Update voor de mensen die last hebben van die *tik* bij Live Photo's met flits:
ten eerste hartelijk dank voor alle mensen die informatie ingestuurd hebben, top!
Ten tweede heb ik met engineering heen en weer zitten kletsen. (Helaas zit er een senior tussen, en die van mij bleek opeens ontslag genomen te hebben dus heb ik lange tijd niets gehoord)
Ik heb ze nog meer data captures gestuurd en video's om het probleem te veroorzaken, plus een reeks aan observaties (adhv EXIF-data en behaviour van de telefoon).
Ik dénk dat ik het probleem eigenlijk al heb gevonden:
Als de iPhone de flitser aanzet om te focussen (zie eerdere post m.b.t. exposure-tijden), dan zodra deze gefocust is zet hij de flitser uit en *direct* weer aan. Op precies dat moment klinkt die harde klap door je opname heen. Je kan er omheen proberen te werken in condities waar je nog licht hebt, als volgt:
Forceer je flitser aan, zorg dat je focus goed is en hou dan je vinger even op het scherm zodat de focus *vergrendelt*. (Er verschijnt "AE/AF-vergrendeling" in beeld.) Schiet nu je plaatje. De iPhone zal (9 van de 10 keer) niet opnieuw focussen met de flitser aan maar schiet *direct* het plaatje. De flitser wordt dus niet "aan/uit/aan" getoggled maar enkel "aan/uit" om de foto te maken. Er zit geen tussenstap meer in.
Hier heb je geen reet aan als het echt heel slecht licht is/geheel donker want dan kan je de focus niet vergrendelen (ja kan wel, maar dan gaat ie doodleuk alsnog focussen

); maar wellicht dat het af en toe helpt en voor nu voor sommige van jullie foto's een work-around is.
Het goede nieuws: dat betekent dat het mogelijk op te lossen valt met een software patch.
Als ze de iPhone laten focussen en dan de flitser *aan* laten staan *OF* ze laten hem focussen en laten dan iets langere tijd zitten tussen flitser uit + trigger: dan verdwijnt het probleem waarschijnlijk.
Of ze dit ook gaan doen is een tweede en of ze het met me eens zijn is een derde, en misschien heb ik het helemaal fout en slaat dit nergens op; dat is een vierde mogelijkheid. Maar gezien alles wat ik heb gezien en geprobeerd, gok ik dat de kans heel groot is dat dit klopt en dat het dus softwarematig op te lossen moet zijn!
Dit is allemaal ook naar engineering gegaan inclusief tientallen MB's aan verzamelde data, dus fingers crossed en ik hoop dat jullie en ik er allemaal snel van verlost zijn.
Noot: dit probleem doet zich helaas ook voor op de X.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)