden! :)
Dit is een aanvulling op Tweakers Nieuws van 23 augustus 2020:
nieuws: Seasonic toont 12-pinsvoedingskabel voor Nvidia-videokaarten

Iedereen met een Seasonic Focus/Prime/Core voeding van minimaal 650W kan wereldwijd vanaf vandaag gratis een 12-pin kabel opgestuurd krijgen van het merk. Je moet hiervoor wel het bewijs hebben van aankoop van PSU en desbetreffende RTX 3000 videokaart met 12-pin connector.

Zie ook de video:
YouTube: New 12-pin VGA cable for Seasonic PRIME/FOCUS/CORE - 12-pin / 9A / M...

En tevens het 12-pin aanvraagformulier:
https://seasonic.com/request-12pin-cable

Mooie actie van SeaSonic al zeg ik zelf, bij EVGA bijvoorbeeld kost een 12-pin kabel (maar dan wel sleeved) ruim $40. 8)7
Maar je krijgt die kabel gratis bij je videokaart...
Alleen sloddervossen hebben zo'n kabel nodig.

• F T

F T

mitsumark schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:24:
[...]
Klopt inderdaad.
Het is eigenlijk niet noodzakelijk en men doet het alleen voor look en/of kabelmanagement.

• mitsumark
F T schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:34:
[...]

Klopt inderdaad.
Het is eigenlijk niet noodzakelijk en men doet het alleen voor look en/of kabelmanagement.
True, voor de looks en misschien zelfs veiligheid (1 connector minder) is het mooi meegenomen.
Voor kabelmanagement lijkt me een langere kabel (origineel + Nvidia adapter) beter.

• Montu
-The_Mask- schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:58:
[...]

De AX760i en AX860i schijnen best wel regelmatig stuk te gaan, het is met afstand de voeding met de hoogste RMA rate bij Corsair, aldus Corsair. Een HX850i heeft wat minder opties via iCue software, maar defecten komen heel weinig voor bij dezen.

Garantie heeft trouwens niet zoveel met kwaliteit nodig. Langere garantie betekent dat de fabrikant meer marge pakt om de extra kosten voor de langere garantietermijn te kunnen bekostigen. Vooral als men een flut voeding met lange garantie verkoopt moet er veel winst opzitten. Dat heeft Thermaltake wel eens gedaan, lage kwaliteit voeding voor veel geld verkopen met 7 jaar garantie.
Heb gevraagd om een Hx 850i of ax850 (dat is de nieuwe met titanium certificering die nog niet zo lang geleden op de markt is gekomen, die is wel heel goed vgm), en Corsair zegt nu dat ik een HX1000i krijg. Ga ik er daarmee op vooruit dan?

PC Specs

• -The_Mask-
  • Niet online
Montu schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:49:
[...]

Heb gevraagd om een Hx 850i of ax850 (dat is de nieuwe met titanium certificering die nog niet zo lang geleden op de markt is gekomen, die is wel heel goed vgm), en Corsair zegt nu dat ik een HX1000i krijg. Ga ik er daarmee op vooruit dan?
HX1000i is ook een prima optie.
mitsumark schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:24:
[...]
Hoe is het gebruik van één kabel in plaats van een verloopje iets voor sloddervossen? Lijkt mij toch eerder iets voor mensen die het juist netjes willen hebben.
Orky Rulez schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:11:
Hoi

Ik zoek een voeding voor mijn Unraid server, en denk aan een Cooler Master V Series 550W.

Het systeem draait 24/7 rond de 50W. Deze CM staat op dat verbruik op de 1e plek in deze lijst van Hardware.info én kost slechts €110. Het is de bedoeling dat er redelijk wat HDD's aan kunnen hangen dus denk ik dat een single rail eigenlijk sowieso een must is.

Wat nog wringt is dat a) het een 5 jaar oud ontwerp betreft en b) de startpost als nadeel vermeldt dat er betere voedingen te vinden zijn als je een grotere voeding kan plaatsen (wat voor mij geen enkel probleem zou zijn).

Is dit de beste voeding voor mijn situatie, of kunnen jullie iets beters voorstellen?

Alvast bedankt!
Specs? En waar wil je de Cooler Master V550 weg halen? Zoals je kunt zien is die niet te koop.
chim0 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:18:
[...]

Moeten wel. De marges zijn dunner dan diarree. Ik heb ook dingen door m'n handen dat ik dacht, nee dit kunnen we echt niet als nieuw verkopen. Maar je moet wel anders overleef je het niet. Iedereen doet het trouwens, ook de grote jongens. Heb collega's gesproken, die er werkten. Je wilt niet weten wat en in welke staat er allemaal terugkwam, maar alles werd klakkeloos gewoon weer op voorraad gezet. Ergste is, meeste is tegenwoordig geseald. Je moet maar net een klant hebben, die ervaring heeft en die kan moeilijk gaan doen. Maar ja, 14 dagen retourrecht he..

We hadden een keer een klant, die had twee HX1000i's besteld. Twee dagen later stuur ie ze terug met als reden iets van eentje was voldoende en de tweede paste niet of zoiets. Echt wtf.. zoek het dan eerst uit voordat je iets koopt. Ik stond trouwens wel te kwijlen toen ze binnenkwamen. :9~
Ik ben het met je eens dat veel mensen misbruik maken van het retourrecht door geen onderzoek te doen. Maar je kunt als winkel zijnde gewoon kosten in rekening brengen bij beschadigingen, dat staat ook gewoon in dezelfde wet.
DoubleYouPee schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:58:
:w

Ben opzoek naar een nieuwe volledig modulaire voeding.
Even los van aantal Watts, wat zijn de ervaringen met de RM750 (2019, non-x)?

Ik zie dat dit model nieuwer is dan de RM750x (waar iedereen het eigenlijk altijd over heeft), en bijv nieuwe win10 sleep-states ondersteund, blijkbaar zodat je PC sneller uit sleep komt.

Nu snap ik dit niet helemaal... Mijn huidige PC op Win10 2004 met 12 jaar oude Corsair TX650W wordt echt binnen 2 seconden weer wakker en gelijk op inlogscherm.
Mijn PC staat eigenlijk altijd op sleep dus dit is wel belangrijk.
Het gaat over modern standby van Windows 10, voor een PC waar het toch 1 of 2 seconden duurt dat het scherm wakker wordt is het niet echt interessant. Maar voor veel andere apparaten is dat vrij lang. Ander verschil is een rendement van minimaal 70% bij 2% load van voedingen 500W of meer of 70% bij 10W van voedingen onder de 500W. Dat zijn de upgrades van de RM 2019 serie, echter omdat de RM serie onder de RMx serie staat en dit meer kost zijn er ook downgrades gedaan. Zo is de kwaliteit van de componenten iets omlaag gegaan en zijn de condensators in de kabels weg gelaten, al zou je dat laatste beter een voordeel kunnen noemen. Die hadden geen andere functie dan beter uit de reviews komen, terwijl ze in de praktijk alleen maar de kabels onhandig dik maakten.
Wordt de rm750x binnenkort ook geupdate?
Waarschijnlijk wel, lijkt een RM 2019 met hogere kwaliteitscomponenten te gaan worden.
https://imgur.com/a/pT2Hn1a
Of toch iets van Seasonic of EVGA?
Kijk sowieso niet naar het merk, maar naar het product. Maar aan wat van specificaties moeten gedacht worden?
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:56:
Komt deze config goed met een RTX3070 of is er toch te weinig marge met een voeding van 500W?
Heb je de voeding al? Anders zou ik een betere halen, de Pure Power 11 500W is geen interessante voeding, te duur voor wat je krijgt. Vooral het 400W model is interessant door zijn lage prijs. Deze budget serie is namelijk een prima optie voor een budget gaming PC met bijvoorbeeld een GTX 1660 Super of iets dergelijks.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:08:
[...]

Heb je de voeding al? Anders zou ik een betere halen, de Pure Power 11 500W is geen interessante voeding, te duur voor wat je krijgt. Vooral het 400W model is interessant door zijn lage prijs. Deze budget serie is namelijk een prima optie voor een budget gaming PC met bijvoorbeeld een GTX 1660 Super of iets dergelijks.
Ja, enkel de videokaart ontbreekt nog. Wat is precies het 'probleem' met die voeding?

Ze wordt hier getest:
Alle voedingen blijven bij deze belasting echter binnen de gewenste 50 mVtt, dus het is vooral een kwestie van ‘goed, beter, best’. Met hogere belastingen op 400 en 500 watt verandert er amper wat in de verhoudingen tussen de voedingen. Hier blijft het merendeel van de voedingen ook onder de 50 mVtt, maar de enkele die daarboven komen zetten nog steeds prima scores onder de 75 mVtt neer.
De stabiliteit van de voltages lijkt me ook in orde:
Bij geen van de geteste voedingen hebben wij problemen geconstateerd met de stabiliteit op de 12V-lijnen. Elk exemplaar wist onze test succesvol te voltooien en daarbij binnen de gewenste marge van 5 procent te blijven. Wel zien we dat goedkopere voedingen zoals de MasterWatt Lite-modellen hier iets achterblijven op de rest. Het is nog steeds volgens de atx-specificatie, maar de meeste andere voedingen blijven onder belasting nog iets netter bij de 12 volt.
Ik vind de voeding redelijk goedkoop, vooral door de niet-modulaire kabels die ik toch verstop onder de PSU-cover. En het is eerder de System Power reeks die budget is.

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 23:59
[...]

[...]

Het gaat over modern standby van Windows 10, voor een PC waar het toch 1 of 2 seconden duurt dat het scherm wakker wordt is het niet echt interessant. Maar voor veel andere apparaten is dat vrij lang. Ander verschil is een rendement van minimaal 70% bij 2% load van voedingen 500W of meer of 70% bij 10W van voedingen onder de 500W. Dat zijn de upgrades van de RM 2019 serie, echter omdat de RM serie onder de RMx serie staat en dit meer kost zijn er ook downgrades gedaan. Zo is de kwaliteit van de componenten iets omlaag gegaan en zijn de condensators in de kabels weg gelaten, al zou je dat laatste beter een voordeel kunnen noemen. Die hadden geen andere functie dan beter uit de reviews komen, terwijl ze in de praktijk alleen maar de kabels onhandig dik maakten.

[...]

Waarschijnlijk wel, lijkt een RM 2019 met hogere kwaliteitscomponenten te gaan worden.
https://imgur.com/a/pT2Hn1a

[...]

Kijk sowieso niet naar het merk, maar naar het product. Maar aan wat van specificaties moeten gedacht worden?

[...]
Duidelijk... Het liefst zou ik dan inderdaad een RM750x nieuwe serie willen.. maar goed ga er ook niet op wachten. Geen ETA denk ik?

Qua specs wordt het waarschijnlijk zoiets:
- Zen 3 8/10 core
- X570 Tomahawk
- 32GB DDR4 3600
- RTX 3080 of RDNA2
- 3x SATA SSD

• mitsumark
Hoe is het gebruik van één kabel in plaats van een verloopje iets voor sloddervossen? Lijkt mij toch eerder iets voor mensen die het juist netjes willen hebben.
Misschien ben ik iets minder kritisch wat betreft kabelmanagement, maar ik doelde erop dat je zo'n kabel alleen nodig hebt als je het bijgeleverde verloopje kwijt bent geraakt.

• Orky Rulez
Specs? En waar wil je de Cooler Master V550 weg halen? Zoals je kunt zien is die niet te koop.
Er is nog een webshop die hem heeft staan (wel niet in voorraad). Ik zal een mailtje sturen om het eens te vragen.

Specs:
Z77X moederbord
Intel 3570K
PCIe naar SATA kaartje
1 SSD
1 2,5" laptop HDD
8 3,5" HDD's waarvan ongeveer de helft 'oud' (<1TB)
4 à 5

Momenteel 50W idle middels een Fractal Ion+ 660W, maar ik zou deze willen doorschuiven naar mijn game pc. Bedankt!

Edit: voeding zou inderdaad niet leverbaar zijn, maar daar zou 'binnenkort' een v2 van komen. Ze doelen dan natuurlijk op de CM V550 Gold v2

Volgende optie:

EVGA SuperNOVA 550 G3
of
SilverStone Strider Platinum

Daarnaast zie ik enkel nog zeer dure opties of kom ik terug bij de 84,4% efficiëntie van de Fractal 660P

[ Voor 36% gewijzigd door Orky Rulez op 17-09-2020 16:04 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:32:
[...]
Ja, enkel de videokaart ontbreekt nog. Wat is precies het 'probleem' met die voeding?
Die review van HWI mag je wel negeren dat is geen goede review, zoals elk artikel over voedingen overigens. Het probleem van de Pure Power 11 is dus wel spanningsstabiliteit, maar dan niet met een statische load, maar een snel wisselde load, zoals die van een game PC. Maar als je een RTX 3070 wil, zorg dan dat het iig geen overgeklokt model gaat zijn, maar gewoon een 220W model, dan maak je het de voeding het minst zwaar.
DoubleYouPee schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:36:
[...]

Duidelijk... Het liefst zou ik dan inderdaad een RM750x nieuwe serie willen.. maar goed ga er ook niet op wachten. Geen ETA denk ik?
Nee die is er niet.
Orky Rulez schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:41:

Edit: voeding zou inderdaad niet leverbaar zijn, maar daar zou 'binnenkort' een v2 van komen. Ze doelen dan natuurlijk op de CM V550 Gold v2
Nou dat is geen tweede versie van dezelfde voeding, maar een volledig andere voeding van een andere fabrikant, met toevallig een vergelijkbare naam.
4 à 5
4 à 5 waarvan?

AMD Nieuwsdiscussie

• Orky Rulez
Woeps

120mm fans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je een beetje geduld hebt: pricewatch: XPG Core Reactor 650W Levertijd staat op 2 weken. Maar dan krijg je wel een voeding van hoge kwaliteit, met 10 jaar garantie, 12 sata connectors en zeer hoog rendement bij lage belasting. Zelfs nog goed bruikbaar als je naar een echte zuinige server over gaat.

https://www.tomshardware....-650w-power-supply-review

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Ok dat is inderdaad de gouden tip.

Meer efficiëntie naar de toekomst is ook mooi meegenomen maar die paar halve centjes zullen het voor mij niet meer maken.

Verder een ietsie minder efficient dan de G3, maar wordt goedgemaakt in aanschafprijs. Dan: nieuwer ontwerp, langere garantie en meer aansluitingen maken wel het verschil. Besteld!

Heel erg bedankt _/-\o_

Edit: MaxICT laat me weten dat ze deze niet kunnen leveren...

[ Voor 5% gewijzigd door Orky Rulez op 18-09-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:27:
[...]

Die review van HWI mag je wel negeren dat is geen goede review, zoals elk artikel over voedingen overigens.
Geen reviews over voedingen lezen dus... Dan maar zelf beginnen testen? Hoe moet ik daaraan beginnen als leek? Maar goed, ik zal je laten weten als ze ontploft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat staat er niet, er staat dat je slechte reviews beter kan negeren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:57:
Dat staat er niet, er staat dat je slechte reviews beter kan negeren.
Er staat dat elke review/artikel slecht is.
Die review van HWI mag je wel negeren dat is geen goede review, zoals elk artikel over voedingen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je een bron van die 'slechte spanningsstabiliteit'? Mijn vorige voeding was ook een model dat je niet als 'high-end' kan zien, ik heb er in 9 jaar nooit problemen mee gehad, op het einde met een overklokte Corie i7 2600 en GTX970 pricewatch: OCZ ModXStream Pro 600W Ze zal nu een tweede leven krijgen bij een nieuwe eigenaar. Dus wat is een 'slechte' voeding?

Hier komt de Pure Power er ook goed uit: https://www.guru3d.com/ar...00_watt_psu_review,1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

Zal mijn voeding pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum voldoende zijn voor de betreffende videokaart die ik in bestelling hebt staan?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 290,-€ 290,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 128,95€ 128,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X 10G OC€ 719,-€ 719,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 81,26€ 81,26
1MonitorenAsus TUF Gaming VG249Q1R Zwart€ 180,95€ 180,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 71,87€ 71,87
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 104,21€ 104,21
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 100,-€ 100,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,65€ 97,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.773,89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:13:
Beste,

Zal mijn voeding pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum voldoende zijn voor de betreffende videokaart die ik in bestelling hebt staan?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 290,-€ 290,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 128,95€ 128,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X 10G OC€ 719,-€ 719,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 81,26€ 81,26
1MonitorenAsus TUF Gaming VG249Q1R Zwart€ 180,95€ 180,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 71,87€ 71,87
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 104,21€ 104,21
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 100,-€ 100,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,65€ 97,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.773,89
Ja, Die zal geen 400w trekken. dus heb je ruimte over. Je PSU kan de 560w continu leveren indien nodig.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:24:
[...]

Ja, Die zal geen 400w trekken. dus heb je ruimte over. Je PSU kan de 560w continu leveren indien nodig.
Hi Hackus,

Dus dit moet voldoende zijn met de 3080 in het lijstje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:31:
[...]

Hi Hackus,

Dus dit moet voldoende zijn met de 3080 in het lijstje?
Ja, je gehele systeem zal niet boven de 560W komen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:00:
[...]
Heb je een bron van die 'slechte spanningsstabiliteit'?
Ik zei niet slecht, maar matig zou je het wel kunnen noemen. Het is gewoon inherent aan het Active Clamp Reset Forward design. Echte reviews die de load van PC simuleren zijn er niet, dus nee die data is niet openbaar.
Mijn vorige voeding was ook een model dat je niet als 'high-end' kan zien, ik heb er in 9 jaar nooit problemen mee gehad, op het einde met een overklokte Corie i7 2600 en GTX970 pricewatch: OCZ ModXStream Pro 600W Ze zal nu een tweede leven krijgen bij een nieuwe eigenaar. Dus wat is een 'slechte' voeding?
De ModXStream Pro was geschikt voor zo'n PC. Alleen geschikt in een moderne PC is die niet en nu heeft die ook zijn beste tijd gehad qua levensduur. Mooi moment om hem dus te vervangen.
Hier komt de Pure Power er ook goed uit: https://www.guru3d.com/ar...00_watt_psu_review,1.html
Waar zie je dat? Dat heeft natuurlijk niks te maken met een review of test. Dat is gewoon kijken naar het uiterlijk en hem vervolgens een award geven om zijn uiterlijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:50:
[...]

Ik zei niet slecht, maar matig zou je het wel kunnen noemen. Het is gewoon inherent aan het Active Clamp Reset Forward design. Echte reviews die de load van PC simuleren zijn er niet, dus nee die data is niet openbaar.
Waarop kan je je dan baseren voor de aankoop van een PSU?
[...]

De ModXStream Pro was geschikt voor zo'n PC. Alleen geschikt in een moderne PC is die niet en nu heeft die ook zijn beste tijd gehad qua levensduur. Mooi moment om hem dus te vervangen.
Ja, en ik zal blij zijn als deze voeding even lang meegaat, tegen dan is het weer tijd voor een nieuwe PC. Die OCZ zit in dezelfde prijsklasse, ze is wel 100 Watt zwaarder, maar nu heb ik een 65W CPU ipv 95W en geen optische drives, harde schijven of SATA SSD's, enkel nog een M.2 SSD en 2 ipv 4 geheugenmodules, van DDR3 naar DDR4 is ook weer zuiniger. Enkel de aan te schaffen videokaart (3070) is wat minder zuinig, maar het zal een standaard model zijn (micro-ATX case). Het wifi- en usb3-kaartje zit er ook niet meer in. Dus alles samen zou 500W wel moeten volstaand denk ik.
[...]

Waar zie je dat? Dat heeft natuurlijk niks te maken met een review of test. Dat is gewoon kijken naar het uiterlijk en hem vervolgens een award geven om zijn uiterlijk.
Ze bespreken echt wel meer dan het uiterlijk, ook load- en stability tests.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
pricewatch: Corsair TX550M V2
Zijn betere keuzes, en iets compacter in compacte kast. van beide mag je verwachten dat ze meer dan 5j mee gaan. waarbij er ook 7j en 5j fabrieksgarantie op zit. Voordeel van Formula Gold is aparte 30A VGA Rail voor je videokaart. (vanaf 12 okt weer leverbaar)

Verwijderd

Hackus schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:27:
@Verwijderd
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
pricewatch: Corsair TX550M V2
Zijn betere keuzes, en iets compacter in compacte kast. van beide mag je verwachten dat ze meer dan 5j mee gaan. waarbij er ook 7j en 5j fabrieksgarantie op zit. Voordeel van Formula Gold is aparte 30A VGA Rail voor je videokaart. (vanaf 12 okt weer leverbaar)
De grootte is geen probleem, ik kan de voeding en alle kabels (niet-modulair) onder de PSU-cover verstoppen. De Pure Power 11 heeft ook 5 jaar garantie. Nu ik ze al geïnstalleerd heb ga ik geen nieuwe meer kopen, ik was gewoon ff benieuwd naar andere meningen omdat sommigen zeggen dat je PSU-calculators niet mag vertrouwen, net zomin als PSU-reviews blijkt nu :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:08:
[...]
Waarop kan je je dan baseren voor de aankoop van een PSU?
Goede reviews en alle verdere kennis die aanwezig is op het internet.
Ja, en ik zal blij zijn als deze voeding even lang meegaat, tegen dan is het weer tijd voor een nieuwe PC. Die OCZ zit in dezelfde prijsklasse, ze is wel 100 Watt zwaarder, maar nu heb ik een 65W CPU ipv 95W en geen optische drives, harde schijven of SATA SSD's, enkel nog een M.2 SSD en 2 ipv 4 geheugenmodules, van DDR3 naar DDR4 is ook weer zuiniger. Enkel de aan te schaffen videokaart (3070) is wat minder zuinig, maar het zal een standaard model zijn (micro-ATX case). Het wifi- en usb3-kaartje zit er ook niet meer in. Dus alles samen zou 500W wel moeten volstaand denk ik.
Alleen zoals gezegd is de be quiet! dus te duur voor wat je krijgt.
Ze bespreken echt wel meer dan het uiterlijk, ook load- en stability tests.
Dat lijkt misschien zo maar die tests zeggen absoluut niks. Zelfs een echt PC slopende bagger voeding kan het perfect doen volgens deze nutteloze tests.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:08:
Die OCZ zit in dezelfde prijsklasse, ze is wel 100 Watt zwaarder, maar nu heb ik een 65W CPU ipv 95W
Naar huidige maatstaven is de OCZ ook maar een 500w voeding gezien de capaciteit op 12V.

10 jaar geleden was het verbruik van een cpu nog enigszins vergelijkbaar met de TDP. Tegenwoordig is de opgegeven TDP het verbruik bij baseclock. In turbomodus is het verbruik flink hoger, vooral bij Intel.

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:38:
[...]

Goede reviews en alle verdere kennis die aanwezig is op het internet.
Kan je een goede review tonen van de Pure Power? Want ik weet niet waarop ik moet letten :) Of een site met goede reviews, dan zoek ik zelf wel verder.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2020 15:51 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
https://www.tomshardware....wer-10-600w-psu,5070.html
Dit is dan een Pure Power 10, maar enige verschil is dat de Pure Power 11 een stukje efficiënter is, voor de rest zijn ze hetzelfde.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:13:
https://www.tomshardware....wer-10-600w-psu,5070.html
Dit is dan een Pure Power 10, maar enige verschil is dat de Pure Power 11 een stukje efficiënter is, voor de rest zijn ze hetzelfde.
Zelfs de 10 was stabiel bij sterk wisselende belasting:
With the addition of VRMs and independent voltage regulation on the secondary side, along with an NTC thermistor on the primary side, the new Pure Power units achieve good performance under highly unbalanced loads across the +12V and 5V rails, plus low inrush currents.
Terwijl je eerder dit zei over de opvolger:
Het probleem van de Pure Power 11 is dus wel spanningsstabiliteit, maar dan niet met een statische load, maar een snel wisselde load, zoals die van een game PC.
Je zei ook dat ze te duur is, ik heb de 11 gekocht voor 69 euro (= 80 dollar) en heb 5 jaar garantie. Twee kritiekpunten in deze review die dus niet meer van toepassing zijn:
Given that you can find top-notch PSUs with similar capacity for $100 (for instance, Corsair's RM550x and EVGA's 550 G3), we find it difficult for the Pure Power 10 600W to succeed without a major price adjustment. With a price close to or better than $80, this unit would be much more compelling. Moreover, the provided three-year warranty looks really low in this price range and it should be expanded to five years.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je leest wel extreem selectief. Waarom quote je niet de volledige uitleg dan heb je het antwoord.

Zoek je goed advies? Of gewoon iemand die gaat zeggen dat je voeding een geweldige koop is. Waarbij je die dan direct geloofd zonder enige onderbouwing.

[ Voor 44% gewijzigd door -The_Mask- op 19-09-2020 16:40 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:36:
Je leest wel extreem selectief. Waarom quote je niet de volledige uitleg dan heb je het antwoord.
Verder wordt er niets gezegd over stabiliteit bij wisselende loads:
The Pure Power 10 line consists of four members that demonstrate dramatically improved performance compared to their predecessors. With the addition of VRMs and independent voltage regulation on the secondary side, along with an NTC thermistor on the primary side, the new Pure Power units achieve good performance under highly unbalanced loads across the +12V and 5V rails, plus low inrush currents. This means that two of the major problems suffered by be quiet!'s Pure Power 9 family were solved.

Other specifications remain unchanged, though, and be quiet! really should continue improving in order to make its Pure Power portfolio even better..

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:36:
Zoek je goed advies? Of gewoon iemand die gaat zeggen dat je voeding een geweldige koop is. Waarbij je die dan direct geloofd zonder enige onderbouwing.
Ik zoek iets over de spannings(in)stabiliteit bij sterk wisselende loads in een review die je zelf aanhaalde.

• -The_Mask-
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:50:

Omdat lezen schijnbaar moeilijk is. Hier nogmaals de uitleg.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:18:
[...]

Omdat lezen schijnbaar moeilijk is. Hier nogmaals de uitleg.
Dat is dan toch geen probleem? :)
Het probleem van de Pure Power 11 is dus wel spanningsstabiliteit
En Tom's Hardware heeft het over good
good performance under highly unbalanced loads
En dat was voor de 10 (geen idee of dat verbeterd is voor de 11)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nogmaals er is niemand die een test doet die een PC simuleert. Dus er is ook geen review die er iets over verteld. Wat wel bekend is dat Active Clamp Reset Forward er niet goed in is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@-The_Mask- en @Verwijderd, wellicht is het beter deze discussie voort te zetten per DM. Dit gesprek neemt het topic nogal over nu. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Er is geen discussie, dit zijn feiten die gemakkelijk te Googlen zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:53
Even een crosspost: heb recent een systeem gebouwd met o.a. een Corsair SF450. Doel was o.a. een zuinig systeem te hebben met laag idle verbruik. Ik was benieuwd of een PicoPSU nog veel verschil ging geven - die had ik nog liggen, dus zojuist even getest en het scheelt toch behoorlijk...

Zie: vanaalten in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Klopt wel dat verschil. De SF450 is niet een voeding geoptimaliseerd voor zo'n laag verbruik en kun je dus wel ongeschikt noemen voor een zuinige server met zeer laag idle verbruik. Als je bijvoorbeeld een MWE Bronze V2 450W had gepakt dan had je gezien dat een picoPSU weinig voordeel zou hebben.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/JvJZsxipMTmWbwXeq9YAcS-970-80.jpg.webp

https://www.tomshardware....-power-supply,4512-5.html

[ Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 20-09-2020 11:30 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
-The_Mask- schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:25:
Klopt wel dat verschil. De SF450 is niet een voeding geoptimaliseerd voor zo'n laag verbruik en kun je dus wel ongeschikt noemen voor een zuinige server met zeer laag idle verbruik. Als je bijvoorbeeld een MWE Bronze V2 450W had gepakt dan had je gezien dat een picoPSU weinig voordeel zou hebben.
...maar, ik wilde ook een kleine kast - en de uitgekozen kast heeft een SFX voeding nodig, dat is die MWE Bronze V2 450W niet. Niet dat ik nu nog ga shoppen, maar zijn er SFX voedingen die met een PicoPSU kunnen concurreren?

Reden voor de SF450 was ook dat ik de PicoPSU wat, eh, hobby-bob vind overkomen, wilde dus iets wat wat gangbaarder en degelijker aanvoelde. Aangezien de SF450 in de startpost als SFX voeding een aanrader was, deze dus genomen.

Nu het systeem dus uitgerust met een PicoPSU, maar de SF450 er in laten zitten als een soort-van-redundante voeding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:31:
Wat wel bekend is dat Active Clamp Reset Forward er niet goed in is.
Dan vertel je iets anders dan de review die je zelf aangehaald hebt. Voor mij is 'good' = 'good' :) Ik heb nergens gezegd dat ik de 'perfecte' voeding zoek.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
-The_Mask- schreef op zondag 20 september 2020 @ 07:46:
Er is geen discussie, dit zijn feiten die gemakkelijk te Googlen zijn.
Correct. :)
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:21:
[...]
Dan vertel je iets anders dan de review die je zelf aangehaald hebt. Voor mij is 'good' = 'good' :) Ik heb nergens gezegd dat ik de 'perfecte' voeding zoek.
Het punt blijft dat een Active Clamp Reset Forward de eigenschap heeft dat het minder goed om kan gaan met tijdelijke belastingen/pieken wat vaak voorkomt in een pc, dan kan je beter een psu met een halve of volledige brug design hebben omdat dit de "transient response" een stuk beter handled.

Dat de voeding "oke" wordt getest betekend niet dat het een goede/beste keus is (ook voor de lange termijn). Hier raden we gewoon aan wat het beste is op dit moment voor een bepaald budget en build, dat je dan zelf voor een technisch mindere voeding gaat heb je alleen maar jezelf mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dylan111111 schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:20:

[...]

Het punt blijft dat een Active Clamp Reset Forward de eigenschap heeft dat het minder goed om kan gaan met tijdelijke belastingen/pieken wat vaak voorkomt in een pc, dan kan je beter een psu met een halve of volledige brug design hebben omdat dit de "transient response" een stuk beter handled.

Dat de voeding "oke" wordt getest betekend niet dat het een goede/beste keus is (ook voor de lange termijn). Hier raden we gewoon aan wat het beste is op dit moment voor een bepaald budget en build, dat je dan zelf voor een technisch mindere voeding gaat heb je alleen maar jezelf mee.
Is dat dezelfde techniek dan dit?
The use of Active Clamp and Synchronous Rectifier technologies provides very stable operation. The PSU is equipped with DC-to-DC conversion for even tighter voltage regulation under heavy cross-loading conditions. This ensures secure operation for next generation processors and graphics cards.
Maar als het al voor problemen zou zorgen maak ik me met 5 jaar garantie weinig zorgen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2020 19:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je quote nu de marketing van de fabrikant. Denk je werkelijk dat die gaat zeggen dat de voeding niet zo goed is in bepaalde dingen? Zou echt de eerste fabrikant zijn die zou zeggen dat hun product niet goed in iets zou zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:32:
[...]
Is dat dezelfde techniek dan dit?

[...]

Maar als het al voor problemen zou zorgen maak ik me met 5 jaar garantie weinig zorgen.
Het lijkt me beter om de voeding te kopen die je wilt, en gaan gebruiken. Je ziet dan zelf of je er ook 11j mee doet wat je eerder ervan verwachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
vanaalten schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:24:
[...]
Aangezien de SF450 in de startpost als SFX voeding een aanrader was, deze dus genomen.
Het is ook zeker een goede voeding, maar niet een voor een server met een zeer laag verbruik.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:42:
Je quote nu de marketing van de fabrikant. Denk je werkelijk dat die gaat zeggen dat de voeding niet zo goed is in bepaalde dingen? Zou echt de eerste fabrikant zijn die zou zeggen dat hun product niet goed in iets zou zijn.
Ze hebben er blijkbaar wel voldoende vertrouwen in om 5 jaar garantie te geven, even lang als sommige voedingen die hier aanbevolen worden.
Hackus schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:45:
[...]

Het lijkt me beter om de voeding te kopen die je wilt, en gaan gebruiken. Je ziet dan zelf of je er ook 11j mee doet wat je eerder ervan verwachte.
Ik heb ze enkele weken geleden al gekocht, ik kwam hier gewoon even langs ivm een vraag over het vermogen icm een RTX3070. Met mijn vorige 'el-cheapo' OCZ heb ik ook 9 jaar intensief gegamed en (minder intensief) overklokt. De PC waar ze nu in zit wacht op een nieuwe eigenaar. En weet je: waar ik werk hebben we tientallen standaard HP's en Lenovo's die al 10 jaar dagelijks aanstaan en regelmatig zware testprogramma's doorlopen. Een defecte voeding is zeldzaam (ik kan me als systeembeheerder zelfs geen enkele defecte herinneren). En nee, daarmee wil ik niet zeggen dat het top-voedingen zijn, wel dat een goedkopere voeding niet per sé snel defect gaat of andere problemen geeft. Die PC's belanden bij het afval omdat ze gewoon te traag of een te oud besturingssysteem hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Garantie heeft nog nooit iets te maken gehad met kwaliteit. Als de winst maar groot genoeg is kun je zelf een kwalitatief slecht product met lange garantie aanbieden, Thermaltake heeft dat ook al eens laten zien.

Je kunt trouwens nog eeuwenlang doorgaan over je voeding. Maar het blijft echt weinig bijzonder, ongeacht hoe lang je er blijft over doorgaan. Als je echt iemand zoekt die je gaat vertellen dat de voeding geweldig is, kun je beter opzoek gaan naar een forum waar ze echt geen verstand hebben van voedingen. Vast wel iemand daar die je kan vertellen wat je wil horen.

[ Voor 47% gewijzigd door -The_Mask- op 20-09-2020 20:31 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:24:

Je kunt trouwens nog eeuwenlang doorgaan over je voeding. Maar het blijft echt weinig bijzonder, ongeacht hoe lang je er blijft over doorgaan. Als je echt iemand zoekt die je gaat vertellen dat de voeding geweldig is, kun je beter opzoek gaan naar een forum waar ze echt geen verstand hebben van voedingen. Vast wel iemand daar die je kan vertellen wat je wil horen.
Ik kwam hier om te vragen of die voeding wel voldoende zwaar is icm de rest van het systeem en een RTX3070, niet om een bijna religieus pleidooi te horen dat er betere voedingen zijn. Volgens jouw review van Tom's Hardware is de PP10 gewoon goed, en de 11 is nog wat beter (efficientie, prijs).

Allemaal mooi trouwens, die theoretische benchmarks, maar is er ook iemand die kan vertellen wat de concrete nadelige effecten zijn van die techniek? En dat liefst ook kan aantonen? Bvb. statistieken ivm uitval. Want dat die voeding iets minder snel of efficient wisselt tussen idle en load merk ik in de praktijk niets van.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2020 20:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:44:
[...]
Ik kwam hier om te vragen of die voeding wel voldoende zwaar is icm de rest van het systeem
Dat antwoord heb je toch! Zwaar genoeg alleen is de topologie van de voeding niet erg geschikt voor moderne videokaarten, zeker niet de meer high-end modellen.
Want dat die voeding iets minder snel of efficient wisselt tussen idle en load merk ik in de praktijk niets van.
Hoge 'transient respond time' kan de videokaart en dus het systeem laten crashen omdat de voeding niet snel genoeg het gevraagde vermogen kan leveren.

De voeding wordt goed beoordeeld omdat met statische loads wordt getest. De wisselende last waar je op doelt in de review zal de crossloadstest zijn en ook dat is een statische load. Crossloadstest heeft meer met de secundaire kant van de voeding te maken dan met de primaire kant waar het hier om gaat.

Lees eens de reactie van JonnyGURU (Jon Gerow/JG) op JonnyGURU of THW. Komt vaak genoeg langs dat ook hij een voeding met double forward of ACRF design afraadt voor een systeem met high-end videokaart vanwege de transient respond time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uszka schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:01:
[...]

Dat antwoord heb je toch! Zwaar genoeg alleen is de topologie van de voeding niet erg geschikt voor moderne videokaarten, zeker niet de meer high-end modellen.

[...]

Hoge 'transient respond time' kan de videokaart en dus het systeem laten crashen omdat de voeding niet snel genoeg het gevraagde vermogen kan leveren.

De voeding wordt goed beoordeeld omdat met statische loads wordt getest. De wisselende last waar je op doelt in de review zal de crossloadstest zijn en ook dat is een statische load. Crossloadstest heeft meer met de secundaire kant van de voeding te maken dan met de primaire kant waar het hier om gaat.

Lees eens de reactie van JonnyGURU (Jon Gerow/JG) op JonnyGURU of THW. Komt vaak genoeg langs dat ook hij een voeding met double forward of ACRF design afraadt voor een systeem met high-end videokaart vanwege de transient respond time.
Een RTX3070 zou 220W zijn (de aangekondige 320W voor de RTX3080 bleek ook te kloppen) terwijl mijn overklokte GTX970 200W vraagt (vroeger in mijn oud systeem met een OCZ-voeding van 9 jaar en nu enkele weken met de PP11), ik heb nooit crashes gehad, maar misschien heb ik gewoon geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:12:
[...]
Een RTX3070 zou 220W zijn (de aangekondige 320W voor de RTX3080 bleek ook te kloppen) terwijl mijn overklokte GTX970 200W vraagt (vroeger in mijn oud systeem met een OCZ-voeding van 9 jaar en nu enkele weken met de PP11), ik heb nooit crashes gehad, maar misschien heb ik gewoon geluk.
Er zit 6 jaar tijd tussen die videokaarten. Er is wel wat veranderd in de techniek. Lager idle verbruik, agressievere powerspikes, dynamischer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uszka schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:26:
[...]

Er zit 6 jaar tijd tussen die videokaarten. Er is wel wat veranderd in de techniek. Lager idle verbruik, agressievere powerspikes, dynamischer verbruik.
Ok, als ik de kaart heb en crashes heb kom ik nog eens langs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kom op, lief zijn! :>

[ Voor 81% gewijzigd door Blaat op 21-09-2020 11:23 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou toch fijn zijn voor jou als je waarschuwing blijkt te kloppen? :) Maar ik denk idd dat het niet nodig zal zijn om nog langs te komen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Blaat op 21-09-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Volgens mij zeggen drie mensen hetzelfde, alleen dat is niet wat jij wil horen. Jij bent opzoek naar een bevestiging van wat je zelf denkt en daarom negeer je de antwoorden van alle drie.

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 20-09-2020 21:50 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:48:
Volgens mij zeggen drie mensen hetzelfde, alleen dat is niet wat jij wil horen. Jij bent opzoek naar een bevestiging van wat je zelf denkt en daarom negeer je de antwoorden van alle drie.
Nogmaals:
Ik kwam hier om te vragen of die voeding wel voldoende zwaar is icm de rest van het systeem en een RTX3070 (antwoord was ja), niet om een bijna religieus pleidooi te horen dat er betere voedingen zijn.
Maar goed, ik heb al een DM gehad van iemand die dit topic even gezellig vindt dan ik...

Zoals gezegd: als mijn pc crasht met de nieuwe videokaart, kom ik jullie alle drie persoonlijk feliciteren :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Modbreak:Ik heb het eerder al vriendelijk gevraagd, nu iets dwingender: graag stoppen met deze discussie hier. De volgende stap is dat ik posts ga verwijderen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Nog veel dank. Heb wat reviews gelezen, aansluitmogelijkheden bekeken en uiteindelijk de RM850x besteld. Zoals ik het begrijp is deze grosso modo vergelijkbaar goed. Wel single rail ipv multi rail en minder goede rifle bearing fan. Maar gezien de fan toch meestal stil staat geloof ik het wel.

Nadeeltje is idd wel de capacitors in de kabels en er binnenkort een nieuw model lijkt uit te komen, echter ik heb per ommegaande een voeding nodig. -O-

RM850x was ietsiepietsie goedkoper dan de Straightpower 750 en sprak me net wat meer aan. Fractal is helaas niet leverbaar danwel stuk duurder en Enermax is niet mijn cup of tea.

Wilde eigenlijk de RM750x wat (ruim) voldoende is voor mijn pc maar de 850 was maar E1,85 duurder en heeft iets meer kabels/mogelijkheden. En volgens de manual (FWIW) een interessantere fancurve en minimaal betere efficiency.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 21-09-2020 13:15 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 19:42
Vergeef me als deze vraag hier al vaker gesteld is, maar is er binnen Windows een manier om te controleren hoeveel vermogen mij pc gebruikt tijdens het gamen? Of een gratis programmatje wellicht?

Ik overweeg om, na de ergste gekte, mijn gtx1080ti te gaan vervangen door een rtx3080. Echter vraag ik mij af of mijn 650W voeding dat nog wel gaat trekken (op de website van Nvidia staat immers 750W geadviseerd)

Daarnaast vraag ik me af of ik misschien ook nu al te weinig vermogen heb. Ik zie namelijk soms tijdens het gamen in VR, heel kort kleine artifacts of glitches/strepen door het beeld van m'n HP Reverb. Ik las op deze website dat dit mogelijk veroorzaakt kan worden door inadequate voeding. (ik heb echter nooit last van crashes, dus zo erg is het ook weer niet). Het kan ook goed zijn, dat die glitches veroorzaakt worden door matige software optimalisatie van de game die ik speel (DCS World).

Voordat ik klakkeloos upgrade naar een op de toekomst aangepaste 850W voeding, ben ik benieuwd of het voor mijn huidige systeem misschien ook al nodig is.

Mijn huidige inventaris
Ohja, ik heb nog niet overclocked. Al wil ik dat binnenkort wel eens gaan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bloedvat op 21-09-2020 16:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:54

WCA

Bloedvat schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:17:
Vergeef me als deze vraag hier al vaker gesteld is, maar is er binnen Windows een manier om te controleren hoeveel vermogen mij pc gebruikt tijdens het gamen? Of een gratis programmatje wellicht?

Ik overweeg om, na de ergste gekte, mijn gtx1080ti te gaan vervangen door een rtx3080. Echter vraag ik mij af of mijn 650W voeding dat nog wel gaat trekken (op de website van Nvidia staat immers 750W geadviseerd)

Daarnaast vraag ik me af of ik misschien ook nu al te weinig vermogen heb. Ik zie namelijk soms tijdens het gamen in VR, heel kort kleine artifacts of glitches/strepen door het beeld van m'n HP Reverb. Ik las op deze website dat dit mogelijk veroorzaakt kan worden door inadequate voeding. (ik heb echter nooit last van crashes, dus zo erg is het ook weer niet). Het kan ook goed zijn, dat die glitches veroorzaakt worden door matige software optimalisatie van de game die ik speel (DCS World).

Voordat ik klakkeloos upgrade naar een op de toekomst aangepaste 850W voeding, ben ik benieuwd of het voor mijn huidige systeem misschien ook al nodig is.

Mijn huidige inventaris
Ohja, ik heb nog niet overclocked. Al wil ik dat binnenkort wel eens gaan doen.
Nee, dat is er niet. Maar een fatsoenlijke meter is niet zo duur :)
pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 19:42
WCA schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:11:
[...]

Nee, dat is er niet. Maar een fatsoenlijke meter is niet zo duur :)
pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E
Oh ja, niet aan gedacht. Dat kan natuurlijk ook

• Limpem
  • Laatst online: 15-09 20:15
Ik heb een uitdaging bij het vinden van een nieuwe voeding voor een compacte retro gamepc.
De huidige voeding is 19 jaar oud en zou ik graag willen vervangen voor een nieuw model van hoge kwaliteit omdat ik zuinig ben op de rest van de hardware in de pc.

De huidige voeding (Enhance SFX-1209F) is een 90 Watt SFX voeding met de volgende specs:
+3.3V 6A
+5V 10A
+12V 1.5A
-12V 0.2A
+5Vsb 0.8A
Nadeel is dat deze SFX voeding 50 mm dik is ipv 63,5 mm en in de huidige behuizing gaat een groter exemplaar niet passen.

Nu ben ik als alternatief aan het kijken naar pico psu's.
Nadeel is dat oude systemen meer afhankelijk waren van het 5V ipv het 12V vermogen en de pico psu's hebben minder 5v vermogen dan de originele voeding.
Nu kwam ik de volgende voeding tegen met vergelijkbaar vermogen op 5V:
pricewatch: Inter-Tech MINI-ITX PSU 200W NAS

Helaas kon ik niet veel informatie vinden over deze voeding en ik heb weinig zin om erachter te komen dat mijn dure retro-hardware kapot gaat doordat de voeding kwalitatief uitermate teleurstellend is.

De overige specs van het systeem:
-Pentium III 1400
-Voodoo 5500 (krijgt dus stroom via 4-pin molex)
-Aureal Vortex 2
-512MB SDram
-80GB HDD
-MSI MS-6351

Ik ben benieuwd wat voor voeding jullie zouden adviseren voor dit antieke systeem.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Limpem schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:08:
Ik ben benieuwd wat voor voeding jullie zouden adviseren voor dit antieke systeem.
Lees effe dit verhaal terug en kijk of er wat bruikbaars tussen zit : EXX in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34" ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• jorank
  • Registratie: Februari 2009
Even een vraagje wat betreft mijn huidige voeding.

Ik heb momenteel een be quiet! Straight Power 11 550W, dit i.c.m. een 3600X en een 1080ti.
Werkt alllemaal goed, maar zit ik ook nog goed qua voeding met een RTX3080 oc model? Of zou ik er verstandig aan doen om een zwaardere voeding te pakken?

Edit: Voeding is ongeveer 2 jaar oud.

[ Voor 6% gewijzigd door jorank op 24-09-2020 10:05 ]

II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jorank schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:59:
Even een vraagje wat betreft mijn huidige voeding.

Ik heb momenteel een be quiet! Straight Power 11 550W, dit i.c.m. een 3600X en een 1080ti.
Werkt alllemaal goed, maar zit ik ook nog goed qua voeding met een RTX3080 oc model? Of zou ik er verstandig aan doen om een zwaardere voeding te pakken?

Edit: Voeding is ongeveer 2 jaar oud.
Met je de GPU met twee 8-pin(6+2) voeden of met drie ?
(dit om +- totaal verbruik te weten. oa RTX3080 Trio X kan 425W vragen bij zwaar gebruik. bij een FE of Ventus ligt het lager. bij gamepiek zal het rond de 360w zijn bij de meeste RTX3080.) 3600X OC of standaard.
Dan reken je ruim 175w voor je systeem muv GPU.

edit: je PSU kan constant 550w leveren als dat nodig zou zijn, dus ook pieken die in die buurt komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 24-09-2020 11:17 ]

• jorank
  • Registratie: Februari 2009
Hackus schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:15:
[...]

Met je de GPU met twee 8-pin(6+2) voeden of met drie ?
(dit om +- totaal verbruik te weten. oa RTX3080 Trio X kan 425W vragen bij zwaar gebruik. bij een FE of Ventus ligt het lager. bij gamepiek zal het rond de 360w zijn bij de meeste RTX3080.) 3600X OC of standaard.
Dan reken je ruim 175w voor je systeem muv GPU.

edit: je PSU kan constant 550w leveren als dat nodig zou zijn, dus ook pieken die in die buurt komen.
Nou, ik weet nog niet zeker of het een model word met 2 of 3 aansluitingen.
Voor de rest draait de CPU met PBO aan maar geen handmatige OC.
Maar zoals ik het nu begrijp, hou ik niet heel veel marge over met 550w.

II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jorank schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:53:
[...]

Ik heb het over max verbruik, niet constant. en je voeding kan constant 550w leveren. als je je niet safe voelt ga je voor 650w versie. RTX3080 OC versie klokt vaak in boost 30Hz hoger wat weinig tot geen invloed heeft op meer FPS, maar wel hoger verbruik.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:37
Ik ben op zoek naar een goede 750 watt voeding voor mijn PC . Met het oog op een toekomstige (zwaardere) videokaart. Ik twijfel tussen de Be Quiet! Straight power 11 750 watt of de Corsair RM750 (2019) , Hoewel ik wel gezocht heb heb ik eigenlijk weinig directe vergelijkingen tussen die twee kunnen vinden. Welke is in de opinie van de experts hier de betere keuze?

Ik zie bijvoorbeeld dat de Be Quiet! maar liefst 4 12 volt rails heeft en de corsair maar 1 . Nu weet ik van vroeger dat 1 rail altijd prefereerbaar was, maar hoe is dat tegenwoordig?

[ Voor 20% gewijzigd door Visgek82 op 24-09-2020 12:06 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• mitsumark
jorank schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:53:
[...]

Je hebt maar 2 stekkers, dus een kaart die er 3 vereist wordt een uitdaging.
Kaarten zoals de Ventus moeten imo probleemloos gaan. Mocht dat niet zo zijn dan schakelt de pc uit en dan weet je genoeg.
Wat zou je nog voor marge willen hebben dan?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mitsumark schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:21:
[...]

Je hebt maar 2 stekkers, dus een kaart die er 3 vereist wordt een uitdaging.
Kaarten zoals de Ventus moeten imo probleemloos gaan. Mocht dat niet zo zijn dan schakelt de pc uit en dan weet je genoeg.
Wat zou je nog voor marge willen hebben dan?
Je hoeft een rtx3080 met 3x 8-pin niet op 3 losse aansluitingen te voeden.

• mitsumark
Hackus schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:26:
[...]

Je hoeft een rtx3080 met 3x 8-pin niet op 3 losse aansluitingen te voeden.
Maar wel met 3 stekkers..
Pagina: 1 ... 36 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.