[Youfone Internet/TV] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:01
Ik zal even mijn ervaringen delen na 12 dagen Youfone:
-Internet (of dsl in ieder geval) is gelimiteerd op het abbo dat je afsluit. Ik heb (en had bij KPN) 100 Mbit. Bij Youfone krijg ik nu 100/25, bij KPN kreeg ik 160/50. Niet erg overigens, maar toch een verschil
-TV kwaliteit schaalt snel terug bij grote downloads, had ik bij KPN nooit last van
-De tv box heeft wel wat onhandige dingen. Het lijkt heel erg op die van KPN, maar ik denk dat ze de laatste updates niet hebben gekregen (bij opstarten terug naar vorige kanaal ipv homescreen, tv stopt bij openen tv gids, nog wat dingetjes)
-Als je daar dan een vraag over stelt aan support, krijg je een AI kots antwoord terug dat je vraag samenvat. Ja duh, dat vraag ik toch? Als je dan aangeeft dat dat geen antwoord is zegt de AI "echt wel", oftewel zoek het maar uit
Al met al: redelijk tevreden, paar irritatiepuntjes. Blijf ik na een jaar bij Youfone? Zeker niet.

Roomba E5 te koop

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-01 21:44
sig69 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:19:
Ik zal even mijn ervaringen delen na 12 dagen Youfone:
-Internet (of dsl in ieder geval) is gelimiteerd op het abbo dat je afsluit. Ik heb (en had bij KPN) 100 Mbit. Bij Youfone krijg ik nu 100/25, bij KPN kreeg ik 160/50. Niet erg overigens, maar toch een verschil
-TV kwaliteit schaalt snel terug bij grote downloads, had ik bij KPN nooit last van
-De tv box heeft wel wat onhandige dingen. Het lijkt heel erg op die van KPN, maar ik denk dat ze de laatste updates niet hebben gekregen (bij opstarten terug naar vorige kanaal ipv homescreen, tv stopt bij openen tv gids, nog wat dingetjes)
-Als je daar dan een vraag over stelt aan support, krijg je een AI kots antwoord terug dat je vraag samenvat. Ja duh, dat vraag ik toch? Als je dan aangeeft dat dat geen antwoord is zegt de AI "echt wel", oftewel zoek het maar uit
Al met al: redelijk tevreden, paar irritatiepuntjes. Blijf ik na een jaar bij Youfone? Zeker niet.
Ik heb nu 13 dagen Youfone via glasvezel (200 Mbps). Ik had bij KPN 1 Gbps.
Krijg netjes de geleverde snelheid, net zo stabiel en ik neem geen TV af. Dus ik ben tevreden :) .
Blijf ik na een jaar bij Youfone? Als blijft zoals nu: zeker wel.

• pino88
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-01 21:04
Soundwork schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:57:
[...]

Klopt dat zou automatisch moeten gaan inderdaad, zodra de Box12 online komt in het klantsysteem, moet je actief staan. Alleen voor klanten die een ONT hebben (XGS-PON) hebben inderdaad een extra "hobbel". Deze moet ook aangemeld zijn op jouw klant account. Wordt er een andere ONT actief gezet, dan heeft YF hier geen notie van en ben je dus niet "aangesloten".
Het heeft 2,5 week geduurd om hem op aangesloten te krijgen. 8)7
Uiteindelijk wel teruggebeld door iemand met excuses en de uitleg (waar ik dus eigenlijk vooral op zat te wachten vanaf belletje 1) dat het registreren van het kastje via KPN gaat en een doorlooptijd had van minimaal 2 weken...

• Soundwork
pino88 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:44:
[...]

Het heeft 2,5 week geduurd om hem op aangesloten te krijgen. 8)7
Uiteindelijk wel teruggebeld door iemand met excuses en de uitleg (waar ik dus eigenlijk vooral op zat te wachten vanaf belletje 1) dat het registreren van het kastje via KPN gaat en een doorlooptijd had van minimaal 2 weken...
Dat is dan ook meteen een nadeel van andere ISP's als KPN zelf, die de kortste lijntjes hebben met KPN WBA (de belichter). YF heeft "stroevere" communicatie als het gaat met ONT registraties. Of jouw geval moet een uitzondering zijn geweest......

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:35
Soundwork schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:20:
[...]

Dat is dan ook meteen een nadeel van andere ISP's als KPN zelf, die de kortste lijntjes hebben met KPN WBA (de belichter). YF heeft "stroevere" communicatie als het gaat met ONT registraties. Of jouw geval moet een uitzondering zijn geweest......
Ja en nee... Het gaat niet zozeer om de korte lijntjes. KPN zelf heeft als provider een website ingericht waar je die registratie zelf kan uitvoeren. Daar komen geen medewerkers aan te pas. Of dat ook voor Youfone zal gaan gelden is niet bekend maar Youfone zelf heeft daar niet voor gekozen op dit moment dus het is handwerk (bericht sturen aan KPN WBA etc..)
Dat zal absoluut te maken hebben met vraag versus investering in zo'n geautomatiseerd proces. Voor Youfone klanten zal dit vrijwel niet spelen gezien de gemiddelde doelgroep.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:50
Soundwork schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:20:
[...]

Uiteindelijk waar we naar toe willen gaan (hopelijk in de toekomst) is het zelf registreren van je ONT via de APP. Alleen nogmaals, voor andere providers moeten zij zorgen voor hun eigen implementatie. Het is relatief simpel gezien we kunnen detecteren zonder dat een ONT is geregistreerd welke ONT je hebt aangesloten, dus hierin kun je makkelijk een verificatie doen of de juiste ONT ingevoerd wordt en welke werkt na de aanpassing.

• Economics
Barre73 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:04:
[...]

Ja en nee... Het gaat niet zozeer om de korte lijntjes. KPN zelf heeft als provider een website ingericht waar je die registratie zelf kan uitvoeren. Daar komen geen medewerkers aan te pas. Of dat ook voor Youfone zal gaan gelden is niet bekend maar Youfone zelf heeft daar niet voor gekozen op dit moment dus het is handwerk (bericht sturen aan KPN WBA etc..)
Dat zal absoluut te maken hebben met vraag versus investering in zo'n geautomatiseerd proces. Voor Youfone klanten zal dit vrijwel niet spelen gezien de gemiddelde doelgroep.
Nou ja, uiteindelijk moet een medeweker dat verzoek oppakken en de ONT handmatig registeren. Er is (op dit moment) nog niets wat realtime is (zie bovenstaande reactie). Neemt niet weg dat inderdaad de implementatie veel beter kan, zeker voor andere providers, maar daar ligt de prioriteit "eigen equipment" wat lager denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Economics op 15-12-2025 13:20 ]

• xtr3m3shadow
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15-12-2025
Heeft iemand anders nog slechte ervaringen met de klantenservice van youfone? Bij ons vloog het internet er willekeurig uit op een vrijdag. Uiteindelijk heeft het 4 weken geduurd voordat het gefixt was. Ze bleven maar alle problemen doorschuiven naar de netbeheerder. En uiteindelijk kwamen ze met een minimale vergoeding. Een echte afrader... Ze zijn best goedkoop, maar als er iets misgaat heb je niks aan ze.

Ik moest even de frustratie kwijt. Ik ben benieuwd of dit bij meerdere mensen zo is?

• Soundwork
xtr3m3shadow schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:23:
Heeft iemand anders nog slechte ervaringen met de klantenservice van youfone? Bij ons vloog het internet er willekeurig uit op een vrijdag. Uiteindelijk heeft het 4 weken geduurd voordat het gefixt was. Ze bleven maar alle problemen doorschuiven naar de netbeheerder. En uiteindelijk kwamen ze met een minimale vergoeding. Een echte afrader... Ze zijn best goedkoop, maar als er iets misgaat heb je niks aan ze.

Ik moest even de frustratie kwijt. Ik ben benieuwd of dit bij meerdere mensen zo is?
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben: wat is de oorzaak dat jullie internet er uit vloog?

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-01 13:50
Korte samenvatting van anderhalf jaar ellende: BEGIN ER NIET AAN!!

- Wifi is traag
- TV loopt achter op andere providers
- Opnemen is een nachtmerrie
- "live" tv kennen ze daar niet. Het is een lijst met opnames en als de opname is afgelopen ga je terug naar home.
- Terugkijken begint halverwege het vorige programma
- vooruit / terugspoelen met sprongen van 30 seconden dus nooit precies naar het juiste moment,

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:34
Yellos schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:32:

- Wifi is traag
"Wifi is traag" vind ik zelden een argument om een provider op af te rekenen. Je draadloze netwerk is afhankelijk van je apparatuur, gekozen instellingen en storingsfactoren in je omgeving.

Denk dat de meesten hier ook niet de standaard modem-router gebruiken voor WiFi.

• Adrie Noniem
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:39
Yellos schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:32:

- Wifi is traag
- TV loopt achter op andere providers
- Opnemen is een nachtmerrie
- "live" tv kennen ze daar niet. Het is een lijst met opnames en als de opname is afgelopen ga je terug naar home.
- Terugkijken begint halverwege het vorige programma
- vooruit / terugspoelen met sprongen van 30 seconden dus nooit precies naar het juiste moment,
Ik lees dit topic al een tijdje mee omdat ik overwoog over te stappen vanaf Odido, maar vanwege de slechte verhalen over simpel TV kijken ga ik het niet doen. Ik heb er geen zin in dat als je zapt je teruggaat in de tijd, dat het traag gaat, of wat hierboven staat. Het kan wel 10-15 euro goedkoper zijn, maar dit geeft teveel ergernis.

• Yellos
Adrie Noniem schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:14:
[...]

Ik lees dit topic al een tijdje mee omdat ik overwoog over te stappen vanaf Odido, maar vanwege de slechte verhalen over simpel TV kijken ga ik het niet doen. Ik heb er geen zin in dat als je zapt je teruggaat in de tijd, dat het traag gaat, of wat hierboven staat. Het kan wel 10-15 euro goedkoper zijn, maar dit geeft teveel ergernis.
Echt waar doe het niet.. ik tel de minuten af tot ik kan overstappen 15 augustus 2026... Het is de besparing niet waard. nog nooit zo'n slechte televisie gehad.

• Yellos
crunchytail schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:33:
[...]

"Wifi is traag" vind ik zelden een argument om een provider op af te rekenen. Je draadloze netwerk is afhankelijk van je apparatuur, gekozen instellingen en storingsfactoren in je omgeving.

Denk dat de meesten hier ook niet de standaard modem-router gebruiken voor WiFi.
Als de apparatuur niet goed is moeten ze die niet meeleveren. Dan heb ik liever een provider die iets duurder is maar wel een fatsoenlijke router meestuurt.

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:20
Hoopvolle berichten allemaal die ik hier lees voor dat ik 5 januari over wordt gezet naar Youfone 8)

Ik kijk al jaren geen tv meer dus die ellende blijft me gelukkig sowieso bespaard.

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 14:11
A.s. 22/12 stap ik over naar YF. Het is de bedoeling om een eigen modem (Fritzbox 5530) aan te sluiten aan het KPN AON glasvezelnetwerk. Het heeft in het verleden gewerkt dus ik verwacht geen problemen. Bovendien: ik heb de FB4430 nu al aangesloten en de glasvezel werkt al, alleen nog geen verbinding met de provider (wat logisch is op dit moment). AON is gelukkig recht toe, recht aan. Voor de zekerheid toch een Guidion monteur besteld (à €0,-), ik hoop en verwacht dat ie voor niks komt.

Stap twee is ping en TV testen. En werking ipv6. Als het niet bevalt: heel snel gebruik maken van 14 dagen herroepsrecht en blijven bij Caiway/Delta die ik in principe heb opgezegd per 31/12.

• crunchytail
Yellos schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:21:
[...]

Als de apparatuur niet goed is moeten ze die niet meeleveren. Dan heb ik liever een provider die iets duurder is maar wel een fatsoenlijke router meestuurt.
Het zal vooral met verwachtingen te maken hebben. Bij iédere provider lees je klachten over het WiFi-bereik van de meegeleverde modem-router. Het is in veel gevallen echter niet realistisch om te denken dat je daarmee in een hele woning goed bereik hebt.

Youfone zet zich duidelijk in de markt als budgetprovider. Toch krijg je precies dezelfde modem-router geleverd als bij het duurdere KPN. Desgewenst kun je bij KPN ook "SuperWifi"-punten huren, maar daar betaal je dan ook voor. Dat geld zou ik altijd gebruiken om zelf goede apparatuur aan te schaffen. :)

[ Voor 62% gewijzigd door crunchytail op 17-12-2025 16:23 ]

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:35

Internet Janny

He does it for free

TV platform is bagger volgens mijn vriendin.

Zero compensation

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:32

pingwim

What's a world without Wimmen

Internet Janny schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:37:
TV platform is bagger volgens mijn vriendin.
Het tv kastje is inderdaad nogal basic zeg maar. Via wifi regelmatig verbinding kwijt,
terwijl op access point te zien is dat de verbinding prima is en niet opnieuw is geconnect.
Daarom maar bedraad aangesloten, dat helpt.

"Even" bladeren door de EPG gaat langzaam, er lijkt niets te worden gecached of zo. 8)7

Het zou de gebruikerservaring enorm verbeteren als ze de Youfone TV app beschikbaar
stellen voor Google TV. En nee casten vanaf je telefoon is niet hetzelfde als de app.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:58
Het meest irritante van dat tv ding is dat als je iets download, of er is op een andere computer/telefoon een update ,dat de beeldkwaliteit omlaag gaat of zelfs stopt.
Waar bij de oude iptv voorrang krijgt op het internet, delft dit ding het onderspit als de verbinding volledig benut wordt.
Misschien ligt het eraan dat ik 'maar' een dsl lijntje heb, maar o zo irritant.

• Soundwork
De moraal van het verhaal is dus: als je puur alleen internet afneemt met je eigen spullen (router, access points e.d.) levert YF gewoon "dezelfde kwaliteit" als een KPN. En dat kan ik ook bevestigen.... eigen router, eigen AP's en geen TV. Ik zit op glas via AON/GoF poort en ik merk geen centje verschil met KPN.

Neem je TV af en je gebruikt de meegeleverde Box12 dan is het minder rooskleurig.

Support van YF is ruk, maar dat vond ik overigens bij KPN ook al. Het is omdat hier op GoT van Tweakers hele goede en behulpzame medewerkers meelezen en hulp verlenen voor de KPN klanten. Helaas geen YF medewerkers hier op dit forum.....

• Soundwork
MOmax schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:52:
A.s. 22/12 stap ik over naar YF. Het is de bedoeling om een eigen modem (Fritzbox 5530) aan te sluiten aan het KPN AON glasvezelnetwerk. Het heeft in het verleden gewerkt dus ik verwacht geen problemen. Bovendien: ik heb de FB4430 nu al aangesloten en de glasvezel werkt al, alleen nog geen verbinding met de provider (wat logisch is op dit moment). AON is gelukkig recht toe, recht aan. Voor de zekerheid toch een Guidion monteur besteld (à €0,-), ik hoop en verwacht dat ie voor niks komt.

Stap twee is ping en TV testen. En werking ipv6. Als het niet bevalt: heel snel gebruik maken van 14 dagen herroepsrecht en blijven bij Caiway/Delta die ik in principe heb opgezegd per 31/12.
Via AON moet het in principe werken zonder issues, je komt bij Caiway/Delta glasvezel vandaan neem ik aan? Heb je daar nu XGS-PON of ook AON?

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@Soundwork Is de Box12 ook slecht als je de WIFI daarvan niet gebruikt, maar een eigen mesh set?

edit: ik zie dat die box een wifi uit knop heeft. Dat is wel heel makkelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door NIMIC op 18-12-2025 18:34 ]

• Soundwork
NIMIC schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:32:
@Soundwork Is de Box12 ook slecht als je de WIFI daarvan niet gebruikt, maar een eigen mesh set?

edit: ik zie dat die box een wifi uit knop heeft. Dat is wel heel makkelijk.
Dat weet ik dus niet, omdat ik zelf de Box12 totaal niet gebruik. Zowel bij YF als bij KPN ligt deze dus in de doos ;)

• Aircrews
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-01 09:16
DrNizeGuy schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:29:
Het meest irritante van dat tv ding is dat als je iets download, of er is op een andere computer/telefoon een update ,dat de beeldkwaliteit omlaag gaat of zelfs stopt.
Waar bij de oude iptv voorrang krijgt op het internet, delft dit ding het onderspit als de verbinding volledig benut wordt.
Misschien ligt het eraan dat ik 'maar' een dsl lijntje heb, maar o zo irritant.
Ik zie bij mij een data flow van 13 à 14 Mbit/s voor de Amino Amigo 7X v2 bij het tv kijken. Valt wel mee toch?

• Barre73
Aircrews schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:07:
[...]

Ik zie bij mij een data flow van 13 à 14 Mbit/s voor de Amino Amigo 7X v2 bij het tv kijken. Valt wel mee toch?
Maar dat was ook niet het probleem. Het probleem is QoS. Als je met downloaden je lijn voltrekt, hoe houdt jouw TV signaal het dan?
Die zou altijd prioriteit moeten krijgen namelijk.

• MOmax
Soundwork schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:18:
MOmax schreef ….

Via AON moet het in principe werken zonder issues, je komt bij Caiway/Delta glasvezel vandaan neem ik aan? Heb je daar nu XGS-PON of ook AON?
Bij Delta XGS-PON. Ik heb twee FB5530 modems met alle types SFPs en zorg altijd voor ca. 2 weken overlap in contractduur. Dus er is nog Caiway tot 31/12.

Op dit moment is de fiber up, maar er zijn time outs op de pppoe. Contractdatum is wel ingegaan.Ik ben in afwachting van de gratis Guidion service … afwachten dus.

Update: na installatie Experiabox (door Guidion) en heraansluiten van de FB werkt deze wel. Ten overvloede: KPN als ISP selecteren, that’s all (dankzij AON).

[ Voor 12% gewijzigd door MOmax op 22-12-2025 12:31 ]

• Yellos
Licko schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:32:
Hoopvolle berichten allemaal die ik hier lees voor dat ik 5 januari over wordt gezet naar Youfone 8)

Ik kijk al jaren geen tv meer dus die ellende blijft me gelukkig sowieso bespaard.
Als nog kunt zou ik het DIRECT terugdraaien... los van de tv krijg je slechte hardware en slechte wifi

• Barre73
Yellos schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:28:
[...]

Als nog kunt zou ik het DIRECT terugdraaien... los van de tv krijg je slechte hardware en slechte wifi
Er zijn honderdduizenden mensen in NL zeer tevreden met de Box12 van KPN, die je bij Youfone ook krijgt.
Dat jij dat toevallig niet bent hoeft geen reden te zijn om @Licko aan te raden het terug te draaien.

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
Begint lekker bij Youfone. 24dec moet internet ingaan. Dus toch maar eens chatten waar het pakket blijft. Krijg ik te horen: ja, het pakket is er 6 januari, vanwege de feestdagen...?! En of ik ook even zelf de kpn wil bellen om de monteur te verplaatsen. Bij odido was dit vorig jaar geen probleem. Nu zit ik 13 dagen zonder internet terwijl ze een maand de tijd hadden om een pakket te versturen.

Iemand tips wat ik kan doen? Review Trustpilot oid?

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:25
michaeltb schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:34:
Begint lekker bij Youfone. 24dec moet internet ingaan. Dus toch maar eens chatten waar het pakket blijft. Krijg ik te horen: ja, het pakket is er 6 januari, vanwege de feestdagen...?! En of ik ook even zelf de kpn wil bellen om de monteur te verplaatsen. Bij odido was dit vorig jaar geen probleem. Nu zit ik 13 dagen zonder internet terwijl ze een maand de tijd hadden om een pakket te versturen.

Oef.. geen overstapservice aangevraagd?

• michaeltb
mister_muller schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:44:
[...]

Oef.. geen overstapservice aangevraagd?
Zeker, met overstapservice aangevraagd.

• MOmax
michaeltb schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:52:
[...] Zeker, met overstapservice aangevraagd.
Ben zelf per 22/12 aangesloten op Youfone en ik ontving de doos met apparatuur op 16 december. Zou niet weten wat de twee dagen verschil uitmaken, omdat week 51 een gewone werkweek is.
Overstappen van ISP1 naar ISP 2 op één en dezelfde lijn... tja, dat is en blijft kwetsbaar en de feestdagen helpen niet mee. Je staat in je recht overigens, maar recht hebben <> recht krijgen.

Overigens: ik heb zelf twee glasvezel aansluitingen (Delta en KPN) en migreer jaarlijks van de één naar de ander zonder overstapservice. Ik zorg altijd voor een overlap van twee weken (maar er is ook veel te zeggen voor nog iets langer) om de verbinding en het aanbod van de nieuwe ISP te kunnen testen. Je hebt immers 14 dagen opzegtermijn na oplevering van de verbinding. Mocht eea niet bevallen, dan kan ik theoretisch nog overstappen naar iets anders of blijven bij de huidige aanbieder. Althans, dat is het idee. Het is nog nooit voorgekomen.

• crunchytail
michaeltb schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:34:

Ik ga op 5 januari over naar Youfone en heb zojuist een mail + SMS ontvangen dat mijn installatiepakket is verzonden. Dus het verhaal van de feestdagen lijkt me een raar excuus. (Gaat in mijn geval om een zelfinstallatie zonder monteur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6e9tp9CUla1N1zoRToxxeNQq8Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39yu8khI9aMWJWWcqFXheE7D.jpg?f=fotoalbum_large

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-01 09:30

Rico

Wie dit leest is gek....

Ik ga morgen over van Budget glas naar Youfone.
Gebruik een Fritzbox en normaal gaat zoiets met een korte onderbreking.
Gaat om 200mb glas wat ik nu ook heb.
Hoop dat ik minder problemen met het tv kastje heb en kan zelf wel qos instellen.

• michaeltb
crunchytail schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:07:
[...]

Ik ga op 5 januari over naar Youfone en heb zojuist een mail + SMS ontvangen dat mijn installatiepakket is verzonden. Dus het verhaal van de feestdagen lijkt me een raar excuus. (Gaat in mijn geval om een zelfinstallatie zonder monteur).

[Afbeelding]
Ik heb precies dezelfde mail ontvangen op 17 december ..

• crunchytail
michaeltb schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:49:
[...]

Ik heb precies dezelfde mail ontvangen op 17 december ..
Maar ik begrijp dat het pakket nooit is overgedragen aan PostNL? Lijkt me dat daar gewoon logistiek iets is misgegaan.

Ik kreeg net de bevestiging dat PostNL mijn pakket daadwerkelijk ontvangen heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4V_ZvlVCWCDAPhlPV6f6cOp9FpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ffc4R1vZLHGI2KcksPQQ8EhS.jpg?f=fotoalbum_large

• michaeltb
Echt waar, wat een amateuristische bende daar. Vanochtend gebeld. Oh excuses excuses, ik zie inderdaad dat er wat verkeerd is gegaan. Ik stuur u een nieuw pakket. Komt wss zaterdag of maandag aan.

Vervolgens bel ik net weer om te checken, want geen track trace of email ontvangen.

Ja vanochtend heeft de medewerker u verkeerde informatie gegeven. De nieuwe aansluitdatum is 6 januari dus het pakket komt dan pas een paar dagen daarvoor.

Dus ik zeg als ik die kpn monteur nou opbel om eerder te komen, kan het pakket dan ook eerder komen?

Nee daar gaat niet want u heeft een aansluitdatum van 6 januari.

Ja duh, doordat ik gebeld heb om die afspraak te verzetten van 24 dec naar 6 Jan.

Ik heb echt zelden zo'n amateuristisch bedrijf meegemaakt. Dit jaar uitzitten en dan gelijk weer weg.

Moest dit even kwijt, en gelijk een waarschuwing voor andere toekomstige klanten

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb mijn overstap op 30/12 en kreeg vorige week al het installatiepakket thuis gestuurd. Overigens met Black Friday deal overgestapt naar het internet 200 pakket zonder dat de monteur gratis aangeboden werd. Maargoed kom van kpn glas af, dus overstappen is zo geregeld. Halveer in de maandlasten en ik behoud dezelfde setup. Jaartje youfone en dan maar weer door naar KPN voor twaalf maanden 35 euro zoals afgelopen jaar.

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:25
Joosie200 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:15:
Ik heb mijn overstap op 30/12 en kreeg vorige week al het installatiepakket thuis gestuurd. Overigens met Black Friday deal overgestapt naar het internet 200 pakket zonder dat de monteur gratis aangeboden werd. Maargoed kom van kpn glas af, dus overstappen is zo geregeld. Halveer in de maandlasten en ik behoud dezelfde setup. Jaartje youfone en dan maar weer door naar KPN voor twaalf maanden 35 euro zoals afgelopen jaar.
Hier ook niet aangeboden gekregen, gisteren eens ingelogd. Kun je het alsnog gratis laten aansluiten door een monteur. Liever dat ze komen voor een kort momentje dan enkele dagen zonder internet.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-01 09:30

Rico

Wie dit leest is gek....

Bij mij is vanmorgen de overstap zonder problemen gegaan.
Gebruik een Fritzbox 7590 en die kreeg rond 07:00 een nieuw wan ip en daarna was de internet verbinding actief.
Kom van Budget met een XGS-PON glasvezel 200MB. Nu dus Youfone 200MB.

De TV ontvanger moet ik wel aan wennen. Als je daar naar Guide gaat en je wil terug naar het kanaal waar je naar keek dan moet je dus echt naar dat kanaal en dan weer op Play drukken. Bij de VIP5202 ontvanger van Budget kon je naar de Guide gaan en als er niks anders op was drukte je op exit en was je weer in de film etc. Die optie mis ik bij de Amino Amigo ontvanger.

Heb in de Fritzbox wel de TV ontvanger op realtime priority gezet.
TV kwaliteit kan ik nog geen oordeel over geven want heb nog weinig gekeken maar zal dat later melden.

• Soundwork
michaeltb schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:07:
Echt waar, wat een amateuristische bende daar. Vanochtend gebeld. Oh excuses excuses, ik zie inderdaad dat er wat verkeerd is gegaan. Ik stuur u een nieuw pakket. Komt wss zaterdag of maandag aan.

Vervolgens bel ik net weer om te checken, want geen track trace of email ontvangen.

Ja vanochtend heeft de medewerker u verkeerde informatie gegeven. De nieuwe aansluitdatum is 6 januari dus het pakket komt dan pas een paar dagen daarvoor.

Dus ik zeg als ik die kpn monteur nou opbel om eerder te komen, kan het pakket dan ook eerder komen?

Nee daar gaat niet want u heeft een aansluitdatum van 6 januari.

Ja duh, doordat ik gebeld heb om die afspraak te verzetten van 24 dec naar 6 Jan.

Ik heb echt zelden zo'n amateuristisch bedrijf meegemaakt. Dit jaar uitzitten en dan gelijk weer weg.

Moest dit even kwijt, en gelijk een waarschuwing voor andere toekomstige klanten
Volgens mij is het juist met de overstap service nu zo dat de nieuwe ISP aan de oude ISP moet doorgeven wanneer hij de lijn overneemt. Dus dat jouw aansluiting bij YF op 6 januari is gezet, kan dus ook komen omdat de oude ISP dus tot aan die 6 januari moet blijven leveren. Dat het slecht geregeld is qua verzending van het pakket met de Box12 e.d. ben ik eens, maar de verplaatsen van de datum heeft o.a. daar wel mee te maken.

Toen ik in 2020 van Odido naar KPN ging, was er iets met de deur van de PoP aan de hand: gevolg > mijn "aansluitdatum" werd ook verplaatst. Dit jaar ging het gelukkig wel goed van KPN naar YF... het installatie pakket kwam voor de aansluitdatum aan en de lijn werd om 00:00 uur overgezet (ik hoefde niet omgepatched te worden).

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Net geswitched van Odido naar YF, aansluiten was in 5 minuten gedaan. Eerste indruk is goed. Haal de beloofde snelheid ruim. Modem staat overigens KPN op.

• Soundwork
svennn schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:47:
Net geswitched van Odido naar YF, aansluiten was in 5 minuten gedaan. Eerste indruk is goed. Haal de beloofde snelheid ruim. Modem staat overigens KPN op.
Klopt, Youfone maakt naast de KPN Box12 ook gebruik van KPN's netwerk.

• henrid
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:34
Na een jaar uit dit topic te hebben bekeken, heb ik toch maar besloten om Youfone te nemen. Ik heb altijd Ziggo (kabel) gehad, maar al een paar jaar geen Internet/TV meer, want ik deed alles puur met unlimited data, wat steeds meer problemen geeft met hotspots. Een aantal jaar geleden heeft KPN tot in de meterkast glasvezel aangelegd, maar helaas wordt het lastig om een kabel door te trekken, omdat dit geen onderdeel is van mijn appartement, dus ik ben van plan alles met wifi te doen. Ik heb mijn telefoon met hotspot even in de meterkast gelegd en overal in huis de sterkte van het signaal en snelheid gemeten, en dat moet wel goedkomen (meterkast 100Mbps wordt 40-60 Mbps op lokaties in huis, en -30/40 dB gaat naar -60/70 dB).

Ik heb eerst nog snel een simonly bij Youfone aangeschaft (30GB voor 5 Euro eerste jaar, 10 Euro tweede jaar) om daarmee extraatjes te krijgen: 100Mbps en TV voor 2 jaar, 1 jaar helft van de prijs, waarbij ik 100 Euro cashback krijg, nog extra 10GB data op de simonly en ESPN Compleet!

De verhalen gelezen hebbende, ben ik ben een beetje huiverig voor de TV, wat erg onvolwassen klinkt, ongelofelijk, het is 2026 mensen. Maar de belangrijkste dingen stream ik wel (zoals F1TV) en het gaat met niet om de hoogste kwaliteit. Ik ben maar alleen, dus hoef niet te downloaden als ik TV kijk. Ik ben al lang blij als alles straks in één keer werkt, aangezien dit m'n eerste keer glasvezelf wordt en hoop dat de verbinding door KPN destijds goed is aangelegd. Ik ben benieuwd, vanaf 12 januari zo te lezen. Een paar dagen zonder internet/TV is niet erg, want ik doe nu ook alles via mobiele data.

• garp
  • Laatst online: 04-01 14:38
Soundwork schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:38:
[...]

Dat weet ik dus niet, omdat ik zelf de Box12 totaal niet gebruik. Zowel bij YF als bij KPN ligt deze dus in de doos ;)
Ik heb dezelfde setup. Vanmorgen overgegaan naar YF internet only, even glasvezel kabeltje in andere NTU (kom van Odido) prikken, verbinding configureren op de unifi gateway en werken die hap.

In mijn bestelling/My Youfone zie ik een melding dat de verbinfding is opgeleverd, maar dat het modem nog niet is aangesloten. Loopt die info wat achter of moet ik daadwerkelijk die Box 12 tijdelijk aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOwiHHgohdM9NB_NvN8WtTs4rqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ADBgDgkvopL7u1ZG4DWiCHp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door garp op 30-12-2025 13:39 ]

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:36

TVL

henrid schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:55:
De verhalen gelezen hebbende, ben ik ben een beetje huiverig voor de TV, wat erg onvolwassen klinkt, ongelofelijk, het is 2026 mensen.
Ik wil aan het eind van mijn contractperiode overstappen naar Youfone of Odido maar slechte TV is voor mij wel een dealbreaker. Heb overigens wel het vermoeden dat als de TV met WiFi verbonden is de meeste problemen optreden. Of is dit ook als de TV kastjes bekabled zijn?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55
garp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:31:
[...]

Ik heb dezelfde setup. Vanmorgen overgegaan naar YF internet only, even glasvezel kabeltje in andere NTU (kom van Odido) prikken, verbinding configureren op de unifi gateway en werken die hap.

In mijn bestelling/My Youfone zie ik een melding dat de verbinfding is opgeleverd, maar dat het modem nog niet is aangesloten. Loopt die info wat achter of moet ik daadwerkelijk die Box 12 tijdelijk aansluiten?

[Afbeelding]
Ja, aansluiten. Backend moet een ondersteunende modem/router detecteren

• pino88
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-01 21:04
TVL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:52:
[...]

Ik wil aan het eind van mijn contractperiode overstappen naar Youfone of Odido maar slechte TV is voor mij wel een dealbreaker. Heb overigens wel het vermoeden dat als de TV met WiFi verbonden is de meeste problemen optreden. Of is dit ook als de TV kastjes bekabled zijn?
Bekabeld gaat prima, alleen de afstandsbediening/kastje reageert soms wat traag als je snel door de zenders heen wil zappen. Ook jammer dat er geen echte TV app is (dus zonder casten en/of kastje) maar daar is de prijs dan ook naar.

Overigens heb ik zelf nu thuis internet-only van Youfone icm NL-Ziet. Dat was in ieder geval tijdens de Black friday deal van beide een goedkopere combo.

• Soundwork
garp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:31:
[...]

[Afbeelding]
Klopt, zoals @mad-dog al aangeeft moet je de Box12 even aangesloten gehad hebben. Wacht op de bevestiging vanuit Youfone (dat kan even duren). Zodra je de bevestiging hebt ontvangen, koppel je de Box12 weer af en sluit je je eigen apparatuur weer aan. :)

Dan ziet de status er daarna zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm58ngqw3aSa38qC22oVHbuFqPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTTZVuGdg6LiAYM1cZ9uHPAj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Soundwork op 30-12-2025 17:24 ]

• garp
Soundwork schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:22:
[...]

Klopt, zoals @mad-dog al aangeeft moet je de Box12 even aangesloten gehad hebben. Wacht op de bevestiging vanuit Youfone (dat kan even duren). Zodra je de bevestiging hebt ontvangen, koppel je de Box12 weer af en sluit je je eigen apparatuur weer aan. :)
Net gedaan. Duurde inderdaad een tijdje maar nu is 'ie ook administratief actief.

• Soundwork
Daarop even inhakende, ik heb nog geen facturen ontvangen. In portal staat dat deze 15-30 dagen na aansluitdatum in de portal moet staan, maar ik zie nog niks.

Wat zijn de ervaringen hier m.b.t. de facturatie?

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Soundwork schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:28:
Daarop even inhakende, ik heb nog geen facturen ontvangen. In portal staat dat deze 15-30 dagen na aansluitdatum in de portal moet staan, maar ik zie nog niks.

Wat zijn de ervaringen hier m.b.t. de facturatie?
7 november aangesloten, eerste factuur 17 december

• crunchytail
garp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:25:
[...]

Net gedaan. Duurde inderdaad een tijdje maar nu is 'ie ook administratief actief.
Hoelang duurde het ongeveer?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb een glaspunt van de kpn in mijn meterkast, als ik het adres van de buren gebruik kan het wel maar waarom kan ik zelf geen 200/200 glas bestellen bij Youfone?
Hoe kom ik daar achter?

• Soundwork
Bij mij een kwartier.

• laurens0619
  • Laatst online: 22:29
Hier overgestapt van solcon naar youfone.

Overstapdatum was tijdens vakantie dat ik weg was (30e) dus net pas installeren

Alleen mn glas lampje brand niet.
Alleen nú twijfel ik of dir wel brandde voor ik t kastje wisselde. Ik heb t idee van wel maar dan zou die t nu ook moeten doen.

Youfone klantenservice was net dicht toen ik t probeerde, iemand nog tips wat ik kan proberen?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Soundwork
laurens0619 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:34:
Hier overgestapt van solcon naar youfone.

Overstapdatum was tijdens vakantie dat ik weg was (30e) dus net pas installeren

Alleen mn glas lampje brand niet.
Alleen nú twijfel ik of dir wel brandde voor ik t kastje wisselde. Ik heb t idee van wel maar dan zou die t nu ook moeten doen.

Youfone klantenservice was net dicht toen ik t probeerde, iemand nog tips wat ik kan proberen?
Heb je voor Youfone een nieuw glasvezel kastje gekregen? Zo ja, welke beschrijving staat er bij de lampjes?

• laurens0619
Soundwork schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:32:
[...]

Heb je voor Youfone een nieuw glasvezel kastje gekregen? Zo ja, welke beschrijving staat er bij de lampjes?
Ja

Bij glas is t lampje uit

• Soundwork
Op het kastje van Solcon staan bij de lampjes dezelfde beschrijvingen?

• laurens0619
Soundwork schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:43:
[...]

Op het kastje van Solcon staan bij de lampjes dezelfde beschrijvingen?
Ja
Is exact hetzelfde merk/type mediaconverter

• Soundwork
laurens0619 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:01:
[...]

Ja
Is exact hetzelfde merk/type mediaconverter
Dan had je deze ook niet hoeven wisselen....
Er is dus iets misgegaan bij het omzetten, want je hebt geen licht meer op de vezel. Er zal dus een monteur gestuurd moet worden naar de POP waarop je FTU verbonden is. Dus Youfone moet KPN hiervoor gaan aansturen.

• laurens0619
Soundwork schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Dan had je deze ook niet hoeven wisselen....
Er is dus iets misgegaan bij het omzetten, want je hebt geen licht meer op de vezel. Er zal dus een monteur gestuurd moet worden naar de POP waarop je FTU verbonden is. Dus Youfone moet KPN hiervoor gaan aansturen.
Is dat niet gekoppeld aan mac adres?
Vond t wel zo netjes de oude ftu van solcon terug te sturen ipv de niewe youfone ftu

KPN komt maandag langs maar ik twijfel dus of het licht niet aan was op de oude FTU. Kan eigenlijk niet tenzij ik t punt gesloopt heb tijdens wisselen

• Soundwork
laurens0619 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Vond t wel zo netjes de oude ftu van solcon terug te sturen ipv de niewe youfone ftu

KPN komt maandag langs maar ik twijfel dus of het licht niet aan was op de oude FTU. Kan eigenlijk niet tenzij ik t punt gesloopt heb tijdens wisselen
AON (Active Optical Network) heeft geen MAC filtering/authenticatie. Bij (XGS-)PON is dat wel zo en moet het kastje (de ONT) geregistreerd worden op de OLT. Dus bij AON maakt de mediaconverter niet uit. Snap ook niet waarom je deze opnieuw ontvangen hebt. Ik heb ook AON en kwam van KPN af. Ik had al een NT van KPN gekregen. Dus de NT blijft zitten en je wisselt de Experiabox / Box12 om naar het exemplaar die je van YouFone ontvangen hebt.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
[...]

Heb je de FTU verwijderd???
Of bedoel je de ONT?

• Soundwork
jongetje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Of bedoel je de ONT?
Hij heeft NT gewisseld.

• Soundwork
[...]

Kan eigenlijk niet tenzij ik t punt gesloopt heb tijdens wisselen
Er schiet mij wel iets te binnen: heb je op de nieuwe NT wel het dopje verwijderd alvorens deze op de FTU te schuiven? Zo niet, dan kan het zijn dat je de FTU gesloopt hebt!

• laurens0619
jongetje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Of bedoel je de ONT?
Sorry ont

• laurens0619
Soundwork schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Er schiet mij wel iets te binnen: heb je op de nieuwe NT wel het dopje verwijderd alvorens deze op de FTU te schuiven? Zo niet, dan kan het zijn dat je de FTU gesloopt hebt!
Ja dat wel

Ach we gaan t zien maandag. Ergens in mn hoofd heb ik t beeld dat op de oude nt het licht brandde voor ik wisselde.

De ftu is best gammel (is enorm veel mee gekloot door monteurs bij oplevering) dus ik vermoed dat het daar zit

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Sinds 30-12 ben ik over van 1 Gbit/s van KPN naar 200Mb/s van YouFone. Overstap ging niet echt soepel. Verbinding met KPN ging om 10:00 uur er af, modems toen verwisseld maar geen internet. Ik moest thuiswerken dus direct YF gebeld. Volgens de servicedesk moest ik ook het glasvezelkastje vervangen, want YouFone had "moderner internet" (ja, dat werd echt zo verteld...). Prima, NT-kastje van KPN vervangen door zwart kastje van YouFone, nog geen internet daarna. Weer gebeld, toen bleek dat de verbinding nog geactiveerd moest worden, kon paar uur duren. Aangegeven dat ik dat niet fijn vond vanwege werk, maar ja. Kwartier later wel geactiveerd gelukkig, en ik had internet. Alleen maar 100 Mb/s, ipv 200. Weer gebeld, vrouw had geen idee, maar na ruggespraak zei ze dat ik een paar dagen moest wachten. Nou, nog steeds hier 100Mbit en een instabiele verbinding. Even een plaatje van mijn verbinding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhoVJ3fPBzJE2Ou9RmJLtyp9ZB8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LmiLYJ8zPSoKjOE7NYkYlK4Q.png?f=user_large

Er zit structureel ongeveer 1:20 minuut tussen de dips. Meer mensen die hier last van hebben? En meer mensen die niet de 200 Mbit/sec halen?

This title is for sale, please send me a PM

• michaeltb
Nog even een update op mijn overstap naar Youfone. Mijn originele overstap datum zou 24 december zijn. Pakket niet ontvangen. Al 3 keer gebeld en kreeg elke keer de mededeling het pakket komt eraan, ik stuur je de track en trace, en laatste keer ging ze gewoon op :| .

Laatste paar dagen weer gebeld of ze de nieuwe datum van 6 januari wel konden halen. Ja komt goed pakket komt eraan.

Vandaag maar weer gebeld (geen track en trace of iets ontvangen) en gekozen voor een ander keuze in telefoon menu. Werd nu eindelijk wel normaal te woord gestaan en eigenlijk goed geholpen (half uur gesprek)

Krijg ik net de mail dat ze geen nieuw pakket kunnen sturen voordat de kpn monteur langs is geweest. En de vorige keer zei haar andere collega juist dat ik de monteur moest verzetten.

"Naar aanleiding van ons gesprek stuur ik je deze e-mail.

Ik heb een melding voor je doorgezet naar onze 2e lijns afdeling met het verzoek om een nieuw installatiepakket op te sturen.

Helaas is dit op dit moment nog niet mogelijk. We kunnen het installatiepakket pas opnieuw aanvragen op het moment dat het abonnement actief wordt op 6 januari.
Ik ga jouw aansluiting in de gaten houden. Als ik zie dat de aansluiting actief is geworden, ga ik het installatiepakket voor je aanvragen.

Excuses voor het ongemak en nog een heel fijn weekend toegewenst!

Geen kwaad woord over de mevrouw die me vandaag heeft geholpen maar toch wel apart hoe al die systemen werken en het zo ingewikkeld is om een doos met apparatuur op te sturen :+ .

Word vervolgd.. 8)7

• garp
laurens0619 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:11:
[...]

De ftu is best gammel (is enorm veel mee gekloot door monteurs bij oplevering) dus ik vermoed dat het daar zit
Bij is 'ie ook gammel en zit 'ie ook nog eens op een plek waar ik dat kastje er moeilijk overheen kan schuiven omdat de zonnepaneelmensen er een kabel precies onder hebben gemonteerd. Oplossing: dat zwarte opschuifding verbinden met een glaskabeltje. Is ook makkelijker met de jaarlijkse wijziging: bij een verhuizing naar bijvoorbeeld odido hoef ik alleen de glaskabel in hun converter te stoppen en klaar is het patchwerk. Unifi wan settings aanpassen en door met het leven....

[ Voor 5% gewijzigd door garp op 04-01-2026 12:33 ]

• Soundwork
garp schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Bij is 'ie ook gammel en zit 'ie ook nog eens op een plek waar ik dat kastje er moeilijk overheen kan schuiven omdat de zonnepaneelmensen er een kabel precies onder hebben gemonteerd. Oplossing: dat zwarte opschuifding verbinden met een glaskabeltje. Is ook makkelijker met de jaarlijkse wijziging: bij een verhuizing naar bijvoorbeeld odido hoef ik alleen de glaskabel in hun converter te stoppen en klaar is het patchwerk. Unifi wan settings aanpassen en door met het leven....
Niet iedereen heeft de luxe om de (O)NT te vervangen voor een eigen SFP of SFP+ module.
En daarnaast zijn ze prijzig om aan te schaffen, zeker bij een ONT ONU (XGS-PON). Ook wil lang niet iedere klant investeren in eigen SFP(+) en/of router......

• laurens0619
Even een update rondom mijn mislukte overstap naar Youfone.

Het probleem zat tussen de stoel en het toetsenbord. Ik heb schijnbaar het kastje er niet goed overheen geschoven want de glas fiber was "omhoog geklikt". Of de zwarte dop zat er nog op maar daar heb ik geen actieve herinnering aan.

5m werk voor de KPN monteur en weer online. Iig youfone niets te blamen .

Wel begreep ik iets dat het Youfone merk eruit gaat en dit allemaal KPN gaat worden? Weet niet of ik dat goed begrepen heb maar ik zou binnenkort een brief krijgen oid.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:19:
Wel begreep ik iets dat het Youfone merk eruit gaat en dit allemaal KPN gaat worden? Weet niet of ik dat goed begrepen heb maar ik zou binnenkort een brief krijgen oid.
Telfort werd in 2005 opgekocht door KPN, merknaam bleef bestaan. 14 jaar later, januari 2019 maakte KPN bekend dat de merknaam Telfort zou verdwijnen, januari 2020 was het foetsie.

In 2024 heeft ACM de overname van Youfone door KPN goedgekeurd, merknaam bleef bestaan. Youfone is nu het nieuwe Telfort. Ik weet niet of je monteur voorkennis heeft of gewoon hardop zegt wat iedereen op zijn klompen kan aanvoelen.

Als KPN besluit dat het loont om Youfone te laten verdwijnen, dan gebeurt dat. Ik zou denken dat KPN nog X jaar door wil gaan met stunten in het budget segment onder de Youfone naam. Dit lijkt me ook gewoon een taart die providers willen eten. VodafoneZiggo heeft Hollandse Nieuwe, Odido heeft Ben en Simpel. KPN heeft Youfone en Symio.

Als ik KPN.com prijzen mag gaan betalen dan kijk ik weer verder... Ben voor de komende 2 jaar nog dik tevreden met m'n glasvezel en mobiele contract bij Youfone/KPN.

[ Voor 7% gewijzigd door Chris.nl op 05-01-2026 17:33 ]

Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1

• laurens0619
@Chris.nl
Mooie analyse, ik zou ook denken dat t wat langer zou bestaan

Het was allemaal niet heel duidelijk maar dat we binnenkort een mail kregen heb ik wel onthouden. We zullen zien.
Denk dat ik het verkeerd begrepen heb hoor en t gewoon voorlopig blijft en ging t om overname monteursactiviteiten ofzo. Lijkt mij ook het meest aannemelijke.

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 05-01-2026 18:24 ]

• Licko
Barre73 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Even stap voor stap: Als je nu een Zyxel ONT hebt hangen mag ik dan aannemen dat deze met een geel kabeltje naar de FTU gaat (op deze manier)? Zo ja, dan dien je de patchkap die nu over de FTU heen is geschoven, er weer af te halen (lipje bovenaan indrukken en naar beneden toe schuiven. Kabeltje kan er aan blijven zitten want heeft geen nut meer. En nee, die ONT wil je niet gebruiken voor Youfone, ook al zou het kunnen (want niet zo is).
Zorg dat je na het afschuiven van die kap het blauwe dekseltje onderop de FTU weer dichtdrukt want dat is stap 1 van de handleiding voor het plaatsen van de ONT.

De ONT die je van Youfone hebt ontvangen schuift dan weer over de FTU heen op dezelfde manier als die patchkap die er net af is gehaald. Zie handleiding hieronder. Deze hoef je dus niet aan de muur te hangen.
Wat je verder met het router/modem (de Box12) doet qua ophangen is aan je zelf en of je daarvoor een accuboor nodig hebt ligt aan je muur/meterkast :-)

Afbeelding ONT:
[Afbeelding]

Monteren (dus nadat je die patchkap van Odido er af hebt gehaald):
[Afbeelding]
Ik ben bezig dit aan te sluiten, maar als ik die blauwe klep sluit, hoe maakt dan zwarte kastje dan verbinding met die witte? Ik krijg ze dan toch niet over elkaar geschoven?

• crunchytail
Licko schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Ik ben bezig dit aan te sluiten, maar als ik die blauwe klep sluit, hoe maakt dan zwarte kastje dan verbinding met die witte? Ik krijg ze dan toch niet over elkaar geschoven?
Dat klepje opent vanzelf als je hem eroverheen schuift. Gewoon dichtklappen dus. :)

[ Voor 40% gewijzigd door crunchytail op 05-01-2026 18:32 ]

• Licko
crunchytail schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:27:
[...]

Dat klepje opent vanzelf als je hem eroverheen schuift. Gewoon dichtklappen dus. :)
Ik krijg dat niet voor elkaar? Blauw klepje kan ook maar naar 1 kant open klappen?

ah, iets meer kracht gebruiken dus... eens kijken of dat lukt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1EzwXZDw5L0T-gCEDG_FRReTG0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0jeTCxOgV1S4vAMsZvJkC8ZN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuCzY0DHkYfeOOv1Etmc3dfi5eU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aGPiEkHXZ669M8hISgaYgcFZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTtGgOqmDbuCPsJHaU-fMF3RtwQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/c0f3Kmeitdld8dO49Ng52DDf.png?f=fotoalbum_tile

• crunchytail
Licko schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:32:
[...]

Ik krijg dat niet voor elkaar? Blauw klepje kan ook maar naar 1 kant open klappen?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Waarom is je glasvezelpunt van de muur? Zo kun je de NT er nooit goed overheen schuiven, je moet namelijk een klik horen. Zie deze video. :)

Er zit een pinnetje in de NT die wordt uitgelijnd met het glasvezelpunt, zo gaat het klepje vanzelf open als je deze er overheen schuift.

[ Voor 9% gewijzigd door crunchytail op 05-01-2026 18:35 ]

• Licko
crunchytail schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:33:
[...]

Waarom is je glasvezelpunt van de muur? Zo kun je de NT er nooit goed overheen schuiven, je moet namelijk een klik horen. Zie deze video. :)

Er zit een pinnetje in de NT die wordt uitgelijnd met het glasvezelpunt, zo gaat het klepje vanzelf open als je deze er overheen schuift.
Heeft nooit heel stabiel gehangen, maar die klik er zo weer op, Maar blauwe klep werkt niet mee hoor. Zoals op de video te zien is krijg ik niet voor elkaar...

dit palletje voorkomt dat het klepje naar binnen geklapt wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IqqdmR6M3UC1pwsPqarwWcNRHg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RiLclByx5o0yfdseVWkbhXun.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Licko op 05-01-2026 18:40 ]

• crunchytail
Licko schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Heeft nooit heel stabiel gehangen, maar die klik er zo weer op, Maar blauwe klep werkt niet mee hoor. Zoals op de video te zien is krijg ik niet voor elkaar...

dit palletje voorkomt dat het klepje naar binnen geklapt wordt:

[Afbeelding]
Dan lijnt het pinnetje waarschijnlijk niet lekker uit waardoor het klepje niet opent. In de Youtube comments hier meerdere mensen die het klepje hebben geopend of verwijderd. Niet ideaal, maar nood breekt wet. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQJhYn-3Dj8fij77fpD3JXXvW_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zeyn3kjEeMKNpClnrcrgM7wH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7p1lCFHRYSgwNxXFVJq_NgI6Y4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UDqbg9r4TIEwztRIPH1rhMfJ.png?f=fotoalbum_large

• Licko
crunchytail schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:45:
[...]

Dan lijnt het pinnetje waarschijnlijk niet lekker uit waardoor het klepje niet opent. In de Youtube comments hier meerdere mensen die het klepje hebben geopend of verwijderd. Niet ideaal, maar nood breekt wet. ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dan kan ik het klepje toch net zo goed open laten staan zodat die connector verbinding maakt?

• crunchytail
Licko schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:47:
[...]

dan kan ik het klepje toch net zo goed open laten staan zodat die connector verbinding maakt?
Yes.

• Licko
heb ik nu dus gedaan, maar geen lampje wat brand bij 'glas' helaas. Zou meteen moeten gaan branden neem ik aan?

• crunchytail
Licko schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:49:
[...]

heb ik nu dus gedaan, maar geen lampje wat brand bij 'glas' helaas. Zou meteen moeten gaan branden neem ik aan?
Is inderdaad wel de bedoeling. Ik heb mijn overstap vanmorgen gehad, het glaslampje ging binnen een paar seconden branden.

Hoorde je een duidelijke klik toen je de NT erop schoof? Als hij niet goed zit krijg je geen verbinding.

Anders is het binnenwerk van je aansluitpunt wellicht beschadigd geraakt nu hij van de muur is gekomen. Dan is het helaas noodzakelijk dat er een monteur komt.

• Licko
crunchytail schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:57:
[...]

Is inderdaad wel de bedoeling. Ik heb mijn overstap vanmorgen gehad, het glaslampje ging binnen een paar seconden branden.

Hoorde je een duidelijke klik toen je de NT erop schoof? Als hij niet goed zit krijg je geen verbinding.

Anders is het binnenwerk van je aansluitpunt wellicht beschadigd geraakt nu hij van de muur is gekomen. Dan is het helaas noodzakelijk dat er een monteur komt.
Duidelijk klik inderdaad en ook het zwarte kapje vooraf verwijderd. Als dat ding beschadigd is geraakt toen ik voorzichtig los klikte is het maar broos spul, maar uitsluiten kan ik het natuurlijk niet. Morgen maar eens bellen want volgens mij zijn ze maar tot 18:00 te bereiken.

• Barre73
Licko schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Duidelijk klik inderdaad en ook het zwarte kapje vooraf verwijderd. Als dat ding beschadigd is geraakt toen ik voorzichtig los klikte is het maar broos spul, maar uitsluiten kan ik het natuurlijk niet. Morgen maar eens bellen want volgens mij zijn ze maar tot 18:00 te bereiken.
Even de meest voor de hand liggende vraag: Wanneer is de ingangsdatum van je contract? Met andere woorden: Is de patch in de wijkcentrale al wel gezet...

je mag me ook wel een DM sturen met adres dan kan ik dat checken.

• Licko
Barre73 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Even de meest voor de hand liggende vraag: Wanneer is de ingangsdatum van je contract? Met andere woorden: Is de patch in de wijkcentrale al wel gezet...

je mag me ook wel een DM sturen met adres dan kan ik dat checken.
Bedankt dat je het na wilt kijken, ik heb je een DM gestuurd.

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:25
Licko schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:49:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem. Vandaag is mijn ingangsdatum van Youfone. Rond 12.00 kreeg ik een bericht van Youfone dat alles aangesloten kon worden. Mooi, kan ik dat na mijn werk doen. Een en al gekloot met het blauwe klepje, maar uiteindelijk wel het glasvezelkastje erop geklikt gekregen. Glas lampje brandt niet. Gebeld met Youfone. Internetverbinding moet nog geactiveerd worden... Gelukkig kreeg ik vrij snel na het belletje een mail van Youfone dat mijn internet geactiveerd is. Alles gereset na een paar minuten en nog steeds geen brandend glas lampje.

Ik kom van Odido thuis met de Huawei ONT en Youfone geeft mij een MC N-UFTU. Kan het zijn dat in die overgang iets niet goed is gegaan? Ik kan me herinneren dat bij de vorige overstap van KPN naar Odido de monteur even wegliep om te patchen naar PON.

• Licko
AquaSheep schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem. Vandaag is mijn ingangsdatum van Youfone. Rond 12.00 kreeg ik een bericht van Youfone dat alles aangesloten kon worden. Mooi, kan ik dat na mijn werk doen. Een en al gekloot met het blauwe klepje, maar uiteindelijk wel het glasvezelkastje erop geklikt gekregen. Glas lampje brandt niet. Gebeld met Youfone. Internetverbinding moet nog geactiveerd worden... Gelukkig kreeg ik vrij snel na het belletje een mail van Youfone dat mijn internet geactiveerd is. Alles gereset na een paar minuten en nog steeds geen brandend glas lampje.

Ik kom van Odido thuis met de Huawei ONT en Youfone geeft mij een MC N-UFTU. Kan het zijn dat in die overgang iets niet goed is gegaan? Ik kan me herinneren dat bij de vorige overstap van KPN naar Odido de monteur even wegliep om te patchen naar PON.
Ik kom idd ook van Odido maar @Barre73 had nagekeken of aan hun kant de patch was doorgevoerd en dat was 't geval. Mogelijk dat daar iets mis zou zijn gegaan, maar de kans dat de NT 't probleem zou zijn leek hem waarschijnlijker. Maar nu jij met hetzelfde lijkt te zitten is 't misschien toch met patchen niet goed gegaan?

• Economics
AquaSheep schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Kan je je postcode huisnummer eens DMen?

• Licko
Ik zie nu dat ik een Huawei XGS-PON had icm Odido, geen idee of dat er mee te maken heeft dat 't niet werkt :?

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:25
Ik ga morgen weer eens bellen met Youfone om een monteur te laten sturen. Voor alle oplossingen is toch een monteur nodig. Ik kan weinig doen behalve nog een keer stroom eraf halen en weer erop zetten. Hopelijk kan de monteur nog deze week langskomen maar met dit weer kan het wel eens lastig zijn.

• Licko
AquaSheep schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:56:
Ik ga morgen weer eens bellen met Youfone om een monteur te laten sturen. Voor alle oplossingen is toch een monteur nodig. Ik kan weinig doen behalve nog een keer stroom eraf halen en weer erop zetten. Hopelijk kan de monteur nog deze week langskomen maar met dit weer kan het wel eens lastig zijn.
Ik heb vanmiddag ook een monteurafspraak gemaakt en eerst volgende mogelijkheid was donderdag (3 tijdsloten, ook in avond). Dus met een beetje geluk is het bij jou ook nog voor het weekend mogelijk.

• Economics
AquaSheep schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:56:
Ik heb het even bekeken en waar het op lijkt is dat er niet goed is gepatcht. Tenzij je de pigtail hebt gesloopt van de FTU omdat je al moeite had met het klepje maar die kans acht ik klein gezien het hiervoor wel werkte toen bij je bij Odido zat.

• Economics
Licko schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:07:
Ik zie nu dat ik een Huawei XGS-PON had icm Odido, geen idee of dat er mee te maken heeft dat 't niet werkt :?
Waarschijnlijk zit je op AON bij YouFone via KPN dus dat gaat inderdaad niet werken nee.

• Licko
Economics schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:39:
[...]

Waarschijnlijk zit je op AON bij YouFone via KPN dus dat gaat inderdaad niet werken nee.
Kan dit morgen opgelost worden als ik de klantenservice bel? Of heb ik andere hardware nodig?

• Economics
Licko schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Kan dit morgen opgelost worden als ik de klantenservice bel? Of heb ik andere hardware nodig?
Stuur even je gegevens in DM.. dan kijk ik even

• Economics
@Licko ik zie dat er een Monteurspakket MC N-U is meegestuurd en is afgehaald van het postkantoor. Dat is de NT die op de FTU moet schuiven.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van de vaste diensten van Youfone, andere onderwerpen horen thuis in:
- Mobiel: [Youfone Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2.