Review van de Demo van FIFA18
Oh wat duurt de zomer toch lang als je klaar bent met de oude FIFA en allerlei nieuwtjes van de nieuwe FIFA worden gereleased.
Gelukkig was EA ook ongeduldig en brachten ze op 12 september om 19:00 uur de demo van de nieuwste FIFA.
FIFA 18 Demo de download was meer dan 7 gb (7,8 volgens mij) en dat duurde dan ook even voor deze was gedownload, het eerste dat opviel was dat het icoontje veranderd is. het geel van vorig jaar is ingeruild voor paars dit oogt wat mij betreft wat frisser.
Het startscherm:
Waar we vorig jaar nog Marco Reus in ons startscherm zagen is er dit jaar gekozen voor een thema Ronaldo in het startscherm zien we Cristiano Ronaldo. Het is voor Ronaldo te hopen dat hij een beter seizoen doormaakt dan Reus vorig jaar en dat dit niet te relateren is aan een startscherm.
Ronaldo in het startscherm uiteraard een logische keuze, haat hem vind hem goed maar het blijft op dit moment 1 van de beste spelers ter wereld.
Het menu:
Er is wederom gebruik gemaakt van de windows tiles achtige look die we ook al kennen uit FIFA 17.
De keuzes die we in deze demo krijgen zijn Kick off en The Journey:
The Journey
Hierin volgen we het verhaal van Alex Hunter, voor diegene die FIFA 17 hebben gespeeld weten wie dit is en gaat het verhaal verder met de bekende personen.
Als je FIFA17 hebt laten liggen en je stapt bij FIFA 18 in laat deze demo niet zien of er een mogelijk is opnieuw te starten en hoe dit werkt.
De demo start gewoon ergens in het verhaal waar Alex een keuze maakt en daar de consequentie van krijgt te verwerken. Tip voor diegene die FIFA 17 hebben maar the journey nog niet hebben gedaan en wel intresse hebben in 18 te spelen, speel deze alsnog uit.
Iedereen die in gaan stappen bij FIFA 18 lijkt het me misschien verstandig ergens FIFA 17 goedkoop te vinden om dit verhaal alsnog te spelen.
Persoonlijk kan ik niet wachten tot ik weer verder kan met het verhaal van Alex, ik hoop dan ook dat er meer keuze vrijheid komt en dat beslissingen die je maakt ook meer effect hebben op het verhaal. helaas heb ik dit in de demo niet terug gevonden.
Kickoff
Deze modus is al zo oud als dat FIFA bestaat en logisch dat hij in een demo zit.
klassiek 1 tegen 1, persoon tegen persoon of tegen computer.
Er kan gekozen worden uit maar liefst 12 teams die up to date zijn qua transfers (lees je mee konami)
•Manchester United
•Manchester City
•Real Madrid CF
•Atlético de Madrid
•Juventus F.C.
•FC Bayern Munich
•Paris Saint-Germain F.C.
•LA Galaxy
•Toronto FC
•Boca Juniors
•C.D. Guadalajara
•Vissel Kobe
Er zijn 4 stadions waarin kan worden gespeeld
•Santiago Bernabéu
•La Bombonera
•StubHub Center
•King Fahd Stadium
De gamemodus heeft verschillende moeilijksheids graden in zich die van amateur tot legendarisch lopen.
aanpassingen van commentaar etc is voornamelijk uitgezet maar verwacht in de full game dat daar ook nog behoorlijke aanpassingen zijn te maken.
Teammanagent ziet er in eerste instantie het zelfde uit als FIFA17 maar bij het openen van het scherm laat EA een nieuwe feature zien het snell wisselen. er kan nu voor een wedstrijd een speler worden gekozen die je als snelle wissel voor een basis speler kan inzetten. in de praktijk werkt dit prima tijdens een doodspelmoment is er een optie die zichtbaar in scherm word om via R2 ingedrukt een snelle wissel toe te passen dit scheelt tijd en onnodig pauzeren van het spel.
Spelervaring:
Maar hoe speelt het nu, is het te vergelijken met FIFA 17 wat zijn de verschillen?
Laat ik beginnen met moeilijkheid, er lijkt iets met de AI van de demo te zijn.
alle spelmodi behalve legendary voelde als gemakkelijk aan en het gebeurde meer dan eens dat de computer mij gewoon op goal liet doorlopen. Legendary daar in tegen bood wel degelijk weerstand en je beslissing tijd word door het jagen van de computer op de bal behoorlijk op de proef genomen.
Toch lijkt het erop dat EA bewust de AI wat laag heeft ingestoken en verwacht ik dat wanneer de full game uit komt een stand als wereldklasse beter aanvoelt dan dat het nu doet.
Qua Tempo oogt FIFA 18 wat langzamer dan FIFA 17 en lijk je meer de tijd te krijgen oplossingen te vinden in je verschillende pass opties.
Het passen lijkt wat meer de richting te krijgen die jij aangeeft mede door de indicator om de speler is het nu snel te zien waar je met de controller naar toe wees op moment van spelen, ook dit is een verbetering ten opzichte van FIFA17.
In FIFA 17 was het afschermen van de bal erg belangrijk en in FIFA 18 werkt dit ook nog steeds, wat wel beter lijkt te werken is het wegdraaien bij het moment van aanname en inspelen en dit voelt vloeiender dan dat dit deed.
De goalkeepers voelen de laatste jaren in FIFA alsof ze een figuranten rol vervullen ze staan er maar doen amper wat ook worden ze niet tot nauwelijks door mensen betrokken in het spel.
in FIFA 18 is dit niet anders de keepers voelen niet best aan nergens heb je het gevoel controle over ze te hebben en ze maken of een enorme redding die bijna onmogelijk lijkt of de duiken over de simpelste bal heen. helaas krijgt EA het maar niet voor elkaar hier wat van te maken.
Dan nog even over de graphics:
De replays en startscenes zijn fantastisch mooi en strak.
De ingame graphics lijken wat donker of juist bij zonnig weer overbelicht en komen niet helemaal goed uit. Het veld is mooi en de slijtage op het veld is duidelijk zichtbaar. ook het publiek lijkt wat meer te bewegen en mooier vormgegeven dan in FIFA 17, maar ach wie kijkt daar nou naar!
Conclusie:
Heb je FIFA 17 niet maar wil je genieten van een jongensdroom verhaal in the Journey, aarzel niet koop FIFA 17 om nog even vlak voor de start van FIFA 18 het verhaal te kunnen volgen.
Zo het er nu uitziet zijn er weer kleine stappen gemaakt waarmee ik komend seizoen met plezier FIFA 18 ga spelen en heb ik genoeg gezien om goed gevoel te hebben bij mijn pre-order.