chim0 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 02:17:
Toch wel erg teleurgesteld in be quiet's Straight Power 11 serie. Na verschillende uitgebreide reviews te hebben gelezen, concluderen ze allemaal hetzelfde. De voeding is superstil, zit tegen Platinum certificering aan, maar faalt bij de 3,3v en 5v lijn vergeleken met andere voedingen in dezelfde prijscategorie. De prijs is veel te hoog vergeleken met andere vergelijkbare voedingen of zelfs Platinum voedingen. Nu weet ik dat dat tegenwoordig misschien niet het belangrijkste is (3,3 en 5v that is) maar toch wel erg teleurstellend gezien de hoge prijs. Dat wordt ook meteen gezien als nadeel. In een review stond zelfs dat EVGA en Corsair Platinum voedingen beter en goedkoper zijn en langer garantie hebben. Hier moet wel gezegd worden dat de reviews wel de hogere wattages testen zoals 750 en 850W maar ik neem aan dat voor de lagere wattages hetzelfde geldt.
Hieronder enkele conclusies vrij vertaald vanuit Google:
[...]
[...]
Jammer, heel erg jammer want ik ben altijd erg gecharmeerd van het uiterlijk van be quiet! voedingen en ik vind hem er prachtig uitzien en ze staan natuurlijk bekend om hun super stille voedingen. Echter 100 euro voor de 450W uitvoering vind ik erg veel geld en dan moet een voeding ook echt perfect zijn.
Ja de prijs is wel wat hoog ook in vergelijking met bijvoorbeeld de generatie daarvoor en dan vooral de be quiet Straight Power 10 400W. Die had toch wel een erg goede prijs, die ook een stuk lager lag dan de 500W en hogere exemplaren.
Maar als de prijs maar een tientje lager zou zijn dan dat die nu is, is het al wel direct de beste voeding in zijn categorie wat mij betreft. Beter dan de Corsair RM550x, beter dan de Seasonic Focus Plus 550W, beter dan de BitFenix Whisper Gold 450/550W, beter dan de EVGA SuperNOVA G3/G2 550W.
De prestaties zijn wat mij betreft prima:
https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=6Gh
Beter dan de voedingen hierboven, doordat die bijvoorbeeld veel stiller is dan de Seasonic Focus Plus 550W en EVGA SuperNOVA G3 550W, met name onder zware belasting ga je deze voedingen duidelijk horen.
Kwalitatief (veel) betere fan dan alle voedingen hierboven. Dus een verwachte langere levensduur en geen rare bijgeluiden. Als de fan draait hoor je niet de motor of het lager maar hooguit airflow. Maar op 200RPM, de minimale draaisnelheid hoor je dat ook niet meer, ook niet met je oor op de voeding.
Betere beveiligingen door vier OCP's op de 12V, de enige andere die dat heeft is de BitFenix Whisper Gold. Alle anderen hebben het niet, zijn single rail voedingen. Vooral bij de hogere vermogens wil je dat niet, omdat het bij kortsluiting veel minder veilig is.
Qua kabels is de be quiet! ook perfect. De 450W en 550W versies hebben beide twee losse PEG kabels vanuit de voeding. Heb je een videokaart die één connector nodig hebt, sluit je één kabel aan. Heb je zoals de Corsair, EVGA's en Seasonic een dubbele connector heb je één los hangen. Daarnaast geeft Seasonic aan dat je hun kabel maar voor 225W continue mag belasten, dat is nogal weinig, te weinig voor een Vega 56/64 of GTX 1080 Ti bijvoorbeeld. Corsair geeft aan dat die van hun meer kunnen hebben, door betere modulaire pinnen/connectors. Van EVGA weet ik niet hoeveel ze kunnen hebben. De Bitfenix heeft ook twee losse kabels.
Ander voordeel is dat de be quiet! geen condensators in de kabels heeft. Dit ziet er beter uit en maakt de kabels ook niet een stuk dikker. Veel mensen klagen hier over en de Corsair, Seasonic en EVGA's hebben ook nogal dikke kabels.
Ook hebben de be quiet!'s twee verschillende sata connectors, één waar de connector 90 graden van de kabel zit en één 180 graden. Voor sommige behuizingen moet je de ene hebben voor andere de andere, de be quiet! heeft ze dus beide. Bijvoorbeeld voor SSD's achter het moederbord.
Wat mij betreft zijn dit echt grote voordelen. Voordelen die wat mij betreft een stuk zwaarder tellen dan een eventuele 10mV lagere ripple of 0,5/1% betere spanningsregulatie. Aangezien de prestaties van de be quiet! ook gewoon goed zijn. In de praktijk merk je niks van deze prestatieverschillen, maar des te meer van bovenstaande verschillen waar je in de praktijk werkelijk iets mee kan.
[
Voor 3% gewijzigd door
-The_Mask- op 31-01-2018 11:14
]