JT schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:40:
[...]
Die moet je aansluiten totdat je bericht krijgt dat je over bent qua verbinding. Tenzij je geen overstapservice gebruikt. Maar ik heb hierdoor een week langer moeten betalen aan de oude provider. Daarna ging de experiabox de doos in.
Vanochtend om 5:00 viel m'n Solcon verbinding weg. Experiabox van Youfone even aangesloten totdat ik verbinding had en toen de netwerkkabel van mediaconverter uit Experiabox gehaald en omgeplugd naar OPNsense waar ik al een vlan6 interface en PPPoE interface had aangemaakt. Werkte gelijk
Routering is toch net weer anders dan bij Solcon, die had een eigen ASN (AS12414), nu zit ik via AS1136 wat KPN is. Routering van Youfone/KPN lijkt beter te zijn als ik in m'n SmokePing kijk. Latency naar 8.8.8.8 is van 5.7ms naar 4.5ms gegaan. Latency naar 1.1.1.1 gelijk gebleven (6.6ms), naar 9.9.9.9 van 5.9ms naar 4.9ms.
De KPN primary- en secondary DNS zijn ook één hop dichterbij nu dan bij Solcon en lijken het daardoor te winnen van Quad9 qua latency wat ik in AdGuardHome zo zie. Bij Solcon was Quad9 gek genoeg één hop dichterbij dan de Solcon primary DNS waardoor in AGH de meeste lookups naar Quad9 gingen
ThinkPad in "[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Ben van Solcon 400/400 naar Youfone 200/200 gegaan, internet only.
Ik kwam daarvoor van Odido en Solcon was toen al sneller/lagere latency:
ThinkPad in "[Solcon Glasvezel] Ervaringen & Discussie" Youfone lijkt daar dus nog weer wat onder te zitten
[
Voor 23% gewijzigd door
ThinkPad op 15-05-2026 10:26
]