Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeSolidNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 15:01
untflanked schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:52:
Ik zou vooral kijken of de voeding 6x sata heeft. Dan is de 450W Seasonic, Bitfenix geschikt, maar de 400W be quiet niet. Voor de prijs lijkt me de Seasonic een goede keuze.
Bedankt voor de reactie.
Maar is Seasonic ook de betere keuze qua merk (betrouwbaarheid, prestaties, etc).
Ik lees vele gemixte reacties op het internet over EVGA, Seasonic en Corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:31
Je moet per type voeding kijken, niet naar het merk.
EVGA en Corsair (en BQ) maken zelf niks en verkopen voedingen van verschillende fabrikanten met hun 'sticker' erop, die zijn soms (erg) goed en soms matig van kwaliteit.
Seasonic maakt voedingen wel zelf en is kwalitatief eigenlijk altijd goed, ze zijn alleen doorgaans iets minder stil maar met jouw verbruik hoef je je daar sowieso geen zorgen om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeSolidNL
mitsumark schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:36:
Je moet per type voeding kijken, niet naar het merk.
EVGA en Corsair (en BQ) maken zelf niks en verkopen voedingen van verschillende fabrikanten met hun 'sticker' erop, die zijn soms (erg) goed en soms matig van kwaliteit.
Seasonic maakt voedingen wel zelf en is kwalitatief eigenlijk altijd goed, ze zijn alleen doorgaans iets minder stil maar met jouw verbruik hoef je je daar sowieso geen zorgen om te maken.
Duidelijk!
Mij gaat het er op dit moment vooral om om een goede voeding te halen die minimaal 5 jaar mee moet kunnen en geen probleem met 24/7 heeft.
Op basis van jullie reacties is de Seasonic dus de juiste keuze.
Ik wacht nog even een aantal andere reacties af anders ga ik gewoon voor die Seasonic.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
SnakeSolidNL schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:53:
[...]

Duidelijk!
Mij gaat het er op dit moment vooral om om een goede voeding te halen die minimaal 5 jaar mee moet kunnen en geen probleem met 24/7 heeft.
Op basis van jullie reacties is de Seasonic dus de juiste keuze.
Ik wacht nog even een aantal andere reacties af anders ga ik gewoon voor die Seasonic.
Dank!
De Seasonic G-series 450W is EOL en waarschijnlijk niet meer te krijgen of alleen nog bij MaxICT die het dan bij één of andere buitenlandse distributeur weg zal halen.
De voeding moet 2 molex aansluitingen hebben (hotswap bay gaat via 2x molex) en 2x sata power voor de 2.5 inch schijven.
pricewatch: Seasonic G-series 360 watt lijkt mij de meest interessante keuze. Wel niet modulair maar je hebt maar één 6 pins kabel over en eventueel een sata kabel met twee connectors. Dat is zo weinig, dat is prima weg te werken. Bij de Seasonic G-series 450W moet je ook kabels weg werken, de kabels daarvan zijn langer en de kabels hebben meer connectors. Uiteindelijk moet je dus dan ongeveer evenveel weg werken.

Meeste mensen denken onterecht dat een modulaire voeding veel beter voor kabelmanagement is, maar dat is in principe niet zo. Is alleen maar van toepassing als je een voeding hebt die eigenlijk niet bij de PC past. Bijvoorbeeld als je voor zo'n systeem een high-end 750W voeding zou nemen met zes PEG connectors, twee EPS connectors, 12 sata connectors en 4 molex connectors. Dan wil je idd wel een modulaire voeding. Maar in geval van een Seasonic G-series 360W maakt het dus eigenlijk geen verschil.

Ik heb nog even wat interne foto's van de behuizing bekeken. Wat je wil is vooral een korte voeding en alle kabels uit één plaats in de voeding is ook handiger. Een modulaire voeding ziet er niet uit als een voordeel en een langere voeding is ook alleen maar nadelig. 6 pins PEG kabel en eventueel de tweede sata kabel kun je mooi kwijt naast de voeding. Tussen de voeding en de behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://qubstore.ru/images/39/1075/107267/bec205ba90afe11e7b5c8005056011750.jpg

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
G-360 was ook mijn eerste gedachte, maar het nadeel is dat die maar 4 sata aansluitingen heeft, dan moet je met verloopjes werken.

[ Voor 26% gewijzigd door mitsumark op 06-01-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:38:
G-360 was ook mijn eerste gedachte, maar het nadeel is dat die maar 4 sata aansluitingen heeft, dan moet je met verloopjes werken.
Hij heeft maar twee sata en twee molex nodig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
-The_Mask- schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:29:
[...]

Hij heeft maar twee sata en twee molex nodig.
Ah, die edit had ik niet gezien, G360 lijkt me dan inderdaad meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeSolidNL
-The_Mask- schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:36:

Ik heb nog even wat interne foto's van de behuizing bekeken. Wat je wil is vooral een korte voeding en alle kabels uit één plaats in de voeding is ook handiger. Een modulaire voeding ziet er niet uit als een voordeel en een langere voeding is ook alleen maar nadelig. 6 pins PEG kabel en eventueel de tweede sata kabel kun je mooi kwijt naast de voeding. Tussen de voeding en de behuizing.
Wat betreft het formaat van de voeding is inderdaad een zo smal mogelijke het best. Helaas is SFX geen optie omdat deze vaak de fan aan de verkeerde kant hebben zitten wat waarschijnlijk de airflow niet ten goede komt.

De rede voor cable-mangement ligt meer in het feit dat er in deze behuizing geen mogelijkheid is om een kabel (al dan niet via tiewrap) weg te werken, aangezien er geen kabel goten oid aanwezig zijn en geen bevestigings punten.

Daarbij komt wel dat de meest stille voeding ook de voorkeur heeft. Dit had ik vergeten te melden, maar dat is wel een belangrijk puntje.

Misschien dat het zo duidelijk is waarvandaan de twijfel komt en het lastig is om een goede keuze te maken.

Alsnog iedereen bedankt voor het reageren, top! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
SnakeSolidNL schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:09:
Daarbij komt wel dat de meest stille voeding ook de voorkeur heeft. Dit had ik vergeten te melden, maar dat is wel een belangrijk puntje.
De meeste goede voedingen zullen stiller zijn dan de hardeschijven bij elkaar. Ik verwacht dat alle genoemde voedingen niet boven de hardeschijven uit zullen komen, dus dat zal het probleem niet zijn.
De rede voor cable-mangement ligt meer in het feit dat er in deze behuizing geen mogelijkheid is om een kabel (al dan niet via tiewrap) weg te werken, aangezien er geen kabel goten oid aanwezig zijn en geen bevestigings punten.
Zoals ik al aangaf moet je ze wel naast de voeding kwijt kunnen. Omdat de Seasonic G-series 360W niet veel ongebruikte kabels heeft en niet de langste kabels is het de beste optie naast een SFX voeding. Maar daar betaal je dubbel zoveel voor als je vergelijkbare kwaliteit wil.

Leg de ongebruikte kabels in een cirkel, doe er een tiewrap omheen zodat die in een cirkel blijft. Steek ze omhoog naast de voeding en doe dan een tiewrap om alle kabels uit de voeding zodat die omhoog blijft, naast de voeding. Plaats vervolgens het zijpaneel en de kabels zitten strak tussen de zijkant en gaan geen kant meer uit.

Uit ervaring met honderden verschillende behuizingen en voedingen kan ik vertellen dat er geen behuizingen bestaan die geen mogelijkheid hebben tot goede kabelmanagement. Als je een voeding hebt die bij de rest van de onderdelen past en niet extreem overdreven is. :>

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeSolidNL
-The_Mask- schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:26:

Leg de ongebruikte kabels in een cirkel, doe er een tiewrap omheen zodat die in een cirkel blijft. Steek ze omhoog naast de voeding en doe dan een tiewrap om alle kabels uit de voeding zodat die omhoog blijft, naast de voeding. Plaats vervolgens het zijpaneel en de kabels zitten strak tussen de zijkant en gaan geen kant meer uit.
Dit is zeker het proberen waard. Dus al met al is het eind verdict de Seasonic G-series 360W.

Bedankt, ga dan voor deze voeding kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:06
dylan111111 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:45:
[...]

Bedankt voor de Tip, ik zoek eigenlijk wat in het hogere segment (Platinum / Titanium)
Zo iets als de Corsair AX1200i met bij behorende software, dat zou ook niet verkeerd zijn.
https://seasonic.com/prime-1300-w-platinum
Deze komt beschikbaar Eind Maart. 269.95 Incl BTW

https://seasonic.com/prime-1300-w-gold
Deze komt beschikbaar Begin Februari. 234.95 Incl BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36
Ik weet niet of ik hier goed zit of een nieuw topic moet aanmaken maar hier mijn probleem:

In mijn Fujitsu Esprimo C700 is geen ruimte voor een videokaart. Nu wil ik het moederbord van dit ding in een andere kast zetten. Hier komt ook een nieuwe voeding bij kijken. Nu is het echter zo dat op het bord een 16-polige aansluiting zit. Na wat zoeken kwam ik erachter dat Medion en Lenovo ook van dat soort grapjes houden maar dat daar wel verloopstekkers voor te vinden zijn. Enig idee of er voedingen zijn (500W) met een 16-polige layout? Of dat er ook verloopjes zijn van 24-polig naar 16-polig?

Enige optie is zelf de pinnetjes op de connectoren drukken. Weet niet of ik me aan dat soort grappen wil wagen...

[ Voor 5% gewijzigd door Sup4rdurt op 10-01-2018 10:29 ]

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:15
Die kerel van oc3d is er ook best enthousiast over. YouTube: Corsair AX1600i PSU Review

Wel een ddur grapje. Dik 400 euro.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-08 21:23
Ik zit met een uitdaging. Ik heb onlangs een nieuwe mobo, CPU (1600x) en geheugen gekocht. Nu is het zo dat ik geen beeld krijg maar wel de fans en moederbord licht geeft. Ik kom ook niet in het bios. Terug gestuurd naar AZERTY en ze hebben het getest maar niets kunnen vinden. Nadat ik het op het MSI forum had gezet kwam er de optie dat het mijn voeding zou kunnen zijn. Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe voeding maar weet ik niet zeker wat voor wattage ik nodig heb. Het volgende wordt aangesloten. Ryzen 5 1600x, gtx770 en vier hard disks. Nu wordt de gpu over een paar maanden vervangen voor waarschijnlijk een AMD gpu en wil ik wat gaan overklokken. Heb ik aan 550 wat voldoende? En welke voeding raden jullie aan?

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 13:26
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold
550Watt is meer dan voldoende.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-09 11:38
Ik ben bezig met een build die gebruikt gaat worden voor mining maar ook gaming.
Tijdens het gamen zal de processor en een van gpu's waarschijnlijk overclocked zijn.
Het ziet er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 385,05€ 385,05
1Gigabyte Z370 Aorus Gaming 5€ 214,-€ 214,-
2Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 815,-€ 1.630,-
1Fractal Design Define R6 Tempered Glass Blackout€ 149,99€ 149,99
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 195,-€ 195,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,50€ 133,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.757,53

Volgens TS zou ik hier 659 watt voor nodig hebben. (2x gpu op peak load, TDP van processor, 20 watt voor overclocks(gokje) en 10 watt voor de ssd.)
Als ik dan verder kijk naar het advies in de TS kom ik voor mijn keuze met name uit op de Corsair RM750x en Corsair HX750 v2.

In dit geval ben ik geneigd om te kiezen voor de RM serie door de lagere kosten en ovebelastingsbeveiliging. De HX750 is echter mogelijk wel efficienter en dus beter bij continue gebruik.
Wat denken jullie hiervan?

Link voor vergelijking:
https://tweakers.net/pric...599;463795;463793;742635/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lanithro schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:53:
Ik zit met een uitdaging. Ik heb onlangs een nieuwe mobo, CPU (1600x) en geheugen gekocht. Nu is het zo dat ik geen beeld krijg maar wel de fans en moederbord licht geeft. Ik kom ook niet in het bios. Terug gestuurd naar AZERTY en ze hebben het getest maar niets kunnen vinden. Nadat ik het op het MSI forum had gezet kwam er de optie dat het mijn voeding zou kunnen zijn. Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe voeding maar weet ik niet zeker wat voor wattage ik nodig heb. Het volgende wordt aangesloten. Ryzen 5 1600x, gtx770 en vier hard disks. Nu wordt de gpu over een paar maanden vervangen voor waarschijnlijk een AMD gpu en wil ik wat gaan overklokken. Heb ik aan 550 wat voldoende? En welke voeding raden jullie aan?
Men geeft de voeding de schuld van de meest gekke dingen. Meeste mensen wijzen standaard naar de voeding zonder ook maar enig idee te hebben waar ze over praten. Dus het advies van zo maar een nieuwe voeding kopen moet je niet zo maar over nemen.

Welke voeding heb je nu?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
-The_Mask- schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:32:
[...]

Men geeft de voeding de schuld van de meest gekke dingen. Meeste mensen wijzen standaard naar de voeding zonder ook maar enig idee te hebben waar ze over praten. Dus het advies van zo maar een nieuwe voeding kopen moet je niet zo maar over nemen.

Welke voeding heb je nu?
Ik heb nu een oczgxs700 van bijna 10 jaar oud. Ik zou ook niet weten wat het anders nog kan zijn. Ik heb alles al uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lanithro schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:35:
[...]

Ik heb nu een oczgxs700 van bijna 10 jaar oud. Ik zou ook niet weten wat het anders nog kan zijn. Ik heb alles al uitgesloten.
Een OCZ GameXStream 700W van bijna 10 jaar oud zou ik sowieso vervangen, zelfs al lijkt die nog goed te werken. De kans dat die niet meer goed werkt is namelijk nogal groot. Is een voeding gemaakt door FSP gebaseerd op het Epsilon design. Epsilon design staat bekend om de relatief hoge ripple wat extra stress op de secondaire condensators veroorzaakt. Deze condensators kunnen daarnaast ook niet echt goed gekoeld worden doordat de kabels in de voeding de airflow blokkeren. Combineer dit met een ook al niet al te beste keuze qua kwaliteit in de condensators en je hebt een voeding die na 7 jaar onbetrouwbaar is onder normale omstandigheden.

Defecte secondaire condensators in een voeding kunnen zorgen voor extreem hoge ripple op de spanningen. Wat de voeding dan weer doorgeeft aan de andere componenten, zonder dat je hier iets van merkt. Is echter vrij slecht voor de componenten, daarom wil je een voeding als deze niet meer gebruiken na iets van 7 jaar. Tenzij je bijvoorbeeld alle condensators hebt vervangen en je zeker weet dat de voeding weer goed werkt.

Waar bestaat de rest van de PC uit? En welke eisen/wensen heb je aan de voeding?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
De PC bestaat nu uit een Ryzen 1600x met een Mugen 5 koeler, drie hard disks een GTX770 die vervangen gaat worden voor waarschijnlijk een Vega 56 GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lanithro schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:29:
De PC bestaat nu uit een Ryzen 1600x met een Mugen 5 koeler, drie hard disks een GTX770 die vervangen gaat worden voor waarschijnlijk een Vega 56 GPU
Ga je ook overklokken? CPU en/of videokaart?
Welke behuizing heb je?
Nog eisen en wensen aan de voeding?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Ik wil de CPU gaan over klokken de gpu misschien lichtjes. Ik heb een coolermaster haf case en hij moet 80+ gold certificering hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
rickkert94 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:13:

Volgens TS zou ik hier 659 watt voor nodig hebben. (2x gpu op peak load, TDP van processor, 20 watt voor overclocks(gokje) en 10 watt voor de ssd.)
Wat voor overkloks moet aan gedacht worden? Een hele flinke overklok kan het verbruik van dat onderdeel namelijk verdubbelen. Ruwweg kun je zeggen dat het verbruik van kwadratisch schaalt met de spanning en linear met de klokfrequentie.
In dit geval ben ik geneigd om te kiezen voor de RM serie door de lagere kosten en ovebelastingsbeveiliging.
Elke niet ongelooflijk gare voeding heeft een overbelastingbeveiliging. Vaak zie je dat zelfs de half gare voedingen dat nog wel hebben. Alle goede voedingen hebben het sowieso, dus beide die je noemt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
-The_Mask- schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:02:
[...]

Wat voor overkloks moet aan gedacht worden? Een hele flinke overklok kan het verbruik van dat onderdeel namelijk verdubbelen. Ruwweg kun je zeggen dat het verbruik van kwadratisch schaalt met de spanning en linear met de klokfrequentie.
[...]

Elke niet ongelooflijk gare voeding heeft een overbelastingbeveiliging. Vaak zie je dat zelfs de half gare voedingen dat nog wel hebben. Alle goede voedingen hebben het sowieso, dus beide die je noemt.
Heb het het even uitgezocht, ik zal de power limit van een gpu dan maximaal op 130% zetten, dit zal ze elk een boost geven van zo'n 100mhz. De 8700k zou ik overclocken naar ongeveer 4.9GHz
Volgens deze review zou de 8700k onder een maximale lading dan niet meer dan 170 watt verbruiken. (Alhoewel dit meestal minder zal zijn).
http://www.tomshardware.c...-cpu,review-34037-12.html

Hmm. Dat geeft toch een ander beeld.
Voorheen waren de cijfers: 2x267(GPUS) + 95(TDP)+20(marge)+10(hdd) = 660Watt
Als ik het zo bekijk dan zal het eerder zijn: 2x267*1,15+170+10 = 814Watt

Of moet ik het toch anders berekenen voor de cpu? In de review gebruikt de processor namelijk maar 10Watt meer dan een niet overclock die op 159 watt draait.
Tijdens het minen zal het systeem niet zo hoog geclocked staan, eerder lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
rickkert94 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:03:
Volgens deze review zou de 8700k onder een maximale lading dan niet meer dan 170 watt verbruiken. (Alhoewel dit meestal minder zal zijn).
http://www.tomshardware.c...-cpu,review-34037-12.html

Hmm. Dat geeft toch een ander beeld
Op standaard snelheid heeft de CPU daar al heel hoog verbruik. Kan zijn dat het moederbord de CPU standaard een nogal hoge spanning geeft. Op het eerste plaatje kun je iig mooi het snel stijgende verbruik zien, van ~95W bij 4,2GHz naar een verbruik wat 33% hoger ligt bij een 19% hogere klokfrequentie.
Tijdens het minen zal het systeem niet zo hoog geclocked staan, eerder lager.
Ja dat is zeker verstandig, is onverstandig continue de videokaart vol te belasten en dit dan te doen met een overklok. Als je gaat minen kun je beter aardig gaan onderklokken en de spanning verlagen, veel beter voor je hardware en zorgt ook voor flink lager stroomverbruik. Waardoor de performance/watt flink omhoog gaat en je dus meer overhoudt aan het minen.
Hmm. Dat geeft toch een ander beeld.
Voorheen waren de cijfers: 2x267(GPUS) + 95(TDP)+20(marge)+10(hdd) = 660Watt
Als ik het zo bekijk dan zal het eerder zijn: 2x267*1,15+170+10 = 814Watt
Een goede 850W voeding lijkt mij idd wel noodzakelijk.
pricewatch: Corsair HX850 V2 is bijvoorbeeld een goede keuze voor zo'n 150 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 11-01-2018 22:56 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
-The_Mask- schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:55:
[...]

Een goede 850W voeding lijkt mij idd wel noodzakelijk.
pricewatch: Corsair HX850 V2 is bijvoorbeeld een goede keuze voor zo'n 150 euro.
De HX850 it is. Vriendelijk bedankt voor het advies :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
-The_Mask- schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:32:
[...]

Welke voeding heb je nu?
Het was inderdaad de voeding. Het is de seasonic geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24
Jeej nieuwe be quiet! voedingen! *O*

Be quiet! Announces New Straight Power 11 Power Supply Series
Be quietl! zal een nieuwe Straight Power 11 voeding leveren, deze units zijn gesegmenteerd als high-end en zoals altijd, zeer stil. De Straight Power 11-serie zal efficiënter zijn omdat de binnenkant van de PSU geen draden meer gebruikt. Ze krijgen een Gold 80plus-certificering.
Een neveneffect van het weghalen van kabels is niet alleen een betere efficiëntie, maar ook een betere koeling, die uiteindelijk minder ventilator-RPM nodig heeft, wat meer stil is. De nieuwe modellen zijn ontworpen door BeQuiet en bedacht door FSP. Je ziet hoogkwalitatieve Nichicon en Chemi-Con condensatoren.
Vrij vertaald vanuit Google :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
@chim0 5 jaar garantie toch wel een beetje aan de matige kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:24

The Chosen One

Zie signature!

Ik zal pas upgraden wanneer Ryzen 2 komt maar ff voorlopig informatief vraagje;
Toen ik mijn vorige 850W van Seasonic RMA deed kreeg ik een ander soort model terug; Seasonic M12D 850W -> Seasonic X-Series 850W als ik het goed heb. Wel semi-passief als ik het goed heb.

Ik zal dan gok ik voor een 2800(X) gaan (en een 2e monitor), ik heb nu sinds kort een Gigabyte Aorus Extreme 1080TI.

De PSU zal natuurlijk nog prima meekunnen en is ook mijn geplande optie maar heeft het nog nut/kan het verstandig zijn om een nieuwe te kopen (550-650?) en dan de oude samen met de PC (op de gpu na dan) te verkopen?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gipsy King
Mochten er nog Miners/Gamers met spoed op zoek zijn naar high wattage 1200Watt + :

1200W : pricewatch: Cooler Master MasterWatt Maker 1200W

1500W : pricewatch: Cooler Master MasterWatt Maker 1500W

Beschikbaar bij Azerty & Cdromland.

Voor de Belgen in dit forum , ook ruime voorraad bij Tones.BE :

1200W : https://www.tones.be/nl/article/127573

1500W : https://www.tones.be/nl/article/127534

[ Voor 45% gewijzigd door Gipsy King op 24-01-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
The Chosen One schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:50:
Ik zal pas upgraden wanneer Ryzen 2 komt maar ff voorlopig informatief vraagje;
Toen ik mijn vorige 850W van Seasonic RMA deed kreeg ik een ander soort model terug; Seasonic M12D 850W -> Seasonic X-Series 850W als ik het goed heb. Wel semi-passief als ik het goed heb.

Ik zal dan gok ik voor een 2800(X) gaan (en een 2e monitor), ik heb nu sinds kort een Gigabyte Aorus Extreme 1080TI.

De PSU zal natuurlijk nog prima meekunnen en is ook mijn geplande optie maar heeft het nog nut/kan het verstandig zijn om een nieuwe te kopen (550-650?) en dan de oude samen met de PC (op de gpu na dan) te verkopen?
Heeft alleen nut als je er geld aan overhoudt maar dat lijkt mij niet echt. Of je moet een veel mindere voeding terug kopen, maar dat lijkt mij sowieso niet slim. Heeft dus alleen nut als er iets aan de voeding is wat je niet bevalt, waardoor je een andere wil.
Gipsy King schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:23:
Mochten er nog mensen met spoed op zoek zijn naar high wattage 1300Watt + :

pricewatch: Cooler Master MasterWatt Maker 1500W

Cdromland heeft er wat liggen.
Ik denk dat er weinig mensen geïnteresseerd in zijn. Mining levert op dit moment weinig op volgens mij, is ook maar weer de vraag of het binnenkort snel veranderd.

Maar dan nog een pricewatch: Antec HCP-1300 Platinum kost bijna 150 euro minder en is nog een betere voeding ook, alleen kan die 200W minder leveren en heeft die twee PEG connectors minder.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 17-01-2018 17:27 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
-The_Mask- schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:21:

[...]

Ik denk dat er weinig mensen geïnteresseerd in zijn. Mining levert op dit moment weinig op volgens mij, is ook maar weer de vraag of het binnenkort snel veranderd.
Mwah :) verhalen van de resellers in nl zeggen nog iets heel anders. Zie ook alle 1000w / 1200w etc. Hele vooraden in NL zijn compleet verdampt vorige week. Echt alle brands hebben Shortages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Gipsy King schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:39:
[...]

Mwah :) verhalen van de resellers in nl zeggen nog iets heel anders. Zie ook alle 1000w / 1200w etc. Hele vooraden in NL zijn compleet verdampt vorige week. Echt alle brands hebben Shortages.
Zoals je zelf al zegt, vorige week. Vorige week is iets anders dan deze week. ;)

Dit is van de laatste 24 uur:
https://coinmarketcap.com/

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 17-01-2018 17:41 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
-The_Mask- schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:40:
[...]

Zoals je zelf al zegt, vorige week. Vorige week is iets anders dan deze week. ;)

Dit is van de laatste 24 uur:
https://coinmarketcap.com/
Benieuwd hoe snel die 1500w's verdwijnen bij cdromland dan :) Vandaag al 2 stuks , ze hadden er 26.

De coin markt schommelt al tijden , er was eerder ook zon dip waarna het half december weer enorm gestegen was.

Het blijft natuurlijk iets raars :) i wont burn my fingers on it.

http://www.telegraaf.nl/f...-zakt-verder-onder-10-000

[ Voor 6% gewijzigd door Gipsy King op 17-01-2018 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrski71
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-08 03:38
Gisteren deze voeding gekocht. Heel blij mee, mooie set kabels erbij en fluisterstil!
Ingebouwd in een Fractal Design Define Mini C TG met ASUS Z370 STRIX Gaming G en I5 8600K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 14:29
Een vriend van me zit te twijfelen of hij een nieuwe PSU moet kopen. Op dit moment heeft hij een Ryzen 5 1600X (undervolted) en een GTX660Ti, maar hij is van plan een RX Vega 56 aan te schaffen. De huidige voeding die er in zit is een Seasonic S12 II Bronze 520 watt, inmiddels ook ruim 7 jaar oud. Welke voeding is een juiste vervanger? Of kan de huidige voeding nog wel mee?

Verder wordt een laag geluidsniveau gewaardeerd!

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Cassie789 op 18-01-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:27

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

Heeft er toevallig iemand reviews/ervaringen met de TR-S serie van Thermaltake?
Moet voor een extreem laag budget een PSU scoren, en kreeg een tweedehands model aangeboden:
pricewatch: Thermaltake TR2 S 450W

TR2 (non-s) hebben nogal wisselende reviews, maar van de S versies kom ik nog niks tegen, behalve een reactie op Jonnyguru :/
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=13765

(Ik verwacht er geen wonderen van, maar is het niet interessant in de zin van "meh" of in de zin van "schadelijk voor systeem"?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Cassie789 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:04:De huidige voeding die er in zit is een Seasonic S12 II Bronze 520 watt, inmiddels ook ruim 7 jaar oud. Welke voeding is een juiste vervanger? Of kan de huidige voeding nog wel mee?

Verder wordt een laag geluidsniveau gewaardeerd!
Als je wil dat die stil moet zijn dan zul je hem sowieso wel moeten vervangen, want met de nieuwe videokaart zal die vrij luidruchtig worden.
Richardus27 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 12:49:
Heeft er toevallig iemand reviews/ervaringen met de TR-S serie van Thermaltake?
Moet voor een extreem laag budget een PSU scoren, en kreeg een tweedehands model aangeboden:
pricewatch: Thermaltake TR2 S 450W

TR2 (non-s) hebben nogal wisselende reviews, maar van de S versies kom ik nog niks tegen, behalve een reactie op Jonnyguru :/
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=13765

(Ik verwacht er geen wonderen van, maar is het niet interessant in de zin van "meh" of in de zin van "schadelijk voor systeem"?)
Het is idd geen goede voeding, maar het linkje op jonnyGURU.com gaat over een andere serie. Hoe goedkoop is goedkoop en voor wat voor PC?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

-The_Mask- schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:42:

[...]

Het is idd geen goede voeding, maar het linkje op jonnyGURU.com gaat over een andere serie. Hoe goedkoop is goedkoop en voor wat voor PC?
Kreeg hem aangeboden voor 25 euro, nauwelijks gebruikt.
Enige andere keuzes binnen het budget zijn een paar Elite Powers van Cooler Master, 300W Be Quiet's en een Corsair VS350...

PC is bedoeld voor een familielid om op te gamen, heb een budget gekregen van €120
Rest van de (tweedehands) onderdelen moeten nog ingekocht worden, maar dit is een beetje het idee:
1e/2e gen core i3 of een Athlon II/Phenom II X4
HD6950, GTX 560 TI, GTX660 of iets in die gooi
4x2GB DDR3
2 a 3 casefans
1x HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Richardus27 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 00:33:
[...]

Kreeg hem aangeboden voor 25 euro, nauwelijks gebruikt.
Enige andere keuzes binnen het budget zijn een paar Elite Powers van Cooler Master, 300W Be Quiet's en een Corsair VS350...

PC is bedoeld voor een familielid om op te gamen, heb een budget gekregen van €120
Rest van de (tweedehands) onderdelen moeten nog ingekocht worden, maar dit is een beetje het idee:
1e/2e gen core i3 of een Athlon II/Phenom II X4
HD6950, GTX 560 TI, GTX660 of iets in die gooi
4x2GB DDR3
2 a 3 casefans
1x HDD
120 euro is een laag budget, onderdelen los gaan kopen komt al snel veel duurder uit. Op het moment staat ook niet een interessante voeding in V&A. Dus ik zou kijken naar een wat meer complete PC, bijvoorbeeld een oude zakelijke machine of een oude game PC waar al een goede voeding in zit.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

-The_Mask- schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:09:
[...]

120 euro is een laag budget, onderdelen los gaan kopen komt al snel veel duurder uit. Op het moment staat ook niet een interessante voeding in V&A. Dus ik zou kijken naar een wat meer complete PC, bijvoorbeeld een oude zakelijke machine of een oude game PC waar al een goede voeding in zit.
Heb ik ook al naar gekeken, maar tot nu toe heb ik geen fatsoenlijke rigs kunnen vinden. Een OEM bak gebruiken doe ik ook liever niet i.v.m. compatibiliteitsissues, HP + losse GPU was bij mij vaak drama.

Had de voeding gisteren alleen al wel besproken, maar ik begrijp dus dat hij gewoon niet veilig bruikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 14:29
-The_Mask- schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:42:
Als je wil dat die stil moet zijn dan zul je hem sowieso wel moeten vervangen, want met de nieuwe videokaart zal die vrij luidruchtig worden.
Dus wat je probeert te zeggen is dat potentieel de voeding voldoende is, maar dat hij door de hoge belasting flink meer lawaai gaat maken? Het lijkt ons dan wenselijk dat hij vervangen gaat worden. Welke voeding raad jij dan aan? Hoeft niet de duurste te zijn, maar een levensduur van 5+ jaar is wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

Cassie789 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:16:
[...]

Dus wat je probeert te zeggen is dat potentieel de voeding voldoende is, maar dat hij door de hoge belasting flink meer lawaai gaat maken? Het lijkt ons dan wenselijk dat hij vervangen gaat worden. Welke voeding raad jij dan aan? Hoeft niet de duurste te zijn, maar een levensduur van 5+ jaar is wel gewenst.
-The Mask- heeft in de OP een hele lijst gemaakt met interessante voedingen, daar staan wel mooie opties tussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Richardus27 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:35:
[...]

Heb ik ook al naar gekeken, maar tot nu toe heb ik geen fatsoenlijke rigs kunnen vinden. Een OEM bak gebruiken doe ik ook liever niet i.v.m. compatibiliteitsissues, HP + losse GPU was bij mij vaak drama.
Mijn ervaring is dat dat eigenlijk niet zo is. Alleen moderne videokaarten werken vaak niet goed in oudere moederborden omdat die niet altijd even goed kunnen omgaan met moderne videokaarten met UEFI GOP. Echter hebben retail moederborden dat even goed als OEM moederborden. Is normaal gesproken overigens prima op te lossen met een BIOS update van het moederbord, die moet er alleen wel zijn.

Maar je kunt vaak via Google wel vinden welke videokaarten werken in een OEM PC en welken niet. Oudere niet UEFI GOP videokaarten moeten normaal gesproken wel werken. Dan heb je veel meer keuze in PC's.
Had de voeding gisteren alleen al wel besproken, maar ik begrijp dus dat hij gewoon niet veilig bruikbaar is?
Het is niet heel veel soeps.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Cassie789 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:16:
[...]

De voeding zou voldoende moeten zijn, maar het is niet meer een echt goede voeding bedoeld voor een moderne PC. Is een voeding gebouwd voor PC's van 8 jaar terug en tegenwoordig is er toch het één en ander veranderd.

Het lawaai komt omdat dat gewoon normaal is voor veel Seasonic voedingen die je wat zwaarder belast. De Seasonic S12II Bronze 520W is ook een voeding die luidruchtiger wordt vanaf zo'n 300W.

pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is een goed geprijsde voeding en is duidelijk stiller. Dus mocht hij de Seasonic willen vervangen omdat die bijvoorbeeld te veel lawaai maakt met de nieuwe videokaart dan is de BitFenix een veel stillere voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Een S lijn Seasonic (oud en budget) vergelijken met een bitfenix gold lijn is net als het appel en perenverhaaltje.

Deze voeding kan ook prima een oud platform vervangen, het nieuwe focus platform bewijst dat het meer dan prima is.

pricewatch: Seasonic Focus Gold 450W

Extra Informatie PDF : https://seasonic.com/pub/...tasheet/FOCUS-Gold-FM.pdf

Tevens nog 2 jaar extra garantie :)

Meerdere end users melden inmiddels ook dat de voedingen "stil" zijn :). Seasonic lijkt prima van zijn "foutjes" in het verleden te leren.

pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold

pricewatch: Seasonic Focus Plus 750 Gold

pricewatch: Seasonic Focus Plus 850 Gold

[ Voor 55% gewijzigd door Gipsy King op 23-01-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Voedingen van Seasonic zijn nog steeds luidruchtig onder zware omstandigheden. Minder snel dan de oudere versies maar veel worden vanaf zo'n 75% belasting vaak wel weer luidruchtig. Daarnaast is er van de Focus serie nog geen enkele goede review verschenen en de 450W versie gebruikt zelfs een heel ander platform. Dus bij die voeding is het helemaal afwachten wat de prestaties en het geluid zijn. Van de Bitfenix zijn gewoon reviews te vinden en die komt daar prima uit vandaar dat ik die aanraad. Zolang er van de Seasonic dus geen goede review is is het moeilijk om die aan te bevelen.

Volgens die PDF heeft trouwens de 650W en 750W versie van de Focus Gold serie maar twee PEG connectors aan één modulaire kabel. Waarbij zo'n kabel maar 225W mag leveren volgens Seasonic. Hierdoor geeft Seasonic dus aan dat de 650 en 750W versies maar veilig te gebruiken zijn als 350/400W voeding. Maar de specs kloppen dus niet, want ik heb al vier PEG connectors gezien bij een 650W exemplaar.

[ Voor 25% gewijzigd door -The_Mask- op 23-01-2018 09:13 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20

WCA

-The_Mask- schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:08:
Voedingen van Seasonic zijn nog steeds luidruchtig onder zware omstandigheden. Minder snel dan de oudere versies maar veel worden vanaf zo'n 75% belasting vaak wel weer luidruchtig. Daarnaast is er van de Focus serie nog geen enkele goede review verschenen en de 450W versie gebruikt zelfs een heel ander platform. Dus bij die voeding is het helemaal afwachten wat de prestaties en het geluid zijn. Van de Bitfenix zijn gewoon reviews te vinden en die komt daar prima uit vandaar dat ik die aanraad. Zolang er van de Seasonic dus geen goede review is is het moeilijk om die aan te bevelen.

Volgens die PDF heeft trouwens de 650W en 750W versie van de Focus Gold serie maar twee PEG connectors aan één modulaire kabel. Waarbij zo'n kabel maar 225W mag leveren volgens Seasonic. Hierdoor geeft Seasonic dus aan dat de 650 en 750W versies maar veilig te gebruiken zijn als 350/400W voeding. Maar de specs kloppen dus niet, want ik heb al vier PEG connectors gezien bij een 650W exemplaar.
Ik lees juist alleen maar positieve reviews over de focus series, dus ik vraag me af wat je precies bedoelt.

http://www.tomshardware.c...us-750-gold-psu,5206.html

Bijvoorbeeld. Ja, hij heeft wel wat kleine nadeeltjes, maar dat betekent niet dat de algemene conclusie positief uitvalt. Ook zijn de voedingen naar mijn idee goed geprijsd tov de concurrentie.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat gaat over de Seasonic Focus Plus Gold serie en niet over de Focus Gold serie. Waarbij de 450W versie van de Focus Gold ook nog totaal anders is dan de andere vermogens. De 450W Focus Gold lijkt nog het meest op het platform wat gebruikt wordt in een EVGA GS als je door de fan grill kijkt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

-The_Mask- schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:58:
Dat gaat over de Seasonic Focus Plus Gold serie en niet over de Focus Gold serie. Waarbij de 450W versie van de Focus Gold ook nog totaal anders is als de andere vermogens. De 450W Focus Gold lijkt nog het meest op het platform wat gebruikt wordt in een EVGA GS als je door de fan grill kijkt.
Oh, wat een gare naamgeving dan weer...

Ik schrok al, want ik heb een tijdje terug een Focus Plus Gold 550 aangeschaft voor mijn server, in de veronderstelling dat ik iets goeds had gekocht :P

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Review van Tom's (Seasonic SSR-1000PD Ultra) : http://www.tomshardware.c...um-1000w-psu,5397-12.html

Helaas nog slecht leverbaar voor de Benelux : pricewatch: Seasonic Prime Ultra 1000W Platinum

Eerste stock pas verwacht rond : 20 Februari.

Ook nog een review van een voor mij onbekend merk : http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story6&reid=540

Heb jij er wel eens van gehoord Mask ?

[ Voor 18% gewijzigd door Gipsy King op 30-01-2018 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja, ze verkopen al weer een tijdje voedingen. Kolink is voor de helft verkocht aan Caseking, waarbij het nu dus het huismerk is. Tenminste wat betreft de voedingen, behuizingen, cables en overig grut. Het deel wat over koelers gaat is nog in originele handen.

http://www.kolink.com.tw/index.php?page=4 is dus nog het originele bedrijf.

[ Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 30-01-2018 15:46 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Toch wel erg teleurgesteld in be quiet's Straight Power 11 serie. Na verschillende uitgebreide reviews te hebben gelezen, concluderen ze allemaal hetzelfde. De voeding is superstil, zit tegen Platinum certificering aan, maar faalt bij de 3,3v en 5v lijn vergeleken met andere voedingen in dezelfde prijscategorie. De prijs is veel te hoog vergeleken met andere vergelijkbare voedingen of zelfs Platinum voedingen. Nu weet ik dat dat tegenwoordig misschien niet het belangrijkste is (3,3 en 5v that is) maar toch wel erg teleurstellend gezien de hoge prijs. Dat wordt ook meteen gezien als nadeel. In een review stond zelfs dat EVGA en Corsair Platinum voedingen beter en goedkoper zijn en langer garantie hebben. Hier moet wel gezegd worden dat de reviews wel de hogere wattages testen zoals 750 en 850W maar ik neem aan dat voor de lagere wattages hetzelfde geldt.

Hieronder enkele conclusies vrij vertaald vanuit Google:
Wat de nieuwe Straight Power 11 op het gebied van efficiëntie levert bij topprestaties, is dat de spanningsregeling niet helemaal op hetzelfde hoge niveau ligt. Hoewel de 12V-spanning van de voeding erg stabiel is en met een spanningsval van minder dan 1% zeer goed is ontworpen, kan de 3.3 V- en 5 V-regeling helaas niet goed volhouden en eerder in het bereik van <3% worden geplaatst. Hoewel dit beter is dan de specificatie vereist, is het niet beter dan andere voedingen in hetzelfde prijssegment, waarvan sommige minder dan 1% in totaal zijn. De 3,3 en 5 V-kant van de Straight Power met 150 watt gecombineerd vermogen is echter ook erg sterk en goed 50 watt sterker dan veel andere modellen die slechts 100 watt leveren.
Helaas is de Straight Power 11 een fatsoenlijke voeding waarvan de aantrekkelijkheid ernstig wordt verminderd door de winkelprijs van £ 165. Ter vergelijking: de EVGA SuperNova 850 P2, een voorziening die beter is in bijna elk gebied, is slechts £ 142. In het licht hiervan kan zelfs de pre-orderprijs van £ 150 bij Scan het niet echt opslaan; dit is stil! PSU moet £ 130 zijn voordat het in de wacht kan verschijnen voor een prijs of aanbeveling. Geloof ons niet? De Corsair RM850x heeft 80 Plus Gold-certificering, volledig modulaire bekabeling en tweemaal de garantieduur van deze maar kost £ 120. Wees stil! kan de bouwkwaliteit en de ventilator benadrukken, maar deze dingen zijn niet genoeg om zo'n grote prijskloof te dichten.
Jammer, heel erg jammer want ik ben altijd erg gecharmeerd van het uiterlijk van be quiet! voedingen en ik vind hem er prachtig uitzien en ze staan natuurlijk bekend om hun super stille voedingen. Echter 100 euro voor de 450W uitvoering vind ik erg veel geld en dan moet een voeding ook echt perfect zijn.

* chim0 pinkt een traantje weg :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
-The_Mask- schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:36:
Ja, ze verkopen al weer een tijdje voedingen. Kolink is voor de helft verkocht aan Caseking, waarbij het nu dus het huismerk is. Tenminste wat betreft de voedingen, behuizingen, cables en overig grut. Het deel wat over koelers gaat is nog in originele handen.

http://www.kolink.com.tw/index.php?page=4 is dus nog het originele bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Gipsy King schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:51:
Review van Tom's (Seasonic SSR-1000PD Ultra) : http://www.tomshardware.c...um-1000w-psu,5397-12.html

Helaas nog slecht leverbaar voor de Benelux : pricewatch: Seasonic Prime Ultra 1000W Platinum

Eerste stock pas verwacht rond : 20 Februari.

Ook nog een review van een voor mij onbekend merk : http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story6&reid=540

Heb jij er wel eens van gehoord Mask ?
Hij kan dan goed presteren (die kolink), maar toch zou ik m niet kopen. Man wat is dat ding lelijk zeg....

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 02:17:
Toch wel erg teleurgesteld in be quiet's Straight Power 11 serie. Na verschillende uitgebreide reviews te hebben gelezen, concluderen ze allemaal hetzelfde. De voeding is superstil, zit tegen Platinum certificering aan, maar faalt bij de 3,3v en 5v lijn vergeleken met andere voedingen in dezelfde prijscategorie. De prijs is veel te hoog vergeleken met andere vergelijkbare voedingen of zelfs Platinum voedingen. Nu weet ik dat dat tegenwoordig misschien niet het belangrijkste is (3,3 en 5v that is) maar toch wel erg teleurstellend gezien de hoge prijs. Dat wordt ook meteen gezien als nadeel. In een review stond zelfs dat EVGA en Corsair Platinum voedingen beter en goedkoper zijn en langer garantie hebben. Hier moet wel gezegd worden dat de reviews wel de hogere wattages testen zoals 750 en 850W maar ik neem aan dat voor de lagere wattages hetzelfde geldt.

Hieronder enkele conclusies vrij vertaald vanuit Google:

[...]

[...]

Jammer, heel erg jammer want ik ben altijd erg gecharmeerd van het uiterlijk van be quiet! voedingen en ik vind hem er prachtig uitzien en ze staan natuurlijk bekend om hun super stille voedingen. Echter 100 euro voor de 450W uitvoering vind ik erg veel geld en dan moet een voeding ook echt perfect zijn.
Ja de prijs is wel wat hoog ook in vergelijking met bijvoorbeeld de generatie daarvoor en dan vooral de be quiet Straight Power 10 400W. Die had toch wel een erg goede prijs, die ook een stuk lager lag dan de 500W en hogere exemplaren.

Maar als de prijs maar een tientje lager zou zijn dan dat die nu is, is het al wel direct de beste voeding in zijn categorie wat mij betreft. Beter dan de Corsair RM550x, beter dan de Seasonic Focus Plus 550W, beter dan de BitFenix Whisper Gold 450/550W, beter dan de EVGA SuperNOVA G3/G2 550W.

De prestaties zijn wat mij betreft prima: https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=6Gh

Beter dan de voedingen hierboven, doordat die bijvoorbeeld veel stiller is dan de Seasonic Focus Plus 550W en EVGA SuperNOVA G3 550W, met name onder zware belasting ga je deze voedingen duidelijk horen.

Kwalitatief (veel) betere fan dan alle voedingen hierboven. Dus een verwachte langere levensduur en geen rare bijgeluiden. Als de fan draait hoor je niet de motor of het lager maar hooguit airflow. Maar op 200RPM, de minimale draaisnelheid hoor je dat ook niet meer, ook niet met je oor op de voeding.

Betere beveiligingen door vier OCP's op de 12V, de enige andere die dat heeft is de BitFenix Whisper Gold. Alle anderen hebben het niet, zijn single rail voedingen. Vooral bij de hogere vermogens wil je dat niet, omdat het bij kortsluiting veel minder veilig is.

Qua kabels is de be quiet! ook perfect. De 450W en 550W versies hebben beide twee losse PEG kabels vanuit de voeding. Heb je een videokaart die één connector nodig hebt, sluit je één kabel aan. Heb je zoals de Corsair, EVGA's en Seasonic een dubbele connector heb je één los hangen. Daarnaast geeft Seasonic aan dat je hun kabel maar voor 225W continue mag belasten, dat is nogal weinig, te weinig voor een Vega 56/64 of GTX 1080 Ti bijvoorbeeld. Corsair geeft aan dat die van hun meer kunnen hebben, door betere modulaire pinnen/connectors. Van EVGA weet ik niet hoeveel ze kunnen hebben. De Bitfenix heeft ook twee losse kabels.

Ander voordeel is dat de be quiet! geen condensators in de kabels heeft. Dit ziet er beter uit en maakt de kabels ook niet een stuk dikker. Veel mensen klagen hier over en de Corsair, Seasonic en EVGA's hebben ook nogal dikke kabels.

Ook hebben de be quiet!'s twee verschillende sata connectors, één waar de connector 90 graden van de kabel zit en één 180 graden. Voor sommige behuizingen moet je de ene hebben voor andere de andere, de be quiet! heeft ze dus beide. Bijvoorbeeld voor SSD's achter het moederbord.

Wat mij betreft zijn dit echt grote voordelen. Voordelen die wat mij betreft een stuk zwaarder tellen dan een eventuele 10mV lagere ripple of 0,5/1% betere spanningsregulatie. Aangezien de prestaties van de be quiet! ook gewoon goed zijn. In de praktijk merk je niks van deze prestatieverschillen, maar des te meer van bovenstaande verschillen waar je in de praktijk werkelijk iets mee kan.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 31-01-2018 11:14 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

-The_Mask- schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:04:
[...]

Ja de prijs is wel wat hoog ook in vergelijking met bijvoorbeeld de generatie daarvoor en dan vooral de be quiet Straight Power 10 400W. Die had toch wel een erg goede prijs, die ook een stuk lager lag dan de 500W en hogere exemplaren.

Maar als de prijs maar een tientje lager zou zijn dan dat die nu is, is het al wel direct de beste voeding in zijn categorie wat mij betreft. Beter dan de Corsair RM550x, beter dan de Seasonic Focus Plus 550W, beter dan de BitFenix Whisper Gold 450/550W, beter dan de EVGA SuperNOVA G3/G2 550W.

De prestaties zijn wat mij betreft prima: https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=6Gh

Beter dan de voedingen hierboven, doordat die bijvoorbeeld veel stiller is dan de Seasonic Focus Plus 550W en EVGA SuperNOVA G3 550W, met name onder zware belasting ga je deze voedingen duidelijk horen.

Kwalitatief (veel) betere fan dan alle voedingen hierboven. Dus een verwachte langere levensduur en geen rare bijgeluiden. Als de fan draait hoor je niet de motor of het lager maar hooguit airflow. Maar op 200RPM, de minimale draaisnelheid hoor je dat ook niet meer, ook niet met je oor op de voeding.

Betere beveiligingen door vier OCP's op de 12V, de enige andere die dat heeft is de BitFenix Whisper Gold. Alle anderen hebben het niet, zijn single rail voedingen. Vooral bij de hogere vermogens wil je dat niet, omdat het bij kortsluiting veel minder veilig is.

Qua kabels is de be quiet! ook perfect. De 450W en 550W versies hebben beide twee losse PEG kabels vanuit de voeding. Heb je een videokaart die één connector nodig hebt, sluit je één kabel aan. Heb je zoals de Corsair, EVGA's en Seasonic een dubbele connector heb je één los hangen. Daarnaast geeft Seasonic aan dat je hun kabel maar voor 225W continue mag belasten, dat is nogal weinig, te weinig voor een Vega 56/64 of GTX 1080 Ti bijvoorbeeld. Corsair geeft aan dat die van hun meer kunnen hebben, door betere modulaire pinnen/connectors. Van EVGA weet ik niet hoeveel ze kunnen hebben. De Bitfenix heeft ook twee losse kabels.

Ander voordeel is dat de be quiet! geen condensators in de kabels heeft. Dit ziet er beter uit en maakt de kabels ook niet een stuk dikker. Veel mensen klagen hier over en de Corsair, Seasonic en EVGA's hebben ook nogal dikke kabels.

Ook hebben de be quiet!'s twee verschillende sata connectors, één waar de connector 90 graden van de kabel zit en één 180 graden. Voor sommige behuizingen moet je de ene hebben voor andere de andere, de be quiet! heeft ze dus beide. Bijvoorbeeld voor SSD's achter het moederbord.

Wat mij betreft zijn dit echt grote voordelen. Voordelen die wat mij betreft een stuk zwaarder tellen dan een eventuele 10mV lagere ripple of 0,5/1% betere spanningsregulatie. Aangezien de prestaties van de be quiet! ook gewoon goed zijn. In de praktijk merk je niks van deze prestatieverschillen, maar des te meer van bovenstaande verschillen waar je in de praktijk werkelijk iets mee kan.
Gek, op alle reviews zie ik echt condensators in de kabels helaas.

Afbeeldingslocatie: https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2018/01/L1003500.jpg

Bijvoorbeeld

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
GreNade schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:23:
[...]

Gek, op alle reviews zie ik echt condensators in de kabels helaas.

[afbeelding]

Bijvoorbeeld
Ik zie er geen enkele anders, ook niet op dat plaatje. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

-The_Mask- schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:26:
[...]

Ik zie er geen enkele anders, ook niet op dat plaatje. :p
Dan ben ik benieuwd wat dan die dingen die ongeveer de maat van een Solid State Condensator hebben,die onder de krimpkousjes aan het eind van elke stekker zitten zijn :P

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
GreNade schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:29:
[...]

Dan ben ik benieuwd wat dan die dingen die ongeveer de maat van een Solid State Condensator hebben,die onder de krimpkousjes aan het eind van elke stekker zitten zijn :P
Tie-wraps ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Nouja, dat wil ik nog wel van je aannemen dan :+

Maar in dat geval zie ik het nadeel van condensators niet zo, mijn Focus Plus Gold heeft niet veel dikkere kabels ofzo, en ziet er hetzelfde uit.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
GreNade schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:32:
[...]

Nouja, dat wil ik nog wel van je aannemen dan :+

Maar in dat geval zie ik het nadeel van condensators niet zo, mijn Focus Plus Gold heeft niet veel dikkere kabels ofzo, en ziet er hetzelfde uit.
Een condensator is toch echt wel een flink stukje groter dan een tie-wrap en doordat die ook aan de kabel gesoldeerd moet worden heb je weer een extra stukje wat niet buigen wil.

Ter vergelijking: https://www.kitguru.net/w...oads/2017/08/L1002432.jpg

Overigens had mij voorkeur trouwens gewoon platte kabels geweest, zonder sleeving, is nog goedkoper ook en ziet er beter uit wat mij betreft.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 31-01-2018 11:35 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

't allermooiste is nog wel wat Corsair doet met de RM series in het wit. Elke kabel individueel gesleeved, een beetje als zo'n custom cable setje.

Maar platte kabels is een mooi compromis, jammer dat dat niet gangbaar is

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja alleen dat is wel flink duurder, meerdere tientjes en voor lang niet iedereen interessant of handig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@-The_Mask- Klopt, ze zijn er ook lovend over, behalve die 3,3 en 5v maar dat vind je dus niet erg? Die PDF laat overigens veel cijfers zien maar weinig uitleg. Voor een leek zegt het niks.

Die kabels zien er overigens op deze foto wel stug uit. Dit krijg je niet zomaar gebogen.

Afbeeldingslocatie: https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/be_quiet_straight_power_11/i/be_quiet_straight_power_11_04.jpg

Overigens zou deze voeding hooguit in een i3/i5 komen met een GTX 1050 dus geen high-end shit.

[ Voor 9% gewijzigd door chim0 op 31-01-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:56:
@-The_Mask- Klopt, ze zijn er ook lovend over, behalve die 3,3 en 5v maar dat vind je dus niet erg?
Die één of hooguit twee procent mindere spanningsregulatie zal in de praktijk voor niemand iets uitmaken. Al helemaal omdat de 3,3V en 5V maar licht worden belast in een moderne PC.
Die PDF laat overigens veel cijfers zien maar weinig uitleg. Voor een leek zegt het niks.
Kan ik mij voorstellen. Maar je zou eventueel de procentuele spanningsval kunnen berekenen tussen de lichtste en zwaarste belasting of je zet de cijfers in een grafiek in Excel, voor als je dat interessant zou vinden. :p Kun je ook doen bij andere voedingen op Cybenetics.com, dan kun je gemakkelijker het verschil zien.
Die kabels zien er overigens op deze foto wel stug uit. Dit krijg je niet zomaar gebogen.
Valt wel mee, er is niks wat niet gemakkelijk buigt, krimpkous buigt namelijk gewoon mee en de tie-wrap heb je geen last van. Dus de kabel in een hoek van 90 graden leggen is bijvoorbeeld geen probleem, buigt wel mee.
Overigens zou deze voeding hooguit in een i3/i5 komen met een GTX 1050 dus geen high-end shit.
In zo'n geval is iets als een be quiet! Pure Power 10 400W interessanter, tenzij de voeding 10 jaar of meer mee moet gaan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techninja
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-07 16:36
Beste Tweaker,

Ik zag deze voeding (Super Flower SF650P-14P) te koop staan op amazon (volgens mij) maar kon er eigenlijk verder niks over vinden. Normaal zijn super flower voedingen zover ik weet altijd wel van redelijke kwaliteit maar is dat ook bij dit specifieke model? Hij is ook in de pricewatch te vinden maar daar staat ook niet meer informatie, daarnaast heb ik ook niks kunnen vinden bij sites als jonnyguru (en vergelijkbare). Ook op de site van super flower heb ik verder geen info gevonden. Een van jullie enig idee wat voor (kwaliteit) voeding het is?

Bedankt voor elke antwoord bij voorbaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
techninja schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:32:
Beste Tweaker,

Ik zag deze voeding (Super Flower SF650P-14P) te koop staan op amazon (volgens mij) maar kon er eigenlijk verder niks over vinden. Normaal zijn super flower voedingen zover ik weet altijd wel van redelijke kwaliteit maar is dat ook bij dit specifieke model? Hij is ook in de pricewatch te vinden maar daar staat ook niet meer informatie, daarnaast heb ik ook niks kunnen vinden bij sites als jonnyguru (en vergelijkbare). Ook op de site van super flower heb ik verder geen info gevonden. Een van jullie enig idee wat voor (kwaliteit) voeding het is?

Bedankt voor elke antwoord bij voorbaat.
https://www.amazon.de/Sup...eil-ATX2-31/dp/B002BIRRIM
Deze dus?

Nee dat is niet echt een goede voeding. Dat is nog een voeding van de tijd voordat Super Flower interessante en goede voedingen ging verkopen. Dat kwam pas vanaf 2010/2011 met de Golden Green series.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techninja
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-07 16:36
-The_Mask- schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:48:
[...]

https://www.amazon.de/Sup...eil-ATX2-31/dp/B002BIRRIM
Deze dus?

Nee dat is niet echt een goede voeding. Dat is nog een voeding van de tijd voordat Super Flower interessante en goede voedingen ging verkopen. Dat kwam pas vanaf 2010/2011 met de Golden Green series.
ja bedankt voor het antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 02:45
Hallo,
Ik heb een klein probleem.
Ik doe een kleine upgrade voor een vriend van me. Ik zet mijn i5 4460, 24GB ddr3, asrock z97 extreme 4 in zijn kast, waar eerst een p5k pro, q6600, 4 GB ddr2 en 560 ti in zat.

Het wordt `gevoed` door een zalman zm600hp.

De asrock heeft een 2x 4 pin nodig voor de CPU, de asus een 1x 4 pin.
De asrock met onboard video kan NIET voldoende aan om te booten (geen beeld, cpu fan led flikkert)
De asus met de 560 ti aangesloten kan nog WEL gestart worden en geeft beeld.

Dit slaat ergens nergens op...tenzij ik bij de initiele installatie de voeding rail overbelast heb door de graka ook aan te sluiten..maar daarvoor ben ik te onervaren op dit gebied. Volgende was namelijk het geval...

Mijn vriend is helemaal niet handig met PCs. Hij had 1,5 jaar geleden, toen ik een nieuwe GRAKA gekocht had, mijn 560 ti in zijn pc gezet, en ipv het modulair 2de PCI-e voedingskabeltje te zoeken, van een collega een sata-pciE koppelstukje gekregen, die hij op de (geloof 3de) rail aangesloten heeft...wat natuurlijk precies diegene is waar de CPU en MOBO ook opzitten. Als ik er vanuit ga dat CPU, graka en MOBO ongeveer 240 Watt uit die 12v lijn trekken. Kom je op 20A. (Ik ben niet te slim hierin..klopt dit?) Dat is dus teveel..de rail kan slechts 16A dragen...uiteraard is dit iets rekbaar...maar ik kan me voorstellen dat deze rail altijd flink overbelast was geweest.

Op dit moment kan de Zalman zijn oude MOBO dus incl videokaart nog voeden. Maar mijn oude systeem niet...Ik ben geneigd een nieuwe voedinkje te kopen...deze zalman is tenslotte al 7 jaar oud (niet intensief gebruikt)....maar mss hebben jullie nog een idee??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@KeesFluitman Je kunt een rail niet overbelasten als in dat het schadelijk zou zijn. Zie het als de groepen in de meterkast. Belast je één te veel dan schakelt die de groep uit en kun je hem ook weer gewoon inschakelen. Bij voedingen schakelt de voeding gewoon uit, waarna je hem ook weer gewoon kunt inschakelen. Het is een beveiliging tegen overbelasting/kortsluiting, om problemen als overbelaste aansluitingen en kabels te voorkomen.

De Zalman ZM-600HP is alleen kwalitatief niet een goede voeding. Wat je ziet is dat veel nu stuk gaan of zijn. Soms merk je hier eerst niks van maar op den duur werkt de PC er niet meer mee of maakt die de PC stuk. Dit komt omdat de condensators het begeven waardoor die hun werk van ripple weg filteren niet meer fatsoenlijk kunnen uitvoeren. Hierdoor geeft de voeding een gevaarlijk hoge ripple af aan de onderdelen die je erop aansluit, wat erg slecht is voor die onderdelen. Dus deze voeding kun je sowieso beter niet meer gebruiken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 02:45
-The_Mask- schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:42:
@KeesFluitman Je kunt een rail niet overbelasten als in dat het schadelijk zou zijn. Zie het als de groepen in de meterkast. Belast je één te veel dan schakelt die de groep uit en kun je hem ook weer gewoon inschakelen. Bij voedingen schakelt de voeding gewoon uit, waarna je hem ook weer gewoon kunt inschakelen. Het is een beveiliging tegen overbelasting/kortsluiting, om problemen als overbelaste aansluitingen en kabels te voorkomen.

De Zalman ZM-600HP is alleen kwalitatief niet een goede voeding. Wat je ziet is dat veel nu stuk gaan of zijn. Soms merk je hier eerst niks van maar op den duur werkt de PC er niet meer mee of maakt die de PC stuk. Dit komt omdat de condensators het begeven waardoor die hun werk van ripple weg filteren niet meer fatsoenlijk kunnen uitvoeren. Hierdoor geeft de voeding een gevaarlijk hoge ripple af aan de onderdelen die je erop aansluit, wat erg slecht is voor die onderdelen. Dus deze voeding kun je sowieso beter niet meer gebruiken.
Vriendelijk bedankt! Ja ik dacht wel dat hij er dan uit zou moeten slaan. Kon niet verklaren waarom hij mijn mobo dan niet kon powere maar die oude wel..ook al maakt het qua verbruik weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Voor een thuisserver (Freenas, owncloud, transcoding, evt esxi) sta ik momenteel op dit systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon Processor E3-1235L v5€ 261,82€ 261,82
1Fujitsu D3417-B2€ 150,-€ 150,-
4WD Red WD40EFRX, 4TB€ 121,-€ 484,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 895,82

De bedoeling is om met deze server minstens 5 jaar te doen, graag de mogelijkheid om naar 6 hdd's te gaan indien nodig. Ik zou deze zo zuinig mogelijk willen laten draaien, <20W idle moet zeker mogelijk zijn, ook onder load zal het ruim <100W zijn. Ben nog niet 100% zeker of de WD Reds de juiste keuze zijn. De server moet stil zijn.

Wil hier dus een kwalitatieve, stille voeding met een zo hoog mogelijk <50W efficientie voor hebben. Heb wat rondgezocht en ben tot volgende selectie gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,50€ 62,50
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
1Cooler Master V Series V550€ 92,-€ 92,-
1Corsair SF450€ 78,50€ 78,50
1Seasonic Focus Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,-

De G360 en SF450 vallen voor mij af vanwege maar 4 sata connectors, tenzij ze beduidend beter zouden zijn (maar dat zijn ze denk ik niet).
Probleem is dat ik maar heel moeilijk deftige metingen op lage vermogens vind van deze voedingen, zeker de Focus Gold. Bij Tom's Hardware doen beide Bitefenix en de CM beter, maar ik heb geen idee hoe representatief dat is voor de Focus Gold 450W.
Hier komt de Formula Gold goed uit, die is enkel moeilijk verkrijgbaar.
Van de V550 heb ik ook al verschillende keren gelezen dat deze zeer efficient is onder lage belasting, al kan ik enkel een 50W meting vinden. Denk je dat deze de meerprijs/lagere kwaliteit in mijn geval waard zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:31:
[...]

In zo'n geval is iets als een be quiet! Pure Power 10 400W interessanter, tenzij de voeding 10 jaar of meer mee moet gaan.
Ja, jammer dat er geen Straight Power 11 300 of 350W is maar dat is waarschijnlijk niet interessant voor bequiet! De PC zou in ieder geval 7 jaar mee moeten gaan en stilte is eigenlijk de grootste eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:48:
[...]

Ja, jammer dat er geen Straight Power 11 300 of 350W is maar dat is waarschijnlijk niet interessant voor bequiet! De PC zou in ieder geval 7 jaar mee moeten gaan en stilte is eigenlijk de grootste eis.
Het prijsverschil om een Straight Power 11 300/350W te maken zou minder dan een euro zijn in vergelijking met een Straight Power 11 450W aan interne onderdelen. Om zoiets rendabel te maken moet je dus flinke bezuinigingen doen, anders moet je met veel minder winst genoegen nemen of de voeding dezelfde prijs geven. Maar dan zou een Straight Power 11 300/350W niet verkopen.

Overigens had ik sowieso meer bespaard op de Straight Power 11 450W als ik be quiet! was. Bijvoorbeeld door beide PEG connectors aan één kabel te zetten en één sata/molex kabel er standaard minder bij te leveren. Nu is het prijsverschil maar 5 euro met de 550W versie, dan zou ik er 10 euro verschil van maken.

Een modulaire PEG kabel met twee connectors voor een 550W voeding is dan weer minder slim, maar voor een 450W voeding is het wel een logische kostenbesparing. Als je bijvoorbeeld Seasonic pakt dan noemt Seasonic zelf een maximaal verbruik van 225W over één zo'n modulaire kabel met twee connectors. Als je dan één zo'n kabel op een 550W voeding zet dan is dat nogal onlogisch. Immers nemen de rest van de componenten vaak niet meer dan 150W, vaak iets van 100W voor een gemiddelde CPU en 50W voor de rest van de onderdelen, dat is vrij gemiddeld. Maar als je dan 225W, 100W en 50W bij elkaar optelt, dan zit je maar op 375W. Voor een 550W is dat dus een onbegrijpelijke keuze. Seasonic geeft hier dus aan dat hun 550W voedingen eigenlijk niet goed bruikbaar/geschikt zijn voor 550W. Of ze moeten betere modulaire pluggen nemen, die geschikt zijn voor grotere stroom, ook een optie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
bertp1 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:13:
De G360 en SF450 vallen voor mij af vanwege maar 4 sata connectors, tenzij ze beduidend beter zouden zijn (maar dat zijn ze denk ik niet).
Nee en de SF450 lijkt mij sowieso niet handig, dat is een SFX voeding met korte kabels.
Probleem is dat ik maar heel moeilijk deftige metingen op lage vermogens vind van deze voedingen, zeker de Focus Gold. Bij Tom's Hardware doen beide Bitefenix en de CM beter, maar ik heb geen idee hoe representatief dat is voor de Focus Gold 450W.
Van de Focus Gold 450W is nog niks bekend. Geen reviews/geen tests geen interne foto's. De voeding lijkt alleen gebaseerd op een oud budget 80PLUS Gold platform van Seasonic, als je kijkt door de achterkant. Het platform welke bijvoorbeeld ook werd gebruikt in de EVGA GS series.
Hier komt de Formula Gold goed uit, die is enkel moeilijk verkrijgbaar.
Van de V550 heb ik ook al verschillende keren gelezen dat deze zeer efficient is onder lage belasting, al kan ik enkel een 50W meting vinden. Denk je dat deze de meerprijs/lagere kwaliteit in mijn geval waard zou zijn?
De kwaliteit van de Cooler Master V550 is niks mis mee. En qua rendement is het idd de meest efficiente voeding van ze allemaal, kan mij niet voorstellen dat de Seasonic Focus Gold 450W efficiënter gaat zijn. Probleem is alleen zoals je zelf al aangeeft de hoge meerprijs, vooral in vergelijking met de goedkoopste opties.

De Corsair SF450 zou ik iig niet nemen door de korte kabels, dat is niet handig. Seasonic Focus Gold 450W niet omdat er nog niks van bekend is behalve wat zichtbaar is van de buitenkant. De Seasonic G-series 360W niet omdat het rendement toch wel laag licht bij lage belasting voor een 80PLUS Gold voeding. Daarnaast is het de vraag of je hem nog kunt kopen, bijna overal uitverkocht, voeding is EOL.

Dus dan gaat het tussen de twee BitFenix voedingen en de Cooler Master. Alle drie zijn overigens qua kwaliteit prima voedingen. Rendement van de Cooler Master V550 is duidelijk het beste. Bij 40W gaat die richting de 88% bij 230V als je een halve ampère van de 3,3V en 5V trekt.

De BitFenix Formula Gold 450W doet daar maar zo'n 81% en bij 20W gaat die naar zo'n 68%, dat is niet heel hoog, want de Cooler Master V550 doet dan zo'n 80%. Echter is het verschil in procenten dan wel groot, qua absolute waarde is het niet zo groot. Bij 40W is het verschil minder dan 4W en bij 20W kom je dan ook op zo'n 4W uit. 4W 24/7 is ongeveer 8 euro per jaar.

Waarschijnlijk ga je het prijsverschil dus rond de 3 à 4 jaar eruit hebben. Qua aansluitingen kun je bij de Cooler Master altijd nog een extra modulaire sata kabel kopen, iets wat de bij de modulaire BitFenix ook kan. Bij de Formula Gold kun je altijd nog extra sata connectors op de kabel klikken, zulke connectors zijn wel los te koop.

De BitFenix Whisper Gold 450W is niet door Aris (Cybenetics, Tomshardware en TechPowerUp) op 230V getest, dus dat is moeilijk te vergelijken. Op 115V is het verschil erg klein, waarschijnlijk dus ook op 230V.
https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=V7n
https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=pTP

Daarmee hoef je de Whisper Gold 450W dus niet voor het rendement te nemen, maar eventueel kan het wel omdat je er gemakkelijk modulaire sata kabels voor kunt kopen. Dit omdat het dezelfde zijn als bij Corsair.

Ik zou persoonlijk dus kiezen tussen de BitFenix Formule Gold 450W en Cooler Master V550.
Review van de Cooler Master die je zelf ook al had gezien: https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550/
Review van de BitFenix Formula Gold 650W: http://www.tomshardware.c...a-gold-650w-psu,5382.html Voor het rendement kun je dus beter het Cybenetics certificaat bekijken, maar prestaties e.d. kun je de review voor gebruiken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-08 16:56
Beste allen en waarschijnlijk The_Mask in het bijzonder,

Ik ben een threadripper systeem aan het samenstellen, op basis van een 1950X (met max haalbare stabiele overclock), 64 GB, en 1080 TI, voor dagenlange non-stop AI/Tensorflow/dataverwerking. (zoek mooie balans tussen cores en clockspeed voor een multifunctionele workstation). Stabiliteit, betrouwbaarheid en efficiëntie is wat mij betreft prioriteit nummer 1, we gaan niet bezuinigen op de voeding.

Nu heb ik eigenlijk alleen ervaring met lichtere voedingen voor game pc's (en dat is niet up-to-date), mijn vraag is daarom; moet ik voor deze zwaardere toepassingen op andere zaken letten voor een voeding? Is Seasonic ook nog koning in dit segment? Hebben jullie zo een voeding in gedachten wat de go-to voeding is op het moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@A.W.E.S.O.M.-0 Seasonic is nooit koning geweest, ze maken goede voedingen en mindere goede voeding net als veel andere fabrikanten. Seasonic is hooguit het beste in mensen laten denken dat hun de beste voedingen maken. ;)

Welk moederbord en behuizing denk je aan?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.W.E.S.O.M.-0
-The_Mask- schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:11:
@A.W.E.S.O.M.-0 Seasonic is nooit koning geweest, ze maken goede voedingen en mindere goede voeding net als veel andere fabrikanten. Seasonic is hooguit het beste in mensen laten denken dat hun de beste voedingen maken. ;)

Welk moederbord en behuizing denk je aan?
Kijk, dat is al goed om te weten.

Ik zat te denken aan een X399 chipset voor het overclocken, maar het zijn allemaal van de type 'pro gaming' dus dat baart al zorgen over de prijs/kwaliteit. :)

pricewatch: Asus Prime X399-A
pricewatch: ASRock X399 Taichi

Qua behuizing, dat wordt de saaiste en meest onopvallende tower om met een workstation op kantoor weg te kunnen komen. Zeg iets van fractal design ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
A.W.E.S.O.M.-0 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:16:
[...]

Ik zat te denken aan een X399 chipset voor het overclocken, maar het zijn allemaal van de type 'pro gaming' dus dat baart al zorgen over de prijs/kwaliteit. :)
Ja producten met de naam gaming wil je vaak niet hebben, ook niet voor een game PC. :P
pricewatch: Asus Prime X399-A
pricewatch: ASRock X399 Taichi

Qua behuizing, dat wordt de saaiste en meest onopvallende tower om met een workstation op kantoor weg te kunnen komen. Zeg iets van fractal design ofzo?
Fractal heeft idd altijd wel strakke kasten, let wel op dat het Asus mobo E-ATX is, dus net wat groter dan ATX. Iets om rekening mee te houden bij de keuze van de behuizing.

Wat betreft de voeding, let op de lengte van de kabels als je een echt grote behuizing neemt. Vooral dan de EPS connector(s) moeten de juiste lengte hebben met de voeding onderin. Daarnaast moet je ook een voeding zoeken met de juiste stroomaansluitingen voor de CPU op het moederbord. Bij overklokken wil je sowieso twee stroomaansluitingen. Bij veel TR4 moederborden komt dat neer op een 4 pins ATX12V en 8 pins EPS connector. Bij veel voedingen zal dat dan een voeding worden met twee 4+4 pins EPS connectors.

Qua vermogen moet je denken aan 750W voor alleen een flinke CPU overklok en een high-end 850W voeding is wel verstandig als je de videokaart ook nog gaat overklokken. Overigens helpt het veel om de spanning van de CPU zo laag mogelijk te houden, zelfde geld overigens ook voor de GPU bij overklokken. De spanning is namelijk exponentieel aan het verbruik en kan dus heel snel omhoog gaan bij het verhogen. Hierdoor is het overigens ook mogelijk het verbruik te verlagen door overklokken als de spanning omlaag kan voor een stabiele overklok.

Een voeding met 80PLUS Titanium certificaat is overigens ook niet heel interessant, met een goede overklok met niet al te hoge spanning is veel meer te winnen. 80PLUS Gold of Platinum voeding met een overklok waarbij je opzoek gaat naar de ideale performance/watt verhouding bij overklokken is dus het meest logisch. 80PLUS Titanium voedingen zijn op dit moment vaak gewoon erg duur en de goedkopere zijn vaak van mindere kwaliteit waardoor ze weer weinig interessant zijn.

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W
pricewatch: Corsair HX750 V2
pricewatch: Corsair HX750i

Zijn bijvoorbeeld drie goede opties voor het alleen overklokken van de CPU of zowel de CPU als videokaart overklokken, maar niet te extreem. Zijn drie voeding van erg hoge kwaliteit met allemaal ook een fan van goede kwaliteit die heel stil zijn werk doet. Alle drie hebben ze ook meerdere OCP's op de 12V voor betere bescherming tegen kortsluiting en overbelasting.

Alle drie hebben ook twee EPS connectors zodat je de CPU kunt voeden van twee verschillende connectors. Eén 8 pins EPS connector is gewoon te weinig voor een overgeklokte Threadripper 1950X welke gemakkelijk ver over de 300W zal gaan.

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W
pricewatch: Corsair HX850 V2

Zijn dan twee goede opties als je de CPU en videokaart wel tot de max wil overklokken, zonder te kijken naar performance/watt.

Bij het aansluiten van de videokaart doe je er trouwens ook slim aan om twee losse kabels te gebruiken. En dus niet één modulaire kabel waaraan twee connectors zitten. Veel GTX 1080 Ti kaarten kunnen, zeker met overklok, prima over de 300W gaan. Voor een continue zware belasting kun je dan beter twee losse kabels gebruiken.

Voordeel van de be quiet! Straight Power 11 is de hele fan die van erg hoge kwaliteit is, beste die je in een voeding zult vinden. Rest van de voeding is overigens ook uitstekend. Kabels is ook een voordeel, er zitten geen condensators in, waardoor ze wat soepeler zijn dan de Corsair HX. Ook zitten er PEG kabels bij met maar één connector, wat iets netter staat dan een kabel gebruiken waarbij één connector niet wordt gebruikt.

Beide Corsairs hebben als voordeel dat ze langere garantietermijn hebben met 10 jaar in vergelijking met de 5 jaar van be quiet!. Daarnaast zijn de prestaties wat beter, maar dit is iets wat je in de praktijk niet zal uitmaken. Vooral leuk voor in de reviews.

HXi heeft daarnaast mooie platte zwarte kabels en je kunt via Corsair Link verschillende dingen uitlezen. Zoals de spanningen, maar ook het verbruik van de PC en het rendement van de voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.W.E.S.O.M.-0
-The_Mask- schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:43:
[...]

Ja producten met de naam gaming wil je vaak niet hebben, ook niet voor een game PC. :P

[...]

Fractal heeft idd altijd wel strakke kasten, let wel op dat het Asus mobo E-ATX is, dus net wat groter dan ATX. Iets om rekening mee te houden bij de keuze van de behuizing.

Wat betreft de voeding, let op de lengte van de kabels als je een echt grote behuizing neemt. Vooral dan de EPS connector(s) moeten de juiste lengte hebben met de voeding onderin. Daarnaast moet je ook een voeding zoeken met de juiste stroomaansluitingen voor de CPU op het moederbord. Bij overklokken wil je sowieso twee stroomaansluitingen. Bij veel TR4 moederborden komt dat neer op een 4 pins ATX12V en 8 pins EPS connector. Bij veel voedingen zal dat dan een voeding worden met twee 4+4 pins EPS connectors.

Qua vermogen moet je denken aan 750W voor alleen een flinke CPU overklok en een high-end 850W voeding is wel verstandig als je de videokaart ook nog gaat overklokken. Overigens helpt het veel om de spanning van de CPU zo laag mogelijk te houden, zelfde geld overigens ook voor de GPU bij overklokken. De spanning is namelijk exponentieel aan het verbruik en kan dus heel snel omhoog gaan bij het verhogen. Hierdoor is het overigens ook mogelijk het verbruik te verlagen door overklokken als de spanning omlaag kan voor een stabiele overklok.

Een voeding met 80PLUS Titanium certificaat is overigens ook niet heel interessant, met een goede overklok met niet al te hoge spanning is veel meer te winnen. 80PLUS Gold of Platinum voeding met een overklok waarbij je opzoek gaat naar de ideale performance/watt verhouding bij overklokken is dus het meest logisch. 80PLUS Titanium voedingen zijn op dit moment vaak gewoon erg duur en de goedkopere zijn vaak van mindere kwaliteit waardoor ze weer weinig interessant zijn.

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W
pricewatch: Corsair HX750 V2
pricewatch: Corsair HX750i

Zijn bijvoorbeeld drie goede opties voor het alleen overklokken van de CPU of zowel de CPU als videokaart overklokken, maar niet te extreem. Zijn drie voeding van erg hoge kwaliteit met allemaal ook een fan van goede kwaliteit die heel stil zijn werk doet. Alle drie hebben ze ook meerdere OCP's op de 12V voor betere bescherming tegen kortsluiting en overbelasting.

Alle drie hebben ook twee EPS connectors zodat je de CPU kunt voeden van twee verschillende connectors. Eén 8 pins EPS connector is gewoon te weinig voor een overgeklokte Threadripper 1950X welke gemakkelijk ver over de 300W zal gaan.

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W
pricewatch: Corsair HX850 V2

Zijn dan twee goede opties als je de CPU en videokaart wel tot de max wil overklokken, zonder te kijken naar performance/watt.

Bij het aansluiten van de videokaart doe je er trouwens ook slim aan om twee losse kabels te gebruiken. En dus niet één modulaire kabel waaraan twee connectors zitten. Veel GTX 1080 Ti kaarten kunnen, zeker met overklok, prima over de 300W gaan. Voor een continue zware belasting kun je dan beter twee losse kabels gebruiken.

Voordeel van de be quiet! Straight Power 11 is de hele fan die van erg hoge kwaliteit is, beste die je in een voeding zult vinden. Rest van de voeding is overigens ook uitstekend. Kabels is ook een voordeel, er zitten geen condensators in, waardoor ze wat soepeler zijn dan de Corsair HX. Ook zitten er PEG kabels bij met maar één connector, wat iets netter staat dan een kabel gebruiken waarbij één connector niet wordt gebruikt.

Beide Corsairs hebben als voordeel dat ze langere garantietermijn hebben met 10 jaar in vergelijking met de 5 jaar van be quiet!. Daarnaast zijn de prestaties wat beter, maar dit is iets wat je in de praktijk niet zal uitmaken. Vooral leuk voor in de reviews.

HXi heeft daarnaast mooie platte zwarte kabels en je kunt via Corsair Link verschillende dingen uitlezen. Zoals de spanningen, maar ook het verbruik van de PC en het rendement van de voeding.
Allereerst, ontzettend bedankt voor de uitgebreide reactie!

Mijn plan was inderdaad om een aantal profielen te maken qua overclock combinaties (alleen CPU, alleen GPU, Beide maximaal, beide 'optimaal' (watt/performance), underclocks voor maximale energie-efficiëntie voor niet tijd gebonden processen en minimale herrie).

De Corsair850 v2 lijkt het dan maar te moeten gaan worden. Energieverbruik monitoren vinden we sowieso erg leuk op kantoor (zit ook in de lijn van ons werk) dus dat is een mooie bonus en looks zijn wat mij betreft totaal irrelevant in een dichte kast.

Enfin, cool! Hier ben ik enorm mee geholpen, nogmaal thanks, zodra ik het hele systeem in beeld heb, zal ik het posten als je het goed vindt, om zeker te weten dat ik geen domme dingen heb gedaan qua stroomvoorziening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
A.W.E.S.O.M.-0 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:51:
[...]

De Corsair850 v2 lijkt het dan maar te moeten gaan worden. Energieverbruik monitoren vinden we sowieso erg leuk op kantoor (zit ook in de lijn van ons werk) dus dat is een mooie bonus en looks zijn wat mij betreft totaal irrelevant in een dichte kast.
Corsair HX serie heeft dat niet, het zijn de voedingen met de i in het typenummer, dus RMi, HXi en AXi.
En als je dus meerdere profielen wil maken en ook één met maximale overklok dan zou ik dus naar minimaal een 850W voeding gaat kijken.

Dus bijvoorbeeld één van deze drie Corsair voedingen:
pricewatch: Corsair RM850i
pricewatch: Corsair HX850i
pricewatch: Corsair AX860i

Reviews:
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story2&reid=441
http://www.tomshardware.c...0i-power-supply,4223.html (750W versie, maar is dezelfde voeding op 100W na en enkele connectors)

http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=392 (750W versie, maar is dezelfde voeding op 100W na en enkele connectors)
https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/HX750i/ (750W versie, maar is dezelfde voeding op 100W na en enkele connectors)

http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=317
https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX860i/

Corsair AX860i is met een dikke 5 jaar al weer een oudje ondertussen, maar nog steeds één van de betere voedingen. Deze heeft ook de meest uitgebreide vorm van Corsair Link waar je zelfs het OCP trippoint kunt instellen. Corsair Link is bij deze voeding ook het meest precies trouwens. De voeding is echter niet zo extreem stil als de RM850i en HX850i zijn.

Verschil tussen RMi en HXi is dan dat HXi efficienter is en HXi platte zwarte kabels heeft en RMi kabels met sleeving heeft waar aan het uiteinde nog kleine condensators zitten verwerkt voor lagere ripple. Wat dus alleen maar interessant is voor een betere score in de reviews, niet echt voor de praktijk.

Voor de rest kun je het allemaal nog terug lezen in bovenstaande reviews.
Enfin, cool! Hier ben ik enorm mee geholpen, nogmaal thanks, zodra ik het hele systeem in beeld heb, zal ik het posten als je het goed vindt, om zeker te weten dat ik geen domme dingen heb gedaan qua stroomvoorziening. :)
Prima.

Een tweede videokaart komt er trouwens niet in de toekomst? Daar zal de software toch niet gebruik van maken? Anders zou ik daar alvast rekening mee houden wat betreft de voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Beste,

Momenteel heb ik in mijn PC een RM750X zitten. Ik ga echter een mining rig bouwen met 4x 580 waar ik deze voor wil gebruiken. Daarom zoek ik op korte termijn een nieuwe voeding.
Mijn pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 333,-€ 333,-
1Asus Z97-A€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 42,55€ 42,55
1Fractal Design Define S€ 73,89€ 73,89
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
3be quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 8,20€ 24,60
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 146,-€ 292,-
1Corsair RM750x€ 113,95€ 113,95
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 964,90

De 4790K is OC’d naar 4.7GHz. Zelf dacht ik aan een RM650X, V650 of Focus Gold 650. Echter, de stroom is voor mij gratis, dus ik hoef niet per definitie een Gold voeding, alhoewel ik dit dus wel met kwaliteit associeer.

Derhalve: Zijn er voedingen in een prijssegment lager, die qua kwaliteit even sterk zijn, echter het in efficientie enigszins laten afweten?

Edit: @-The_Mask- Ik kan waarschijnlijk een V650S bemachtigen. Zonder sata/molex. Ik heb zelf nog een V1000. Kan ik de sata kabels daarvan zonder problemen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:50
Ik zit hier te lezen en zie dat men spreekt over dat oude voedingen minder betrouwbaar worden.

Ik vroeg mij dan ook af of het nodig is mijn eerste generatie Corsair TX-750 te gaan vervangen?

Ik heb eventueel nog beschikking tot deze Be Quiet voeding.

pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 550W

Zou dit voor nu beter zijn dan mijn Corsair TX-750 en is dat voldoende voor mijn systeem?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
untflanked schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:42:

Momenteel heb ik in mijn PC een RM750X zitten. Ik ga echter een mining rig bouwen met 4x 580 waar ik deze voor wil gebruiken. Daarom zoek ik op korte termijn een nieuwe voeding.
Let je er wel op bij het aansluiten van de risers dat je dit op een veilige manier doet. Bijvoorbeeld niet vier risers van stroom voorzien via één modulaire kabel met vier sata connectors. Want dat gaat dan faliekant mis doordat je te veel stroom wil trekken door één 12V kabel en één pin in de modulaire connector.
De 4790K is OC’d naar 4.7GHz. Zelf dacht ik aan een RM650X, V650 of Focus Gold 650. Echter, de stroom is voor mij gratis, dus ik hoef niet per definitie een Gold voeding, alhoewel ik dit dus wel met kwaliteit associeer.
Ja en dat is dus niet zo. ;)

Een Cooler Master V650 is niet geschikt, tenminste niet als je ook nog een beetje de videokaart gaat overklokken. De V650 heeft namelijk maar één modulaire PEG kabel met twee PEG aansluitingen. Alle stroom wat de videokaart dus uit beide PEG connectors trekt zal dan via één enkele modulaire connector moeten. Dat verbruik zou ik zeker onder de 300W willen houden, terwijl een Fury X prima over de 400W kan als je de power limiet verhoogd.
Derhalve: Zijn er voedingen in een prijssegment lager, die qua kwaliteit even sterk zijn, echter het in efficientie enigszins laten afweten?
Zijn allemaal wat uitverkocht, dus dat is niet echt een optie.
Edit: @-The_Mask- Ik kan waarschijnlijk een V650S bemachtigen. Zonder sata/molex. Ik heb zelf nog een V1000. Kan ik de sata kabels daarvan zonder problemen gebruiken?
Als het goed is gebruiken die idd dezelfde sata kabel, ook al zijn het intern twee totaal verschillende voedingen van twee verschillende fabrikanten. Al kun je trouwens ook even Cooler Master in Eindhoven vragen als ze nog een kabel hebben voor je.

Was je trouwens ook van plan de videokaart nog (flink) te overklokken?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
@-The_Mask-
Let je er wel op bij het aansluiten van de risers dat je dit op een veilige manier doet. Bijvoorbeeld niet vier risers van stroom voorzien via één modulaire kabel met vier sata connectors. Want dat gaat dan faliekant mis doordat je te veel stroom wil trekken door één 12V kabel en één pin in de modulaire connector.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb momenteel al een rig, 4x290 met dus de cooler master v1000. Ik gebruik molex risers, maar de sata-molex kabels gebruik ik niet. Geen fan, slecht idee, correct me if I'm wrong. Met de RM750X wilde ik zoveel mogelijk kabels gebruiken om de risers te poweren, even checken of dit dan 2 of 3 kabels worden.
Ja en dat is dus niet zo. ;)

Een Cooler Master V650 is niet geschikt, tenminste niet als je ook nog een beetje de videokaart gaat overklokken. De V650 heeft namelijk maar één modulaire PEG kabel met twee PEG aansluitingen. Alle stroom wat de videokaart dus uit beide PEG connectors trekt zal dan via één enkele modulaire connector moeten. Dat verbruik zou ik zeker onder de 300W willen houden, terwijl een Fury X prima over de 400W kan als je de power limiet verhoogd.
Momenteel heb ik dus inderdaad 2 PEG kabels aangesloten op de Fury. Dit omdat ik bij 1 kabel last van van lichte Coil Whine. Echter heb ik dat nu nog steeds. Ik ben niet van plan om de Fury te overclocken, momenteel. In de toekomst misschien wel, dan zou een 750Watt inderdaad wel een betere optie zijn. Echter heeft mijn Fury niet heel veel leven in zich qua overclocken/undervolten en heb ik er daarom nog niet mee gespeeld.
Als het goed is gebruiken die idd dezelfde sata kabel, ook al zijn het intern twee totaal verschillende voedingen van twee verschillende fabrikanten. Al kun je trouwens ook even Cooler Master in Eindhoven vragen als ze nog een kabel hebben voor je.
Ah bedankt! Zal, als ik weet of ik de voeding overneem even een berichtje die kant opsturen.
M.b.t. de 650 Watt dan. Ervanuitgaand dat ik de GPU niet ga overclocken, maar eerder zelfs undervolten momenteel, zou dan, voor nu, de 650Watt voldoende zijn? Het is een semi-geld kwestie, bang for buck. Tweedehands V650S voor <€50, of een nieuwe RM750X/Focus Gold voor >€90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
untflanked schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:28:
@-The_Mask-

[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb momenteel al een rig, 4x290 met dus de cooler master v1000. Ik gebruik molex risers, maar de sata-molex kabels gebruik ik niet. Geen fan, slecht idee, correct me if I'm wrong. Met de RM750X wilde ik zoveel mogelijk kabels gebruiken om de risers te poweren, even checken of dit dan 2 of 3 kabels worden.
Een molex is idd een beter idee, vaak beter contact en kan een grotere stroom aan. Een gemiddelde RX 580 met een enkele 8 pins PEG connector zal echter waarschijnlijk een stuk meer door het PCI Express slot trekken dan een gemiddelde R9 290, kan zo maar het dubbele zijn.

Is dus wel iets om mee rekening te houden. Dus het liefst één riser per modulaire kabel en anders echt max twee. Drie risers op één modulaire kabel met drie molex connectors gaat niet goed komen. En je hebt dus RX 580 videokaarten nodig met maar max één PEG connector, bij RX 580 videokaarten met twee PEG connectors kom je aansluitingen op de voeding te kort.

En zorg er ook voor dat je de kloksnelheid en spanning van de GPU flink verlaagt. Een standaard flink overgeklokte RX 580 videokaart welke je niet onderklokt gaat ook niet goed komen.
Momenteel heb ik dus inderdaad 2 PEG kabels aangesloten op de Fury. Dit omdat ik bij 1 kabel last van van lichte Coil Whine. Echter heb ik dat nu nog steeds. Ik ben niet van plan om de Fury te overclocken, momenteel. In de toekomst misschien wel, dan zou een 750Watt inderdaad wel een betere optie zijn. Echter heeft mijn Fury niet heel veel leven in zich qua overclocken/undervolten en heb ik er daarom nog niet mee gespeeld.
Dan kun je idd beter kijken naar een 750W voeding met twee losse PEG kabels.
Ah bedankt! Zal, als ik weet of ik de voeding overneem even een berichtje die kant opsturen.
M.b.t. de 650 Watt dan. Ervanuitgaand dat ik de GPU niet ga overclocken, maar eerder zelfs undervolten momenteel, zou dan, voor nu, de 650Watt voldoende zijn? Het is een semi-geld kwestie, bang for buck. Tweedehands V650S voor <€50, of een nieuwe RM750X/Focus Gold voor >€90.
Ja zonder de videokaart te overklokken moet een Cooler Master V650S wel kunnen. Deze heeft ook als voordeel dat de PEG kabel niet modulair is, maar gesoldeerd aan de printplaat in de voeding, hierdoor kan deze wel meer stroom aan dan de modulaire V650. En minder dan 50 euro voor die voeding is gewoon een goede prijs.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
@-The_Mask- Bedankt. Ik heb inderdaad RX 580's met alleen 1x8 pins. Ze staan op mijn slaapkamer, dus ga er maar vanuit dat mijn eerste prioriteit is ze zo koel mogelijk te krijgen: Thermal Grizzly Kryonaut en flink undervolten.
Voor de 290's gebruik ik simpel MSI Afterburner en UV ik ze naar -100mV. Dit gaat ik ook proberen met de RX580. Ben niet bekend met de capaciteiten van de 5xx serie, maar als het nodig is stel ik ook de snelheden naar beneden ja.
Gaat om de Gigabyte RX 580 4GB. pricewatch: Gigabyte Radeon RX 580 Gaming 4G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@untflanked Kan je a.u.b. een eigen topic starten in Desktop Aankoopadvies over je systeem? Kunnen we hier weer verder over voedingen. Thanks! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
chim0 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:50:
@untflanked Kan je a.u.b. een eigen topic starten in Desktop Aankoopadvies over je systeem? Kunnen we hier weer verder over voedingen. Thanks! :Y)
Ten eerste, nee. Ik doe volgens mij naar dit topic komen voor 'voeding advies en informatie'. Ik wil geen topic in Desktop Aankoopadvies starten om van iedere leek te horen te krijgen wat hij net heeft gekocht en na 2 weken een recensie over heeft geschreven. Daarom kom ik juist naar dit topic om van iets betere kenners informatie te winnen, met name @-The_Mask-.
Volgens mij is mijn hele gesprek met hem namelijk gewoon over voedingen gegaan en wat nodig zou zijn voor mijn vraag.
Daarnaast, fijn dat je me de tip geeft, maar PB dit lekker naar me de volgende keer. Je reactie draagt namelijk ook niet bij aan voortgang van het topic om maar iets te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.W.E.S.O.M.-0
-The_Mask- schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:10:
[...]

Corsair HX serie heeft dat niet, het zijn de voedingen met de i in het typenummer, dus RMi, HXi en AXi.
En als je dus meerdere profielen wil maken en ook één met maximale overklok dan zou ik dus naar minimaal een 850W voeding gaat kijken.

Dus bijvoorbeeld één van deze drie Corsair voedingen:
pricewatch: Corsair RM850i
pricewatch: Corsair HX850i
pricewatch: Corsair AX860i

Reviews:
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story2&reid=441
http://www.tomshardware.c...0i-power-supply,4223.html (750W versie, maar is dezelfde voeding op 100W na en enkele connectors)

http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=392 (750W versie, maar is dezelfde voeding op 100W na en enkele connectors)
https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/HX750i/ (750W versie, maar is dezelfde voeding op 100W na en enkele connectors)

http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=317
https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/AX860i/

Corsair AX860i is met een dikke 5 jaar al weer een oudje ondertussen, maar nog steeds één van de betere voedingen. Deze heeft ook de meest uitgebreide vorm van Corsair Link waar je zelfs het OCP trippoint kunt instellen. Corsair Link is bij deze voeding ook het meest precies trouwens. De voeding is echter niet zo extreem stil als de RM850i en HX850i zijn.

Verschil tussen RMi en HXi is dan dat HXi efficienter is en HXi platte zwarte kabels heeft en RMi kabels met sleeving heeft waar aan het uiteinde nog kleine condensators zitten verwerkt voor lagere ripple. Wat dus alleen maar interessant is voor een betere score in de reviews, niet echt voor de praktijk.

Voor de rest kun je het allemaal nog terug lezen in bovenstaande reviews.

[...]

Prima.

Een tweede videokaart komt er trouwens niet in de toekomst? Daar zal de software toch niet gebruik van maken? Anders zou ik daar alvast rekening mee houden wat betreft de voeding.
Helder, en die latere uitbreiding is inderdaad wel een puntje, is dat dan gewoon een kwestie van de HXi Series HX1200i kiezen? Of schaalt dat niet goed mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
A.W.E.S.O.M.-0 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:36:
[...]

Helder, en die latere uitbreiding is inderdaad wel een puntje, is dat dan gewoon een kwestie van de HXi Series HX1200i kiezen? Of schaalt dat niet goed mee?
Ligt eraan waar je dan aan denkt. Kunnen er twee high-end videokaart in komen of misschien zelfs wel drie?

Alle HXi voedingen zijn trouwens vergelijkbaar, op het vermogen na. AXi zijn allemaal verschillende versies van. AX760i, AX860i en AX1200i zijn de drie oudjes. AX1500i kwam later en is weer wat beter. AX1600i is net uit en is nog weer beter.

Nadeel is alleen dat bijna alle voedingen van meer dan 1000W uitverkocht zijn doordat ze zijn opgekocht door miners. Vanaf ongeveer 850W zie je het al trouwens, daar zijn sommige type's al wat schaarser.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:50:
Het goed aansluiten van onderdelen op een voeding is ook gewoon iets wat bij de voeding hoort.
untflanked schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:24:
@-The_Mask- Bedankt. Ik heb inderdaad RX 580's met alleen 1x8 pins. Ze staan op mijn slaapkamer, dus ga er maar vanuit dat mijn eerste prioriteit is ze zo koel mogelijk te krijgen: Thermal Grizzly Kryonaut en flink undervolten.
Voor de 290's gebruik ik simpel MSI Afterburner en UV ik ze naar -100mV. Dit gaat ik ook proberen met de RX580. Ben niet bekend met de capaciteiten van de 5xx serie, maar als het nodig is stel ik ook de snelheden naar beneden ja.
Ja onderklokken en spanning verlagen is zeker verstandig. Ook als je niet de stroomkosten hoeft te betalen. De warmte moet je ook kwijt raken, en vier van zulke kaarten kunnen nogal wat warmte produceren zonder dat te doen. Dan moet je namelijk niet raar op kijken dat je meer dan 900W uit de voeding trekt. Iets wat natuurlijk sowieso veel te veel is voor een 750W voeding. Daarnaast verkort je de levensduur ook flink van zo'n videokaart als die zoveel stroom verbruikt en dan continue belast wordt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MrDucky schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:52:
Ik zit hier te lezen en zie dat men spreekt over dat oude voedingen minder betrouwbaar worden.

Ik vroeg mij dan ook af of het nodig is mijn eerste generatie Corsair TX-750 te gaan vervangen?
Hoe oud is die en is die wat stofvrij gebleven?

Is een best wel goede/aardige voeding voor die tijd die meer dan 10 jaar geleden op de markt kwam. Doordat die een fan en elco's van goede kwaliteit heeft is die een stuk minder aan slijtage onderheven dan veel andere voedingen.
Ik heb eventueel nog beschikking tot deze Be Quiet voeding.

pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 550W
Die voeding is gebaseerd op een server design van FSP, best wel een echt high-end platform uit de tijd. Alleen de kwaliteit van de elco's heb ik niet echt kunnen vinden in de reviews. Reviews waren niet zo uitgebreid als nu.

Dus het visueel controleren van de elco's zou niet een slecht idee zijn. Zou je gelijk ook even kunnen kijken welk merk en serie condensators er in zitten. Condensators lijken van Teapo, maar de series heb ik niet kunnen vinden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:50
Thnx voor je antwoord. Die Corsair is so goed als stofvrij. Altijd stoffilters voor gezeten. Is denk ik bijna 10 jaar oud. Was toen vrij nieuw en kocht hem voor mijn 4850 crossfire setup.

Hoe kan ik die elcos zien? Moet hij dan open?

Is het verstandig die Corsair te vervangen voor die bequiet of eeventueel wat nieuwers? De Corsair heeft wel erg veel Draai uren en de be quiet praktisch geen. Ooit gekocht voor een htpc maar weinig gebruikt.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Een vraag over de voeding van een ca. 13 jaar oude tekst-naar-spraak computer. Die wordt gebruikt voor (bijna) blinde mensen om een tekst voor te lezen.
Ik weet niet of dit het beste topic hiervoor is, anders wordt het wel door een moderator verplaatst.

De hardware bestaat uit een ITX-M mobo met een simpel knoppenbordje in plaats van een toetsenbord.
De voeding is een uitwendige 12V (5A) adapter. Dit gaat naar een apart bordje voor de voeding van het mobo via een 20-pins stekker.
Volgens mij is dat bordje defect, want ik meet wel 12V aan de ingang maar niets aan de uitgang. Er aan het bordje verder niets te zien; er zijn bijvoorbeeld geen componenten “uitgefikt”.
Is zo’n bordje nog ergens te vinden? Die 20-pins stekker is volgens mij nu wel aardig verouderd. Ik heb nog gedacht om een oude PC-voeding met die 20-pins te zoeken, maar de omkasting is daar te laag voor.
Dus het mooiste zou een ander bordje zijn.
Op de foto heb ik het defecte bordje omcirkeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TRn7YrIw0LGxMqVtSDlvtXYW/thumb.jpg

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
jaari schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:30:
Een vraag over de voeding van een ca. 13 jaar oude tekst-naar-spraak computer. Die wordt gebruikt voor (bijna) blinde mensen om een tekst voor te lezen.
Ik weet niet of dit het beste topic hiervoor is, anders wordt het wel door een moderator verplaatst.

De hardware bestaat uit een ITX-M mobo met een simpel knoppenbordje in plaats van een toetsenbord.
De voeding is een uitwendige 12V (5A) adapter. Dit gaat naar een apart bordje voor de voeding van het mobo via een 20-pins stekker.
Volgens mij is dat bordje defect, want ik meet wel 12V aan de ingang maar niets aan de uitgang. Er aan het bordje verder niets te zien; er zijn bijvoorbeeld geen componenten “uitgefikt”.
Is zo’n bordje nog ergens te vinden? Die 20-pins stekker is volgens mij nu wel aardig verouderd. Ik heb nog gedacht om een oude PC-voeding met die 20-pins te zoeken, maar de omkasting is daar te laag voor.
Dus het mooiste zou een ander bordje zijn.
Op de foto heb ik het defecte bordje omcirkeld.
[afbeelding]
De foto is niet heel duidelijk, maar zo te zien kun je prima uit de voeten met een PicoPSU, zoals deze: pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit

Dit is de voeding inclusief adapter, als de adapter ook zo'n 13 jaar oud is zou ik die ook gewoon mee vervangen. Dan weet je iig zeker dat het goed werkt, dat is bij sommige combinaties van adapter en picoPSU afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://d9qiof14roash.cloudfront.net/tmp/img_cache/img.scale.lister8DzLLI.290314_picoPSU-90-big3-f02a1f36.jpg

PicoPSU steek je in het moederbord, 4 pins ATX12V stekker gebruik je niet zo te zien, sata connector ook niet en de PATA connector gebruik je voor de 2,5 inch PATA HDD. DC jack monteer je dan in de behuizing op de plaats van de oude connector en dan moet het weer klaar zijn.

Misschien moet je alleen nog wel de DC jack kabel iets verlengen en misschien ook de PATA kabel maar dat merk je dan wel. Stukje ertussen solderen is geen probleem?
MrDucky schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 23:39:
Thnx voor je antwoord. Die Corsair is so goed als stofvrij. Altijd stoffilters voor gezeten. Is denk ik bijna 10 jaar oud. Was toen vrij nieuw en kocht hem voor mijn 4850 crossfire setup.

Hoe kan ik die elcos zien? Moet hij dan open?

Is het verstandig die Corsair te vervangen voor die bequiet of eeventueel wat nieuwers? De Corsair heeft wel erg veel Draai uren en de be quiet praktisch geen. Ooit gekocht voor een htpc maar weinig gebruikt.
Dan is het misschien niet een slecht idee de voeding te vervangen. Voor het controleren van de elco's moet de voeding idd open en dus ook niet aangesloten op een stopcontact. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 4 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.