Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
FrankoNL schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:14:
Ik heb advies nodig op een ander front:

Ik ben zo handig geweest om al mijn Seasonic focus gold 550 watt kabels weg te gooien. Weet iemand of ik deze ergens kan nabestellen?
Zie:
Gipsy King schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:03:
[...]

Dat valt allemaal wel mee , Seasonic RMA is vrij simpel. PSU defect ? Breng hem naar een winkel , klacht geconstateerd en je krijgt een splinter nieuwe. Winkel krijgt een credit altijd zodat ze vlot kunnen handelen , als je als klant direct gaat heb je binnen 5 dagen een nieuwe ook al is het in Duitsland. Teven kun je alle missende kabels zo als spare aanvragen kost je niks :) Kan ook via dezelfde rma weg in DE. Of onze eigen Technical Dept. Heeft ze liggen dan heb je ze in 24 uur :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 09:35
FrankoNL PM me even :) ik connect je met de juiste persoon.

[ Voor 54% gewijzigd door Gipsy King op 30-10-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 21:55
Gipsy King schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:03:
FrankoNL PM me even :) ik connect je met de juiste persoon.
Done! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Ik wil graag individueel gesleevde kabels in mijn pc, staat mooier :) nu kijk ik naar verlengkabels van bitfenix, die allemaal tussen de 30 en 45 cm zijn. Zijn er beperkingen mbt maximale kabellengtes van een voeding, waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ApoC schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:51:
Ik wil graag individueel gesleevde kabels in mijn pc, staat mooier :) nu kijk ik naar verlengkabels van bitfenix, die allemaal tussen de 30 en 45 cm zijn. Zijn er beperkingen mbt maximale kabellengtes van een voeding, waar ik rekening mee moet houden?
Nee, niet echt, zo lang zijn de kabels normaal gesproken niet. Maar de connectie zelf is altijd wel een erg zwak punt. Dus beter kun je gewoon kabels uit één stuk nemen en niet met verloopjes gaan werken. Al helemaal niet als de stroom nogal hoog is per draad, dan is het vragen om problemen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
-The_Mask- schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:29:
[...]

Nee, niet echt, zo lang zijn de kabels normaal gesproken niet. Maar de connectie zelf is altijd wel een erg zwak punt. Dus beter kun je gewoon kabels uit één stuk nemen en niet met verloopjes gaan werken. Al helemaal niet als de stroom nogal hoog is per draad, dan is het vragen om problemen.
Waar moet ik aan denken bij problemen? Het gaat mij om de pcie, cpu, en atx kabels. Ik zie regelmatig kits van nzxt, gelid, bitfenix etc langskomen, zijn deze allemaal af te raden? Ben erg benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Gipsy King

Hi even paar korte vraagjes

Gaan jullie die nieuwe Seasonic Prime Ultra Titaniums bij voorkeur de 750W :P (ondanks de geringe veranderingen) ook nog laten reviewen door de goede sites zoals Tomshardware etc.
En wanneer zouden deze in de EU / NL leverbaar moeten worden?

Thx.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Hi, reviews etc ga ik niet over.

Dat regelt Seasonic HQ met alle review sites , ga er wel vanuit :)

Stock voor Benelux is besteld en komt langzaamaan binnen.

ETA : , Seasonic Prime Ultra Titaniums 650/750/850 , halverwege volgende week binnen voor Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ApoC schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:52:
[...]

Waar moet ik aan denken bij problemen? Het gaat mij om de pcie, cpu, en atx kabels. Ik zie regelmatig kits van nzxt, gelid, bitfenix etc langskomen, zijn deze allemaal af te raden? Ben erg benieuwd naar de ervaringen.
Smeltende connectors door slecht contact, komt geregeld voor.

Is slimmer om gewoon sleeved cables te kopen bedoeld voor jouw voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macboe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-04 10:30
Mijn vraag
Ik ga binnenkort over op een PCI-E SSD. Deze heeft geen SATA kabel en Voeding nodig.
Mijn modulaire voeding van Coolermaster heeft aan de SATA Power Cable 5x SATA Power, dit terwijl ik er maar één nodig heb voor mijn 3TB disk.

Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe los ik de te lange SATA Power kabel op gezien ik maar 1x SATA Power nodig heb. Zijn hier speciale kabels voor of knip ik de rest gewoon af?

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macboe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-04 10:30
-The_Mask- schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:57:
Gewoon wegwerken ergens achter eventueel met tie-wraps.
De achterwand van mijn systeem kast zit met isolatie beplakt voor het geluid van de fans. Hier is kabels plaatsen erg lastig. Sommige bijv. "Corsair-Crystal-460X" kasten van tegenwoordig hebben een soort van bak/kap onderin. Dat heeft mijn Cubitek helaas niet. _/-\o_

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Help!!!! schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:38:
@Gipsy King

Hi even paar korte vraagjes

Gaan jullie die nieuwe Seasonic Prime Ultra Titaniums bij voorkeur de 750W :P (ondanks de geringe veranderingen) ook nog laten reviewen door de goede sites zoals Tomshardware etc.
En wanneer zouden deze in de EU / NL leverbaar moeten worden?

Thx.
Deze zijn vandaag al binnengekomen, dus wellicht morgen al her en der leverbaar :

Seasonic Prime Ultra Gold 1000W
Seasonic Prime Ultra Gold 850W
Seasonic Prime Ultra Platinum 1000W
Seasonic Prime Ultra Titanium 850W
Seasonic Prime Ultra Titanium 750W
Seasonic Prime Ultra Titanium 650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 19:49
Heb ik weer :9

Koop je een nieuwe videokaart, blijkt dat net de druppel te zijn om je Seasonic voeding te slopen. De computer start niet meer op nadat je hem afgesloten hebt. Spannings loos maken en even wachten deed hem altijd wel weer opstarten. Maar dat hoort niet, dus hij is inmiddels RMA.

Nu zit ik helaas met een pc zonder voeding. Nu heb ik nog wel een Chieftec 450w voeding liggen. Echter heeft deze maar een 4 pins ATX 12V stekker voor de CPU. Terwijl mijn moederbord graag 4+4 heeft. Zou het werken met enkel een 4 pins, of is het slim om op 2 voedingen te gaan draaien zodat ik toch op 4+4 zit? (En deze 'handmatig' te starten) Heb namelijk ook nog een Chieftec 400w voeding.

Gaat om een systeem met Intel 4770K, Gigabyte GA-Z87X-D3H en een MSI 1080 X+.

Hoor graag wat jullie aanraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inferno96
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-11-2023
Hallo

Ik ben van plan om tweedehands een Vapor-X R9 280X of een Sapphire Dual-X HD7970 te kopen.

In de rest van mijn systeem zit:
i5-4590 met hyper evo 212 koeler
1 SSD, 1 7200RPM HDD
8GB 1600MHz DDR3 RAM
3 120mm case fans
Cooler Master G450m voeding

Mijn vraag was natuurlijk of de voeding dit zou aankunnen? Want in reviews hebben ze een toch wel een redelijk hoog stroomverbruik. Toegegeven dat dit hoge verbruik door FurMark te draaien was.
Dit komt in de praktijk dus bijna niet voor maar ik weet niet of dit goed is voor de voeding moest het verbruik toch eens zo hoog worden. ( ik denk van niet)

Ik kan ook aan een GTX770 geraken wat natuurlijk al veel zuiniger is maar ik weet niet hoe deze tegenwoordig presteert t.o.v. de 2 bovengenoemde kaarten.

Alvast bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door inferno96 op 07-11-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
JayZeeTie schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:41:

Nu zit ik helaas met een pc zonder voeding. Nu heb ik nog wel een Chieftec 450w voeding liggen. Echter heeft deze maar een 4 pins ATX 12V stekker voor de CPU. Terwijl mijn moederbord graag 4+4 heeft. Zou het werken met enkel een 4 pins, of is het slim om op 2 voedingen te gaan draaien zodat ik toch op 4+4 zit? (En deze 'handmatig' te starten) Heb namelijk ook nog een Chieftec 400w voeding.

Gaat om een systeem met Intel 4770K, Gigabyte GA-Z87X-D3H en een MSI 1080 X+.
Lijkt mij niet verstandig om een vrij nieuwe PC en dure PC aan te sluiten op een waarschijnlijk erg oude en onbetrouwbare Chieftec voeding.
inferno96 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 00:16:
Mijn vraag was natuurlijk of de voeding dit zou aankunnen? Want in reviews hebben ze een toch wel een redelijk hoog stroomverbruik. Toegegeven dat dit hoge verbruik door FurMark te draaien was.
Dit komt in de praktijk dus bijna niet voor maar ik weet niet of dit goed is voor de voeding moest het verbruik toch eens zo hoog worden. ( ik denk van niet)
Zonder overklokken en Furmark kom rond de 350W tijdens een zware game, dat moet prima gaan met de Cooler Master G450M.
Ik kan ook aan een GTX770 geraken wat natuurlijk al veel zuiniger is maar ik weet niet hoe deze tegenwoordig presteert t.o.v. de 2 bovengenoemde kaarten.
Een standaard R9 280X zal tegenwoordig wel iets van 25% gemiddeld krachtiger zijn een standaard GTX 770. De tijd dat de GTX 770 nog iets sneller was, is al mooi wat jaartjes terug.

Al weer bijna anderhalf jaar geleden was een R9 280X op 2560x1440 namelijk precies 20% sneller aldus TPU: https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480/24.html

[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 07-11-2017 18:23 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inferno96
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-11-2023
-The_Mask- schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:18:

Zonder overklokken en Furmark kom rond de 350W tijdens een zware game, dat moet prima gaan met de Cooler Master G450M.

[...]
Oké, allereerst hartelijk bedankt voor jouw uitleg.

Met niet overklokken, bedoel je dan de reeds overgeklokte kaart niet verder overklokken dan? Want de kaart die ik voor heb is al fabrieks overgeclockt. Is het trouwens hetzelfde geval voor de HD7970 dan?
Een standaard R9 280X zal tegenwoordig wel iets van 25% gemiddeld krachtiger zijn een standaard GTX 770. De tijd dat de GTX 770 nog iets sneller was, is al mooi wat jaartjes terug.

Al weer bijna anderhalf jaar geleden was een R9 280X op 2560x1440 namelijk precies 20% sneller aldus TPU: https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480/24.html
Oké goed dat ik dat dus weet, bedankt. Dit geldt dan ook voor de HD7970 aangezien de R9 dezelfde chip is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nou als je gaat overklokken, niet de power limiet verhogen en zorg ook dat de GPU spanning beperkt houdt. Dan moet het wel gaan, geld dan voor zowel de HD 7970 als R9 280X idd.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
De EVGA B3 series komen er helaas voor EVGA niet zo best vanaf : http://www.tomshardware.c...power-supply,5229-11.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florensvernooij
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 19:59
Recent heb ik een tweedehands computer gekocht voor mijn vriendin, maar na enkele weken hield de voeding er mee op. De computer is gekocht in 2012, dus een aantal jaar geleden al. Het lijkt me prima om er een nieuwe voeding in te zetten, deze kan blijven zitten zodra de andere onderdelen vervangen worden over tijd. Het artikel van @-The_Mask- zit boordevol informatie waardoor ik inmiddels meer weet over voedingen. Echter heb ik niet het gevoel dat ik nu een gefundeerde keuze kan maken voor welke voeding ik moet nemen. Kan ik hier nog wat hulp bij krijgen?

Het gaat om een computer met de volgende onderdelen:
ASUS R9 290X: pricewatch: Asus R9 290X 4GB DirectCU II
Intel i7 3930k: pricewatch: Intel Core i7-3930K Boxed
Gigabyte X79 UD3: pricewatch: Gigabyte GA-X79-UD3
En een HDD, SSD en een dvd-drive.

Met het volgen van de stappen in de eerdergenoemde post kom ik uit op 130W (CPU), 410W (GPU) en nog een klein beetje voor de overige apparatuur. Wat is nu een goede manier om een voeding te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
florensvernooij schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:52:

Met het volgen van de stappen in de eerdergenoemde post kom ik uit op 130W (CPU), 410W (GPU) en nog een klein beetje voor de overige apparatuur. Wat is nu een goede manier om een voeding te kiezen?
In dit geval is die 410W niet echt realistisch, omdat er een aanpassingen zijn gedaan zoals de power limiet van de videokaart aanpassen. Als je dat niet doet haal je dat bij lange na niet, dan blijf je op zo'n 275W steken. Peak is in dit geval meer een waarde waar je naar moet kijken dan maximum.

Welke behuizing is aanwezig? Heb je nog speciale eisen/wensen aan de voeding?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florensvernooij
Bedankt voor je reactie!

Dus ik moet hier eigenlijk rekenen met een vermogen van richting de 300 W? Dan is een voeding van 450W voldoende toch?

De behuizing is pricewatch: Cooler Master HAF X. Qua eisen en wensen is het beperkt. Het systeem zal waarschijnlijk niet veel groeien, ik verwacht niet dat er bijvoorbeeld dubbele grafische kaarten in komen. Geluidsniveau uiteraard niet te hoog, maar hoeft niet in een kamer te staan terwijl er mensen slapen. Rest van de computer maakt vrij weinig geluid, maar ik weet niet of dit rond de 40 of 50 dB is. Verder weet ik er nog veel te weinig van om te weten wat ik zou kunnen wensen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerIkWil
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-11-2024
Heel effe een vraagje, ik ben momenteel bezig met een nieuwe componenten aan te schaffen. Nu zit ik volgens pcpartpicker rond de 355 watt. Zal dat genoeg zijn voor mijn seasonic 400W SS-400ET 80+ Bronze voeding? En als ik nog wil overclocken, zal dat dan genoeg zijn? Ik dank u zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
florensvernooij schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:50:
Bedankt voor je reactie!

Dus ik moet hier eigenlijk rekenen met een vermogen van richting de 300 W? Dan is een voeding van 450W voldoende toch?
Als met de PC niet wordt overgeklokt moet een high-end 450W voeding idd voldoende zijn.
Rest van de computer maakt vrij weinig geluid, maar ik weet niet of dit rond de 40 of 50 dB is.
Beide waarschijnlijk, is maar net hoe je meet. Met de meter dichtbij kun je ongetwijfeld 50dB meten, doe je hem iets verder van de PC is 40dB ook prima mogelijk. Ga je meten van een kilometer afstand dan meet je zelfs helemaal niks meer, alleen nog het omgevingsgeluid. :p dB vergelijken wat de fabrikant opgeeft heeft dan ook geen enkele zin, omdat ze allemaal anders meten.
Verder weet ik er nog veel te weinig van om te weten wat ik zou kunnen wensen :')
pricewatch: Seasonic G-series 450 watt
Is een goede optie voor 70 euro incl. verzenden. Daarmee krijg je een voeding van goede kwaliteit welke prima 10 jaar mee moet kunnen en met 5 jaar garantie komt. Bij lichte tot normale belasting is de voeding erg stil, maar boven de 300/350W wordt die luidruchtig. Gemiddelde verbruik van jouw PC zal zo rond de 300W schommelen tijdens een zware game, daarmee kan de voeding dus ook wat luider worden. De vraag is echter of die wel boven de rest van de onderdelen uit komt, bij lichtere belasting iig sowieso niet.

pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
Is ook een goede optie voor 83 euro incl. verzenden. Ook deze voeding is van goede kwaliteit, zelfs nog wat beter als de Seasonic van hierboven, prestaties zijn ook wat beter. Daarnaast komt die met een langere garantie van 7 jaar. Deze voeding is ten alle tijden stil, ook als je hem volledig belast tot 450W, dan nog zal die niet boven de rest van de onderdelen uitkomen.

pricewatch: Corsair RM550x Zwart
Is ook nog een goede optie voor 92 euro incl. verzenden. Qua kwaliteit en prestaties vergelijkbaar met de Bitfenix maar met waarschijnlijk een betere fan en 10 jaar garantie. Ook deze voeding zal onhoorbaar zijn met jouw PC, zelfs nog stiller dan de Bitfenix al zal je beide niet horen, dus dat maakt niet echt veel verschil.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MeneerIkWil schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:42:
Heel effe een vraagje, ik ben momenteel bezig met een nieuwe componenten aan te schaffen. Nu zit ik volgens pcpartpicker rond de 355 watt. Zal dat genoeg zijn voor mijn seasonic 400W SS-400ET 80+ Bronze voeding? En als ik nog wil overclocken, zal dat dan genoeg zijn? Ik dank u zeer.
Niemand is hier helderziend, dus zonder de volledige PC specificaties te weten is hier onmogelijk iets over te zeggen. Ook omdat je niet af kunt gaan op PSU calculators, die werken simpelweg niet.

De voeding heb je al? Hoe oud is die?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerIkWil
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-11-2024
-The_Mask- schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:48:
[...]

Niemand is hier helderziend, dus zonder de volledige PC specificaties te weten is hier onmogelijk iets over te zeggen. Ook omdat je niet af kunt gaan op PSU calculators, die werken simpelweg niet.

De voeding heb je al? Hoe oud is die?
Ja de voeding heb ik al. Aangeschaft in Januari 2015. Hieronder vind je mijn PC Specs.

CPU: Intel core i5-8600
GPU: MSI GTX 960 4gb, Wordt volgend jaar geupgrade naar gtx 1070 of 1080
MOBO: MSI Z370 gaming pro carbon AC
Watercooling: NZXT kraken X52
RAM: G.Skill 16 GB DDR4-3200 (Trident Z RGB)
SSD: Samsung 960 EVO SSD 250GB M.2
HDD: WD BLue 1TB 7200RPM
Voeding:Seosonic 400W SS-400ET 80+ Bronze

Ik hoop nu voldoende informatie te hebben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MeneerIkWil schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:01:
[...]

Ja de voeding heb ik al. Aangeschaft in Januari 2015. Hieronder vind je mijn PC Specs.
Juist, nou het is al een heel oud model, hier een review van 9 jaar geleden:
https://www.anandtech.com/show/2697/30

Deze voeding wordt ook al lang niet meer gemaakt, al jaren niet meer. Dus je hebt een heel oud model gekocht die nog ergens op voorraad lag. Is dan ook niet een voeding van hele hoge kwaliteit en ook niet één bedoeld voor een moderne PC. Daar is die eigenlijk helemaal niet geschikt voor. Dit is een voeding gericht op PC's van iets van 10 jaar tot 7 jaar geleden.

Tegenwoordig hebben PC's nogal aardig andere eisen. Zo is de stroom wat van de 12V wordt getrokken toegenomen en die van de 3,3V en 5V helemaal afgenomen. De verdeling is totaal anders, iets waar jouw voeding niet op is voorbereid waardoor de spanningen nogal veel wil afwijken. Ook wisselt de stroom veel sneller, binnen enkele milliseconden kan het vermogen wat de PC vraagt zo maar 200W wisselen en dat continue, was vroeger veel minder het geval. Daarnaast zit je ook gewoon met de niet hele hoge kwaliteit en een voeding die al aardig op leeftijd zal zijn. Jij mag hem dan wel 2 jaar hebben, de voeding zelf is veel ouder en wordt ook minder als die niet gebruikt wordt.

En je komt ook qua aansluitingen niet uit. Dus bij een GTX 1070 of GTX 1080 of iets vergelijkbaar volgend jaar moet je sowieso de voeding upgraden, maar nu direct de voeding vervangen met de nieuwe CPU e.d. is ook gewoon een goed idee.
CPU: Intel core i5-8600
GPU: MSI GTX 960 4gb, Wordt volgend jaar geupgrade naar gtx 1070 of 1080
MOBO: MSI Z370 gaming pro carbon AC
Watercooling: NZXT kraken X52
RAM: G.Skill 16 GB DDR4-3200 (Trident Z RGB)
SSD: Samsung 960 EVO SSD 250GB M.2
HDD: WD BLue 1TB 7200RPM
Voeding:Seosonic 400W SS-400ET 80+ Bronze
pricewatch: FSP Hydro X 450W
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3
pricewatch: Corsair RM550x Zwart
Zijn bijvoorbeeld goede vervangers, van zo'n 65 euro tot 95 euro. Duurdere modellen zijn kwalitatief ook beter en/of stiller, en/of modulair e.d..

AMD Nieuwsdiscussie

• florensvernooij
-The_Mask- schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:45:
Als met de PC niet wordt overgeklokt moet een high-end 450W voeding idd voldoende zijn.
Ik ga er vanuit dat er niet overgeklokt wordt, maar ben toch even benieuwd waar ik aan moet denken als ik dit toch doe. Aan welk benodigd vermogen moet ik denken? Hoe zou ik dit eventueel zelf kunnen uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
florensvernooij schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:31:
[...]

Ik ga er vanuit dat er niet overgeklokt wordt, maar ben toch even benieuwd waar ik aan moet denken als ik dit toch doe. Aan welk benodigd vermogen moet ik denken? Hoe zou ik dit eventueel zelf kunnen uitzoeken?
Voor een lichte overklok op de CPU en videokaart moet een high-end 550W voeding voldoen. Maar voor een flink overklokje is een 650W voeding wel aan te raden. Maar met een extreme overklok waar je echt de max eruit wil halen met een goede waterkoeler op de CPU en videokaart dan moet je zelfs denken aan een 750W voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Laatst online: 09-05 19:57
Hallo,

Als ik game dan maakt mijn computer een 'ratelende' geluid. Soms is het heel erg luid en soms weer niet.
Nu twijfel ik of het afkomstig is van de voeding of grafische kaart. Wil een nieuwe voeding kopen en de oude terugsturen voor garantie, maar ben bang dat het uiteindelijk aan de grafische kaart ligt. Geluid lijkt afkomstig te zijn van de voeding maar dat weet ik niet 100 procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 683497

@UltraInstinct Het kan geen kwaad om je vinger even op de fan(s) van je videokaart te houden om ze even te laten stoppen met draaien of langzamer te laten draaien (wel in het ronde gedeelte midden op de fan natuurlijk en niet je vinger tussen de fan blades stoppen in 1 keer). Weet je meteen of het je videokaart is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Anoniem: 683497 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:06:
@UltraInstinct Het kan geen kwaad om je vinger even op de fan(s) van je videokaart te houden om ze even te laten stoppen met draaien of langzamer te laten draaien (wel in het ronde gedeelte midden op de fan natuurlijk en niet je vinger tussen de fan blades stoppen in 1 keer). Weet je meteen of het je videokaart is of niet.
Zal ik doen, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florensvernooij
@-The_Mask-, Bedankt voor de hulp! Ik heb de RM550x besteld, dus gaat helemaal goed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ik heb net naar de reviews gekeken voor de Corsair cx450 (mijn voeding) en veel mensen hebben erin staan dat het extreem veel lawaai maakt, dus het ligt idd aan mijn voeding.

Ik zoek een stille voeding, heb een intel 6600 processor en een gtx 1060, hoeveel watt zou ik dan nodig hebben?

Twijfel tussen :
be quiet! Pure Power 10 500W CM, 500 Watt voeding
be quiet! System Power 8 500W, 500 Watt voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@UltraInstinct Gaat het om een CX450M (i.p.v. een CX450 zonder M)? Die hebben soms inderdaad last van ratelende fans, maar deze zou je dan eventueel kunnen omruilen met de 5 jaar garantie die er op zit aangezien dat natuurlijk niet hoort. Als het echt het ratelen is wat je bedoelt in ieder geval. Als het geluid puur luchtverplaatsing is wil je misschien gewoon sowieso een stillere voeding.

De pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W is een goede keuze en met 400 watt zit je ruim voldoende voor jouw build. Kwalitatief beter dan de System Power 8 500w en gaat dus langer mee, maar vergelijkbaar met de Pure power 10 CM 500w, alleen 100 watt minder en niet modulair, maar jouw systeem zit aan max 225 watt tijdens zware belasting en met een 400 watt voeding heb je met een modulaire voeding misschien maar 2 extra kabels dus dat is ook niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Het gaat idd om een CX450M, als ik de voeding terugstuur moet ik 2 weken erop wachten. Gebruik mijn computer elke dag dus kan niet echt bepaald zo lang erop wachten, vandaar dat ik een nieuwe wil halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan is een Pure Power 10 400w de perfecte keuze voor jouw pc. Kun je eventueel de CX450M verkopen als je een nieuwe hebt gekregen. Je zou eventueel nog een beetje aan de fan kunnen friemelen en beter vastschroeven als je geen zin hebt om een RMA proces aan te gaan om te kijken of het geratel dan weg gaat. Is al vaker gelukt door mensen hier op het forum bij de CX450M :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
-The_Mask- schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:11:
[...]

Juist, nou het is al een heel oud model, hier een review van 9 jaar geleden:
https://www.anandtech.com/show/2697/30

Deze voeding wordt ook al lang niet meer gemaakt, al jaren niet meer.
Voeding is meerdere malen refreshed en nog steeds een veel verkopend model. In de industrieele en medische sector. Word ook nog steeds geproduceerd , echter geen consumenten focus product.

Zie huidige vorm ss-400-et : https://seasonic.com/product/ss-400-et-active-pfc-f3/

Specs : http://seasonic.com/main/...500-450-400-350-300ET.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Gipsy King op 20-11-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat is niet zo slim van Seasonic om dezelfde naam te houden, schept alleen maar verwarring. Maar dan kan het alleen maar één generatie nieuwer zijn. Dan is het geen 9 jaar oud platform, maar een 7 jaar oud platform.

Conclusie blijft dan ook hetzelfde, beide platformen zijn niet bedoeld voor een moderne PC. Seasonic heeft nu dat platform vier jaar te lang in de markt. Van 2010 t/m 2013 was prima, maar vanaf 2014 hadden ze een modern platform met DC-DC moeten uitbrengen. Maar in plaats daarvan zitten we in dit segment al een aantal jaar met zwaar verouderde voedingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EZQahCnwNG2KFarYkQ1md5Qh/full.jpg

Roadmap van Seasonic had het over Q3 waar Core en Core+ het levenslicht zou moeten zien, maar we zitten al halverwege Q4 en nog steeds zitten we met zwaar verouderde voedingen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
-The_Mask- schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:45:.

Conclusie blijft dan ook hetzelfde, beide platformen zijn niet bedoeld voor een moderne PC.
Of dit nu wel of niet is volgens jou, Deze SS-400-ET voedingen , worden dagelijks nog steeds in verschillende ''NIEUWE" embedded platformen gebruikt zonder enig issue, in zowel industriële als Medische systemen. In die markt zitten zware keuring eisen , nog een tikkeltje hoger als voor in de thuis pc. Zonder goed gekeurde certificaten kom je er niet eens in. Dus het zal allemaal wel meevallen vent ;) kom anders eens kijken wat we allemaal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Seasonic Focus Gold Semi-Modular toegevoegd : product: Seasonic Focus Gold

De 450Watt variant ligt vanaf begin December in de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een industriële PC heeft totaal andere eisen dan een consumenten PC. Daarnaast wordt aan de gemiddelde industriële PC veel meer eisen gesteld. De kwaliteit van de deze serie is in veel gevallen veel te laag. Daar worden normaal gesproken kwalitatief veel betere voedingen gemaakt. Het echte high-end spul, niet budget spul zoals dit.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
-The_Mask- schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:38:
Een industriële PC heeft totaal andere eisen dan een consumenten PC. Daarnaast wordt aan de gemiddelde industriële PC veel meer eisen gesteld. De kwaliteit van de deze serie is in veel gevallen veel te laag. Daar worden normaal gesproken kwalitatief veel betere voedingen gemaakt. Het echte high-end spul, niet budget spul zoals dit.
Zoals gezegd kom gezellig naar onze systemen kijken. We verkopen grootschalige industriële en embedded projectenin binnen en buitenland, en dan praat ik over 1000den systemen, Waar overal Seasonic ingaat. Zelfs in projecten van de overheid :). RMA uitval 0.0. , what's the problem then ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je het serieus wil weten, moet er serieus getest worden en dat kost geld.

Maar dit is geen hoge kwaliteit industriële voeding als je dat zoekt dan zit je met de Seasonic ET serie helemaal verkeerd, dat is budget consumenten spul.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
-The_Mask- schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:45:

Roadmap van Seasonic had het over Q3 waar Core en Core+ het levenslicht zou moeten zien, maar we zitten al halverwege Q4 en nog steeds zitten we met zwaar verouderde voedingen.
Seasonic heeft hierover helaas nog steeds geen informatie beschikbaar gesteld. Wel heb ik een verzoek weggelegd voor een heldere update. Zojuist even gekeken in de beschikbare data voor December , Geen Core of Core + info. Dus lijkt een 2018 verhaal te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 17:14
momenteel opzoek naar een nieuwe voeding.

wordt gebruikt met een overclockte i5 8600k en gtx 1080.

Eisen:
Modulair
zo stil mogelijk
Witte kabels zijn een pluspunt, maar hoeft niet per sé. Wel graag kabels die er net uitzien aangezien ik een phanteks p400s met tempered glass heb.

Ik zat te denken aan de RM550x . zijn er betere alternatieven voor mijn wensen?
mocht de voeding enkele tientjes duurder uitvallen is het geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 11:30

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Seasonicje Focus Gold is dan ook een mooi alternatief misschien. Witte kabels zitten naar mijn weten niet op voedingen die je daadwerkelijk wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
Thanks!

Witte kabels zijn geen must. Zou alleen een extra zijn. Kan altijd zoiets toevoegen: https://www.amazon.com/Ph...-CB-CMBO_WT/dp/B01G7VOYYS

Ik ga naar die seasonic kijken! Ik hecht veel waarde aan een stille voeding. Die ik nu heb blaast echt te hard ):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
d0nny41 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:07:
Thanks!

Witte kabels zijn geen must. Zou alleen een extra zijn. Kan altijd zoiets toevoegen: https://www.amazon.com/Ph...-CB-CMBO_WT/dp/B01G7VOYYS

Ik ga naar die seasonic kijken! Ik hecht veel waarde aan een stille voeding. Die ik nu heb blaast echt te hard ):
Zulke verlengkabels geven toch relatief vaak problemen door slecht contact. Kan dan instabiliteit veroorzaken of connectors kunnen zelfs smelten. Je doet er beter aan gewoon kabels individueel gesleevde kabels te gebruiken.

Zoals bijvoorbeeld dezen: https://www.highflow.nl/m...d-rm-basic-cable-kit.html

Die zijn o.a. geschikt voor de pricewatch: Corsair RM550x Zwart en pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

De stilst mogelijke voeding voor is trouwens de Corsair RM550x. Een Seasonic Focus Plus 550W zal duidelijker hoorbaar worden vanaf zo'n 50% belasting en vanaf zo'n 75% belasting hoor je die echt heel goed. Al zul je zonder overklokken de voeding maar tot zo'n 50% belasten maximaal. Dus de Seasonic Focus Plus 550W zal relatief stil blijven met jouw PC. Ga je echter overklokken of neem je een videokaart welke meer stroom gaat verbruiken dan ga je de Seasonic wel kunnen horen, dat zal bij de Corsair RM550x niet het geval zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
-The_Mask- schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:26:
[...]

Zulke verlengkabels geven toch relatief vaak problemen door slecht contact. Kan dan instabiliteit veroorzaken of connectors kunnen zelfs smelten. Je doet er beter aan gewoon kabels individueel gesleevde kabels te gebruiken.

Die zijn o.a. geschikt voor de pricewatch: Corsair RM550x Zwart en pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

De stilst mogelijke voeding voor is trouwens de Corsair RM550x. Een Seasonic Focus Plus 550W zal duidelijker hoorbaar worden vanaf zo'n 50% belasting en vanaf zo'n 75% belasting hoor je die echt heel goed. Al zul je zonder overklokken de voeding maar tot zo'n 50% belasten maximaal. Dus de Seasonic Focus Plus 550W zal relatief stil blijven met jouw PC. Ga je echter overklokken of neem je een videokaart welke meer stroom gaat verbruiken dan ga je de Seasonic wel kunnen horen, dat zal bij de Corsair RM550x niet het geval zijn.
Hier heb ik héél veel aan, thanks! Ik denk zo dat de RM550x unbeatable is voor de prijs.
Die kabels zien er ook goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Hi Dave,

The RoadMap was provided to some visitors to CES in Jan 2017. It is no longer valid or accurate.

Regards,
Walter

------------------------------------
Walter Sun
SEA SONIC EUROPE BV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

-The_Mask- schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:26:
[...]

Bijzonder advies...

Wat betreft het verleng-kabel-kortsluitingsverhaal; als je daar dan consistent in bent dan zou je ook pertinent modulaire voedingen af moeten schieten. Daar heb je immers een zelfde connector-stekker aansluiting als in een verlengkabel (het zij gespiegeld, maar dat moet toch niet uitmaken lijkt me).

Wat betreft geluid bij hogere belasting. Als ik ze even bij elkaar zet bij hardware.info dan zie ik de focus gold juist winnen bij ~90% belasting: https://nl.hardware.info/...n-vergelijkingstabpsuel-1

Al is het over het hele spectrum ruim onder de over het algemeen overeengestemde hoorbare grens van 30dB.

[ Voor 51% gewijzigd door DominoNL op 22-11-2017 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Heb overigens begrepen dat er helaas (nog?) geen review exemplaren van de nieuwe Seasonic Ultra prime titanium serie naar Tomshardware en Techpowerup zijn gestuurd.

Hopelijk wordt dit alsnog gedaan. Maar misschien wil seasonic eerst de oude serie uit het channel hebben.

Ik koop namelijk in principe geen voeding zonder dat ik er een goede review van gezien heb. Zelfs niet uit de topserie van Seasonic.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Help!!!! schreef op woensdag 22 november 2017 @ 09:21:
^
Heb overigens begrepen dat er helaas (nog?) geen review exemplaren van de nieuwe Seasonic Ultra prime titanium serie naar Tomshardware en Techpowerup zijn gestuurd.
Klopt , Zodra de kanalen goed gevuld zijn laat seasonic in het land waar de review tent zit een ''reseller'' een model uit haar stock sturen , zodat ze echtt een ''random'' psu aangeleverd krijgt. Zo krijgt de reviewer dus dezelfde psu uit dezelfde omdoos als waar jij je psu uit krijgt :). De Prime Ultra stocks zijn helaas nog niet optimaal , hierdoor komen er elke keer plukjes binnen. Begin 2018 zal alles op goed niveau beschikbaar zijn. kwestie van tijd dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Gipsy King schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:54:

The RoadMap was provided to some visitors to CES in Jan 2017. It is no longer valid or accurate.
Ja dat was vrij duidelijk dat die niet meer klopt. Was meer geïnteresseerd dan in één die wel up-to-date is. :p
Ja ja Seasonic komt er goed uit dus jij moet de review posten. Maar slechte reviews help je toch echt niemand mee. Het komt vaak genoeg voor dat ze een slecht product toch goed beoordelen of vise versa. Het kan dus dat kan ook net zo goed slecht uitpakken voor voedingen die jullie verkopen. Waardoor een goede voeding die jullie verkopen geen award krijgt en een slechte voeding die jullie niet verkopen het wel krijgt. Dus laten we gewoon HWI en andere slechte reviews negeren of ga mensen uitleggen waarom ze geen slechte reviews moeten lezen.

Al het goede advies wat hier wordt gegeven wordt weer ongedaan gemaakt door site's als HWI. Hoe kunnen ze nu een review over voedingen voor Skylake-X en Threadripper maken als ze niet eens naar de tweede CPU power connector kijken? Waarom linken ze naar een niet kloppende PSU calculator? Waarom alleen voedingen van 700 tot 850W? En dan hebben we het nog niet eens over de manier van testen of de volledige afwezigheid van kennis over voedingen door de reviewer.
DominoNL schreef op woensdag 22 november 2017 @ 09:19:
[...]

Wat betreft het verleng-kabel-kortsluitingsverhaal; als je daar dan consistent in bent dan zou je ook pertinent modulaire voedingen af moeten schieten. Daar heb je immers een zelfde connector-stekker aansluiting als in een verlengkabel (het zij gespiegeld, maar dat moet toch niet uitmaken lijkt me).
Ook al gaat het bij modulaire kabels ook wel eens mis, dat is veel minder vaak het geval. In de meeste gevallen is het dan ook nog eens een gebruikersfout. Door bijvoorbeeld de connector niet goed in te pluggen. Of door veel te veel stroom door de connector te trekken. Bijvoorbeeld door het gebruik van één enkele modulaire kabel voor een overgeklokte GTX 1080 Ti of Vega 64. Of door bijvoorbeeld meerdere PCI Express riser van stroom te voorzien met één kabel met meerdere molex connectors.

Maar bij extensie kabels gaat het ook vaak mis zonder dat het een gebruikersfout is. Dit komt omdat deze connectors niet stevig in een behuizing zitten zoals het geval bij een modulaire kabel. Maar vaak genoeg niet perfect contact hebben met een andere kabel, terwijl ze toch wel goed aangesloten zitten.
Wat betreft geluid bij hogere belasting. Als ik ze even bij elkaar zet bij hardware.info dan zie ik de focus gold juist winnen bij ~90% belasting: https://nl.hardware.info/...n-vergelijkingstabpsuel-1
Ja maar dat is HWI en van HWI is bekend dat ze vooral slechte en niet kloppende artikelen schrijven.
Overigens kun je het ook gewoon in de documenten van Seasonic terug vinden. Seasonic kiest er al jaren voor om de voedingen stil te houden tot zo'n 50% belasting en vanaf daar mag de fan harder gaan draaien.
Afbeeldingslocatie: https://seasonic.com/main/wp-content/uploads/2015/08/S3FC.png
https://seasonic.com/product/focus-plus-550-gold/

Zie bijvoorbeeld ook dit document van Cybenetics:
https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=r2I
Al is het over het hele spectrum ruim onder de over het algemeen overeengestemde hoorbare grens van 30dB.
Als je pas 30dB hoort dan heb je echt flinke gehoorschade. De gehoordrempel van het menselijk oor zit op 0dB. Lager dan 0dB kan dus ook, maar dan heb je dus een extreem goed geïsoleerde kamer nodig en apparatuur die zo laag kan meten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Dus je conclusie is dat als je cable-extenders goed aansluit er eigenlijk geen probleem mee is. Of hebben op z'n minst net zo veel risico als een slecht ingestoken modulaire voeding. Prima, kunnen we die in ieder geval afvinken.

Als je overigens een review van een (of liever nog meerdere) andere sites hebt waar de seasonic beduidend meer geluid maakt (zoals jij stelt) dan de corsair dan hoor ik het graag hoor. @Gipsy King ononderbouwd beschuldigen dat hij de HWI resultaten alleenmaar geloofd omdat ze in zijn straatje passen is in mijn ogen hetzelfde als dat jij zegt dat de resultaten niet deugen omdat ze niet in jouw straatje passen.

Die fancurve van de seasonic lijkt trouwens wel wat op deze van de RM550X (ja de Corsair blijft iets langer passief, maar gaat dan wat agressiever koelen vanaf 50% load, zal enorm afhangen van je gemiddelde gebruikte vermogen welke stiller is voor jouw situatie).
Afbeeldingslocatie: https://c-6rtwjumjzx7877x24nrlx2euzwhmx2ehtr.g00.tomshardware.com/g00/3_c-6bbb.ytrx78mfwibfwj.htr_/c-6RTWJUMJZX77x24myyux78x3ax2fx2fnrl.uzwhm.htrx2fwx2f155c905x2ffMW5hItaQ76qELqmQrOqh8WaEr6uD8OaQrSagX4IQ6laSYD5RoN6Q74dfBiugrKx78Q6Oqh8Ax78iH5dRd5eRq4LDB0kZqGSC5WqgMWmC5idDCGtQpuVWbx3dx3dx3fn65h.rfwp.nrflj.yduj_$/$/$/$
Misschien ook wel enige logica dat als een voeding meer vermogen moet leveren er meer koeling nodig?

Betreft je 30dB verhaal heb je in absolute zin gelijk en had ik die misschien iets meer toe moeten lichten. Een PC staat meestal niet in een silent-room waar inderdaad 0dB heerst. De 30dB die ik aandraag is de grens waarop je een PC over het algemeen boven je normale omgevingsgeluid zult gaan horen, wat dus een mooie streefwaarde voor je PC is. Conclusie is in ieder geval dat beide voedingen hier goed onder blijven en elkaar (ook op geluidsniveau) maar heel minimaal ontwijken, maar de corsair is een 10tje duurder.

[ Voor 25% gewijzigd door DominoNL op 22-11-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 16:18

WCA

Om maar te zwijgen van de termen die ze gebruiken, van een vakblad verwacht je niet termen als 'voltage' 'amperage' 'wattage'

Voltage is dan twijfelachtig, maar de andere twee zijn gewoonweg fout.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
-The_Mask- schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:20:
Ja ja Seasonic komt er goed uit dus jij moet de review posten.
Dus omdat Seasonic tussen de winnaars stond post ik de review. YEP.

Gefeliciteerd aan de overige winnaars.

Great Value Award : Cooler Master GM Series G750M 750W !
Excellent Award : EVGA Supernova GQ 750W & Corsair RM750x
Ultimate Award : Be quiet! Dark Power Pro 11 850W Corsair RM750i Corsair RM850i
Corsair RM850x Corsair HX850 Corsair HX850i

Waarom ben je zo boos op HWI ? wellicht moet je al je commentaar daar even plaatsen, wellicht kunnen ze er wat mee.

Hwi awards gaan qua psu ook naar corsair : https://nl.hardware.info/...-behuizingen-en-voedingen

[ Voor 10% gewijzigd door Gipsy King op 22-11-2017 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:33:
Dus je conclusie is dat als je cable-extenders goed aansluit er eigenlijk geen probleem mee is. Of hebben op z'n minst net zo veel risico als een slecht ingestoken modulaire voeding. Prima, kunnen we die in ieder geval afvinken.
Ik zeg toch juist het omgekeerde. Modulaire kabels die smelten zijn vaak een gebruikersfout, maar extensie kabels vaak niet.
Als je overigens een review van een (of liever nog meerdere) andere sites hebt waar de seasonic beduidend meer geluid maakt (zoals jij stelt) dan de corsair dan hoor ik het graag hoor. @Gipsy King ononderbouwd beschuldigen dat hij de HWI resultaten alleenmaar geloofd omdat ze in zijn straatje passen is in mijn ogen hetzelfde als dat jij zegt dat de resultaten niet deugen omdat ze niet in jouw straatje passen.
Mijn werk ligt daar niet, ik heb er geen enkel belang bij. Daarnaast iedereen met kennis van elektronica kan dat prima zien. Is ook niet dat ik de enige ben die dat vind. Of dat het een mening is die nergens op gebaseerd is. Iedereen met kennis over het onderwerp is het er namelijk wel over eens.
Die fancurve van de seasonic lijkt trouwens wel wat op deze van de RM550X (ja de Corsair blijft iets langer passief, maar gaat dan wat agressiever koelen vanaf 50% load, zal enorm afhangen van je gemiddelde gebruikte vermogen welke stiller is voor jouw situatie).
[afbeelding]
Nee die van Corsair is veel minder agressief zie de fan speed maar.
Misschien ook wel enige logica dat als een voeding meer vermogen moet leveren er meer koeling nodig?
Het gaat hier over twee 550W voedingen. :?
GreNade schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:36:
[...]

Om maar te zwijgen van de termen die ze gebruiken, van een vakblad verwacht je niet termen als 'voltage' 'amperage' 'wattage'

Voltage is dan twijfelachtig, maar de andere twee zijn gewoonweg fout.
Ja idd verschrikkelijk, kan amperage niet eens uit mijn mond krijgen "ampuhraaguh". Hoe kun je zo'n woord als Nederlander uitspreken, waarom niet gewoon stroom.
Gipsy King schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:52:
[...]

Dus omdat Seasonic tussen de winnaars stond post ik de review. YEP.
Je wil zeggen dat het niet de reden is?

100% van je berichten in dit topic gaat alleen over de voedingen die jezelf verkoopt en dat zijn Cooler Master en Seasonic: BioBlade in Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Nou is dat prima wat mij betreft, maar laat het dan vooral de nuttige berichten zijn.
Waarom ben je zo boos op HWI ? wellicht moet je al je commentaar daar even plaatsen, wellicht kunnen ze er wat mee.
Het interesseert ze bijzonder weinig dat hun artikelen onjuiste informatie bevat. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd, maar als er telkens niks mee gedaan wordt dan heb ik er op laatst natuurlijk geen zin meer in. Nou ja bijna nooit dan, aantal jaar terug heb ik hun apparatuur goed aangesloten.

Maar dat was niet het enige probleem. Ze houden ook fabeltjes in stand zoals kwaliteit is niet belangrijk, meer vermogen is beter en single rail is beter. En ik heb toen idd ook nog gezegd dat het spanning, stroom en vermogen is en geen voltage, amperage en wattage. Maar we zijn nu een aantal jaar en heel veel mensen verder die de fouten gemeld hebben, maar ik zie nog steeds bijzonder weinig verbetering.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

-The_Mask- schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:31:
[...]
Ik zeg toch juist het omgekeerde. Modulaire kabels die smelten zijn vaak een gebruikersfout, maar extensie kabels vaak niet.
Maar hoe wil je dit verklaren dan? In beide gevallen is 1 connector uit de fabriek van de voedingfabrikant gekomen en de andere kant een aftermarket product. Dat je op moet letten met de kwaliteit van beide ben ik met je eens, maar verder is er volgens mij precies geen verschil tussen de 2 situaties.
[...]

Mijn werk ligt daar niet, ik heb er geen enkel belang bij. Daarnaast iedereen met kennis van elektronica kan dat prima zien. Is ook niet dat ik de enige ben die dat vind. Of dat het een mening is die nergens op gebaseerd is. Iedereen met kennis over het onderwerp is het er namelijk wel over eens.
Je geeft hier op het forum advies om bepaalde producten niet te kopen en hebt hier vervolgens een aantal argumenten voor. Ik zie het dan toch als een semi-verplichting dat je deze (eventueel pas opverzoek) kunt onderbouwen met feiten. Dus nee, het is niet je werk, maar je geloofwaardigheid gaat er in mijn ogen niet op vooruit als je dat als argument gebruikt om geen feiten bij je claims te presenteren. En dit zet ik er dan nog los van of je wel of geen gelijk hebt in je uitingen, daar kan ik (zonder de dus gevraagde informatie) geen oordeel over geven.
Nee die van Corsair is veel minder agressief zie de fan speed maar.
Er is bij de grafiek die je neerzet van Seasonic geen schaal aangegeven voor de Y-as. Die conclusie kun je dus helemaal niet trekken.
Het gaat hier over twee 550W voedingen. :?
Ik dat jij weet weet dat een 550W voeding geen 550W gaat leveren op het moment dat je de stekker in het stopcontact prikt. Jij zegt eerder dat seasonic de fan vanaf 50% load veel harder laat draaien, maar dat doen alle voedingfabrikanten in verschillende curves. Uit metingen blijkt echter dat de Seasonic Focus Gold op max load 1dB stiller is en daaronder de Corsair RM550x het met 1dB wint. Beide op een zodanig laag geluidsniveau dat het praktisch eigenlijk niet uit maakt.
Ja idd verschrikkelijk, kan amperage niet eens uit mijn mond krijgen "ampuhraaguh". Hoe kun je zo'n woord als Nederlander uitspreken, waarom niet gewoon stroom.
Je geeft zelf al aan dat je prima snapt dat het hier over stroom gaat. Amperage zou ook niet mijn eerste keuze zijn, maar iedereen weet waar het over gaat. (Mijn ervaring op verschillende fora leert een beetje dat men pas gaat vitten op grammatica en spelling op het moment dat goede argumenten binnen de discussie ontbreken, maargoed, laten we het inhoudelijk houden)
Het interesseert ze bijzonder weinig dat hun artikelen onjuiste informatie bevat. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd, maar als er telkens niks mee gedaan wordt dan heb ik er op laatst natuurlijk geen zin meer in. Nou ja bijna nooit dan, aantal jaar terug heb ik hun apparatuur goed aangesloten.

Maar dat was niet het enige probleem. Ze houden ook fabeltjes in stand zoals kwaliteit is niet belangrijk, meer vermogen is beter en single rail is beter. En ik heb toen idd ook nog gezegd dat het spanning, stroom en vermogen is en geen voltage, amperage en wattage. Maar we zijn nu een aantal jaar en heel veel mensen verder die de fouten gemeld hebben, maar ik zie nog steeds bijzonder weinig verbetering.
Met de meningen en conclusies van (een deel van) de HWI redactie ben ik het ook zelden eens en stroken meestal van geen kant met de metingen die ze in hetzelfde artikel hebben staan. Daar hecht ik dus ook totaal geen waarde aan. De metingen daarintegen zijn volgens mij gedegen en juist gedaan (zeker met betrekking op geluidsproductie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
-The_Mask- schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:31:
[...]
Je wil zeggen dat het niet de reden is?

100% van je berichten in dit topic gaat alleen over de voedingen die jezelf verkoopt en dat zijn Cooler Master en Seasonic: BioBlade in Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Nou is dat prima wat mij betreft, maar laat het dan vooral de nuttige berichten zijn.
Nee dat was niet de reden inderdaad , de review gedeeld als leesmateriaal voor mensen die het willen lezen , wil je het niet lezen door wat voor een reden dan ook , skip je hem toch ?

Zoals aangegeven zijn er veel award winnaars , iedereen blij.

Het punt dat je aanhaalt dat mijn posts over Seasonic en CM gaan zijn correct , deze merken ken ik van a tot z en ook de personen daarachter tot de grote mensen aan toe. De informatie die ik dus kan aanleveren van beide komen dus uit de bron die dichter bij de kern van die organisaties liggen als van talloze review sites.

Van andere merken heb ik geen interne informatie bronnen of inzages van levertijden of andere vragen omtrendt de producten zelf. Waarom zou ik dan over de andere merken dingen gaan posten zonder dat ik kan verifiëren bij de bron zelf wat correct is en wat niet , dat zou pas onzin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DominoNL schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:57:
Ik dat jij weet weet dat een 550W voeding geen 550W gaat leveren op het moment dat je de stekker in het stopcontact prikt. Jij zegt eerder dat seasonic de fan vanaf 50% load veel harder laat draaien, maar dat doen alle voedingfabrikanten in verschillende curves. Uit metingen blijkt echter dat de Seasonic Focus Gold op max load 1dB stiller is en daaronder de Corsair RM550x het met 1dB wint. Beide op een zodanig laag geluidsniveau dat het praktisch eigenlijk niet uit maakt.
Uit niet realistische metingen kun je de Seasonic inderdaad als stiller beschouwen onder max load. Hardware Info meet vanaf 10cm afstand waardoor je gewoon niet echt betrouwbare resultaten krijgt. Als je bijvoorbeeld naar de metingen van Aris kijkt (zo'n beetje de beste voedingsreviewer die er is, en tevens de reviewer van TomsHardware), welke een realistischer scenario opzet voor geluidsmetingen (o.a. vanaf 1 meter afstand), zie je dat de RM550x vanaf +- 400-450 watt stiller is. Ook een beetje afhankelijk van de 3,3v en 5v lijnen, maar die worden bij een moderne pc weinig belast. Onder de 400w is er uit de grafieken helaas niet veel te halen aangezien bij de Seasonic ook nog het aantal dB onder de 25 te onderscheiden is en bij de RM550x niet.

RM550x:
Afbeeldingslocatie: https://c-6rtwjumjzx7877x24nrlx2euzwhmx2ehtr.g00.tomshardware.com/g00/3_c-6bbb.ytrx78mfwibfwj.htr_/c-6RTWJUMJZX77x24myyux78x3ax2fx2fnrl.uzwhm.htrx2ftx2ffMW5hItaQ76qELqmQrOqh8WaEr6uD8OaQrSagX4JQ6FaSYD5RoZeQ74dfBiugrKx78Q5SRC7Emgn0PZJhx3dx3fn65h.rfwp.nrflj.yduj_$/$/$

Seasonic Focus Gold 550w:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BiaT78PYqRgrZRgXe2MAzCym/full.png

Let er op dat de kleuren bij beide grafieken de kleurtjes een andere betekenis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
JVRadeon , waar staat de review online @ Tom's ? Can't find it , enig idee ? :)

http://www.tomshardware.com/s/Seasonic+focus+review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
d0nny41 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:07:
Thanks!

Supportlijst Cablemod : https://cablemod.com/compatibility/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:57:
[...]

Maar hoe wil je dit verklaren dan? In beide gevallen is 1 connector uit de fabriek van de voedingfabrikant gekomen en de andere kant een aftermarket product. Dat je op moet letten met de kwaliteit van beide ben ik met je eens, maar verder is er volgens mij precies geen verschil tussen de 2 situaties.
Ene is een connector in een stevige behuizing en de andere zijn twee losse connectors. Modulaire kabel behoort daarnaast bij de voeding en een extensie kabel is universeel en dus niet precies afgestemd op de voedingskabel.

Maar als je mij niet geloofd, stel dan maar je vraag op bijvoorbeeld het forum van jonnyGURU genoeg mensen die het kunnen bevestigen.
Je geeft hier op het forum advies om bepaalde producten niet te kopen en hebt hier vervolgens een aantal argumenten voor. Ik zie het dan toch als een semi-verplichting dat je deze (eventueel pas opverzoek) kunt onderbouwen met feiten. Dus nee, het is niet je werk, maar je geloofwaardigheid gaat er in mijn ogen niet op vooruit als je dat als argument gebruikt om geen feiten bij je claims te presenteren. En dit zet ik er dan nog los van of je wel of geen gelijk hebt in je uitingen, daar kan ik (zonder de dus gevraagde informatie) geen oordeel over geven.
Ik onderbouw het eigenlijk altijd, als het er niet bijstaat komt dat meestal omdat het twee posts ervoor bijvoorbeeld nog behandeld is of dat het gewoon in de topicstart staat uitgelegd. Als het je echter niet geheel duidelijk is dan vraag je verder, maar ga dan niet onzin beweringen doen.
Er is bij de grafiek die je neerzet van Seasonic geen schaal aangegeven voor de Y-as. Die conclusie kun je dus helemaal niet trekken.
Daarvoor heb je natuurlijk reviews. Het plaatje van Seasonic is een schematische tekening van Seasonic, van hoe ze hun van altijd instellen. Daarmee weet je echter nog niks, dus jouw conclusie dat het vergelijkbaar was met die van Corsair klopt ook niet.

In een review kun je zien dat de fan in de Corsair naar maximaal zo'n 800 RPM gaat onder 100% belasting bij zo'n 45 graden en de Seasonic naar zo'n 2300 RPM bij 100% belasting en zo'n 45 graden.
http://www.tomshardware.c...-power-supply,4484-4.html

Een voeding met een 140mm fan die maar tot max ~800 RPM gaat alleen bij 100% belasting met hoge intake temperatuur is relatief stil, zeker stiller dan de andere hardware als de PC 550W verbruikt.

Een voeding met een 120mm fan die op ~2300 RPM draait is zeker niet stil en je moet een echt luidruchtige PC hebben wil je de voeding niet horen.
Nee dan doen zeker niet alle voedingen. Het is juist typisch voor Seasonic en ze adverteren daar dan ook mee zoals je kon zien. Zelf vind ik het trouwens niet iets wat een pluspunt is en iets waarmee ik zou adverteren. Ik had als ik Seasonic geweest juist mijn best gedaan om de voeding stiller te krijgen. Ook in dit topic zijn namelijk best wel veel mensen geweest die klaagden over het geluid van hun Seasonic voeding als ze die wat zwaarder gingen belasten.
Je geeft zelf al aan dat je prima snapt dat het hier over stroom gaat. Amperage zou ook niet mijn eerste keuze zijn, maar iedereen weet waar het over gaat. (Mijn ervaring op verschillende fora leert een beetje dat men pas gaat vitten op grammatica en spelling op het moment dat goede argumenten binnen de discussie ontbreken, maargoed, laten we het inhoudelijk houden)
Geen goede argumenten, serieus?
Met de meningen en conclusies van (een deel van) de HWI redactie ben ik het ook zelden eens en stroken meestal van geen kant met de metingen die ze in hetzelfde artikel hebben staan. Daar hecht ik dus ook totaal geen waarde aan. De metingen daarintegen zijn volgens mij gedegen en juist gedaan (zeker met betrekking op geluidsproductie).
Waarop baseer je dat dan en wat vind je dan goed? Want ik heb hun setup gezien en één van de problemen van hun setup opgelost, maar volgens mij heb jij hun setup nog nooit in het echt gezien.
Anoniem: 683497 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:21:
[...]

RM550x:
[afbeelding]

Seasonic Focus Gold 550w:
[afbeelding]

Let er op dat de kleuren bij beide grafieken de kleurtjes een andere betekenis hebben.
In dit geval kun je de geluidsmetingen ook niet vergelijken omdat ze in verschillende geluidskamers zijn gedaan met ook verschillende meters. Vergelijken van de fanspeed kan echter wel, nu is dat niet een echt goede vergelijking. Maar omdat het verschil hier zo groot is (zie hierboven) is dat hier prima te gebruiken.
Gipsy King schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:48:
JVRadeon , waar staat de review online @ Tom's ? Can't find it , enig idee ? :)

http://www.tomshardware.com/s/Seasonic+focus+review/
Die is van Cybenetics zie ook het linkje hierboven.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:59:

In dit geval kun je de geluidsmetingen ook niet vergelijken omdat ze in verschillende geluidskamers zijn gedaan met ook verschillende meters. Vergelijken van de fanspeed kan echter wel, nu is dat niet een echt goede vergelijking. Maar omdat het verschil hier zo groot is (zie hierboven) is dat hier prima te gebruiken.
Ah dan is het inderdaad niet te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Gipsy King schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:09:
[...]

Nee dat was niet de reden inderdaad , de review gedeeld als leesmateriaal voor mensen die het willen lezen , wil je het niet lezen door wat voor een reden dan ook , skip je hem toch ?

Zoals aangegeven zijn er veel award winnaars , iedereen blij.
Nee want het gaat niet om awards. Fabrikanten denken daar heel anders over die zien natuurlijk graag zoveel mogelijk awards op hun product. En kunnen het meestal weinig schelen of het een fatsoenlijke review is of niet.

Maar mij kan het wel wat schelen dat een review slecht is. Ik heb een hekel aan mensen die onzin verspreiden en daar behoord dus ook een slechte review bij. Lang niet iedereen is immers in staat een goede van een slechte review te onderscheiden.

Als ik een review zoals productreview: Eizo ColorEdge CG277-BK Zwart review door Kid Jansen zie dan ziet die er voor mij heel goed uit. Maar omdat ik zelf veel te weinig kennis heb van monitoren kan ik nooit zien als het werkelijk een hele goede review is of als die vol met onzin staat.

In zo'n geval zou ik wel willen weten of de review wel betrouwbaar is of dat het gewoon een verzameling van niet begrijpbare tekst is. Het lijkt mij dat dat voor anderen niet anders is. In dit geval dus de review van HWI.
Het punt dat je aanhaalt dat mijn posts over Seasonic en CM gaan zijn correct , deze merken ken ik van a tot z en ook de personen daarachter tot de grote mensen aan toe. De informatie die ik dus kan aanleveren van beide komen dus uit de bron die dichter bij de kern van die organisaties liggen als van talloze review sites.

Van andere merken heb ik geen interne informatie bronnen of inzages van levertijden of andere vragen omtrendt de producten zelf. Waarom zou ik dan over de andere merken dingen gaan posten zonder dat ik kan verifiëren bij de bron zelf wat correct is en wat niet , dat zou pas onzin zijn.
En daarom zei ik dat het ene geen probleem is, maar de onzin van HWI wel, want daar wordt niemand mee geholpen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

-The_Mask- schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:59:
[...]

Ene is een connector in een stevige behuizing en de andere zijn twee losse connectors. Modulaire kabel behoort daarnaast bij de voeding en een extensie kabel is universeel en dus niet precies afgestemd op de voedingskabel.
Leuk dat het in een stevige behuizing zit, maar ik zie de relevantie niet helemaal. Je hebt een connector en een stekker die aan elkaar blijven zitten met een latch, dat 1 van de 2 toevallig in behuizing zit heeft daar voor de geleiding volgens mij niets mee te maken. Daarnaast zijn de connectors die alle voedingen al sinds jaar en dag gebruiken gewoon standaard microfit. Het is echt niet zo dat de toko's die custom cablesetjes maken van de desbetreffende voedingfabrikent een zwikkie "matched" connectoren krijgen ofzo.
Maar als je mij niet geloofd, stel dan maar je vraag op bijvoorbeeld het forum van jonnyGURU genoeg mensen die het kunnen bevestigen.
Je haalt ook hier wat dingen door elkaar. Ik geloof niet dat er geen cable-extensions zijn die voor problemen zorgen, ik zeg alleen dat een cable-extension niet expliciet gegarandeerd gaat smelten. Je weet van (de meeste gevallen van) de mensen bij johnyGURU niet of A. user damage is uit te sluiten en B. de kwaliteit van de extensioncables in orde was.
Ik onderbouw het eigenlijk altijd, als het er niet bijstaat komt dat meestal omdat het twee posts ervoor bijvoorbeeld nog behandeld is of dat het gewoon in de topicstart staat uitgelegd. Als het je echter niet geheel duidelijk is dan vraag je verder, maar ga dan niet onzin beweringen doen.
We praten in cirkeltjes; als ik extra informatie of bronnen vraag dan is dat niet "jouw werk", en als ik dan aangeef dat je dit semi-verplicht bent in een forum waar je deze service aanbiedt dan "had ik verder moeten vragen". Als er trouwens iets is wat ik heb beweert wat onzin is dan hoor ik het graag, misschien leer ik er nog wat van, of misschien heb ik iets verkeerd verwoord. Wel zou ik het fijn vinden als je deze tegenargumenten dan (het liefst met feiten) onderbouwd.
Daarvoor heb je natuurlijk reviews.
Maar dan mogen we wel alleen de door jouw goedgekeurde reviews gebruiken, of...?
Het plaatje van Seasonic is een schematische tekening van Seasonic, van hoe ze hun van altijd instellen. Daarmee weet je echter nog niks, dus jouw conclusie dat het vergelijkbaar was met die van Corsair klopt ook niet.
Mijn conclusie klopt wel; jij geeft aan dat de curve van de seasonic ernstig afwijkt van de curve van corsair. Dat is niet waar, want die curve kun je prima zien en vergelijke in beide grafieken. Wat jij daarna aanhaalt is dat we de "agressieve" snelheid van de seasonic moeten bekijken. Die staat nou precies niet vermeld in de grafiek, en dat is dus niet te vergelijken.
In een review kun je zien dat de fan in de Corsair naar maximaal zo'n 800 RPM gaat onder 100% belasting bij zo'n 45 graden en de Seasonic naar zo'n 2300 RPM bij 100% belasting en zo'n 45 graden.
http://www.tomshardware.c...-power-supply,4484-4.html

Een voeding met een 140mm fan die maar tot max ~800 RPM gaat alleen bij 100% belasting met hoge intake temperatuur is relatief stil, zeker stiller dan de andere hardware als de PC 550W verbruikt.

Een voeding met een 120mm fan die op ~2300 RPM draait is zeker niet stil en je moet een echt luidruchtige PC hebben wil je de voeding niet horen.
Ik heb even moeten zoeken, maar kan vinden dat de HA1225H12F-Z in de seasonic focus serie zit. Een fan die max 2200 rpm draait. Waar heb jij kunnen vinden dat deze dat ook daadwerkelijk haalt, en onder welke omstandigheden is dit?

Ook vind ik je je afronding van naar beneden van 1000 naar "max ~800rpm" en je afronding naar boven van 2200 naar "~2300 rpm" (dus zonder max, gewoon statisch 2300 rpm?) op z'n minst stemmingmakend.
Nee dan doen zeker niet alle voedingen. Het is juist typisch voor Seasonic en ze adverteren daar dan ook mee zoals je kon zien. Zelf vind ik het trouwens niet iets wat een pluspunt is en iets waarmee ik zou adverteren. Ik had als ik Seasonic geweest juist mijn best gedaan om de voeding stiller te krijgen. Ook in dit topic zijn namelijk best wel veel mensen geweest die klaagden over het geluid van hun Seasonic voeding als ze die wat zwaarder gingen belasten.
Dus de corsair die je aanhaalt, die bij 0-50% belasting geen fan laat draaien en daarna van 50-100% de fan van 0 tot 1000rpm (in een bepaalde curve) opspint is geen fancurve die bij meer belasting harder gaat draaien? Volgens mij doen letterlijk alle moderne voedingen dat, alleen is (zoals ik al eerder zei) de curve niet bij allemaal gelijk.
Waarop baseer je dat dan en wat vind je dan goed? Want ik heb hun setup gezien en één van de problemen van hun setup opgelost, maar volgens mij heb jij hun setup nog nooit in het echt gezien.

In dit geval kun je de geluidsmetingen ook niet vergelijken omdat ze in verschillende geluidskamers zijn gedaan met ook verschillende meters.
Kun je ergens met feitelijke onderbouwing aantonen dat de metingen inderdaad met verschillende meters in verschillende ruimtes zijn gedaan?
Vergelijken van de fanspeed kan echter wel, nu is dat niet een echt goede vergelijking. Maar omdat het verschil hier zo groot is (zie hierboven) is dat hier prima te gebruiken.
Dit verschil is enkel zo groot omdat jij hierin allen afrondingen scheef doet en alle variabelen mogelijke weg wuift. Laten we dat dus zoals je zelf terecht aangeeft maar gewoon niet 1:1 vergelijken tot we die variabelen op tafel hebben.
JVRadeon reageerde op woensdag 22 november 2017 @ 20:14:

"In dit geval kun je de geluidsmetingen ook niet vergelijken omdat ze in verschillende geluidskamers zijn gedaan met ook verschillende meters. Vergelijken van de fanspeed kan echter wel, nu is dat niet een echt goede vergelijking. Maar omdat het verschil hier zo groot is (zie hierboven) is dat hier prima te gebruiken."

[...]

Ah dan is het inderdaad niet te vergelijken.
Ik vind het toch frappant, je roept hier iets, compleet zonder onderbouwing en iedereen slikt het voor zoete koek. Gevaarlijk bijna...

[ Voor 4% gewijzigd door DominoNL op 22-11-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:47:
[...]

Leuk dat het in een stevige behuizing zit, maar ik zie de relevantie niet helemaal. Je hebt een connector en een stekker die aan elkaar blijven zitten met een latch, dat 1 van de 2 toevallig in behuizing zit heeft daar voor de geleiding volgens mij niets mee te maken. Daarnaast zijn de connectors die alle voedingen al sinds jaar en dag gebruiken gewoon standaard microfit. Het is echt niet zo dat de toko's die custom cablesetjes maken van de desbetreffende voedingfabrikent een zwikkie "matched" connectoren krijgen ofzo.

[...]

Je haalt ook hier wat dingen door elkaar. Ik geloof niet dat er geen cable-extensions zijn die voor problemen zorgen, ik zeg alleen dat een cable-extension niet expliciet gegarandeerd gaat smelten. Je weet van (de meeste gevallen van) de mensen bij johnyGURU niet of A. user damage is uit te sluiten en B. de kwaliteit van de extensioncables in orde was.
Again, als je mij niet geloofd dan vraag je het anderen. Op jonnyGURU zitten mensen die werken voor voedingsfabrikanten, leveranciers, webshops en PSU enthousiast. En ik heb alleen maar gezegd dat de kans van problemen bij die dingen veel groter is dan bij gewone kabels. Dat is ook niet meer dan logisch omdat je een extra kritisch punt creëert. Elke connectie is namelijk een kritisch punt. Dat staat nog buiten het feit dat het vaker mis gaat bij zo'n verloopje dan bij de modulaire connector zelf. Ik heb zeker niet gezegd dat ze gegarandeerd gaan smelten, iets waar jij nu mee komt.
We praten in cirkeltjes; als ik extra informatie of bronnen vraag dan is dat niet "jouw werk", en als ik dan aangeef dat je dit semi-verplicht bent in een forum waar je deze service aanbiedt dan "had ik verder moeten vragen".
Zoals ik al zei geef ik altijd onderbouwing, maar als het dan nog niet duidelijk is dan moet je dat aangeven aangezien ik het niet kan ruiken.
Maar dan mogen we wel alleen de door jouw goedgekeurde reviews gebruiken, of...?
Nee alleen een slecht artikel als bron gebruiken is natuurlijk onzin. Je zegt zelf ook al dat je genoeg fouten in de reviews van HWI ziet, dus dan weet je ook dat zoiets nooit als bron gebruikt kan worden.
Mijn conclusie klopt wel; jij geeft aan dat de curve van de seasonic ernstig afwijkt van de curve van corsair. Dat is niet waar, want die curve kun je prima zien en vergelijke in beide grafieken. Wat jij daarna aanhaalt is dat we de "agressieve" snelheid van de seasonic moeten bekijken. Die staat nou precies niet vermeld in de grafiek, en dat is dus niet te vergelijken.
Nee en daarom wees ik dus naar de review en zet ik er duidelijk bij dat de afbeelding van Seasonic een schematisch voorbeeld is. Je kunt namelijk nooit data van een review fabrikant gebruiken wat betreft geluidsproductie. Fabrikanten gebruiken geen vergelijkbare meetmethodes, sommigen lijken zelfs te meten van meerdere meters zo laag is hun opgegeven dB.
Ik heb even moeten zoeken, maar kan vinden dat de HA1225H12F-Z in de seasonic focus serie zit. Een fan die max 2200 rpm draait. Waar heb jij kunnen vinden dat deze dat ook daadwerkelijk haalt, en onder welke omstandigheden is dit?
Je quote letterlijk de link waar dat staat.
Ook vind ik je je afronding van naar beneden van 1000 naar "max ~800rpm" en je afronding naar boven van 2200 naar "~2300 rpm" (dus zonder max, gewoon statisch 2300 rpm?) op z'n minst stemmingmakend.
Ik vind het vooral bijzonder dat je niks lijkt te begrijpen maar wel een mening klaar hebt. In de linkjes is duidelijk te zien dat het gewoon klopt wat ik zeg, iedereen ziet het behalve jij schijnbaar.

Maar als je ~800 RPM en ~2300 RPM niet precies genoeg vindt, dan maken we er toch 815 RPM en 2310 RPM van want dat staat er om precies te zijn. Niks niet afronden van 1000 RPM naar ongeveer 800 RPM.
Dus de corsair die je aanhaalt, die bij 0-50% belasting geen fan laat draaien en daarna van 50-100% de fan van 0 tot 1000rpm (in een bepaalde curve) opspint is geen fancurve die bij meer belasting harder gaat draaien? Volgens mij doen letterlijk alle moderne voedingen dat, alleen is (zoals ik al eerder zei) de curve niet bij allemaal gelijk.
Zoals ik elke keer al aangaf is het probleem van Seasonic dat het grootste deel van hun voedingen vanaf 50% hoorbaar wordt en bij hogere belasting luidruchtig. Dat is typisch voor Seasonic, veel andere fabrikanten proberen hun voedingen ook stil te houden bij hogere belasting.
Kun je ergens met feitelijke onderbouwing aantonen dat de metingen inderdaad met verschillende meters in verschillende ruimtes zijn gedaan?
Nou ja, het is duidelijk zichtbaar. De ene heeft een geluidsdrempel van 25dB en de andere één van 6dB. En voor de rest heeft de reviewer dat zelf vertelt, dus dan zal het ook wel zo zijn.
Dit verschil is enkel zo groot omdat jij hierin allen afrondingen scheef doet en alle variabelen mogelijke weg wuift.
Juist, de enige die dat doet ben jij, iedereen kan dat duidelijk terug zien.
Laten we dat dus zoals je zelf terecht aangeeft maar gewoon niet 1:1 vergelijken tot we die variabelen op tafel hebben.
Alle variabelen zijn duidelijk. Bij het kijken naar de fan speed ben je niet afhankelijk van hoeveel omgevingsgeluid er is of hoe goed je dB meter is. Wel kun je niet twee willekeurige fans vergelijken op geluid als je alleen de fan speed maar weet. Maar iedereen kan bedenken dat de hier gebruikte 120mm fan in de Seasonic op 2310 RPM meer geluid maakt dan de gebruikte 140mm fan in de Corsair op 815 RPM.

Wat nog wel verschil kan maken is de omgevingstemperatuur maar die is 2,3 graden lager voor de Seasonic, dus daar heeft de Seasonic dus juist een heel klein voordeel.
Ik vind het toch frappant, je roept hier iets, compleet zonder onderbouwing en iedereen slikt het voor zoete koek. Gevaarlijk bijna...
Of het was zo duidelijk te zien in de grafiek dat hij niet eens door hoefde te vragen? Ik zou je dan ook vragen eerst eens serieus zelf te kijken want ik ga niet nogmaals op zo'n post met onzin reageren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@DominoNL Ik heb veel van @-The_Mask- oude posts gelezen en volg ook het jonnyGURU forum, ik ben er ondertussen wel achter dat hij weet waar hij over praat. Maar ook hij kan er natuurlijk wel eens naast zitten en zelf onderzoek doen is natuurlijk ook belangrijk. De eerdere reactie was ook even gewoon een snelle reactie :).

@-The_Mask- Hoe dan ook was ik nog wel nieuwsgierig naar hoe je weet dat het in verschillende geluidskamers is getest. De methode en apparatuur van Toms Hardware:
http://www.tomshardware.c...we-test-psu,4042.html#p10

Komt overeen met de methode van Cybenetics:
https://www.cybenetics.com/index.php?option=methodology

en de apparatuur gebruikt bij de Focus Gold 550 watt:

Verschil dat ik in de grafieken zie is wel dat bij de RM550x de Fan noise staat en bij de Seasonic de PSU Noise, waardoor ik inderdaad al wel aannam dat het niet te vergelijken was, of zou dit gewoon anders gelabeld zijn voor hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191343

Hey tweakers!

Ik hoop dat ik het in het juiste topic plaats, maar here it goes.

Ik heb hier sinds een tijdje een PC staan die niet fatsoenlijk opstart. Allereerst dacht ik aan een kapotte videokaart, maar zelfs zonder videokaart start deze niet op. Nu denk ik dat het mogelijk aan mijn moederbord of PSU ligt.

Het gaat om een coolermaster V750. Het probleem is als volgt: Ik zet de computer aan, ik hoor een klik (zoals van een relais). Vervolgens gaan er lichtjes op mn mobo aan en beginnen de fans te draaien. 3 seconden later stopt alles en valt de computer uit. Paar seconden later start de computer weer op en herhaalt het zich.

Ik heb de PSU al geprobeert te 'jumpstarten' door pin 16 en 17 met elkaar te verbinden, maar dan krijg ik precies hetzelfde probleem. Ik hoor een klik, De PSU start op, maar na een paar seconden stopt de fan van de PSU met draaien.

Moet ik hier inderdaad denken aan de PSU of kan het nog steeds de mobo zijn?
Ik heb verder geen extra computer of onderdelen liggen waarmee ik het kan testen.

Ik hoor graag van jullie.

(excuus als ik hier niet goed zit, maar ik wilde niet direct een eigen topic aanmaken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

@-The_Mask- Goed, we kunnen nog 100 jaar verder discussiëren, maar ergens hebben we allebei gelijk. Jij hebt gelijk dat de focus (relatief) klereherrie maakt op basis van review A, ik heb gelijk dat dit niet het geval is op basis van review B. Omdat ik ook de lulligste niet ben ga ik proberen binnenkort een RM550x en een Focus Gold in huis te halen om hier zelf wat praktijkonderzoek mee te doen. Ik zal je mijn bevindingen zo goed mogelijk laten weten in dit topic. Verder houd ik gewoon een oogje open in dit topic; een second opinion kan nooit kwaad toch?

(Kleine toevoeging; ik zie wel dat de reviews waarin de seasonic herrie maakt dus allemaal op 115V zijn uitgevoerd. Ik acht de kans niet groot, maar het zou kunnen dat het design van de seasonic daarvan aan de hik gaat (of dat de Amerikaanse versie sws een ander fanprofiel heeft o.i.d.).

@JVRadeon en @-The_Mask- De testresultaten van cybenetics en tom's hardware lijken zo erg op elkaar, je zou bijna denken dat ze iets met elkaar gemeen hebben he? Op het punt van psu-testing dan toch... :>

En ik zou inderdaad nog wel iets van een concreet bewijs willen dat hwi de RM550x en de Focus Gold op een andere manier gemeten heeft. In beide reviews staat in principe exact dezelfde omschrijving van "hou wij testen". (Nogmaals; ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik kan ook niets traceren waaruit dat dit wel zo is).

@Anoniem: 191343 Dit is vrijwel 100% zeker je voeding. Als je wanneer je de PSU jumpstart alle andere kabels los hebt en de voeding klikt nog steeds na 3 seconden uit dan kan het eigenlijk niet anders (er is immers niets anders meer dat dit kan veroorzaken). Ik zou er even mee terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door DominoNL op 22-11-2017 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191343

DominoNL schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:54:
@Anoniem: 191343 Dit is vrijwel 100% zeker je voeding. Als je wanneer je de PSU jumpstart alle andere kabels los hebt en de voeding klikt nog steeds na 3 seconden uit dan kan het eigenlijk niet anders (er is immers niets anders meer dat dit kan veroorzaken). Ik zou er even mee terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt.
Thanks! ik zal hem RMA sturen :)

DominoNL schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:54:

@JVRadeon en @-The_Mask- De testresultaten van cybenetics en tom's hardware lijken zo erg op elkaar, je zou bijna denken dat ze iets met elkaar gemeen hebben he? Op het punt van psu-testing dan toch... :>
De reviewer van Toms Hardware doet ook metingen voor Cybentics, dus dat klopt :). Maar als die voor Cybenetics op een andere locatie in een andere geluidskamer worden getest kun je ze alsnog niet vergelijken met elkaar.
En ik zou inderdaad nog wel iets van een concreet bewijs willen dat hwi de RM550x en de Focus Gold op een andere manier gemeten heeft. In beide reviews staat in principe exact dezelfde omschrijving van "hou wij testen". (Nogmaals; ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik kan ook niets traceren waaruit dat dit wel zo is).
Het kan zijn dat ik er overheen lees, maar dat wordt geloof ik niet genoemd in dit topic? Het gaat om het verschil in testmethode tussen HWI en Toms Hardware als je dat bedoelt.

• DominoNL

DominoNL

Anoniem: 683497 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 07:58:
De reviewer van Toms Hardware doet ook metingen voor Cybentics, dus dat klopt :). Maar als die voor Cybenetics op een andere locatie in een andere geluidskamer worden getest kun je ze alsnog niet vergelijken met elkaar.
Ik doelde er meer op dat "alle" slechte reviews van de seasonic bij 1 persoon vandaan komen. Het zou mooi zijn als er wat meer onafhankelijke reviews zouden verschijnen.
Het kan zijn dat ik er overheen lees, maar dat wordt geloof ik niet genoemd in dit topic? Het gaat om het verschil in testmethode tussen HWI en Toms Hardware als je dat bedoelt.
My bad, inderdaad verkeerd gelezen. Ik had de vraag uitgezet waar uit bleek dat de testresultaten van HWI niet geloofwaardig/realistisch zouden zijn. De reactie hierop was "dat weet ik gewoon" en ging direct daarna verder met de uitleg dat de 2 grafieken van tom's hardware en cybenetics niet met elkaar te vergelijken waren. Ik ging er vanuit dat bedoeld werd dat de 2 tests van HWI niet met elkaar te vergelijken waren door afwijkingen in het meetproces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 683497 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:48:
@-The_Mask- Hoe dan ook was ik nog wel nieuwsgierig naar hoe je weet dat het in verschillende geluidskamers is getest. De methode en apparatuur van Toms Hardware:
http://www.tomshardware.c...we-test-psu,4042.html#p10
De apparatuur die gebruikt wordt is overal gelijk. Aris gebruikt voor de reviews van TechPowerUp.com, Tomshardware.com, Insomnia.gr en ook voor het Cybernetics certificaat dezelfde apparatuur maar die apparatuur wordt continue geüpgraded. De "how we test PSU's" van Tomshardware wordt dus ook up-to-date gehouden, waardoor het nu wel gelijk is, maar toentertijd anders was.
Verschil dat ik in de grafieken zie is wel dat bij de RM550x de Fan noise staat en bij de Seasonic de PSU Noise, waardoor ik inderdaad al wel aannam dat het niet te vergelijken was, of zou dit gewoon anders gelabeld zijn voor hetzelfde?
Nee het is letterlijk fan noise en PSU noise. De oude test was alleen het geluid van de fan en de nieuwe test is werkelijk het geluid van de voeding onder belasting. PSU load testers maken namelijk verschrikkelijk veel lawaai, die moeten immers het volledige vermogen wat uit de voeding getrokken wordt omzetten in warmte. In geval van een 550W voeding waar 550W wordt uitgetrokken moet de load tester dus 550W aan warmte kwijt. Dit gaat alleen met grote heatsinks en luidruchtige fans die veel lucht kunnen verplaatsen. Nadeel hiervan is dat je dus een voeding nooit zal horen, aangezien een 80PLUS Gold voeding maar iets van 50W aan warmte bij 550W hoeft kwijt te raken.

In de oude test heeft hij dit opgelost door de output van de microcontroller die de fan aanstuurt te kopiëren en deze data dan gebruiken om de fan in de voeding aan te sturen zonder de voeding te belasten. Dit heeft echter als nadeel dat je eventuele coil whine dus niet kan meten. Maar omdat de fan wel gewoon in de voeding zit is het nog wel steeds een relatief goede meting omdat je geluid van de luchtstroom tegen een fanrooster, behuizing of componenten wel gewoon mee neemt.

Nu heeft hij echter een anechoïsche kamer gebouwd en gebruikt hij nieuwe apparatuur. Zie: http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=14026 voor foto's en uitleg. Waarbij de load testers wel gebruikt worden, maar niet aanwezig zijn in de anechoïsche kamer. Zo kun je eventueel ook aanwezige coil whine meten.
DominoNL schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:18:
[...]

Ik doelde er meer op dat "alle" slechte reviews van de seasonic bij 1 persoon vandaan komen. Het zou mooi zijn als er wat meer onafhankelijke reviews zouden verschijnen.
Welke alle slechte reviews? De Seasonic Focus Gold Plus 550W komt prima uit de test. Alleen zoals typisch voor Seasonic worden ze luidruchtig bij belasting boven de 50%. Dat is niet iets nieuws of bijzonders, zo heeft Seasonic al jaren hun fan controller ingesteld. Zoals gezegd adverteren ze er ook gewoon mee, het is de "cooling mode".

Dat ik bij voorkeur alleen naar de reviews van Aris link is omdat die gewoon heeeeel veeeeeeel beter zijn dan alle andere reviews. Geen één andere komt ook maar een beetje in de buurt. Geen één andere doet goede geluidsmetingen, geen één andere doet uitgebreide transient response tests, geen één andere test EMI, geen één andere doet zulke uitgebreide spanningsregulatie test, geen één andere doet zulke uitgebreide ripple/noise tests, geen één doet zo'n uitgebreide crossload test, geen één andere test het rendement zo uitgebreid, geen één andere doet zo'n uitgebreide analyse van de onderdelen en ga zo maar door. Dan kan ik wel reviews kan linken welke nog geen 10% testen wat Aris doet, maar dat maakt de review toch wel stukken minder interessant.
My bad, inderdaad verkeerd gelezen. Ik had de vraag uitgezet waar uit bleek dat de testresultaten van HWI niet geloofwaardig/realistisch zouden zijn. De reactie hierop was "dat weet ik gewoon"
Ik gaf een stuk of 10 voorbeelden in de vorige posts.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ik heb de fancurves van de 2 voedingen maar even over elkaar heen gelegd, lijkt me toch best wel dat ze ongeveer dezelfde curve volgen.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2z8yp7t.png
(Geel corsair, roze seasonic)

De reviews van Aris zijn uitgebreider (en voor 99,9% van de mensen die hier advies vraagt niet bijster interessant). Uitgebreider is overigens iets anders dan beter natuurlijk. Aris meet 37 dB, hwi meet 21,2 dB, daar zit een raar verschil. Ik heb meer vertrouwen in de meting van HWI (al is het alleenmaar omdat die met een europees model op europese stroom is getest) en jij die van Aris (wat je goed recht is).
De apparatuur die gebruikt wordt is overal gelijk. Aris gebruikt voor de reviews van TechPowerUp.com, Tomshardware.com, Insomnia.gr en ook voor het Cybernetics certificaat dezelfde apparatuur maar die apparatuur wordt continue geüpgraded. De "how we test PSU's" van Tomshardware wordt dus ook up-to-date gehouden, waardoor het nu wel gelijk is, maar toentertijd anders was.
Dat bedoel ik dus, als al die sites dus een review online hebben staan is dat er praktisch nog steeds maar 1.

[ Voor 10% gewijzigd door DominoNL op 23-11-2017 14:34 . Reden: plaatje stuk ]

• -The_Mask-
  • Niet online
DominoNL schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:32:
Ik heb de fancurves van de 2 voedingen maar even over elkaar heen gelegd, lijkt me toch best wel dat ze ongeveer dezelfde curve volgen.

[afbeelding]
(Geel corsair, roze seasonic)
Nee hoe kom je daar nu weer bij? Toch duidelijk in vorige test duidelijk geworden dat ze totaal anders lopen. Alleen leg je ze nu zo neer zodat het zo lijkt, omdat je de schaal er gewoon uithaalt.

Je zegt nu eigenlijk dat een appel en een peer dezelfde vorm hebben en je bewijst dat door de afbeeldingen van een appel en een peer over elkaar te leggen waarbij je de peer wat opblaast in Photoshop zodat die rond wordt. Tja zo kan ik ook alles recht praten wat krom is.
De reviews van Aris zijn uitgebreider (en voor 99,9% van de mensen die hier advies vraagt niet bijster interessant).
Juist wel. Ik kan met een interne afbeelding van de voeding wel een redelijke schatting maken wat de prestaties worden en de kwaliteit is. Maar dat geld niet voor de meeste anderen hier. Juist die hebben een zo uitgebreid mogelijke review nodig.
Uitgebreider is overigens iets anders dan beter natuurlijk.
Uitgebreid is niet perse beter nee, paar in dit geval is ook elke test heel veel beter. Maar als je een andere uitgebreide goede PSU test kan aanwijzen mag je het zeggen. Maar ik kan je nu al vertellen dat niks in de buurt komt.
Aris meet 37 dB, hwi meet 21,2 dB, daar zit een raar verschil.
Je kunt verschillende testmethodes niet met elkaar vergelijken.
Ik heb meer vertrouwen in de meting van HWI (al is het alleenmaar omdat die met een europees model op europese is getest) en jij die van Aris (wat je goed recht is).
Aris is net zo goed een Europeaan, dus geen idee waar je het nu weer over hebt. Daarnaast zorgt let Aris goed op Golden Samples, waarbij veel ook gewoon retail exemplaren zijn en bij twijfel wordt er altijd een hertest gedaan met een retail sample. Als je HWI een Golden Sample in de handen drukt zullen ze dit nooit door hebben.
Dat bedoel ik dus, als al die sites dus een review online hebben staan is dat er praktisch nog steeds maar 1.
Eén persoon, maar niet één voeding. Maar wel tientallen experts die hem controleren.

HWI is ook maar één test. Maar wel een test waarvan het bekend is dat die niet goed is. En welke ook niet door tientallen experts worden gecontroleerd. Als je hun bijvoorbeeld een voeding zou zenden zonder EMI filter, zonder werkende beveiligingen en één die totaal niet om kan gaan met wisselden loads, maar buiten dat wel goed werkt kan die prima een Ultimate Award krijgen van HWI. Simpelweg omdat ze geen analyse doen van de interne onderdelen, geen EMI testen, beveiligingen niet testen en ook niet werken met wisselende loads.

Dan geef je dus een Ultimate Award aan een voeding die 100% brandgevaarlijk is, onstabiel werkt bij het belasten van een videokaart en storing van andere apparatuur zonder netfilter gewoon doorgeeft aan de PC onderdelen. Allemaal omdat de reviewer bij HWI niet echt iets van voedingen snapt en de tests niet uitgebreid zijn. Iemand met kennis van voedingen zou echter direct kunnen zien dat zo'n voeding slecht is, door het missende EMI filter.

AMD Nieuwsdiscussie

• DominoNL

DominoNL

De fancurve ligt perfect geschaald over elkaar heen en gaat netjes van 0% naar 100% synchroon en goed geschaald. Of 100% bij de ene voeding evenveel dB is als 100% bij de andere dat is precies de discussie. Jij zegt dat de seasonic veel meer herrie maakt bij 100% dan de corsair, ik zeg van niet. Jij draagt een meting aan waaruit blijkt dat ie wel herrie maakt, ik draag een meting aan waarbij dit niet het geval blijkt. Jij vindt (zonder feitelijke/concrete onderbouwing, dus "vindt") dat de meting die ik aandraag niet correct is, ik zeg dat 2 metingen die zo ver uit elkaar liggen vragen oproepen, jij zegt dat ze niet te vergelijken zijn.

Kortom, ik heb geprobeerd een inhoudelijke discussie te voeren zonder partij te kiezen, maar alles wat ik aandraag dat jou niet zint is per definitie onzin. Dan is de discussie voor mij verder klaar. (Zeker als ik het laatste stuk van je bericht lees waarin je zelf een scenario bedenkt en hier vervolgens iemand anders op afkraakt).

Dat Aris een europeaan is weet ik, maar als ik zie dat een voeding is getest met 115V denk ik niet dat hij dat hij dat gedaan heeft op europese grond en/of met een europees model van de voeding. Ook hier heb ik overigens nooit van gezegd -dat- het de verschillen verklaart, alleenmaar dat het een -mogelijkheid- is.

Ik zal een oogje op het forum houden en zoals ik al eerder zei, waar ik het nodig acht een second opinion geven. Dan mag de vragende tweaker hier op het forum zelf bepalen of ze jou geloven "omdat jij het zegt en je er verstand van hebt".

[ Voor 3% gewijzigd door DominoNL op 23-11-2017 14:57 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Jij plaatst hier continue feitelijke onjuistheden, hierboven kun je ze prima allemaal teruglezen. Deze worden elke keer weer ontkracht, ook prima terug te lezen. Daar wordt steeds op ingegaan, wil je dat niet dan moet je geen feitelijke onjuistheden plaatsen. Eerst dus beter inlezen zodat je het echt snapt waar het eigenlijk over gaat voordat je gaat reageren.

[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 23-11-2017 15:02 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Anoniem: 683497 schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:14:
Dan is een Pure Power 10 400w de perfecte keuze voor jouw pc. Kun je eventueel de CX450M verkopen als je een nieuwe hebt gekregen. Je zou eventueel nog een beetje aan de fan kunnen friemelen en beter vastschroeven als je geen zin hebt om een RMA proces aan te gaan om te kijken of het geratel dan weg gaat. Is al vaker gelukt door mensen hier op het forum bij de CX450M :).
Even een update, ik had een nieuwe CX450M gekocht. En het maakt nog steeds een ratelende geluid.. Ik weet niet of het normaal is maar het is heel erg storend... ligt het aan wat anders? Heb het alleen als ik game

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
UltraInstinct schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:07:
[...]

Even een update, ik had een nieuwe CX450M gekocht. En het maakt nog steeds een ratelende geluid.. Ik weet niet of het normaal is maar het is heel erg storend... ligt het aan wat anders? Heb het alleen als ik game
Nee het is niet normaal maar komt wel relatief vaak voor doordat de quality control en assemblage van Hong Hua (de maker van de fan) schijnbaar niet al te best is. Maar het valt onder garantie, dus zou deze dus ook gewoon weer terug brengen.

AMD Nieuwsdiscussie

• UltraInstinct
Is goed dankjewel. Stuur deze retour naar bol.com en dan rij ik zaterdag wel naar Alternate.
Is er btw geen grote kans dat ik nog een 'defecte' krijg van corsair als ik het opstuur? Aangezien veel CX450M's er last van hebben?

[ Voor 42% gewijzigd door UltraInstinct op 23-11-2017 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
UltraInstinct schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:34:
Is goed dankjewel. Stuur deze retour naar bol.com en dan rij ik zaterdag wel naar Alternate.
Is er btw geen grote kans dat ik nog een 'defecte' krijg van corsair als ik het opstuur? Aangezien veel CX450M's er last van hebben?
Relatief veel is nog steeds een kleine kans, meer dan 9 op de 10 zal sowieso geen problemen hebben. Gaat hier maar om hooguit enkele procenten kans op een probleem exemplaar. Alleen omdat er dagelijks honderden verkocht worden heb je dagelijks ook probleem gevallen.

Maar als je toch een nieuwe voeding haalt, kun je ook de net wat betere be quiet! Pure Power 10 400W halen bij Alternate. Ook al ratelt de nieuwe niet, deze be quiet is alsnog dan een stuk stiller door de kwalitatief betere fan en de ook langzaam draaiende fan.

AMD Nieuwsdiscussie

• UltraInstinct
-The_Mask- schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:44:
[...]

Relatief veel is nog steeds een kleine kans, meer dan 9 op de 10 zal sowieso geen problemen hebben. Gaat hier maar om hooguit enkele procenten kans op een probleem exemplaar. Alleen omdat er dagelijks honderden verkocht worden heb je dagelijks ook probleem gevallen.

Maar als je toch een nieuwe voeding haalt, kun je ook de net wat betere be quiet! Pure Power 10 400W halen bij Alternate. Ook al ratelt de nieuwe niet, deze be quiet is alsnog dan een stuk stiller door de kwalitatief betere fan en de ook langzaam draaiende fan.
Jah klopt, ik stuur deze terug en haal ik de Be Quit versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Gipsy King schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:36:
Seasonic Focus Gold Semi-Modular toegevoegd : product: Seasonic Focus Gold

De 450Watt variant ligt vanaf begin December in de winkels.
Aanvullende info : de 450 watt ligt vanaf maandag beschikbaar in de winkels , msrp : 69.95 incl. Btw

Goed weekend allen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 20:12

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik ben al een tijdje aan het zoeken/lezen wat een goede voeding voor een Threadripper-systeem zou zijn. Op de ene site zijn ze helemaal lyrisch over de EVGA Supernova-voedingen en op een andere site is dat toch minder en kom ik weer wat anders tegen.

Het systeem zal sowieso een GTX 1050ti, Samsung 960 Pro SSD, normale HDD en 32GB geheugen gaan bevatten. Processor is nog enigszins twijfelachtig, zal afhankelijk zijn van de goedkeuring van degene die het gaat betalen. Vooralsnog gaat het tussen een Ryzen 7 1800X, Threadripper 1920X en een i9 9700X.

In mijn eigen systeem (i7, 3 jaar oud) heb ik een Cooler Master V750S zitten en aangezien ik daar geen problemen mee heb was ik ook wat aan het kijken naar een zelfde. Zou dat een goede optie zijn of zijn er voor max. €150,- nog veel betere voedingen?

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@FlipFluitketel De Cooler Master V750S is eigenlijk alleen interessant geweest als je een voeding nodig had met een maximale lengte van 14cm. Had je dat niet nodig dan zijn er eigenlijk altijd betere keuzes geweest.

Welke behuizing heb je/ga je nemen?
Ga je ook overklokken?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
@-The_Mask- De behuizing zal vermoedelijk een Cooler Master N400 worden (of iets soortgelijks), overklokken zal niet gaan gebeuren.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kensuke
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-10-2024
Ik ben deze pc aan het bouwen:

GPU: Radeon HD 7900 series. Krijgt volgend jaar een upgrade naar een moderne mid-range.
CPU: Ryzen 5 1600 (ik ga het licht overklokken)
Mobo: MSI B350 PC Mate
RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB (mogelijk upgrade naar 16BG als RAM weer goedkoper wordt)
Behuizing: Fractal Design Define S (erg grote behuizing)
1x SSD, 2x HDD

Ik denk dat ik voor de voeding max 400W nodig heb. Voor mij is het met name belangrijk dat het zo stil mogelijk is, dat is mijn eerste prioriteit. Wat zouden jullie adviseren? De Corsair RM550x vind ik misschien net iets te duur. Ik zit te kijken naar de be quiet! Pure Power 10 en Straight Power 10. Zit daar veel verschil tussen (qua prijs verschilt het bijna 20 euro op dit moment)? De nieuwe Seasonic Focus 450 Gold lijkt me ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:50:
@-The_Mask- De behuizing zal vermoedelijk een Cooler Master N400 worden (of iets soortgelijks), overklokken zal niet gaan gebeuren.
pricewatch: Seasonic Focus 450 Gold

Bijvoorbeeld, waarbij je eventueel een extra modulaire EPS kabel vraagt aan Seasonic, volgens @Gipsy King krijg je die gratis. Bij de Seasonic G-series is dat sowieso mogelijk, modulaire aansluitingen van de Focus heb ik nog niet gezien, dus daarvan weet ik het niet zeker. Maar die heeft twee jaar meer garantie wat handig kan zijn vandaar dat ik die er ook bij noem.

De tweede EPS connector is overigens niet perse nodig, maar voor een PC met een high-end Threadripper of Skylake-X CPU die continue staat te stampen is het geen slecht idee. Als je gaat overklokken is het zelf zeer verstandig. Is ook de reden waarom moederborden voor dit platform eigenlijk altijd wel een tweede CPU power connector hebben. En als Seasonic ze toch gratis opstuurt zou ik het ook gewoon doen, kwaad kan het iig sowieso niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
@-The_Mask- http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=14942

Vragen voor je uitgezet bij Seasonic :) ik trek de info wel uit de juiste bron ipv gissen in een berg stront :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Seasonic komt daar wel langs, Seasonic rep is gewoon actief op het forum daar.

Zijn trouwens drie dingen die erop wijzen dat het hetzelfde platform is. Is dan ook geen gissen, maar de meest logische conclusie trekken uit de informatie die beschikbaar is. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door -The_Mask- op 28-11-2017 18:28 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
-The_Mask- schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:11:
[...]

pricewatch: Seasonic Focus 450 Gold

Bijvoorbeeld, waarbij je eventueel een extra modulaire EPS kabel vraagt aan Seasonic, volgens @Gipsy King krijg je die gratis. Bij de Seasonic G-series is dat sowieso mogelijk, modulaire aansluitingen van de Focus heb ik nog niet gezien, dus daarvan weet ik het niet zeker. Maar die heeft twee jaar meer garantie wat handig kan zijn vandaar dat ik die er ook bij noem.

De tweede EPS connector is overigens niet perse nodig, maar voor een PC met een high-end Threadripper of Skylake-X CPU die continue staat te stampen is het geen slecht idee. Als je gaat overklokken is het zelf zeer verstandig. Is ook de reden waarom moederborden voor dit platform eigenlijk altijd wel een tweede CPU power connector hebben. En als Seasonic ze toch gratis opstuurt zou ik het ook gewoon doen, kwaad kan het iig sowieso niet.
Het wordt dus een i7 8400(K), is 450W dan icm die GTX1050ti genoeg? De programma's die gebruikt gaan worden hebben waarschijnlijk niet enorm veel voordeel aan de extra cores.

[ Voor 4% gewijzigd door FlipFluitketel op 28-11-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kensuke schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:54: Voor mij is het met name belangrijk dat het zo stil mogelijk is, dat is mijn eerste prioriteit. Wat zouden jullie adviseren? De Corsair RM550x vind ik misschien net iets te duur.
Dan weet je iig wel zeker dat de voeding onhoorbaar stil is met zowel lichte belasting als ook gewoon volledige belasting.
Ik zit te kijken naar de be quiet! Pure Power 10 en Straight Power 10. Zit daar veel verschil tussen (qua prijs verschilt het bijna 20 euro op dit moment)?
De Pure Power 10 lijkt best wel veel op de Straight Power 10, waarmee de Pure Power 10 dus ook de meer interessante keuze is, omdat het verschil zo klein is. Binnen enkele maanden moet de Straight Power 10 overigens ook opgevolgd worden door de Straight Power 11 welke qua kwaliteit meer naar de Dark Power Pro 11 serie gaat er daarmee het verschil tussen de Pure Power en Straight Power serie ook weer groot maakt, waardoor de prijzen ook weer beter kloppen.
De nieuwe Seasonic Focus 450 Gold lijkt me ook prima.
Daar zijn nog geen reviews van, maar ik zou er niet vanuit gaan dat die voeding nog stil is onder zware belasting. Als je dus verwacht dat de voeding ook nog stil is met een licht overgeklokte CPU en een videokaart welke meer dan 200W verbruik dan is het maar afwachten als die nog wel stil is, waarschijnlijk niet. Maar als je dat niet uitmaakt omdat de videokaart en CPU koeler toch ook veel geluid maakt, is de Focus waarschijnlijk een prima keuze.

Zitten overigens ook rond de 70 euro.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:20:
[...]

Het wordt dus een i7 8400(K), is 450W dan icm die GTX1050ti genoeg? De programma's die gebruikt gaan worden hebben waarschijnlijk niet enorm veel voordeel aan de extra cores.
Meer dan genoeg, elke fatsoenlijke ATX voeding moet dan kunnen omdat die pas bij 300W beginnen en de PC neemt niet meer dan zo'n 200W onder maximale belasting.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
-The_Mask- schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:23:
[...]

Meer dan genoeg, elke fatsoenlijke ATX voeding moet dan kunnen omdat die pas bij 300W beginnen en de PC neemt niet meer dan zo'n 200W onder maximale belasting.
Mkay :P Ik dacht dat een i7 met een 1050ti wel wat meer nodig zou hebben, valt dus reuze mee. :)
Bedankt voor je advies d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:28:
[...]

Mkay :P Ik dacht dat een i7 met een 1050ti wel wat meer nodig zou hebben, valt dus reuze mee. :)
Bedankt voor je advies d:)b
Nee een i7 8400 heeft maar een 65W TDP en een GTX 1050 Ti zit onder de 75W aangezien die geen externe stroomconnector heeft. Andere onderdelen nemen maar enkele tientallen watts samen waardoor je niet of amper meer dan 200W uit de voeding zal trekken.

Gewoon een voeding van hoge kwaliteit nemen dus dan moet die normaal gesproken wel 10 jaar mee kunnen.

pricewatch: Seasonic G-series 360 watt

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 28-11-2017 20:33 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 2 ... 76 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.