Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kensuke
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-10-2024
Bedankt voor je uitgebreide advies. Ik denk dat het dan toch het beste is om alsnog geld bij te leggen om voor die Corsair te gaan. Ben ik in ieder geval vrij zeker van minimaal geluid op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 09:35
-The_Mask- schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:26:
Seasonic komt daar wel langs, Seasonic rep is gewoon actief op het forum daar.

Zijn trouwens drie dingen die erop wijzen dat het hetzelfde platform is. Is dan ook geen gissen, maar de meest logische conclusie trekken uit de informatie die beschikbaar is. ;)
http://www.jonnyguru.com/...d.php?p=144021#post144021

Hij mailde me vanochtend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ja dus niks niet onzin of "een berg stront" of een totaal ander PCB of ontwikkelingsplatform zoals jezelf aangaf. Seasonic gebruikt gewoon idd de Focus Plus serie voor de Prime Ultra Gold en Platinum tot en met 750W. Waarbij het dus een downgrade is van de Prime serie en waarbij de consument dus gewoon tientjes extra moet betalen voor een verschil van 10 en 12 jaar garantie.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
-The_Mask- schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:52:
[...]

Ja dus niks niet onzin of "een berg stront" of een totaal ander PCB of ontwikkelingsplatform zoals jezelf aangaf. Seasonic gebruikt gewoon idd de Focus Plus serie voor de Prime Ultra Gold en Platinum tot en met 750W. Waarbij het dus een downgrade is van de Prime serie en waarbij de consument dus gewoon tientjes extra moet betalen voor een verschil van 10 en 12 jaar garantie.
Dat is hoe jij erover denkt, hierbij de lijst :

1. Fan: Upgrade to 135mm FDB fan.
2. Backplane: Upgrade to double layer PCB with more capacitors and better ripple&noise performance.
3. Bulk capacitors: Upgrade to bigger capacitance for better ripple & noise and hold-up time.
4. DC cables: Remove capacitors on DC cables and still has better output ripple&noise performance.
5. Heat sink: Upgrade to better shape of aluminum heat sink.
6. Fan curve: Upgrade for lower fan rotation speed which equals to lower noise.
1. To achieve this, you need to have improved airflow and component usage.
7. Warranty: Increase 2 years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Beatz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:19
Ik ben bezig met een nieuwe pc build en loop nu tegen de voeding aan. Dit is de eerste weer sinds 5 jaar. Dus ik wou graag wat advies.

Mijn onderdelen:
CPU: i7-7700 (91w)
GPU: Asus dual GTX 1060 O6G (120)
Memory: Kingston HyperX Fury 16GB 1 reep
Moeder: Gigabyte Z270 HD3P
HDD: M.2 intel 600p 256GB
Koeler CPU: Be Quiet Advanced C1

Ik zat te denken aan 500W ? En een behoorlijk stille. Be Quiet?

Alvast bedankt!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:40

WCA

Beatz schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:28:
Ik ben bezig met een nieuwe pc build en loop nu tegen de voeding aan. Dit is de eerste weer sinds 5 jaar. Dus ik wou graag wat advies.

Mijn onderdelen:
CPU: i7-7700 (91w)
GPU: Asus dual GTX 1060 O6G (120)
Memory: Kingston HyperX Fury 16GB 1 reep
Moeder: Gigabyte Z270 HD3P
HDD: M.2 intel 600p 256GB
Koeler CPU: Be Quiet Advanced C1

Ik zat te denken aan 500W ? En een behoorlijk stille. Be Quiet?

Alvast bedankt!
Corsair RM550x is nog steeds de stilste naar mijn weten. Ook een uitstekende voeding verder :)

Share and Enjoy!

• Beatz
GreNade schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:03:
[...]

Corsair RM550x is nog steeds de stilste naar mijn weten. Ook een uitstekende voeding verder :)
Ok hartelijk dank. Is het aantal watt wat ik denk een beetje in de buurt voor de build? Zal games gaan draaien en wat lichtere programma's zoals office.

• WCA

WCA

Beatz schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:17:
[...]

Ok hartelijk dank. Is het aantal watt wat ik denk een beetje in de buurt voor de build? Zal games gaan draaien en wat lichtere programma's zoals office.
Lichtelijk overkill misschien. Wel een uitstekende voeding die lang meekan en superstil is. Je kan wel een lager vermogen gaan nemen, maar volgens mij is er op de bitfenix Whisper 450 na, niet veel meer dat extreem stil en goed van kwaliteit is. (tenminste, niet voor een prijs die in lijn is met de downgrade die je maakt)

Share and Enjoy!

• -The_Mask-
  • Niet online
Beatz schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:17:
[...]

De PC zal rond de 225W maximaal verbruiken tijdens games. Een goede 300W voeding met PEG connector van de videokaart kan dus al. Nu zijn er alleen niet echt goede 300W voedingen beschikbaar, dus je komt automatisch uit op een meer overdreven voeding.

pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W
pricewatch: Seasonic G-series 450 watt
pricewatch: Seasonic Focus 450 Gold
Zijn prima keuzes voor respectievelijk 55, 60 en 70 euro.

Weet je trouwens zeker dat je een i7 7700 wil, is al weer een oude CPU van de vorige generatie, die nieuw veel te veel kost. De CPU is dus alleen interessant als je hem met een flinke korting kunt kopen.

AMD Nieuwsdiscussie

• Beatz
-The_Mask- schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:46:
[...]

De PC zal rond de 225W maximaal verbruiken tijdens games. Een goede 300W voeding met PEG connector van de videokaart kan dus al. Nu zijn er alleen niet echt goede 300W voedingen beschikbaar, dus je komt automatisch uit op een meer overdreven voeding.

pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W
pricewatch: Seasonic Focus 450 Gold
Zijn prima keuzes voor respectievelijk 55, 60 en 70 euro.

Weet je trouwens zeker dat je een i7 7700 wil, is al weer een oude CPU van de vorige generatie, die nieuw veel te veel kost. De CPU is dus alleen interessant als je hem met een flinke korting kunt kopen.
Dank je wel voor de feedback en zal even kijken naar de Seasonics. Was mij daar nog niet mee bekend dus ben benieuwd en scheelt qua prijs.

De processor heb ik gekozen aangezien ik die redelijk goedkoop kon krijgen en de 8700 begint ergens bij 400 dus dat is helaas geen optie qua budget.

Bedankt iig! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Beatz schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:59:
[...]

De processor heb ik gekozen aangezien ik die redelijk goedkoop kon krijgen en de 8700 begint ergens bij 400 dus dat is helaas geen optie qua budget.

Bedankt iig! ;)
Ook goedkoper dan een pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed? Want ook die is interessanter.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
-The_Mask- schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 21:54:
[...]

Ook goedkoper dan een pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed? Want ook die is interessanter.
http://cpu.userbenchmark....l-Core-i5-8400/3647vs3939
Ja die is goedkoper maar aan de benchmark te zien is die wel iets minder. Het is misschien niet superveel maar op langere termijn denk ik de 7700 toch wel beter. Nadeel wat je al zei is de prijs helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Beatz schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:08:
[...]

http://cpu.userbenchmark....l-Core-i5-8400/3647vs3939
Ja die is goedkoper maar aan de benchmark te zien is die wel iets minder. Het is misschien niet superveel maar op langere termijn denk ik de 7700 toch wel beter. Nadeel wat je al zei is de prijs helaas.
Dat is een vergelijkssite van niks en een i7 7700K is ook sneller dan een i7 7700.
Op de lange termijn is de i5 8400 sowieso de betere CPU doordat die krachtiger is met zijn twee cores extra. Alleen in de single thread benchmarks zal die het een klein beetje afleggen al is het verschil maar klein.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 02-12-2017 23:41 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
HWI heeft de MasterWatt psu's getest :

https://nl.hardware.info/...oor-een-prikkie-conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33436

@-The_Mask- Dank voor de zeer uitgebreide openingspost, heb er veel aan gehad. Ik zit nog met een paar vragen. Als ik het goed begrijp is jouw advies om zowel de 8 pins als de 4 pins EPS connectors beiden aan te sluiten op het moederbord? Ik heb een Threadripper 1950X en op het moederbord zitten er aansluitingen bij de CPU voor beiden, en ik heb ook twee (4+4) kabels bij mijn voeding (Seasonic Prime Ultra Titanium) zitten.

Dan een vraag over kabel management: de kabels met PEG-connectors zijn aan de lange kant. Nu wil ik die netjes wegwerken aan de achterkant van de kast, en het meest praktisch is om ze in de lengte enigszins dubbel te vouwen, met een kleine lus zodat ze niet helemaal plat worden gedrukt (ze lopen dus in een U-vorm). Nou lijkt het mij een slecht idee om dergelijke kabels teveel te vouwen. Is het correct dat ik beter op zoek kan naar een plek om ze in een grotere lus te laten lopen? De SATA connector kabels lopen nu in een soort S-vorm, ook die zijn net iets te lang. Ook hier vraag ik me hetzelfde af: in hoeverre mogen de kabels gebogen worden?

Tot slot: Seasonic raadt zelf in de handleiding aan om de voeding met de fan naar boven te plaatsen wanneer deze onderin de kast gemonteerd wordt. Bij de Dark Base 900 is dit onmogelijk, ik kan de voeding onderin slechts met de fan naar onderen monteren. Nu zit daaronder een stoffilter en daaronder nog redelijk wat ruimte, dus de warmte moet wel weg kunnen, maar aangezien warmte stijgt vind ik het toch een vreemde positie. Scheelt daarentegen wel dat die warmte niet richting videokaart stijgt. Wat is jouw advies?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 33436 op 03-12-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:40

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Seasonic weet niet vooraf in welke kast je de voeding monteert, en zal om die reden adviseren de fan aan de bovenkant te doen. Niet altijd de beste optie, maar wel de veiligste om te adviseren vanuit het oogpunt van de voeding-fabrikant. Heeft je kast (zoals de Dark Base 900) netjes ventilatie-mogelijkheden in de bodem, dan kun je de voeding inderdaad prima met de fan naar onder plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@Anoniem: 33436 @DominoNL
Met de fan naar boven plaatsen heeft ook te maken met een met een relatief nieuw marketingspunt en dat is semi-passief. Voor fabrikanten welke een matige fan verkiezen boven een echte high-end fan met een groot bereik. :p

Het gebruik van een semi-passief draaiende fan is voor een fabrikant namelijk een ideale oplossing voor het creëren van een stille voeding bij weinig belasting zonder te investeren in een dure fan. Een echte high-end fan kan namelijk prima een tientje meer kosten dan weinig bijzondere fan die je in veel voedingen terug ziet. Zet je er dan ook nog een leuk marketingpraatje omheen en men heeft het ineens nog liever ook.

Nadeel heeft het echter wel, als de fan niet draait is er ook geen airflow. Als je de voeding dan met de fan naar onder in de behuizing plaatst blijft alle warmte in de voeding en wordt die dus een stuk warmer dan een voeding waarbij de fan altijd draait. Voedingsfan naar boven kan echter niet altijd, doordat veel behuizingen tegenwoordig een PSU cover hebben, dus dan moet die wel naar onder.

Conclusie: voor een voeding is semi-passief niet ideaal, doordat deze uit heel veel kleine onderdelen bestaat die warmte produceren welke je liever allemaal koel houdt. Echter heeft een voeding één of hooguit in een bijzonder geval twee temperatuur sensors, op dus maar één of hooguit twee verschillende plekken. De temperatuur wordt dus niet overal gemeten.

Bij een videokaart of CPU is dat anders doordat hier eigenlijk maar één onderdeel is die echt veel warmte produceert en dat is de GPU en de CPU zelf. Doet deze weinig dan heeft het VRM (mobo/videokaart) of geheugen (videokaart) ook weinig te doen en is er ook geen behoefte aan een draaiende fan. De sensor is de CPU en GPU kan dus prima bepalen wanneer de fan moet draaien en wanneer er hier echt geen noodzaak voor is. Daarmee overigens niet zeggende dan videokaarten geen betere fans kunnen gebruiken, semi-passief is een veel minder groot nadeel alleen hier.

@Anoniem: 33436 Wat betreft Threadripper 1950X. Ja als je een voeding hebt met meerdere EPS stekkers dan idd gewoon beide aansluiten. Een Threadripper 1950X kan nogal wat verbruiken dus de stroom verdelen over meerdere kabels en connectors is dan wel slimmer. Bij overklokken van zo'n CPU, Skylake X of vergelijkbare CPU is het zelf zeer aan te raden of zelfs noodzakelijk afhankelijk van de overklok.

Kabels buigen is trouwens geen probleem, is allemaal soepele koper kern dus breken doet het niet zo maar. Daarvoor moet je continue de kabel heen en weer buigen, zodat je op laatst last krijgt van metaalmoeheid, maar dan moet je echt gekke dingen doen. Zelfs de kabel vouwen in een hoek van 90 of 180 graden is dus geen probleem.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Dan kan je in het geval van de Seasonic Prime Ultra Titanium altijd nog de hybrid mode uitzetten als je je daar zorgen over maakt.

Hier staat het in ieder geval helemaal uitgelegd: http://seasonic.com/position-power-supply/

Uit deze test blijkt in ieder geval dat het weinig uit maakt voor de rest van je systeem: YouTube: Does Power Supply Orientation Matter? - The Workshop

[ Voor 31% gewijzigd door DominoNL op 04-12-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Klopt, maar dan heb je dus nog wel een niet al te goede fan. Waarbij een substantieel deel ook wel last heeft van bijgeluiden, net als bijvoorbeeld de Corsair CXM 2016 serie. Beide fabrikanten maken gebruik van fan van dezelfde fabrikant (Hong Hua), niet hetzelfde type overigens. Van sommigen is echter ook de minimale draaisnelheid zo hoog dat je semi-passief wel wil gebruiken omdat die anders gewoon hoorbaar is.

De test van LinusTechTips is natuurlijk niet goed, zoals al hun tests, ze meten immers helemaal niet de temperatuur van de verschillende componenten in de voeding en het gaat maar over één voeding. Even vlug gezien gaat dat over de temperatuur van de PC onderdelen, niet de voeding waar het eigenlijk over zou moeten gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door -The_Mask- op 04-12-2017 16:38 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33436

@-The_Mask- @DominoNL Bedankt voor de uitgebreide info! De Dark Base 900 heeft dan wel voldoende ventilatieruimte eronder, denk ik. Ik zal de hybrid-modus van de Seasonic uitzetten. Zelfs onder volledige CPU load hoor ik de voeding niet, dus van mij mag de fan altijd draaien. Ik zal dan ook de 2e EPS aansluiten. Goed ook om te weten dat de kabels wel wat kunnen hebben. In het verleden was ik wat slordiger met kabelmanagement maar ik wilde het dit keer wel goed doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Eerste review van de Seasonic Prime Ultra Titanium 650W die ik kon vinden.

Toch jammer van die dual ribbons op sommige kabels en power on spike performance.

Van de allerbeste Seasonic lijn verwacht je eigenlijk dat ze dat soort dingen toch ook getackled hadden. Zeker een jaar na dato in de verbeterde variant.

ps:
Daarnaast klopt inhoud vd doos niet exact met wat er op staat en is de manual minder geworden :?
Beetje slordig.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Je vergeet de #framing

[ Voor 13% gewijzigd door DominoNL op 05-12-2017 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Help!!!! schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:00:
Eerste review van de Seasonic Prime Ultra Titanium 650W die ik kon vinden.

Toch jammer van die dual ribbons op sommige kabels en power on spike performance.

Van de allerbeste Seasonic lijn verwacht je eigenlijk dat ze dat soort dingen toch ook getackled hadden. Zeker een jaar na dato in de verbeterde variant.

ps:
Daarnaast klopt inhoud vd doos niet exact met wat er op staat en is de manual minder geworden :?
Beetje slordig.
En toch een 9.4 ;) , ik zou de minpuntjes naar Seasonic mailen als ze je zo dwarszitten ?

Deze kwam ook Online : https://www.kitguru.net/c...-fanless-600w-psu-review/

[ Voor 8% gewijzigd door Gipsy King op 05-12-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Help!!!! schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:00:

Wat vind jij jammer aan de dual ribbon kabel? Ik vind het namelijk beter dan een acht dradige ribbon kabel, die wordt namelijk redelijk stug, terwijl dat bij twee maal vier erg mee valt.

En het niet helemaal soepele stijgende 12V vanaf 0V lijkt mij ook niet het grootste nadeel.
Daarnaast laat Aris een veel netter slijgende lijn zien in zijn review van de Prime Titanium 650W.
http://www.tomshardware.c...nium-650w-psu,4690-8.html
Terwijl de review op jonnyGURU van diezelfde Prime Titanium vergelijkbaar was met de nieuwe Prime Ultra Titanium: http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story4&reid=493

Grotere probleempunten zijn naar mijn idee de niet geweldige Hong Hua FDB fan in de Prime voedingen.

Ook het gebruik van dubbele PEG connector kabels, waarbij Seasonic ook expliciet aangeeft dat je ze tot maximaal 225W mag belasten. Dat is gewoon simpelweg te weinig aangezien genoeg videokaarten veel meer verbruiken dan dat. Ze hadden dus gebruik moeten maken van een enkele PEG connector per kabel of bijvoorbeeld de modulaire sockets moeten verbeteren zodat die meer stroom aan kunnen.

Single 12V rail is ook niet de meest verstandige keuze, al helemaal niet bij de 1000W of 1200W versies. Bij de 1200W versie kun je een kortsluitstroom hebben van 100A waarbij de voeding gewoon aan blijft, niet handig.
Cijfer moet je niet naar kijken, geeft een vertekend beeld. Cijfers op jonnyGURU zijn ook niet te vergelijken onderling. Andere voedingen met een 9,4 kunnen dus veel minder zijn, maar ook veel beter. Een voeding met een lager cijfer kan dus ook beter zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 05-12-2017 11:00 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Gipsy King schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:37:
[...]
En toch een 9.4 ;) , ik zou de minpuntjes naar Seasonic mailen als ze je zo dwarszitten ?

Deze kwam ook Online : https://www.kitguru.net/c...-fanless-600w-psu-review/
Bij Seasonic lezen ze het wel hoor. Jij hebt het ook gelezen. ;) Dat hoef ik niet te mailen.

Het blijft gewoon jammer dat ze een "verbeterde" voeding introduceren die niet echt verbeterd is op de zwakke punten in de tests van vorig jaar.
Seasonic heeft een reputatie hoog te houden.
-The_Mask- schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:59:
[...]
Wat vind jij jammer aan de dual ribbon kabel? Ik vind het namelijk beter dan een acht dradige ribbon kabel, die wordt namelijk redelijk stug, terwijl dat bij twee maal vier erg mee valt.
Ik vind die dubbele kabel rommeliger, moet je vaak toch weer bij elkaar binden om het er strak uit te laten zien.
En het niet helemaal soepele stijgende 12V vanaf 0V lijkt mij ook niet het grootste nadeel.
Het is jammer dat het niet verbeterd is.
Daarnaast laat Aris een veel netter slijgende lijn zien in zijn review van de Prime Titanium 650W.
http://www.tomshardware.c...nium-650w-psu,4690-8.html
Terwijl de review op jonnyGURU van diezelfde Prime Titanium vergelijkbaar was met de nieuwe Prime Ultra Titanium: http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story4&reid=493
Wat dat betreft vertrouw ik wel meer op Aris dus zou dan positief kunnen uitpakken. Tegelijkertijd verwacht ik eigenlijk dat aan de hoge inrush current ook niets verbeterd zal zijn. Hopelijk komt ook bij Aris snel een review online.
Overigens test Aris dacht ik op 230v en JG op 115v of vergis ik me? Dat maakt in sommige tests wel uit.
Grotere probleempunten zijn naar mijn idee de niet geweldige Hong Hua FDB fan in de Prime voedingen.
Weinig kennis van. Bedoel je dat qua geluid of duurzaamheid of beide en treedt dit gelijk op of pas na langere tijd. :?

De fan maakt in hybrid mode bij mij relatief weinig draaiuren dus slijtage lijkt me niet zo’n probleem.
Ook het gebruik van dubbele PEG connector kabels, waarbij Seasonic ook expliciet aangeeft dat je ze tot maximaal 225W mag belasten. Dat is gewoon simpelweg te weinig aangezien genoeg videokaarten veel meer verbruiken dan dat. Ze hadden dus gebruik moeten maken van een enkele PEG connector per kabel of bijvoorbeeld de modulaire sockets moeten verbeteren zodat die meer stroom aan kunnen.
Interessant punt, dat wist ik niet. Zijn er gelijkwaardige concurrenten die dit wel op orde hebben :? Jammer dat dit niet genoemd wordt in de review(s).
Single 12V rail is ook niet de meest verstandige keuze, al helemaal niet bij de 1000W of 1200W versies. Bij de 1200W versie kun je een kortsluitstroom hebben van 100A waarbij de voeding gewoon aan blijft, niet handig.
Eens, echter is dit een 650W voeding daar speelt dit toch minder?

Dat ze bij een verbeterd model na 1 jr van de de single rail afstappen is niet heel realistisch. Daarnaast, de markt zit toch zowat helemaal op single rail, hoe ga je dat veranderen :? Veiligheid lijkt mij eigenlijk topprioriteit.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hawkery
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-03 09:55
Seasonic focus gold 650fx gekocht en aangesloten.
Nu start mijn pc niet meer op. Alle kabels zitten aangesloten op zelfde manier als voorheen.
Is er iets dat ik nog extra moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Help!!!! schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:25:
[...]
Ik vind die dubbele kabel rommeliger, moet je vaak toch weer bij elkaar binden om het er strak uit te laten zien.
Ja is toch vaak vrij persoonlijk denk ik, want ik heb ook genoeg mensen zien klagen over de stugge platte kabels van 8 draden breed.
Wat dat betreft vertrouw ik wel meer op Aris dus zou dan positief kunnen uitpakken. Tegelijkertijd verwacht ik eigenlijk dat aan de hoge inrush current ook niets verbeterd zal zijn. Hopelijk komt ook bij Aris snel een review online.
Overigens test Aris dacht ik op 230v en JG op 115v of vergis ik me? Dat maakt in sommige tests wel uit.
Voor Tomshardware zijn de tests normaal gesproken op 115V, maar het staat er idd niet bij. Dus zou idd een kans kunnen zijn dat dat de reden van het verschil is.
Weinig kennis van. Bedoel je dat qua geluid of duurzaamheid of beide en treedt dit gelijk op of pas na langere tijd. :?
Over de duurzaamheid valt nu nog weinig te zeggen. Hong Hua FDB fans worden nog maar sinds kort veel gebruikt, waarschijnlijk omdat ze relatief goedkoop zijn. Vooral quality control lijkt nu een probleem, waarbij er toch wel vaak mensen zijn waarbij het lager of de motor bijgeluiden maakt.
De fan maakt in hybrid mode bij mij relatief weinig draaiuren dus slijtage lijkt me niet zo’n probleem.
Ja en nee. Als die stil staat slijt die idd niet, maar van starten en stoppen slijt die juist weer meer. Dus meermaals draaien en weer stoppen kan ook negatiever uitpakken dan continue draaien en maar één keer aan en één keer uit.

Dit komt omdat een er groeven in het lager zitten die de olie naar het midden van het lager brengen op het moment dat de fan begint te draaien. Hierdoor heeft een FDB fan weinig frictie wanneer die draait. Echter op het moment dat die stopt met draaien zakt de olie door zwaartekracht weer naar onder. Bij het weer starten van de fan gaat de olie door de groeven dus weer naar het midden, maar daarmee heb je dus even een moment waarbij het lager veel harder slijt door een gebrek aan olie.

Afbeeldingslocatie: http://eu.coolermaster.com/uk/images/upload/images/5%20new.png
Interessant punt, dat wist ik niet. Zijn er gelijkwaardige concurrenten die dit wel op orde hebben :? Jammer dat dit niet genoemd wordt in de review(s).
Wisselend, omdat het een goede manier is om kosten te besparen. be quiet! is bijvoorbeeld één die het eigenlijk altijd wel goed voor elkaar heeft wat betreft de kabels. Die gebruiken meer pinnen in de modulaire sockets. Cooler Master gebruikt alleen voor de MasterWatt Maker serie speciale sockets die 1,5 maal zoveel stroom aan kunnen volgens hun. En dan zijn er soms ook nog voedingen welke gewoon één PEG connector hebben aan één modulaire socket. Bijvoorbeeld de BitFenix Whisper Gold 450W en 550W.
Eens, echter is dit een 650W voeding daar speelt dit toch minder?
Klopt omdat de maximale kortsluitstroom ook minder hoog kan worden omdat de overbelastingbeveiling van de voeding dan zal ingrijpen. In geval van een 650W voeding zit dat dan vaak rond de 750W/800W en dus 62,5A/66,67A. Nog steeds aan de hoge kant, maar dus niet 100A of hoger.
Dat ze bij een verbeterd model na 1 jr van de de single rail afstappen is niet heel realistisch.
Als ze werkelijk willen moet het gewoon mogelijk zijn.
Daarnaast, de markt zit toch zowat helemaal op single rail, hoe ga je dat veranderen :? Veiligheid lijkt mij eigenlijk topprioriteit.
Je kunt ook gewoon op het tabel alleen het totale vermogen van de 12V vermelden. Dus gewoon zoals nu. Hebben ze eerder gedaan met de eerste Seasonic X-series waarbij de hogere vermogens ook vier 12V over current protections had. Was dus een quad-rail waarbij op het label gewoon single rail stond. Corsair vermeld bij de RMi, HX 2017, HXi en AXi serie bijvoorbeeld op het tabel ook niet alle rails. Dat is trouwens ook niet handig want met acht OCP's krijg je een nogal groot label. Daarnaast kun je het OCP trippoint bij de AXi serie aanpassen d.m.v. Link en bij de anderen ook nog uitschakelen, label zal dan niet mee veranderen. :p

Denk dan ook dat de grootste reden is dat het flink goedkoper kan zijn in ontwikkelkosten en ook iets nog iets goedkoper qua productiekosten. Kunnen soms flink wat veranderingen nodig zijn om een goede OCP implementatie te doen, omdat je PCB ruimte te kort komt, componenten verplaatst moeten worden, etc.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hawkery schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:38:
Seasonic focus gold 650fx gekocht en aangesloten.
Nu start mijn pc niet meer op. Alle kabels zitten aangesloten op zelfde manier als voorheen.
Is er iets dat ik nog extra moet doen?
Niet dezelfde kabels toch? Maar gewoon de nieuwen die je bij de voeding hebt gekregen.

Kun je anders foto's plaatsen, misschien is te zien of je iets verkeerd hebt aangesloten of niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawkery
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-03 09:55
-The_Mask- schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:53:
[...]

Niet dezelfde kabels toch? Maar gewoon de nieuwen die je bij de voeding hebt gekregen.

Kun je anders foto's plaatsen, misschien is te zien of je iets verkeerd hebt aangesloten of niet.
Heb het uiteindelijk toch gefixt gekregen.
Geen idee wat er nu mis was, opeens startte die wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
EOL status officieel :

pricewatch: Seasonic G-series 360 watt

Van beide modellen laatste voorraad in het kanaal , komt geen aanvulling meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Jammer! Vooral de G-series 360 was een leuk voedinkje. Aan de andere kant heb je nu voor een paar euri meer de Focus Gold 450 die beide modellen vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef435
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-05 23:18
Beste Tweakers,

Ik gebruik m'n systeem tegenwoordig niet echt meer om te gamen en nu irriteer ik me aan de idle geluidproductie. Na de GPU onterecht de schuld te hebben gegeven ben ik erachter gekomen dat de voeding vooral de veroorzaker is. Dus ik ben op zoek naar een stille PSU.

Mijn systeem (zonder geheugen, SSD, HDD, ...):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock Z77 Pro3€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 102,-€ 102,-
1XFX TS 650W 80+ Bronze€ 69,50€ 69,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,50

Met een beetje zoeken en rekenen kom ik tot de conclusie dat 300W eigenlijk al voldoende had geweest (TDP GPU = 200W, TDP CPU = 77W), haha. In de eerste post wordt de be quiet! Straight Power 10 400W geprijsd voor de lage geluidsproductie. Ik kan ook (semi-)passief gekoelde PSUs vinden maar ik vraag me af of dat zin heeft in een systeem waar een GPU met drie fans inzit en daarnaast zal die warmte vooral de kast ingaan lijkt me, waardoor de andere fans weer harder moeten spinnen.

Wat vinden jullie van deze voeding voor dit systeem? De voeding heeft 2 (6+2)-pins en de GPU vraagt 2 6-pins. Dan kan ik toch gewoon de 6-pins van de (6+2)-pins erin steken? is er nog een andere voeding die significant nog stiller kan zijn met deze set-up? (ik vind het prima om een paar tientjes boven de honderd uit te komen , dat is nog steeds een stuk goedkoper dan een nieuw systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Volgens mij is die Bequiet zeker voor jouw toepassing perfect.

Je zou nog wat kunnen besparen door voor de pricewatch: Seasonic G-series 450 watt te gaan (die is EOL en wordt voor een mooie prijs opgeruimd, zo lijkt het), maar die maakt wel iets meer geluid onder load. Maar zeker omdat je aangeeft dat geld geen enorme rol speelt denk ik dat je de beste koop hebt aan de Bequiet.

Semi-passieve voedingen hebben ook zo hun nadelen (zie een paar post terug), en zullen zeker met de genoemde videokaart niet heel veel meerwaarde beiden. Een PSU met goede, stille fan zal zeker nooit boven het geluid van de videokaart uit komen.

Ik geef je ook alvast de waarschuwing, zodra je het meest luidruchtige onderdeel van je PC hebt vervangen ga je je irriteren aan het op-1-na meest luidruchtige onderdeel van je PC... :+

[ Voor 38% gewijzigd door DominoNL op 07-12-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@Steef435 De pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W is ook nog een goede optie. Zit niet een heel groot verschil in vergelijking met de Straight Power 10 400W en daardoor is de prijs/prestatie van de Pure Power 10 400W net wat beter.

Of als je zegt doe mij maar een wat duurdere high-end voeding zodat ik er meer dan 10 jaar mee kan dan is de pricewatch: Corsair RM550x Zwart een goede optie.

Beide voedingen hebben twee 6+2 pins, dat is dus een 6 of 8 pins PEG connector in één.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef435
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-05 23:18
Hartstikke bedankt voor de adviezen! Ik heb uiteindelijk een Pure Power 10 400W besteld omdat ik verwacht dat ik hierna (over een paar jaar) voor een mini ITX systeem ga en ik de voeding dan niet mee kan nemen.
DominoNL schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:27:
Ik geef je ook alvast de waarschuwing, zodra je het meest luidruchtige onderdeel van je PC hebt vervangen ga je je irriteren aan het op-1-na meest luidruchtige onderdeel van je PC... :+
Haha, ik hoop dat ik in ieder geval een paar maanden tevreden zal zijn. Zo niet, dan maar dikke oorwarmers op, het is toch winter. :)

Nogmaals dank!

EDIT: Hij zit er ondertussen in en is inderdaad een stuk stiller! Ik kan m'n harde schijf horen draaien, haha. Bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Steef435 op 09-12-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subject
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo allen,

Ik heb sinds een tijdje problemen met mijn PC, af en toe wordt de GPU gereset en gaat het beeld op zwart voor enkele seconde. Dit gebeurd vooral als ik met een spel bezig ben. Nu dacht ik dat dit misschien ligt aan dat het systeem te weinig stroom krijgt (?). Ikzelf heb niet veel verstand van voedingen en op internet lees ik verschillende dingen.

Mijn systeem is als volgt;

CPU - AMD Phenom II X6 1055T
GPU - Club 3D Radeon R9 380 4GB royalqueen
PSU - Corsair CX450M
RAM - 8GB Kingston ValueRAM DDR3
SSD - Samsung 250GB EVO

De boel is niet overclocked. Kan het zijn dat m'n voeding te weinig stroom geeft? Als ik zo'n power supply calculator invul zou 450W toch voldoende moeten zijn, maar lees op andere sites weer dat 450W eigenlijk te weinig is...

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Subject schreef op donderdag 7 december 2017 @ 23:42:
Kan het zijn dat m'n voeding te weinig stroom geeft?
Nee dat kan niet, maar wat gebeurt er precies? Beeld valt enkele seconden weg en komt dan terug alsof er niks gebeurt is?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kunt beter linken naar een fatsoenlijk artikel en niet één van HWI.
https://www.techpowerup.c...-compact-entry-level-psus

Dan zie je bijvoorbeeld ook dat het geen 80PLUS Gold voeding is zoals HWI vermeld maar gewoon 80PLUS standaard.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subject
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
-The_Mask- schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:55:
[...]

Nee dat kan niet, maar wat gebeurt er precies? Beeld valt enkele seconden weg en komt dan terug alsof er niks gebeurt is?
Ja als ik bijvoorbeeld bezig ben met een spel op het ene scherm en een fimpje op het andere. Het beeld bevriest voor een seconde en gaat dan op zwart terwijl het geluid wel gewoon doorloopt. Dan na enkele seconden komt het beeld weer terug, het spel is dan gecrashed en het filmpje begint weer van voren af aan. Soms komt het beeld helemaal niet meer terug en knippert alleen het standby lampje op de monitor nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Subject schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:36:
[...]

Ja als ik bijvoorbeeld bezig ben met een spel op het ene scherm en een fimpje op het andere. Het beeld bevriest voor een seconde en gaat dan op zwart terwijl het geluid wel gewoon doorloopt. Dan na enkele seconden komt het beeld weer terug, het spel is dan gecrashed en het filmpje begint weer van voren af aan. Soms komt het beeld helemaal niet meer terug en knippert alleen het standby lampje op de monitor nog.
Heel misschien een defecte voeding, maar logischer is een defecte videokaart, software probleem of ander hardware probleem met de PC.

Dingen die je kunt proberen is bijvoorbeeld een tijdelijke nieuwe installatie op een andere hardeschijf om even te testen of het geen software probleem is. Heb je het dan nog steeds kun je de SSD weer terug in de PC plaatsen en ben je ook niks kwijt geraakt.

Videokaart kun je testen in een andere PC om te zien of de videokaart wel goed werkt.

Voor het testen van de voeding kun je een andere fatsoenlijke voeding in de PC hangen om te zien of de PC daar wel goed mee werkt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ik maakte laatst mijn kast even open en viel me eigenlijk op dat ik de laatste jaren alles eigenlijk weleens geupgraded heb behalve mijn voeding (Corsair TX650). Hij is al bijna tien jaar oud denk ik, maar functioneert naar mijn weten nog prima. Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van een voeding als deze? Kan het kwaad om hem te blijven gebruiken tot dat hij het begeeft of kan hij tijdens falen ook de rest van mijn pc aan gort helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Mijn voorheen vlekkeloos draaiende 10 jaar oude pc doet al een week zeer moeilijk, zo erg dat ik op het punt stond een nieuwe pc te kopen. Hoofdprobleem (na een heleboel blauwe scherm crashes wat ik nu iig heb opgelost) is dat de pc weigert de videokaart (drivers) (GTX460 deze week tweedehands gekocht ter vervanging van vorige 8800GTS waarvan ik dacht dat die het probleem was) te accepteren en wat ik ook doe hij blijft draaien op Microsoft basic display adapter.

Ik had de moed opgegeven tot ik nog aan de voeding dacht. Die is iets van 2 jaar oud, een Corsair VS550. Ik heb geen verstand van voedingen, maar heb Speedfan gedownload en die geeft aan dat +12v tussen de 0 en 2 volt zit en -12v op zo'n -17.

Betekent dit dat de voeding aan gort is en zou dat de oorzaak van het complete systeemfalen kunnen zijn op het vlak van de videokaart en drivers?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ktWgx3H.png

[ Voor 5% gewijzigd door UltraR-pc op 13-12-2017 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
UltraR-pc schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:10:

Betekent dit dat de voeding aan gort is en zou dat de oorzaak van het complete systeemfalen kunnen zijn op het vlak van de videokaart en drivers?
Nee het betekend dat je software niet kunt gebruiken. De enige manier om de spanning van een voeding enigszins betrouwbaar uit te lezen is als de voeding ook sensors heeft. Bijvoorbeeld de Corsair series met een i in de naam, dan kun je Corsair Link daarvoor gebruiken om de spanning uit te lezen.

Bij alle andere software en voedingen zonder sensors krijg je alleen maar waardes welke alleen maar afwijken van de waarheid. In jouw geval zitten ze dus ver verwijderd van de waarheid omdat je PC onmogelijk kan werken en nooit aan zal gaan met zulke waardes. De cijfers die je ziet in Speedfan zijn dan ook volledig random en duiden nergens op.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:13

FeaR

In GoT we trust

Naar aanleiding van FeaR in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33" heb ik een pricewatch: Corsair RM550x Zwart aangeschaft. Echter is nu de tijd gekomen om mijn HD6950 te vervangen en de keuze is niet gevallen op een Gefroce GTX1070 dan wel AMD RX580 zoals in mijn eerdere post stond maar een GTX1080 dan wel GTX1080Ti. Echter gaat mijn pricewatch: Corsair RM550x Zwart dat wel trekken?

Het lijstje komt er dan zo uit te zien:
  • Intel Core i7-7700k met een lichte overclock onder load
  • ASRock Taichi Z270
  • 2 x 8 GB Corsair Vengeance LPX DDR4
  • GTX1080 / GTX1080Ti
Verder wat klein spul als
  • 1 x 3,5" 3TB Western Digital RED
  • 1 x Samsung M.2 960 EVO (NVME)
  • 1 x Sandisk M.2 SSD
  • 4 x 140mm fan
  • 1 x 120mm fan
  • Standaard USB-apparaten als toetsenbord, muis en speakers (USB DAC)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

FeaR schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:25:
Naar aanleiding van FeaR in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33" heb ik een pricewatch: Corsair RM550x Zwart aangeschaft. Echter is nu de tijd gekomen om mijn HD6950 te vervangen en de keuze is niet gevallen op een Gefroce GTX1070 dan wel AMD RX580 zoals in mijn eerdere post stond maar een GTX1080 dan wel GTX1080Ti. Echter gaat mijn pricewatch: Corsair RM550x Zwart dat wel trekken?

Het lijstje komt er dan zo uit te zien:
  • Intel Core i7-7700k met een lichte overclock onder load
  • ASRock Taichi Z270
  • 2 x 8 GB Corsair Vengeance LPX DDR4
  • GTX1080 / GTX1080Ti
Verder wat klein spul als
  • 1 x 3,5" 3TB Western Digital RED
  • 1 x Samsung M.2 960 EVO (NVME)
  • 1 x Sandisk M.2 SSD
  • 4 x 140mm fan
  • 1 x 120mm fan
  • Standaard USB-apparaten als toetsenbord, muis en speakers (USB DAC)
Makkelijk, is bijna exact mijn systeem :)

[ Voor 3% gewijzigd door WCA op 15-12-2017 13:08 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:13

FeaR

In GoT we trust

GreNade schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:37:
[...]
Makkelijk, is bijna exact mijn systeem :)
-The_Mask- schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:46:
Geen probleem ook niet met CPU overklok.
"Verdorie" ik dacht dat mijn voeding misschien een reden was om geen GTX1080Ti te kopen en voor een GTX1080 moest gaan. Nu moet ik mezelf in gaan houden :+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-05 13:47
Ik zit voor mijn komende mini-miner met een kwestie. Het gaat om 4x R9 290 die ik een tijdje zo goed mogelijk ga undervolten zonder te verliezen op Hashrate. Ik vraag me echter af of een 1000W voeding voldoende is. Ik moet wel onder de 250W per kaart komen, geen probleem, maar de vraag is vooral of de voeding dit 24/7 trekt. Ik kan altijd nog kiezen voor een 1200W voeding namelijk. @-The_Mask- Wat is jouw mening hierover? Lezingen van HWinfo en degelijke zijn uiteindelijk niet 100% correct in lijn met wat de GPU nu uit de muur trekt.

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
untflanked schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:16:
Ik zit voor mijn komende mini-miner met een kwestie. Het gaat om 4x R9 290 die ik een tijdje zo goed mogelijk ga undervolten zonder te verliezen op Hashrate. Ik vraag me echter af of een 1000W voeding voldoende is. Ik moet wel onder de 250W per kaart komen, geen probleem, maar de vraag is vooral of de voeding dit 24/7 trekt. Ik kan altijd nog kiezen voor een 1200W voeding namelijk. @-The_Mask- Wat is jouw mening hierover? Lezingen van HWinfo en degelijke zijn uiteindelijk niet 100% correct in lijn met wat de GPU nu uit de muur trekt.
Een highend voeding continu belasten is geen probleem. Zo'n voeding bestaat uit onderdelen welke individueel veel meer kunnen leveren dan de max van de voeding. Is bijvoorbeeld vrij normaal dat de 12V fets max hebben die 10 keer zo hoog ligt als de max van de voeding. Als je dus zo'n voeding voor 100% belast zijn sommige componenten dus maar voor 10% belast.

Een videokaart is een onderdeel wat veel slechter tegen continue belasting kan. Die zijn veel minder over gedimensioneerd en hebben dus veel eerder kans op falen. Dat is ook één van de redenen waarom ondervolten en onderklokken belangrijk is, daarmee is het veel minder zwaar voor de videokaart.

Dus ja een 1000W voeding moet prima kunnen, zolang die maar 8 PEG connectors heeft. Met de huidige prijzen is een Corsair RM1000i wel interessant, kost maar iets van een tientje meer dan de RM1000x en dan krijg je een betere fan en Corsair Link zodat je het verbruik van PC kunt meten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
@-The_Mask- Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb, als het goed is, een HX1000i kunnen bemachtigen wat dus helemaal top notch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pray2win
  • Laatst online: 29-11-2024

pray2win

Hallo? staat dit ding aan?

Ik heb alle tijd om een voeding te kopen, maar het is nu de enige onderdeel wat ik nog mis in mijn pc
Uit de topic denk ik dat pricewatch: Super Flower Platinum King 550W mij het meest bevalt.

mijn pc bestaat dan uit;

Ryzen 5 1600
2 reepjes DDR4
3 ssd's
Sapphire R9 280X 3GB
en stuk of 6 usb aparaten.

Ik had de pricewatch: Super Flower Platinum King 550W gekozen omdat hij platinum efficient was in diezelfde categorie. modulair was enzovoort. Ik heb nog nooit overgeclocked en ik verwacht binnen 1 - 1,5 jaar mijn videokaart wel te vervangen. maar of de videokaarten van dan zwaarder of lichter worden moet nog blijken. ik weet dat huidige video kaart een aardige slurper is.

Ik weet dat zo'n hoge efficientie ratio je maar iets van 10 euro per jaar bespaard ofzo maar ik kan de juiste balans niet echt vinden daartussen. huidige voeding heeft het ook 6,5 jaar overleeft

can you help me?

Ik heb het bidden opgegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• untflanked
@pray2win Die voeding is niet modulair en slecht leverbaar. Met platinum t.o.v. Gold bespaar je iets van 2€ per jaar met 16 uur gebruik per dag. Daar hoef je het dus niet voor te doen. Betere, leverbare opties zijn:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold
pricewatch: Corsair RM550x Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• All Bogs
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-05 22:54
Wat vindt men hier van de Corsair TXM V2-series van voedingen? Op papier lijkt het me een interessante optie, maar ik zie geen "yay" of "nay" in de OP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
All Bogs schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:35:
Wat vindt men hier van de Corsair TXM V2-series van voedingen? Op papier lijkt het me een interessante optie, maar ik zie geen "yay" of "nay" in de OP.
Ze hebben één groot nadeel en dat is dat ze hoorbaar zijn. De minimale draaisnelheid is vrij hoog. Heb je een beetje stille PC dan hoor je de voeding. En tegenwoordig zijn de meeste PC's die zo'n voeding nodig hebben wel vrij stil.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:16

ABD

Ik vraag het me af of ik deze vraag hier mag stellen, want het gaat niet om de voeding, maar om de kabel van de voeding. Ik merk het vanzelf.

Ik ben ongeveer 8 maanden in het bezit van een Corsair RM 750x i.c.m. zo'n beetje de kleinste ATX kast die er is, de Fractal Design Define C, en een monster van een videokaart, de Gainward GTX1080 GLH. Het past allemaal precies, maar die kabels zijn nogal stug en er is niet veel ruimte.

Ik had na 7 maanden spontane reboots en ik had vrij snel door dat het de videokaart was. Ik heb eerst lopen klooien met drivers, waarna ik de voedingskabel vervangen heb door de extra kabel. Dat bleek het euvel te zijn.

Nu is mijn vraag: kunnen die kabels van Corsair kwaliteit het niet aan dat je krappe bochten maakt waardoor die kabels bijna dubbel gaan, waardoor er kabelbreuken ontstaan en moet ik een ruimere kast kopen of is dit pech? Die kast moet ook terug, want de aan/uit knop is defect, en als het echt niet kan haal ik eerst een nieuwe voordat ik die kast RMA.

• Sicco92
  • Laatst online: 17:47
Hoi Tweakers,

Een paar jaar geleden heb ik een systeem samengesteld met een be quiet! System Power 7 400W, met in het achterhoofd dat ik die ooit zou vervangen als ik een upgrade zou doen. In de loop van de tijd heb ik de videokaart vervangen, een andere CPU-koeler gekocht, en een SSD en 2 2,5" schijfjes toegevoegd. Ook heb ik wat meer USB-apparaten gekregen (Xbox-controller, wifi-adapter, sd-kaart lezer, etc.)

Nu had ik het idee dat de 400W van die voeding voor mijn originele pc al wat krapjes was, maar nu ik wat dingen vervangen en toegevoegd heb, ben ik bang dat ik de ruimte voor upgrades helemaal kwijt ben. Zodra geheugenchips weer goedkoper worden wil ik namelijk graag upgraden naar 16 GB geheugen, en eventueel wil ik later in 2018 kijken naar een CPU-upgrade. En eventueel een tweede RX 480 mocht dat een goed idee zijn rond die tijd, al moet ik dan sowieso een andere voeding hebben. Ook was er een 'probleem' met de ondersteuning van deze be quiet! voeding voor C6/C7-states (wat volgens mij met slaapstanden te maken had), maar ik weet niet zeker of ik daar ooit last van heb gehad.

Mijn vraag is:
Heb ik voor die verschillende upgrades wel ruimte met deze 400W voeding? Vooral voor de geheugenupgrade, ondanks dat dat niet zoveel stroom vreet. Of zit ik nu al heel krap en kan ik beter voor bijvoorbeeld de Seasonic Focus Plus 550 Gold gaan (of 650 Gold als ik 2 videokaarten wil)?

Ik gebruik de pc voor van alles en nog wat, maar ook voor gaming en af en toe fotobewerking. Misschien dat dat nog uitmaakt.

Dit is trouwens mijn huidige pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 165,50€ 165,50
1MSI B150M PRO-VDH€ 77,95€ 77,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 44,29€ 44,29
1Fractal Design Core 3300€ 62,50€ 62,50
1Arctic Alpine 11 Rev. 2€ 9,95€ 9,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 80,95€ 80,95
1be quiet! System Power 7 400W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 87,-€ 87,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 147,-€ 147,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 675,14

• untflanked
@Sicco92 Met de build die je nu hebt is 400W prima. 480 is geen slurper en de 6400 heeft een TDP van 65W.
Een tweede 480 is mijns inziens totaal niet interessant, eigenlijk zelfs gewoon geen optie. Crossfire/SLI wordt steeds minder supported dus dan kun je ze beter verkopen en een Vega kopen, een tweedehands Fury (X), of wachten op de nieuwe Vega.

• Gipsy King
Nieuwe antec voedingkjes uit :

https://nl.hardware.info/...ts-gold-pro-voedingen-aan

Build by Seasonic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
  • Laatst online: 29-03 13:09
Hallo allemaal,

laatst kreeg ik ineens een zwart scherm en mijn videokaart doet het nog wel in een andere pc. Dus ik vermoed dat mijn PSU kapot is. Bij het booten gaan wel de LEDs aan op mijn videokaart en draaien de fans. Geen signaal uit de uitgangen alleen.

Ik dacht misschien weet iemand hier of ik mijn PSU nog kan gebruiken/redden op een of andere manier. Snap ook niet waarom er wel stroom uit lijkt te komen maar niet genoeg om de kaart te laten werken. Is dit het einde van mijn voeding?

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
@-The_Mask- dit is hem:

- Intel Core i5 4670K Boxed
- Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII
- nvidia 1080ti Palit super Jetstream
- Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
- 2x Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET
- Samsung 850 EVO 250GB
- be quiet! Dark Power Pro 11 900W

Vermoed dus dat het de voeding is. Mobo misschien nog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
oh nee het is p8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat is nogal een verschil, dat is een 7 jaar oud model. In dat geval ja het is mogelijk dat het de voeding is. Is eigenlijk wel verstandig de voeding sowieso te vervangen. Kwaliteit van de secondaire elco's is niet echt geweldig. Je kan verwachten dat ze nu niet meer goed zijn. En dat is gevaarlijk voor de rest van de onderdelen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
Ok thanks voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:13
recentelijk mijn voeding vervangen aangezien de coolermaster b 600 versie 2 stuk was
(stop sloeg door) (waarom heet dit zo terwijl het een automaat is
nu de g550m gehaald alleen nu blaast de fan fan de pc voeding volle kracht zodra deze aangaat.
(alleen tijdens het opstartende de eerste paar seconden.) kan het kwaad en is hier wat aan te doen
of hoort dit zo ?

[ Voor 29% gewijzigd door miciel op 26-12-2017 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:03
Ik heb momenteel een i7 2600k, een msi gtx 1060 gaming x 6gb gpu. Wat ssds , 16gb ram geen oc. Mijn psu is een seasonic platinum 460w. Nu overweeg ik op termijn een upgrade naar een i7 8700k. Zou die seasonic voeding toereikend zijn dan (zonder oc, zelfde gpu etc)? Graag jullie inschatting. Ik denk dat het zou moeten kunnen maar iets meer headroom was prettig geweest. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
miciel schreef op maandag 25 december 2017 @ 19:26:
recentelijk mijn voeding vervangen aangezien de coolermaster b 600 versie 2 stuk was
(stop sloeg door) (waarom heet dit zo terwijl het een automaat is
nu de g550m gehaald alleen nu blaast de fan fan de pc voeding volle kracht zodra deze aangaat.
kan het kwaad en is hier wat aan te doen of hoort dit zo ?
Er zijn voedingen waar de fan voor een korte tijd nog blijft draaien nadat de PC wordt uitgeschakeld, maar de Cooler Master G550M is daar niet één van. Als jouw voedingsfan dus op volle snelheid blijft draaien als je de PC uitschakelt is er duidelijk iets niet goed.

Hoe lang blijft die zo door draaien? Continue (meer dan 5 min.)? Kun je de PC wel weer elk moment inschakelen zonder dat je de voeding bijvoorbeeld eerst helemaal moet uitschakelen door de on/off schakelaar of door de stekker uit het stopcontact te halen?
vandenhende schreef op maandag 25 december 2017 @ 22:16:
Ik heb momenteel een i7 2600k, een msi gtx 1060 gaming x 6gb gpu. Wat ssds , 16gb ram geen oc. Mijn psu is een seasonic platinum 460w. Nu overweeg ik op termijn een upgrade naar een i7 8700k. Zou die seasonic voeding toereikend zijn dan (zonder oc, zelfde gpu etc)? Graag jullie inschatting. Ik denk dat het zou moeten kunnen maar iets meer headroom was prettig geweest. :)
Gemakkelijk, met zowel de i7 2600K als i7 8700K ligt het maximale verbruik rond de 250W zonder overklokken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:03
-The_Mask- schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:07:
[...]

Gemakkelijk, met zowel de i7 2600K als i7 8700K ligt het maximale verbruik rond de 250W zonder overklokken.
Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpcCwb
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:44
Hallo,

Heb 3 maanden geleden onderstaande PC in elkaar gezet. De voeding Corsair RM550x had ik al. En ik verwachtte dat deze het moeiteloos aan zou moeten kunnen. Nu zag ik dat veel mensen voor een dergelijk systeem toch vaak een voeding van 750 Watt of meer gebruiken. Wat zou jullie advies zijn?

Processor is licht overgeklokt (alle cores dynamisch tot max 4,5 gHz). Tot nu toe geen problemen gehad, behalve een keer BSOD maar dat kan ook een andere reden hebben gehad.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7820X (Boxed)€ 545,-€ 545,-
1Asus ROG Strix X299-E Gaming€ 340,60€ 340,60
1EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC Black Edition GAMING€ 782,-€ 782,-
1Fractal Design Meshify C€ 84,91€ 84,91
1Fractal Design Celsius S24€ 109,95€ 109,95
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 243,85€ 243,85
1Corsair RM550x Zwart€ 88,50€ 88,50
1Samsung 960 EVO 500GB€ 214,90€ 214,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.409,71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:13
-The_Mask- schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:07:
[...]

Er zijn voedingen waar de fan voor een korte tijd nog blijft draaien nadat de PC wordt uitgeschakeld, maar de Cooler Master G550M is daar niet één van. Als jouw voedingsfan dus op volle snelheid blijft draaien als je de PC uitschakelt is er duidelijk iets niet goed.

Hoe lang blijft die zo door draaien? Continue (meer dan 5 min.)? Kun je de PC wel weer elk moment inschakelen zonder dat je de voeding bijvoorbeeld eerst helemaal moet uitschakelen door de on/off schakelaar of door de stekker uit het stopcontact te halen?
Het is alleen tijdens het opstarten dat hij eventjes vol gas geeft.
Als me pc is afgesloten/uitgeschakeld dan hoor ik hem niet draaien. (dus is hij waarschijnlijk uit)
Hiernaast kan ik me pc wel ieder moment gewoon weer aanzetten nadat de via de normale weg is afgesloten.
er zijn dus geen extra handelingen voor nodig.(als het echt kwaad kon had het geen 3 dagen goed gegegaan waarschijnlijk een nieuwigheidje.) not dus het werd erger gaat retour afzender.
gelijk de nieuwere masterwatt 650 gehaald de vorige was toch wat te mager,

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 29-12-2017 13:56 ]

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 20:33
All Bogs schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:35:
Ik heb de Corsair TX650M V2 en wat een lawaai :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 13:01
Kort vraagje ter controle.

Op dit moment heb ik een pricewatch: Seasonic S12G 450W, ik wil een Sapphire Nitro + 8 GB RX 580 er in schroeven i.p.v. mijn huidige R290 4 GB. Ik maakte mij zorgen of mijn voeding dit wel aankan tot ik hardware.info artikelen ging vergelijken.

Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 8GB zit op 288Watt
https://nl.hardware.info/...ris-update-stroomverbruik

Gigabyte Radeon R9 290 WindForce OC 4GB zit op zit op 385Watt
https://nl.hardware.info/...n-sapphire-stroomverbruik

Dit betekend dat mijn voeding het juist minder zwaar krijgt en er eigenlijk nu een te lichte voeding in mijn systeem zit. Klopt deze conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:22
Ik zit ook te kijken naar een andere voeding aangezien de Enermax Platimax EPM1500EGT boven de fans uit komt. Eigenlijk 1 met een passief modus onder de zoveel % belasting.

Mijn pc is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6950X (Boxed)€ 1.394,90€ 1.394,90
1Asus Republic Of Gamers X99 RAMPAGE V EXTREME€ 508,05€ 508,05
2Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G€ 899,-€ 1.798,-
1Thermaltake Core X71€ 142,67€ 142,67
1Corsair Dominator Platinum CMD64GX4M8A2400C14€ 798,50€ 798,50
1Enermax Platimax EPM1500EGT€ 0,-€ 0,-
1Sandisk Ultra II SSD 960GB€ 278,-€ 278,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.920,12

Zowel CPU (@4.4Ghz) als beide GPU's zijn zwaar overclocked.
Zelf zat ik te denken aan een 1000+ Titanium voeding.

Toen der tijd voor de Enermax Platimax EPM1500EGT gekozen voor 2x R9 295x2 videokaartjes, dit lijkt me nu niet meer nodig met 2x Gtx1080ti.

Zelf had ik al de volgende voedingen gevonden:
Seasonic Prime 1000W Titanium
Seasonic Prime Ultra 1000W Titanium
(Verschil tussen deze bovenstaande 2?)

Wellicht kan ik beter naar andere voedingen kijken en/of heb ik meer/minder wattage nodig, wellicht een voeding met meerdere +12V lijnen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 21:00
@Loev Die 385W is aan de muur gemeten, haal je daar de efficiency af hoeft de voeding minder dan 350W te leveren.
De 100W die de Seasonic meer kan leveren is meer dan genoeg om de pieken op te vangen, zonder energieslurpende processor moet dat geen probleem zijn.

De 580 is inderdaad fors zuiniger, geen enkel probleem.

@dylan111111 Ik zou kijken naar de pricewatch: Corsair RM1000i.
Review: https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/RM1000i/11.html

Wat betreft de 12V lijnen kun je kijken welke stekker je op welke kaart aansluit.
(er zitten er 8 op)

De RM1000x kan ook maar die heeft een iets minder goede fan.

Heb je wat meer te besteden kun je kijken naar de HX serie die overall nog wat beter is.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 29-12-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
mitsumark schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:31:
@Loev Die 385W is aan de muur gemeten, haal je daar de efficiency af hoeft de voeding minder dan 350W te leveren.
De Seasonic die je nu hebt kan prima 500W pieken aan (aan de muur), zonder energieslurpende processor moet dat geen probleem zijn.

De 580 is inderdaad fors zuiniger, geen enkel probleem.

@dylan111111 Ik zou kijken naar de pricewatch: Corsair RM1000i.
Review: https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/RM1000i/11.html

De RM1000x kan ook maar die heeft een iets minder goede fan.

Heb je wat meer te besteden kun je kijken naar de HX serie die overall nog wat beter is.
Bedankt voor de Tip, ik zoek eigenlijk wat in het hogere segment (Platinum / Titanium)
Zo iets als de Corsair AX1200i met bij behorende software, dat zou ook niet verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 21:00
dylan111111 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:45:
[...]

Bedankt voor de Tip, ik zoek eigenlijk wat in het hogere segment (Platinum / Titanium)
Zo iets als de Corsair AX1200i met bij behorende software, dat zou ook niet verkeerd zijn.
Die hogere efficiëntie zegt weinig tot niks over kwaliteit.
Daarnaast betaal je dusdanig veel meer dat je dat waarschijnlijk niet terug verdient (tenzij je 1080ti's staan te minen).

AX serie is natuurlijk nog weer een stapje boven de HX (al heb ik even geen review), maar is het 'nodig' 300+ uit te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
mitsumark schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:52:
[...]

Die hogere efficiëntie zegt weinig tot niks over kwaliteit.
Daarnaast betaal je dusdanig veel meer dat je dat waarschijnlijk niet terug verdient (tenzij je 1080ti's staan te minen).

AX serie is natuurlijk nog weer een stapje boven de HX (al heb ik even geen review), maar is het 'nodig' 300+ uit te geven?
Klopt inderdaad, zelf kijk ik altijd even op jonnyguru.com naar de prestaties van de voeding. (Geen idee of dit nog steeds 1 van de beste plekken is) @-The_Mask- ?
Het gaat mij ook niet om het terug verdienen maar dat er gewoon een (hele) goede voeding in zit en dat als je er nog wat mee kan zoals de AX1200i softwarematig kan uitlezen is gewoon een dikke plus punt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 464382

Nvm is opgelost :+

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 464382 op 02-01-2018 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
SpcCwb schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:16:
Hallo,

Heb 3 maanden geleden onderstaande PC in elkaar gezet. De voeding Corsair RM550x had ik al. En ik verwachtte dat deze het moeiteloos aan zou moeten kunnen. Nu zag ik dat veel mensen voor een dergelijk systeem toch vaak een voeding van 750 Watt of meer gebruiken. Wat zou jullie advies zijn?

Processor is licht overgeklokt (alle cores dynamisch tot max 4,5 gHz). Tot nu toe geen problemen gehad, behalve een keer BSOD maar dat kan ook een andere reden hebben gehad.
De BSOD zal niet van de voeding komen, dan zou de voeding stuk moeten zijn en dan nog is de kans erg klein dat je dan een BSOD krijgt. Als de voeding het niet aan zou kunnen schakelt de overbelasting beveiliging in en valt de PC uit, maar dat zal pas bij iets van 650W of iets dergelijks zijn.

Maar veel verder dan 550W zal de PC niet komen, als je de CPU spanning niet heel hoog hebt en alle onderdelen voor 100% gaat belasten.

Meer dan een high-end 550W voeding heb je alleen nodig als je de CPU verder gaat overklokken en/of de videokaart gaat overklokken. Vooralsnog moet je dus wel goed zitten, ook al zit je door de CPU overklok waarschijnlijk al rond de 550W nu. Maar daar is die voeding voor gemaakt, dus geen probleem.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpcCwb
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:44
Dank The Mask. Had zelf (na mijn post) ook al even berekend hoeveel de belasting zou zijn en kwam ook op ongeveer 550 uit bij max belasting. Dat komt weinig voor en bovendien wil ik het voltage nog wat verlagen, staat nu op auto OC van Asus (met gelukkig geen al te hoog voltage maar het kan met deze chip vaak lager).

Goed om te weten dat de voeding het aankan op max voltage, dat was precies wat ik even wilde checken. Scheelt weer een aankoop van een grotere voeding en het opnieuw installeren ervan nu ik net alle kabels netjes heb weggewerkt 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
SpcCwb schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:36:
Dank The Mask. Had zelf (na mijn post) ook al even berekend hoeveel de belasting zou zijn en kwam ook op ongeveer 550 uit bij max belasting. Dat komt weinig voor en bovendien wil ik het voltage nog wat verlagen, staat nu op auto OC van Asus (met gelukkig geen al te hoog voltage maar het kan met deze chip vaak lager).

Goed om te weten dat de voeding het aankan op max voltage, dat was precies wat ik even wilde checken. Scheelt weer een aankoop van een grotere voeding en het opnieuw installeren ervan nu ik net alle kabels netjes heb weggewerkt 😎
Dan zou ik idd de spanning verlagen, want dan zal die nu wel veel te hoog zijn. Waarschijnlijk kom je dan nu ook wel over de 550W heen. Met een normale spanning zal het verbruik zo maar eens 75W lager kunnen zijn.
Randleman schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:28:
[...]

Ik heb de Corsair TX650M V2 en wat een lawaai :(.
Volgens jouw wenslijsje heb je een Corsair TX650M 80PLUS Bronze gemaakt door CWT gebaseerd op het PUQ-B platform. Dat heeft niks te maken met een nieuwe Corsair TX650M 80PLUS Gold gemaakt door Great Wall. Zitten echt weinig overeenkomsten tussen beide voedingen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 20:33
-The_Mask- schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:41:
[...]

[...]

Volgens jouw wenslijsje heb je een Corsair TX650M 80PLUS Bronze gemaakt door CWT gebaseerd op het PUQ-B platform. Dat heeft niks te maken met een nieuwe Corsair TX650M 80PLUS Gold gemaakt door Great Wall. Zitten echt weinig overeenkomsten tussen beide voedingen.
Ah duidelijk. Zal eens nakijken welke ik nou precies heb. Veranderd verder niks aan het feit dat mijn voeding alsnog heel veel lawaai maakt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Randleman schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:48:
[...]

Ah duidelijk. Zal eens nakijken welke ik nou precies heb. Veranderd verder niks aan het feit dat mijn voeding alsnog heel veel lawaai maakt :(
Als je een foto van de achterkant kan maken waar door de honinggraad structuur gezien kan worden is die vast wel te herkennen. Er zijn namelijk ook meerdere TX650M 80PLUS Bronze voedingen. En als het een niet modulaire versie, dus TX650 is dan zijn daar ook meerdere van, zowel 80PLUS Bronze als 80PLUS. En dus nog een 80PLUS Gold TX650M.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
dylan111111 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:20:
Ik zit ook te kijken naar een andere voeding aangezien de Enermax Platimax EPM1500EGT boven de fans uit komt. Eigenlijk 1 met een passief modus onder de zoveel % belasting.
Daar wordt je ook niet altijd blij van. Genoeg voedingen die dan een minimale draaisnelheid hebben van rond de 1000RPM en 1200RPM. Waarbij je dus bij een lichte belasting krijgt dat de fan steeds uit en aan gaat, wat je in geval van een 135/140mm fan waarschijnlijk wel kan horen als de koeling van de rest erg stil kan zijn. Je kunt beter gaan voor een gewoon stille high-end voeding.
Zowel CPU (@4.4Ghz) als beide GPU's zijn zwaar overclocked.
Zelf zat ik te denken aan een 1000+ Titanium voeding.
Ik denk dat je wel in staat bent de 1200W aan te tikken een 1000W voeding lijkt mij echt te licht.
Zelf had ik al de volgende voedingen gevonden:
Seasonic Prime 1000W Titanium
Seasonic Prime Ultra 1000W Titanium
(Verschil tussen deze bovenstaande 2?)
Weinig noemenswaardig.
Wellicht kan ik beter naar andere voedingen kijken en/of heb ik meer/minder wattage nodig, wellicht een voeding met meerdere +12V lijnen ?
Dat is idd wel aan te raden, slimmere keuze dan een 1200W voeding die meer dan 100A kan leveren.

Dus een voeding met twee EPS connectors, want één gaat sowieso niet goed met zo'n CPU overklok (op de lange termijn). Minimaal is echt één 8 pins EPS en één 4 pins ATX12V. Beter zouden twee 8 pins EPS connectors zijn, maar dat heeft jouw moederbord schijnbaar niet.

Naast de twee stroomstekkers voor de CPU, wil je ook vier losse kabels voor de twee videokaarten. Een enkele modulaire kabel met twee PEG kabels gaat niet goed, dan trek je weer te veel door de enkele modulaire socket/connector. Dus als je de kabels niet vervangt door bijvoorbeeld individueel gesleevde kabels dan ziet het er beter uit met PEG kabels met een enkele connector.

Bij Corsair heb je meest interessante voedingen, multi-rail en erg stil ook onder volledige belasting. Bijvoorbeeld de HX1200, HX1200i, AX1200i en AX1500i, waarbij de "i" voedingen ook nog kunnen worden uitgelezen met software.

Eén probleem, eigenlijk alles is uitverkocht, alle miners hebben ze en er is weinig interessant spul beschikbaar. In ieder geval niet spul dat aan alle wensen voldoet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashinator
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
Dag tweakers,

ik zit te twijfelen over de beoogde voeding van mijn toekomstige build. Ik twijfel namelijk sterk over het feit of 400W afdoende gaat zijn.
De build is de volgende:
ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 224,50€ 224,50
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 115,75€ 115,75
1Sapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)€ 272,72€ 272,72
1Silverstone Sugo Series 13 (mesh front panel) Wit€ 54,83€ 54,83
1ViewSonic VX2257-MHD Zwart€ 138,50€ 138,50
1Cryorig C7€ 28,-€ 28,-
1be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,83€ 9,83
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 194,-€ 194,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,51€ 50,51
1Samsung 850 EVO 500GB€ 147,-€ 147,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.235,64

Ik heb gevonden dat de cpu(95w tdp) en de gpu(piekbelasting zo'n 250w volgens tomshardware) samen al richting 350W max gaan. in principe zou het dus kunnen, maar ik zou wellicht willen proberen te overklokken in de toekomst, en aangezien ik daar weinig verstand van heb op het moment, weet ik niet of die 50W een te kleine marge is.
Ik hoor graag jullie advies. Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderke28
  • Laatst online: 05-05 16:14
Hoi, ongetwijfeld een ontzettende noob-vraag hier. Ik lees dat je regelmatig zegt 'Gaat 10 jaar mee'. Ok, da's mooi, maar als ik een 550w koop (en geen overclocker ben, noch geïnteresseerd in 2 videokaarten) kan ik dan ook echt toe met 550watt de komende tien jaar, met de voortschrijdende technologie? Ik houd namelijk wel van upgraden om de zoveel jaar.

Ook een beetje een vraag van algeheel nut denk ik :)

Groeten en sowieso dank voor deze mooie post!

[ Voor 9% gewijzigd door Sanderke28 op 03-01-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Slashinator schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:53:
Dag tweakers,

ik zit te twijfelen over de beoogde voeding van mijn toekomstige build. Ik twijfel namelijk sterk over het feit of 400W afdoende gaat zijn.

Ik heb gevonden dat de cpu(95w tdp) en de gpu(piekbelasting zo'n 250w volgens tomshardware) samen al richting 350W max gaan. in principe zou het dus kunnen, maar ik zou wellicht willen proberen te overklokken in de toekomst, en aangezien ik daar weinig verstand van heb op het moment, weet ik niet of die 50W een te kleine marge is.
Voor een kleine overklok, waarbij je eerder de spanning van de CPU verlaagt dan verhoogt en ook hetzelfde doet voor de videokaart dan voldoet de Pure Power 10 400W wel. Maar voor verder overklokken waarbij ook de spanning wordt verhoogt kun je beter kijken naar een goede voeding rond de 550W.

Verlagen van de spanning van de CPU en GPU en tegelijkertijd overklokken kan worden gedaan doordat de standaard spanning altijd hoger is dan minimaal noodzakelijk. Komt omdat elke CPU en videokaart anders is en ook een andere minimale spanning nodig heeft. Hierdoor is de minimale spanning hoger dan noodzakelijk om ook de wat mindere chips de minimaal benodigde spanning te leveren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dm145
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-03 21:09
Sanderke28 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:46:
Hoi, ongetwijfeld een ontzettende noob-vraag hier. Ik lees dat je regelmatig zegt 'Gaat 10 jaar mee'. Ok, da's mooi, maar als ik een 550w koop (en geen overclocker ben, noch geïnteresseerd in 2 videokaarten) kan ik dan ook echt toe met 550watt de komende tien jaar, met de voortschrijdende technologie? Ik houd namelijk wel van upgraden om de zoveel jaar.

Ook een beetje een vraag van algeheel nut denk ik :)

Groeten en sowieso dank voor deze mooie post!
In de tijd dat de eerste i7's uit kwamen (bloomfield), had ik een corsair voeding van 750W voor een systeem met 1 videokaart, ssd (later toegevoegd), HDD, genoeg Ram, en een flinke overclock (van 2.66 naar 4.5 met HT). In tussentijd veel geupgrade binnen het systeem behalve de voeding tot kort geleden. Daar ben ik van een 750W naar een 650W exemplaar gegaan. Niet omdat hij stuk ging, of de pc instabiel werd, maar omdat modulaire voedingen destijds nog niet zo gewoon waren, en dat zorgde voor een wirwar aan kabels.

De trend van steeds zuinigere processors/videokaarten/opslag/ram is al jaren zo, en tegenwoordig ook steeds belangrijker (meer groen, minder uitstoot, etc.). Dus als je nu genoeg hebt aan een 550W voeding en niet van plan bent een extra videokaart oid toe te voegen, dan zou dat zeker 10 jaar voldoende moeten zijn.

Zelf heb ik de Cooler Master tool gebruikt om een beetje af te schatten hoeveel vermogen ik nou eigenlijk nodig had, kan het iedereen aanraden: http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/ (Dan hoef je natuurlijk nog niet een CM power supply te kopen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderke28
  • Laatst online: 05-05 16:14
Dank! Ik had een andere tool ook al gebruikt en kwam ook op zon 450 uit door mn stroomvretende R9 390. Dus 550 zou goed zijn met mn huidige build denk ik, al raadt msi 750 watt aan voor mn vid kaart.
Ik bedacht me wel dat alles steeds krachtiger wordt dus de vraag was redelijk filosofisch. Daarmee vergetende dat er ook op ingezet wordt om componenten efficiënter/ zuiniger te maken!

[ Voor 14% gewijzigd door Sanderke28 op 03-01-2018 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Sanderke28 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:46:
Nou jaren geleden zou ik zeggen ja dat kan en ten tijde van de topicstart ook, maar sinds enkele weken is het afwachten. Als je even terug kijkt naar een aantal high-end voedingen van 7 tot 10 jaar terug dan zie je dat daar mee dan genoeg voedingen tussen zitten waarvan je toen al kon zien dat die heel lang mee gingen en waarvan de meesten ook nog gewoon perfect werken.

Bekende voedingen zoals de Antec High Current Pro, Antec Signature, Corsair AX, Corsair HX, Enermax Pro/Modu82+, Super Flower Golden Green, Seasonic X-series bijvoorbeeld. Dat zijn voedingen die ook nu nog prima zijn in de nieuwste high-end game PC's. Deze voedingen zitten nu tussen de 7 en 10 jaar.

Nu is het echter afwachten of dat nog steeds geld voor de huidige voedingen. Op dit moment werken Intel en Microsoft namelijk aan de opvolgers van de huidige ATX 2.4 spec. In 2020 staat ATX 2.6 op de planning en daarvoor komt ook nog ATX 2.5, een tussenstap.

Probleem is dat de huidige voedingen waarschijnlijk niet werken met de ATX 2.6 standaard. Een deel van de nieuwe voedingen zijn overigens ook niet compatible met de ATX 2.4 standaard. Maar doordat je in het BIOS/UEFI de C6 en C7 power states kunt uitschakelen is dit een oplossing voor die voedingen.

Het lijkt er echter op dit moment op dat zoiets niet mogelijk gaat zijn bij de huidige voedingen. Komt omdat het niet alleen afhankelijk is van het moederbord maar ook het OS. ATX 2.6 krijgt een veel korter Power_OK delay. Hierdoor moet de voeding veel sneller de spanningen op de juiste waarde hebben, waardoor die sneller kan starten en sneller uit standby kan komen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 11:15
Hi Voedingsexperts,

Ik kreeg in een ander topic het advies om hier even navraag te doen.

Ik plan een nieuwe build maar denk zelf dat ik mijn 5 jaar oude PSU wel kan meenemen (pricewatch: OCZ ModXStream Pro 500W. In het Desktop aankoopadvies topic werd me aangeraden een nieuwe 550W 80+ Gold voeding aan te schaffen vanwege ouderdom/efficiëntie.

Vraag is, is dit nu per se noodzakelijk (qua stroomverbruik wss zelfs minder door gebruik van zuinigere componenten)?

[ Voor 5% gewijzigd door Malfoi op 05-01-2018 13:46 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Malfoi schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:39:
Hi Voedingsexperts,

Ik kreeg in een ander topic het advies om hier even navraag te doen.

Ik plan een nieuwe build maar denk zelf dat ik mijn 5 jaar oude PSU wel kan meenemen (pricewatch: OCZ ModXStream Pro 500W. In het Desktop aankoopadvies topic werd me aangeraden een nieuwe 550W 80+ Gold voeding aan te schaffen vanwege ouderdom/efficiëntie.

Vraag is, is dit nu per se noodzakelijk (qua stroomverbruik wss zelfs minder door gebruik van zuinigere componenten)?
Je moet van de huidige voeding niet verwachten dat die nog 5 jaar mee kan, dat is niet echt heel realistisch. Daarom zou ik de voeding ook nu vervangen, dan blijft het er niet bij. Wachten tot de huidige defect is, is ook niet echt een slimme manier.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeSolidNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-04 04:12
Voor mijn zelf-build NAS ben ik opzoek naar een nieuwe voeding.
Er zit op dit moment een oude generieke 350W voeding in en deze wil ik graag vervangen voor een nieuwe.
Eisen hiervoor zijn in ieder geval cable-management (semi of volledig maakt niet zoveel uit) ivm de beperkte ruimte in de behuizing.
Ook is een 80-plus bronze een minimum, gelieve een silver of gold.

MIjn setup is het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.10 ST3750640AS, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB€ 0,-€ 0,-
1WD Caviar SE16 WD7500AAKS, 750GB€ 0,-€ 0,-
2WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD2500BPVT, 250GB€ 54,99€ 109,98
1Chenbro SR30169T3€ 128,55€ 128,55
2Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/8G€ 67,50€ 135,-
1Conceptronic PCI Express Card SATA 600€ 23,-€ 23,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,53

Ik heb zelf al rond zitten kijken en voor mij kwamen de volgende voeding als keuze naar voren.
Welke zouden jullie aanbevelen, mijn voorkeur heeft de RM550x, maar 550W lijkt mij een beetje overkill.

pricewatch: Corsair RM550x Zwart
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G2
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 GS (V2)
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 400W

Edit:
De voeding moet 2 molex aansluitingen hebben (hotswap bay gaat via 2x molex) en 2x sata power voor de 2.5 inch schijven.

[ Voor 12% gewijzigd door SnakeSolidNL op 06-01-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Ik zou vooral kijken of de voeding 6x sata heeft. Dan is de 450W Seasonic, Bitfenix geschikt, maar de 400W be quiet niet. Voor de prijs lijkt me de Seasonic een goede keuze.

Pagina: 1 ... 3 ... 76 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.