Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-06 13:03
@-The_Mask- Bedankt :) De verwachting is dat ik dit jaar een CPU-Mobo-Geheugen upgrade ga doen dus dan voeg ik een voeding ook toe aan dat lijstje :)

Zat zelf te denken aan iets als dit:
pricewatch: Seasonic Prime Ultra 750W Titanium

Heb voor die Corsair TX-750 toen ook vrij veel geld uitgegeven en daarmee lang kunnen doen en plezier van gehad. Liever een dure goede voeding die 100% stabiel is en lang mee gaat dan 3x een goedkope ;)

Met mijn huidige systeem in gedachte wat zou jou aanrader zijn?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:30
-The_Mask- schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:50:
[...]

De foto is niet heel duidelijk, maar zo te zien kun je prima uit de voeten met een PicoPSU, zoals deze: pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit

Dit is de voeding inclusief adapter, als de adapter ook zo'n 13 jaar oud is zou ik die ook gewoon mee vervangen. Dan weet je iig zeker dat het goed werkt, dat is bij sommige combinaties van adapter en picoPSU afwachten.

[afbeelding]

PicoPSU steek je in het moederbord, 4 pins ATX12V stekker gebruik je niet zo te zien, sata connector ook niet en de PATA connector gebruik je voor de 2,5 inch PATA HDD. DC jack monteer je dan in de behuizing op de plaats van de oude connector en dan moet het weer klaar zijn.

Misschien moet je alleen nog wel de DC jack kabel iets verlengen en misschien ook de PATA kabel maar dat merk je dan wel. Stukje ertussen solderen is geen probleem?
Juist, precies wat ik zoek. Solderen is inderdaad geen probleem maar wellicht kan ik het af een paar AMP-stekkers want er zit nog een aan/uit schakelaar tussen.
Bedankt!

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MrDucky schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:26:
@-The_Mask- Bedankt :) De verwachting is dat ik dit jaar een CPU-Mobo-Geheugen upgrade ga doen dus dan voeg ik een voeding ook toe aan dat lijstje :)
Waaraan denk je ongeveer qua onderdelen? Blijft het bijvoorbeeld op iets wat socket 115x of AM4 is gebaseerd samen met een enkele videokaart niet van de hoogste generatie, maar één daaronder. Zoals dus ook de GTX 1070 gebaseerd op de GP104 en geen GP102 gebaseerde videokaart?
Zat zelf te denken aan iets als dit:
pricewatch: Seasonic Prime Ultra 750W Titanium

Heb voor die Corsair TX-750 toen ook vrij veel geld uitgegeven en daarmee lang kunnen doen en plezier van gehad. Liever een dure goede voeding die 100% stabiel is en lang mee gaat dan 3x een goedkope ;)
Nee zou ik niet doen. Voor de helft van het geld krijg je een voeding die kwalitatief eigenlijk niet echt minder is, alleen enkele procenten minder efficient. Dat is op zich niet echt heel interessant, een uurtje minder gamen zet heel wat meer zoden aan de dijk. ;)

Daarnaast zit er in de toekomst ATX 2.6 aan te komen en op dit moment lijkt het er niet op dat de huidige voedingen compatibel zijn. Daarmee schiet je dus weinig op omdat een toekomstig moederbord een ATX 2.6 voeding verwacht en geen ATX 2.4 voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinvb70
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 16:21
opgelost

[ Voor 98% gewijzigd door Edwinvb70 op 09-02-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:34

WCA

Edwinvb70 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:09:
hallo

een probleempje met een videokaart en voeding
sinds deze kaart erin zit valt pc uit
nu al terug geweest bij winkel
deze geeft nu aan dat moederbord icm met de kast niet kan werken met de videokaart

ik heb deze pc: pricewatch: Acer Aspire TC-780 I8810 NL

videokaart: msi 980ti
500w voeding sl-500h (inter tech)

middels al een topic lopen omtrent dit probleem: pc valt telkens uit na nieuwe videokaart

kan het dus zijn dat idd de moederbord icm met de kast het probleem zijn?
Je post op de goede plek denk ik. Een voeding van 500w die 26 euro nieuw kost, dat kan natuurlijk niet veel soeps zijn. Ik vermoed dat die voeding gewoon overbelast wordt, een 980ti is alles behalve zuinig :P

Ik weet vrij zeker dat een nieuwe voeding je probleem oplost, maar ik zou dit keer wel voor kwaliteit gaan.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edwinvb70 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:09:
hallo

een probleempje met een videokaart en voeding
sinds deze kaart erin zit valt pc uit
nu al terug geweest bij winkel
deze geeft nu aan dat moederbord icm met de kast niet kan werken met de videokaart

ik heb deze pc: pricewatch: Acer Aspire TC-780 I8810 NL

videokaart: msi 980ti
500w voeding sl-500h (inter tech)

middels al een topic lopen omtrent dit probleem: pc valt telkens uit na nieuwe videokaart

kan het dus zijn dat idd de moederbord icm met de kast het probleem zijn?
De Inter-Tech SL-500 is een hele gare voeding van misschien hooguit 200W als die wint mee heeft en de zon erop schijnt. Maar zelfs dan zal die geen 200W stabiel kunnen leveren en voldoen een de ATX specificatie. Is dan ook een voeding die hier niet verkocht mag worden trouwens. Is dus ook geen 500W voeding, maar gewoon een voeding met een sticker erop van 500W.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:33
Ik heb een Corsair CS750M in mijn PC zitten.
Nu lees ik hier dat het geen interessante voeding is en low-end.
Kan dat kwaad voor de computer en kan ik de voeding gewoon laten zitten?
Het is een game PC met waterkoeling.

Wat is wijsheid? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Arjantje72 op 08-02-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinvb70
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 16:21
opgelost

[ Voor 95% gewijzigd door Edwinvb70 op 09-02-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Arjantje72 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:19:

Hier zijn ze er positiever over:
https://www.tweaktown.com...supply-review/index4.html

Die review gaat toch over de CX750M en niet over de CS750M?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Nat-Water schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:22:
[...]

Die review gaat toch over de CX750M en niet over de CS750M?
Da's dom van mij, zal het meteen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Arjantje72 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:19:

Het is een low-end 80PLUS Gold voeding idd, qua kwaliteit vergelijkbaar met bijvoorbeeld een pricewatch: Corsair CX450M. Voeding is niet interessant omdat die toentertijd iets van 100 euro koste, terwijl je voor die 100 euro ook wel een high-end voeding kon krijgen.

De CX750M van die review is trouwens nog een stapje lager dan CS750M qua kwaliteit. De review is dan ook niet echt bijzonder goed of zo. :p
Edwinvb70 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:20:
ze geven nu aan dat het aan het moederbord ligt en kast
videokaart draaide in grotere kast , i7 (wij i5) een een ryzen
tja, ze brengen het goed

ze kunnen dus alles overzetten naar een grotere kast
maar garanderen niet dat alles werkt
Ik zou al je geld terug vragen en naar een fatsoenlijke winkel gaan want deze doet en roept maar wat.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
-The_Mask- schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:40:
[...]

Het is een low-end 80PLUS Gold voeding idd, qua kwaliteit vergelijkbaar met bijvoorbeeld een pricewatch: Corsair CX450M. Voeding is niet interessant omdat die toentertijd iets van 100 euro koste, terwijl je voor die 100 euro ook wel een high-end voeding kon krijgen.

De CX750M van die review is trouwens nog een stapje lager dan CS750M qua kwaliteit. De review is dan ook niet echt bijzonder goed of zo. :p
Duidelijk, maar ik kan hem gewoon laten zitten of dringend op zoek gaan naar een betere voeding.
Hij kost nu trouwens €120 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-06 13:03
-The_Mask- schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:05:
[...]

Waaraan denk je ongeveer qua onderdelen? Blijft het bijvoorbeeld op iets wat socket 115x of AM4 is gebaseerd samen met een enkele videokaart niet van de hoogste generatie, maar één daaronder. Zoals dus ook de GTX 1070 gebaseerd op de GP104 en geen GP102 gebaseerde videokaart?

[...]

Nee zou ik niet doen. Voor de helft van het geld krijg je een voeding die kwalitatief eigenlijk niet echt minder is, alleen enkele procenten minder efficient. Dat is op zich niet echt heel interessant, een uurtje minder gamen zet heel wat meer zoden aan de dijk. ;)

Daarnaast zit er in de toekomst ATX 2.6 aan te komen en op dit moment lijkt het er niet op dat de huidige voedingen compatibel zijn. Daarmee schiet je dus weinig op omdat een toekomstig moederbord een ATX 2.6 voeding verwacht en geen ATX 2.4 voeding.
Duidelijk, het blijft een i7 Systeem of Ryzen 2 dus geen threadripper oid ;) Wel wil ik een stapje hoger kwa GPU omdat ik merk dat 1440P 144Hz te hoog gegrepen is voor een 1070. voor de rest is het een m-atx setup dus max 3 2.5 inch ssds en 2 3.5inch hdds.

Jou advies is dus eigenlijk nog even wachten op voedingen met de ATX 2.6 standaard?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Arjantje72 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:51:
[...]

Duidelijk, maar ik kan hem gewoon laten zitten of dringend op zoek gaan naar een betere voeding.
Hij kost nu trouwens €120 ;(
Nee het is een budget voeding geen flut voeding. Het is alleen hoogstwaarschijnlijk geen goede keuze geweest.

Dat die nu nog duurder is komt doordat die al een tijd EOL is en dit is dus nog de laatste winkel die er eentje heeft.

@Arjantje72 Ah zie nu je inventaris, voor hetzelfde geld had je ook een Corsair RM550x kunnen kopen toentertijd, dat is wel een high-end voeding. Ook meer dan genoeg, zonder overklokken neemt het systeem namelijk rond de 300W maximaal uit de voeding.

[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 08-02-2018 16:55 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MrDucky schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 15:10:
[...]

Duidelijk, het blijft een i7 Systeem of Ryzen 2 dus geen threadripper oid ;) Wel wil ik een stapje hoger kwa GPU omdat ik merk dat 1440P 144Hz te hoog gegrepen is voor een 1070. voor de rest is het een m-atx setup dus max 3 2.5 inch ssds en 2 3.5inch hdds.

Jou advies is dus eigenlijk nog even wachten op voedingen met de ATX 2.6 standaard?
Over een jaar is er ongetwijfeld meer bekend, dus dan zou ik nog eens terug komen. Dan is er vast wel veel meer duidelijk over de ATX 2.6 specificatie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
-The_Mask- schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:37:
[...]

Nee het is een budget voeding geen flut voeding. Het is alleen hoogstwaarschijnlijk geen goede keuze geweest.

Dat die nu nog duurder is komt doordat die al een tijd EOL is en dit is dus nog de laatste winkel die er eentje heeft.

@Arjantje72 Ah zie nu je inventaris, voor hetzelfde geld had je ook een Corsair RM550x kunnen kopen toentertijd, dat is wel een high-end voeding. Ook meer dan genoeg, zonder overklokken neemt het systeem namelijk rond de 300W maximaal uit de voeding.
CPU en GPU zijn wel overgeklokt, ik zal er eens over nadenken om de voeding te vervangen.
Een goede voeding is toch best belangrijk. :)
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 21:24
Oke, dit is echt grappig. Ik heb een BitFenix Whisper 450 watt aangeschaft. Wil ik de moederbord connector aansluiten, past deze helemaal niet in de voeding. Ze moeten onder elkaar, maar de kabels zijn in elkaar geweven waardoor dat helemaal niet mogelijk is... Huh? Iemand ervaring? Help 8)7 :? (klik voor grotere foto's)

whisper 1

whisper 3

whisper 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Arjantje72 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:40:
[...]

CPU en GPU zijn wel overgeklokt, ik zal er eens over nadenken om de voeding te vervangen.
Een goede voeding is toch best belangrijk. :)
Bedankt.
Voor een normale overklok moet een high-end 550W prima voldoen. Maar zoals gezegd vervangen is niet nodig, maar mag natuurlijk altijd.
Sandert98 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:57:
Oke, dit is echt grappig. Ik heb een BitFenix Whisper 450 watt aangeschaft. Wil ik de moederbord connector aansluiten, past deze helemaal niet in de voeding. Ze moeten onder elkaar, maar de kabels zijn in elkaar geweven waardoor dat helemaal niet mogelijk is... Huh? Iemand ervaring? Help 8)7 :? (klik voor grotere foto's)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Waarschijnlijk had er iemand de slaap nog niet helemaal uit. Maar kun je de kabels niet wat uit elkaar trekken? Moet normaal gesproken wel kunnen dan zou het opgelost moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.corsair.com/~/media/corsair/blog/2015-07/type_4_cables/img_1565.jpg?la=en-eu

Zover als de linker hier moet genoeg zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 08-02-2018 18:41 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 21:24
Thanks @-The_Mask- . Ik heb de kabels iets uit elkaar kunnen trekken, en nu past het wel. Heel vreemd, er zaten gewoon kabels op een onligische manier in elkaar "geknoopt".
Maar de PC werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Hier mijn tijdelijke (die toch langer bleef dan je verwacht) Coolermaster Xtreme Power Plus vervangen. Wat een genot, al was het alleen maar om de herrie van die kleine fan. Wat ik mij ook afvraag. Hoe kan het dat je gepiep hoort uit de voeding bij allerlei acties op de PC, met name het beeldscherm? Als ik wat selecteerde of alleen maar mijn muis bewoog, dan hoorde ik de voeding soort van krassend piepen. Met de nieuwe helemaal geen last meer van. Het is een Pure Power 10 400W geworden, gezien dat het best betaalbare was en modulair.

Nu de PC weer stabiel krijgen. Ik weet niet wat er aan de hand is, maar erg lekker loopt het even niet. Lijkt dat 1 schijf soms weg valt. Misschien de voeding, maar misschien ook 1 kabeltje aan(/los)geraakt in het proces.

[ Voor 6% gewijzigd door Ex Nunc op 09-02-2018 14:01 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarAlpha
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-06 07:34
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb deze week kortsluiting gehad, toen ik de stekker van mijn pc/monitor in het stopcontact stak.
De monitor doet het gelukkig nog, maar mijn pc heeft het begeven.
dit terwijl ik een kwalitatief goede voeding gebruik, namelijk de Corsair Rm650x en ik neem aan dat die de schock wel op zou kunnen vangen, heb verder ook niks verdachts geroken.

heeft iemand hier ervaring mee en zodoende tips en tricks wat ik er aan zou kunnen doen?

de dingen die ik zelf geprobeerd heb zijn:
cmos batterij van het mobo afhalen.
proberen te starten zonder gpu.
heb geprobeerd de groene en zwarte kabeltjes van mijn 24 pin kabel te vinden en daardoor de pc te starten met een paperclip of in iedergeval kijken of mijn mobo het doet, maar de kabels zijn sleeved dus die kon ik niet vinden.

ik moet nog met een spanningsmeter gaan testen maar die heb ik nog niet thuis.

Groeten,
Henrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1039955

Heb sinds een week last van een computer die volledig uitvalt tijdens het gamen of film kijken.
Eerst dacht ik aan een te hoge temperatuur, maar die blijft rond de 40 graden hangen op de CPU en GPU.

Nu denk ik dat mijn voeding (Thermaltake Smart M450W) de geest aan het geven is na 6 jaar en zoek ik een waardige opvolger. Het liefst een stille, minimaal silver rated.

Tips, aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-06 18:10
Anoniem: 1039955 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:09:
Heb sinds een week last van een computer die volledig uitvalt tijdens het gamen of film kijken.
Eerst dacht ik aan een te hoge temperatuur, maar die blijft rond de 40 graden hangen op de CPU en GPU.

Nu denk ik dat mijn voeding (Thermaltake Smart M450W) de geest aan het geven is na 6 jaar en zoek ik een waardige opvolger. Het liefst een stille, minimaal silver rated.

Tips, aanbevelingen?
Rest van je systeem?

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oeps, helemaal vergeten.

Processor - AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition
Moederbord - Asrock 870 Extreme3 R2.0
Geheugen - Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Videokaart - Club3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition
Optische drive - Sony Optiarc AD-7280S Zwart
Harde schijf (x2) - Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB

Als ik normale dingen doe zoals internetten etc, dan is er niks aan de hand, pas met hogere eisen klapt de computer in één keer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

@henrikelzinga

Heb van de week iets soortgelijks gehad. Ik was de hele dag op mijn desktop aan het werk (3d modeleren) en op het moment dat ik de renderknop indruk om het model te renderen springt de stop in mijn meterkast. Alles uitgezet en na wat proberen blijkt het de pc te zijn die kortsluiting geeft. Ik heb hem meteen weg gebracht (ik heb zelf echt te weinig verstand om dit zelf op te lossen). De reperateur vermoedt (net als ik) een kapotte voeding. Ik vind dat ook wel vreemd; het is een prima voeding (Seasonic S12G) die 3,5 jaar gebruikt is. Ik hoop vooral dat de rest van mijn computer niet beschadigd is en ik met een nieuwe voeding meteen weer verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA

NMA

Aansluitend op het bovenstaande: op de kapotte voeding zit zeer waarschijnlijk nog garantie. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Ik heb de pc ter reparatie teruggebracht naar de winkel waar ik deze ook gekocht heb. Zij moeten eerst even kijken of het echt de voeding is. Als dit zo is, zetten zij er dan meteen een nieuwe in (en zo ja, welk model is dit dan aangezien de Seasonic S12G volgens mij niet meer leverbaar is) of sturen zij hem weer op naar Seasonic?

Ik ben hier vooral benieuwd naar aangezien ik hem voor mijn werk gebruik en ik hem graag zo spoedig mogelijk in mijn bezit heb (het werk wacht niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarAlpha
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-06 07:34
@NMA

Wel balen voor jou met je werk man, bij mij stak ik de stekker in het contact en de computer had ik nog niet eens gestart. Vermoed ook dat het de voeding is alleen je verwacht van zo’n 1 jaar oude en kwalitatief goede voeding dat die klap wel kan opvangen toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:39
NMA schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:50:
Aansluitend op het bovenstaande: op de kapotte voeding zit zeer waarschijnlijk nog garantie. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Ik heb de pc ter reparatie teruggebracht naar de winkel waar ik deze ook gekocht heb. Zij moeten eerst even kijken of het echt de voeding is. Als dit zo is, zetten zij er dan meteen een nieuwe in (en zo ja, welk model is dit dan aangezien de Seasonic S12G volgens mij niet meer leverbaar is) of sturen zij hem weer op naar Seasonic?

Ik ben hier vooral benieuwd naar aangezien ik hem voor mijn werk gebruik en ik hem graag zo spoedig mogelijk in mijn bezit heb (het werk wacht niet).
Beste NMA, Als de Seasonic PSU defect is zal de reseller hem binnen de garantie periode aan kunnen bieden bij haar distributeur binnen de Benelux. Deze zal na goedkeuring van het defect een credit verstrekken waarna zei u het aankoopbedrag van de voeding terug zullen geven in vorm van een nieuwe voeding of shop te goed.

De S12G line-up is is niet meer leverbaar bij Seasonic. Vraag dus gerust om een Seasonic product: Seasonic Focus Plus Gold ter vervanging, welke in een vergelijkbaar budget zou moeten zitten. De reseller kan dit prima voor u bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ex Nunc schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:00:
Hier mijn tijdelijke (die toch langer bleef dan je verwacht) Coolermaster Xtreme Power Plus vervangen. Wat een genot, al was het alleen maar om de herrie van die kleine fan. Wat ik mij ook afvraag. Hoe kan het dat je gepiep hoort uit de voeding bij allerlei acties op de PC, met name het beeldscherm?
Dat is EMI (Elektromagnetische Interferentie), bescherming hier tegen was schijnbaar niet (meer) goed.
henrikelzinga schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:17:
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb deze week kortsluiting gehad, toen ik de stekker van mijn pc/monitor in het stopcontact stak.
De monitor doet het gelukkig nog, maar mijn pc heeft het begeven.
dit terwijl ik een kwalitatief goede voeding gebruik, namelijk de Corsair Rm650x en ik neem aan dat die de schock wel op zou kunnen vangen, heb verder ook niks verdachts geroken.

heeft iemand hier ervaring mee en zodoende tips en tricks wat ik er aan zou kunnen doen?

de dingen die ik zelf geprobeerd heb zijn:
cmos batterij van het mobo afhalen.
proberen te starten zonder gpu.
heb geprobeerd de groene en zwarte kabeltjes van mijn 24 pin kabel te vinden en daardoor de pc te starten met een paperclip of in iedergeval kijken of mijn mobo het doet, maar de kabels zijn sleeved dus die kon ik niet vinden.

ik moet nog met een spanningsmeter gaan testen maar die heb ik nog niet thuis.

Groeten,
Henrik
De draden van jouw voeding zijn ook niet gekleurd, ze zijn allemaal zwart. Dus ook zonder sleeving zie je geen verschil.

Afbeeldingslocatie: http://www.smps.us/atx-connector-20-24pin.jpeg

Op deze afbeelding kun je echter zien welke draden je kunt pakken, dus pin 4 (groen) verbinden met één van de zwarte draden daar, dus pin 3 of 5 is het meest logische.
Anoniem: 1039955 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:02:
[...]

Oeps, helemaal vergeten.

Processor - AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition
Moederbord - Asrock 870 Extreme3 R2.0
Geheugen - Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Videokaart - Club3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition
Optische drive - Sony Optiarc AD-7280S Zwart
Harde schijf (x2) - Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB

Als ik normale dingen doe zoals internetten etc, dan is er niks aan de hand, pas met hogere eisen klapt de computer in één keer uit.
Welke behuizing heb je? Nog upgrades in de planning? Nog verdere speciale eisen of wensen aan de voeding?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:21:
Welke behuizing heb je? Nog upgrades in de planning? Nog verdere speciale eisen of wensen aan de voeding?
Fractal Design Define R4

Geen upgrades in de planning, hij doet het prima op de storingen na. Het liefst zo stil mogelijk, silver of gold rated.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 1039955 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:08:
[...]

Fractal Design Define R4

Geen upgrades in de planning, hij doet het prima op de storingen na. Het liefst zo stil mogelijk, silver of gold rated.
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 400W
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Zijn goede en stille voedingen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt! Het verschil in de eerste twee is niet-modulair en semi-modulair?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 1039955 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:33:
[...]

Bedankt! Het verschil in de eerste twee is niet-modulair en semi-modulair?
Klopt voor de rest is het dezelfde voeding.

Reviews van de 500W versie:
https://www.computerbase....power-10-cm-evga-bq-test/
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=525

600W versie:
http://www.tomshardware.c...wer-10-600w-psu,5070.html

Reviews van BitFenix:
http://www.tweakpc.de/har..._formula_gold_450/s01.php
http://www.tomshardware.c...a-gold-650w-psu,5382.html (review van de 650W versie)

Platform van de hogere vermogens is hetzelfde, alleen qua aansluitingen en vermogen dus iets anders en een 500W of 600W versie zal op 100% belasting iets meer geluid maken dan de 400W versie op 100% belasting doordat er meer warmte afgevoerd moet worden. Maar alle drie moeten ze gewoon onhoorbaar zijn, rest van de PC moet meer geluid maken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-06 09:45
Sorry, maar ik vind het helemaal niet grappig en al helemaal niet voor zo'n dure voeding. Stel dat zo'n "foutje" gebeurt met een intern onderdeel en je sluit dat ding aan en je PC brandt door? Niet zo grappig meer. Die dingen gaan toch door een keuring heen of worden die kabels ergens anders vandaan gehaald en blindelings in de doos erbij gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:00:
[...]

Klopt voor de rest is het dezelfde voeding.

Reviews van de 500W versie:
https://www.computerbase....power-10-cm-evga-bq-test/
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=525

600W versie:
http://www.tomshardware.c...wer-10-600w-psu,5070.html

Reviews van BitFenix:
http://www.tweakpc.de/har..._formula_gold_450/s01.php
http://www.tomshardware.c...a-gold-650w-psu,5382.html (review van de 650W versie)

Platform van de hogere vermogens is hetzelfde, alleen qua aansluitingen en vermogen dus iets anders en een 500W of 600W versie zal op 100% belasting iets meer geluid maken dan de 400W versie op 100% belasting doordat er meer warmte afgevoerd moet worden. Maar alle drie moeten ze gewoon onhoorbaar zijn, rest van de PC moet meer geluid maken.
400W is mijn geval genoeg zou ik denken, is het vermogensverlies op te vangen als ik een 500W koop? Want dat is nu waar ik tegen aan loop gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:10:
[...]

Sorry, maar ik vind het helemaal niet grappig en al helemaal niet voor zo'n dure voeding. Stel dat zo'n "foutje" gebeurt met een intern onderdeel en je sluit dat ding aan en je PC brandt door? Niet zo grappig meer. Die dingen gaan toch door een keuring heen of worden die kabels ergens anders vandaan gehaald en blindelings in de doos erbij gestopt?
Voedingen worden zeker getest/gecontroleerd, maar vanzelfsprekend niet in een PC met originele kabels. Kabels worden misschien ook wel getest, maar dus niet de voeding. Hooguit één op zoveel bij bijvoorbeeld wisselen van leverancier voor connectors of draden.

Enige wat die moet doen is de kabels even uit elkaar trekken en het probleem is opgelost. Dat is nou niet echt een onoverkomelijk probleem. Maar iets wat je letterlijk binnen een seconde oplost.
Anoniem: 1039955 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:22:
[...]

400W is mijn geval genoeg zou ik denken, is het vermogensverlies op te vangen als ik een 500W koop? Want dat is nu waar ik tegen aan loop gok ik.
Ik weet zeker dat dat het niet is. Kijk maar eens in de topicstart onder mythes. Een voeding verliest geen vermogen, defect kan die echter wel zijn al kan het natuurlijk ook iets heel anders zijn wat niet met de voeding te maken heeft.

Maar zonder overklokken zijn alle drie de voedingen meer dan genoeg. PC neemt ongeveer 300W uit de voeding onder belasting.

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 12-02-2018 16:48 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zondag 4 februari 2018 @ 23:32:
[...]

Nee en de SF450 lijkt mij sowieso niet handig, dat is een SFX voeding met korte kabels.

[...]

Van de Focus Gold 450W is nog niks bekend. Geen reviews/geen tests geen interne foto's. De voeding lijkt alleen gebaseerd op een oud budget 80PLUS Gold platform van Seasonic, als je kijkt door de achterkant. Het platform welke bijvoorbeeld ook werd gebruikt in de EVGA GS series.

[...]

De kwaliteit van de Cooler Master V550 is niks mis mee. En qua rendement is het idd de meest efficiente voeding van ze allemaal, kan mij niet voorstellen dat de Seasonic Focus Gold 450W efficiënter gaat zijn. Probleem is alleen zoals je zelf al aangeeft de hoge meerprijs, vooral in vergelijking met de goedkoopste opties.

De Corsair SF450 zou ik iig niet nemen door de korte kabels, dat is niet handig. Seasonic Focus Gold 450W niet omdat er nog niks van bekend is behalve wat zichtbaar is van de buitenkant. De Seasonic G-series 360W niet omdat het rendement toch wel laag licht bij lage belasting voor een 80PLUS Gold voeding. Daarnaast is het de vraag of je hem nog kunt kopen, bijna overal uitverkocht, voeding is EOL.

Dus dan gaat het tussen de twee BitFenix voedingen en de Cooler Master. Alle drie zijn overigens qua kwaliteit prima voedingen. Rendement van de Cooler Master V550 is duidelijk het beste. Bij 40W gaat die richting de 88% bij 230V als je een halve ampère van de 3,3V en 5V trekt.

De BitFenix Formula Gold 450W doet daar maar zo'n 81% en bij 20W gaat die naar zo'n 68%, dat is niet heel hoog, want de Cooler Master V550 doet dan zo'n 80%. Echter is het verschil in procenten dan wel groot, qua absolute waarde is het niet zo groot. Bij 40W is het verschil minder dan 4W en bij 20W kom je dan ook op zo'n 4W uit. 4W 24/7 is ongeveer 8 euro per jaar.

Waarschijnlijk ga je het prijsverschil dus rond de 3 à 4 jaar eruit hebben. Qua aansluitingen kun je bij de Cooler Master altijd nog een extra modulaire sata kabel kopen, iets wat de bij de modulaire BitFenix ook kan. Bij de Formula Gold kun je altijd nog extra sata connectors op de kabel klikken, zulke connectors zijn wel los te koop.

De BitFenix Whisper Gold 450W is niet door Aris (Cybenetics, Tomshardware en TechPowerUp) op 230V getest, dus dat is moeilijk te vergelijken. Op 115V is het verschil erg klein, waarschijnlijk dus ook op 230V.
https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=V7n
https://www.cybenetics.com/code/pdf.php?id=pTP

Daarmee hoef je de Whisper Gold 450W dus niet voor het rendement te nemen, maar eventueel kan het wel omdat je er gemakkelijk modulaire sata kabels voor kunt kopen. Dit omdat het dezelfde zijn als bij Corsair.

Ik zou persoonlijk dus kiezen tussen de BitFenix Formule Gold 450W en Cooler Master V550.
Review van de Cooler Master die je zelf ook al had gezien: https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550/
Review van de BitFenix Formula Gold 650W: http://www.tomshardware.c...a-gold-650w-psu,5382.html Voor het rendement kun je dus beter het Cybenetics certificaat bekijken, maar prestaties e.d. kun je de review voor gebruiken.
Hartelijk bedankt. Gezien de Formula Gold in mijn geprefereerde webwinkel evenveel kost als de Whisper, ga ik voor de CM gaan denk ik.
Ik heb ook nog even naar PicoPSU's gekeken, maar ik vermoed dat die qua kwaliteit ver onderdoen voor goede ATX voedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
bertp1 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:51:
[...]

Ik heb ook nog even naar PicoPSU's gekeken, maar ik vermoed dat die qua kwaliteit ver onderdoen voor goede ATX voedingen?
Klopt totaal niet vergelijkbaar qua kwaliteit en prestaties.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMA

NMA

Gipsy King schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:50:
[...]

Beste NMA, Als de Seasonic PSU defect is zal de reseller hem binnen de garantie periode aan kunnen bieden bij haar distributeur binnen de Benelux. Deze zal na goedkeuring van het defect een credit verstrekken waarna zei u het aankoopbedrag van de voeding terug zullen geven in vorm van een nieuwe voeding of shop te goed.

De S12G line-up is is niet meer leverbaar bij Seasonic. Vraag dus gerust om een Seasonic product: Seasonic Focus Plus Gold ter vervanging, welke in een vergelijkbaar budget zou moeten zitten. De reseller kan dit prima voor u bekijken.
@Gipsy King Dank voor je antwoord. Als ze er achter zijn of het de voeding is zal ik het met de reseller opnemen. Die Seasonic Focus Plus 550 Gold heb ik inderdaad ook op het oog als vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-06 09:45
-The_Mask- schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:47:
[...]

Voedingen worden zeker getest/gecontroleerd, maar vanzelfsprekend niet in een PC met originele kabels. Kabels worden misschien ook wel getest, maar dus niet de voeding. Hooguit één op zoveel bij bijvoorbeeld wisselen van leverancier voor connectors of draden.

Enige wat die moet doen is de kabels even uit elkaar trekken en het probleem is opgelost. Dat is nou niet echt een onoverkomelijk probleem. Maar iets wat je letterlijk binnen een seconde oplost.
Daar heb ik het toch ook niet over? Ik heb het erover dat die kabel verkeerd gedraaid zit, dus een productie/assemblagefout want het hoort niet zo. Dat je hem zelf uit elkaar kan halen, snap ik ook wel. Het is alleen niet de bedoeling en zeker niet bij zo'n dure voeding. Dus als het "eenmalig schoonheidsfoutje" is, wil ik het nog wel door de vingers zien, maar anders vind ik het heel erg slordig en geeft me weinig vertrouwen in dat merk, ongeacht hoe goed die voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:55:
[...]

Daar heb ik het toch ook niet over? Ik heb het erover dat die kabel verkeerd gedraaid zit, dus een productie/assemblagefout want het hoort niet zo. Dat je hem zelf uit elkaar kan halen, snap ik ook wel. Het is alleen niet de bedoeling en zeker niet bij zo'n dure voeding. Dus als het "eenmalig schoonheidsfoutje" is, wil ik het nog wel door de vingers zien, maar anders vind ik het heel erg slordig en geeft me weinig vertrouwen in dat merk, ongeacht hoe goed die voeding is.
De kabel is niet verkeerd gedraaid, de draden zitten alleen enkele centimeters te lang aan elkaar. Het zijn platte draden die aan elkaar gegoten zijn welke daarna weer los worden getrokken als dat nodig is bij het in elkaar zetten van de kabels. Dat los trekken is in dit geval een paar centimeter te kort gedaan, maar dat kan iedereen natuurlijk ook prima zelf.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saph
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 09:55
Ik weet niet zeker of dit juiste plek is om deze vraag te plaatsen, zo niet dan hoor ik het vanzelf.
Ik heb een PC, ongeveer 7 jaar oud, die in principe nog volledig naar behoren werkt. Er is alleen probleempje met zeer waarschijnlijk de voeding een 600W OCZ voeding.

Wanneer ik de stekkerdoos aanzet, slaat soms de zekering om. Wanneer ik de schakelaar op de voeding overhaal en daarna de stekkerdoos aanzet gaat het altijd goed.
De overige apparatuur die op de stekkerdoos is aangesloten staat uit net als de PC. Er gaat dus niks vanzelf aan wanneer ik de stekkerdoos aanzet. Als de stekkerdoos aan staat en ik zet daarna de voeding aan gaat het ook allemaal goed.

Is de voeding toe aan vervanging of kan het eraan liggen dat het een wat ouder huis is + elektriciteitsnet? In het vorige huis (wat aanzienelijk nieuwer was) had ik dit probleem niet.

Het ligt niet aan de stekkerdoos, wat ik eerst dan, want ik heb een nieuwe stekkerdoos gekocht en heb daarmee hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

@Saph is de stekkerdoos aangesloten op een geaard stopcontact?

[ Voor 3% gewijzigd door Jorruchie op 17-02-2018 19:30 ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:21
Is het een ModStreamX voeding? Zo ja, vervangen...met 7 jaar is die ver over z'n houdbaarheid datum heen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Saph schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:11:
Ik weet niet zeker of dit juiste plek is om deze vraag te plaatsen, zo niet dan hoor ik het vanzelf.
Ik heb een PC, ongeveer 7 jaar oud, die in principe nog volledig naar behoren werkt. Er is alleen probleempje met zeer waarschijnlijk de voeding een 600W OCZ voeding.
Welke voeding is dit precies? En hoe oud is die nu? Redelijk stof vrij gebleven al die jaren?
Wanneer ik de stekkerdoos aanzet, slaat soms de zekering om. Wanneer ik de schakelaar op de voeding overhaal en daarna de stekkerdoos aanzet gaat het altijd goed.
De overige apparatuur die op de stekkerdoos is aangesloten staat uit net als de PC. Er gaat dus niks vanzelf aan wanneer ik de stekkerdoos aanzet. Als de stekkerdoos aan staat en ik zet daarna de voeding aan gaat het ook allemaal goed.

Is de voeding toe aan vervanging of kan het eraan liggen dat het een wat ouder huis is + elektriciteitsnet? In het vorige huis (wat aanzienelijk nieuwer was) had ik dit probleem niet.

Het ligt niet aan de stekkerdoos, wat ik eerst dan, want ik heb een nieuwe stekkerdoos gekocht en heb daarmee hetzelfde probleem.
Als je de stroom van een voeding eraf haalt en er na een tijdje er weer op zet is de primaire condensator zijn lading verloren. Als je de stroom dan weer op de voeding zet laad zo'n condensator weer, dit gaat vrij snel trouwens binnen enkele milliseconden is die weer volledig geladen. Echter gaat dit wel met een hoge stroom, tussen de 50A en 100A komt vrij vaak voor. Als je dan wat snelle automaten hebt in je groepenkast kunnen die eruit vliegen. Een tragere automaat zou het dan op moeten lossen.

Dat het alleen gebeurt als je de stekkerdoos omzet kan komen omdat ook andere onderdelen op dezelfde stekkerdoos ook een aanloopstroom hebben. Als bijvoorbeeld de voeding een aanloopstroom heeft van 60A, het beeldscherm van 20A en de speakers ook 20A doen dan zit je al op 100A, voor een snelle automaat kan dit al te veel zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saph
Jorruchie schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:30:
@Saph is de stekkerdoos aangesloten op een geaard stopcontact?
Ja, dat is die.
Razkin schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:43:
Is het een ModStreamX voeding? Zo ja, vervangen...met 7 jaar is die ver over z'n houdbaarheid datum heen.
Het is een OCZ ModXStream Pro 600W ATX 2
-The_Mask- schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:13:
[...]

Welke voeding is dit precies? En hoe oud is die nu? Redelijk stof vrij gebleven al die jaren?

[...]

Als je de stroom van een voeding eraf haalt en er na een tijdje er weer op zet is de primaire condensator zijn lading verloren. Als je de stroom dan weer op de voeding zet laad zo'n condensator weer, dit gaat vrij snel trouwens binnen enkele milliseconden is die weer volledig geladen. Echter gaat dit wel met een hoge stroom, tussen de 50A en 100A komt vrij vaak voor. Als je dan wat snelle automaten hebt in je groepenkast kunnen die eruit vliegen. Een tragere automaat zou het dan op moeten lossen.

Dat het alleen gebeurt als je de stekkerdoos omzet kan komen omdat ook andere onderdelen op dezelfde stekkerdoos ook een aanloopstroom hebben. Als bijvoorbeeld de voeding een aanloopstroom heeft van 60A, het beeldscherm van 20A en de speakers ook 20A doen dan zit je al op 100A, voor een snelle automaat kan dit al te veel zijn.
7 jaar oude OCZ ModXStream Pro 600W ATX 2, regelmatig stofvrij gemaakt met perslucht. 's Nachts gaat het stroom eraf, als ik de volgende dag de stekkerdoos aan zet en daarna de voeding is er niks aan de hand. Kan inderdaad zijn dat er ook gewoon te veel op de stop zit, het is namelijk nogal vreem ontworpen hier. De helft van de woonkamer (tv, moden, router etc) zitten in dezelfde groep als mijn kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Saph schreef op zondag 18 februari 2018 @ 00:53:
[...]

7 jaar oude OCZ ModXStream Pro 600W ATX 2, regelmatig stofvrij gemaakt met perslucht. 's Nachts gaat het stroom eraf, als ik de volgende dag de stekkerdoos aan zet en daarna de voeding is er niks aan de hand. Kan inderdaad zijn dat er ook gewoon te veel op de stop zit, het is namelijk nogal vreem ontworpen hier. De helft van de woonkamer (tv, moden, router etc) zitten in dezelfde groep als mijn kamer.
Het gaat dan vooral om de piekstroom bij het inschakelen, die is bij sommige apparatuur vrij hoog en dat kan dan dus het probleem veroorzaken. De voeding vervangen binnen iets van 2 jaar is trouwens ook wel verstandig, dan heeft die zijn beste tijd ook wel gehad. Dus als je binnen die tijd nog een grote upgrade wil doen aan de PC, kun je de voeding ook wel meenemen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saph
-The_Mask- schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:27:
[...]

Het gaat dan vooral om de piekstroom bij het inschakelen, die is bij sommige apparatuur vrij hoog en dat kan dan dus het probleem veroorzaken. De voeding vervangen binnen iets van 2 jaar is trouwens ook wel verstandig, dan heeft die zijn beste tijd ook wel gehad. Dus als je binnen die tijd nog een grote upgrade wil doen aan de PC, kun je de voeding ook wel meenemen.
Grootste probleem is waarschijnlijk dat er een hele grote groep is in huis waar bijna alle elektronica op zit, dus dat is niet even snel verholpen.
Razkin schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:43:
Waarom is deze ver over zijn houdbaarheid heen? Doet het nog prima. Lijkt mij toch dat je niet onderdelen hoeft te vervangen die het nog gewoon doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:19
Saph schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 00:26:
[...]
Waarom is deze ver over zijn houdbaarheid heen? Doet het nog prima. Lijkt mij toch dat je niet onderdelen hoeft te vervangen die het nog gewoon doen?
De voeding heeft al een behoorlijk hoge ripple vanuit de doos.
Samen met de matige kwaliteit Teapo capacitors is de kans na 5+ jaar aannemelijk dat je onderdelen worden voorzien van een hogere ripple dan goed voor ze is.
http://www.hardwaresecret...-w-power-supply-review/4/
http://www.hardwaresecret...-w-power-supply-review/7/

Ik zou sowieso even de unit open halen om de capacitors te bekijken, als deze lekken en/of bol staan de voeding niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
@-The_Mask- wat denk je hiervan : https://nl.hardware.info/...000w-cryptomining-voeding

Zouden de "top" merken zoiets niet beter kunnen uitbrengen ?

Wellicht heeft spire er wel slim over nagedacht , al wil ik hem intern graag eens inzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Saph schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 00:26:
[...]

Grootste probleem is waarschijnlijk dat er een hele grote groep is in huis waar bijna alle elektronica op zit, dus dat is niet even snel verholpen.
De automaat vervangen door een tragere die de piekstroom kan opvangen zou genoeg moeten zijn. Enige probleem lijkt de piekstroom, die zou misschien wel naar de 100A kunnen gaan en dat zou dan te veel zijn voor de automaat.
Zonder een voeding te testen kun je nooit zeggen dat die (nog) goed werkt. Een defecte voeding kan goed lijken te werken en daarmee kan die de andere onderdelen ook stuk maken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saph
mitsumark schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 00:40:
[...]

Samen met de matige kwaliteit Teapo capacitors is de kans na 5+ jaar aannemelijk dat je onderdelen worden voorzien van een hogere ripple dan goed voor ze is.

Ik zou sowieso even de unit open halen om de capacitors te bekijken, als deze lekken en/of bol staan de voeding niet meer gebruiken.
Ga ik eens naar kijken, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nou het is een Spire dus je weet al dat het niks is.
Zouden de "top" merken zoiets niet beter kunnen uitbrengen ?
Voegt niet zoveel toe, dus ik zie het nut niet echt.
Wellicht heeft spire er wel slim over nagedacht , al wil ik hem intern graag eens inzien :)
Spire heeft er sowieso niet over nagedacht aangezien hun geen producten maken. Ze verkopen alleen producten van OEM's onder hun eigen naam.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06-2020
Hallo allemaal,
Dit is mijn huidige PC samenstelling

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 238,22€ 238,22
1Asus ROG Strix Z370-F GAMING€ 195,-€ 195,-
1Inno3D iChill GeForce GTX 1080 X4€ 739,-€ 739,-
1CM Storm Trooper (Window)€ 156,79€ 156,79
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 83,49€ 83,49
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 150,95€ 150,95
1Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3000C15€ 201,55€ 201,55
1Asus DRW-24D5MT (bulk)€ 13,83€ 13,83
1Corsair RM750x Zwart€ 107,81€ 107,81
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 233,83€ 233,83
1Sweex Card Reader All in 1 USB 2.0€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.120,47

Randapparatuur bestaat nog uit een gaming muis/toetsenbord, USB 3.0 HUB, webcam, en een studiomicrofoon.

Is 750 watt teveel of juist goed voor wat ademruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
mitsumark schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 00:40:
[...]

@Saph
Zie bovenstaande, ik heb zelf ervaring met drie van dat model voedingen. Twee daarvan waren slechts licht belast en op die voedingen lag de gemeten(geen echt goede meting tov review sites) rimpel spanning boven de 300mV en leverden ze hooguit nog 300W voordat de PC onstabiel werd. Op het internet zijn meer van zulke verhalen te vinden. Bij die twee was optisch geen gebrek te bespeuren, de derde had een verkoold PCB.
In dezelfde test setup(Unigine Heaven load/GTX 1070) met een RM650i, RM850i en Coolermaster G550M was de gemeten rimpel spanning +/- 100mV.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:15

br00ky

Moderator Harde Waren
stargamer112 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:51:

Is 750 watt teveel of juist goed voor wat ademruimte?
Met een 750W voeding kan je er 3 1080's aanhangen, dus dat lijkt me rijkelijk overbodig. Dat kan technisch niet eens ;). Zonder overklokken kom je prima weg met 450W, met overklokken zit je met 550W goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Razkin schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:18:
[...]

@Saph
Zie bovenstaande, ik heb zelf ervaring met drie van dat model voedingen. Twee daarvan waren slechts licht belast en op die voedingen lag de gemeten(geen echt goede meting tov review sites) rimpel spanning boven de 300mV en leverden ze hooguit nog 300W voordat de PC onstabiel werd. Op het internet zijn meer van zulke verhalen te vinden. Bij die twee was optisch geen gebrek te bespeuren, de derde had een verkoold PCB.
In dezelfde test setup(Unigine Heaven load/GTX 1070) met een RM650i, RM850i en Coolermaster G550M was de gemeten rimpel spanning +/- 100mV.
Het lijkt mij sterk dat die waardes kloppen. Ik zou die test dan ook niet serieus nemen. Ripple meten met een PC als load gaat je sowieso niet lukken, daarvoor heb je een statische load nodig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@-The_Mask-
De waarde ansich zal niet kloppen(komt ook niet overeen met reviews bv), wat rest is het verschil tussen voedingen waar het systeem wel werkt met alles behalve die OCZ dingen. Wanneer je in Heaven de benchmark stil zet, heb je een redelijk constante load, clocks blijven gelijk, net als cpu belasting en vermogens opname.

Meer dan een eenvoudige scope heb ik niet, dus idd harde conclusies zijn niet te trekken, maar durf wel te beweren dat als de OCZ voedingen goed waren ook die voedingen onder dezelfde omstandigheden +/- 100mV zouden hebben en niet 300+.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ook dan is de load zeker niet constant en je meet dan ook geen ripple maar test hoe de voeding om gaat met snel wisselde loads. Transient load meet je dan, geen ripple. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Hmm, ja het blijven klok tikken en die zijn in dat opzicht niet constant nee.
https://www.dcddcc.com/bl...8-ocz-modxstream-pro.html

Het probleem dat hij aankaart met IC501 en Q601 en Q602 is dat te verenigen met mijn gemeten 'transient load" of moet ik dan meer denken aan gare secondary caps? De primaire Taepo had ik gedesoldeerd en met een LCR meter(Keysight type mij niet bekend) gecontroleerd en die testte iig prima. De secundaire niet aan toegekomen, want die heb je niet zo los.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Razkin schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:26:

Het probleem dat hij aankaart met IC501 en Q601 en Q602 is dat te verenigen met mijn gemeten 'transient load" of moet ik dan meer denken aan gare secondary caps?
Nee, het lijkt mij logischer dat dit gewoon normaal is voor de voeding. Het is gewoon niet een high-end voeding, maar de fluctuaties die er te zien zijn zijn nou niet echt heel bijzonder.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
@-The_Mask-

Enig idee wat de verschillen zijn tussen , RMx en RMx (2018) ? behalve dat ze met de prijs proberen het Seasonic Focus prijspunt aan te raken. Wat zijn de fysieke veranderingen waardoor ze qua prijs omlaag kunnen ? Costdown ? Kortere PCB ?

Thanks voor je info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ander design, de nieuwe is gebaseerd op CWT's zogenaamd GPU design wat Bitfenix bijvoorbeeld ook gebruikt in hun Whisper Gold serie. Terwijl het oude design gedeeld was met RMi, HX en HXi.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van den Heuvel
  • Laatst online: 17-06 14:31
Voor een nieuwe build zou ik graag gebruik willen maken van jullie advies over een voeding die ik nu in bezit heb. Het gaat om de 5 jaar oude 'Corsair AX760'. Deze heb ik ooit gekocht en is eigenlijk overkill voor mijn PC, en waarschijnlijk (?) ook voor m'n toekomstige nieuwe setup (zie onderstaande lijst). Toch ben ik benieuwd naar jullie advies. Is dit ding qua efficiëntie nog bruikbaar of zijn de voedingen inmiddels dermate verbeterd dat ik beter voor een nieuwe kan gaan?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 202,65€ 202,65
1MSI B350 Gaming Pro Carbon€ 112,45€ 112,45
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 201,55€ 201,55
1Corsair RM550x Zwart€ 87,-€ 87,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 128,74€ 128,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 852,28

In bovenstaande lijst heb ik voor het gemak alvast een potentiële nieuwe voeding toegevoegd. Verder zal er een nieuwe GPU komen zodra de prijzen in het midden/hoog-segment wat gezakt zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@Van den Heuvel Het is zeker overkill, maar zolang de voeding voldoet aan je wensen zou ik hem niet vervangen. De voeding moet namelijk prima nog 5 jaar meegaan. Enige andere reden voor vervangen zou kunnen zijn dat je er meer tweedehands voor zou terug krijgen dan een betere 550W voeding, maar dat lijkt mij niet echt realistisch.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van den Heuvel
  • Laatst online: 17-06 14:31
@-The_Mask- , dank voor je snelle reactie! Ik heb ook het stroomverbruik in m’n achterhoofd. Maar een nieuwe 550W ga ik er qua kosten waarschijnlijk niet uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee voor het verschil in verbruik hoef je het niet te doen, dat maakt maar weinig verschil.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Ik heb een vraagje over het volgende:

Ben bezig met een antieke Pentium III generatie machine weer in gebruik te nemen. Daar zit een FSP voeding in van 235 watt. Daar zit dan op aangesloten: een Asus P2B mobo met 1.3 GHz Celeron, 3 geheugenmodules (in totaal 640 MB), 2 HDDs, 2 CD-RWs, een interne USB hub, een Matrox G550 Gfx kaart, een Soundblaster live, 1 intel PRO100 NIC en een Trust USB 2.0 interface kaart

Het eea loopt niet altijd vlekkeloos, sporadisch zijn er problemen met vooral het opstarten. Nadat ik de Nvidia GForce Ti4200 grafische kaart had vervangen door een Matrox Millennium G550 werd het al een stuk beter, maar af en toe hapert het nog. Ik vermoed dat de voeding (uit 1999) niet meer zo lekker is.

Nu had ik nog 2 andere FSP voedingen liggen, 1 van 250 en 1 van 300 Watt. Deze zijn van een wat nieuwer datum, want die hebben naast de 20 polige P1 stekker een 6 polige P2 stekker, Als ik deze 2 voedingen met alleen de P1 op het moederbord aansluit (want het Asus P2B heeft geen P2 aansluiting) doen ze echter beide helemaal niks. Mis ik iets of zijn de allebei overleden?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zou best kunnen dat ze alle drie stuk zijn ja. Zou vooral de condensators eens gaan controleren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• All Bogs
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-06 20:51
In de OP wordt de Be Quiet! System Power B8 genoemd als budget-voeding. Ik zie dat enkele winkels inmiddels de System Power B9 serie aanbieden. Enig idee hoe deze zich tot de B8-serie verhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
All Bogs schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:48:
In de OP wordt de Be Quiet! System Power B8 genoemd als budget-voeding. Ik zie dat enkele winkels inmiddels de System Power B9 serie aanbieden. Enig idee hoe deze zich tot de B8-serie verhouden?
De System Power B9 en 9 serie vanaf 400W is duidelijk beter dan de vorige generatie. De 300 en 350W versies zouden wel eens identiek kunnen zijn, maar daar is nog niet iets van bekend.

Maar voor en echte budget PC is dus de System Power 9 400W een prima keuze, voor een mainstream systeem is een Pure Power 10 vanaf 400W logischer en voor een high-end systeem heeft be quiet! dan de Straight Power 11 serie en Dark Power Pro 11 serie. Al is die laatste niet meer zo interessant sinds de Straight Power 11 er is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

-The_Mask- schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:10:
Zou best kunnen dat ze alle drie stuk zijn ja. Zou vooral de condensators eens gaan controleren.
Alles ziet er van binnen normaal uit. Het is toch zo dat als ik alleen de 20 polige connector aansluit, de voeding zou moeten werken?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
EXX schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:06:
[...]
Alles ziet er van binnen normaal uit. Het is toch zo dat als ik alleen de 20 polige connector aansluit, de voeding zou moeten werken?
Ja de Asus P2B heeft alleen een 20 pins ATX connector nodig, 6 pins AUX of 4 pins ATX12V heeft die niet.

Heb je ook wat foto's van de voeding van de binnenkant anders?

Gebruik je de be quiet! Straight Power E6 trouwens ook nog in je workstation? Want bij die zou ik mij ook zeker zorgen maken over de condensators.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 01-03-2018 14:57 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
-The_Mask- schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:48:
Ander design, de nieuwe is gebaseerd op CWT's zogenaamd GPU design wat Bitfenix bijvoorbeeld ook gebruikt in hun Whisper Gold serie. Terwijl het oude design gedeeld was met RMi, HX en HXi.
https://cybenetics.com/in...atabase&manfID=28&volts=1 / https://cybenetics.com/in...=charts&manfID=28&volts=1

Zag dat ze erbij stonden, wel wat stiller, wel iets minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

-The_Mask- schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:55:
[...]

Ja de Asus P2B heeft alleen een 20 pins ATX connector nodig, 6 pins AUX of 4 pins ATX12V heeft die niet.

Heb je ook wat foto's van de voeding van de binnenkant anders?
Zal kijken of ik daar even gelegenheid voor heb.
Gebruik je de be quiet! Straight Power E6 trouwens ook nog in je workstation? Want bij die zou ik mij ook zeker zorgen maken over de condensators.
Nee, die is een tijdje geleden instabiel geworden (PC reboots etc.) en heb ik vervangen door een Be quiet! System power 7 van 600 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
EXX schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:56:
[...]

Nee, die is een tijdje geleden instabiel geworden (PC reboots etc.)
Ja dan waren de elco's waarschijnlijk al flink lang stuk. Als je echt de problemen merkt dan was de voeding maanden er voor ook al defect.
en heb ik vervangen door een Be quiet! System power 7 van 600 Watt.
Je zoekt ze wel uit. :p

Intern is de voeding hetzelfde als deze: productreview: be quiet! Pure Power 9 500W CM review door -The_Mask- maar dan met mindere fan en een ander uiterlijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

LOL, niet zo best dus.

Maar goed, de PC doet het er maar mee. Als deze het opgeeft is de PC waarschijnlijk toch toe aan vervanging (het ding is uit 2009), aangezien de eerste voeding het zo een 6 jaar heeft volgehouden.

Dan nu beeld: de 2 oude FSP voedingen die ik getest heb ik mijn oude bak. Let wel: dit zijn geen nieuwe voedingen maar meuk die ook weer uit afgeschreven PCs is gesloopt:

PSU 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vYDxd81c0vlHgwoLQf8uZn1n/full.jpg
hhhm, dat onderdeel hier vooraan op de bovenstaande foto ziet er niet meer zo fris uit (understatement).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zfyNva17WFIuVfum2VBvO1vH/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fO5Va2rAylnO7229U5lX5ntH/full.jpg

PSU 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eVBS6oZZ9frW9dEC0LYqWmzh/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SyJ81jTNM3dKzVsIEBWTSAVD/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/68QlzLNAV0QVUhrrqwKbb9N3/full.jpg

De derde PSU is het oude exemplaar uit 1999 dat nog redelijk werkt en heb ik terug gezet in de oude bak.

[ Voor 5% gewijzigd door EXX op 02-03-2018 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
EXX schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:24:

hhhm, dat onderdeel hier vooraan op de bovenstaande foto ziet er niet meer zo fris uit (understatement).
Dat is een weerstand verpakt in krimpkous, waarbij de krimpkous zo te zien zo heet is geworden dat het weggebrand is. Weerstand zou dan ook wel eens stuk kunnen zijn.
Je foto's zijn nu niet echt duidelijk, maar zo te zien hebben beide defecte elco's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aZijHf26COsSxqPrK6ypFqA1/full.jpg

De condensator onder de heatsink links in de rode cirkel lijkt een beetje bol te staan en de in de cirkel er rechts onder lijkt een elco te lekken. Net onder de lijm/kit lijkt het elektrolyt uit de condensator te komen. Maar niet alle elco's zijn zichtbaar, sommigen zitten onder de kabels, dus misschien zijn er nog meer defect. Hoe dan ook deze voeding lijkt mij defect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JwqNQ7WCN1OnpArAEQiAUR3f/full.jpg
De kleine condensator van OST lijkt hier een beetje bol te staan, maar bij deze twijfel ik nogal erg. De andere grotere van Teapo lijkt wij bol te staan en dus defect te zijn. Ook hier zijn niet alle elco's zichtbaar, dus over de anderen is moeilijk te oordelen. Daarnaast kan een elco ook defect zijn zonder zichtbare schade. Maar met zichtbare schade weet je iig zeker dat je zo'n voeding niet meer moet gebruiken.
De derde PSU is het oude exemplaar uit 1999 dat nog redelijk werkt en heb ik terug gezet in de oude bak.
En die heeft geen defecte elco's?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Die heb ik nog niet opengehad; die heb ik weer igebouwd, dus even openmaken is wat meer werk. Die PSU werkt iig wel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
EXX schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:13:
Die heb ik nog niet opengehad; die heb ik weer igebouwd, dus even openmaken is wat meer werk. Die PSU werkt iig wel nog.
Alleen heb je werken en werken, een voeding kan goed werken of een voeding kan bezig zijn de PC te slopen omdat de elco's defect zijn en hierdoor de ripple extreem hoog is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-06 16:14

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Misschien kan iemand mij helpen:

Ik heb een Seasonic S12G 550W voeding uit 2013. Sinds gisteren gaat mijn systeem bij het indrukken van de aan-knop in een soort loop. Gaat 2 seconden aan, dan weer uit, springt weer 2 seconden aan, etc etc.
Heb recentelijk niets aan mijn systeem veranderd. Is bovenstaande probleem waarschijnlijk voeding gerelateerd?

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:40
Chrosser schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:20:

Ik heb een Seasonic S12G 550W voeding uit 2013. Sinds gisteren gaat mijn systeem bij het indrukken van de aan-knop in een soort loop. Gaat 2 seconden aan, dan weer uit, springt weer 2 seconden aan, etc etc.
Heb recentelijk niets aan mijn systeem veranderd. Is bovenstaande probleem waarschijnlijk voeding gerelateerd?

Alvast dank
Hoeft niet, kan net zo goed een ander falend component zijn in de pc zoals het moederbord.
Uitsluiten met een andere (leen?)voeding is wel de makkelijkste stap om het issue te tackelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

dylan111111 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:23:
[...]

Hoeft niet, kan net zo goed een ander falend component zijn in de pc zoals het moederbord.
Uitsluiten met een andere (leen?)voeding is wel de makkelijkste stap om het issue te tackelen.
Niemand die een leenvoeding heeft helaas. Denk dat ik er maar een via V&A koop om te testen, als het dat niet is zet ik hem wel weer terug op V&A.

Ga me eens even verdiepen in welke voeding ik moet gaan kopen.

Een Corsair RM550x zou volgens de topicstart een top voeding zijn. Is deze ook stil? Daar staat namelijk niets over. Daarnaast ben ik bij andere componenten altijd enthousiast van Be quiet. Is de Pure Power 10 van 500W even goed als de 400W? (de 400w wordt namelijk aanbevolen in het mainstraim segment). En scheelt de kwaliteit echt veel? Zit toch 30 euro verschil in en ben geen echte die hard gamer.

[ Voor 27% gewijzigd door Chrosser op 05-03-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:40
Chrosser schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:27:
[...]

Niemand die een leenvoeding heeft helaas. Denk dat ik er maar een via V&A koop om te testen, als het dat niet is zet ik hem wel weer terug op V&A.

Ga me eens even verdiepen in welke voeding ik moet gaan kopen.
Kan je doen.
Wellicht een voeding bij een webshop bestellen en dan even netjes testen met je systeem en dan binnen de "bedenktijd" van 14 dagen terug sturen als dat niet het issue is. (is niet heel netjes maar wel de snelste oplossing) O-)
Als het wel de oplossing is heb je gelijk een goede nieuwe voeding.

Kijkend naar je huidige voeding (onbekend wat je budget is en de rest van de hardware?)zou je voor een "Seasonic Focus Plus 550 Gold" / "Corsair RM550x" kunnen gaan.
Wellicht dat @-The_Mask- een beter optie weet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

dylan111111 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:40:
[...]

Kan je doen.
Wellicht een voeding bij een webshop bestellen en dan even netjes testen met je systeem en dan binnen de "bedenktijd" van 14 dagen terug sturen als dat niet het issue is. (is niet heel netjes maar wel de snelste oplossing) O-)
Als het wel de oplossing is heb je gelijk een goede nieuwe voeding.

Kijkend naar je huidige voeding (onbekend wat je budget is en de rest van de hardware?)zou je voor een "Seasonic Focus Plus 550 Gold" / "Corsair RM550x" kunnen gaan.
Wellicht dat @-The_Mask- een beter optie weet ?
De specs zijn:
I5 4670K
MSI Z97 gaming 5 mobo
Crucial 2x 4GB geheugen
2 x 256gb SSD
Asus Strix GTX1060 6GB
Corsair 3 LED fans
NZXT fancontroller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Chrosser schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:20:

Alvast dank
Ik zou eerder denken aan een ander onderdeel dan de voeding. Mocht het wel de voeding zijn, dan heb je waarschijnlijk nog garantie. De voeding komt met 5 jaar garantie en je kan hem hooguit 4,5 jaar hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 05-03-2018 12:21 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 20:53

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Mijn zwager heeft een Medion MS-7728 (i5-2320, 6Gb RAM, 1Tb HDD) met een FSP350-60emdn voeding daarin. De fan maakt de laatste tijd echter nogal herrie. Ik heb gisteren geprobeerd de computer en daarna de voeding stofvrij te maken, maar dat lost het probleem niet op.

Een klein rondje googlen leerde me dat de 120mm fan op het PCB gesoldeerd zit en dus niet makkelijk te vervangen is voor mij. Ik ben daarom op zoek naar een goedkope vervanger. Is de in de TS genoemde pricewatch: be quiet! System Power B8 300W nog steeds een redelijke vervanger of zijn er betere in dezelfde prijscategorie? Misschien de opvolger pricewatch: be quiet! System Power B9 300W? Hierboven wordt de 400W versie wel genoemd, maar wordt geen uitsluitsel gegeven over de 300/350W versies

Hij heeft alleen maar een DVD-brander en één HDD, en de videokaart is een nVidia GT 530 zonder PEG-aansluiting. De PC is verder snel genoeg voor zijn gebruik, dus het hele systeem vervangen is voorlopig niet aan de orde.

Als iemand een manier weet om een brommende/ratelende fan weer stil te krijgen houd ik me ook aanbevolen.

[ Voor 16% gewijzigd door gwystyl op 05-03-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

-The_Mask- schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Ik zou eerder denken aan een ander onderdeel dan de voeding. Mocht het wel de voeding zijn, dan heb je waarschijnlijk nog garantie. De voeding komt met 5 jaar garantie en je kan hem hooguit 4,5 jaar hebben.
Heb in ieder geval alle randapparatuur uitgesloten. Het ligt dus aan mobo of voeding. Nu is een voeding vervangen in verhouding het makkelijkst te testen. Ik ga Azerty maar eens mailen voor garantie.

Ik ga vanavond de pc van familie uit elkaar schroeven en de voeding ombouwen (niet ideaal Maarja). Met de garantievoorwaarden van Azerty kom ik niet ver, in die zin dat ik zeker moet weten dat de voeding het probleem is. Anders moet ik verzendkosten en onderzoekskosten betalen. Voor dat geld samen heb ik ook bijna een nieuwe voeding.

[ Voor 24% gewijzigd door Chrosser op 05-03-2018 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
gwystyl schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:35:

Een klein rondje googlen leerde me dat de 120mm fan op het PCB gesoldeerd zit en dus niet makkelijk te vervangen is voor mij. Ik ben daarom op zoek naar een goedkope vervanger. Is de in de TS genoemde pricewatch: be quiet! System Power B8 300W nog steeds een redelijke vervanger of zijn er betere in dezelfde prijscategorie? Misschien de opvolger pricewatch: be quiet! System Power B9 300W? Hierboven wordt de 400W versie wel genoemd, maar wordt geen uitsluitsel gegeven over de 300/350W versies
Ik verwacht dat de System Power B8 300W en B9 300W hetzelfde zijn, dus in dat geval de goedkoopste van de twee is prima voor zo'n PC.
Als iemand een manier weet om een brommende/ratelende fan weer stil te krijgen houd ik me ook aanbevolen.
Lager is hoogstwaarschijnlijk defect/versleten, weinig aan op te lossen, behalve vervangen van de fan. Beetje olie/vet zou het misschien nog even wat langer kunnen uitstellen, maar de tijd die hierin gaat zitten is het niet echt waard voor zo'n voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Chrosser schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:51:
[...]

Heb in ieder geval alle randapparatuur uitgesloten. Het ligt dus aan mobo of voeding. Nu is een voeding vervangen in verhouding het makkelijkst te testen. Ik ga Azerty maar eens mailen voor garantie.

Ik ga vanavond de pc van familie uit elkaar schroeven en de voeding ombouwen (niet ideaal Maarja). Met de garantievoorwaarden van Azerty kom ik niet ver, in die zin dat ik zeker moet weten dat de voeding het probleem is. Anders moet ik verzendkosten en onderzoekskosten betalen. Voor dat geld samen heb ik ook bijna een nieuwe voeding.
Andere optie is om een tweedehands voeding als bijvoorbeeld de V&A aangeboden: Cooler Master GM G450M te halen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Ik heb gisteren getest met een andere seasonic voeding en het ligt aan de voeding.
@-The_Mask- Je hebt gelijk ik heb nog garantie op de voeding. Hier wil ik ook gebruik van gaan maken. Echter duurt het mij te lang om die hele garantieprocedure af te wachten. Wil dus voor de constructie gaan om een nieuwe of goede 2e hands te kopen, en de seasonic t.z.t. hier op V&A te zetten.

even mijn eigen quote:
Een Corsair RM550x zou volgens de topicstart een top voeding zijn. Is deze ook stil? Daar staat namelijk niets over. Daarnaast ben ik bij andere componenten altijd enthousiast van Be quiet. Is de Pure Power 10 van 500W even goed als de 400W? (de 400w wordt namelijk aanbevolen in het mainstraim segment). En scheelt de kwaliteit echt veel? Zit toch 30 euro verschil in en ben geen echte die hard gamer.

Hoe verhoud deze zich ten opzichte van de 2e hands Coolermast GM450M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 17:34

WCA

Chrosser schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:37:
Ik heb gisteren getest met een andere seasonic voeding en het ligt aan de voeding.
@-The_Mask- Je hebt gelijk ik heb nog garantie op de voeding. Hier wil ik ook gebruik van gaan maken. Echter duurt het mij te lang om die hele garantieprocedure af te wachten. Wil dus voor de constructie gaan om een nieuwe of goede 2e hands te kopen, en de seasonic t.z.t. hier op V&A te zetten.

even mijn eigen quote:

Hoe verhoud deze zich ten opzichte van de 2e hands Coolermast GM450M?
Veel stiller dan een RM550x wordt het eigenlijk niet :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

GreNade schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:45:
[...]

Veel stiller dan een RM550x wordt het eigenlijk niet :)
En in verhouding met de Be quiet?

Is dit ook een goede optie voor mij?
Seasonic M12II Evo 520W aangeboden

[ Voor 26% gewijzigd door Chrosser op 06-03-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Chrosser schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:55:
[...]

En in verhouding met de Be quiet?
Een be quiet! Pure Power 10 400W zal je ook niet horen. Komt ook omdat de PC onder belasting hooguit zo'n 225W uit de voeding zal trekken.
Is dit ook een goede optie voor mij?
Seasonic M12II Evo 520W aangeboden
Nee dat is niet meer echt een goede voeding, is een 8 jaar oud model ondertussen. Tenminste dat is de M12II Bronze 520W zonder EVO, maar dat is dezelfde voeding alleen semi modulair in plaats van volledig modulair.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:24
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 169,-€ 169,-
1Gigabyte Z370P D3€ 95,05€ 95,05
1Gigabyte GeForce GTX 1080 Xtreme Gaming Premium Pack 8GB (rev. 1.0)€ 674,-€ 674,-
1Corsair Carbide Clear 400C Zwart€ 84,95€ 84,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 30,-€ 30,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 178,75€ 178,75
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 209,95€ 209,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.521,65

Ik wil dit gaan kopen, maar mijn vrienden adviseren mij om een voeding te kopen met hoger vermogen. Is dat nodig? En is er voor ongeveer dezelfde prijs een beter of stiller alternatief?
edit: Ik steek er nog wel een HDD bij, netwerkkaartje, en misschien nog wat spul wat relatief weinig verbruikt.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:19
Is absoluut niet nodig, je PC verbruikt nog geen 300W.
(al kost 100W meer geen extra rib uit je lijf)

Eventueel is de Corsair RMX wat stiller, kost een paar euro meer.

https://tweakers.net/pric...901;463791;829903;463792/

PS: de videokaart is niet leverbaar.

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 11-03-2018 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:09:
Is absoluut niet nodig, je PC verbruikt nog geen 300W.
(al kost 100W meer geen extra rib uit je lijf)

Eventueel is de Corsair RMX wat stiller, kost een paar euro meer.
@Dekar1

En overall ook de wat betere voeding. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is trouwens ook nog een goede optie, kwalitatief niks minder dan de Seasonic maar wel flink goedkoper en flink stiller, helaas niet echt heel goed verkrijgbaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Chrosser schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:37:
Garantie afhandelingen van Seasonic duren echt niet lang :) , Max 2 weken. Als Azerty trager is dan ligt het toch echt aan die partij. Ik zie hoe snel seasonic en ons RMA team (distributeur) alles afwerkt, petje af.
Let wel op je PSU zit 5 jaar garantie :Seasonic S12G 550W voeding uit 2013 , weet je aankoopdatum niet precies, so be aware.

Azerty zal een credit krijgen van ons waardoor ze per direct jou het aankoopbedrag / een vervangend model kunnen leveren. Hier kan/mag je dus geen vertraging in oplopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Laatst online: 18:56
Haai,

Heb krap jaar terug een nieuw systeem in elkaar geklikt afgezien van ssd en hd en voeding, videokaart is sinds driekwart jaar nieuw. Echter blijft het zo dat het gebeurt dat bij het gamen de computer zomaar uitvalt en dan spontaan reboot. Was bij de vorige configuratie ook al zo met een 3570k hd7970ghz en gtx970. Dacht het over was bij mijn nieuwe systeem maar nee. Voeding is net vijf jaar oud, garantie is dus verlopen, zie dat het lijstje niet helemaal klopt, gaat om deze;

https://tweakers.net/pric...ic-g-series-650-watt.html

Gaat om het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Tray€ 295,20€ 295,20
1MSI Z270 Gaming M5€ 169,-€ 169,-
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 769,-€ 769,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Professional Series€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z906€ 249,-€ 249,-
1Corsair Hydro Series H100€ 0,-€ 0,-
1Logitech G15 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Sony PlayStation 4 500GB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1Tritton PRO+ True 5.1 Surround Headset (PC/MAC) Wit€ 0,-€ 0,-
1Seasonic S12G 650W€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 0,-€ 0,-
1coolermaster sentinel III----
1lg flatron w2343t----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.482,20

Ik heb niemand in de buurt die ik even om een voeding kan vragen plus het probleem is niet te reproduceren, het is willekeurig. Ik wol eigenlijk de voeding vervangen voordat het mn spullen sloopt.

Ik denk zelf dat een voeding rond de 450-500 wat meer dan voldoende is voor wat overclockruimte. Heb de kabels het liefst gesleeved en (deels) modulair.

Zie wel t 1 en ander voorbij komen in dit topic maar wat raad jij mij aan the_mask ?

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
Voor de users die toch persee een Fanless PSU willen , leuke review bij Johnny guru van de pricewatch: Seasonic Prime Titanium Fanless 600W , Zie : http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=544

Ook tomshardware : http://www.tomshardware.c...ess-600w-psu,5433-12.html

[ Voor 15% gewijzigd door Gipsy King op 19-03-2018 17:44 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.